After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik overweeg een Unifi gateway, daar kan geen rechtstreeks glasvezel in.ernstoud schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:35:
[...]
Waarom wil je nu wel een NT dan? Als je een 5490 hebt, wel om de AON versie vragen.
Zolang er een keuze is, lijkt me dat prima. De ene kastje voor alleen tv kijken, de andere met speaker om ook muziek te kunnen luisteren.Barre73 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:41:
[...]
Lekker dan... Hebben we eindelijk hele kleine decoders met Bluetooth die je helemaal uit het zicht kan zetten, komt KPN met dit geval aan. Als je dan iets met dat geluid zou willen doen moet je 'em alsnog weer in het zicht zetten
Dolby Atmos lijkt me meer dat ze deze ondersteunen bij het doorgeven aan bijvoorbeeld soundbar, tuner of TV.jongetje schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:24:
@gerbenp Zeker handig om ook als radio te gebruiken en je tv hoeft niet aan te staan. Jammer dat er dan geen schermpje opzit die de zender, nummer ed. toont.
Maar dolby atmos.... uit 1 vierkant doosje slaat natuurlijk nergens op. Maargoed marketing.
Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein
“het apparaat valt vooral op met de ingebouwde speakers die Dolby Atmos-geluid produceren.”mrfatmen schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:53:
[...]
Dolby Atmos lijkt me meer dat ze deze ondersteunen bij het doorgeven aan bijvoorbeeld soundbar, tuner of TV.
Welk type precies?smeerbartje schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:46:
[...]
Ik overweeg een Unifi gateway, daar kan geen rechtstreeks glasvezel in.
Ik overweeg de Cloud Gateway ultra. Deze heeft geen SFP+ poort voor zover ik kan zien. Zonder deze SFP+ poort heb ik dus een NT kastje nodig, right?
Correct. Heb zelf een ultra draaien naar volle tevredenheidsmeerbartje schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:24:
[...]
Ik overweeg de Cloud Gateway ultra. Deze heeft geen SFP+ poort voor zover ik kan zien. Zonder deze SFP+ poort heb ik dus een NT kastje nodig, right?
Thanks; en zou dit allemaal probleemloos werken i.c.m. KPN glasvezel? Geen gedoe met TV kijken enzo?mad-dog schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:36:
[...]
Correct. Heb zelf een ultra draaien naar volle tevredenheid
Perfect. Eenmalig het tv-script draaien en that's it. Als je TV+ hebt en de hoogste bitrate boeit je niet hoef je dat script niet een te draaiensmeerbartje schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:38:
[...]
Thanks; en zou dit allemaal probleemloos werken i.c.m. KPN glasvezel? Geen gedoe met TV kijken enzo?
Script? Deze bedoel je?mad-dog schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:42:
[...]
Perfect. Eenmalig het tv-script draaien en that's it. Als je TV+ hebt en de hoogste bitrate boeit je niet hoef je dat script niet een te draaien
En aangezien ik nog geen NT kastje heb, dien ik nog een bepaald type te regelen bij KPN?
[ Voor 11% gewijzigd door smeerbartje op 01-01-2025 19:47 ]
Dat is de juiste inderdaad!
Bij een abonnement wordt een NTU normaliter opgestuurd of kunnen we er 1 los opsturen(mits het gaat om AON)smeerbartje schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:47:
[...]
Script? Deze bedoel je?
En aangezien ik nog geen NT kastje heb, dien ik nog een bepaald type te regelen bij KPN?
Dat ding is dus niet meegeleverd. Wat is een AON? Hoe zie ik of we het hier over hebben?mad-dog schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:51:
[...]
Bij een abonnement wordt een NTU normaliter opgestuurd of kunnen we er 1 los opsturen(mits het gaat om AON)
Als je me even een DM stuurt met je gegevens kan ik even kijkensmeerbartje schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:40:
[...]
Dat ding is dus niet meegeleverd. Wat is een AON? Hoe zie ik of we het hier over hebben?Thanks voor al jullie hulp trouwens.
Er was ons verzekerd dat we tot EN MET vandaag internet zouden hebben.
Je voelt hem al aankomen, vanaf 10 uur deze ochtend niks meer….
Na bellen met KPN om dan het nieuwe abonnement per direct in te laten gaan ipv morgen was niet mogelijk…
Beetje jammer dit.
We hebben er specifiek om gevraagd of, vandaag dus, nog alle diensten zouden lopen. …
Als je even je gegevens PMt kan ik even kijken wat er mis gaatWishmasterNL schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:23:
Hier zou vandaag de laatste dag zijn dat het abonnement op naam van mijn vrouw zou lopen. Morgen gaat het nieuwe abonnement in op mijn eigen naam.
Er was ons verzekerd dat we tot EN MET vandaag internet zouden hebben.
Je voelt hem al aankomen, vanaf 10 uur deze ochtend niks meer….
Na bellen met KPN om dan het nieuwe abonnement per direct in te laten gaan ipv morgen was niet mogelijk…
Beetje jammer dit.
We hebben er specifiek om gevraagd of, vandaag dus, nog alle diensten zouden lopen. …
Update: @mad-dog heeft me via DM top geholpen. NTU is onderweg en zonet een Ubiquiti UniFi Cloud - Gateway Ultra gekocht. Hopelijk komt morgen alles binnensmeerbartje schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:40:
[...]
Dat ding is dus niet meegeleverd. Wat is een AON? Hoe zie ik of we het hier over hebben?Thanks voor al jullie hulp trouwens.
Alleen nu valt me op dat de verbinding de afgelopen 24u instabiel is. Met enige regelmaat (4-5x per uur) verkleurt het groene lampje op de box 14 naar, volgens mij, magenta/paars. Is iemand hiermee bekend?
Aanvulling: de installatie van de box 14 nam ook meer tijd in beslag dan normaal volgens de monteur en het duurde lang voordat deze online kwam.
[ Voor 15% gewijzigd door rabe83 op 03-01-2025 09:48 ]
Als je even een DM stuurt kan ik even voor je kijkenrabe83 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:46:
Gisteren heeft een KPN monteur de aansluiting hersteld waardoor het glasvezelkastje goed aangesloten kon worden. De connector bleek los te zitten. Netjes en snel hersteld waardoor de overstap is afgerond.
Alleen nu valt me op dat de verbinding de afgelopen 24u instabiel is. Met enige regelmaat (4-5x per uur) verkleurt het groene lampje op de box 14 naar, volgens mij, magenta/paars. Is iemand hiermee bekend?
Aanvulling: de installatie van de box 14 nam ook meer tijd in beslag dan normaal volgens de monteur en het duurde lang voordat deze online kwam.
Internet werkt prima op VLAN6, de decoder zit in VLAN4 en IGMP Snooping staat aan voor VLAN6 en de IGMP Proxy staat aan voor de internetverbinding.
Alles werkt in de basis alleen is het zappen enorm traag, het duurt tussen de 5 en 7 seconden om te wisselen van kanaal, is dit normaal of klopt mijn configuratie niet?
Ik vermoed dat je ontvanger op Unicast terug valt. Is het woordje LIVE in de banner volledig in hoofdletters dan is het multicast en zal het zappen ook sneller gaan. Staat er Live dan is het unicast en gaat het zappen langzamer en zit er dus nog een configuratiefout in je netwerk waarschijnlijk.Danielson schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:03:
Wij hebben sinds kort ook glasvezel van KPN, ik gebruik mijn eigen apparatuur; UniFi Next-Gen Gateway Lite.
Internet werkt prima op VLAN6, de decoder zit in VLAN4 en IGMP Snooping staat aan voor VLAN6 en de IGMP Proxy staat aan voor de internetverbinding.
Alles werkt in de basis alleen is het zappen enorm traag, het duurt tussen de 5 en 7 seconden om te wisselen van kanaal, is dit normaal of klopt mijn configuratie niet?
Het is me alleen niet helemaal duidelijk of ik nu ook nog een FW Rule aan moet maken om multicast toe te staan?Gaitman schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:06:
[...]
Ik vermoed dat je ontvanger op Unicast terug valt. Is het woordje LIVE in de banner volledig in hoofdletters dan is het multicast en zal het zappen ook sneller gaan. Staat er Live dan is het unicast en gaat het zappen langzamer en zit er dus nog een configuratiefout in je netwerk waarschijnlijk.
Je kunt hiervoor het script van Fabian uitvoeren:Danielson schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:12:
[...]
Het is me alleen niet helemaal duidelijk of ik nu ook nog een FW Rule aan moet maken om multicast toe te staan?
https://github.com/fabianishere/udm-iptv
Er is meer nodig om het optimaal te laten werken. Nu kijk je TV in zgn Unicast modus, dat zorgt voor traag zappen en ook voor iets mindere beeldkwaliteit. Om het optimaal te laten werken is een script nodig, via de instellingen in de Network Application is het niet volledig te laten werken. Alle info staat in het topic [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.Danielson schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:03:
Wij hebben sinds kort ook glasvezel van KPN, ik gebruik mijn eigen apparatuur; UniFi Next-Gen Gateway Lite.
Heb nu 2 weken 150/150 Solcon glasvezel (is van KPN). Maar de download latency zit steeds rond de 300ms terwijl de upload latency normaal is. Ping lijkt ook ietjes hoog voor glasvezel .
Getest op meerdere servers en dagen, bedraad en wifi, 2 verschillende routers (beide fritzbox), met maar 1 apparaat verbonden, kabels verwisseld.
Enigste wat ik niet heb kunnen testen is rechtstreeks aan de PON (geen laptop en kabel te kort).
Bij Solcon konden ze het op afstand niet oplossen.
Wat voor problemen zou ik hier van kunnen merken? Ik game bijv. veel online.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UtWDZ6AJh5yA5aK3w19aemg1.jpg?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Rogers op 03-01-2025 14:10 ]
Dat had ik toch al vermeld 😉JungleJim schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:45:
[...]
Er is meer nodig om het optimaal te laten werken. Nu kijk je TV in zgn Unicast modus, dat zorgt voor traag zappen en ook voor iets mindere beeldkwaliteit. Om het optimaal te laten werken is een script nodig, via de instellingen in de Network Application is het niet volledig te laten werken. Alle info staat in het topic [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.
Klopt maar ik dacht ik doe er een verwijzing naar een relevant topic bij 😀
Zolang er tijdens het gamen niet veel gedownload wordt, zal je hier relatief weinig last van hebben. Maar als iemand flink aan het downloaden is, ga je dit zeker merken tijdens het spelen.Rogers schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:05:
Heeft iemand tips om hoge download latency op te lossen?
Heb nu 2 weken 150/150 Solcon glasvezel (is van KPN). Maar de download latency zit steeds rond de 300ms terwijl de upload latency normaal is. Ping lijkt ook ietjes hoog voor glasvezel .
Getest op meerdere servers en dagen, bedraad en wifi, 2 verschillende routers (beide fritzbox), met maar 1 apparaat verbonden, kabels verwisseld.
Enigste wat ik niet heb kunnen testen is rechtstreeks aan de PON (geen laptop en kabel te kort).
[Afbeelding]
In een Fritzbox kan je de snelheid van je verbinding instellen. Je zou eens kunnen kijken om deze iets lager te zetten dan de snelheden die je nu haalt. Wellicht dat de throtling die de Fritzbox uitvoert beter is dan wat je nu ziet.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Heb je een link naar een manual o.i.d. die beschrijft hoe je een Unifi gateway instelt op een KPN glasvezel abonnement?Danielson schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:03:
https://github.com/fabianishere/udm-iptvsmeerbartje schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:47:
[...]
Heb je een link naar een manual o.i.d. die beschrijft hoe je een Unifi gateway instelt op een KPN glasvezel abonnement?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1883441
Zwarte kastje over het aansluitpunt: alle 3 LEDs branden (power, glas, ethernet). Op modem brandt ook alles.
Echter als ik verbind met de wifi heb ik geen internet.
Aansluithulpgids blijft hangen bij ‘we controleren je verbinding). Eerste stap zwarte kastje erop (modem nog niet aan).
Iemand enig idee? KPN wil wel monteur sturen, maar ja duurt 10 dagen en als de LED’s kloppen is in mijn woning geen probleem?
Kun je een PM sturen met je gegevens?Mr_Viking schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:51:
Ik heb net een sms van KPN gekregen dat mijn glasvezelverbinding actief is.
Zwarte kastje over het aansluitpunt: alle 3 LEDs branden (power, glas, ethernet). Op modem brandt ook alles.
Aansluithulpgids blijft hangen bij ‘we controleren je verbinding). Eerste stap zwarte kastje erop (modem nog niet aan).
Iemand enig idee? KPN wil wel monteur sturen, maar ja duurt 10 dagen en als de LED’s kloppen is in mijn woning geen probleem?
Glas betekent alleen dat er een verbinding is in de PoP. Ethernet betekent dat je de Experiabox hebt aangesloten.Mr_Viking schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:51:
Ik heb net een sms van KPN gekregen dat mijn glasvezelverbinding actief is.
Geen van deze lampjes betekent ook dat de activatie in de leverstraat ook afgerond is.
Terwijl mad-dog ook meekijkt nog een vraagje mijnerzijds: Is dit een koper naar glas migratie? Of een nieuw glasabonnement?
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Gevalletje kruising helaas(GoF)Barre73 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:08:
[...]
Glas betekent alleen dat er een verbinding is in de PoP. Ethernet betekent dat je de Experiabox hebt aangesloten.
Geen van deze lampjes betekent ook dat de activatie in de leverstraat ook afgerond is.
Terwijl mad-dog ook meekijkt nog een vraagje mijnerzijds: Is dit een koper naar glas migratie? Of een nieuw glasabonnement?
Op 140/140 gezet maar merk geen verschilTFHfony schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:47:
[...]
Zolang er tijdens het gamen niet veel gedownload wordt, zal je hier relatief weinig last van hebben. Maar als iemand flink aan het downloaden is, ga je dit zeker merken tijdens het spelen.
In een Fritzbox kan je de snelheid van je verbinding instellen. Je zou eens kunnen kijken om deze iets lager te zetten dan de snelheden die je nu haalt. Wellicht dat de throtling die de Fritzbox uitvoert beter is dan wat je nu ziet.
Ja is een bug. Hier ook paars, maar al maanden 24/7 stabiel.rabe83 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:46:
Gisteren heeft een KPN monteur de aansluiting hersteld waardoor het glasvezelkastje goed aangesloten kon worden. De connector bleek los te zitten. Netjes en snel hersteld waardoor de overstap is afgerond.
https://community.kpn.com...paars-op-de-box-14-624359
In de modem software na inloggen:
Type verbinding
-
Daarom denk ik, klein bugje in de interface.
Thanks @neeecht voor deze info maar @mad-dog heeft ook nog even meegekeken en nog een ander probleem ontdekt met verbinding tussen ont en modem die niet stabiel is.neeecht schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:09:
[...]
Ja is een bug. Hier ook paars, maar al maanden 24/7 stabiel.
https://community.kpn.com...paars-op-de-box-14-624359
In de modem software na inloggen:
Type verbinding
-
Daarom denk ik, klein bugje in de interface.
Vreemd! Ik heb een Fritzbox 5530 en de download latency is hier zo’n 5ms volgens Speedtest. Overigens wel een 1Gb verbinding.Rogers schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:05:
Heeft iemand tips om hoge download latency op te lossen?
[Afbeelding]
Volgens mij een bekend probleem, op te lossen door om de Nokia ONT te vragen.traxxion schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:45:
Sinds vanmorgen ben ik weer terug bij KPN op een 1 Gbps abonnement na een jaar bij Odido te zijn geweest. Ik heb de down- en uploadsnelheid meerdere keren getest op verschillende speedtestservers gedurende de dag, maar ik kom niet hoger dan ongeveer 580 Mbps download en 919 Mbps upload. Dit is geen ramp, maar ik vind vooral de downloadsnelheid aan de lage kant. Bij Odido had ik een 2 Gbps abonnement en kon ik die snelheid (ook gisteren nog) consistent halen. Allemaal bekabeld uiteraard. Er is weinig veranderd aan de set-up, behalve dat KPN een nieuwe NT en router heeft geleverd. Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
Anderzijds mag je verwachten dat KPN nu de goede (?) Genexis ONT’s uitlevert.
Ik zat er dus 100% naast

Echt? Ze hebben een "Glasvezel Wit kastje NT" geleverd:ernstoud schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:54:
[...]
Volgens mij een bekend probleem, op te lossen door om de Nokia ONT te vragen.
Anderzijds mag je verwachten dat KPN nu de goede (?) Genexis ONT’s uitlevert.
:strip_exif()/f/image/al1f71HwzpONW8IuTfRu3SyF.png?f=user_large)
https://www.kpn.com/service/internet/aansluitpunt
Ah… notitie aan mijzelf: eerst doorvragen voordat je onzin uitkraamt.traxxion schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:03:
[...]
Echt? Ze hebben een "Glasvezel Wit kastje NT" geleverd:
[Afbeelding]
Vandaag ook 4gbit internet aangesloten (naar aanleiding van de blackfriday actie) alleen blijft de upload steken op 800mbit. Er zit nu een beige ont in, die ongeveer 3 jaar geleden is aangesloten, toen met 1gbit.traxxion schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:03:
[...]
Echt? Ze hebben een "Glasvezel Wit kastje NT" geleverd:
[Afbeelding]
Netwerk is zo opgebouwd,
ONT -> MODEM BOX14 -> 10gbit switch -> 10gbit netwerkkaart. (Cat 7)
/f/image/rKCG50qI2NI0Onw2oFHAPiNO.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E5TTxVLBEVUUoqFsUE7WrFqj.png?f=user_large)
Nu lees ik dit topic door en denk dat dit waarschijnlijk aan de ONT ligt. Klopt dat?
[ Voor 6% gewijzigd door Bas1978 op 03-01-2025 21:22 ]
Logische eerste vraag zou dan zijn: welke ONT heb je?Bas1978 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:20:
[...]
Vandaag ook 4gbit internet aangesloten (naar aanleiding van de blackfriday actie) alleen blijft de upload steken op 800mbit. Er zit nu een beige ont in, die ongeveer 3 jaar geleden is aangesloten, toen met 1gbit.
Netwerk is zo opgebouwd,
ONT -> MODEM BOX14 -> 10gbit switch -> 10gbit netwerkkaart. (Cat 7)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu lees ik dit topic door en denk dat dit waarschijnlijk aan de ONT ligt. Klopt dat?
Hmm.. Ik heb exact dezelfde problemen maar ben op de dag van vandaag nog steeds niet er over uit wat het probleem is. Hou me op de hoogte als je het opgelost hebt..?traxxion schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:45:
Sinds vanmorgen ben ik weer terug bij KPN op een 1 Gbps abonnement na een jaar bij Odido te zijn geweest. Ik heb de down- en uploadsnelheid meerdere keren getest op verschillende speedtestservers gedurende de dag, maar ik kom niet hoger dan ongeveer 580 Mbps download en 919 Mbps upload. Dit is geen ramp, maar ik vind vooral de downloadsnelheid aan de lage kant. Bij Odido had ik een 2 Gbps abonnement en kon ik die snelheid (ook gisteren nog) consistent halen. Allemaal bekabeld uiteraard. Er is weinig veranderd aan de set-up, behalve dat KPN een nieuwe NT en router heeft geleverd. Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
Dit is een foto van het kastje in de meterkast.Barre73 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:06:
[...]
Logische eerste vraag zou dan zijn: welke ONT heb je?
Een sticker van het serienummer begint met gxs dus een Genexis denk ik.
:strip_exif()/f/image/aqvdqDTCENS6Ym2saMAtkGjC.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet niet zeker of dit de oplossing is, maar gisteravond zat ik op de bank en bladerde door de menu's in de KPN-app op mijn telefoon. Uiteindelijk kwam ik hier terecht: https://www.kpn.com/service/internet/wifi/problemen. Ik koos voor 'bekabeld' en daarna 'ja, ik heb internet'. Vervolgens gaf de app aan dat de lijn werd gecontroleerd en daarna dat de lijn in orde was. Toch kreeg ik de optie om de router te herstarten (wat ik natuurlijk al meerdere keren had gedaan). Dit heb ik gedaan, maar op mijn telefoon haal ik sowieso geen gigabit snelheden, dus ik wist niet of dit zou helpen. Daarna heb ik een geautomatiseerde speedtest docker op mijn NAS geïnstalleerd en tot mijn verbazing haal ik nu ieder uur netjes ruim 900 Mbps, ook op mijn vaste computer. Heeft het herstarten op afstand geholpen? Geen idee.BootVluchteling schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:00:
[...]
Hmm.. Ik heb exact dezelfde problemen maar ben op de dag van vandaag nog steeds niet er over uit wat het probleem is. Hou me op de hoogte als je het opgelost hebt..?
:strip_exif()/f/image/VyCi3sq9QavqFixok12WxUDi.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke container is dit?traxxion schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:33:
[...]
Ik weet niet zeker of dit de oplossing is, maar gisteravond zat ik op de bank en bladerde door de menu's in de KPN-app op mijn telefoon. Uiteindelijk kwam ik hier terecht: https://www.kpn.com/service/internet/wifi/problemen. Ik koos voor 'bekabeld' en daarna 'ja, ik heb internet'. Vervolgens gaf de app aan dat de lijn werd gecontroleerd en daarna dat de lijn in orde was. Toch kreeg ik de optie om de router te herstarten (wat ik natuurlijk al meerdere keren had gedaan). Dit heb ik gedaan, maar op mijn telefoon haal ik sowieso geen gigabit snelheden, dus ik wist niet of dit zou helpen. Daarna heb ik een geautomatiseerde speedtest docker op mijn NAS geïnstalleerd en tot mijn verbazing haal ik nu ieder uur netjes ruim 900 Mbps, ook op mijn vaste computer. Heeft het herstarten op afstand geholpen? Geen idee.
[Afbeelding]
The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS
Voor mijn upload probleem heeft deze oplosser niet geholpen, nu is de download ook nog naar beneden gegaan rond de 3000, als ik een 2.5gb poortje aansluit direct op het 2,5 gb poortje op het modem is mijn upload niet rond de 800 maar tussen de 1000-1100, en mijn download gewoon 2450. Af en toe moet ik grote bestanden van meerdere gigabytes versturen dus juist 4gbit genomen voor de hoge upload.traxxion schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:33:
[...]
Ik weet niet zeker of dit de oplossing is, maar gisteravond zat ik op de bank en bladerde door de menu's in de KPN-app op mijn telefoon. Uiteindelijk kwam ik hier terecht: https://www.kpn.com/service/internet/wifi/problemen. Ik koos voor 'bekabeld' en daarna 'ja, ik heb internet'. Vervolgens gaf de app aan dat de lijn werd gecontroleerd en daarna dat de lijn in orde was. Toch kreeg ik de optie om de router te herstarten (wat ik natuurlijk al meerdere keren had gedaan). Dit heb ik gedaan, maar op mijn telefoon haal ik sowieso geen gigabit snelheden, dus ik wist niet of dit zou helpen. Daarna heb ik een geautomatiseerde speedtest docker op mijn NAS geïnstalleerd en tot mijn verbazing haal ik nu ieder uur netjes ruim 900 Mbps, ook op mijn vaste computer. Heeft het herstarten op afstand geholpen? Geen idee.
[Afbeelding]
Dit is de eerste generatie genexis die inderdaad dit probleem kan veroorzaken. Een andere ONT zal jouw probleem oplossen. Ik zou je evt een nieuwe b variant model genexis kunnen aanbiedenBas1978 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:13:
[...]
Dit is een foto van het kastje in de meterkast.
Een sticker van het serienummer begint met gxs dus een Genexis denk ik.
[Afbeelding]
Is die wellicht overleden?
[ Voor 3% gewijzigd door Trebbors op 04-01-2025 13:55 ]
De totale bandbreedte aan NTP-verkeer is niet veel, maar het zijn allemaal kleine UDP pakketjes dus wel veel PPS. Af en toe (met name op het hele uur) zijn dat bursts van meer dan 10k PPS.
Ik heb ook af en toe last van packetloss en kan nog niet goed vinden waar dat optreedt. Het lijkt niet in mijn router te zitten, al weet ik dat nog niet 100% zeker. De NTP-server zelf is het niet, dat weet ik vrij zeker.
Vandaar dat ik ook 1 stap verder naar buiten aan het kijken ben, dus het netwerk van KPN. Vandaar de vraag of er misschien een limiter o.i.d. ingrijpt als er heel veel PPS naar één IP adres gaat.
ja, op aon hebben we storm control aan staan op de dslams. Maar dat is alleen broadcast. Dus daar zou je geen last van moeten hebbenOut.of.Control schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:26:
Weet iemand of er enige vorm van rate-limiting of DDOS protectie of iets dergelijks aanwezig is op glasvezelverbindingen? Ik heb een 1 Gbps verbinding (AON) en heb een NTP-server die onderdeel is van de NTP-pool.
De totale bandbreedte aan NTP-verkeer is niet veel, maar het zijn allemaal kleine UDP pakketjes dus wel veel PPS. Af en toe (met name op het hele uur) zijn dat bursts van meer dan 10k PPS.
Ik heb ook af en toe last van packetloss en kan nog niet goed vinden waar dat optreedt. Het lijkt niet in mijn router te zitten, al weet ik dat nog niet 100% zeker. De NTP-server zelf is het niet, dat weet ik vrij zeker.
Vandaar dat ik ook 1 stap verder naar buiten aan het kijken ben, dus het netwerk van KPN. Vandaar de vraag of er misschien een limiter o.i.d. ingrijpt als er heel veel PPS naar één IP adres gaat.
[ Voor 3% gewijzigd door Economics op 05-01-2025 18:40 ]
Dank voor de snelle reactie. Kun je iets delen over hoe die precies werkt? Bij welke packet rate grijpt die in? Dan kan ik wellicht proberen te tunen om daar net onder te blijven.Economics schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:23:
[...]
ja, op aon hebben we storm control aan staan op de dslams
Ik neem aan dat uitzetten voor één specifieke aansluiting geen optie is
Uitzetten is inderdaad geen optieOut.of.Control schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:07:
[...]
Dank voor de snelle reactie. Kun je iets delen over hoe die precies werkt? Bij welke packet rate grijpt die in? Dan kan ik wellicht proberen te tunen om daar net onder te blijven.
Ik neem aan dat uitzetten voor één specifieke aansluiting geen optie is
Misschien dat ik in dit forumtopic op de verkeerde plek ben,
Ik vroeg mij af hoe de KPN Box 12b van een update voorzien kan worden.
Ik gebruik primair een Unifi UXG Max als router en heb de Box 12b normaal gesproken niet aangesloten.
Echter voor wat troubleshooting (de UXG Max had nog geen PPPoE HW offloading) had ik de KPN Box 12 tijdelijk aangesloten, waarbij het mij opviel dat deze nog op de ...60E firmware lijkt te draaien (waarmee deze begin 2024 uit de doos kwam als ik het mij goed herinner).
Het aansluiten va de Box 12 voor de UXG Max is in mijn opsteling helaas geen optie omdat er dan zowel aan de WAN als LAN zijde een 192.168.2.x subnet bestaat, waardoor de UXG deze IP-adresreeks niet accepteert.
Ik heb al geprobeerd om de Box 12 te resetten (d.m.v. paperclip) in de hoop dat deze na de provisioning nieuwe firmware op zou halen, maar dit heeft helaas geen effect gehad.
Heeft iemand hier misschien tips hoe ik er toch voor kan zorgen dat de KPN Box 12b nieuwe firmware ophaalt?
Alvast bedankt.
Heb je Superwifi 1 punten? Als je die hebt dan wordt je box niet geüpdated naar de KPN Software omdat er nog geen KPN Software is voor de Superwifi 1.Sende115 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:49:
Beste,
Ik gebruik primair een Unifi UXG Max als router en heb de Box 12b normaal gesproken niet aangesloten.
Echter voor wat troubleshooting (de UXG Max had nog geen PPPoE HW offloading) had ik de KPN Box 12 tijdelijk aangesloten, waarbij het mij opviel dat deze nog op de ...60E firmware lijkt te draaien (waarmee deze begin 2024 uit de doos kwam als ik het mij goed herinner).
Het aansluiten va de Box 12 voor de UXG Max is in mijn opsteling helaas geen optie omdat er dan zowel aan de WAN als LAN zijde een 192.168.2.x subnet bestaat, waardoor de UXG deze IP-adresreeks niet accepteert.
Ik heb al geprobeerd om de Box 12 te resetten (d.m.v. paperclip) in de hoop dat deze na de provisioning nieuwe firmware op zou halen, maar dit heeft helaas geen effect gehad.
Heeft iemand hier misschien tips hoe ik er toch voor kan zorgen dat de KPN Box 12b nieuwe firmware ophaalt?
Alvast bedankt.
Misschien kan @Economics een update pushen.
Bedankt voor het meedenken, Ik heb geen SuperWifi punten,dunkiegaming schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:54:
[...]
Heb je Superwifi 1 punten? Als je die hebt dan wordt je box niet geüpdated naar de KPN Software omdat er nog geen KPN Software is voor de Superwifi 1.
Wifi heb ik via Unifi AP's namelijk.
Dan kunnen @mad-dog of @Economics waarschijnlijk wel die update pushen naar jouw Box 12b.Sende115 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:55:
[...]
Bedankt voor het meedenken, Ik heb geen SuperWifi punten,
Wifi heb ik via Unifi AP's namelijk.
Is eerste opstart, dus tja. moet hem doen.
Nou... na 4 uur was hij klaar. Dat duurde even.
Ben nog niet overtuigd van TV+ maar oke.
Enne, ook bezuinigen ze op de kabels tegenwoordig... Een lange zit er niet meer bij. Mag je wel kopen bij ze.. .
[ Voor 66% gewijzigd door Cyberpope op 06-01-2025 16:47 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Een update kan wel gepusht worden, maar dat is allemaal handwerk en ik zie eerlijk gezien de meerwaarde hier niet van in(brakke en trage interface is uiteraard geen reden)dunkiegaming schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:58:
[...]
Dan kunnen @mad-dog of @Economics waarschijnlijk wel die update pushen naar jouw Box 12b.
De interface is het probleem ook niet, geduld is een schone zaak zoals men zegt.mad-dog schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:47:
[...]
Een update kan wel gepusht worden, maar dat is allemaal handwerk en ik zie eerlijk gezien de meerwaarde hier niet van in(brakke en trage interface is uiteraard geen reden)
Het gaat er mij meer om dat ik zaken als de gebruikte IP-reeks kan aanpassen.
Ik begrijp heel goed dat handwerk voor 1 modem nogal scheef gaat in de kosten/baten, vandaar dat ik mij afvraag wat de mogelijkheden zijn.
Stuur maar een DM met je gegevens, dan zal ik een verzoek indienen.Sende115 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:00:
[...]
De interface is het probleem ook niet, geduld is een schone zaak zoals men zegt.
Het gaat er mij meer om dat ik zaken als de gebruikte IP-reeks kan aanpassen.
Ik begrijp heel goed dat handwerk voor 1 modem nogal scheef gaat in de kosten/baten, vandaar dat ik mij afvraag wat de mogelijkheden zijn.
Ah, dat is de reden dat mijn V10 dus nog niet geupdate is.dunkiegaming schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:54:
[...]
Heb je Superwifi 1 punten? Als je die hebt dan wordt je box niet geüpdated naar de KPN Software omdat er nog geen KPN Software is voor de Superwifi 1.
Misschien kan @Economics een update pushen.
There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!
Ik zit in het zelfde schuitje. Modem (v12) aangesloten na 3 jaar niet gebruikt te hebben (ivm verhuizing van glasvezel naar vdsl) en deze werd geupdate naar de 60E versie. Contact met KPN gehad voor de nieuwste update. Zij gaven aan dat mijn modem niet verder geupdate kon worden omdat de softwareversie te oud was en een omruiling de enige oplossing is. Nieuw modem gehad (v12b) en rara, hier staat ook de 60E versie op. Weer contact gehad met KPN en nu zegt men dat 60E de laatste versie is voor de v12. Schiet mij maar lek. De 60E versie is echt niet vooruit te branden zo traag. Gelukkig wordt er binnenkort glasvezel aangelegd en kan de v12b er weer tussenuit.Sende115 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:49:
Beste,
Alvast bedankt.
60E is de laatste versie van de oude software. Bij wat zwaarwegende redenen kan deze tussentijds geupgrade worden naar de de nieuwe software. Trage interface is vervelend, maar geen zwaarwegende redenHansie_P schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:32:
[...]
Ik zit in het zelfde schuitje. Modem (v12) aangesloten na 3 jaar niet gebruikt te hebben (ivm verhuizing van glasvezel naar vdsl) en deze werd geupdate naar de 60E versie. Contact met KPN gehad voor de nieuwste update. Zij gaven aan dat mijn modem niet verder geupdate kon worden omdat de softwareversie te oud was en een omruiling de enige oplossing is. Nieuw modem gehad (v12b) en rara, hier staat ook de 60E versie op. Weer contact gehad met KPN en nu zegt men dat 60E de laatste versie is voor de v12. Schiet mij maar lek. De 60E versie is echt niet vooruit te branden zo traag. Gelukkig wordt er binnenkort glasvezel aangelegd en kan de v12b er weer tussenuit.
Uiteindelijk zal deze gewoon automatisch geupgrade worden mits er geen superwifi 1 aanwezig is.
[ Voor 4% gewijzigd door mad-dog op 07-01-2025 12:31 ]
Verder niets van gemerkt. Alleen TV-kastje vervangen, maar dat had ik gisteren al gedaan.
Vriendin kon gewoon haar ochtend journaal kijken.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Dat is toch normaal? Budget gebruikt gewoon een white label product van KPNCyberpope schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:21:
Nou ben vannacht blijkbaar overzet van budget naar KPN. Mijn ip-adres is veranderd.
Verder niets van gemerkt. Alleen TV-kastje vervangen, maar dat had ik gisteren al gedaan.
Vriendin kon gewoon haar ochtend journaal kijken.
wat weerhoudt kpn er van om alle modems te updaten. Ik snap dat je dit niet allemaal tegelijk wilt doen en zeker in het begin in kleine batches, maar de nieuwe versies zijn al langer dan een jaar uit. Dat lijkt me nu wel lang genoeg toch...mad-dog schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:53:
[...]
60E is de laatste versie van de oude software. Bij wat zwaarwegende redenen kan deze tussentijds geupgrade worden naar de de nieuwe software. Trage interface is vervelend, maar geen zwaarwegende reden
Uiteindelijk zal deze gewoon automatisch geupgrade worden mits er geen superwifi 1 aanwezig is.
Omdat er nog een heleboel klanten rondlopen met een SuperWIFI1 punt, welke pas in een later stadium worden geupdate. Nu updaten betekent dat deze klanten minimaal 1 SuperWIFI punt bekabeld aangesloten moeten hebben.Hansie_P schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:17:
[...]
wat weerhoudt kpn er van om alle modems te updaten. Ik snap dat je dit niet allemaal tegelijk wilt doen en zeker in het begin in kleine batches, maar de nieuwe versies zijn al langer dan een jaar uit. Dat lijkt me nu wel lang genoeg toch...
Op hun factuur stond nog doodleuk KPN Hussel 200Mbit/s voor €57,50, terwijl wij zelf €52,50 per maand betalen voor 1Gbit/s. Wat een prijsverschil is van €5 p.m en dan snelheidsverschil van 800Mbit/s.
Dus ik heb de telefoon erbij gepakt en KPN gebeld met de mededeling dat er iets niet helemaal goed gaat bij het abonnement van mijn schoonouders, dit hebben ze vervolgens herkend en aangepast. Nog gevraagd of dit met terugwerkende kracht kon, aangezien dit ook hun onoplettendheid is geweest. Maar dat feestje ging niet door, wat ik ook wel had verwacht
Mijn schoonouders weer helemaal blij dat ik er zo scherp op was en ik hun zo heb kunnen helpen
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Had natuurlijk ook zo kunnen zijn dat ze nog gratis Spotify oid bij hun oude abonnement hadden en dan is overstappen niet handig.
Klopt dat je hier zelf scherp op moet blijven, €5 p.m is nog wel een behoorlijk verschil als je mij het vraagt. Hun hebben gratis opnemen bij hun contract in, toen die medewerker het contract ging aanpassen heb ik duidelijk gezegd dat die gratis moet blijven. Helemaal ter compensatie, dat heeft hij gelukkig ook gedaan.jongetje schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:29:
@G_Dragon Dat is vaak zo met doorlopende contracten. Ik heb bij Odido nog een oud abonnement welke jaarlijks een beetje inflatie krijgt. Nu is dit nog goedkoper dan een nieuwe abonnement maar er komt een punt dat door die inflatiecorrecties het duurder wordt (internet wordt relatief goedkoper prijs/snelheid, daarom snap ik inflatie helemaal niet). Maar moet ik ook zelf in de gaten houden.
Had natuurlijk ook zo kunnen zijn dat ze nog gratis Spotify oid bij hun oude abonnement hadden en dan is overstappen niet handig.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Dagelijks krijg ik deze meldingen van mijn Unifi controller:
"Your primary internet KPN was temporary disconnected and has been restored"
"Primary internet is experiecing packet loss. Please restart the modem or contact the ISP if this persists"
Ik heb zelf nog niet gemerkt dat de verbinding daadwerkelijk dropt, iemand hier ervaring mee?
Maak je toevallig gebruik van het TV-script (https://github.com/fabianishere/udm-iptv)? Hierdoor kan het zijn dat de CPU in de UXG-Lite overweldigd raakt en je deze meldingen krijgt. Dit zou je in de controller moeten kunnen zien aan het CPU / RAM gebruik bij de UXG.Danielson schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:39:
Ik heb sinds kort 1Gbit glasvezelinternet van KPN met de witte ONT, ik gebruik mijn eigen Unifi UGX-Lite zonder het modem van KPN.
Dagelijks krijg ik deze meldingen van mijn Unifi controller:
"Your primary internet KPN was temporary disconnected and has been restored"
"Primary internet is experiecing packet loss. Please restart the modem or contact the ISP if this persists"
Ik heb zelf nog niet gemerkt dat de verbinding daadwerkelijk dropt, iemand hier ervaring mee?
Die gebruik ik inderdaad wel, maar mijn CPU gebruik ligt rond de 40% en RAM rond de 80% zonder spikes, dat is het denk ik niet...Sende115 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:42:
[...]
Maak je toevallig gebruik van het TV-script (https://github.com/fabianishere/udm-iptv)? Hierdoor kan het zijn dat de CPU in de UXG-Lite overweldigd raakt en je deze meldingen krijgt. Dit zou je in de controller moeten kunnen zien aan het CPU / RAM gebruik bij de UXG.
Zou normaal ook zo moeten zijn, maar veel mensen vrezen "overstappen" vanwege gedoe. En ik ben er ook bang voor met ruim 50 DHCP reserveringen in mijn router. Zou er niet blij van worden als dat niet meer werkt.mad-dog schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:31:
[...]
Dat is toch normaal? Budget gebruikt gewoon een white label product van KPN
Maar hiermee spaar ik elk jaar geld uit, zeker nu KPN niet meer zo doet aan kortingen.
Is dat op het moment dat je de Cloud Gateway MAx een update geeft, of wanneer je de applicatie "Network" een update geeft?
Wanneer je de Cloud Gateway een update geeft, de Network applicatie staat daar los van namelijk.WishmasterNL schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:18:
Wat is eigenlijk het moment dat je het script weer opnieuw moet draaien?
Is dat op het moment dat je de Cloud Gateway MAx een update geeft, of wanneer je de applicatie "Network" een update geeft?
Daar heb je de wet eigen router/modem dan weer voor. Bij bruikleenapparatuur van welke ISP dan ook is het: we own this device.Cyberpope schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:49:
[...]
Zou normaal ook zo moeten zijn, maar veel mensen vrezen "overstappen" vanwege gedoe. En ik ben er ook bang voor met ruim 50 DHCP reserveringen in mijn router. Zou er niet blij van worden als dat niet meer werkt.
Maar hiermee spaar ik elk jaar geld uit, zeker nu KPN niet meer zo doet aan kortingen.
Bedankt voor je bericht, ik heb je een DM gestuurd met mijn gegevens. Mocht je meer nodig hebben hoor ik het graag.Economics schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:36:
[...]
Dit is de eerste generatie genexis die inderdaad dit probleem kan veroorzaken. Een andere ONT zal jouw probleem oplossen. Ik zou je evt een nieuwe b variant model genexis kunnen aanbiedendaarin zijn alle problemen herholpen
Heb je de reset via het systeemmenu al gedaan?Muis666 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:14:
Sinds gisteren start mijn 'oude' KPN IPTV box (HMB2260) niet meer op. Hij blijft hangen op 80%. Ik zie in het KPN forum dat er meer mensen zijn met een eigen router die hier tegenaan lopen. Enige oplossing lijkt tot dusver de experiabox even afstoffen
Ding stroomloos maken, aanzetten en bij 10P op de standbyknop bovenop drukken. Daarna de optie fabrieksinstellingen laden
Nu hopen dat alles super werkt
heb 4gbit 12 maanden 35 euro en 2 kpn+ boxen.
Voordat mensen vragen stellen, heb m'n gehele huis op cat7 kabels bekabeld en gebruik een 10gbit switch achter m'n eigen router (2x10gbit poort), game pc verbonden met 10gbit . dus de snelheid kan ik wel gebruiken
En ben van plan om een NAS in huis te halen.
[ Voor 19% gewijzigd door Soppyscroll op 08-01-2025 20:02 ]
Het enige wat je daarmee bereikt is dat het tv kastje in een oneindige loop terechtkomt waarmee hij de nieuwe software probeert te laden.mad-dog schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:20:
[...]
Heb je de reset via het systeemmenu al gedaan?
Ding stroomloos maken, aanzetten en bij 10P op de standbyknop bovenop drukken. Daarna de optie fabrieksinstellingen laden
Hier een link naar het topic https://community.kpn.com...et-mikrotik-router-628197
Zowel Mikrotik als OpenWRT routers worden hierdoor geraakt.
Deze had ik niet meegekregen, intern werd ook al melding gemaakt van deze problemen na de updateMuis666 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:38:
[...]
Het enige wat je daarmee bereikt is dat het tv kastje in een oneindige loop terechtkomt waarmee hij de nieuwe software probeert te laden.
Hier een link naar het topic https://community.kpn.com...et-mikrotik-router-628197
Zowel Mikrotik als OpenWRT routers worden hierdoor geraakt.
Heeft dat nog zolang geduurd??? Dat verbaast mij zelfs nog...Soppyscroll schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:57:
Nog maandje, dan eindelijks officieel bij KPN (Glaspoort). zou vorig jaar al maar het werd steeds uitgesteld omdat de POP niet klaarwas.. de voeding naar pop kreeg glaspoort geen vergunning voor heb hiermee veel contact gehad met @Barre73 met alle update's. toen ik later hier in dorp hoorde dat het nog wel halfjaar kan duren. Dit moest gezamelijk gebeuren met Delta en daar zat het probleem juist.... Toen toch maar nog jaar contract bij ziggo afgenomen met 20 euro p/m korting. deze loopt nu 8 februari af. nu is in afgelopen tijd de glasvezel eindelijks geactiveerd. en ben ik vanaf 10 februari bij KPN. Ook wel voordeel dat uitgesteld was. m'n mobiel abonnement bij Vodafone is nu ook verlopen. dus stap in z'n geheel over naar KPN.
Nu hopen dat alles super werkten benieuwd naar de verschillen.
heb 4gbit 12 maanden 35 euro en 2 kpn+ boxen.
Voordat mensen vragen stellen, heb m'n gehele huis op cat7 kabels bekabeld en gebruik een 10gbit switch achter m'n eigen router (2x10gbit poort), game pc verbonden met 10gbit . dus de snelheid kan ik wel gebruiken
En ben van plan om een NAS in huis te halen.
Nouja duurde mij wel lang en dacht, dit duurt nog wel even en pak nog eenmalig korting bij ziggo. Nu stap ik alles in 1x over dus heb ik ook gelijk goedkoper ESPN. Dus alleen maar voordeel voor mij nu hahaBarre73 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:17:
[...]
Heeft dat nog zolang geduurd??? Dat verbaast mij zelfs nog...
En je had moeten zien, hoe delta met de glaspoort kabels ter werk gingen. Sowieso was de laatste fase drama.
Komt ineens ook deels door onze eigen gemeente die ineens geen toestemming gaven om de straten 2x open te breken en de laatste straten gezamelijk uitgevoerd moest worden
[ Voor 26% gewijzigd door Soppyscroll op 08-01-2025 23:54 ]
Ik heb mijn igmp proxy configuratie aangepast. Tijdelijk maar even alt subnet 0.0.0.0/0 toegevoegd en nu start mijn KPN box weer door en heb ik beeld.Muis666 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:14:
Sinds gisteren start mijn 'oude' KPN IPTV box (HMB2260) niet meer op. Hij blijft hangen op 80%. Ik zie in het KPN forum dat er meer mensen zijn met een eigen router die hier tegenaan lopen. Enige oplossing lijkt tot dusver de experiabox even afstoffen
De ExperiaBox v12 die ik heb (firmware V12.C.24.05.08) is beduidend sneller dan het witte Ziggo modem wat ik had, veel sneller in gebruik en geen problemen met het instellen van een static IP voor m'n NAS. Ook het herstellen naar 192.168.178.x was geen probleem. Gigabit abbo, Speedtest geeft 934.71 Mbps down, 938.95 Mbps up en 4 ms idle latency. Prima.
Enige "echte" euvel wat ik ben tegengekomen was het inloggen op de KPN TV+ met m'n Google account. In dat wachtwoord zit een /, maar die toets zit niet in het default toetsenbord
Beeldkwaliteit van deze KPN TV+ box is ook beduidend beter dan mijn Ziggo Mediabox Next. Ja, hij is trager, maar hij draait ook Android en de Play Store. Dus i.c.m. VLC kan ik nu mooi m'n Blu-ray concerten streamen vanaf de NAS (via ethernet, natuurlijk). Dat wilde met mijn ~2014 TV met Android TV eigenlijk niet meer... Misschien krijg ik SmartTube er nog op ook, dan heb ik die oude Android van m'n TV ook niet meer nodig.
Dit haalt mijn ervaring weer een stukje de goede kant op. De techniek is indrukwekkend snel en, alhoewel ik nog altijd een nare smaak overhoud aan het al-dan-niet Combivoordeel-debacle, ben ik over de overstap zelf zeer tevreden.
and thanks for all the fish.
Dat hoeft niet tijdelijk dat kan je permanent laten staan, wat is voor jou de reden dat je het een tijdelijk karakter wilt geven?Muis666 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:07:
[...]
Ik heb mijn igmp proxy configuratie aangepast. Tijdelijk maar even alt subnet 0.0.0.0/0 toegevoegd en nu start mijn KPN box weer door en heb ik beeld.
Het is in mijn optiek een wat omslachtige keuze om daar specifieke ranges toe te voegen. Ik heb altijd de mening gehad als daar 0.0.0.0/0 staat ben je minder kwetsbaar voor wijzigen van KPN uit. Zover ik weet specificeert de "eigen router guide" van KPN de beruchte 2x /16 subnetten ook niet, waardoor je het ook kunt lezen als "alles" = 0.0.0.0/0
Technische details tv (netwerk specificatie en configuratie)
•Ethernet VLAN 4 (802.1q)
•Adres via DHCP vereist mee sturen option60 (Vendor Class Identifier) met waarde: IPTV_RG.
•Specifieke route informatie via DHCP opvraagbaar (option 55 bevat 1, 3, 28 en 121)
•Extra; DNS servers niet gebruiken + default gateway niet gebruiken. Alleen specifieke routes.
•Inschakelen IGMP-proxy inclusief fast-leave optie vereist voor tv-signaal in thuisnetwerk (min. IGMPv2).
•Routed mode. KPN gebruikt routed mode, geen bridge mode
Ik neig er nu inderdaad toch ook naar om het permanent te laten staan. De reden dat ik specifieke ranges gebruikte was omdat de guide die ik gebruikte dat ook deed. En de vorige keer (jaren geleden) dat KPN een nieuwe range in gebruik nam, had iemand die nieuwe ranges al uitgezocht en gepost voordat ik problemen ervoer.stormfly schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:14:
[...]
Dat hoeft niet tijdelijk dat kan je permanent laten staan, wat is voor jou de reden dat je het een tijdelijk karakter wilt geven?
Het is in mijn optiek een wat omslachtige keuze om daar specifieke ranges toe te voegen. Ik heb altijd de mening gehad als daar 0.0.0.0/0 staat ben je minder kwetsbaar voor wijzigen van KPN uit. Zover ik weet specificeert de "eigen router guide" van KPN de beruchte 2x /16 subnetten ook niet, waardoor je het ook kunt lezen als "alles" = 0.0.0.0/0
Ik heb dus sterk het vermoeden dat KPN opeens OpenVPN-verkeer blokkeert. Da's nogal een claim, daar ben ik me maar al te bewust van, maar ik kan geen andere oorzaak benkden. Iemand een idee?
Voor de volledigheid: ik gebruik geen Experiabox oid, ik heb een Ubiquiti UCG.
[ Voor 7% gewijzigd door posttoast op 09-01-2025 21:39 ]
Het blokkeren van OpenVPN-verkeer lijkt mij in strijd met netneutraliteit.posttoast schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:31:
Beetje gek, maar de OpenVPN-verbinding tussen mij (serverkant, KPN) en mijn vader (clientkant, Odido) werkt sinds vandaag opeens niet meer. Maar gekker: twee andere familieleden (beiden KPN) hebben precies hetzelfde probleem, ook sinds vandaag. En het allergekst: een OpenVPN-server op een niet KPN-verbinding werkt wel gewoon.
Ik heb dus sterk het vermoeden dat KPN opeens OpenVPN-verkeer blokkeert. Da's nogal een claim, daar ben ik me maar al te bewust van, maar ik kan geen andere oorzaak benkden. Iemand een idee?
Voor de volledigheid: ik gebruik geen Experiabox oid, ik heb een Ubiquiti UCG.
Ja, mij ook, dus ik kan het me ook niet voorstellen eigenlijk. Maar ik vind het wel heel bizar dat dit toevallig bij twee personen met een KPN-verbinding gebeurt en dat er, als ik de verbinding op mijn werk gebruik (geen KPN) het wel werktDj-sannieboy schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:48:
[...]
Het blokkeren van OpenVPN-verkeer lijkt mij in strijd met netneutraliteit.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen