Nee, want voor elke woning staat de toestemming standaard op ja. Zodra glas daadwerkelijk in huis ligt en de HAS is afgemeld is de doorlooptijd van een nieuwe aanvraag ca 4-5 werkdagen. Als je al bij KPN zit op koper is de doorlooptijd zelfs maar zo'n 2 werkdagenknny schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:06:
Bij ons zijn de graafwerkzaamheden voltooid en ik heb een oranje spriet voor de deur liggen/ Nu is het wachten tot aansluiting van glasvezel. Nu staat mijn postcode pas op maart/april 2025 in planning volgens KPN.
Klopt het dat als ik nu al wel glasvezel zou aanvragen dit wellicht sneller kan omdat mijn woning dan voorrang zou krijgen?
Ik vermoed van niet. Dat was ook ongeveer de tijd die ik moest wachten voordat de vezels naar binnen werden gebracht. Ik meende dat dit net als bij het graven ook van deur tot deur gingen in de buurt, buren links en rechts kregen ervoor en erna zelfde dag, was bij mij ook in een paar minuten geregeld (afwerking was wel nogal slecht, daar later nog een vergoeding voor gekregen van KPN naar klachten uit de buurt, maar dat is inmiddels jaren geleden). Wij hadden alle drie al een abonnement klaargezet aangevraagd vanaf het moment dat het eerste inschrijf moment was destijds.knny schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:06:
Bij ons zijn de graafwerkzaamheden voltooid en ik heb een oranje spriet voor de deur liggen/ Nu is het wachten tot aansluiting van glasvezel. Nu staat mijn postcode pas op maart/april 2025 in planning volgens KPN.
Klopt het dat als ik nu al wel glasvezel zou aanvragen dit wellicht sneller kan omdat mijn woning dan voorrang zou krijgen?
Mwah... Ik moet toegeven dat er wel keuzes moeten worden gemaakt op basis van capaciteit. Bestaande koperklanten en nieuw aangevraagde abonnementen gaan dan wel degelijk voor.mad-dog schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:09:
[...]
Nee, want voor elke woning staat de toestemming standaard op ja. Zodra glas daadwerkelijk in huis ligt en de HAS is afgemeld is de doorlooptijd van een nieuwe aanvraag ca 4-5 werkdagen. Als je al bij KPN zit op koper is de doorlooptijd zelfs maar zo'n 2 werkdagen
Alle woningen met toestemming Ja hassen is wel de bedoeling maar in de praktijk niet altijd mogelijk.
Bottom line: als je nu geen abonnement hebt via DSL dan kan het zeker wel lonen om een order in te laten leggen.
Probleem is hier echter dat de plandatum in 2025 te ver weg ligt om überhaupt een order te kunnen inleggen.
En nee, ik weet oprecht niet hoe dat simpel te verhelpen is.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Het is eindelijk klaar, nu alleen nog de upload sneller... De box v10 doet maar de helft met upload.markdejong schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:14:
[...]
Gaat lekker... Net 2 mannen aan de deur, die hier al een tijdje bezig zijn met herstelwerkzaamheden, om mij te vertellen dat de afdeling planning ( van Gelder )mij niet had mogen bellen, want de kabel is nog steeds kapot.... Ik word straks weer gebeld en de 2 monteurs (super aardige kerels trouwens) komen begin volgende week weer terug en dan moet het klaar zijn...
Gok, 1gbps en de upload komt niet hoger dan 500mbps? Plus de klantenservice heeft geadviseerd je modem een reset te geven? (Of heb je dat zelf gedaan?€markdejong schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:58:
[...]
Het is eindelijk klaar, nu alleen nog de upload sneller... De box v10 doet maar de helft met upload.
[ Voor 19% gewijzigd door Economics op 28-06-2024 00:16 ]
Ja inderdaad, komt net over 500, klantenservice gebeld en deze heeft de modem gereset..Economics schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 00:06:
[...]
Gok, 1gbps en de upload komt niet hoger dan 500mbps? Plus de klantenservice heeft geadviseerd je modem een reset te geven? (Of heb je dat zelf gedaan?€
Dat moet je bij een v10 nou net niet doen.. De v10 heeft nog een upstream policermarkdejong schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 00:29:
[...]
Ja inderdaad, komt net over 500, klantenservice gebeld en deze heeft de modem gereset..
Wanneer een klant een abonnement wijziging doet naar 1gbps propositie wordt de shaper aangepast welke wij pushen vanuit het netwerk. Bij een reset het van de modem wordt deze weer terug gezet naar 500. Helaas wordt hij niet meer terug gezet naar 1gbps. Is een defect
Stuur mij je postcode huisnummer in dm dan push ik het opnieuw naar je toe.
Zit er in een v12/Box12 ook zoiets als een "upstream policer"?Economics schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 03:43:
[...]
Dat moet je bij een v10 nou net niet doen.. De v10 heeft nog een upstream policer
Wanneer een klant een abonnement wijziging doet naar 1gbps propositie wordt de shaper aangepast welke wij pushen vanuit het netwerk. Bij een reset het van de modem wordt deze weer terug gezet naar 500. Helaas wordt hij niet meer terug gezet naar 1gbps. Is een defect
En waar is die precies voor nodig?
makes it run like clockwork
Check.Economics schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 03:43:
[...]
Ik was nog niet wakker, had onder je profiel getypt..

Nee alleen de v10, destijds om de upload in het gering te houden. Al een lange poos regelen we dat op de DSLAM dus feitelijk heeft het geen nut maar is nooit verwijderd geweestAirw0lf schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 06:45:
[...]
Zit er in een v12/Box12 ook zoiets als een "upstream policer"?
En waar is die precies voor nodig?
Ik heb thuis een UDM pro rechtstreeks aangesloten op de Genexix NTU van KPN Glasvezel.
De laatste tijd krijg ik meerdere keren per dag vanuit de UDM pro de melding dat internet kort verbroken is geweest en weer is hersteld.
Ik heb alles al herstart en geupdatet, helaas blijven de meldingen komen. Aangezien ik nog een Genexis NTU heb vermoed ik dat het probleem daar ligt.
Iemand ervaring met het vervangen van dit exemplaar voor de Nokia? Wat zijn de stappen?
De laatste tijd krijg ik meerdere keren per dag vanuit de UDM pro de melding dat internet kort verbroken is geweest en weer is hersteld.
Ik heb alles al herstart en geupdatet, helaas blijven de meldingen komen. Aangezien ik nog een Genexis NTU heb vermoed ik dat het probleem daar ligt.
Iemand ervaring met het vervangen van dit exemplaar voor de Nokia? Wat zijn de stappen?
Ok - duidelijk - bedankt.Economics schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:27:
[...]
Nee alleen de v10, destijds om de upload in het gering te houden. Al een lange poos regelen we dat op de DSLAM dus feitelijk heeft het geen nut maar is nooit verwijderd geweest
Wat doet die dslam policer dan precies?
Reden van de vraag is dat ik wat testen heb gedaan met 3 routers - een Box12, een Fritzbox en een Omada 707-M2 router. De download prestaties is voor alle 3 redelijk gelijk - 930-Mbps met een latency 5-ms. Maar de upload prestaties variëren nogal.
De meetmethode is speedtest-cli met een Debian server en testsite Barneveld.
Geeft niet, ik heb het aangepast dus je mag nog eens testenmarkdejong schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:23:
[...]
Check.
Ik was nog niet wakker, had onder je profiel getypt..
Door te shapen zorgen wij ervoor dat de snelheden gehaald worden voor jou als klant. Als je de lijn overstuurt dan zorgen wij dat die pakketten op een goede manier gedropt worden zodat je snelheden niet inzakt. En natuurlijk is dat ook een manier een lijn te "knijpen" bij abonnementsvormen.Airw0lf schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:36:
[...]
Ok - duidelijk - bedankt.
Wat doet die dslam policer dan precies?
Reden van de vraag is dat ik wat testen heb gedaan met 3 routers - een Box12, een Fritzbox en een Omada 707-M2 router. De download prestaties is voor alle 3 redelijk gelijk - 930-Mbps met een latency 5-ms. Maar de upload prestaties variëren nogal.
De meetmethode is speedtest-cli met een Debian server en testsite Barneveld.
Ik kom even bij je in DM om e.e.a. met je te overleggen
Down 932 up 927 (ookla speedtest app Windows 11) naar kpn Amstelveen.Economics schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:34:
[...]
Geeft niet, ik heb het aangepast dus je mag nog eens testen
Bedankt, ook @mad-dog bedankt voor de inspanningen.
Wat is het nummertje van Amstelveen?markdejong schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:58:
[...]
Down 932 up 927 (ookla speedtest app Windows 11) naar kpn Amstelveen.
Bedankt, ook @mad-dog bedankt voor de inspanningen.
Ik komt steeds uit in Barendrecht.
61186Airw0lf schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:19:
[...]
Wat is het nummertje van Amstelveen?
Ik komt steeds uit in Barendrecht.
Wat is dit voor code dan? Kan je dat in de speedtest app van Ookla opgeven?
Volgens mij niet op de website maar wel in speedtest-cli app door de --server attribute te gebruikenSoundwork schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:33:
[...]
Wat is dit voor code dan? Kan je dat in de speedtest app van Ookla opgeven?
Dan krijg je de 10 dichtsbijzijnde servers - niet alle servers.Economics schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:13:
[...]
Volgens mij niet op de website maar wel in speedtest-cli app door de --server attribute te gebruiken
Ja als je hem opvraagt via list, maar ik kan elk id invoeren wat ik wil. Misschien moet je de secure flag aanzettenAirw0lf schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:43:
[...]
Dan krijg je de 10 dichtsbijzijnde servers - niet alle servers.
Ik loop tegen het volgende aan.
Ik heb mijn Box 12 en SW2 een reset gegeven via het knopje op de achterkant van de hardware. Box 12 is online gekomen en daarna bekabeld de SW2 aangesloten. Nu wil ik zelf het kanaal instellen voor wifi. De modem pakt de instellingen direct op, maar zodra ik connect met SW2 staat alles op een ander kanaal doordat alles daar op auto staat.
Ook als ik via de UI direct de instellingen van SW2 aanpas en opsla wordt dat niet overgenomen.
Doe ik iets verkeerd? Wat is de juiste manier om SW2 de instellingen van Box 12 over te laten nemen? Of worden kanaalinstellingen niet overgenomen?
Ik heb mijn Box 12 en SW2 een reset gegeven via het knopje op de achterkant van de hardware. Box 12 is online gekomen en daarna bekabeld de SW2 aangesloten. Nu wil ik zelf het kanaal instellen voor wifi. De modem pakt de instellingen direct op, maar zodra ik connect met SW2 staat alles op een ander kanaal doordat alles daar op auto staat.
Ook als ik via de UI direct de instellingen van SW2 aanpas en opsla wordt dat niet overgenomen.
Doe ik iets verkeerd? Wat is de juiste manier om SW2 de instellingen van Box 12 over te laten nemen? Of worden kanaalinstellingen niet overgenomen?
Weet iemand hier waarom ook dit jaar nieuw geplaatste Genexis xgs-pon ONT's nu ook preventief vervangen worden? De afgelopen weken weer een aantal van koper naar glas omgezet en daar werd de Nokia ONT bijgeleverd en bij nieuwe abonnementen ook Dat is sinds kort.
Enkel Genexis XGS-PON ONT's waarvan bekend is dat ze een problematische WAN-poort hebben zullen preventief vervangen worden. Alle andere Genexis XGS-PON ONT's blijven gewoon hangen. Het kan wel voorkomen dat afhankelijk van voorraden er een Nokia XGS-PON ONT wordt geleverd maar dat staat verder los van het issue met de WAN-poort op een bepaalde reeks Genexis ONT's.dirk 1964 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:32:
Weet iemand hier waarom ook dit jaar nieuw geplaatste Genexis xgs-pon ONT's nu ook preventief vervangen worden? De afgelopen weken weer een aantal van koper naar glas omgezet en daar werd de Nokia ONT bijgeleverd en bij nieuwe abonnementen ook Dat is sinds kort.
Het issue met sommige Genexis XGS-PON ONT's is dat de WAN-poort soms defect raakt, meestal nadat de stroom kort van de ONT af is geweest maar soms ook spontaan. Maar op dat moment werkt de hele WAN-poort niet meer, dus dit zal niet jouw probleem zijn waarschijnlijk.andriesb435 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:35:
Ik heb thuis een UDM pro rechtstreeks aangesloten op de Genexix NTU van KPN Glasvezel.
[ Voor 36% gewijzigd door Wildfire op 28-06-2024 23:41 ]
Hey mede tweakers,
Afgelopen dinsdag na jaren wachten eindelijk glasvezel internet gekregen
vele malen beter dan de oude koperpostduifverbinding echter zoals een goedde tweaker betaamt meteen de snelheden getest. Via de utp: geweldige snelheden (940down, 890up) out of the experia12box, de wifi echter
die kwam niet boven de 37Mbit down en 17 up uit (een meter voor de router, als enige verbonden device) met de standaard instellingen en na 1,5 dag klooien met een niet kloppend admin wachtwoord op de achterzijde van het stuk geharde aardolie
(dit klopte pas NA een wachtwoord reset via een link ergens diep op de website van KPN verstopt) heb ik dit naar 45Mbit synchroon gekregen op een ander kanaal op de meegeleverde e-waste. Bruikbaar maar niet optimaal, dus ben ik in het rabbithole van een eigen modem gedoken en krijg kortsluiting van de conflicterende informatie... En zit met 1 tot 3 vragen (afhankelijk van het antwoord op de eerste)
1 - Heb ik het nu uiteindelijk goed begrepen dat het (anno 2024, internet only) gewoon zo simpel is als:
2 - Als het idd de easy way is, zijn er goedde redenen om 15 euro te besparen door de AX55 niet pro te kopen? 2,5GB WAN voor de toekomst en duid mij op een snellere CPU (kan geen info vinden)
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1739220;1921234/
https://www.tp-link.com/u...=9&productIds=63778,51528
3- En kan ik dan alle viop + iptv opties uit zetten aangezien we internet only hebben om rekenkracht/stroom/bandbreedte te besparen?
Dank alvast
voor het antwoorden van deze domme vragen alvast, de topics uit openingspost laten een eigen modem heel ingewikkeld lijken en kpn heel simpel.
(alernatief is de TP-link als access point gebruiken via een LAN poort op de expe
iabox)
Afgelopen dinsdag na jaren wachten eindelijk glasvezel internet gekregen

1 - Heb ik het nu uiteindelijk goed begrepen dat het (anno 2024, internet only) gewoon zo simpel is als:
- een TP-Link Archer AX55 (pro?) te kopen,
- Deze aan te sluiten met cat6a op de ONT,
- de instellingen van KPN voor VLAN en PPPeO in te voeren op de AX55
- (en eventueel mac adres van de e-wasteperia box overnemen)
2 - Als het idd de easy way is, zijn er goedde redenen om 15 euro te besparen door de AX55 niet pro te kopen? 2,5GB WAN voor de toekomst en duid mij op een snellere CPU (kan geen info vinden)
3- En kan ik dan alle viop + iptv opties uit zetten aangezien we internet only hebben om rekenkracht/stroom/bandbreedte te besparen?
Dank alvast
(alernatief is de TP-link als access point gebruiken via een LAN poort op de expe

Ik dacht dat het probleem met de WAN poort alleen bij een oudere serie Genexis speelde. Daarom verbaasde het mij dat er ook die dit jaar zijn geplaatst nu worden vervangen.Wildfire schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:38:
[...]
Enkel Genexis XGS-PON ONT's waarvan bekend is dat ze een problematische WAN-poort hebben zullen preventief vervangen worden. Alle andere Genexis XGS-PON ONT's blijven gewoon hangen. Het kan wel voorkomen dat afhankelijk van voorraden er een Nokia XGS-PON ONT wordt geleverd maar dat staat verder los van het issue met de WAN-poort op een bepaalde reeks Genexis ONT's.
[...]
Het issue met sommige Genexis XGS-PON ONT's is dat de WAN-poort soms defect raakt, meestal nadat de stroom kort van de ONT af is geweest maar soms ook spontaan. Maar op dat moment werkt de hele WAN-poort niet meer, dus dit zal niet jouw probleem zijn waarschijnlijk.
@Economics heeft achterhaald dat bij Odido de Genexis ook problemen geeft. DHCP data verbindingen handelt hij niet lekker af en PPPoE verbindingen wel gedurende drukte. Er lijken meerdere redenen te zijn om een Genexis te vervangen, niet alleen de WAN poort. Note DHCP verbindingen zijn dan zo goed als alleen bij Odido over KPN WBA te vinden.Wildfire schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:38:
[...]
Enkel Genexis XGS-PON ONT's waarvan bekend is dat ze een problematische WAN-poort hebben zullen preventief vervangen worden. Alle andere Genexis XGS-PON ONT's blijven gewoon hangen. Het kan wel voorkomen dat afhankelijk van voorraden er een Nokia XGS-PON ONT wordt geleverd maar dat staat verder los van het issue met de WAN-poort op een bepaalde reeks Genexis ONT's.
[...]
Het issue met sommige Genexis XGS-PON ONT's is dat de WAN-poort soms defect raakt, meestal nadat de stroom kort van de ONT af is geweest maar soms ook spontaan. Maar op dat moment werkt de hele WAN-poort niet meer, dus dit zal niet jouw probleem zijn waarschijnlijk.
https://community.odido.n...-avond-wba-netwerk-365921
[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 29-06-2024 09:57 ]
Dit heeft issue wordt met hoge prio onderzocht door de leverancier. Verstandig is af te wachten wat de uitkomst is, voorzet heb ik gegeven richting hen.stormfly schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:57:
[...]
@Economics heeft achterhaald dat bij Odido de Genexis ook problemen geeft. DHCP data verbindingen handelt hij niet lekker af en PPPoE verbindingen wel gedurende drukte. Er lijken meerdere redenen te zijn om een Genexis te vervangen, niet alleen de WAN poort. Note DHCP verbindingen zijn dan zo goed als alleen bij Odido over KPN WBA te vinden.
https://community.odido.n...-avond-wba-netwerk-365921
Ik noemde slechts de verschillen die ik als gebruiker kan bedenken in het verschil tussen Odido/KPN is o.a het type verbinding. Er zullen vast nog veel meer protocollen bij betrokken zijn. Feit is dat die klanten in de avonduren niet fijn kunnen internetten.Economics schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:20:
[...]
Dit heeft issue wordt met hoge prio onderzocht door de leverancier. Verstandig is af te wachten wat de uitkomst is, voorzet heb ik gegeven richting hen.
Fijn dat er een doorbraak lijkt te zijn aan wel component het ligt. Lang heb in gedacht dat het in de core / POP van Odido mis ging dit langslepende probleem. Nooit gedacht dat het aan de ONT zou kunnen liggen.
Dit is het laatste officiëler bericht van Odido over KPN en het onderzoek.
[ Voor 20% gewijzigd door stormfly op 29-06-2024 11:08 ]
Ik zou eerst is navragen of ze het modem/router niet om willen wisselen, die kpn box 12 kan gewoon makkelijk 800Mbit down/up via wifi6 leveren als je er naast staat... Uiteraard is eigen apparatuur altijd leuker maar als het enkel om de wifi te doen is moet een hardware swap door KPN voldoende zijn (bij voorkeur via het kpn forum ipv de klantenservice, tenzij je alles nog keer wilt doorlopen)AlGekGenoeg schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 02:46:
Hey mede tweakers,
Afgelopen dinsdag na jaren wachten eindelijk glasvezel internet gekregenvele malen beter dan de oude koperpostduifverbinding echter zoals een goedde tweaker betaamt meteen de snelheden getest. Via de utp: geweldige snelheden (940down, 890up) out of the experia12box, de wifi echter
die kwam niet boven de 37Mbit down en 17 up uit (een meter voor de router, als enige verbonden device) met de standaard instellingen en na 1,5 dag klooien met een niet kloppend admin wachtwoord op de achterzijde van het stuk geharde aardolie
(dit klopte pas NA een wachtwoord reset via een link ergens diep op de website van KPN verstopt) heb ik dit naar 45Mbit synchroon gekregen op een ander kanaal op de meegeleverde e-waste. Bruikbaar maar niet optimaal, dus ben ik in het rabbithole van een eigen modem gedoken en krijg kortsluiting van de conflicterende informatie... En zit met 1 tot 3 vragen (afhankelijk van het antwoord op de eerste)
[...]
Ik zou gewoon een DHCP-server installeren op de server, kun je die meteen helemaal naar eigen smaak inrichten.!GN!T!ON schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:44:
Vraag. Ik had op mijn voormalige thuisserver pihole draaien als DHCP en DNS server. Op mijn nieuwe server ben ik overgestapt naar kubernetes en gebruik daar en voor de rest van het netwerk nu blocky omdat deze integreert met kubernetes en traefik. Ik mis nu alleen de DHCP die pihole eerst verzorgde.
Nou dacht ik zet de DHCP server van de Box14 weer aan. die had ik volgens mij uitgeschakelt en overgezet naar pi-hole omdat het destijds niet mogelijk was om een custom dhcp ip range toe te wijzen.
Ik zie dat een custom ip range nu wel mogelijk is, maar het invoerveld om een custom DNS adres mee te geven is nog steeds greyed out. Zonder dit kan ik de DHCP-server van de Box14 (volgens mij) nog steeds niet gebruiken dus.
Heeft iemand een idee of hier omheen te werken is binnen de firmware? Ik las in comments onder een oud topic dat het wel mogelijk is om de externe dns servers aan te passen maar daar heb ik in mijn situatie volgens mij niet zoveel aan.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
De Box12 haalt met gemak 800/900Mbit via WiFi. Het lijkt erop dat je met 2,4GHz bent verbonden...AlGekGenoeg schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 02:46:
Hey mede tweakers,
Afgelopen dinsdag na jaren wachten eindelijk glasvezel internet gekregenvele malen beter dan de oude koperpostduifverbinding echter zoals een goedde tweaker betaamt meteen de snelheden getest. Via de utp: geweldige snelheden (940down, 890up) out of the experia12box, de wifi echter
1 - Heb ik het nu uiteindelijk goed begrepen dat het (anno 2024, internet only) gewoon zo simpel is als:Of is er nog steeds maar een heel klein aantal routers dat werkt en moeten die met veel kennis geflashed en ingesteld worden?
- een TP-Link Archer AX55 (pro?) te kopen,
- Deze aan te sluiten met cat6a op de ONT,
- de instellingen van KPN voor VLAN en PPPeO in te voeren op de AX55
- (en eventueel mac adres van de e-wasteperia box overnemen)
![]()
Dank alvastvoor het antwoorden van deze domme vragen alvast, de topics uit openingspost laten een eigen modem heel ingewikkeld lijken en kpn heel simpel.
(alernatief is de TP-link als access point gebruiken via een LAN poort op de expeiabox)
Dit beantwoord mijn vraag niet, maar ik zal er toch even op reageren na wat aanvullende tests gedaan te hebben.gjtm schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:02:
[...]
Ik zou eerst is navragen of ze het modem/router niet om willen wisselen, die kpn box 12 kan gewoon makkelijk 800Mbit down/up via wifi6 leveren als je er naast staat... Uiteraard is eigen apparatuur altijd leuker maar als het enkel om de wifi te doen is moet een hardware swap door KPN voldoende zijn (bij voorkeur via het kpn forum ipv de klantenservice, tenzij je alles nog keer wilt doorlopen)
Mijn telefoon uitvoering: Xiaomi Redmi Note 12S, 8GB ram, 256GB opslag Zwart ondersteund wifi5 (en verbind dan met 433Mbps, en speed test op 333/278) maar ik zie dat deze tijdens de verbinding met de box vaak terug valt naar wifi 4 op slechts 72Mbit waarbij de speed test schommelt tussen 40 en 45 mbit. Ondanks de korte afstand tijdens testen. Zodra zichtlijn weg is, altijd wifi 4.
De wifi kaart in mijn PC uitvoering: Cudy WE3000 heeft wel wifi 6 maar trekt over draadloos (op 4 meter, zonder muren) ondanks de wifi 6 netwerk snelheid van 865/961 (Mbps) ook maar tussen de 350-420 mbit zowel down als up via speedtest.net op een kpn server. ipv ~900/900 via cat5e kabel.
Ik had er misschien bij moeten vertellen dat we midden in een flat wonen en hier (inclusief onze experiabox) 26 wifi signalen hebben op 2.4Ghz en 17 op 5Ghz, vandaar de dat de keuze ook op de TP-Link Archer AX55 is gevallen aangezien deze veruit het beste met verstoringen omgaat volgens de tweakers test review: Goedkope Wi-Fi 6-routers - Betaalbaar en snel draadloos netwerk
Het probleem lijkt dus geen defect te zijn maar de zware omstandigheden waar het boxje niet voor gemaakt is, helemaal als we te midden van alle ruis zelf ook nog standaard 6 apparaten van wifi willen voorzien (2 mobiel, 2 tablets, 1 chromecast en de printer).
Dus de vraagt blijft denk ik vooral: is het ongeveer zo simpel als dat ik in de vorige post stelde?
Ik zou eens een dedicated 5GHz SSID maken via ExtraWifi en deze eens laten draaien op een kanaal tussen de 36 en 48 en dan eens monitoren wat er gebeurtAlGekGenoeg schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:21:
[...]
Dit beantwoord mijn vraag niet, maar ik zal er toch even op reageren na wat aanvullende tests gedaan te hebben.
Mijn telefoon uitvoering: Xiaomi Redmi Note 12S, 8GB ram, 256GB opslag Zwart ondersteund wifi5 (en verbind dan met 433Mbps, en speed test op 333/278) maar ik zie dat deze tijdens de verbinding met de box vaak terug valt naar wifi 4 op slechts 72Mbit waarbij de speed test schommelt tussen 40 en 45 mbit. Ondanks de korte afstand tijdens testen. Zodra zichtlijn weg is, altijd wifi 4.
De wifi kaart in mijn PC uitvoering: Cudy WE3000 heeft wel wifi 6 maar trekt over draadloos (op 4 meter, zonder muren) ondanks de wifi 6 netwerk snelheid van 865/961 (Mbps) ook maar tussen de 350-420 mbit zowel down als up via speedtest.net op een kpn server. ipv ~900/900 via cat5e kabel.
Ik had er misschien bij moeten vertellen dat we midden in een flat wonen en hier (inclusief onze experiabox) 26 wifi signalen hebben op 2.4Ghz en 17 op 5Ghz, vandaar de dat de keuze ook op de TP-Link Archer AX55 is gevallen aangezien deze veruit het beste met verstoringen omgaat volgens de tweakers test review: Goedkope Wi-Fi 6-routers - Betaalbaar en snel draadloos netwerk
Het probleem lijkt dus geen defect te zijn maar de zware omstandigheden waar het boxje niet voor gemaakt is, helemaal als we te midden van alle ruis zelf ook nog standaard 6 apparaten van wifi willen voorzien (2 mobiel, 2 tablets, 1 chromecast en de printer).
Dus de vraagt blijft denk ik vooral: is het ongeveer zo simpel als dat ik in de vorige post stelde?
Daarop zakt de pc wifi netwerkverbinding naar 272/29 (Mbps) met speedtest 269.64/2.63mad-dog schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:34:
[...]
Ik zou eens een dedicated 5GHz SSID maken via ExtraWifi en deze eens laten draaien op een kanaal tussen de 36 en 48 en dan eens monitoren wat er gebeurt

op mobiel vlak bij speedtest ~330/220 (weer 433mbit Lan) en op 5 meter afstand 169.3/51,3 (nog steeds 433mbit lan) en op balkon (ca 8m en houten deur met glas) en slaapkamer (10m en goedkope 80s opdekdeur) geen verbinding.
Het is een klein appartement (woonkeuken met balkon, badkamer, slaapkamer) en de box12 staat op dit moment op 1,20 hoogte op een plank in het midden van de woonkamermuur. Niet in de meterkast (meer), niet in een hoek en met vrij "zicht" rondom, lelijke/onhandige plek maar optimaal voor ontvangst.
signaal sterkte in wifianalyzer is iets sterker dan dat van buitenaf, maar gewoon heeeel veel overlappende signalen zowel op 2,4 als de 5G banden. Met ADSL (Advanced Dove System Lan) merkten we hier niet echt iets van aangezien de koperduiven langzamer vlogen dan de wifi snelheid in de drukke ether. Hoe meer ik test hoe sterker mijn gevoel wordt dat het hier gewoon te druk is voor een niet gespecialiseerde router
UPDATE
met wat expirimenteren met verschillende kanalen en breedtes heb ik nu op de PC 624/492 speedtests (2,4 13 20mhz, 5g 100 80mhz) dit geeft ook de hoogste grafieken in wifianalyzer en met op de slechtste plekken in huis 25mbit down en 12 up is dat wel te doen.
Ben alleen nog steeds aan het afvragen hoe moeilijk een eigen router is
[ Voor 11% gewijzigd door AlGekGenoeg op 29-06-2024 21:58 ]
Heel eerlijk: niet!AlGekGenoeg schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:55:
[...]
Ben alleen nog steeds aan het afvragen hoe moeilijk een eigen router is
Ik heb na de zoveelste problemen met WiFi de box12 er uit gemieterd. Had ik veel eerder moeten doen.
TPLink Deco er voor in de plaats gezet, RTFM gevolgd en instant internet. bekabeld 960mbit, via wifi richting de 600
Vreemd. Ik heb de box 12 in de woonkamer en door het gehele huis haal ik 800/900mbps op 1 slaapkamer na. Die met superwifi aangesloten. Dan woon ik nog in een duplex woning met vele andere signalen er dwars door heen..Zilverdael80 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 07:43:
[...]
Heel eerlijk: niet!
Ik heb na de zoveelste problemen met WiFi de box12 er uit gemieterd. Had ik veel eerder moeten doen.
TPLink Deco er voor in de plaats gezet, RTFM gevolgd en instant internet. bekabeld 960mbit, via wifi richting de 600
https://www.speedtest.net/result/i/6158364584
[ Voor 7% gewijzigd door Economics op 01-07-2024 08:24 ]
Hoor het van meerdere mensen hoor, dat ze geen problemen hebben met de box.Economics schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:10:
[...]
Vreemd. Ik heb de box 12 in de woonkamer en door het gehele huis haal ik 800/900mbps op 1 slaapkamer na. Die met superwifi aangesloten. Dan woon ik nog in een duplex woning met vele andere signalen er dwars door heen..
Ik heb er 4 versleten, 10 en 3x een 12. allemaal zonder enige uitzondering wegvallende WiFi.
SuperWiFi nog groter drama. Aansluiten bekabled of draadloos maakte geen verschil. Als de KPN box WiFi weg viel was SuperWiFi de internet verbinding kwijt tot je deze reset.
maar hij bleef wel braaf adverteren dus apparaten verbonden... en hadden geen internet.
Nu met de TPlink Deco geen enkel probleem, WiFi in de maanden dat ik ze nu gebruikt niet 1 keer weggevallen.
Welke FM heb je gebruikt? De tutorials die ik hier op tweakers tegen kon zijn prima te volgen dus ook niet moeilijk.Zilverdael80 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 07:43:
[...]
Heel eerlijk: niet!
De vraag is vooral: is het ongeveer zo simpel als een kwestie van vlan en PPPeO instellen en gaan? Of moet er firmware geflasht worden etc?
Het eerste is zoals KPN het in de handleiding heeft staan maar elke handleiding die ik hier vind komt bijna neer op het compilen van een eigen firmware (wat dus met elke software update een hoop extra werk geeft).
Hier lijkt het probleem vooral op de 5g te zijn, van de 16 andere signalen hier zitten er 14 op 160mhz banden, waardoor beide toegestane secties behoorlijk vol zitten en de box12 lijkt slecht te onderhandelen, al kan ik geen testen voor deze experiabox vinden gok ik erop dat de best geteste router op het gebied van ruis het beter doet dan de standaard router van KPN. Signaal sterkte is ook best okee hier, alleen de doorvoer verliest heel veel pakketten (volgens de experia box ongeveer 20%)Economics schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:10:
[...]
Vreemd. Ik heb de box 12 in de woonkamer en door het gehele huis haal ik 800/900mbps op 1 slaapkamer na. Die met superwifi aangesloten. Dan woon ik nog in een duplex woning met vele andere signalen er dwars door heen..
Dit ....AlGekGenoeg schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:07:
[...]
De vraag is vooral: is het ongeveer zo simpel als een kwestie van vlan en PPPeO instellen en gaan?
Koppel box12 van KPN los, ethernet en stroom
Sluit TP Link ethernet aan op ONT
Sluit TP link aan op stroom
Start de app, doorloop de instructies
Internet PPPeO
done!
Zo simpel is het
Niks bridge mode, access point mode, wazige FW flashen, configs schrijven of iets in die richting.
Aansluiten PPPeO selecteren en gaan.
Kijk dat is na 3 dagen antwoord op mijn vraag 👍🏻Zilverdael80 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:55:
[...]
Dit ....
Internet PPPeO
done!
Zo simpel is het
Niks bridge mode, access point mode, wazige FW flashen, configs schrijven of iets in die richting.
Zo maar even de router gaan bestellen en een installatie video opnemen de komende dagen en tutorial schrijven. Als je nu op KPN kijkt blijf je met vragen zitten en als je dan verder kijkt hier op het forum dan worden alleen de echte tweakers (met custom software) opties besproken.
Bedankt
Klopt inderdaad wat je zegt.AlGekGenoeg schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:07:
[...]
Kijk dat is na 3 dagen antwoord op mijn vraag 👍🏻
Zo maar even de router gaan bestellen en een installatie video opnemen de komende dagen en tutorial schrijven. Als je nu op KPN kijkt blijf je met vragen zitten en als je dan verder kijkt hier op het forum dan worden alleen de echte tweakers (met custom software) opties besproken.
Bedankt
Een tutorial voor een 'simpele' oplossing ontbreekt evenals hulp daarbij
Op het KPN forum worden vragen niet tot matig beantwoord, dus ik dank dat het zeker mensen zal kunnen helpen.
Als de TP-link Archer ax55 en de langere cat6 kabel binnen zijn ga ik meteen een video opnemen gebaseerd op een tutorial die ik vooraf schrijf (en aanvul met de ervaring) 👍🏻 voor gewoon basic internet only op eigen router en verplaatsen naar de woonkamer.Zilverdael80 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:18:
[...]
Klopt inderdaad wat je zegt.
Een tutorial voor een 'simpele' oplossing ontbreekt evenals hulp daarbij
Op het KPN forum worden vragen niet tot matig beantwoord, dus ik dank dat het zeker mensen zal kunnen helpen.
Als iemand de tekst wil gaan aanvullen met de TV en telefoon stappen, graag even in DM melden.
Ik ben het spoor even bijster...
Ik heb deze morgen Box12 vervangen door een Omada 707 router.
En daarbij enkel PPPoE ingesteld met tagged vlan 6 en IGMP snooping v3.
Dus geen TV-vlan dingen.
De beide TV-plus ontvangers zijn aangesloten op deze router en hebben hier ook een IP adres van geregen. Tot nu leveren ze een prima beeld en geluid.
Is dit works-as-designed"?
Wetende dat de ontvangers op unicast staan ingesteld?
Wat prima werkt i.c.m. traditionele FHD TV apparaten?
Dus geen TV-vlan dingen.
De beide TV-plus ontvangers zijn aangesloten op deze router en hebben hier ook een IP adres van geregen. Tot nu leveren ze een prima beeld en geluid.
Klopt inderdaad. Als multicast niet werkt vallen de nieuwe TV+ ontvangers standaard terug naar unicast, wat prima werkt. Beeldkwaliteit is wel iets minder dan wanneer je multicast gebruikt. Maar als je er niet op let is dat mogelijk verwaarloosbaar, en het scheelt een stukje config. Maar als je het werkend kunt krijgen is dat het misschien wel waard.Airw0lf schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:49:
Ik ben het spoor even bijster...![]()
Dus geen TV-vlan dingen.
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Bedankt voor de snelle reactie!jk-5 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:16:
[...]
Klopt inderdaad. Als multicast niet werkt vallen de nieuwe TV+ ontvangers standaard terug naar unicast, wat prima werkt. Beeldkwaliteit is wel iets minder dan wanneer je multicast gebruikt. Maar als je er niet op let is dat mogelijk verwaarloosbaar, en het scheelt een stukje config. Maar als je het werkend kunt krijgen is dat het misschien wel waard.
Kan je iets meer zeggen over de mindere beeldkwaliteit?
Wat zou er kunnen gebeuren?
Bitrate van de belangrijkste zenders is een goede 7mbps ipv 12mpbs. Je merkt met name bij wat meer beweging in beeld dat er artefacten kunnen ontstaan. Dus een wat meer blokkering beeld her en der. Ook gaat er wat detail verloren.Airw0lf schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:41:
[...]
Bedankt voor de snelle reactie!![]()
Kan je iets meer zeggen over de mindere beeldkwaliteit?
Wat zou er kunnen gebeuren?
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Bij een unicast ga je dan een stream van 7-mbps hebben per ontvanger - toch?TFHfony schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:49:
[...]
Bitrate van de belangrijkste zenders is een goede 7mbps ipv 12mpbs. Je merkt met name bij wat meer beweging in beeld dat er artefacten kunnen ontstaan. Dus een wat meer blokkering beeld her en der. Ook gaat er wat detail verloren.
Werkt het bij multicast ook zo? Maar dan met 12-Mbps per ontvanger?
En in hoeverre beïnvloedt deze router-setup het kijken via de app of een browser?
[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 01-07-2024 19:35 ]
Bij unicast krijgt iedere ontvanger zijn eigen data, dus van server naar client. Dit verkeer gaat ook over het gewone netwerk (VLAN 6, PPPoE). Er zijn geen eisen aan switches. App of browser is ook gewoon unicastAirw0lf schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:34:
[...]
Bij een unicast ga je dan een stream van 7-mbps hebben per ontvanger - toch?
Werkt het bij multicast ook zo? Maar dan met 12-Mbps per ontvanger?
En in hoeverre beïnvloedt deze router-setup het kijken via de app of een browser?
Multicast is een selectieve broadcast, zie Wikipedia. Dus iedere ontvanger krijgt dezelfde data. Hierbij speelt het IGMP protocol een grote rol. Een goed geconfigureerde router is nodig voor multicast (VLAN 4, IGMP proxy). De juiste switches (IGMP snooping, minimaal IGMP v2) zorgen ervoor dat het data verkeer alleen bij de ontvanger aankomt en niet ook over bijvoorbeeld alle access points gaat. Met gewone switches komt de data overal, wat tot problemen in het interne netwerk kan leiden. En daarnaast kijk je terug over unicast, dus bovenstaande eisen voor unicast gelden ook.
Multicast is efficiënt als er veel ontvangers live meekijken, maar ik verwacht niet dat dat tegenwoordig nog zo veel verschil maakt in dataverkeer en dat veel unicast is. Het interne netwerk wordt er wel een stuk complexer door.
Bedankt voor de uitleg - top!Flitzer schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:34:
[...]
Bij unicast krijgt iedere ontvanger zijn eigen data, dus van server naar client. Dit verkeer gaat ook over het gewone netwerk (VLAN 6, PPPoE). Er zijn geen eisen aan switches. App of browser is ook gewoon unicast
Multicast is een selectieve broadcast, zie Wikipedia. Dus iedere ontvanger krijgt dezelfde data. Hierbij speelt het IGMP protocol een grote rol. Een goed geconfigureerde router is nodig voor multicast (VLAN 4, IGMP proxy). De juiste switches (IGMP snooping, minimaal IGMP v2) zorgen ervoor dat het data verkeer alleen bij de ontvanger aankomt en niet ook over bijvoorbeeld alle access points gaat. Met gewone switches komt de data overal, wat tot problemen in het interne netwerk kan leiden. En daarnaast kijk je terug over unicast, dus bovenstaande eisen voor unicast gelden ook.
Multicast is efficiënt als er veel ontvangers live meekijken, maar ik verwacht niet dat dat tegenwoordig nog zo veel verschil maakt in dataverkeer en dat veel unicast is. Het interne netwerk wordt er wel een stuk complexer door.
Als ik alles zo teruglees dan heb je eigenlijk alleen maar multicast verkeer (hogere bitrates) op het moment van uitzenden - en dat nog niet eens voor alle zenders en alleen als alle tussenliggende apparaten goed zijn ingesteld... met die insteek is unicast niet eens zo een slecht alternatief... zeker bij wat oudere apparaten die alleen FHD kunnen...

Multicast is echt live. Minder vertraging, hogere bitrate, hogere kwaliteit, etc. Ook op oudere apparaten zie je het verschil, maar hoe kleiner de TV hoe minder het opvalt natuurlijk. FHD of 4K heeft er niks mee te maken, 4K-zenders zijn er bijna niet. M.i. veruit superieur aan unicast.Airw0lf schreef op maandag 1 juli 2024 @ 23:12:
[...]
Bedankt voor de uitleg - top!![]()
Als ik alles zo teruglees dan heb je eigenlijk alleen maar multicast verkeer (hogere bitrates) op het moment van uitzenden - en dat nog niet eens voor alle zenders en alleen als alle tussenliggende apparaten goed zijn ingesteld... met die insteek is unicast niet eens zo een slecht alternatief... zeker bij wat oudere apparaten die alleen FHD kunnen...
Even over bitrates van de streams van KPN omdat ik zie dat daar wat misverstanden over bestaan. Ik bespreek de bitrates bij gebruik van de decoder. Details m.b.t. gebruik van apps bespreek ik niet.
GlasHD
10 zenders die met een hogere bitrate worden doorgegeven dan de andere zenders. Het betreft Ned 1, Ned 2, Ned 3, RTL 4, RTL 5, SBS 6, RTL 7, NET 5, Veronica en RTL 8.
De GlasHD streams worden zonder compressie (1op1) doorgegegeven met een bitrate van 14,2Mb/s met een vleugje VBR (variable bitrate). De GlasHD zenders worden doorgegeven op verbindingen met een verbindingssnelheid van minimaal 45 Mb/s en zijn niet enkel voorbehouden aan glasvezelverbindingen.
TV+ Platform
Dit betreft het huidge platform en levert de streams zowel via unicast als multicast:
Dit is de voorganger van het TV+ platform en wordt niet meer geleverd maar er zijn nog veel mensen die op het iTV platform zitten. Het iTV platform werkt bij gebruik van de decoder op mulitcast:
GlasHD
10 zenders die met een hogere bitrate worden doorgegeven dan de andere zenders. Het betreft Ned 1, Ned 2, Ned 3, RTL 4, RTL 5, SBS 6, RTL 7, NET 5, Veronica en RTL 8.
De GlasHD streams worden zonder compressie (1op1) doorgegegeven met een bitrate van 14,2Mb/s met een vleugje VBR (variable bitrate). De GlasHD zenders worden doorgegeven op verbindingen met een verbindingssnelheid van minimaal 45 Mb/s en zijn niet enkel voorbehouden aan glasvezelverbindingen.
TV+ Platform
Dit betreft het huidge platform en levert de streams zowel via unicast als multicast:
- Unicast levert streams van 8Mb/s voor alle zenders ook voor de 10 GlasHD zenders die bij multicast met hogere resolutie worden doorgegeven
- Bij multicast worden de 10 GlasHD zenders met de hogere bitrate van 14,2 Mb/s met vleugje VBR doorgegeven en worden de andere zenders met 8 Mb/s doorgegeven
- Bij opnemen en terugkijken worden altijd de 8 Mb/s streams geleverd. Dit geldt ook voor de GlasHD zenders. Dit is het laatste dat ik weet van een jaar geleden. Als dit inmiddels veranderd is laat het even weten
Dit is de voorganger van het TV+ platform en wordt niet meer geleverd maar er zijn nog veel mensen die op het iTV platform zitten. Het iTV platform werkt bij gebruik van de decoder op mulitcast:
- De 10 GlasHD zenders worden met de hogere bitrate van 14,2 Mb/s met vleugje VBR doorgegeven en de andere zenders met 7,2 Mb/s
- Bij opnemen en terugkijken worden de GlasHD zenders in GlasHD kwaliteit doorgegeven en de andere zenders met de standaard 7,2 Mb/s.
Bron: https://www.totaaltv.nl/n...jken-sport-op-tv-decoder/Alle sportuitzendingen op de eerste tien kanalen van de zenderlijst van TV+ en ook de kanalen van ESPN en Ziggo Sport zijn vanaf nu bij TV+ in hogere bandbreedte (14,2 Mb/s) terug te kijken, zo laat woordvoerder De Smyter weten. Dat KPN 'sportuitzendingen' in de breedste zin van het woord opvat, blijkt uit het feit dat op dit moment ook de uitzendingen van Vandaag Inside Oranje in HD+ beeldkwaliteit terug te kijken zijn.
Let op, met deze simpele stappen kom je wel uit op een MTU van 1492. (Omdat PPPoE 8 bytes gebruikt). Hier zal je normaal gesproken niet veel van merken, maar KPN adviseert gebruik te maken van RFC 4638 (Baby jumbo frames) om je MTU naar 1500 op te krikken zoals de meeste apparaten aangesloten op internet.Zilverdael80 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:55:
[...]
Dit ....
Internet PPPeO
done!
Zo simpel is het
Heb je hier meer informatie over? Op file:///C:/Users/AlGekGenoeg/Downloads/20222263_KPN_Internet_Glasvezel_Specificaties_v20230123.pdf staat namelijk dat je de MTU op 1500 moet zetten... met (RFC4638) er tussen haakjes achter. Al begreep ik van een youtube video YouTube: How To Get Faster Internet Speed When You Change One Setting | 2023 dat het verstandig is dit handmatig te testen omdat niet elke verbinding het vlekkeloos werkt op 1500 en dat bijvoorbeeld 1462 soms de max is (plus 28 voor de ping test) en zo zorgt voor een stabielere verbinding door minder packet loss als je de MTU op 1490 instelt op de router.Muis666 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:50:
[...]
Let op, met deze simpele stappen kom je wel uit op een MTU van 1492. (Omdat PPPoE 8 bytes gebruikt). Hier zal je normaal gesproken niet veel van merken, maar KPN adviseert gebruik te maken van RFC 4638 (Baby jumbo frames) om je MTU naar 1500 op te krikken zoals de meeste apparaten aangesloten op internet.
Deze test stap laat ik weg in de tutorial als het bij mij prima werkt op 1500 en hou het bij de instellingen die KPN opgeeft in de PDF plus settings uit de box12 die me relevant lijken (trek ze allemaal langs google als ik er bij langs ga). Als je de tutorial wilt nakijken mag je je aanmelden in DM
De fabrikanten hanteren geen consistente notering voor RFC4638. In sommige devices moet je 1508 invullen, terwijl andere devices een MTU van 1500 op een PPPoE verbinding automatisch interpreteren als 1508. Het is daarom altijd een kwestie van proberen en valideren met ping tweakers.net -f 1472. Als dat commando lukt, heeft je PPPoE verbinding een MTU van 1508.AlGekGenoeg schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:01:
[...]
Heb je hier meer informatie over? Op file:///C:/Users/AlGekGenoeg/Downloads/20222263_KPN_Internet_Glasvezel_Specificaties_v20230123.pdf staat namelijk dat je de MTU op 1500 moet zetten... met (RFC4638) er tussen haakjes achter. Al begreep ik van een youtube video YouTube: How To Get Faster Internet Speed When You Change One Setting | 2023 dat het verstandig is dit handmatig te testen omdat niet elke verbinding het vlekkeloos werkt op 1500 en dat bijvoorbeeld 1462 soms de max is (plus 28 voor de ping test) en zo zorgt voor een stabielere verbinding door minder packet loss als je de MTU op 1490 instelt op de router.
Deze test stap laat ik weg in de tutorial als het bij mij prima werkt op 1500 en hou het bij de instellingen die KPN opgeeft in de PDF plus settings uit de box12 die me relevant lijken (trek ze allemaal langs google als ik er bij langs ga). Als je de tutorial wilt nakijken mag je je aanmelden in DM
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
met -l erbij werkt dat, dus mag er vanuit gaan dat KPN MTU 1508 aankan en dus op de router gewoon 1500 kan instellen. check dan houd ik dat verhaal zo kort en simpel mogelijkTom Paris schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:44:
[...]
De fabrikanten hanteren geen consistente notering voor RFC4638. In sommige devices moet je 1508 invullen, terwijl andere devices een MTU van 1500 op een PPPoE verbinding automatisch interpreteren als 1508. Het is daarom altijd een kwestie van proberen en valideren met ping tweakers.net -f 1472. Als dat commando lukt, heeft je PPPoE verbinding een MTU van 1508.
Geen indicatie van welke toko, maar afgaande op de kleur van de kabels is het een glasvezelsplitterkast.mande1970 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:36:
is de kast op foto een kpn netwerk glaas vezel splitter kast [Afbeelding]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ja dit is OAP kast van KPNnetwerk/Glaspoortmande1970 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:36:
is de kast op foto een kpn netwerk glaas vezel splitter kast [Afbeelding]
Hierin zitten de ODF lades waar de klant kabels op afgewerkt zitten ongeveer 700 klanten.
Daarop worden de splitters aangesloten die weer doorlopen na centrale plek waar de PON dslam hangt
Hoewel volgens de technische zin je gelijk lijkt te hebben, hebben diverse gebruikers in o.a. het KPN forum (kan nu niet linken want forum is down) geconstateerd dat een MTU van 1500 leidt tot een upload van pakweg 300mbit ipv 1gbit.Muis666 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:50:
[...]
Let op, met deze simpele stappen kom je wel uit op een MTU van 1492. (Omdat PPPoE 8 bytes gebruikt). Hier zal je normaal gesproken niet veel van merken, maar KPN adviseert gebruik te maken van RFC 4638 (Baby jumbo frames) om je MTU naar 1500 op te krikken zoals de meeste apparaten aangesloten op internet.
Als je upload stagneerd is MTU verlagen wellicht de beste optie.
Met de 'default' instellingen haal ik 960/960 dus ik ben blij
Is dit gemeten met speed-cli? En wat was de latency?Zilverdael80 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 07:55:
[...]
Die 960/960 haal ik niet - blijf steken op 930/930. Met een Fritzbox wordt dit 930/820.
Ik heb mijn EdgeRouter als volgt ingesteld:
WAN MTU: 1512
VLAN 6: MTU 1508
PPPOE: MTU 1500
Haal over het algemeen met de speedtest CLI tussen de 960 en 980 up/down.
WAN MTU: 1512
VLAN 6: MTU 1508
PPPOE: MTU 1500
Haal over het algemeen met de speedtest CLI tussen de 960 en 980 up/down.
Hier had ik geen last van.Zilverdael80 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 07:55:
[...]
Hoewel volgens de technische zin je gelijk lijkt te hebben, hebben diverse gebruikers in o.a. het KPN forum (kan nu niet linken want forum is down) geconstateerd dat een MTU van 1500 leidt tot een upload van pakweg 300mbit ipv 1gbit.
Ik heb wel problemen gehad omdat één van de interfaces van mijn router geen baby jumbo frames ondersteunde. Dat gaf gekke problemen. Fragmentatie op een software router wil je niet - dit kost veel CPU tijd en die is er bij veel modellen niet.
offtopic:
In mijn geval: Gebruik je een NanoPi R2S, dan zit je met die interface die geen baby jumbo frames doet. Gebruik je WAN als LAN en vice versa dan werkt het
. Gebruik je een R4S of sneller dan kan je prima fragmenteren want CPU zat.
In mijn geval: Gebruik je een NanoPi R2S, dan zit je met die interface die geen baby jumbo frames doet. Gebruik je WAN als LAN en vice versa dan werkt het

Het is mij nu niet meer duidelijk wat de beste setting voor de MTU is. Is dat nu 1492, 1500 of 1508?
speedtest.netAirw0lf schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:18:
[...]
Is dit gemeten met speed-cli? En wat was de latency?
Die 960/960 haal ik niet - blijf steken op 930/930. Met een Fritzbox wordt dit 930/820.
latency 5ms uit mijn hoofd.
Ik heb in de Fritzbox de MTU op 1500 staan en de snelheid ligt rond de 934/934Mbit.Zilverdael80 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 07:55:
[...]
Hoewel volgens de technische zin je gelijk lijkt te hebben, hebben diverse gebruikers in o.a. het KPN forum (kan nu niet linken want forum is down) geconstateerd dat een MTU van 1500 leidt tot een upload van pakweg 300mbit ipv 1gbit.
Is dat dan iets wat je hebt ingesteld? En hoe?Dj-sannieboy schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:38:
[...]
Ik heb in de Fritzbox de MTU op 1500 staan en de snelheid ligt rond de 934/934Mbit.
Volgens de makers van Fritzbox kan dat niet ingesteld worden:
https://nl.avm.de/service...e-in-FRITZ-Box-aanpassen/
[ Voor 13% gewijzigd door Airw0lf op 03-07-2024 10:10 ]
De beste MTU is de maximale waarmee je pakketjes zonder fragmentatie kunt versturen. Dit kun je dus testen met ping -f -l 1472 www.tweakers.net en spelen met de waarde.mark1111 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:29:
Het is mij nu niet meer duidelijk wat de beste setting voor de MTU is. Is dat nu 1492, 1500 of 1508?
Bij deze waarde moet je dan 28 bytes optellen voor de IP headers.
Voor normaal ethernet is een MTU van 1500 gebruikelijk. KPN gebruikt echter PPPoE wat ook een 8 bytes header gebruikt waardoor je op een MTU van 1492 kunt uitkomen. Maar KPN ondersteunt RFC 4638 (Baby jumbo frames) waarmee je de MTU weer kunt ophogen.
Het probleem is dat verschillende routers hier vreschillend mee omgaan. Sommige gebruiken blijkbaar automatisch RFC 4638 om de MTU te verhogen terwijl je bij andere dit handmatig moet doen. En ik weet niet of alle routers RFC 4638 ondersteunen. Handmatig aanpassen is per model router weer verschillend dus het is lastig om hier een algemene handleiding voor te maken.
Airw0lf schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:09:
[...]
Is dat dan iets wat je hebt ingesteld? En hoe?
Volgens de makers van Fritzbox kan dat niet ingesteld worden:
https://nl.avm.de/service...e-in-FRITZ-Box-aanpassen/
![]() | ![]() |
Die krijg ik alleen te zien als IPv6 ingeschakeld wordt?!
En als ik dat doe en die waarde instel op 1500 worden de prestaties juist minder!
Terwijl de ping-test met maximale pakket lengte gelijk blijft => de maximale lengte blijft gelijk.
Kortom... bij het samenspel met de achterliggende KPN apparatuur lijken meer factoren mee te spelen dan deze waarde => IPv6 weer uitgezet.
Ik heb nu 3 routers getest: KPN zijn Box12, een Fritzbox en een Omada.
De Omada router met een MTU van 1492 en MSS-clamping op auto geeft tot nu toe de beste prestaties!
Op een later moment nog eens kijken wat een OpnSense-VM doet - maar nu eerst even terug naar "belangrijke" zaken...
[ Voor 18% gewijzigd door Airw0lf op 03-07-2024 11:33 ]
hey @Barre73 kun jij misschien iets voor mij checken?
Afgelopen maandag heeft de aannemer de glasvezelkabel naar binnen gebracht en toen ik vervolgens een abonnement ging aanvragen zag ik dat ik binnen 1 week aangesloten kon worden. Als datum werd 10 juli voorgesteld (en als ik dit ging wijzigen kon het pas 1-2 weken later), dus ik heb die datum geaccepteerd.
Vervolgens kreeg ik een dag later een mail van KPN met mijn klantnummer en een melding dat KPN Netwerken voor 25 juli contact met mij gaat opnemen. Ik kon de status van de bestelling online volgen en de aansluitdatum (weer?) wijzigen naar 10 juli. Nu zou er een installatiepakket bezorgd worden en ik check dus vanavond die status weer, maar zie tot mijn grote schrik dat ik dus zelf een afspraak kan inplannen en daar geeft het systeem nu dus een foutmelding op.
Wat ik mij nu afvraag, gaan ze mij nu op 10 juli nog aansluiten? Die datum staat nog wel steeds genoemd in de statuspagina, maar ik heb dus geen idee. Misschien moet ik maandag even bellen, maar welke afdeling moet ik dan hebben?
Afgelopen maandag heeft de aannemer de glasvezelkabel naar binnen gebracht en toen ik vervolgens een abonnement ging aanvragen zag ik dat ik binnen 1 week aangesloten kon worden. Als datum werd 10 juli voorgesteld (en als ik dit ging wijzigen kon het pas 1-2 weken later), dus ik heb die datum geaccepteerd.
Vervolgens kreeg ik een dag later een mail van KPN met mijn klantnummer en een melding dat KPN Netwerken voor 25 juli contact met mij gaat opnemen. Ik kon de status van de bestelling online volgen en de aansluitdatum (weer?) wijzigen naar 10 juli. Nu zou er een installatiepakket bezorgd worden en ik check dus vanavond die status weer, maar zie tot mijn grote schrik dat ik dus zelf een afspraak kan inplannen en daar geeft het systeem nu dus een foutmelding op.
Wat ik mij nu afvraag, gaan ze mij nu op 10 juli nog aansluiten? Die datum staat nog wel steeds genoemd in de statuspagina, maar ik heb dus geen idee. Misschien moet ik maandag even bellen, maar welke afdeling moet ik dan hebben?
@TheVMaster Ik zou even rustig ademhalen en morgen even bellen naar de service afdeling. En anders verbinden ze je wel door met de juiste afdeling.
Al je nu nog geen pakket hebt moet die wel snel komen, maar zonder track&trace is er niets verzonden lijkt me.
Al je nu nog geen pakket hebt moet die wel snel komen, maar zonder track&trace is er niets verzonden lijkt me.
Ik denk dat jij te snel hebt besteld. Als de kabel al binnen ligt en is afgewerkt is er niets dat KPN Netwerk nog kan of moet doen.TheVMaster schreef op zondag 7 juli 2024 @ 00:19:
hey @Barre73 kun jij misschien iets voor mij checken?
Maar de provider KPN kan pas de volgende dag zien dat de aannemer de aansluiting gereed heeft gemeld.
Dus ik vermoed dat jouw bestelling is verwerkt op basis van een geplande aansluitdatum door KPN Netwerk omdat de netwerkadministratie nog niet was bijgewerkt.
Ik zal morgenvroeg even kijken. Ik meen dat ik je adres nog ergens in mijn DM's heb zitten?
[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 07-07-2024 09:21 ]
Eh, dat zou kunnen. De kabel ligt binnen, maar moet nog worden afgewerkt. Die zou binnen een week worden afgewerkt, de dag erna heb ik dus een abonnement afgesloten.Barre73 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:17:
[...]
Ik denk dat jij te snel hebt besteld. Als de kabel al binnen ligt en is afgewerkt is er niets dat KPN Netwerk nog kan of moet doen.
Maar de provider KPN kan pas de volgende dag zien dat de aannemer de aansluiting gereed heeft gemeld.
Dus ik vermoed dat jouw bestelling is verwerkt op basis van een geplande aansluitdatum door KPN Netwerk omdat de netwerkadministratie nog niet was bijgewerkt.
Ik zal morgenvroeg even kijken. Ik meen dat ik je adres nog ergens in mijn DM's heb zitten?
Ik zal je mijn adres (en klantnummer) wel even per DM sturen.
Recent is na overstappen mijn KPN abonnement beëindigd en ik heb nu een retourdoos ontvangen.
In de bijgesloten brief en op de kpn website lees ik het volgende.
Vallen deze nu onder het kopje "andere accessoires bij als je die niet meer nodig hebt."?
Ik heb het altijd wel een fijne bediening van m'n tv gevonden namelijk en als ze het niet gaan hergebruiken o.i.d. dan zou ik hem nog wel graag houden.
Heeft iemand hier ervaring mee of weet hoe het precies zit?
quote: retourdoosBeste klant,
...
Stuur de apparatuur gratis terug, binnen 2 weken nadat je abonnement stopt
Dit kan via een pakketpunt van PostNL: stop 1x Modem, 1x KPN TV Box en de stroomadapter(s) in de doos. Hier mogen ook aansluitmaterialen, kabels en andere accessoires bij als je die niet meer nodig hebt. Sluit de doos met tape en plak de onderstaande adressticker op de bovenkant Bewaar het verzendbewijs goed. Je betaalt geen verzendkosten.
...
Heb je nog vragen?
Kijk op kpn.com/retouren voor het antwoord op veelgestelde vragen
Met vriendelijke groet,
Team KPN
Ik lees alleen niets terug over de afstandsbediening, terwijl zaken als stroom adapters wel specifiek genoemd worden.quote: http://kpn.com/retourenWat stuur je terug van je internet abonnement:
Een modem (Experia Box)
Tv-ontvanger(s)
Stroomadapter(s)
Vallen deze nu onder het kopje "andere accessoires bij als je die niet meer nodig hebt."?
Ik heb het altijd wel een fijne bediening van m'n tv gevonden namelijk en als ze het niet gaan hergebruiken o.i.d. dan zou ik hem nog wel graag houden.
De afstandsbediening behoort bij de ontvanger dus zou m.i. meegestuurd moeten worden.Red Baron schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:30:
Recent is na overstappen mijn KPN abonnement beëindigd en ik heb nu een retourdoos ontvangen.
[...]
[...]
Ik lees alleen niets terug over de afstandsbediening, terwijl zaken als stroom adapters wel specifiek genoemd worden.
Edit: ik zie bronnen (KPN forum) waarin wordt aangegeven dat de afstandsbediening niet terug hoeft.
[ Voor 18% gewijzigd door Barre73 op 08-07-2024 08:09 ]
Een week of 2 geleden via telefonische verkoop een pre-order afgesloten voor glasvezel, verwachting is dat deze in september-oktober vanaf opgerolde kabel op de oprit naar binnen wordt gebracht.
Ik kreeg na een aantal dagen een mail met een link om de status van de bestelling te bekijken. Hier krijg ik echter steeds een foutmelding dat het niet gelukt is om de status in te zien.
Gaat dit bij jullie ook mis of kan ik beter eens bellen met klantenservice?
Ik kreeg na een aantal dagen een mail met een link om de status van de bestelling te bekijken. Hier krijg ik echter steeds een foutmelding dat het niet gelukt is om de status in te zien.
Gaat dit bij jullie ook mis of kan ik beter eens bellen met klantenservice?
na meerdere kanalen bewandeld te hebben, had ik geluk met de klantenservice en had ik een "senior" medewerker die op de hoogte was van deze problemen. Lijkt erop dat een experiabox 12b de oplossing was en nu reeds bijna 5 dagen stabiel draait.Eboman schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:58:
@Barre73 ik lees al regelmatig mee hier in het topic, blijkbaar kun je vanuit KPN meedenken en helpen ? Ik heb het volgende probleem met de experiabox 12, zoals de andere melden in dat KPN topic. Heb jij ervaring hiermee. Ik heb al een nieuwe NTU gekregen omdat het leek begonnen toen deze gewisseld was. Maar de monteur gaf al aan dat het erop leek dat de modem steeds probeerde de firmware opnieuw te installeren, wat mogelijk de oorzaak was van de random reboots. Toevallig deze week 2 updates gehad via de officiele kanalen van KPN. Maar gisteren was er weer een reboot.
https://forum.kpn.com/mod...2Duit%2D601736?tid=601736
Of toch maar een nieuwe experia box vragen ?
Signature
dat lijkt me niet . 12 en 12b verschillen niks van elkaar enige is de b versie heeft de opvolger wifi chip oude werkt niet meer gemaakt door de partij die dat maakt. waardoor ze hem 12b genoemd hebben.Eboman schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:28:
[...]
na meerdere kanalen bewandeld te hebben, had ik geluk met de klantenservice en had ik een "senior" medewerker die op de hoogte was van deze problemen. Lijkt erop dat een experiabox 12b de oplossing was en nu reeds bijna 5 dagen stabiel draait.
wegval box12 is al langer bekabend probleem in de nieuwe software soft@home is grote deels opgelost, echter er zijn klanten bekend waar dit nog steeds speelt en is ook nog altijd in orderzoek,
probleem kan x aantal dagen niet aanwezig zijn en ineens begint de wegval
anderen tweakers nu ook last van storing bij kpn vaste diensten?
de avondetappe hield er bij mij net halverwege mee op bij kpn itv/tv+.
toen op computer maar naar de storingschecker gegaan van kpn, en zelfs die blijkt niet te werken / stuk:
/f/image/zSz64U1oQiOMi3GSFsG6YiLS.png?f=fotoalbum_large)
(https://www.kpn.com/service/storingen.htm)
nou ik hoor het graag.
toen op computer maar naar de storingschecker gegaan van kpn, en zelfs die blijkt niet te werken / stuk:
/f/image/zSz64U1oQiOMi3GSFsG6YiLS.png?f=fotoalbum_large)
nou ik hoor het graag.
De tv doet het iig niet meer. Internet wel
Alles werkt nog goed hier (zeewolde - flevoland)
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
ah ok, ben dus niet de enige dan, en idd internet werkt, blijkens dat ik hier uiteraard wel nog gewoon kan posten. (op dit moment)Yzord schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 23:02:
De tv doet het iig niet meer. Internet wel
[ Voor 4% gewijzigd door DaveFlash op 11-07-2024 23:18 ]
https://allestoringen.nl/storing/kpn/DaveFlash schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:59:
anderen tweakers nu ook last van storing bij kpn vaste diensten?
[Afbeelding]
nou ik hoor het graag.
Als je een 100mbs abonnement neemt krijg je dan ook echt precies 100mbs of ligt de werkelijke snelheid nog iets hoger?
Ik heb gewoon glasvezel in huis en haalde paar jaar terug 980mbs.
Ik heb gewoon glasvezel in huis en haalde paar jaar terug 980mbs.
Als het goed is haal je met een 100 Mbit abonnement ongeveer 120 Mbps.NicoHF schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:56:
Als je een 100mbs abonnement neemt krijg je dan ook echt precies 100mbs of ligt de werkelijke snelheid nog iets hoger?
Thanks!Muis666 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:05:
[...]
Als het goed is haal je met een 100 Mbit abonnement ongeveer 120 Mbps.
Dat zou voor mij genoeg moeten zijn.
KPN levert naar mijn weten alleen bij het 4Gbit abonnement een andere router, de Box 14 met Wifi 6.NicoHF schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:51:
Toch nog een vraagje.
Krijg je bij het 100 Mbs abonnement een WiFi6 router de goede die je ook bij het 1000 Mbs abonnement krijgt of krijg je een minder snelle?
Bij alle andere abonnementen tot en met 1 Gbit krijg je de Box 12 die trouwens ook Wifi 6 heeft.
dat klopt helemaal. wat heb je aan een box 14 met 100mbpsBarre73 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:38:
[...]
KPN levert naar mijn weten alleen bij het 4Gbit abonnement een andere router, de Box 14 met Wifi 6.
Bij alle andere abonnementen tot en met 1 Gbit krijg je de Box 12 die trouwens ook Wifi 6 heeft.
Vond het niet zo snel in het forum. Is er al iets bekend over een mogelijke opvolger van de Xperia Box 12?
Letterlijk 1 post boven die van jou wordt de Box 14 genoemdBigg Balls schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 23:12:
Vond het niet zo snel in het forum. Is er al iets bekend over een mogelijke opvolger van de Xperia Box 12?
LOL.
Ik begreep dat het exact dezelfde is alleen met 4Gbit ondersteuning maar niet een ‘echte’ opvolger. Vandaar de vraag.ernstoud schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 23:22:
[...]
Letterlijk 1 post boven die van jou wordt de Box 14 genoemd.
LOL.
De Box 12bBigg Balls schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:33:
[...]
Ik begreep dat het exact dezelfde is alleen met 4Gbit ondersteuning maar niet een ‘echte’ opvolger. Vandaar de vraag.
De 14 wordt nu inderdaad alleen ingezet voor 4Gbit omdat de 12 geen multigig of 10G poorten heeft. Ook heeft de 14 geen DSL poort.
Er is verder geen noodzaak om op 1Gbit en lager een ander model te ontwikkelen c.q. leveren.
I reject your reality and substitute my own
Hoe kan ik erachter komen of eventueel 4Gbit hier in de toekomst (waar ik woon) ook mogelijk is?
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Toekomst laat KPN niet zien, je kunt alleen de huidige postcodecheck gebruiken welke een snelheid laat zien.SkyStreaker schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:07:
Hoe kan ik erachter komen of eventueel 4Gbit hier in de toekomst (waar ik woon) ook mogelijk is?
Nou ja, via fourstack kon je nog wel eens iets achterhalen. Maar zoals je stelt, inmiddels niet meer.stormfly schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:13:
[...]
Toekomst laat KPN niet zien, je kunt alleen de huidige postcodecheck gebruiken welke een snelheid laat zien.
[ Voor 6% gewijzigd door SkyStreaker op 13-07-2024 10:19 ]
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Ik kan bevestigen dat eventueel in de toekomst 4Gbps beschikbaar komt op jouw adres.SkyStreaker schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:07:
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen