[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 169 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti44
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:10
storchaveli schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:37:
Hallo allen,

Ik zit al een tijdje te denken om van ziggo naar kpn over te stappen, heb nu eindelijk glasvezel tot in de meterkast zitten.

Voor het maandbedrag hoef ik het niet te doen, het gaat mij puur om de upload snelheid.

Ik heb 3 vragen;

1.

Ik kijk veel lineair tv (ook opgenomen programma’s terugkijken).
Hoe is de beeldkwaliteit bij kpn via hun tv box vergeleken met ziggo met hun media next box? Dus in principe coax vs. constant lineair tv kijken via het iptv protocol.

Want ik lees allemaal verschillende reacties daarover…

Alvast bedankt!

Mvg,

Storchie
ik heb precies dezelfde situatie, ook Ziggo en te denken om over te stappen. Ook voor mij de vraag over tv kijken. Iemand die hier wat over kan zeggen? Ziggo staat volgens wel bekend dat TV kijken daar het beste geregeld is via hun box t.o.v. andere aanbieders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 13:03

Arjan A

Cenosillicafoob

Matti44 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:48:
[...]

ik heb precies dezelfde situatie, ook Ziggo en te denken om over te stappen. Ook voor mij de vraag over tv kijken. Iemand die hier wat over kan zeggen? Ziggo staat volgens wel bekend dat TV kijken daar het beste geregeld is via hun box t.o.v. andere aanbieders
Tja, DVB is gewoon nog altijd het beste. Al kunnen aanbieders dat ook verpesten met te lage bitrates.
Ik keek jaren via de satelliet (DVB-S2) en dat was tot een paar jaar geleden superieur aan welke IP-based televisie dan ook.
Verder hoor ik ook veel klachten over "opnemen": in de cloud staan gewoon alle programma's die ooit zijn uitgezonden, en als je kiest om het op te nemen, krijg je beschikking tot dat programma. Achteraf kan dat dan weer niet (waarom, vraag ik me af, het is een kwestie van een vlaggetje plaatsen).
IP based tv geeft de aanbieders een hoop extra verdienmodelijkheden, zoals uitgesteld kijken, terugkijken en opnemen. Dat dat niet altijd foutloos gaat, lees je wel terug in de supportfora.
Ik ben misschien wat ouderwets, maar ik kijk nog altijd via mijn DVB settop-box. Digitenne voor NPO1,2,3 en satelliet voor BBC/CH4/Duitsland/Frankrijk. Gemist kan wel via de NPO app, en opnames staan op de interne SSD. Geen gedoe met rechten of ineens verdwijnende opnames.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:01

Reneger

Wie? IK?

Ik kijk gewoon TV, en heb weinig problemen. Al heb ik nog wel de oude Arris box, dus ik ben niet representatief voor nieuwe klanten (Die krijgen een of andere nieuwe unit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 01:29

juggle

Papa, ondernemer, gamer

rverheij schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:04:
[...]

Het is WEL mogelijk om die upload ook op dezelfde als de download te krijgen. Ik heb aan de hand van https://forum.kpn.com/thu...-box-458609/index342.html eea kunnen fixen door de mss-clamp aan te passen.

options {
mss-clamp {
interface-type pppoe
mss 1452
}
mss-clamp6 {
interface-type pppoe
mss 1432
}
Dit levert hier een prima upload en download op zonder dat de CPU van de EdgerouterX het weer zwaar krijgt bij de upload.
Wauw, idd je bent een topper!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2gJEbNn66HCWsVycrZV44QYy7w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FVU54MZ7zRrLnD1TKLNDi0kt.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door juggle op 20-11-2024 13:00 ]

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Arjan A schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:26:
Verder hoor ik ook veel klachten over "opnemen": in de cloud staan gewoon alle programma's die ooit zijn uitgezonden, en als je kiest om het op te nemen, krijg je beschikking tot dat programma.
Vind dat KPN dat recent behoorlijk verslechterd heeft, ja, in elk geval voor de TV app (LG).

Eerder kon ik een opname gewoon kijken tijdens het opnemen - elke reeds uitgezonden minuut, geheel naar eigen keuze. Nu kijk ik tijdens de lopende uitzending naar een 'begin gemist' constructie waarin ik niet normaal heen en weer kan spoelen. En het irritantste: kort na de uitzending is er een periode waarin de het programma helemaal niet toegankelijk is. (Vanaf ca. 15 minuten na einde uitzending - waar dat 'begin gemist' mechaniek afhaakt, tot ca. 35 minuten na uitzending, waar de opname eindelijk beschikbaar komt als opname.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 19:21
Reneger schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:57:
Ik kijk gewoon TV, en heb weinig problemen. Al heb ik nog wel de oude Arris box, dus ik ben niet representatief voor nieuwe klanten (Die krijgen een of andere nieuwe unit)
De oude doosjes werken inderdaad erg stabiel. Zijn natuurlijk iets minder uitgebreid qua functies dan een nieuwe Android boxje, maar echt vele malen stabieler.

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 15:32
BootVluchteling schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:33:
[...]

Vorige monteur had aangegeven ( ten minste, zo begreep ik het ) dat er dus afgelopen zaterdag een andere monteur zou komen, maar dat bleek dus niet zo te zijn. In de app staat nu
[...]

Alles leuk en aardig, maar ze "kijken" dus nu al 1,5 week naar mijn probleem. Wat kan ik doen om dit te bespoedigen? Of moet ik dan een klacht indienen ofzo?
Nou, ze waren dus vergeten de nieuwe afspraak in te plannen. Gisteravond is er een man van ~19.15 - 21.00u bezig geweest, maar helaas ook hij kwam er niet uit.

Met zo een Argus apparaat ([urlhttps://tiptel.nl/nl/4/515700/argus-153-basic-package.aspx]deze[/url] is het signaal nagemeten. "Normale" waardes ( ~940 Mbit up en down )

Dat apparaat wordt aangesloten in de KPN box 12(b). Zodra hij een ander apparaat met dezelfde kabel in dezelfde poort aansloot, kwamen er slechtere waardes uit. Upload bleef gelijk maar download werd tussen de 500 - 600 mbit.

Vorige monteur had de glasvezelmodem al vervangen, maar bood geen uitkomst. Deze monteur verving ook de KPN box van de 12B naar de 12. Deze schijnt, volgens hem, beter te zijn.

Het werd nu nóg vager, want toen ik mijn Ubiquiti Amplifi die aan de KPN box is verbonden loskoppelde, werden de waardes nóg slechter. Dus zónder apparatuur aan de KPN box werd de download rond de 300 Mbit. Ook een test gedaan met mijn eigen PC door de kabel rechtstreeks in de KPN box aan te sluiten om het verschil te meten tussen deze opstelling en hoe die normaal verbonden zit ( KPN box -> Ubiquity Amplify 1, kabel naar 1e verdieping naar wandkastje, Amplify 2, kabel naar PC ). Upload nog steeds 900 mbit+, download nog steeds 500-600 mbit.

Ik heb dus nu echt geen flauw idee meer waar ik het kan zoeken. De kabel naar mijn PC is niet de beperkende factor, want de upload van ruim 900 Mbit laat zien dat die wel de capaciteit heeft voor die snelheid. De KPN box lijkt ook niet de beperkende factor te zijn want die geeft ten minste aan dat Argus apparaat ruim 900 Mbit up en down. Mijn eigen netwerkapparatuur ook niet want ik krijg op mijn PC dezelfde waardes mét en zónder de netwerkapparatuur er tussen. Is het mogelijk dat er toch ergens een softwareinstelling aan de KPN-kant zit die geen invloed heeft op die Argus, maar wel op de overige apparatuur die we hadden aangesloten om te testen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:38
BootVluchteling schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:30:
[...]

Nou, ze waren dus vergeten de nieuwe afspraak in te plannen. Gisteravond is er een man van ~19.15 - 21.00u bezig geweest, maar helaas ook hij kwam er niet uit.

Met zo een Argus apparaat ([urlhttps://tiptel.nl/nl/4/515700/argus-153-basic-package.aspx]deze[/url] is het signaal nagemeten. "Normale" waardes ( ~940 Mbit up en down )

Dat apparaat wordt aangesloten in de KPN box 12(b). Zodra hij een ander apparaat met dezelfde kabel in dezelfde poort aansloot, kwamen er slechtere waardes uit. Upload bleef gelijk maar download werd tussen de 500 - 600 mbit.

Vorige monteur had de glasvezelmodem al vervangen, maar bood geen uitkomst. Deze monteur verving ook de KPN box van de 12B naar de 12. Deze schijnt, volgens hem, beter te zijn.

Het werd nu nóg vager, want toen ik mijn Ubiquiti Amplifi die aan de KPN box is verbonden loskoppelde, werden de waardes nóg slechter. Dus zónder apparatuur aan de KPN box werd de download rond de 300 Mbit. Ook een test gedaan met mijn eigen PC door de kabel rechtstreeks in de KPN box aan te sluiten om het verschil te meten tussen deze opstelling en hoe die normaal verbonden zit ( KPN box -> Ubiquity Amplify 1, kabel naar 1e verdieping naar wandkastje, Amplify 2, kabel naar PC ). Upload nog steeds 900 mbit+, download nog steeds 500-600 mbit.

Ik heb dus nu echt geen flauw idee meer waar ik het kan zoeken. De kabel naar mijn PC is niet de beperkende factor, want de upload van ruim 900 Mbit laat zien dat die wel de capaciteit heeft voor die snelheid. De KPN box lijkt ook niet de beperkende factor te zijn want die geeft ten minste aan dat Argus apparaat ruim 900 Mbit up en down. Mijn eigen netwerkapparatuur ook niet want ik krijg op mijn PC dezelfde waardes mét en zónder de netwerkapparatuur er tussen. Is het mogelijk dat er toch ergens een softwareinstelling aan de KPN-kant zit die geen invloed heeft op die Argus, maar wel op de overige apparatuur die we hadden aangesloten om te testen?
Wil jij eens een speedtest doen met een linux distributie i.p.v. windows? Daar kun je de speedtest-cli gebruiken. Graag speraat op linux iperf3 testen uitvoeren. Uitkomsten delen met mij privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert.v.w.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-09 08:04
[fout antwoord]

[ Voor 96% gewijzigd door robert.v.w. op 22-11-2024 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
Economics schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:52:
[...]

Wil jij eens een speedtest doen met een linux distributie i.p.v. windows? Daar kun je de speedtest-cli gebruiken. Graag speraat op linux iperf3 testen uitvoeren. Uitkomsten delen met mij privé
Het spijt me. Ik heb een ICT beheerder niveau 4 diploma lange lange tijd geleden behaald, maar wat jij verzoekt is abra kadabra. Kan je het in wat (voor mij begrijpelijke taal) uitleggen aub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:43

TFHfony

Professional Weirdo

BootVluchteling schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:41:
[...]

Het spijt me. Ik heb een ICT beheerder niveau 4 diploma lange lange tijd geleden behaald, maar wat jij verzoekt is abra kadabra. Kan je het in wat (voor mij begrijpelijke taal) uitleggen aub?
Hij doelt op de Command Line Interface versie (welke overigens ook gewoon voor Windows beschikbaar is):
https://www.speedtest.net/apps/desktop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_rnkrHd4HoiNMejl3FFoM7vZgk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ffKj4se8AJXXGnvENtKIkFPE.png?f=user_large

Er loopt hier momenteel een upload, maar normaal is up/down hier zo'n beetje gelijk op 935/935mbps.

Iperf kan je hier downloaden: https://iperf.fr/iperf-download.php

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVMtR4wHfKBYdR2O6Ef6HeLvoxA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TcmVKS03419yipJj1Yw8LGzy.png?f=user_large

en evt IPv6:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqZfiYc09VGSjdWZgjWs5GIiSR0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zW9n60hpW6AanyLJZ6v47uJn.png?f=user_large

[ Voor 43% gewijzigd door TFHfony op 22-11-2024 09:21 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:48
Economics schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:52:
[...]

Kleine aanvulling speedtest-cli is gedateerd, de speedtest (zonder -cli) is beter in multithreaded verkeer afhandelen.

https://www.speedtest.net/nl/apps/cli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
TFHfony schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:06:
[...]

Hij doelt op de Command Line Interface versie (welke overigens ook gewoon voor Windows beschikbaar is):
https://www.speedtest.net/apps/desktop

[Afbeelding]

Er loopt hier momenteel een upload, maar normaal is up/down hier zo'n beetje gelijk op 935/935mbps.

Iperf kan je hier downloaden: https://iperf.fr/iperf-download.php

[Afbeelding]

en evt IPv6:

[Afbeelding]
Dat beantwoord mijn vraag nog niet, ik wil een test vanuit Linux distributie, Ubuntu of whatever maakt mij niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Economics schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:55:
[...]

Dat beantwoord mijn vraag nog niet, ik wil een test vanuit Linux distributie, Ubuntu of whatever maakt mij niet uit.
En waarom specifiek Linux?
Daarnaast is de CLI versie van de speedtest niet echt heel betrouwbaar bij gbit verbindingen, tenzij je precies weet met welke server je verbind. Met de CLI test, ook onder Linux, kan je makkelijk naar een relatief trage/drukke server gelinkt worden met slechts 1 downloadthread.
Dit geldt trouwens ook voor de iperf3 test als het gaat om server keuze.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Economics
TFHfony schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:58:
[...]

En waarom specifiek Linux?
Daarnaast is de CLI versie van de speedtest niet echt heel betrouwbaar bij gbit verbindingen, tenzij je precies weet met welke server je verbind. Met de CLI test, ook onder Linux, kan je makkelijk naar een relatief trage/drukke server gelinkt worden met slechts 1 downloadthread.
Dit geldt trouwens ook voor de iperf3 test als het gaat om server keuze.
Ik vraag voor in kader voor het onderzoek de resultaten waar ik benieuwd naar ben. Ik wil speedtesten met de speedtest app op Windows of de cli en op Linux distributie. Waarom ik dat vraag omdat ik vaker in het veld heb gezien dat mensen met specifieke deze klacht het alleen hebben op windows

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@Economics Is het niet handiger om binnen het KPN netwerk een eigen speedtest server te plaatsen. Dan weet je iig goed hoe snel de lijn doorloopt en ben je niet van 3e partijen afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

jongetje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:24:
@Economics Is het niet handiger om binnen het KPN netwerk een eigen speedtest server te plaatsen. Dan weet je iig goed hoe snel de lijn doorloopt en ben je niet van 3e partijen afhankelijk.
Er hangt een Speedtest server in het KPN netwerk. Degene die ik hier gebruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_rnkrHd4HoiNMejl3FFoM7vZgk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ffKj4se8AJXXGnvENtKIkFPE.png?f=user_large

Via de CLI kan je die mooi selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 18:59
TFHfony schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:41:
[...]

Er hangt een Speedtest server in het KPN netwerk. Degene die ik hier gebruik:

[Afbeelding]

Via de CLI kan je die mooi selecteren.
Wat grappig, dan kan je de resultaten ook via de website inzien:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/c/c062563b-1596-483c-8f57-1eff016dbbde.png

(Intel NUC met Debian, bedraad aan een Mirotik Rb5009)

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 22-11-2024 13:48 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Klopt:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/c/57c42937-c12c-4376-956f-2d6c3643d2c5.png

Op mijn Windows 11 PC-tje hangende aan een FritzBox 5590 direct aan de fiber.

Overigens heeft KPN ook deze speedtest zelf online staan:
https://www.kpn.com/internet/speedtest

[ Voor 26% gewijzigd door TFHfony op 22-11-2024 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
ex-xs4all setup met 2 x arcadyan 2260 iptv ontvangers en een fritzbox 7490 met 200Mb fiber.
Verder een redelijk recente samsung tv die , behalve op de iptb ontvanger ook direct aan internet hangt.

Ik kreeg sinds een paar dagen klachten van mijn dochter dat netflix niet meer werkte. Dus ik testen, en inderdaad, starten van een film via de app op de HMB2260's blijft bij het laden hangen op 25%. Op beide iptv ontvangers.

Daarna de netflix app op de samsung tv getest, en daar werkt alles normaal.

Nou had ik een paar dagen geleden de
- fritzbox firmware updated , en
- "temu.com" toegevoegd in de lijst van geblokkeerde websites (the list below the web addresses (URLs) to be blocked.) Die blokkade had ik getest en leek goed te werken, en leek geen impact te hebben in de rest van de internet connectivity hier in huis.

Dus ik die laatste blokkade weer verwijderd, en tot mijn verbazing start netflix weer op de iptv ontvangers.

WTF??

Dit vraagt om een wireshark actie op een spanpoort.... Heeft de KPN iptv ontvanger temu.com nodig om netflix films te kunnen laden??

[ Voor 5% gewijzigd door joopv op 23-11-2024 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
[...]Dat apparaat wordt aangesloten in de KPN box 12(b). Zodra hij een ander apparaat met dezelfde kabel in dezelfde poort aansloot, kwamen er slechtere waardes uit. Upload bleef gelijk maar download werd tussen de 500 - 600 mbit.
Ik ben lichtelijk verbaast dan er hiervoor mensen onsite gestuurd worden.

Die 1Gbit van jou is namelijk "overboekt". Oftewel, je moet die bandbreedte delen met 10, 20, of misschien wel 100 andere aansluitingen in je buurt en je hebt geen garantie dat je 100% van de tijd die snelheid haalt.

Heb je wel een probleem? Welke functionaliteit werkt niet?

[ Voor 19% gewijzigd door joopv op 23-11-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 19:21
joopv schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:48:
ex-xs4all setup met 2 x arcadyan 2260 iptv ontvangers en een fritzbox 7490 met 200Mb fiber.
Verder een redelijk recente samsung tv die , behalve op de iptb ontvanger ook direct aan internet hangt.

Ik kreeg sinds een paar dagen klachten van mijn dochter dat netflix niet meer werkte. Dus ik testen, en inderdaad, starten van een film via de app op de HMB2260's blijft bij het laden hangen op 25%. Op beide iptv ontvangers.

Daarna de netflix app op de samsung tv getest, en daar werkt alles normaal.

Nou had ik een paar dagen geleden de
- fritzbox firmware updated , en
- "temu.com" toegevoegd in de lijst van geblokkeerde websites (the list below the web addresses (URLs) to be blocked.) Die blokkade had ik getest en leek goed te werken, en leek geen impact te hebben in de rest van de internet connectivity hier in huis.

Dus ik die laatste blokkade weer verwijderd, en tot mijn verbazing start netflix weer op de iptv ontvangers.

WTF??

Dit vraagt om een wireshark actie op een spanpoort.... Heeft de KPN iptv ontvanger temu.com nodig om netflix films te kunnen laden??
Ik denk eerder dat Temu en Netflix achter een cloudflare/AWS/Azure constructie hangen. Mogelijk gaat het daar mis. Iets anders kan ik mij niet bedenken. (En even niet goed verwoorden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Toch wel bijzonder dat de Netflix app op de Samsung tv wel blijft werken. Die kan natuurlijk hele andere Netflix resources aanroepen.

Ik hoop eigenlijk dat nog iemand met eenzelfde setup ook deze test kan doen.

Als ik tijd heb maak ik ook een case aan bij een support kanaal van Fritzbox/avm.

[ Voor 32% gewijzigd door joopv op 24-11-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
joopv schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:22:
[...]

Ik ben lichtelijk verbaast dan er hiervoor mensen onsite gestuurd worden.

Die 1Gbit van jou is namelijk "overboekt". Oftewel, je moet die bandbreedte delen met 10, 20, of misschien wel 100 andere aansluitingen in je buurt en je hebt geen garantie dat je 100% van de tijd die snelheid haalt.

Heb je wel een probleem? Welke functionaliteit werkt niet?
Ik merk dat soms dingen beetje wat trager inladen dan voorheen toen ik nog bij Delta / Caiway zat met een 600 Mbit lijn. Maar nu betaal ik voor een Gbit maar krijg ik (download) maar 500-600 Mbit. Beetje hetzelfde als een ferari kopen die 300 km/h kan rijden, maar begrenst is op 250 km/h.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Goede vergelijking !

Probeer eens met een ferrari 300km/h te rijden in de middagspits rond Frankfurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
BootVluchteling schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:59:
[...]

Ik merk dat soms dingen beetje wat trager inladen dan voorheen toen ik nog bij Delta / Caiway zat met een 600 Mbit lijn. Maar nu betaal ik voor een Gbit maar krijg ik (download) maar 500-600 Mbit. Beetje hetzelfde als een ferari kopen die 300 km/h kan rijden, maar begrenst is op 250 km/h.
Nogmaals, zou je de speedtest op een linux distro kunnen uitvoeren? Of heb je een xbox/ps5 waar je een speedtest op zou kunnen uitvoeren? In iedergeval een andere apparaat dan je windows machine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BootVluchteling
Economics schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:17:
[...]

Nogmaals, zou je de speedtest op een linux distro kunnen uitvoeren? Of heb je een xbox/ps5 waar je een speedtest op zou kunnen uitvoeren? In iedergeval een andere apparaat dan je windows machine?
Ik ben je niet vergeten maar het was een rommelig weekend. Ik probeer het vanavond even te doen.
joopv schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:11:
Goede vergelijking !

Probeer eens met een ferrari 300km/h te rijden in de middagspits rond Frankfurt :)
Alleen is in jouw vergelijking de weg geen eigendom van de autodealer, en in mijn vergelijking is die het wel. Om door te gaan in de vergelijking.. Dan verbreden ze de weg maar, zodat ik het wél kan, want daar betaal ik immers voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 19:18
Sinds vandaag hebben wij 4 Gbit/s glasvezel met 2 bedrade Superwifi 2-punten. Nu haal ik via de SuperWifi net geen 1 Gbit/s, terwijl rechtstreeks via de WIFI van de modem haal ik een hogere snelheid. Nu is 1 Gb/s meer dan voldoende, maar het is jammer om niet alles uit de internetverbinding te halen. Is 1 Gb/s het maximum van de Superwifi 2? Of moet ik nog naar mijn netwerk kijken? Als het goed is zijn alle kabels Cat 6 en er zit geen router tussen. De netwerkkabel zit in de 2,5G poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:52
L.N. schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:29:
Sinds vandaag hebben wij 4 Gbit/s glasvezel met 2 bedrade Superwifi 2-punten. Nu haal ik via de SuperWifi net geen 1 Gbit/s, terwijl rechtstreeks via de WIFI van de modem haal ik een hogere snelheid. Nu is 1 Gb/s meer dan voldoende, maar het is jammer om niet alles uit de internetverbinding te halen. Is 1 Gb/s het maximum van de Superwifi 2? Of moet ik nog naar mijn netwerk kijken? Als het goed is zijn alle kabels Cat 6 en er zit geen router tussen. De netwerkkabel zit in de 2,5G poort.
Ik geloof dat die Superwifi 2 alleen maar 1 Gbit ethernetpoorten heeft. Dus je kunt niet sneller dan dat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Muis666 schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:38:
[...]

Ik geloof dat die Superwifi 2 alleen maar 1 Gbit ethernetpoorten heeft. Dus je kunt niet sneller dan dat...
Ja, denk het ook. Wel een beetje vreemd om deze bij een 4 Gbit/s abbo te leveren……

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_2tWG9XftscKCDcyfEtxno6lo0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XEOhy0yqcPoI438JsRnxMhB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:52
L.N. schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:03:
[...]

Ja, denk het ook. Wel een beetje vreemd om deze bij een 4 Gbit/s abbo te leveren……
Nu haal je met WiFi 6 maximaal ongeveer 1.5 Gbit (naast de access point). Dus die 1 Gbit is zo slecht niet. Voor hoger moet je denk ik naar WiFi 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-09 19:26
Als je gebruik wil maken van +1Gb verbindingen via wifi kan je beter investeren in Wifi7 accèsspoints of een wifi 7 accèss point.

KPN levert een speciale router voor de 4Gb abbonementen, echter is dit WiFi 6.
(Een gemiste kans i.m.o.)
L.N. schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:29:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 11:11
L.N. schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:03:
[...]

[Afbeelding]
Ik gok dat die 4-Gbps Internet pijp vooral bedoeld is voor een soort "loadsharing".
Dus je verdeeld je apparaten over (bijvoorbeeld) 4 switches en/of AP's.
Waarbij elk van die 4 switches/AP's een eigen 1-Gbps aansluiting heeft op de router.

Elke groep apparaten heeft dan 1-Gbps Internet tot zijn beschikking.
Wat dan ook nog eens relatief eenvoudig is op te voeren tot 2,5-Gbps.

Daarboven lijkt me weinig zinvol - tenzij je alles wil vervangen door 10-Gbps poorten.
Want alleen dan heb je de mogelijkheid om de volle 4-Gbps door één apparaat te laten gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Airw0lf op 25-11-2024 16:07 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
@Muis666 @ArnoldSmit

Bedankt voor de reacties. Vanwege de Black Friday-actie ben ik voor 4 GBit/s gegaan, maar ik vermoed dat 1 Gbit/s ook meer dan voldoende is. Na een jaar is de actie afgelopen en mogelijk stappen we dan over. Hierdoor is het niet erg zinvol om nu te investeren in een beter Mesh-systeem. De Superwifi 2-punten heb ik 2ehands gekocht voor minder dan €100 en daarvoor heb ik niet een vergelijkbaar Mesh-systeem.

@Airw0lf

Klopt, maar ik bedoelde meer op het volgende. KPN zegt over de Superwifi dat je het maximale uit jouw WIFI haalt en dat is niet waar. Een rechtstreekse WIFI-verbinding met de modem is sneller dan via een Superwifi-punt (verbonden met kabel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKgtXpaLYQUtatpSY-Vi48cyEoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kI6uDQZlk0j3xbeLh6gQDgCu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door L.N. op 25-11-2024 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-09 19:26
Moet zeggen voor backup en distributed storage in 4Gb wel heel prettig.
Niet noodzakelijk, maar prettig ;)

Zou zelf het wel tof vinden als consoles zoals de Xbox en de PS5 de beschikking krijgen ovef een 2.5 Gb port of hoger, een nieuw spel installeren gaat dan razendsnel.
Airw0lf schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:02:
[...]

Ik gok dat die 4-Gbps Internet pijp vooral bedoeld is voor een soort "loadsharing".
Dus je verdeeld je apparaten over (bijvoorbeeld) 4 switches en/of AP's.
Waarbij elk van die 4 switches/AP's een eigen 1-Gbps aansluiting heeft op de router.

Elke groep apparaten heeft dan 1-Gbps Internet tot zijn beschikking.
Wat dan ook nog eens relatief eenvoudig is op te voeren tot 2,5-Gbps.
Daarboven lijkt me weinig zinvol - tenzij je alles wil vervangen door 10-Gbps poorten.
Want alleen dan heb je de mogelijkheid om de volle 4-Gbps door één apparaat te laten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-09 11:00
RIP ServicePlus (voor nieuwe klanten). Iemand dat ooit gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Voor de zoveelste keer "reset" mijn internetverbinding zonder enige aanwijsbare reden. Ik heb glas van KPN, en een KPN Box 12, firmware versie V12.C.24.05.08.
De 'outage' duurt een minuut of 2, en daarna werkt het e.e.a. weer. Maar mijn meeting ligt er dan wel uit.

Ik weet 100% zeker dat het mijn internet verbinding is, want alle interne zaken zijn nog te bereiken en de webinterface van de KPN box geeft net na het incident aan "Tijd actief: 2 minuten"

Herkent iemand vergelijkbare incidenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Equator schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:27:
Voor de zoveelste keer "reset" mijn internetverbinding zonder enige aanwijsbare reden. Ik heb glas van KPN, en een KPN Box 12, firmware versie V12.C.24.05.08.
De 'outage' duurt een minuut of 2, en daarna werkt het e.e.a. weer. Maar mijn meeting ligt er dan wel uit.

Ik weet 100% zeker dat het mijn internet verbinding is, want alle interne zaken zijn nog te bereiken en de webinterface van de KPN box geeft net na het incident aan "Tijd actief: 2 minuten"

Herkent iemand vergelijkbare incidenten?
Ja, hiero. Heb ik ook 3x gehad afgelopen 4 dagen (wellicht meer, maar niet gemerkt).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik heb het niet elke dag, maar 1x per week of twee weken. Maar dan nog is en blijft het gewoon erg irritant. Ik zit 80% van mijn dag in een meeting, en die valt er dan uit, mijn remote apps houden ermee op, gewoonweg erg irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:18

Eboman

Ondertitel

Equator schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:46:
Ik heb het niet elke dag, maar 1x per week of twee weken. Maar dan nog is en blijft het gewoon erg irritant. Ik zit 80% van mijn dag in een meeting, en die valt er dan uit, mijn remote apps houden ermee op, gewoonweg erg irritant.
kijk even of je PPPoe een reset krijgt (volgens mij kun je dit zien bij hoelang je modem online is) En kijk naar de uptime van je modem. Ik had klachten dat mijn modem steeds een reboot deed (meestal tijdens tv kijken). Als je snel genoeg was zag het modem nog rood knipperen en ik had meestal een link down melding in mijn nas. Uiteindelijk via de servicedesk een andere revisie gehad, waarna het stopte. Draai nu ook al een tijd een frtizbox zonder problemen.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Eboman schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:58:
[...]

kijk even of je PPPoe een reset krijgt (volgens mij kun je dit zien bij hoelang je modem online is) En kijk naar de uptime van je modem. Ik had klachten dat mijn modem steeds een reboot deed (meestal tijdens tv kijken). Als je snel genoeg was zag het modem nog rood knipperen en ik had meestal een link down melding in mijn nas. Uiteindelijk via de servicedesk een andere revisie gehad, waarna het stopte. Draai nu ook al een tijd een frtizbox zonder problemen.
Thanks. Modem uptime is 24 weken, 3 dagen, 12 uur, 13 minuten :)

Internetverbinding: Tijd actief: 44 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman

Eboman

Ondertitel

Equator schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:01:
[...]

Thanks. Modem uptime is 24 weken, 3 dagen, 12 uur, 13 minuten :)

Internetverbinding: Tijd actief: 44 minuten.
volgens mij kan de helpdesk wat testjes doen op afstand als het een paar keer achter elkaar gebeurt, dus ik zou even bellen net nadat het gebeurt.

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04:20
Eboman schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:10:
[...]

volgens mij kan de helpdesk wat testjes doen op afstand als het een paar keer achter elkaar gebeurt, dus ik zou even bellen net nadat het gebeurt.
Misschien weet @Economics raad. (= KPN Engineer)

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Economics
Eboman schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:10:
[...]

Ik zou zeggen stuur maar eens wat gegevens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 22:45
Is er hier nog iemand die vanaf afstand een box 12 kan resetten?
Gisteren bij mijn oom van bijna 80 de boel aangesloten voor een vaste telefoon, maar die werkte helaas niet. Volgens de klantenservice zou het vandaag na een reset van het modem moeten werken, maar ik vind het zonde om 100 km op en neer te rijden om 5 seconden op een knopje te duwen. Hij krijgt dit zelf echt niet voor elkaar, helaas.
Alvast heel erg bedankt, vooral namens mijn oom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Laat heb gewoon de stekker eruit trekken voor 1 minuut?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 22:45
Al gedaan, heeft niet geholpen. Dat werd gisteren ook gezegd, het kunt proberen om uit en aan te zetten, maar waarschijnlijk is een reset nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19
Out.of.Control schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:48:
Is er hier nog iemand die vanaf afstand een box 12 kan resetten?
Gisteren bij mijn oom van bijna 80 de boel aangesloten voor een vaste telefoon, maar die werkte helaas niet. Volgens de klantenservice zou het vandaag na een reset van het modem moeten werken, maar ik vind het zonde om 100 km op en neer te rijden om 5 seconden op een knopje te duwen. Hij krijgt dit zelf echt niet voor elkaar, helaas.
Alvast heel erg bedankt, vooral namens mijn oom.
Geef maar een gil via pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-09 17:39

Zalmanman

So long,

Vanaf begin januari gaan wij van Ziggo's coax over naar glas van KPN, aangezien het deze maand bij ons afgemonteerd is. Vooral in combinatie met de Youfone combinatievoordelen (o.a. Pluspakket, korting op Spotify etc.) een erg interessante optie voor ons.

We gaan voor 1gbit, dus de Box v12 als ik het goed heb. Het FTU is gelukkig net naast ons coax AOP aangesloten, dus ik hoef praktisch niets te wijzigingen qua kabels/kabelgootjes. Het enige wat er dient te gebeuren is het weghalen van 2 coaxkabels. Verder liep er al een netwerkkabel van het modem/router naar een switch bij de TV, voor o.a. het TV kastje en de TV zelf. Vooralsnog lijkt een Box v12 me prima voldoende, maar het is goed om te weten dat ik nog over zou kunnen naar Fritz!Box. Tenzij jullie zwaarwegende suggesties hebben om direct voor Fritz!Box te gaan - maar dat haal ik niet uit [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.

So far so good!

Wat ik me dan nog even afvraag: wat is de moeilijkheidsgraad van het monteren van het ONT aan het FTU? Ik ben niet per se onhandig (alhoewel ik zeker m'n momenten heb...), maar ik wil ook niet degene zijn die per ongeluk de vezel beschadigt bij het monteren. Is het aan te raden direct een monteur erbij te vragen, of valt het allemaal wel mee en is het klik-en-klaar werk?

and thanks for all the fish.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 22:06
Zalmanman schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:57:
Vanaf begin januari gaan wij van Ziggo's coax over naar glas van KPN, aangezien het deze maand bij ons afgemonteerd is. Vooral in combinatie met de Youfone combinatievoordelen (o.a. Pluspakket, korting op Spotify etc.) een erg interessante optie voor ons.

We gaan voor 1gbit, dus de Box v12 als ik het goed heb. Het FTU is gelukkig net naast ons coax AOP aangesloten, dus ik hoef praktisch niets te wijzigingen qua kabels/kabelgootjes. Het enige wat er dient te gebeuren is het weghalen van 2 coaxkabels. Verder liep er al een netwerkkabel van het modem/router naar een switch bij de TV, voor o.a. het TV kastje en de TV zelf. Vooralsnog lijkt een Box v12 me prima voldoende, maar het is goed om te weten dat ik nog over zou kunnen naar Fritz!Box. Tenzij jullie zwaarwegende suggesties hebben om direct voor Fritz!Box te gaan - maar dat haal ik niet uit [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.

So far so good!

Wat ik me dan nog even afvraag: wat is de moeilijkheidsgraad van het monteren van het ONT aan het FTU? Ik ben niet per se onhandig (alhoewel ik zeker m'n momenten heb...), maar ik wil ook niet degene zijn die per ongeluk de vezel beschadigt bij het monteren. Is het aan te raden direct een monteur erbij te vragen, of valt het allemaal wel mee en is het klik-en-klaar werk?
De ONT voor de TK-01 vierkante doosje wat nu op de muur zit. schuif je zo de ONT overheen vanaf onder, wel eerst uit de ONT het zwarte dopje halen. dan schuif je er zo op tot die netjes gelijk zit boven aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

[..] Vooralsnog lijkt een Box v12 me prima voldoende, maar het is goed om te weten dat ik nog over zou kunnen naar Fritz!Box. Tenzij jullie zwaarwegende suggesties hebben om direct voor Fritz!Box te gaan - maar dat haal ik niet uit [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.
[..]
Als je geen portforwards hebt en het niet erg vindt om af en toe na een verplichte update je wifi in te stellen, is er niets mis met de EBv12.
Ik vind dat KPN haar gebruikers als betatesters aanwendt. Dat is niet alleen met de Experiabox zo, maar ook met dat kastje van de tv.
Ik gebruik bij KPN een FritzBox (7590 in eigendom) en tv hebben we niet.
Het aansluiten is overigens redelijk simpel en ook door KPN goed uitgelegd.

Canon EOS | DJI M2P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 14:43

Vrij simpel zou ik zeggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxO1GU1zQ1vOO_POjcmvgLB3KmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pTQehO5y0FLtAVA16pfSPjk.jpg?f=fotoalbum_large

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-09 08:17
Wat ik me dan nog even afvraag: wat is de moeilijkheidsgraad van het monteren van het ONT aan het FTU?
Past maar op een manier dus zolang je goed kijkt kan het bijna niet fout gaan.

Zelf zat ik echter super voorzichtig de ONT erop te schuiven. Problemen met de verbinding bij oplevering dus komt uiteindelijk de netwerk monteur langs... Die trok met grof geweld de ONT van de FTU en met nog grover geweld de ONT weer terug op de FTU, FTU kwam bijna met plug en al van de muur... :o
Blijkbaar dus niet zo kwetsbaar als dat ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filibuster
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-08 15:35
Ik heb vandaag (oud XS4ALL) een mail gekregen dat mijn ip adres gaat wijzigen (ipv4 en ipv6). Als het aangepast is wordt ik hier via mail over geïnformeerd. Geen tijdslijnen zijn er genoemd en ik vind het wel handig om eea vooraf te weten ivm Dns die naar oude op wijst.

Weet iemand hier meer over deze aangekondigde IP aanpassing.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
filibuster schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:35:
Ik heb vandaag (oud XS4ALL) een mail gekregen dat mijn ip adres gaat wijzigen (ipv4 en ipv6). Als het aangepast is wordt ik hier via mail over geïnformeerd. Geen tijdslijnen zijn er genoemd en ik vind het wel handig om eea vooraf te weten ivm Dns die naar oude op wijst.

Weet iemand hier meer over deze aangekondigde IP aanpassing.
Je krijgt vanzelf een 1 a 2 weken van te voren een mail met daarin je nieuwe ip address

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storchaveli
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:51
Hallo allen,

Als ik een Experia Box v12, met de wifi ervan uit dus enkel de lan poorten in gebruik, een switch met igmp snooping erachter hang. En aan die switch de tv box EN bekabeld een wifi accespoint.

Werkt de wifi accespoint dan naar behoren?
Iemand ervaring met zo’n dergelijke setup?

Want ik lees her en daar spookverhalen dat een bekabeld wifi accespoint dan ‘raar’ of niet werkend zou worden…

[ Voor 3% gewijzigd door storchaveli op 05-12-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
storchaveli schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:25:
Hallo allen,

Als ik een Experia Box v12, met de wifi ervan uit dus enkel de lan poorten in gebruik, een switch met igmp snooping erachter hang. En aan die switch de tv box EN bekabeld een wifi accespoint.

Werkt de wifi accespoint dan naar behoren?
Iemand ervaring met zo’n dergelijke setup?

Want ik lees her en daar spookverhalen dat een bekabeld wifi accespoint dan ‘raar’ of niet werkend zou worden…
Nooit geen problemen mee gehad :Y - zolang je maar niks met vlans wil gaan doen... :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filibuster
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-08 15:35
Economics schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:25:
[...]

Je krijgt vanzelf een 1 a 2 weken van te voren een mail met daarin je nieuwe ip address
Thx. Dat adres heb ik al. Ik weet alleen niet per wanneer het actief wordt ;-)
De ‘oude’ adressen zijn nu namelijk nog actief. Als ik dns nu aanpas naar de nieuwe adressen dan werkt dat natuurlijk niet.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storchaveli
Airw0lf schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:41:
[...]

Nooit geen problemen mee gehad :Y - zolang je maar niks met vlans wil gaan doen... :N
Niet van plan, enkel paar port forwardings voor mijn server 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
filibuster schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:47:
[...]

Thx. Dat adres heb ik al. Ik weet alleen niet per wanneer het actief wordt ;-)
De ‘oude’ adressen zijn nu namelijk nog actief. Als ik dns nu aanpas naar de nieuwe adressen dan werkt dat natuurlijk niet.
Dat kan ik wel voor je achterhalen als je een dm stuurt met alleen je postcode is al voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:15
Wat is de reden van de aanpassing @Economics?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kacee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-08 19:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3dEe009kv0lHcL7PY8X6_Fhveo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IQ5FZZYhfn20BoRSAhk7sgYw.png?f=fotoalbum_large

Tevreden KPN klant, wel met eigen Mikrotik RB5009 + SFP-module (config). Instellen van IPv4, IPv6 en IPTV was wel een gedoe op de Mikrotik i.c.m. KPN. Als je je eigen router gebruikt is het complexer vanwege PPP-OE en IPTV. Bij Ziggo was het meer plug-en-play, geen gedoe met vlan's en specifieke mtu waarden, en andere technische details.

Met name voor IPTV snap ik niet waarom het zo complex is. Bij Ziggo hebben ze IPTV beter voor elkaar, geen gerommel met vlan's en igmp. Wat betreft beeldkwaliteit en usability liggen ze dicht bij elkaar. Kleine plus voor Ziggo want de KPN TV Box heeft heel soms hiccups, maar dat kan aan mijn set-up liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door kacee op 06-12-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storchaveli
joke_name schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 06:20:
[...]

Waarom niet de kpn 12 box vervallen en direct je linksys router aansluiten?

Wil je weer terug naar Ziggo, geen probleem.
Wil je naar een ander glas provider geen probleem.

Ik draai al ongeveer 1 jaar zonder KPN modem, na wat gedoe met box 12.

Probleem met box 12 is dat je zelf niet de log kan uitlezen, mijn internet was niet vol stabiel.
Heb toen een omada router aangeschaft, daarna nooit meer problemen gehad.

Box 12 is ondertussen nu wel stabieler.
Heb ook nog een box 10 liggen.
Ik kan toch niet rechtstreeks zo’n ‘oudere’ linksys router op het glasvezel aansluitpunt aansluiten?

Het is niet een router gemaakt voor glasvezel zoals bepaalde fritzbox modellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
storchaveli schreef op zondag 8 december 2024 @ 03:33:
[...]

Ik kan toch niet rechtstreeks zo’n ‘oudere’ linksys router op het glasvezel aansluitpunt aansluiten?

Het is niet een router gemaakt voor glasvezel zoals bepaalde fritzbox modellen
De suggestie die gedaan wordt is de EB12 vervangen door je Linksys router.
Dat kan prima omdat de EB12 aan de WAN-kant een UTP-touwtje verwacht - net als je Linksys.

Is het hooguit nog de vraag of je PPPoE met vlan-6 en prio-1 kunt instellen.
Dat zorgt er samen voor dat je het Internet op kunt en TV kunt kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storchaveli
Airw0lf schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:10:
[...]

De suggestie die gedaan wordt is de EB12 vervangen door je Linksys router.
Dat kan prima omdat de EB12 aan de WAN-kant een UTP-touwtje verwacht - net als je Linksys.

Is het hooguit nog de vraag of je PPPoE met vlan-6 en prio-1 kunt instellen.
Dat zorgt er samen voor dat je het Internet op kunt en TV kunt kijken.
Oke zo zie je maar weer dat ik nog wat te leren heb over hoe glasvezel internet te werk gaat.

En daarom is er Tweakers om elkaar te helpen! 😁

Er is dus geen tussenkomst van een ‘modem’ zoals bijvoorbeeld bij internet van Ziggo. De Experia Box v12 is dus eigenlijk een soort router en niet veel meer?

[ Voor 9% gewijzigd door storchaveli op 08-12-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
storchaveli schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:37:
[...]

Oke zo zie je maar weer dat ik nog wat te leren heb over hoe glasvezel internet te werk gaat.

En daarom is er Tweakers om elkaae te helpen! 😁

Er is dus geen tussenkomst van een ‘modem’ zoals bijvoorbeeld bij internet van Ziggo. De Experia Box v12 is dus eigenlijk puur een soort router?
Jawel - er is nog steeds sprake van een modem.
Alleen zit die niet verpakt in de EB12 - dat is inderdaad enkel een router.

[ Voor 50% gewijzigd door Airw0lf op 08-12-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storchaveli
Airw0lf schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:42:
[...]

Jawel - er is nog steeds sprake van een modem waar een utp touwtje verwacht wordt.
Alleen zit die niet verpakt in de EB12 - dat is inderdaad enkel een router.
Fungeert dat omzetkastje, dat je over het aansluitpunt schuift, als een soort modem dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
storchaveli schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:52:
[...]

Fungeert dat omzetkastje, dat je over het aansluitpunt schuift, als een soort modem dan?
Klopt.

Je krijgt zoiets als:
glasvezel === modem === EB12 === rest van het netwerk
glasvezel === modem === Linksys === rest van het netwerk
glasvezel === bepaalde modellen Fritzbox router === rest van het netwerk

Of meer in het algemeen:
glasvezel === modem === router === rest van het netwerk
glasvezel === bepaalde modellen router === rest van het netwerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storchaveli
Airw0lf schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:02:
[...]

Klopt.

Je krijgt zoiets als:
glasvezel === modem === EB12 === rest van het netwerk
glasvezel === modem === Linksys === rest van het netwerk
glasvezel === bepaalde modellen Fritzbox router === rest van het netwerk

Of meer in het algemeen:
glasvezel === modem === router === rest van het netwerk
glasvezel === bepaalde modellen router === rest van het netwerk
Bedankt voor de uitleg! Nog een fijne zondag 😁👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatschaapje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 07:53
Matti44 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:48:
[...]

Sinds vrijdag overgestapt van Ziggo naar KPN. Helaas er te laat achter gekomen dat er geen app is voor Apple TV, iets wat veelvuldig gebruikt wordt in ons huis...Deze app wordt verwacht ergens midden 2025 las ik ergens op het KPN forum. Wat ook opvalt is dat mijn download snelheid nogal fluctueert bij het doen van een speedtest. Nu heb ik gekozen voor de standaard oplossing van KPN en dus de modem/router van hen
(12B) te gebruiken. Zal het overstappen naar een eigen modem/firewall helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
blaatschaapje schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:02:
[...]

Sinds vrijdag overgestapt van Ziggo naar KPN. Helaas er te laat achter gekomen dat er geen app is voor Apple TV, iets wat veelvuldig gebruikt wordt in ons huis...Deze app wordt verwacht ergens midden 2025 las ik ergens op het KPN forum. Wat ook opvalt is dat mijn download snelheid nogal fluctueert bij het doen van een speedtest. Nu heb ik gekozen voor de standaard oplossing van KPN en dus de modem/router van hen
Als je test via een vaste aansluiting en niet via WiFi zou de KPN box ook gewoon goede snelheden moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Weet iemand welke versie van de Fritzbox 7590AX tegenwoordig uitgeleverd wordt? Er schijnen 3 versie te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatschaapje
Ernemmer schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:06:
[...]

Als je test via een vaste aansluiting en niet via WiFi zou de KPN box ook gewoon goede snelheden moeten geven.
Dat doen we ook echter hoger dan 791 down en 925 up komen we niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storchaveli
Zojuist kpn glasvezel + tv afgesloten met de overstap service.

Ik word maandag 13 januari aangesloten maar heb wel alvast een pincode gekregen om via de kpn tv+ app tv te kunnen kijken. Het tv kastje krijg ik paar dagen voor mijn abbo actief word.

Maar ik kan op mijn telefoon via de tv app niet kiezen om iets op te nemen…

Ik neem aan dat dit is omdat ik het tv kastje nog niet heb ontvangen en ‘officieel’ mijn abbo nog niet in is gegaan?
Dus dat ik na 13 januari wel die optie heb? (Ik heb het opneem pakket gekozen)

Iemand ervaring hiermee?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Laatst online: 20:55

rvk

storchaveli schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:45:
Heb je wel gekozen voor de optie "Opnemen" bij tv? Want dat is bij KPN en aparte optie (€4,99/mnd).

Hoewel ik me wel voor kan stellen dat dit pas ingaat wanneer het abonnement echt aangesloten wordt (want anders zijn er natuurlijk al direct kosten).

Maar kijk het even na op je orderbevestiging.

Edit: O sorry. Ik zie nu dat je wel gekozen hebt voor opnemen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door rvk op 09-12-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Laatst online: 15-09 14:43
storchaveli schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:45:
Zojuist kpn glasvezel + tv afgesloten met de overstap service.

Ik word maandag 13 januari aangesloten maar heb wel alvast een pincode gekregen om via de kpn tv+ tv te kunnen kijken. Het tv kastje krijg ik paar dagen voor mijn abbo actief word.

Ik neem aan dat dit is omdat ik het tv kastje nog niet heb ontvangen en ‘officieel’ mijn abbo nog niet in is gegaan?
Dus dat ik na 13 januari wel die optie heb? (Ik heb het opneem pakket gekozen)

Iemand ervaring hiermee?

Mvg
Je aanname klopt. Ik zou zelfs verwachten dat je uberhaupt nog niets kan bekijken via de app maar dat kan dan blijkbaar al wel.
Maar opnemen zou dan pas in moeten gaan als je abonnement geactiveerd is.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storchaveli
Barre73 schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:16:
[...]

Je aanname klopt. Ik zou zelfs verwachten dat je uberhaupt nog niets kan bekijken via de app maar dat kan dan blijkbaar al wel.
Maar opnemen zou dan pas in moeten gaan als je abonnement geactiveerd is.
Ja precies daar ga ik dan ook van uit, volgende maand zullen we het zien 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 15-09 16:33
blaatschaapje schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:02:
[...]

test je wel bedraad? (want anders ben je waarschijnlijk de snelheid van je wifi aan het testen). Hier gebruik ik overigens de router van KPN niet, glas is afgemonteerd met een mediaceonverter van glas naar koper, en die zit al 4 jaar direct in mijn eigen router. Snelheden daarvan zijn prima, maar kan me herinneren dat de KPN monteur destijds getest heeft met de router van KPN en die haalde ook hoge snelheden, maar wel minder dan de linespeed (wat niet gek was, want hij testte over wifi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-09 21:16
Nou, ook weer wat moois meegemaakt. Heb/had momenteel een KPN 1Gbit/s abonnement dat stilzwijgend maandelijks werd verlengd. Nu ontving ik enkele dagen geleden de melding dat mijn actiekorting van 12 maanden komt te vervallen per eind december en dat ik dus vanaf dan veel meer zou betalen. Ik denk nou oké, eens kijken of ze een verlengaanbod hebben voor 12 maanden. Dat aanbod was er: volgens de KPN app, eerste 6 maanden 37,50. Na 6 maanden 45. Na 12 maanden (dus einde contract) 65 euro. Prima.

Ik bevestig de verlenging. Krijg vervolgens daarna een mail met de specificaties. De bedragen kloppen niet. Omdat mijn huidige actiekorting eind december verloopt, is die korting meegenomen in de berekening van de verlenging. Echter, eind december zou ik dan weer veel meer betalen. Vaag verhaal. In ieder geval, de verlenging klopt niet.

Ik bel direct de klantenservice. Ze geven aan: Enige optie is om deze verlenging te annuleren. En na eind december weer even contact te hebben, om een nieuw aanbod te doen. Prima. Ik hang op, nog geen 5 minuten later: No internet connection.

Oké.. Hebben ze nou mijn gehele abonnement per direct opgezegd. Jazeker! Ik bel ze direct terug. "Helaas, deze afdeling is nu gesloten. Je kunt morgen terugbellen."

Ik zit nu dus zonder internet. En het is nog maar de vraag of die opzegging teruggedraaid kan worden en ik weer het oude abonnement krijg. Dat wist de medewerker niet met zekerheid te zeggen. Worst case scenario? Een volledig nieuw abonnement afsluiten. Wat betekent dat ik het huidige apparatuur moet loskoppelen en moet retourneren. En nieuw apparatuur wat ik pas over een paar dagen ontvang, weer moet aansluiten.

Helemaal top!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:55
Munki schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:07:
[...]Een volledig nieuw abonnement afsluiten. Wat betekent dat ik het huidige apparatuur moet loskoppelen en moet retourneren. En nieuw apparatuur wat ik pas over een paar dagen ontvang, weer moet aansluiten.

Helemaal top!
Je kunt dan wel gebruik maken van de nieuwe klanten korting :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman

Eboman

Ondertitel

Munki schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:07:
Nou, ook weer wat moois meegemaakt. Heb/had momenteel een KPN 1Gbit/s abonnement dat stilzwijgend maandelijks werd verlengd. Nu ontving ik enkele dagen geleden de melding dat mijn actiekorting van 12 maanden komt te vervallen per eind december en dat ik dus vanaf dan veel meer zou betalen. Ik denk nou oké, eens kijken of ze een verlengaanbod hebben voor 12 maanden. Dat aanbod was er: volgens de KPN app, eerste 6 maanden 37,50. Na 6 maanden 45. Na 12 maanden (dus einde contract) 65 euro. Prima.

Ik bevestig de verlenging. Krijg vervolgens daarna een mail met de specificaties. De bedragen kloppen niet. Omdat mijn huidige actiekorting eind december verloopt, is die korting meegenomen in de berekening van de verlenging. Echter, eind december zou ik dan weer veel meer betalen. Vaag verhaal. In ieder geval, de verlenging klopt niet.

Ik bel direct de klantenservice. Ze geven aan: Enige optie is om deze verlenging te annuleren. En na eind december weer even contact te hebben, om een nieuw aanbod te doen. Prima. Ik hang op, nog geen 5 minuten later: No internet connection.

Oké.. Hebben ze nou mijn gehele abonnement per direct opgezegd. Jazeker! Ik bel ze direct terug. "Helaas, deze afdeling is nu gesloten. Je kunt morgen terugbellen."

Ik zit nu dus zonder internet. En het is nog maar de vraag of die opzegging teruggedraaid kan worden en ik weer het oude abonnement krijg. Dat wist de medewerker niet met zekerheid te zeggen. Worst case scenario? Een volledig nieuw abonnement afsluiten. Wat betekent dat ik het huidige apparatuur moet loskoppelen en moet retourneren. En nieuw apparatuur wat ik pas over een paar dagen ontvang, weer moet aansluiten.

Helemaal top!
Ik had precies hetzelfde bij mijn verlenging, zelfs de medewerker hield vol dat ik maar 35 euro per maand zou betalen. Tot ik de eerste facturen kreeg en er een hele andere korting naar boven kwam. Ja sorry de medewerker heeft dit niet goed uitgelegd. Klacht ingediend maar konden ze niets mee. Uiteindelijk ook maar ACM ingeschakeld ivm misleiding.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatschaapje
borft schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:09:
[...]

test je wel bedraad? (want anders ben je waarschijnlijk de snelheid van je wifi aan het testen). Hier gebruik ik overigens de router van KPN niet, glas is afgemonteerd met een mediaceonverter van glas naar koper, en die zit al 4 jaar direct in mijn eigen router. Snelheden daarvan zijn prima, maar kan me herinneren dat de KPN monteur destijds getest heeft met de router van KPN en die haalde ook hoge snelheden, maar wel minder dan de linespeed (wat niet gek was, want hij testte over wifi).
Jazeker bedraad getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
St00mwals schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:03:
[...]

Je kunt dan wel gebruik maken van de nieuwe klanten korting :+
Denk het niet.

Vanochtend weer gebeld, ze gaan "proberen" de opzegging terug te draaien, maar duurt tot 3 werkdagen. Echt top, geen internet. Nodig voor mijn werk.

Wordt totaal niet geëscaleerd of iets, je sluit gewoon achteraan de rij, ook al is het totaal buiten mijn macht gebeurd, maar door een fout van de KPN medewerker.

Mocht de opzegging niet teruggedraaid kunnen worden, dan zou ik een nieuw abonnement moeten afsluiten, maar ze gaf op voorbaat al aan dat die deal van 45 euro p/m never gaat gebeuren. Dat doen ze niet meer. Tsja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Munki schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:31:
[...]

Denk het niet.

Vanochtend weer gebeld, ze gaan "proberen" de opzegging terug te draaien, maar duurt tot 3 werkdagen. Echt top, geen internet. Nodig voor mijn werk.

Wordt totaal niet geëscaleerd of iets, je sluit gewoon achteraan de rij, ook al is het totaal buiten mijn macht gebeurd, maar door een fout van de KPN medewerker.

Mocht de opzegging niet teruggedraaid kunnen worden, dan zou ik een nieuw abonnement moeten afsluiten, maar ze gaf op voorbaat al aan dat die deal van 45 euro p/m never gaat gebeuren. Dat doen ze niet meer. Tsja.
KPN heeft een afdeling spoed&repair. Maar goed, na lijnkaping ooit van mijn VDSL lijn was ik ook 3 dagen verder voor herstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
ernstoud schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:55:
[...]

KPN heeft een afdeling spoed&repair. Maar goed, na lijnkaping ooit van mijn VDSL lijn was ik ook 3 dagen verder voor herstel.
Klopt. Daar ligt het verzoek nu. Dat kan echter 3 werkdagen duren voor het opgepakt wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Economics
ernstoud schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:55:
[...]

Bijna goed. Spoed en Herstel.

Als ik iets voor je kan betekenen laat het mij weten

[ Voor 9% gewijzigd door Economics op 10-12-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert.v.w.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-09 08:04
Munki schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:56:
[...]

Klopt. Daar ligt het verzoek nu. Dat kan echter 3 werkdagen duren voor het opgepakt wordt.
"Spoed" is blijkbaar een rekbaar begrip...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
[...]

Nou, we zijn weer een paar weken verder. Vorige week zou de specialist komen maar die kwam niet opdagen vanwege interne clusterfuck met afspraken. Beetje jammer. Vandaag alsnog gekomen. Had een laptop bij zich met Linux. Locatie in huis maakte niet veel uit ( direct op KPN box of in de werkkamer na mijn randapparatuur ) maar hij kwam keurig met de juiste up- en download snelheden uit. Helaas heeft hij geen windows laptop maar ben bang dat ik alsnog nu de pisang ben. Onder het kopje "u krijgt de juiste snelheden (onder Linux !!!) binnen en dan is het uw probleem als u met windows niet de juiste snelheden haalt.. Allemaal leuk en aardig, maar daar kan ik dus niks mee.

Het had voor mij akkoord geweest om minder te betalen om dan een 600 Mbit lijn af te nemen, maar het is óf 100 Mbit, 200 Mbit, 1 Gbit of 4Gbit. De eerste 2 zijn sowieso geen optie en de laatste is zware overkill.. Tja, wat nu...... In Windows is er ook gewoon zo goed als geen netwerkverkeer wat de bandbreedte op zou (kunnen) snoepen. Netwerkdrivers zijn ook up-to-date, windows drivers allemaal ook bijgewerkt, geen VPN aan niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

BootVluchteling schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:41:
[...]

Nou, we zijn weer een paar weken verder. Vorige week zou de specialist komen maar die kwam niet opdagen vanwege interne clusterfuck met afspraken. Beetje jammer. Vandaag alsnog gekomen. Had een laptop bij zich met Linux. Locatie in huis maakte niet veel uit ( direct op KPN box of in de werkkamer na mijn randapparatuur ) maar hij kwam keurig met de juiste up- en download snelheden uit. Helaas heeft hij geen windows laptop maar ben bang dat ik alsnog nu de pisang ben. Onder het kopje "u krijgt de juiste snelheden (onder Linux !!!) binnen en dan is het uw probleem als u met windows niet de juiste snelheden haalt.. Allemaal leuk en aardig, maar daar kan ik dus niks mee.

Het had voor mij akkoord geweest om minder te betalen om dan een 600 Mbit lijn af te nemen, maar het is óf 100 Mbit, 200 Mbit, 1 Gbit of 4Gbit. De eerste 2 zijn sowieso geen optie en de laatste is zware overkill.. Tja, wat nu...... In Windows is er ook gewoon zo goed als geen netwerkverkeer wat de bandbreedte op zou (kunnen) snoepen. Netwerkdrivers zijn ook up-to-date, windows drivers allemaal ook bijgewerkt, geen VPN aan niks...
Als KPN de snelheid aantoonbaar kan halen, maakt het niet uit met welk OS dat is. Voorbij de aansluiting is het jouw verantwoordelijkheid en zal je zelf moeten kijken wat je allemaal hebt aangepast/lopen/draaien.

Grote kans dat het in je eigen netwerk ligt, misschien niet eens op je windows-machine.

Canon EOS | DJI M2P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
Arjan A schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:16:
[...]

Als KPN de snelheid aantoonbaar kan halen, maakt het niet uit met welk OS dat is. Voorbij de aansluiting is het jouw verantwoordelijkheid en zal je zelf moeten kijken wat je allemaal hebt aangepast/lopen/draaien.

Grote kans dat het in je eigen netwerk ligt, misschien niet eens op je windows-machine.
Ze konden het alleen aantonen op Linux apparatuur. Niet met Windows.

/edit en de plaats in huis had daar ook geen invloed op.

[ Voor 5% gewijzigd door BootVluchteling op 11-12-2024 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:37
Heb je ook getest met een andere Windows machine?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mark1111
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:07
BootVluchteling schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:32:
[...]

/edit en de plaats in huis had daar ook geen invloed op.
Het is toch duidelijk dat het dan aan je Windows machine ligt. KPN kan hier echt totaal niets aan doen. Je zult het zelf moeten oplossen. Probeer het eens met een andere Windows laptop. Leen er desnoods 1 van iemand. Maar het is echt heel erg duidelijk dat het aan je eigen spullen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
mark1111 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:06:
[...]

Het is toch duidelijk dat het dan aan je Windows machine ligt. KPN kan hier echt totaal niets aan doen. Je zult het zelf moeten oplossen. Probeer het eens met een andere Windows laptop. Leen er desnoods 1 van iemand. Maar het is echt heel erg duidelijk dat het aan je eigen spullen ligt.
Ik gok een of andere packet storm in het netwerk. Meerdere DHCP servers, defecte netwerk kaart o.i.d.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Economics
ernstoud schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:07:
[...]

Ik gok een of andere packet storm in het netwerk. Meerdere DHCP servers, defecte netwerk kaart o.i.d.
Achja suggesties zat gegeven, doet het tegenovergestelde.. prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 12:17
mark1111 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:06:
[...]

Ik verdenk KPN er eerder van dat ze de MTU size anders hebben ingesteld op de Linux laptop. Volgens mij is er bij een pppoe verbinding overhead en dit heeft invloed op de MTU. Weet niet meer precies hoe het zat maar dan krijg je dus fragmentatie en mogelijk omzeilen ze dit door een Linux config te gebruiken voor de test?
BootVluchteling schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:32:
[...]

Welke router wordt er gebruikt? de Experiabox of een eigen router?

Overigens haal ik bij KPN op de 1Gbps al jaren niet de maximum snelheid, ik blijf hangen op / rond de 800Mbps down en 900Mbps up. Dat vind ik overigens prima maar hiervoor had ik op dezelfde hardware T-Mobile Thuis (tegenwoordig Odido) en haalde ik wel 1Gbps up én down.

Je kan de speedtest cli ook draaien op windows overigens:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zpPLZZe.png

Over een maandje ga ik weer eens naar Odido en dan hoop ik weer gewoon de max te halen.

[ Voor 33% gewijzigd door Lord_Dain op 11-12-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

BootVluchteling schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:41:
[...]

Het zal niet de eerste keer zijn dat ik zie dat een virus checker roet in het eten gooit. Zet op je Windows machine voor de grap je viruschecker even uit als je een speedtest gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-09 08:17
Als het op de laptop van de monteur werkt, Linux of niet, dan lijkt het me duidelijk een probleem in jouw hardware en/of instellingen. Linux is niet een magisch iets wat er voor zorgt dat het opeens wel werkt.

@Lord_Dain
Dit is in de browser, dus nog met extra overhead. CLI speedtest komt nog wat hoger uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0a8ohLqibSQVuUZkKEK4vi_L_FQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B729t43yOrN2XrUxoMkJx960.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Ook hier gewoon via Windows (loopt overigens een kleine upload), zelfde soort resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kl8NA6NhTnMWID_z0Z7cvjZ4yMA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G0QBD8ICIliadEq8npcHu0st.png?f=user_large
Mijn advies: Test eens even zonder antivirus :)

Pagina: 1 ... 169 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen