[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 174 ... 188 Laatste
Acties:

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:10
Pilovali schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:22:
[...]

Ik heb het vandaag weer rond 11:00 gehad. Ik zat vanmorgen wat Netflix te kijken, dus niet veel gebruik.

[Afbeelding]
Ik vind het wel gek.
Welke server test je?

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-11 17:21
Tylen schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:38:
[...]

Je moet de testserver veranderen. Naar de gateway van de j provider bijvoorbeeld.
Goeie, ik zal die aanpassen.

• Pilovali
1.1.1.1

• JeroendeGroot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-10 14:42
Een tijdje geleden overgestapt van Odido naar KPN en daar heb ik nu toch wel een beetje spijt van.

Op het eerste gezicht ging de overstap vlekkeloos. Op 15 januari had ik in de ochtend geen internet verbinding meer dus dat zou betekenen dat ik over zou zijn naar kpn. In de UDM PRO de vlan aangepast en ik zoals verwacht verbinding met KPN. Echter hebben ze me gisteren 10 dagen later ineens afgesloten (geen signaal meer op de glasverbinding).

Het lijkt erop dat dit is gebeurt omdat ik nooit de router van KPN aangesloten heb gehad..... Iemand dit al eens meegemaakt?
Het komt in ieder geval allemaal heel erg onhandig uit aangezien ik veel thuis werk en er pas op zijn vroegst donderdag een monteur langs komt.

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-11 07:12
JeroendeGroot schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:30:
Een tijdje geleden overgestapt van Odido naar KPN en daar heb ik nu toch wel een beetje spijt van.

Op het eerste gezicht ging de overstap vlekkeloos. Op 15 januari had ik in de ochtend geen internet verbinding meer dus dat zou betekenen dat ik over zou zijn naar kpn. In de UDM PRO de vlan aangepast en ik zoals verwacht verbinding met KPN. Echter hebben ze me gisteren 10 dagen later ineens afgesloten (geen signaal meer op de glasverbinding).

Het lijkt erop dat dit is gebeurt omdat ik nooit de router van KPN aangesloten heb gehad..... Iemand dit al eens meegemaakt?
Het komt in ieder geval allemaal heel erg onhandig uit aangezien ik veel thuis werk en er pas op zijn vroegst donderdag een monteur langs komt.
Ik heb ook nooit de kpn modem aangesloten gehad.
Maar wel raar dat je opeens op zaterdag geen verbinding meer heb lijkt me dan eerder wat anders.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Heb je al geprobeerd de KPN Box aan te sluiten of kun je aan de ONT zien dat de fysieke verbinding weg is?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heeft er iemand een verkeerde patch gedaan in de wijkcentrale? Als dat al op een zaterdag kan.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Raven schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:12:
Heeft er iemand een verkeerde patch gedaan in de wijkcentrale? Als dat al op een zaterdag kan.
Of een defecte NT, zoals recent ook bij een Tweaker hier het geval bleek te zijn.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:24

Mocht je je nog niet gebeld hebben: stuur me even een PM met gegevens dan kijk ik even voor je

• JeroendeGroot
De oude converter van odido hing er nog en die werkte dus goed (losse witte schuif over de aansluiting met een glasvezel kabel naar de converter). Het werkte ook niet na het plaatsen van de Genisis module. Het lampje van glas brand niet. En de medewerker gaf ook aan geen signaal te kunnen zien richting mijn huis. Het lijkt er dus idd op dat er een verkeerde patch is uitgevoerd.

Fijn om te horen dat het niet komt door het niet aansluiten van de kpn router. Had de doos uberhaupt niet open gemaakt en zo in de kast gelegd :)

• Pilovali
mgiebels schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:04:
[...]

Ik heb ook nooit de kpn modem aangesloten gehad.
Maar wel raar dat je opeens op zaterdag geen verbinding meer heb lijkt me dan eerder wat anders.
Bij mij kwam hoe dan ook een monteur langs toen ik van TMT naar KPN ging. Alles werkte meteen op (toen) m'n EdgeRouter X.

De KPN monteur vroeg wel aan mij of ik de KPN modem voor een half uurtje aangesloten had, aangezien mijn verbinding in het KPN systeem voltooid wordt. Dit hebben we uiteindelijk maar wel even gedaan voor de zekerheid.
Ik heb hem verder ook niet doorgevraagd waarom precies.

Volgens de monteur was het wel een noodzaak.

• mad-dog
Pilovali schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:50:
[...]

Bij mij kwam hoe dan ook een monteur langs toen ik van TMT naar KPN ging. Alles werkte meteen op (toen) m'n EdgeRouter X.

De KPN monteur vroeg wel aan mij of ik de KPN modem voor een half uurtje aangesloten had, aangezien mijn verbinding in het KPN systeem voltooid wordt. Dit hebben we uiteindelijk maar wel even gedaan voor de zekerheid.
Ik heb hem verder ook niet doorgevraagd waarom precies.

Volgens de monteur was het wel een noodzaak.
Indien er geen KPN-modem(Experiabox of Fritz!Box) wordt aangesloten zal er geen zogenoemde modem connect plaatsvinden en zal de order open blijven staan. In dat geval zal er uiteindelijk automatisch een monteur aangestuurd worden.

Helaas werkt zo'n modem connect niet op basis van een PPPOE-sessie, maar op basis van de ACS waarmee de router/modem kan praten

Uiteraard is dit hele proces ook te omzeilen door het hele zaakje geforceerd af te ronden, echter is dit alleen vanuit de backoffice mogelijk(en een zeer klein aantal 1e lijns medewerkers)

[ Voor 6% gewijzigd door mad-dog op 26-01-2025 22:37 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

O.. dan heb ik gewoon mazzel gahad. Wist dit ook niet en kreeg een mailtje na 10 dagen dat ze mijn lijn actief hadden gezet ook al had ik geen EB aangesloten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• mad-dog
Cyberpope schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:52:
O.. dan heb ik gewoon mazzel gahad. Wist dit ook niet en kreeg een mailtje na 10 dagen dat ze mijn lijn actief hadden gezet ook al had ik geen EB aangesloten.
Dat klopt inderdaad ook met nieuwe aansluitingen. In het geval met een glasvezelmigratie geldt hetgeen ik benoemde :)

• JeroendeGroot
Ik had graag een mailtje gehad of een belletje, nu heb ik na 10 dagen geen verbinding meer en zit ik een week lang zonder.... Het is toch vreemd dat ze aangeven dat je een eigen router mag gebruiken maar om de boel te activeren moet dus toch wel de EB worden aangesloten

Na het aanpassen van de VLAN en ppoe zag de udm pro wel dat KPN mijn ISP was ipv Odido.

[ Voor 14% gewijzigd door JeroendeGroot op 27-01-2025 10:29 ]

• mad-dog
JeroendeGroot schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:28:
Ik had graag een mailtje gehad of een belletje, nu heb ik na 10 dagen geen verbinding meer en zit ik een week lang zonder.... Het is toch vreemd dat ze aangeven dat je een eigen router mag gebruiken maar om de boel te activeren moet dus toch wel de EB worden aangesloten

Na het aanpassen van de VLAN en ppoe zag de udm pro wel dat KPN mijn ISP was ipv Odido.
Daar kan ik wel het eea aan veranderen. Stuur even je gegevens per PM

Het staat overigens volledig los van het wel of niet aansluiten van de EB. Het zal puur betrekking hebben op een verkeerde patch of kabelbreuk

[ Voor 11% gewijzigd door mad-dog op 27-01-2025 10:44 ]

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:25
Theone098 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 08:56:
Mijn Arris TV Box gaat de laatste tijd spontaan aan. Heb al een reset gedaan en een herinstallatie van de software gedaan maar zonder resultaat. De TV gaat daarmee ook automatisch aan, dat heb ik inmiddels uitgezet.

Iemand die dit eerder heeft meegemaakt en heeft opgelost?
Mijn long shot is de voedingsadapter. Wellicht dat KPN Helpdesk je verder kan helpen.

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-11 10:36
EricJH schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:31:
[...]
Mijn long shot is de voedingsadapter. Wellicht dat KPN Helpdesk je verder kan helpen.
Bedankt voor jouw suggestie. Het proberen waard.

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:26
Theone098 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:39:
[...]

Bedankt voor jouw suggestie. Het proberen waard.
Je weet zeker dat het geen 'grappige' buurman/kinderen zijn met een afstandsbediening?

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-11 10:36
Muis666 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:44:
[...]

Je weet zeker dat het geen 'grappige' buurman/kinderen zijn met een afstandsbediening?
Dat was mijn eerste gedachte :+ . Tenzij zij ook midden in de nacht op een doordeweekse dag grappig willen zijn, lijkt mij die kans klein. Ik heb wel aan mijn eigen afstandsbediening gedacht. Bluetooth ingeschakeld.

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-10 23:15
Wachten jullie ook al zo lang op een update van de box 12 ?
Ik zit al vanaf april 2023 op de stroperige trage SGEJ1000060E versie.

Wat ik erover gelezen heb is dat het komt omdat ik 2 zwarte SuperWifi punten heb
die niet compatible zijn (waren?) met de update.

Ik begrijp ook dat er in kleine batches modems geüpdatet worden en dat ik vanzelf
aan de beurt kom. Maar anderhalf jaar wachten vind ik wel erg extreem lang.

Aan de andere kant ben ik ook wel weer 'bang' voor de update aangezien ik veel mensen
op het KPN forum zie die alles opnieuw moeten instellen (port-forwards, ip reserveringen, gast en extra wifi etc).
Dit terwijl volgens KPN de instellingen gewoon zouden moeten blijven bestaan.
(Zijn wel vaak mensen met de Box 10 zo te zien.)

Ik heb daarom een word documentje opgeslagen met al mijn instellingen, just to be sure.

Random WTF

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:57
Hoeveel dagen van te voren kan ik eigelijk mijn installatiepakket verwachten? 29 december afgesloten, contract gaat 9 februari in.

• BGLAdmin
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:47
Soppyscroll schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:37:
Hoeveel dagen van te voren kan ik eigelijk mijn installatiepakket verwachten? 29 december afgesloten, contract gaat 9 februari in.
Bij mij kwam het aansluitpakket in de week voor aansluiting binnen.

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 00:15
Soppyscroll schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:37:
Ik kreeg het aansluitpakket al iets van 2/3 weken vantevoren maar kon het niet gelijk aansluiten omdat ik nog een TY-01 AON ONT nodig had maar die had de monteur gelukkig in de bus liggen.

RIPE Atlas probe #1008427

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:43

thof

FP ProMod
Spasm schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:08:
Wachten jullie ook al zo lang op een update van de box 12 ?
Ik zit al vanaf april 2023 op de stroperige trage SGEJ1000060E versie.

Wat ik erover gelezen heb is dat het komt omdat ik 2 zwarte SuperWifi punten heb
die niet compatible zijn (waren?) met de update.

Ik begrijp ook dat er in kleine batches modems geüpdatet worden en dat ik vanzelf
aan de beurt kom. Maar anderhalf jaar wachten vind ik wel erg extreem lang.

Aan de andere kant ben ik ook wel weer 'bang' voor de update aangezien ik veel mensen
op het KPN forum zie die alles opnieuw moeten instellen (port-forwards, ip reserveringen, gast en extra wifi etc).
Dit terwijl volgens KPN de instellingen gewoon zouden moeten blijven bestaan.
(Zijn wel vaak mensen met de Box 10 zo te zien.)

Ik heb daarom een word documentje opgeslagen met al mijn instellingen, just to be sure.
Hier ook al een tijd aan het wachten, zelfs afgelopen jaar mijn nieuwe modem (na verhuizing) had nog de 'oude' versie. Afgelopen weken 2x een melding gehad dat er een update aan kwam voor mijn router en dat die aan moest blijven staan, maar helaas geen nieuwe firmware versie te bekennen. Het duurt maar lang, zo lang dat ik ondertussen zelf aan het kijken ben naar het gaan gebruiken van een andere router (Unify, Pfsense, Opnsense, oid).

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• 040-Skillz
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:46
Catmandos schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:03:
[...]

en met die link kan ik wel inloggen.....
ik vulde overingens 192.168.2.254 in de adresbalk in en deze linkte door naar:
http://mijnmodem.kpn/2.0/gui/
En die werkte dus niet...

Bedankt, ik kan in de toekomst weer normaal inloggen zonder een reset uit te voeren..
Helaas heb ik hier hetzelfde probleem. Alle gelinkte websites doen niets voor mij helaas. Iemand andere suggesties om in te loggen in het modem? KPN Box12b hier.

• dunkiegaming
040-Skillz schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:14:
[...]

Helaas heb ik hier hetzelfde probleem. Alle gelinkte websites doen niets voor mij helaas. Iemand andere suggesties om in te loggen in het modem? KPN Box12b hier.
https://192.168.2.254/ of http://192.168.2.254/ al geprobeerd?

De laatstgenoemde url werkt voor mij (nieuwste firmware)

[ Voor 12% gewijzigd door dunkiegaming op 29-01-2025 12:21 ]

• 040-Skillz
dunkiegaming schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:16:
[...]

https://192.168.2.254/ of http://192.168.2.254/ al geprobeerd?

De laatstgenoemde url werkt voor mij (nieuwste firmware)
Deze werken voor mij helaas ook niet.

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 03-11 00:42
040-Skillz schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:23:
[...]

Deze werken voor mij helaas ook niet.
Heb je al eens geprobeerd om alleen het "mijnmodem.kpn" deel te vervangen met 192.168.2.254?
Bij mij werkte dat eigenlijk altijd wel (dus gewoon het /2.0/gui... deel er achter laten staan)

• 040-Skillz
Sende115 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:18:
[...]

Heb je al eens geprobeerd om alleen het "mijnmodem.kpn" deel te vervangen met 192.168.2.254?
Bij mij werkte dat eigenlijk altijd wel (dus gewoon het /2.0/gui... deel er achter laten staan)
Ja zodra ik namelijk een van bovenstaande IP adressen probeer, wordt ik automatisch geforward naar http(s)://192.168.2.254/2.0/gui/#/login

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 03-11 00:42
040-Skillz schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:22:
[...]

Ja zodra ik namelijk een van bovenstaande IP adressen probeer, wordt ik automatisch geforward naar http(s)://192.168.2.254/2.0/gui/#/login
Het ging bij mij voornamelijk fout als ik op DNS naam (mijnmodem.kpn) verbinding maakte, door dat te veranderen in het IP-adres werkte inloggen gewoon. (Inmiddels is mijn Box 12b voorzien van nieuwe FW en werkt het als een zonnetje. )
Ook zou je ook nog een Niet-Chromium based (bijvoorbeeld Firefox) browser kunnen proberen.

• 040-Skillz
Sende115 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:28:
[...]

Het ging bij mij voornamelijk fout als ik op DNS naam (mijnmodem.kpn) verbinding maakte, door dat te veranderen in het IP-adres werkte inloggen gewoon. (Inmiddels is mijn Box 12b voorzien van nieuwe FW en werkt het als een zonnetje. )
Ook zou je ook nog een Niet-Chromium based (bijvoorbeeld Firefox) browser kunnen proberen.
Ik heb reeds Firefox en Edge geprobeerd, maar tevergeefs.

• mark1111
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-11 10:21
040-Skillz schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:03:
[...]
Je weet zeker dat je geen VPN hebt opgezet? Want dan werkt het ook niet.

• 040-Skillz
mark1111 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:02:
[...]

Je weet zeker dat je geen VPN hebt opgezet? Want dan werkt het ook niet.
Ik ben zelf niet bekend met VPNs, dus ik ga er vanuit dat daar het probleem niet ligt.

• Soppyscroll
BGLAdmin schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 07:16:
[...]

Bij mij kwam het aansluitpakket in de week voor aansluiting binnen.
AAH top, wil eigelijk in het weekend voor de aansluiting al de boel klaarmaken zodag ik de maandag zo online kan gaan.
Kun je de TV+ box ook al van te voren configureren? bijvoorbeeld de apps erop instellen etc.

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:10
040-Skillz schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:03:
[...]

firefox prive mode dan kom je er vaak wel er in

• BGLAdmin
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:47
Soppyscroll schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:59:
[...]

AAH top, wil eigelijk in het weekend voor de aansluiting al de boel klaarmaken zodag ik de maandag zo online kan gaan.
Kun je de TV+ box ook al van te voren configureren? bijvoorbeeld de apps erop instellen etc.
Ik had van te voren van alles geconfigureerd en dat was moeite voor niets, bij de eerste keer online op het KPN netwerk resette alles (TV box en Experia box) zich naar de standaard instellingen.
Had wel alles zover voorbereid in de meterkast dat ik vrij snel alles kon omprikken en mijn huis weer online had.

• Soppyscroll
BGLAdmin schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:12:
[...]

Ik had van te voren van alles geconfigureerd en dat was moeite voor niets, bij de eerste keer online op het KPN netwerk resette alles (TV box en Experia box) zich naar de standaard instellingen.
Had wel alles zover voorbereid in de meterkast dat ik vrij snel alles kon omprikken en mijn huis weer online had.
Goed gewaarschuwd ;)
Zorg ik ervoor dat wel alles klaarstaat en klaarhangt maar configureren wacht ik dan wel tot het geactiveerd is.
Heb alles op mijn eigen Asus router zitten, die zet ik alleen even in AP mode. Ga later deze nog anders configureren voor gebruik KPN tv+ box. maar sluit hiervoor eerst mijn experiabox voor aan.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:48
040-Skillz schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:22:
[...]

Dit is toch prima? Dit is de login van je modem.

Of begrijp ik je probleem nu niet :?

Sometimes you need to plan for coincidence

• 040-Skillz
Hmmbob schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:35:
[...]

Dit is toch prima? Dit is de login van je modem.

Of begrijp ik je probleem nu niet :?
Ja het probleem is dus dat ongeacht welke website/browser ik gebruik, ik dus niet kan inloggen bij mijn modem met het wachtwoord dat op de achterkant van de Experia Box staat en ik heb het wachtwoord niet gewijzigd.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

040-Skillz schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Ja het probleem is dus dat ongeacht welke website/browser ik gebruik, ik dus niet kan inloggen bij mijn modem met het wachtwoord dat op de achterkant van de Experia Box staat en ik heb het wachtwoord niet gewijzigd.
https://www.kpn.com/service/internet/modem-resetten

• mad-dog
040-Skillz schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Probeer het eens in Firefox, puur met https://192.168.2.254. Je zou dan ook een groen blok moeten zien met de mededeling dat de router op fabrieksinstellingen staat.

Indien dit het geval is en het wachtwoord wordt niet geaccepteerd is er echt sprake van een verkeerde invoer qua wachtwoord. Scan dan eens de qr code, daarmee zijn de leestekens beter leesbaar
Dit is alleen van toepassing op de oude software

[ Voor 14% gewijzigd door mad-dog op 30-01-2025 10:25 ]

• dries_w
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-08 10:06
verkeerde topic

[ Voor 84% gewijzigd door dries_w op 31-01-2025 13:54 ]

• Dancis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-11 16:12
Ik heb even een vraag. Mijn schoonouders zijn overgestapt van ziggo naar kpn. Na een aantal opstart problemen qua binnen brengen en aansluiten van de Ftu hebben ze sinds gister verbinding. Internet werkt alleen tv+ krijg ik met geen mogelijkheid aan de gang. En lijkt het of de order nog niet helemaal is afgehandeld.

Want bij het invoeren van het klantnummer (gekregen per sms vandaag) en pincode geeft hij dat het niet klopt. Kan ook de pincode niet resetten.

Ook in mijn kpn is het abonnement nog niet toe te voegen.

Moeten ze nog even geduld hebben of kunnen ze beter even bellen?

• mad-dog
Dancis schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:08:
Ik heb even een vraag. Mijn schoonouders zijn overgestapt van ziggo naar kpn. Na een aantal opstart problemen qua binnen brengen en aansluiten van de Ftu hebben ze sinds gister verbinding. Internet werkt alleen tv+ krijg ik met geen mogelijkheid aan de gang. En lijkt het of de order nog niet helemaal is afgehandeld.

Want bij het invoeren van het klantnummer (gekregen per sms vandaag) en pincode geeft hij dat het niet klopt. Kan ook de pincode niet resetten.

Ook in mijn kpn is het abonnement nog niet toe te voegen.

Moeten ze nog even geduld hebben of kunnen ze beter even bellen?
Als je even de postcode en huisnr doorgeeft kan ik even kijken. Ik denk dat ik wel weet wat er aan de hand is

• Dancis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-11 16:12
mad-dog schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:44:
[...]

Als je even de postcode en huisnr doorgeeft kan ik even kijken. Ik denk dat ik wel weet wat er aan de hand is
Ik stuur je even een bericht.

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-11 23:08
Sinds deze week heb ik 1GBit glasvezel van KPN. Ik gebruik mijn eigen Asus router, maar als ik hierop de verbinding test komt die rond de 500 Mbit up en download uit. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• Muis666
boaty schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:12:
Sinds deze week heb ik 1GBit glasvezel van KPN. Ik gebruik mijn eigen Asus router, maar als ik hierop de verbinding test komt die rond de 500 Mbit up en download uit. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
Welk model ASUS router gebruik je? En staat hardware accelleration aan? De meeste consumenten routers hebben niet genoeg cpu kracht voor 1 Gbit PPPoE routing en hebben speciale hardware om zaken te versnellen.

• boaty
Muis666 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:15:
[...]

Welk model ASUS router gebruik je? En staat hardware accelleration aan? De meeste consumenten routers hebben niet genoeg cpu kracht voor 1 Gbit PPPoE routing en hebben speciale hardware om zaken te versnellen.
Ik heb een RT-AX5400. Deze heeft een tricore 1.5 GHz Broadcom BCM6750 processor. Ik hebtrouwens 1x vlak na opstart 917 Mbps gezien, dus volgens mij moet hij het kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door boaty op 01-02-2025 10:44 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• synoniem
  • Niet online
boaty schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:43:
[...]

Ik heb een RT-AX5400. Deze heeft een tricore 1.5 GHz Broadcom BCM6750 processor. Ik hebtrouwens 1x vlak na opstart 917 Mbps gezien, dus volgens mij moet hij het kunnen.
Heb je het geprobeerd met QOS of "smart" uitgeschakeld?

• boaty
synoniem schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:57:
[...]

Heb je het geprobeerd met QOS of "smart" uitgeschakeld?
QoS staat al uit. Wat bedoel je met "smart". Bedoel je dan slim verbinden instelling bij WiFi? Ik kan me niet voorstellen dat dat er mee te maken heeft.

• Tom Paris
  • Laatst online: 03:12
boaty schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:44:
[...]

QoS staat al uit. Wat bedoel je met "smart". Bedoel je dan slim verbinden instelling bij WiFi? Ik kan me niet voorstellen dat dat er mee te maken heeft.
Die Asus apparaten hebben allerhande 'AiProtection' functies, die zullen iets doen in de richting van traffic inspection? Dat kan een behoorlijke rem op je doorvoer leggen.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• boaty
Tom Paris schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:56:
[...]

Die Asus apparaten hebben allerhande 'AiProtection' functies, die zullen iets doen in de richting van traffic inspection? Dat kan een behoorlijke rem op je doorvoer leggen.
Ook AI protection staat uit. Het lijkt me ook niet de uitleg waardoor er consistent een halvering is van de snelheid. Het lijkt er meer op dat er iets aan de provider kant niet goed gaat/staat. Hieronder de range met metingen direct in de router.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBGVlIrKObVl0usNhFHL7vsjycU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xORJPpUhnrAPEo1QEKEjMzur.png?f=user_large

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

boaty schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:13:
[...]

Ook AI protection staat uit. Het lijkt me ook niet de uitleg waardoor er consistent een halvering is van de snelheid. Het lijkt er meer op dat er iets aan de provider kant niet goed gaat/staat. Hieronder de range met metingen direct in de router.
[Afbeelding]
Sluit de Experiabox eens aan en test nogmaals.

• boaty
Dat is het rare, als ik die aansluit haal ik de volle snelheid. Als ik daarna mijn eigen router aansluit, haal ik 1x een hoge download (rond de 900 Mbit), de upload die erna gemeten wordt valt dan terug naar 500, en daarna lijk ik gekapt op 500 Mbit voor zowel up als download.

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:34
boaty schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:13:
[...]

[Afbeelding]
Hoe zijn de resultaten als je op dezelfde manier de snelheid test met de Asus als met de Experiabox?

• Aalard99
  • Laatst online: 21:10
boaty schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:36:
Dat is het rare, als ik die aansluit haal ik de volle snelheid. Als ik daarna mijn eigen router aansluit, haal ik 1x een hoge download (rond de 900 Mbit), de upload die erna gemeten wordt valt dan terug naar 500, en daarna lijk ik gekapt op 500 Mbit voor zowel up als download.
Als je met de experiabox gewoon een goede snelheid haalt dan zit het toch echt ergens in de asus router.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@boaty Waarom wil je zo graag je eigen router gebruiken als die van de provider het beter doet (en kosteloos wordt geleverd)?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

jongetje schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:20:
@boaty Waarom wil je zo graag je eigen router gebruiken als die van de provider het beter doet (en kosteloos wordt geleverd)?
VLAN's, om te beginnen. Voor zover ik weet kan dat ding dat niet (aan de LAN-kant)....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:07
Hoe heet het hier ook weer? Oh ja… TWEAKERS _O-

RIPE Atlas probe: 1005104

• mad-dog
Een router van een provider is beter omdat ie sneller functioneert? :')

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Probleem zit ‘m toch echt in de Asus router als je met de Experiabox wel de juiste snelheid haalt.

• jongetje
  • Nu online
mad-dog schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:45:
[...]

Als ik hier lees wat voor spullen mensen als router (en soms 2 achter elkaar) aansluiten dan is die van je provider zeker beter.
En als je met je eigen spullen de halve snelheid haalt dan lijkt mij een experiabox beter dan die Asus.

• synoniem
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:45:
[...]

Als ik hier lees wat voor spullen mensen als router (en soms 2 achter elkaar) aansluiten dan is die van je provider zeker beter.
En als je met je eigen spullen de halve snelheid haalt dan lijkt mij een experiabox beter dan die Asus.
De experiabox is dan in ieder geval beter ingesteld dan die Asus want puur op de specificaties zou hij het moeten kunnen.

• boaty
Aalard99 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:07:
[...]

Als je met de experiabox gewoon een goede snelheid haalt dan zit het toch echt ergens in de asus router.
Dat verklaart de ene goede meting niet. Het lijkt tijdens de metingen echt alsof de snelheid vanuit het netwerk gecapt wordt.

Tja, we blijven tweakers he, als ik met 1 eigen device in de kast hetzelfde kan bereiken als met twee dan gaan we daarvoor. Ook als dat wat uitzoekwerk vereist.

• Airw0lf
  • Laatst online: 19:51
mad-dog schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:45:
[...]

Daar ga ik niet (helemaal) in mee :+ - ik haalde een half jaar of wat geleden met mijn Omada router iets hogere snelheden en een iets lagere latency dan met de EB12 - scheelde zo een 5-10% (er zat wat variatie in). Of dat nog steeds zo is weet ik niet - niet meer geprobeerd.

Het opstarten en (initieel) instellen is inderdaad sneller.

makes it run like clockwork

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23:54
boaty schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:35:
[...]

Dat verklaart de ene goede meting niet. Het lijkt tijdens de metingen echt alsof de snelheid vanuit het netwerk gecapt wordt.

Tja, we blijven tweakers he, als ik met 1 eigen device in de kast hetzelfde kan bereiken als met twee dan gaan we daarvoor. Ook als dat way uitzoekwerk vereist.
We cappen niks in het netwerk, alleen een shaper van net 1gbps :) Asus spul komt bij mij trouwens echt niet in het netwerk :o

[ Voor 6% gewijzigd door Economics op 01-02-2025 22:04 ]

• dunkiegaming
Bruto snelheid=1Gbps
Netto snelheid=950Mbps door overhead.

• mark1111
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-11 10:21
Economics schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:02:
[...]
Asus spul komt bij mij trouwens echt niet in het netwerk :o
Waarom niet?
Het moet trouwens een instelling in de router zijn die niet goed staat als er slecht 500 Mbit/s wordt gehaald.

• mad-dog
mark1111 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:16:
[...]

Waarom niet?
Het moet trouwens een instelling in de router zijn die niet goed staat als er slecht 500 Mbit/s wordt gehaald.
Ik denk niet dat hij op de snelheid doelt 😁. Dat is bij elke router wel in orde(met alle security functies uitgeschakeld)

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

dunkiegaming schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:37:
Bruto snelheid=1Gbps
Netto snelheid=950Mbps door overhead.
Niet helemaal, ik kom echt niet hoger dan 940Mb met een 1Gb AON verbinding.

• Airw0lf
Dj-sannieboy schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:20:
[...]

Hetzelfde aan deze kant - maakt niet uit op welk tijdstip van de dag gemeten wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Airw0lf op 02-02-2025 08:24 ]

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Muis666 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:15:
[...]

Hier denk ik ook aan als oorzaak.

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:07
[...]

Rond de 944 Mbps. is het maximum:

“If each frame carries a maximum of 1460 bytes of user data this means that we could transfer 118660598 data bytes per second (81274 frames x 1460 byte of data), i.e. around 118 MB/s.”

118 x 8 = 944

Bron: https://www.gigabit-wirel...oughput-gigabit-ethernet/

RIPE Atlas probe: 1005104

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11 18:13
Weet iemand of er iets veranders is aan de iptv setup (over glas)? sinds gisteren werkt het hier niet meer. Ik heb een setup met eigen router, met een routed oplossing (zoals op netwerkje.com). Dit heeft 4 jaar lang probleemloos gewerkt, maar nu blijft de stb (de zwarete unit) eeuwig opstarten, en komt uiteindelijk niet verder dan 80% ofzo.

ik krijg netjes een lease op vlan4 (dus de dhcp opties zijn nog goed denk ik). Ik zie ook de dhcp requests van de stp binnenkomen, en die krijgt netjes een ip als ook de extra opties.

Alleen hij start niet door; rara wat is er veranderd?

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

borft schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:39:
Weet iemand of er iets veranders is aan de iptv setup (over glas)? sinds gisteren werkt het hier niet meer. Ik heb een setup met eigen router, met een routed oplossing (zoals op netwerkje.com). Dit heeft 4 jaar lang probleemloos gewerkt, maar nu blijft de stb (de zwarete unit) eeuwig opstarten, en komt uiteindelijk niet verder dan 80% ofzo.

ik krijg netjes een lease op vlan4 (dus de dhcp opties zijn nog goed denk ik). Ik zie ook de dhcp requests van de stp binnenkomen, en die krijgt netjes een ip als ook de extra opties.

Ik denk dat je even wat pagina’s terug moet lezen:
Muis666 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:38:
[...]

Het enige wat je daarmee bereikt is dat het tv kastje in een oneindige loop terechtkomt waarmee hij de nieuwe software probeert te laden.

Hier een link naar het topic https://community.kpn.com...et-mikrotik-router-628197

Zowel Mikrotik als OpenWRT routers worden hierdoor geraakt.

• ToniW
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-11 11:18
borft schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:39:

Precies hetzelfde probleem hier. Ik draai OpenWRT op een Raspberry Pi.
Ik heb het opgelost met het toevoegen van:
list altnet 195.121.0.0/16
aan /etc/config/igmpproxy

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
ToniW schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:13:
[...]

Precies hetzelfde probleem hier. Ik draai OpenWRT op een Raspberry Pi.
Ik heb het opgelost met het toevoegen van:
list altnet 195.121.0.0/16
aan /etc/config/igmpproxy
@borft je kunt beter 0.0.0.0/0 toevoegen aan de proxy dan vang je toekomstige wijzigingen ook af. Niemand weet de exacte subnetten en deze worden ook niet in de KPN " eigen modem handleiding " benoemd. Waardoor je kunt aannemen dat je de proxy al het verkeer zou moeten laten doorsturen en dat doe je met 0.0.0.0/0.

• dunkiegaming
[...]

Ik heb zeker wel 950mbps aangetikt met speedtest-cli met ethernet toen mijn AON verbinding opgeleverd werdt. Maar namate je meer apparatuur hebt op je netwerk gaat de snelheid wel omlaag.

[ Voor 17% gewijzigd door dunkiegaming op 02-02-2025 13:34 ]

• dunkiegaming
ernstoud schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:26:
[...]

Rond de 944 Mbps. is het maximum:

“If each frame carries a maximum of 1460 bytes of user data this means that we could transfer 118660598 data bytes per second (81274 frames x 1460 byte of data), i.e. around 118 MB/s.”

118 x 8 = 944

Bron: https://www.gigabit-wirel...oughput-gigabit-ethernet/
Dat klopt bij een mtu van 1460. KPN gebruikt een mtu van 1500.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11 18:13
Dj-sannieboy schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:49:
[...]

Ik denk dat je even wat pagina’s terug moet lezen:

[...]
Dat lijkt het eerste probleem inderdaad te zijn, thanks!. Een factory reset krijgt hem uit de loop. Nu zit ik weer vast in de albekende foutcode 561 / 563, oftewel, hij is niet happy met zijn ip adres (op 85%). We puzzelen weer even verder.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

dunkiegaming schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:32:
[...]

Ik heb zeker wel 950mbps aangetikt met speedtest-cli met ethernet toen mijn AON verbinding opgeleverd werdt. Maar namate je meer apparatuur hebt op je netwerk gaat de snelheid wel omlaag.
Heb onlangs nog getest middels een 2,5Gb verbinding rechtstreeks op de Fritzbox (welke een SFP aan boord heeft) en kom niet hoger dan 940Mb.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:41
dunkiegaming schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:36:
[...]

Dat klopt bij een mtu van 1460. KPN gebruikt een mtu van 1500.
Je vergeet de grootte van de ip en tcp header. Die zij beide minimaal 20 bytes. Dus zelfs met een MTU van 1500 bytes past er maximaal 1460 aan user data in een packet. En dat is wat je normaliter meet bij een speedtest.

• Tom Paris
  • Laatst online: 03:12
Dj-sannieboy schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:18:
[...]

Heb onlangs nog getest middels een 2,5Gb verbinding rechtstreeks op de Fritzbox (welke een SFP aan boord heeft) en kom niet hoger dan 940Mb.
Link-speed en framesize zijn wel twee verschillende dingen. PPPoE voegt 8 bit toe aan elk frame. Normaal is de standaard MTU 1500, dus met PPPoE erbij houd je 1492 over. Met 'mini jumbo frames', wat KPN inderdaad ondersteunt, is je MTU 1508. Dan kan elk frame de 'standaard' 1500 bit zijn, zonder dat je moet fragmenteren vanwege PPPoE. Dat perst net wat extra bandbreedte uit je lijn. Een 2.5Gbps link zonder mini jumbo frames, zal dus geen extra voordeel hebben tov een 1Gbps link zonder mini jumbo frames.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• jongetje
  • Nu online
Ik snap de reden niet zo goed om nu in 2025 nog steeds vast te houden aan PPPoE. Dit maakt het toch alleen maar complexer ipv eenvoudiger? Volgens mij is KPN ook een van de weinigen die dit over glasvezel gebruik?

• dunkiegaming
jongetje schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:22:
Ik snap de reden niet zo goed om nu in 2025 nog steeds vast te houden aan PPPoE. Dit maakt het toch alleen maar complexer ipv eenvoudiger? Volgens mij is KPN ook een van de weinigen die dit over glasvezel gebruik?
Komt waarschijnlijk omdat KPN nog dsl heeft.

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-11 17:43
Ik haal met downloads hier toch geregeld de volle Gbit, moest hem vanmiddag zelfs een beetje cappen omdat anders de tv ging stotteren omdat mijn download de verbinding dicht trok.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

jongetje schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:22:
* Raven mist Tweak met DHCP over VLAN
Damn you Odido :(

Oscar Wilde

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:34
boaty schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:35:
[...]

Tja, we blijven tweakers he, als ik met 1 eigen device in de kast hetzelfde kan bereiken als met twee dan gaan we daarvoor. Ook als dat way uitzoekwerk vereist.
Nogmaals, je deelt een screenshot van speedtests via de Asus router. Maar heb je die snelheidsproblemen ook als je met bijvoorbeeld speedtest.net meet?

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Tom Paris schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:20:
[...]

Link-speed en framesize zijn wel twee verschillende dingen. PPPoE voegt 8 bit toe aan elk frame. Normaal is de standaard MTU 1500, dus met PPPoE erbij houd je 1492 over. Met 'mini jumbo frames', wat KPN inderdaad ondersteunt, is je MTU 1508. Dan kan elk frame de 'standaard' 1500 bit zijn, zonder dat je moet fragmenteren vanwege PPPoE. Dat perst net wat extra bandbreedte uit je lijn. Een 2.5Gbps link zonder mini jumbo frames, zal dus geen extra voordeel hebben tov een 1Gbps link zonder mini jumbo frames.
De Fritzbox ondersteunt geen jumbo frames, (maar wel RFC4638 dacht ik), maar ik krijg wel degelijk een iets hogere snelheid middels 2,5Gb ethernet dan met 1Gb ethernet. Maar het blijft maximaal 940Mb.

[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 02-02-2025 22:52 ]

• Airw0lf
Dj-sannieboy schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:33:
[...]

Helaas ondersteunt de Fritzbox geen jumbo frames, maar ik krijg wel degelijk een iets hogere snelheid middels 2,5Gb ethernet dan met 1Gb ethernet.
Je zal dan waarschijnlijk een 10-Gbps aansluiting hebben - iets met xgspon?
Die wel 2,5-Gbps doet - maar vervolgens met shaping op precies 1-Gbps gezet wordt.
Bij een echte 1-Gbps (d.w.z. AON) aansluiting gaat dit niet op.

Is op een eerder moment al eens uitgelegd door een van de KPN-ers die hier rondwandelen

• boaty
theblindman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:59:
[...]

Nogmaals, je deelt een screenshot van speedtests via de Asus router. Maar heb je die snelheidsproblemen ook als je met bijvoorbeeld speedtest.net meet?
Ik had nog niet getest via een pc en netwerkkabel inderdaad, in de veronderstelling dat direct vanuit de router testen minstens equivalent of beter zou zijn. Ondertussen dat wel gedaan, en dan blijk ik gewoon prima de juiste snelheden te halen, rond 930/930. Conclusie: de speedtest.net meeting in de router zelf is niet te vertrouwen, en de snelheid is gewoon dik in orde.
Economics schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:02:
[...]

We cappen niks in het netwerk, alleen een shaper van net 1gbps :) Asus spul komt bij mij trouwens echt niet in het netwerk :o
Ik zou niet weten wat er mis is met Asus. Ik kan een hoop ander spul bedenken wat ik zeker weten veel minder graag in mijn netwerk zou hebben dan Asus. Om er 1 te noemen, mijn ervaringen met TP- link zijn echt veel slechter dan met Asus.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:10

Wildfire

Joy to the world!

boaty schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:10:

[...]

Ik had nog niet getest via een pc en netwerkkabel inderdaad, in de veronderstelling dat direct vanuit de router testen minstens equivalent of beter zou zijn. Ondertussen dat wel gedaan, en dan blijk ik gewoon prima de juiste snelheden te halen, rond 930/930. Conclusie: de speedtest.net meeting in de router zelf is niet te vertrouwen, en de snelheid is gewoon dik in orde.
Ik denk dat dat voornamelijk afhangt van de CPU van je router. Het zijn namelijk PPPoE sessies welke veel meer overhead hebben qua benodigde router-CPU power. Mijn GT-BE98 geeft mij 4 gigabit/sec op de ingebouwde speedtest (en dat is ook mijn internetabonnement dus dat klopt ook).

[ Voor 3% gewijzigd door Wildfire op 03-02-2025 09:58 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Airw0lf
En de inzet van speedtest-cli wil ook wel eens helpen om de juiste meetresultaten te verkrijgen... liefst op een ander apparaat dan de router zelf... :+

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-11 10:14
Wildfire schreef op maandag 3 februari 2025 @ 01:22:
[...]

Ik denk dat dat voornamelijk afhangt van de CPU van je router. Het zijn namelijk PPPoE sessies welke veel meer overhead hebben qua benodigde CPU power. Mijn GT-BE98 geeft mij 4 gigabit/sec op de ingebouwde speedtest (en dat is ook mijn internetabonnement dus dat klopt ook).
Hij geeft aan dat de snelheid wel goed is, de speedtest in de router die doet het niet goed.
M.a.w. er is geen snelheidsprobleem en is er ook nooit geweest.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.207.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:57
Zo alle Posts lezende vraag ik me af: ‘gaat KPN ooit PPPoE uitfaseren’?

[ Voor 5% gewijzigd door austin_77 op 03-02-2025 09:45 ]

• dunkiegaming
austin_77 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:44:
Zo alle Posts lezende vraag ik me af: ‘gaat KPN ooit PPPoE uitfaseren’?
Ja ooit maar KPN heeft ook nog veel dsl aansluitingen en ze zetten dsl alleen uit als ze over WBA kunnen leveren. Ze hebben al DHCP maar dat is voor providers die volledige access van KPN afnemen aldus Economics in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"

[ Voor 22% gewijzigd door dunkiegaming op 03-02-2025 09:53 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:10

Wildfire

Joy to the world!

snah001 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:54:
[...]

Hij geeft aan dat de snelheid wel goed is, de speedtest in de router die doet het niet goed.
M.a.w. er is geen snelheidsprobleem en is er ook nooit geweest.
Ik zeg toch, de resultaten van de speedtest in de router GUI zullen -bij hoge internetsnelheden- afhankelijk zijn van de CPU-power van je router. De ingebouwde speedtest in de router GUI geeft op mijn ASUS GT-BE98 gewoon 4 gigabit/sec en dat klopt ook met mijn internetverbinding.

Ik weet wel dat zodra ik QoS aanzet de snelheid van de ingebouwde speedtest omlaag gaat.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Muis666
dunkiegaming schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:47:
[...]

Ja ooit maar KPN heeft ook nog veel dsl aansluitingen en ze zetten dsl alleen uit als ze over WBA kunnen leveren. Ze hebben al DHCP maar dat is voor providers die volledige access van KPN afnemen aldus Economics in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"
Dat had ik ook als oud Telfort klant. Maar dan wel zonder IPv6 en zonder de 20% extra snelheid die je krijgt op de lagere abonnementen. Dus ik was blij toen ik naar KPN PPPoE werd overgezet.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Muis666 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:11:
[...]

Dat had ik ook als oud Telfort klant. Maar dan wel zonder IPv6 en zonder de 20% extra snelheid die je krijgt op de lagere abonnementen. Dus ik was blij toen ik naar KPN PPPoE werd overgezet.
Het lijkt mij eerder dat die 20% extra snelheid mogelijk is doordat je op een 1 Gigabit poort ipv 100Mbit poort ben overgezet dan dat dit komt door de wijziging naar PPPoE.

PPPoE is er voornamelijk omdat KPN nog DSL levert, laten we hopen dat KPN naar het efficiëntere DHCP overstapt als DSL eenmaal uitgefaseerd is.

[ Voor 13% gewijzigd door Dj-sannieboy op 03-02-2025 10:44 ]

Pagina: 1 ... 174 ... 188 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen