[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 166 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:24
ik zit nu een klein weekje bij KPN maar vind de klantenservice chaotisch.

Internet doet het goed het maar in mijn kpn is nog niets actief (alle instellingen zijn grijs). Ik kan netflix ook niet activeren.

Vorige week gebeld; het zou komen doordat de order nog niet is afgerond en het zou binnen een paar dagen geregeld zijn, max dinsdag = vandaag. Vandaag gebeld op mijn werk; ik krijg een terugbelverzoek met een code. Teruggebeld met de code; code werkt niet. Klantenservice gebeld; die hebben een mail naar een afdeling gestuurd en adviseerden nog eens terug te bellen en dan na de code gelijk een '9' te toetsen. Werkt ook niet, ik dacht ik probeer eens een hekje achter de code. Toen werd code geaccepteerd maar moest ik daarna nog een andere code invullen die ik zou hebben ontvangen per brief die er natuurlijk niet is...

edit: net door een medetweaker super snel geholpen, binnen een minuut geregeld!

[ Voor 4% gewijzigd door tomdh76 op 10-09-2024 16:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12:16
tomdh76 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:19:
ik zit nu een klein weekje bij KPN maar vind de klantenservice chaotisch.

Internet doet het goed het maar in mijn kpn is nog niets actief (alle instellingen zijn grijs). Ik kan netflix ook niet activeren.

Vorige week gebeld; het zou komen doordat de order nog niet is afgerond en het zou binnen een paar dagen geregeld zijn, max dinsdag = vandaag. Vandaag gebeld op mijn werk; ik krijg een terugbelverzoek met een code. Teruggebeld met de code; code werkt niet. Klantenservice gebeld; die hebben een mail naar een afdeling gestuurd en adviseerden nog eens terug te bellen en dan na de code gelijk een '9' te toetsen. Werkt ook niet, ik dacht ik probeer eens een hekje achter de code. Toen werd code geaccepteerd maar moest ik daarna nog een andere code invullen die ik zou hebben ontvangen per brief die er natuurlijk niet is...

edit: net door een medetweaker super snel geholpen, binnen een minuut geregeld!
Asjeblieft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptAwesome
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-08 13:41
BdB schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:24:
Vannacht is de modem firmware van mijn v10 geupdate.

Er gebeuren vervolgens een heleboel rare dingen.
- Het IP van de router is verschoven van .1 naar het adres waar mijn eigen dns server zat.
- Alle statische adres reserveringen zijn weg
- Ik kan mijn DNS server via DHCP niet meer aanpassen. Die optie is nu disabled.

Als je de klantenservice belt, dan proberen ze je een betaald abonnement aan te smeren om met de technische afdeling te mogen praten....

Heeft iemand de tip om de eigen dns server weer in te stellen via de experia box?
- Firewall naar custom?
- DNS proxy uit?
Vannacht hier ook de update gekregen op m'n experiabox v10, ook aantal zaken gereset, waaronder IP van de router die was op 192.168.2.5 gaan zitten, zelfde als mn pihole 8)7. En ook eerst glasvezelmodem + router moeten resetten totdat mijn internet het vanochtend weer deed.

Maar goed al die dingen redelijk vlot weer in kunnen stellen en had weer internet, tot ruim uurtje geleden. Geloof dat in die tussentijd mijn glasvezel modem is overleden, KPN router geeft in ieder geval aan geen verbinding met internet te hebben. En resetten van één van de twee of beiden werkt ook niet meer. En lampjes knipperen op de glasvezelmodem wat schijnbaar niet hoort iig het powerlampje hoort constant te zijn.

Gelukkig wel snel juiste persoon van klantenservice aan de lijn gekregen, had via de chat een belverzoek gedaan. En morgen komt de monteur langs.

Maar ben benieuwd of de update iets in de KPNrouter heeft gesloopt of dat inderdaad echt het glasvezel modem is overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 16:09

BdB

Ik denk dat er in het update script een check zit om het aangewezen dns adres uit je dhcp settings te vissen. Ik had precies hetzelfde als jij; de router ging op het adres van pihole zitten.

Dat heb ik teruggekoppeld aan de klantenservice/2e lijn en dat onderzoeken ze nog verder.

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:54
Mijn TV ontvanger arris vip5202 geeft telkens foutcode 561.
Dit schijnt iets met verkeerd IP adres te zijn.
Als ik in de Fritzbox kijk heeft hij gewoon een IP gekregen in de DHCP reeks.
Herstarten van het spul heeft niks geholpen.
Er is ook niks in mijn netwerk veranderd.
Alleen afgelopen weekend mijn USW-lite-8-PoE geupdate.
Even daar in de instelingen gekeken of IGMP nog wel aan staat en dat is het geval.
Iemand nog tips ?
(voetbal kijken via de app op de televisie heeft wel erg slecht beeld ;( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ComTech schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:02:
Even daar in de instelingen gekeken of IGMP nog wel aan staat en dat is het geval.
Iemand nog tips ?
Hier ook foutcode 561 sinds een half uurtje of zo op een Arris 4K box VIP5202. Dus gok dat KPN storing heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Gratje op 10-09-2024 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bird-of-prey
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-07 11:43
ComTech schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:02:
Iemand nog tips ?
Ik heb hetzelfde probleem. Niets gewijzigd in het netwerk. Ik gebruik een eigen router (mikrotik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
3x hetzelfde probleem = storing :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
Er is inderdaad een verstoring, probleem wordt onderzocht.

Ben zelf ook getroffen :P

[ Voor 20% gewijzigd door Economics op 10-09-2024 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:01
Het is hier spontaan opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:29

wbschenk

www.schenkict.nl

Dit zal niet spontaan zijn.. denk dat @Economics en/of zijn collega’s er druk mee bezig zijn/waren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
LOL, touché. Ik bedoelde dat ik zelf niets heb hoeven doen. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
CptAwesome schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:34:
[...]

Vannacht hier ook de update gekregen op m'n experiabox v10, ook aantal zaken gereset, waaronder IP van de router die was op 192.168.2.5 gaan zitten, zelfde als mn pihole 8)7. En ook eerst glasvezelmodem + router moeten resetten totdat mijn internet het vanochtend weer deed.

Maar goed al die dingen redelijk vlot weer in kunnen stellen en had weer internet, tot ruim uurtje geleden. Geloof dat in die tussentijd mijn glasvezel modem is overleden, KPN router geeft in ieder geval aan geen verbinding met internet te hebben. En resetten van één van de twee of beiden werkt ook niet meer. En lampjes knipperen op de glasvezelmodem wat schijnbaar niet hoort iig het powerlampje hoort constant te zijn.

Gelukkig wel snel juiste persoon van klantenservice aan de lijn gekregen, had via de chat een belverzoek gedaan. En morgen komt de monteur langs.

Maar ben benieuwd of de update iets in de KPNrouter heeft gesloopt of dat inderdaad echt het glasvezel modem is overleden.
De problemen zijn bekend en wordt naar gekeken

[ Voor 5% gewijzigd door Economics op 12-09-2024 15:51 ]

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:23
Economics schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:30:
[...]

Jij misschien niet, vergeet niet dat het over grote deel van de install base gewoon mensen zijn die diensten gebruiken zonder custom dns, port forwarding etc.. dus mogen blij wezen met de vrije modem/ont keuze toch :)
Al zou ik geen custom instellingen hebben zit ik nog steeds niet te wachten op een bugged firmware update die ik niet kan tegenhouden omdat de klant er geen controle over heeft wanneer wat gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:05

Dido

heforshe

Telin schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:00:
Al zou ik geen custom instellingen hebben zit ik nog steeds niet te wachten op een bugged firmware update die ik niet kan tegenhouden omdat de klant er geen controle over heeft wanneer wat gebeurt.
Dat de optie er is, is hartstikke mooi.
Maar laten we reel wezen, voor 95% of meer van de klanten is een automatisch gepushte update de enige manier waarop ze updates krijgen. Die gaan echt niet uitzoeken hoe ze zelf firmware moeten updaten. Sterker nog, ik denk dat je van het overgote merendeel van de klanten liever hebt dat ze helemaal van het modem afblijven op een reset na als dat nodig is. ;)

Wat betekent mijn avatar?

• EricJH
Gratje schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:15:
[...]

Hier ook foutcode 561 sinds een half uurtje of zo op een Arris 4K box VIP5202. Dus gok dat KPN storing heeft.
Een medewerker van KPN postte op het KPN forum :
Er was inderdaad een stroring. Deze begon rond 20:00 en had alleen effect op de oudere TV ontvangers (dus niet op de TV+ ontvanger). Het had geen effect op ontvangers die al aan stonden. Maar als je de ontvanger aan deed, of herstartte, dan ging het mis.

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:03
Ik heb vannacht ook de update gehad. Ook bij mij was het IP adres van de modem ineens aangepast: dezelfde als die van mijn AdGuard host. Ik heb het IP adres van het modem weer terug gezet naar 192.168.2.254 en mijn AdGuard is weer bereikbaar op 192.168.2.6. Port Forwarding heb ik ook weer gevonden, maar ik kan de DNS server niet meer aanpassen voor DHCP. Klopt dit? Kan ik dit anders doen? Ik kan het natuurlijk per device gaan doen, maar... geen zin in eigenlijk, haha,

• Hopman42
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 10:48
Vannacht was bij mij de update ook doorgevoerd en liep ik tegen wat issues aan.
Ik had beperkt internet; alleen ipv6 verkeer leek mogelijk.
Reset van de modem heeft het probleem verholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-09 13:06
Hopman42 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:53:
Vannacht was bij mij de update ook doorgevoerd en liep ik tegen wat issues aan.
Ik had beperkt internet; alleen ipv6 verkeer leek mogelijk.
Reset van de modem heeft het probleem verholpen.
Hier bij me ouders gister ook zelfde alleen heb ik ipv6 uitgezet om het werkend te moeten krijgen

• NoPizzaNoGlory
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08-08 11:18
Hier afgelopen nacht ook de Experia Box v10 update gehad met als resultaat een corrupte configuratie. Beperkt internetverkeer over IPv6 was het enige dat werkte. Resetten/factory reset werkte niet, dus de klantenservice gebeld.

Het ding is compleet van de leg en vindt dat ie 1.1.1.3 als IP adres moet hebben en via DHCP de meest rare IP adressen mag toekennen. Na een factory reset haalt ie doodleuk de corrupte configuratie weer op bij KPN.

De medewerker van de klantenservice had deze configuratie gewist aan hun kant, maar bij de volgende factory reset kwam doodleuk dezelfde corrupte configuratie alsnog weer terug. Op geen enkele manier is de web interface te bereiken, dus het wordt nu een nieuw kastje van een ander type dat ik hopelijk morgen op kan halen bij het Postnl punt. Gelukkig hebben we onbeperkt 5G op de mobiel, dus we kunnen ons in ieder geval redden.

• EricJH
@NoPizzaNoGlory
BdB schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:38:
Ik denk dat er in het update script een check zit om het aangewezen dns adres uit je dhcp settings te vissen. Ik had precies hetzelfde als jij; de router ging op het adres van pihole zitten.

Dat heb ik teruggekoppeld aan de klantenservice/2e lijn en dat onderzoeken ze nog verder.
Als de bovenstaande observatie klopt dan had jij Cloudflare DNS servers ingesteld op jouw v10.

Is het probleem op te lossen door de v10 van het internet te ontkoppelen en dan via de pc bedraad proberen in te loggen op 1.1.0.3 om het gateway adres terug naar 192.168.2.254 te zetten? Volgende vraag als dat gelukt is wat er gebeurt als je de v10 weer terug aansluit op de verbinding.

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:42
NoPizzaNoGlory schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:54:
Hier afgelopen nacht ook de Experia Box v10 update gehad met als resultaat een corrupte configuratie. Beperkt internetverkeer over IPv6 was het enige dat werkte. Resetten/factory reset werkte niet, dus de klantenservice gebeld.

Het ding is compleet van de leg en vindt dat ie 1.1.1.3 als IP adres moet hebben en via DHCP de meest rare IP adressen mag toekennen. Na een factory reset haalt ie doodleuk de corrupte configuratie weer op bij KPN.

De medewerker van de klantenservice had deze configuratie gewist aan hun kant, maar bij de volgende factory reset kwam doodleuk dezelfde corrupte configuratie alsnog weer terug. Op geen enkele manier is de web interface te bereiken, dus het wordt nu een nieuw kastje van een ander type dat ik hopelijk morgen op kan halen bij het Postnl punt. Gelukkig hebben we onbeperkt 5G op de mobiel, dus we kunnen ons in ieder geval redden.
@Economics … had jij niet aangegeven dat updates gestopt zijn totdat dit verholpen is?

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
ernstoud schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:59:
[...]

@Economics … had jij niet aangegeven dat updates gestopt zijn totdat dit verholpen is?
Updates zijn niet gestopt geweest, werd eerder wel verteld dat ze niet meer zouden upgraden omdat het de laatste tijdelijke batch was. Dat bleek niet zo te zijn. ik heb het wederom gisteren en vandaag gemeld. Zij zijn op de hoogte en zijn ermee aan de slag.

[ Voor 15% gewijzigd door Economics op 13-09-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

Hoe werkt dat met mensen die nu een "foute" firmware op hun device hebben?
Ik heb nu een firmware die alle settings naar factory reset als je op "restart network" drukt.

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mancave54
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-09 18:09
Economics schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:14:
[...]

Updates zijn niet gestopt geweest, werd eerder wel verteld dat ze niet meer zouden upgraden omdat het de laatste tijdelijke batch was. Dat bleek niet zo te zijn. ik heb het wederom gisteren en vandaag gemeld. Zij zijn op de hoogte en zijn ermee aan de slag.
Ik ontving toch wel deze melding van de Kpn:

Beste klant, de update van je modem is afgelopen nacht helaas niet doorgegaan. We plannen dit opnieuw in. Je krijgt weer bericht wanneer het zover is. Groet, KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Mancave54 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:25:
[...]

Ik ontving toch wel deze melding van de Kpn:

Beste klant, de update van je modem is afgelopen nacht helaas niet doorgegaan. We plannen dit opnieuw in. Je krijgt weer bericht wanneer het zover is. Groet, KPN
Heb als de donder een afdruk van mijn V10 DHCP bindings gemaakt… ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

Hmmm, zonder tussenkomst van mij is de router WEER gereset. Router zit weer op het adres waar mijn pihole zat...

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

@Economics
Net even getest. Een power cycle reset het modem.

- Modem zit weer op het adres van mijn pihole.
- Al mijn dhcp bindings zijn weg
- Alle port forwards zijn weer stuk

Dit is behoorlijk vervelend! Enig zicht wanneer een correcte firmware geladen gaat worden?
Nu ben ik bij iedere power cycle de sjaak.

Drommels!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fermion
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-09 15:57
Eindelijk KPN XGSPON, 4Gbit, draait net een dag en zojuist de Nokia XS-010X-Q ONT direct op mijn pfSense aangesloten, nu nog 1Gbit interfaces. Ik wil eerst alles werkend krijgen voordat ik investeer in 10Gbit interfaces. Voor mij gezien is de ONT is maar (?) een media converter, ik zie in mijn situatie zie ik geen voordeel om te gaan overstappen naar een SFP+.

Nu even de nieuwe verbinding ervaren.

Waarom 4Gbit, omdat het kan :) Eindelijk een internet verbinding dat mijn thuis LAN te snel af is :D
Alles begon bij mij met een 1200/75 baud modem.

[ Voor 15% gewijzigd door Fermion op 13-09-2024 23:22 ]

• mark1111
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18-09 20:20
ik moest even googlen wat pfSense is. Waarvoor heb je dat nodig. Wat is de reden dat je dat gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
mark1111 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:19:
ik moest even googlen wat pfSense is. Waarvoor heb je dat nodig. Wat is de reden dat je dat gebruikt?
Bij gebruik van een eigen ONT moet er een router achter. En dan is pfSense een operating system voor de hardware om een router te maken met een hele goede firewall. De hardware kan van alles zijn; een kleine PC met voldoende netwerkpoorten of specifiek voor dit doel gemaakte hardware zoals https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-mini-pc-router.html.

Van pfSense is ook een open source variant, OPNSense.

• Fermion
Fermion schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:18:
Eindelijk KPN XGSPON, 4Gbit, draait net een dag en zojuist de Nokia XS-010X-Q ONT direct op mijn pfSense aangesloten, nu nog 1Gbit interfaces. Ik wil eerst alles werkend krijgen voordat ik investeer in 10Gbit interfaces. Voor mij gezien is de ONT is maar (?) een media converter, ik zie in mijn situatie zie ik geen voordeel om te gaan overstappen naar een SFP+.

Nu even de nieuwe verbinding ervaren.

Waarom 4Gbit, omdat het kan :) Eindelijk een internet verbinding dat mijn thuis LAN te snel af is :D
Alles begon bij mij met een 1200/75 baud modem.
Update, het volgende is interessant. Ik monitor de latency (ICMP-response) van de WAN-verbinding op mijn pfSense.
Ik zie het volgende: een hogere latency van mijn WAN-verbinding als ik de BOX14 ertussenuit haal. De vraag is natuurlijk, waar ligt dat aan? Het grootste verschil is dat ik voor de directe verbinding PPPoE moet gebruiken. Ik heb gelezen dat PPPoE softwarematig door de CPU (i5-3570 CPU @ 3.40GHz / 16GB RAM) wordt afgehandeld. Het draait niet op de nieuwste CPU, maar vooralsnog is dat geen bottleneck.

Een andere instelling die ik op mijn VLAN geconfigureerd heb, is de 'priority setting' (QoS) die KPN ergens op zijn website noemde, deze heb ik op 1 gezet.

Een ander verhaal is de MTU, maar de monitoring bestaat uit kleine pakketjes; een verkeerde MTU heeft vooral gevolgen bij zware downloads/uploads (het packet size-verhaal is een gecompliceerde materie, waarvan ik de principes begrijp, de uitvoering…). De MTU op de PPPoE WAN-interface staat bij mij op 1508.

Ifconfig vermeldt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
[2.7.0-RELEASE][root@firewall.arpa]/root: ifconfig
em0: flags=8863<UP,BROADCAST,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> metric 0 mtu 1520
        description: WAN
        options=4812098<VLAN_MTU,VLAN_HWTAGGING,VLAN_HWCSUM,WOL_MAGIC,VLAN_HWFIL TER,NOMAP>
        ether xx:xx:xx:xx:xx:xx
        inet6 xxx:xxx:xxx:xxx:xxx%em0 prefixlen 64 scopeid 0x1
        media: Ethernet autoselect (1000baseT <full-duplex>)
        status: active
        nd6 options=21<PERFORMNUD,AUTO_LINKLOCAL>
em0.6: flags=8843<UP,BROADCAST,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> metric 0 mtu 1516
        options=4000000<NOMAP>
        inet6 xxx:xxx:xxx:xxx:xxx%em0.6 prefixlen 64 scopeid 0x10
        groups: vlan
        vlan: 6 vlanproto: 802.1q vlanpcp: 1 parent interface: em0
pppoe0: flags=88d1<UP,POINTOPOINT,RUNNING,NOARP,SIMPLEX,MULTICAST> metric 0 mtu 1492
        inet6 xxx:xxx:xxx:xxx:xxx%pppoe0 prefixlen 64 scopeid 0x11
        inet 77.xxx.xx.xxx --> 195.xxx.xxx.xxx netmask 0xffffffff
        nd6 options=23<PERFORMNUD,ACCEPT_RTADV,AUTO_LINKLOCAL>

1)
Hier zie je de latency wanneer de pfSense op de BOX14 staat aangesloten, hoogste waarde over die periode is: ~0,57ms
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZF3CBRCFyVn_VWJf-8qCs4wwcE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bl6Om4neMmsKKX7DZXeiDBDr.png?f=user_large

2)
Wanneer de pfSense direct op de Nokian ONT staat aangesloten, hoogste waarde over die periode is: ~1,07ms
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJRSZZJd0VDpQ2eg37hMUOZDO5w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bcf3gfIrEstBtglo9pFhjlnn.png?f=user_large

3)
De waardes van mijn Ziggo vervinding in bridge mode, hoogst waarde over die periode is: 10,27ms
Wat opvalt is de latency enorm danst. De flatline die daarna komt is de KPN verbinding :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJDYXl_qvuxXCeluIpHBKHRtHfM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vxBQX6eIgXu7zyNF5Tr2ZFgI.png?f=user_large

Hier een overzicht van 24h, de hoge spikes is het heconfigureren van de WAN interface, van DHCP naar PPPOE met DHCP.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hiFuIEuzXSaAi8NiZ1B3xOAjKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RONTzMkt5d5E52Uun6TRcRNL.png?f=fotoalbum_large

Overzicht van de aangesloten apparatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F52hyzR0XoLMI5xv_K9NMnaYuOE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jifnAguJ4bzzJmU8otBRSvk7.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fermion
mark1111 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:19:
Ik gebruik het al zo’n 14 jaar, simpelweg omdat ik het leuk vind. Wat betreft de toepassing, het is een solide GRATIS (lang geleden een fork van Monowall) oplossing en wordt tegenwoordig ook commercieel ingezet. In principe is het een router met alle mogelijkheden van een firewall, of een firewall die goed kan routeren :)

Wat 14 jaar geleden niet zo goed werkte op consumentenrouters (geen idee hoe dat nu is), is:
  • VLAN-ondersteuning, om netwerksegmentatie toe te passen.
  • Firewallen tussen je VLAN’s (zoals het afscheiden van je smart devices/IoT op een eigen wifi-netwerk/VLAN).
  • VPN voor gebruikers naar je eigen thuisnetwerk, zodat je bijvoorbeeld bij je eigen NAS kunt komen voor je opgeslagen informatie (foto's, documenten, films). Een eigen VPN is ook handig als je op vakantie bent en bepaalde websites niet kunt bezoeken door beperkingen van die websites (Tweakers liet of laat bijvoorbeeld nog steeds niet toe dat je in het buitenland reageert op een post; zet je VPN aan, en Tweakers denkt dat je in Nederland bent).
  • Je kunt ook een VPN opzetten van je pfSense naar een VPN-provider, zodat een bepaalde server altijd via dat VPN internettoegang krijgt ;)
Al het verkeer dat door je firewall gaat, is te zien in een makkelijk te gebruiken logging. Voor mij alleen interessant als er iets niet werkt.

Er is een scala aan optionele apps die je eenvoudig vanuit pfSense kunt installeren voor extra beveiliging en monitoring, als je dat wilt. En er is nog veel meer mogelijk, zoals:
  • Load Balancing & Failover: Verkeer verdelen over meerdere internetverbindingen of automatisch overschakelen als één verbinding uitvalt.
  • Intrusion Detection en Prevention (IDS/IPS): Met Snort of Suricata kun je je netwerk beschermen tegen verdachte activiteiten.
  • QoS (Quality of Service): Verkeer prioriteit geven, zoals VoIP boven downloads.
  • Content Filtering: Ongewenste websites blokkeren of filteren, bijvoorbeeld met Squid en SquidGuard.
  • Captive Portal: Een loginpagina instellen voor je wifi-netwerk, handig voor gastgebruik.
  • Traffic Shaping: Beheersing van netwerkverkeer om bandbreedte eerlijk te verdelen.
  • Multi-WAN: Meerdere ISP-verbindingen voor load balancing en failover.
  • Dynamic DNS: Toegang tot je thuisnetwerk met een vaste domeinnaam, zelfs bij een veranderend IP-adres.
  • Firewall Rules per User/Device: Firewallregels per apparaat of gebruiker instellen voor specifieke toegangsrechten.
  • High Availability (CARP): Met een tweede pfSense-server zorgen voor automatische failover.
  • Zorgeloos Remote Access via VPN: Beveiligde toegang tot je netwerk vanaf externe locaties met OpenVPN of IPsec.
  • Packet Capturing voor Troubleshooting: Analyseer netwerkverkeer diepgaand bij problemen.
  • Reverse Proxy met HAProxy: Verdeel inkomend verkeer naar verschillende interne servers.
  • OpenVPN Server: Draai je eigen OpenVPN-server voor beveiligde externe toegang.
  • VoIP Optimalisatie: Zorg voor optimale VoIP-kwaliteit, zelfs bij veel netwerkverkeer.

• NoPizzaNoGlory
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08-08 11:18
Wij hebben inmiddels een V12 box ter vervanging van de V10 en alles werkt weer naar behoren. De V10 moest meteen retour dus daar kan ik verder niks meer mee proberen.

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:44
Fermion schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:04:
[...]

Een ander verhaal is de MTU, maar de monitoring bestaat uit kleine pakketjes; een verkeerde MTU heeft vooral gevolgen bij zware downloads/uploads (het packet size-verhaal is een gecompliceerde materie, waarvan ik de principes begrijp, de uitvoering…). De MTU op de PPPoE WAN-interface staat bij mij op 1508.

Ifconfig vermeldt:

code:
1
2
3
4
5
pppoe0: flags=88d1<UP,POINTOPOINT,RUNNING,NOARP,SIMPLEX,MULTICAST> metric 0 mtu 1492
Die ifconfig waarde doet mij vermoeden dat je MTU nog steeds op 1492 staat. Dit kun je testen door ping -c 4 -s 1472 8.8.8.8. Als je geen antwoord krijgt dan staat je MTU toch op 1492.

Dit verklaart denk ik niet je latency verschil, maar ik zou me niet druk maken over een halve milliseconde.

[ Voor 0% gewijzigd door Muis666 op 14-09-2024 16:59 . Reden: typo ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Fermion schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:25:
[...]

Ik gebruik het al zo’n 14 jaar, simpelweg omdat ik het leuk vind. Wat betreft de toepassing, het is een solide GRATIS (lang geleden een fork van Monowall) oplossing en wordt tegenwoordig ook commercieel ingezet. In principe is het een router met alle mogelijkheden van een firewall, of een firewall die goed kan routeren :)
* Raven heeft die ooit een paar jaar gebruikt Dit in de tijd dat er een embedded-versie voor geheugenkaarten was, zonder interface op de pc zelf, alleen webinterface en nullmodem-kabel om de netwerkconfig te doen. Daarna paar jaar IPFire (tot op de dag van vandaag geen IPv6-ondersteuning, wel werkend gekregen toen en verdwenen tutorial voor geschreven), sindsdien Debian waar ik alles geDIY'd heb :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Fermion
Fermion schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:04:
[...]

Update, het volgende is interessant. Ik monitor de latency (ICMP-response) van de WAN-verbinding op mijn pfSense.
Ik zie het volgende: een hogere latency van mijn WAN-verbinding als ik de BOX14 ertussenuit haal. De vraag is natuurlijk, waar ligt dat aan? Het grootste verschil is dat ik voor de directe verbinding PPPoE moet gebruiken. Ik heb gelezen dat PPPoE softwarematig door de CPU (i5-3570 CPU @ 3.40GHz / 16GB RAM) wordt afgehandeld. Het draait niet op de nieuwste CPU, maar vooralsnog is dat geen bottleneck.

Een andere instelling die ik op mijn VLAN geconfigureerd heb, is de 'priority setting' (QoS) die KPN ergens op zijn website noemde, deze heb ik op 1 gezet.

Ifconfig vermeldt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
[2.7.0-RELEASE][root@firewall.arpa]/root: ifconfig
em0: flags=8863<UP,BROADCAST,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> metric 0 mtu 1520
        options=4812098<VLAN_MTU,VLAN_HWTAGGING,VLAN_HWCSUM,WOL_MAGIC,VLAN_HWFIL TER,NOMAP>
        inet6 xxx:xxx:xxx:xxx:xxx%em0 prefixlen 64 scopeid 0x1
em0.6: flags=8843<UP,BROADCAST,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> metric 0 mtu 1516
        options=4000000<NOMAP>
        inet6 xxx:xxx:xxx:xxx:xxx%em0.6 prefixlen 64 scopeid 0x10
        groups: vlan
        vlan: 6 vlanproto: 802.1q vlanpcp: 1 parent interface: em0

1)
Hier zie je de latency wanneer de pfSense op de BOX14 staat aangesloten, hoogste waarde over die periode is: ~0,57ms
[Afbeelding]

2)
Wanneer de pfSense direct op de Nokian ONT staat aangesloten, hoogste waarde over die periode is: ~1,07ms
[Afbeelding]

3)
De waardes van mijn Ziggo vervinding in bridge mode, hoogst waarde over die periode is: 10,27ms
Wat opvalt is de latency enorm danst. De flatline die daarna komt is de KPN verbinding :)
[Afbeelding]

Hier een overzicht van 24h, de hoge spikes is het heconfigureren van de WAN interface, van DHCP naar PPPOE met DHCP.
[Afbeelding]

Overzicht van de aangesloten apparatuur:
[Afbeelding]
Ik zag iets over het hoofd, zie de opmerking:
dcm360 in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
Update: meetingen correct gedaan, zie post:
Fermion in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfQ9PO79q75XcUgDrHbLPl-HQfk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d4pnoWUMpnkKDRKDDnrolAZE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 17:56
Jemig, nou heb ik ook weer wat. Heb kpn glasvezel en tv 3 maanden geleden opgezegd en nu beweren ze dat ik nog 1 tv ontvanger niet heb terug gestuurd terwijl ik alles (modem + 2 tv ontvangers met 2 afstandsbedieningen) heb terug gestuurd. Iemand eerder zoiets meegemaakt en hoe kan ik dit het beste oplossen? Kan zo geen nummer vinden wat ik kan bellen en de chat bot begrijpt er ook niks van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:37
codegro schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:43:
Jemig, nou heb ik ook weer wat. Heb kpn glasvezel en tv 3 maanden geleden opgezegd en nu beweren ze dat ik nog 1 tv ontvanger niet heb terug gestuurd terwijl ik alles (modem + 2 tv ontvangers met 2 afstandsbedieningen) heb terug gestuurd. Iemand eerder zoiets meegemaakt en hoe kan ik dit het beste oplossen? Kan zo geen nummer vinden wat ik kan bellen en de chat bot begrijpt er ook niks van.
https://www.google.com/se...tenservice+telefoonnummer
1e hit: 0800 - 0402

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Als ik overstap naar KPN glasvezel 4gigabit kan ik dan een Mac aansluiten via die Eperia middels de LAN 10gb poort en een andere 2,5gb poort gebruiken voor aansluiting van Deco wifi modem voor uitbreiding rest van netwerk?

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
knny schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:41:
Als ik overstap naar KPN glasvezel 4gigabit kan ik dan een Mac aansluiten via die Eperia middels de LAN 10gb poort en een andere 2,5gb poort gebruiken voor aansluiting van Deco wifi modem voor uitbreiding rest van netwerk?
Uiteraard. Je hebt dan wel op de Deco’s NAT achter NAT, tenzij je de Deco’s als bridge kunt instellen.

NAT achter NAT is praktisch alleen een probleem als je diensten van buitenaf benaderbaar wil maken, zoals een NAS o.i.d., dat werkt dan soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:55
knny schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:41:
Ja - kan. Maar doet je mac 10-Gbps dan?

Overigens is het dan wel goed om het Deco modem als WiFi AP in te stellen. Daarmee heb je een extra LAN poort en krijgt ieder aangesloten apparaat altijd een IP adres van de EB.

[ Voor 18% gewijzigd door Airw0lf op 17-09-2024 18:07 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Airw0lf schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:04:
[...]

Overigens is het dan wel goed om het Deco modem als WiFi AP in te stellen. Daarmee heb je een extra LAN poort en krijgt ieder aangesloten apparaat altijd een IP adres van de EB.
Nee, max 2,5 gb via USB adapter, maar is prima :)

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Airw0lf schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:04:
[...]
De Mac Studio heeft die optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 10:29
Ik ga volgende maand weer terug naar KPN na een jaar Ziggo.
  • Hoe zijn die nieuwe SuperWifi 2 punten?
  • Als ik een Mesh Wifi van ander merk op Xperia hang werkt dat dan lekker?
  • Wat win ik nog met eigen modem?
  • Zijn die Fritz modems een beetje future proof met betrekking tot 2-4gbit verbindingen die eraan gaan komen
Tot zover mijn vragen. Die oude SuperWifi wekt oké maar vond die Ziggo SmartWifi dingen wel veel beter werken (sneller en minder ruimte nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:10

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb wat posts met betrekking tot KPN glasvezel netwerk verhuisd naar [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartketelaar
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:32
Hoop dat ik hier goed ben aangezien er vele tweakers zijn die een KPN verbinding hebben. Ik heb op dit moment 4gbit van KPN.
Op een paar keer uitval van het modem liep het goed. Nu heb ik stroomuitval gehad in ons huis en sinds die tijd is de upload nog maar 1gbit. De download snelheid blijft goed, maar upload komt niet terug. Als ik in het modem een speedtest doe haalt hij de 4/4 soms. Echter bedraad naar mij pc niet meer.

Alle mogelijk dingen heb ik al gerpobeerd, zoals modem resetten, ONT stroomloos maken. Alles naar fabrieksinstellingen gezet. Alles blijft groen maar de upload komt niet boven de 1gbit uit

Ik heb gelezen dat er af en toe
een brakke ONT tussen kan zitten. Ik heb op dit moment een genesis, Tijdens installatie had monteur ook al de nodige problemen om deze goed erop te krijgen. Als ik op het forum kijk van KPN wordt verwezen naar een topic die je helpt met je verbinding. deze loopt een aantal minuten en dan stopt die tool ermee...

Heeft iemand een suggestie ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13:10
bartketelaar schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:40:
Hoop dat ik hier goed ben aangezien er vele tweakers zijn die een KPN verbinding hebben. Ik heb op dit moment 4gbit van KPN.
Op een paar keer uitval van het modem liep het goed. Nu heb ik stroomuitval gehad in ons huis en sinds die tijd is de upload nog maar 1gbit. De download snelheid blijft goed, maar upload komt niet terug. Als ik in het modem een speedtest doe haalt hij de 4/4 soms. Echter bedraad naar mij pc niet meer.

Alle mogelijk dingen heb ik al gerpobeerd, zoals modem resetten, ONT stroomloos maken. Alles naar fabrieksinstellingen gezet. Alles blijft groen maar de upload komt niet boven de 1gbit uit

Ik heb gelezen dat er af en toe
een brakke ONT tussen kan zitten. Ik heb op dit moment een genesis, Tijdens installatie had monteur ook al de nodige problemen om deze goed erop te krijgen. Als ik op het forum kijk van KPN wordt verwezen naar een topic die je helpt met je verbinding. deze loopt een aantal minuten en dan stopt die tool ermee...

Heeft iemand een suggestie ??
KPN contacteren en vragen voor een Nokia ONT

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartketelaar
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:32
Ik heb gebeld, wordt nu terug gebeld door een technishe expert.... Kan toch 3 dagen duren.. Ben benieuwd dan maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:44
Even over KPN iTV, is die mini-Epg vooruitgangsbalk van de uitzending nieuw? Valt me opeens op tijdens zappen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert.v.w.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-09 14:35
Sjah schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:49:
Even over KPN iTV, is die mini-Epg vooruitgangsbalk van de uitzending nieuw? Valt me opeens op tijdens zappen..
Zit er alweer een maandje of twee in, denk ik.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
NoPizzaNoGlory schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:54:
Hier afgelopen nacht ook de Experia Box v10 update gehad met als resultaat een corrupte configuratie.
Mja ik vannacht... port forwarding werkt niet meer ondanks dat het aanstaat.

Ik denk dat ik maar een Draytek ga aansluiten die ik nog heb. Dan maar ff geen iptv (dat heb ik niet lekker aan de praat gekregen met de Draytek). Maar dat mijn server nu offline is, vind ik uitermate teleurstellend.

Heb verder ook weinig zin om beta tester voor KPN te zijn met die buggy firmware. Lees ook op de KPN community hoop ellende over instellingen die elke keer resetten etc. Misschien dat het op lange termijn voordelen heeft, zoals dat alle routers op dezelfde manier werken en de Chinese ZTE spyware vervangen is door KPN spyware :+

[ Voor 24% gewijzigd door Lethalis op 26-09-2024 19:49 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:47
Vannacht was ik de gelukkig winnaar van een corrupte EB v10.
Volgens mijn NAS is die om 02:15 de verbinding kwijt geraakt.
Na wat testen en troubleshooten, TV deed het ook niet, lag het volgens de KPN-tool aan mijzelf, want ze konden mijn modem bereiken én beide TV-ontvangers waren stuk.
Toch KPN maar gebeld, en middels een factory reset kwam het ding weer tot leven.
Ook hier alle settings weg…. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Als ik de verhalen zo lees ben ik zeer blij dat ik geen Experiabox gebruik, maar mijn eigen Fritzbox

Overigens zeer verbazingwekkend dat KPN een update pushed met dit soort bugs erin. Alsof er niet of nauwelijks getest is voordat dit gereleased is.

[ Voor 14% gewijzigd door Dj-sannieboy op 26-09-2024 21:20 ]

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:24

Arjan A

Cenosillicafoob

Dj-sannieboy schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:20:
Als ik de verhalen zo lees ben ik zeer blij dat ik geen Experiabox gebruik, maar mijn eigen Fritzbox

Overigens zeer verbazingwekkend dat KPN een update pushed met dit soort bugs erin. Alsof er niet of nauwelijks getest is voordat dit gereleased is.
Ik snap het ook niet. Ik spreek regelmatig degenen die feedback leveren aan het ontwikelteam van de EB en ik snap gewoon niet dat ze niet doorhebben dat dit slechte marketing is. Het gebruikersforum staat gelijk ook vol met klachten. De standaardreactie is: als je geavanceerde dingen wil doen, kan je een Fritzbox-abonnement afsluiten.
Laat dan die port-forwards helemaal uit de EB en focus het team op stabiliteit. Net als die tv-box is de EB gewoon een half af product en zijn de KPN klanten de betatesters.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Arjan A schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:11:
[...]

Ik snap het ook niet. Ik spreek regelmatig degenen die feedback leveren aan het ontwikelteam van de EB en ik snap gewoon niet dat ze niet doorhebben dat dit slechte marketing is. Het gebruikersforum staat gelijk ook vol met klachten. De standaardreactie is: als je geavanceerde dingen wil doen, kan je een Fritzbox-abonnement afsluiten.
Laat dan die port-forwards helemaal uit de EB en focus het team op stabiliteit. Net als die tv-box is de EB gewoon een half af product en zijn de KPN klanten de betatesters.
En lopen klanten niet met bosjes weg. Dus wat is het probleem?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert.v.w.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-09 14:35
Arjan A schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:11:
[...]

Wat ik echt niet snap, is dat KPN zelf die boxes blijft ontwikkelen. Waarom moet je per sé een gecustomized product leveren, terwijl er prima producten op de markt te krijgen zijn je evt met een default KPN config zou kunnen uitleveren. Ik hoef écht geen "KPN GUI" in de router.
Het lijkt me trouwens ook een dure grap. Je moet een team hebben van ontwikkelaars en testers om dit te realiseren, en dan ook nog een voor verschillende major versions en hardware-variaties. Wellicht een interessante business case.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:44
robert.v.w. schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:00:
[...]

Wat ik echt niet snap, is dat KPN zelf die boxes blijft ontwikkelen. Waarom moet je per sé een gecustomized product leveren, terwijl er prima producten op de markt te krijgen zijn je evt met een default KPN config zou kunnen uitleveren. Ik hoef écht geen "KPN GUI" in de router.
Een reden zou kunnen zijn dat KPN hierdoor betere support kan leveren. Ze kunnen meekijken op je router bij problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 12:13
Iemand hier al eens de kwaliteit van de KPN iTV app vergeleken met Canal+?

De korting van ons TV pakket loopt af, en met Canal+ zouden we fors goedkoper uit kunnen zijn. Ben alleen benieuwd hoe de kwaliteit zich verhoudt?

(Canal+ en niet NLZiet vanwege ESPN)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:23
Dj-sannieboy schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:20:
Het is natuurlijk al helemaal niet best (op zijn zachtst gezegd) dat deze firmware met bugs release status heeft kunnen krijgen.
Wat ik eigenlijk nog veel erger vind is dat deze problemen nu ondertussen echt wel bekend moeten zijn bij KPN en toch pushed KPN deze updates nog steeds naar nieuwe klanten die er helemaal niets aan kunnen doen en zelfs niet eens tegen kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:32
Hmmbob schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:24:
Iemand hier al eens de kwaliteit van de KPN iTV app vergeleken met Canal+?

De korting van ons TV pakket loopt af, en met Canal+ zouden we fors goedkoper uit kunnen zijn. Ben alleen benieuwd hoe de kwaliteit zich verhoudt?

(Canal+ en niet NLZiet vanwege ESPN)
Waarom neem je niet een (proef) abonnement, dan kun je zien of het voldoet. Ik merk dat dit nogal persoonlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 12:13
jongetje schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:39:
[...]

Waarom neem je niet een (proef) abonnement, dan kun je zien of het voldoet. Ik merk dat dit nogal persoonlijk is.
Dat zou de volgende stap zijn - was voor nu vooral benieuwd naar of er iemand al een vergelijking had gedaan.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
Telin schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:34:
[...]

Het is natuurlijk al helemaal niet best (op zijn zachtst gezegd) dat deze firmware met bugs release status heeft kunnen krijgen.
Wat ik eigenlijk nog veel erger vind is dat deze problemen nu ondertussen echt wel bekend moeten zijn bij KPN en toch pushed KPN deze updates nog steeds naar nieuwe klanten die er helemaal niets aan kunnen doen en zelfs niet eens tegen kunnen houden.
Dat dus.
Ik heb niet eens een melding van KPN gekregen dat ze onderhoud zouden gaan doen.

Dankzij de berichten hier had ik al het vermoeden dat het een beroerde update van KPN was, maar toch KPN gebeld zodat er weer een +1 bij het Problem gezet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:24

Arjan A

Cenosillicafoob

Muis666 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:51:
[...]

Een reden zou kunnen zijn dat KPN hierdoor betere support kan leveren. Ze kunnen meekijken op je router bij problemen.
Ze kunnen inderdaad meekijken, en wat ze ook kunnen is je gegevens automatisch overzetten naar een ander modem. In theorie goed bedacht, en waarschijnlijk werkt het in 80% van de gevallen prima, maar de overige 20% heeft er alleen maar gedoe mee: niet werkende logins, oude wifi-SSID's die ineens actief zijn, en de ontbrekende portmaps. Als de nieuwe gegevens al gepushed zijn. Soms komt die wat later: heb je net alles ingesteld, wordt het overschreven vanuit KPN. Kan je weer opnieuw beginnen.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 17:20
Als ik dit lees, word ik toch weer blij met mijn Fritzbox 4060 ;) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:37

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

MadDog11 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:35:
Als ik dit lees, word ik toch weer blij met mijn Fritzbox 4060 ;) ;)
Of bijv. Mikrotik. Anders gezegd router in eigen beheer heeft zijn voordelen maar zeker ook nadelen. Ik had wel een 4tal maanden geleden op een vrijdagmiddag een monteur die iets te ruig te werk ging in de wijkcentrale waardoor mijn patchglasvezel het moest ontzien, een weekend zonder licht in de fiber gezeten :X

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

WeaZuL schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:30:
[...]

Of bijv. Mikrotik. Anders gezegd router in eigen beheer heeft zijn voordelen maar zeker ook nadelen. Ik had wel een 4tal maanden geleden op een vrijdagmiddag een monteur die iets te ruig te werk ging in de wijkcentrale waardoor mijn patchglasvezel het moest ontzien, een weekend zonder licht in de fiber gezeten :X
Welke nadelen dan?

Als je geen licht hebt maakt het niet uit welke router je hebt, dan heb je gewoon geen verbinding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:37

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Dj-sannieboy schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:31:
[...]

Welke nadelen dan?

Als je geen licht hebt maakt het niet uit welke router je hebt, dan heb je gewoon geen verbinding.
Klopt, dat laatste heb ik wat ongelukkig neergezet, hence irrelevant m.b.t. het onderwerp.

Echter, wijzigingen die doorgevoerd worden in een dienst (bijv. IPTV) welke vervolgens handmatig moeten worden doorgevoerd in het geval van router in eigen beheer. Ik kwam hier achter nadat er geen TV gekeken kon worden. Nou gebeuren dit soort zaken niet zo vaak maar het is iets om rekening mee te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door WeaZuL op 27-09-2024 16:24 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Ik kan me voorstellen dat KPN de cijfers heeft? Misschien 99% van de klanten doet het stekkertje in de modem en de stekker in het stopcontact en klaar is Kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
WeaZuL schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:22:
[...]

Klopt, dat laatste heb ik wat ongelukkig neergezet, hence irrelevant m.b.t. het onderwerp.

Echter, wijzigingen die doorgevoerd worden in een dienst (bijv. IPTV) welke vervolgens handmatig moeten worden doorgevoerd in het geval van router in eigen beheer. Ik kwam hier achter nadat er geen TV gekeken kon worden. Nou gebeuren dit soort zaken niet zo vaak maar het is iets om rekening mee te houden.
IPTV is inderdaad het meest gevoelige. Gewoon internet aan de praat krijgen met een andere router is 5 minuten werk.

Toch ben ik het nu wel echt zat. Maar ja... naast werken en gezin blijft erg weinig tijd over. Om nou 's nachts aan de slag ermee te gaan is ook zoiets.

Ik kom wel bijna op dat punt.

Maar goed... morgen is mijn vrouw jarig en de WAF is extreem laag :+

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 27-09-2024 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 13:40
Kom via wireguard niet meer in Home Assistant. Thuis zie ik dat de device tracking niet meer werkt, om er vervolgens achter te komen dat de firmware is geupdate in de EBv10.

En wat een filmavond had moeten zijn is forums afstruinen geworden omdat mijn linux media server niet meer wilt streamen naar mijn nvidia shield. Thanks KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Heb je geen SMS bericht gehad van KPN die de update aankondigt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
EricJH schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:12:
Ik niet. Of mijn EB heeft donderdag uit zichzelf de boel fucked-up…

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 21:53
Heb mijn vraag op het KPN forum gesteld maar wellicht zitten hier ook wat experts: https://community.kpn.com...verzicht-in-kpn-tv-621386

Het betreft de "verder kijken" optie die ik alleen op mijn Android telefoon zie, maar niet op het kastje of via tv.kpn.com.
Als ik een bepaalde opname halverwege stop, of een programma simpelweg terugkijk en halverwege stop, verwacht ik dat deze verschijnt onder de sectie “Verder kijken”. Ik heb deze optie aanstaan.

Maar helaas zie ik deze sectie niet verschijnen, ook niet na een restart. Alleen “nu op tv” en Apps (rest is gedisabled behalve verder kijken uiteraard).

Enig idee of ik iets fout doe of dat het simpelweg nog niet werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
EricJH schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:12:
Ik heb die SMS ook niet gekregen. Gewoon van de ene dag op de andere was mijn server onbereikbaar en meldde mijn vrouw dat er wat issues met de wifi waren.

Maar ja, ik zat op kantoor en had geen idee. Was nog bang dat mijn eigen apparatuur het begeven had... totdat ik thuis erachter kwam dat de web interface van de KPN router er wel heel anders uitzag.

Ik had ook geen idee dat KPN hiermee bezig was.

Anyways... het werkt nog steeds niet lekker bij mij. Hopelijk vind ik morgen ff tijd om andere router te monteren.

Mijn server is niet heel belangrijk, maar het is wel irritant dat het al dagen offline is. Gelukkig doet gewoon internetten het wel. Anders had ik het ad hoc moeten oplossen.

Ik heb een paar maanden geleden mijn VPS opgezegd onder het mom van "ik kan het ook wel thuis hosten". Heb ik wel een beetje spijt van.

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 28-09-2024 10:15 ]

• EricJH
@St00mwals @Lethalis Is er bij KPN of KPN forum een mobiel nummer van jullie bekend?

• St00mwals
EricJH schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:44:
@St00mwals @Lethalis Is er bij KPN of KPN forum een mobiel nummer van jullie bekend?
Ja hoor, krijg wel eens een sms dat er onderhoud plaats gaat vinden aan het gsm netwerk (mobiel is ook KPN), maar ook wel van onderhoud op TV of internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Dat is een misser van KPN. Zeker bij zo'n grote stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
EricJH schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:44:
Uiteraard. Mijn mobiele abonnement is ook bij KPN en ik krijg sowieso weleens SMS berichten van ze. Maar niet hierover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:38

Wildfire

Joy to the world!

Lethalis schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:13:

[...]

...totdat ik thuis erachter kwam dat de web interface van de KPN router er wel heel anders uitzag.
Ah, dan gaat het om de Soft@Home firmware. KPN Is bezig alle vanaf de V10 dezelfde interface te geven zodat instellingen en bediening op alle modems hetzelfde is. De focus ligt voornamelijk op de Box 12 maar de uitrol naar de V10 is inderdaad ook langzaam opgestart. Ik ben er tot nu toe zelf in het veld nog maar 2 tegen gekomen. Meeste V10's die ik zie draaien op een 'intermediate' firmware die de update voor Soft@Home voorbereidt.

Voor zover ik heb begrepen zou je voor deze ingrijpende update toch echt wel een melding vooraf moeten krijgen.

Ik zal komende week eens polsen bij KPN wat er hier aan de hand is, of het bekend is dat er mensen zijn met een V10 die een onaangekondige Soft@Home update kregen waarna veel dingen opeens niet of niet goed meer werkten.

[ Voor 17% gewijzigd door Wildfire op 29-09-2024 08:40 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Wildfire schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:37:
[...]

Ah, dan gaat het om de Soft@Home firmware. KPN Is bezig alle vanaf de V10 dezelfde interface te geven zodat instellingen en bediening op alle modems hetzelfde is. De focus ligt voornamelijk op de Box 12 maar de uitrol naar de V10 is inderdaad ook langzaam opgestart. Ik ben er tot nu toe zelf in het veld nog maar 2 tegen gekomen. Meeste V10's die ik zie draaien op een 'intermediate' firmware die de update voor Soft@Home voorbereidt.

Voor zover ik heb begrepen zou je voor deze ingrijpende update toch echt wel een melding vooraf moeten krijgen.

Ik zal komende week eens polsen bij KPN wat er hier aan de hand is, of het bekend is dat er mensen zijn met een V10 die een onaangekondige Soft@Home update kregen waarna veel dingen opeens niet of niet goed meer werkten.
https://community.kpn.com...-10-01-619771/index6.html

Er zijn iig meerdere mensen die het melden dat de instellingen corrupt raken.

Ik heb inmiddels ook de V10 box naar fabrieksinstellingen hersteld en daarna mijn port forwarding met de hand opnieuw ingesteld. En dan werkt het wel.

Dus er lijkt met het upgraden iets mis te gaan met het migreren van de instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
Lethalis schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:06:
[...]

Dus er lijkt met het upgraden iets mis te gaan met het migreren van de instellingen.
Als het dan nog mis gaat bij ‘bijzondere settings van Tweakers’ dan kan ik daar nog wel een klein beetje inkomen.
Maar bij niet of nauwelijks persoonlijke settings mag dit natuurlijk nooit gebeuren. Mijn (schoon)ouders zouden direct aan mijn foon hangen… Die snappen daar helemaal niks van.
Het enige wat ik had waren een aantal (4 ofzo) DHCP-reservations, hoewel Port-forwarding ook geen rocket science is.

Al met al:
Dikke faal van KPN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
St00mwals schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:38:
[...]
Het enige wat ik had waren een aantal (4 ofzo) DHCP-reservations, hoewel Port-forwarding ook geen rocket science is.
Port forwarding is inderdaad geen rocket science, maar dat wordt het wel als de instellingen goed lijken te staan, maar het alsnog niet werkt :/ Ik dacht nog dat er misschien iets was met het filteren van uitgaand verkeer, want daar doet de nieuwe KPN firmware ook iets mee.

Maar goed, resetten naar fabrieksinstellingen, de ports opnieuw forwarden die ik nodig heb en het werkt weer. Mijn voorlopige conclusie is dus dat er iets misgaat met het migreren van de instellingen. Ondanks dat ze worden overgezet lijkt er toch iets te missen wat je niet direct terugziet in de user interface.

En gezien er meer mensen over klagen, bestaat er toch echt een kans dat het niet aan mijn kippigheid ligt :+

Ik heb nog steeds de wens mijn router te vervangen, maar zoals altijd kwamen er vandaag nog wat andere dingen tussendoor. Gelukkig werkt alles voorlopig weer.

PS
Een tijd terug heb ik een Draytek 2927 aangeschaft en geprobeerd deze te gebruiken. Het internet zelf aan de praat krijgen was geen probleem, maar IPTV wou echt niet. Ik heb gelezen dat er helaas wat firmware issues bij Draytek zijn en dat je soms dingen moet instellen die onlogisch lijken. Zoals het uitzetten van IGMP snooping en hardware acceleratie. Met dat eerste kan ik nog leven door de port die met de TV hoek verbonden is in zijn eigen VLAN te stoppen, maar het tweede is wel vervelend.

Alternatief kan zijn om zelf een opnsense router in te richten. Dat gebruiken we op mijn werk ook. Maar het moet bij mij in een relatief warme meterkast (zit warmtewisselaar van stadsverwarming in) en het mag ook niet teveel ruimte in te nemen.

Dan kom je vaak uit bij het bestellen van 1 of ander Chinees NUC-je met meerdere netwerk interfaces... maar ik moet zeggen dat ik daar nog niet heel enthousiast van word. Ik heb ooit ook een Ubiquiti EdgeRouter getest, maar die werd van zichzelf al behoorlijk warm, dus dat leek me geen succes in mijn meterkast. MikroTik heeft ook het e.e.a. maar daar heb ik 0 ervaring mee.

AVM Fritzbox werkt wel (heb ik ook liggen), maar die was ook te beperkt qua functionaliteit.

Dus dat je een eigen router bij KPN kan gebruiken is wel leuk, maar ja... welke dan?

Ik heb zo naderhand een router kerkhof. Probleem is ook dat ik door de beperkte tijd die ik eraan kan besteden, vaak te laat ben met het terugsturen van die stomme apparaten :N Misschien ben ik ook teveel verwend met PfSense en Opnsense op mijn werk... maar ja.

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 29-09-2024 16:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Electrons
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 27-01 14:01
KPN is inderdaad met een radicale software overgang bezig.
Normaal gesproken zouden gemaakte instellingen van de ene software versie naar de nieuwere toe gewoon een kwestie zijn van opnieuw inlezen en activeren.
Maar omdat men hier naar een overstap naar totaal andere software schil maakt worden instellingen dus middels een automatische scripting ingelezen, geinterpreteerd en mogelijk geconverteerd richting de nieuwe situatie.
Nu komt het erop aan hoe solide dergelijk conversie scripting in elkaar zit en of de bijzondere situaties goed zijn afgehecht.
Gezien de resultaten in de forums moet hier nog bijgeschaafd worden.

Everything has Pro's & Con's.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Lethalis schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:43:
[...]
Ik heb zo naderhand een router kerkhof. Probleem is ook dat ik door de beperkte tijd die ik eraan kan besteden, vaak te laat ben met het terugsturen van die stomme apparaten :N Misschien ben ik ook teveel verwend met PfSense en Opnsense op mijn werk... maar ja.
Is het kopen van een chinees platform dan niet de beste uitweg?

Als je PfSense of OPNsense kent dan kan je dat thuis ook prima inzetten. Mijn use cases zijn gedekt met openwrt. Maar ik snap wel dat alles dat minder features heeft dan openwrt tekort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:55
@Lethalis - maar een Fritzbox lijkt me een prima EB10 vervanger?
Heeft zelfs een KPN profiel ingebakken?

Het heeft niet de mogelijkheden als een OpnSense.
Maar je hebt ook geen last meer van KPN zijn "rare" fratsen... :+

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Airw0lf schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:54:
@Lethalis - maar een Fritzbox lijkt me een prima EB10 vervanger?
Heeft zelfs een KPN profiel ingebakken?

Het heeft niet de mogelijkheden als een OpnSense.
Maar je hebt ook geen last meer van KPN zijn "rare" fratsen... :+
Ik heb de Fritzbox een aantal maanden in gebruik gehad en hij werkte verder prima. Alleen het begon mij te irriteren dat ik bij elk extra dingetje dat ik wou erachter kwam dat hij het niet kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
ANdrode schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:32:
[...]
Is het kopen van een chinees platform dan niet de beste uitweg?

Als je PfSense of OPNsense kent dan kan je dat thuis ook prima inzetten. Mijn use cases zijn gedekt met openwrt. Maar ik snap wel dat alles dat minder features heeft dan openwrt tekort komt.
Dat eerste roepen mijn collega's ook inderdaad.

OpenWRT moet ik eens bekijken... mijn Asus WiFi routers kunnen dat o.a. draaien. Die gebruik ik momenteel puur voor de Wifi als access points in een mesh.

Ja, ik heb hier teveel rommel staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Lethalis schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:43:
[...]

Dat eerste roepen mijn collega's ook inderdaad.

OpenWRT moet ik eens bekijken... mijn Asus WiFi routers kunnen dat o.a. draaien. Die gebruik ik momenteel puur voor de Wifi als access points in een mesh.

Ja, ik heb hier teveel rommel staan ;)
Zit er een NanoPi R[2456]S in je collectie?

Met openwrt is dat een platform dat echt alles doet wat ik echt nodig heb. Je hebt een R4S of sneller nodig als je meer dan 400mbit aan cake SQM wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:31
Ik ben van een 100 mbit voormalig Telfort abonnement ovamdaag overgegaan naar 1gbit van KPN. V10 moet terug, KPN box 12 ontvangen.

Nu is het geval dat ik v12 niet werkend krijg. Het bedrade netwerk en wifi werken niet (goed). Maar als ik de v10 weer terug aansluit werkt alles wel zoals zou moeten.

De klantenservice kon nog niet helpen, ik word hier nig over teruggebeld door tweedelijns support.

Iemand hier iets soortgelijks gehad?
Het liefst houd ik de v10 nu, maar ja, daar zal KPN niet in meegaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 17:20
JeyJey schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:19:
Ik ben van een 100 mbit voormalig Telfort abonnement ovamdaag overgegaan naar 1gbit van KPN. V10 moet terug, KPN box 12 ontvangen.

Nu is het geval dat ik v12 niet werkend krijg. Het bedrade netwerk en wifi werken niet (goed). Maar als ik de v10 weer terug aansluit werkt alles wel zoals zou moeten.

De klantenservice kon nog niet helpen, ik word hier nig over teruggebeld door tweedelijns support.

Iemand hier iets soortgelijks gehad?
Het liefst houd ik de v10 nu, maar ja, daar zal KPN niet in meegaan.
Ik had van KPN een V10, moest over naar een V12, drama, bedraad en wifi, maar ja V10 opgestuurd. Fritzbox 4060 besteld via bol.com om te testen, rocksteady en geen gedoe, binnen 5 minuten goede profiel geselecteerd, wifi ingesteld, voor mij geen Experiabox meer.
Voordeel dat mijn DECT toestellen gewoon zijn aan te melden, de mobiele toestelen thuis met app ook als thuistelefoon, alle netwerkgebruikers vast ip adres, goede rapporten over kwaliteit van netwerk, kortom de beste aanschaf van het jaar wat mij betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
*knip*. Ongetwijfeld goed bedoeld, maar het is handiger om het gewoon allemaal in hetzelfde topic te houden: Discussie m.b.t. RIPE Atlas en Globalping.

[ Voor 81% gewijzigd door rens-br op 02-10-2024 08:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 16:46

R2L

Gisteren een hele mooie vlotte overstap meegemaakt van Odido naar KPN. Om 5.35 u werd m'n Odido verbinding buiten dienst gesteld, dus kort daarna de eerste meldingen dat m'n internet down was. Direct met m'n slaperige kop alvast de KPN settings in m'n UDM pro ingesteld en tot m'n verbazing kwam alles daarna direct online en was ik verbonden met KPN internet.

De KPN monteur die in de loop van de ochtend langs kwam was erg verbaasd dat alles al up & running was en verbaasde zich (nadat ik hem de logging van de UDM pro had laten zien) over het vroege tijdstip waarop de verbinding was omgezet. Waarschijnlijk gebeurt e.e.a geautomatiseerd? Ik was altijd in de veronderstelling dat er in de POP een fysieke patch moest worden gewijzigd?

Anyway, om een correcte oplevering te kunnen doen heeft de monteur na overleg met mij nog wel een nieuwe Genexis NTU gemonteerd en daarna nog heel even de KPN box aangesloten. Na de oplevering heeft hij gelijk de UDM Pro weer aangesloten die met 10 seconden weer online was. Wat me meteen opviel zijn de kortere ping tijden dan ik bij Odido had. Kortom tot nu toe heel erg tevreden met de overstap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
R2L schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:16:
… na overleg met mij nog wel een nieuwe Genexis NTU gemonteerd
Monteren ze nog steeds die Genexis? Ik dacht dat gezien de issues de Nokia ONT standaard is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:38
R2L schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:16:
Gisteren een hele mooie vlotte overstap meegemaakt van Odido naar KPN. Om 5.35 u werd m'n Odido verbinding buiten dienst gesteld, dus kort daarna de eerste meldingen dat m'n internet down was. Direct met m'n slaperige kop alvast de KPN settings in m'n UDM pro ingesteld en tot m'n verbazing kwam alles daarna direct online en was ik verbonden met KPN internet.

De KPN monteur die in de loop van de ochtend langs kwam was erg verbaasd dat alles al up & running was en verbaasde zich (nadat ik hem de logging van de UDM pro had laten zien) over het vroege tijdstip waarop de verbinding was omgezet. Waarschijnlijk gebeurt e.e.a geautomatiseerd? Ik was altijd in de veronderstelling dat er in de POP een fysieke patch moest worden gewijzigd?
Als jouw Odido verbinding over het KPN netwerk liep, is het geen fysieke handeling, maar software. Gezien het tijdstip durf ik het wel aan dat er geen mensenhand aan te pas gekomen is ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Economics
ernstoud schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:31:
[...]

Monteren ze nog steeds die Genexis? Ik dacht dat gezien de issues de Nokia ONT standaard is?
Dat is niet zo. Alle problemen die er speelde met de genexis zijn software matig opgelost. Behalve de oude batch genexis met het PHY lan port issue. Die worden omgeruild voor een nieuwere type genexis of een Nokia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Economics schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:58:
[...]

Dat is niet zo. Alle problemen die er speelde met de genexis zijn software matig opgelost. Behalve de oude batch genexis met het PHY lan port issue. Die worden omgeruild voor een nieuwere type genexis of een Nokia.
Duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Bos
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-08 16:46
Hallo mensen,
Hopelijk post ik in het juiste topic. Vandaag heeft een kpn monteur mijn glasvezelverbinding gerepareerd. Blijkbaar was mijn patchkabel om één of andere reden uit de straatkast verdwenen.
Helaas had ik KPN niet gelijk gebeld maar een aanzienlijke periode doen verstrijken. Dus mijn vraag is eigenlijk, heeft KPN een plicht om dit soort problemen zelf te signaleren (als dat technisch mogelijk is)? Of ben ik daar zelf voor verantwoordelijk?
Pagina: 1 ... 166 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen