[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 175 ... 179 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:37
dunkiegaming schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:47:
[...]

Ja ooit maar KPN heeft ook nog veel dsl aansluitingen
Dat staat toch volkomen los van elkaar. Je kunt toch prima je glasinfra anders opzetten dan je DSL infra, zijn andere centrales en komt ook heel anders op je modem binnen.

Of zijn het net van die stramme techneuten zoals bij Ziggo dat ze glasvezel binnen leggen en vervolgens de hele boel over coax moduleren om maar vast te houden aan een docsis modem?

Daarin tegen heeft ook KPN op vakantieparken van Landal en Centerparcs kabelmodems in de meterkasten hangen voor de Wi-Fi dienst. Ik neem aan dat die ook geen PPPoE doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01:03
jongetje schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:52:
[...]

Dat staat toch volkomen los van elkaar. Je kunt toch prima je glasinfra anders opzetten dan je DSL infra, zijn andere centrales en komt ook heel anders op je modem binnen.

Of zijn het net van die stramme techneuten zoals bij Ziggo dat ze glasvezel binnen leggen en vervolgens de hele boel over coax moduleren om maar vast te houden aan een docsis modem?

Daarin tegen heeft ook KPN op vakantieparken van Landal en Centerparcs kabelmodems in de meterkasten hangen voor de Wi-Fi dienst. Ik neem aan dat die ook geen PPPoE doen.
Ja dat kan maar voor KPN is het handiger als ze maar 1 netwerk hoeven te onderhouden. Op vakantieparken van Landal wordt Ziggo gebruikt voor wifi omdat er bij het modem ziggo stickers hangen bij het stopcontact om de stekker er niet uit te trekken en het staat zelfs op de captive portal. KPN doet alleen dsl+glasvezel, geen coax.

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-05 09:12
Dj-sannieboy schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:39:
[...]

Het lijkt mij eerder dat die 20% extra snelheid mogelijk is doordat je op een 1 Gigabit poort ipv 100Mbit poort ben overgezet dan dat dit komt door de wijziging naar PPPoE.

PPPoE is er voornamelijk omdat KPN nog DSL levert, laten we hopen dat KPN naar het efficiëntere DHCP overstapt als DSL eenmaal uitgefaseerd is.
KPN levert +/- 70 Mbit op een 50 Mbit abonnement (wat ik heb) en 120 Mbit op een 100 Mbit abonnement. Dit is puur een commerciele beslissing. Vergelijkbaar met Odido die ook iets meer levert dan de abonnement snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Muis666 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:05:
[...]

KPN levert +/- 70 Mbit op een 50 Mbit abonnement (wat ik heb) en 120 Mbit op een 100 Mbit abonnement. Dit is puur een commerciele beslissing. Vergelijkbaar met Odido die ook iets meer levert dan de abonnement snelheid.
Maar dat heeft toch niets met PPPoE te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
Dj-sannieboy schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:10:
[...]

Maar dat heeft toch niets met PPPoE te maken?
Jawel. Zie mijn vorige post. KPN levert dus voor sommige labels over VLAN34 DHCP Internet, maar dan zonder IPv6 en zonder die 20% verhoging van je snelheid. En zelf over VLAN 6 PPPoE met IPv6 en iets hogere snelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunkiegaming
Muis666 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:15:
[...]

Jawel. Zie mijn vorige post. KPN levert dus voor sommige labels over VLAN34 DHCP Internet, maar dan zonder IPv6 en zonder die 20% verhoging van je snelheid. En zelf over VLAN 6 PPPoE met IPv6 en iets hogere snelheid.
PPPoE heeft niks te maken met de snelheid van je abbo. Je fysieke lijn is 1/10gbit maar met een shaper wordt je snelheid gecapt naar welk abonnement je afneemt. Waarschijnlijk was je shaper bij Telfort precies op 100mbit ingesteld en bij KPN op 125mbit.

[ Voor 9% gewijzigd door dunkiegaming op 03-02-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
dunkiegaming schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:18:
[...]

PPPoE heeft niks te maken met de snelheid van je abbo. Je fysieke lijn is 1/10gbit maar met een shaper wordt je snelheid gecapt naar welk abonnement je afneemt. Waarschijnlijk was je shaper bij Telfort precies op 100mbit ingesteld en bij KPN op 125mbit.
Klopt. Maar in je vorige post gaf je aan dat KPN voor sommige labels al DHCP leverde. Ik wilde aangeven dat aan die propositie zoals ze hem nu leveren ook nadelen kleven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02:21
Muis666 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:35:
[...]

Klopt. Maar in je vorige post gaf je aan dat KPN voor sommige labels al DHCP leverde. Ik wilde aangeven dat aan die propositie zoals ze hem nu leveren ook nadelen kleven.
Oeps, in die post had het woordje zijn, waren moeten zijn. Dus lijkt het net als of we dat nog leveren maar het is leverde.

Wij hebben 1 á 2 jaar terug de providers gemigreerd van DHCP -> PPPoE. Er had inderdaad ook een keuze kunnen zijn om de huidige install base naar DHCP te migreren maar ik denk dat die operatie net te groot is geweest.

Of je nu DSL hebt of Fiber, als de dialoog DHCP wordt uitgerold dan ga je in beide gevallen gewoon omgezet worden. Uiteindelijk wil elke provider wel af van PPP, het is gewoon een kwestie van tijd want het is een hele operatie, alles moet goed uitgedacht worden. Wellicht dat S@H (nieuwe software interface) van de huidige boxen daar ook een rol in speelt. Eerst alle devices omzetten zodat wellicht daarna makkelijker geautomatiseerd een soort van hybrid-bridge constructie gebouwd kan worden om klanten van PPP->DHCP te migreren.

Goed, dat bovenstaande is een beetje filosoferen, uiteindelijk gaat de omzetting echt wel gebeuren... kwestie van tijd.

[ Voor 8% gewijzigd door Economics op 03-02-2025 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Economics schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:48:
[...]
Goed, dat bovenstaande is een beetje filosoferen, uiteindelijk gaat de omzetting echt wel gebeuren... kwestie van tijd.
Goed om te lezen dat de omzetting er ooit gaat komen.

Aan de andere kant, we wachten ook nog steeds op een KPN TV app voor Apple TV. :D (Ik zelf overigens niet meer, aangezien ik naar NLZiet ben overgestapt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:33
Dj-sannieboy schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:10:
Aan de andere kant, we wachten ook nog steeds op een KPN TV app voor Apple TV. :D (Ik zelf overigens niet meer, aangezien ik naar NLZiet ben overgestapt)
En een fatsoenlijke AndroidTV app, want die is bizar slecht. De bitrate is zo laag dat bijvoorbeeld voetbal kijken niet te doen is aangezien de bal niet eens fatsoenlijk te volgen is. Mijn vermoeden is dat KPN dit expres doet om zo meer klanten TV+ aan te smeren.

Voor mij overigens ook voorlopig geen issue, want ik ben inmiddels over naar Odido, die snappen wel hoe je een goede AndroidTV app maakt.

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:50
boaty schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:10:
[...]

Ik had nog niet getest via een pc en netwerkkabel inderdaad, in de veronderstelling dat direct vanuit de router testen minstens equivalent of beter zou zijn. Ondertussen dat wel gedaan, en dan blijk ik gewoon prima de juiste snelheden te halen, rond 930/930. Conclusie: de speedtest.net meeting in de router zelf is niet te vertrouwen, en de snelheid is gewoon dik in orde.
Da's mooi om te horen! Wat nog wel eens een probleem kan zijn, is dat verkeer dat "door je router" heen gaat met speciale hardware versneld kan worden, maar verkeer met als eindbestemming "de router" niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Z-
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-04 20:13

-Z-

Iemand met KPN box 12b, kan je 6GHz gebruiken? want in box 12b zit BCM6715 chip van Broadcom, en die heeft 6Ghz.

[ Voor 3% gewijzigd door -Z- op 03-02-2025 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:47
-Z- schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:08:
Iemand met KPN box 12b, kan je 6GHz gebruiken? want in box 12b zit BCM6715 chip van Broadcom, en die heeft 6Ghz.
Zie: https://community.kpn.com...s-tot-instellingen-562267

Letterlijk de eerste hit bij Google met “experiabox v12 specificaties” als zoekterm.

Dat Google moet je ook eens proberen, mooi tool om dingen te vinden ;) .

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:09
-Z- schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:08:
nee alleen 2.4Ghz en 5Ghz :) 6Ghz band wordt in de boxen van kpn niet aangeboden tot op heden. box14 heeft ook niet bijzich

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Z-
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-04 20:13

-Z-

ernstoud schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:39:
[...]

Zie: https://community.kpn.com...s-tot-instellingen-562267

Letterlijk de eerste hit bij Google met “experiabox v12 specificaties” als zoekterm.

Dat Google moet je ook eens proberen, mooi tool om dingen te vinden ;) .
dat weet ik, de vraag was over 12b versie, daar zit andere wifi chip en die kan 6Hgz
volgende keer goed lezen eerst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGLAdmin
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:32
-Z- schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:31:
[...]

dat weet ik, de vraag was over 12b versie, daar zit andere wifi chip en die kan 6Hgz
volgende keer goed lezen eerst
Ik heb een 12B in gebruik en daar is de 6Ghz niet beschikbaar, ook al kan de controller chip de band aan, moet nog steeds de overig hardware, zoals antennes en dergelijk er ook voor aanwezig zijn en dat is niet het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-04 08:17
Goed bedoeld, maar maak de volgende keer even een TR aan, dan kunnen wij het ook meteen verhuizen naar de juiste plek.

[ Voor 119% gewijzigd door rens-br op 04-02-2025 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-04 10:59

NEK

neeecht schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:09:
[...]

Ja is een bug. Hier ook paars, maar al maanden 24/7 stabiel.

https://community.kpn.com...paars-op-de-box-14-624359

In de modem software na inloggen:
Type verbinding
-

Daarom denk ik, klein bugje in de interface.
Dat ervaar ik ook; paars lampje en stabiel. Op 2 locaties met op allebei de locaties hetzelfde modem (Box 14)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:35

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb een aantal posts met betrekking tot nieuws: KPN geeft klanten Netflix, 1Password of andere streamingdienst bij co... verhuisd naar: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen.

[ Voor 55% gewijzigd door rens-br op 04-02-2025 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:28
Vraagje aan de wat meer ervaren mensen.
Ik heb jarenlang Ziggo gehad en sinds een week of twee nu KPN met een KPN Box 12 (https://community.kpn.com...s-tot-instellingen-562267)
Nu ondervind ik op mijn Google Chromecast (uitvoering: Google Chromecast met Google TV (4K) Wit 8GB) een bijzonder irriitant probleem.

Het gebeurd sinds ik de KPN aansluiting heb, voorheen met Ziggo nooit eerder problemen ondervonden, dus vandaar dat ik de vraag stel in dit topic en niet die van de ChromeCast (welke ik vanaf nu CC noem).

Wat er gebeurd is dat, terwijl ik aan het streamen ben, de verbinding weg valt.
Plots krijg ik een popup in beeld "Wifi verbinding verbroken". Wat blijkt? de CC is verbinding aan het maken met het wifi netwerk.
Dan probeert deze een IP op te halen en dat lijkt niet meteen te lukken.

Allereerst heb ik dus gekeken of de verbinding (radio) wel okee is, blijft toch wifi, maar conclusie is dat de wifi verbinding goed is. Streamen van media gaat, als ik een IP adres krijg, ook gewoon goed. Zowel Youtube als Videoland of Amazon Prime werken in dat geval prima.
Vervolgens heb ik in de KPN Box 12 de CC een vast ip adres toegekend. Dat maakt niets uit.
Daarop heb ik een extra wifi netwerk op de 5Ghz band ingechakeld. Chromecast daarmee verbonden maar hetzelfde issue. Initieel verbinden gaat goed, maar na een poos gooit de KPN box hem eraf en duurt het een tijd alvorens ik een IP krijg. Ondanks dat het een vast IP adres zou moeten zijn.

Kan ik meer doen in de KPN Box om te proberen dit stabiel te krijgen?
Ik kan overigens prima werken op mijn laptop (via hetzelfde KPN wifi netwerk, als ook mijn telefoon ondervinden geen problemen)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
DonJunior schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:29:
Vraagje aan de wat meer ervaren mensen.
Ik heb jarenlang Ziggo gehad en sinds een week of twee nu KPN met een KPN Box 12 (https://community.kpn.com...s-tot-instellingen-562267)
Nu ondervind ik op mijn Google Chromecast (uitvoering: Google Chromecast met Google TV (4K) Wit 8GB) een bijzonder irriitant probleem.

Het gebeurd sinds ik de KPN aansluiting heb, voorheen met Ziggo nooit eerder problemen ondervonden, dus vandaar dat ik de vraag stel in dit topic en niet die van de ChromeCast (welke ik vanaf nu CC noem).

Wat er gebeurd is dat, terwijl ik aan het streamen ben, de verbinding weg valt.
Plots krijg ik een popup in beeld "Wifi verbinding verbroken". Wat blijkt? de CC is verbinding aan het maken met het wifi netwerk.
Dan probeert deze een IP op te halen en dat lijkt niet meteen te lukken.

Allereerst heb ik dus gekeken of de verbinding (radio) wel okee is, blijft toch wifi, maar conclusie is dat de wifi verbinding goed is. Streamen van media gaat, als ik een IP adres krijg, ook gewoon goed. Zowel Youtube als Videoland of Amazon Prime werken in dat geval prima.
Vervolgens heb ik in de KPN Box 12 de CC een vast ip adres toegekend. Dat maakt niets uit.
Daarop heb ik een extra wifi netwerk op de 5Ghz band ingechakeld. Chromecast daarmee verbonden maar hetzelfde issue. Initieel verbinden gaat goed, maar na een poos gooit de KPN box hem eraf en duurt het een tijd alvorens ik een IP krijg. Ondanks dat het een vast IP adres zou moeten zijn.

Kan ik meer doen in de KPN Box om te proberen dit stabiel te krijgen?
Ik kan overigens prima werken op mijn laptop (via hetzelfde KPN wifi netwerk, als ook mijn telefoon ondervinden geen problemen)
als die box12 voorzien is van soft@home staat nu standaard wpa2/wpa3 mixed aan. dit blijkt in bepaalde combi niet volledig goed te gaan is nog de vraag waar ligt dit probleem.
maar de oplossing hiervoor is wpa2/wpa3 mixed om te zetten na wpa2 only bij wifi instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-04 08:39
Vraag voor de sportliefhebbers: Ik overweeg kortdurend Ziggo Sport toe te voegen aan mijn KPN TV(&internet)abonnement, om rugbywedstrijden Six Nations te volgen. Is terugkijken van de programma's daarbij mogelijk? Ik vind niet echt een recent antwoord via google/fora en ben benieuwd wat ervaringen van anderen zijn die dit pakket hebben aangezet.

Edit: Voor degene die hier bij een search op uitkomt: Terugkijken is mogelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door RonnnL op 05-02-2025 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-04 13:46
Ik heb net een gebruikte 5530 aon gekocht. En de patchcover van Fritzshop. Ik heb volgens de servicetool ook een aon aansluiting wat klopt want aangelegd in 2019.

Als ik mijn die patchcover erop zet en de Fritzbox instel op KPN glasvezel dan krijg ik geen verbinding en de melding op de fritzbox dat ik bij kpn het modem moet registreren.

Vervolgens probeer ik bij de servicetool het modem te registreren en krijg ik de melding dat ik een nieuwe ont moet hebben en een monteur, wat overigens gratis is. Anders geen eigen ont.
Bij de volgende stap gaat het mis in de tool. Maar wat ik dus denk is dat mijn aon door de monteur omgebouwd wordt naar xgs-pon en ik vervolgens een gpon sfp bij Fritzshop moet bestellen. Wat ik overigens geen probleem vind.

Klopt dit volgens jullie?

Hoeiendag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
tvtech schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:47:
Ik heb net een gebruikte 5530 aon gekocht. En de patchcover van Fritzshop. Ik heb volgens de servicetool ook een aon aansluiting wat klopt want aangelegd in 2019.

Als ik mijn die patchcover erop zet en de Fritzbox instel op KPN glasvezel dan krijg ik geen verbinding en de melding op de fritzbox dat ik bij kpn het modem moet registreren.

Vervolgens probeer ik bij de servicetool het modem te registreren en krijg ik de melding dat ik een nieuwe ont moet hebben en een monteur, wat overigens gratis is. Anders geen eigen ont.
Bij de volgende stap gaat het mis in de tool. Maar wat ik dus denk is dat mijn aon door de monteur omgebouwd wordt naar xgs-pon en ik vervolgens een gpon sfp bij Fritzshop moet bestellen. Wat ik overigens geen probleem vind.

Als je AON hebt en een 5530 met de AON SFP dan hoef je niets te registreren. Dat is alleen bij XGS-PON zo.

En XGS-PON krijg je of op de lange duur als alles gemigreerd wordt of als je een 4 Gbps abonnement neemt.

Kortom… wat wil je eigenlijk bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
ernstoud schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:51:
[...]

Als je AON hebt en een 5530 met de AON SFP dan hoef je niets te registreren. Dat is alleen bij XGS-PON zo.

En XGS-PON krijg je of op de lange duur als alles gemigreerd wordt of als je een 4 Gbps abonnement neemt.

Kortom… wat wil je eigenlijk bereiken?
Dat dacht ik ook. Maar ik krijg die melding dus in de Fritzbox. En volgens KPN kan ik op deze aansluiting pas een eigen ont gebruiken als ik de aansluiting laat aanpassen, er komt dan een nieuwe ont en later nog een monteur. Ik denk dat ze zo iedereen uiteindelijk op xgs-pon gaan zetten.

Wat ik wil bereiken is simpel, de Fritz direct op de ont aansluiten via het glaskabeltje.
Morgen werk ik thuis, dan zal ik nog een keer de boel omprikken.

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
tvtech schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:05:
[...]

Dat dacht ik ook. Maar ik krijg die melding dus in de Fritzbox. En volgens KPN kan ik op deze aansluiting pas een eigen ont gebruiken als ik de aansluiting laat aanpassen, er komt dan een nieuwe ont en later nog een monteur. Ik denk dat ze zo iedereen uiteindelijk op xgs-pon gaan zetten.

Wat ik wil bereiken is simpel, de Fritz direct op de ont aansluiten via het glaskabeltje.
Weet je zeker dat je een AON SFP in de 5530 hebt?

Deze dus: https://fritzshop.nl/glasvezel/1419-fritzsfp-aon.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
tvtech schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:47:

Kun je mij eens wat gegevens sturen..? dan ga ik even kijken hoe en wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

tvtech schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:05:
[...]

Als je een AON verbinding hebt, moet het gewoon werken. Ik heb zelf ook een AON verbinding en een Fritzbox 5530 AON.

De melding in de Fritbox wel vreemd, weet je zeker dat er een AON SFP in zit?

Wat voor FTU heb je? Is hier destijds wel opgebouwd naar TK01.

[ Voor 15% gewijzigd door Dj-sannieboy op 04-02-2025 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:22:
[...]

Als je een AON verbinding hebt, moet het gewoon werken. Ik heb zelf ook een AON verbinding en een Fritzbox 5530 AON.

De melding in de Fritbox wel vreemd, weet je zeker dat er een AON SFP in zit?

Wat voor FTU heb je? Is hier destijds wel opgebouwd naar TK01.
Voor AON hoeft er weinig omgebouwd te worden. Waarschijnlijk is er wel XGSPON leverbaar en dat service tool daarom met die melding komt. Je hebt voor AON namelijk helemaal niks in service tool te zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Economics schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:27:
[...]

Voor AON hoeft er weinig omgebouwd te worden. Waarschijnlijk is er wel XGSPON leverbaar en dat service tool daarom met die melding komt. Je hebt voor AON namelijk helemaal niks in service tool te zoeken...
Ik heb de service tool destijds gebruikt om de ombouw naar een TK01 aan te vragen.

Overigens geeft de tool nog steeds aan “Uit onze administratie blijkt dat je glasvezelaansluitpunt niet geschikt is voor een eigen NT. Je glasvezelaansluitpunt (FTU) en je NT moeten daarom eerst vervangen worden. Daarna kun je je eigen NT aansluiten.“

Maargoed er staat ook:

Eigen of een KPN glasvezel ONT
KPN ONT

Terwijl ik toch echt een Fritzbox met AON SFP gebruik en de NT in doos op zolder ligt.

[ Voor 10% gewijzigd door Dj-sannieboy op 04-02-2025 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:35:
[...]

Ik heb de service tool destijds gebruikt om de ombouw naar een TK01 aan te vragen.

Overigens geeft de tool nog steeds aan “Uit onze administratie blijkt dat je glasvezelaansluitpunt niet geschikt is voor een eigen NT. Je glasvezelaansluitpunt (FTU) en je NT moeten daarom eerst vervangen worden. Daarna kun je je eigen NT aansluiten.“
Nou ja, je kunt altijd nog met patchkabeltjes werken ipv de tk01 ombouw. Maar dat heeft natuurlijk helemaal geen relatie op dat zijn access niet werkt ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Economics schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:40:
[...]

Nou ja, je kunt altijd nog met patchkabeltjes werken ipv de tk01 ombouw. Maar dat heeft natuurlijk helemaal geen relatie op dat zijn access niet werkt ..
Eens, maar ik denk dat het wel dezelfde melding is die @tvtech ziet in de service tool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:41:
[...]

Eens, maar ik denk dat het wel dezelfde melding is die @tvtech ziet in de service tool.
Dat zal dan inderdaad wel idd :). Wil het best voor hem uitpluizen, maar ik gok dat er inderdaad zoals genoemd een verkeerde SFP in zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Economics schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:42:
[...]

Dat zal dan inderdaad wel idd :). Wil het best voor hem uitpluizen, maar ik gok dat er inderdaad zoals genoemd een verkeerde SFP in zit
Dat denk ik ook, want de melding over het registreren heb ik bij mijn Fritzbox 5530 AON nooit gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:48:
[...]

Dat denk ik ook, want de melding over het registreren heb ik bij mijn Fritzbox 5530 AON nooit gezien.
Klopt, eigenlijk doelde ik daar op met in de servicetool registeren :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Economics schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:50:
[...]

Klopt, eigenlijk daar doelde ik mee in de servicetool registeren :p
Voor AON hoeft er natuurlijk ook niets geregistreerd te worden, maar wellicht heeft @tvtech een XSG-PON SFP module en geeft de Fritzbox dan een melding dat deze “geactiveerd” moet worden. Zie https://nl.avm.de/service...ing-van-KPN-configureren/

Vervolgens geeft de servicetool aan dat de NT en FTU vervangen moeten worden als men een eigen NT wil gebruiken en denkt @tvtech dat dit voor een omzetting naar XSG-PON is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:28
jopoh schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:58:
[...]

als die box12 voorzien is van soft@home staat nu standaard wpa2/wpa3 mixed aan. dit blijkt in bepaalde combi niet volledig goed te gaan is nog de vraag waar ligt dit probleem.
maar de oplossing hiervoor is wpa2/wpa3 mixed om te zetten na wpa2 only bij wifi instellingen
Dank, dat was iets wat ik nog niet geprobeerd had. Gaan we dat eens testen.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvtech
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:56:
[...]

Voor AON hoeft er natuurlijk ook niets geregistreerd te worden, maar wellicht heeft @tvtech een XSG-PON SFP module en geeft de Fritzbox dan een melding dat deze “geactiveerd” moet worden. Zie https://nl.avm.de/service...ing-van-KPN-configureren/

Vervolgens geeft de servicetool aan dat de NT en FTU vervangen moeten worden als men een eigen NT wil gebruiken en denkt @tvtech dat dit voor een omzetting naar XSG-PON is.
Net de sfp eruit getrokken: fritz gpon…. Dus de medetweaker waar ik hem van over heb genomen als zijnde 5530 aon blijkt in werkelijkheid een gpon te zijn.
Dank voor het meedenken!

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VodafoneZiggo
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

VodafoneZiggo

Bedrijfsaccount VodafoneZiggo Webcare
RonnnL schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:45:
Vraag voor de sportliefhebbers: Ik overweeg kortdurend Ziggo Sport toe te voegen aan mijn KPN TV(&internet)abonnement, om rugbywedstrijden Six Nations te volgen. Is terugkijken van de programma's daarbij mogelijk? Ik vind niet echt een recent antwoord via google/fora en ben benieuwd wat ervaringen van anderen zijn die dit pakket hebben aangezet.
Als sportliefhebbers reageer ik hier graag op je vraag en vooral tof dat je zo'n rugby fan bent! Je kan alle wedstrijden terugkijken. Dit kan sowieso via de Ziggo Sport Totaal app of website go.ziggosport.nl.

Je moet eerst wel 2 dingen doen om online TV kijken te gebruiken!
Ga naar https://go.ziggosporttotaal.nl/login en kies "Nieuw bij Ziggo Sport Totaal Go" Maak een account aan. Ga daarna naar 'Mijn account' en klik onderaan de pagina op de knop 'Koppel abonnement'. Daar kies je voor KPN als provider en log je in met jouw abonnementsnummer en pincode.

Veel plezier met Ziggo Sport gewenst!

VodafoneZiggo-webcare

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Economics
tvtech schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:07:
[...]

Net de sfp eruit getrokken: fritz gpon…. Dus de medetweaker waar ik hem van over heb genomen als zijnde 5530 aon blijkt in werkelijkheid een gpon te zijn.
Dank voor het meedenken!
Aan GPON heb je sowieso niets, dat rollen we niet meer uit. AON SFP kost 2 tientjes, dus ik zou die gewoon lekker aanschaffen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
tvtech schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:07:
[...]

Dank voor het meedenken!
Een Fritzbox AON SFP kost 3 tientjes online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
dunkiegaming schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:16:
[...]

Een Fritzbox AON SFP kost 3 tientjes online
klopt, uurtje geleden besteld.
Nogmaals dank allen!

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
Economics schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:11:
[...]

Aan GPON heb je sowieso niets, dat rollen we niet meer uit. AON SFP kost 2 tientjes, dus ik zou die gewoon lekker aanschaffen :)
oef, een fritz xgs-pon module kost €95, dat is meer dan ik voor het modem betaald heb. Ik hou het dus zeker bij aon

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:16
Mijn Mikrotik heeft het begeven, na een jaar de Experia v12b weer aangesloten. Zit ik nog op oude software, DHCP range niet aanpasbaar 8)7. Op het KPN forum zie ik dat de uitrol daarvan al bijna een jaar loopt.

Vervelend maar niet onoverkomelijk natuurlijk, wel even werk aan gehad met de static IPs. Wel jammer dat ze vanuit KPN die software update niet kunnen pushen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Economics
firecaps30 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:27:
Mijn Mikrotik heeft het begeven, na een jaar de Experia v12b weer aangesloten. Zit ik nog op oude software, DHCP range niet aanpasbaar 8)7. Op het KPN forum zie ik dat de uitrol daarvan al bijna een jaar loopt.

Vervelend maar niet onoverkomelijk natuurlijk, wel even werk aan gehad met de static IPs. Wel jammer dat ze vanuit KPN die software update niet kunnen pushen..
DM mij je ip address dan gaan we het regelen

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:08
@Economics @mad-dog
Gewoon even tussendoor:

Complimenten voor hoe jullie op dit forum voor ons kpn klanten en tweakers zaken kunnen regelen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
Nou weet ik niet of mijn probleem een bug is in de nieuwe firmware op de kpn box 12.
- Mijn 2,4Ghz netwerk kan niet op 40Mhz ingesteld worden, volgens de interface zijn de instellingen opgeslagen maar als ik klik naar een ander tabje en weer terug naar Wifisignaal staat die weer op 20Mhz. Ik heb 2,4Ghz ook op b,g,n staan omdat b,g,n,ax ervoor zorgt dat een iPhone 12 random disconnect.

[ Voor 14% gewijzigd door dunkiegaming op 05-02-2025 14:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:16
austin_77 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:59:
@Economics @mad-dog
Gewoon even tussendoor:

Complimenten voor hoe jullie op dit forum voor ons kpn klanten en tweakers zaken kunnen regelen! _/-\o_
Absoluut mee eens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-05 13:38
Tylen schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:38:
[...]

Je moet de testserver veranderen. Naar de gateway van de j provider bijvoorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://share.pilovali.nl/6A06DTbb.png

Ik heb hem naar de gateway veranderd. Het heeft een paar dagen geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvtech
tvtech schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:38:
[...]

klopt, uurtje geleden besteld.
Nogmaals dank allen!
vandaag de aon sfp al ontvangen van de Fritzshop, na aanpassing vd verbinding bleef de power led branden als zijnde alles ok. Maar geen internet. Een power cycle loste dit op, nu werkt het naar behoren. Helemaal top en dank voor de tips en het meedenken! _/-\o_

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
tvtech schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:33:
[...]

vandaag de aon sfp al ontvangen van de Fritzshop, na aanpassing vd verbinding bleef de power led branden als zijnde alles ok. Maar geen internet. Een power cycle loste dit op, nu werkt het naar behoren. Helemaal top en dank voor de tips en het meedenken! _/-\o_
Told you so: ernstoud in "[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3" ;) .

Die post van mij beantwoordde je niet :( .

Mooi dat het nu voor weinig extra kosten goed werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 06-02-2025 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
ernstoud schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:09:
[...]

Told you so: ernstoud in "[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3" ;) .

Die post van mij beantwoordde je niet :( .

Mooi dat het nu voor weinig extra kosten goed werkt.
Excuses, ik had verschillende antwoorden dus het was even kiezen wie te quoten. Ben wel blij met jullie reacties hoor. _/-\o_

Hoeiendag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:14
Vandaag toch eens voor de grap de modem en glasvezelkastje aangesloten, terwijl mn contract vanaf maandag ingaat. en wat denk je het werkt gewoon al! ook de TV+ app werkt al naar behoren. Ben dit weekend vrij dus ga mooi in alle rust alles even netjes omzetten. Nog even een 10gbit switch bestellen en dan kan ik overal de 4gbit goed ontvangen

[ Voor 13% gewijzigd door Soppyscroll op 06-02-2025 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Even vraag, is de TP-Link TL-SX105 ook geschikt voor Multicast? wil deze straks gebruiken in huis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:37
Soppyscroll schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 23:06:
Even vraag, is de TP-Link TL-SX105 ook geschikt voor Multicast? wil deze straks gebruiken in huis
Als je met (dure) 10Gbit spullen aan de slag gaat en dat blijkbaar nodig hebt (ben erg benieuwd voor welke use case voor een thuis internet verbinding) dan zou je dat toch ook eenvoudig moeten kunnen opzoeken in de specificaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Soppyscroll schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 23:06:
Volgens mij ondersteund deze geen IGMP Snooping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:26
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:05:
[...]

Volgens mij ondersteund deze geen IGMP Snooping.
Even reflecteren: Ga je in de praktijk ook niets van merken toch? Op 10Gbps verbindingen waar 15Mbps aan MC verkeer bij komt door het ontbreken van IGMP snooping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
stormfly schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:19:
[...]

Even reflecteren: Ga je in de praktijk ook niets van merken toch? Op 10Gbps verbindingen waar 15Mbps aan MC verkeer bij komt door het ontbreken van IGMP snooping.
Zeker wel. Door IGMP snooping weet een switch naar welke poorten hij het multicast verkeer moet doorzetten. Zonder IGMP snooping gaat dat naar alle poorten en dan krijg je een vollopend netwerk als je op 1 van de switch poorten bijvoorbeeld een access point aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Muis666 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:58:
[...]

Zeker wel. Door IGMP snooping weet een switch naar welke poorten hij het multicast verkeer moet doorzetten. Zonder IGMP snooping gaat dat naar alle poorten en dan krijg je een vollopend netwerk als je op 1 van de switch poorten bijvoorbeeld een access point aansluit.
Dan is je netwerk design sub optimaal, als je het STB vlan hebt doorgetrokken naar je AP's of je STB gebruikt in je user vlan zonder een uniek STB vlan toe te wijzen. Er zijn reports geweest dat KPN de MC stream stopt omdat er teveel IGMP joins kwamen vanuit andere clients in een gedeeld vlan. Vanuit die kennis zou ik een STB altijd in een eigen vlan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
stormfly schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:03:
[...]

Dan is je netwerk design sub optimaal, als je het STB vlan hebt doorgetrokken naar je AP's of je STB gebruikt in je user vlan zonder een uniek STB vlan toe te wijzen. Er zijn reports geweest dat KPN de MC stream stopt omdat er teveel IGMP joins kwamen vanuit andere clients in een gedeeld vlan. Vanuit die kennis zou ik een STB altijd in een eigen vlan plaatsen.
De TP-Link TL-SX105 die @Soppyscroll wil gebruiken heeft geen IGMP snooping en ook geen VLAN ondersteuning. Geen aanrader dus als je multicast IPTV wilt kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlijeGub
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 29-04 14:10
Ik had een overstap naar TriNed aangevraagd om 2.5Gbit uit te proberen. Toen bleek dat 2.5Gbit helaas toch niet mogelijk was dus heeft TriNed de overstap en de glasvezel patch op 29 januari geannuleerd. Toch heeft KPN de patch afgelopen maandag aangepast waardoor ik sinds maandag geen internet meer heb. Ze weigeren nu de patch weer terug te draaien tot 14 februari...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

BlijeGub schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:29:
Ik had een overstap naar TriNed aangevraagd om 2.5Gbit uit te proberen. Toen bleek dat 2.5Gbit helaas toch niet mogelijk was dus heeft TriNed de overstap en de glasvezel patch op 29 januari geannuleerd. Toch heeft KPN de patch afgelopen maandag aangepast waardoor ik sinds maandag geen internet meer heb. Ze weigeren nu de patch weer terug te draaien tot 14 februari...
Klinkt alsof de annulering vanuit TriNed te laat was en KPN Netwerk de opdracht gewoon uitgevoerd heeft. Wel zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Muis666 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:30:
[...]

De TP-Link TL-SX105 die @Soppyscroll wil gebruiken heeft geen IGMP snooping en ook geen VLAN ondersteuning. Geen aanrader dus als je multicast IPTV wilt kijken...
Ik hoef hem ook niet perse erop aan te sluiten maar wou dit alvast ter info weten. Ik gebruik nu een 1 die wel igmp snooping gebruikt die zit nu ook rechtstreeks in de meterkast. Maar ik wil straks hele meterkast even opnieuw indelen en netjes maken l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Muis666 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:30:
[...]

Juist nu zit je spot on, deze mening deel ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:24
Mensen opgelet!

Betreft hier de Experiabox V10.
Sinds eergisterenochtend 3.30 lagen diverse netwerkapparaten eruit.
Modem opnieuw opgestart maar een gedeelte bleef wel werken en een gedeelte niet.

Ik heb van alles losgetrokken, kabels vervangen, zelfs een nieuwe switch gekocht omdat ik dacht dat die stuk was. Blijkt dit gewoon door een onaangekondigde update van KPN te komen. Ik vind dit echt heel slecht!

De nieuwe update heeft wel het IP-adres van het modem behouden maar de DNS gewijzigd naar 192.168.2.254. Dit was de reden waarom de helft van mijn netwerk niet meer werkte. Leuk een update maar ik was liever op de hoogte gebracht van deze update zodat ik ook wist waar ik het zoeken moest. Had mij een hoop tijd, ergernis en ongemak binnen ons gezin gescheeld. Ik ben normaliter heel tevreden over KPN maar bij deze update hebben ze de plank wel volledig mis geslagen in mijn optiek.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
knorde schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:15:
Mensen opgelet!

Modem opnieuw opgestart maar een gedeelte bleef wel werken en een gedeelte niet.

Ik heb van alles losgetrokken, kabels vervangen, zelfs een nieuwe switch gekocht omdat ik dacht dat die stuk was. Blijkt dit gewoon door een onaangekondigde update van KPN te komen. Ik vind dit echt heel slecht!

De nieuwe update heeft wel het IP-adres van het modem behouden maar de DNS gewijzigd naar 192.168.2.254. Dit was de reden waarom de helft van mijn netwerk niet meer werkte. Leuk een update maar ik was liever op de hoogte gebracht van deze update zodat ik ook wist waar ik het zoeken moest. Had mij een hoop tijd, ergernis en ongemak binnen ons gezin gescheeld. Ik ben normaliter heel tevreden over KPN maar bij deze update hebben ze de plank wel volledig mis geslagen in mijn optiek.
Ja, hier zijn al veel klachten over geweest. Ook op de eigen KPN fora.

Die 192.168.2.254 is de standaard DNS. Jij hebt daar wat anders staan. Niet netjes dat het overschreven wordt. Vermoedelijk ook niet te voorkomen bij deze FW update. Maar dat het onaangekondigd gebeurt is erg slordig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
knorde schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:15:
Mensen opgelet!

https://community.kpn.com/product-updates hier melden ze alle updates, kan je op subscriben en dan krijg je mails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
ernstoud schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:22:
[...]

Ja, hier zijn al veel klachten over geweest. Ook op de eigen KPN fora.

Die 192.168.2.254 is de standaard DNS. Jij hebt daar wat anders staan. Niet netjes dat het overschreven wordt. Vermoedelijk ook niet te voorkomen bij deze FW update. Maar dat het onaangekondigd gebeurt is erg slordig.
Klopt, ik werk in de 192.168.1.x reeks.
Maar het zou inderdaad beter zijn (en dit verwacht ik ook van KPN) dat zij een berichtje sturen zodra dit uitgerold wordt. De facturen worden ook elke maand netjes verstuurd dus dit lijkt mij ook geen probleem.
stormfly schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:24:
[...]

https://community.kpn.com/product-updates hier melden ze alle updates, kan je op subscriben en dan krijg je mails.
Bedankt voor de tip, wel bijzonder dat ik dit via dit forum moet vernemen en dat KPN dit niet actief communiceert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
knorde schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:27:
[...]

Klopt, ik werk in de 192.168.1.x reeks.
Maar het zou inderdaad beter zijn (en dit verwacht ik ook van KPN) dat zij een berichtje sturen zodra dit uitgerold wordt. De facturen worden ook elke maand netjes verstuurd dus dit lijkt mij ook geen probleem.

[...]

Bedankt voor de tip, wel bijzonder dat ik dit via dit forum moet vernemen en dat KPN dit niet actief communiceert.
Als jij in de .1 reeks IP's uitdeelt dan is een DNS server in de .2 reeks wel een 100% kans op faillure _/-\o_

Nou ja ik kreeg gisteren netjes een SMSje van KPN dat ze onderhoud hadden op de backbone en het tussen x en y niet beschikbaar zou zijn. Ik weet niet of de afdelingen modem firmware ook van deze tool gebruik maakt?
Overigens is het proactief sturen van SMS alleen voorbehouden aan KPN, ik ken dat niet vanuit andere providers. Bij Ziggo kan je abonneren op een SMS dienst nadat de storing erkend is in je wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
stormfly schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:31:
[...]

Als jij in de .1 reeks IP's uitdeelt dan is een DNS server in de .2 reeks wel een 100% kans op faillure _/-\o_
Ja, maar daar kom je dus pas achter nadat je zelf al van alles uitgesloten hebt.
Je gaat er immers niet vanuit dat KPN deze instelling wijzigt en al helemaal niet zonder dit aan de eindgebruiker te laten weten. Met een stuk of 7 switches in huis is dit namelijk niet het eerste waar je aan denkt. Na het wijzigen van de DNS naar .1 werkt alles weer als vanouds.

Het is misschien een simpele handeling maar je gaat er gewoon niet vanuit dat KPN dit zomaar wijzigt.

[ Voor 6% gewijzigd door knorde op 07-02-2025 14:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
knorde schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:38:
[...]

Ja, maar daar kom je dus pas achter nadat je zelf al van alles uitgesloten hebt.
Je gaat er immers niet vanuit dat KPN deze instelling wijzigt en al helemaal niet zonder dit aan de eindgebruiker te laten weten. Na het wijzigen van de DNS naar .1 werkt alles weer als vanouds.

Het is misschien een simpele handeling maar je gaat er gewoon niet vanuit dat KPN dit zomaar wijzigt.
Eens, dit had voorkomen kunnen worden met een juiste acceptatie test. Als ik een netwerk klus doe voor bekenden met een ISP modem. Dan houd ik het modem altijd in de eigen ISP reeks, om deze fratsen te voorkomen.

Check, de volgende keer kan je het vrij gemakkelijk uitsluiten als je via de terminal/CMD prompt twee commandos uitvoert:

code:
1
ping 1.1.1.1

code:
1
ping tweakers.net

Als de bovenste wel antwoordt, werkt je internet. Werkt de onderste niet en de bovenste wel, dan is het DNS.

[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 07-02-2025 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
knorde schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:38:
[...]

Je gaat er immers niet vanuit dat KPN deze instelling wijzigt en al helemaal niet zonder dit aan de eindgebruiker te laten weten. Met een stuk of 7 switches in huis is dit namelijk niet het eerste waar je aan denkt. Na het wijzigen van de DNS naar .1 werkt alles weer als vanouds.

Bij eerdere onaangekondigde updates waren mensen al hun fixed IP adressen ook kwijt. Advies: schrijf het op of maak schermafdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ernstoud schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:42:
[...]

Bij eerdere onaangekondigde updates waren mensen al hun fixed IP adressen ook kwijt. Advies: schrijf het op of maak schermafdrukken.
Of koop een eigen router en hou het in eigen beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
stormfly schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:47:
[...]

Of koop een eigen router en hou het in eigen beheer.
De EB10 kan niet in bridge dus dan heb je dubbel NAT. Niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ernstoud schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:49:
[...]

Mwha niet helemaal mee eens, met de Odido Klik&Klaar router merk ik 0 impact van double NAT. Dat voelt voor mij soms als een verhaal van vroeger waar sessietabellen en timers van sessie niet in sync waren tussen de twee routers. Portforwards zou je eigenlijk niet meer willen vandaag de dag, dat laat ik even buiten beschouwing. Wat overigens ook werkt via DMZ ook met dubbel NAT. Waar zitten voor jou de nadelen?

Maar je hebt een punt ik ben uitgegaan van een NT of ONT aan de muur waar hij met UTP in kan prikken. VDSL etc ging ik niet (meer) vanuit.

[ Voor 28% gewijzigd door stormfly op 07-02-2025 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

stormfly schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:50:
[...]
Portforwards zou je eigenlijk niet meer willen vandaag de dag, dat laat ik even buiten beschouwing.
Waarom niet?

Ik gebruik nog steeds port forwards om NAT type “open” te hebben voor online gaming (PS5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:11:
[...]

Waarom niet?

Ik gebruik nog steeds port forwards om NAT type “open” te hebben voor online gaming (PS5).
Als je ze kunt afschermen op source IP kan je het overwegen want daarmee vertrouw je de overzijde. Waarom voor mij niet: omdat je nu volledig vertrouwd op het OS van de PS5 qua security, of webserver of other device. Als daar een bug in zit komen ze binnen op je netwerk. Ik zet liever onderling VPN's op naar locaties om gegevens uit te wisselen.

Van de PS gaming cloud heb ik nooit begrepen waarom je een port open moet zetten, als iedereen cloudbased joined kan je ook gamen toch? Weet jij er meer over?

[ Voor 12% gewijzigd door stormfly op 07-02-2025 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
stormfly schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:50:
[...]

Mwha niet helemaal mee eens, met de Odido Klik&Klaar router merk ik 0 impact van double NAT. Dat voelt voor mij soms als een verhaal van vroeger waar sessietabellen en timers van sessie niet in sync waren tussen de twee routers. Portforwards zou je eigenlijk niet meer willen vandaag de dag, dat laat ik even buiten beschouwing. Wat overigens ook werkt via DMZ ook met dubbel NAT. Waar zitten voor jou de nadelen?
Ik heb geen recente ervaring maar met dubbel NAT wel tegen muren aangelopen toen ik (nog met VDSL en de Experiabox) met een EdgeRouter X mijn beveiligingscamera niet kon benaderen. Dingen als tailscale en access via de cloud maakt dat allemaal nu wel makkelijker.
Maar je hebt een punt ik ben uitgegaan van een NT of ONT aan de muur waar hij met UTP in kan prikken. VDSL etc ging ik niet (meer) vanuit.
De Experiabox (volgens mij zelfs nog de laatste versie ook) heeft een DSL en WAN uplink.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-04 08:17
[...]

Waar heb je een EB voor nodig als je een eigen router hebt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Telin schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:55:
[...]

1.
VDSL

2.
Multipath TCP met het Sneller Internet Buiten Gebied 4G modem. Enige wat daar mee werkt is de EB V10. Te weinig poorten, had nog een EdgeRouter dus die er achter. Was geen goed idee, later switches gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Tenzij je weet wat je doet, dan is het wel te doen :)
Telin schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:55:
[...]

Wanneer je eigen router issues heeft met PPPoE? :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Even een vraag,
Zojuist speedtest gedaan. en kom ik op dit uit
https://www.speedtest.net/result/17350346019

heeft dit te maken omdat ik genexis gekregen heb? Had gehoopt op een Nokia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
Soppyscroll schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:24:
Even een vraag,
Zojuist speedtest gedaan. en kom ik op dit uit
https://www.speedtest.net/result/17350346019

heeft dit te maken omdat ik genexis gekregen heb? Had gehoopt op een Nokia
Nee. Als er net een genexis is gehangen is het waarschijnlijk een b variant. Upload issue met Genexis a variant is 700mbps. Wat zegt de speedtest via de web interface van je modem? Met de nieuwe versie hw is er niets aan de hand.

[ Voor 4% gewijzigd door Economics op 07-02-2025 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Economics schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:27:
[...]

Nee. Als er net een genexis is gehangen is het waarschijnlijk een b variant. Upload issue met Genexis a variant is 700mbps. Wat zegt de speedtest via de web interface van je modem? Met de nieuwe versie hw is er niets aan de hand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rwo-xVmXzmPi0saIeW2hka63clQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KTcJu3cZI0iXX0Kj3rTBJfVF.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jopoh
Economics schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:27:
[...]

Klopt vanochtend de B versie uitgeleverd bij een klant speedtest in de box14 gedaan 4070 om 3552 dat is hele verbetering tegen over de A versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Ben nu al zeer te spreken over de verbinding, Had bij Ziggo vaak haperingen tijdens gamen, maar daar is nu echt niks meer van te merken, m'n netwerk in huis had ik al geschikt gemaakt (Cat7 kabels getrokken) en m'n eigen routers gekoppeld aan 10gbit wan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Economics
Soppyscroll schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:35:
Ben nu al zeer te spreken over de verbinding, Had bij Ziggo vaak haperingen tijdens gamen, maar daar is nu echt niks meer van te merken, m'n netwerk in huis had ik al geschikt gemaakt (Cat7 kabels getrokken) en m'n eigen routers gekoppeld aan 10gbit wan.
Fijn om te horen! Geniet er van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

stormfly schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:17:
[...]

Als je ze kunt afschermen op source IP kan je het overwegen want daarmee vertrouw je de overzijde. Waarom voor mij niet: omdat je nu volledig vertrouwd op het OS van de PS5 qua security, of webserver of other device. Als daar een bug in zit komen ze binnen op je netwerk. Ik zet liever onderling VPN's op naar locaties om gegevens uit te wisselen.

Van de PS gaming cloud heb ik nooit begrepen waarom je een port open moet zetten, als iedereen cloudbased joined kan je ook gamen toch? Weet jij er meer over?
https://support.activisio.../port-forward-and-nat-faq

Het zal ongetwijfeld werken zonder port forwards, maar ik vermoed dat je dan vaker last hebt van connectie problemen zoals bijvoorbeeld het niet kunnen joinen van party’s en/of lobby’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:22
ernstoud schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:23:
[...]

1.
VDSL

2.
Multipath TCP met het Sneller Internet Buiten Gebied 4G modem. Enige wat daar mee werkt is de EB V10. Te weinig poorten, had nog een EdgeRouter dus die er achter. Was geen goed idee, later switches gekocht.
Je weet dat dit het glasvezel topic is? Er is een apart (maar niet erg actief) xDSL topic voor KPN.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Barre73 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 21:47:
[...]

Je weet dat dit het glasvezel topic is? Er is een apart (maar niet erg actief) xDSL topic voor KPN.
Jazeker weet ik dat. Maar iemand hier vroeg waarom ik een EB10 heb (Telin in "[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3") als ik een eigen router heb. Dan moet ik hier toch ook antwoorden?

Sorry hoor. Ik ben al weg. :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:45

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Vandaag heb ik bij mijn vader glasvezel aangesloten. Eigenlijk was het werk best simpel door de NTU over de FTU te duwen, en een kabeltje te trekken naar de WAN aansluiting op de FritzBox, en daar WAN op te activeren. Zo gepiept.

Uit interesse was ik benieuwd of iemand een foto heeft wat er nou precies gebeurd bij het aansluiten, aan de binnenkant. De handleiding vertelde mij heel duidelijk dat ik het blauwe klepje op de FTU dicht moest houden. Iemand die mij wat meer kan vertellen of laten zien?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ernstoud
AW_Bos schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:36:
Vandaag heb ik bij mijn vader glasvezel aangesloten. Eigenlijk was het werk best simpel door de NTU over de FTU te duwen, en een kabeltje te trekken naar de WAN aansluiting op de FritzBox, en daar WAN op te activeren. Zo gepiept.

Uit interesse was ik benieuwd of iemand een foto heeft wat er nou precies gebeurd bij het aansluiten, aan de binnenkant. De handleiding vertelde mij heel duidelijk dat ik het blauwe klepje op de FTU dicht moest houden. Iemand die mij wat meer kan vertellen of laten zien?
Vrij eenvoudig. Zodra je de NTU (zwarte deel) over de FTU schuift en vastklikt drukt de NTU dat blauwe klepje open en schuift de groene socket van de NTU over de groene connector in de FTU:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7l7XHbb3NxeeUwKH5tot1Xesljk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CS45JUtQ4fHw83pTPck00Wqm.jpg?f=fotoalbum_large

Dan worden de glasvezels in beide units met 8 graden schuin afgesneden hoek tegen elkaar gedrukt en kan het laserlicht dat grensvlak met heel weinig verlies passeren en is er dus connectie tussen de NTU en de apparatuur in de POP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 19:50
mad-dog schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:34:
[...]

Indien er geen KPN-modem(Experiabox of Fritz!Box) wordt aangesloten zal er geen zogenoemde modem connect plaatsvinden en zal de order open blijven staan. In dat geval zal er uiteindelijk automatisch een monteur aangestuurd worden.

Helaas werkt zo'n modem connect niet op basis van een PPPOE-sessie, maar op basis van de ACS waarmee de router/modem kan praten

Uiteraard is dit hele proces ook te omzeilen door het hele zaakje geforceerd af te ronden, echter is dit alleen vanuit de backoffice mogelijk(en een zeer klein aantal 1e lijns medewerkers)
Is er nog een minimale periode dat je je Experiabox aangesloten moet hebben?

Ik heb afgelopen donderdag, na de monteur, de EB14 aangesloten. Toen de overstapservice getriggerd was heb ik daarna mijn eigen router aangesloten. Echter kan ik in de KPN app nog steeds geen thuis pakket zien.

Of heeft de EB z'n werk wel gedaan, maar wordt er ook nog op wat anders gewacht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:42
mvdnes schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:26:
[...]

Is er nog een minimale periode dat je je Experiabox aangesloten moet hebben?

Ik heb afgelopen donderdag, na de monteur, de EB14 aangesloten. Toen de overstapservice getriggerd was heb ik daarna mijn eigen router aangesloten. Echter kan ik in de KPN app nog steeds geen thuis pakket zien.

Of heeft de EB z'n werk wel gedaan, maar wordt er ook nog op wat anders gewacht?
Als de overstap wel afgerond is, maar je pakket nog niet zichtbaar is blijft er ergens iets hangen in de order. Je mag me wel een DM sturen met je klantnummer en pc/huisnr. Wordt wel pas donderdag dat ik kan kijken, aangezien ik momenteel geniet van m'n vakantie in Dubai 🔆🔆

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Economics
mad-dog schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:50:
[...]

Als de overstap wel afgerond is, maar je pakket nog niet zichtbaar is blijft er ergens iets hangen in de order. Je mag me wel een DM sturen met je klantnummer en pc/huisnr. Wordt wel pas donderdag dat ik kan kijken, aangezien ik momenteel geniet van m'n vakantie in Dubai 🔆🔆
Dan doe ik het toch :D kan jij lekker genieten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:42
Economics schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:54:
[...]

Dan doe ik het toch :D kan jij lekker genieten
Klinkt als een fantastisch idee 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkjacky
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-05 12:11
Gisterochtend deed KPN onderhoud in de buurt en nu is de ping van gemiddeld 4.4ms naar 3.3ms. De jitter van 0.8ms naar 0.25ms. Goede upgrade dus. d:)b
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2Ss_a87OaB48--1lwBT-x4pPl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xWrOsPH5w7pnB1C5oCNc8W7m.png?f=fotoalbum_large

Zal er waarschijnlijk niet zo veel van merken maar het is toch mooi dat dit zo kan. Hopelijk hebben jullie ook zo'n upgrade binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:30
Darkjacky schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:18:
Gisterochtend deed KPN onderhoud in de buurt en nu is de ping van gemiddeld 4.4ms naar 3.3ms. De jitter van 0.8ms naar 0.25ms. Goede upgrade dus. d:)b
[Afbeelding]

Zal er waarschijnlijk niet zo veel van merken maar het is toch mooi dat dit zo kan. Hopelijk hebben jullie ook zo'n upgrade binnenkort.
Ik zal het eens testen zodra ik de pc weer aangesloten heb, heb de mail ook gehad maar zit in Friesland. De latency zal dus ietsje hoger liggen gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkjacky
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-05 12:11
Nou dat duurde niet lang. Vanochtend is er weer onderhoud geweest en nu is alles weer terug zoals het was. Geen beter ping en jitter meer :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:03
edit, ik zie nu een item op de frontpage inzake de storing

[ Voor 53% gewijzigd door NL_Scratch op 11-02-2025 13:15 ]

Pagina: 1 ... 175 ... 179 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen