[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 171 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-07 14:42
Airw0lf schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:50:
[...]

We zijn behoorlijk off-topic nu - een vervolg liefst via een PB.

Een router-achter-router-achter-router levert altijd vertraging.
Daarnaast Asus routers standaard allerhande firewall functies aan staan waardoor er nog meer vertraging ontstaat.

Afgaande op de antwoorden heb ik het vermoeden dat je e.e.a. fout aangesloten hebt.

Dus ja - beide Asus routers omzetten naar AP zal beter werken. En ook een aantal mogelijke foutsituaties uitsluiten.
Top ga dit even veranderen vervuil dit topic een beetje hiermee 😅

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:29
Airw0lf schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:50:
[...]

We zijn behoorlijk off-topic nu - een vervolg liefst via een PB.

Een router-achter-router-achter-router levert altijd vertraging. Daarnaast hebben Asus routers standaard allerhande firewall functies aan staan die afhankelijk zijn van internet diensten. Hierdoor ontstaat er nog meer vertraging.

Afgaande op je antwoorden heb ik het vermoeden dat je e.e.a. fout aangesloten hebt. Maar dit kan ik niet echt hard maken omdat je tot nu toe alle vragen maar half of niet beantwoord. :X

Dus ja - beide Asus routers omzetten naar AP zal beter werken. En ook een aantal mogelijke foutsituaties uitsluiten. :Y
Tip: https://www.asus.com/nl/support/faq/1043044/ & https://www.asus.com/support/faq/1044151/

Heb er zelf veel aangehad. Mijn Asus draait in AP mode achter een CB12 met wired backhaul op de wan van de Asus aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:25
Jeuvie schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:29:
[...]

Tip: https://www.asus.com/nl/support/faq/1043044/ & https://www.asus.com/support/faq/1044151/

Heb er zelf veel aangehad. Mijn Asus draait in AP mode achter een CB12 met wired backhaul op de wan van de Asus aangesloten.
Wat is een CB12? Of bedoel je EB12 (van KPN)?

Als AP is dat inderdaad prima - de WAN-poort is in dat geval een gewone LAN poort.

Overigens is mesh bij een bedrade aansluiting tussen router en AP en tussen AP's eigenlijk zinloos :Y . In mijn voormalig Asus netwerk had ik daarom mesh uitgeschakeld zodat er meer airtime en bandbreedte beschikbaar was voor WiFi-apparaten. oOo

[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 18-12-2024 22:14 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23:33
Goed bedoeld, maar gelieve de volgende keer even een report aan te maken, dan pakken wij het op.

[ Voor 79% gewijzigd door rens-br op 19-12-2024 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:57
Zalmanman schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:51:
[...]

En wat betreft mijn eerdere vraag over het monteren van het ONT, dank voor de reacties hierover. Het is een stuk minder finniky dan de monteur me deed vermoeden, dus dat komt prima goed. Voor de goede orde trouwens, klopt het dat de ethernetkabel vanaf ONT naar de Experiabox een 'gewone' ethernetkabel is en geen crossover cable? Anders moet ik voor die tijd nog even een nieuwe kabel scoren, dat is alles.
Ja, standaard UTP kabel. CAT6 voldoet prima.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

An de week KPN glasvezel aangevraagd, ik heb al even naar het aansluit proces gekeken en dat witte glasvezel kastje dat aan de muur zit bevat in mijn geval helemaal geen stekkertje aan de onderkant waar een kastje op geklikt kan worden.

De spullen komen deze week binnen en we naderen kerst dus zou niet tot in het nieuwe jaar zonder internet willen zitten..

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:04

Arjan A

Cenosillicafoob

Brilsmurfffje schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:03:
An de week KPN glasvezel aangevraagd, ik heb al even naar het aansluit proces gekeken en dat witte glasvezel kastje dat aan de muur zit bevat in mijn geval helemaal geen stekkertje aan de onderkant waar een kastje op geklikt kan worden.

De spullen komen deze week binnen en we naderen kerst dus zou niet tot in het nieuwe jaar zonder internet willen zitten..
Je abonnement wordt pas omgezet als KPN ziet dat je je glasvezel in gebruik hebt genomen (dus echt data over de lijn).
Als je je pakket met spullen krijgt, zitten daar ook instructies bij, die zijn vrij simpel. Dat kastje van KPN is (tegenwoordig) overal het zelfde.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Brilsmurfffje schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:03:

Heb je onderstaand kastje? Dan werkt het zo (klepje aan de onderzijde):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxO1GU1zQ1vOO_POjcmvgLB3KmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pTQehO5y0FLtAVA16pfSPjk.jpg?f=fotoalbum_large

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Barre73 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:43:
[...]

Heb je onderstaand kastje? Dan werkt het zo (klepje aan de onderzijde):

[Afbeelding]
Dat is exact het kastje, ik heb geen klepje of plug, gewoon een gat met daarin een wikkel van glasvezel..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:04
Brilsmurfffje schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:46:
[...]

Dat is exact het kastje, ik heb geen klepje of plug, gewoon een gat met daarin een wikkel van glasvezel..
Een foto zou veel duidelijk maken.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ernstoud schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:17:
[...]

Een foto zou veel duidelijk maken.
@Brilsmurfffje Inderdaad, een foto zou wel helpen. KPN kent maar 1 soort glasvezelkastje in de huidige aanleg en dat is degene in dat stappenplan hierboven.
Deze dus (zie het blauwe klepje):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQh_4lTI2Hq99VK7jhrUXkiSq24=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lmBPEI3kiA93O9TBKa7EtPgy.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Barre73 op 20-12-2024 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Wellicht zijn ze het afdekplaatje “vergeten” ?Afbeeldingslocatie: https://netwerk.kpn.com/-/jssmedia/kpn-netwerk/images/2022/online-gids/wat-doet-een-has-monteur/monteur-glasvezelaansluiting-plaatsen-ftu1024x768.jpg?hash=AB61FE687BF504D5C36B3C18092CFDC2&mw=2048

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:34
Zojuist een SMS gekregen dat mijn verbinding geactiveerd is, maar ik krijg niet meer dan een rood lampje "Alarm" op de ONT. Kan ik hier zelf iets aan doen?

Gelukkig is Ziggo nog niet gedeactiveerd :P.

[ Voor 13% gewijzigd door mrtl op 20-12-2024 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-08 23:15
Dan zit er nog geen licht op de kabel, een KPN monteur moet de aansluiting dan patchen.

Kan ook een andere reden zijn natuurlijk, gebeurt ook wel eens dat de connector niet goed in de NTU vast is geklikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:08
mrtl schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:00:
Zojuist een SMS gekregen dat mijn verbinding geactiveerd is, maar ik krijg niet meer dan een rood lampje "Alarm" op de ONT. Kan ik hier zelf iets aan doen?

Gelukkig is Ziggo nog niet gedeactiveerd :P.
Zwarte dopje uit de ONT gehaald? En doorgeklikt zodat de het verhoogde blokje ter grootte van een dobbelsteen ook echt in de daarvoor bedoelde uitsparing van de ONT is geklikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 31-08 07:38
Vandaag is het internet weer kwakkelend qua snelheid. Ik zie dit ook hier terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSU8s90QNLhxqVo-OpA7bs9BDfI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7hT8lRlwGm5qJKHugNs6mC6m.png?f=user_large

Meer mensen hier last van?

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrtl
Is volgens mij goed aangesloten, en het dopje had ik ervoor afgehaald ja.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UxHICih.jpeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Economics
mrtl schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:28:
Is volgens mij goed aangesloten, en het dopje had ik ervoor afgehaald ja.

[Afbeelding]
Als alarm brand dan is er of niet gepatcht, of vezelbreuk. Hij vind geen link met de olt

[ Voor 4% gewijzigd door Economics op 20-12-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Charlie_Root schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:27:
Vandaag is het internet weer kwakkelend qua snelheid. Ik zie dit ook hier terug:
[Afbeelding]

Meer mensen hier last van?
Nee zie ik niet, wat doet PPPoE? Ik denk dat PPPoE op blijft omdat de outages verspreid over de tijd plaats vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 31-08 07:38
stormfly schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:34:
[...]

Nee zie ik niet, wat doet PPPoE? Ik denk dat PPPoE op blijft omdat de outages verspreid over de tijd plaats vinden.
De lijn (pppoe) is niet down, pings naar ASNs die ik beheer geen timeouts of HTTPS outages. Krijg het idee dat het probleem zich voordoet op "NL-IX 2"

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:13
Ik ben vandaag ook overgestapt (nieuwe klant) en vanochtend een sms'je dat de lijn gereed zou zijn. Alles volgens de instructies aangesloten maar helaas ook rode lampjes op glasvezelkastje en modem...help?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:56
rabe83 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:11:
Ik ben vandaag ook overgestapt (nieuwe klant) en vanochtend een sms'je dat de lijn gereed zou zijn. Alles volgens de instructies aangesloten maar helaas ook rode lampjes op glasvezelkastje en modem...help?
Dan contact opnemen met KPN, vermoedelijk is er ergens een breuk in de vezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:16

Mr. Freeze

¡GO!

Vandaag is m'n KPN glas weer actief, alles werkt naar behoren en ook TV+ lijkt me goed te bevallen.

Dit is dan wel weer grappig, Ziggo app is ook niet te verwijderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCMWIVzQMIwNbUEcJPCErhF-GD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRhjX1ZBBOD6DRjrGwLuIbcA.jpg?f=fotoalbum_large

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
mad-dog schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:49:
[...]

Dan contact opnemen met KPN, vermoedelijk is er ergens een breuk in de vezel
Dat zou dan een valse start zijn…kunnen ze dat zelf niet zien voordat iemand aangesloten wordt of anders controleren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

rabe83 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:04:
[...]

Dat zou dan een valse start zijn…kunnen ze dat zelf niet zien voordat iemand aangesloten wordt of anders controleren…
Ik denk dat KPN wel het e.e.a. kan analyseren op afstand (wat vast niet pro-actief gedaan wordt), maar ze kunnen natuurlijk niet zien of “geen licht” wordt veroorzaakt door een foute patch, breuk in de kabel of bijvoorbeeld het niet of verkeerd hebben geïnstalleerd van het glasvezelkastje.

Doe het zelf installatie is natuurlijk fijn, alleen als er iets mis is dan zul je contact moeten opnemen met KPN. Als er een monteur aanwezig is bij de installatie, kan deze direct actie ondernemen.

[ Voor 20% gewijzigd door Dj-sannieboy op 20-12-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:02

servies

Veni Vidi Servici

Mr. Freeze schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:57:
Vandaag is m'n KPN glas weer actief, alles werkt naar behoren en ook TV+ lijkt me goed te bevallen.

Dit is dan wel weer grappig, Ziggo app is ook niet te verwijderen.

[Afbeelding]
En de app werkt ook nog eens niet... Daarvoor heb je een mobiel apparaat nodig of je moet in het Ziggo netwerk zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
Zojuist contact gehad en de feedback was dat m'n order ergens vasthangt voordat ze verder kunnen...nu afwachten tot 16.00u om een of andere reden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Dj-sannieboy schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:45:
Wellicht zijn ze het afdekplaatje “vergeten” ?[Afbeelding]
Exact dit is mijn situatie, dat dekseltje is los en de glasvezelkabels komen er dan uit. Ga denk ik maar contact met kpn opnemen en hopelijk kan er iemand voor het nieuwe jaar langskomen om het te fixen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:52
servies schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:24:
[...]

En de app werkt ook nog eens niet... Daarvoor heb je een mobiel apparaat nodig of je moet in het Ziggo netwerk zitten...
Volgens mij kun je tegenwoordig een Ziggo Free account hebben om de Europese voetbalwedstrijden van Nederlandse teams gratis te bekijken. Daarvoor hoef je dus niet in het Ziggo netwerk te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtl
Economics schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:31:
[...]

Als alarm brand dan is er of niet gepatcht, of vezelbreuk. Hij vind geen link met de olt
Er komt maandagochtend een monteur langs. Hopelijk hoeven ze alleen te patchen, volgens mij ben je met een vezelbreuk verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

mrtl schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:19:
[...]

Er komt maandagochtend een monteur langs. Hopelijk hoeven ze alleen te patchen, volgens mij ben je met een vezelbreuk verder van huis.
Breuk in de vezel betekent de breuk opsporen, kabel opgraven en vervolgens de vezel herstellen. Daar gaat wel wat tijd overheen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:12:
[...]

Exact dit is mijn situatie, dat dekseltje is los en de glasvezelkabels komen er dan uit. Ga denk ik maar contact met kpn opnemen en hopelijk kan er iemand voor het nieuwe jaar langskomen om het te fixen..
Hoe is dat ontstaan dan? Heb je de woning pas net en was dit al zo?
Want nee... Dit hoort zeker niet en moet door een KPN monteur worden hersteld. Dit kan je ook niet zelf fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
rabe83 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:12:
Zojuist contact gehad en de feedback was dat m'n order ergens vasthangt voordat ze verder kunnen...nu afwachten tot 16.00u om een of andere reden...
Helaas geen succes, lampjes blijven rood en nu hopen op een monteur die het kan oplossen nog voor de kerst. KPN netwerk heeft het glasvezelpunt 2,5 jaar geleden geïnstalleerd en bij installatie is het volgens mij ook doorgemeten, maar inderdaad in de tussentijd kan er veel gebeuren...ik hoop op een eenvoudig op te lossen probleempje...maar wel balen dat het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-08 07:12
Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

Ik had KPN met 2 Superwifi punten. Nu heb ik Budget en wil graag de 2 SW's gebruiken. Beiden SW's heb ik gereset tot ze paars zijn. SW1 kan ik aansluiten met UTP op de Draytek modem, de SW1 brand groen na een tijdje, ik heb het SSID gewijzigd en het internet werkt prima.

Dan wil ik SW2 aansluiten, wederom via UTP, na een tijdje brand deze groen en lijkt in Slave mode te staan (lees ik in de webbrowser/config). Ik verwacht dat SW1 en SW2 hetzelfde SSID krijgen en elkaar versterken. Echter blijft SW1 het aangepaste SSID netjes uitzenden en SW2 zend het initiele SSID (SW***) uit. Kortom SW2 komt niet in hetzelfde SSID broadcast. Iemand tips? Ik kan het SSID ook niet aanpassen van de slave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Koppel de eerste los als je de tweede aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-08 07:12
Dat resulteert in master/slave situatie,maar nog steeds het uitzenden van oud ssid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:03
R2L schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:16:
Gisteren een hele mooie vlotte overstap meegemaakt van Odido naar KPN. Om 5.35 u werd m'n Odido verbinding buiten dienst gesteld, dus kort daarna de eerste meldingen dat m'n internet down was. Direct met m'n slaperige kop alvast de KPN settings in m'n UDM pro ingesteld en tot m'n verbazing kwam alles daarna direct online en was ik verbonden met KPN internet.

De KPN monteur die in de loop van de ochtend langs kwam was erg verbaasd dat alles al up & running was en verbaasde zich (nadat ik hem de logging van de UDM pro had laten zien) over het vroege tijdstip waarop de verbinding was omgezet. Waarschijnlijk gebeurt e.e.a geautomatiseerd? Ik was altijd in de veronderstelling dat er in de POP een fysieke patch moest worden gewijzigd?

Anyway, om een correcte oplevering te kunnen doen heeft de monteur na overleg met mij nog wel een nieuwe Genexis NTU gemonteerd en daarna nog heel even de KPN box aangesloten. Na de oplevering heeft hij gelijk de UDM Pro weer aangesloten die met 10 seconden weer online was. Wat me meteen opviel zijn de kortere ping tijden dan ik bij Odido had. Kortom tot nu toe heel erg tevreden met de overstap!
Kun je met een UDM niet beter bij een provider zitten als Odido dan bij KPN met zn verouderde PPPoE?

Dat is althans wat ik hier lees, of je moet met scripts enzo gaan werken om de verbinding onder full load stabiel te houden.

De kortere pings, waar zou dat door kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
outlandos schreef op maandag 23 december 2024 @ 00:32:
[...]

Kun je met een UDM niet beter bij een provider zitten als Odido dan bij KPN met zn verouderde PPPoE?

Dat is althans wat ik hier lees, of je moet met scripts enzo gaan werken om de verbinding onder full load stabiel te houden.

Hij zegt juist dat zijn pings veel beter zijn dan toen bij Odido zat, waarom zou hij moeten overstappen? PPPoE is maar 3 á 4 jaar ouder dan DHCP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
Economics schreef op maandag 23 december 2024 @ 00:46:
[...]

Hij zegt juist dat zijn pings veel beter zijn dan toen bij Odido zat, waarom zou hij moeten overstappen? PPPoE is maar 3 á 4 jaar ouder dan DHCP
Zie o.a. het volgende bericht:
Mr. Jinx schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:02:
[...]

Klopt helemaal, ik heb zelf ook de UDM SE maar met PPPoE wordt de 1 Gbps echt net gehaald. Beetje afhankelijk wat je up/download en welke test te gebruikt. Met name de upload heeft het moeilijk.

De UXG-lite lijkt toch ook nog wat problemen te hebben specifiek met PPPoE:
https://community.ui.com/...54-4a34-9f73-b02d29e81cc2

En dan nog het probleem van de MTU welke niet optimaal ingesteld kan worden voor PPPoE verbindingen:
https://community.ui.com/...e5-4fc7-ae00-c8ce2bf2e724

Sluit ik de Experiabox aan dan werkt alles gewoon perfect. Dus soms denk ik ook, waar heb ik die UDM SE eigenlijk voor :P
Ik overweeg om over te stappen van mn Fritz box 4060 naar UDM, maar gezien de vele negatieve berichten over de combinatie met Kpn glasvezel (gericht op PPPoE) twijfel ik nog. Overstappen naar Okido zou dat verhelpen (want DHCP), maar zal waarschijnlijk wel een verdubbeling van de ping tot gevolg hebben. Dus ja, wat is wijsheid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
outlandos schreef op maandag 23 december 2024 @ 00:52:
[...]

[...]

Ik overweeg om over te stappen van mn Fritz box 4060 naar UDM, maar gezien de vele negatieve berichten over de combinatie met Kpn glasvezel (gericht op PPPoE) twijfel ik nog. Overstappen naar Okido zou dat verhelpen (want DHCP), maar zal waarschijnlijk wel een verdubbeling van de ping tot gevolg hebben. Dus ja, wat is wijsheid....
Owh, nevermind haha. UDM hoor ik echt teveel issues over inderdaad, meer dan 930 zal je niet halen, die 40Mbps extra zou ik het er niet voor doen. Misschien maar eens wat gaan testen met de UDM in het lab met alle negatieve reacties :p, met mikrotik verder nooit issues gehad, gebruik het al jaren, dus het kan wel :)

[ Voor 7% gewijzigd door Economics op 23-12-2024 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Economics schreef op maandag 23 december 2024 @ 01:09:
[...]

Owh, nevermind haha. UDM hoor ik echt teveel issues over inderdaad, meer dan 930 zal je niet halen, die 40Mbps extra zou ik het er niet voor doen. Ik blijf ver weg bij de UDM zolang het PPPoE is, met mikrotik verder nooit issues gehad, gebruik het al jaren, dus het kan wel :)
Ja ding is dat we camera's en deurbel enzo van Unifi krijgen, dus dan is het fijn 1 ecosysteem te hebben.

Bij ons ligt enkel fiber van kpn, daardoor ben ik niet erg happig om over te stappen naar Odido. Maximale snelheid is overigens 1 gigabit in onze regio, dus wellicht valt het te doen met een UDM.

Het gaat mij er niet eens om dat ik die 1000/1000 haal: 900 up en down is ook helemaal prima, zolang de verbinding maar stabiel is en deze er niet - naar wat ik dus hier en daar lees - onder full load er zo maar even kort uit kan vallen. Dat vind ik echt onacceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Duidelijk.

[ Voor 98% gewijzigd door MeesKees21 op 23-12-2024 20:59 ]

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
outlandos schreef op maandag 23 december 2024 @ 00:32:
[...]

Je hebt gelijk, een UDM komt beter tot zijn recht op een DHCP lijn.

Nee je kan prima bij KPN zitten, ook met een UDM op een 1Gbps lijn. Als je hoger wilt is het misschien tijd die nostalgische UDM weg te doen en naar een veel modernere UCG-Ultra of UCG-Max met hardware offloading over te stappen. Die laatste haalt met gemak 2,5Gbps up en down hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PePglr3ueAzbQo-3ccmog5xXg90=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/T5X8mPWSR14OncubNs0FADp2.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door stormfly op 23-12-2024 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
outlandos schreef op maandag 23 december 2024 @ 00:52:
[...]

[...]

Niet naar de UDM overstappen dat is een gedateerd platform voor PPPoE zie mijn vorige post met twee modellen waarin hardware offloading aanwezig is. Je kunt prima naar UniFi overstappen met de UCG-Max of UCG-Ultra. Scheelt volgens mij nog geld ook -> 414 voor de oudste UDM en 220 voor een UCG-Max. UCG-Max kan ook camera's deurbellen etc aan op de NVMe disk.

[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 23-12-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
stormfly schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:46:
[...]

Niet naar de UDM overstappen dat is een gedateerd platform voor PPPoE zie mijn vorige post met twee modellen waarin hardware offloading aanwezig is. Je kunt prima naar UniFi overstappen met de UCG-Max of UCG-Ultra. Scheelt volgens mij nog geld ook -> 414 voor de oudste UDM en 220 voor een UCG-Max. UCG-Max kan ook camera's deurbellen etc aan op de NVMe disk.
Dank voor je reactie.

Heb zojuist de UCG-Max besteld met 1TB voor de (te lage?) prijs van 275:

uitvoering: Ubiquiti Cloud Gateway Max 1TB ssd

Die samen met de UniFi Pro Switch Gen 2 (24-poorts, 400W PoE++) zou toch fijn samen moeten gaan met Kpn glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:45
stormfly schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:46:
[...]

Verwacht je dat het UDM platform nog vernieuwingen gaat krijgen? Ik ben ook ah denken om over te stappen van setting waarin kpn router alles doet en ik de controller in docker op mijn NAS draai. Wil dan ook deurbel en camera’s van Ubiquiti gaan gebruiken. Je zou toch zeggen dat de udm pro SE en of Max toch genoeg capaciteit heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
outlandos schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:21:
[...]

Dank voor je reactie.

Die van een verkoper op Amazon met één beoordeling van één ster uit vijf? Zal vast goedkomen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
bjusterbaarlik schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:55:
[...]

Die van een verkoper op Amazon met één beoordeling van één ster uit vijf? Zal vast goedkomen. :P
Fair enough. Toch maar geannuleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-08 14:55

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

outlandos schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:21:
[...]

Dank voor je reactie.

uitvoering: Ubiquiti Cloud Gateway Max 1TB ssd

Die samen met de UniFi Pro Switch Gen 2 (24-poorts, 400W PoE++) zou toch fijn samen moeten gaan met Kpn glas.
Kijk anders eens bij Ubiquiti zelf;

Cloud Gateway Max
Haal je hem voor €224 zonder storage.
Als je dan de tray (€21) erbij besteld kan je zelf een schijfje plaatsen.
Ik heb deze ook dit weekend besteld en los een 2 TB schijfje erbij. SK Hynix - 2TB voor €119.

Ben je klaar voor €364

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
austin_77 schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:40:
[...]

Verwacht je dat het UDM platform nog vernieuwingen gaat krijgen? Ik ben ook ah denken om over te stappen van setting waarin kpn router alles doet en ik de controller in docker op mijn NAS draai. Wil dan ook deurbel en camera’s van Ubiquiti gaan gebruiken. Je zou toch zeggen dat de udm pro SE en of Max toch genoeg capaciteit heeft?
Ik weet het niet ze hebben veel gelanceerd dit jaar, er zit wel een opbouwende lijn in: Lite, toen de Ultra, toen de Max. De UDM in het 19inch formaat is een grote behuizing met veel lege ruimte. Die behuizing kan UI.com ook om de UCG-Max heen ontwerpen zou je zeggen om een 19inch variant te gebruiken.

Waarom voldoet een UCG-Max niet op dit moment? Voor mijn meterkast de ideale router. Ik ben blij dat er een router is welke niet 19inch is qua afmetingen en toch performant is.

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 23-12-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:45
stormfly schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:26:
[...]

Ik weet het niet ze hebben veel gelanceerd dit jaar, er zit wel een opbouwende lijn in: Lite, toen de Ultra, toen de Max. De UDM in het 19inch formaat is een grote behuizing met veel lege ruimte. Die behuizing kan UI.com ook om de UCG-Max heen ontwerpen zou je zeggen om een 19inch variant te gebruiken.

Waarom voldoet een UCG-Max niet op dit moment? Voor mijn meterkast de ideale router. Ik ben blij dat er een router is welke niet 19inch is qua afmetingen en toch performant is.
Hij zou wel voldoen, maar heb een patchkast met daarin ook switch van UniFi. Tis meer mijn OCD die niet goed tegen een UCG-Max op een legplank kan. 😆
Daarnaast is de UCG-max niet bepaalt krachtiger dan de udm pro se en de udm pro max

[ Voor 5% gewijzigd door austin_77 op 23-12-2024 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
austin_77 schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:10:
[...]

Hij zou wel voldoen, maar heb een patchkast met daarin ook switch van UniFi. Tis meer mijn OCD die niet goed tegen een UCG-Max op een legplank kan. 😆
Ja ik heb de ruimte er niet voor, dat maakt de keuze erg makkelijk. Er zijn vele IT'ers die thuis UniFi hebben omdat er 19inch oren aan de router zitten 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RavonsDaro
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-08 16:31

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Ik heb bij de oplevering van mijn glasvezel voor mijn UCG'tje een wallmount gekocht die uit een 3D-printer is gehaald. Dus er zijn altijd oplossingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
stormfly schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:14:
[...]

Ja ik heb de ruimte er niet voor, dat maakt de keuze erg makkelijk. Er zijn vele IT'ers die thuis UniFi hebben omdat er 19inch oren aan de router zitten 8)
De Ubiquiti Dream Machine Pro Max is nauwelijks een half jaar oud zie ik, zou die wel goed kunnen omgaan met de PPPoE van Kpn glas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
outlandos schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:05:
[...]

De Ubiquiti Dream Machine Pro Max is nauwelijks een half jaar oud zie ik, zou die wel goed kunnen omgaan met de PPPoE van Kpn glas?
Geen hardware offloading, wel de snelste uit deze 19inch UDM serie 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-08 15:27

R2L

Economics schreef op maandag 23 december 2024 @ 00:46:
[...]

Klopt pingtijden zijn korter dan bij Odido. Verder heb ik helemaal geen moeilijke scriptjes oid gebruikt. Werkt prima met de UDM pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
stormfly schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:25:
[...]

Geen hardware offloading, wel de snelste uit deze 19inch UDM serie 👍
Als ik het goed begrijp maakt het bij 1 Gbit van kpn geen verschil, maar bij hogere snelheid (als dat ooit beschikbaar komt hier) kan ik beter kiezen voor de UCG-max?

/edit:

Ik heb ook zo'n 19 inch tray hangen in mn meterkast, dus gezien mijn OCD ook liever 2 die erin passen. Maar ik heb geen zin in een instabiele verbinding bij hogere snelheden (en ik stap liever ook niet over naar Odido).

[ Voor 25% gewijzigd door outlandos op 23-12-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 12:15
Stomme vraag, maar volgens mij is een vrije-modemkeuze nu een feit toch? Hoe zit dit nu precies met het TV kijken via KPN? Vroeger was het allemaal lastig als je je eigen modem/router in gebruik nam; zit dat tegenwoordig gewoon goed?

M.a.w. stel ik vervang de Fritzbox (van KPN) door een eigen modem/router, wat moet ik dan precies doen zodat de twee TV-setttop boxes gewoon blijven werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:16

Mr. Freeze

¡GO!

smeerbartje schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:19:
Stomme vraag, maar volgens mij is een vrije-modemkeuze nu een feit toch? Hoe zit dit nu precies met het TV kijken via KPN? Vroeger was het allemaal lastig als je je eigen modem/router in gebruik nam; zit dat tegenwoordig gewoon goed?

M.a.w. stel ik vervang de Fritzbox (van KPN) door een eigen modem/router, wat moet ik dan precies doen zodat de twee TV-setttop boxes gewoon blijven werken?
Wil je van de huur af en wellicht een eigen Fritz router kopen of gewoon een ander merk? Een eigen Fritzbox is een makkie want daar zit KPN (en vele andere providers) altijd al vooraf geconfigureerd , bij andere merken weet ik het niet.

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muis666
  • Laatst online: 21:33

Het antwoord hangt af van welke settop box je gebruikt en welke eisen je stelt aan de beeldkwaliteit.

Met een 'niet KPN TV+ box' of als je prijs stelt op de hoogste kwaliteit (multicast streams) dan moet je nog steeds een IGMP proxy draaien op je router en dit is nog net zo lastig als vroeger. Veel routers ondersteunen dit niet en als ze het wel ondersteunen dan loopt de configuratie per type router verschillend en is het dus lastig om hier een algemene handleiding voor te maken. (Reken dus bij een niet-Fritzbox op een dagje inlezen en prutsen)

De KPN TV+ boxen ondersteunen ook unicast streams waarvoor je geen IGMP proxy nodig hebt. Voordeel is een makkelijkere configuratie van je router, nadeel is een iets slechtere beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
rabe83 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:15:
[...]

Helaas geen succes, lampjes blijven rood en nu hopen op een monteur die het kan oplossen nog voor de kerst. KPN netwerk heeft het glasvezelpunt 2,5 jaar geleden geïnstalleerd en bij installatie is het volgens mij ook doorgemeten, maar inderdaad in de tussentijd kan er veel gebeuren...ik hoop op een eenvoudig op te lossen probleempje...maar wel balen dat het niet werkt.
Helaas geen monteur gekomen, gaat iets niet helemaal goed bij KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtl
Maandagochtend zou een monteur komen, maar die was niet correct ingepland. Niet blij hiermee, de eerstvolgende poging is 3 januari. Tot die tijd Ziggo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rabe83
@mrtl we zitten zo te lezen in hetzelfde schuitje. Bij mij kunnen ze door ‘iets’ in de order zelfs geen monteur inplannen nu…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTFm7ltHtDoccZLWqcqH2ccTarw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAplpXeag9tUgie8FC0YM8qW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mSK9zHIoSbYNyUJJiDVR2_lP0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qof8l5zGMmBXAPCOhZdeg5mE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Ik ben verhuisd en in mijn meterkast hangt een TY-01.

Nu heb ik vandaag 2 (?) pakketjes ontvangen van KPN met een nieuw glasvezelkastje.

Heeft het nog toegevoegde om een van die twee op te hangen? Of zijn ze qua kwaliteit en prestaties identiteit aan hetgeen er al hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Laatst online: 21:33
outlandos schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:22:
[URL="https://tweakers.net/i/8fRVOMhR4j1ZxFKC8-hoLknnMhE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zAplpXeag9tUgie8F

Ik ben verhuisd en in mijn meterkast hangt een TY-01.

Nu heb ik vandaag 2 (?) pakketjes ontvangen van KPN met een nieuw glasvezelkastje.

Heeft het nog toegevoegde om een van die twee op te hangen?
Nee. De rechter die je hebt ontvangen is identiek aan diegene die er nu al op zit.
Ik snap niet waarom je er twee hebt ontvangen. Wellicht heeft KPN in zijn administratie niet duidelijk welk type FTU er in jou huis is gemonteerd. Je hebt in ieder geval een AON verbinding.
Of zijn ze qua kwaliteit en prestaties identiteit aan hetgeen er al hangt?
Identiek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:36
Ik heb wat raars... Op mijn KPN-modem-router-ding zit ik met drie dingen, eentje altijd al geweest, eentje nieuw en eentje geen idee wanneer het begon.

Dit is wat ik heb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NF77m7OI5xB7v6O2taOdBgXl49k=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/GkcO7f6KDJ4asnSyZhuGXg8D.png?f=fotoalbum_medium

Probleem nr 1: (altijd al geweest): de UI is zeer traag. Als in 16,5 seconden (getimed met stopwatch) om te wisselen van de pagina Device Info naar de pagina LAN IPv4. Is dat gebruikelijk? Het maakt iets aanpassen altijd tot een nogal pijnlijke ervaring.

Probleem nr 2: (nieuw) Ik wil een paar apparaten een vast door DHCP gereserveerd IP adres geven. Maar de knop "Add Reserved Address" doet helemaal niets. Meer dan 90 seconden (stopwatch) gewacht, maar na klikken komt er gewoon niets. De knop verandert van kleur (iets dieper blauw) op het moment dat ik er op klik, dus er wordt iets gerergistreerd, maar er volgt dus geen actie. Er staan al 44 apparaten, best veel, maar niet te veel toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aw03OtGiJtCrOYLpIWDIexfIUJ4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/IRcKixSd0eOdGp6YxZQQDUcl.png?f=fotoalbum_medium

Troubleshooten: router geherstart, 4 browsers (Edge, Chrome, Brave, Firefox), 3 apparaten (Win11 privélaptop, Win11 werklaptop, Ubuntu PC), cache geleegd, maar niets helpt.

Probleem 3: (geen idee of dit altijd al was): als ik met mijn Android telefoon (Brave en Chrome) naar http://mijnmodem.kpn ga krijg ik keurig die welkomstpagina met de velden voor credentials. Daar wordt echter het wachtwoord niet geaccepteerd. Uit mijn PW-manager geprobeerd, zelf ingetypt, maar werkt niet. Op de computers werkt het wel, waar het ook uit de PW-manager komt. Raar toch?

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen om die knop weer werkend te krijgen? Ik heb het idee dat het de KPN bellen wordt maar daar heb ik helemaal niet zo'n trek in.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
Als je even je ip adres dmt kan het doorgeven aan in home team. Let wel, de mensen die er ook echt wat mee kunnen zijn er na het nieuwe jaar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Het niet accepteren van het juiste admin password is een bekende bug in die firmwareversie. Consequent een niet-Chromium-browser in incognitomodus gebruiken hielp bij mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Commendatore op 27-12-2024 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Commendatore schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:25:
Het niet accepteren van het juiste admin password is een bekende bug in die firmwareversie. Consequent een niet-Chromium-browser in incognitomodus gebruiken hielp bij mij.
* Raven denkt aan iets van iets meer dan 1 jaar terug:
mad-dog schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:36:
[...]

Box12 is te benaderen via https://192.168.2.254. Daarna certificaatfout negeren
->
Raven schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:03:
[...]

Dat dacht ik ook, maar de inlogpagina geeft telkens in het Engels incorrect ww aan, ook als ik die via QR-code copy paste. Na 2 keer helpdesk bellen iemand aan de lijn gekregen en die noemde dit op: http://192.168.2.254/2.0/gui/#/login/ , daar werkt het ww wél. Schijnt een bekend issue te zijn.
Zelfde issue nog steeds?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ja, met de nieuwere KPN-firmware speelt dit niet meer, maar JeroenH heeft nog de oudere Sagemcom-firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En specifiek het probleem dat de knop "Add Reserved Address" het niet doet? Is daar een oplossing voor denken jullie? Want dat heeft gewerkt. Ik heb ooit 44 apparaten kunnen toevoegen ...

Dat inloggen is mijn kleinste probleem, dat lukt alleen vanaf mijn telefoon niet, maar daar kan ik mee leven. Vind het alleen gek.

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 27-12-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb zonet maar de KPN helpdesk gebeld. Uiteindelijke conclusie: dit (problemen met DHCP gereserveerde IP-adressen) is een bekend probleem met de huidige firmware-versie. Niet nu op te lossen.

Twee opties: wachten op firmware-update waarin dit (hopelijk) opgelost is, of een eigen router kopen die ik geheel in eigen beheer heb.

Tsja...

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 28-12-2024 12:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
JeroenH schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:15:
Ik heb zonet maar de KPN helpdesk gebeld. Uiteindelijke conclusie: dit (problemen met DHCP gereserveerde IP-adressen) is een bekend probleem met de huidige firmware-versie. Niet nu op te lossen.

Twee opties: wachten op firmware-update waarin dit (hopelijk) opgelost is, of een eigen router kopen die ik geheel in eigen beheer heb.

Tsja...
Als je hier in V&A kijkt zijn er genoeg Fritzboxen te koop voor weinig. Elke Fritzbox heeft een ISP profiel voor KPN en heeft veel meer functionaliteit dan de standaard KPN spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
synoniem schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:27:
Als je hier in V&A kijkt zijn er genoeg Fritzboxen te koop voor weinig. Elke Fritzbox heeft een ISP profiel voor KPN en heeft veel meer functionaliteit dan de standaard KPN spullen.
Het wordt wel tijd voor zoiets. Maar het blijft natuurlijk ruk dat ze iets omkegelen wat eerst gewoon werkte en vervolgens geen oplossing hebben zoals FW-versie terugrollen.

Maar goed, dit zijn een soort van first-world problems natuurlijk. Mijn internet en TV doen het prima en dat is het belangrijkste voor respectievelijk mij en mijn vrouw ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark1111
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:09
JeroenH schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:03:
Probleem nr 1: (altijd al geweest): de UI is zeer traag. Als in 16,5 seconden (getimed met stopwatch) om te wisselen van de pagina Device Info naar de pagina LAN IPv4. Is dat gebruikelijk? Het maakt iets aanpassen altijd tot een nogal pijnlijke ervaring.
Dit is een bekend probleem. Gebruik geen https, maar http voor de verbinding.

Verder is het ongelooflijk dat bij https er ook een onveilig certificaat wordt geserveerd. Dat die Experiabox door de kwaliteitscontrole van KPN heen komt op deze manier is mij een raadsel. Dit kun je toch zo niet aan klanten gaan uitleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
mark1111 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:26:
Dit is een bekend probleem. Gebruik geen https, maar http voor de verbinding.
Dat maakt bij mij geen verschil.
Verder is het ongelooflijk dat bij https er ook een onveilig certificaat wordt geserveerd. Dat die Experiabox door de kwaliteitscontrole van KPN heen komt op deze manier is mij een raadsel. Dit kun je toch zo niet aan klanten gaan uitleveren.
Ik begin te merken dat deze router voor basics (m.a.w. als je niets bijzonders doet) prima is, maar zodra je meer wil gewoon niet heel goed is. Jammer natuurlijk, maar misschien moeten we ook niet te veel verwachten van een "gratis" apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:11
mark1111 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:26:

Je hebt het over een huis-tuin-en-keukenrouter van een provider.
Niet over een bank of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert357000
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-05 06:39
Hoe kom je aan die snelheden met een 1 Gbit connectie?
Ik kom niet eens boven 1000 Mb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ov-d3zTBco2GbdS5CnL0bpnCsqw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AD1V7lfYVp8hIAp5pebbsTNu.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:07

TFHfony

Professional Weirdo

robert357000 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:52:
[...]

[Afbeelding]
Niet. Waarschijnlijk heeft hij een 4gbps connectie.
Op een 1gbps verbinding zal je normaal gesproken rond de 950mbps halen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kl8NA6NhTnMWID_z0Z7cvjZ4yMA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G0QBD8ICIliadEq8npcHu0st.png?f=user_large

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert357000
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-05 06:39
TFHfony schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:05:
[...]

[Afbeelding]
Ik dacht uit zijn post begerpen te hebben dat hij een 1 Gbit connectie had, maar waarschijnlijk heb je gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
robert357000 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:52:
[...]

[Afbeelding]
4Gbps abonnement van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

TFHfony schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:05:
[...]

[Afbeelding]
Er is ook nog verschil tussen AON en XGS-PON.
Ik heb een 1Gb AON verbinding en kom niet boven de 940Mb met een Fritzbox 5530 AON en 2,5Gb ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Dj-sannieboy schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:31:
[...]

Ik gebruik zelf ook geen NT, maar een Fritzbox met SFP. Heb wel een NT van KPN gekregen, die ligt in doos op zolder.

De NT schuif je over de FTU heen.
[Afbeelding]
Verbruikt zo'n NT nog stroom o.i.d.? En zou ik deze gewoon aan kunnen vragen bij KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
smeerbartje schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:45:
[...]

Verbruikt zo'n NT nog stroom o.i.d.?
Uiteraard. De NT zet o.a. licht om naar ethernet. Inwendig is het een volwaardige computer (SOC, ram, rom…).
En zou ik deze gewoon aan kunnen vragen bij KPN?
Deze vraag begrijp ik niet. Als er nog geen NT op de FTU zit krijg je die geleverd bij het afsluiten van een abonnement of neemt de monteur deze mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
ernstoud schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:05:
[...]

Uiteraard. De NT zet o.a. licht om naar ethernet. Inwendig is het een volwaardige computer (SOC, ram, rom…).
Volgens mij is het lichtsignaal al ethernet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Vandaag is de monteur geweest, blijkt er toch een breuk te zijn en nu gaat netwerk de kabel uitgraven en verder naar binnen brengen. Helaas weer een week wachten maar als t goed is krijgen we een leen hotspot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

smeerbartje schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:45:
[...]

Verbruikt zo'n NT nog stroom o.i.d.? En zou ik deze gewoon aan kunnen vragen bij KPN?
[...]

Die wat ik hier heb (geen idee welk model, een zwarte met logo van twee overlappende O's) trekt volgens de slimme stekker constant 3.2W.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Raven schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:28:
[...]

[...]

Die wat ik hier heb (geen idee welk model, een zwarte met logo van twee overlappende O's) trekt volgens de slimme stekker constant 3.2W.
Die twee O’s is het beeldmerk van Genexis (https://genexis.eu/), producent van deze NT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ernstoud schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:03:
[...]

Die twee O’s is het beeldmerk van Genexis (https://genexis.eu/), producent van deze NT.
Ah, weet ik dat ook weer :P Bij de oudere modellen stond het merk er gewoon op, in tekst.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerbenp
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:58
Er komt waarschijnlijk een nieuwe KPN TV decoder met speakers aan, kan ook een uitgebreidere optie gaan worden lijkt het - wel met Android TV 12, waar de KPN TV+ nog steeds vrolijk op 11 draait en versie 14 ook alweer inmiddels uit is en nog met 12 bezig zijn :X.

Nieuwe TV-decoder van KPN lekt uit en één ding springt er meteen uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:49
@gerbenp Zeker handig om ook als radio te gebruiken en je tv hoeft niet aan te staan. Jammer dat er dan geen schermpje opzit die de zender, nummer ed. toont.

Maar dolby atmos.... uit 1 vierkant doosje slaat natuurlijk nergens op. Maargoed marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
[...]

Deze vraag begrijp ik niet. Als er nog geen NT op de FTU zit krijg je die geleverd bij het afsluiten van een abonnement of neemt de monteur deze mee.
Die heb ik dus niet gekregen. Het betreft een nieuwbouwhuis uit 2017. Ik heb destijds xs4all aangevraagd en kreeg dit modem: Fritzbox 5490. Hier kan de glasvezelkabel in, dus nooit echt behoeft gehad aan zo'n NT kastje. Ik zal KPN eens vragen of ze me zo'n ding toe kunnen sturen.

Heeft zo'n NT ding overigens nog nadelen (naast het stroomverbruik)?

[ Voor 10% gewijzigd door smeerbartje op 31-12-2024 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
gerbenp schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:49:
Er komt waarschijnlijk een nieuwe KPN TV decoder met speakers aan, kan ook een uitgebreidere optie gaan worden lijkt het - wel met Android TV 12, waar de KPN TV+ nog steeds vrolijk op 11 draait en versie 14 ook alweer inmiddels uit is en nog met 12 bezig zijn :X.

Nieuwe TV-decoder van KPN lekt uit en één ding springt er meteen uit
Lekker dan... Hebben we eindelijk hele kleine decoders met Bluetooth die je helemaal uit het zicht kan zetten, komt KPN met dit geval aan. Als je dan iets met dat geluid zou willen doen moet je 'em alsnog weer in het zicht zetten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

smeerbartje schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:37:
LED-lampjes? :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

In de meterkast geen ramp, in de woonkamer wat minder prettig.

Ander nadeel is dat je een extra apparaat hebt hangen welke weer een stopcontact nodig heeft.

En als je pech hebt dan had je een slechte batch van Genexis waarbij de ethernet poort defect raakt na een power cycle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dj-sannieboy schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:12:
[...]

In de meterkast geen ramp, in de woonkamer wat minder prettig.
Hier in de woonkamer, de meterkast is veel te klein voor zoiets :P
Ander nadeel is dat je een extra apparaat hebt hangen welke weer een stopcontact nodig heeft.
Jup, vooral in een wat oudere woning met niet bepaald veel stopcontacten.
En als je pech hebt dan had je een slechte batch van Genexis waarbij de ethernet poort defect raakt na een power cycle.
Zijn die zonder sticker met serie/batchnummer te herkennen?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
smeerbartje schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:37:
[...]

Die heb ik dus niet gekregen. Het betreft een nieuwbouwhuis uit 2017. Ik heb destijds xs4all aangevraagd en kreeg dit modem: Fritzbox 5490. Hier kan de glasvezelkabel in, dus nooit echt behoeft gehad aan zo'n NT kastje. Ik zal KPN eens vragen of ze me zo'n ding toe kunnen sturen.

Waarom wil je nu wel een NT dan? Als je een 5490 hebt, wel om de AON versie vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Raven schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:33:
[...]
Zijn die zonder sticker met serie/batchnummer te herkennen?
Ja. Zie bijvoorbeeld: jopoh in "[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3"

(Vond ik zomaar met de zoekfunctie, die is zo handig! Moet jenook eens proberen.)

Pagina: 1 ... 171 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen