[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 170 ... 185 Laatste
Acties:

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 19:41
mark1111 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:06:
[...]

Het is toch duidelijk dat het dan aan je Windows machine ligt. KPN kan hier echt totaal niets aan doen. Je zult het zelf moeten oplossen. Probeer het eens met een andere Windows laptop. Leen er desnoods 1 van iemand. Maar het is echt heel erg duidelijk dat het aan je eigen spullen ligt.
Ik snap je beredenatie, maar de vorige monteurs van KPN die het testte met een tablet met verloopstekkertje kwamen op dezelfde waardes uit. Mijn zwager met zijn laptop idem dito. alles kwam op de slechtere waardes uit, behalve het Argus apparaat en de Linux laptop. Vandaar mijn conclusie dat het niet aan mijn computer zou moeten liggen, hooguit Windows. Maar dan zou iedereen met Windows er dus last van moeten hebben, óf mijn zwager en ik allebei dezelfde bottleneck ergens hebben zitten. Ik heb verder geen virusscanner anders dan Windows Defender draaien. Ik probeerde het ook te testen in veilige modus maar die start dan niet je internet op, dus helaas kon ik daar niet mee testen.
Economics schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:36:
[...]

Achja suggesties zat gegeven, doet het tegenovergestelde.. prima
We hebben via DM contact gehad, maar de suggesties die je hebt gegeven kan ik helaas even niet testen omdat ik daar de spullen / kennis niet voor heb. Dit is geen onwil.
Lord_Dain schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:52:
[...]

Welke router wordt er gebruikt? de Experiabox of een eigen router?

Overigens haal ik bij KPN op de 1Gbps al jaren niet de maximum snelheid, ik blijf hangen op / rond de 800Mbps down en 900Mbps up. Dat vind ik overigens prima maar hiervoor had ik op dezelfde hardware T-Mobile Thuis (tegenwoordig Odido) en haalde ik wel 1Gbps up én down.

Je kan de speedtest cli ook draaien op windows overigens:
[Afbeelding]
Ik heb de speedtest via de browser gedraaid en ook via de app in Windows zelf. Beiden gaven dezelfde resultaten.

/edit

Net even de CLI gedraaid. Die kreeg ik eerst niet aan de praat maar nu wel. Resultaten zijn daar hetzelfde. Upload zelfs iets lager ( ~800 Mbit ) en download 500-600 Mbit. Het schermpje sluit zichzelf echter automatisch. Hoe zorg ik er voor dat hij dat niet doet, zodat ik rustig een screenshot kan maken? Of moet ik gewoon even vlug zijn?

[ Voor 25% gewijzigd door BootVluchteling op 12-12-2024 08:05 ]

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:19
robert.v.w. schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:26:
[...]

"Spoed" is blijkbaar een rekbaar begrip...
Inderdaad. Nu inmiddels de derde werkdag. Ben benieuwd of ik vandaag gebeld word.

Twijfel heel erg of ik mij in de tussentijd niet bij een andere provider moet aanmelden. Belachelijk dit.

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:23
BootVluchteling schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:54:
[...]

Ik snap je beredenatie, maar de vorige monteurs van KPN die het testte met een tablet met verloopstekkertje kwamen op dezelfde waardes uit. Mijn zwager met zijn laptop idem dito. alles kwam op de slechtere waardes uit, behalve het Argus apparaat en de Linux laptop. Vandaar mijn conclusie dat het niet aan mijn computer zou moeten liggen, hooguit Windows. Maar dan zou iedereen met Windows er dus last van moeten hebben, óf mijn zwager en ik allebei dezelfde bottleneck ergens hebben zitten. Ik heb verder geen virusscanner anders dan Windows Defender draaien. Ik probeerde het ook te testen in veilige modus maar die start dan niet je internet op, dus helaas kon ik daar niet mee testen.

[...]

We hebben via DM contact gehad, maar de suggesties die je hebt gegeven kan ik helaas even niet testen omdat ik daar de spullen / kennis niet voor heb. Dit is geen onwil.

[...]

Ik heb de speedtest via de browser gedraaid en ook via de app in Windows zelf. Beiden gaven dezelfde resultaten.

/edit

Net even de CLI gedraaid. Die kreeg ik eerst niet aan de praat maar nu wel. Resultaten zijn daar hetzelfde. Upload zelfs iets lager ( ~800 Mbit ) en download 500-600 Mbit. Het schermpje sluit zichzelf echter automatisch. Hoe zorg ik er voor dat hij dat niet doet, zodat ik rustig een screenshot kan maken? Of moet ik gewoon even vlug zijn?
Windows knop, uitvoeren cmd.exe, dan opent er een venster. Test doen. Scherm gaat weg met exit.

RIPE Atlas probe: 1005104

• BootVluchteling
ernstoud schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:05:
[...]

Windows knop, uitvoeren cmd.exe, dan opent er een venster. Test doen. Scherm gaat weg met exit.
Ik draaide het CLI bestandje, die draait dan automatisch in command prompt. Maar nadat die klaar is sluit het scherm automatisch. Ga vanavond nog wel ff keer rommelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
BootVluchteling schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:07:
[...]

Ik draaide het CLI bestandje, die draait dan automatisch in command prompt. Maar nadat die klaar is sluit het scherm automatisch. Ga vanavond nog wel ff keer rommelen.
Ja, automatisch als je er op dubbelklikt. Daarom zeg ik ook dat je eerst een cmd.exe venster moet openen. Die blijft namelijk staan als een CLI programma daarin afgelopen is.

• BootVluchteling
KPN heeft me zojuist dus gebeld en gedaan waar ik dus bang voor was. Ja, de monteur kwam uit op de juiste waardes, dus het probleem ligt aan u.

Ga vanavond dat CLI programmaatje proberen te draaien om te kijken wat daar de waardes uit zijn. Daarna (misschien) maar even een schone Windows installatie er op klappen.

• ernstoud
BootVluchteling schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:13:
KPN heeft me zojuist dus gebeld en gedaan waar ik dus bang voor was. Ja, de monteur kwam uit op de juiste waardes, dus het probleem ligt aan u.

Ga vanavond dat CLI programmaatje proberen te draaien om te kijken wat daar de waardes uit zijn. Daarna (misschien) maar even een schone Windows installatie er op klappen.
Misschien al besproken hier, maar hoe ziet je infra er uit? Gewoon KPN ONT en de Experiabox 12?

• BootVluchteling
ernstoud schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:37:
[...]

Misschien al besproken hier, maar hoe ziet je infra er uit? Gewoon KPN ONT en de Experiabox 12?
Glasmodem - KPN box 12 (non B ) - Ubiquity Amplify - kabel naar werkkamer - Ubiquity Amplify - kabel naar pc. Maar snelheden zijn identiek als ik de kabel rechtstreeks in de KPN box naar pc doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
BootVluchteling schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:44:
[...]

Glasmodem - KPN box 12 (non B ) - Ubiquity Amplify - kabel naar werkkamer - Ubiquity Amplify - kabel naar pc. Maar snelheden zijn identiek als ik de kabel rechtstreeks in de KPN box naar pc doe.
Ok. Niemand in de buurt met een recente notebook die je even mag proberen rechtstreeks op de Experiabox?

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:57
Edit: verkeerde topic. Zie bericht @EricJH.

[ Voor 94% gewijzigd door bazzemans op 12-12-2024 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-09 23:21
@bazzemans Dit topic is opgesplitst in twee topics. Deze gaat over techniek en ervaringen. Voor vragen over prijzen, overstappen en aanbiedingen kun je posten in [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen.

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:33
BootVluchteling schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:54:
Het schermpje sluit zichzelf echter automatisch. Hoe zorg ik er voor dat hij dat niet doet, zodat ik rustig een screenshot kan maken? Of moet ik gewoon even vlug zijn?
Maak in notepad een bestand aan met extensie .cmd en zet daar de volgende regels in:
speedtest.exe --server-id=53438
pause

Met pad naar de speedtest.exe en evt. ander/eigen server ID.
Pause zorgt voor een prompt 'press any key'.
Daarna kan je het .cmd bestand uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert.v.w.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:08
BootVluchteling schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:07:
[...]
Als je in de Verkenner/Explorer de folder open hebt, kun je "cmd" (zonder aanhalingstekens) typen in de locatiebalk. Dan opent de command prompt meteen in die folder. En dan kun je de cli gewoon starten door de naam van de .exe + ENTER te typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
ernstoud schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:52:
[...]

Ok. Niemand in de buurt met een recente notebook die je even mag proberen rechtstreeks op de Experiabox?
Mijn zwager ( werkzaam in de IT ) heeft zijn laptop ~2 mnd geleden aan de Experiabox gesloten. Ook dus dezelfde waardes als nu op de PC ( ~500 mbit down, 900 Mbit up )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-09 16:23
BootVluchteling schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:37:
[...]

Mijn zwager ( werkzaam in de IT ) heeft zijn laptop ~2 mnd geleden aan de Experiabox gesloten. Ook dus dezelfde waardes als nu op de PC ( ~500 mbit down, 900 Mbit up )
Werkzaam in de IT is nietszeggend en heel ruim. 99% van de mensen "werkzaam in de IT" hebben geen idee van netwerken :+

Is de laptop bijgehouden kwa updates?, netwerkkaart driver bijgewerkt? Is het bijvoorbeeld een Realtek net werkkaart?
Heb je zelf alle apparatuur aangesloten? Zelf netwerkkabels gemaakt? zonder gedetailleerde informatie blijft het gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
(RSH) schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:18:
[...]

Werkzaam in de IT is nietszeggend en heel ruim. 99% van de mensen "werkzaam in de IT" hebben geen idee van netwerken :+

Is de laptop bijgehouden kwa updates?, netwerkkaart driver bijgewerkt? Is het bijvoorbeeld een Realtek net werkkaart?
Heb je zelf alle apparatuur aangesloten? Zelf netwerkkabels gemaakt? zonder gedetailleerde informatie blijft het gissen.
Ja, goed punt. Hij heeft genoeg certificaten en is ZZP'er voor de wat grotere bedrijven. Ik ga verder geen namen noemen ivm privacy maar hij heeft genoeg certificaten om genoeg verstand van de materie te hebben.

Netwerkkaart drivers van mijn eigen PC zijn up-to-date en die van hem ga ik uit van hetzelfde ( niet gechecked ). Apparatuur ( KPN glasmodem + KPN box 12 ) zijn in eerste instantie door mijzelf aangesloten maar daarna vervangen door de verschillende KPN monteurs. Netwerkkabels welke gebruikt zijn waren meegeleverd bij de box van KPN. Meerdere kabels ook gebruikt met dezelfde waardes. Ik blijf jullie nog even de CLI test-waardes schuldig want daar kwam ik gisteren niet aan toe.

Is Realtek berucht om problemen omdat je die specifiek noemt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Zelf ook eens getest met verschillende laptops (beide via ethernet verbonden middels een USB ethernet adapter) en vergeleken met de resultaten die ik haal via AppleTV. Ik heb alleen geen Experiabox, maar een Fritzbox 5530 AON.

Speedtest app op AppleTV:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Qpurhcel1_ZXPfdoQxsdW_iqRU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1j08Cu2uB6SV85G6ufnyiNDH.png?f=fotoalbum_tile

Speedtest CLI op Windows 11:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPlrm-p3dtYq115mcZJVh5gqMUw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2n7PrQrB57ITGoWDd6T5zRhs.png?f=fotoalbum_tile

Speedtest CLI op macOS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7pUZSRsd1tbNy0OagKcsWXynXg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1U7vYbBGn1vIrBzgZcAbKp5s.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 205% gewijzigd door Dj-sannieboy op 13-12-2024 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-08 14:55

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Wat zijn eigenlijk een beetje de aan te raden Fritzbox routers voor KPN glas om de experiabox te vervangen?
Ik zag dat KPN er zelf eentje aanbied, maar er zijn er natuurlijk heel veel verschillende.

Ik ben eigenlijk op zoek naar eentje die een paar of in ieder geval één knappe 2.5G LAN poorten heeft en geschikt is voor KPN glas dmv een profiel selecteren.

Ik wil eigenlijk overgaan op aanschaf en een beetje “future proof” zijn.

Maar door de hoeveelheid aanbod zie ik het even niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-09 11:00
BootVluchteling schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:22:
[...]

Ja, goed punt. Hij heeft genoeg certificaten en is ZZP'er voor de wat grotere bedrijven. Ik ga verder geen namen noemen ivm privacy maar hij heeft genoeg certificaten om genoeg verstand van de materie te hebben.

Netwerkkaart drivers van mijn eigen PC zijn up-to-date en die van hem ga ik uit van hetzelfde ( niet gechecked ). Apparatuur ( KPN glasmodem + KPN box 12 ) zijn in eerste instantie door mijzelf aangesloten maar daarna vervangen door de verschillende KPN monteurs. Netwerkkabels welke gebruikt zijn waren meegeleverd bij de box van KPN. Meerdere kabels ook gebruikt met dezelfde waardes. Ik blijf jullie nog even de CLI test-waardes schuldig want daar kwam ik gisteren niet aan toe.

Windows is berucht om problemen... 8)7

Kun je eens start -> cmd doen als Administrator en dan intikken;
code:
1
netsh interface tcp show global

Zoek naar de optie: "Receive Window Auto-Tuning Level"

Als deze disabled staat, aanzetten door het volgende commando:
code:
1
netsh int tcp set global autotuninglevel=normal

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:20
WishmasterNL schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:53:
Wat zijn eigenlijk een beetje de aan te raden Fritzbox routers voor KPN glas om de experiabox te vervangen?
Ik zag dat KPN er zelf eentje aanbied, maar er zijn er natuurlijk heel veel verschillende.

Ik ben eigenlijk op zoek naar eentje die een paar of in ieder geval één knappe 2.5G LAN poorten heeft en geschikt is voor KPN glas dmv een profiel selecteren.

Dan zou je kunnen kijken naar de 5690 icm SFP voor glas. Daarnaast heb je dan 4x 1Gbit en 1x 2,5Gbit

KPN biedt vooralsnog alleen de 7590 aan, welke geen sfp heeft en geen 2,5Gbit LAN

[ Voor 5% gewijzigd door mad-dog op 13-12-2024 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:02

Mr. Freeze

¡GO!

WishmasterNL schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:53:

Wat wil je ervoor uitgeven? Dit is natuurlijk de mooiste; uitvoering: AVM FRITZ!Box 5690 Pro (Internationaal model)

maar behoorlijk stevig aan de prijs wellicht.

Wil je gewoon ethernet aansluiting op WAN (2,5G) dan is de Fritzbox 4060 ook een hele fijne, maar is WiFi 6.

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-08 14:55

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Mr. Freeze schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:39:
[...]

Wat wil je ervoor uitgeven? Dit is natuurlijk de mooiste; uitvoering: AVM FRITZ!Box 5690 Pro (Internationaal model)

maar behoorlijk stevig aan de prijs wellicht.

Wil je gewoon ethernet aansluiting op WAN (2,5G) dan is de Fritzbox 4060 ook een hele fijne, maar is WiFi 6.
De 4060 lijkt inderdaad de beste optie te zijn.
Jammer dat er geen 2.5 LAN poort op zit. Maar die zijn ook wel behoorlijk duurder volgens mij.
Wifi is niet interessant, daar heb ik UniFi access points voor draaien. ( don’t ask waarom ik daar dan niet op over ga om de experiabox te vervangen, geen zin om met scripts aan de gang te gaan )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark1111
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08:01
BootVluchteling schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:44:
[...]

Even voor de duidelijkheid. Als je een test doet, dan ALTIJD testen met een kabel direkt in de KPN box 12. Die Ubiquity Amplify mag nooit ertussen zitten als je een test doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 03-09 16:47
Blijkbaar krijg je de apparatuur al bijna een week voordat het abonnement in gaat. Natuurlijk morgen als het binnen is even proberen aan te sluiten en kijken of het werkt, maar 6 dagen is best veel :7.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:02

Mr. Freeze

¡GO!

mrtl schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:29:
Blijkbaar krijg je de apparatuur al bijna een week voordat het abonnement in gaat. Natuurlijk morgen als het binnen is even proberen aan te sluiten en kijken of het werkt, maar 6 dagen is best veel :7.
Als je gebruik maakt van overstapservice zou ik dat niet doen, je wilt echt niet er iets in de war raakt met oude of nieuwe provider. Gewoon instructies KPN afwachten.

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:20
mrtl schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:29:
7 dagen van tevoren wordt apparatuur opgestuurd. Verbinding zelf is normaliter 2-3 dagen voor de plandatum gereed, tenzij er nog gepatcht moet worden.
De order zelf wordt pas op de plandatum afgerond en dat is ook pas het moment dat de facturatie start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

WishmasterNL schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:06:
[...]

De 4060 lijkt inderdaad de beste optie te zijn.
Jammer dat er geen 2.5 LAN poort op zit. Maar die zijn ook wel behoorlijk duurder volgens mij.
Wifi is niet interessant, daar heb ik UniFi access points voor draaien. ( don’t ask waarom ik daar dan niet op over ga om de experiabox te vervangen, geen zin om met scripts aan de gang te gaan )
De 5530 heeft SFP en een 2,5Gb ethernet poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:19
Voor 1-Gbps Internet lijkt me de 4040 of de nieuwe 4050 een prima alternatief voor een EB12.

En daarachter dan een kleine 2,5-Gbps L3 switch om de rest aan te sluiten. Waarbij de L3 switch de default gateway is voor alle aangesloten apparaten. In deze switch stel je een default route in naar de 4040/4050 voor de afhandeling van het Internet verkeer.

Op de 4040/4050 is er een static route met een verwijzing naar "subnet" 192.168.0.0/16 via de default gateway (d.w.z. de L3 switch). Dit "subnet" zorgt er voor dat de apparaten in alle eventuele vlans ook het internet op kunnen.

Dit was voor mij de goedkoopste en eenvoudigste manier om het interne netwerk te versnellen zonder de inzet van 10-Gbps. Want die 10-Gbps heeft zo zijn uitdagingen met kabels en afstanden.

[ Voor 21% gewijzigd door Airw0lf op 14-12-2024 11:38 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:36
Airw0lf schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:30:
Voor 1-Gbps Internet lijkt me de 4040 of de nieuwe 4050 een prima alternatief voor een EB12.

En daarachter dan een kleine 2,5-Gbps L3 switch om de rest aan te sluiten. Waarbij de L3 switch de default gateway is voor alle aangesloten apparaten. In deze switch stel je een default route in naar de 4040/4050 voor de afhandeling van het Internet verkeer.

Op de 4040/4050 is er een static route met een verwijzing naar "subnet" 192.168.0.0/16 via de default gateway (d.w.z. de L3 switch). Dit "subnet" zorgt er voor dat de apparaten in alle eventuele vlans ook het internet op kunnen.

Dit was voor mij de goedkoopste en eenvoudigste manier om het interne netwerk te versnellen zonder de inzet van 10-Gbps. Want die 10-Gbps heeft zo zijn uitdagingen met kabels en afstanden.
Wat is de meerwaarde van die setup t.o.v. het gebruik van een "simpele" unmanaged 2.5GbE switch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
theblindman schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:57:
[...]

Wat is de meerwaarde van die setup t.o.v. het gebruik van een "simpele" unmanaged 2.5GbE switch?
Goeie vraag - die is tweeledig:
(1) - In deze setup kun je binnen je eigen netwerk vlans gebruiken.
(2) - Al het interne verkeer heeft geen afhankelijkheid meer van de router die is aangesloten via een 1-Gbps poort. En kan daardoor blijvend op maximale snelheid verwerkt worden.

Hoewel (2) in kleine(re) omgevingen waarschijnlijk niet echt merkbaar is - zeker als alle apparaten een paar uur gedraaid hebben en de switch weet welk apparaat via welk poort bereikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1111
Airw0lf schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:11:
(2) - Al het interne verkeer heeft geen afhankelijkheid meer van de router die is aangesloten via een 1-Gbps poort. En kan daardoor blijvend op maximale snelheid verwerkt worden.
Volgens mij switched een switch op basis van MAC adres en zal al het interne verkeer alleen maar door de switch zelf afgehandeld worden en niet door de router. Dus volgens mij klopt dit argument niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
mark1111 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:22:
[...]

Volgens mij switched een switch op basis van MAC adres en zal al het interne verkeer alleen maar door de switch zelf afgehandeld worden en niet door de router. Dus volgens mij klopt dit argument niet.
Eens - voor het overgrootte deel van het verkeer klopt dat.
Alleen om die reden een L3 switch inzetten lijkt me redelijk over de top. :+

Maar er zijn een paar situaties waar je hier wat prestatiewinst kunt boeken - tis niet veel - maar toch.. Een daarvan zijn ARP requests. Een L3 switch verwerkt ARP requests sneller dan een router. Dit geldt zowel voor ARP aanvragen als voor antwoorden en updates.

Maar we zijn nu redelijk off-topic... :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Airw0lf op 14-12-2024 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:42
BootVluchteling schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:22:
[...]

Ik heb nog even getest op mijn 2,5Gbps netwerk en ik zie onder windows dat de upload achter blijft rond 600-900Mbps terwijl de download flink piekt. Pas nadat ik meer core's aan de VM heb toegewezen gaat de upload omhoog op de windows machine. Bij jou gaat het om de download, wat ik bedoel aan te geven: windows is niet betrouwbaar.

Ik ben er van overtuigd dat de KPN monteur gelijk heeft met zijn linux machine en jij nu een bug in speedtest.net aan het onderzoeken bent op twee laptops, met mogelijk gedateerde hardware. Als je hiermee verder wilt, en bewijslast wilt verzamelen. Zal je even een ander apparaat moeten organiseren, een RaspberryPi 4 is ook krachtig, even via marktplaats oid.

De linux iPerf VM en de Windows VM draaien op dezelfde proxmox hypervisor bij de hierna volgende testen.

Je ziet hier duidelijk het verschil waarbij de cores van 4 naar 8 gaan, de bovenste regel is met meer cores.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuuzTwe-cRAMns0wnYPFSntHGQU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CAATcQqA9DbJ5nlY8fHRAAiX.png?f=fotoalbum_large

Waar windows pijnlijk moeite heeft om boven de 600Mbps uit te komen haalt de CLI speedtest op Linux met 4 cores altijd de snelheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLZJpxLhlErWZiwAvrulcUnayWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uJKbQQZhUixq5rpsN3eJUkbS.png?f=fotoalbum_large

Linux 2 cores
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFzQe8dCDaBT20ZYNCTkH3J2kGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wiDPALiZNLpOiOLQ8c8fvuIl.png?f=fotoalbum_large

Windows 2 cores
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQF9o5zDF7hGy-itRHStR33Mu3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gCZj1VJrg8eQa3eSP4rLpSY2.png?f=fotoalbum_large

Linux 1 core
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZoVFhqyY8vQddgXGDZfqXSmYR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ubbSHH7IoKTf2J9XSk2j72vE.png?f=fotoalbum_large

Windows 1 core en soms komt hij hoger
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kp1d8Skw2We4Ad0XRTw1-GChhkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/66o8LSt0OYxzhxKc4ffGPW7j.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 15-12-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1111
stormfly schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:00:
[...]
Ik heb nog even getest op mijn 2,5Gbps netwerk en ik zie onder windows dat de upload achter blijft rond 600-900Mbps terwijl de download flink piekt. Pas nadat ik meer core's aan de VM heb toegewezen gaat de upload omhoog op de windows machine. Bij jou gaat het om de download, wat ik bedoel aan te geven: windows is niet betrouwbaar.
Testen met een Windows VM is bij voorbaat niet betrouwbaar. Bij een VM is je hardware gevirtualiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
mark1111 schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:23:
[...]

Testen met een Windows VM is bij voorbaat niet betrouwbaar. Bij een VM is je hardware gevirtualiseerd.
Daarom gaf ik ook expliciet aan dat beide testmachines geritualiseerd zijn. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
Charlie_Root schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:37:
[...]

Windows is berucht om problemen... 8)7

Kun je eens start -> cmd doen als Administrator en dan intikken;
code:
1
netsh interface tcp show global

Zoek naar de optie: "Receive Window Auto-Tuning Level"

Als deze disabled staat, aanzetten door het volgende commando:
code:
1
netsh int tcp set global autotuninglevel=normal
Deze staat ( en stond ) op normal. Ik ga ondertussen even verder de verzoeken / testjes draaien en zal deze reactie updaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4K6heOgUwXFNw8Fl0veB9yWvNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLmFwjJehwn6e5jxpu2dOL8k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door BootVluchteling op 15-12-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Laatst online: 03-09 20:00
Kan iemand voor mij met zijn KPN glasvezel verbinding de volgende URL testen?

https://webmail.hccnet.nl/

Die ligt er bij mij dus uit, sinds dit weekend. Via alle andere (mobiele) verbindingen werkt deze wel maar via KPN dus niet meer. Ik heb ook mijn pihole er even tussenuit gehad om dit uit te sluiten, maar blijft onbereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:07
Soundwork schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:11:

Die ligt er bij mij dus uit, sinds dit weekend. Via alle andere (mobiele) verbindingen werkt deze wel maar via KPN dus niet meer. Ik heb ook mijn pihole er even tussenuit gehad om dit uit te sluiten, maar blijft onbereikbaar.
Hier geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Hier ook geen probleem (regio Tilburg).
Wat zegt een traceroute?

[ Voor 3% gewijzigd door Lord_Dain op 15-12-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:00
Soundwork schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:11:

Hier ook geen probleem, met een pihole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Dank.... het vreemde is. Alle andere sites werken wel gewoon.....
Alleen die dus niet.

Ik heb mijn Outlook gekoppeld aan HCCnet en die geeft ook aan servers onbereikbaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Soundwork op 15-12-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Soundwork schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:17:
[...]

Dank.... het vreemde is. Alle andere sites werken wel gewoon.....
Alleen die dus niet.

Ik heb mijn Outlook gekoppeld aan HCCnet en die geeft ook aan servers onbereikbaar.
2 3 ms 2 ms 1 ms 195-190-228-145.fixed.kpn.net [195.190.228.145]
3 * * * Request timed out.
4 * * * Request timed out.
5 5 ms 5 ms 5 ms webmail.hccnet.nl [213.136.31.238]

Trace complete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Lord_Dain schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:16:
[...]

Hier ook geen probleem (regio Tilburg).
Wat zegt een traceroute?
Tracing route to bip-webmail.hcced.customer.bit.nl [213.136.31.238]
over a maximum of 30 hops:

2 3 ms 2 ms 1 ms static.kpn.net [195.190.228.54]
5 5 ms 4 ms 4 ms webmail.hccnet.nl [213.136.31.238]

Trace complete.

[ Voor 3% gewijzigd door Soundwork op 15-12-2024 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Soundwork schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:19:
[...]

Tracing route to bip-webmail.hcced.customer.bit.nl [213.136.31.238]
over a maximum of 30 hops:

2 3 ms 2 ms 1 ms static.kpn.net [195.190.228.54]
5 5 ms 4 ms 4 ms webmail.hccnet.nl [213.136.31.238]

Trace complete.
Dan is het geen routeringsissue. Relay jij mail via jouw IP en dat IP? Heb jij een router met advanced (web-)filtering die mogelijk iets tegenhoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Lord_Dain schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:23:
[...]

Dan is het geen routeringsissue. Relay jij mail via jouw IP en dat IP? Heb jij een router met advanced (web-)filtering die mogelijk iets tegenhoudt?
Nee, in mijn router is niets gewijzigd. Ook doe ik geen relay.
ICMP en tracert werken zoals gezegd normaal.
Enige wat gewijzigd is, is dat mijn PC een nieuwe SSD heeft, dus nieuwe Win11 install en ik dus ook Outlook qua server instellingen opnieuw heb ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:00
Soundwork schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:25:
[...]

Nee, in mijn router is niets gewijzigd. Ook doe ik geen relay.
ICMP en tracert werken zoals gezegd normaal.
Enige wat gewijzigd is, is dat mijn PC een nieuwe SSD heeft, dus nieuwe Win11 install en ik dus ook Outlook qua server instellingen opnieuw heb ingesteld.
Heb je misschien ipv6 geactiveerd?
Ik zag dat bip-webmail.hcced.customer.bit.nl ook ipv6 heeft:
code:
1
2
3
$ host bip-webmail.hcced.customer.bit.nl
bip-webmail.hcced.customer.bit.nl has address 213.136.31.238
bip-webmail.hcced.customer.bit.nl has IPv6 address 2001:7b8:c05::80:1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Lizard schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:28:
[...]

Heb je misschien ipv6 geactiveerd?
Ik zag dat bip-webmail.hcced.customer.bit.nl ook ipv6 heeft:
code:
1
2
3
$ host bip-webmail.hcced.customer.bit.nl
bip-webmail.hcced.customer.bit.nl has address 213.136.31.238
bip-webmail.hcced.customer.bit.nl has IPv6 address 2001:7b8:c05::80:1
Nee, maar ik denk dat ik de oorzaak al weet.....
Waarschijnlijk is mijn WAN IP op de blockinglist terecht gekomen. Mijn Outlook heeft meerdere keren gepoogd met verkeerde credentials in te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Soundwork schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:36:
[...]

Nee, maar ik denk dat ik de oorzaak al weet.....
Waarschijnlijk is mijn WAN IP op de blockinglist terecht gekomen. Mijn Outlook heeft meerdere keren gepoogd met verkeerde credentials in te loggen.
Dat was idd mijn eerste gedachte, daarom de vraag of je relayed. Maar als je niet relayed dan is het raar dat je op een blocklist terecht komt. Morgen even bellen anders?
Is er bij de installatie van die SSD ook nog iets anders geherinstalleerd?
ah: fresh W11 install.. mogelijk iets met MTU? maar dan zou je op meerdere sites issues moeten hebben en niet met de mail client.. dus t zal de blocklist zijn.

Wat zegt deze site over jouw IP?
https://check.spamhaus.org/

[ Voor 16% gewijzigd door Lord_Dain op 15-12-2024 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
Lord_Dain schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:46:
[...]

Dat was idd mijn eerste gedachte, daarom de vraag of je relayed. Maar als je niet relayed dan is het raar dat je op een blocklist terecht komt. Morgen even bellen anders?
Is er bij de installatie van die SSD ook nog iets anders geherinstalleerd?
ah: fresh W11 install.. mogelijk iets met MTU? maar dan zou je op meerdere sites issues moeten hebben en niet met de mail client.. dus t zal de blocklist zijn.

Wat zegt deze site over jouw IP?
https://check.spamhaus.org/
Het werkt al weer ;)
Mijn IP was geblokkeerd omdat ik op poort 25 en 110 invalid attempts heb gedaan en ook over poorten 995 en 587. Ik heb een ticket daar gemaakt, maar ik ben al weer ge-deblokeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-09 11:00
BootVluchteling schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:08:
[...]

Deze staat ( en stond ) op normal. Ik ga ondertussen even verder de verzoeken / testjes draaien en zal deze reactie updaten.

[Afbeelding]
Test eens met die optie disabled.

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
Munki schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:39:
[...]

Inderdaad. Nu inmiddels de derde werkdag. Ben benieuwd of ik vandaag gebeld word.

Twijfel heel erg of ik mij in de tussentijd niet bij een andere provider moet aanmelden. Belachelijk dit.
Terugkomend hierop. Wat een ongelooflijk slechte partij is KPN zeg. Ik ben zo woedend.

Aan alle kanten gaat dit fout. Ik moet zelf continu bellen om e.e.a. recht te trekken. Er worden mij dingen beloofd die ze gewoon niet nakomen. Het ergste van alles is dat een KPN medewerker beweert dat er dingen niet in de logs staan, terwijl een medewerker hiervoor de logs heeft opgelezen

Ik weet niet eens waar ik moet beginnen. Door een fout van een KPN medewerker zit ik helemaal in de shit. Ik ben zo zo zo woedend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11:21
Munki schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:48:
[...]

Terugkomend hierop. Wat een ongelooflijk slechte partij is KPN zeg. Ik ben zo woedend.

Aan alle kanten gaat dit fout. Ik moet zelf continu bellen om e.e.a. recht te trekken. Er worden mij dingen beloofd die ze gewoon niet nakomen. Het ergste van alles is dat een KPN medewerker beweert dat er dingen niet in de logs staan, terwijl een medewerker hiervoor de logs heeft opgelezen

Ik weet niet eens waar ik moet beginnen. Door een fout van een KPN medewerker zit ik helemaal in de shit. Ik ben zo zo zo woedend.
Ik had mijn hulp al aangeboden, geen reactie gekregen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
Economics schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:19:
[...]
Ik had mijn hulp al aangeboden, geen reactie gekregen..
Excuus. Dat heb ik even gemist.

Ik ben inmiddels (wat) afgekoeld, waardoor ik weer wat rationeler kan nadenken.

Echter, wat mij vanmiddag is gebeurd heb ik geen woorden voor. Wat ik aangaf; Door een fout van een medewerker enkele dagen geleden, werd ik met 1 druk op de knop volledig afgesloten van het internet. Om dit recht te trekken moest ik eerst langs 2 medewerkers, alvorens het bij "Spoed en Herstel" terechtkwam. 1 van die medewerkers heeft mij verzekerd: Uw abonnement wordt voledig hersteld zoals het voorheen was. Dus inclusief kortingen en het tarief dat ik betaalde. Daar is een log van gemaakt. Door de persoon van spoed en herstel werd hetzelfde bevestigd: Komt goed. Het wordt weer zoals het was. Hij heeft dit zelfs nog met zijn leidinggevende moeten checken omdat het om een abonnement ging dat niet meer bestaat (Hussel internet). Hij gaf aan, zodra we ophangen, pas ik die korting toe. Dat is niet gebeurd. Dus heb ik een dag of 2 later weer gebeld met de vraag hoe of wat. Ook deze persoon gaf aan: De korting wordt erop toegepast, dat zie ik in de log staan, echter is het abonnement nog steeds in bestelling (merkwaardig), dus kan ik nu niets doen.

Nu heb ik dus vandaag weer gebeld, aangezien ik inmiddels een factuur heb ontvangen dat bijna 200% duurder is dan wat het voorheen was. En dit was geen fijn gesprek. De persoon in kwestie dacht niet bepaald mee, ondanks er inmiddels een behoorlijke log was opgebouwd. Zij gaf echter aan: Nee hoor, nergens in de log staat dat de korting zoals het voorheen was, weer hersteld mag worden. Merkwaardig, aangezien de persoon van spoed en herstel deze log nog heeft opgelezen en de persoon van klantenservice erna. Eindstand: We kunnen niets voor je doen, want geen bewijs. Je zit nu aan een abonnement vast dat bijna 200% duurder is. Fijne avond nog.

Nu heb ik ze net gebeld, om per direct op te zeggen. Deze persoon gaf aan: Met mijn manager besproken en vanwege alle ellende, wordt deze asap opgezegd en wordt de laatste factuur gecrediteerd. Netjes.

Nu op zoek naar een andere aanbieder. Helaas toch hetzelfde netwerk, daar kom ik niet onderuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Vandaag eens een Speedtest kunnen doen met een 2,5Gb ethernet adapter. Ethernet kabel rechtstreeks op de 2,5Gb poort van de Fritzbox 5530 AON aangesloten. Betreft een Windows 11 laptop, speedtest via CLI uitgevoerd.

1Gb ethernet adapter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mFM8TmNrcXHCRv7XNpi_Y1Vhqo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aHKZUYkstmOblB5WkINjYg8H.png?f=fotoalbum_tile

2,5Gb ethernet adapter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pftEsIjuTT63IA47KL4vQkn6J0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/brnPNybViMcnaT0BOSb2zt0M.png?f=fotoalbum_tile

Ik had zelf een iets hogere snelheid via 2m5GB verwacht, aangezien ik via de Speedtest app op AppleTV 934/934Mb haal en deze heeft een 1Gb ethernet poort.

Edit: 1Gb AON verbinding. Ik ben tevreden met de snelheid en was nieuwsgierig of 1Gb ethernet apparatuur nog enigszins een beperkende factor zou zijn. Dat valt dus reuze mee.

[ Voor 8% gewijzigd door Dj-sannieboy op 16-12-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Dj-sannieboy schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:40:
Vandaag eens een Speedtest kunnen doen met een 2,5Gb ethernet adapter. Ethernet kabel rechtstreeks op de 2,5Gb poort van de Fritzbox 5530 AON aangesloten. Betreft een Windows 11 laptop, speedtest via CLI uitgevoerd.

1Gb ethernet adapter:
[Afbeelding][/TD]

2,5Gb ethernet adapter:
[Afbeelding]

Ik had zelf een iets hogere snelheid verwacht, aangezien ik via de Speedtest app op AppleTV 934/934Mb haal.
De hamvraag is natuurlijk wel abonnement je hebt en of het AON of XGS-PON is.

Voor AON met een 1 Gbps. abonnement zijn dit normale snelheden. Bij XGS-PON 1 Gbps. Zou je iets over de 1000 Mbps. halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
ernstoud schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:45:
[...]

Voor AON met een 1 Gbps. abonnement zijn dit normale snelheden. Bij XGS-PON 1 Gbps. Zou je iets over de 1000 Mbps. halen.
Hij zegt zelf Fritzbox 5530 AON aangesloten, ga er vanuit dat het AON is wat zijn snelheid meer dan prima maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Economics schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:57:
[...]

Hij zegt zelf Fritzbox 5530 AON aangesloten, ga er vanuit dat het AON is wat zijn snelheid meer dan prima maakt :)
Aha, overheen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
ernstoud schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:45:
[...]

Hoe kan het dat je met XGS-PON 1 Gbps iets over de 1000 Mbps haalt?
En met AON niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:10

Wildfire

Joy to the world!

Airw0lf schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:14:
[...]

Hoe kan het dat je met XGS-PON 1 Gbps iets over de 1000 Mbps haalt?
En met AON niet?
Omdat XGS-PON meer dan 1 gigabit aankan, je profielsnelheid staat dan een stukje hoger dan 1 gigabit zodat zelfs met overhead je nog op je 1 gigabit kunt uitkomen.

Met AON is die extra ruimte er niet.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Wildfire schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:20:
[...]

Omdat XGS-PON meer dan 1 gigabit aankan, je profielsnelheid staat dan een stukje hoger dan 1 gigabit zodat zelfs met overhead je nog op je 1 gigabit kunt uitkomen.

Met AON is die extra ruimte er niet.
Met de aanname dat de transmissiesnelheid ook bij XGS-PON 1-Gbps is:
Waar zit die extra ruimte dan precies in?
Werkt dat met elke router? Dus ook die met een 1-Gbps WAN-poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
Airw0lf schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:45:
[...]

In de shaper die we op de configuratie zetten van de klant op de olt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Economics schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:53:
[...]

In de shaper die we op de configuratie zetten van de klant op de olt
Ja - snap ik - maar doelde eigenlijk op de netwerk pakketjes.
Waar zit daar de extra ruimte voor die extra capaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-09 11:13
Airw0lf schreef op maandag 16 december 2024 @ 23:27:
[...]

Ja - snap ik - maar doelde eigenlijk op de netwerk pakketjes.
Waar zit daar de extra ruimte voor die extra capaciteit?
Bij XGS-PON is de maximale snelheid 10 Gbit/s, dus stel je 'knijpt' de lijn op 1.1Gbit/s, en je hebt 2.5Gbit/s kabels en apparatuur, dan kun je met overheid toch tegen de 1Gbit/s halen.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Airw0lf schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:45:
[...]

Fysiek is de belichting van het pad 10Gbps waarbij er met shaping 1Gbps wordt afgedwongen in software. Dat maakt ook dat XGS-PON klanten bij KPN ook 4Gbps kunnen afnemen, het pad is fysiek in staat tot 10Gbps te schalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
stormfly schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:00:
[...]

Fysiek is de belichting van het pad 10Gbps waarbij er met shaping 1Gbps wordt afgedwongen in software. Dat maakt ook dat XGS-PON klanten bij KPN ook 4Gbps kunnen afnemen, het pad is fysiek in staat tot 10Gbps te schalen.
Ok - dank je voor de toelichting.

Wil dat dan ook zeggen dat ik bij XGS-PON een NT krijg met een 10-Gbps poortje?
Wat dan aangesloten wordt op een router met een 10-Gbps WAN poort?
Of hoe ziet dat stukje er dan uit?

Is er een manier om van AON over te stappen naar XGS-PON?
Anders dan een 4-Gbps abonnement af te sluiten?

Of zijn er argumenten om toch op AON te blijven zitten?

[ Voor 13% gewijzigd door Airw0lf op 17-12-2024 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:40
@Airw0lf Als het werkt en je de snelheid haalt maakt het (bijna) niets uit op welke manier je bent aangesloten. Dat kleine stukje extra snelheid zul je niet merken. Uiteindelijk bepaald de provider op welke techniek je bent/wordt aangesloten en heb je daar geen keuze in. KPN is gewoon vol nieuwe netwerken aan het uitrollen met wijkkasten met XS-GPON zodat ze minder fibers nodig hebben (al vraag ik me af of je hier nu zo enorm op kosten bespaard, de grootste kosten zijn het graafwerk en een extra buis leggen is nu niet enorm duur als het toch al open is) en kleinere wijkkasten (wel meerdere) tov een grote POP moeten plaatsen.

Verder is commercie ook een enorme drijfveer voor KPN omdat je op deze manier een gesloten netwerk maakt. Waar je in de oude situatie (en ijv. bij OpenDutchFiber) de POP openstelt voor elke provider moet je hier als andere provider gebruik maken van KPN apparatuur en een vergoeidng afdragen (en dit zie je ook in de prijs terug). Odido maakt bij ODF ook gebruik van XS-GPON maar plaatst de switches dan in de POP (ook ruimte besparing) maar heb je alsnog een dedicated gelaste fiber naar elke woning.

Wat mij betreft had de overheid het "ODF model" moeten afdwingen (dus POP's met dedicated fibers) omdat dit veel beter werkt om concurrenten een betere kans te geven om goedkoper te leveren. ODF is puur alleen netwerkbeheerder en zelf geen provider en dus ook de reden om dit zo te doen. Je zou daarmee theoretisch zelfs lokale spelers kunnen hebben die in een wijk/dorp apparatuur in en een backbone naar een POP leggen en zo zelf lokaal gaan opereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
Charlie_Root schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:11:
[...]

Test eens met die optie disabled.
Ga ik doen. Verder ben ik door KPN gisteren teruggebeld met de boodschap waar ik al bang voor was. Onze monteur heeft de waardes getest, deze zijn binnen de juiste waardes, het is uw probleem.... Korting kunnen we u niet bieden, hooguit dat u binnen een jaar na afsluiting uw contract mag opzeggen ipv na 2 jaar. Effectief gezien is dit over ~6 weken na nu. Ergens nog enigszins ok, maar nog steeds niet echt een oplossing. Hamvraag voor nu is of ik bij bijvoorbeeld Ziggo dan niet deze issues zou hebben. Iemand enig idee hoe groot de kans van slagen is dat dit probleem niet bij Ziggo zou optreden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:07
BootVluchteling schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:41:
[...]
Iemand enig idee hoe groot de kans van slagen is dat dit probleem niet bij Ziggo zou optreden?
Die durf ik wel te gokken op < 1 %. Het feit dat een linux computer wel de beloofde snelheid haalt toont aan dat het probleem toch echt niet bij de provider ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
Muis666 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:51:
[...]

Die durf ik wel te gokken op < 1 %. Het feit dat een linux computer wel de beloofde snelheid haalt toont aan dat het probleem toch echt niet bij de provider ligt.
Ik deel je mening, maar kan jij me dan verklaren waarom de monteur met een tablet (en mijn zwager met Windows laptop) in de meterkast rechtstreeks op de KPN box ook niet de juiste waardes haalden? Waardoor ik verkapt dus al mijn randapparatuur uit heb gesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Airw0lf schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:34:
[...]

Ok - dank je voor de toelichting.

Wil dat dan ook zeggen dat ik bij XGS-PON een NT krijg met een 10-Gbps poortje?
Wat dan aangesloten wordt op een router met een 10-Gbps WAN poort?
Beide vragen: ja,
Is er een manier om van AON over te stappen naar XGS-PON?
Anders dan een 4-Gbps abonnement af te sluiten?
KPN moet natuurlijk in de POP waar jij op aangesloten zit XGS-PON infra hebben, vandaar dat 4 Gbps. nog niet overal beschikbaar is.
Of zijn er argumenten om toch op AON te blijven zitten?
Voordeel van AON is dat het voor de consument veel goedkoper is om volledig eigen apparatuur te gebruiken. Eén AON SFP kost bij fs.com iets van EUR 15. Een XGS-PON SFP+ tien keer zoveel (Zaram ZXOS11NPI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
jongetje schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:52:
@Airw0lfKPN is gewoon vol nieuwe netwerken aan het uitrollen met wijkkasten met XS-GPON zodat ze minder fibers nodig hebben (al vraag ik me af of je hier nu zo enorm op kosten bespaard, …
De grootste kostenbesparing bij XGS-PON is dat er veel minder belichting nodig is. Bij AON heeft elke abonnee in de POP optiek en een poort Bij XGS-PON is dat per 32, 64 of zelfs 128 abonnees.

Zo’n laserdiode / SFP verbruikt iets van 2 Watt. In een POP met vele duizenden aansluitingen loopt dat in de tientallen kW. Los van het veel lagere verbruik en afmetingen van XGS-PON switches een besparing 24/7 van tot 70%. Daardoor ook minder koeling nodig in de POP, hogere betrouwbaarheid etc.

Mooi vergelijk hier met foto’s van een Cisco AON switch en een Nokia XGS-PON OLT: ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:00
ernstoud schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:55:
[...]

Voordeel van AON is dat het voor de consument veel goedkoper is om volledig eigen apparatuur te gebruiken. Eén AON SFP kost bij fs.com iets van EUR 15. Een XGS-PON SFP+ tien keer zoveel (Zaram ZXOS11NPI).
Persoonlijk vind ik dat wel een niche dingetje.
Dat iemand een eigen router wil gebruiken kan ik mij heel goed voorstellen (doe ik zelf ook) en aangezien alle aanhoudende dramas met de verplichte updates die gepushed worden voor de EB12 vind ik dat ook een groot voordeel.

Maar om nu €15-150 euro meer uit te gegeven om de ONT die je "gratis" krijgt en niets meer kan/doet dan licht->koper er tussenuit te kunnen halen vind ik dan persoonlijk weer een bruggetje te ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Telin schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:15:
[...]

Persoonlijk vind ik dat wel een niche dingetje.
Dat iemand een eigen router wil gebruiken kan ik mij heel goed voorstellen (doe ik zelf ook) en aangezien alle aanhoudende dramas met de verplichte updates die gepushed worden voor de EB12 vind ik dat ook een groot voordeel.

Maar om nu €15-150 euro meer uit te gegeven om de ONT die je "gratis" krijgt en niets meer kan/doet dan licht->koper er tussenuit te kunnen halen vind ik dan persoonlijk weer een bruggetje te ver.
Persoonlijk voor jou dus niet, voor anderen wel. Er zijn veel Tweakers (zoals ik) die graag volledig beheer hebben over hun lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
ernstoud schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:55:
[...]

Beide vragen: ja,

[...]

KPN moet natuurlijk in de POP waar jij op aangesloten zit XGS-PON infra hebben, vandaar dat 4 Gbps. nog niet overal beschikbaar is.

[...]

Vooralsnog zou ik het prima vinden om de 10-Gbps KPN-ONT te gebruiken.
Dit geeft me wat meer flexibiliteit bij het plaatsen van apparatuur.
Zeker als die overweg kan met een 2,5-Gbps WAN-poort op 2,5-Gbps-FDX.
Kan dat?

Volgens de KPN site is op mijn huisadres SuperFiber 4 beschikbaar.
Wat dan wil zeggen dat er in de POP een omzetting nodig is naar XGS-PON?
En dat ik dan een ONT krijg toegestuurd?
Welke zou dat kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Airw0lf schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:45:
[...]

Vooralsnog zou ik het prima vinden om de 10-Gbps KPN-ONT te gebruiken.
Dit geeft me wat meer flexibiliteit bij het plaatsen van apparatuur.
Zeker als die overweg kan met een 2,5-Gbps WAN-poort op 2,5-Gbps-FDX.
Kan dat?
Ja. Die 10 Gbps poort is 1 en 2.5 Gbps. compatible.
Volgens de KPN site is op mijn huisadres SuperFiber 4 beschikbaar.
Wat dan wil zeggen dat er in de POP een omzetting nodig is naar XGS-PON?
En dat ik dan een ONT krijg toegestuurd?
Welke zou dat kunnen zijn?
Twee keer ja. En de ONT die je krijgt is vrijwel zeker de Genexis. Als je de meest moderne FTU hebt (witte vierkante kastje met blauw klepje rechts onderin) dan schuif je die er zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
ernstoud schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:49:
[...]

Ja. Die 10 Gbps poort is 1 en 2.5 Gbps. compatible.

[...]

Twee keer ja. En de ONT die je krijgt is vrijwel zeker de Genexis. Als je de meest moderne FTU hebt (witte vierkante kastje met blauw klepje rechts onderin) dan schuif je die er zo op.
Nogmaals bedankt voor de snelle en to-the-point re-acties.

Bijgevoegd een foto van de FTU op dit moment.
Volgens mij is rechts een lege huls en zit de FTU links.
Wat dan zou betekenen dat ik alles los moet halen/schroeven?
Hoe haal ik de kap er vanaf? Zodat ik kan zien wat eronder zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8om5U9Q6EoiUvL_vHfppmVfosKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MIwTdA80QObkmVMH51SQ1Pn5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:00
Airw0lf schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:19:
[...]

Nogmaals bedankt voor de snelle en to-the-point re-acties.

Bijgevoegd een foto van de FTU op dit moment.
Volgens mij is rechts een lege huls en zit de FTU links.
Wat dan zou betekenen dat ik alles los moet halen/schroeven?
Hoe haal ik de kap er vanaf? Zodat ik kan zien wat eronder zit?

[Afbeelding]
Dit is een oudere FTU en daarvoor zijn er op dit moment nog geen ONT's beschikbaar die er op schuiven. Dus bij een overstap naar XGS-PON/4Gbit moet een monteur van KPN komen om een kerstboompje te maken (aparte ONT met een glaskabeltje op de connector in de FTU).

NB: De lege kap aan de rechterkant, maar ook de NT op de linkerkant kan je er af schuiven door bovenop dat lipje in te drukken en tegelijkertijd de kap/NT naar boven te schuiven. Dat kan een paar centimeter en daarna kan je de kap/NT naar je toe eraf halen.
Maar dat hoeft dus allemaal niet omdat de monteur dat voor je doet!!

Edit: aangepast. ONT voor oudere FTU's is al wel beschikbaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Barre73 op 17-12-2024 21:50 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12:57
Barre73 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:27:
[...]

Dit is een oudere FTU en daarvoor zijn er op dit moment nog geen ONT's beschikbaar die er op schuiven. Dus bij een overstap naar XGS-PON/4Gbit moet een monteur van KPN komen om een kerstboompje te maken (aparte ONT met een glaskabeltje op de connector in de FTU).

NB: De lege kap aan de rechterkant, maar ook de NT op de linkerkant kan je er af schuiven door bovenop dat lipje in te drukken en tegelijkertijd de kap/NT naar boven te schuiven. Dat kan een paar centimeter en daarna kan je de kap/NT naar je toe eraf halen.
Er is al wel 1 XGS-PON ONT beschikbaar en ik meen me te herinneren dat er eerder in een kpn topic er een foto van was geplaatst.

Edit: Gevonden: https://gathering.tweaker...message/80991194#80991194

[ Voor 6% gewijzigd door dunkiegaming op 17-12-2024 14:54 . Reden: Link toegevoegd ]

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 20:29
Ik heb ook een vraagje deels dit topic doorlezen.
Wij hebben een kpn 1gb aansluiting.
Nu ben ik een beetje aan het kijken maar kom er niet echt aan uit.
Ik heb waar de glasvezel binnen komt de kpn modem staan.
Deze is verbonden met ethernet cat 6 richting de tv voor de kpn box in de tv kast staan dan een netgear gs308 welke weer verbinding geeft aan de playstation tv en kpn box.
Vanuit de kpn modem gaat er een kabel richting de asus rt-ax92u.
Deze is asus en bedraad verbonden naar een andere asus rt-ax92u op de bovenverdieping.

Nu heb ik net een test gedaan omdat ik de snelheid toch wat achteruit vind gaan en kom ik op de volgende resultaten waarbij de kpn modem dus bijna 3 x zo snel is als de asus routers.

Resultaat via de tablet van de WiFi op de kpn modem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FymjLRXGr_U4S2JR85lGCM4V2R4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMHxLvda3w2y4rTwwEl09zlu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NoYXfyqkwgUUTNo_-1f_bfa3Qk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BzPEH60XujnGUMC7ewD0lZeB.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaand is resultaat van de asus router.
Wat is er hier aan de hand ?
Asus routers zijn al wel 2 1/2 jaar oud maar dat het verschil zo groot was had ik niet gedacht aangezien de asus routers toen toch best wat gekost hebben 450 euro ofzo.

Wat is nu de beste optie om toch de snelheid te kunnen halen asus vervangen of is het gewoon iets wat ik kan instellen in de asus router zelf of zijn ze gewoon verouderd ?

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12:57
camel1987 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:44:
Deze is verbonden met ethernet cat 6 richting de tv voor de kpn box in de tv kast staan dan een netgear gs308 welke weer verbinding geeft aan de playstation tv en kpn box.
Deze is asus en bedraad verbonden naar een andere asus rt-ax92u op de bovenverdieping.

Nu heb ik net een test gedaan omdat ik de snelheid toch wat achteruit vind gaan en kom ik op de volgende resultaten waarbij de kpn modem dus bijna 3 x zo snel is als de asus routers.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Asus routers zijn al wel 2 1/2 jaar oud maar dat het verschil zo groot was had ik niet gedacht aangezien de asus routers toen toch best wat gekost hebben 450 euro ofzo.

Wat is nu de beste optie om toch de snelheid te kunnen halen asus vervangen of is het gewoon iets wat ik kan instellen in de asus router zelf of zijn ze gewoon verouderd ?
Je asus heeft geen wifi 6 of 6E. Met wifi 6/6E zou je wel gewoon >1Gbit kunnen trekken op wifi.

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
dunkiegaming schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:49:
[...]

Je asus heeft geen wifi 6 of 6E. Met wifi 6/6E zou je wel gewoon >1Gbit kunnen trekken op wifi.
Is dat het verschil ja is dat dan zo groot ?
Zelfs de ps5 is via de wifi ook sneller als via de asus router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wellicht gebruiken beide routers totaal verschillende kanalen en bandbreedtes. Of de Asus alleen 2.4 GHz. Hier is zonder meer info weinig over te zeggen. Inloggen in beide routers en wifi parameters bekijken, zonodig gelijk trekken en opnieuw meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zijn die Asus routers als router in gebruik? Of als WiFi-AP?
En als het als router is, zijn ze dan via de WAN-poort aangesloten?

Als WiFi-AP zouden ze beter moeten kunnen - ze ondersteunen WiFi 6.
Stond je op het moment van meten in dezelfde ruimte als de Asus router?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:59
Wellicht ja Asus router goed instellen.
Volgens de specs heeft hij Wifi6 maar dat heeft je tablet niet.
Dit heeft hij wel met het KPN modem zo te zien.

Wifi6 aanzetten en de bandbreedte op 160 mhz zetten of 80 mhz ipv 40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:00
ernstoud schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:33:
[...]
Er zijn veel Tweakers (zoals ik) die graag volledig beheer hebben over hun lijn.
Puur voor mijn eigen interesse... hoe heb je meer controle over je lijn zonder ONT?
Zover mijn bekend is de ONT niets meer of minder dan een omvormer van glas naar koper, niet echt een apparaat waarbij een persoonlijke configuratie noodzakelijk is of waarmee je een netwerk kan inrichten o.i.d..
Dit zie ik bijvoorbeeld wel in bij een eigen router die direct gevolgen heeft voor de (on)mogelijkehden voor je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 21-08 00:02
Barre73 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:27:
[...]

@Barre73 dit is niet Juist.

ONT voor TY-01 en GN01/02 zijn vrij gegeven, Beide zijn op dit moment van Genexis. voor de TY-01 komt Q1 2025 een Nokia versie
Monteurs hebben beide op de auto
TY-01 wordt ook als DHZ aangeboden dat de klant zelf kan wisselen.
GN01/02 is altijd met monteurs bezoek

[ Voor 4% gewijzigd door jopoh op 17-12-2024 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Telin schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:35:
[...]

Puur voor mijn eigen interesse... hoe heb je meer controle over je lijn zonder ONT?
Zover mijn bekend is de ONT niets meer of minder dan een omvormer van glas naar koper, niet echt een apparaat waarbij een persoonlijke configuratie noodzakelijk is of waarmee je een netwerk kan inrichten o.i.d..
Dit zie ik bijvoorbeeld wel in bij een eigen router die direct gevolgen heeft voor de (on)mogelijkehden voor je netwerk.
Met een eigen ONT en nog meer met een eigen SFP+ kun je wat meer logging doen van parameters van de lijn zoals demping. En heb je geen narigheid als de provider besluit iets te veranderen. Geen gedoe zoals KPN had met een achterlijke fout in een Genexis serie die stuk ging na stroomuitval.

Minder afhankelijk van de grillen en grollen van je provider dus. En als je een router hebt met een SFP+ cage zoals een UDM Pro dan kan ik me voorstellen dat je die ook wilt gebruiken.

Maar goed, het is een niche hoor voor een klein deel van de gebruikers, de “echte” Tweakers ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Airw0lf schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:01:
[...]

Zijn die Asus routers als router in gebruik? Of als WiFi-AP?
En als het als router is, zijn ze dan via de WAN-poort aangesloten?

Als WiFi-AP zouden ze beter moeten kunnen - ze ondersteunen WiFi 6.
Stond je op het moment van meten in dezelfde ruimte als de Asus router?
Ze staan als router gekoppeld op de kpn modem.
De asus router hangt boven de kpn modem.

@ernstoud
De asus zend ook 5ghz uit veel apparaten hier jn huis ondersteunen dat ook.

Wat zijn de ervaringen hier met de kpn superwifi punten ?

[ Voor 4% gewijzigd door camel1987 op 17-12-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
camel1987 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:37:
[...]
@ernstoud
De asus zend ook 5ghz uit veel apparaten hier jn huis ondersteunen dat ook.

Wat zijn de ervaringen hier met de kpn superwifi punten ?
Dan zou ik het zoeken in kanaal en bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
camel1987 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:37:
[...]

Ze staan als router gekoppeld op de kpn modem.
De asus router hangt boven de kpn modem.
En met welke poorten gebruik je precies?

Bijvoorbeeld: de WAN-poort van beide Asus routers zitten op LAN-poorten van de KPN-box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Airw0lf schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:46:
[...]

En met welke poorten gebruik je precies?

Bijvoorbeeld: de WAN-poort van beide Asus routers zitten op LAN-poorten van de KPN-box.
Wan poort van kpn gaat de asus boven de router in op de wan poort.

Dan gaat er een kabel van de asus naar de andere asus router richting de bovenverdieping.
Dit moet schijnbaar zo anders herkende de asus op de bovenverdieping de asus niet als wired backhaul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:00
jopoh schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:35:
[...]

@Barre73 dit is niet Juist.

ONT voor TY-01 en GN01/02 zijn vrij gegeven, Beide zijn op dit moment van Genexis. voor de TY-01 komt Q1 2025 een Nokia versie
Monteurs hebben beide op de auto
TY-01 wordt ook als DHZ aangeboden dat de klant zelf kan wisselen.
GN01/02 is altijd met monteurs bezoek
Dank voor de correctie dan! :)

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
mgiebels schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:23:
Wellicht ja Asus router goed instellen.
Volgens de specs heeft hij Wifi6 maar dat heeft je tablet niet.
Dit heeft hij wel met het KPN modem zo te zien.

Wifi6 aanzetten en de bandbreedte op 160 mhz zetten of 80 mhz ipv 40
160 MHz is zeker in drukkere omgevingen vragen om problemen. De meeste clients ondersteunen het ook helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
camel1987 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:49:
[...]

Wan poort van kpn gaat de asus boven de router in op de wan poort.

Dan gaat er een kabel van de asus naar de andere asus router richting de bovenverdieping.
Dit moet schijnbaar zo anders herkende de asus op de bovenverdieping de asus niet als wired backhaul.
WAN poort van KPN naar de WAN poort van de Asus router?
Met beide Asus-en als router?

Ik snap je verhaal het niet. Maar mijn inschatting is dat je de Asus routers beter om kunt zetten naar een WiFi-AP. En dan als AP aansluiten zoals in onderstaand schema is opgenomen:

Internet-KPN ==> [ WAN | KPN-Box | LAN ] ==> [ WAN | Asus AP-1 | LAN ] ==> [ WAN | Asus AP-2 ]

Het is dan wel handig als de WiFi van de KPN-box uitgeschakeld kan worden.

In deze opzet zitten alle apparaten - ook de Asus AP's - in het subnet van de KPN-box.
Dus DHCP en zo moet hier wel aan staan.

Dit is de meest eenvoudige config. Waarbij de meerwaarde van WiFi-mesh zeer beperkt is.
Als die uitgeshakeld is ga je niks missen - zolang alle SSID's maar hetzelfde zijn => zelfde naam en zelfde ww.

[ Voor 21% gewijzigd door Airw0lf op 18-12-2024 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Telin schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:35:
[...]

Heb toevallig wat commandos neergezet om wat inzicht te geven.

stormfly in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 18-12-2024 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
stormfly schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:13:
[...]

Heb toevallig wat commandos neergezet om wat inzicht te geven.
Vind je het erg dat ik van deze post niets begrijp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
ernstoud schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:16:
[...]

Vind je het erg dat ik van deze post niets begrijp?
Ja het linkje was niet meegekomen net aangepast. Die techcommandos zijn voor mij een reden om mijn ONT uit te faseren en zelf de "controle" te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
stormfly schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:18:
[...]

Ja het linkje was niet meegekomen net aangepast. Die techcommandos zijn voor mij een reden om mijn ONT uit te faseren en zelf de "controle" te hebben.
Aha, een “echte” Tweaker. Gek op data, net als ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Airw0lf schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:00:
[...]

WAN poort van KPN naar de WAN poort van de Asus router?
Met beide Asus-en als router?

Ik snap je verhaal het niet. Maar mijn inschatting is dat je de Asus routers beter om kunt zetten naar een WiFi-AP. En dan als AP aansluiten zoals in onderstaand schema is opgenomen:

Internet-KPN ==> [ WAN | KPN-Box | LAN ] ==> [ WAN | Asus AP-1 | LAN ] ==> [ WAN | Asus AP-2 ]

Het is dan wel handig als de WiFi van de KPN-box uitgeschakeld kan worden.

In deze opzet zitten alle apparaten - ook de Asus AP's - in het subnet van de KPN-box.
Dus DHCP en zo moet hier wel aan staan.

Dit is de meest eenvoudige config. Waarbij de meerwaarde van WiFi-mesh zeer beperkt is.
Als die uitgeshakeld is ga je niks missen - zolang alle SSID's maar hetzelfde zijn => zelfde naam en zelfde ww.
Hij staat nu volgens mij als router zelf niet als ap.

Als ik dit verander ga ik dan hogere snelheden behalen ? Of blijft dit dan gelijk.

Ik wil toch binnenkort gaan kijken voor een nieuwe router maar heb nog geen goede keus kunnen maken.
Als ik voor in huis een goede router heb red ik het volgens mij wel door heel het huis heen oud huis 1921 met houten vloeren.

In principe gaat elk signaal hier wel doorheen.
Mijn vraag hierbij is dan ik heb boven wel kabel nodig voor mijn zoontje zijn pc en nog andere zaken die ethernet verbonden zijn welke splitter raden jullie dan aan hieraan vast te knopen voor ook gewoon voldoende snelheid.

Beneden heb ik nu dus ook een splitter de netgear gs308 maar volgens mij geeft deze ook niet de volle snelheid door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
camel1987 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:37:
[...]

Hij staat nu volgens mij als router zelf niet als ap.

Als ik dit verander ga ik dan hogere snelheden behalen ? Of blijft dit dan gelijk.

Ik wil toch binnenkort gaan kijken voor een nieuwe router maar heb nog geen goede keus kunnen maken.
Als ik voor in huis een goede router heb red ik het volgens mij wel door heel het huis heen oud huis 1921 met houten vloeren.

In principe gaat elk signaal hier wel doorheen.
Mijn vraag hierbij is dan ik heb boven wel kabel nodig voor mijn zoontje zijn pc en nog andere zaken die ethernet verbonden zijn welke splitter raden jullie dan aan hieraan vast te knopen voor ook gewoon voldoende snelheid.

Beneden heb ik nu dus ook een splitter de netgear gs308 maar volgens mij geeft deze ook niet de volle snelheid door.
We zijn behoorlijk off-topic nu - een vervolg liefst via een PB.

Een router-achter-router-achter-router levert altijd vertraging. Daarnaast hebben Asus routers standaard allerhande firewall functies aan staan die afhankelijk zijn van internet diensten. Hierdoor ontstaat er nog meer vertraging.

Afgaande op je antwoorden heb ik het vermoeden dat je e.e.a. fout aangesloten hebt. Maar dit kan ik niet echt hard maken omdat je tot nu toe alle vragen maar half of niet beantwoord. :X

Dus ja - beide Asus routers omzetten naar AP zal beter werken. En ook een aantal mogelijke foutsituaties uitsluiten. :Y

[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 18-12-2024 17:58 ]

Pagina: 1 ... 170 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen