Net een uur met KPN aan de lijn gehangen. Na aandringen hebben ze me doorverbonden met de service plus afdeling. Echt een verademing om te spreken met mensen die er WEL verstand van hebben.
Het verschuivende router adres is ze ook een raadsel. Dat gaan ze verder onderzoeken. Mogelijk komt er nog een update

Ter info: mijn router verschoof naar het adres dat ik via DHCP meegaf voor de interne DNS server. Ik vermoed dat een update script dat adres uit de settings gelepeld heeft en gebruikt als router adres.
Om alsnog je eigen DNS servers te gebruiken doe je het volgende:
1) Internet connection > DNS > Use DNS proxy uit
2) Vul bij primary DNSv4 je eigen DNS server in, vul bij secondary DNSv4 het (LAN) adres van je router in.
Je ziet nu bij DHCP settings dat de juiste gegevens ingevuld staan.
Mijn statische reserveringen waren verdwenen. Bij home network > connected devices zag je wel allerlei statische toewijzingen, maar die waren niet zichtbaar in home network > reserve IP address. De oplossing is als volgt:
1) Maak een nieuwe reservering aan voor een statisch adres op home network > reserve IP address
2) Kijk bij home network > connected devices en wacht totdat er een conflict ontstaat. Je device heeft dan geen IP meer.
3) Verwijder de zojuist aangemaakte reservering
4) Wacht tot het conflict verdwijnt uit connected devices
5) Maak de reservering opnieuw aan
6) Op home network > connected devices is de regel nu veranderd van static naar reserved.
Edit: voer geen "restart home network" uit, want dan reset de boel. Er is ook een "reset home network" knop, maar die lijken hetzelfde te doen.
[
Voor 4% gewijzigd door
BdB op 10-09-2024 11:06
]