Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
WireGuard werkt nog wel gek genoeg. Het is puur OpenVPN wat niet werkt.Dj-sannieboy schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:15:
Ik gebruik zelf WireGuard (via Fritzbox) en dat werkt prima vanaf KPN mobiel naar KPN glasvezel.
(Odidio) Netwerk gesloten voor VPN verbinding? ?posttoast schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:31:
Beetje gek, maar de OpenVPN-verbinding tussen mij (serverkant, KPN) en mijn vader (clientkant, Odido) werkt sinds vandaag opeens niet meer. Maar gekker: twee andere familieleden (beiden KPN) hebben precies hetzelfde probleem, ook sinds vandaag. En het allergekst: een OpenVPN-server op een niet KPN-verbinding werkt wel gewoon.
Ik heb dus sterk het vermoeden dat KPN opeens OpenVPN-verkeer blokkeert. Da's nogal een claim, daar ben ik me maar al te bewust van, maar ik kan geen andere oorzaak benkden. Iemand een idee?
Voor de volledigheid: ik gebruik geen Experiabox oid, ik heb een Ubiquiti UCG.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Wel interessant, maar het probleem treedt ook op bij KPN -> KPN. Zodra KPN de serverkant is gaat het mis. Andersom werkt het trouwens wel, als ik aan de Odido kant de server ben.
Ik zie wel dat er een Unifi-update is binnengekomen gisteren, dus ik sluit niet uit dat het daarmee te maken heeft. Hoewel het dan frappant blijft dat het alleen bij KPN optreedt.
Ik heb net een 2-tal testjes gedaan, een OpenVPN (1194 TCP!) server op Unifi werkt vanaf WAN en vanaf LAN., een OpenVPN (1194 UDP) server op een Asus router werkt ook op zowel WAN als LAN in mijn geval. (beide getest vanaf een Android toestel met KPN 5G)posttoast schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:13:
[...]
Wel interessant, maar het probleem treedt ook op bij KPN -> KPN. Zodra KPN de serverkant is gaat het mis. Andersom werkt het trouwens wel, als ik aan de Odido kant de server ben.
Ik zie wel dat er een Unifi-update is binnengekomen gisteren, dus ik sluit niet uit dat het daarmee te maken heeft. Hoewel het dan frappant blijft dat het alleen bij KPN optreedt.
Wat fijn dat je even getest hebt. Dus voor alle duidelijkheid: je hebt op een Unifi device (met de nieuwste firmware?) een OpenVPN-server gedraaid op een KPN-verbinding?Sende115 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:55:
[...]
Ik heb net een 2-tal testjes gedaan, een OpenVPN (1194 TCP!) server op Unifi werkt vanaf WAN en vanaf LAN., een OpenVPN (1194 UDP) server op een Asus router werkt ook op zowel WAN als LAN in mijn geval. (beide getest vanaf een Android toestel met KPN 5G)
Klopt, een UXG Max met EA firmware 4.1.8posttoast schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:44:
[...]
Wat fijn dat je even getest hebt. Dus voor alle duidelijkheid: je hebt op een Unifi device (met de nieuwste firmware?) een OpenVPN-server gedraaid op een KPN-verbinding?
Let wel dat OpenVPN in mijn geval op Unifi gebruik maakte van TCP, Ik zag zo snel geen optie om dit op UDP te zetten dus vandaar de 2e test met een Asus router
[ Voor 19% gewijzigd door Sende115 op 10-01-2025 11:57 ]
Even een vraag. Ik zit nu bij Ziggo. Daar heb ik een modem die in bridge modus staat en heb een Ubiquiti UniFi Security Gateway daarachter zodat ik wat meer mijn eigen netwerk kan beheren.
Dit is vooral bedoeld om meerdere VLAN's, meerdere SSID's en de Firewall functionaliteit te hebben.
Sinds kort is KPN glasvezel beschikbaar en wil ik overstappan naar KPN Glasvezel. Wat ik begrepen heb is dat deze modem (V12??) niet in bridge modus kan.
Nu is mijn vraag:
- Kan ik hier nu VLAN's in configureren?
- Kan ik hier meerdere SSID's in configureren?
- Hoe configureerbaar is de modem qua geavanceerde functies?
Als die niet kan:
- Zijn er Tweakers die een eigen modem dan in gebruik hebben? (Welke type) Wat voor SFP?
- Of is er toevallig ook een Ubiquiti gateway voor mijn gezochte oplossing?
Alvast bedankt!
Je kunt je USG gewoon direct op de NTU/ONT aansluiten. De Box12 heb je niet nodig(en wil je ook niet gebruiken)CarJunkyXL schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:34:
Hi medetweakers.
Even een vraag. Ik zit nu bij Ziggo. Daar heb ik een modem die in bridge modus staat en heb een Ubiquiti UniFi Security Gateway daarachter zodat ik wat meer mijn eigen netwerk kan beheren.
Dit is vooral bedoeld om meerdere VLAN's, meerdere SSID's en de Firewall functionaliteit te hebben.
Sinds kort is KPN glasvezel beschikbaar en wil ik overstappan naar KPN Glasvezel. Wat ik begrepen heb is dat deze modem (V12??) niet in bridge modus kan.
Nu is mijn vraag:
- Kan ik hier nu VLAN's in configureren?
- Kan ik hier meerdere SSID's in configureren?
- Hoe configureerbaar is de modem qua geavanceerde functies?
Als die niet kan:
- Zijn er Tweakers die een eigen modem dan in gebruik hebben? (Welke type) Wat voor SFP?
- Of is er toevallig ook een Ubiquiti gateway voor mijn gezochte oplossing?
Alvast bedankt!
Alleen kwestie van PPPOE op de WAN configureren op VLAN6
[ Voor 3% gewijzigd door mad-dog op 10-01-2025 16:41 ]
Je kan de ONT zien als modem.CarJunkyXL schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:34:
Ik heb daar de Ubiquiti EdgeRouter 4 aanhangen (wat dus geen modem is)
EdgeRouter serie komt wellicht niet met een mooie interface (al is UNMS tegenwoordig daar wel een verbetering in als je daarop zit te wachten) maar je hoeft niet ieder keer met scriptjes aan de gang, vind ik wel makkelijk(er)
Betreft de andere vragen zou ik eens dit topic en de FAQ doorlezen, veel zaken zijn daarin al vaker voorbij gekomen.
Dat geld blijkbaar niet in elke situatiemad-dog schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:39:
Toen ik ruim 1 jaar terug van Tweak naar KPN ging, dacht ik mijn Debian router-pc goed ingesteld te hebben, gebruik makend van de instellingen uit de eigenrouter-doc op de site van KPN: PPPoE over VLAN6, MTU 1500 en userrname/ww internet.
Die instellingen bleken niet voldoende, vlak na verkrijgen IPv4 adres "modem hangup, connection time 0.5m", dubbel-NAT werkend krijgen bleek makkelijker....
Moet er (nog steeds
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Bij de experiabox 12b is bij sommige modellen een adapter geleverd die problemen kan geven. Dat kreeg ik van een vriend te horen, gisteren bij hem thuis geen internet en vroeg hulp. Ik hem mijn laptop met netwerkaansluiting geleend en toevallig ook een experiabox startpakket.
Met kabel kon hij niet in zijn eigen modem, alles harde reset, geen oplossing. Mijn nieuwe experiabox ingeprikt, alles gereset, geen oplossing. Vandaag hoort hij van kpn dat de adapter het probleem is, modem start steeds opnieuw. Adapter uit startpakket loste het probleem op. Kpn vervangt de adapter.
Adapter met model MSG-V2500ER120-030E0-DE geven problemen, laten het modem ongecontroleerd herstarten.
[ Voor 8% gewijzigd door Ramon 73 op 12-01-2025 20:35 ]
Modem uit aan, geen verschil.
Regio Eindhoven, iemand anders issues?
Heb je ontbrekende lampjes op je glasvezel NT/ONT?BigF25 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:20:
Plots geen internet. Uur geleden nog prima allemaal.
Modem uit aan, geen verschil.
Regio Eindhoven, iemand anders issues?
Modem zelf bedoel je? Alles brandt groen, inet icon knippert groenstormfly schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:26:
[...]
Heb je ontbrekende lampjes op je glasvezel NT/ONT?
Je post in het glasvezel topic heb je een glasvezel kastje voor je modem? Met wellicht rode alarm lampjes op je glasvezel kastje?BigF25 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:30:
[...]
Modem zelf bedoel je? Alles brandt groen, inet icon knippert groen
Hij bedoelt het kasje waar de ethernetkabel ingaat naar de experiabox.BigF25 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:30:
[...]
Modem zelf bedoel je? Alles brandt groen, inet icon knippert groen
Nm, niet moeilijker maken dan t is..dunkiegaming schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:33:
[...]
Hij bedoelt het kasje waar de ethernetkabel ingaat naar de experiabox.
[ Voor 53% gewijzigd door Lord_Dain op 12-01-2025 19:53 ]
Vanuit deze foto neem ik aan dat de Wijk POP offline is
Ja, middelste lampje brandt niet. Glasvezel komt dus niet binnen. Dat wordt bellen, maar je mag mij ook wel pm sturen voor een monteur
Kan ook een breuk zijn of een monteur die een patch heeft losgetrokkendunkiegaming schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:03:
[...]
Vanuit deze foto neem ik aan dat de Wijk POP offline is
Bedankt voor de snelle berichten allemaal!
Wel apart dat er op zondag in de avond ineens geen licht meer is. Lijkt mij toch niet dat er op zondagavond iemand aan het graven is of dat er een monteur in de PoP bezig is.BigF25 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:20:
Heb even gebeld, idd geen glasvezel signaal. Monteur moet er naar kijken.
Bedankt voor de snelle berichten allemaal!
Tja zeg het maar.. wat kan het zijn, er moet iig naar gekeken worden.Dj-sannieboy schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:47:
[...]
Wel apart dat er op zondag in de avond ineens geen licht meer is. Lijkt mij toch niet dat er op zondagavond iemand aan het graven is of dat er een monteur in de PoP bezig is.
Enige wat ik weet is dat ik aan het streamen was en plots geen internet meer heb

[ Voor 6% gewijzigd door BigF25 op 12-01-2025 21:53 ]
Ik vermoed toch eerder een defect in de NT, maar wie zal het zeggen?!BigF25 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:52:
[...]
Tja zeg het maar.. wat kan het zijn, er moet iig naar gekeken worden.
Enige wat ik weet is dat ik aan het streamen was en plots geen internet meer heb
De KPN monteur hoop ik toch?Dj-sannieboy schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:55:
[...]
Ik vermoed toch eerder een defect in de NT, maar wie zal het zeggen?!
We gaan het hier waarschijnlijk binnenkort wel lezen!
Het kan natuurlijk ook dat de PoP een stroomstoring o.i.d. heeft, maar dan zou ik niet verwachten dat er monteur naar de klant wordt gestuurd.
Ik heb al jaren ziggo maar er zit in de meterkast glasvezelaansluiting dit is jaren geleden in opdracht door portaal(woningbouw) aangelegd.glasvezel aanbieder was destijds door Xms.
Ik heb er nooit gebruik van gemaakt. Maar mijn verbinding 1GB is zeer slecht ondanks alles op de kabel zit, ik haal boven maar 300mb soms minder
Ik twijfel om toch naar KPN glasvezel over te stappen, mijn mobiele netwerk gaat in maart ook over naar KPN.
Vraag:
De glasvezel kabel aansluiting zit in de meterkast.
Mijn ziggo modem staat in de kamer, het liefst wil ik alles weer met de kabel door het huis aansluiten vanwege stabiliteit kan dit bij KPN? Of volstaat wifi ook, ik werk namelijk ook thuis.
Ik betaal nu voor internet en tv en huur wifiversterker elke maand 100 euro.
Zie foto aansluiting hier is nooit meer iets meegedaan en staat ook uit.
:strip_exif()/f/image/lxpJgk7AXQBYA2pUq0wPqLfz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Monique1965 op 13-01-2025 15:23 ]
Die PacketFront NT zal in ieder geval vervangen worden door een recent model NT.Monique1965 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:16:
Hi vraag,
Ik heb al jaren ziggo maar er zit in de meterkast glasvezelaansluiting dit is jaren geleden in opdracht door portaal(woningbouw) aangelegd.glasvezel aanbieder was destijds door Xms.
Ik heb er nooit gebruik van gemaakt. Maar mijn verbinding 1GB is zeer slecht ondanks alles op de kabel zit, ik haal boven maar 300mb soms minder
Ik twijfel om toch naar KPN glasvezel over te stappen, mijn mobiele netwerk gaat in maart ook over naar KPN.
Vraag:
Mijn ziggo modem staat in de kamer, het liefst wil ik alles weer met de kabel door het huis aansluiten vanwege stabiliteit kan dit bij KPN? Of volstaat wifi ook, ik werk namelijk ook thuis.
Zie foto aansluiting hier is nooit meer iets meegedaan en staat ook uit.[Afbeelding]
De Experiabox sluit je middels een netwerkkabel aan op de NT. Die komt dan ook in de meterkast.
Vervolgens verbind je de apparaten in netwerk middels netwerkkabels en/of WiFi met de Experiabox.
Even los van je vraag over een eventuele overstap en wat goedkoper is. Misschien dat het probleem op het lokale netwerk zit. Je kunt overwegen om het probleem bij de buren van Netwerken aan te kaarten om te zien of het probleem met je lokale netwerk is of je verbinding.Monique1965 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:16:
[...]
Maar mijn verbinding 1GB is zeer slecht ondanks alles op de kabel zit, ik haal boven maar 300mb soms minder
[...]
Overigens zou er ook gekozen kunnen worden om een (kwalitatief goede) UTP-kabel van de meterkast naar de woonkamer te trekken, zodat het modem (of in dit geval eigenlijk router) op dezelfde plek kan komen te staan als het huidige modem, Dan kunnen de bestaande kabels gewoon overgestoken worden.Dj-sannieboy schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:46:
[...]
Die PacketFront NT zal in ieder geval vervangen worden door een recent model NT.
De Experiabox sluit je middels een netwerkkabel aan op de NT. Die komt dan ook in de meterkast.
Vervolgens verbind je de apparaten in netwerk middels netwerkkabels en/of WiFi met de Experiabox.
Dat zou een stabiele optie zijn, inderdaad!Sende115 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:37:
[...]
Overigens zou er ook gekozen kunnen worden om een (kwalitatief goede) UTP-kabel van de meterkast naar de woonkamer te trekken, zodat het modem (of in dit geval eigenlijk router) op dezelfde plek kan komen te staan als het huidige modem, Dan kunnen de bestaande kabels gewoon overgestoken worden.
En is glasvezel echt zo goed bij KPN ik vind het best eng om over te stappen.
Ik heb net mijn abonnement weer met een jaar verlengd, In de tijd dat ik internet en TV van KPN heb, heb ik nog geen enkele storing meegemaakt, en de geadverteerde snelheid (~1Gbit in mijn geval) wordt eigenlijk altijd wel gehaald (in de praktijk komt dat neer op ~940Mb/s wanneer gebruik gemaakt wordt van een netwerkkabel in verband met overhead)Monique1965 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:30:
[...]
Dat zou een stabiele optie zijn, inderdaad!
En is glasvezel echt zo goed bij KPN ik vind het best eng om over te stappen.
maar goed, relativerend, N=1 in dit geval, Het is wel dat glasvezel minder gevoelig is voor storingen dan bijvoorbeeld (A/V)DSL of coax (Ziggo / UPC) omdat het signaal licht is in plaats van elektrische pulsen.
Let wel dat speedtests op zakelijke apparatuur soms een gigantisch vertekend beeld kunnen laten zien, Mijn werkgever gebruikt bijvoorbeeld een externe dienst voor internetbeveiliging, waardoor speedtests soms niet boven de 200Mb/s uit komen op de laptop van de zaak.
Is omdat ze pas 6 jaar terug glas gingen aanleggen toen overgestapt en wat een verademing.
Eindelijk stabiel internet ook met games en geen jojo verbinding zoals ziggo.
Sende115 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:02:
[...]
Het is wel dat glasvezel minder gevoelig is voor storingen dan bijvoorbeeld (A/V)DSL of coax (Ziggo / UPC) omdat het signaal licht is in plaats van elektrische pulsen.
Of het nu koper of licht is het maakt allemaal gebruik van apparatuur dat kapot kan gaan of storingen kunnen geven. Wellicht is licht zelfs gevoeliger voor storingen omdat de glasvezels veel kwetsbaarder zijn en de verbindingen veel kleinere fouttolerantie hebben...
Ik heb jaren Ziggo gehad en nooit problemen ervaren met de stabiliteit en/of snelheid van de verbinding.mgiebels schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:37:
Eindelijk stabiel internet ook met games en geen jojo verbinding zoals Ziggo.
Enige reden dat ik weg
ben gegaan bij Ziggo is omdat ze niets met de prijs wilde doen en daardoor het verschil met KPN wel aanzienlijk werd. Qua verbinding/snelheid zat ik hartstikke best bij Ziggo.
Ik doelde op zaken als interferentie of storingen als gevolg van brakke isolatie, crosstalk, water e.d., Natuurlijk maakt het allemaal gebruik van apparatuur die kapot kan, en een graafmachine op de verkeerde plek trekt alles wel kapot.Telin schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:06:
[...]
![]()
Of het nu koper of licht is het maakt allemaal gebruik van apparatuur dat kapot kan gaan of storingen kunnen geven. Wellicht is licht zelfs gevoeliger voor storingen omdat de glasvezels veel kwetsbaarder zijn en de verbindingen veel kleinere fouttolerantie hebben...
Het schiet bij mij alle kanten op zelfs aan de coaxkabels.Telin schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:06:
[...]
![]()
Of het nu koper of licht is het maakt allemaal gebruik van apparatuur dat kapot kan gaan of storingen kunnen geven. Wellicht is licht zelfs gevoeliger voor storingen omdat de glasvezels veel kwetsbaarder zijn en de verbindingen veel kleinere fouttolerantie hebben...![]()
[...]
Ik heb jaren Ziggo gehad en nooit problemen ervaren met de stabiliteit en/of snelheid van de verbinding.
Enige reden dat ik weg
ben gegaan bij Ziggo is omdat ze niets met de prijs wilde doen en daardoor het verschil met KPN wel aanzienlijk werd. Qua verbinding/snelheid zat ik hartstikke best bij Ziggo.
En altijd onstabiel helaas
Ook krijg ik nooit korting zit al 30 jaar bij ziggo!
Hebben ze bij de aanleg niet nog een opdek aansluiting in de woonkamer gemaakt in de buurt van je tv? Bij ons destijds wel. Een aansluiting waar een internetaansluiting in kan die aangesloten kan worden op de glasvezelaansluiting.Monique1965 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:16:
Hi vraag,
Vraag:
Zie foto aansluiting hier is nooit meer iets meegedaan en staat ook uit.[Afbeelding]
[...]
Hebben ze bij de aanleg niet nog een opdek aansluiting in de woonkamer gemaakt in de buurt van je tv? Bij ons destijds wel. Een aansluiting waar een internetaansluiting in kan die aangesloten kan worden op de glasvezelaansluiting.
[/quote
Wel zit daar in de woonkamer de ziggo aansluiting/ internet/kabel en staat de modem daar. Doel je daar op?
Wellicht kan KPN een kabel doortrekken. Dan kan ik álle UTP kabels in de modem steken van boven .
En anders moet het via wifi met versterkers vanuit de meterkast.
[ Voor 4% gewijzigd door Monique1965 op 14-01-2025 10:15 ]
Als er een loze (lege) leiding ligt zou je daar een kabel doorheen kunnen (laten) trekken.Monique1965 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:06:
[...]
Nee dat hebben ze niet gedaan.
Wel zit daar in de woonkamer de ziggo aansluiting en staat de modem daar. Wellicht kan KPN een kabel doortrekken. Dan kan ik álle UTP kabels in de modem steken van boven .
En anders moet het via wifi met versterkers vanuit de meterkast.
Komt de coax ook vanuit de meterkast? Anders zou je die weg kunnen halen en daar UTP voor in de plaats leggen.
De coax aansluiting zit in de woonkamer en daar zit Ziggo op aangesloten.ziggo aansluiting zit niet in de meterkast maar in de woonkamer.dutchgio schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:15:
[...]
Als er een loze (lege) leiding ligt zou je daar een kabel doorheen kunnen (laten) trekken.
Komt de coax ook vanuit de meterkast? Anders zou je die weg kunnen halen en daar UTP voor in de plaats leggen.
De glasvezel installatie in de meterkast moet je als apart/gescheiden zien.
Mogelijk dat je coax los door je kruipruimte loopt, zo ja dan kun je hem weghalen uit je woonkamer en los in de kruipruimte laten liggen (of alsnog omleggen naar je meterkast).Monique1965 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:20:
[...]
De coax aansluiting zit in de woonkamer en daar zit Ziggo op aangesloten.ziggo aansluiting zit niet in de meterkast maar in de woonkamer.
De glasvezel installatie in de meterkast moet je als apart/gescheiden zien.
Zo heb ik dat in mijn vorige huis ook gedaan. Vervolgens de loze coax-leiding gebruikt voor de UTP naar de TV.
Dank voor de tip!St00mwals schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:30:
[...]
Mogelijk dat je coax los door je kruipruimte loopt, zo ja dan kun je hem weghalen uit je woonkamer en los in de kruipruimte laten liggen (of alsnog omleggen naar je meterkast).
Zo heb ik dat in mijn vorige huis ook gedaan. Vervolgens de loze coax-leiding gebruikt voor de UTP naar de TV.
Ik denk dat ik dat aan de monteur overlaat van KPN.
Ligt buiten al meer dan 1 jaar en ik verwacht dat in de 1ste of 2de week van februari de zaak actief wordt.
Ben benieuwd wat voor aanbiedingen ze kunnen maken.
Odido ligt buiten al 2 1/2 jaar en die doen gewoon niks.
Heb al gezien dat hier véél minder over problemen gepost wordt dan in het Odido glasvezel topic en houdt het er maar op dat dit een goed teken is.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
mad-dog schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:39:
[...]
Je kunt je USG gewoon direct op de NTU/ONT aansluiten. De Box12 heb je niet nodig(en wil je ook niet gebruiken)
Telin schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:41:
[...]
Je kan de ONT zien als modem.
Ik heb daar de Ubiquiti EdgeRouter 4 aanhangen (wat dus geen modem is)
EdgeRouter serie komt wellicht niet met een mooie interface (al is UNMS tegenwoordig daar wel een verbetering in als je daarop zit te wachten) maar je hoeft niet ieder keer met scriptjes aan de gang, vind ik wel makkelijk(er)![]()
Betreft de andere vragen zou ik eens dit topic en de FAQ doorlezen, veel zaken zijn daarin al vaker voorbij gekomen.
Allen bedankt. Dat stelt me dan wel gerust en kom ik wel uit. Op internet lees ik dat de USG de snelheid van 1 Gbit wel aan kan. Misschien niet de volledige, maar in ieder geval 900mbit +Raven schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:47:
[...]
Dat geld blijkbaar niet in elke situatie
Toen ik ruim 1 jaar terug van Tweak naar KPN ging, dacht ik mijn Debian router-pc goed ingesteld te hebben, gebruik makend van de instellingen uit de eigenrouter-doc op de site van KPN: PPPoE over VLAN6, MTU 1500 en userrname/ww internet.
Die instellingen bleken niet voldoende, vlak na verkrijgen IPv4 adres "modem hangup, connection time 0.5m", dubbel-NAT werkend krijgen bleek makkelijker....
Moet er (nog steeds) eens een keer goed induiken, desnoods met packet capture ter vergelijking.
Heb dus nu KPN aangevraagd. Echter zat ik vanochtend te kijken in de meterkast waar de glasvezel binnen komt en ik was van mening dat dit de ONT was waar ik UTP kan aansluiten op de Unify Security Gateway.
Echter zie ik geen UTP aansluiting erop. Krijg ik dit kastje nog als zij het modem e.d. opsturen?
:strip_exif()/f/image/El4kU6T6vyOYGhhJsE2MCTEf.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de FTU. KPN zal een ONT leverenCarJunkyXL schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:04:
[...]
[...]
[...]
Allen bedankt. Dat stelt me dan wel gerust en kom ik wel uit. Op internet lees ik dat de USG de snelheid van 1 Gbit wel aan kan. Misschien niet de volledige, maar in ieder geval 900mbit +
Heb dus nu KPN aangevraagd. Echter zat ik vanochtend te kijken in de meterkast waar de glasvezel binnen komt en ik was van mening dat dit de ONT was waar ik UTP kan aansluiten op de Unify Security Gateway.
Echter zie ik geen UTP aansluiting erop. Krijg ik dit kastje nog als zij het modem e.d. opsturen?
[Afbeelding]
Zie: https://www.kpn.com/service/internet/aansluitpuntCarJunkyXL schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:04:
[...]
[...]
[...]
Allen bedankt. Dat stelt me dan wel gerust en kom ik wel uit. Op internet lees ik dat de USG de snelheid van 1 Gbit wel aan kan. Misschien niet de volledige, maar in ieder geval 900mbit +
[Afbeelding]
Je krijgt dan een kastje voor je aansluitpunt, daarna heb je UTP beschikbaar.
UpdateDj-sannieboy schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:06:
[...]
We gaan het hier waarschijnlijk binnenkort wel lezen!![]()
Het kan natuurlijk ook dat de PoP een stroomstoring o.i.d. heeft, maar dan zou ik niet verwachten dat er monteur naar de klant wordt gestuurd.
Monteur is langs geweest. Glasvezelkastje defect. Vervangen en alles werkt weer.
Komt blijkbaar niet veel voor.
Alrighty! Thanks! Weer wat geleerd.dutchgio schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:20:
[...]
Zie: https://www.kpn.com/service/internet/aansluitpunt
Je krijgt dan een kastje voor je aansluitpunt, daarna heb je UTP beschikbaar.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

[ Voor 94% gewijzigd door jk-5 op 17-01-2025 16:24 ]
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
De app start soms niet (beeld blijft zwart) en is ongelofelijk traag.
Soms is het beeld ook om te janken zo slecht (vol artifacten)
Ik heb dit probleem op 3 verschillende Chromecasts (de 2022 HD 8Gb variant).
En het het maakt niet uit of ik ze via wifi verbind of via ethernet (met usb dongle).
Alle andere apps werken gewoon prima.
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
• Ingevoerde portforwards werken van buiten (22->22, 80->8080, 443->8081, 993->993).
• Portforwards voor http (80) en https (443) werken ook van binnen (verbinding met externe ipv4 wan adres).
• Portforwards voor ssh (22) en imaps (993) werken niet meer van binnen. Dit werkte met vorige firmware wel. Meer mensen met dit gedrag
edit: Zie ook reactie hieronder.
[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 21-01-2025 13:18 ]
Oscar Wilde
Standaard wordt uitgaand verkeer op verscheidene poorten geblokkeerd. Je hebt de firewall op beveiligingsniveau Hoog staan. Bij hoog worden o.a. ook poorten 22 en 993 geblokeerd. Als je de firewall op Middel los je het op. Of je maakt een aangepast profiel.Rukapul schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 00:05:
Vorige week heeft mijn Experiabox v10 een firmware update gekregen. Veel zaken opnieuw moeten instellen, maar portforwards werken niet allemaal meer vanaf de lan kant.
• Ingevoerde portforwards werken van buiten (22->22, 80->8080, 443->8081, 993->993).
• Portforwards voor http (80) en https (443) werken ook van binnen (verbinding met externe ipv4 wan adres).
• Portforwards voor ssh (22) en imaps (993) werken niet meer van binnen. Dit werkte met vorige firmware wel. Meer mensen met dit gedrag
Let even op het gebruik van de correcte termen. Een portforward is om verkeer over een poort binnen te laten dat niet in antwoord is op een communicatie van binnen uit. Uitgaand verkeer over een poort heet gewoon uitgaand verkeer; het is geen port forward.
Volgens mij wordt hier NAT reflectie bedoeld en is het wel port forwardingEricJH schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:15:
[...]
Let even op het gebruik van de correcte termen. Een portforward is om verkeer over een poort binnen te laten dat niet in antwoord is op een communicatie van binnen uit. Uitgaand verkeer over een poort heet gewoon uitgaand verkeer; het is geen port forward.
Intern IP 1 > Extern IP:22 > intern IP
Inderdaad.mrdemc schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:51:
[...]
Volgens mij wordt hier NAT reflectie bedoeld en is het wel port forwarding
Heb het nu werkend en het lijkt een bug in de firmware te zijn. Port forward uit- en weer aanzetten loste het op.
Overigens worden met alle voorgedefinieerde firewall settings poorten 22 en 993 naar buiten doorgelaten. Alleen met aangepast kun je dat voorkomen (alles blokkeren en uitzondering deactiveren). Het had dus sowieso moeten werken.
NAT reflection, daar had ik nog nooit van gehoord en moest het even opzoeken. De beste beschrijving die ik vond was:mrdemc schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:51:
[...]
Volgens mij wordt hier NAT reflectie bedoeld en is het wel port forwarding
Het is niet iets dat ik ken. Wat zijn typische toepassingen waarbij NAT reflection wordt gebruikt?NAT reflection: When a client on the internal network tries to access another client, but using the external IP instead of the internal one (which would the most logical), NAT reflection can rewrite this request so that it uses the internal IP, in order to avoid taking a detour and applying rules meant for actual outside traffic.
IBij de migratie naar de nieuwe software kunnen fouten in de port forwarding optreden. Wellicht dat je daar tegenaan bent gelopen.Rukapul schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:54:
[...]
Inderdaad.
Heb het nu werkend en het lijkt een bug in de firmware te zijn. Port forward uit- en weer aanzetten loste het op.
Dat is als de firewall op beveiligingsniveau Middel staat.Overigens worden met alle voorgedefinieerde firewall settings poorten 22 en 993 naar buiten doorgelaten.
Met de firewall op beveiligingsnviveau Hoog wordt deze poorten ook geblokkeerd.Alleen met aangepast kun je dat voorkomen (alles blokkeren en uitzondering deactiveren). Het had dus sowieso moeten werken.
Nee, want port forwards waren totaal niet gemigreerdEricJH schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:36:
[...]
IBij de migratie naar de nieuwe software kunnen fouten in de port forwarding optreden. Wellicht dat je daar tegenaan bent gelopen.
Nee. Met hoog wordt:Met de firewall op beveiligingsnviveau Hoog wordt deze poorten ook geblokkeerd.
• alles default geblokkeerd
• een reeks applicaties doorgelaten waaronder poorten 22 en 993.
Tenminste dat is wat er letterlijk staat. En bv 993 werkt ook. Vreemd genoeg staat 80 niet in de lijst.
Overigens was 'hoog' niet actief.
Volgens mij heet dat hairpin natEricJH schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:32:
[...]
NAT reflection, daar had ik nog nooit van gehoord en moest het even opzoeken. De beste beschrijving die ik vond was:
[...]
Het is niet iets dat ik ken. Wat zijn typische toepassingen waarbij NAT reflection wordt gebruikt?
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Je hebt gelijk, in dit geval heet dat inderdaad zo. Ik was in de veronderstelling dat het hetzelfde was maar reflection is over verschillende subnets.
Maar dat is, voor zover ik weet, nog altijd aan de firewall en routing regels voor verkeer van buiten onderworpen.
Dit is dus anders:
to avoid [..] applying rules meant for actual outside traffic.
Als je even een PM stuurt met je gegevens kan ik even voor je kijkenGwaihir schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:50:
Wanneer komt bij KPN de slotnota?
Ik ben inmiddels drie weken weg én de reguliere datum van maandelijkse facturatie is gepasseerd. Maar de credit nota voor die drie weken laat nog op zich wachten..
Het geheel van het complex moet nog wel aan de infrastructuur van KPN gehangen worden voordat het actief gemaakt kan worden.
Het begin is er in ieder geval.
:strip_exif()/f/image/vKFICekH7raiBNnAMRhrQsLP.jpg?f=fotoalbum_large)
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
[ Voor 89% gewijzigd door Yariva op 22-01-2025 17:47 ]
Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature
Dit is de binnen kabel. Die verdwijnt buiten de foto in een oranje mantelbuis.Commendatore schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:28:
Sinds wanneer zijn die glasvezelkabels niet meer oranje?
In hoogbouw zie je vaak een inpandig verdeelpunt waar men van een dikke oranje voedingskabel overgaat naar dunne witte huiskabels (MDIC). Die zijn niet geschikt voor buiten in de grond maar wel voor inpandig. En veel flexibeler dan die stuggere oranje aansluitkabels (DAC kabel).Commendatore schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:28:
Sinds wanneer zijn die glasvezelkabels niet meer oranje?
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Precies dit.Barre73 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:14:
[...]
In hoogbouw zie je vaak een inpandig verdeelpunt waar men van een dikke oranje voedingskabel overgaat naar dunne witte huiskabels (MDIC). Die zijn niet geschikt voor buiten in de grond maar wel voor inpandig. En veel flexibeler dan die stuggere oranje aansluitkabels (DAC kabel).
In mijn gedeelte van het complex met 40 woningen komt apparatuur te hangen die met een dikke oranje kabel met buiten verbonden wordt en daarna zorgt voor de inpandige apparatuur voor de verdeling d.m.v. deze witte glasvezelkabel.
Kan nog 2 maanden duren voordat alle apparatuur operationeel is maar er wordt nu continue gewerkt.
Het aansluitpunt zelf was wat gammel opgehangen. Ik kon de rechterkant met voorzichtige actie 2mm van de muur trekken aan de boven en onderkant. Beetje slordig.
Het opschuiven van de zwarte Genexis ONT ging een beetje stroef en ik moest er even iets meer kracht achter zetten dan ik met de voorzichtige aanpak zette. Na ongeveer twee minuten was er verbinding.
De Box 12 aangesloten en er was verbinding. Even de webinterface gecheckt. Bovenaan de inlogpagina stond een rode balk die verkeerd geinformeerd zei dat er geen verbinding was. Een reset van ONT en Box 12 loste deze kleine quirk op. Mission accomplished.
Ben al maanden bezig met een issue van facturen
Blijkbaar hebben ze het voor elkaar om voor 1 abonnement de juiste mail en rekeninggegevens te hebben voor alle info sturen van facturen en andere zaken, maar zodra de incasso wordt gedaan willen ze het afschrijven van oude bankrekeningnummer en de melding daarvan gat vervolgens naar oude mailadres.
Niemand die ik probeer te contacten lijkt het te begrijpen of te kunnen veranderen dus dan is de enige optie opzeggen en ergens anders maar een abonnement nemen. Wel zonde van de kortingen die ik maandelijks krijg maar iedere keer gezeik met rekening die niet betaald wordt dat handmatig moeten doen en meldingen dat ik wordt afgesloten (mail bekijk ik weinig en ga niet steeds alle afschrijvingen in de gaten houden) ben ik wel een beetje zat.
@KPN Webcare weet niet of jullie nog iets doen?
[ Voor 3% gewijzigd door Rubman op 24-01-2025 12:25 ]
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Ik zou het eens onder de aandacht brengen bij de community (forum) van KPNRubman schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:24:
ik denk dat ik maar eens weg ga bij KPN
Blijkbaar hebben ze het voor elkaar om voor 1 abonnement de juiste mail en rekeninggegevens te hebben voor alle info sturen van facturen en andere zaken, maar zodra de incasso wordt gedaan willen ze het afschrijven van oude bankrekeningnummer en de melding daarvan gat vervolgens naar oude mailadres.
Niemand die ik probeer te contacten lijkt het te begrijpen of te kunnen veranderen dus dan is de enige optie opzeggen en ergens anders maar een abonnement nemen. Wel zonde van de kortingen die ik maandelijks krijg maar iedere keer gezeik met rekening die niet betaald wordt dat handmatig moeten doen en meldingen dat ik wordt afgesloten (mail bekijk ik weinig en ga niet steeds alle afschrijvingen in de gaten houden) ben ik wel een beetje zat.
Ik heb net 1,5 uur aan de telefoon gehangen met meerdere afdelingen en het is echt alsof je tegen een muur praat.mgiebels schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:06:
[...]
Ik zou het eens onder de aandacht brengen bij de community (forum) van KPN
Verwacht bij het community forum niet bijster andere antwoorden als ik andere zaken daar bekeken heb en de gegeven antwoorden van KPN erbij leg.
Dat wordt dus overstappen enkel nog even lospeuteren dat ze het enige abonnement dat nog niet opgezegd kan worden open zetten (of nog 2 maanden wachten en dan over) maar ben er na heel vaak bellen en steeds niets verder komen wel een beetje klaar mee.
Zou je even alles op een rijtje kunnen zetten en een PM naar me willen sturen? Ik kan werkelijk waar niks beloven en doe dit dan ook uit persoonlijke titelRubman schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:12:
[...]
Ik heb net 1,5 uur aan de telefoon gehangen met meerdere afdelingen en het is echt alsof je tegen een muur praat.
Verwacht bij het community forum niet bijster andere antwoorden als ik andere zaken daar bekeken heb en de gegeven antwoorden van KPN erbij leg.
Dat wordt dus overstappen enkel nog even lospeuteren dat ze het enige abonnement dat nog niet opgezegd kan worden open zetten (of nog 2 maanden wachten en dan over) maar ben er na heel vaak bellen en steeds niets verder komen wel een beetje klaar mee.
Slotnota is er (terugbetaling moet nog volgen).Gwaihir schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:50:
Wanneer komt bij KPN de slotnota?
Ik ben inmiddels drie weken weg én de reguliere datum van maandelijkse facturatie is gepasseerd. Maar de credit nota voor die drie weken laat nog op zich wachten..
Ik was vooral even vergeten dat KPN steevast anti-dateert: de datum op de maandelijkse nota ligt vóór de datum waarop hij maandelijks opgemaakt wordt.
Odido doet dat vooralsnog helemaal belachelijk, trouwens: vandaag nota ontvangen gedateerd 15/1..
De Webcare medewerkers (die jij zelf probeerde te taggen in jouw bericht hier) op het Forum zijn echt wel van een andere orde dan de meeste KS medewerkers. Maar goed, misschien kan Mad-dog wel helpen.Rubman schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:12:
[...]
Ik heb net 1,5 uur aan de telefoon gehangen met meerdere afdelingen en het is echt alsof je tegen een muur praat.
Je mag mij wel een pm sturen met wat gegevens, pakken we het intern even goed op hierRubman schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:24:
ik denk dat ik maar eens weg ga bij KPN
Nu nog even afwachten op de afloop

Das war einmal.. Toen je binnen twitter/Facebook/etc ander mensen had als nu. Maar ondertussen is het gewoon zelfde kanaal geworden, tenzij je Youp of zo heet. Dat was in de tijd dat een publiek forum, waarbij gebruikers elkaar maar moeten helpen omdat je als provider het vertikt om mensen daarvoor in te zetten, totaal ondenkbaar was.Barre73 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:37:
[...]
De Webcare medewerkers (die jij zelf probeerde te taggen in jouw bericht hier) op het Forum zijn echt wel van een andere orde dan de meeste KS medewerkers. Maar goed, misschien kan Mad-dog wel helpen.
Ondertussen niet meer. (laat onverlet dat hier mensen rondlopen, die willen helpen en andere ingang bij of in KPN hebben).
[ Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 24-01-2025 15:59 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik ben bang dat @Cyberpope gelijk heeft. Het zijn over het algemeen best ervaren medewerkers. Maar bij sommige complexe vragen is men echt niet altijd op de hoogte van de juiste aansturingBarre73 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:37:
[...]
De Webcare medewerkers (die jij zelf probeerde te taggen in jouw bericht hier) op het Forum zijn echt wel van een andere orde dan de meeste KS medewerkers. Maar goed, misschien kan Mad-dog wel helpen.
En zelfs vermeld dat het bij de bank moet liggen terwijl de mail die ik krijg van KPN notabene het verkeerde bankrekeningnummer bevatte. Dat die mail ook nog eens naar het verkeerde adres was gestuurd maakte het compleet.
Mijn reden om dan maar te zeggen joe als je niet wilt helpen ga ik wel iets anders zoeken totdat Mad-dog er tussen sprong met hulp.
Maar het lag toch echt bij mij volgens KPN klantenservice

Het klinkt allemaal heel makkelijk, echter zijn sommige processen best ingewikkeld. Soms zit het probleem ergens veel dieper en is dit niet met 1 belletje op te lossenmark1111 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:03:
Dus had die KPN Medewerker een ticket moeten maken in het systeem met de feiten: een mail van KPN die het verkeerde bankrekeningnummer bevat. En dat het email adres niet goed is. Dan kan iemand met verstand van zaken gaan uitzoeken hoe dit mogelijk is. Maar blijkbaar is er dus geen ticket aangemaakt.
Dat ben ik met je eens. Tegenwoordig moet je heel erg assertief zijn als je een probleem hebt dat je opgelost wilt hebben. Het helpt als je een beetje weet hoe het proces werkt. Ticket laten aanmaken, om het ticketnummer vragen. Vervolgens telefonisch altijd aan dat ticket nummer refereren. Ook bij de huisarts moet je tegenwoordig heel erg assertief zijn, anders gebeurt er niets. Maar daar kun je natuurlijk niet een ticket laten aanmakenmad-dog schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:14:
[...]
Het klinkt allemaal heel makkelijk, echter zijn sommige processen best ingewikkeld. Soms zit het probleem ergens veel dieper en is dit niet met 1 belletje op te lossen
[ Voor 4% gewijzigd door mark1111 op 25-01-2025 15:41 ]

Ik heb geen idee waarom. Ik gebruik een UCG-Ultra direct achter de mediaconverter.
Op dat tijdstip zijn er geen grote downloads/uploads geweest, gewoon wat achtergrond verkeer van een paar honderd kbps.
Heeft iemand anders dit ook? Ik heb het nog nooit eerder zo gehad.
Dat inderdaad. En onderschat niet hoe groot KPN is en hoe moeilijk het soms is om te achterhalen waar je (intern) moet zijn. Dat kost jaren. Veel medewerkers die je spreekt zijn externen en daar zit ook een hoger verloop in. Onder de eigen medewerkers zit meer kennis en ervaring (waaronder die forummedewerkers waar ik al aan refereerde).mad-dog schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:14:
[...]
Het klinkt allemaal heel makkelijk, echter zijn sommige processen best ingewikkeld. Soms zit het probleem ergens veel dieper en is dit niet met 1 belletje op te lossen
Iemand die dit eerder heeft meegemaakt en heeft opgelost?
Krijg hier ook regelmatig deze meldingen op wisselende tijden, maar dan op mijn UDM Pro Max. Zie dat er meestal wel iets aan het downloaden is (geweest) die tijd, maar lijkt in de praktijk weinig impact te hebben buiten de melding.Pilovali schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:47:
De afgelopen dagen ervaar ik steeds rond 11:00 hoge latency:
[Afbeelding]
Ik heb geen idee waarom. Ik gebruik een UCG-Ultra direct achter de mediaconverter.
Op dat tijdstip zijn er geen grote downloads/uploads geweest, gewoon wat achtergrond verkeer van een paar honderd kbps.
7950x/32GB/860 Pro 2TB/MSI Suprim X RTX4090 | MacBook Pro M1 Pro 16"
Ik heb het vandaag weer rond 11:00 gehad. Ik zat vanmorgen wat Netflix te kijken, dus niet veel gebruik.blmp schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:40:
[...]
Krijg hier ook regelmatig deze meldingen op wisselende tijden, maar dan op mijn UDM Pro Max. Zie dat er meestal wel iets aan het downloaden is (geweest) die tijd, maar lijkt in de praktijk weinig impact te hebben buiten de melding.

Ik vind het wel gek.
Je moet de testserver veranderen. Naar de gateway van de j provider bijvoorbeeld.Pilovali schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:47:
De afgelopen dagen ervaar ik steeds rond 11:00 hoge latency:
[Afbeelding]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen