[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 163 ... 180 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 08:55

Galois

1811 - 1832

Ik heb een 1 Gbps KPN glasvezel en viel mij laatst op dat de 'snelheidstest' van Netflix (via TV-box) maar tot 90 Mbps ging. Terwijl de TV-box bedraad is aangesloten.

Na wat Google-werk lijkt het zo te zijn dat de ethernetkaart van deze TV-box maar 100 Mbps aankan (of softwarematig is begrenst, dat is mij niet helemaal duidelijk).

Nu weet ik dat voor 4K (de beste kwaliteit op Netflix) je voldoende hebt aan 15 Mbps, dus ik zal het niet merken of het 100 of 1000 Mbps is... maar toch vind ik het raar dat anno 2024 zo'n TV-kastje tot max 100 gaat.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:44
@Galois Waarom zou je er een snellere ethernet chip inzetten als je die toch niet gebruikt? Kost extra energie (telt toch op met honderduizenden van die kastjes) en kost ook gewoon iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:15

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Galois is toch een vorm van bezuinigen, waarom zou je iets uitvoeren met 1 Gbps als daar geen toepassing voor is?
Zelfs bij high-end LG OLED tv’s zit maar een 100mbps ethernetkaart in. Via wifi kan ie wel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 08:55

Galois

1811 - 1832

Ik snap wat jullie bedoelen @jongetje en @CyBeRSPiN, maar het lijkt dus zo te zijn dat de TV+ box eerst wel 1000 Mbps aankon. Bovendien is het prijsverschil tussen een 1000 Mbps en een 100 Mbps ethernetkaart anno 2024 nihil :) Zeker op een high end LG Oled TV is dat verwaarloosbaar :)

En het zal wel dat er geen streamingdienst is die gemiddeld meer dan 25 mbps nodig heeft, maar de zgn. pieken zijn zeker wel hoger! Bufferen, foutcorrectie, enz.

Maar geen idee of deze aanpassing van 1000 naar 100 de gebruikerservaring negatief beïnvloedt. Ik heb nog nooit 1000 gehad (oude KPN gebruikers wel :)).

Blijkbaar niet...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:41
Galois schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:38:
Ik heb een 1 Gbps KPN glasvezel en viel mij laatst op dat de 'snelheidstest' van Netflix (via TV-box) maar tot 90 Mbps ging. Terwijl de TV-box bedraad is aangesloten.

Na wat Google-werk lijkt het zo te zijn dat de ethernetkaart van deze TV-box maar 100 Mbps aankan (of softwarematig is begrenst, dat is mij niet helemaal duidelijk).

Nu weet ik dat voor 4K (de beste kwaliteit op Netflix) je voldoende hebt aan 15 Mbps, dus ik zal het niet merken of het 100 of 1000 Mbps is... maar toch vind ik het raar dat anno 2024 zo'n TV-kastje tot max 100 gaat.
Ik ben geen onderdeel van een ontwerp team. Maar meer in het algemeen:
Hier speelt het stroomverbruik een rol - wellicht zelfs de hoofdrol.

Een 100-Mbps ethernet aansluiting is te maken met passieve componenten doordat je (letterlijk!) minder draadjes nodig hebt. Bij 1-Gbps heb je meer draadjes nodig en daardoor actieve componenten.

Een kastje als dit kan daardoor (soort-van) on-line blijven terwijl het uit staat.

Bijkomend voordeel met 100-Mbps is dat de verwerkingssnelheid voor de rest ook met minder kan. Waardoor het stroomverbruik nog verder naar beneden kan. Immers, het verwerken van gegevens die op 1-Gbps "binnenracen" vereist meer verwerkingssnelheid dan gegevens die op 100-Mbps "binnendruppelen". :+

Met al die miljoenen kastjes in het veld bij elkaar een aanzienlijke kostenbesparing - zowel bij het maken als bij het dagelijks gebruik.

[ Voor 16% gewijzigd door Airw0lf op 15-07-2024 12:58 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:05
Airw0lf schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:00:
[...]

Ik ben geen onderdeel van een ontwerp team. Maar meer in het algemeen:
Hier speelt het stroomverbruik een rol - wellicht zelfs de hoofdrol.

Een 100-Mbps ethernet aansluiting is te maken met passieve componenten doordat je (letterlijk!) minder draadjes nodig hebt. Bij 1-Gbps heb je meer draadjes nodig en daardoor actieve componenten.

Een kastje als dit kan daardoor (soort-van) on-line blijven terwijl het uit staat.

Bijkomend voordeel met 100-Mbps is dat de verwerkingssnelheid voor de rest ook met minder kan. Waardoor het stroomverbruik nog verder naar beneden kan. Immers, het verwerken van gegevens die op 1-Gbps "binnenracen" vereist meer verwerkingssnelheid dan gegevens die op 100-Mbps "binnendruppelen".

Met al die miljoenen kastjes in het veld bij elkaar een aanzienlijke kostenbesparing - zowel bij het maken als bij het dagelijks gebruik.
Ik vermoed dat de SOC in de TV box een ingebouwde 100 Mbps PHY heeft. Een gigabit PHY zou dan een extra controller vereisen. Met magnetics, wat extra componenten en die controller zit je zo in de bon of material op een dollar. En dat dus maal een miljoen… en het is dus niet nodig.

Nee dus: Economics in "[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3"

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 15-07-2024 14:25 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik meen mij te herinneren dat er wel degelijk een 1Gb poort in zit, maar dat deze software matig op 100Mb is geconfigureerd vanwege issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
ernstoud schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:22:
[...]

Ik vermoed dat de SOC in de TV box een ingebouwde 100 Mbps PHY heeft. Een gigabit PHY zou dan een extra controller vereisen. Met magnetics, wat extra componenten en die controller zit je zo in de bon of material op een dollar. En dat dus maal een miljoen… en het is dus niet nodig.
Nee. We hebben de box handmatig op 100 full duplex gezet ivm issues die destijds optraden. Ben niet zeker of ze inmiddels verholpen, het nog niet hebben terug gedraaid, of dat we het wel prima vinden zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 29-05 23:51
Economics schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:16:
[...]

Nee. We hebben de box handmatig op 100 full duplex gezet ivm issues die destijds optraden. Ben niet zeker of ze inmiddels verholpen, het nog niet hebben terug gedraaid, of dat we het wel prima vinden zo
draait nog altijd op 100Mbit wegens de issues die er waren, wie weet in de toekomst weer na 1000mbit gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 21:25
Ik ben aan het kijken naar een 4/4 Gbit aansluiting en heb 2.5Gbit aansluitingen op m'n router.
Ik zag dat de Nokia ook 2.5Gbit ondersteund als link, zou ik dan zonder de KPN box kunnen met een PPPoE sessie vanaf mijn eigen router met een directe kabel naar de Nokia?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:58
Uberprutser schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:11:
Ik ben aan het kijken naar een 4/4 Gbit aansluiting en heb 2.5Gbit aansluitingen op m'n router.
Ik zag dat de Nokia ook 2.5Gbit ondersteund als link, zou ik dan zonder de KPN box kunnen met een PPPoE sessie vanaf mijn eigen router met een directe kabel naar de Nokia?
Uiteraard, maar wel ivm vlan6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 29-05 18:40
Uberprutser schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:11:
Ja je kan je eigen router aansluiten op 2.5Gbit, echter waarom zou je dit doen.
Als KPN een oplossing levert waarbij je wel de volledige snelheid van je verbinding kan gebruiken.
En gezien dat KPN via het PPPoE protocol verbind is het de vraag of dat je router 2.5Gbit haalt.
Behalve dat het veel vraag van de processor van je router, zit er ook overhead op dat protocol waardoor je netto nog wat minder overhoud van de 2.5Gbit in de ideale situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@ArnoldSmit "Als KPN een oplossing levert" Wat geen oplossing is als je een netwerk met meerdere VLAN's hebt ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Raven schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:42:
@ArnoldSmit "Als KPN een oplossing levert" Wat geen oplossing is als je een netwerk met meerdere VLAN's hebt ;)
Misschien een zelfbouw router een optie?
Kan je alles op configureren zoals jij het zou willen.
Of als je een meer kant en klare oplossing zoekt iets van Mikrotik of Unify ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
ArnoldSmit schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:22:
[...]

Ja je kan je eigen router aansluiten op 2.5Gbit, echter waarom zou je dit doen.
Als KPN een oplossing levert waarbij je wel de volledige snelheid van je verbinding kan gebruiken.
En gezien dat KPN via het PPPoE protocol verbind is het de vraag of dat je router 2.5Gbit haalt.
Behalve dat het veel vraag van de processor van je router, zit er ook overhead op dat protocol waardoor je netto nog wat minder overhoud van de 2.5Gbit in de ideale situatie.
Hoe minder apparatuur, hoe beter.
Als ik >1Gbps haal ben ik al tevreden want het is puur als extra verbinding (vervanger 4/5G backup) naast mijn Odido 1Gbit. En als het heel erg tegen valt kan ik die KPN doos er altijd nog tussen zetten alhoewel ik vermoed dat dat niet nodig gaat zijn. Het liefst zou ik de NTU/MDX er zelf ook nog tussenuit houden net als bij Odido.

Beetje nog in dubio om huidige te vervangen voor een Unifi Cloud Gateway Max of toch een nieuwere doos in mijn meterkast te zetten met een betere CPU voor PPPoE performance. Eerst maar wachten wanneer geleverd wordt m'n verbinding en dan kan ik altijd nog verder kijken wat ik doe. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-05 18:36
Galois schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:38:

goed verhaal dt kastje gaat niet meer dan 100mbps(ehh 30-50mpbs 4k) kunnen weergeven op een beeld. wees blij dat hij dit doet want anders met 1gig zou je dus 100% per tuner weg kunnen trekken met een 1gbps is dat hooguit 100mpbs bursts met zo'n poort. zo'n 100mpbs is goed bedacht wat data bandwith management betreft.

[ Voor 4% gewijzigd door FireSheep op 19-07-2024 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-05 22:19
Morgen gaat mijn nieuwe KPN abonnement in. Kan je dan direct een eigen modem/router aansluiten (Mikrotik) of moet je eerst activeren met het originele KPN modem? Glasvezel zit al direct in de Mikrotik (nu Odido).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:51

Speedmaster

Make my day...

xares schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:38:
Morgen gaat mijn nieuwe KPN abonnement in. Kan je dan direct een eigen modem/router aansluiten (Mikrotik) of moet je eerst activeren met het originele KPN modem? Glasvezel zit al direct in de Mikrotik (nu Odido).
Eerst even het KPN modem, hierdoor kan het systeem van KPN zien dat je lijn online is en werkt.
Zodra de verbinding werkt en je een 15 minuten wacht kan je daarna alles ombouwen zoals je het hebben wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Uberprutser schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:02:
[...]

Hoe minder apparatuur, hoe beter.
Als ik >1Gbps haal ben ik al tevreden want het is puur als extra verbinding (vervanger 4/5G backup) naast mijn Odido 1Gbit. En als het heel erg tegen valt kan ik die KPN doos er altijd nog tussen zetten alhoewel ik vermoed dat dat niet nodig gaat zijn. Het liefst zou ik de NTU/MDX er zelf ook nog tussenuit houden net als bij Odido.

Beetje nog in dubio om huidige te vervangen voor een Unifi Cloud Gateway Max of toch een nieuwere doos in mijn meterkast te zetten met een betere CPU voor PPPoE performance. Eerst maar wachten wanneer geleverd wordt m'n verbinding en dan kan ik altijd nog verder kijken wat ik doe. :)
Als je al een Odido verbinding heb van 1 Gb.
En je wil KPN Glasvezel 4Gb als backup gebruiken.

Zou ik het anders aanpakken, ik zou de Odido lijn upgraden naar 2Gb.
En bij KPN een 1Gb afnemen,
Dan kan je prima af met de Unifi Cloud Gateway Max.
Je zit op je hoofdlijn Odido niet met PPPoE als protocol waardoor je betere performance haalt uit je router.
En als klap op de vuurpijl het kost je ook nog eens een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-05 18:23
Speedmaster schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:51:
[...]

Eerst even het KPN modem, hierdoor kan het systeem van KPN zien dat je lijn online is en werkt.
Zodra de verbinding werkt en je een 15 minuten wacht kan je daarna alles ombouwen zoals je het hebben wil
Ik had juist begrepen dat dit bij Odido noodzakelijk is om je order in de juiste status te zetten, maar bij KPN niet. Ik meen hier meerdere keren te hebben gelezen dat mensen meteen met een eigen router aan de slag gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-05 20:51
Muis666 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:49:
[...]

Ik had juist begrepen dat dit bij Odido noodzakelijk is om je order in de juiste status te zetten, maar bij KPN niet. Ik meen hier meerdere keren te hebben gelezen dat mensen meteen met een eigen router aan de slag gingen.
In principe is het bij KPN inderdaad niet nodig, bij Odido loopt de order pas door na een update van de monteur die je moet laten komen. Bij KPN kijkt het systeem na een koppeling van hun modem/router met het interne beheer systeem, volgt deze niet en er is geen monteursafspraak voor de installatie, dan loopt je order vanzelf na een paar dagen door als zijne voltooid, of je nou online bent of niet. Dus het is handiger gewoon de KPN apparatuur even aan te sluiten voor 15 minuten en dan pas met eigen apparatuur aan de gang te gaan, maar niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
ArnoldSmit schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:27:
[...]
En als klap op de vuurpijl het kost je ook nog eens een stuk minder.
Ik betaal 25 euro per maand (inmiddels 29 ivm inflatiecorrecties) voor mijn 1Gbit Odido verbinding dus die laat ik nog even ongeroerd. Als ik deze aanpas naar 2Gbit, ga ik minstens 50 euro (afhankelijk van kortingen) betalen.

De 4Gbit van KPN kan ik voor 6 maanden 35 euro en daarna 67,50 en kan ik na een jaar opzeggen danwel op dat moment kijken wat ik wil doen. Mijn 4/5G backup was tot nu toe gratis, maar ook daar mag ik voor gaan betalen. Ziggo is een andere optie, duur en lagere snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-05 11:59
Handige site voor KPN glasvezel
https://netwerk.kpn.com/
Had misschien wel in de OP gemogen. Heb dit gebruikt om een klacht door te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 13:37
juanita schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:31:
Handige site voor KPN glasvezel
https://netwerk.kpn.com/
Had misschien wel in de OP gemogen. Heb dit gebruikt om een klacht door te geven.
Nee, juist niet. Als je goed kijkt onderaan de pagina van dit topic zie je dat er 5 verschillende KPN-topics lopen om het een en ander uit elkaar te houden. Jouw link verwijst naar KPN Netwerk (zoals dat voorheen heette) en daar is een apart topic over.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Uberprutser schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:31:
[...]

Ik betaal 25 euro per maand (inmiddels 29 ivm inflatiecorrecties) voor mijn 1Gbit Odido verbinding dus die laat ik nog even ongeroerd. Als ik deze aanpas naar 2Gbit, ga ik minstens 50 euro (afhankelijk van kortingen) betalen.

De 4Gbit van KPN kan ik voor 6 maanden 35 euro en daarna 67,50 en kan ik na een jaar opzeggen danwel op dat moment kijken wat ik wil doen. Mijn 4/5G backup was tot nu toe gratis, maar ook daar mag ik voor gaan betalen. Ziggo is een andere optie, duur en lagere snelheden.
Ben benieuwd welke performance de UniFi Cloud Gateway Max weet te behalen op de KPN 4Gb lijn.
Ik hou me aanbevolen voor de speedtest resultaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exxus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 07:08
Als ik op netwerk.kpn.com kijk dan staat er als status: "We sluiten je woning aan, wanneer je een glasvezelabonnement hebt besteld."
Als ik vervolgens naar de website van KPN ga om een abonnement af te sluiten staat er daar: Goed nieuws! We sluiten je woning rond 31 december 2024 aan op glasvezel.
Bestel KPN Glasvezel alvast en geniet van supersnel en superstabiel internet zodra glasvezel beschikbaar is op jouw adres."

Ik wil eigenlijk geen gebruik maken van koper, dus niet tot en met december (wellicht langer moeten wachten op glas).
Iemand een idee welke status beter is? Die van kpn of kpn netwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:58
Exxus schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:33:
Als ik op netwerk.kpn.com kijk dan staat er als status: "We sluiten je woning aan, wanneer je een glasvezelabonnement hebt besteld."
Als ik vervolgens naar de website van KPN ga om een abonnement af te sluiten staat er daar: Goed nieuws! We sluiten je woning rond 31 december 2024 aan op glasvezel.
Bestel KPN Glasvezel alvast en geniet van supersnel en superstabiel internet zodra glasvezel beschikbaar is op jouw adres."

Ik wil eigenlijk geen gebruik maken van koper, dus niet tot en met december (wellicht langer moeten wachten op glas).
Die van de website van KPN is iets preciezer, maar houd er ook rekening dat uitstel ook erg vaak voorkomt. Als je een pc+huisnummer stuurt kan ik wel eea inzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
mad-dog schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:05:
[...]

Die van de website van KPN is iets preciezer, maar houd er ook rekening dat uitstel ook erg vaak voorkomt. Als je een pc+huisnummer stuurt kan ik wel eea inzien
Mwah... 31 december is een parkeerdatum. Die ook nog eens verder weg ligt dan 3 maanden in de toekomst.
Dus een order inleggen bij KPN voor glasvezel kan niet direct omdat de plandatum te ver weg ligt.
En als de aannemer van Netwerk die plandatum vooruit blijft schuiven gebeurt er nog niks.

Bekend probleem waar nog niet meteen een kant-en-klare oplossing voor is zolang de aannemer parkeerdatums blijft gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-05 08:57
Ik hoop dat ik in deze thread op het goede adres ben! Binnenkort ga ik verhuizen en op mijn nieuwe adres is glasvezel beschikbaar, dus ga ik overstappen van Ziggo maar KPN.

Nu ben ik bij Ziggo gewend om hun modem/router in bridge modus te zetten en heb ik mijn eigen netgear router.

Nu snap ik dat dit bij KPN (ik denk dat ik de box 12 krijg?), niet mogelijk las ik. Want de modem/router kan niet in bridge modus. Nu zag ik dat die box 12 alleen maar Wifi 6 heeft en ik wil toch kijken of ik Wifi 6E of zelfs 7 kan krijgen.

Wat is dan voor mij de beste optie? Ik las dat als je van KPN tv gebruik wilt maken je dat sowieso via de modem van KPN moet laten lopen. Daarmee kan ik de Wifi dus ook niet uitzetten….

Dus ik denk dat ik om het wifi signaal te verbeteren ik moet kiezen voor een Acces Point of het gebruiken van een Router als acces point?

Of anders gevraagd: hoe krijg ik met eigen apparatuur de beste wifi en ethernet verbinding die wel netjes omgaan met de modem/router van KPN 😝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 29-05 23:51
DoubleR schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:44:
Ik hoop dat ik in deze thread op het goede adres ben! Binnenkort ga ik verhuizen en op mijn nieuwe adres is glasvezel beschikbaar, dus ga ik overstappen van Ziggo maar KPN.

Nu ben ik bij Ziggo gewend om hun modem/router in bridge modus te zetten en heb ik mijn eigen netgear router.

Nu snap ik dat dit bij KPN (ik denk dat ik de box 12 krijg?), niet mogelijk las ik. Want de modem/router kan niet in bridge modus. Nu zag ik dat die box 12 alleen maar Wifi 6 heeft en ik wil toch kijken of ik Wifi 6E of zelfs 7 kan krijgen.

Wat is dan voor mij de beste optie? Ik las dat als je van KPN tv gebruik wilt maken je dat sowieso via de modem van KPN moet laten lopen. Daarmee kan ik de Wifi dus ook niet uitzetten….

Dus ik denk dat ik om het wifi signaal te verbeteren ik moet kiezen voor een Acces Point of het gebruiken van een Router als acces point?

Of anders gevraagd: hoe krijg ik met eigen apparatuur de beste wifi en ethernet verbinding die wel netjes omgaan met de modem/router van KPN 😝
is al meerdere keren gedeelt hier er zijn ook apparte topic voor hoe je je eigen router kan gebruiken.
tegenwoordig is verplicht vrije router keuze dus box12/14 heb je niet nodig.

enige wat je nodig hebt is de betreffende NT/ONT daar achter hang jeje eigen router met de juiste instellingen.

kpn heeft er hele mooie site voor met alle info : https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:17
Exxus schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:33:

Mijn ervaring dat ze beide onbetrouwbaar zijn. Bij mijn dochter staat al 2,5 jaar dat ze glasvezel zou krijgen, toen ook gelijk een abo afgesloten, is nog steeds niet voor elkaar. Vier afspraken gehad dat ze glasvezel naar binnen zouden leggen, zonder communicatie niet gekomen. Kortom, ze zit nog steeds op koper, binnenkort van mij een advies om over te stappen naar Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
DoubleR schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:44:

De WiFi van Box12 uitzetten en bestaande apparatuur inzetten als AP is het eenvoudigste.

Om de TV ontvangers te gebruiken heb je niet perse Box12 of een "speciale" router nodig.
Zolang je in de WAN-settings PPPoE en iets in kunt stellen op vlan-6 gaat het werken. In het "ergste" geval schakelen de ontvangers over op unicast. Dan heb je voor bepaalde zenders een iets mindere beeldkwaliteit bij live kijken - maar alles werkt verder prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:25

nelizmastr

Goed wies kapot

ArnoldSmit schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:19:
[...]

Ben benieuwd welke performance de UniFi Cloud Gateway Max weet te behalen op de KPN 4Gb lijn.
Ik hou me aanbevolen voor de speedtest resultaten :)
In de tech specs staan allerlei sterretjes bij de performance. Hij zou maximaal 1,5Gbps doen met IDS/IPS en dat pppoe afhankelijk van implementatie verder de performance reduceert. Ik zou wat dat betreft niet hopen dat je over de 2Gbps komt :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:45
Ik zat te kijken naar Disney+ ESPN combo. Maar als ik hem wil kiezen is die grijs en kan ik hem niet aanklikken. Is dit alleen voor bepaalde abbo? Ik heb geen TV van KPN alleen internet omdat ik nooit echt TV kijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@lHybridl Voor espn heb je televisie nodig. Dat kan niet los, ik vermoed dat je daarom ook geen Disney kunt kiezen, al zou die prima los kunnen nemen. Is dat goedkoper dan een jaar bij Disney zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:19

Convoy

g44p

Wat een onzin :+ Heb hier mijn KPN modem vanaf dag 1 nog steeds in de doos zitten en is er ook nooit uit geweest ;) Totaal niet nodig dus. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zonder TV?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Convoy schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:26:
[...]

Wat een onzin :+ Heb hier mijn KPN modem vanaf dag 1 nog steeds in de doos zitten en is er ook nooit uit geweest ;) Totaal niet nodig dus. :P
Zelfs niet voor de test van de monteur bij aansluiten/oplevering? :?

Hier nog steeds in gebruik :/ , met eigen router erachter i.v.m. VLAN's aan de LAN-kant.

Ben nog steeds niet met packet capture aan de gang geweest om erachter te komen waarom Debian issues heeft met PPPoE en de EB niet :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Raven schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 17:49:
[...]
Zelfs niet voor de test van de monteur bij aansluiten/oplevering? :?

Hier nog steeds in gebruik :/ , met eigen router erachter i.v.m. VLAN's aan de LAN-kant.

Ben nog steeds niet met packet capture aan de gang geweest om erachter te komen waarom Debian issues heeft met PPPoE en de EB niet :P
Deze opstelling heb ik ook willen doen met een L3 switch/router.
Maar nooit aan de praat gekregen.

Hoe heb je het geregeld met de vlan routering?
Oftwel - hoe weet de Box12 waar die naar toe moet voor de vlans?
Er is in die Box12 immers geen ondersteuning voor zoiets als static routes?

Ik heb nu de Box12 vervangen door een Omada router met PPPoE en vlan 6 tagging.
De TV-ontvangers staan ingesteld op unicast.
Beeldkwaliteit is voor mij prima en het geheel werkt stabiel.

[ Voor 11% gewijzigd door Airw0lf op 26-07-2024 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Airw0lf Het enige dat de EB doet is internet doorsturen van/naar de WAN-poort van router-pc en daarachter zit de SG3216 switch met meerdere VLAN's.

Dus ONT -> EB -> router-pc -> switch -> clients en AP

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:11

TFHfony

Professional Weirdo

Convoy schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:26:
[...]

Ook mijn kpn modem zit nog in het cellofaan...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Raven schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:08:
@Airw0lf Het enige dat de EB doet is internet doorsturen van/naar de WAN-poort van router-pc en daarachter zit de SG3216 switch met meerdere VLAN's.

Dus ONT -> EB -> router-pc -> switch -> clients en AP
Mja - ik krijg dit niet werkend: ONT -> EB -> L3 switch/router (geen NAT) -> clients en AP.
Ondanks dat de L3 switch/router met een touwtje en vlan interface is aangesloten op Box12.

Dit werkt wel (met dubbel NAT): ONT -> EB -> Omada router - L3 switch/router -> clients en AP
Dit werkt ook: ONT -> Omada router - L3 switch/router -> clients en AP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Airw0lf schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 07:01:
[...]

De WiFi van Box12 uitzetten en bestaande apparatuur inzetten als AP is het eenvoudigste.

Om de TV ontvangers te gebruiken heb je niet perse Box12 of een "speciale" router nodig.
Zolang je in de WAN-settings PPPoE en iets in kunt stellen op vlan-6 gaat het werken. In het "ergste" geval schakelen de ontvangers over op unicast. Dan heb je voor bepaalde zenders een iets mindere beeldkwaliteit bij live kijken - maar alles werkt verder prima.
Zonder routed IPTV naar vlan 4 kan je zeker zijn dat je via unicast tv kijk.
Vind dat zelf geen aanrader met het oog op voetbalwedstrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 13:35

westergas

rikkie_pc

merlin1201 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:10:
Ik stap al enkele jaren over van kpn naar odido en terug.
Gemiddeld bespaar ik rond de 300/400 euro per jaar, dat is toch echt de moeite.
Net even uitgerekend en het scheelt met Odido 283 euro per jaar. Als het verschil echt 400 euro was geweest zou ik ook direct overstappen, nu denk ik dat ik er toch nog even een belletje aan waag voor korting.

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:20
westergas schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 16:02:
[...]

Net even uitgerekend en het scheelt met Odido 283 euro per jaar. Als het verschil echt 400 euro was geweest zou ik ook direct overstappen, nu denk ik dat ik er toch nog even een belletje aan waag voor korting.
Momenteel is de aanbieding soberder dan voorheen. Ik maak vooral winst met en de juiste aanbieding, dus 10 mnd korting met een jaarcontract.
Maar ook scheelt het toch wat euro’s als je netflix erbij (kpb) neemt en evt je mobiele abbo laat meeverhuizen.
Dat prijsverschil is dan ook een plusminus aangezien het voor iedereen net wat anders kan uitpakken

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nospam_Z
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-05 20:12
Het is inmiddels alweer ruim een half jaar geleden dat uitkwam dat door KPN aangeleverde gegevens verkocht werden door Experian.

Is er in de tussentijd nog iets van voortgang of verdere informatie gekomen?

Het had netjes geweest als KPN (of Experian) alle abonnees zou hebben geïnformeerd.
Een excuus, dat onze gegevens verkocht zijn geweest, iets wat tegen de privacy regels van KPN zelf is (ok, dit is onder debat, KPN gaf aan niet te verkopen, maar ze gaven het gratis aan een derde partij die het verkocht).
Een brief met de informatie aan wie, welke data verkocht is geweest.
Er is ook geen antwoord gekomen op de vragen waarom onze gegevens 8 jaar bewaard worden bij Experian (welk legitiem doel daar voor is).

Het voelt voor mij nu als een doofpot.

Is er iemand anders dan ik die zich hier aan stoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05 16:42
KPN was ook bij mijn vader ( 86 jaar ) ( zit nu bij Ziggo ) aan de deur met hun onzin verhaal dat hij maar beter kan overstappen naar glasvezel omdat ze coax gingen afsluiten , hoe halen ze het vredesnaam in hun hoofd om me vader bang te maken met deze onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00
Snapt iemand dit?

Ik heb een XS4ALL abbo. Internet (100mb) plus onbeperkt bellen en ik betaal 77 euro per maand.
Een nieuw KPN abbo met vergelijkbare specs komt op 59,49.

KPN webcare zegt:

Dat is een ander abonnement dan je zelf hebt geselecteerd, met andere voorwaarden en dus ook een andere prijs. Weet je zo voldoende?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Wijnands schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:25:
Snapt iemand dit?

Ik heb een XS4ALL abbo. Internet (100mb) plus onbeperkt bellen en ik betaal 77 euro per maand.
Een nieuw KPN abbo met vergelijkbare specs komt op 59,49.

KPN webcare zegt:

Dat is een ander abonnement dan je zelf hebt geselecteerd, met andere voorwaarden en dus ook een andere prijs. Weet je zo voldoende?
Ja oude XS4ALL abonnementen hebben nog wat extra's (steeds minder) dan het standaard KPN abonnement. Tegelijkertijd kan je in de regel niet overstappen naar KPN als "nieuwe" klant. Maar voor 77 euro kun je over naar 1 Gbps plus bellen van Freedom in KPN gebied en voor 66 euro in Fiber crewgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:41

servies

Veni Vidi Servici

tronmedia schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:17:
KPN was ook bij mijn vader ( 86 jaar ) ( zit nu bij Ziggo ) aan de deur met hun onzin verhaal dat hij maar beter kan overstappen naar glasvezel omdat ze coax gingen afsluiten , hoe halen ze het vredesnaam in hun hoofd om me vader bang te maken met deze onzin.
Heel simpel: dat was geen KPN aan de deur, maar een bedrijfje dat verkoop doet en dan krijgen de verkopers van de "manager" te horen dat ze "tegen elke prijs" zoveel mogelijk moeten verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
synoniem schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:47:
[...]

Ja oude XS4ALL abonnementen hebben nog wat extra's (steeds minder) dan het standaard KPN abonnement. Tegelijkertijd kan je in de regel niet overstappen naar KPN als "nieuwe" klant. Maar voor 77 euro kun je over naar 1 Gbps plus bellen van Freedom in KPN gebied en voor 66 euro in Fiber crewgebied.
Serieuze vraag, welke extra's? Want ik kan het niet ontdekken.
Ik ga s naar freedom kijken, ook een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
tronmedia schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:17:
Kan het zijn dat ze het woord "koper" hebben gebruikt dat afgesloten gaat worden? En dat dit in de vertaling ergens naar coax is veranderd?
Coax is tenslotte ook koper maar aangezien de DSL lijnen wel stap voor stap worden afgesloten waar glasvezel beschikbaar is, lijkt dat logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
synoniem schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:47:
[...]

Zeker kan je wel naar KPN overstappen met het nieuwe platform en nieuwe prijzen. Alleen krijg je geen welkomst kortingen en zo.

@Wijnands
Maar die 59,49 euro zou dus zeker mogelijk moeten zijn. Check alleen heel goed of het wel helemaal hetzelfde is en evt verschillen voor jou niet uitmaken. Denk aan de Fritzbox die terug moet voor een Box 12 en misschien andere technische zaken.

[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 27-07-2024 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Maar die 59 euro is dus zeker mogelijk. Check alleen heel goed of het wel helemaal hetzelfde is en evt verschillen voor jou niet uitmaken.
Thanks!

Ik zit nou ook even naar freedom te kijken, zelfs dat is serieus goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door Wijnands op 27-07-2024 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
servies schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:01:
[...]

Heel simpel: dat was geen KPN aan de deur, maar een bedrijfje dat verkoop doet en dan krijgen de verkopers van de "manager" te horen dat ze "tegen elke prijs" zoveel mogelijk moeten verkopen...
Die verkopers krijgen betaald per verkocht abonnement. Die moeten gewoon omzet draaien...

Ik koop nooit iets dergelijks aan de deur, via een (bijvoorbeeld) cashbackxl krijg je zelf een deel van die provisie. En die verkoper zie je nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
jongetje schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:49:
[...]

Ik koop nooit iets dergelijks aan de deur, via een (bijvoorbeeld) cashbackxl krijg je zelf een deel van die provisie. En die verkoper zie je nooit meer.
Lui zijn verschrikkelijk. Had er ooit 's een van de oxxio die echt moeite met nee had. Begon racisme te roepen toen ik 'm dreigde mijn voortuin uit te gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Was dit niet het topic over techniek en niet over prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
klopt. Ik zat verkeerd. MAar kreeg de post niet weg voordat er op gereageerd was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Barre73 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:31:
[...]

Zeker kan je wel naar KPN overstappen met het nieuwe platform en nieuwe prijzen. Alleen krijg je geen welkomst kortingen en zo.
Ja dat is wat ik bedoelde met niet als "nieuwe" klant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:26
Commendatore schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:57:
Was dit niet het topic over techniek en niet over prijzen?
Ik heb de mods straks een berichtje gestuurd dat er een slew posts is ontstaan over prijzen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Mijn nieuwbouwwoning is een maand geleden aangesloten op glasvezel, op kpnnetwerk.nl staat echter nog steeds "We sluiten je woning binnen 3 weken aan op glasvezel binnenkort neemt onze aannemer contact met je op." en het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32wcRadN2epdfN0UFad8Qo417fE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yRk3XOCbh7WdSPYSGyoDWNBT.png?f=fotoalbum_large

Ik kan daarom dus geen abonnement afsluiten en kom niet echt verder. Iemand dit eerder meegemaakt?

[ Voor 8% gewijzigd door Jay-v op 28-07-2024 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
  • Nu online
Jay-v schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:43:
Mijn nieuwbouwwoning is een maand geleden aangesloten op glasvezel, op kpnnetwerk.nl staat echter nog steeds "We sluiten je woning binnen 3 weken aan op glasvezel binnenkort neemt onze aannemer contact met je op." en het volgende:

[Afbeelding]

Ik kan daarom dus geen abonnement afsluiten en kom niet echt verder. Iemand dit eerder meegemaakt?
Verkeerd topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:46
Vanavond was ik bij een kennis op bezoek die af en toe problemen ervaart met de nieuwe TV+ ontvanger. Start spontaan opnieuw op, haperend beeld, wegvallend geluid bij openen TV Gids, enz. Ik heb alle instellingen nogmaals nagelopen en kan niks vreemd vinden. De ontvanger hangt met netwerkkabel aan de Experiabox V10 en gebruikt multicast. Tot zover staat het allemaal goed.

De verbinding is trouwens wel DSL, maar met 40Mb down ruim voldoende. Maakt voor de TV dienst verder weinig uit, staat verder los van de koper of glasverbinding. Lijn zelf is stabiel, geen fouten te zien.

Vraag: weet iemand of het technisch mogelijk is alsnog de oude, stabiele Interactieve TV ontvangers te gebruiken? Of wordt er toch gebruik gemaakt van een compleet nieuwe backend voor de multicast streams? Ik lees overal bij kpn het antwoord “kan niet”, maar nooit de technische reden waarom dan niet.

Anders ga ik op zoek naar een oud kastje, want die werken echt vlekkeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:08
krakendmodem schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:01:
Vanavond was ik bij een kennis op bezoek die af en toe problemen ervaart met de nieuwe TV+ ontvanger. Start spontaan opnieuw op, haperend beeld, wegvallend geluid bij openen TV Gids, enz. Ik heb alle instellingen nogmaals nagelopen en kan niks vreemd vinden. De ontvanger hangt met netwerkkabel aan de Experiabox V10 en gebruikt multicast. Tot zover staat het allemaal goed.

De verbinding is trouwens wel DSL, maar met 40Mb down ruim voldoende. Maakt voor de TV dienst verder weinig uit, staat verder los van de koper of glasverbinding. Lijn zelf is stabiel, geen fouten te zien.

Vraag: weet iemand of het technisch mogelijk is alsnog de oude, stabiele Interactieve TV ontvangers te gebruiken? Of wordt er toch gebruik gemaakt van een compleet nieuwe backend voor de multicast streams? Ik lees overal bij kpn het antwoord “kan niet”, maar nooit de technische reden waarom dan niet.

Ik heb twee maanden geleden mijn abonnement omgezet van hussel naar de nieuwe en iets goedkopere versie. Ik kreeg ook de nieuwe tv ontvanger maar die heb ik nooit aangesloten omdat die niet met de harmony afstandsbediening te bedienen is. En het oude kastje werkt nog steeds. Twee keer een brief van kpn genegeerd over het terugsturen en verder niks meer van gehoord…

PSN: PcDCch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:28

Wildfire

Joy to the world!

I.p.v. een oude ontvanger te zoeken, waarom niet eens met KPN contact opnemen om die TV+ ontvanger om te ruilen? Klinkt gewoon alsof je een defect exemplaar hebt daar.

Ik heb zelf al tientallen zo niet honderden TV+ ontvangers bij klanten geïnstalleerd en ik moet de eerste nog tegen komen die niet goed werkt. Zoals jij het omschrijft lijk je te denken dat dat hele TV+ platform niet goed werkt maar de praktijk spreekt dat tegen. En zeker als je bedraad aansluit zou je geen problemen moeten hebben.

Via wifi is e.e.a. natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van het wifi-signaal ter plekke, daarnaast geldt voor de TV+ ontvangers dat die niet via wifi gebruikt mogen worden met een V10, KPN ondersteunt op het TV+ platform alleen WiFi 6 en dat heb je alleen met Box 12 en Box 14. Indien er sprake is van TV+ en een V10 dan is het de bedoeling dat er gebruikt wordt gemaakt van de SuperWifi versterkers om zodoende toch WiFi 6 te kunnen bieden aan de TV+ ontvanger.

[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 03-08-2024 10:05 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:18

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Haal hem eens van multicast af en probeer het dan nog eens.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Wildfire schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:04:
[...]

I.p.v. een oude ontvanger te zoeken, waarom niet eens met KPN contact opnemen om die TV+ ontvanger om te ruilen? Klinkt gewoon alsof je een defect exemplaar hebt daar.

Ik heb zelf al tientallen zo niet honderden TV+ ontvangers bij klanten geïnstalleerd en ik moet de eerste nog tegen komen die niet goed werkt. Zoals jij het omschrijft lijk je te denken dat dat hele TV+ platform niet goed werkt maar de praktijk spreekt dat tegen. En zeker als je bedraad aansluit zou je geen problemen moeten hebben.

Via wifi is e.e.a. natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van het wifi-signaal ter plekke, daarnaast geldt voor de TV+ ontvangers dat die niet via wifi gebruikt mogen worden met een V10, KPN ondersteunt op het TV+ platform alleen WiFi 6 en dat heb je alleen met Box 12 en Box 14. Indien er sprake is van TV+ en een V10 dan is het de bedoeling dat er gebruikt wordt gemaakt van de SuperWifi versterkers om zodoende toch WiFi 6 te kunnen bieden aan de TV+ ontvanger.
Ik geloof wel dat het vaak ook wel goed gaat, maar om eerlijk te zijn vind ik het product net niet af.

In dit geval gaat het om een klant die eerst alleen Internet en Bellen had en een losse Digitenne ontvanger. Ontvangst was daar niet best en dus besloten om TV af te nemen.

Kreeg netjes het kastje en deze is vervolgens ook zonder problemen aangesloten op het modem met het kabeltje.

In de weken erop kreeg ik al de berichten dat het geluid soms ineens wegvalt, of als de TV gids geopend wordt dat het geluid ook weg is van de zender (dus bij terugkeren naar Live TV is er geen geluid meer). Kastje dat spontaan herstart terwijl je live kijkt. Beeld en geluid wat niet synchroon liep. (Aangepast in de instellingen). Ik vind het nogal wat. Wij hebben hier de thuis de oude ontvangers nog en die vind ik toch echt een stuk stabieler in gebruik.

Nu was ik vanochtend op bezoek bij m’n broertje en zag dat hij inmiddels ook deze ontvanger had. Hem gevraagd naar zijn ervaring. En ook daar valt de ontvanger gewoon uit en start deze volledig opnieuw op. Enige verschil is dat dit bij de YouTube app is, normaal TV kijken via bekabelde verbinding naar de Box 12 gaat wel weer goed, ook multicast.

Ik ga misschien vanavond weer kijken, maar heb niet het idee dat het kastje defect is. Ik kan de instelling nog aanpassen naar Unicast, maar heeft dit een voordeel tov Multicast als alles bekabeld is aangesloten?

Ik ben helaas dus niet enthousiast over dit nieuwe systeem. Dat de basis goed is geloof ik wel, maar er zijn zoveel verschillende combinaties nu mogelijk (bekabeld aansluiten vs wifi, model TV, instellingen) dat het een zoektocht is hoe je alles optimaal kan instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:28

Wildfire

Joy to the world!

Kortom, de TV+ ontvanger is nog steeds niet omgeruild en voor zover ik kan opmaken is er niet eens geprobeerd tot een oplossing te komen i.o.m. KPN.

Ik begrijp de frustraties, maar probeer nu eerst eens met KPN tot een oplossing te komen i.p.v. te roepen dat het hele platform niet goed is. Als na troubleshooting met KPN (eventueel i.c.m. een nieuwe TV+ ontvanger) er dan nog steeds problemen zijn, dan wordt het een ander verhaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Wildfire op 03-08-2024 14:23 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:58
KPN heeft TV+ inderdaad niet onder controle. Ik heb het nu al enige tijd en mij valt op dat het soms een tijdje best goed werkt en dan weer een tijdje slechter. Alsof er dan een update is gedaan waarbij weer nieuwe bugs zijn geïntroduceerd. Dan is het weer haperend beeld, dan weer asynchroon geluid, dan kunnen er weer geen opnames worden afgespeeld/ingepland/verwijderd, dan weer random herstart, zwart beeld, etc etc. Ik raad het niemand aan in ieder geval.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Nu online
Ik heb diverse tv+ kastjes aan de familie gegeven en iedereen inclusief ik ben er erg te spreken over. Zero issues ermee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:18

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb al heel lang tv+ is ben er super tevreden mee. Rete stabiel en snel.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:06
hier ook 2 kastjes TV+ en heb er ook geen problemen mee, wel gaan die 's nachts van de stroom af. Misschien dat dat problemen voorkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Wildfire schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:22:
[...]

Kortom, de TV+ ontvanger is nog steeds niet omgeruild en voor zover ik kan opmaken is er niet eens geprobeerd tot een oplossing te komen i.o.m. KPN.

Ik begrijp de frustraties, maar probeer nu eerst eens met KPN tot een oplossing te komen i.p.v. te roepen dat het hele platform niet goed is. Als na troubleshooting met KPN (eventueel i.c.m. een nieuwe TV+ ontvanger) er dan nog steeds problemen zijn, dan wordt het een ander verhaal.
Je hebt ook wel een punt, daar geef ik je ook gelijk in.

Ik zal eerst wel even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Ik heb KPN TV+ al vanaf begin en ook met Pilot mee gedaan vanaf dag 0 begin van Pilot waren er wel wat punten maar dit worden altijd netjes opgelost. (daarom is ook een pilot)
Hier voor de rest geen problemen ik gebruik een eigen netwerk van Ubiquity en draait fijnloos met TV+
Gebruik hier 3 boxen.(wel alles bekabeld)

Bij mijn ouders ook aangelegd maar dan gewoon met V10A modem met eigen switches er tussen wel IGMP snooping aan zetten anders werkt het niet.
En hier werkt het ook fijnloos.

Meestal als het ergens niet werkt is het slechte bekabeling of iets in het netwerk.
En box naar fabrieks instellingen resetten en alles opnieuw laten ophalen wil ook vaak helpen (zit achterop een reset gaatje daar paperclipje in totdat hij gaat resetten) (bij ziggo en odido ook regelmatig bij klanten moeten doen)

Maar in dit geval zou het ook een defecte box kunnen zijn even KPN bellen of ze hem omruilen.
Oude Boxen draaien op een ander netwerk als de nieuwe TV+ boxen.

[ Voor 9% gewijzigd door mgiebels op 03-08-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:58
Apparatuur en kabels zijn in orde, uiteraard getest. Het is ook niet zo dat het vaker niet dan wel werkt, over het algemeen werkt het prima. Maar zo af en toe merk ik of een huisgenoot weer een issue. Soms werkt een herstart van de box, soms werkt het de volgende dag weer. Het oude plaform had die issues niet, dat werkte gewoon 100%.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
RubenDJ schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:01:
Apparatuur en kabels zijn in orde, uiteraard getest. Het is ook niet zo dat het vaker niet dan wel werkt, over het algemeen werkt het prima. Maar zo af en toe merk ik of een huisgenoot weer een issue. Soms werkt een herstart van de box, soms werkt het de volgende dag weer. Het oude plaform had die issues niet, dat werkte gewoon 100%.
Nou, je omschrijft het eigenlijk precies zoals ik het ook heb ervaren.

Hier ook 100% alles nagekeken en alles bekabeld aangesloten, alleen de box nog niet vervangen.

Ik kan de box nog even op Unicast zetten, als dat ook geen effect heeft laat ik een nieuwe leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
  • Nu online
RubenDJ schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:01:
Ik heb totaal geen issues TV werkt altijd prima dus dan kan het ook de box zelf zijn.
Of als je DSL heb een te langzame of haperende lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Voor mij was de gedwongen overstap naar TV+ de reden om TV bij KPN op te zeggen. Wat een verschrikkelijk on-af en instabiel product was dat zeg. Ik zat bij de beta-testers en toen KPN eenmaal besloot de boel daadwerkelijk te introduceren was men op het besloten KPN forum dan ook erg verbaasd.
Ik heb nog 9 maanden oid beide platformen naast elkaar mogen gebruiken maar daarna moest ik over. Dus... TV+ de deur uit en mijn TV anders geregeld.
KPN en TV is gewoon geen goede combinatie, zeker als je een beetje eisen stelt op het gebied van kwaliteit.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
TFHfony schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:39:
Voor mij was de gedwongen overstap naar TV+ de reden om TV bij KPN op te zeggen. Wat een verschrikkelijk on-af en instabiel product was dat zeg. Ik zat bij de beta-testers en toen KPN eenmaal besloot de boel daadwerkelijk te introduceren was men op het besloten KPN forum dan ook erg verbaasd.
Ik heb nog 9 maanden oid beide platformen naast elkaar mogen gebruiken maar daarna moest ik over. Dus... TV+ de deur uit en mijn TV anders geregeld.
KPN en TV is gewoon geen goede combinatie, zeker als je een beetje eisen stelt op het gebied van kwaliteit.
Naar mijn weten is qwa beeldkwaliteit.
1- Ziggo
2- kpn
...
...
3- Odido

Wat je heb je dan voor je televisie oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
  • Nu online
ArnoldSmit schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:56:
[...]

Naar mijn weten is qwa beeldkwaliteit.
1- Ziggo
2- kpn
...
...
3- Odido

Wat je heb je dan voor je televisie oplossing?
Ziggo ook alleen met hun NExt box dan met coax er nog aan.
De next mini is ver benden de TV+ box met kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
krakendmodem schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:17:
[...]

Nou, je omschrijft het eigenlijk precies zoals ik het ook heb ervaren.

Hier ook 100% alles nagekeken en alles bekabeld aangesloten, alleen de box nog niet vervangen.

Ik kan de box nog even op Unicast zetten, als dat ook geen effect heeft laat ik een nieuwe leveren.
Nog een laatste vraag. Heb je ook getest met een andere kabel om een probleem met kabel uit te sluiten? Ik denk aan de situatie waar de contacten niet helemaal goed zijn en iedere apparaat daar anders op regeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
EricJH schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:06:
[...]

Nog een laatste vraag. Heb je ook getest met een andere kabel om een probleem met kabel uit te sluiten? Ik denk aan de situatie waar de contacten niet helemaal goed zijn en iedere apparaat daar anders op regeert.
Zeker.

De Tv box staat ongeveer 2 meter van de Experiabox V10 af. Heb een nieuwe 2 meter kabel daarvoor gebruikt. Tijdens aansluiten de standaard 10m kabel uit het installatiepakket. Die heb ik later vervangen voor een korte kabel. Maar dat maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
  • Nu online
@krakendmodem ik heb dit zelfde ervaren bij een maat van me die ook DSL heeft.
Daar kregen we het alleen werkend op Unicast.
Maar op multicast niet daarvoor was zijn verbinding op DSL 40 mbit te traag helaas (ook al zeg je is genoeg) maar in praktijk blijkt dat het op DSL gewoon niet lekker werkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Is de lijn zelf wel stabiel? Het zou namelijk best kunnen dat er regelmatig kleine verstoringen zijn die je op de stb wel merkt, maar met internetgebruik niet per se, zeker als het om lichte gebruikers gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
mgiebels schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:27:
@krakendmodem ik heb dit zelfde ervaren bij een maat van me die ook DSL heeft.
Daar kregen we het alleen werkend op Unicast.
Maar op multicast niet daarvoor was zijn verbinding op DSL 40 mbit te traag helaas (ook al zeg je is genoeg) maar in praktijk blijkt dat het op DSL gewoon niet lekker werkte
Het zou ook genoeg moeten zijn. M’n oma heeft met 14Mbit ADSL een betere TV ervaring dan iemand op 40Mbit VDSL. Beiden zijn op Multicast. Enige verschil is de TV ontvanger. Oma heeft nog een oude Arris ontvanger.

Ik kan mij amper voorstellen dat een VDSL aansluiting ineens niet meer toereikend is voor TV+
Commendatore schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:27:
Is de lijn zelf wel stabiel? Het zou namelijk best kunnen dat er regelmatig kleine verstoringen zijn die je op de stb wel merkt, maar met internetgebruik niet per se, zeker als het om lichte gebruikers gaat.
Het is inderdaad een lichte gebruiker van internet. Maar het aantal CRC fouten blijft op 0 staan. FEC fouten op de lijn zijn er wel, maar ook die blijven laag. De lijn is verder keurig stabiel. Attainable Snelheid is zelfs opgelopen nadat het halve buitengebied naar glasvezel is gemigreerd

Als ik het TV gedeelte op het KPN forum lees ben ik zeker niet de enige die problemen ervaart. En die zitten op glas. Ik geloof best dat er ook klanten zijn waarbij het gewoon vlekkeloos werkt. Ik kan dat alleen nog niet bevestigen.

Ik ga zo even even kijken of Unicast verbetering geeft.

[ Voor 9% gewijzigd door krakendmodem op 03-08-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Unicast ingeschakeld. Zappen gaat nu wel een stuk sneller. Kwaliteit valt mij nog mee, dus ik laat het even zo. Gelukkig is het niet een grote tv. Ben benieuwd of de stabiliteit nu goed blijft.
Wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
mgiebels schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:57:
[...]

Ziggo ook alleen met hun NExt box dan met coax er nog aan.
De next mini is ver benden de TV+ box met kwaliteit
Dat kan niet. De Next en Next Mini verschillen nauwelijks qua ervaring en zijn gebaseerd op hetzelfde platform. Er is alleen een klein verschil merkbaar als je een 1 op 1 vergelijking doet met twee TV's naast elkaar (zelf gedaan tijdens testfase).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-05 18:23
Jay-B schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:23:
[...]

Dat kan niet. De Next en Next Mini verschillen nauwelijks qua ervaring en zijn gebaseerd op hetzelfde platform. Er is alleen een klein verschil merkbaar als je een 1 op 1 vergelijking doet met twee TV's naast elkaar (zelf gedaan tijdens testfase).
Huh? De Next is nog grotendeels gebaseerd op DVB-C terwijl de Next mini IPTV only is.
Maar we gaan wel redelijk off topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000

The Legend

*Plop*

Heeft KPN ergens afgelopen jaar nu ook de mogelijkheid van een échte verlengaanbieding? Ik heb er geen bericht van gehad, maar stuitte er op in Mijn KPN. Ik zit nu in mijn 2e jaar contract waarbij ik vorig jaar via een flyer een aanbieding kreeg voor verlenging van m’n 1Gb hussel abo (1e jaar voor 35e en 2e jaar 49). Nu kon ik verlengen (abo loopt pas af begin december) voor weer een jaar 49 euro met 3 maanden 5e extra korting (dus 1e 3 maand 45e). Met dit soort aanbiedingen is het overstappen me het niet waard, eindelijk snappen ze het daar :p

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
The Legend schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:55:
Heeft KPN ergens afgelopen jaar nu ook de mogelijkheid van een échte verlengaanbieding? Ik heb er geen bericht van gehad, maar stuitte er op in Mijn KPN. Ik zit nu in mijn 2e jaar contract waarbij ik vorig jaar via een flyer een aanbieding kreeg voor verlenging van m’n 1Gb hussel abo (1e jaar voor 35e en 2e jaar 49). Nu kon ik verlengen (abo loopt pas af begin december) voor weer een jaar 49 euro met 3 maanden 5e extra korting (dus 1e 3 maand 45e). Met dit soort aanbiedingen is het overstappen me het niet waard, eindelijk snappen ze het daar :p
Hier is een apart topic voor: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2252936 dus je kunt daar beter de vraag stellen.
Maar reken er maar op dat je bij verlenging alleen de eerste 3 maanden die 5 euro korting krijgt, en de rest van het jaar het standaard tarief betaald, niet die 49 euro. Dit is te zien als je de pdf van de bestelsamenvatting download, daar staat de einddatum van je huidige korting in ( 12 maanden korting vanaf xx/xx/xxxx)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skatespeare
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-02 15:24
Ik heb sinds gisteren fiber van KPN. KPN kent variabele ip adressen, maar ik begrijp dat die in de praktijk eigenlijk nooit veranderen. Kan iemand dat bevestigen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Skatespeare schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:11:
Ik heb sinds gisteren fiber van KPN. KPN kent variabele ip adressen, maar ik begrijp dat die in de praktijk eigenlijk nooit veranderen. Kan iemand dat bevestigen?
Ik heb nu een jaartje of 4 á 5 glasvezel van KPN. Nog steeds hetzelfde IPv4 adres IPv6 block.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skatespeare
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-02 15:24
TFHfony schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:12:
[...]

Ik heb nu een jaartje of 4 á 5 glasvezel van KPN. Nog steeds hetzelfde IPv4 adres IPv6 block.
Top! Dank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Ik ga over meer dan 1 glasvezelaansluiting en bij KPN wijzigt het in inderdaad vrijwel nooit. En als je het wilt ondervangen dat het toch wijzigt bijvoorbeeld om je een webserver met https wilt, is een DDNS service instellen zo geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05:56
Klopt. Ik heb al jaren lang (nu al een jaar of 8 ) hetzelfde IP-adres. Het is één keer gewijzigd na een interne overstap van KPN naar een andere technisch platform. Zelfs bij een stroomstoring van ongeveer 4 tot 5 uur kreeg ik nog steeds hetzelfde IP-adres.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Bij mij 1x gewijzigd na groot onderhoud. En dat in 8 jaar.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-05 20:18

Arjan A

Cenosillicafoob

Ik kreeg nog netjes een brief van KPN bij de laatste IP-wijziging. Toen zat ik nog wel onder het XS4All-abonnement. Wellicht dat ik nu als 'reguliere' KPN-klant daarover geen melding meer krijg.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Economics
  • Nu online
Als we met ip adressen spelen dan laten we de klant dat netjes weten. We zijn bezig met het upgraden van het core netwerk dus het kan zijn dat daardoor je ip adres wijzigt, maar die kans is kleiner dan gestoken worden door ene bij :) en anders wordt je netjes geïnformeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
@Economics Goed om te weten. Het was me al opgevallen dat als je met bijvoorbeeld whatsmyip.org je IP adres opvraagt dan krijg je www.xxx.yyy.xxx.fixed.kpn.net als hostname.

Dat deed me vermoeden dat het IP adres vast zou kunnen zijn maar dat wordt dan weer tegengesproken door berichten in het verleden dat het soms wijzigt.

Is het de bedoeling dat na upgrade van het core netwerk één ieders IP adres vast is? Andere vraag. Als dat het geval is wordt het vaste IP adres dan gegarandeerd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Economics
  • Nu online
EricJH schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 02:08:
@Economics Goed om te weten. Het was me al opgevallen dat als je met bijvoorbeeld whatsmyip.org je IP adres opvraagt dan krijg je www.xxx.yyy.xxx.fixed.kpn.net als hostname.

Dat deed me vermoeden dat het IP adres vast zou kunnen zijn maar dat wordt dan weer tegengesproken door berichten in het verleden dat het soms wijzigt.

Is het de bedoeling dat na upgrade van het core netwerk één ieders IP adres vast is? Andere vraag. Als dat het geval is wordt het vaste IP adres dan gegarandeerd?
Je begrijpt het verkeerd, ieder zijn ip adres is in principe vast want hij hangt aan je klantnummer. Niemand kan hem wijzigen tenzij je verhuisd naar een andere stad of jij je abonnement opzegt.

De enige reden waarom je ip adres zou kunnen wijzigen is omdat we gebieden/areas samenvoegen waardoor jouw ip (kan) komen te vervallen. Dat gebeurd maar 1x en dan is het ook nog de vraag of dat voor jou geldt.

Ik zou me geen zorgen maken, garanderen doen we niet maar het is zo fixed als het maar kan zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door Economics op 09-08-2024 02:40 ]

Pagina: 1 ... 163 ... 180 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen