[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 176 ... 188 Laatste
Acties:

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

NL_Scratch schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:14:
edit, ik zie nu een item op de frontpage inzake de storing
Welke landelijke storing?

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23:32
Volgens kpn is er nu storing in Almere maar ik merk er niks van.

RIPE Atlas probe #1008427

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23:52
Darkjacky schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:51:
Nou dat duurde niet lang. Vanochtend is er weer onderhoud geweest en nu is alles weer terug zoals het was. Geen beter ping en jitter meer :-(
Je hebt het echt over iets waar je helemaal niets van merkt in de praktijk... enfin, ik wil niet teveel kwijt over het geplande onderhoud, maar het komt er op neer dat dit in de komende maanden weer goed komt m.b.t. je slechte ping tijden :)

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

dunkiegaming schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:29:
Volgens kpn is er nu storing in Almere maar ik merk er niks van.
De storingspagina geeft blijkbaar verkeerde info: nieuws: KPN-klanten melden storing met vast internet, geen landelijke storing...

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:45
Economics schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:37:
[...]

Je hebt het echt over iets waar je helemaal niets van merkt in de praktijk... enfin, ik wil niet teveel kwijt over het geplande onderhoud, maar het komt er op neer dat dit in de komende maanden weer goed komt m.b.t. je slechte ping tijden :)
Nu maak je me toch nieuwsgierig. :o

• Darkjacky
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-09 03:10
Economics schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:37:
[...]

Er is ook niet veel om te klagen :P 1.1ms ping en 0.55ms jitter verschil is niet echt merkbaar. Zelfs als het om je computer latency gaat (muis naar scherm).
Toch vind ik het jammer dat het op dit moment weer ongedaan is. Want ook al merk ik het zelf niet als ik duizenden linear requests doe scheelt het over de hele opdracht toch tijd. Nee dat gebeurd niet vaak (nou ja elk uur met een backup maar daar zit ik niet zelf op te wachten) maar toch is lagere ping zeer lekker om te hebben. Dat is ook de reden dat ik naar KPN ben en Ziggo achter me heb gelaten. Ziggo met hun 11.7ms ping en 1.77ms jitter. Bij Ziggo had ik altijd rare dingen zoals rubberbanding. Geen last van bij KPN.

Wel was het internet lekker traag vandaag door de storing hij is zo ver ik weet niet echt offline geweest.

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-11 14:57

Eboman

Ondertitel

Darkjacky schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:51:
Nou dat duurde niet lang. Vanochtend is er weer onderhoud geweest en nu is alles weer terug zoals het was. Geen beter ping en jitter meer :-(
grappig dat je dit zegt, ik zag hetzelfde, misschien hebben we een betere transit gehad? Op mijn speedtests richting KPN zag ik niet veel verschil
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qzeBGivkI1LrnQrqvDzxqfSoLM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ThopkulyoZRczCV18U0cIRqk.png?f=user_large

Signature

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:35
Eboman schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:14:
[...]

grappig dat je dit zegt, ik zag hetzelfde, misschien hebben we een betere transit gehad? Op mijn speedtests richting KPN zag ik niet veel verschil
[Afbeelding]
Hier ook hetzelfde.

Ik gok ergens toch een update die niet helemaal goed ging en daarna weer is teruggedraaid. ;)

• dunkiegaming
Eboman schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:14:
[...]

[Afbeelding]
Ik zie ook precies hetzelfde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVmy8dF3SnP3HYAKzTj76HakIRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83sSx3JdCHJvTJSehFWsBHw8.jpg?f=fotoalbum_large

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb de vraag van @Roodey verhuisd naar: Internet valt weg tijdens Teams call aangezien dit een probleem is wat wellicht losstaat van KPN is het handiger om er een los topic aan te geven.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Vind dat KPN irritant / stom doet over het terugsturen van de oude spullen na einde abonnement!

Alle communicatie 'vooraf' zegt dat je twee weken vóór einde abonnement een retourdoos & label ontvangt en die uiterlijk twee weken na einde moet gebruiken. Twee weken na einde abonnement was er nog geen retourdoos. Wel de elektrische-zooi-inzamelwagen* van de gemeente, maar daar kwam aan mijn kant wat tussen die ochtend. Een dag of twee later dan toch nog een retourlabel + een doosje zo klein dat het niet kon passen. Inclusief weer die instructie het uiterlijk eergister op sturen |:(.

Ingepakt (in eigen doos) en opgestuurd, met hun label dus. Vervolgens krijg ik nog weken lang reminder mails dat ik het op moet sturen, hoewel de tracking toch echt zegt dat dat pakket gewoon goed aan is gekomen. Registreer dat dan! Vorige week de 'allerlaatste herinnering'. Nou niet dus: vandaag ook nog 'ns per brief.
*knip* mag een maatje minder.

(*Abonnement heeft negen jaar gelopen. No way dat dit nog heruitgegeven wordt, dus ik verwachtte dat het terugsturen alleen voor de bühne werd genoemd.)

[ Voor 2% gewijzigd door rens-br op 13-02-2025 20:25 ]

• EricJH
Moet bij einde abonnement naast de router ook de ONT teruggestuurd worden? Weet iemand dat?

Bij de aansluiting van mijn overleden vader zit de ONT in de huiskamer (niet in de meterkast). Ik kan me voorstellen dat nieuwe bewoners die geen KPN internet afnemen niet weten wat ze de voedingsadapter "van dat kastje aan de muur" aanmoeten en weggooien of zo. :o Het betreft een Genxis TK-01.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:22
Gwaihir schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:19:
Vind dat KPN irritant / stom doet over het terugsturen van de oude spullen na einde abonnement!

Alle communicatie 'vooraf' zegt dat je twee weken vóór einde abonnement een retourdoos & label ontvangt en die uiterlijk twee weken na einde moet gebruiken. Twee weken na einde abonnement was er nog geen retourdoos. Wel de elektrische-zooi-inzamelwagen* van de gemeente, maar daar kwam aan mijn kant wat tussen die ochtend. Een dag of twee later dan toch nog een retourlabel + een doosje zo klein dat het niet kon passen. Inclusief weer die instructie het uiterlijk eergister op sturen |:(.

Ingepakt (in eigen doos) en opgestuurd, met hun label dus. Vervolgens krijg ik nog weken lang reminder mails dat ik het op moet sturen, hoewel de tracking toch echt zegt dat dat pakket gewoon goed aan is gekomen. Registreer dat dan! Vorige week de 'allerlaatste herinnering'. Nou niet dus: vandaag ook nog 'ns per brief. Sukkels!

(*Abonnement heeft negen jaar gelopen. No way dat dit nog heruitgegeven wordt, dus ik verwachtte dat het terugsturen alleen voor de bühne werd genoemd.)
Het retourproces loopt helaas niet altijd even goed, laat ik daar mee beginnen. Het gaat er verder ook niet om dat de apparaten hergebruikt gaan worden, maar wel op een verantwoorde manier gerecycled kunnen worden.

*knip*. Wannabe mod. Maak de volgende keer even een TR aan.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 13-02-2025 20:26 ]

• mad-dog
EricJH schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:31:
Moet bij einde abonnement naast de router ook de ONT teruggestuurd worden? Weet iemand dat?

Bij de aansluiting van mijn overleden vader zit de ONT in de huiskamer (niet in de meterkast). Ik kan me voorstellen dat nieuwe bewoners die geen KPN internet afnemen niet weten wat ze de voedingsadapter "van dat kastje aan de muur" aanmoeten en weggooien of zo. :o Het betreft een Genxis TK-01.
Nee, deze moet blijven hangen. Een nieuwe bewoner met KPN abonnement ontvangt namelijk geen nieuwe ONT.
Gecondoleerd overigens met het verlies

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Adem in adem uit. We zijn hier op een forum om elkaar te helpen. Nergens voor nodig om dan op de man te gaan spelen o.i.d.

Ook feedback en commentaar mag op een normale en constructieve manier gebeuren.

Ik heb daarom wat reacties aangepast en verwijderd. Gelieve nu weer ontopic te gaan. Fijne avond gewenst.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 13-02-2025 20:30 ]

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:06
mad-dog schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:32:
Het retourproces loopt helaas niet altijd even goed, laat ik daar mee beginnen. Het gaat er verder ook niet om dat de apparaten hergebruikt gaan worden, maar wel op een verantwoorde manier gerecycled kunnen worden.
Ik heb nog steeds geen bericht ontvangen om mijn verouderde FRITZ!Box terug te sturen. Ik zou het ook een slechte zaak vinden om het terug te moeten sturen. Ik neem aan dat de KPN een modem dat ze zelf als te oud kwalificeren, niet meer gaat inzetten en dan is het verzenden van zo’n modem niet echt duurzaam. Ik kan dit soort apparaten gewoon simpel inleveren bij een recycle bedrijf in mijn woonplaats.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• mad-dog
PatrickC schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:44:
[...]

Ik heb nog steeds geen bericht ontvangen om mijn verouderde FRITZ!Box terug te sturen. Ik zou het ook een slechte zaak vinden om het terug te moeten sturen. Ik neem aan dat de KPN een modem dat ze zelf als te oud kwalificeren, niet meer gaat inzetten en dan is het verzenden van zo’n modem niet echt duurzaam. Ik kan dit soort apparaten gewoon simpel inleveren bij een recycle bedrijf in mijn woonplaats.
https://www.kpn.com/servi...gsturen/huur-of-bruikleen

• EricJH
mad-dog schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:34:
[...]

Nee, deze moet blijven hangen. Een nieuwe bewoner met KPN abonnement ontvangt namelijk geen nieuwe ONT.
Gecondoleerd overigens met het verlies
Dank je.

• PatrickC
In de e-mail van KPN staat het volgende.
Zo stuur je je oude apparatuur terug
Je krijgt een brief waarin staat hoe je de oude apparatuur kunt terugsturen. Tip! Bewaar de verzenddoos van de nieuwe apparatuur, zodat je de oude hierin kunt verpakken.
Die brief heb ik nog niet gehad.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• mad-dog
PatrickC schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:03:
[...]

In de e-mail van KPN staat het volgende.

[...]

Die brief heb ik nog niet gehad.
Dat maakt ook niks uit. De retourlabel die je krijgt staat niks anders op dan het adres.

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-10 12:07
"Bewaar de verzenddoos van de nieuwe apparatuur"

Niet iedereen woont in een landhuis of is een hoarder KPN. Bij mij gaat alles er uit met de jaarlijkse grote schoonmaak.

• mad-dog
emeralda schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:47:

Niet iedereen woont in een landhuis of is een hoarder KPN. Bij mij gaat alles er uit met de jaarlijkse grote schoonmaak.
Het is alleen een tip om deze te gebruiken, een eigen doos gebruiken mag ook

• PatrickC
mad-dog schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:06:
[...]

Dat maakt ook niks uit. De retourlabel die je krijgt staat niks anders op dan het adres.
Dat snap ik allemaal wel, maar ipv het ding weer in te pakken, een verzendlabel uit te printen, het pakket naar een PostNL punt te brengen, is het ding gewoon afgeven bij het lokale recycle punt van electrische apparaten toch veel duurzamer en makkelijker voor iedereen? Als het een modem is wat nog gebruikt kan worden ok, maar in dit geval is het modem daar te oud voor.

• mad-dog
PatrickC schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:18:
[...]

Dat snap ik allemaal wel, maar ipv het ding weer in te pakken, een verzendlabel uit te printen, het pakket naar een PostNL punt te brengen, is het ding gewoon afgeven bij het lokale recycle punt van electrische apparaten toch veel duurzamer en makkelijker voor iedereen? Als het een modem is wat nog gebruikt kan worden ok, maar in dit geval is het modem daar te oud voor.
Dat is een keuze die KPN heeft gemaakt, ze staan ook niet voor niets zeer hoog op de ranglijst van meest vooruitstrevende providers qua duurzaamheid.

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:46

Er achter in die zin staat dan: “…zodat je de oude hierin kunt verpakken.

Het is niet dat KPN verwacht dat je jaren de doos gaat bewaren maar dat je dus de doos van de nieuwe apparatuur gebruikt om de oude apparatuur mee terug te zenden.

RIPE Atlas probe: 1005104

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:59

Als je nieuwe apparatuur hebt gehad kun je dus die doos gebruiken om de oude apparatuur in terug te sturen, dat is wat ze bedoelen. Die momenten liggen toch vlak op elkaar?

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-11 19:26

TheVMaster

Moderator WOS
Sinds een aantal weken heb ik een Uniti Gateway Lite (die mijn 'oude' pfsense box vervangt), maar sinds ik de Gateway gebruik heb ik om de haverklap (korte) disconnects.

Nu heb ik IDS/IPS al helemaal uitgeschakeld (had gelezen dat dat impact kan hebben op de performance), maar de disconnects blijven.

Heb ook de KPN box al aangesloten, maar het lijkt er (volgens KPN) op dat er dan geen disconnects zijn. Heeft iemand nog tips?

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-11 09:41
TheVMaster schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:00:
Sinds een aantal weken heb ik een Uniti Gateway Lite (die mijn 'oude' pfsense box vervangt), maar sinds ik de Gateway gebruik heb ik om de haverklap (korte) disconnects.

Nu heb ik IDS/IPS al helemaal uitgeschakeld (had gelezen dat dat impact kan hebben op de performance), maar de disconnects blijven.

Heb ook de KPN box al aangesloten, maar het lijkt er (volgens KPN) op dat er dan geen disconnects zijn. Heeft iemand nog tips?
Wat voor abonnement heb je? Ik denk niet dat een Unifi Gateway Lite 1 Gbit PPPoE gaat trekken...

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Muis666 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:02:
[...]

Wat voor abonnement heb je? Ik denk niet dat een Unifi Gateway Lite 1 Gbit PPPoE gaat trekken...
Ik heb dus idd 1Gbit glas, klinkt wel logisch ook. Dus of een sterkere gateway kopen, of per juni overstappen naar Odido voor een jaar en dan volgend jaar een nieuwe gateway kopen :p

[ Voor 24% gewijzigd door TheVMaster op 17-02-2025 15:19 ]

• jongetje
TheVMaster schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:15:
[...]

Ik heb dus idd 1Gbit glas, klinkt wel logisch ook. Dus of een sterkere gateway kopen, of per juni overstappen naar Odido voor een jaar en dan volgend jaar een nieuwe gateway kopen :p
Of een langzamer en goedkoper abonnement nemen (hoevaak heb je 1Gbps nodig) en/of de KPN box gebruiken 😉

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
jongetje schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:43:
[...]

Of een langzamer en goedkoper abonnement nemen (hoevaak heb je 1Gbps nodig) en/of de KPN box gebruiken 😉
Eh..dat eerste is niet echt serieus hoop ik? :? En de KPN box gebruiken zou ook kunnen, maar dat wil ik dus niet.

• stormfly
  • Laatst online: 05:32
TheVMaster schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:00:

Zie je iets in de logs en hoe ervaar je de disconnect?

De UXG-Lite en UniFi Express zijn wel heel licht daar loop je mogelijk tegen een uitdaging aan. Het zou niet moeten maar de wat duurdere modellen lijken wat meer aandacht te krijgen voor bugfixes. Ik heb met mijn UCG-Max zelf geen bijzonderheden gezien met 4.1 firmware i.c.m. KPN.

Sinds 4.1 maakt de Ultra en de Max gebruik van hardware offloading, ik ben onbekend met de Lite op dat gebied. Misschien kan je dat nog proberen om hardwareoffloading even uit te schakelen via SSH.
code:
1
systemctl stop qca-nss-ecm

De UXG-Lite heeft ook als enige uitdagingen met de debian IPTV package van Fabian.

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 17-02-2025 18:50 ]

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-11 17:15

rvk

[...]
Waarom zou dat kunnen leiden tot disconnects :?

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
stormfly schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:48:
[...]

Zie je iets in de logs en hoe ervaar je de disconnect?

De UXG-Lite en UniFi Express zijn wel heel licht daar loop je mogelijk tegen een uitdaging aan. Het zou niet moeten maar de wat duurdere modellen lijken wat meer aandacht te krijgen voor bugfixes. Ik heb met mijn UCG-Max zelf geen bijzonderheden gezien met 4.1 firmware i.c.m. KPN.

Sinds 4.1 maakt de Ultra en de Max gebruik van hardware offloading, ik ben onbekend met de Lite op dat gebied. Misschien kan je dat nog proberen om hardwareoffloading even uit te schakelen via SSH.
code:
1
systemctl stop qca-nss-ecm

De UXG-Lite heeft ook als enige uitdagingen met de debian IPTV package van Fabian.
Heb het idee dat de disconnects (als ze overdag gebeuren) heel kort voor een hickup zorgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KouWUmit9tj2dHg3rUH207QHO-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QDYY26hnPNAk2hGTlsawLJKj.png?f=fotoalbum_large

Ik moet overigens eerlijk zeggen dat ik de Lite gekocht heb omdat ik eigenlijk dacht dat het voor nu (en zolang we nog maar 1 Gbit) hebben, voldoende zou moeten zijn. Op termijn kijk ik naar de UDM Pro Max, maar ik wilde eerst weer met m'n router in de Ubiquiti wereld zitten. Maar goed, dan moet ik niet elke dag te maken krijgen met disconnects :+

Qua IPTV heb ik geen issues, want dat gebruik ik niet.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

TheVMaster schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:10:
[...]

Heb het idee dat de disconnects (als ze overdag gebeuren) heel kort voor een hickup zorgen.

[Afbeelding]

Ik moet overigens eerlijk zeggen dat ik de Lite gekocht heb omdat ik eigenlijk dacht dat het voor nu (en zolang we nog maar 1 Gbit) hebben, voldoende zou moeten zijn. Op termijn kijk ik naar de UDM Pro Max, maar ik wilde eerst weer met m'n router in de Ubiquiti wereld zitten. Maar goed, dan moet ik niet elke dag te maken krijgen met disconnects :+

Qua IPTV heb ik geen issues, want dat gebruik ik niet.
Kan je niet even een tijdje dubbel nat doen om zo de pppoe er vanaf te halen? Puur en alleen om te zien of hij dan wel stabiel blijft.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Tylen schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:37:
[...]

Kan je niet even een tijdje dubbel nat doen om zo de pppoe er vanaf te halen? Puur en alleen om te zien of hij dan wel stabiel blijft.
Ja, dat heb ik dus gedaan (bijna een week) maar goed, ik kan niet inloggen op het KPN modem dus ik weet niet of dat zin heeft (KPN geeft aan dat ze me een nieuw modem kunnen toesturen, maar dat heb ik vooralsnog afgehouden). KPN kan natuurlijk dan op afstand wel zien hoe of er disconnects zijn.

Misschien moet ik dat toch maar weer doen.

• Muis666
TheVMaster schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:10:
[...]

[Afbeelding]
Het lijkt erop dat je behalve de disconnects ook nog een DHCP conflict hebt.Heeft wellicht 1 van die 192.168.140.150 een static IP adres? (Dit heeft weinig te maken met de disconnects)

• stormfly
TheVMaster schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:08:
[...]

Ja, dat heb ik dus gedaan (bijna een week) maar goed, ik kan niet inloggen op het KPN modem dus ik weet niet of dat zin heeft (KPN geeft aan dat ze me een nieuw modem kunnen toesturen, maar dat heb ik vooralsnog afgehouden). KPN kan natuurlijk dan op afstand wel zien hoe of er disconnects zijn.

Misschien moet ik dat toch maar weer doen.
Je zou gewoon in moeten kunnen loggen op je KPN router mits je natuurlijk een andere IP reeks in je LAN gebruikt. Waar het op basis van de logs wel op lijkt, het verkeer gaat via de defaultgateway genat naar buiten toe. Waardoor de heen en terugweg bekend is, ik kan met UI routers altijd zelf inloggen op mijn ISP routers.

En als het geen IP uitdaging is, de username/passwoord van KPN staan op de onderkant op een sticker :+

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:06
rvk schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:48:
[...]

Waarom zou dat kunnen leiden tot disconnects :?
Dit dus.

Als de lite te licht is (wat volgens de UI Community blijkbaar dus wel meevalt) zal dat lijden tot een langzamere verbinding waar je de 1Gbs niet haalt. Ik zie niet waarom dit zou lijden tot disconnects.

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Muis666 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:30:
[...]

Het lijkt erop dat je behalve de disconnects ook nog een DHCP conflict hebt.Heeft wellicht 1 van die 192.168.140.150 een static IP adres? (Dit heeft weinig te maken met de disconnects)
Nee, dat is een ander issue. Heb op m'n Deployment VLAN idd waarschijnlijk een machine met static IP die ruzie aan het maken is :z

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
stormfly schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:35:
[...]

Je zou gewoon in moeten kunnen loggen op je KPN router mits je natuurlijk een andere IP reeks in je LAN gebruikt. Waar het op basis van de logs wel op lijkt, het verkeer gaat via de defaultgateway genat naar buiten toe. Waardoor de heen en terugweg bekend is, ik kan met UI routers altijd zelf inloggen op mijn ISP routers.

En als het geen IP uitdaging is, de username/passwoord van KPN staan op de onderkant op een sticker :+
Ohw, het issue zit hem in het feit dat username/password niet kloppen. Ook niet na een factory reset. KPN gaf aan dat dat wel eens vaker voorkomt, dat er na een factory reset de boel niet meer werkt. Vandaar het voorstel om een nieuwe op te sturen, wat ik dus niet nodig vond (want ik hoef dat ding toch niet te gebruiken). Misschien dat ik dat toch ff ga doen...

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-11 17:32

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ik heb een vraagje. Ik geraak namelijk een beetje verveeld van het feit dat KPN mij maar max 1Gbps glasvezel wilt leveren terwijl er andere providers zijn die mij tot zelfs 8Gbps willen en kunnen leveren.

Waarom blijft KPN mij deze limiet opleggen? Zelfs de 4Gbps van KPN kan ik niet krijgen. Eerst werd me gezegd dat het aan mijn glasvezelkastje ligt (oud type ofzo), maar die vlieger gaat bij mij niet meer op als er andere providers zijn die wel meer te bieden hebben.

Heeft iemand hier een verklaring voor? Ik dacht dat de andere providers de lijn leaste van KPN, dus ze gebruiken eenzelfde verbinding lijkt me.

• ernstoud
Yzord schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:39:
Ik heb een vraagje. Ik geraak namelijk een beetje verveeld van het feit dat KPN mij maar max 1Gbps glasvezel wilt leveren terwijl er andere providers zijn die mij tot zelfs 8Gbps willen en kunnen leveren.

Waarom blijft KPN mij deze limiet opleggen? Zelfs de 4Gbps van KPN kan ik niet krijgen. Eerst werd me gezegd dat het aan mijn glasvezelkastje ligt (oud type ofzo), maar die vlieger gaat bij mij niet meer op als er andere providers zijn die wel meer te bieden hebben.

Heeft iemand hier een verklaring voor? Ik dacht dat de andere providers de lijn leaste van KPN, dus ze gebruiken eenzelfde verbinding lijkt me.
Vermoedelijk is er nog geen XGS-PON apparatuur van KPN in de POP en wel van die andere aanbieders.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

ernstoud schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:43:
[...]

Vermoedelijk is er nog geen XGS-PON apparatuur van KPN in de POP en wel van die andere aanbieders.
Ah, dus met mijn kastje is niks aan de hand? Ik neem aan dat je met POP bedoelt de wijkkast/huisje waar alles binnenkomt?

• Muis666
Yzord schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:39:

De lijn kan het wel aan, maar KPN heeft in veel PoP's alleen maar AON apparatuur staan en die kan maar 1 Gbps aan. KPN is wel bezig aan een planning om bestaande PoP's van xgsPON apparatuur te voorzien maar ik heb geen idee van tijdslijnen. Odido heeft in veel van die PoP's wel xgsPON apparatuur hangen en die kunnen dan over dezelfde glasvezel kabel wel sneller internet aanbieden.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Muis666 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:46:
[...]

De lijn kan het wel aan, maar KPN heeft in veel PoP's alleen maar AON apparatuur staan en die kan maar 1 Gbps aan. KPN is wel bezig aan een planning om bestaande PoP's van xgsPON apparatuur te voorzien maar ik heb geen idee van tijdslijnen. Odido heeft in veel van die PoP's wel xgsPON apparatuur hangen en die kunnen dan over dezelfde glasvezel kabel wel sneller internet aanbieden.
Duidelijk, dan wachten we maar weer af. Sinds er 8Gbps wordt aangeboden door verschillende providers vind ik het maar verdacht stil bij KPN. Ze zullen het wel druk hebben haha

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Yzord schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:49:
[...]

Duidelijk, dan wachten we maar weer af. Sinds er 8Gbps wordt aangeboden door verschillende providers vind ik het maar verdacht stil bij KPN. Ze zullen het wel druk hebben haha
KPN heeft in meer PoP’s apparatuur staan dan Odido, het upgraden van al die apparatuur kost tijd.

• ernstoud
Yzord schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:45:
[...]

Ah, dus met mijn kastje is niks aan de hand?
Voor XGS-PON krijg je wel een ander. Toegestuurd of er komt een monteur. En het kan zijn ook een andere router, de Experiabox v14 vermoedelijk.
Ik neem aan dat je met POP bedoelt de wijkkast/huisje waar alles binnenkomt?
Inderdaad.

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 18-02-2025 13:31 ]

• mad-dog
TheVMaster schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:30:
[...]

Ohw, het issue zit hem in het feit dat username/password niet kloppen. Ook niet na een factory reset. KPN gaf aan dat dat wel eens vaker voorkomt, dat er na een factory reset de boel niet meer werkt. Vandaar het voorstel om een nieuwe op te sturen, wat ik dus niet nodig vond (want ik hoef dat ding toch niet te gebruiken). Misschien dat ik dat toch ff ga doen...
Vergeet niet in de url balk https in te voeren, dus https://192.168.2.254(bij voorkeur in Firefox)

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:39
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:12:
[...]

KPN heeft in meer PoP’s apparatuur staan dan Odido, het upgraden van al die apparatuur kost tijd.
Zit ook in dat schuitje. KPN AON > ODI XGS-PON en over een maand weer KPN AON.
Had nog gevraagd of XGS-PON van KPN al een optie is, "op een later moment" was het antwoord.
1GB is nu nog meer dan genoeg. Bij Odido ook 1GB genomen terwijl hoger als optie op tafel lag.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

pboelhouwer schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:41:
[...]

Zit ook in dat schuitje. KPN AON > ODI XGS-PON en over een maand weer KPN AON.
Had nog gevraagd of XGS-PON van KPN al een optie is, "op een later moment" was het antwoord.
1GB is nu nog meer dan genoeg. Bij Odido ook 1GB genomen terwijl hoger als optie op tafel lag.
Hier ook 1Gb AON, tot op heden nog geen behoefte gehad aan meer snelheid.

Overstap naar XSG-PON zou voor mij betekenen dat ik een andere SFP module moet aanschaffen voor m’n Fritzbox, dus wat mij betreft heeft het geen haast.

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
mad-dog schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:39:
[...]

Vergeet niet in de url balk https in te voeren, dus https://192.168.2.254(bij voorkeur in Firefox)
Ja de browser zou natuurlijk niet heel veel uit moeten maken (Edge/Chrome of Firefox). Hij doet het nu, blijkbaar was de factory reset niet goed doorgekomen de vorige keer. Nu stond er een melding op het inlogscherm dat het modem een reset heeft gehad, inloggen met standaard credentials werkte nu wel.

Nu even paar dagen aan laten staan en de logging in het modem even in de gaten houden.

• mad-dog
TheVMaster schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:42:
[...]

Ja de browser zou natuurlijk niet heel veel uit moeten maken (Edge/Chrome of Firefox). Hij doet het nu, blijkbaar was de factory reset niet goed doorgekomen de vorige keer. Nu stond er een melding op het inlogscherm dat het modem een reset heeft gehad, inloggen met standaard credentials werkte nu wel.

Nu even paar dagen aan laten staan en de logging in het modem even in de gaten houden.
Als je even een PM stuurt kan ik even kijken of ik aan onze kant nog bijzonderheden zie. Dan graag even klantnummer en postcode/huisnr

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
mad-dog schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:43:
[...]

Als je even een PM stuurt kan ik even kijken of ik aan onze kant nog bijzonderheden zie. Dan graag even klantnummer en postcode/huisnr
Done!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Muis666 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:30:
[...]

Die client is er een in m'n Deploy VLAN. de DHCP voor dat VLAn wordt geregeld via mijn MS DHCP, geen idee waarom hij brult dat hij een conflict ziet dat is er namelijk niet. Zal de client wel ff wipen, was een testmachine. Dan is het issue ook weg O-)

• ivo-nl
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-11 17:58
Vraag, voorheen zag ik bij KPN.com dat je bij bestellen voor FritzBox kon kiezen. Nu zie ik dat niet meer, is die optie verdwenen?

• mad-dog
ivo-nl schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:16:
Vraag, voorheen zag ik bij KPN.com dat je bij bestellen voor FritzBox kon kiezen. Nu zie ik dat niet meer, is die optie verdwenen?
Zou gewoon zicbtbaar moeten zijn. Evt kan ik em voor je aanvragen als je dat wil, graag dan even PM met postcode huisnr en klantnummer

• ivo-nl
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-11 17:58
Ik ben nog geen klant, moet nog aanvraag doen etc. Ik zal vanavond thuis nog eens kijken.

• Telin
Ik ben benieuwd wat je bij thuis gebruik zou moeten met 8Gbps.

• ernstoud
Telin schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:10:
Nog eens vragen over drie jaar.

• jongetje
Gevalletje "omdat het kan".

Of je deelt het met je hele straat. Als je het deelt met 8 woningen en geeft ze een gigabit poort hebben die allemaal op elk moment (in theorie) altijd 1 gigabit te beschikking. Ben je 11 euro per maand per woning kwijt. Nu gebruikt niet iedereen 1Gbit vol continue. Een overboeking van 1 op 50 is volkomen normaal (in de praktijk zal het eerder tussen de 100 en 300 zitten bij grote providers). Doet de hele flat mee met 50 woningen, betaald iedereen 2 euro per maand. Maak er 5 euro van omdat je wat apparatuur moet investeren.

Maar even serieus, ook over 3 jaar heeft geen consument 8Gbps nodig. En 1 Gbps is hoogstens lekker met een grote download maar verder komt mijn lijn niet boven de 50Mbps uit als ik thuiswerk en de tv staat beneden aan. Ik heb nog een oude actie maar zit serieus met al die inflatie verhogingen te overwegen om naar 100Mbit te gaan. Zie totaal geen businesscase voor sneller.

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-10 00:01
Yzord schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:49:
[...]

Ze zijn ontzettend druk ermee, alleen er komt heel wat bij kijken.
betreffende pop moet eerst omgebouwd worden van 230v na 48v dus hele stroomvoorziening moet aangepast worden.

appratuur geplaatst worden aangesloten worden op netwerk wat er achter zit.
splitters plaatsen in de betreffende pops, in bepaalde gevallen zullen er vezels bij geblazen moeten worden via de ring om de pops te voorzien.

dit gaat per dorp of de grote steden per wijk waar x aantal pops staan.

al met al project wat niet even zo afgerond is :)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Snelle backup naar offsite NAS, mits die dat ook heeft :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• robert.v.w.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 29-10 16:19
ernstoud schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:17:
[...]
Nog eens vragen over drie jaar.
Er zullen altijd mensen zijn die dit zinvol kunnen gebruiken.

Echter, voor de gemiddelde gebruiker is dit waarschijnlijk over drie jaar nog steeds overkill. Voordat wij verhuisden, hadden we een KPN VDSL-lijntje (100/30). Ik werkte 100% thuis (bijna hele dag VPN+Teams, remote SQL connections e.d.), vrouwtje zat vaak thuis Netflix 4k te kijken, zoonlief te gamen op PC c.q. streamen op laptop/tablet. En dan kregen we de verbinding echt niet dicht getrokken. Uiteraard is het heerlijk om een nieuwe Steam game met 1 Gb/s binnen te trekken, maar op 100 Mb/s komt het uiteindelijk ook wel binnen.
Momenteel heb ik KPN glas (1 Gb/s), omdat er toen een aanbieding was waardoor dat slechts 2 euro p/m scheelde met 200 Mb/s. Maar als die aanbieding is afgelopen, ga ik weer lekker terug naar 200 Mb/s.

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-11 20:12
jopoh schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:18:
[...]

betreffende pop moet eerst omgebouwd worden van 230v na 48v dus hele stroomvoorziening moet aangepast worden.

splitters plaatsen in de betreffende pops, in bepaalde gevallen zullen er vezels bij geblazen moeten worden via de ring om de pops te voorzien.

En dat allemaal terwijl de POP gewoon in bedrijf is en zonder te lange downtime voor alle klanten.
Best een flinke klus voor KPN en haar aannemers _/-\o_

• Telin
Hoeveel consumenten hebben op een offsite locatie
1.) een NAS die überhaupt 8Gbps kan voltrekken
2.) Die NAS vervolgens ook nog eens aan een 8Gbps internet abbo hebben hangen.

Je kan de (legale) sources/servers op een hand tellen waarbij je enigszins in de buurt komt van 1Gbps download snelheid, downloaden van een server met 8Gbps is helemaal een utopie.

Ook over drie jaar zie ik geen goede use case voor een 8Gbps abbo voor de gemiddelde consument.

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-10 16:29
Telin schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:52:
Hoeveel consumenten hebben op een offsite locatie
1.) een NAS die überhaupt 8Gbps kan voltrekken
2.) Die NAS vervolgens ook nog eens aan een 8Gbps internet abbo hebben hangen.

Je kan de (legale) sources/servers op een hand tellen waarbij je enigszins in de buurt komt van 1Gbps download snelheid, downloaden van een server met 8Gbps is helemaal een utopie.

Ook over drie jaar zie ik geen goede use case voor een 8Gbps abbo voor de gemiddelde consument.
Het snelste wat ik heb gezien zowel met Delta als KPN op een 4/5Gbps abbonement is 3Gbps op een download server van Microsoft tijdens het downloaden van een Windows Server iso verder inderdaad nooit hoger dan 1Gbps

• stormfly
jopoh schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:18:
[...]

Draait de XGS-PON OLT node op 48V, of is het voor een ander component?

• ernstoud
stormfly schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:46:
[...]

Draait de XGS-PON OLT node op 48V, of is het voor een ander component?
De OLT:

https://www.al-enterprise...kia-7360-datasheet-en.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3-0RjUnQlBnwHBIEah_SEM2cbY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/t3WeofIoLOIJmHka7R0nyJ93.jpg?f=user_large

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:50

Arjan A

Cenosillicafoob

Ik ken hobbyisten die met grote bestanden werken (tegen de 1TB aan) en dagelijks versturen. Dan ben je wel blij als je 8Gbps hebt.
Als ZZP-er ben ik maar wat blij met mijn 1Gbps-lijn, maar dat overschrijdt eigenlijk al het thuisgebruik.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• dunkiegaming

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 00:42
dunkiegaming schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:11:
[...]

Leveren ze met de OLT ook een 230V AC>48/60V DC adapter?
De OLT en ONT zijn 2 verschillende dingen; De OLT (Optical Line Terminal als ik het me goed herinner) hangt in de centrale / PoP, terwijl de ONT bij de gebruiker thuis hangt

Vaak worden zaken in de centrale / PoP centraal gevoed met (-)48V DC, omdat men dan minder conversieslagen nodig heeft, wat de efficientie weer ten goede komt.
(corrigeer me als ik het mis heb)

• cl0udrado
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-11 00:59
Heeft iemand dit eerder meegemaakt?

Ik kijk al jaren (sinds 2021) naar de postcodechecker van KPN en dat geeft altijd aan dat glasvezel beschikbaar is. Vorig jaar oktober de knoop doorgehakt en besteld. Startdatum Eind januari 2025. Toevallig keek ik in december in de app en stond er opeens bij de bestelstatus een regel dat KPN mij pas 7 juli aansluit.

Na een belletje aan de klantenservice werd mij pas verteld dat ze mij in de centrale nog loeten aansluiten.

Ik woon niet in een nieuwbouw en het glasvezelkast in de meterkast is allang aanwezig.

Nu als ik de postcode checker open krijg ik wel een melding dat het 7 juli de eerste volgende data is om te worden aangesloten als ik een abonnement afsluit.

Hoe kan dit en kan je dit nog versnellen?

Overigens heb ik een klacht ingediend online en krijg je een mail met hoe je een glasvezel kan afsluiten ? Wordt dus niet inhoudelijk gelezen die klachten.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-11 11:05
cl0udrado schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:42:

Ik kijk al jaren (sinds 2021) naar de postcodechecker van KPN en dat geeft altijd aan dat glasvezel beschikbaar is. Vorig jaar oktober de knoop doorgehakt en besteld. Startdatum Eind januari 2025. Toevallig keek ik in december in de app en stond er opeens bij de bestelstatus een regel dat KPN mij pas 7 juli aansluit.

Na een belletje aan de klantenservice werd mij pas verteld dat ze mij in de centrale nog loeten aansluiten.

Ik woon niet in een nieuwbouw en het glasvezelkast in de meterkast is allang aanwezig.

Nu als ik de postcode checker open krijg ik wel een melding dat het 7 juli de eerste volgende data is om te worden aangesloten als ik een abonnement afsluit.

Overigens heb ik een klacht ingediend online en krijg je een mail met hoe je een glasvezel kan afsluiten ? Wordt dus niet inhoudelijk gelezen die klachten.
je zou @mad-dog bijvoorbeeld kunnen taggen en vragen :)

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:50

Arjan A

Cenosillicafoob

Je zou het eens kunnen voorleggen op de KPN community

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-10 12:07
Geef Nederlanders een gigabyte verbinding en ze gaan zeuren over een 2 gigabyte verbinding. Het is nooit goed.
In België zitten mensen nog op de telegraaf en niemand maakt zich druk. Zolang er maar bier is.

• mad-dog
Arjantje72 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 23:43:
[...]

je zou @mad-dog bijvoorbeeld kunnen taggen en vragen :)
Ik zit aan de ISP-zijde. Kan de globale planning zien(die iets uitgebreider is als de website). Verdere actie ondernemen zit er echter niet in

• Barre73
  • Laatst online: 01-11 12:34

Ik vermoed dat de poorten op zijn en dat er zelfs een nieuwe Dslam geplaatst moet worden. En dan is de vraag of dat nog gebeurt of dat er meteen over wordt gegaan op een XGS-PON uitbreiding. In beide gevallen zit je aan minimaal 13 weken tot 6 maanden maar normaliter probeert men dat te voorzien en voor te zijn.

Je mag je adres wel DM-en. Ik kan morgen wel iets nakijken.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• cl0udrado
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-11 00:59
Barre73 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:05:
[...]

Ik vermoed dat de poorten op zijn en dat er zelfs een nieuwe Dslam geplaatst moet worden. En dan is de vraag of dat nog gebeurt of dat er meteen over wordt gegaan op een XGS-PON uitbreiding. In beide gevallen zit je aan minimaal 13 weken tot 6 maanden maar normaliter probeert men dat te voorzien en voor te zijn.

Je mag je adres wel DM-en. Ik kan morgen wel iets nakijken.
Hi, dank voor het aanbod, echter overweeg ik nu wel tot juli te wachten ivm hardware upgrades. Begrijp ik echter goed uit jouw reactie dat het individueel versnellen van de aansluiting niet mogelijk is?

• Barre73
cl0udrado schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:40:
[...]

Hi, dank voor het aanbod, echter overweeg ik nu wel tot juli te wachten ivm hardware upgrades. Begrijp ik echter goed uit jouw reactie dat het individueel versnellen van de aansluiting niet mogelijk is?
Als mijn theorie klopt, dan inderdaad. Dan is een individuele activatie niet te versnellen. De aansluiting zit al in je woning tenslotte dus daar is niks meer te doen.
Maar nogmaals: zonder adres blijft het gissen voor me.

• -Z-
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-11 20:26

-Z-

kpn box 12, wifi 2.4Ghz, als ik bandbreedte op 40Mhz zet, modem zet hem terug op 20Mhz, en op auto staat hij ook altijd op 20Mhz
bij iedereen zo?

• dunkiegaming
-Z- schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:50:
kpn box 12, wifi 2.4Ghz, als ik bandbreedte op 40Mhz zet, modem zet hem terug op 20Mhz, en op auto staat hij ook altijd op 20Mhz
bij iedereen zo?
Jup, bij mij precies hetzelfde.
Neem aan dat het een bug is in de webinterface.

[ Voor 7% gewijzigd door dunkiegaming op 25-02-2025 13:08 ]

• dunkiegaming
Sende115 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:19:
[...]

De OLT en ONT zijn 2 verschillende dingen; De OLT (Optical Line Terminal als ik het me goed herinner) hangt in de centrale / PoP, terwijl de ONT bij de gebruiker thuis hangt

Vaak worden zaken in de centrale / PoP centraal gevoed met (-)48V DC, omdat men dan minder conversieslagen nodig heeft, wat de efficientie weer ten goede komt.
(corrigeer me als ik het mis heb)
Netbeheerders leveren toch geen 48V DC. Wel 230V AC.

Wel een grote connector voor 48V DC. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Mps-Af4xiYPOpTBg9zhZtbmii4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5cnmaS7AZ6vfy6eVmD9SlNFs.png?f=fotoalbum_large

Overigens kan je gewoon een Nokia OLT kopen op AliExpress :+ : https://nl.aliexpress.com/item/1005004543214425.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-C3L8f9jULQh7KFhaZkIsBHCqek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nWc7rZYfkpcBnqYwgfBg7OsA.png?f=fotoalbum_large

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 00:42
dunkiegaming schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:16:
[...]

Netbeheerders leveren toch geen 48V DC. Wel 230V AC.
Klopt, Gedeeltelijk off-topic gezien dit meer over infra gaat dan over KPN als provider, maar goed, Als ik het me goed herinner wordt (-)48V DC van oudsher al gebruikt voor analoge telefonie, Een voormalige werkgever had nog een flinke inpandige telefooncentrale welke ook met 48V werkte. In plaats van dat ieder component of rack een eigen 230v - 48v voeding had, waren er een paar grote welke meerdere racks bedienden (en als bijkomend voordeel, de noodstroomvoorziening op accu's was ook 48V waardoor daar naadloos naar over te schakelen was).

Dat de kabels en connectoren groter / dikker zijn is op zich logisch, de stroomsterkte (amperes) zijn nou eenmaal hoger als het voltage lager is. (230 watt @ 230V = 1A, 230 watt @ 48V = ~4.8A)

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-11 16:53
In ons wooncomplex is KPN nu de laatste tests aan het uitvoeren en zonet met de monteurs een praatje gemaakt en die zeggen dat nu alles werkt.
De KPN website geeft aan dat er (nog?) geen glasvezel aanwezig is.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.207.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
[...]

Heb hem vandaag vervangen voor een Gateway Max, die zou er minder moeite mee moeten hebben. De Lite gaat in de verkoop. Het lag ook niet aan de KPN lijn, begreep dat daar geen disconnects te zien waren...

• Barre73
snah001 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:20:
In ons wooncomplex is KPN nu de laatste tests aan het uitvoeren en zonet met de monteurs een praatje gemaakt en die zeggen dat nu alles werkt.
De KPN website geeft aan dat er (nog?) geen glasvezel aanwezig is.
Uploads van de aannemer worden in de avond gedaan en in de nacht gesynchroniseerd met de order straat.
Dus morgen nogmaals kijken.

• Lord_T
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 12:35
Ik heb sinds een onderhoudsmelding ('s nachts zou de modem geherstart worden ivm update) een stuk lagere downloadsnelheid tov de upload. De upload is nog steeds rond de 920 Mbps, de download tussen de 650 en de 800....
Was ervoor altijd rond de 940 Mbps....

Herstart van modem nog eens gedaan... bekabeld gemeten met kabel aangelegd door kpn monteur een 2jaar geleden ofzo.

Beetje raar... want met die hoge upload zal het echt niet aan de bekabeling liggen. In Windows buiten het moment op speedtest.net ding dan ook geen bandbreedtegebruik te zien.

[ Voor 16% gewijzigd door Lord_T op 25-02-2025 20:06 ]

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

• dunkiegaming
Lord_T schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:04:
Ik heb sinds een onderhoudsmelding ('s nachts zou de modem geherstart worden ivm update) een stuk lagere downloadsnelheid tov de upload. De upload is nog steeds rond de 920 Mbps, de download tussen de 650 en de 800....
Was ervoor altijd rond de 940 Mbps....

Herstart van modem nog eens gedaan... bekabeld gemeten met kabel aangelegd door kpn monteur een 2jaar geleden ofzo.

Beetje raar... want met die hoge upload zal het echt niet aan de bekabeling liggen. In Windows buiten het moment op speedtest.net ding dan ook geen bandbreedtegebruik te zien.
Ook met speedtest-cli?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-10 19:21

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik heb net een UCG Pro gekocht om als controller voor mijn Ubuiquiti AP's (AC Pro en 6+) op te treden en komende van Ziggo dacht ik de Box 12 wel even in bridge te kunnen zetten. Niet dus. Gelukkig lees ik hier dat ik de UCG ook _in plaats van_ de box12 kan gebruiken, dus dat stemt hoopvol. Van de drie tv's in huis werken er 2 met een Chromecast en de laatste kan via dat TV+ kastje ook de KPN app gebruiken. Klopt het dat ik zo geen gebruik maak van de multicast functie van de box 12? Dat zou namelijk wat schelen met het gepruts om de boel aan de gang te krijgen :)

• mad-dog
Edmin schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:26:
Ik heb net een UCG Pro gekocht om als controller voor mijn Ubuiquiti AP's (AC Pro en 6+) op te treden en komende van Ziggo dacht ik de Box 12 wel even in bridge te kunnen zetten. Niet dus. Gelukkig lees ik hier dat ik de UCG ook _in plaats van_ de box12 kan gebruiken, dus dat stemt hoopvol. Van de drie tv's in huis werken er 2 met een Chromecast en de laatste kan via dat TV+ kastje ook de KPN app gebruiken. Klopt het dat ik zo geen gebruik maak van de multicast functie van de box 12? Dat zou namelijk wat schelen met het gepruts om de boel aan de gang te krijgen :)
Je kunt op de Unifi het script van Fabian draaien om op die manier ook multicast werkend te krijgen. Werkt bij mij en andere tweakers helemaal prima. Dit script is binnen een paar minuten geïnstalleerd(SSH aanzetten, terminal sessie openen en script uitvoeren).

Verder gewoon de Unifi op de NTU/ONT aansluiten en PPPOE via VLAN6 instellen plus je persoonlijke settings)

Script:
https://github.com/fabianishere/udm-iptv

[ Voor 7% gewijzigd door mad-dog op 26-02-2025 22:43 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

mad-dog schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:40:
[...]

Je kunt op de Unifi het script van Fabian draaien om op die manier ook multicast werkend te krijgen. Werkt bij mij en andere tweakers helemaal prima. Dit script is binnen een paar minuten geïnstalleerd(SSH aanzetten, terminal sessie openen en script uitvoeren).

Verder gewoon de Unifi op de NTU/ONT aansluiten en PPPOE via VLAN6 instellen plus je persoonlijke settings)

Script:
https://github.com/fabianishere/udm-iptv
Ah, super. Ga ik morgen even op mijn gemak mee aan de slag. Dank!

• mad-dog
Edmin schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:49:
[...]

Ah, super. Ga ik morgen even op mijn gemak mee aan de slag. Dank!
Let er wel op dat het script na elke update opnieuw gedraaid moet worden :). Zet de automatische updates dus uit

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

mad-dog schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:50:
[...]

Let er wel op dat het script na elke update opnieuw gedraaid moet worden :). Zet de automatische updates dus uit
Ja, dat heb ik bij Ubuiti inmiddels wel geleerd :P

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-11 14:32

Eraser127

Nijkerk

Zijn er trouwens meer mensen (met een UCG-Ultra en (POE switch)) en Fabian script waarbij er soms een melding op de tv verschijnt dat er geen verbinding is (STB-NMC-400)? lost wel weer op door naar een ander kanaal te zappen of de Arris even uit en aan, maar wel irritant.

My Discogs

• bsmldrs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:58
Toevallig zelf afgelopen weekend ook geprobeerd de Box 12 ertussen uit te halen, en mijn UDM-SE direct op de NTU/ONT aan te sluiten. Niet helemaal gelukt :P. Uiteindelijk de Box 12 er maar weer tussen gezet, moet er nog eens een keer goed voor gaan zitten denk ik.

Liep vast bij het werkend krijgen van multicast. Internet en TV via unicast werkten wel goed. Begreep op een gegeven moment nou ook niet meer of het script van Fabian nou wel of niet nodig meer is voor KPN TV+ met een UDM-SE (oa. door wat hier en hier geschreven is). Zonder script lukte het in ieder geval niet.

Maar ook met het script van Fabian lukte het niet. Kreeg verschillende errors. Uit mijn hoofd pakte hij bijvoorbeeld default eth8 qua WAN interface, terwijl ik begrijp dat dat ppp0 moet zijn. Dat aangepast, ook zonder succes, met verschillende errors in `diagnose` waaronder eerst `sendto: Network is down` en later `ERROR[init_interface@232]: Disable IGMP, there is not igmp upstream interface or igmp downstream interface`. Toen via deze instructie allerlei verschillende dingen getest met igmpproxy en improxy, hele tijd zelfde soort errors. Ook zowel IGMP v2 en v3, aparte VLANs etc. getest en dus al met al veel ge-trial and error't, maar uiteindelijk (tijdelijk) opgegeven. :+

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12
@Edmin @bsmldrs @Eraser127 er is een apart topic voor IPTV icm Ubiquiti / UniFi, zie [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Dus ik zou zeker ook even in dat topic zoeken of daar vragen stellen.

• JungleJim
bsmldrs schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:19:
Toevallig zelf afgelopen weekend ook geprobeerd de Box 12 ertussen uit te halen, en mijn UDM-SE direct op de NTU/ONT aan te sluiten. Niet helemaal gelukt :P. Uiteindelijk de Box 12 er maar weer tussen gezet, moet er nog eens een keer goed voor gaan zitten denk ik.

Liep vast bij het werkend krijgen van multicast. Internet en TV via unicast werkten wel goed. Begreep op een gegeven moment nou ook niet meer of het script van Fabian nou wel of niet nodig meer is voor KPN TV+ met een UDM-SE (oa. door wat hier en hier geschreven is). Zonder script lukte het in ieder geval niet.

Maar ook met het script van Fabian lukte het niet. Kreeg verschillende errors. Uit mijn hoofd pakte hij bijvoorbeeld default eth8 qua WAN interface, terwijl ik begrijp dat dat ppp0 moet zijn. Dat aangepast, ook zonder succes, met verschillende errors in `diagnose` waaronder eerst `sendto: Network is down` en later `ERROR[init_interface@232]: Disable IGMP, there is not igmp upstream interface or igmp downstream interface`. Toen via deze instructie allerlei verschillende dingen getest met igmpproxy en improxy, hele tijd zelfde soort errors. Ook zowel IGMP v2 en v3, aparte VLANs etc. getest en dus al met al veel ge-trial and error't, maar uiteindelijk (tijdelijk) opgegeven. :+
Het script is zeker nodig op een UDM SE, aangezien je via Network Application niet alles kan instellen wat nodig is om IPTV goed te laten werken.

Maar het is ook belangrijk om een aantal instellingen via de Network Application goed te zetten anders krijg je conflicten met wat het script instelt.

Als je even naar het [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie topic wil verhuizen kunnen we je daar verder helpen :)

• JungleJim
Eraser127 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 23:36:
Zijn er trouwens meer mensen (met een UCG-Ultra en (POE switch)) en Fabian script waarbij er soms een melding op de tv verschijnt dat er geen verbinding is (STB-NMC-400)? lost wel weer op door naar een ander kanaal te zappen of de Arris even uit en aan, maar wel irritant.
Dat zou je mogelijk op kunnen lossen door in /etc/udm-iptv.conf de setting IPTV_WAN_RANGES op "0.0.0.0/0" te zetten en dan script te herstarten met "systemctl restart udm-iptv".

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-11 14:32

Eraser127

Nijkerk

D'oh je hebt gelijk, zat idd in het verkeerde topic (y)

Maar het is gelukt om de WAN RANGE aan te passen, weer wat nieuws geleerd B-)

[ Voor 42% gewijzigd door Eraser127 op 27-02-2025 19:06 ]

My Discogs

Pagina: 1 ... 176 ... 188 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen