[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 167 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09:10
A.Bos schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:51:
Hallo mensen,
Hopelijk post ik in het juiste topic. Vandaag heeft een kpn monteur mijn glasvezelverbinding gerepareerd. Blijkbaar was mijn patchkabel om één of andere reden uit de straatkast verdwenen.
Helaas had ik KPN niet gelijk gebeld maar een aanzienlijke periode doen verstrijken. Dus mijn vraag is eigenlijk, heeft KPN een plicht om dit soort problemen zelf te signaleren (als dat technisch mogelijk is)? Of ben ik daar zelf voor verantwoordelijk?
Kort gezegd; bij enkele klantverstoringen ben je daar zelf verantwoordelijk voor. Al heb je een premium abonnement i.p.v. best effort dan als nog heb jij de plicht het te melden. Als je waterleiding kapot is of iets anders wat in de nuts voorzieningen ligt, dan bel je zelf toch ook? In dit geval kun je alleen jezelf verwijten dat je niet eerder aan de bel had getrokken.. de volgende dag was hoogstwaarschijnlijk al een monteur beschikbaar.

Er zijn genoeg mensen die elke dag hun NTU/ONT uitzetten i.v.m. energie of "straling". Dan heeft KPN het druk met het aansturen van monteurs...

Dienst generieke verstoringen worden wel gemonitoord. Hier kun je makkelijker spreken van een patroon en kun je makkelijkere relaties leggen die te herleiden zijn naar de oorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:03
A.Bos schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:51:
Hallo mensen,
Hopelijk post ik in het juiste topic. Vandaag heeft een kpn monteur mijn glasvezelverbinding gerepareerd. Blijkbaar was mijn patchkabel om één of andere reden uit de straatkast verdwenen.
Helaas had ik KPN niet gelijk gebeld maar een aanzienlijke periode doen verstrijken. Dus mijn vraag is eigenlijk, heeft KPN een plicht om dit soort problemen zelf te signaleren (als dat technisch mogelijk is)? Of ben ik daar zelf voor verantwoordelijk?
Het is voor KPN lastig, zo niet, onmogelijk om te achterhalen of je zelf de apparatuur thuis hebt uitgeschakeld (ik noem maar wat; verbouwing, stroomstoring, weekje vakantie, alles ff uit, etc) of dat er een storing voor het aansluitpunt plaatsvindt, derhalve is het altijd je eigen verantwoordelijkheid dit te melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Economics schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 23:24:
[...]

Kort gezegd; bij enkele klantverstoringen ben je daar zelf verantwoordelijk voor. Al heb je een premium abonnement i.p.v. best effort dan als nog heb jij de plicht het te melden. Als je waterleiding kapot is of iets anders wat in de nuts voorzieningen ligt, dan bel je zelf toch ook? In dit geval kun je alleen jezelf verwijten dat je niet eerder aan de bel had getrokken.. de volgende dag was hoogstwaarschijnlijk al een monteur beschikbaar.

Er zijn genoeg mensen die elke dag hun NTU/ONT uitzetten i.v.m. energie of "straling". Dan heeft KPN het druk met het aansturen van monteurs...

Dienst generieke verstoringen worden wel gemonitoord. Hier kun je makkelijker spreken van een patroon en kun je makkelijkere relaties leggen die te herleiden zijn naar de oorzaken.
Toevallig vroeg een klant mij gisteren exact hetzelfde. Ik heb dit toen ook uitgelegd, KPN kan niet zien of een verbinding uit de lucht is wegens een storing of omdat de klant apparatuur uit heeft gezet. Ik kom genoeg klanten tegen die e.e.a. op een timer hebben gezet of bij een vakantie gewoon alles uitschakelen. Daar valt inderdaad niet tegenop te plannen met monteurs, dat zou een hoop nodeloze monteursaansturingen zijn.

Oh - en ook al ligt je hele wijk eruit, bel dan alsnog even, het liefst met zoveel mogelijk anderen. Als een hele wijk eruit ligt dan wordt dat op een gegeven moment echt wel opgemerkt bij KPN, maar het is dan nog altijd sneller als klanten zelf al aan de bel hebben getrokken.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nvmd dit hoorde in het netwerk topic

[ Voor 86% gewijzigd door Bigs op 08-10-2024 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:25
Ik heb sinds kort XGS-PON met een Zaram module aan de praat op de KPN lijn met dank aan de vele mede-tweakers hier. Dit icm met een X710 kaart in een Proxmox bak waar een OPNSense VM op draait.

Enige probleem wat ik nog heb is dat multicast IPTV na 4.5 minuut wegvalt. Ik heb in de tcpdump op de poort van de Zaram het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gaz-jMosZbS1wWEsmvORlgC8XQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wTng2ixL6nR7a6RMPtieJjCO.png?f=fotoalbum_large

Wat vreemd is dat ik na 2 IGMP queries vanuit KPN geen nieuwe meer krijg waar mijn OPNSense IGMPProxy op kan antwoorden en het resultaat is dat de multicast stroom stopt. Ook is het vreemd dat ie IGMPv3 aangeeft bij de queries vanuit KPN terwijl mensen zeggen dat KPN IGMPv2 zou ondersteunen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tnpj1664yLtdnJAv84T145XV3IM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0tQSO87SNCcKCYVgXE5HEWf3.png?f=user_large

Nu lees ik dat de IGMPProxy altijd eerst een IGMPv3 report doet en aan de hand van het antwoord (v2/v3) die variant pakt. Wellicht is dit dus geen probleem. Maar is het vreemd dat KPN maar 2 IGMP queries stuurt. @leander-s Wellicht een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:15
LosserNL schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:15:
Ik heb sinds kort XGS-PON met een Zaram module aan de praat op de KPN lijn met dank aan de vele mede-tweakers hier. Dit icm met een X710 kaart in een Proxmox bak waar een OPNSense VM op draait.

Enige probleem wat ik nog heb is dat multicast IPTV na 4.5 minuut wegvalt. Ik heb in de tcpdump op de poort van de Zaram het volgende:

[Afbeelding]

Wat vreemd is dat ik na 2 IGMP queries vanuit KPN geen nieuwe meer krijg waar mijn OPNSense IGMPProxy op kan antwoorden en het resultaat is dat de multicast stroom stopt. Ook is het vreemd dat ie IGMPv3 aangeeft bij de queries vanuit KPN terwijl mensen zeggen dat KPN IGMPv2 zou ondersteunen:

[Afbeelding]

Nu lees ik dat de IGMPProxy altijd eerst een IGMPv3 report doet en aan de hand van het antwoord (v2/v3) die variant pakt. Wellicht is dit dus geen probleem. Maar is het vreemd dat KPN maar 2 IGMP queries stuurt. @leander-s Wellicht een idee?
In dit of een ander topic had een mede Tweaker dit ook. Het bleek fout te gaan in zijn IGMP rules, waarin het extra vinkje niet goed stond. Is IGMP goed geconfigureerd, daar spraken ze over een keepalive vanuit KPN waarop je STB moet reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
Zowel in- als uitgaande IGMP op WAN en LAN kant zijn toegestaan met options aangevinkt. Die tip had ik al verwerkt waarna het even leek te werken, tot een reboot van dit systeem.

Op de LAN kant blijven de queries van de IGMP proxy richting de STB aankomen en vice versa het antwoord. Alleen de UDP videostroom houdt vanuit KPN op lijkt wel. En geen nieuwe IGMP queries na 2x succesvolle handshakes. Dan zou de firewall het probleem niet moeten zijn? :)

Neem aan dat het ergens lokaal wat fout is, en niet aan de ‘andere’ kant. Het probleem wat ik in mn hoofd heb is dat het voor de omzetting van GoF naar XGSPON perfect werkte zonder problemen :(

[ Voor 31% gewijzigd door LosserNL op 08-10-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
LosserNL schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:13:
Zowel in- als uitgaande IGMP op WAN en LAN kant zijn toegestaan met options aangevinkt. Die tip had ik al verwerkt waarna het even leek te werken, tot een reboot van dit systeem.

Op de LAN kant blijven de queries van de IGMP proxy richting de STB aankomen en vice versa het antwoord. Alleen de UDP videostroom houdt vanuit KPN op lijkt wel. En geen nieuwe IGMP queries na 2x succesvolle handshakes. Dan zou de firewall het probleem niet moeten zijn? :)

Neem aan dat het ergens lokaal wat fout is, en niet aan de ‘andere’ kant. Het probleem wat ik in mn hoofd heb is dat het voor de omzetting van GoF naar XGSPON perfect werkte zonder problemen :(
Ik neem aan dat je deze post stormfly in "OPNsense & pfSense KPN/Telfort IPTV how-to" al een keer nagelopen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
LosserNL schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:13:

Wat ik toen heb gedaan om het te onderzoeken toen ik KPN klant was:
Valideren of het met de provider eigen apparatuur goed functioneert, hoe is dat bij jou?

IGMP snooping uit op je eigen switches. Er bleek toen een defect te zitten in de IGMP proxy van pfSense dat kon ik zien omdat de pakketten anders waren dan van de originele KPN setup. Hebben ze later gepatched en toen bleef het stabiel. Volgens mij had OPNsense recent ook IGMP proxy issues wat met een patch te verhelpen was.

Heb je IOMMU adapters, of VirtIO Nics? Bij die laatste heb ik toen ook nog wel mijn verdenkingen gehad over de Proxmox switch, in linux kan je ook bridge config toepassen of verwijden voor multicast.

[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 08-10-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
IOMMU aan/uit en de virtuele NIC type zijn inderdaad nog opties om te proberen. :)

Gelukkig is unicast probleemloos en is de rest van het gezin happy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-09 15:57
LosserNL schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:15:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is Jouw X710 afkomstig van HPE, DELL, of direct van Intel.
Zelf een HPE, maar nog geen tijd gehad om te gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
Ik heb er 2 met 2 smaken serienummers maar ze zijn allebei van Intel zelf geloof ik.

Gisteren een boel Linux bridge trucs en parameters geprobeerd zonder succes, ga in het weekend een ovswitch bridge proberen en ook directe PCI passthrough. Maar daar zit het nadeel van single core PPPoE aan vast in OPNSense terwijl ik nu door de bridge ervoor netjes 4Gbps haal.

De Zaram vervangen door de originele Genexis staat daarna op de prikker om te zien of dat ook mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
LosserNL schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 06:32:
Ik heb er 2 met 2 smaken serienummers maar ze zijn allebei van Intel zelf geloof ik.

Gisteren een boel Linux bridge trucs en parameters geprobeerd zonder succes, ga in het weekend een ovswitch bridge proberen en ook directe PCI passthrough. Maar daar zit het nadeel van single core PPPoE aan vast in OPNSense terwijl ik nu door de bridge ervoor netjes 4Gbps haal.

De Zaram vervangen door de originele Genexis staat daarna op de prikker om te zien of dat ook mis gaat.
Nou ik ben wel benieuwd in hoeverre de performance zakt met IOMMU. Zou je dat sowieso willen testen :) ?

Wat ik zelf zou doen is logs van de IGMP proxy verzamelen en een tcpdump van je STB lan van hetzelfde tijdstip. Dan kunnen we meedenken nu kunnen we je slechts motiveren :) Er is overigens een apart IPTV topic 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
Ga ik doen en plaatsen in het IPTV topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-09 20:39
Vraag. Ik ben al ruim een jaar weg bij kpn. En toen een mail gehad met we stoppen alle diensten inclusief hbo max. Ik kijk daar nooit op dus ruim al een jaar niet meer naar gekeken. Ik wil echter nu een abbonement afsluiten bij hbo max en zie dat die het nog steeds doet. Bij abbonement managen staat er facturatie via kpn kan daar niets aanpassen alleen in mijn kpn. En die werkt niet meer🙃 Iemand enig idee? Nooit meer een factuur gehad ook niet van kpn.

[ Voor 5% gewijzigd door vangoghnl op 15-10-2024 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Vandaag het NT van Genexis ontvangen en op het AOP geklikt, en de internet verbinding was eigenlijk wel gelijk weer online. Op VDSL kreeg ik, via de Experiabox v10 als tussenpersoon, via SLAAC netjes een IPv6 adres - maar dat zie ik nu ik mijn Unifi UDM direct op het NT zit niet gebeuren. Weet iemand of dit klopt? IPv4 internet werkt wel normaal, VLAN 6, QoS 1, PPPoE, internet/internet.

Overigens zie ik net in de KPN app dat de aansluitdatum van glasvezel eigenlijk pas 16 oktober (morgen) is, en als ik in MijnKPN mijn IP adres opvraag er nu “We hebben helaas niet alle gegevens kunnen ophalen. Probeer het later opnieuw.” staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDo4ZTPivtyhFMAPfHdL95geLCQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qYCXsh52YDSn3J7iDPcmPhLp.png?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door Sebazzz op 15-10-2024 18:12 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:33
Nou, ik ben er klaar mee. In juni 2023 is hier een kabel gelegd, tot en met de voortuin. Planning is daarna steeds opgeschoven. Nu verwachten ze me in oktober 2025 (!) te gaan aansluiten. Laat maar zitten, ik blijf voorlopig wel op coax.

Het is echt idioot hoe lang het duurt voordat je aangesloten wordt. Is dat bij anderen ook zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:04
FrankoNL schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:13:
Nou, ik ben er klaar mee. In juni 2023 is hier een kabel gelegd, tot en met de voortuin. Planning is daarna steeds opgeschoven. Nu verwachten ze me in oktober 2025 (!) te gaan aansluiten. Laat maar zitten, ik blijf voorlopig wel op coax.

Het is echt idioot hoe lang het duurt voordat je aangesloten wordt. Is dat bij anderen ook zo?
2.5 jaar, Delta.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:02
Het zal misschien niet alles verklaren - maar er zijn tegenwoordig wel gruwelijk veel regeltjes voordat een ISP ergens daadwerkelijk een schup in de grond mag steken. Denk aan bijvoorbeeld bodemonderzoeken, vergunningen, stikstofberekeningen en bloktijden die per wijk anders kunnen zijn.

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:41

Verkeerde topic. Je moet hier zijn: [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:41
Sebazzz schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:14:
Vandaag het NT van Genexis ontvangen en op het AOP geklikt, en de internet verbinding was eigenlijk wel gelijk weer online. Op VDSL kreeg ik, via de Experiabox v10 als tussenpersoon, via SLAAC netjes een IPv6 adres - maar dat zie ik nu ik mijn Unifi UDM direct op het NT zit niet gebeuren. Weet iemand of dit klopt? IPv4 internet werkt wel normaal, VLAN 6, QoS 1, PPPoE, internet/internet.
Je hebt DHCPv6 nodig ipv SLAAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Out.of.Control schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:33:
[...]

Dat heb ik nu sinds een dag maar ik krijg geen IPv6 adres, ook niet na een reboot van mijn UDM.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Sebazzz schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:29:
[...]

Dat heb ik nu sinds een dag maar ik krijg geen IPv6 adres, ook niet na een reboot van mijn UDM.
Dit zijn de instellingen van de Fritzbox:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjDImNPWGxVoopdm97vkNwXA9No=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/roBohEE3N0ChfRYnpPDqzbGI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzE3DiKZOh2eTZG_uIcN8VKSWRU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Po4zcKieyfZOy33YrxdHXfKq.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ja dat is dus SLAAC met fallback naar DHCPv6 als er geen RA wordt gedetecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Out.of.Control schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:33:
[...]

Ik denk dat het een UDM bug is, met DHCPv6 zie ik geen IP in de webinterface, maar als ik inlog via SSH:

50: ppp0: <POINTOPOINT,MULTICAST,NOARP,UP,LOWER_UP> mtu 1492 qdisc pfifo_fast state UNKNOWN group default qlen 1000
    link/ppp
    inet 77.166.xxx.xxx peer 195.190.228.76/32 scope global ppp0
       valid_lft forever preferred_lft forever
    inet6 fe80::xxxx:xxxxx:33e6:xxxx peer fe80::627e:cdff:fe95:xxxx/128 scope link

Geen publiek IPv6 adres, maar wel link-local. En alle apparaten op het netwerk krijgen ook netjes een IPv6 adres. Misschien verkeerde verwachtingen? Ik had verwacht dat de WAN interface ook een IPv6 adres moet hebben, vanwege zaken zoals routing, next-hop, etc. Maar dat hoeft niet omdat het verkeerd in PPPoE getunneld wordt gok ik?

[ Voor 11% gewijzigd door Sebazzz op 17-10-2024 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:58
Sebazzz schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:15:
[...]

Ik denk dat het een UDM bug is, met DHCPv6 zie ik geen IP in de webinterface, maar als ik inlog via SSH:

50: ppp0: <POINTOPOINT,MULTICAST,NOARP,UP,LOWER_UP> mtu 1492 qdisc pfifo_fast state UNKNOWN group default qlen 1000
    link/ppp
    inet 77.166.xxx.xxx peer 195.190.228.76/32 scope global ppp0
    inet6 fe80::xxxx:xxxxx:33e6:xxxx peer fe80::627e:cdff:fe95:xxxx/128 scope link

Geen publiek IPv6 adres, maar wel link-local. En alle apparaten op het netwerk krijgen ook netjes een IPv6 adres. Misschien verkeerde verwachtingen? Ik had verwacht dat de WAN interface ook een IPv6 adres moet hebben, vanwege zaken zoals routing, next-hop, etc. Maar dat hoeft niet omdat het verkeerd in PPPoE getunneld wordt gok ik?
Wat voor IPv6 adres krijgen je apparaten op het netwerk? Ook fe80::/link-local?
Op je ppp0/WAN interface verwacht ik geen routeerbaar IPv6 adres, dat heb ik ook niet met mijn OpenWRT router. Ik heb wel een 2a02::/48 adres op mijn interne lan interface en op al mijn apparaten op mijn netwerk (die IPv6 aankunnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Muis666 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:35:
[...]

Wat voor IPv6 adres krijgen je apparaten op het netwerk? Ook fe80::/link-local?
Op je ppp0/WAN interface verwacht ik geen routeerbaar IPv6 adres, dat heb ik ook niet met mijn OpenWRT router. Ik heb wel een 2a02::/48 adres op mijn interne lan interface en op al mijn apparaten op mijn netwerk (die IPv6 aankunnen).
Nee de apparaten op het netwerk hebben gewoon netjes een publiek IPv6 adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
Sebazzz schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:37:
[...]

Nee de apparaten op het netwerk hebben gewoon netjes een publiek IPv6 adres.
Dan is denk ik nu alles prima in orde. Alleen je verwachting dat je WAN interface een publiek IPv6 adres zou krijgen klopt niet, het is geen IPv4 met NAT...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:00

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Ik zit eraan te twijfelen om over te stappen en dan gelijk 4Gbit uitproberen.
Dus dan krijg je de KPN Box14 thuis gestuurd maar Ik heb nu een Ziggo Sagemcom aan de muur hangen en van wat ik begrijp is die van KPN precies andersom? (is dat verplicht of kan je hem ook andersom bevestigingen aan de muur?)

Trouwens wel fijn dat ISP's tegenwoordig afstappen van Disco Modems xD (vooral omdat die van mij dus in de woonkamer in het zicht staat)

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

angerfist-yentl schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:03:
Ik zit eraan te twijfelen om over te stappen en dan gelijk 4Gbit uitproberen.
Dus dan krijg je de KPN Box14 thuis gestuurd maar Ik heb nu een Ziggo Sagemcom aan de muur hangen en van wat ik begrijp is die van KPN precies andersom? (is dat verplicht of kan je hem ook andersom bevestigingen aan de muur?)

Trouwens wel fijn dat ISP's tegenwoordig afstappen van Disco Modems xD (vooral omdat die van mij dus in de woonkamer in het zicht staat)
Hier meer informatie over de box 14: https://community.kpn.com...s-tot-instellingen-600011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-09 13:06

Hier een week ze hadden het in voortuin gelegd week later was het binnen aangesloten.
Kan ook anders dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Lekker verhaal met die nieuwe firmware voor de modems. Krijg je een paar uur van tevoren een berichtje dat ze een update pushen, verder geen info behalve dat alles na de update meteen weer moet werken (sterker nog, de tekst stelt dat het niet zou moeten voorkomen dat iets "niet werkt zoals je gewend bent".). Komt de update binnen: flikkert bijna al je instellingen weg, je wachtwoord wordt gereset, DHCP-range wordt reset, alle door jou ingestelde DHCP-reserveringen knikkeren ze voor het gemak maar weg, om het nog erger te maken: je kan ook geen leases intrekken om de boel te repareren - waardoor de reserveringen weer juist indelen volstrekt onmogelijk wordt gemaakt omdat andere apparaten het geclaimd hadden, je kan de primary en secondary DNS niet aanpassen (ondanks dat het support artikel beweert van wel) (opgelost, oud artikel; de DNS die je DHCP mee wil laten geven stel je ietwat verwarrend niet meer in op de DHCP-pagina (al staan daar wel de velden voor)) en de interface zelf is ook enorm ruk. Echt... top dit. Als ik dan toch alles opnieuw moet instellen kan ik net zo goed dat *** (nee niet KPN.) modem er meteen tussenuit halen, krijg je dit soort shit ook niet.

Onbegrijpelijk dat dit zo extreem slecht in elkaar zit en dat de communicatie vanuit KPN zo gestoord summier is. Als je zo'n update pusht met zo'n enorme impact: zorg dan dat je a.) veel ruimer van tevoren hierover communiceert i.p.v. een paar uurtjes ervoor, b.) communiceert dat tig instellingen reset worden.

-edit- Alle port forwarding regels er ook uit, top. -_-
-edit- WiFi SSID wordt trouwens ook reset. Dat boeit mij dan weer niets, maar ik denk dat hier best aardig wat mensen over gaan vallen. Ook geinig dat als je je WPAx-key niet meer weet/kan herinneren, dat je die niet in kan zien via de MijnKPN-app tenzij je eerst met WiFi verbind. :+ Ik snap de maatregel, maar het is ergens wel grappig gezien het enige moment dat je die sleutel meestal op wil zoeken juist is als je dus geen verbinding hebt. (Oh en misschien wordt de key ook wel reset, niet naar gekeken. Gebruik de WiFi van het modem niet.)
-edit- Je mag je apparaten in de DHCP reserveringen geen custom naam geven :+

[ Voor 25% gewijzigd door WhatsappHack op 23-10-2024 04:21 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
@WhatsappHack - over welk type modem heb je het eigenlijk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Laatst online: 09:57
@WhatsappHack Precies de reden dat ik al jaren geleden ben overgestapt op een Fritzbox in eigen beheer. Dat is echt aan te raden voor iedereen die niet de kpn standaard configuratie gebruikt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berpie74
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-09 21:43
RubenDJ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:47:
@WhatsappHack Precies de reden dat ik al jaren geleden ben overgestapt op een Fritzbox in eigen beheer. Dat is echt aan te raden voor iedereen die niet de kpn standaard configuratie gebruikt.
Daar ben ik met mijn zoon naar aan het kijken. We hebben een 1Gbit glas abbo, welke Fritzbox zou je adviseren? Ik zie bijvoorbeeld een 5590 (direct op glas), 7590 AX en een nieuwe 7690 (met wifi 7). Of is er nog een andere goede optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
En in die Fritzbox gebruik je dan het KPN-profiel? Waar de standaard KPN instellingen zitten? En die ook als zodanig gepushed worden bij aanpassingen? :+

[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 23-10-2024 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Laatst online: 09:57
Berpie74 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:07:
[...]

Daar ben ik met mijn zoon naar aan het kijken. We hebben een 1Gbit glas abbo, welke Fritzbox zou je adviseren? Ik zie bijvoorbeeld een 5590 (direct op glas), 7590 AX en een nieuwe 7690 (met wifi 7). Of is er nog een andere goede optie?
Dat is maar net wat je zelf belangrijk vindt. Is Wifi 7 belangrijk voor je, pak vooral de 7690. Wil je graag direct op glas (scheelt weer een adapter), dan is de 5590 prima.

Zelf zit ik nog steeds op een oude 4040, ooit voor 6 tientjes gekocht en die voldoet voor mij prima. Heeft me nog nooit in de steek gelaten. Tijdje terug zelfs nog een firmware update gehad die ondersteuning voor Wireguard VPN heeft toegevoegd bijvoorbeeld. Het apparaat is in 2016 geïntroduceerd!
Airw0lf schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:28:
En in die Fritzbox gebruik je dan het KPN-profiel? Waar de standaard KPN instellingen zitten? En die ook als zodanig gepushed worden bij aanpassingen? :+
Dat klopt, maar volgens mijn kan KPN alleen de verbinding parameters updaten zoals PPPoE, VoIP en VLAN parameters voor het splitsen van IPTV en internet. Het kan niet jouw fritzbox configuratie aanpassen zoals DHCP en DNS servers. Het is mij in ieder geval nog nooit gebeurd, waar dat met KPN Experia destijds elke paar weken raak was.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
RubenDJ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:41:

[...]

Dat klopt, maar volgens mijn kan KPN alleen de verbinding parameters updaten zoals PPPoE, VoIP en VLAN parameters voor het splitsen van IPTV en internet. Het kan niet jouw fritzbox configuratie aanpassen zoals DHCP en DNS servers. Het is mij in ieder geval nog nooit gebeurd, waar dat met KPN Experia destijds elke paar weken raak was.
Als je de standaard Fritzbox wizard afloopt en het KPN profiel instelt kan KPN dit wel degelijk doen. Het ding gedraagt zich dan als een KPN-EB-variant; inclusief firmware updates en instellingen. Met die kanttekening dat ze dan de Fritzbox firmware pushen - er is geen KPN-eigen smaakje.

Tot op heden heb ik KPN nog niks zien doen met de instellingen - maar die optie/functie is in elke Fritzbox standaard wel ingeschakeld! :Y

[ Voor 9% gewijzigd door Airw0lf op 23-10-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
@WhatsappHack Een custom naam bij DHCP-reserveringen zou wel moeten kunnen, maar zit op een vreemde plek. (Ik ben even vergeten waar.)

Dit klinkt trouwens als een V10 en dan zou ik even in de gaten houden of de instellingen bewaard blijven bij een power cycle.

[ Voor 37% gewijzigd door Commendatore op 23-10-2024 10:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:59
[...]

Ik heb de Fritzbox 4060, en ben daar erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09:53
WhatsappHack schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 01:04:
Lekker verhaal met die nieuwe firmware voor de modems. Krijg je een paar uur van tevoren een berichtje dat ze een update pushen, verder geen info behalve dat alles na de update meteen weer moet werken (sterker nog, de tekst stelt dat het niet zou moeten voorkomen dat iets "niet werkt zoals je gewend bent".). Komt de update binnen: flikkert bijna al je instellingen weg, je wachtwoord wordt gereset, DHCP-range wordt reset, alle door jou ingestelde DHCP-reserveringen knikkeren ze voor het gemak maar weg, om het nog erger te maken: je kan ook geen leases intrekken om de boel te repareren - waardoor de reserveringen weer juist indelen volstrekt onmogelijk wordt gemaakt omdat andere apparaten het geclaimd hadden, je kan de primary en secondary DNS niet aanpassen (ondanks dat het support artikel beweert van wel) (opgelost, oud artikel; de DNS die je DHCP mee wil laten geven stel je ietwat verwarrend niet meer in op de DHCP-pagina (al staan daar wel de velden voor)) en de interface zelf is ook enorm ruk. Echt... top dit. Als ik dan toch alles opnieuw moet instellen kan ik net zo goed dat *** (nee niet KPN.) modem er meteen tussenuit halen, krijg je dit soort shit ook niet.

Onbegrijpelijk dat dit zo extreem slecht in elkaar zit en dat de communicatie vanuit KPN zo gestoord summier is. Als je zo'n update pusht met zo'n enorme impact: zorg dan dat je a.) veel ruimer van tevoren hierover communiceert i.p.v. een paar uurtjes ervoor, b.) communiceert dat tig instellingen reset worden.

-edit- Alle port forwarding regels er ook uit, top. -_-
-edit- WiFi SSID wordt trouwens ook reset. Dat boeit mij dan weer niets, maar ik denk dat hier best aardig wat mensen over gaan vallen. Ook geinig dat als je je WPAx-key niet meer weet/kan herinneren, dat je die niet in kan zien via de MijnKPN-app tenzij je eerst met WiFi verbind. :+ Ik snap de maatregel, maar het is ergens wel grappig gezien het enige moment dat je die sleutel meestal op wil zoeken juist is als je dus geen verbinding hebt. (Oh en misschien wordt de key ook wel reset, niet naar gekeken. Gebruik de WiFi van het modem niet.)
-edit- Je mag je apparaten in de DHCP reserveringen geen custom naam geven :+
Je kan apparaten namen geven als je via Thuisnetwerk>Verbonden apparaten op het pen icoontje drukt in de nieuwe KPN Software.

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:21

Mr. Freeze

¡GO!

[...]

Als je het eerst eens wilt proberen voordat je een dure nieuwe router koopt, een 4040, 7490, 7530 of 7590 zijn echt prima Wifi AC routers die je voor weinig op marktplaats kan vinden. Zelf een 4060 hier maar de eerder genoemde zijn nog steeds prima ondersteunt met recente firmware's en nieuwe functies zoals ingebouwde VPN, mesh, e.d.

Een router moet ook niet ouder zijn dan genoemde omdat je dan vaak geen gigbit aansluitingen hebt.

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Airw0lf schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:26:
[...]

Als je de standaard Fritzbox wizard afloopt en het KPN profiel instelt kan KPN dit wel degelijk doen. Het ding gedraagt zich dan als een KPN-EB-variant; inclusief firmware updates en instellingen. Met die kanttekening dat ze dan de Fritzbox firmware pushen - er is geen KPN-eigen smaakje.

Tot op heden heb ik KPN nog niks zien doen met de instellingen - maar die optie/functie is in elke Fritzbox standaard wel ingeschakeld! :Y
Je kunt auto configuratie door de provider uitzetten in de Fritzbox instellingen :)
[...]

Ik gebruik een 5530 AON.

[ Voor 23% gewijzigd door Dj-sannieboy op 23-10-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berpie74
Deze bevalt goed? En weet je toevallig wat het verschil is met de 5590?
Ik heb een xgs-pon aansluiting, dus zal de xgs-pon uitvoering nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Berpie74 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:18:
[...]

Deze bevalt goed? En weet je toevallig wat het verschil is met de 5590?
Ik heb een xgs-pon aansluiting, dus zal de xgs-pon uitvoering nodig hebben.
Ja bevalt prima!

Hier kun je de modellen vergelijken: https://en.avm.de/product...-products/fritzbox/fibre/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
Dj-sannieboy schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:36:

Je kunt auto configuratie door de provider uitzetten in de Fritzbox instellingen :)
Ja - klopt.
Alleen moet je dan wel weten dat die functie er is.
En dat die functie standaard ingeschakeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berpie74
Daar had ik inderdaad gekeken. Ik zie niet zoveel verschil tussen de 5530 en 5590, terwijl het prijsverschil 80 euro is :? .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Berpie74 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:43:
[...]

Daar had ik inderdaad gekeken. Ik zie niet zoveel verschil tussen de 5530 en 5590, terwijl het prijsverschil 80 euro is :? .
Toch nog eens wat beter kijken dan? :+
Ik gok meer poorten en/of snellere wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berpie74
Airw0lf schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:51:
[...]

Toch nog eens wat beter kijken dan? :+
Ik gok meer poorten en/of snellere wifi?
Had ik gezien. Ook geen USB. Maar is dat dan het verschil van 80 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
Berpie74 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:02:
[...]

De 5590 heeft een veel snellere CPU. Waarschijnlijk nodig als je hem wilt gebruiken als mediaserver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb bij wijze van test een DrayTek 2927 als extra router achter de Experiabox draaien. Voorlopig alleen voor mijn eigen PC, maar dat gaat al een aantal weken prima.

Mensen vinden een dubbele NAT meestal niet zo tof, maar ik merk er eigenlijk geen nadelen van. Ja, ik heb wat port forwardings in de Experiabox gedaan naar de DrayTek voor Wireguard o.a. Mocht ik dit als blijvende oplossing kiezen, stuur ik alles naar de DrayTek met de DMZ optie.

Hoofdreden voor mij om het op deze manier op te lossen is KPN IPTV. Tot nu toe nog niet werkend gekregen op DrayTek 2927. Bovendien weet ik dan bij een storing meteen of het aan mij ligt of niet (kan ik immers gewoon de Experiabox checken).

En achter de DrayTek kan ik mijn netwerk inrichten zoals ik het zelf wil. Sinds kort Wireguard ontdekt trouwens en gebruik het nu als vervanger voor OpenVPN. Heerlijk eenvoudig een VPN server opzetten.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berpie74
Muis666 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:05:
[...]

De 5590 heeft een veel snellere CPU. Waarschijnlijk nodig als je hem wilt gebruiken als mediaserver.
Ok. Daarvoor ga ik hem niet gebruiken. Veel poorten ook niet nodig (switch in de meterkast) en veel bekabelde aansluitingen in huis. Wifi gebruiken we vooral op de telefoons en slimme apparaten. Dan zal een 5530 wel voldoen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Berpie74 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:02:
[...]

Blijkbaar... de software/firmware moet er immers ook op aangepast worden.
En dat kost ook geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Als ik dan toch alles opnieuw moet instellen kan ik net zo goed dat *** (nee niet KPN.) modem er meteen tussenuit halen, krijg je dit soort shit ook niet.
Zo gezegd, zo gedaan. Wel raar, nu halen de WiFi AP's allemaal opeens veel hogere snelheden. (Precies dezelfde instellingen, enkel kabeltje overgeprikt van KPN modem naar eigen modem). Maar goed, niet klagen.
Airw0lf schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 07:42:
@WhatsappHack - over welk type modem heb je het eigenlijk?
v10.

@Commendatore @dunkiegaming Thanks! Had het uiteindelijk ook gevonden. Sommige functies zitten op wat onverwachte plekken. Net als dat geintje met de DNS servers die je niet instelt op de velden in de DHCP instellingen. :P Zal daar wel een ding positief over zeggen: het is mooi dat je nu zowel primary als secondary aan kan passen; voorheen wurmde het modem zichzelf er alsnog tussen. Anyway, heb het modem er tussenuit getrokken. Het was eigenlijk altijd al de luie oplossing (modem ophangen, routertjes in AP mode eraan hangen; niets meer aan doen), dan maar meteen goed aanpakken he. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 22:00
Kreeg een mail van KPN dat mijn Disney + Espn wordt aangepast.
Wordt iets goedkoper maar dan veranderd wel je Disney + naar HD met reclame. Dat is jammer.
Kan wel 4k behouden maar dan vervalt het combo abbo met ESPN en betaal je beide los. Dan bij je 10 euro per maand duurder uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:01
@lHybridl Posts over aanbiedingen, prijzen etc kun je in [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:00
Klopt het nou dat de meest recente TV box via WiFi kan werken? Ik wil af van de internetkabel in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze

Mr. Freeze

¡GO!

Munki schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:36:
Klopt het nou dat de meest recente TV box via WiFi kan werken? Ik wil af van de internetkabel in de woonkamer.
Ja, probleemloos, mits de ontvangst goed is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
Jup, maar met een beperking: Multicast werkt alleen met wifi6. Als je wifi5 of lager hebt dan die box op unicast zetten.

Extra info: https://www.kpn.com/telev...ken-zonder-internet-kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

De TV+ ontvangers hebben wifi aan boord ja, maar bekabeld zal altijd de voorkeur blijven houden omdat bekabeld gewoon minder kans op storingen heeft dan een wifi verbinding.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
Mr. Freeze schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:01:
[...]

Ja, probleemloos, mits de ontvangst goed is natuurlijk.
Ah top! Ontvangst zal geen probleem zijn.

Nu nog kijken hoe ik ervoor kan zorgen dat ik de nieuwe TV box ontvang. Heb nu nl. nog de oude en volgens mij kunnen ze nogal moeilijk doen om apparatuur te vervangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze

Mr. Freeze

¡GO!

Munki schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:23:
[...]

Ah top! Ontvangst zal geen probleem zijn.

Nu nog kijken hoe ik ervoor kan zorgen dat ik de nieuwe TV box ontvang. Heb nu nl. nog de oude en volgens mij kunnen ze nogal moeilijk doen om apparatuur te vervangen..
Lees even de link van @Richub Staat precies is welke router ervoor nodig is. Welke heb je nu?

PS, je kan ook een aanpassing doen aan je abonnement mbt de snelheid, althans, bij mij stuurde KPN me elke keer een nieuwe box 12 terwijl ik deze nooit gebruikte. Heb er 4 gehad.

[ Voor 17% gewijzigd door Mr. Freeze op 26-10-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
Mr. Freeze schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Lees even de link van @Richub Staat precies is welke router ervoor nodig is. Welke heb je nu?
Yes, heb ik gelezen. Ik heb de KPN Box 12 router, dus dat zal het probleem niet zijn. De TV box is echter de Arris, zonder wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze

Mr. Freeze

¡GO!

Munki schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:27:
[...]

Yes, heb ik gelezen. Ik heb de KPN Box 12 router, dus dat zal het probleem niet zijn. De TV box is echter de Arris, zonder wifi.
Dan zal overstappen naar TV+ de optie zijn voor je, misschien kan je er nog een leuke korting uit slepen bij nieuw jaarcontract.

[ Voor 11% gewijzigd door Mr. Freeze op 26-10-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
Mr. Freeze schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:29:
[...]

Dan zal overstappen naar TV+ de optie zijn voor je.
Yes, denk dat ik ze zal moeten bellen om de TV+ box te ontvangen. Ben alleen bang dat ze zullen aangeven dat de huidige box gewoon nog werkt dus dat deze niet vervangen zal worden. Enige optie is dan volgens mij om TV uit mijn abonnement te halen, de box terug te sturen en dan vervolgens weer TV aanzetten..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze

Mr. Freeze

¡GO!

Munki schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:31:
[...]

Yes, denk dat ik ze zal moeten bellen om de TV+ box te ontvangen. Ben alleen bang dat ze zullen aangeven dat de huidige box gewoon nog werkt dus dat deze niet vervangen zal worden. Enige optie is dan volgens mij om TV uit mijn abonnement te halen, de box terug te sturen en dan vervolgens weer TV aanzetten..?
Nee, de oude box werkt niet met TV+, dus sowieso krijg je dan een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:29
Gebruik wifi vanaf begin dat ik deze box heb zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:29
lHybridl schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:08:
Kreeg een mail van KPN dat mijn Disney + Espn wordt aangepast.
Wordt iets goedkoper maar dan veranderd wel je Disney + naar HD met reclame. Dat is jammer.
Kan wel 4k behouden maar dan vervalt het combo abbo met ESPN en betaal je beide los. Dan bij je 10 euro per maand duurder uit..
Ah ok, vroeg me al af, je kan het zelf niet aanpassen. Ik wil juist graag dat goedkope abo testen, maar je kan het nog niet kiezen via KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Munki
Mr. Freeze schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:32:
[...]

Nee, de oude box werkt niet met TV+, dus sowieso krijg je dan een nieuwe.
Oké top! Heb ze zojuist gebeld en kreeg als tip mee om nog heel even te wachten op Black Friday, dan kan ik een mooie(re) aanbieding fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:13
Ik had me toch wat geks. Ruim een week terug ben ik voor het laatst op mijn router/access point (sagemcom van dec '23) ingelogd om een portforwarding aan te passen. Dat ging zonder gekkigheid. Paar dagen probeer ik opnieuw in te loggen om een DHCP-lease in te stellen, twee dingen mis:

* Op mijn privé-laptop is de router ineens niet meer te bereiken, niet meer te pingen, UI-website is niet meer te openen
* Op mijn werklaptop en telefoon lukte het nog wel de UI-website te openen, maar het wachtwoord (uit een pw-manager!) werd niet meer geaccepteerd; "wrong password"

Alles meermaals geherstart, laptops, router, enz, maar ik kreeg het niet opgelost. Ik zat al te denken aan een hard reset van de router.

Nu valt vandaag mijn oog op de browser tab waarin (op mijn privé-laptop) ik tevergeefs had geprobeerd de UI-website te openen, en daaraan zag ik dat hij daar succesvol open stond. Ik kon ook weer inloggen met het pw uit mijn pw-manager.

W
T
F

Wat zou hier gebeurd kunnen zijn?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:28
Klopt het dat KPN wanneer ze glas hebben gelegd en aangesloten in je woning ze ook nog een X periode alleenrecht hebben qua aanbod?

Ik weet dat dit op Odido glas netwerk wel zo is waar Odido een jaar lang alleen mag leveren en na een jaar gaat ie open voor andere providers.

Werkt dit voor KPN ook zo en zo ja, hebben ze ook een vast termijn zoals Odido?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert.v.w.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-09 14:35
JeroenH schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:30:
Wellicht iets met rotte local data in de browser, zoals een cookie. In een Private tab heb je daar dan geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
robert.v.w. schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 07:58:
[...]

Wellicht iets met rotte local data in de browser, zoals een cookie. In een Private tab heb je daar dan geen last van.
Zeker wel. Drie browsers (en twee computers + een telefoon) geprobeerd; Brave, Chrome en Edge, in alledrie werkte de UI website niet. In Brave ook private geprobeerd. Plus, de router was niet pingbaar, dat zou niet door een browser moeten komen.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 29-10-2024 08:14 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:57
JeroenH schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:30:

* Op mijn privé-laptop is de router ineens niet meer te bereiken, niet meer te pingen, UI-website is niet meer te openen
* Op mijn werklaptop en telefoon lukte het nog wel de UI-website te openen, maar het wachtwoord (uit een pw-manager!) werd niet meer geaccepteerd; "wrong password"

Alles meermaals geherstart, laptops, router, enz, maar ik kreeg het niet opgelost. Ik zat al te denken aan een hard reset van de router.

Nu valt vandaag mijn oog op de browser tab waarin (op mijn privé-laptop) ik tevergeefs had geprobeerd de UI-website te openen, en daaraan zag ik dat hij daar succesvol open stond. Ik kon ook weer inloggen met het pw uit mijn pw-manager.

W
T
F

Ik heb een keer zoiets gehad toen ik tp-link powerline adapters had gebruikt. Bleek ik verbonden met het netwerk van de buren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:15

servies

Veni Vidi Servici

Sendak239 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:16:
[...]

Ik heb een keer zoiets gehad toen ik tp-link powerline adapters had gebruikt. Bleek ik verbonden met het netwerk van de buren.
Dan zou ik toch maar eens een keer je elektrische bedrading thuis nakijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Sendak239 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:16:
[...]

LOL :P Dat was het in mijn geval zeker niet, ik kon op normale wijze bij wat interne apparaten zoals mijn Home Assistant, dus ik zat zeker weten op mijn eigen netwerk. Plus, zoals ik schreef, vanaf andere devices kan ik de router wel bereiken maar niet inloggen met een password wat gegarandeerd correct was.

Het is ook niet zo belangrijk (meer), want het werkt weer, maar ik probeer te begrijpen wat dit veroorzaakt zou kunnen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
servies schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:27:
[...]

Dan zou ik toch maar eens een keer je elektrische bedrading thuis nakijken...
Waarom? Bij drie fase zit je sowieso aan de buren vast en bij enkel fase is de kans eenderde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:15

servies

Veni Vidi Servici

bjusterbaarlik schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:34:
[...]

Waarom? Bij drie fase zit je sowieso aan de buren vast en bij enkel fase is de kans eenderde.
Verhip blijkbaar kan het inderdaad gebeuren... behoorlijk bagger dan, als ik zie hoeveel moeite die dingen bij mij thuis hadden wanneer ze in 2 verschillende groepen zaten... Maar dit kunnen ze dan blijkbaar weer wel... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Laatst online: 18-09 10:35
Sinds ongeveer een week heb ik bij tv kijken (via TV+ ontvanger) het issue dat 'live' televisie vaak hapert en lijkt vast te lopen. Wanneer ik via de tv+ ontvanger terugkijk (dus zelfde programma, maar dan 5 minuten terug) dan loopt het wel soepel.
In het thuisnetwerk is er niets veranderd wat dit verklaart, de TV+ ontvanger is bekabeld aangesloten en heeft tot ongeveer een week geleden normaal gewerkt.

Zijn er mensen die dit herkennen en mogelijk een oplossing hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:51
BiLLie- schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:03:
Sinds ongeveer een week heb ik bij tv kijken (via TV+ ontvanger) het issue dat 'live' televisie vaak hapert en lijkt vast te lopen. Wanneer ik via de tv+ ontvanger terugkijk (dus zelfde programma, maar dan 5 minuten terug) dan loopt het wel soepel.
In het thuisnetwerk is er niets veranderd wat dit verklaart, de TV+ ontvanger is bekabeld aangesloten en heeft tot ongeveer een week geleden normaal gewerkt.

Zijn er mensen die dit herkennen en mogelijk een oplossing hebben?
Dit duidt op IGMP problemen(terugkijken maakt hier geen gebruik van). Hoe ziet je setup er precies uit qua switches etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLie-
mad-dog schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:07:
[...]

Dit duidt op IGMP problemen(terugkijken maakt hier geen gebruik van). Hoe ziet je setup er precies uit qua switches etc etc
Dank voor je reactie, het probleem is ineens ontstaan. Toch antwoord op je vraag; Fritzbox 7590 > netgear 5 poorts switch (ik dacht de gs105) > TV+ box
Dit heeft ruim 2 jaar normaal gewerkt en sinds ongeveer een week zijn er problemen zonder andere wijzigingen in het netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
BiLLie- schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:23:
[...]

Dank voor je reactie, het probleem is ineens ontstaan. Toch antwoord op je vraag; Fritzbox 7590 > netgear 5 poorts switch (ik dacht de gs105) > TV+ box
Dit heeft ruim 2 jaar normaal gewerkt en sinds ongeveer een week zijn er problemen zonder andere wijzigingen in het netwerk
Een GS105 ondersteunt geen IGMP(de GS105E wel), dan is het vroeg of laat wachten tot het verkeerd gaat. Reboot van de 7590 wil ook wel eens helpen, IGMP proxy daarvan kan wel eens vastlopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLie-
mad-dog schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:31:
[...]

Een GS105 ondersteunt geen IGMP(de GS105E wel), dan is het vroeg of laat wachten tot het verkeerd gaat. Reboot van de 7590 wil ook wel eens helpen, IGMP proxy daarvan kan wel eens vastlopen
Toch even gekeken, de switch is een Netgear GS305v3, die ondersteunt volgens mij wel IGMP. De 7590 heb ik maar eens een reboot gegeven, vanavond zien we wel of dat het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
BiLLie- schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:23:
[...]

Probeer de TV box direct op de Fritzbox aan te sluiten.

Dan kan deze het IGMP verkeer afhandelen zonder dat het in de rest van jouw netwerk terechtkomt en de hoeveelheid traffic de boel laat haperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
BiLLie- schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:50:
[...]

Toch even gekeken, de switch is een Netgear GS305v3, die ondersteunt volgens mij wel IGMP. De 7590 heb ik maar eens een reboot gegeven, vanavond zien we wel of dat het probleem oplost.
Lijkt een unmanaged switch te zijn? Kans dat deze IGMP snooping ondersteunt is niet groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Lethalis schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:06:
[...]

Lijkt een unmanaged switch te zijn? Kans dat deze IGMP snooping ondersteunt is niet groot.
Dat is de smart smart managed switch die door KPN zelf wordt aangeraden/verkocht.
Zou prima moeten werken; de v2 werkt in ieder geval probleemloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
Lezen blijkt toch lastig te zijn... :+

GS305v3 specs:
https://www.netgear.com/n...itches/unmanaged/gs305v3/

Wat KPN verkoopt (de GS105E - een managed switch):
https://apparatuurvoorthu...42/switch-netgear-gs105e/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Oeps, te snel op de search van Google vertrouwd.

Is inderdaad de GS105E die KPN verkoopt samen met de vergelijkbare TP-Link TL-SG-105E.
De Netgear GS108E, de 8 poorts variant, werkt uiteraard ook goed.
De GS305E en GS308E zouden volgens de specificatie ook moeten werken. In het KPN forum wordt er wel een issue gemeld, wat mogelijk ook een probleem is met de GS105Ev3.

En de Zyxel GS1900 serie werkt ook prima, maar is tegenwoordig niet echt goedkoop meer. En de meeste andere managed switches met IGM snooping zouden moeten werken.

Blijft bij KPN wel een issue dat multi-cast. Een eigen poort op de router voor de STB vind ik persoonlijk toch de meest betrouwbare oplossing. En dan het liefst op een eigen subnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 21:36
Sinds een anderhalve maand hier ook een glasvezel aansluiting van KPN. Na een paar weken aankijken hoe stabiel het was, toch de overstap gemaakt komende vanuit Ziggo.
2 weken geleden ook KPN IPTV erbij genomen.

Alles in eerste instantie aangesloten met de normale NTU en KPN modem. Daarna de NTU rechtstreeks verbonden via UTP naar de Ubiquiti Dreammachine Pro. Met hulp van @JungleJim ook multicast aan de praat gekregen.

Vandaag de omschakeling gemaakt: UTP naar een Zaram XGS-PON SFP+ module. Heel de dag thuis gewerkt, geen enkele drop gehad.

Aangezien ik eigen Ubiquiti apparatuur wil gebruiken, ook met UTP, maak ik gebruik van het bekende IPTV-script van fabianishere. Na het omschakelen in de ochtend, een reconfigure gegeven (immers, de port op de DMP is gewijzigd).

Het probleem: vanavond TV kijken via de box en elke bijna-5 minuten blijft het beeld/geluid hangen. Wissel ik dan van kanaal, dan gaat het weer bijna-5 minuten goed. DMP herstart, IPTV-box terug naar fabrieksinstellingen, alles nagekeken... probleem blijft.
Uiteindelijk terug geschakeld van multicast naar unicast en jawel, het probleem is weg!

Dus, voor de Zaram-module had ik geen problemen met IPTV-box incl multicast, met Zaram-module wel.
Klinkt dit bekend voor iemand of heeft iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
Ik heb gigabit ftth glas met een fritzbox 4060 (staat in de huiskamer) en een TV+ box via de wifi verbonden, en heb echt 0 problemen met multicast of het signaal in het algemeen.

Blijkbaar is KPN multicast toch niet 100% compatibel met ander spul dan de Experiaboxen of Fritzboxen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 17:04

Masselink

Voor de dorst

Ik heb nu 1,5 dagen geen internet omdat er waarschijnlijk een kabel in de wijk (nieuwbouw) is doorgetrokken. Kan gebeuren maar breng me op de hoogte van een verwachte reparatie tijd die realistisch is.

Waar ik me aan irriteer is dat de storingspagina waar updates op staan elke keer een “(Verwachte) eindtijd” aangeeft die 4 uur verder ligt dan de vorige tijd die niet is gehaald. Zo gaat het al vanaf 31 Oktober 15:14. Daar heb ik (hebben we) helemaal niets aan.

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:01
@Bucket Te specifiek is wellicht meer een vraag voor [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 21:36
Je hebt gelijk, dankjewel.
Ik zal de vraag daar stellen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Masselink schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:08:
Ik heb nu 1,5 dagen geen internet omdat er waarschijnlijk een kabel in de wijk (nieuwbouw) is doorgetrokken. Kan gebeuren maar breng me op de hoogte van een verwachte reparatie tijd die realistisch is.

Waar ik me aan irriteer is dat de storingspagina waar updates op staan elke keer een “(Verwachte) eindtijd” aangeeft die 4 uur verder ligt dan de vorige tijd die niet is gehaald. Zo gaat het al vanaf 31 Oktober 15:14. Daar heb ik (hebben we) helemaal niets aan.
Ze zijn inmiddels zo gefocust op aanleggen dat er niet nagedacht wordt over service. Bij het kopernetwerk is het inmiddels helemaal ellende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Airw0lf schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:18:
Lezen blijkt toch lastig te zijn... :+

GS305v3 specs:
https://www.netgear.com/n...itches/unmanaged/gs305v3/

Wat KPN verkoopt (de GS105E - een managed switch):
https://apparatuurvoorthu...42/switch-netgear-gs105e/
Ik heb de gs105pe en dat werkt ook prima 😉, nog sterker, er zit ook nog een JGS516PE tussen. Ik heb overigens alle apparatuur van kpn zelf gewoon nog in de doos liggen en dat werkt al meer dan 3 jaar helemaal prima. Met al het iptv verkeer in een eigen subnet over een eigen vlan, zodat andere devices er geen last van hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door borft op 02-11-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
borft schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:33:
[...]

Ik heb de gs105pe en dat werkt ook prima 😉, nog sterker, er zit ook nog een JGS516PE tussen. Ik heb overigens alle apparatuur van kpn zelf gewoon nog in de doos liggen en dat werkt al meer dan 3 jaar helemaal prima. Met al het iptv verkeer in een eigen subnet over een eigen vlan, zodat andere devices er geen last van hebben.
Ja - zo heb ik het sinds kort ook gedaan op basis van unicast streams.
De volgende stap die ik nog wil doen is de Internet verbinding rechtstreeks op fiber aan de router.

Maar dat lijkt hier wat meer voeten in de aarde te hebben vanwege de SFP:
Ik krijg niet helder welke een goede kans van slagen heeft i.c.m. een OpnSense VM op Proxmox. De reacties zijn van het kaliber klik-klak-klaar. Maar niemand die expliciet vertelt welke kaart en SFP ze dan ingezet hebben voor dat klik-klak-klaar.

Dus als iemand daar nog suggesties heeft en de ervaringen wil delen?

[ Voor 32% gewijzigd door Airw0lf op 02-11-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Flitzer schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:03:
En de Zyxel GS1900 serie werkt ook prima, maar is tegenwoordig niet echt goedkoop meer.
Ik heb zelf 2 Zyxel GS1900-24E switches en die werken inderdaad prima.

Al heeft eentje al wat coil whine helaas. Doet het verder nog wel. Maar goed, die dingen gebruik ik al jaren. Collega heeft ze ooit voor ons werk aangeschaft en toen heb ik ze voor thuis ook maar gekocht. Voordeel voor mij is dan dat ik ook altijd die collega kan vragen als er iets is met de configuratie :+

Maar goed, enige waar je op moet letten is dat je de configuratie ook echt bewaard. Ik ben weleens vergeten op de save knop te drukken en dan is na een stroomstoring alles weg... Voordeel is dan aan de andere kant wel weer dat wanneer je iets verkeerd doet en nergens meer bij kan, dat je met een herstart alles weer terug hebt (zolang je niet op save drukt).

VLAN configuraties kunnen weleens tricky zijn O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Lethalis op 02-11-2024 12:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Airw0lf schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:38:
[...]

Ja - zo heb ik het sinds kort ook gedaan op basis van unicast streams.
De volgende stap die ik nog wil doen is de Internet verbinding rechtstreeks op fiber aan de router.

Maar dat lijkt hier wat meer voeten in de aarde te hebben vanwege de SFP:
Ik krijg niet helder welke een goede kans van slagen heeft i.c.m. een OpnSense VM op Proxmox. De reacties zijn van het kaliber klik-klak-klaar. Maar niemand die expliciet vertelt welke kaart en SFP ze dan ingezet hebben voor dat klik-klak-klaar.

Dus als iemand daar nog suggesties heeft?
ik heb gewoon multicast streams ;) ik heb een mediaconverter van glas naar koper (mijn router heeft alleen kpoer, dus een netwerkkaart toevoegen voor glas levert niet echt een voordeel op imho), en daarachter een linuxdoos die oa igmp proxy draait. Die regelt ook alle pptp, dhcp en routering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mad-dog
Richub schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:39:
Ik heb gigabit ftth glas met een fritzbox 4060 (staat in de huiskamer) en een TV+ box via de wifi verbonden, en heb echt 0 problemen met multicast of het signaal in het algemeen.

Blijkbaar is KPN multicast toch niet 100% compatibel met ander spul dan de Experiaboxen of Fritzboxen...
KPN Multicast bestaat niet, multicast is een universeel iets. Een goede werking is afhankelijk van hoe het geïmplementeerd is
Pagina: 1 ... 167 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen