[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 177 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-09 22:39
Goedemiddag,

Even voor mij, heb ik nu alles om van de NT af te komen? Zit op nog een GoF verbinding met een FTU_TY01.

- UniFi Dream Machine Special Edition;
- Patchcover pakket FTU TY01;
- Customized 1000BASE-BX-U SFP BiDi 1310nm-TX/1490nm-RX 20km DOM Simplex LC/SC SMF Optical Transceiver Module

met de volgende specs:
- Compatible Brands - Generic
- Device Number - UniFi Dream Machine Special Edition (UDM-SE)
- Connector - SC UPC

Alvast bedankt! :)

[ Voor 15% gewijzigd door BaZnGaNL op 28-02-2025 15:43 ]

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_T
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:11
helaas wel, vind het maar een raar probleem.

KPN online tool stelt wat vragen (over kleurtjes lampjes bij modem / netwerkkaart etc) en andere apparaten die erop aangesloten zitten... en al met al zit ik nu na 2x herstart modem (geeft KPN aan via de website) tot het punt dat ze zeggen dat ik een monteur nodig heb... a €80.

Telefoonnummer staat niet meer bij klantenservice informatie, en dit probleem is na de modem update gekomen (verwacht dus dat het ergens een instelling is die ik niet weet / kan bedenken) waardoor die nu een veel lagere download heeft dan een uploadsnelheid....

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:32
Lord_T schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:35:
[...]

helaas wel, vind het maar een raar probleem.

KPN online tool stelt wat vragen (over kleurtjes lampjes bij modem / netwerkkaart etc) en andere apparaten die erop aangesloten zitten... en al met al zit ik nu na 2x herstart modem (geeft KPN aan via de website) tot het punt dat ze zeggen dat ik een monteur nodig heb... a €80.

Telefoonnummer staat niet meer bij klantenservice informatie, en dit probleem is na de modem update gekomen (verwacht dus dat het ergens een instelling is die ik niet weet / kan bedenken) waardoor die nu een veel lagere download heeft dan een uploadsnelheid....
0800-0402
Maar verwacht daar niet teveel van... Tip: Bel na 18:00 uur. Dan heb je de grootste kans een eigen medewerker aan de lijn te krijgen (in tegenstelling tot een ingehuurde callcenter medewerker overdag)

[ Voor 12% gewijzigd door Barre73 op 28-02-2025 22:42 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robjuh_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-09 15:31
Heb een vraagje

Ben van plan internet + tv te nemen van KPN,

Weet iemand of het tv + internet signaal over zelfde utp kabel kan ?

Wil het dan namelijk met een switch in het tv meubel verdelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:37
Robjuh_ schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:14:
Heb een vraagje

Ben van plan internet + tv te nemen van KPN,

Weet iemand of het tv + internet signaal over zelfde utp kabel kan ?

Wil het dan namelijk met een switch in het tv meubel verdelen.
Zolang je een switch gebruikt die IGMP ondersteunt geen probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
En zolang je bepaalde TP-Links (TL-SG105 en TL-SG108) met IGMP-ondersteuning vermijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
Commendatore schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:48:
En zolang je bepaalde TP-Links (TL-SG105 en TL-SG108) met IGMP-ondersteuning vermijdt.
Niet te verwarren met de SG105/8E, die het wel keurig ondersteunen. Beetje zelfde gedoe als bij de non-E versies van Netgear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18:13
Commendatore schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:48:
Waarom eigenlijk? Hier een TL-SG105 via Box 12>TL-SG105>VIP5205 die gewoon prima werkt met multicast.

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:45
dunkiegaming schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:00:
[...]

Waarom eigenlijk? Hier een TL-SG105 via Box 12>TL-SG105>VIP5205 die gewoon prima werkt met multicast.
Tis gewoon een domme switch - de intelligentie zit in Box12.
Het geheel "gedraagd" zich als een Box12 met 9 LAN-poorten.
Dus ja - werkt prima - speciale igmp instellingen lijken me in dit geval niet nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Airw0lf op 01-03-2025 15:12 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 18:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Lord_T schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:04:
Ik heb sinds een onderhoudsmelding ('s nachts zou de modem geherstart worden ivm update) een stuk lagere downloadsnelheid tov de upload. De upload is nog steeds rond de 920 Mbps, de download tussen de 650 en de 800....
Was ervoor altijd rond de 940 Mbps....

Herstart van modem nog eens gedaan... bekabeld gemeten met kabel aangelegd door kpn monteur een 2jaar geleden ofzo.

Beetje raar... want met die hoge upload zal het echt niet aan de bekabeling liggen. In Windows buiten het moment op speedtest.net ding dan ook geen bandbreedtegebruik te zien.
Ik heb ook problemen na de update van de V12 modem. Als ik een nieuwe site open of vanuit een site doorklik naar een andere site duurt het gewoon een paar seconden voordat het wat gaat doen. Ook het openen van de TV gids op de TV tuner gaat traag en geeft soms errors. Na een reset gaat het even goed en komen deze problemen terug. Nu al tot 2x geen internet meer gehad. Niet helemaal, sommige sites openden wel en andere niet. Het modem was op dat moment ook niet meer bereikbaar.
Net de helpdesk aan de lijn gehad en alles een hard reset gegeven (joepie, ook mijn modem passwoord gewist :( ) maar na een paar minuten gebruik zagen we de verschijnselen weer gebeuren.

Ik ben niet helemaal een kenner maar het lijkt mij dat hij moeite heeft om de DNS info op te vragen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
memphis schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:20:
[...]

Ik heb ook problemen na de update van de V12 modem. Als ik een nieuwe site open of vanuit een site doorklik naar een andere site duurt het gewoon een paar seconden voordat het wat gaat doen. Ook het openen van de TV gids op de TV tuner gaat traag en geeft soms errors. Na een reset gaat het even goed en komen deze problemen terug. Nu al tot 2x geen internet meer gehad. Niet helemaal, sommige sites openden wel en andere niet. Het modem was op dat moment ook niet meer bereikbaar.
Net de helpdesk aan de lijn gehad en alles een hard reset gegeven (joepie, ook mijn modem passwoord gewist :( ) maar na een paar minuten gebruik zagen we de verschijnselen weer gebeuren.

Ik ben niet helemaal een kenner maar het lijkt mij dat hij moeite heeft om de DNS info op te vragen.
Welke dns servers gebruik je?

Ik gebruik 1.1.1.1+1.0.0.1 en 2606:4700:4700::1111+2606:4700:4700::1001 voor IPv4+IPv6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

dunkiegaming schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:35:
[...]

Welke dns servers gebruik je?

Ik gebruik 1.1.1.1+1.0.0.1 en 2606:4700:4700::1111+2606:4700:4700::1001 voor IPv4+IPv6.
Weet ik niet, default van het modem. vanmiddag al 3x met de helpdesk bezig geweest. 1 beweerde dat het de voeding kon zijn want er is een bepaalde serie dat snel defect raakt maar moest ik even achter de TV meubel dat ding uitgraven. Maar dat was het dus niet.
De laatste persoon zag wel wat problemen op de lijn en met name iets tussen het modem en het glasvezel kastje. Het probleem is direct ontstaan na de update dus die laatste helpdeskmedewerker had ook wel het idee dat het aan het modem lag maar wilde toch voor alle zekerheid een monteur sturen, die komt maandag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
memphis schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:37:
[...]

Weet ik niet, default van het modem. vanmiddag al 3x met de helpdesk bezig geweest. 1 beweerde dat het de voeding kon zijn want er is een bepaalde serie dat snel defect raakt maar moest ik even achter de TV meubel dat ding uitgraven. Maar dat was het dus niet.
De laatste persoon zag wel wat problemen op de lijn en met name iets tussen het modem en het glasvezel kastje. Het probleem is direct ontstaan na de update dus die laatste helpdeskmedewerker had ook wel het idee dat het aan het modem lag maar wilde toch voor alle zekerheid een monteur sturen, die komt maandag.
Probeer het eens in te stellen in de router bij Internetverbinding>DNS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroendeGroot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 09:32
BaZnGaNL schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:38:
Goedemiddag,

Even voor mij, heb ik nu alles om van de NT af te komen? Zit op nog een GoF verbinding met een FTU_TY01.

- UniFi Dream Machine Special Edition;
- Patchcover pakket FTU TY01;
- Customized 1000BASE-BX-U SFP BiDi 1310nm-TX/1490nm-RX 20km DOM Simplex LC/SC SMF Optical Transceiver Module

met de volgende specs:
- Compatible Brands - Generic
- Device Number - UniFi Dream Machine Special Edition (UDM-SE)
- Connector - SC UPC

Alvast bedankt! :)
Dat is idd precies wat je nodig hebt. Ik heb het inmiddels al een tijdje zo draaien. Was eigenlijk plug en play _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 19:35
JeroendeGroot schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:55:
[...]

Dat is idd precies wat je nodig hebt. Ik heb het inmiddels al een tijdje zo draaien. Was eigenlijk plug en play _/-\o_
Ik zit ook nog op een KPN GoF (AON) aansluiting. De servicetool van KPN geeft wel aan dat ik eerst nog m'n FTU en NT moet laten vervangen. Wanneer ik daarvoor kies, krijg ik dacht ik een patchcover en aparte NT/Mediaconverter. Die NT/Mediaconvertor zou ik dan kunnen skippen door een directe SFP verbinding te maken tussen de FTU/patchcover en een compatible router. (ik heb nu nog een grijze Genexis FTU_GN02 met ethernet aansluiting richting de Experiabox)
Klopt bovenstaande?

Vervolgens zou ik alles aan de praat moeten kunnen krijgen met een ASUS RT-BE88U, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
JeroendeGroot schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:55:
[...]

Yup! En draaiend! Inderdaad plug & play wat settings wijzigen en done!

Alleen weet iemand hoe ik de controller op afstand kan benaderen? Dus niet in mijn eigen LAN?
dus via het web unifi.domainname.com?

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:58
BaZnGaNL schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:07:
[...]

Yup! En draaiend! Inderdaad plug & play wat settings wijzigen en done!

Alleen weet iemand hoe ik de controller op afstand kan benaderen? Dus niet in mijn eigen LAN?
dus via het web unifi.domainname.com?
Dat staat toch letterlijk op de inlogpagina van de router? https://unifi.ui.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

dunkiegaming schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:56:
[...]

Probeer het eens in te stellen in de router bij Internetverbinding>DNS.
Nu zag ik op de KPN forums meer klachten van na de update, met name het laden van apps op een android telefoon. Zo'n app gaat natuurlijk ook van andere servers data weghalen en dat lijkt in de richting van ook mijn probleem te zitten dat het omschakelen naar een andere site of content van een andere server binnen een pagina traag of niet laadt.
In enkele topics werd gezegd dat dit V12 modem problemen heeft met IP6 en dat je dat uit moet zetten.

Ik blijf wel het modem resetten als die weer moeilijk gaat doen, morgen komt er een monteur en die gaat het allemaal bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
jongetje schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:13:
[...]

Dat staat toch letterlijk op de inlogpagina van de router? https://unifi.ui.com/
Dehu!! Dom! Dat ik dat niet zag... |:( |:( 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 19:35
memphis schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:33:
[...]

Nu zag ik op de KPN forums meer klachten van na de update, met name het laden van apps op een android telefoon. Zo'n app gaat natuurlijk ook van andere servers data weghalen en dat lijkt in de richting van ook mijn probleem te zitten dat het omschakelen naar een andere site of content van een andere server binnen een pagina traag of niet laadt.
In enkele topics werd gezegd dat dit V12 modem problemen heeft met IP6 en dat je dat uit moet zetten.

Ik blijf wel het modem resetten als die weer moeilijk gaat doen, morgen komt er een monteur en die gaat het allemaal bekijken.
Bij mij ging het laden van diverse pagina's in elk geval ook heel traag. Na het uitzetten van IPv6 werkte alles weer normaal. Mischien dat het aanpassen van de DNS servers ook het probleem oplost, maar dat heb ik niet geprobeerd. Ik heb wel een V10 i.p.v. V12.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:31
Er zit inderdaad een IPv6-gerelateerde bug in de "nieuwe" (inmiddels ruim twee maanden) firmware op de Box10. Zie dit topic van mij op KPN community. Een moderator heeft de titel daarvan ooit veranderd waardoor het lijkt of het alleen om Android clients gaat, maar het hele netwerk is van slag. Windows kan er redelijk goed mee om gaan, maar bij Android is het gewoon killing.

Het probleem treedt specifiek op bij niet-VLAN-aware apparaten die via de LAN-poorten van het modem zijn aangesloten (in mijn geval een WiFi accesspoint van TP-Link en alle apparaten die daarmee verbinden). Het is heel makkelijk te ontdekken: als je op hetzelfde apparaat IPv6-adressen met :1: ertussen én met :0: (of ::) op dezelfde plek hebt, heb je de bug te pakken.

Elke keer dat je apparaat verbinding zoekt via het :1: adres komt er een time-out. Dat merk je als vertraging op Windows (daarna probeert hij het andere adres of IPv4), maar op Android komt er daarna geen byte meer door. -O-

Ik ben wel benieuwd of @memphis hierboven nu hetzelfde probleem heeft op de Box12. Dat zou betekenen dat ze dezelfde bug nu ook op dat modem hebben geïntroduceerd. Hopelijk helpt dat in de prioritering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Monteur was langs geweest. Hij kon precies zien dat de problemen na de update waren begonnen en het leek dat het modem sommige onderdelen intern rebooten zonder dat extern te laten zien. Hij heeft direct een nieuw modem geplaatst, ik ben nu van een V12-B naar een V12-C gegaan. Grappig was dat het modem de hele configuratie zoals netwerknaam ed weer terug laadt.
Binnenkort even een ander wachtwoord instellen en zijn we weer helemaal terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-07 22:23
Er lijkt een poort op mijn Xperiabox slecht te zijn. Komt dit vaker voor? Wat nu? Router laten omwisselen? Dan ben ik mijn instellingen dus wel kwijt zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Alleen de SSID's en netwerksleutels voor het hoofd- en gastwifinetwerk in theorie niet, de rest ga je sowieso opnieuw in moeten stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Na een hele middag probleemloos te draaien begon tegen de avond weer de trage reacties van het laden van pagina's en ook weer het niet kunnen laden van de TV gids. Nu weer 3x reboots van het modem verder. Een nieuw modem heeft het probleem niet verholpen.

Morgen maar weer eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransHe
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15-09 18:53
memphis schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:49:
Na een hele middag probleemloos te draaien begon tegen de avond weer de trage reacties van het laden van pagina's en ook weer het niet kunnen laden van de TV gids. Nu weer 3x reboots van het modem verder. Een nieuw modem heeft het probleem niet verholpen.

Morgen maar weer eens bellen.
Een Fritzbox was de oplossing bij een vergelijkbaar geval bij een vriend. "De compputer was nog nooit zo snel" kreeg ik terug, samen met een etentje voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

FransHe schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:50:
[...]

Een Fritzbox was de oplossing bij een vergelijkbaar geval bij een vriend. "De compputer was nog nooit zo snel" kreeg ik terug, samen met een etentje voor de moeite.
Die hoop had ik ook en leek goed te gaan. Gisteravond deden we de ene na de andere reboot, soms na een reboot merkte je al dat het niet lekker ging. Vanochtend helemaal geen internet, modem stond te knipperen toen ik beneden kwam. Nu handmatig uit en aangezet, ontbijt gemaakt en daarna nog geen verbinding, Toen even de stekker van het glasvezelkastje eruit getrokken, na het weer erin prikken had ik vrij snel verbinding.
Maart weer de KPN gebeld en ze weigerden een monteur te sturen, we moesten het eerst aankijken. Goh, men plaatst een nieuwe modem en het heeft niet geholpen, sterker nog, het was erger geworden maar men vind het nodig om het even aan te kijken.....

We deden de reboots altijd via de website, ik weet niet of dan ook het glasvezelkastje mee gereset wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:50
memphis schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:57:
[...]

Die hoop had ik ook en leek goed te gaan. Gisteravond deden we de ene na de andere reboot, soms na een reboot merkte je al dat het niet lekker ging. Vanochtend helemaal geen internet, modem stond te knipperen toen ik beneden kwam. Nu handmatig uit en aangezet, ontbijt gemaakt en daarna nog geen verbinding, Toen even de stekker van het glasvezelkastje eruit getrokken, na het weer erin prikken had ik vrij snel verbinding.
Maart weer de KPN gebeld en ze weigerden een monteur te sturen, we moesten het eerst aankijken. Goh, men plaatst een nieuwe modem en het heeft niet geholpen, sterker nog, het was erger geworden maar men vind het nodig om het even aan te kijken.....

We deden de reboots altijd via de website, ik weet niet of dan ook het glasvezelkastje mee gereset wordt.
Ik denk dat de ONT (het “glasvezelkastje”) defect aan het raken is. Lijkt me een goed idee om die ook te vervangen. Wellicht dat @Barre73 of @mad-dog wst voor je kan betekenen.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ernstoud schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:16:
[...]

Ik denk dat de ONT (het “glasvezelkastje”) defect aan het raken is. Lijkt me een goed idee om die ook te vervangen. Wellicht dat @Barre73 of @mad-dog wst voor je kan betekenen.
Ik zit aan de passieve netwerkkant dus daar kan ik helaas niks in betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18:36
[...]

Je bent paar stappen verder, er is zoveel in het netwerk te monitoren dat ik met 1 druk op de knop kan zeggen wat het probleem is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:20
Economics schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:53:
[...]

Je bent paar stappen verder, er is zoveel in het netwerk te monitoren dat ik met 1 druk op de knop kan zeggen wat het probleem is...
zo'n knop wil ik ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Economics schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:53:
[...]

Tja.... Gisterochtend was alles vastgelopen en bleek de reset van het glasvezelkastje de boel weer op gang te helpen wat perfect de rest van de dag gedraaid heeft.
Gisteravond op de slaapkamer geen TV als mogelijk nog een gevolg van de hele lock-up in de ochtend, TV ontvanger gereset en ik had alleen NPO 1, 2 en 3 beschikbaar....
Dan ook maar op de slaapkamer de DVS stekker even eruit (waarmee netwerk naar boven gaat) en daarop zat ook de spanning van de super WiFi acces point die daar bedraad aan de DVS zit. Daarna had ik weer alle TV zenders beschikbaar.

Nu kan ik mij weer herinneren dat toen ooit mijn V9 modem werd vervangen voor een V12 we ook netwerkproblemen hadden, niet in deze vorm maar dat alleen de WiFi slecht was. Uiteindelijk bleek dat aan de DVS te liggen, iets met meshing oid. De basis DVS was afgelopen weekend al spanningsloos geweest en had niet geholpen.
Ook vandaag lijkt alles nog stabiel.

Ik volg het niet meer, er is geen logica in terug te vinden al zou je bijna denken dat de KPN alsnog op afstand iets gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

memphis schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:03:
[...]

Tja.... Gisterochtend was alles vastgelopen en bleek de reset van het glasvezelkastje de boel weer op gang te helpen wat perfect de rest van de dag gedraaid heeft.
Gisteravond op de slaapkamer geen TV als mogelijk nog een gevolg van de hele lock-up in de ochtend, TV ontvanger gereset en ik had alleen NPO 1, 2 en 3 beschikbaar....
Dan ook maar op de slaapkamer de DVS stekker even eruit (waarmee netwerk naar boven gaat) en daarop zat ook de spanning van de super WiFi acces point die daar bedraad aan de DVS zit. Daarna had ik weer alle TV zenders beschikbaar.

Nu kan ik mij weer herinneren dat toen ooit mijn V9 modem werd vervangen voor een V12 we ook netwerkproblemen hadden, niet in deze vorm maar dat alleen de WiFi slecht was. Uiteindelijk bleek dat aan de DVS te liggen, iets met meshing oid. De basis DVS was afgelopen weekend al spanningsloos geweest en had niet geholpen.

Ik volg het niet meer, er is geen logica in terug te vinden al zou je bijna denken dat de KPN alsnog op afstand iets gedaan heeft.
Op basis van je post en mijn ervaring met powerline adapters, zou ik zeggen dat je het probleem daarin moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_T
  • Laatst online: 00:11
even schandalige crosspost van kpn forum naar hier: https://community.kpn.com...sk-helpt-echt-niet-631921
De update gekregen naar de versie V12.C.24.05.08.

Sindsdien is de download snelheid ongeveer 30% trager geworden (varieert nu tussen de 600 - 750ish), was 940mbps Upload nog steeds stabiel op 930mbps

Gedaan:
  • oplossing via onlinetool die zorgt voor herstarten modem
  • nogmaals etc, geen verbeteringen
  • gebeld met servicenummer: 0800-0402
Dame moest alles vragen, kon niets direct beantwoorden
Met die dame aan de lijn gedaan:
  • glasvezel kastje stroom eraf 2 minuten
  • modem harde reset → met paperclip
  • alles opnieuw testen en geen verbetering, sterker nog IPV6 deed het niet, kreeg ik foutmelding van, en mevrouw zei doodleuk dat KPN levert wat ze moesten leveren, en dat ze niet in de modem kon kijken… Dat ik iets aan instellingen had veranderd, net na die harde reset… Ze had geen idee hoe dit opgelost moest worden. Inmiddels zelfstandig opgelost door IPV6 aan en uit te zetten
    Mevrouw beweerde dat het door de kabels kan komen (die zouden verouderd zijn?, maar aangelegd door KPN monteur en de upload haal ik wel?)
Mevrouw was uitermate onkundig, en ik heb nog steeds geen oplossing. Graag hier iemand die een goede suggestie heeft?

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:37
Als je IPv6 uit en aan zet blijft de performance dan overeind of zakt het op een gegeven moment weer in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 15-09 22:06
Lord_T schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:05:
even schandalige crosspost van kpn forum naar hier: https://community.kpn.com...sk-helpt-echt-niet-631921
De update gekregen naar de versie V12.C.24.05.08.

Sindsdien is de download snelheid ongeveer 30% trager geworden (varieert nu tussen de 600 - 750ish), was 940mbps Upload nog steeds stabiel op 930mbps

Gedaan:
  • oplossing via onlinetool die zorgt voor herstarten modem
  • nogmaals etc, geen verbeteringen
  • gebeld met servicenummer: 0800-0402
Dame moest alles vragen, kon niets direct beantwoorden
Met die dame aan de lijn gedaan:
  • glasvezel kastje stroom eraf 2 minuten
  • modem harde reset → met paperclip
  • alles opnieuw testen en geen verbetering, sterker nog IPV6 deed het niet, kreeg ik foutmelding van, en mevrouw zei doodleuk dat KPN levert wat ze moesten leveren, en dat ze niet in de modem kon kijken… Dat ik iets aan instellingen had veranderd, net na die harde reset… Ze had geen idee hoe dit opgelost moest worden. Inmiddels zelfstandig opgelost door IPV6 aan en uit te zetten
    Mevrouw beweerde dat het door de kabels kan komen (die zouden verouderd zijn?, maar aangelegd door KPN monteur en de upload haal ik wel?)
Mevrouw was uitermate onkundig, en ik heb nog steeds geen oplossing. Graag hier iemand die een goede suggestie heeft?
veel speedtesten geven idd een lagere snelheid dan onder de oude software.
CLI speedtest of onder linux op met de speedtest app binnen windows haal je vaker meer dan via de website.
ook als wij de argus er er aan hangen halen we gewoon 930. dus je haalt wel wat je besteld alleen je zie het niet. probleem is bekend komt ook een fix voor in de volgende firmware update :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:59

Arjan A

Cenosillicafoob

Lord_T schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:05:
[..] Graag hier iemand die een goede suggestie heeft?
Ja. Weg van die KPN modems. Je bent als premium klant niets meer dan betatester. Ga voor een kwaliteitsproduct zoals de FritzBox. Kost je eventjes wat, scheelt je een hoop gedoe.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:46
Misschien een beetje een gekke vraag, maar in mijn nieuwbouwwoning hangt de FTU behoorlijk los aan de wand. Dermate los dat ik er bang voor ben dat de boel vandaag of morgen "losspringt". Is dit iets waar ik een KPN monteur voor langs kan laten komen? Of komen die pas als het echt kapot is?

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
posttoast schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:29:
Misschien een beetje een gekke vraag, maar in mijn nieuwbouwwoning hangt de FTU behoorlijk los aan de wand. Dermate los dat ik er bang voor ben dat de boel vandaag of morgen "losspringt". Is dit iets waar ik een KPN monteur voor langs kan laten komen? Of komen die pas als het echt kapot is?
Stuur maar een PM met je gegevens(postcode, huisnr en klantnr), dan regel ik een monteur voor je. Graag ook even gewenste tijdsloten vermelden(ochtend, middag, avond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

[...]

Vandaag is de ellende weer begonnen. De helpdesk lekker slim vragen of het gerepliceerd kan worden als de monteur komt, tuurlijk niet! En dan moesten we het maar weer aankijken.... Om de 5 tot 10 minuten begint de ellende weer en moet het modem OF (!!) het glasvezelkastje gereset worden. Dus ergens daartussen lijkt het fout te gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mad-dog
memphis schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:38:
[...]

Vandaag is de ellende weer begonnen. De helpdesk lekker slim vragen of het gerepliceerd kan worden als de monteur komt, tuurlijk niet! En dan moesten we het maar weer aankijken.... Om de 5 tot 10 minuten begint de ellende weer en moet het modem OF (!!) het glasvezelkastje gereset worden. Dus ergens daartussen lijkt het fout te gaan.
Ik wil best even kijken vanavond, maar had je het advies om alle powerline in de open haard te stoppen al wel ter harte genomen?

Als ik moet kijken, graag even postcode, huisnr en klantnummer en vooral nergens aanzitten tot ik er naar kijk. :)
Aangezien ik ook nog een sociaal leven heb: ik kijk pas eind vd avond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:42
memphis schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:03:
[...]

Heb je de problemen alleen boven of op alle TV’s? En heb je wel eens getest met een 20m kabel zonder de DVS?

Wel bijzonder dat je sinds 2020 in dit topic klachten post. Zou het mogelijk ook aan je eigen apparatuur / devices kunnen liggen?

Ik mis eigenlijk een complete beschrijving van je netwerk, hoe bekabeld, welke WiFi zenders en of je de problemen hebt op alle clients tegelijk en of het dan mogelijk boven of beneden op een andere WiFi zender zich anders gedraagt?

[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 08-03-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

stormfly schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:57:
[...]

Heb je de problemen alleen boven of op alle TV’s? En heb je wel eens getest met een 20m kabel zonder de DVS?

Wel bijzonder dat je sinds 2020 in dit topic klachten post. Zou het mogelijk ook aan je eigen apparatuur / devices kunnen liggen?
Een soortgelijk probleem met alleen WiFi ontstond toen we van de V9 naar de V12 modem gingen. Toen ook na veel proberen en bellen kwam iemand (niet eens van de KPN) met het plan om de DVS in een bepaalde volgorde aan te zetten. Dat leek te helpen en sindsdien nooit meer problemen gehad, ook na een modem reset als dat wel eens een keer nodig was. Nu na de update ging er van alles direct mis maar met willekeur. Dan duurt het 5 minuten en dan weer een paar uur. Gisteravond in zo'n 2 uur tijd zijn er denk ik wel iets van 8 reboots gedaan terwijl het daarvoor zo'n 3 dagen perfect heeft gedraaid.

Ook op het KPN forum komen steeds meer klachten over de update, met name over de WiFi, ik vrees toch dat de update niet zo perfect is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Om eerlijk te zijn is de opstelling die je hebt ook wel vragen om problemen. Powerline adapters (DVS) zijn inherent onbetrouwbaar door de manier waarop ze werken. Probeer echt te bekabelen.

En dat er nog de nodige issues zijn met KPN's eigen firmware, betekent niet dat jouw probleem ook hierdoor veroorzaakt wordt.

[ Voor 25% gewijzigd door Commendatore op 08-03-2025 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Commendatore schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:24:
Om eerlijk te zijn is de opstelling die je hebt ook wel vragen om problemen. Powerline adapters (DVS) zijn inherent onbetrouwbaar door de manier waarop ze werken. Probeer echt te bekabelen.
Dat hoor ik veel maar vaak zonder duidelijk te maken waarom en wat de ervaring was.

Ik gebruik twee verbindingen via Devolo dLan adapters, tussen Experiabox V10 en Sagemcom 4G modem en tussen Odido 4G modem op eerste verdieping en de huiskamer op de begane grond. Beide verbindingen zijn rond de ruim 200 Mbps down/up.

Echt enige probleem dat ik ervaar is dat ik soms zie dat de verbinding wat in zakt tot rond de 130 Mbps. Nog steeds afdoende maar met een scriptje reset ik dan 1 van de 2 adapters, dat duurt 3 sec. en dan is de verbinding weer rond de 200 Mbps.

Ruim een eeuw oude boerderij met elektra van zeker 50 jaar oud. Stoppenkast, weinig groepen. Niet optimaal voor Powerline, maar het werkt.

Kortom, voor mij een prima oplossing omdat ik tussen de twee verdiepingen geen RJ-45 wil/kan trekken.

Ook al eens tijdens een tuinfeest een dLan adapter in de schuur gehangen met een AP er aan om in de tuin WiFi te hebben van de verbinding naar het Odido 4G modem. Werkte ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

ernstoud schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:37:
[...]

Dat hoor ik veel maar vaak zonder duidelijk te maken waarom en wat de ervaring was.

Ik gebruik twee verbindingen via Devolo dLan adapters, tussen Experiabox V10 en Sagemcom 4G modem en tussen Odido 4G modem op eerste verdieping en de huiskamer op de begane grond. Beide verbindingen zijn rond de ruim 200 Mbps down/up.

Echt enige probleem dat ik ervaar is dat ik soms zie dat de verbinding wat in zakt tot rond de 130 Mbps. Nog steeds afdoende maar met een scriptje reset ik dan 1 van de 2 adapters, dat duurt 3 sec. en dan is de verbinding weer rond de 200 Mbps.

Ruim een eeuw oude boerderij met elektra van zeker 50 jaar oud. Stoppenkast, weinig groepen. Niet optimaal voor Powerline, maar het werkt.

Kortom, voor mij een prima oplossing omdat ik tussen de twee verdiepingen geen RJ-45 wil/kan trekken.

Ook al eens tijdens een tuinfeest een dLan adapter in de schuur gehangen met een AP er aan om in de tuin WiFi te hebben van de verbinding naar het Odido 4G modem. Werkte ook prima.
Ik heb in het verleden op een helpdesk van een internet provider gewerkt en poweline adapters waren vaak de reden van problemen.

Zelf heb ik ook wel eens powerline adapters gebruikt voor op zolder, maar ik heb het nooit stabiel gekregen. Inmiddels vervangen door een degelijke wifi accespoint op de eerste verdieping en dit zorgt voor een stabiele verbinding op zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
ernstoud schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:37:
[...]

Het lastige is dat je met Powerline er geen pijl op kan trekken. In veel huishoudens zal het prima werken, maar uiteindelijk is het toch gewoon een slecht lapmiddel voor het niet willen/kunnen/mogen trekken van bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:45:
[...]

Ik heb in het verleden op een helpdesk van een internet provider gewerkt en poweline adapters waren vaak de reden van problemen.

Zelf heb ik ook wel eens powerline adapters gebruikt voor op zolder, maar ik heb het nooit stabiel gekregen. Inmiddels vervangen door een degelijke wifi accespoint op de eerste verdieping en dit zorgt voor een stabiele verbinding op zolder.
Maar wat waren die problemen dan? Instabiliteit, lage snelheid, uitval?

De dingen dus die je soms met WiFi ook hebt?

Dat bedoel ik juist. Ik lees altijd dat je geen Powerline moet te ruimen, maar nooit wat dan de issues zijn. Die ik dus niet ervaar.

Maar goed, beetje off-topic wel.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 08-03-2025 17:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

ernstoud schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:58:
[...]

Maar wat waren die problemen dan? Instabiliteit, lage snelheid, uitval?

De dingen dus die je soms met WiFi ook hebt?

Dat bedoel ik juist. Ik lees altijd dat je geen Powerline moet te ruimen, maar nooit wat dan de issues zijn. Die ik dus niet ervaar.

Maar goed, beetje off-topic wel.
Met name instabiliteit en lage snelheid inderdaad, terwijl een fatsoenlijk mesh wifi netwerk (5Ghz) met voldoende accesspoints met ethernet backhaul wel stabiel werkt.

Het punt is dat je moet uitsluiten dat het aan powerline of wifi ligt door bekabeld te testen of je de problemen ook ervaart.

[ Voor 9% gewijzigd door Dj-sannieboy op 08-03-2025 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:37
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:10:
[...]

Het punt is dat je moet uitsluiten dat het aan powerline of wifi ligt door bekabeld te testen of je de problemen ook ervaart.
+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 20:38
Ik heb zelf veel problemen gehad met Devolo adapters, veel connection drops door oververhitting.
Met TP-link ging het beter, maar er gaat niks boven bekabeld imo.

Zie ook:

https://boschmans.net/201...av500-network-problems-2/

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:11

AntiPasta

d1 m0z4rella

Ik ben sinds dit weekeinde een (vooralsnog) blije gebruiker van KPN glasvezel (1 gbit, V12, geen eigen router, XGSPON). De aansluitdatum was officieel vandaag, maar op zaterdag werkte de hele boel al soepeltjes. Ik ben blij om weg te gaan bij Ziggo waar we af en toe korte downtime (paar minuten) ervoeren, en wat gewoon vrij duur was.

Ik heb wat snelheidstestjes gedaan en we gaan van 210/61 mbps naar 518 / 429. Nee het is geen gigabit, maar alsnog een hele verbetering.

Eén ding dat me hierbij opviel is dat mijn Apple-apparaten allemaal geen v6-IP lijken te krijgen van de box. Ik heb hier concreet nog geen hinder van ontvangen, maar het is wel opvallend. Ik draai een hartstikke 'vanilla' configuratie en de box zélf lijkt wel een IPV6 te krijgen van de buitenkant. Klinkt dit iemand bekend?

Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Ook niet na een reboot van de Box 12?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
AntiPasta schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:35:
Eén ding dat me hierbij opviel is dat mijn Apple-apparaten allemaal geen v6-IP lijken te krijgen van de box. Ik heb hier concreet nog geen hinder van ontvangen, maar het is wel opvallend. Ik draai een hartstikke 'vanilla' configuratie en de box zélf lijkt wel een IPV6 te krijgen van de buitenkant. Klinkt dit iemand bekend?
Zet even IPv6 prefix delegation met DHCPv6 aan via Thuisnetwerk>IPv6.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7hLTt-9maTCUua28REmK3NCV7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5G8NHDh4pkKRpcwG6ewoLlyZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Spasm schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:04:
Ik heb zelf veel problemen gehad met Devolo adapters, veel connection drops door oververhitting.

Zie ook:

Ik vermoed wel dat in 12 jaar de Powerline techniek verbeterd is ;) . Mijn 2 verbindingen overigens zijn met het ook wel al jaren oude 1200 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
ernstoud schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:16:
[...]

Ik vermoed wel dat in 12 jaar de Powerline techniek verbeterd is ;) . Mijn 2 verbindingen overigens zijn met het ook wel al jaren oude 1200 model.
Verbeterd wel iets, maar niet backwards compatible. De oude standaard is niet te combineren met de huidige g.Hn standaard. Devolo levert eigenlijk alleen nog de Magic serie op basis van g.Hn. Daarnaast is elke woning anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
Ok, hele domme vraag van mij!

Ik wil Lets Encrypt gebruiken op mijn UDM SE, echter hoe zet ik poort 80 open om het script van Glenn R. te gebruiken?

Of hebben jullie andere suggesties om te gebruiken? En hoe kan ik de UniFi Guest WiFi over https laten lopen?

Hoop dat jullie mij in de goede richting kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Spasm schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:04:

Zie ook:

Voor de duidelijkheid, dat verhaal gaat over de connectie over de powerline, bij mij vertoonde alles bedraad (zelfs direct aan het modem) en via WiFi dezelfde problemen, de powerlines bij mij zijn hoofdzakelijk voor alleen de TV's boven en op 1 heb ik een Superwifi2 aangesloten.

Maar een update.
Mad-dog heeft in het ticket aangegeven dat het mogelijk toch iets met het glasvezelkastje kan zijn en dat die maar vervangen moest worden. Opvallend blijft dat het precies na de update de ellende begon maar misschien is het modem zich anders gaan gedragen, maar ik ben daar geen kenner in... De monteur heeft ook nieuwe stekkers aan de kabel tussen modem en de vernieuwde glasvezelkastje gezet.
Bij het modem zag hij ook een switch liggen en wilde weten wat ik allemaal had aangesloten. TV, BlueRay speler (met smart tv), 2 PC's en binnenkort wil ik de HP Laserjet-5 voorzien van zijn eigen interface voor aan het netwerk zodat die makkelijker vanuit alle apparaten te gebruiken is. En dan de DVS naar boven voor 2 andere TV's en een Superwifi waar hij minder problemen met de DVS heeft.

Het is na een anderhalve dag nog vroeg om te zeggen dat alles opgelost is maar tot op heden geen probleem meer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
BaZnGaNL schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:09:
Ok, hele domme vraag van mij!

Ik wil Lets Encrypt gebruiken op mijn UDM SE, echter hoe zet ik poort 80 open om het script van Glenn R. te gebruiken?

Of hebben jullie andere suggesties om te gebruiken? En hoe kan ik de UniFi Guest WiFi over https laten lopen?

Hoop dat jullie mij in de goede richting kunnen sturen.
1 Google search: https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Hier van Unifi zelf:https://help.ui.com/hc/en...i-Gateway-Port-Forwarding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:15
Weet iemand hoe snel KPN de 12b met 60E firmware een upgrade geeft? Sinds vrijdag KPN, maar zit te wachten op de update, zodat ik de IP range kan aanpassen.
Is dat een kwestie van dagen/weken/maanden?
Ik heb geen SuperWifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:02
Toekomstige bewoners van mijn huis geven aan dezelfde aansluiting van KPN te hebben aangeschaft als degene die ik nu heb sinds 2023. KPN stuurt straks dus een nieuwe KPN Box V12 F5359 op. Ik heb dezelfde hangen. Kunnen zij niet simpelweg dat modem gebruiken (ingesteld en wel) en dat ik degene die zij ontvangen gewoon retour stuur als zijnde 'mijn apparaat'?

Beetje onzinnig om dat omver te trekken als zij exact hetzelfde willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Hetisookwat schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:53:
Toekomstige bewoners van mijn huis geven aan dezelfde aansluiting van KPN te hebben aangeschaft als degene die ik nu heb sinds 2023. KPN stuurt straks dus een nieuwe KPN Box V12 F5359 op. Ik heb dezelfde hangen. Kunnen zij niet simpelweg dat modem gebruiken (ingesteld en wel) en dat ik degene die zij ontvangen gewoon retour stuur als zijnde 'mijn apparaat'?

Beetje onzinnig om dat omver te trekken als zij exact hetzelfde willen gebruiken.
Geen probleem. WIFI zal echter wel teruggezet worden naar defaults, aangezien WIFI-credentials per verbinding beheerd worden(niet direct vanaf het modem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickname89
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-07 08:44
Graag wil ik de overstap maken naar KPN omdat er binnenkort glasvezel beschikbaar is op mijn adres.
Ik vraag me alleen af wat ik daarvoor nodig heb qua extra wifipods en dergelijke.
Uitgangspunt is dat ik gewoon overaal snel wifi wil hebben op het zelfde adres.
Vanuit de achtertuin moet ik gewoon wat kunnen versturen naar de printer op zolder via hetzelfde netwerk.

De meterkast waar alles binnenkomt staat aan de voorkant van het huis.
Momenteel heb ik daar een modem staan.
Vanaf deze modem heb ik twee bekabelde UTP draden naar de achterkant woonkamer en de zolder.
Er kan eventueel gemakkelijk een UTP draad getrokken worden naar de eerste verdieping.

Kan de meterkast worden doorgelust zodat de modem in de woonkamer terecht komt?
Kan de modem op dezelfde netwerknaam staan als de wifi pods?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitAndre
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-09 11:59
nickname89 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:19:
Graag wil ik de overstap maken naar KPN omdat er binnenkort glasvezel beschikbaar is op mijn adres.
Ik vraag me alleen af wat ik daarvoor nodig heb qua extra wifipods en dergelijke.
Vanuit de achtertuin moet ik gewoon wat kunnen versturen naar de printer op zolder via hetzelfde netwerk.

Vanaf deze modem heb ik twee bekabelde UTP draden naar de achterkant woonkamer en de zolder.
Er kan eventueel gemakkelijk een UTP draad getrokken worden naar de eerste verdieping.

De glasvezel wordt aangesloten op een mediaconverter of ONT (optical network terminal) die het signaal omzet naar Ethernet. Je "modem" kan gewoon met de UTP kabel aangesloten worden in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
nickname89 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:19:

Je hebt nu dus geen KPN? Wat moeten we dan onder “modem” verstaan? Een VDSL modem? Zo ja, heeft deze een WAN poort? Dan gaat daar vandaan een ethernet kabel naar de KPN ONT, die wordt op het witte glasvezelkastje (de FTU) geklikt. Maar dit zijn aannames omdat je weinig info geeft over dat “modem” en over welke glasvezel aansluiting je hebt of krijgt.

En welk abonnement gaat u nemen? Bij hogere snelheden is uw huidige apparatuur wellicht niet geschikt.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 13-03-2025 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
BitAndre schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:45:
[...]

De glasvezel wordt aangesloten op een mediaconverter of ONT (optical network terminal) die het signaal omzet naar Ethernet. Je "modem" kan gewoon met de UTP kabel aangesloten worden in de woonkamer.
Nog sterker, je hebt dan dus geen modem nodig, alleen een router, en allicht een of meerdere wireless access points als je ook draadloos netwerk wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006

Mr. Freeze

¡GO!

Hetisookwat schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:53:

Ik denk dat die streepjes code op een router aan je account hangt, daarom hoef je ook geen adres in de retourzending te doen. Ik zou het niet riskeren.

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitAndre
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-09 11:59
borft schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:49:
[...]

Nog sterker, je hebt dan dus geen modem nodig, alleen een router, en allicht een of meerdere wireless access points als je ook draadloos netwerk wil.
KPN zelf noemt de 'KPN Box (12)' ook een modem, ondanks dat er in geval van glasvezel helemaal geen modem nodig is. Daarom had ik "modem" tussen aanhalingstekens gezet... sommige mensen vinden het anders verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:17

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

BitAndre schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:03:
[...]

KPN zelf noemt de 'KPN Box (12)' ook een modem, ondanks dat er in geval van glasvezel helemaal geen modem nodig is. Daarom had ik "modem" tussen aanhalingstekens gezet... sommige mensen vinden het anders verwarrend.
We zitten op tweakers niet op facebook. Hier zeggen we het correct.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ernstoud
Tylen schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:34:
[...]

We zitten op tweakers niet op facebook. Hier zeggen we het correct.
Dan noemen we het een modem :) , de frequentie van het laserlicht wordt gemoduleerd met de te verzenden digitale informatie in de OLT en ONT en gedemoduleerd om de digitale informatie uit de variatie van de frequentie te halen. Een moduleer en demoduleer functie dus.

In onze beleving is een modem dat analoge device aan de telefoonlijn. Maar modulatie en demodulatie vindt overal plaats waar informatie over een medium verzonden wordt, analoog of digitaal. Dus bij je radio, je TV, je smartphone etc. etc. en technisch kun je dat onderdeel, die chip o.i.d. dan gewoon een modem noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:22

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Inmiddels heeft mijn vader ook al een ruime maand glasvezel via KPN, en het werkt als een trein!
Lekker vlot, installatie was een eitje met die NTU over de FTU schuiven. En bovendien al een ruime maand uptime.

Een ding viel mij net op. Gezien het een maand geleden, en de laatste logmelding is, maak ik mij geen zorgen. Maar toch ben ik benieuwd wat er precies in de onderstaande nacht gebeurde?
12.02.25 04:17:06 IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2a02:XXXX:XXXX::/48
12.02.25 04:17:06 IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2a02:XXXX:XXXX::1
12.02.25 04:17:06 Internet connection established successfully. IP address: 77.162.XX.XX, DNS server: 195.121.97.202 and 195.121.97.203, gateway: 195.190.228.100, broadband PoP: 195.190.228.100
12.02.25 04:16:56 Timeout during PPP negotiation.
12.02.25 04:08:29 Internet connection established successfully. IP address: 172.28.51.246, DNS server: 195.121.70.172 and 195.121.70.196, gateway: 172.28.48.1, broadband PoP: 195.190.228.100
12.02.25 03:58:28 Internet connection established successfully. IP address: 172.28.51.184, DNS server: 195.121.70.172 and 195.121.70.196, gateway: 172.28.48.1, broadband PoP: 195.190.228.100
12.02.25 03:54:18 Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
12.02.25 03:48:28 Internet connection established successfully. IP address: 172.28.52.7, DNS server: 195.121.70.172 and 195.121.70.196, gateway: 172.28.48.1, broadband PoP: 195.190.228.100
[etc...]
12.02.25 02:19:00 PPPoE error: Timeout. [4 messages since 12.02.25 02:01:10]
12.02.25 02:01:06 IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid.
Vrij vertaald: Even na twee uur stopte de internetverbinding. Waarschijnlijk voor onderhoud, want het is ook een toepasselijk tijdstip. Om 03:48 komt het internet terug met een intern IP-adres? Om 03:58 herhaalt dit met een ander ip-adres uit de privé reeks. En om 04:08 gebeurt het nog eens. Om 04:17 herstelt de verbinding zich met het oude en vertrouwde IP-adres.

Wat is er precies gebeurd dat het IP-adres aangepast was. En zou het internet ook de meeste tijden hebben gewerkt in deze paar uurtjes?

Toch ben ik even benieuwd wat er gebeurde :P?
Het klinkt een beetje alsof mijn verbinding gerouteerd is ofzo?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
AW_Bos schreef op maandag 17 maart 2025 @ 01:19:
Inmiddels heeft mijn vader ook al een ruime maand glasvezel via KPN, en het werkt als een trein!
Lekker vlot, installatie was een eitje met die NTU over de FTU schuiven. En bovendien al een ruime maand uptime.

Een ding viel mij net op. Gezien het een maand geleden, en de laatste logmelding is, maak ik mij geen zorgen. Maar toch ben ik benieuwd wat er precies in de onderstaande nacht gebeurde?

[...]

Vrij vertaald: Even na twee uur stopte de internetverbinding. Waarschijnlijk voor onderhoud, want het is ook een toepasselijk tijdstip. Om 03:48 komt het internet terug met een intern IP-adres? Om 03:58 herhaalt dit met een ander ip-adres uit de privé reeks. En om 04:08 gebeurt het nog eens. Om 04:17 herstelt de verbinding zich met het oude en vertrouwde IP-adres.

Wat is er precies gebeurd dat het IP-adres aangepast was. En zou het internet ook de meeste tijden hebben gewerkt in deze paar uurtjes?

Toch ben ik even benieuwd wat er gebeurde :P?
Het klinkt een beetje alsof mijn verbinding gerouteerd is ofzo?
Op zondag wordt er geen onderhoud gedaan, maar het ip adres is een intern adres en niet uitgegeven door KPN.dus je PPP heeft gewoon een disconnect gehad, wellicht is er ergens een reset geweest, kan bij KPN zij of bij jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Economics schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:35:
[...]
Op zondag wordt er geen onderhoud gedaan, maar het ip adres is een intern adres en niet uitgegeven door KPN.dus je PPP heeft gewoon een disconnect gehad, wellicht is er ergens een reset geweest, kan bij KPN zij of bij jou
@Economics Die logregels zijn van 12 februari. Dat was een woensdag. Dus dit was in de nacht van dinsdag 11 op woensdag 12 februari. Niet op zondag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
ernstoud schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:37:
[...]

Dan noemen we het een modem :) , de frequentie van het laserlicht wordt gemoduleerd met de te verzenden digitale informatie in de OLT en ONT en gedemoduleerd om de digitale informatie uit de variatie van de frequentie te halen. Een moduleer en demoduleer functie dus.

In onze beleving is een modem dat analoge device aan de telefoonlijn. Maar modulatie en demodulatie vindt overal plaats waar informatie over een medium verzonden wordt, analoog of digitaal. Dus bij je radio, je TV, je smartphone etc. etc. en technisch kun je dat onderdeel, die chip o.i.d. dan gewoon een modem noemen.
ja, de mediaconverter doet dat (Die gaat van glas naar koper), dat is een apart kastje en dat is dus niet het apparaat dat de KPN het modem noemt ;) Overigens denk ik niet dat de golflengte van het laserlicht aangepast wordt, laserlicht is namelijk monochromatisch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
Barre73 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:13:
[...]

@Economics Die logregels zijn van 12 februari. Dat was een woensdag. Dus dit was in de nacht van dinsdag 11 op woensdag 12 februari. Niet op zondag.
Ik was nog niet helemaal wakker, ging uit van vannacht omdat hij dat vandaag plaatste. Maar die woensdag de 12e was een OLT upgrade. En dat duurt een kwartiertje, dus in dat kwartiertje ga je dan een intern IP krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Economics schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:48:
[...]

Ik was nog niet helemaal wakker, ging uit van vannacht omdat hij dat vandaag plaatste. Maar die woensdag de 12e was een OLT upgrade. En dat duurt een kwartiertje, dus in dat kwartiertje ga je dan een intern IP krijgen
Ik heb even rondgezocht, maar de OLT staat dus ergens in een datacenter van KPN in de POP van mijn woonplaats, en het was dus onderhoud in een groot gebied in de omgeving?

Maar had ik met dat lokale IP ook kunnen internetten? Of werd ik dan eerder gerouteerd naar een speciale pagina?

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 17-03-2025 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
AW_Bos schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:22:
[...]

Ik heb even rondgezocht, maar de OLT staat dus ergens in een datacenter van KPN in de POP van mijn woonplaats, en het was dus onderhoud in een groot gebied in de omgeving?

Maar had ik met dat lokale IP ook kunnen internetten? Of werd ik dan eerder gerouteerd naar een speciale pagina?
De OLT staat in een CityPoP ergens in jouw woonplaats welke aangesloten zit op een AreaPoP in jouw wijk waar jij als eindgebruiker op aangesloten zit. Met dat IP kun je niet internetten, vandaar dat dat ook diep in de nacht gebeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
borft schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:25:
[...]
Overigens denk ik niet dat de golflengte van het laserlicht aangepast wordt, laserlicht is namelijk monochromatisch ;)
Hoe zou je anders informatie over willen brengen met een laser?

Zie: Wikipedia: Fiber-optic communication

“For very high bandwidth efficiency, coherent modulation can be used to vary the phase of the light in addition to the amplitude, enabling the use of QPSK, QAM, and OFDM (orthogonal frequency-division multiplexing).”

Dus fase of frequentie modulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
ernstoud schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:13:
[...]

Hoe zou je anders informatie over willen brengen met een laser?

Zie: Wikipedia: Fiber-optic communication

“For very high bandwidth efficiency, coherent modulation can be used to vary the phase of the light in addition to the amplitude, enabling the use of QPSK, QAM, and OFDM (orthogonal frequency-division multiplexing).”

Dus fase of frequentie modulatie.
zeker, maar niet de frequentie van het licht, nu vertaal je selectief. Letterlijk uit je quote: fase of amplitude, maar dus niet frequentie of golflengte. Je kunt natuurlijk wel de frequentie waarmee je amplitude of fase aanpast aanpassen (of beide, zodat je kunt multiplexen en meer data kunt encoden) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Economics schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:50:
[...]

De OLT staat in een CityPoP ergens in jouw woonplaats welke aangesloten zit op een AreaPoP in jouw wijk waar jij als eindgebruiker op aangesloten zit. Met dat IP kun je niet internetten, vandaar dat dat ook diep in de nacht gebeurd
Oké, duidelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:45

Eboman

Ondertitel

Economics schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:48:
[...]

nice to know, toevallig ook onderhoud geweest rond 12 maart 3:30 -4:00 ?

Mijn fritbox was al zijn internet toegang verloren, niets werkte meer. Ik ben lange tijd niet thuis, na een reboot van de buuf kwam alles weer terug. Maar misschien dus maar kijken of ik home assistant of mijn interne monitor server een reset kan laten triggeren.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
Eboman schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:43:
[...]

nice to know, toevallig ook onderhoud geweest rond 12 maart 3:30 -4:00 ?

Mijn fritbox was al zijn internet toegang verloren, niets werkte meer. Ik ben lange tijd niet thuis, na een reboot van de buuf kwam alles weer terug. Maar misschien dus maar kijken of ik home assistant of mijn interne monitor server een reset kan laten triggeren.
Genexis ONT upgrade :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 07:40

Tijntje

Hello?!

Weet iemand hoe KPN het IP uitdeelt, Is dit op basis van DHCP richting de router?
Wilde proberen een nieuw IP adres te krijgen door een ander MAC adres op de WAN poort te zetten, maar blijf hetzelfde adres terug krijgen.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Tijntje schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:41:
Weet iemand hoe KPN het IP uitdeelt, Is dit op basis van DHCP richting de router?
Wilde proberen een nieuw IP adres te krijgen door een ander MAC adres op de WAN poort te zetten, maar blijf hetzelfde adres terug krijgen.
Formeel krijg je van KPN een dynamisch IP adres, maar in praktijk wijzigt deze zelden.

Waarom wil je een ander IP adres?

[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 18-03-2025 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 15-09 22:06
Tijntje schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:41:
je Ip komt mee vanuit de pppoe verbinding, dus niet zomaar van uit DHCP.
je kan zelf niet je externe IP wijzingen. je hebt bij kpn een semi vast IP.

deze wijzigt soms bij abbo wissel.
verhuizingen.
klanten die worden overgezet van koper na glasvezel.
bepaalde storing aan kpn zijde zou kunnen gebeuren.

waarom zou jeje IP willen veranderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 07:40

Tijntje

Hello?!

Laten we zeggen dat yt-dlp een rate limit heeft veroorzaakt :D

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
En toch kom ik er niet uit. Zie iets over het hoofd... 8)7

Heb de UDM-SE rechtstreeks aangesloten op de glasvezel, zonder NT.

Heb deze instelling staan bij de FireWall:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWVRCcpwxE5SOezfe4h2gRup2cc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/czZVLGgdXQ8N8tEpcNTQ8Szj.png?f=fotoalbum_large

Ongetwijfeld heb ik dit hier verkeerd. Iemand die mij kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-09 00:37
BaZnGaNL schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:20:
[...]

[Afbeelding]

Je geeft bij Destination "ANY" op, Heb je al geprobeerd hier het interne IP-adres van je doel host in te vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
Sende115 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:28:
[...]

Je geeft bij Destination "ANY" op, Heb je al geprobeerd hier het interne IP-adres van je doel host in te vullen?
Dit is dus de router (192.168.1.254), echter blijft deze dan op closed staan als ik wilt testen via: https://portchecker.co/

Met andere woorden, yes heb ik ook geprobeerd zonder succes, vandaar dat ik hem op ANY heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-09 00:37
BaZnGaNL schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:33:
[...]

Dit is dus de router (192.168.1.254), echter blijft deze dan op closed staan als ik wilt testen via: https://portchecker.co/

Met andere woorden, yes heb ik ook geprobeerd zonder succes, vandaar dat ik hem op ANY heb staan.
Nu ik je vraag nog eens goed gelezen heb, zou ik eerder verwachten dat Destination Zone dan Gateway zou moeten zijn, Echter zie ik in het script ook de optie --prevent-modify-firewall die mogelijk kan helpen.

Dat gezegd hebbende, Mogelijk dat je je vraag beter (ook) kan stellen in het Ubiquiti topic als je dat nog niet gedaan had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:56
BaZnGaNL schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:20:
[...]

[Afbeelding]

SrcPort hoort 'any' te zijn.

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaZnGaNL
Charlie_Root schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:51:
[...]

SrcPort hoort 'any' te zijn.
Held!! Dit was het!! Thanks! :) _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
Morgen of overmorgen komen de KPN spullen dus vanavond 3 uur bezig geweest met utp kabel trekken van de meterkast naar de router (25m) en moest door 3 muren heen.
Dacht ff snel de kabel te testen (toch af en toe flink moeten trekken) met de utp kabel tester maar helaas batterij leeg.
Dus morgen batterij halen en hopen dat de kabel het overleefd heeft.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:21
Jerrythafast schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:17:
Er zit inderdaad een IPv6-gerelateerde bug in de "nieuwe" (inmiddels ruim twee maanden) firmware op de Box10. Zie dit topic van mij op KPN community. Een moderator heeft de titel daarvan ooit veranderd waardoor het lijkt of het alleen om Android clients gaat, maar het hele netwerk is van slag. Windows kan er redelijk goed mee om gaan, maar bij Android is het gewoon killing.

Het probleem treedt specifiek op bij niet-VLAN-aware apparaten die via de LAN-poorten van het modem zijn aangesloten (in mijn geval een WiFi accesspoint van TP-Link en alle apparaten die daarmee verbinden). Het is heel makkelijk te ontdekken: als je op hetzelfde apparaat IPv6-adressen met :1: ertussen én met :0: (of ::) op dezelfde plek hebt, heb je de bug te pakken.

Elke keer dat je apparaat verbinding zoekt via het :1: adres komt er een time-out. Dat merk je als vertraging op Windows (daarna probeert hij het andere adres of IPv4), maar op Android komt er daarna geen byte meer door. -O-

Ik ben wel benieuwd of @memphis hierboven nu hetzelfde probleem heeft op de Box12. Dat zou betekenen dat ze dezelfde bug nu ook op dat modem hebben geïntroduceerd. Hopelijk helpt dat in de prioritering...
Hmmm, ik vraag me af of mijn issue hier ook mee te maken kan hebben... Merkte op mijn laptop dat internetpaginas traag startten met laden, maar eenmaal ladend heel snel gingen. Ping en snelheid was ook prima...

Las op reddit een post dat disablen van ipv6 protocol in je adapter settings dit zou verhelpen en inderdaad, instant. Zoekende kwam ik ook hier terecht, ook pas recent de nieuwe firmware op mijn box 12 uitgerold gekregen.

Heb hier alleen een superwifi2 accesspoint van kpn zelf aangesloten op het modem...

Hoe dan ook, in ieder geval meer info om wat verder te zoeken. Voor nu laat ik ipv6 maar even uitstaan op mijn laptop, kan niet zeggen dat ik op mijn telefoon iets heb gemerkt (hoewel ik soms wel eens tussen wifi en mobiel internet schakelde bij issues... kan me alleen niet herinneren hoe vaak of wanneer voor het laatst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
snah001 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:15:
Morgen of overmorgen komen de KPN spullen dus vanavond 3 uur bezig geweest met utp kabel trekken van de meterkast naar de router (25m) en moest door 3 muren heen.
Dacht ff snel de kabel te testen (toch af en toe flink moeten trekken) met de utp kabel tester maar helaas batterij leeg.
Dus morgen batterij halen en hopen dat de kabel het overleefd heeft.
Vandaag de apparatuur ontvangen en ook de UTP kabel getest die ik getrokken heb (is ok) dus verder ermee.
Een XGS-PON Nokia XS 010X zat in de doos (naast een modem die ik niet wil gebruiken) die ik zo over het glasvezel kastje kon schuiven.
Helaas nog geen signaal.
In mijn router op WAN 1 aangesloten en moet daar PPPoE with VLAN tagging instellen.
Heb ik gevonden maar ik moet ook een PPPoE inlog en wachtwoord opgeven maar die staat nergens in het papierwerk dat in de doos zit.
Heb wel in het topic "eigen modem aansluiten XGS-PON KPN" gekeken maar dat zijn 63 pagina's en in de openingspost staat daar niks over in.
Dus wie weet wat ik daar moet invullen als ik straks signaal (licht) heb (voor nu de 24ste).

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
snah001 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:43:
[...]

Vandaag de apparatuur ontvangen en ook de UTP kabel getest die ik getrokken heb (is ok) dus verder ermee.
Een XGS-PON Nokia XS 010X zat in de doos (naast een modem die ik niet wil gebruiken) die ik zo over het glasvezel kastje kon schuiven.
Helaas nog geen signaal.
In mijn router op WAN 1 aangesloten en moet daar PPPoE with VLAN tagging instellen.
Heb ik gevonden maar ik moet ook een PPPoE inlog en wachtwoord opgeven maar die staat nergens in het papierwerk dat in de doos zit.
Heb wel in het topic "eigen modem aansluiten XGS-PON KPN" gekeken maar dat zijn 63 pagina's en in de openingspost staat daar niks over in.
Dus wie weet wat ik daar moet invullen als ik straks signaal (licht) heb (voor nu de 24ste).
PPPOE user en pass moet je iets invullen, wat maakt niet uit.

Als je wil weten wat de exacte status is mag je me een PM sturen met je gegevens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Met dank aan @Mad-Dog is de hele zaak nu al werkend!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

De info had je ook hier kunnen vinden. Even doorklikken naar dit PDF bestand waarin letterlijk staat dat je bijvoorbeeld internet / internet kan gebruiken.

[ Voor 63% gewijzigd door Dj-sannieboy op 19-03-2025 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

m0ridin schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 07:59:
[...]

Hmmm, ik vraag me af of mijn issue hier ook mee te maken kan hebben... Merkte op mijn laptop dat internetpaginas traag startten met laden, maar eenmaal ladend heel snel gingen. Ping en snelheid was ook prima...

Las op reddit een post dat disablen van ipv6 protocol in je adapter settings dit zou verhelpen en inderdaad, instant. Zoekende kwam ik ook hier terecht, ook pas recent de nieuwe firmware op mijn box 12 uitgerold gekregen.

Heb hier alleen een superwifi2 accesspoint van kpn zelf aangesloten op het modem...

Hoe dan ook, in ieder geval meer info om wat verder te zoeken. Voor nu laat ik ipv6 maar even uitstaan op mijn laptop, kan niet zeggen dat ik op mijn telefoon iets heb gemerkt (hoewel ik soms wel eens tussen wifi en mobiel internet schakelde bij issues... kan me alleen niet herinneren hoe vaak of wanneer voor het laatst)
Je klacht klinkt wel hetzelfde. Het begint met het trager oppakken van een website maar als je erop blijft blijft de site lang doorwerken terwijl andere nieuw te laden sites steeds langzamer opstarten en dan helemaal niet meer gevonden worden. Dit was niet alleen bedraad maar ook over WiFi. Na de laatste monteur die het glasvezelkastje had vervangen en ook IPv6 had uitgezet loopt het tot op nu nog steeds soepel. Ik denk toch dat KPN hier verder naar moet kijken.

Pagina: 1 ... 177 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen