Zo... vannacht een update van het modem van KPN gekregen. Ben ik er blij mee? Nou niet echt. Vorige week belde al een vriend van mij op met de vraag waarom zijn VPN-verbinding niet meer goed werkte. Gelukkig gebruikte hij zijn KPN-modem alleen als doorvoer en de TV's zitten de op aangesloten. De rest wordt door externe routers en AP's geregeld. Het was gelukkig maar een kwestie van de poorten weer goed zetten. Toen zag ik al dat hij nieuwe firmware had gekregen. De boel weer opnieuw ingesteld. Niet veel van gedacht.
Niet bij stilgestaan dat bij mij ook een firmware-update ging komen. Tot gisteravond. Een SMS met de mededeling dat vannacht de boel een nieuwe firmware zou krijgen. Wat ik al verwachtte: De boel werkte daarna niet meer. Wifi uit, DHCP overhoop, geen poort-forwards meer, enzovoort.
Ben dus nu een hele tijd bezig geweest om de boel weer op orde te krijgen. Modem een harde reset gegeven. Dit om te voorkomen dat er toch ergens nog iets zit. Modem Experiabox v10 opnieuw instellen. Naar mijn configuratie met DHCP-instellingen, port-forwards e.d. Apparaten zoals telefoons, thermostaat en P1-meter opnieuw koppelen met WIFI. Niet echt super om maar zo te zeggen.
Voor de overige tweakers: De kans is groot dat je instellingen op je KPN-modem kwijt bent. Je mag dus weer aan de gang
Kan mij wel een klap voor de kop geven.

Ik had ooit de KPN Experiabox v10 weer ingesteld naar met WIFI e.d. Dit omdat de oude Apple Airport Extreme de geest had gegeven. Dit zou een tijdelijke oplossing zijn. Ik had nog altijd het idee de boel weer aan te passen met een eigen router en extra ap's. Dat plan moet maar weer eens uit de kast gehaald worden.
@
KPN Webcare : Ik heb de boel aan de gang gekregen. Ben een uurtje bezig geweest om alles na te kijken en opnieuw te verbinden zoals de thermostaat en de P1-meter. Ik heb nu al twee gevallen meegemaakt dat de configuratie bij de update niet goed meegaat. Het is dat ik thuis ben vanochtend om de boel weer aan de gang te krijgen. Ik verwacht nog wat telefoontjes van vrienden en familie dat de boel niet werkt. Dit is niet echt fijn. Dit werkt ook niet echt mee in de WAF-factor. Die roept altijd: Het moet werken! Waarom werkt het niet? Wat heb jij gedaan? Goed, nu kan ik KPN op de kop geven.... Dan zal meteen de vraag komen: Wat ga je hier aan doen? Uitleg ... uitleg.....
[
Voor 13% gewijzigd door
RonnieKo op 14-11-2024 08:25
]