[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 164 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:51
EricJH schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 02:08:
@Economics Goed om te weten. Het was me al opgevallen dat als je met bijvoorbeeld whatsmyip.org je IP adres opvraagt dan krijg je www.xxx.yyy.xxx.fixed.kpn.net als hostname.

Dat deed me vermoeden dat het IP adres vast zou kunnen zijn maar dat wordt dan weer tegengesproken door berichten in het verleden dat het soms wijzigt.

Is het de bedoeling dat na upgrade van het core netwerk één ieders IP adres vast is? Andere vraag. Als dat het geval is wordt het vaste IP adres dan gegarandeerd?
Als je dit met KPN mobiel doet dan krijg je mobile.kpn.net te zien.
Fixed is dus eigenlijk voor de vaste verbindingen.

Ik heb in de 20 jaar dat we nu KPN hebben (DSL en glas) maar 1 keer een ander IP gehad.
Zelfs na de migratie van DSL naar glas bleef het IP gelijk.

Het oude IP adres weet ik nog uit m'n hoofd, maar weet niet eens meer wat m'n huidige is :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:10
EricJH schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 02:08:
@Economics Goed om te weten. Het was me al opgevallen dat als je met bijvoorbeeld whatsmyip.org je IP adres opvraagt dan krijg je www.xxx.yyy.xxx.fixed.kpn.net als hostname.

Dat deed me vermoeden dat het IP adres vast zou kunnen zijn maar dat wordt dan weer tegengesproken door berichten in het verleden dat het soms wijzigt.

Is het de bedoeling dat na upgrade van het core netwerk één ieders IP adres vast is? Andere vraag. Als dat het geval is wordt het vaste IP adres dan gegarandeerd?
De fixed in die hostnaam staat voor “vaste verbinding”, niet “vast ip”. In het geval van mobiel staat er “mobile” :)

[edit]
Spuit11 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skatespeare
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-06 10:40
Nog een vraag.

Met de Experiabox v12 haalde ik op een speedtest ongeveer 940Mb/s down en 940Mb/s up, zoals het hoort. Net heb ik de Experiabox vervangen door mijn eigen Fritzbox 7590 en nu haal ik maar ongeveer 650Mb/s down. Upload is wel rond de 940. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen? Ik heb twee kabels en twee verschillende pc's getest.

-edit-
Zelfde resultaten met iperf

[ Voor 5% gewijzigd door Skatespeare op 09-08-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:05
Ik had exact hetzelfde.
Upload ging nog wel maar download gewoon bagger. Ook het bereik was gewoon niet gelijk als box12 kortom heel teleurstellend en dat voor een fritzbox.
Ik heb nu de 4060 en deze heeft een veel beter bereik en download snelheid.
Avm zegt dat het aan mijn apparatuur ligt.

merlin1201 in "Fritz!box 7590 AX Lage wifi snelheid"

[ Voor 56% gewijzigd door merlin1201 op 09-08-2024 19:52 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skatespeare
merlin1201 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:48:
Ik had exact hetzelfde.
Upload ging nog wel maar download gewoon bagger. Ook het bereik was gewoon niet gelijk als box12 kortom heel teleurstellend en dat voor een fritzbox.
Ik heb nu de 4060 en deze heeft een veel beter bereik en download snelheid.
Avm zegt dat het aan mijn apparatuur ligt.

merlin1201 in "Fritz!box 7590 AX Lage wifi snelheid"
Dank, maar niet helemaal hetzelfde volgens mij. Heb je dit ook als je bekabeld bent verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Skatespeare schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:55:
[...]

Dank, maar niet helemaal hetzelfde volgens mij. Heb je dit ook als je bekabeld bent verbonden?
Nee bedraad had ik gewoon 930/930

Als het bedraad bij jou minder is moet je even kijken of de instellingen van je provider op 1000 staat. Hoger geeft problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skatespeare
merlin1201 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:57:
[...]

Nee bedraad had ik gewoon 930/930

Als het bedraad bij jou minder is moet je even kijken of de instellingen van je provider op 1000 staat. Hoger geeft problemen
Dit bedoel je? Staat gewoon goed lijkt me.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tdICjLZ.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Skatespeare schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:36:
Nog een vraag.

Met de Experiabox v12 haalde ik op een speedtest ongeveer 940Mb/s down en 940Mb/s up, zoals het hoort. Net heb ik de Experiabox vervangen door mijn eigen Fritzbox 7590 en nu haal ik maar ongeveer 650Mb/s down. Upload is wel rond de 940. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen? Ik heb twee kabels en twee verschillende pc's getest.

-edit-
Ik heb een 5530 AON en haal 934/934Mb.

Al een herstel naar fabrieksinstellingen gedaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 09-08-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Skatespeare schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:02:
[...]

Dit bedoel je? Staat gewoon goed lijkt me.
[Afbeelding]
Dat staat gewoon goed.
Dus puur het wifi gedeelte en daar zat ook mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skatespeare
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:14:
[...]

Ik heb een 5530 AON en haal 934/934Mb.

Al een herstel naar fabrieksinstellingen gedaan?
Dank. Nee, nog niet. Hij kwam van de fabrieksinstellingen voordat ik hem aansloot.

Helaas kan ik het nu niet proberen, maar het lijkt me sterk dat dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skatespeare
merlin1201 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:18:
[...]

Dat staat gewoon goed.
Dus puur het wifi gedeelte en daar zat ook mijn probleem.
Ja, maar ik het probleem dus bekabeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:31

Arjan A

Cenosillicafoob

Skatespeare schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:36:
Nog een vraag.

-edit-
Ik heb dit zelf ook ooit "ineens" gehad met mijn 7590. Ik heb toen het profiel veranderd van KPN naar XS4All FttH. Daarna werkte het weer naar behoren.
Op het KPN forum heb ik daar toen ook melding van gemaakt en het is toen wel opgepakt, maar er is nooit een verklaring uit gekomen.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skatespeare
Arjan A schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:37:
[...]

Ik heb dit zelf ook ooit "ineens" gehad met mijn 7590. Ik heb toen het profiel veranderd van KPN naar XS4All FttH. Daarna werkte het weer naar behoren.
Op het KPN forum heb ik daar toen ook melding van gemaakt en het is toen wel opgepakt, maar er is nooit een verklaring uit gekomen.
We have a winner!!!

Werkt! Dank!

De ironie is dat ik zelf bij XS4ALL heb gewerkt (lang geleden) en dagelijks dit profiel bij mensen instelde :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Skatespeare schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:52:
[...]

We have a winner!!!

Werkt! Dank!

De ironie is dat ik zelf bij XS4ALL heb gewerkt (lang geleden) en dagelijks dit profiel bij mensen instelde :D
Dit is in ieder geval wel het bewijs dat dit bij mij dus niet een eenmalig dingetje was. Ik heb hem nog altijd op XS4All staan, al ben ik begin dit jaar overgestapt naar een echt KPN abonnement. Ik vraag me wel af wat het verschil dan is tussen die profielen dat het zoveel snelheid uitmaakt.

Canon EOS | DJI M2P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:57
Arjan A schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:14:
[...]
Ik vraag me wel af wat het verschil dan is tussen die profielen dat het zoveel snelheid uitmaakt.
MTU grootte?

Update: nee dus.

[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 10-08-2024 16:46 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1111
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 28-08 21:39
Ik zou ook wel willen weten waar dat dan aan ligt. Je kunt de profielen met elkaar gaan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:06
Ik heb mijn twijfel of het alleen de profielen zijn.

Ik heb een 1-Gbps abo bij KPN en met 3 routers getest - Box12, een Fritzbox 4040 en een Omada 707-M2 router. Waarbij ik de Fritzbox zowel met het KPN profiel als het XS4All profiel heb getest.

Overall levert de Omada router de beste prestaties.
De Fritzbox is het snelste bij de downloads en levert de laagste latency. De uploads liggen ongeveer 100-Mbps lager. Dit geldt voor beide profielen.
Box12 is iets minder dan de Omada router. Maar heeft een latency die 50% hoger ligt dan bij de Omada of Fritzbox router.

De testen zijn gedaan met speedtest-cli en steeds dezelfde test locatie (Barneveld).
Die speedtest-cli draaide op een bedraad aangesloten Debian servertje.
Met aan boord een i5-8500T, 16-GB RAM en een nvme ssd.
Speedtest draait hier baremetal - dus niet via een VM of een-of-andere container.

[ Voor 10% gewijzigd door Airw0lf op 09-08-2024 23:44 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Airw0lf schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:36:

Ik heb een 1-Gbps abo bij KPN en met 3 routers getest - Box12, een Fritzbox 4040 en een Omada 707-M2 router. Waarbij ik de Fritzbox zowel met het KPN profiel als het XS4All profiel heb getest.

De Fritzbox is het snelste bij de downloads en levert de laagste latency. De uploads liggen ongeveer 100-Mbps lager. Dit geldt voor beide profielen.
Box12 is iets minder dan de Omada router. Maar heeft een latency die 50% hoger ligt dan bij de Omada of Fritzbox router.

De testen zijn gedaan met speedtest-cli en steeds dezelfde test locatie (Barneveld).
Speedtest draait hier baremetal - dus niet via een VM of een-of-andere container.
Vraag is hoeveel variabelen er nog meer spelen. Ik draai al jaren pfSense en tot voor kort op redelijk simpel spul met meestal Realtek netwerkpoorten (1 in gebruik, 1 achter de hand voor het geval). De snelheid down rond de 940 en up rond de 840. Nu heb ik een oude originele Netgate SG-4860 op de kop getikt en zowel up als down scoren boven de 950 Mbps. Hardware waarschijnlijk meer geoptimaliseerd en Intel nics maar vooral het verschil in upload is desondanks wel opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:29

TFHfony

Professional Weirdo

...
...
Bijzonder... Ik haal hier met mijn Fritzbox met de Speedtest CLI gewoon 930mbps upload (en download). Latency rond de 2 ms.
Ik heb eigenlijk nooit gezien dat de upload achter blijft op mijn Fritzbox. Niet op mijn 7590 en ook niet op mijn 5590.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
TFHfony schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:54:
[...]

Bijzonder... Ik haal hier met mijn Fritzbox met de Speedtest CLI gewoon 930mbps upload (en download). Latency rond de 2 ms.
Ik heb eigenlijk nooit gezien dat de upload achter blijft op mijn Fritzbox. Niet op mijn 7590 en ook niet op mijn 5590.
Ik haal met mijn 4060 ook gewoon goede resultaten.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/nl/result/16606231484.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roberto.A.G
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-08 10:50

Deel je resultaten eens...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Doe ik - maar wordt morgen.
Ik moet dan 3 keer een ombouw aktie doen.
En dat lukt vandaag niet.

Ik zal dan de 3 linken posten die na afloop van een speed-cli test getoond worden.
Of liever iets anders? Nog andere wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:48
Arjan A schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:14:
[...]

Dit is in ieder geval wel het bewijs dat dit bij mij dus niet een eenmalig dingetje was. Ik heb hem nog altijd op XS4All staan, al ben ik begin dit jaar overgestapt naar een echt KPN abonnement. Ik vraag me wel af wat het verschil dan is tussen die profielen dat het zoveel snelheid uitmaakt.
Er zit technisch 0 verschil meer in beide profielen. In het XS4ALL profiel zit een call naar de oude configuratieserver van XS4ALL, maar deze routeert nu automatisch naar de configuratieserver van KPN(Motive). Deze configuratieservers zijn bedoeld voor het kunnen rebooten/resetten/updaten/uitlezen van de Fritz!Box. Beide profielen bouwen verder gewoon een PPPOE-sessie op via VLAN6 en VLAN4(voor TV)

Op beide profielen haal ik altijd keurig de maximale snelheden(ca 940Mbit)

[ Voor 4% gewijzigd door mad-dog op 10-08-2024 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roberto.A.G
Airw0lf schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:11:
[...]

Doe ik - maar wordt morgen.
Ik moet dan 3 keer een ombouw aktie doen.
En dat lukt vandaag niet.

Ik zal dan de 3 linken posten die na afloop van een speed-cli test getoond worden.
Of liever iets anders? Nog andere wensen?
rustig aan,eerst van het weer genieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
mad-dog schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:43:
[...]

Er zit technisch 0 verschil meer in beide profielen. In het XS4ALL profiel zit een call naar de oude configuratieserver van XS4ALL, maar deze routeert nu automatisch naar de configuratieserver van KPN(Motive). Deze configuratieservers zijn bedoeld voor het kunnen rebooten/resetten/updaten/uitlezen van de Fritz!Box. Beide profielen bouwen verder gewoon een PPPOE-sessie op via VLAN6 en VLAN4(voor TV)

Op beide profielen haal ik altijd keurig de maximale snelheden(ca 940Mbit)
Waarschijnlijk was een fabrieksreset genoeg.. profielen zit geen verschil in enkel of het ppp/dhcp is met wat credentials..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-03 09:32
Vraagje over een instelling van het KPN modem (Experiabox v12 - SagemcomFast5359_KPN firmware versie V12.C.24.05.08):

Ik ben afgelopen week van een 50/50 glasvezelabo naar 200/200 gegaan, echter de snelheid (gemeten bekabeld en WIFI, meerdere apparaten, Cat5e en Cat6 UTP bekabeling direct op het modem) blijft steken op ~91 down / ~91 up, via de Speedtest (Ookla en KPN).

Als ik inlog op het modem en ga naar internetverbinding->informatie dan staat er:
  • Max bitrate 1 Gbps
  • Huidige bitrate 100 Mbps
Mijn vraag is: zou bij 'Hudige bitrate' niet '200 Mbps' moeten staan nu ik een 200/200 abo heb?

Kan iemand die het KPN modem gebruikt mij laten weten wat er bij hen staat i.c.m. de abo-snelheid?
Ik heb al diverse kabels vervangen, maar als het modem niet hoger gaat dan 100 dan kan ik natuurlijk meten en kabels wisselen tot ik een ons weeg...

Dank bij voorbaat!

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-08 13:24
fritsjof schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:21:
Vraagje over een instelling van het KPN modem (Experiabox v12 - SagemcomFast5359_KPN firmware versie V12.C.24.05.08):

Ik ben afgelopen week van een 50/50 glasvezelabo naar 200/200 gegaan, echter de snelheid (gemeten bekabeld en WIFI, meerdere apparaten, Cat5e en Cat6 UTP bekabeling direct op het modem) blijft steken op ~91 down / ~91 up, via de Speedtest (Ookla en KPN).

Als ik inlog op het modem en ga naar internetverbinding->informatie dan staat er:
  • Max bitrate 1 Gbps
Mijn vraag is: zou bij 'Hudige bitrate' niet '200 Mbps' moeten staan nu ik een 200/200 abo heb?

Kan iemand die het KPN modem gebruikt mij laten weten wat er bij hen staat i.c.m. de abo-snelheid?
Ik heb al diverse kabels vervangen, maar als het modem niet hoger gaat dan 100 dan kan ik natuurlijk meten en kabels wisselen tot ik een ons weeg...

Dank bij voorbaat!
klinkt alsof de kabel tussen de ONT/Converter niet goed is of de poort van je converter misschien nog EOF is ipv GOF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:13
fritsjof schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:21:

• Max bitrate 1 Gbps

Dank bij voorbaat!
Kun je foto plaatsen van je NT? Er zijn er ook her en der nog wat in omloop die maar tot 100Mbit gaan. Als je eerst op 50Mbit abo zat en je haalt nu al 94Mbit, is bij KPN in ieder geval je profiel snelheid al wel aangepast, anders zou je niet meer dan 70Mbit moeten halen. Uiteraard wel eerst nog eens de kabel tussen NT en modem controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
Dit is het 'glasvezelkastje' (zo noem ik het dan maar), ongeveer een half jaartje geleden geplaatst door KPN (vervangingsactie ivn fout in het vorige model geloof ik):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOupeiyYwl1RCTUN_-08A8iyaE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8mmLDzsIzAoStg1TlTW45Uk.jpg?f=fotoalbum_large
Kabel die zit tussen dit kastje en KPN modem is de kabel die 1 jaar geleden door KPN bij het nieuwe modem werd geleverd. Ik heb hem zojuist vervangen door een Cat 5e fabriekskabel, daarna zowel glasvezelkastje als modem van de stroom gehaald (meer dan 10 seconden) en weer de stroom erop. Resultaat:
91 Mbps up, 91 Mbps down en in het modem staat nog steeds 'Huidige bitrate 100 Mbps'.

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:13
fritsjof schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:29:
Dit is het 'glasvezelkastje' (zo noem ik het dan maar), ongeveer een half jaartje geleden geplaatst door KPN (vervangingsactie ivn fout in het vorige model geloof ik):
[Afbeelding]
Kabel die zit tussen dit kastje en KPN modem is de kabel die 1 jaar geleden door KPN bij het nieuwe modem werd geleverd. Ik heb hem zojuist vervangen door een Cat 5e fabriekskabel, daarna zowel glasvezelkastje als modem van de stroom gehaald (meer dan 10 seconden) en weer de stroom erop. Resultaat:
91 Mbps up, 91 Mbps down en in het modem staat nog steeds 'Huidige bitrate 100 Mbps'.
Dan zit dat met de (O)NT wel snor. Defecte ethernet poort op 1 van beide apparaten (vermoed KPN Box) is dan het meest waarschijnlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
gjtm schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:21:
[...]

Dan zit dat met de (O)NT wel snor. Defecte ethernet poort op 1 van beide apparaten (vermoed KPN Box) is dan het meest waarschijnlijker.
Ah ja dat kan ook nog natuurlijk.
Kun jij (of een andere Tweaker) bevestigen dat de waarde zoals vermeld bij 'Huidige bitrate' in het modem gelijk is aan de abo-snelheid? Want als dat zo is (iemand met een 200/200-abo ziet bij 'Huidige bitrate: 200 Mbps' staan) dan kan ik wat makkelijker het probleem uitleggen bij KPN.

Als de waarde bij 'Huidige bitrate' een ingestelde waarde is, dan moet KPN de goede waarde instellen, als het 't resultaat is van een meting dan kan het met hardware hopelijk worden opgelost.

Bekabelde WIFI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 21-08 00:02
fritsjof schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:43:
[...]

Ah ja dat kan ook nog natuurlijk.
Kun jij (of een andere Tweaker) bevestigen dat de waarde zoals vermeld bij 'Huidige bitrate' in het modem gelijk is aan de abo-snelheid? Want als dat zo is (iemand met een 200/200-abo ziet bij 'Huidige bitrate: 200 Mbps' staan) dan kan ik wat makkelijker het probleem uitleggen bij KPN.

Als de waarde bij 'Huidige bitrate' een ingestelde waarde is, dan moet KPN de goede waarde instellen, als het 't resultaat is van een meting dan kan het met hardware hopelijk worden opgelost.
de verbinding tussen ONT en box12 is altijd 1000 is poortje kapot of kabel niet goed dan valt die terug op 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
jopoh schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:22:
[...]

de verbinding tussen ONT en box12 is altijd 1000 is poortje kapot of kabel niet goed dan valt die terug op 100
Ok maar geeft 'Huidige bitrate' in het modem de verbinding weer tussen ONT en het modem?
Op het KPN forum (momenteel offline) lijken de meningen verdeeld over wat het probleem kan zijn maar de strekking is wel dat 'Huidige bitrate' de waarde van de abo-snelheid moeten weergeven, dus niet altijd 1000 Mbps.

Iemand hier met de Experiabox 12 in gebruik, die kan checken wat de waarde is bij 'internetverbinding->informatie->Huidige bitrate' i.c.m. vermelding van zijn/haar abo-snelheid?

-=Edit=-
Ik zie nu dat het verbindingslampje op het modem bij de poort waardoor de verbinding naar de ONT loopt, oranje is, wat er volgens mij op wijst dat de verbinding tussen modem en ONT inderdaad 100 Mbit is zoals het modem ook aangeeft. Ik ga mijn geluk maar eens beproeven bij de KPN helpdesk.

[ Voor 16% gewijzigd door fritsjof op 13-08-2024 10:34 ]

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Nu online
fritsjof schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:45:
[...]

Ok maar geeft 'Huidige bitrate' in het modem de verbinding weer tussen ONT en het modem?
Op het KPN forum (momenteel offline) lijken de meningen verdeeld over wat het probleem kan zijn maar de strekking is wel dat 'Huidige bitrate' de waarde van de abo-snelheid moeten weergeven, dus niet altijd 1000 Mbps.

Iemand hier met de Experiabox 12 in gebruik, die kan checken wat de waarde is bij 'internetverbinding->informatie->Huidige bitrate' i.c.m. vermelding van zijn/haar abo-snelheid?

-=Edit=-
Ik zie nu dat het verbindingslampje op het modem bij de poort waardoor de verbinding naar de ONT loopt, oranje is, wat er volgens mij op wijst dat de verbinding tussen modem en ONT inderdaad 100 Mbit is zoals het modem ook aangeeft. Ik ga mijn geluk maar eens beproeven bij de KPN helpdesk.
nee. nee. Als data oranje brand betekent dat de link 100mbit is. Weet je zeker dat de kabel niet het probleem is? Als dat niet het geval is dat zou het nog een defecte modem kunnen zijn maar dat betwijfel ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
Economics schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:10:
[...]
nee. nee. Als data oranje brand betekent dat de link 100mbit is. Weet je zeker dat de kabel niet het probleem is? Als dat niet het geval is dat zou het nog een defecte modem kunnen zijn maar dat betwijfel ik
Ik heb nu de 3e kabel (1,5m cat. 5e) er tussen zitten: maakt geen verschil.
Net een medewerker van KPN gesproken, er wordt een 'Expert op afstand' ingeschakeld, ik ben benieuwd.

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-08 15:00
De vraag is meer, hoe was de verbinding toen je nog 50/50 had? 100 of 1000 link?

Als je in AON gebied zit, kan er in de wijkcentrale nog een (ouderwetse) 100Mbps aansluiting zitten, waardoor jouw NT ook terugschakelt? Ik zit in een AON gebied waar al vrij lang glasvezel beschikbaar is en dit soort tafereeltjes ook weleens voorkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Nu online
EnigmA-X schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:00:
De vraag is meer, hoe was de verbinding toen je nog 50/50 had? 100 of 1000 link?

Als je in AON gebied zit, kan er in de wijkcentrale nog een (ouderwetse) 100Mbps aansluiting zitten, waardoor jouw NT ook terugschakelt? Ik zit in een AON gebied waar al vrij lang glasvezel beschikbaar is en dit soort tafereeltjes ook weleens voorkwam.
Hij zit op PON. Als zijn data oranje brand dan is het de link die niet goed is. Dan is het waarschijnlijk het modem die defect is of anders de ONT.

Modem al naar fabrieksinstellingen gezet? De bitrate die daar staat in het modem is de link snelheid. Het modem weet niets over welk pakket je hebt, laten we dat zo houden..

[ Voor 12% gewijzigd door Economics op 13-08-2024 13:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fritsjof
EnigmA-X schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:00:

Helaas weet ik niet wat er stond bij 'Huidige bitrate' toen ik nog op 50/50 zat, daarom probeerde* ik er achter te komen hoe het bij anderen staat.
Economics schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:42:
[...]

Hij zit op PON. Als zijn data oranje brand dan is het de link die niet goed is. Dan is het waarschijnlijk het modem die defect is of anders de ONT.

Modem al naar fabrieksinstellingen gezet? De bitrate die daar staat in het modem is de link snelheid. Het modem weet niets over welk pakket je hebt, laten we dat zo houden..
Inderdaad: het is me duidelijk dat de linksnelheid tussen modem en ONT 100 Mbps is nu (oranje link-lampje plus de waarde bij 'Huidige bitrate' in het modem). Deze zou 1000 Mbps moeten zijn.
Modem resetten zou mijn volgende actie worden, maar...

*Ik heb vanmorgen gebeld met KPN en kreeg toen te horen dat een 'Expert op afstand' contact op zou gaan nemen. Dit gebeurde vrij snel daarna, en de dame (2e lijns?) zei vrij snel "Het is niet goed, ik kan er een lang verhaal van maken maar ik zie heel veel onderbrekingen en een trage snelheid, dus ik ga een monteur aansturen".
Ik heb haar gezegd dat ik het modem en ONT regelmatig van de stroom af heb gehad i.v.m. wisselen kabels, maar ze liet weten onderbrekingen te zien die niet aan mijn kant plaatsvinden.

De monteur komt morgen al, ik ben benieuwd. Ik laat weten wat de oorzaak is. Nu een beetje de meterkast fatsoeneren zodat hij niet direct chagrijnig wordt als hij er in kijkt :+

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
Economics schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:42:
[...]

Lijkt mij ook het meest aannemelijk, maar ik vraag me af of bijvoorbeeld een brakke uplink naar het POP, of iets braks in de POP de ONT dusdanig kan beinvloeden dat de RJ45 poort op de ONT terugvalt naar 100mbit.

Anywho, inmiddels is duidelijk dat er ergens iets niet bepaald lekker zit, dus ben benieuwd naar de uiteindelijke oorzaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Nu online
EnigmA-X schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:54:
[...]

Lijkt mij ook het meest aannemelijk, maar ik vraag me af of bijvoorbeeld een brakke uplink naar het POP, of iets braks in de POP de ONT dusdanig kan beinvloeden dat de RJ45 poort op de ONT terugvalt naar 100mbit.

Anywho, inmiddels is duidelijk dat er ergens iets niet bepaald lekker zit, dus ben benieuwd naar de uiteindelijke oorzaak :)
Sorry maar dat eerste wat je zegt staat er compleet los van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1111
Ik ga morgen bij mijn vriendin kijken, maar meen mij te herinneren dat dat oranje lampje juist op 1 Gbps duidt. https://community.kpn.com...terkant-experiabox-499568

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
mark1111 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:04:
Ik ga morgen bij mijn vriendin kijken, maar meen mij te herinneren dat dat oranje lampje juist op 1 Gbps duidt. https://community.kpn.com...terkant-experiabox-499568
Het gaat hier niet om de lampjes op de Experiabox, maar om de ONT/NTU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
mad-dog schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:26:
[...]

Het gaat hier niet om de lampjes op de Experiabox, maar om de ONT/NTU
Het is wat rommelig, maar het lijkt toch echt te gaan om de lampjes bij de ethernetpoort op de KPN Box 12:
-=Edit=-
Ik zie nu dat het verbindingslampje op het modem bij de poort waardoor de verbinding naar de ONT loopt, oranje is, .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
Economics schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:02:
[...]

Sorry maar dat eerste wat je zegt staat er compleet los van
IMHO is dat wel een beetje erg zelfverzekerd. Of heb jij stiekem gekeken ergens?

Mijn ervaring heeft geleerd dat dit soort problemen zelden een enkele oorzaak heeft. Heb vaker gezien dat het twee of meer oorzaken heeft, zoals bijvoorbeeld een bepaalde firmware versie met een brakke receiver of slechte aansluiting aan de andere kant.

Magoed, hopelijk krijgen we snel de aanleiding te zien van dit raadseltje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
Ter aanvulling/verduidelijking:
  1. Link-lampje op de ExperiaBox 12 (ethernetpoort met daarin UTP kabel die ONT met modem verbindt) brandt oranje
  2. Er branden géén lampjes bij de ethernetpoort op de ONT (Nokia)
  3. Ik heb de ethernetkabel tussen modem en ONT echt 3x vervangen - ik durf te stellen dat het niet aan de kabel ligt
  4. De ONT schuift vrij gemakkelijk naar beneden (van het kastje met daarin de glasvezelkabel af dus), hij zit niet echt met een goede *KLIK* vast, mogelijk speelt dit ook een rol
Dus ik ben het er mee eens dat het aannemelijk is dat dit raadsel meerdere oplossingen kent, uiteindelijk.

Bekabelde WIFI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 21-08 00:02
EnigmA-X schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:41:
[...]

IMHO is dat wel een beetje erg zelfverzekerd. Of heb jij stiekem gekeken ergens?

Mijn ervaring heeft geleerd dat dit soort problemen zelden een enkele oorzaak heeft. Heb vaker gezien dat het twee of meer oorzaken heeft, zoals bijvoorbeeld een bepaalde firmware versie met een brakke receiver of slechte aansluiting aan de andere kant.

Magoed, hopelijk krijgen we snel de aanleiding te zien van dit raadseltje :)
Economics weet echt wel waar die overheeft.

namelijk bij ONT kennen we vanuit kpn maar 2 link snelheden die goed zijn dat is 1000Mbit en 10.000Mbit
als de link snelheid tussen ONT en box12 maar 100Mbit is dan is dat niet goed zo simpel is het.
brakke poort op de ONT of de Box12.

ONT is uit te sluiten door de kabel in de LAN poort te doen van de box12 als die link in de box12 ook op 100MBit blijft is de ONT het probleem zo niet dan is het box12 probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
jopoh schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:51:
[...]
ONT is uit te sluiten door de kabel in de LAN poort te doen van de box12 als die link in de box12 ook op 100MBit blijft is de ONT het probleem zo niet dan is het box12 probleem
Kijk - dit is waarom ik graag op Tweakers kom: altijd goede tips en inzichten! :)
Dit is wat ik zojuist heb getest:
Kabel in een LAN-poort op de Experiabox 12 gestoken, andere kant in de ONT gelaten, en ook in de LAN-poort gaat het link-lampje op oranje.

Als oranje=100Mbit, dan kunnen we vaststellen dat de ONT een kandidaat is om als eerste te checken morgen. Hopen dat de monteur open staat voor suggesties van mij als klant.

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
fritsjof schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:29:
Ter aanvulling/verduidelijking:
  1. Link-lampje op de ExperiaBox 12 (ethernetpoort met daarin UTP kabel die ONT met modem verbindt) brandt oranje
  2. Er branden géén lampjes bij de ethernetpoort op de ONT (Nokia)
  3. Ik heb de ethernetkabel tussen modem en ONT echt 3x vervangen - ik durf te stellen dat het niet aan de kabel ligt
  4. De ONT schuift vrij gemakkelijk naar beneden (van het kastje met daarin de glasvezelkabel af dus), hij zit niet echt met een goede *KLIK* vast, mogelijk speelt dit ook een rol
Dus ik ben het er mee eens dat het aannemelijk is dat dit raadsel meerdere oplossingen kent, uiteindelijk.
Zo te zien heb je een Nokia XS-010X-Q ONT in de meterkast hangen.

Deze schuift inderdaad over de "FTU" en daarmee sluit je de ONT met een connector (SC/APC) op de glasvezel die naar de wijkkast gaat. Dat dit niet zo heel vast zit, is niet zo'n goed teken. Het licht in het glasvezeltje moet in de connector recht op het vezeltje van de ONT schijnen. Als dat scheef zit, niet goed vast zit of de connector niet goed gelast zit of er een stofje tussenzit, krijg je als resultaat een brakke verbinding waarover informatie niet goed verzonden kan worden. Dit is waarschijnlijk wat de 2e-lijns dame ook gezien heeft.

Ik zou er niet teveel aan zitten.

Dit staat in mijn optiek verder los van de 100Mbps-connectie. Feitelijk is de ONT een hele geavanceerde media-converter (glas naar koper), maar die LAN-poort zou geen last moeten hebben van wat er aan de glaskant misgaat binnen de ONT. Althans, niet qua linkspeed want dat zou gewoon moeten auto-negotiaten op koper.

Ik denk dat vooral je ONT een beetje gaar is. Je kan dat makkelijk controleren door even netwerkkabel die nu in poort 1-4 zit (met gigabit snelheid) in je WAN poort van de KPN te prikken. Je internet valt dan natuurlijk even uit, maar dan kan je wel kijken of die WAN poort dan wel gigabit linkspeed geeft.

Je kan natuurlijk ook gewoon wachten op de monteur :)

Laat je weten wat de uitkomst is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
fritsjof schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:07:
[...]
Dit is wat ik zojuist heb getest:
Kabel in een LAN-poort op de Experiabox 12 gestoken, andere kant in de ONT gelaten, en ook in de LAN-poort gaat het link-lampje op oranje.
Dat geeft inderdaad al richting en maakt de ONT vrij zeker het issue. Testen met een kabel die nu op gigabit op een LAN-poortje zit, geeft iets meer zekerheid (omdat je dan zeker weet dat die kabel gigabit doet). Mocht je nou toch net een brakke kabel te pakken hebben, dan heb je het probleem niet uitgesloten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1111
Op die experiabox v12 geeft het oranje lampje aan dat de link 1000 Mbit is, niet 100 Mbit. Dat is het kromme van die Experiabox, het is totaal onlogisch.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• fritsjof
Nou, de monteur is weg en het probleem is opgelost. Het was, zoals we dachten, de ONT.
De WAN-poort van de ONT bleek niet in orde, en het omwisselen ervan met een nieuwe heeft het probleem opgelost. Ik haal nu netjes 200 Mbps down en 240 Mbps up (bij een 200/200 abo).

Volgens de monteur zou de verbinding tussen modem en ONT inderdaad ofwel 1000 Mbps ofwel 10.000 Mbps moeten zijn, dus dat daar 100 Mbps stond bij mij (in het modem bij 'Hudige bitrate') klopte niet, en duidde inderdaad op een verbindingsprobleem tussen modem en ONT.
In het modem staat nu netjes:
  • Max bitrate: 1 Gbps
  • Huidige bitrate: 1 Gbps
Leuk om te zien hoe we hier, op basis van alle kennis van Tweakers-leden, al tot de oplossing kwamen, bevestigd uiteindelijk door de monteur van KPN. Mijn complimenten en dank voor alle hulp! :)

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Nu online
fritsjof schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:23:
Nou, de monteur is weg en het probleem is opgelost. Het was, zoals we dachten, de ONT.
De WAN-poort van de ONT bleek niet in orde, en het omwisselen ervan met een nieuwe heeft het probleem opgelost. Ik haal nu netjes 200 Mbps down en 240 Mbps up (bij een 200/200 abo).

Volgens de monteur zou de verbinding tussen modem en ONT inderdaad ofwel 1000 Mbps ofwel 10.000 Mbps moeten zijn, dus dat daar 100 Mbps stond bij mij (in het modem bij 'Hudige bitrate') klopte niet, en duidde inderdaad op een verbindingsprobleem tussen modem en ONT.
In het modem staat nu netjes:
  • Max bitrate: 1 Gbps
  • Huidige bitrate: 1 Gbps
Leuk om te zien hoe we hier, op basis van alle kennis van Tweakers-leden, al tot de oplossing kwamen, bevestigd uiteindelijk door de monteur van KPN. Mijn complimenten en dank voor alle hulp! :)
Geen probleem :) dit euvel kan ook voor komen op de box 12, vaker gezien, maar ook op de ONT.

Geniet van je verbinding ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-08 20:15
fritsjof schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:23:

(...) op basis van alle kennis van Tweakers-leden, al tot de oplossing kwamen, bevestigd uiteindelijk door de monteur van KPN.(...)
Het een sluit het ander niet uit.

Wat ik bedoel te zeggen: je bent hier door Tweakers vooruit geholpen die ook KPN monteur zijn :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1111
Begrijp ik nu goed dat het LAN Link Ledje nu ook groen weer is in plaats van oranje?

• fritsjof
mark1111 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:18:
Begrijp ik nu goed dat het LAN Link Ledje nu ook groen weer is in plaats van oranje?
Ha nee; het link-lampje van de WAN-poort op de Experiabox 12 is nog altijd oranje.
Of dit betekent dat het lampje altijd oranje brandt (ongeacht link speed), of dat het oranje brandt bij 1 Gbit link speed en dat er dus sprake was van een foute interpretatie van het modem wat betreft de snelheid (toen het modem bij 'Huidige bitrate' 100 Mbps aangaf), of iets anders... ik weet het niet.

Ik zou dat link speed lampje in ieder geval niet gebruken om een indicatie van de link speed tussen modem en ONT te krijgen.

Bekabelde WIFI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosperot
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-08 15:01

Prosperot

Today is a gift...

Andersom , op de ' nieuwe' Nokia ONT is de kleur van het DATA led wel een indicatie voor de snelheid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVF6cusw30adUI10SfMF_usjokw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whRiyLYzCclnz0oTFi2n4gfy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Wat later dan gepland - maar hierbij de resultaten.
Alle drie gedaan met een bedraad, direct op de router aangesloten Linux-Mint station.

Omada router
https://www.speedtest.net...1c-4c64-8484-40a230987253

Firtzbox
https://www.speedtest.net...a3-4d20-b80e-e33565fad761

Box12
https://www.speedtest.net...da-4528-a8d0-9b440fc21e96

[ Voor 10% gewijzigd door Airw0lf op 17-08-2024 11:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark1111
Echt merkwaardig dat die Fritzbox een langzamere upload heeft. Dat moet toch wel een instelling zijn. Heb je met verschillende MTU instellingen getest op Fritz? MTU moet meestal op 1500 staan. Maar je kan ook experimenteren om de MTU op 1512 of 1508 te zetten. Ik weet niet of je dit op een Fritz kan aanpassen. En als er een optie is om RFC4638 aan te zetten, dan moet die aangezet worden (support voor jumbo frames). Als er een optie is voor MSS-Clamping, dan zou ik die ook aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roberto.A.G
De fritz ziet er inderdaad qua upload wat minder uit.
Echter zou het niets uit moeten maken, want down gaat prima.
Heb je 1 test uitgevoerd of meerdere...?
De overige snelheden zijn prima.
Zelf heb ik geen goeie ervaring met fritz, ene keer denk die dat alles 100mbits is ander keer 1gbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Ik denk dat ik per router een 10-15 testen gedaan heb.
Maar resultaat was steeds hetzelfde.

Ik heb ook een poging gedaan om van de Frizbox de MTU aan te passen.
Maar das me niet gelukt. En lijkt ook niet mogelijk te zijn (zie artikel)?
https://nl.avm.de/service...e-in-FRITZ-Box-aanpassen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roberto.A.G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
  • Nu online
Ik heb m’n pi ook maar even aan de fritz gehangen ipv mikrotik, zal zo eens wat resultaten delen uit grafana. Fritz doet ook de ppp afhandeling dus niet enkel ip client. Ik heb een fritz 5590 op aon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Economics schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:44:
Ik heb m’n pi ook maar even aan de fritz gehangen ipv mikrotik, zal zo eens wat resultaten delen uit grafana. Fritz doet ook de ppp afhandeling dus niet enkel ip client. Ik heb een fritz 5590 op aon
Maar die vergelijking loopt enigszins scheef omdat de gvk rechtstreeks op de Firtzbox zit.

Dat gezegd hebbende:
Misschien dat het samenspel tussen de Fritzbox en de (O)NT (o.i.d.) niet helemaal is wat het zijn moet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Nou ik krijg zowel met de fritz 4060 netjes 930/930
En met de kpn v12 precies hetzelfde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
  • Nu online
Airw0lf schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:54:
[...]

Maar die vergelijking loopt enigszins scheef omdat de gvk rechtstreeks op de Firtzbox zit.

Dat gezegd hebbende:
Misschien dat het samenspel tussen de Fritzbox en de (O)NT (o.i.d.) niet helemaal is wat het zijn moet?
Nee. Ik kan beide. Met NT of direct op de fritz. Heb je PON of AON? Want de fritz heb ik veel getest in het lab zowel op de ONT/NT als rechtstreeks en in alle gevallen behaal ik de 930 down en upstream.

Daarnaast kan ik me niet voorstellen op een interworking issue gezien er enorm veel gebruikers zijn met deze setup..

Vraag mij ook af waarom je nog geen monteur hebt ingeboekt, zij hebben gewoon fritzboxen op de auto liggen. En kunnen in elke scenario testen uitvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

merlin1201 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:02:
Nou ik krijg zowel met de fritz 4060 netjes 930/930
En met de kpn v12 precies hetzelfde
Resultaat met Fritzbox 5530 AON:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URzlcADscnIK9-jrGVzl5po-7IM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1j08Cu2uB6SV85G6ufnyiNDH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:29

TFHfony

Professional Weirdo

Airw0lf schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:54:
[...]

Dat gezegd hebbende:
Hier heb ik de ONT ook van de muur af gesloopt en de glasvezel rechtstreeks in mijn 5590 zitten. Nog steeds standaard 930/930 up & down... Er zit toch echt ergens bij jouw Fritzbox niet lekker. Ook op mijn 7590, toen in nog wel de ONT gebruikte haalde ik gewoon strak 930/390.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Nu online
Met NT. Zal hem zo ombouwen zonder NT

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bh98qqvyJ_OQwWfoio5-9EsXhY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTbjTias7udUXcJA822P3Lab.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 165% gewijzigd door Economics op 17-08-2024 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1111
[b]Economics schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:09:
Vraag mij ook af waarom je nog geen monteur hebt ingeboekt, zij hebben gewoon fritzboxen op de auto liggen. En kunnen in elke scenario testen uitvoeren
Het lijkt mij logisch dat het probleem in de Fritzbox zit.In dat geval moet je de monteur zelf betalen. Dus ik zou ook geen monteur laten langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1111
@Economics: blijkbaar voer jij iedere 15 minuten een speedtest uit en export je dat naar Grafana. Hoe krijg je die data precies in Grafana?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Economics
  • Nu online
mark1111 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:00:
@Economics: blijkbaar voer jij iedere 15 minuten een speedtest uit en export je dat naar Grafana. Hoe krijg je die data precies in Grafana?
Ik heb een stack gebouwd in een docker container, ik zal je git linkje sturen als geinteresseerd bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Airw0lf schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:02:
[...]

Wat later dan gepland - maar hierbij de resultaten.
Alle drie gedaan met een bedraad, direct op de router aangesloten Linux-Mint station.

Omada router
https://www.speedtest.net...1c-4c64-8484-40a230987253

Firtzbox

Box12
https://www.speedtest.net...da-4528-a8d0-9b440fc21e96
Zoals door verschillende Tweakers aangegeven zou je op basis van deze resultaten verwachten dat er iets mis is met de Fritzbox. De vraag is alleen wat? :?

Ook al omdat als ik de Fritzbox achter de Omada router "plak" met het router profiel, dan zien de resultaten er inenen heel anders uit - ondanks de dubbele NAT:
https://www.speedtest.net...c9-4c2d-a737-33f0b085982d

Nog steeds is de Fritzbox prime-suspect. Maar dat zou hem dan in dat KPN profiel moeten zitten? Of kost PPPoE zoveel puf dat het bij de upload pijn gaat doen? Waarom dan niet bij de download? :?

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 18-08-2024 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:20
mark1111 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:00:
Ik voer ook een Speedtest uit. Echter dan 1x per uur. Ik doe het zelf via Grafana + Influx + Telegraf. In laatst genoemde zit het standaard namelijk. (Moet je alleen Speedtest installeren via apt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark1111
@Airwolf: Zou je ook nog even de QoS settings kunnen nalopen. We moeten uitsluiten dat de upload "gethrottled" wordt door een QoS setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
mark1111 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:28:
@Airwolf: Zou je ook nog even de QoS settings kunnen nalopen. We moeten uitsluiten dat de upload "gethrottled" wordt door een QoS setting.
De enige QoS waar ik weet van heb is Internet => Filter => Prioritization.
Hier staan 3 categorieën - alle 3 zijn leeg => geen regels.

Ik kan op dit moment niet tjekke of hier wat anders staat als het KPN profiel actief is.
Dat ga ik dan morgen of dinsdag tjekke.

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 18-08-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Airw0lf schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:56:
[...]
Nog steeds is de Fritzbox prime-suspect. Maar dat zou hem dan in dat KPN profiel moeten zitten? Of kost PPPoE zoveel puf dat het bij de upload pijn gaat doen? Waarom dan niet bij de download? :?
Bij download tests gebruikt speedtest meerdere verbindingen. Bij upload weet ik dat niet.

Ik zou zelf iperf3 proberen. Een server vinden is dan soms lastig, maar ik vond op github net een lijst van publieke servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-08 02:45
Economics schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:20:
[...]

Ik heb een stack gebouwd in een docker container, ik zal je git linkje sturen als geinteresseerd bent
Zou je mij die ook kunnen sturen? Bedankt! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Airw0lf schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:20:
[...]

De enige QoS waar ik weet van heb is Internet => Filter => Prioritization.
Hier staan 3 categorieën - alle 3 zijn leeg => geen regels.

Ik kan op dit moment niet tjekke of hier wat anders staat als het KPN profiel actief is.
Dat ga ik dan morgen of dinsdag tjekke.
Op basis van alle tests tot nu toe schat ik in dat de mindere upload prestaties van de Fritzbox vrijwel zeker te maken hebben met PPPoE:

(1) - WAN-poort aan de NT en KPN profiel:

(2) - WAN-poort aan de NT met hanmatig ingestelde PPPoE en vlan-6:
https://www.speedtest.net...77-44fa-ad2c-84a51ecec130

(3) - Achter Omada router (dus zonder PPPoE en met dubbel NAT):

Alleen bij (3) haalt de Fritzbox ook bij het uploaden de maximale snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 11:28
Heb weer tv van KPN sinds lange tijd. Nieuw kastje etc. Moet zeggen best oké qua snelheid. Maar ja Android dus nog steeds geen match content en framerate. Dus lekkere stutter steeds als instelling op 4K/60 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
lHybridl schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 00:12:
Heb weer tv van KPN sinds lange tijd. Nieuw kastje etc. Moet zeggen best oké qua snelheid. Maar ja Android dus nog steeds geen match content en framerate. Dus lekkere stutter steeds als instelling op 4K/60 staat.
Ik heb hetzelfde kastje maar geen stutter met 4k/50 want dat is de gebruikte refresh bij NL zenders.
Leuke is wel van dat Android kastje dat je apps kan installeren zoals Stremio, maar idd die stutter is vervelend en wordt pas bij bij een hogere Android versie verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 11:28
merlin1201 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 06:48:
[...]

Ik heb hetzelfde kastje maar geen stutter met 4k/50 want dat is de gebruikte refresh bij NL zenders.
Leuke is wel van dat Android kastje dat je apps kan installeren zoals Stremio, maar idd die stutter is vervelend en wordt pas bij bij een hogere Android versie verholpen.
Probleem is als je veel YT kijkt wat ik doe. En veel video's 60fps zijn het ook niet loopt. Jammer dat het niet dynamic kan zijn vanuit de OS zoals Apple het doet.
Ik denk dat Android 14 ofzo ook niet gaat helpen. Omdat de devs van apps zelf moeten updaten. Wat ze al niet doen bij een Chromecast zelfs. Alleen Netflix heeft het daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elsinga
  • Laatst online: 30-08 09:08

elsinga

=8-)

Airw0lf schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:20:
[...]

Op basis van alle tests tot nu toe schat ik in dat de mindere upload prestaties van de Fritzbox vrijwel zeker te maken hebben met PPPoE:

(1) - WAN-poort aan de NT en KPN profiel:

(2) - WAN-poort aan de NT met hanmatig ingestelde PPPoE en vlan-6:
https://www.speedtest.net...77-44fa-ad2c-84a51ecec130

(3) - Achter Omada router (dus zonder PPPoE en met dubbel NAT):

Alleen bij (3) haalt de Fritzbox ook bij het uploaden de maximale snelheid.
Niet onverwacht, omdat PPoE vrij vaak niet door hardware maar door software wordt geregeld. Dat kost CPU cycles en kan dus de performance beïnvloeden. Is ook bij mijn Ubiquiti USG Cloud Ultra het geval, die zou 1000/1000 moeten kunnen met IDS/IPS aan, maar met PPoE zakt dat naar een 800/800.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
elsinga schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:56:
[...]

Niet onverwacht, omdat PPoE vrij vaak niet door hardware maar door software wordt geregeld. Dat kost CPU cycles en kan dus de performance beïnvloeden. Is ook bij mijn Ubiquiti USG Cloud Ultra het geval, die zou 1000/1000 moeten kunnen met IDS/IPS aan, maar met PPoE zakt dat naar een 800/800.
Daar lijkt het inderdaad op. Waarbij er dan blijkbaar "iets" is gedaan waardoor er je alleen maar iets van gaat merken bij de uploads - niet bij de downloads.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Airw0lf schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:11:
[...]

Daar lijkt het inderdaad op. Waarbij er dan blijkbaar "iets" is gedaan waardoor er je alleen maar iets van gaat merken bij de uploads - niet bij de downloads.
Maar waarom hebben niet alle FritzBoxen daar dan last van? Mijn 7590 haalt netjes 930 up met uitschieters naar 940.

Canon EOS | DJI M2P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Arjan A schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:07:
[...]

Maar waarom hebben niet alle FritzBoxen daar dan last van? Mijn 7590 haalt netjes 930 up met uitschieters naar 940.
Omdat die een betere/snellere CPU hebben?!
Ik gok dat alle Fritzboxen met WiFi-6 (of beter) hier geen last van hebben.
De prijs is er ook naar - de 4040 is 90 Euro (WiFi-4/5). En de 4060 is (bijna) 200 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-08 10:28

Quakie

quakelen

Ik ben super blij met mijn Ubiquiti Edgerouter 4 dan.. daar is de cpu load 15% als ik mijn 1Gbit lijn dicht trekt.

Geen fancy mooie stats via controller. Helaas.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Airw0lf schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:21:
[...]

De prijs is er ook naar - de 4040 is 90 Euro (WiFi-4/5). En de 4060 is (bijna) 200 Euro.
Misschien is het dat dan, alleen is mijn 7590 nog de versie zonder AX. Dus geen wifi 6, maar wellicht al wel een snellere CPU dan jij hebt.

Canon EOS | DJI M2P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:24
Quakie schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:57:
Ik ben super blij met mijn Ubiquiti Edgerouter 4 dan.. daar is de cpu load 15% als ik mijn 1Gbit lijn dicht trekt.

Geen fancy mooie stats via controller. Helaas.
Ubiquiti UISP Management System

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Arjan A schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:57:
[...]

Misschien is het dat dan, alleen is mijn 7590 nog de versie zonder AX. Dus geen wifi 6, maar wellicht al wel een snellere CPU dan jij hebt.
Kijk eens naar je energy meter in de fritsbox want daar kun je de cpu en geheugen load wel zien.
De nieuwe aankomende firmware gaat zelf nog verder daarmee en kun je dat per device zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
elsinga schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:56:
[...]

Zou fijn zijn als KPN is overgaat naar een versie zonder PPPoE. Er waren geruchten dat dit op de roadmap stond, weet iemand hier meer over?

[ Voor 7% gewijzigd door Workaholic op 20-08-2024 21:59 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
  • Nu online
Workaholic schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:59:
[...]

Zou fijn zijn als KPN is overgaat naar een versie zonder PPPoE. Er waren geruchten dat dit op de roadmap stond, weet iemand hier meer over?
Uiteindelijk gaat het over, maar ga er niet op wachten gaat nog enige tijd duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Arjan A schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:57:
[...]

Vast - die heeft veel te doen met allemaal die soorten connectivity annex telefonie.
Natuurlijk niet alles tegelijk - maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Airw0lf schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:21:
[...]

De 4060 is veel duurder vanwege de dedicated wireless backhaul als deze ingezet wordt als repeater en door de ingebouwde DECT-radio. De CPU van de 7590/7590AX is hetzelfde.

Met m'n oude gewone 7590 haalde ik gewoon netjes 930/940(up en down)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:23
Edit: verkeerde topic.

[ Voor 96% gewijzigd door michaelw1998 op 21-08-2024 23:06 ]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:41
Vandaag na 6x opnieuw een order aangemaakt te hebben heeft KPN internet 1Gbit eindelijk opgeleverd. Werkt als een dolle met AON en bestaande SFP module rechtstreeks op de UDM Pro. Hoefde alleen VLAN ID aan te passen (stond al op PPPoE). KPN I-TV werkt ook.

Echter als ik inlog op mijn KPN zie ik alleen TV als product en kan zelf niets koppelen. Ik haal zo'n 950/900 Mbit @elsinga

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:21
Hier helaas een puur negatieve ervaring. Kpn heeft een niet werkende glasvezelverbinding opgeleverd en de dsl (van online) stop laten zetten. Nu al 2 dagen geen internet.

[ Voor 5% gewijzigd door haarbal op 22-08-2024 10:53 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

haarbal schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:52:
Hier helaas een puur negatieve ervaring. Kpn heeft een niet werkende glasvezelverbinding opgeleverd en de dsl (van online) stop laten zetten. Nu al 2 dagen geen internet.
Kun je geen noodpakket aanvragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
  • Nu online
haarbal schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:52:
Stuur je postcode, dan gaan we het regelen

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:21
Er is al een monteur geweest (maar die kon niks met de kabel, waar het probleem wss zit). De klantenservice zei dat ze een noodpakket gaan versturen, maar heb nog geen bevestiging gekregen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• LaZZ
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
Circa 6 weken een glasvezel verbinding aangevraagd bij KPN, aansluitdatum vandaag, sindsdien niets meer vernomen en er is ook geen afspraak gemaakt door een monteur..? Iemand anders dit ook zo ervaren? Ga ze maar eens bellen.

Canon EOS 5D Mark II | Canon 17-40 F4.0L | Canon 50mm F1.8 | Tamron 28-75 F2.8 | Canon 430 EXII

Pagina: 1 ... 164 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen