[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 161 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:15
ArnoldSmit schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 03:12:
[...]

Dat klopt niet Odido levert ook via ODF, ODF is van Odido, wat er voor zorgt dat Odido via een eigen netwerk kan leveren op veel plekken.
ODF is niet van Odido. Ze hebben een deal dat ze als eerste mogen leveren maar het is geen onderdeel van Odido.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vincedf
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-09 12:31
Vanochtend monteur op bezoek gehad. Zelfs met een nieuwe modem bleef mn snelheid steken op 120MB. Hierna ging hij in de kast kijken, bleek dat ze specifiek mijn aansluiting op een verkeerde poort hadden aangesloten (54 ipv 16 ?). Niemand weet waarom, maar dit is waarschijnlijk afgelopen dagen ergens gebeurd. Heel vreemd, maar ben blij dat het opgelost is zonder kosten voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:41
Is er een mogelijkheid om statische routes toe te voegen aan Box12?

En voor zover dat niet kan:
In de handleiding van de Firtz!box 4040 staat dat deze de mogelijkheid wel heeft.
Is de Fritz!box 4040 een mogelijke drop-in vervanger voor Box12?

Voor de volledigheid:
Ik heb een 1-Gbps verbinding en maak geen gebruik van de wifi van Box12.
Wel heb ik twee TV-plus kastjes staan - vandaar de exrta tjek.

[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 15-06-2024 11:23 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-09 19:26
jongetje schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 07:13:
[...]

ODF is niet van Odido. Ze hebben een deal dat ze als eerste mogen leveren maar het is geen onderdeel van Odido.
Klopt wat je zegt.
Echter toen Odido nog T-Mobile was, had de investeerder van T-Mobile zowel T-Mobile in handen, als een groot deel van ODF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Airw0lf schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:17:
...
In de handleiding van de Firtz!box 4040 staat dat deze de mogelijkheid wel heeft.
Is de Fritz!box 4040 een mogelijke drop-in vervanger voor Box12?
...
Volgens dit KPN topic kan het wel. Als je die hebt liggen kun je het proberen, maar als je nog wat moet aanschaffen zijn er betere keuzes van AVM.
En KPN TV (iTV) werkt alleen via multi-cast, dus als dat werkt dan werkt TV+ zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Flitzer schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:00:
[...]

Volgens dit KPN topic kan het wel. Als je die hebt liggen kun je het proberen, maar als je nog wat moet aanschaffen zijn er betere keuzes van AVM.
En KPN TV (iTV) werkt alleen via multi-cast, dus als dat werkt dan werkt TV+ zeker.
Ik moet er nog een aanschaffen.

De alternatieven hebben allemaal een hogere WiFi capaciteit.
En/of de optie om de glasvezel rechtstreeks aan te sluiten.
Beide functies gebruik ik niet.

Ik heb een Fritzbox nodig voor static routes - iets wat niet in die Box12 zit.

Die static routes combineer ik dan met een L3 switch voor de vlans.
Waardoor dubbel-NAT niet meer nodig is => de L3 switch vervangt dan de huidige (vlan) router die nu achter de KPN router zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 16-06-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
Flitzer schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:00:
Nu koppel je dingen aan elkaar die niet gekoppeld zijn. TV+ != multicast, tenminste: die kán multicast maar ook unicast, allebei dus.

TV+ zal altijd werken, want valt terug op unicast (al dan niet omdat je dat instelt in de instellingen) als multicast niet werkt.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:08:
[...]

Nu koppel je dingen aan elkaar die niet gekoppeld zijn. TV+ != multicast, tenminste: die kán multicast maar ook unicast, allebei dus.

TV+ zal altijd werken, want valt terug op unicast (al dan niet omdat je dat instelt in de instellingen) als multicast niet werkt.
Een gemiddelde Tweaker gaat niet voor de matige beeldkwaliteit van unicast, maar voor de beter beeldkwaliteit van multi-cast. Ook bij TV+ krijg je alleen de beste beeldkwaliteit met hetzelfde multi-cast protocol als gewoon KPN TV. Als je een geschikt router wil aanschaffen, een drop-in replacement zoals hier werd gevraagd, dan is geschikt voor multi-cast dus wel een must. Voor uni-cast voldoet ieder router wel met VLAN en PPPoE ondersteuning, maar dat werd niet gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Flitzer schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:12:
[...]

Een gemiddelde Tweaker gaat niet voor de matige beeldkwaliteit van unicast, maar voor de beter beeldkwaliteit van multi-cast. Ook bij TV+ krijg je alleen de beste beeldkwaliteit met hetzelfde multi-cast protocol als gewoon KPN TV. Als je een geschikt router wil aanschaffen, een drop-in replacement zoals hier werd gevraagd, dan is geschikt voor multi-cast dus wel een must. Voor uni-cast voldoet ieder router wel met VLAN en PPPoE ondersteuning, maar dat werd niet gevraagd.
ok, al dit gebrabbel slaat niet op wat ik je antwoordde. In je vorige post koppelde je "multicast" en "dan werkt tv+ ook" aan elkaar, en dat is onzin: tv+ werkt ook zonder multicast.

Dan inhoudelijk op je post: de kwalificatie "de matige beeldkwaliteit van unicast" is overdreven grote onzin. Ja, de beeldkwaliteit van multicast is (op sommige zenders!) beter want hogere bitrate, maar dat zegt niet dat unicast "matig" is, die is gewoon prima. En ja, de multicast zenders zijn nog iets meer prima, maar de unicast streams zijn niet slecht, je zit echt niet ineens naar blikkerig beeld oid te kijken.

Dan inhoudelijk op de vraag: ja, de 4040 kan een prima drop-in replacement zijn want met tv+ blijft het gewoon werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Niet online
Airw0lf schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:30:
[...]
Ik moet er nog een aanschaffen.

De alternatieven hebben allemaal een hogere WiFi capaciteit.
En/of de optie om de glasvezel rechtstreeks aan te sluiten.
Beide functies gebruik ik niet.

Ik heb een Fritzbox nodig voor static routes - iets wat niet in die Box12 zit.

Die static routes combineer ik dan met een L3 switch voor de vlans.
Waardoor dubbel-NAT niet meer nodig is => de L3 switch vervangt dan de huidige (vlan) router die nu achter de KPN router zit.
Als je er nog een aan wilt schaffen, dan is het misschien toch interessant om te kijken naar een wat meer recent (tweedehands) exemplaar. De 4040 is al wat langer op de markt en mogelijk is de ondersteuning inmiddels wat minder. Wat betreft prestaties zal het ook niet overhouden. Een 7590 (AX) of ander courant exemplaar krijgt mogelijk wat sneller updates, zeker als het model ook door KPN zelf wordt geleverd. De 7590 is goedkoop tweedehands te krijgen.

Als je bereid bent om wat meer moeite te doen, dan is een eigen router ook een mooie oplossing. Een aantal modellen werken prima met KPN Internet en TV(+). Bij problemen zul je wel worden gevraagd om de Box 12 te testen, maar op een eigen Fritz! geeft KPN ook geen ondersteuning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
Flitzer schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:04:
[...]

Als je er nog een aan wilt schaffen, dan is het misschien toch interessant om te kijken naar een wat meer recent (tweedehands) exemplaar. De 4040 is al wat langer op de markt en mogelijk is de ondersteuning inmiddels wat minder. Wat betreft prestaties zal het ook niet overhouden. Een 7590 (AX) of ander courant exemplaar krijgt mogelijk wat sneller updates, zeker als het model ook door KPN zelf wordt geleverd. De 7590 is goedkoop tweedehands te krijgen.

Als je bereid bent om wat meer moeite te doen, dan is een eigen router ook een mooie oplossing. Een aantal modellen werken prima met KPN Internet en TV(+). Bij problemen zul je wel worden gevraagd om de Box 12 te testen, maar op een eigen Fritz! geeft KPN ook geen ondersteuning.
Ik wil de moeite van een eigen router er eigenlijk niet insteken - het trekt me niet en vindt de meerwaarde heel beperkt.

Ik heb andere modellen bekeken - heb even overwogen om de 4060 aan te schaffen.
Maar zelfs tweede hands zijn die modellen best nog wel aan de prijs - ook al omdat ik ex-btw kan inkopen.

De 7590 is maar een paar maanden jonger dan de 4040 (dec-2016 versus sept 2017).

Afgaande op deze review en testen kan de 4040 prima mee - de LAN-WAN capaciteit lijkt ruim voldoende voor een 1-Gbps aansluiting. Zeker omdat USB en WiFi niet gebruikt wordt verwacht ik dat de processing capaciteit ruim voldoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Niet online
De 4040 heeft inderdaad een paar dagen terug nog een firmware update gehad, dus support lijkt nog actief.

De 7590 heb ik ooit bij XS4ALL gehad. Een FB aansluiten is eenvoudig en alles werkte ineens, inclusief TV. Er zit wel een optie in om configuratie-updates vanuit de provider te pushen, dus daar zou ik naar kijken of je dat wilt gebruiken (zie dit topic over het beheerplatform).

Verder fijne routers, maar DECT, WiFi, DSL en wat andere zaken gebruikte ik ook niet. En standaard zijn er ook wat features verborgen in de UI die je kunt activeren met "Advanced Settings". Als alternatief voor de Box12 is een Fritz!Box een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Flitzer schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:02:
De 4040 heeft inderdaad een paar dagen terug nog een firmware update gehad, dus support lijkt nog actief.

De 7590 heb ik ooit bij XS4ALL gehad. Een FB aansluiten is eenvoudig en alles werkte ineens, inclusief TV. Er zit wel een optie in om configuratie-updates vanuit de provider te pushen, dus daar zou ik naar kijken of je dat wilt gebruiken (zie dit topic over het beheerplatform).

Verder fijne routers, maar DECT, WiFi, DSL en wat andere zaken gebruikte ik ook niet. En standaard zijn er ook wat features verborgen in de UI die je kunt activeren met "Advanced Settings". Als alternatief voor de Box12 is een Fritz!Box een prima keuze.
Unne dikke merci voor deze tips - hier had ik nog niet naar gekeken.
Maar dat FB deel van het beheer platform lijkt een mooie aanvulling.

Weet je misschien ook of alle FB-instellingen meegenomen worden?
Dus ook die in de FB als advanced aangemerkt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk 1964
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-10-2024
Let er ook op als je de TV+ ontvangers via de Wifi aansluit(wat niet de voorkeur verdiend) dat de Fritzbox Wifi 6 ondersteund. Anders kunnen storingen met de TV+ ontvanger je deel kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
dirk 1964 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:10:
Let er ook op als je de TV+ ontvangers via de Wifi aansluit(wat niet de voorkeur verdiend) dat de Fritzbox Wifi 6 ondersteund. Anders kunnen storingen met de TV+ ontvanger je deel kunnen zijn.
De TV+ ontvangers worden niet via WiFi aangesloten - enkel bedraad.

De WiFi van de Fritz!box ga ik niet gebruiken omdat de Fritz!box aanpak geen ondersteuning heeft voor vlans.
Ik heb die Fritz!box eigenlijk alleen maar nodig om het verkeer door te sturen naar de aangesloten L3/vlan switch - iets wat ik met een Box12 tot nu toe niet voor elkaar heb gekregen. :?

Als iemand hier nog andere suggesties/ideeen heeft hou ik me aanbevolen! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:08
Airw0lf schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:02:
[...]

De TV+ ontvangers worden niet via WiFi aangesloten - enkel bedraad.

De WiFi van de Fritz!box ga ik niet gebruiken omdat de Fritz!box aanpak geen ondersteuning heeft voor vlans.
Ik heb die Fritz!box eigenlijk alleen maar nodig om het verkeer door te sturen naar de aangesloten L3/vlan switch - iets wat ik met een Box12 tot nu toe niet voor elkaar heb gekregen. :?

Als iemand hier nog andere suggesties/ideeen heeft hou ik me aanbevolen! _/-\o_
In je vorige post begrijp ik je design en design keuze niet zo goed. Heb je een plaatje of een betere uitleg waaruit blijkt dat die L3 switch noodzakelijk is? Dan denk ik graag even met je mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
stormfly schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:22:
[...]

In je vorige post begrijp ik je design en design keuze niet zo goed. Heb je een plaatje of een betere uitleg waaruit blijkt dat die L3 switch noodzakelijk is? Dan denk ik graag even met je mee.
Bijgevoegd de gevraagde afbeelding.

Boven is de situatie nu ("IST") - onder is de beoogde situatie ("SOLL"):
* Een Omada switch minder (de DMZ-functie wordt een vlan op de L3/Omada switch)
* TV-plus ontvangers worden aangesloten op een DMZ-vlan-poort
* Geen Omada router (is nu default gateway voor alle vlans)
* De L3/Omada switch wordt de nieuwe default gateway voor alle vlans
* Alleen nog NAT-en op de 4040 via vlan/subnet DMZ (idealiter voor alle vlans)

Beoogd eindresultaat:
* Betere prestaties omdat de L3/Omada switch meer verwerkingscapaciteit heeft
* Geen dubbel-NAT meer

Zo duidelijk(er)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2Fiv9m1QfJz8g24yaTIm7qUdjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRSNyyOMN2ySwya4hcAizCyR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Airw0lf op 17-06-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Airw0lf schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:08:
[...]

* TV-plus kastjes worden aangesloten op een DMZ-vlan-poort
* Alleen nog NAT-en op de 4040

Beoogd eindresultaat:
* Betere prestaties omdat de L3/Omada switch meer capaciteit heeft
* Geen dubbel-NAT meer

Zo duidelijk(er)?

[Afbeelding]
Aha ja dat moet wel lukken mits de Fritz:
-in staat is om statics toe te voegen, volgens mij wel
-in staat is om NAT IP reeksen toe te voegen zodat achterliggende subnetten op de overgebleven router ook het internet kunnen benaderen.

Dit gaat met een Box12 nooit lukken is mijn inschatting, zeker optie 2 heb ik nog nooit bij een provider gezien. Die natten alleen voor directly connected subnetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:42
Airw0lf schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:08:
[...]

* TV-plus ontvangers worden aangesloten op een DMZ-vlan-poort
* Alleen nog NAT-en op de 4040 via vlan/subnet DMZ (idealiter voor alle vlans)

Beoogd eindresultaat:
* Betere prestaties omdat de L3/Omada switch meer verwerkingscapaciteit heeft
* Geen dubbel-NAT meer

Zo duidelijk(er)?

[Afbeelding]
Houd er wel rekening mee dat multicast-TV op deze manier echt niet gaat werken(sowieso niet mogelijk met Omada).
Als dat geen probleem is: Omada lekker direct op de (O)NT aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
mad-dog schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:57:
[...]

Houd er wel rekening mee dat multicast-TV op deze manier echt niet gaat werken(sowieso niet mogelijk met Omada).
Als dat geen probleem is: Omada lekker direct op de (O)NT aansluiten
Waarom denk je dat dat op deze manier niet gaat werken?

Voor de volledigheid:
De TV+ ontvangers praten in de IST situatie met de Box12 via een vlan.
Dit vlan is ingesteld als een LAN-extensie van het Box12 LAN met subnet 192.168.2.0/24.
Wat wil zeggen dat alle apparaten in dit vlan een adres krijgen van Box12.

Naar verwachting zal dat in de SOLL situatie ook zo zijn - alleen dan met de Fritz!box 4040.

Op de Omada router en de switches staat IGMP snooping V3 aan.

Alles bij elkaar ervaar ik tot nu toe geen problemen met multicast-TV.

[ Voor 17% gewijzigd door Airw0lf op 17-06-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 15:36
DancePlaza schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:47:
[...]

ook met een belletje naar KPN afdelingen opzeggingen.
Beste korting dat ik kon krijgen was 6 maanden, 17 euro nog wat korting. Toch iet te weinig, dus ik ga naar odido voor een 2gb verbinding :)

doe vooral je voordeel hiermee, als je naar KPN belt :)

[Afbeelding]
Dit dacht ik gisteren ook weer eens te proberen.
"ja meneer, u kunt sinds 10 mei jl. opzeggen, geen probleem, zal ik dat voor u in orde maken?"

:+

Binnenkort nog maar eens proberen.

Ik weet dat het financieel beter is om over te stappen maar ik heb er geen zin in. Kids en vrouwlief weten hoe het KPN tv kastje werkt, ik heb KPN superwifi punten staan, alles werkt al jaren zonder problemen.

Vrienden en famillie hebben laatste jaren al genoeg gedoe gehad met andere providers dat ik geen zin heb om dat risico te lopen

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
  • Laatst online: 07:02
Ik stap al enkele jaren over van kpn naar odido en terug.
Gemiddeld bespaar ik rond de 300/400 euro per jaar, dat is toch echt de moeite.
Ik overweeg nu om mijn eigen fritzbox mesh systeem aan te schaffen zodat het switchen nog makkelijker is.
Verschil tussen die tv boxjes is toch minimaal.
Ook laat ik mijn gsm abbo meeswitchen voor de extra korting.
Al met al echt de moeite

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 07:18
Ik ben een nieuwe glasvezel klant bij KPN, ik heb als aansluitdatum 19-6-2024 doorgekregen en volgens de orderstatus moet ik dus op die datum de apparatuur aansluiten.

Mijn vraag: Kan het kwaad om alles nu alvast aan te sluiten of raakt er dan iets in de war? Ik heb de apparatuur nu toch al binnen.

Ik vroeg me ook af hoe dit precies werkt, wordt er op de afgesproken datum gewoon een knopje omgezet en dan heb ik verbinding of moet er gedurende de dag fysiek iets geregeld worden door KPN?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:15
louzy82 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:04:
[...]

Dit dacht ik gisteren ook weer eens te proberen.
"ja meneer, u kunt sinds 10 mei jl. opzeggen, geen probleem, zal ik dat voor u in orde maken?"
Je kunt ook gewoon eerlijk zijn en aangeven dat je erg tevreden bent maar graag een leuke korting wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Redblader schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:37:
Ik ben een nieuwe glasvezel klant bij KPN, ik heb als aansluitdatum 19-6-2024 doorgekregen en volgens de orderstatus moet ik dus op die datum de apparatuur aansluiten.

Mijn vraag: Kan het kwaad om alles nu alvast aan te sluiten of raakt er dan iets in de war? Ik heb de apparatuur nu toch al binnen.

Ik vroeg me ook af hoe dit precies werkt, wordt er op de afgesproken datum gewoon een knopje omgezet en dan heb ik verbinding of moet er gedurende de dag fysiek iets geregeld worden door KPN?
Gewoon aansluiten die handel en dan zie je wel of het nu al werkt of niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
merlin1201 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:10:
Ik stap al enkele jaren over van kpn naar odido en terug.
Gemiddeld bespaar ik rond de 300/400 euro per jaar, dat is toch echt de moeite.
Ik overweeg nu om mijn eigen fritzbox mesh systeem aan te schaffen zodat het switchen nog makkelijker is.
Verschil tussen die tv boxjes is toch minimaal.
Ook laat ik mijn gsm abbo meeswitchen voor de extra korting.
Al met al echt de moeite
nee hoor, als je belt krijg je alsnog een prima korting. dan scheelt het maar iets van €120-€150 per jaar. de vraag is of je dat de moeite waard vindt om elke keer te switchen terwijl je tevreden bent met je huidige provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Laatst online: 07:02
Farabi schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:56:
[...]

nee hoor, als je belt krijg je alsnog een prima korting. dan scheelt het maar iets van €120-€150 per jaar. de vraag is of je dat de moeite waard vindt om elke keer te switchen terwijl je tevreden bent met je huidige provider.
Ik heb dat meerdere keren geprobeerd voor mijzelf en mijn familie maar kreeg eigelijk weinig korting dus probeer ik het maar niet meer.
Ben overigens over beide providers dik tevreden.
Maar idd het kost wat moeite die modem wissel.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markdejong
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04:37
markdejong schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:25:
[...]

Check.

Ps

Ik heb de dsl weer aangesloten. De genexis staat nog aan.
Vanwege werkzaamheden wegens kabelbreuk en defecte voeding nu gebeld door Volkers Wessel dat er donderdag tussen 12 en 14 een monteur komt om mij aan te sluiten want alles is gerepareerd. Maar er brand nog altijd een rood lampje van alarm...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-09 19:26
merlin1201 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:06:
[...]

Ik heb dat meerdere keren geprobeerd voor mijzelf en mijn familie maar kreeg eigelijk weinig korting dus probeer ik het maar niet meer.
Ben overigens over beide providers dik tevreden.
Maar idd het kost wat moeite die modem wissel.
Daar heb je dan wel voordeel van eigen apparatuur.
Je kan makkelijk de configuratie van je eigen router aanpassen zodat je over kan naar een andere provider zonder de rest van je netwerk te hoeven aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-09 17:41
Sinds vandaag heb ik KPN glasvezel internet en heb hierbij mijn bestaande TPLink wifi mesh setup behouden en het hoofdstation aangesloten op een van de LAN poorten op de KPN Box 12 en het hoofdstation in de DMZ geplaatst met een static IP.

De wifi van de KPN Box heb ik dus niet nodig en zou ik graag willen uitschakelen, maar hoe kan ik dan nog bij de webinterface van de KPN Box komen?
Kan dat alleen met een fysieke netwerkkabel? (en dan met handmatig IP adres op 192.168.2.x/255.255.255.0, gateway 192.168.2.254) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 15-09 22:06
Canard schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:54:
Sinds vandaag heb ik KPN glasvezel internet en heb hierbij mijn bestaande TPLink wifi mesh setup behouden en het hoofdstation aangesloten op een van de LAN poorten op de KPN Box 12 en het hoofdstation in de DMZ geplaatst met een static IP.

De wifi van de KPN Box heb ik dus niet nodig en zou ik graag willen uitschakelen, maar hoe kan ik dan nog bij de webinterface van de KPN Box komen?
Kan dat alleen met een fysieke netwerkkabel? (en dan met handmatig IP adres op 192.168.2.x/255.255.255.0, gateway 192.168.2.254) ?
wifi knop zijkant 10sec ingedrukt houden gaat die uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf

Als het goed is krijgen alle WiFi apparaten hun IP adressen van de KPN box.
Als dat zo is kun je bij de webUI via 192.168.2.254.

Edit 19-jun:
Ik heb hierbij aangenomen dat de TPlink WiFi apparaten als AP gebruikt worden.
En dat er geen routing apparaat bij zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Airw0lf op 19-06-2024 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23:45

er zit een wifi knop aan de zijkant, druk die in en dan schakelt hij de wifi uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Economics schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 00:44:
[...]
er zit een wifi knop aan de zijkant, druk die in en dan schakelt hij de wifi uit
Als je em in DMZ plaatst zul je de interface moeten benaderen via WiFi/lan op de box12. Andere optie is de Deco in AP mode te plaatsen, maar dan verlies je alle routerfuncties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
mad-dog schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:10:
[...]

Als je em in DMZ plaatst zul je de interface moeten benaderen via WiFi/lan op de box12. Andere optie is de Deco in AP mode te plaatsen, maar dan verlies je alle routerfuncties
Zijn vraag was hoe hij zijn wifi uitschakelde, dat kan zonder interface en dus hoef je niet bekabeld aangesloten te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Economics schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:37:
[...]

Zijn vraag was hoe hij zijn wifi uitschakelde, dat kan zonder interface en dus hoef je niet bekabeld aangesloten te zijn
Ik quote jouw post ipv de eerdere, maar vraag was ook hoe de UI benaderd kon worden als WiFi aan stond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
mad-dog schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:40:
[...]

Ik quote jouw post ipv de eerdere, maar vraag was ook hoe de UI benaderd kon worden als WiFi aan stond
Ik ben niet helemaal wakker denk ik, heb je al je ‘s nachts je bent uitgebeld wordt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:54

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Sinds een tijd knalt het internet er steeds uit. Het is dan even een paar seconden weg, en daarna komt het weer terug. Als ik in de log van mijn Mikrotik kijk, zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tVwCcNiwoG_HPBdS3MpWYzqYhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9dvtNQ4LTRRdkUDvDQoH9BPm.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jippelskea!
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:35
Erhnam schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:30:
Sinds een tijd knalt het internet er steeds uit. Het is dan even een paar seconden weg, en daarna komt het weer terug. Als ik in de log van mijn Mikrotik kijk, zie ik het volgende:

[Afbeelding]

Welke versie draai je? In de laatste testing versies zag ik wat zaken staat met betrekking tot ppp. Misschien kan je (tijdelijk) updaten naar de laatste testing release

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Jippelskea! schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:49:
[...]

Welke versie draai je? In de laatste testing versies zag ik wat zaken staat met betrekking tot ppp. Misschien kan je (tijdelijk) updaten naar de laatste testing release
Nu 7.15.1. Enige dagen hiervoor had ik ook problemen. Ik zat toen op 7.13.2. Wellicht dat een nieuwe versie het probleem oplost, dacht ik.. Maar helaas. Net KPN gesproken. Even de NTU uit en weer aangezet. Hoop dat dit een verschil brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
Erhnam schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:30:

[Afbeelding]

AON, XGS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

XGS. Ik heb op advies van KPN de NTU een reset gegeven. Tot op heden draait alles weer naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
Erhnam schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:04:
[...]

XGS. Ik heb op advies van KPN de NTU een reset gegeven. Tot op heden draait alles weer naar behoren.
Mag ik als nog iets bekijken op de pon poort ter verificatie? De klantenservice leest alleen jouw individuele probleem af en ik wil kijken naar verbrekingen over de gehele poort. En of het alleen de ppp is en niet de ont die het signaal verliest

[ Voor 24% gewijzigd door Economics op 19-06-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Economics schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:53:
[...]

Mag ik als nog iets bekijken op de pon poort ter verificatie? De klantenservice leest alleen jouw individuele probleem af en ik wil kijken naar verbrekingen over de gehele poort. En of het alleen de ppp is en niet de ont die het signaal verliest
Wat zou je willen zien dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Erhnam schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:33:
[...]

Wat zou je willen zien dan?
Dat zegt hij toch O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Ah zo :) Hoe haal ik vanuit de pon poort de gegevens op? Kan je dat doen via de router (Mikrotik)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Erhnam schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:52:
[...]

Ah zo :) Hoe haal ik vanuit de pon poort de gegevens op? Kan je dat doen via de router (Mikrotik)?
Nee. Want dit betreft een simpele utp verbinding met de NT. @Economics werkt bij kpn en heeft inzicht in de data op de poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 13:45

Eboman

Ondertitel

@Barre73 ik lees al regelmatig mee hier in het topic, blijkbaar kun je vanuit KPN meedenken en helpen ? Ik heb het volgende probleem met de experiabox 12, zoals de andere melden in dat KPN topic. Heb jij ervaring hiermee. Ik heb al een nieuwe NTU gekregen omdat het leek begonnen toen deze gewisseld was. Maar de monteur gaf al aan dat het erop leek dat de modem steeds probeerde de firmware opnieuw te installeren, wat mogelijk de oorzaak was van de random reboots. Toevallig deze week 2 updates gehad via de officiele kanalen van KPN. Maar gisteren was er weer een reboot.
https://forum.kpn.com/mod...2Duit%2D601736?tid=601736

Of toch maar een nieuwe experia box vragen ?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 16:32
Eboman schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:58:
@Barre73 ik lees al regelmatig mee hier in het topic, blijkbaar kun je vanuit KPN meedenken en helpen ? Ik heb het volgende probleem met de experiabox 12, zoals de andere melden in dat KPN topic. Heb jij ervaring hiermee. Ik heb al een nieuwe NTU gekregen omdat het leek begonnen toen deze gewisseld was. Maar de monteur gaf al aan dat het erop leek dat de modem steeds probeerde de firmware opnieuw te installeren, wat mogelijk de oorzaak was van de random reboots. Toevallig deze week 2 updates gehad via de officiele kanalen van KPN. Maar gisteren was er weer een reboot.

Ik kan met veel dingen meekijken maar niet met dit
@Economics Kan jij iets zien?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
Eboman schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:58:

stuur mij pc in dm graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markdejong
  • Laatst online: 04:37
markdejong schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:59:
[...]

Vanwege werkzaamheden wegens kabelbreuk en defecte voeding nu gebeld door Volkers Wessel dat er donderdag tussen 12 en 14 een monteur komt om mij aan te sluiten want alles is gerepareerd. Maar er brand nog altijd een rood lampje van alarm...
Gaat lekker... Net 2 mannen aan de deur, die hier al een tijdje bezig zijn met herstelwerkzaamheden, om mij te vertellen dat de afdeling planning ( van Gelder )mij niet had mogen bellen, want de kabel is nog steeds kapot.... Ik word straks weer gebeld en de 2 monteurs (super aardige kerels trouwens) komen begin volgende week weer terug en dan moet het klaar zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-08 01:27
Snelheid van glasvezel kunstmatig laag gehouden bij goedkope abonnementen? Volgens dit artikel op nu.nl zou zonder ingreep van internetproviders iedereen met een glasvezelaansluiting standaard een internetsnelheid van 1 gigabit hebben. Maar internetaanbieders verlagen, volgens het artikel, de snelheid bewust om meer aan glasvezel te verdienen.. Over KPN: "Ten opzichte van het goedkoopste internetabonnement betaal je bij KPN 10 euro per maand extra voor de 1 gigabitsnelheid. Bij Odido is dat verschil zelfs 15 euro per maand. "De prijs die internetproviders vragen voor het internetabonnement met de laagste snelheid, zegt iets over wat een glasvezelaansluiting daadwerkelijk kost" Is glasvezelinternet, mede gelet op de relatief hoge prijzen van KPN en de prijsverhogingen die regelmatig worden doorgevoerd, niet veel te duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 07:20
Wim1147 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:45:
Snelheid van glasvezel kunstmatig laag gehouden bij goedkope abonnementen? Volgens dit artikel op nu.nl zou zonder ingreep van internetproviders iedereen met een glasvezelaansluiting standaard een internetsnelheid van 1 gigabit hebben. Maar internetaanbieders verlagen, volgens het artikel, de snelheid bewust om meer aan glasvezel te verdienen.. Over KPN: "Ten opzichte van het goedkoopste internetabonnement betaal je bij KPN 10 euro per maand extra voor de 1 gigabitsnelheid. Bij Odido is dat verschil zelfs 15 euro per maand. "De prijs die internetproviders vragen voor het internetabonnement met de laagste snelheid, zegt iets over wat een glasvezelaansluiting daadwerkelijk kost" Is glasvezelinternet, mede gelet op de relatief hoge prijzen van KPN en de prijsverhogingen die regelmatig worden doorgevoerd, niet veel te duur?
uhmm... ja duh? De techniek ga je niet bij elke snelheidsaanpassing aanpassen dus die is geschikt voor de maximale snelheid die ze aanbieden. Sterker nog; de apparatuur bij XGS-PON zou technisch gezien prima 10gbit 8.5gbit (thanks @Economics :P) kunnen. De kanttekening daarbij is echter dat er een overboeking is en dat niemand de 10gbit 8.5 gbit zou halen als iedereen tegelijkertijd die snelheid zou voltrekken. Zodra veel mensen in een bepaald gebied dus de 4gbit versie nemen kan ik me voorstellen dat er bij KPN ook een belletje afgaat zodat ze wat extra capaciteit op die route plaatsen. Dus zo bezien zitten de 'extra' kosten niet zozeer in de bekabeling naar de huizen, maar vooral in de backbones erachter. Ik heb deze klacht ook nooit gehoord bij Ziggo of ADSL waarbij je ook verschillende snelheden kan huren over dezelfde lijn en je ook altijd voor de laagste prijs de hoogste snelheid zou kunnen afnemen... Je betaald dan ook niet voor de daadwerkelijke kabel die er ligt, je betaald voor de snelheid die je huurt en de dienstverlening er omheen. Vrij bijzonder (wel typisch nederlands) artikel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-08 01:27
mrdemc schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:50:
[...]Je betaald dan ook niet voor de daadwerkelijke kabel die er ligt, je betaald voor de snelheid die je huurt en de dienstverlening er omheen.
Het artikel gaat eigenlijk nog een stap verder door het volgende te stellen: ""Daardoor kost het leveren van een lagere internetsnelheid feitelijk meer geld dan de levering van de volledige internetsnelheid.". Zou dus neerkomen op hogere kosten omdat er een lagere snelheid wordt geleverd. Kan me niet echt voorstellen dat de kosten voor 'de dienstverlening er omheen' (zoals de klantenservice of het onderhouden van een online forum) voor een afnemer met een snellere verbinding wezenlijk meer kost dan voor een afnemer met een minder snelle verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
"Daardoor kost het leveren van een lagere internetsnelheid feitelijk meer geld dan de levering van de volledige internetsnelheid"

Mijn inschatting is dat daar wel eens een kern van waarheid in kan zitten.

Tot voor een paar weken terug zat ik nog op 200-Mbps. De snelheid was 200-plus-Mbps (upload zat op ongeveer 230-Mbps). Dat kan alleen met een vorm van shaping en een hogere lijnsnelheid. Alleen de latency varieerde - voor up was die hoger als voor down - de waardes weet ik niet precies meer.

Nu zit ik op een 1-Gbps verbinding. Met een Box12 is de snelheid ongeveer 930-Mbps up en down. Maar de latency is ongeveer 15 ms up en 5 ms down.
Met een Fritz!box is de snelheid 810-Mbps(!?) up en 930-Mbps down - alleen is nu de latency in beide gevallen ongeveer 5 ms - soms zelfs 3 ms?!

Deze verschillen wijzen erop dat er "iets" is wat dit alles bestuurd. En dat "iets" brengt kosten met zich mee omdat het ook beheerd en onderhouden worden. Stel allemaal die abonnementsvormen zijn er niet - iedereen krijgt maximaal 1-Gbps zijnde capaciteit van een goedkope switchpoort. Wat zou dat met de exploitatiekosten doen? Allemaal dezelfde factuur, dezelfde aansluiting, etc... iemand? :?

[ Voor 64% gewijzigd door Airw0lf op 20-06-2024 17:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:38
Wim1147 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:45:
Wat een openbaring dat artikel. Not. Komkommernieuws. Nog geen leeuw gesignaleerd op de Veluwe?

Dit is al vanaf de start van mobiel verkeer en van DSL/vezel. Ook bij mobiel is het aantal belminuten e.d. niet gelimiteerd door de apparatuur maar door je abonnement.

En dan die opmerking dat er extra kosten zijn om je abo met een profiel te beperken… wat een onzin. Dat zit standaard in elke DSLAM en ISAM.

En er zijn wel degelijk kosten aan de uplink en backbone qua capaciteit. 100 Gbps lijnapparatuur, routers en switches kosten een vermogen.

Maar goed het is dan ook nu.nl die dit schrijft, niet echt een site met kennis van zaken.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Economics
ernstoud schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:29:
[...]

Wat een openbaring dat artikel. Not. Komkommernieuws. Nog geen leeuw gesignaleerd op de Veluwe?

Dit is al vanaf de start van mobiel verkeer en van DSL/vezel. Ook bij mobiel is het aantal belminuten e.d. niet gelimiteerd door de apparatuur maar door je abonnement.

En dan die opmerking dat er extra kosten zijn om je abo met een profiel te beperken… wat een onzin. Dat zit standaard in elke DSLAM en ISAM.

En er zijn wel degelijk kosten aan de uplink en backbone qua capaciteit. 100 Gbps lijnapparatuur, routers en switches kosten een vermogen.

Maar goed het is dan ook nu.nl die dit schrijft, niet echt een site met kennis van zaken.
Ik ga mezelf niet eens wagen te mengen met dat nutteloze artikel. Wat je zegt, shaping, policing zit standaard in elke isam en hoeft helemaal niets gedaan te worden met extra aangeschafte hardware o.i.d.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Economics
Airw0lf schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:32:
"Daardoor kost het leveren van een lagere internetsnelheid feitelijk meer geld dan de levering van de volledige internetsnelheid"

Tot voor een paar weken terug zat ik nog op 200-Mbps. De snelheid was 200-plus-Mbps (upload zat op ongeveer 230-Mbps). Dat kan alleen met een vorm van shaping en een hogere lijnsnelheid. Alleen de latency varieerde - voor up was die hoger als voor down - de waardes weet ik niet precies meer.

Nu zit ik op een 1-Gbps verbinding. Met een Box12 is de snelheid ongeveer 930-Mbps up en down. Maar de latency is ongeveer 15 ms up en 5 ms down.
Met een Fritz!box is de snelheid 810-Mbps(!?) up en 930-Mbps down - alleen is nu de latency in beide gevallen ongeveer 5 ms - soms zelfs 3 ms?!

Deze verschillen wijzen erop dat er "iets" is wat dit alles bestuurd. En dat "iets" brengt kosten met zich mee omdat het ook beheerd en onderhouden worden. Stel allemaal die abonnementsvormen zijn er niet - iedereen krijgt maximaal 1-Gbps zijnde capaciteit van een goedkope switchpoort. Wat zou dat met de exploitatiekosten doen? Allemaal dezelfde factuur, dezelfde aansluiting, etc... iemand? :?
Ik begrijp echt niks van wat je wil zeggen maar waarom zou het lager aanbieden van snelheden meer geld kosten? In mijn beleving juist minder ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Economics schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 17:22:
[...]
Ik ga mezelf niet eens wagen te mengen met dat nutteloze artikel. Wat je zegt, shaping, policing zit standaard in elke isam en hoeft helemaal niets gedaan te worden met extra aangeschafte hardware o.i.d.
Mja - het zit er standaard in. Maar zijn er ook spullen te koop waar dit standaard niet in zit?
En zo ja - is dat dan bruikbaar/werkbaar? En wat doet dat dan met de exploitatiekosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
mrdemc schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:50:
[...]

uhmm... ja duh? De techniek ga je niet bij elke snelheidsaanpassing aanpassen dus die is geschikt voor de maximale snelheid die ze aanbieden. Sterker nog; de apparatuur bij XGS-PON zou technisch gezien prima 10gbit kunnen. De kanttekening daarbij is echter dat er een overboeking is en dat niemand de 10gbit zou halen als iedereen tegelijkertijd die snelheid zou voltrekken. Zodra veel mensen in een bepaald gebied dus de 4gbit versie nemen kan ik me voorstellen dat er bij KPN ook een belletje afgaat zodat ze wat extra capaciteit op die route plaatsen. Dus zo bezien zitten de 'extra' kosten niet zozeer in de bekabeling naar de huizen, maar vooral in de backbones erachter. Ik heb deze klacht ook nooit gehoord bij Ziggo of ADSL waarbij je ook verschillende snelheden kan huren over dezelfde lijn en je ook altijd voor de laagste prijs de hoogste snelheid zou kunnen afnemen... Je betaald dan ook niet voor de daadwerkelijke kabel die er ligt, je betaald voor de snelheid die je huurt en de dienstverlening er omheen. Vrij bijzonder (wel typisch nederlands) artikel...
Uh, de meeste isps kunnen niet 10gbps leveren over PON omdat ze FEC (Forward Error Correction) gebruiken op de OLT. Je dus gelimiteerd bent tot 8.5gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Economics schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 17:24:
[...]

Ik begrijp echt niks van wat je wil zeggen maar waarom zou het lager aanbieden van snelheden meer geld kosten? In mijn beleving juist minder ..
Ja - snap ik. Omdat je redeneert vanuit de situatie van nu met de spullen die nu in het veld staan en met alle historische ballast die meegenomen moet worden. Wat als... (zie mijn andere/vorige bericht).

[ Voor 5% gewijzigd door Airw0lf op 20-06-2024 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:38

Deze verschillen wijzen erop dat er "iets" is wat dit alles bestuurd.
Bill Gates denk ik, via micro chips in de glasvezel. Zoiets?

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 17:51

Hetgeen wat je ervaart is bufferbloat. En dat doet je router, niet de provider.

Bij 200Mbps is er inderdaad een cap op de lijn; die router wil harder pompen dan het profiel toestaat dus zal de lijn vollopen -> latency schiet omhoog bij een verbinding die helemaal verzadigd is

De 1Gbps is nog steeds een cap; de gebruikte techniek kan niet harder dan 1000 dus wordt je nog steeds beperkt in je snelheid. Maar nu gaat de hardware die je thuis hebt een rol spelen.

Wat betreft die verschillen tussen de Fritzbox en de Experiabox: De Experiabox kan dus blijkbaar meer data verstouwen dan een Fritzbox. Als een lijn volledig verzadigt is dan is er sprake van bufferbloat; de experiabox belast de lijn maximaal, waardoor er vertraging optreedt bij de pakketjes die dan verstuurd of ontvangen worden. Je latency gaat dan omhoog

De Fritzbox kan zo te zien dus minder data verstouwen, maar hierdoor blijft er meer ruimte op de lijn over (is dus niet volledig bezet) en daardoor ervaar je vrijwel geen bufferbloat.

Wanneer de lijn idle is worden de pakketjes direct naar buiten gerouteerd en kan de gebruikte router nog verschil maken in hoe snel die pakketjes weggestuurd worden. Een oudere router kan een halve ms langer nodig hebben dan een nieuwe.

Ik gebruik als kromme vergelijking het riool. Bij een normale regenbui kan het riool het water goed aan en zal de straat niet onderlopen. Bij een wolkbreuk loopt het riool vol en duurt het langer voordat al het water van de straat in het riool kan lopen (file).

[ Voor 6% gewijzigd door krakendmodem op 20-06-2024 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
@krakendmodem - ok - kan ik volgen - bedankt! d:)b

Tot nu toe is de download altijd sneller en heeft de laagste latency.
De Fritz!box doet het bij de download iets beter dan Box12.

Bij de upload is het andersom en is het verschil veel groter.

In alle gevallen is dezelfde test server gebruikt.

Waar zouden die verschillen dan in kunnen zitten?

[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 20-06-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
ernstoud schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 17:52:
[...]

Bill Gates denk ik, via micro chips in de glasvezel. Zoiets?
Mja - sorry voor mijn (kritische?) opmerkinge/vragen... :X

[ Voor 5% gewijzigd door Airw0lf op 20-06-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnS72
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Heeft contractverlenging tegenwoordig geen zin meer om indexering te ontlopen? Op de factuur van deze maand gewoon een vooraankondiging van inflatiecorrectie.

Klantenservice beweert dat dat klopt, omdat je al klant was, maar bij mobiel was een verlenging 3 maanden voor de indexeringsdatum toch altijd de manier om de inflatiecorrectie te ontlopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 17:51
Airw0lf schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:14:

Waar zitten die verschillen dan in?
Dat is lastig aan te geven waar het precies in zit, vermoedelijk zit de router aan z’n max qua capaciteit. Maar dat is zonder meetgegevens lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Airw0lf schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:14:

Waar zouden die verschillen dan in kunnen zitten?
Welke Fritzbox heb je? Ik heb een 5530 (AON) en de download- en upload zitten rond de 934Mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Dj-sannieboy schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:05:
[...]

Welke Fritzbox heb je? Ik heb een 5530 (AON) en de download- en upload zitten rond de 934Mb.
Ik heb een 4040 - storage en WiFi is uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
krakendmodem schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:08:
[...]

Dat is lastig aan te geven waar het precies in zit, vermoedelijk zit de router aan z’n max qua capaciteit. Maar dat is zonder meetgegevens lastig.
Ok - kan je iets zeggen over de verschillen in up- en download en waar dat vandaan kan komen?

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:03

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
We kregen de vraag of er behoefte is aan het splitsen van dit topic in twee losse topics. Eén topic om te praten over de diensten en de techniek van KPN en één los topic voor het praten over verlengingen en aanbiedingen e.d.. We willen met deze post polsen of er animo is voor zo'n topic. Discussieer mee over dit onderwerp in I&N Feedback-topic of laat via een duimpje even weten dat er behoefte aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:26
jongetje schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:37:
[...]

Odido heeft geen (consumenten) glasvezel netwerken.
Er is bij mij net glasvezel aangelegd, Amstelveen en de monteur heeft de kabel getrokken en het kastje opgehangen.

Nu wilde ik de aanbieding van Odido doen, maar ik kan deze niet uitkiezen.
Op de Odido website staat aleen de optie ADLS maar die heb ik al van de KPN.
Wel budget en andere opties die ik niet wil.

Hoe zit dat nu? Bij Odido wisten ze het niet en bij de KPN kom ik er niet door.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
  • Laatst online: 13-09 06:25
Heeft er iemand hier last van de laatst doorgevoerde update?

Ik ondervind de volgende twee problemen:

- Archief software kan geen verbinding meer maken via FTPES
- Connectie met Postgres DB bij vercel blijft voor mij onbereikbaar als ik verbind met thuisnetwerk

Tot zover is dit bij mij bekend. Eenmaal overgeschakeld naar hotspot, zijn deze problemen ook weg. Ik heb zelf geen zin om fabrieksinstellingen terug te zetten, want ik heb aardig wat poorten openstaan, voor bijv. mn plex server, IP camera's, Home Assistant etc etc.

Tips zijn welkom. Ik heb al die tijd op een oud interface gezeten. En van de week bericht gehad dat de modem geüpdate wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
DeepM schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:10:
Heeft er iemand hier last van de laatst doorgevoerde update?

Ik ondervind de volgende twee problemen:

- Archief software kan geen verbinding meer maken via FTPES
- Connectie met Postgres DB bij vercel blijft voor mij onbereikbaar als ik verbind met thuisnetwerk

Tot zover is dit bij mij bekend. Eenmaal overgeschakeld naar hotspot, zijn deze problemen ook weg. Ik heb zelf geen zin om fabrieksinstellingen terug te zetten, want ik heb aardig wat poorten openstaan, voor bijv. mn plex server, IP camera's, Home Assistant etc etc.

Tips zijn welkom. Ik heb al die tijd op een oud interface gezeten. En van de week bericht gehad dat de modem geüpdate wordt.
Met de aanname dat je het over een upgrade van Box12 hebt: firewall eens op laag zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Airw0lf schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:18:
[...]

Met de aanname dat je het over een upgrade van Box12 hebt: firewall eens op laag zetten?
@DeepM Dat ^, sinds de laatste firmware update wordt er bij niveaus hoger dan laag outbound het een en ander geblocked, ik liep tegen het niet meer kunnen bereiken van hosting via ftps aan.

Zie https://forum.kpn.com/ken...ewall-instellingen-614868 voor overzicht.

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 21-06-2024 17:21 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:27
Bad Brains schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:59:
[...]

Er is bij mij net glasvezel aangelegd, Amstelveen en de monteur heeft de kabel getrokken en het kastje opgehangen.

Nu wilde ik de aanbieding van Odido doen, maar ik kan deze niet uitkiezen.
Op de Odido website staat aleen de optie ADLS maar die heb ik al van de KPN.
Wel budget en andere opties die ik niet wil.

Hoe zit dat nu? Bij Odido wisten ze het niet en bij de KPN kom ik er niet door.
Wat moet KPN je dan vertellen als je bij Odido een abonnement wilt afsluiten? Wacht maar paar weken af, Odido is heeeeeel traag met het verwerken van de door KPN netwerk aangepaste adressen met net opgeleverde glasvezelaansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
  • Laatst online: 13-09 06:25
Airw0lf schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:18:
[...]

Ik heb zojuist alles op laag gezet. En alle problemen zijn verdwenen. Boze vrouw hier, want die heeft 2 dagen met support van AnnTac gezeten en die kregen de software niet aan de praat. Maar er moet wel betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DeepM schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:26:
[...]

Ik heb zojuist alles op laag gezet. En alle problemen zijn verdwenen. Boze vrouw hier, want die heeft 2 dagen met support van AnnTac gezeten en die kregen de software niet aan de praat. Maar er moet wel betaald worden.
Bij mijn hoster (Antagonist) hadden ze verschillende klanten met connectie problemen, nadat ik erachter kwam dat het de firewall van de EB was gelijk dat doorgegeven en ze gaan daar nu rekening mee houden dat dit wel eens bij verschillende klanten ook de oorzaak zou kunnen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 21-06-2024 17:31 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
gjtm schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:26:
[...]

Wat moet KPN je dan vertellen als je bij Odido een abonnement wilt afsluiten? Wacht maar paar weken af, Odido is heeeeeel traag met het verwerken van de door KPN netwerk aangepaste adressen met net opgeleverde glasvezelaansluitingen.
Pardon? Odido zit op een dagelijkse synchronisatie van de netwerkadministratie.

@Bad Brains Sowieso wordt pas in de avond de administratie van KPN Netwerk bijgewerkt door de aannemere. Dus als het vandaag is aangelegd zien providers dat pas morgen.
Probeer het na het weekend nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Kan iemand mij vertellen hoe je NPO UHD kijkt? Ik snap helemaal niks van KPN televisie. Ik lees wel dat je naar een kanaal moet zappen maar ik kijk eerlijk gezegd nauwelijks meer TV dus ik snap er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
emeralda schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:43:
Kan iemand mij vertellen hoe je NPO UHD kijkt? Ik snap helemaal niks van KPN televisie. Ik lees wel dat je naar een kanaal moet zappen maar ik kijk eerlijk gezegd nauwelijks meer TV dus ik snap er niks van.
Kanaal 690 op de KPN decoder.

Of heb je meer stappen nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Laatst online: 07:09

Wildfire

Joy to the world!

Barre73 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 21:34:
[...]

Kanaal 690 op de KPN decoder.

Of heb je meer stappen nodig?
Gewoon op kanaal 1. De afgelopen week al meerdere TV+ STB's (DIW 7022) geïnstalleerd die na installatie vroegen of ik voor NPO1 UHD wilde inschakelen.

Met de VIP 5202 STB inderdaad kanaal 690.

Alhoewel het trouwens geen UHD is, dat vind ik wel wat misleidend helaas. Er wordt uitgezonden in 1080p 50hz met HDR. Dat is dus geen 4K resolutie.

(letterlijke quote van KPN website: "We gaan de beelden uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde.")

[ Voor 41% gewijzigd door Wildfire op 21-06-2024 22:11 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:49
Op het KPN forum staat een sticky topic met uitleg. Wellicht dat het verheldert: https://forum.kpn.com/kpn...024-in-uhd-bij-kpn-614018 .

Belangrijke vraag is welke TV decoder je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Laatst online: 07:09

Wildfire

Joy to the world!

EricJH schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 22:29:
Op het KPN forum staat een sticky topic met uitleg. Wellicht dat het verheldert: https://forum.kpn.com/kpn...024-in-uhd-bij-kpn-614018 .

Belangrijke vraag is welke TV decoder je hebt.
Dat is letterlijk waar ik die quote van heb.

Misschien dat 1080P 50Hz HDR officiëel wel UHD genoemd mag worden, voor eigenlijk praktisch iedereen staat UHD gelijk aan 4K en dat is dit niet.

Niet dat 1080P 50Hz HDR geen grote vooruitgang op de normale beeldkwaliteit is.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:03

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
rens-br schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:35:
We kregen de vraag of er behoefte is aan het splitsen van dit topic in twee losse topics. Eén topic om te praten over de diensten en de techniek van KPN en één los topic voor het praten over verlengingen en aanbiedingen e.d.. We willen met deze post polsen of er animo is voor zo'n topic. Discussieer mee over dit onderwerp in I&N Feedback-topic of laat via een duimpje even weten dat er behoefte aan is.
Gezien de reacties op het bovenstaande is gebleken dat er animo is voor een los topic, het losse nieuwe topic vinden jullie [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen.

Vanaf nu mogen onderwerpen die gaan over kortingen, verlengen, combi-abonnementen, overstappen naar KPN, allemaal in dat topic.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stormfly
rens-br schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:28:
[...]

Gezien de reacties op het bovenstaande is gebleken dat er animo is voor een los topic, het losse nieuwe topic vinden jullie [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen.

Vanaf nu mogen onderwerpen die gaan over kortingen, verlengen, combi-abonnementen, overstappen naar KPN, allemaal in dat topic.
Goed plan! Misschien deze titel dan voorzien van het woord "techniek" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 15:28
Kan iemand misschien bevestigen of de postcodecheck op kpn.com/multigig betrouwbaar is? Als ik daar mijn postcode invul, krijg ik de melding dat mijn nieuwbouwwoning (?) aangesloten is op KPN Glasvezel en dat mijn maximale uploadsnelheid 1Gbps is en de maximale uploadsnelheid ook 1Gbps (ja, dat lees je goed)

Het lijkt er op dat deze pagina even snel in elkaar is gedraaid tussen de bedrijven door :)

[ Voor 4% gewijzigd door theblindman op 24-06-2024 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 07:20
theblindman schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:26:
Kan iemand misschien bevestigen of de postcodecheck op kpn.com/multigig betrouwbaar is? Als ik daar mijn postcode invul, krijg ik de melding dat mijn nieuwbouwwoning (?) aangesloten is op KPN Glasvezel en dat mijn maximale uploadsnelheid 1Gbps is en de maximale uploadsnelheid ook 1Gbps (ja, dat lees je goed)

Het lijkt er op dat deze pagina even snel in elkaar is gedraaid tussen de bedrijven door :)
Lijkt bij mij prima te werken:
Goed nieuws! Jouw woning heeft KPN Glasvezel.
Bestel nu en geniet van supersnel en stabiel internet. De snelheid op jouw adres is 4 Gbit/s download en 4 Gbit/s upload. Dat betekent urenlang streamen, gamen en videobellen. Met z'n allen tegelijk.

Snel internetten met Multigig: dat is SuperFiber 4 van KPN

Geniet van 4 Gigabit Internet met Multigig Internet van KPN. Download en upload in 4000 Mbit glasvezel internet per seconde. En kijk je series en tv-programma's in de beste kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics

Nieuwbouw betekent niet meteen dat je wordt aangesloten op het P2MP -> PON netwerk. Als de dichtsbijzijnde distributiepunt bij je kavel op het P2P -> AON netwerk is aangesloten dan wordt jij daar ook op geengineerd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob

Euhmz....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1H96zEWCQG4rj3qQvo_GxYqlqSI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rNaiW5k1Rc20Nf0HCen7rQ4h.png?f=fotoalbum_large

18 juli 2025? Da's bijzonder - schreef hij vanaf zijn KPN Glasvezel verbinding....... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexfop
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07:00
Ik ga over een paar weken verhuizen naar Harderwijk en heb KPN glas aangevraagd.

Alleen weet ik niet wat voor een type NT/FTU het is die de CAI harderwijk heeft geplaatst en of het AON of GPON/XGS-PON is.
Ik kan max 1Gbit krijgen dus ik neem aan dat het AON is?
Want ik wil graag weer mijn mikrotik met eigen SFP gaan gebruiken in het nieuwe huis.

[ Voor 8% gewijzigd door alexfop op 25-06-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
alexfop schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:14:
Ik ga over een paar weken verhuizen naar Harderwijk en heb KPN glas aangevraagd.

Alleen weet ik niet wat voor een type NT/FTU het is die de CAI harderwijk heeft geplaatst en of het AON of GPON/XGS-PON is.
Ik kan max 1Gbit krijgen dus ik neem aan dat het AON is?
Want ik wil graag weer mijn mikrotik met eigen SFP gaan gebruiken in het nieuwe huis.
Dit is indd AON

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janbrede
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-09 16:43
Hmmbob schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:11:
[...]
18 juli 2025? Da's bijzonder - schreef hij vanaf zijn KPN Glasvezel verbinding....... :+
Die datum kreeg ik ook, terwijl ik al 14 jaar glasvezel heb... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
[...]

Euhmz....

[Afbeelding]

Als je dit krijgt vanuit de postcodechecker op https://www.kpn.com/internet/glasvezel/multigig
zou je bijna denken dat daarmee de upgrade wordt bedoeld naar XGS-PON (en dus >1 Gbit snelheden)...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Barre73 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:51:
[...]

Als je dit krijgt vanuit de postcodechecker op https://www.kpn.com/internet/glasvezel/multigig
zou je bijna denken dat daarmee de upgrade wordt bedoeld naar XGS-PON (en dus >1 Gbit snelheden)...?
Slim! Zelfde resultaat idd, dus misschien is het dat wel. Nice find.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Euhmz....

[Afbeelding]

janbrede schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:45:
[...]

Die datum kreeg ik ook, terwijl ik al 14 jaar glasvezel heb... :)
Barre73 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:51:
[...]

13 jaar hier (waarvan 9 1Gb) en uit nieuwsgierigheid gecheckt:
Nog even geduld! Je kan bijna online met KPN Glasvezel.

Goed nieuws! Jouw woning heeft een glasvezelaansluiting. Rond zaterdag 26 april 2025 voeren we de laatste werkzaamheden uit en kan jij thuis genieten van de voordelen van KPN Glasvezel.
KPN maar ff Tweetje gestuurd, ben benieuwd :)

edit: @Barre73 @Hmmbob Volgens het Twitter-team zou die upgrade niet een dergelijke melding moeten veroorzaken daar onderhoud / andere wijzigingen geen invloed zouden hebben op die check.

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 27-06-2024 13:08 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Raven schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:14:
[...]

[...]

[...]

13 jaar hier (waarvan 9 1Gb) en uit nieuwsgierigheid gecheckt:

[...]
KPN maar ff Tweetje gestuurd, ben benieuwd :)

edit: @Barre73 @Hmmbob Volgens het Twitter-team zou die upgrade niet een dergelijke melding moeten veroorzaken daar onderhoud / andere wijzigingen geen invloed zouden hebben op die check.
@Raven Ik heb het adres van Hmmbob gecheckt en ik zie ook nergens iets dat een datum van 18 juli 2025 zou verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Hier is net het Exenis "zwarte kastje" ook vervangen door eentje van Nokia. Ik heb glasvezel sinds 2022 en blijkbaar kon de mijne ook defect raken na spanningsuitval.

Ik hoorde van de monteur dat de WAN poort kapot gaat.

De hele procedure is wazig en slecht als je mij vraagt.

KPN roept nu dat monteurs eerst erop uit gestuurd worden in de wijken om bij mensen aan te bellen overdag en 's avonds. Als de boel dan nog niet vervangen is schakelen ze Roamler in.

Ik kreeg in mei mails en SMS berichten dat ze eerst Roamler zouden sturen.

Blijkbaar werd de aanpak met Roamler niet.

Je moet een kaartje in de bus krijgen met een verzoek om een afspraak met Whatsapp te maken.

Je kan natuurlijk ook wachten totdat die zwarte doos gewoon stuk gaat en een storing rapporteren. Komt een monteur vanzelf.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 19:55
Vraag. Ik had op mijn voormalige thuisserver pihole draaien als DHCP en DNS server. Op mijn nieuwe server ben ik overgestapt naar kubernetes en gebruik daar en voor de rest van het netwerk nu blocky omdat deze integreert met kubernetes en traefik. Ik mis nu alleen de DHCP die pihole eerst verzorgde.

Nou dacht ik zet de DHCP server van de Box14 weer aan. die had ik volgens mij uitgeschakelt en overgezet naar pi-hole omdat het destijds niet mogelijk was om een custom dhcp ip range toe te wijzen.

Ik zie dat een custom ip range nu wel mogelijk is, maar het invoerveld om een custom DNS adres mee te geven is nog steeds greyed out. Zonder dit kan ik de DHCP-server van de Box14 (volgens mij) nog steeds niet gebruiken dus.

Heeft iemand een idee of hier omheen te werken is binnen de firmware? Ik las in comments onder een oud topic dat het wel mogelijk is om de externe dns servers aan te passen maar daar heb ik in mijn situatie volgens mij niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 07:06
Bij ons zijn de graafwerkzaamheden voltooid en ik heb een oranje spriet voor de deur liggen/ Nu is het wachten tot aansluiting van glasvezel. Nu staat mijn postcode pas op maart/april 2025 in planning volgens KPN.

Klopt het dat als ik nu al wel glasvezel zou aanvragen dit wellicht sneller kan omdat mijn woning dan voorrang zou krijgen?

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Pagina: 1 ... 161 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen