[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 168 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:31
mad-dog schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:26:
[...]

KPN Multicast bestaat niet, multicast is een universeel iets. Een goede werking is afhankelijk van hoe het geïmplementeerd is
Dan is de KPN implementatie van multicast dus niet 100% volgens de specs, anders hadden niet zoveel gebruikers er problemen mee gehad... Iets waar KPN IMHO wel eens werk van moet gaan maken.

Vrije modemkeus is leuk, maar op deze manier schiet KPN toch in hun eigen voeten als er klanten weg gaan lopen omdat hun iptv platform niet lekker werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Richub schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:00:
[...]

Dan is de KPN implementatie van multicast dus niet 100% volgens de specs, anders hadden niet zoveel gebruikers er problemen mee gehad... Iets waar KPN IMHO wel eens werk van moet gaan maken.

Vrije modemkeus is leuk, maar op deze manier schiet KPN toch in hun eigen voeten als er klanten weg gaan lopen omdat hun iptv platform niet lekker werkt.
De implementatie van multicast in de KPN Experiaboxen is prima. Met name de implementatie bij andere fabrikanten laat nog wel eens te wensen over. Ook in de Fritzbox wil de IGMP-proxy wel eens vastlopen, met name als er 2 ontvangers tegelijk aan staan is dit te merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:48
Richub schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:00:
[...]

Niks mis met hoe wij multicast geïmplementeerd hebben, vrije modem keuze is rommelen met equipment en ben je zelf verantwoordelijk voor de implementatie aan cpe kant wat vaak niet goed gaat

Hoeven nergens werk van te maken, er valt weinig aan te veranderen aan een eeuwig oude protocol welke wij gestandaardiseerd gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Economics schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:08:
[...]

Niks mis met hoe wij multicast geïmplementeerd hebben, vrije modem keuze is rommelen met equipment en ben je zelf verantwoordelijk voor de implementatie aan cpe kant wat vaak niet goed gaat

Hoeven nergens werk van te maken, er valt weinig aan te veranderen aan een eeuwig oude protocol welke wij gestandaardiseerd gebruiken
Wat gebruikt de KPN firmware zelf eigenlijk? Is dat een open source IGMP proxy of iets anders?

Zelfs in het opnsense topic lees ik dat mensen na een update geen TV meer kunnen kijken dus ik ben benieuwd. Als het open source is, zou ik graag ook de versie willen weten.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:02
Ik ben het eens met @Lethalis - lijkt me constructiever dan vingertjes wijzen en zwarte pieten. :+

Immers - er zijn alles bij elkaar behoorlijk wat afhankelijkheden. En dat er iets in die keten op enig moment "krak" zegt, zegt niks over de veroorzaker. Op dat moment zou ik eerder willen spreken van een symptoom; onderzoek zal moeten uitwijzen wat dan de veroorzaker is. :9

Allez... tis te zeggen... ik heb het vaak genoeg meegemaakt dat een software component niet gebruikt werd zoals eigenlijk bedoeld. Maar dat het tot op zekere hoogte prima werkte... totdat de "rek" uit dat elastiekje is en er niks anders op zit dan "terug" naar het beoogde gebruik. Met (uiteraard) de nodige site-effects! :P

En als klant/gebruiker/buitenstaander heb je zelden of nooit zicht op dit soort beslismomenten en keuzes; laat staan zicht op de complete keten en zijn afhankelijkheden. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Airw0lf op 03-11-2024 09:27 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:55
Lethalis schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:12:
[...]

Wat gebruikt de KPN firmware zelf eigenlijk? Is dat een open source IGMP proxy of iets anders?

Zelfs in het opnsense topic lees ik dat mensen na een update geen TV meer kunnen kijken dus ik ben benieuwd. Als het open source is, zou ik graag ook de versie willen weten.
Ik weet niet welke IGMP Proxy KPN gebruikt maar mijn OpenWRT router gebruikt https://github.com/pali/igmpproxy en is al jaren super stabiel. Ook van de Fritzbox gebruikers hoor ik weinig klachten, dus ik vrees dat eventuele issues meer aan de OPNsense dan aan de KPN kant liggen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Airw0lf schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:38:
[...]
Ik krijg niet helder welke een goede kans van slagen heeft i.c.m. een OpnSense VM op Proxmox. De reacties zijn van het kaliber klik-klak-klaar. Maar niemand die expliciet vertelt welke kaart en SFP ze dan ingezet hebben voor dat klik-klak-klaar.

Dus als iemand daar nog suggesties heeft en de ervaringen wil delen?
Ik gebruik een Intel X520 met TP-Link TL-SM321B (AON, geen XGS-PON), bare-metal pfSense op een Futro S940 thin client. Daarachter een Mikrotik CSS326-24G-2S+RM, met eigen VLAN voor de KPN decoders. Werkt al jaren feilloos,

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:33
mad-dog schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:05:
[...]

De implementatie van multicast in de KPN Experiaboxen is prima. Met name de implementatie bij andere fabrikanten laat nog wel eens te wensen over. Ook in de Fritzbox wil de IGMP-proxy wel eens vastlopen, met name als er 2 ontvangers tegelijk aan staan is dit te merken.
Ik heb 1 ontvanger en werkt vlekkeloos met de Fritz!box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Nu online
MarcoC schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:16:
[...]

Ik heb 1 ontvanger en werkt vlekkeloos met de Fritz!box.
Je hebt me ook niet horen zeggen dat het niet goed werkt :). Ook gaat het in die gevallen met name over meerdere ontvangers(ook als ze beide zonder switch met de Fritz!Box zijn verbonden. Daarnaast krijg ik wekelijks tientallen configuraties met Fritzbox onder ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Tom Paris schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:07:
[...]

Ik gebruik een Intel X520 met TP-Link TL-SM321B (AON, geen XGS-PON), bare-metal pfSense op een Futro S940 thin client. Daarachter een Mikrotik CSS326-24G-2S+RM, met eigen VLAN voor de KPN decoders. Werkt al jaren feilloos,
Dank je voor deze details. _/-\o_

Zit er nou ook nog snelheid en/of prestatie-verschil tussen rechtstreeks op glas en via de (O)NT?
En hoeveel ongeveer (if-any)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INsaiGN
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-09 16:13
Hi, ik probeer het even op dit forum wellicht kom ik verder. Ben gisteren overgestapt van Odido (150 mbps) naar KPN (1 gbps). Installatie ging moeiteloos en nadat ik de experiabox even eraan had gehangen heb ik hem in mijn Fritzbox 7590 geprikt en liep het internet via de bestaande Fritzbox installatie met repeaters (1200 AX). Nu is het gekke dat ik het gevoel heb dat ik meer snelheid verlies. Toen ik bij Odido zat kwam ik keurig overal op de 150 en bij KPN kom ik max op 250. Nu heb ik geen moeite met een beetje snelheidsverlies maar deze bevreemd me. Op mijn Apple TV activeerde ik een VPN (NordVPN) en toen kwam de speedtest op 350. Het lijkt dus op een KPN dingetje. Heeft iemand tips voor me of een idee wat ik kan doen om de snelheid op te krikken? Ik verwacht dus echt niet 1 gbps overal alleen ik vind het verlies van KPN groter tov Odido terwijl de hardware niet is veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
@INsaiGN Je hebt niet meer verlies. Je Wi-Fi is nog steeds even snel, alleen als je Wi-Fi 250Mbit haalt en je internet van Odido is 150Mbit merk je dat niet. Nu is je internet sneller geworden loop je tegen die beperking aan.

[ Voor 6% gewijzigd door jongetje op 05-11-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INsaiGN
jongetje schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:13:
@INsaiGN Je hebt niet meer verlies. Je Wi-Fi is nog steeds even snel, alleen als je Wi-Fi 250Mbit haalt en je internet van Odido is 150Mbit merk je dat niet. Nu is je internet sneller geworden loop je tegen die beperking aan.
Dank voor je reactie! :) Betekent jouw antwoord dan ook dat ik dit niet verder kan optimaliseren? Ik heb nu die actie gepakt voor 12 maanden maar dan kan ik daarna dus lekker dat abbo omlaag schroeven denk ik of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:45
INsaiGN schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:48:
Hi, ik probeer het even op dit forum wellicht kom ik verder. Ben gisteren overgestapt van Odido (150 mbps) naar KPN (1 gbps). Installatie ging moeiteloos en nadat ik de experiabox even eraan had gehangen heb ik hem in mijn Fritzbox 7590 geprikt en liep het internet via de bestaande Fritzbox installatie met repeaters (1200 AX). Nu is het gekke dat ik het gevoel heb dat ik meer snelheid verlies. Toen ik bij Odido zat kwam ik keurig overal op de 150 en bij KPN kom ik max op 250. Nu heb ik geen moeite met een beetje snelheidsverlies maar deze bevreemd me. Op mijn Apple TV activeerde ik een VPN (NordVPN) en toen kwam de speedtest op 350. Het lijkt dus op een KPN dingetje. Heeft iemand tips voor me of een idee wat ik kan doen om de snelheid op te krikken? Ik verwacht dus echt niet 1 gbps overal alleen ik vind het verlies van KPN groter tov Odido terwijl de hardware niet is veranderd.
Haal je met de KPN Experiabox de snelheden die je verwacht? Zakt de snelheid bij gebruik van je Fritz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INsaiGN
stormfly schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:37:
[...]

Haal je met de KPN Experiabox de snelheden die je verwacht? Zakt de snelheid bij gebruik van je Fritz?
Heb ik eerlijk gezegd totaal niet getest. Heb dat ding er aan gehangen voor de herkenning en daarna heel snel ertussenuit gehaald en op Fritzbox ingeprikt. Zal ik nog eens doen, kijken wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Nu online
INsaiGN schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:36:
[...]

Dank voor je reactie! :) Betekent jouw antwoord dan ook dat ik dit niet verder kan optimaliseren? Ik heb nu die actie gepakt voor 12 maanden maar dan kan ik daarna dus lekker dat abbo omlaag schroeven denk ik of niet?
Een 1200AX helpt nou ook niet bepaald de snelheid op te schroeven, daar deze maar 1 5GHz band heeft. Met wat voor apparaat heb je overigens getest?

Wat voor overdrachtsnelheid geeft de 1200AX aan in de interface van de Fritzbox?

[ Voor 7% gewijzigd door mad-dog op 05-11-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:35
INsaiGN schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:38:
[...]

Heb ik eerlijk gezegd totaal niet getest. Heb dat ding er aan gehangen voor de herkenning en daarna heel snel ertussenuit gehaald en op Fritzbox ingeprikt. Zal ik nog eens doen, kijken wat dat doet.
En utieraard bedraad testen op een laptop. Je behoort wel (dichtbij de ) 1 Gbit te halen op je glasaansluiting zonder Wifi.
En daarna kijken wat je kan optimaliseren als je echt graag hoger wil dan 250 op Wifi.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INsaiGN
mad-dog schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:44:
[...]

Een 1200AX helpt nou ook niet bepaald de snelheid op te schroeven, daar deze maar 1 5GHz band heeft. Met wat voor apparaat heb je overigens getest?
Appje speedtest op Apple TV (die via wifi internet heeft) en op mijn laptop en dan speedtest.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INsaiGN
Barre73 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:44:
[...]

En utieraard bedraad testen op een laptop. Je behoort wel (dichtbij de ) 1 Gbit te halen op je glasaansluiting zonder Wifi.
En daarna kijken wat je kan optimaliseren als je echt graag hoger wil dan 250 op Wifi.
Ja, die is helemaal terecht. Ik heb in die zin ook wel het vertrouwen dat er voldoende binnenkomt met een partij als KPN in een nieuwe woonwijk. Het is meer dat ik had verwacht meer te halen uit het bestaande draadloze Fritzbox netwerk tov Odido abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Nu online
INsaiGN schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:47:
[...]

Appje speedtest op Apple TV (die via wifi internet heeft) en op mijn laptop en dan speedtest.nl
Welke laptop? Dat zijn dingen die echt een boel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INsaiGN
mad-dog schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:49:
[...]

Welke laptop? Dat zijn dingen die echt een boel uitmaken.
Elitebook 860 G9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Nu online
Airw0lf schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:39:
[...]

Dank je voor deze details. _/-\o_

Zit er nou ook nog snelheid en/of prestatie-verschil tussen rechtstreeks op glas en via de (O)NT?
En hoeveel ongeveer (if-any)?
Niet merkbaar iig... Voor mij was het meer de "omdat het kan" factor, want eigenlijk is er (zeker op AON) geen echt rationele reden voor. Stroomverbruik wordt wel eens genoemd, maar ik denk dat een X520 dat verschil snel weer teniet doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

mad-dog schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:44:
[...]

Wat voor overdrachtsnelheid geeft de 1200AX aan in de interface van de Fritzbox?
Ik heb o.a. een 1200AX (verbonden via ethernet) en 1Gb KPN glasvezel en daarmee haal ik prima snelheden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVknxBF8nrJy4kdYIj-2cmhzIlw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQH1fT2rO9bq8w4cxeqbGhdU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AcsJJriwVqIjiT8FD4_Uk8Mu2I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8TayfZTERs8W0HkvivCN5VkO.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:44
INsaiGN schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:47:
[...]

Welke versie Apple TV heb je? Er zit verschil in de Wifi versies en hoe ouder hoe meer dat je snelheid drukt doordat die oudere Apple TV's in de draadloze omgeving afhankelijk van je router/accespoint minder goed met congestie omgaan. Sluit je Apple TV eens bekabeld aan als test. Gewoon met een kabel door je kamer over de vloer er naartoe desnoods. Bekabeld krijg ik nagenoeg de maximaal haalbare snelheid op mijn laatste generatie Apple TV 4K. Via Wifi is dat toch helaas minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 16:00

Thasaidon

If nothing goes right, go left

@INsaiGN
Snelheden welke je op wif kunt halen zijn afhankelijk van heel veel factoren.
Hangt bv je Fritzbox in de meterkast en je 1200AX op zolder? Hoe groot is hier de afstand? En zitten hier houten vloeren tussen of bv beton?
Hoe ver zit jij van je repeater af? Wat zit er tussen? Glazen deur? Houten deur? etc...

Daarnaast is de vraag of je de repeater bedraad aan je Fritzbox hebt aangesloten, of dat deze ook via wifi verbinding maakt met de Fritzbox.
In het laatste geval maak niet alleen jij gebruikt van de wifi, maar gebruikt de repeater dus ook wifi om met de Fritzbox te communiceren. Dat kost dus ook capaciteit van je wifi.

En ook je gebruikte hardware is van invloed.
Welke hardware (chip) en drivers worden er gebruikt? Kan deze wel AX aan?
Als je een device hebt wat geen AX kan, zal je repeater terug schakelen naar bv AC en ook dat is van invloed op de wifi verbinding met andere devices.

Al dat soort zaken maken een verschil en beïnvloeden dus je wifi.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INsaiGN
Thasaidon schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:18:
@INsaiGN
Snelheden welke je op wif kunt halen zijn afhankelijk van heel veel factoren.
Hangt bv je Fritzbox in de meterkast en je 1200AX op zolder? Hoe groot is hier de afstand? En zitten hier houten vloeren tussen of bv beton?
Hoe ver zit jij van je repeater af? Wat zit er tussen? Glazen deur? Houten deur? etc...

Daarnaast is de vraag of je de repeater bedraad aan je Fritzbox hebt aangesloten, of dat deze ook via wifi verbinding maakt met de Fritzbox.
In het laatste geval maak niet alleen jij gebruikt van de wifi, maar gebruikt de repeater dus ook wifi om met de Fritzbox te communiceren. Dat kost dus ook capaciteit van je wifi.

En ook je gebruikte hardware is van invloed.
Welke hardware (chip) en drivers worden er gebruikt? Kan deze wel AX aan?
Als je een device hebt wat geen AX kan, zal je repeater terug schakelen naar bv AC en ook dat is van invloed op de wifi verbinding met andere devices.

Al dat soort zaken maken een verschil en beïnvloeden dus je wifi.
Dank jullie allen. Rechtstreeks op de router bedraad aangesloten haal ik de beloofde snelheid. Ik begrijp nu dat ik het in heel veel andere factoren moet gaan zoeken. Leuke hobby voor de komende winterdagen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@INsaiGN
Nog een extra tip...

Als je bv op zolder minder goede ontvangst hebt, moet je natuurlijk je repeater/ap niet ook op zolder hangen.
Deze heeft dan dezelfde "slechte" verbinding met de Fritzbox als alle randapparatuur.
Tenzij je de repeater bedraad koppelt natuurlijk.

Door de repeater/ap een verdieping lager te hangen creëer je een betere overbrugging.
Het meest ideale is natuurlijk op iedere verdieping een repeater/ap hangen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 07-11-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Thasaidon schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:09:
Het meest ideale is natuurlijk op iedere verdieping een repeater/ap hangen ;)
Mja, als je net zoals ik een wat moderner huis hebt met vloeren die van gewapend beton zijn gemaakt, dan kun je het inderdaad wel vergeten qua signaal. Ik heb een access point beneden en een access point in het trappenhuis bij de trap naar de zolder. Dat gaat net aan, maar beter zou zijn geweest als ik nog een extra access point had.

En hoe sneller de wifi, hoe gevoeliger het signaal. 2.4 GHz reikt een stuk verder dan 5 GHz. Ik heb met 5 GHz serieus dat het al uitmaakt of bepaalde deuren van een kamer open of dicht zijn. Deur dicht, signaal weg 8)7

Ik heb overigens wel overal bedrading liggen in huis, dus het is geen enorme ramp. Het is alleen soms dat mijn dochter niet blij is als ze geen ontvangst op haar tablet heeft. Komt gelukkig niet vaak voor. We wonen ook in de buurt van een vliegveld, dus dat helpt ook niet. Soms schakelt de WIFI zichzelf uit als er een radar signaal is heb ik het idee.

[ Voor 19% gewijzigd door Lethalis op 07-11-2024 13:38 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Lethalis schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:36:
[...]
Soms schakelt de WIFI zichzelf uit als er een radar signaal is heb ik het idee.
Ook dat is idd een dingetje.
Al zijn er volgens mij wel kanalen waarbij de wifi volgens mij hier niet op controleert.
Maar dat moet je apparatuur wel aan kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Thasaidon schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:03:
[...]

Ook dat is idd een dingetje.
Al zijn er volgens mij wel kanalen waarbij de wifi volgens mij hier niet op controleert.
Maar dat moet je apparatuur wel aan kunnen.
Kanaal 48-56 is vrij van DFS. Op alle andere kanalen moet een WiFi accesspoint voortdurend luisteren of hij rader waarneemt en dan uitwijken. Niet alle clients gaan daar goed mee om en verliezen dan de verbinding.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:47
BootVluchteling schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:45:
Voorheen zat ik bij Caiway met een 600 Mbit lijn, nu sinds februari bij KPN met een 1 Gbit lijn. Ik heb het gevoel dat ik by far niet de maximale snelheid bereik. Hebben meer mensen daar last van? Nu snap ik dat je afhankelijk ben van de zender, maar bij Caiway kon ik op speedtest wel redelijk strak tegen mijn max testen, maar bij KPN dus niet..
Ik citeer even mijzelf. Flinke periode geleden dat ik bovenstaande zei, maar vorige week is mijn zwager geweest en heeft even een en ander gemeten ( onder andere ook zijn laptop direct aan de modem in de meterkast gehangen om te testen ) en die kwam ook uit rond de 500 - 600 Mbit. Download that is. Upload ging wel richting de 900 Mbit vreemd genoeg. Nu komt zaterdag een monteur langs. Ben benieuwd wat die gaat vinden. Heb mijn eigen interne netwerk uit kunnen sluiten, maar kan me niet bedenken waar het dan wél aan kan liggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
BootVluchteling schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:10:
[...]

Ik citeer even mijzelf. Flinke periode geleden dat ik bovenstaande zei, maar vorige week is mijn zwager geweest en heeft even een en ander gemeten ( onder andere ook zijn laptop direct aan de modem in de meterkast gehangen om te testen ) en die kwam ook uit rond de 500 - 600 Mbit. Download that is. Upload ging wel richting de 900 Mbit vreemd genoeg. Nu komt zaterdag een monteur langs. Ben benieuwd wat die gaat vinden. Heb mijn eigen interne netwerk uit kunnen sluiten, maar kan me niet bedenken waar het dan wél aan kan liggen..
Die monteur gaat de Genexis ONT vervangen, hopelijk door een Nokia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vraagje wat betreft superwifi2, of ik snap het niet helemaal of het werkt niet lekker.
Vandaag nieuwe V14 modem gehad van KPN met 2 SW. 1 daarvan op zolder aangesloten en staat in slave mode, ik kan er op inloggen maar niks aanpassen. Echter heeft de modem een andere wifi SSID dan de superwifi2. Ik heb gelezen dat V12 en V14 beide zouden moeten werken icm de superwifi, het lijkt me dat hij dan de instellingen overneemt van de modem en je gewoon een mesh netwerk krijgt. Nu heb ik in principe 2 aparte access points.
Zo moeilijk kan het toch niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Viper® schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:55:
Vraagje wat betreft superwifi2, of ik snap het niet helemaal of het werkt niet lekker.
Vandaag nieuwe V14 modem gehad van KPN met 2 SW. 1 daarvan op zolder aangesloten en staat in slave mode, ik kan er op inloggen maar niks aanpassen. Echter heeft de modem een andere wifi SSID dan de superwifi2. Ik heb gelezen dat V12 en V14 beide zouden moeten werken icm de superwifi, het lijkt me dat hij dan de instellingen overneemt van de modem en je gewoon een mesh netwerk krijgt. Nu heb ik in principe 2 aparte access points.
Zo moeilijk kan het toch niet zijn.
Er staat mij bij de dat de WiFi van de V14 uitgezet moet worden. Kijk daar eens naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:05:
[...]

Er staat mij bij de dat de WiFi van de V14 uitgezet moet worden. Kijk daar eens naar.
Hmm, ik dacht gelezen te hebben dat de modem aan kon blijven, maar ik zal het eens testen. Betekent dat het tweede superwifi2 punt bij de modem komt, voelt wel een beetje zinloos eigenlijk kwa opstelling, maar goed.

https://community.kpn.com...an-kpn-box-12-over-622079

hier iemand met hetzelfde issue met V12, opgelost met een firmware update. Ik heb die van mij al eens gereset, zal er dit weekend nog eens naar kijken.

https://community.kpn.com...en-informatie-over-603011

Hier V14 modem met ook eenzelfde soort issue.

wordt vervolgd

[ Voor 36% gewijzigd door Viper® op 08-11-2024 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:18

Mr. Freeze

¡GO!

Vraagje, in december ga ik over (weer terug eigenlijk) naar KPN. Dan krijg ik ook de nieuwe KPN TV+ ontvanger met Android. Kan ik daarop Kodi installeren en dat deze DTS uitstuurt naar m'n audio zoals een Nvidia Shield?

(volwaardige audio passthrough had ik het beter kunnen noemen)

[ Voor 13% gewijzigd door Mr. Freeze op 09-11-2024 13:45 ]

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Nu online
Mr. Freeze schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:38:
Vraagje, in december ga ik over (weer terug eigenlijk) naar KPN. Dan krijg ik ook de nieuwe KPN TV+ ontvanger met Android. Kan ik daarop Kodi installeren en dat deze DTS uitstuurt naar m'n audio zoals een Nvidia Shield?

(volwaardige audio passthrough had ik het beter kunnen noemen)
Dat is zonder meer mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
ernstoud schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:26:
[...]

Die monteur gaat de Genexis ONT vervangen, hopelijk door een Nokia.
Nou, hij is dus zaterdag geweest maar kwam er helaas niet uit. Hij testte het rechtstreeks in de KPN box met 2 apparaten. Een tablet met netwerk-omvormer ( omdat er geen RJ45-aansluiting in zijn tablet zit ) en een soort uit de kluiten gewassen mobiele telefoon. Met zijn tablet had hij de resultaten die ik bij mijn PC heb, met zijn andere test-apparaat kwam hij wel op de juiste waardes uit ( ~950 Mbit up + down ).

Het maakte niet uit wat hij deed, maar hij kwam er niet uit. Nu komt er dus zaterdag een andere monteur met wat meer ervaring en mogelijkheden. Ben erg benieuwd. Daarnaast vind ik het ietswat apart dat zij rond de 900 Mbit acceptabel vinden voor een 1 Gbit lijn. Is dat heel flauw van mij, of delen jullie mijn mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-09 13:06
BootVluchteling schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:55:
[...]

Nou, hij is dus zaterdag geweest maar kwam er helaas niet uit. Hij testte het rechtstreeks in de KPN box met 2 apparaten. Een tablet met netwerk-omvormer ( omdat er geen RJ45-aansluiting in zijn tablet zit ) en een soort uit de kluiten gewassen mobiele telefoon. Met zijn tablet had hij de resultaten die ik bij mijn PC heb, met zijn andere test-apparaat kwam hij wel op de juiste waardes uit ( ~950 Mbit up + down ).

Het maakte niet uit wat hij deed, maar hij kwam er niet uit. Nu komt er dus zaterdag een andere monteur met wat meer ervaring en mogelijkheden. Ben erg benieuwd. Daarnaast vind ik het ietswat apart dat zij rond de 900 Mbit acceptabel vinden voor een 1 Gbit lijn. Is dat heel flauw van mij, of delen jullie mijn mening?
Op een AON (GoF) verbinding is 940 / 950 heel normaal en ook niet meer haalbaar. (geen idee of jij ook deze verbinding heb)

Uit de kluitengewassen telefoon was ze Argus

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:46
Zo... vannacht een update van het modem van KPN gekregen. Ben ik er blij mee? Nou niet echt. Vorige week belde al een vriend van mij op met de vraag waarom zijn VPN-verbinding niet meer goed werkte. Gelukkig gebruikte hij zijn KPN-modem alleen als doorvoer en de TV's zitten de op aangesloten. De rest wordt door externe routers en AP's geregeld. Het was gelukkig maar een kwestie van de poorten weer goed zetten. Toen zag ik al dat hij nieuwe firmware had gekregen. De boel weer opnieuw ingesteld. Niet veel van gedacht.

Niet bij stilgestaan dat bij mij ook een firmware-update ging komen. Tot gisteravond. Een SMS met de mededeling dat vannacht de boel een nieuwe firmware zou krijgen. Wat ik al verwachtte: De boel werkte daarna niet meer. Wifi uit, DHCP overhoop, geen poort-forwards meer, enzovoort.

Ben dus nu een hele tijd bezig geweest om de boel weer op orde te krijgen. Modem een harde reset gegeven. Dit om te voorkomen dat er toch ergens nog iets zit. Modem Experiabox v10 opnieuw instellen. Naar mijn configuratie met DHCP-instellingen, port-forwards e.d. Apparaten zoals telefoons, thermostaat en P1-meter opnieuw koppelen met WIFI. Niet echt super om maar zo te zeggen.

Voor de overige tweakers: De kans is groot dat je instellingen op je KPN-modem kwijt bent. Je mag dus weer aan de gang :)

Kan mij wel een klap voor de kop geven. |:( Ik had ooit de KPN Experiabox v10 weer ingesteld naar met WIFI e.d. Dit omdat de oude Apple Airport Extreme de geest had gegeven. Dit zou een tijdelijke oplossing zijn. Ik had nog altijd het idee de boel weer aan te passen met een eigen router en extra ap's. Dat plan moet maar weer eens uit de kast gehaald worden.

@KPN Webcare : Ik heb de boel aan de gang gekregen. Ben een uurtje bezig geweest om alles na te kijken en opnieuw te verbinden zoals de thermostaat en de P1-meter. Ik heb nu al twee gevallen meegemaakt dat de configuratie bij de update niet goed meegaat. Het is dat ik thuis ben vanochtend om de boel weer aan de gang te krijgen. Ik verwacht nog wat telefoontjes van vrienden en familie dat de boel niet werkt. Dit is niet echt fijn. Dit werkt ook niet echt mee in de WAF-factor. Die roept altijd: Het moet werken! Waarom werkt het niet? Wat heb jij gedaan? Goed, nu kan ik KPN op de kop geven.... Dan zal meteen de vraag komen: Wat ga je hier aan doen? Uitleg ... uitleg..... :'(

[ Voor 13% gewijzigd door RonnieKo op 14-11-2024 08:25 ]

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:03
RonnieKo schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:17:
Wat ga je hier aan doen? Uitleg ... uitleg..... :'(
Volgens mij, teruglezend in dit topic is het bij iedereen die wel iets aan de configuratie heeft gewijzigd in de soep gelopen. Dat speelt nu al maanden.
Dus ik vrees dat het antwoord op 'wat ga je hier aan doen' vanuit KPN is: heulemaal niks!

Ik ben zo godsgruwlijk blij dat ik de experiabox er vorig jaar al uit gemieterd heb als ik al die comments hier lees.

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:52

elsinga

=8-)

[...]
Daarnaast vind ik het ietswat apart dat zij rond de 900 Mbit acceptabel vinden voor een 1 Gbit lijn. Is dat heel flauw van mij, of delen jullie mijn mening?
Komt omdat KPN PPoE gebruikt op hun AON glasvezel aansluitingen, wat extra overhead met zich meebrengt.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• RonnieKo
Zilverdael80 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:27:
[...]
Volgens mij, teruglezend in dit topic is het bij iedereen die wel iets aan de configuratie heeft gewijzigd in de soep gelopen. Dat speelt nu al maanden.
Weet je dat ik zover niet eens gekomen ben :) Ik lees wel wat mee maar niet alles. Het werkte altijd, wel eens wat onderhoud. Bij mij is zo'n internetverbinding: Het werkt, niet meer aankomen en daarmee "vergeten". H
Dus ik vrees dat het antwoord op 'wat ga je hier aan doen' vanuit KPN is: heulemaal niks!
Die vraag zal gesteld worden door de partner in huis. Die heeft een hekel aan als het "internet" niet werkt. Dan moet er altijd wel wat gedaan worden ;) Goed, daar kan ik ook niets doen dan alleen wijzen naar KPN :D
Ik ben zo godsgruwlijk blij dat ik de experiabox er vorig jaar al uit gemieterd heb als ik al die comments hier lees.
Ja, daar zit ik nu ook maar aan te denken. Goed, maar eens een goed kijken naar wat apparatuur en een heel goed moment kiezen.

• Muis666
elsinga schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:33:
[...]

Komt omdat KPN PPoE gebruikt op hun AON glasvezel aansluitingen, wat extra overhead met zich meebrengt.
Die 8 bytes van een PPPoE header maken niet zoveel uit ten opzichte van de gewone TCP/IP headers (40 bytes)

En volgens mij gebruikt KPN PPPoE over al zijn glasvezel aansluitingen dus ook voor GPON en XGSPON.

[ Voor 13% gewijzigd door Muis666 op 14-11-2024 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilverdael80
RonnieKo schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:35:
Ja, daar zit ik nu ook maar aan te denken. Goed, maar eens een goed kijken naar wat apparatuur en een heel goed moment kiezen.
Ik wil geen verkooppraatje doen, en zeker niet mengen ... maar je goede moment is nu
Nu is de WAF erg laag door geklooi van KPN en dus het ideale moment om een oplossing aan te dragen.

Afhankelijk van je configuratie ben je 2+ minuten bezig.
Het duurde voor mij 2 minuten voor ik internet had omgezet van de experiabox naar de product: TP-Link Deco X50
Port forwarding instellen en alles was binnen no time geregeld.

WAF is nu ook veel hoger, because it just works.

KPN had mijn hardware na elk telefoontje totaal gereset. Ook als ik expliciet zei dit niet te doen, doen ze toch. Belde ik voor mijn mobiel? experiabox reset! gewoon omdat het kan of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Bij mij ook vannacht:
- Wifi stond ineens aan (in non-eco mode, toen hij ooit nog aan stond, stond hij op eco)
- DMZ stond uit - dus er was een firewall die mijn echte portforwards, VPN e.d. in eigen router blokkeerde
- Er is geen web interface van de V10 meer bereikbaar via z'n .2.254 IP adres

Dat van de web interface verwarde ook de helpdesk medewerker. Stond nog gewoon in haar script dat die er zou moeten zijn. Is iedereen die na de update kwijt, op dat IP adres?

In plaats ervan is er een hele nieuwe, op mijnmodem.kpn. De medewerker wist niet helemaal strak of dat simpelweg een alias is waarop mijn eigen modem reageert (i.p.v. op het IP), of iets dat via hun 'cloud' loopt. Het blijkt* wel uiteindelijk gelukkig wel dat eerste, maar vind het wel vreemd dat die interface via het IP adres niet ook gewoon tevoorschijn komt.

*Ping..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

mgiebels schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:24:
[...]

Op een AON (GoF) verbinding is 940 / 950 heel normaal en ook niet meer haalbaar. (geen idee of jij ook deze verbinding heb)

Uit de kluitengewassen telefoon was ze Argus
Inderdaad, 1Gb betekent niet dat je 1000Mb throughput hebt. Zelf haal ik maximaal 934Mb up- en down.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:21

JoSchaap

Had a life, got a modem..

Dj-sannieboy schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:09:
[...]

Inderdaad, 1Gb betekent niet dat je 1000Mb throughput hebt. Zelf haal ik maximaal 934Mb up- en down.
dat is de limitatie van de 1gbps base-T poort(en) op je lokale netwerk idd :)

de meeste nieuwe mediaconverters komen tegenwoordig met een 10Gbps ready port (rode kleur) maar dan moet ook je lokale netwerk een hogere snelheid hebben.

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

• RonnieKo
Gwaihir schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:03:
In plaats ervan is er een hele nieuwe, op mijnmodem.kpn. De medewerker wist niet helemaal strak of dat simpelweg een alias is waarop mijn eigen modem reageert (i.p.v. op het IP), of iets dat via hun 'cloud' loopt.
Ik heb het modem een harde reset gegeven. Toen kon ik weer erin. Wel alles opnieuw ingesteld. Dit omdat ik eerst ook geen IP-adres kon achterhalen. Leek wel alleen IPv6 te zijn in plaats van met IPv4. Goed, nu heb ik dat weer werkend. Nu is het ook weer via het ingesteld IPv4-adres bereikbaarbaar.

• RonnieKo
Zilverdael80 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:02:
[...]
Ik wil geen verkooppraatje doen, en zeker niet mengen ... maar je goede moment is nu
Nu is de WAF erg laag door geklooi van KPN en dus het ideale moment om een oplossing aan te dragen.

Ja, dat begin ik nu ook wel te beseffen :D Dat het nu een goed moment is met de WAF. Daar maar eens vanavond in duiken.

• Muis666
Zilverdael80 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:02:
[...]

Het duurde voor mij 2 minuten voor ik internet had omgezet van de experiabox naar de product: TP-Link Deco X50
Port forwarding instellen en alles was binnen no time geregeld.
Die 2 minuten ga je niet redden als je ook tv afneemt (Tenzij je een Fritzbox neemt, die heeft de KPN instellingen ingebakken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilverdael80
Muis666 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:56:
[...]

Die 2 minuten ga je niet redden als je ook tv afneemt (Tenzij je een Fritzbox neemt, die heeft de KPN instellingen ingebakken).
Ja, da's mijn fout ... geen idee hoe het met TV zit ...
Wij hebben NLZiet, veel goedkoper dan die TV van KPN

• Gwaihir
  • Niet online
RonnieKo schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:50:
Ik heb het modem een harde reset gegeven. Toen kon ik weer erin. Wel alles opnieuw ingesteld.
Wat bedoel je met een harde reset? Ik heb gereset door van de stroom te halen (en even te wachten), zoals KPN voorschrijft. Deed jij een factory reset?

• Gwaihir
  • Niet online

Ik ben erg blij dat ik daar al volledig op voorgesorteerd ben. (Heb de moeite nog genomen omdat ik toch naar Odido wil overstappen.) Nu hoefde ik geen eindeloze lijst details te herinneren, maar 'm alleen maar weer 'buiten spel' te zetten (DMZ aan, WiFi uit). En zelfs dat was optioneel; ging me dat niet snel genoeg dan was hij eruit gegaan vanochtend.

• Viper®
  • Niet online
Meer mensen wel eens een smsje van KPN dat hun modem niet goed verbindt met het netwerk?

• RonnieKo
Viper® schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:55:
Meer mensen wel eens een smsje van KPN dat hun modem niet goed verbindt met het netwerk?
Nee, nog niet gehad. Sinds wanneer krijg je dat? Sinds de update?

• Viper®
  • Niet online
RonnieKo schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:19:
[...]

Nee, nog niet gehad. Sinds wanneer krijg je dat? Sinds de update?
Maandag en woensdag, ik weet niks van een update, ik heb de V14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
elsinga schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:33:
[...]

Is het dan niet mogelijk om de snelheid vanuit hun kant iets op te hogen? Bij Caiway / Delta had ik een 600 Mbit lijn en haalde ik wel die snelheid. Misschien kijk ik er veel te simpel naar, maar mijn logica zou zijn dat als ze ook meer dan 1 Gbit aanbieden ( wat ze per saldo doen ) ze toch ook de snelheid een klein beetje kunnen verhogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
BootVluchteling schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:32:
[...]

Is het dan niet mogelijk om de snelheid vanuit hun kant iets op te hogen? Bij Caiway / Delta had ik een 600 Mbit lijn en haalde ik wel die snelheid. Misschien kijk ik er veel te simpel naar, maar mijn logica zou zijn dat als ze ook meer dan 1 Gbit aanbieden ( wat ze per saldo doen ) ze toch ook de snelheid een klein beetje kunnen verhogen?
Mja - maar die 1-Gbps is een (soort-van) fysieke beperking - om daar een beetje meer van te maken moet de onderliggende transmissiesnelheid opgekrikt wordt naar 10-Gbps. En dat vereist een router met een 10-Gbps WAN-poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
[...]

Daar waar KPN meer kan bieden dan 1 Gbit gebruiken zij XGS-PON waarbij de fysieke beperking van de poort 10 Gbit is. Dus ja, dan kan je wat meer leveren en uiteindelijk op je abonnementssnelheid komen.
Maar bij AON is het poortje in de switch in de PoP ook werkelijk fysiek geschikt voor 1 Gbit. Meer kan er dus niet geleverd worden.
Dat zou vergelijkbaar zijn met een 100 Mbit poortje in jouw thuisrouter en dat je dan klaagt dat je geen 150 Mbit kan halen in je thuisnetwerk...
Wat niet kan, kan niet.

Overigens levert KPN waar het kan wel degelijk meer hoor. Bij een 100 Mbit abonnement krijg je ca 120 Mbit bijvoorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 15-11-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
Barre73 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:20:
[...]

Daar waar KPN meer kan bieden dan 1 Gbit gebruiken zij XGS-PON waarbij de fysieke beperking van de poort 10 Gbit is. Dus ja, dan kan je wat meer leveren en uiteindelijk op je abonnementssnelheid komen.
Maar bij AON is het poortje in de switch in de PoP ook werkelijk fysiek geschikt voor 1 Gbit. Meer kan er dus niet geleverd worden.
Dat zou vergelijkbaar zijn met een 100 Mbit poortje in jouw thuisrouter en dat je dan klaagt dat je geen 150 Mbit kan halen in je thuisnetwerk...
Wat niet kan, kan niet.

Overigens levert KPN waar het kan wel degelijk meer hoor. Bij een 100 Mbit abonnement krijg je ca 120 Mbit bijvoorbeeld.
Ja precies, dus het zit hem meer in de beperking van in dit specifieke geval de 1 Gbit ivm die poortbeperking. Dus had ik ook een 600 Mbit lijn gehad dan was het waarschijnlijk ook (minstens) 600 Mbit..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
[...]

Hier (https://www.cablefree.net...oughput-gigabit-ethernet/) de gedetailleerde uitleg, met als samenvatting:

”So the max throughput, given 1518 byte frames, is 974Mbps (986 – 5 – 7) or 121MB/s. Note that these numbers do not include Ethernet frame, IP, TCP or UDP overhead, so we will take an additional hit there.”

Dus het maximum puur voor de ethernet frames is 974 Mbps en dan moet nog de overhead voor de in de ethernet frames verpakte protocollen er af. Dan kom je op plm. 940 Mbps.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 15-11-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
ernstoud schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:06:
[...]

Hier (https://www.cablefree.net...oughput-gigabit-ethernet/) de gedetailleerde uitleg, met als samenvatting:

”So the max throughput, given 1518 byte frames, is 974Mbps (986 – 5 – 7) or 121MB/s. Note that these numbers do not include Ethernet frame, IP, TCP or UDP overhead, so we will take an additional hit there.”

Dus het maximum puur voor de ethernet frames is 974 Mbps en dan moet nog de overhead voor de in de ethernet frames verpakte protocollen er af. Dan kom je op plm. 940 Mbps.
Wij danken U! :Y

En mij lijkt dat er bij KPN nog iets te winnen is door zonder PPPoE te werken?
Tis te zeggen... ik haal op dit moment "maar" 930-Mbps... :X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
Airw0lf schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:24:
[...]

Wij danken U! :Y

En mij lijkt dat er bij KPN nog iets te winnen is door zonder PPPoE te werken?
Tis te zeggen... ik haal op dit moment "maar" 930-Mbps... :X :+
Zie mijn eerdere reactie: https://gathering.tweaker...message/80709546#80709546

Het snelheidsverschil met of zonder PPPoE is < 1 %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
KPN is dit jaar begonnen om alle oudere PoPs te gaan voorzien van XGS-PON apparatuur. Dat duurt natuurlijk een paar jaar (het zijn veel PoPs) en pas daarna kan je voorzien dta bestaande klanten ook worden omgezet. En dan is PPPoE niet zo spannend meer want dan is er op alle glasvezeladressen voldoende bandbreedte om het profiel wat ruimer in te stellen zodat de klant thuis zijn afgesproken snelheid haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
Muis666 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:48:
[...]

Zie mijn eerdere reactie: https://gathering.tweaker...message/80709546#80709546

Het snelheidsverschil met of zonder PPPoE is < 1 %.
Puur op basis van bps - ja - eens.
Maar het vraagt ook extra verwerkingscapaciteit van de router.
Dus bij elkaar misschien net genoeg om van 930 naar 940 te gaan... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Airw0lf schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:21:
[...]

Puur op basis van bps - ja - eens.
Maar het vraagt ook extra verwerkingscapaciteit van de router.
Dus bij elkaar misschien net genoeg om van 930 naar 940 te gaan... :*)
HW offloading, elke gigabit router die dat niet heeft leeft nog in de vorige eeuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
ernstoud schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:30:
[...]

HW offloading, elke gigabit router die dat niet heeft leeft nog in de vorige eeuw.
Mwah - ik schat in dat die wereld zo zwart-wit niet in elkaar zit.
Zo gauw je gebruik maakt van een vorm van QoS en/of DPI is die HW-offloading uitgeschakeld.

Nog maar los van het gegeven dat PPPoE ook iets is van de vorige eeuw - toch?
De noodzaak daarvan zie ik op dit moment niet zo... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Laatst online: 12-09 19:59
[...]

Je zou eens moeten weten, helaas werkt het zo niet. :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Economics
Airw0lf schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:41:
[...]

Mwah - ik schat in dat die wereld zo zwart-wit niet in elkaar zit.
Zo gauw je gebruik maakt van een vorm van QoS en/of DPI is die HW-offloading uitgeschakeld.

Nog maar los van het gegeven dat PPPoE ook iets is van de vorige eeuw - toch?
De noodzaak daarvan zie ik op dit moment niet zo... :+
Technisch gezien is DHCP ouder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Pff, dus? Zelfs m'n emailaccount is ouder dan de DHCP standaard :+ .
(En mag ook gewoon blijven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Nu online
[...]

Het probleem is meer dat hardware offloading verstopt zit achter closed-source software. Zolang je de firmware van de fabrikant gebruikt werkt het, maar ga je naar bijv. OpenWrt, ben je het kwijt... (paar uitzonderingen daargelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Heeft er iemand anders recent problemen gehad met OpenWRT in combinatie met KPN glasvezel?

Hier stopte mijn verbinding net. Ik krijg geen PPPoE verbinding meer. In de logs:
...
Sat Nov 16 19:33:51 2024 daemon.notice netifd: Interface 'wan' is now down
Sat Nov 16 19:33:51 2024 daemon.notice netifd: Interface 'wan' is setting up now
Sat Nov 16 19:33:51 2024 daemon.info pppd[2976]: Plugin pppoe.so loaded.
Sat Nov 16 19:33:51 2024 daemon.info pppd[2976]: PPPoE plugin from pppd 2.4.9
Sat Nov 16 19:33:52 2024 daemon.notice pppd[2976]: pppd 2.4.9 started by root, uid 0
...
Sat Nov 16 19:32:55 2024 kern.warn kernel: [   17.119656] r8169 0000:01:00.0 eth1: ASPM disabled on Tx timeout
...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOZjKiUqxIn7zk4lfffU6WVAv4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/89WbuCuLvEu2pgdK0xBwTQTI.png?f=fotoalbum_large

Edit: opgelost. Oorzaak onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
ANdrode schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:37:
Heeft er iemand anders recent problemen gehad met OpenWRT in combinatie met KPN glasvezel?

Hier stopte mijn verbinding net. Ik krijg geen PPPoE verbinding meer. In de logs:
...
Sat Nov 16 19:33:51 2024 daemon.notice netifd: Interface 'wan' is now down
Sat Nov 16 19:33:51 2024 daemon.notice netifd: Interface 'wan' is setting up now
Sat Nov 16 19:33:51 2024 daemon.info pppd[2976]: Plugin pppoe.so loaded.
Sat Nov 16 19:33:51 2024 daemon.info pppd[2976]: PPPoE plugin from pppd 2.4.9
Sat Nov 16 19:33:52 2024 daemon.notice pppd[2976]: pppd 2.4.9 started by root, uid 0
...
Sat Nov 16 19:32:55 2024 kern.warn kernel: [   17.119656] r8169 0000:01:00.0 eth1: ASPM disabled on Tx timeout
...

[Afbeelding]
Stuur me je gegevens in pm, dan kijk ik op de dslam wel voor je. aon of pon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martintje
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-08 11:19
Vorige week ook een upgrade gehad. Niet blij mee.
Kwam er na lang zoeken achter dat er port forwards verdwenen waren en dat sommige dingen daardoor niet werken. Ik heb ze niet allemaal kunnen herstellen nog.
Mijn printer werkt niet goed meer, geen idee waarom.
Vanochtend ontdekte ik dat de naam van mijn netwerk veranderd was. Omdat ik een oude router als accesspoint gebruik met dezelfde netwerknaam had ik dit niet eerder gemerkt. Na een hoop gekloot (had de naam veranderd in een oudere versie) alles weer aan de praat nu hoop ik.

[ Voor 31% gewijzigd door Martintje op 18-11-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Hier nieuwe modem firmware update, ook mijn Wifi naam lijkt weer gewijzigd (reset?)
Ook de DHCP range was weer teruggezet.
Overigens kan ik niet inloggen op de superwifi2 punten. 1 Punt heb ik zojuist nieuw aangelosten, hierop stond nog een oude firmware (versie 3.0?), inloggen kan met admin pw, hierna moest ik het wachtwoord wijzigen.
Na updaten lukt inloggen niet meer, zowel met oude als nieuwe pw niet.
Of is dit normaal omdat de instellingen via de master geregeld worden?

Overigens lijkt het issue met aparte SSID's voor de SW2 punten wel opgelost nu.

[ Voor 12% gewijzigd door Viper® op 18-11-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storchaveli
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 20:51
Hallo allen,

Ik zit al een tijdje te denken om van ziggo naar kpn over te stappen, heb nu eindelijk glasvezel tot in de meterkast zitten.

Voor het maandbedrag hoef ik het niet te doen, het gaat mij puur om de upload snelheid.

Ik heb 3 vragen;

1.

Ik kijk veel lineair tv (ook opgenomen programma’s terugkijken).
Hoe is de beeldkwaliteit bij kpn via hun tv box vergeleken met ziggo met hun media next box? Dus in principe coax vs. constant lineair tv kijken via het iptv protocol.

Want ik lees allemaal verschillende reacties daarover…

2.

Ik ben niet van plan om gebruik te maken van de wifi van de kpn 12 box, daar wil ik dus de wifi op uitzetten (kan dat?). Ik heb een bedrade wifi hotspot in de woonkamer die dat als taak doet.

Is het dan puur voor bedraad signaal de kpn box 12 voldoende of raden jullie toch aan om zelf een Fritzbox aan te schaffen?

Achter de kpn box 12 komt ook mijn 8 poort switch te hangen, en daaraan de tv box en mijn eigen wifi hotspot. (Switch is een tp-link tl-sg108e) en zou igmp snooping moeten hebben zodat het tv kastje naar behoren werkt.

3.

Ik wil een paar porten laten forwarden zoals ik nu in mijn eigen router heb (heb de ziggo modem op bridge laten zetten), is dat gewoon makkelijk en mogelijk op zo’n kpn box 12?

Als ik toch de knoop zou doorhakken kies ik eventueel voor maandelijks opzegbaar zodat ik nergens aan vast zit mocht ik niet tevreden zijn.

Alvast bedankt!

Mvg,

Storchie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:55

Reneger

Wie? IK?

storchaveli schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:37:
Hallo allen,

Ik zit al een tijdje te denken om van ziggo naar kpn over te stappen, heb nu eindelijk glasvezel tot in de meterkast zitten.

Voor het maandbedrag hoef ik het niet te doen, het gaat mij puur om de upload snelheid.

Ik heb 3 vragen;

1.

Ik kijk veel lineair tv (ook opgenomen programma’s terugkijken).
Hoe is de beeldkwaliteit bij kpn via hun tv box vergeleken met ziggo met hun media next box? Dus in principe coax vs. constant lineair tv kijken via het iptv protocol.

Want ik lees allemaal verschillende reacties daarover…

2.

Ik ben niet van plan om gebruik te maken van de wifi van de kpn 12 box, daar wil ik dus de wifi op uitzetten (kan dat?). Ik heb een bedrade wifi hotspot in de woonkamer die dat als taak doet.

Is het dan puur voor bedraad signaal de kpn box 12 voldoende of raden jullie toch aan om zelf een Fritzbox aan te schaffen?

Achter de kpn box 12 komt ook mijn 8 poort switch te hangen, en daaraan de tv box en mijn eigen wifi hotspot. (Switch is een tp-link tl-sg108e) en zou igmp snooping moeten hebben zodat het tv kastje naar behoren werkt.

3.

Ik wil een paar porten laten forwarden zoals ik nu in mijn eigen router heb (heb de ziggo modem op bridge laten zetten), is dat gewoon makkelijk en mogelijk op zo’n kpn box 12?

Als ik toch de knoop zou doorhakken kies ik eventueel voor maandelijks opzegbaar zodat ik nergens aan vast zit mocht ik niet tevreden zijn.

Alvast bedankt!

Mvg,

Storchie
Ik heb de Experiabox (v12) nog gewoon in gebruik, echter, WiFi staat uit. Achter de box heb ik een Aruba InstantOn 1930 switch, met 2 Aruba accesspoints die voor mij de Wifi regelen, achter deze switch staat er nog ergens een Netgear gs105e (Zo uit mn hoofd) die naar de TV + Arris box etc gaat. Heb 0,0 problemen met deze setup, met IGMP snooping aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storchaveli
Reneger schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:48:
[...]

Ik heb de Experiabox (v12) nog gewoon in gebruik, echter, WiFi staat uit. Achter de box heb ik een Aruba InstantOn 1930 switch, met 2 Aruba accesspoints die voor mij de Wifi regelen, achter deze switch staat er nog ergens een Netgear gs105e (Zo uit mn hoofd) die naar de TV + Arris box etc gaat. Heb 0,0 problemen met deze setup, met IGMP snooping aan.
Dank voor de info!
En hoe is het beeldkwaliteit kwa lineair tv kijken?
Of kijk jij geen lineair tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
storchaveli schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:37:

3.

Port forwarding is met elke router van elke provider volgens mij wel mogelijk, dat is niet zo bijzonder.

Maar als je het Ziggo modem in bridge zet, zet je alle poorten open. Dan heb je wel een router nodig, immers zet je dan de router functies uit. Dus welke router heb je dan nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storchaveli
bjusterbaarlik schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:24:
[...]

Port forwarding is met elke router van elke provider volgens mij wel mogelijk, dat is niet zo bijzonder.

Maar als je het Ziggo modem in bridge zet, zet je alle poorten open. Dan heb je wel een router nodig, immers zet je dan de router functies uit. Dus welke router heb je dan nu?
Een linksys router, maar die komt dan te vervallen, dan word de setup;

Kpn box 12 - switch - wifi hotspot en de tv box bekabeld aan de switch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
storchaveli schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:34:
[...]

Weinig bijzonders dan, moet altijd kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 23:04
Ik kon het antwoord zo snel niet vinden maar het lijkt er op dat ik, enkel, de 5Ghz niet kan uitschakelen op mijn KPN Box12. Ook lijkt het er op dat ik de SSID van de 5Ghz niet anders kan noemen dan de 2,4Ghz SSID.
Dit zorgt voor problemen met een energie dongle, deze ziet het wifi netwerk niet, zowel de 2,4 and de 5Ghz niet.
Op dezelfde plek in huis, op mijn iPhone, zie ik het KPN Box12 wifi netwerk wel.
Lijkt mij een probleem van de dongle..... toch? of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:50

thof

FP ProMod
n0m0r3 schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:30:
Ik kon het antwoord zo snel niet vinden maar het lijkt er op dat ik, enkel, de 5Ghz niet kan uitschakelen op mijn KPN Box12. Ook lijkt het er op dat ik de SSID van de 5Ghz niet anders kan noemen dan de 2,4Ghz SSID.
Dit zorgt voor problemen met een energie dongle, deze ziet het wifi netwerk niet, zowel de 2,4 and de 5Ghz niet.
Op dezelfde plek in huis, op mijn iPhone, zie ik het KPN Box12 wifi netwerk wel.
Je kan ook de 'Extra WiFi' gebruiken, daarmee creeer je wel een gescheiden 2G en 5G netwerk. Enige nadeel is dat het 2G netwerk niet altijd up komt na stroomuitval van je modem (known issue op de KPN fora). Even inloggen op je modem en dan off en weer on doen voor het Extra 2G netwerk en het werkt weer.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18:54
Staan de activatiekosten op het eerste factuur (niet direct iets aftikken bij het nemen van een abonnement)? Heb je een eigen IPv4 adres (i.p.v. CGNAT)? Heb je volwaardig IPv6? Ik kom van Ziggo af waarbij "Ja" het antwoord is op alles, maar hier weet ik het even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
n0m0r3 schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:30:
Apparatuur dat alleen 2.4GHz WiFi kan ontvangen heeft geen last van WiFi op 5GHz met dezelfde naam. Dat is niet zichtbaar voor zo'n apparaat. Kan wel zijn dat er bijvoorbeeld WPA3 of kanaal wordt gebruikt dat niet zichtbaar is voor het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
[...]

Vorige monteur had aangegeven ( ten minste, zo begreep ik het ) dat er dus afgelopen zaterdag een andere monteur zou komen, maar dat bleek dus niet zo te zijn. In de app staat nu
Wij werken nog aan een oplossing. Aangezien je probleem nog niet is opgelost werken we hard aan het vinden van een passende oplossing. We nemen contact met je op als dat nodig is. Dank voor je geduld.
Alles leuk en aardig, maar ze "kijken" dus nu al 1,5 week naar mijn probleem. Wat kan ik doen om dit te bespoedigen? Of moet ik dan een klacht indienen ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Nu online
mrtl schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:57:
Staan de activatiekosten op het eerste factuur (niet direct iets aftikken bij het nemen van een abonnement)? Heb je een eigen IPv4 adres (i.p.v. CGNAT)? Heb je volwaardig IPv6? Ik kom van Ziggo af waarbij "Ja" het antwoord is op alles, maar hier weet ik het even niet.
Volwaardig ja :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:18
storchaveli schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:34:
[...]

Waarom niet de kpn 12 box vervallen en direct je linksys router aansluiten?

Wil je weer terug naar Ziggo, geen probleem.
Wil je naar een ander glas provider geen probleem.

Ik draai al ongeveer 1 jaar zonder KPN modem, na wat gedoe met box 12.

Probleem met box 12 is dat je zelf niet de log kan uitlezen, mijn internet was niet vol stabiel.
Heb toen een omada router aangeschaft, daarna nooit meer problemen gehad.

Box 12 is ondertussen nu wel stabieler.
Heb ook nog een box 10 liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
joke_name schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 06:20:
[...]

Waarom niet de kpn 12 box vervallen en direct je linksys router aansluiten?

Wil je weer terug naar Ziggo, geen probleem.
Wil je naar een ander glas provider geen probleem.

Ik draai al ongeveer 1 jaar zonder KPN modem, na wat gedoe met box 12.

Probleem met box 12 is dat je zelf niet de log kan uitlezen, mijn internet was niet vol stabiel.
Heb toen een omada router aangeschaft, daarna nooit meer problemen gehad.

Box 12 is ondertussen nu wel stabieler.
Heb ook nog een box 10 liggen.
Voor mij geldt hetzelfde - nu (bijna) een jaar met een Omada router en 2 TV-plus ontvangers - er zit geen Box12 meer tussen.

Een ander voordeel van een eigen router is het gebruik van vlans met een L3-switch als vlan-router en tevens default gateway - maakt je netwerk veiliger en sneller. Randvoorwaarde is dat die eigen router een zogenaamde static route functie heeft. Zoals bijvoorbeeld de Omada en Fritzbox routers.

De KPN Box-en hebben deze functie niet - ook niet na de laatste firmware upgrade.

Off-topic: ik ken eigenlijk geen ISP routers die deze functie aan boord hebben... maar laat me graag bijpraten als iemand andere ervaringen heeft!

[ Voor 8% gewijzigd door Airw0lf op 19-11-2024 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 11:14
Binnenkort moet hier het tv meubel weg vanwege diverse klussen. Enig idee of en hoe dit kastje open kan? Er verdwijnt een patchkabel in welke ik tijdelijk even weg wil halen om beschadiging te voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Cz22Y9js/IMG-8982.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
andy88 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:40:
Binnenkort moet hier het tv meubel weg vanwege diverse klussen. Enig idee of en hoe dit kastje open kan? Er verdwijnt een patchkabel in welke ik tijdelijk even weg wil halen om beschadiging te voorkomen.

[Afbeelding]
Dit is een KPN FTU met daarop een patch cover. Die laatste kun je naar onderen schuiven, dus van de FTU af, als je de witte inkeping bovenaan iets indrukt.

De FTU mag je niet verplaatsen en dat moet je ook zeker niet doen, de vezel daarin is kwetsbaar. Beschadig je die zijn de kosten voor jou. En moet er een monteur voor herstel komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:05
andy88 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:40:

[Afbeelding]
Vierkante knopje aan de bovenkant indrukken en dan schuif je de patchcover er recht naar beneden af.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 07:56
Sinds twee dagen merk ik dat het internet een beetje hapert. Ik dacht eerst aan mijn lokale netwerk uiteraard, maar na onderzoek lijkt het dat er bij KPN iets niet goed zit. Heb een tiental sites in Uptime kuma gezet waarvan een deel 100% uptime heeft maar sites als nu.nl, google.nl, facebook.com en 1.1.1.1 tonen +/- 98% uptime. Meer mensen last hiervan?

Ik heb net een paar tests gedaan, ik zie bijvoorbeeld in een mtr ook 2% loss op 1.1.1.1 (derde hop, 141.101.65.99).

[ Voor 14% gewijzigd door Charlie_Root op 19-11-2024 15:19 ]

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle
  • Laatst online: 16-09 23:16

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Ik heb sinds gisteren KPN glasvezel aan een Edgerouter X hangen. Werkt prima met de bekende scripts van het KPN forum. Helaas is mijn upload niet de volle 900mbit maar schommelt tussen de 400 en 600 mbit. Hardware offloading staat wel aan en het scheelt ietsje als ik ip6 uitzet maar het wordt niet de 900mbit die ik zou moeten halen terwijl dit down wel lukt. Iemand enig idee? Zie ik iets over het hoofd?

Dit lukt overigens wel met de Experia box.

[ Voor 5% gewijzigd door juggle op 19-11-2024 21:29 ]

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:52
juggle schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:28:
Ik heb sinds gisteren KPN glasvezel aan een Edgerouter X hangen. Werkt prima met de bekende scripts van het KPN forum. Helaas is mijn upload niet de volle 900mbit maar schommelt tussen de 400 en 600 mbit. Hardware offloading staat wel aan en het scheelt ietsje als ik ip6 uitzet maar het wordt niet de 900mbit die ik zou moeten halen terwijl dit down wel lukt. Iemand enig idee? Zie ik iets over het hoofd?

Dit lukt overigens wel met de Experia box.
Volgensmij heeft de Edgerouter X geen PPPoE HW-offloading dus de cpu moet het single-core doen.

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

dunkiegaming schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:51:
[...]

Volgensmij heeft de Edgerouter X geen PPPoE HW-offloading dus de cpu moet het single-core doen.
Okay maar dit zou dan toch zowel up- als download limiteren? Of zeg ik nu iets stoms :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQvw9emdIUDltXdX0nGgx-3oVa4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dJtkZ9pTbOgEMV9fZPX6otEb.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door juggle op 19-11-2024 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:52
juggle schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:57:
[...]

Okay maar dit zou dan toch zowel up- als download limiteren? Of zeg ik nu iets stoms :+
Op het KPN forum: https://community.kpn.com...%20een-,Edgerouter%20X,-.

De cpu is dus niet krachtig genoeg om 1 Gbit/s upload te halen.

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

dunkiegaming schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:02:
[...]

Op het KPN forum: https://community.kpn.com...%20een-,Edgerouter%20X,-.

De cpu is dus niet krachtig genoeg om 1 Gbit/s upload te halen.
Hey top bedankt! Okay helder dan is dat het euvel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rverheij
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:57
juggle schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:04:
[...]

Hey top bedankt! Okay helder dan is dat het euvel!
Het is WEL mogelijk om die upload ook op dezelfde als de download te krijgen. Ik heb aan de hand van https://forum.kpn.com/thu...-box-458609/index342.html eea kunnen fixen door de mss-clamp aan te passen.

options {
mss-clamp {
interface-type pppoe
mss 1452
}
mss-clamp6 {
interface-type pppoe
mss 1432
}
Dit levert hier een prima upload en download op zonder dat de CPU van de EdgerouterX het weer zwaar krijgt bij de upload.
Pagina: 1 ... 168 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen