Internet valt weg tijdens Teams call

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 18:53

Eboman

Ondertitel

iets waar ik tegenaan liep thuis, was dat ik een draadloze headset gebruikte om te bellen en deze begon de 2.4Ghz band zo druk te beinvloeden dat een andere laptop zijn wifi continue wegviel. Heb je toevallig een draadloze headset ?

Signature

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 22:30
Hierbij event log van Windows op verzoek van @rvk.
Hopelijk kunnen jullie hier chocola van maken.

13-02-2025 08:45:39
Het systeem heeft een adresconflict gevonden voor het IP-adres xxx.xxx.xx.xx, waarbij het systeem het netwerkhardwareadres 42-1A-F8-D1-CE-10 heeft. Hierdoor kan de werking van het netwerk op dit systeem verstoord zijn.

13-02-2025 08:45:40
NtpClient was unable to set a domain peer to use as a time source because of discovery error. NtpClient will try again in 15 minutes and double the reattempt interval thereafter. The error was: Kan vermelding niet vinden. (0x800706E1)

13-02-2025 08:45:40
NtpClient was unable to set a manual peer to use as a time source because of DNS resolution error on 'xxxxxxxxx,0x9'. NtpClient will try again in 15 minutes and double the reattempt interval thereafter. The error was: Host is onbekend. (0x80072AF9)

13-02-2025 08:45:41
Het systeem kan de A- of AAAA-hostbronrecords (RR's) niet registreren voor de netwerkadapter
met de volgende instellingen:

Adapternaam: {376C8B71-8469-43A4-A9E4-263A745C040B}
Hostnaam xxxxxx
Primair domeinachtervoegsel: xxxxxxxx
DNS-serverlijst:
xxx.xxx.xx.x
Update verzonden naar server: <?>
IP-adres(sen) :
xxx.xxx.xx.xx

Het systeem kan deze RR's niet registreren omdat er een time-out is opgetreden van de updateaanvraag die naar de DNS-server is verzonden. De meest waarschijnlijke oorzaak hiervan is dat de DNS-server die als autoriteit voor het registreren of bijwerken van de naam optreedt momenteel niet is gestart.

U kunt proberen de DNS-registratie van de netwerkadapter en bijbehorende instellingen handmatig uit te voeren door op de opdrachtprompt de opdracht 'ipconfig /registerdns' in te voeren. Als het probleem blijft bestaan, neemt u contact op met de systeembeheerder van de DNS-server of van het netwerk.

13-02-2025 08:56:14
Driver exit RTD3.
All the connected devices will now cause DeviceConnected events.

• Roodey
Eboman schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:12:
iets waar ik tegenaan liep thuis, was dat ik een draadloze headset gebruikte om te bellen en deze begon de 2.4Ghz band zo druk te beinvloeden dat een andere laptop zijn wifi continue wegviel. Heb je toevallig een draadloze headset ?
Nee niet aangesloten op mijn werklaptops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eboman

Eboman

Ondertitel

Dit is je oorzaak :
Het systeem heeft een adresconflict gevonden voor het IP-adres xxx.xxx.xx.xx, waarbij het systeem het netwerkhardwareadres 42-1A-F8-D1-CE-10 heeft.

Dit is een apple device, heeft die misschien een vast ip adres wat een conflict heeft met je DHCP thuis ?

Signature

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:33

rvk

Roodey schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:13:
Hierbij event log van Windows op verzoek van @rvk.
Hopelijk kunnen jullie hier chocola van maken.

Het systeem heeft een adresconflict gevonden voor het IP-adres xxx.xxx.xx.xx, waarbij het systeem het netwerkhardwareadres 42-1A-F8-D1-CE-10 heeft. Hierdoor kan de werking van het netwerk op dit systeem verstoord zijn.
YIKES. Heb je zelf iets ingesteld met vaste IP adressen?
Of gekloonde MAC adressen?

( Dit zegt natuurlijk alles :+ "Hierdoor kan de werking van het netwerk op dit systeem verstoord zijn." )

[ Voor 9% gewijzigd door rvk op 13-02-2025 10:21 ]

• Roodey
Eboman schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:16:
Dit is je oorzaak :
Het systeem heeft een adresconflict gevonden voor het IP-adres xxx.xxx.xx.xx, waarbij het systeem het netwerkhardwareadres 42-1A-F8-D1-CE-10 heeft.

Dit is een apple device, heeft die misschien een vast ip adres wat een conflict heeft met je DHCP thuis ?
We hebben 2 Apple devices in huis.
iPad van mijn zoon en een iPhone (zonder sim) van een opdrachtgever voor 2FA / mail.

Waar kan ik controleren of deze een vast ip adres heeft in relatie tot DHCP?
Ik hoop dat je dit in iets meer Jip & Janneke kunt uitleggen aan een leek zoals ik.

Update:
Kan de opdrachtgever via Intune / Bedrijfsportaal vast ip adres afdwingen? Of slaat dat nergens op?

Update2:
Vanochtend viel de ethernet verbinding snel weg. Soms gaat het ook een paar uur goed. Is dat logisch?

[ Voor 13% gewijzigd door Roodey op 13-02-2025 10:27 ]

• Eboman

Eboman

Ondertitel

Roodey schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:21:
[...]

We hebben 2 Apple devices in huis.
iPad van mijn zoon en een iPhone (zonder sim) van een opdrachtgever voor 2FA / mail.

Waar kan ik controleren of deze een vast ip adres heeft in relatie tot DHCP?
Ik hoop dat je dit in iets meer Jip & Janneke kunt uitleggen aan een leek zoals ik.
je kan beginnen met kijken welke telefoon dit is, via instellingen , algemeen, info en dan naar het mac address kijken bij Wifi-adres

Voor de DHCP , kun je zien , door op de i te drukken achter je verbonden wifi en te kijken bij configureer IP.

Is er misschien een beperking van internet thuis voor je zoon ? Dit kan een manier zijn om er om heen te werken.

Signature

• Roodey
Eboman schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:27:
[...]

je kan beginnen met kijken welke telefoon dit is, via instellingen , algemeen, info en dan naar het mac address kijken bij Wifi-adres

Voor de DHCP , kun je zien , door op de i te drukken achter je verbonden wifi en te kijken bij configureer IP.

Is er misschien een beperking van internet thuis voor je zoon ? Dit kan een manier zijn om er om heen te werken.
De iPhone geeft het volgende aan bij wifi:
Privé wifi-adres Vast
Configureer IP Automatisch

N.B. De iPhone is verbonden met het Mesh systeem en niet rechtstreeks met wifi van de Xperia Box.

Op de iPad van mijn zoon zit geen beperking qua internetfilter of iets dergelijks.

Update:
De iPad geeft het volgende aan bij wifi:
Privé wifi-adres Vast
Configureer IP Automatisch

[ Voor 7% gewijzigd door Roodey op 13-02-2025 10:46 ]

• rvk

rvk

Roodey schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:33:
[...]
N.B. De iPhone is verbonden met het Mesh systeem en niet rechtstreeks met wifi van de Xperia Box.
Dat maakt niet uit... het is allemaal 1 groot netwerk.

Is het MAC adres van die iPhone inderdaad gelijk aan die melding in de event-log?
En is het IP adres onder die "Automatisch" inderdaad ook hetzelfde?

[ Voor 8% gewijzigd door rvk op 13-02-2025 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:52
rvk schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:47:
[...]

Is het MAC adres van die iPhone inderdaad gelijk aan die melding in de event-log?
Is het 1 groot netwerk of staat het mesh netwerk als router achter de KPN router? Just checking :)

Wat het meest efficiënt is @Roodey is even je mesh omgeving uitschakelen voor 48hr. Echt de stekkers uit alles kastjes, bordspel met je kids doen :)

De KPN router voorzien van een paperclip reset en dan eens een dag werken op de kabel direct in KPN. Dan heb je maar 1 DHCP server, als dat goed werkt dan gaan we daarna kijken hoe we je mesh systeem netjes laten koppelen.

De logs helpen zeker, als je weer uitval hebt graag weer Windows logs bijsluiten.

[ Voor 35% gewijzigd door stormfly op 13-02-2025 11:03 ]

• Roodey
rvk schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:47:
[...]

Het MAC én IP adres van zowel de iPhone als iPad komen niet overeen met de melding in event-log.
Ik heb nog AirPods Pro liggen die mogelijk bij het MAC adres hoort?

• stormfly
Roodey schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:03:
[...]

Het MAC én IP adres van zowel de iPhone als iPad komen niet overeen met de melding in event-log.
Ik heb nog AirPods Pro liggen die mogelijk bij het MAC adres hoort?
Een duplicate IP ontstaat alleen bij handmatige configuratie of een dubbele DHCP server (KPN & Mesh beide als router) handmatige config heb je zo goed als uitgesloten in de input die je liet zien. Vandaar mijn zojuist gedeelde plan.

• Roodey
stormfly schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:58:
[...]

Is het 1 groot netwerk of staat het mesh netwerk als router achter de KPN router? Just checking :)

Wat het meest efficiënt is @Roodey is even je mesh omgeving uitschakelen voor 48hr. Echt de stekkers uit alles kastjes, bordspel met je kids doen :)

De KPN router voorzien van een paperclip reset en dan eens een dag werken op de kabel direct in KPN. Dan heb je maar 1 DHCP server, als dat goed werkt dan gaan we daarna kijken hoe we je mesh systeem netjes laten koppelen.

De logs helpen zeker, als je weer uitval hebt graag weer Windows logs bijsluiten.
Ik vermoed als router achter de KPN router, want Sonos moest opnieuw gekoppeld worden.
Ook Google TV moest ik verbinden met het mesh netwerk. Als ik via WIFI zoek zie ik ook het "oude" KPN WIFI netwerk nog.

Ik ga in de lunchpauze even het meshsysteem ontkoppelen en zal vanmiddag / morgenvroeg werken rechtstreeks via de kabel.

• rvk

rvk

Roodey schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:07:
[...]
Ik vermoed als router achter de KPN router, want Sonos moest opnieuw gekoppeld worden.
Ook Google TV moest ik verbinden met het mesh netwerk. Als ik via WIFI zoek zie ik ook het "oude" KPN WIFI netwerk nog.
Ik neem wel aan dat je KPN wifi netwerk wel een andere naam heeft. Anders kan dat ook wel een probleem zijn.

Met een mesh systeem zou je eigenlijk die KPN wifi gewoon uit moeten schakelen (die kan alleen maar storen). Zeker als die geen onderdeel uitmaakt van de mesh.

Als die iPhone niet dat MAC adres heeft dan is het die in ieder geval niet. Ik heb even gezocht op 42-1A-F8-D1-CE-10 maar kan daarover niets vinden (ook niet dat het een Apple device zou zijn). 42:1A is volgens mij niet Apple.

Heeft je Surface zelf misschien dit als mac adres (dus verschillende voor wifi, usb dongle en docking station)?

Je zou op de Surface dit op een command prompt kunnen tikken (Start > cmd tikken en Command uitvoeren).
code:
1
getmac /v

Dit kan ook:
code:
1
ipconfig /all | findstr Physical

of
code:
1
ipconfig /all

Bij die laatste zie je ook de IP adressen.

• Roodey
rvk schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:25:
[...]

Ik neem wel aan dat je KPN wifi netwerk wel een andere naam heeft. Anders kan dat ook wel een probleem zijn.

Met een mesh systeem zou je eigenlijk die KPN wifi gewoon uit moeten schakelen (die kan alleen maar storen). Zeker als die geen onderdeel uitmaakt van de mesh.

Als die iPhone niet dat MAC adres heeft dan is het die in ieder geval niet. Ik heb even gezocht op 42-1A-F8-D1-CE-10 maar kan daarover niets vinden (ook niet dat het een Apple device zou zijn). 42:1A is volgens mij niet Apple.

Heeft je Surface zelf misschien dit als mac adres (dus verschillende voor wifi, usb dongle en docking station)?

Je zou op de Surface dit op een command prompt kunnen tikken (Start > cmd tikken en Command uitvoeren).
code:
1
getmac /v

Dit kan ook:
code:
1
ipconfig /all | findstr Physical

of
code:
1
ipconfig /all

Bij die laatste zie je ook de IP adressen.
Wifi KPN heeft een andere naam, maar staat wel aan.
Het IP adres van de event-log is niet gelijk aan die van de Surface.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• rvk

rvk

Roodey schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:33:
[...]
Het IP adres van de event-log is niet gelijk aan die van de Surface.
Is het IP adres in de eventlog niet gewoon een intern adres (zoals 192.168.68.53) ??

Want als dit een heel ander adres is (extern) dan gebeuren er hele rare dingen op die Surface.

• poing
  • Niet online
Ik heb al meer dan een jaar hetzelfde probleem op Telenet (Belgie). Weken, zelfs maanden gaat het goed en dan plots heb ik er (heel) regelmatig last van. Als ik er last van heb, is het meerdere keren per uur. De laatste 2 dagen is het "terug van dat" ....

Mijn Wifi verbinding verbreekt niet, internet ... moeilijk te weten te komen omdat het zo kort is (en ik kan niet pingen). Op een privé Linux desktop blijft de ping echter wel vlot doorgaan, met lage latency. Aan het internet zal het dus niet liggen.

Heb USB dongle met kabel besteld & ik maakt van de gelegenheid gebruik om even via 5G te werken om te zien of ik het probleem dan nog heb.

• Roodey
rvk schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:41:
[...]

Is het IP adres in de eventlog niet gewoon een intern adres (zoals 192.168.68.53) ??

Want als dit een heel ander adres is (extern) dan gebeuren er hele rare dingen op die Surface.
Members only:

• stormfly
<knip>

[ Voor 32% gewijzigd door stormfly op 13-02-2025 12:03 ]

• stormfly
LAN IPs kan je gewoon delen, WAN IPs niet. Je zit dus in de 68 reeks toen het fout liep? Welke IP reeks zit je als je direct in het KPN modem prikt?

• Roodey
stormfly schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:00:
[...]

LAN IPs kan je gewoon delen, WAN IPs niet. Je zit dus in de 68 reeks toen het fout liep welke IP reeks zit je als je direct in het KPN modem prikt?
Alle apparaten die ik zojuist heb gecontroleerd (sommige via wifi, sommige via kabel) hebben een IP adres beginnend met 192.168.68.xx
Ik heb .54 gezien, maar ook eindigend op .60

• rvk

rvk

stormfly schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:00:
[...]
LAN IPs kan je gewoon delen, WAN IPs niet. Je zit dus in de 68 reeks toen het fout liep welke IP reeks zit je als je direct in het KPN modem prikt?
Ja, daarom wilde ik eigenlijk weten wat die x.x.x.x was in de eventlog... zolang het geen externe IP is.
Edit: O hieroverheen gelezen "IP adres is log is: 192.168.68.51".
@stormfly Hoe kwam jij bij een Apple device met MAC 42-1A-F8 prefix?

[ Voor 4% gewijzigd door rvk op 13-02-2025 12:06 ]

• stormfly
Roodey schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:03:
[...]

Alle apparaten die ik zojuist heb gecontroleerd (sommige via wifi, sommige via kabel) hebben een IP adres beginnend met 192.168.68.xx
Het laatste cijfer maakt niet uit het gaat om het “3e octet” in dit geval het blok waar 68 staat. Als 68 wijzigt als je door het huis loopt via WiFi of als je via UTP inprikt is het foute boel.

• stormfly
rvk schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:04:

@stormfly Hoe kwam jij bij een Apple device met MAC 42-1A-F8 prefix?
Dat was niet mijn uitspraak :)

• stormfly
Roodey schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:03:
[...]

Post eens een screenshot van je KPN modem LAN IP reeks en van de DHCP server?

• rvk

rvk

Je DHCP server (van je mesh router of de KPN router, degene die echt als router staat), geeft 192.168.68 en dan 50 tot en met b.v. 200 uit als IP adressen.

Als 1 apparaat al 51 heeft en een ander stelt die ook in (wat bij echte DHCP niet zou kunnen/mogen) dan krijg je dus een IP conflict.
stormfly schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:07:
[...]
Dat was niet mijn uitspraak :)
O sorry, verkeerde tag.

@Eboman Hoe kwam jij bij een Apple device met MAC 42-1A-F8 prefix?

• rvk

rvk

Is die dockingstation een Thunderbold?
Sluit die weer eens aan en voer dan nogmaals de getmac /v uit.

• stormfly
rvk schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:09:
Je DHCP server (van je mesh router of de KPN router, degene die echt als router staat), geeft 192.168.68 en dan 50 tot en met b.v. 200 uit als IP adressen.
Ik denk dat hij niet de kennis heeft om uit te sluiten wie de DHCP server is. Vandaar mijn aanpak om de stekkers te trekken.

Als het KPN modem 192.168.68.x als LAN reeks heef dan is dat handmatig aangepast en wellicht nog meer instellingen. Ik wacht nog even op de screenshots van het modem.

Een paperclip reset scheelt hem en ons veel tijd ipv door troubleshooten. Als dat 48hr stabiel is kunnen we mesh resetten en weer opbouwen.

• Roodey
stormfly schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:08:
[...]

Post eens een screenshot van je KPN modem LAN IP reeks en van de DHCP server?
Members only:

• stormfly
Dang daar zijn we bij de kern je hebt twee routers in je netwerk 192.168.68.x en 192.168.2.x . En je plugt ook direct in op het KPN modem met kabels toch? Dat is een recept voor chaos en slechte roaming en IP wisselingen.

Ben benieuwd hoe je de komende 48hr ervaart met alleen het KPN modem actief👍 echt de stekkers uit mesh want anders concludeer je mogelijk op verkeerde feiten. Wellicht overbodig maar op zolder WiFi van je device uitschakelen want de dekking is daar nu beroerd, double check of je écht op de kabel werkt direct in het KPN modem.

[ Voor 13% gewijzigd door stormfly op 13-02-2025 12:24 ]

• Roodey
stormfly schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:22:
[...]

Dang daar zijn we bij de kern je hebt twee routers in je netwerk 192.168.2.x en 192.168.2.x . En je plugt ook direct in op het KPN modem met kabels toch? Dat is een recept voor chaos en slechte roaming en IP wisselingen.

Ben benieuwd hoe je de komende 48hr ervaart met alleen het KPN modem actief👍 echt de stekkers uit mesh want anders concludeer je mogelijk op verkeerde feiten.
Bedoel je 192.168.2.x en 192.168.68.x?

Ter info. De ethernetkabel plug ik ook wel eens in, rechtstreeks in de mesh toren op de 1e verdieping.
Echter die hangt aan een kabel uit de KPN modem.

[ Voor 12% gewijzigd door Roodey op 13-02-2025 12:24 ]

• stormfly
Roodey schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:23:
[...]

Bedoel je 192.168.2.x en 192.168.68.x?
Yes :) aangepast in mijn post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
Ok. Ik ga nu lunchen en de boel ontkoppelen.
Tot dusver al heel erg bedankt iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
Members only:

[ Voor 16% gewijzigd door Roodey op 13-02-2025 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Prive wifi adres even uitzetten op Apple apparaten , zodat het daadwerkelijke MAC adres zichtbaar is!

https://support.apple.com/nl-nl/102509

[ Voor 9% gewijzigd door Dj-sannieboy op 13-02-2025 12:47 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:51

FreakNL

Well do ya punk?

Ik teams altijd via mijn iPhone en mits nodig “join” ik de call op mijn Windows laptop.

Ik zou eens proberen om een paar Teams meetings op je IPhone te doen om de laptop uit te sluiten

• Roodey
Roodey schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:13:
Laptop klant A:

13-02-2025 08:45:39 (bron tcpip)
Even de eventlog van de klant van gisteren geraadpleegd. Het conflict die we eerder hebben besproken had als bron TCPIP.
Daarom bij klant B (gisteren voor gewerkt) de eventlog gefilterd op TCPIP.
Melding:
De IPv4 TCP/IP-interface met index 2 kan niet worden gekoppeld aan de provider.

Kan dit dezelfde oorzaak hebben?

Daarnaast nog even een vraag. Heb ik in eerdere posts informatie gedeeld die gevoelig is die ik beter even kan weghalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 16:52

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Roodey schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:57:
Daarnaast nog even een vraag. Heb ik in eerdere posts informatie gedeeld die gevoelig is die ik beter even kan weghalen?
Het topic net gelezen en niets wat me opgevallen is. Sowieso kun je adressen als 192.168.x.x. gewoon delen omdat die alleen binnen jouw interne netwerk leven.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

[...]
Even de eventlog van de klant van gisteren geraadpleegd. Het conflict die we eerder hebben besproken had als bron TCPIP.
Melding:

Ja.

Ik vroeg me dus ook af of die 42-1A-F8-D1-CE-10 niet de dockingstation is. En dat als er geen verbinding meer is, dat ie dan over probeert te pakken via wifi. Want die ding/dong van ontkoppelen van usb zit mij ook niet helemaal lekker.
[...]
Ik kan geen gevoelige gegevens vinden. Interne IP adressen en MAC adressen zijn verder geen probleem. Alleen externe IP adressen zijn gevoelige info.

• stormfly
[...]

Melding:

Als je niet weet hoe ze de laptops inrichten zegt dit niets. Is het een VPN interface etc etc.

Je kunt beter toewerken naar een stabiel netwerk en dan pas in de logs duiken als er nog uitzonderingen opreden.
Mag van mij weg je kant 2 dagen je post wijzigen.

De summary is dat je mesh in octet 68 draait en KPN in octet 2 dat zijn twee losse netwerken. Terwijl je wel met kabels direct in de KPN modem prikt. En je gebruikt een /23 subnet op mesh en je deelt daar in het 68 segment wel de DNS server van 2 uit. Die mesh unit is de volgende kandidaat voor een paperclip reset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
stormfly schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:10:
[...]

Als je niet weet hoe ze de laptops inrichten zegt dit niets. Is het een VPN interface etc etc.

Je kunt beter toewerken naar een stabiel netwerk en dan pas in de logs duiken als er nog uitzonderingen opreden.

[...]
Die mesh unit is de volgende kandidaat voor een paperclip reset.
Voor telefoon/tablet/laptop die ik op zolder heb liggen om bijv. even mail te checken bij een andere klant werkt wifi nu niet, omdat KPN wifi niet tot zolder reikt.
Dus het mesh systeem mis ik nu al. Maar ik neem de 'pijn' graag voor lief.
Ik update rond 17:00-17:30 weer even of het internet de hele middag stabiel heeft gewerkt.

• stormfly
Roodey schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:18:
[...]

Voor telefoon/tablet/laptop die ik op zolder heb liggen om bijv. even mail te checken bij een andere klant werkt wifi nu niet, omdat KPN wifi niet tot zolder reikt.
Dus het mesh systeem mis ik nu al. Maar ik neem de 'pijn' graag voor lief.
Ik update rond 17:00-17:30 weer even of het internet de hele middag stabiel heeft gewerkt.
Klopt die dekking mis je in de uithoeken.

Welk mesh systeem heb je?

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 13-02-2025 14:29 ]

• Roodey
stormfly schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:29:
[...]

Klopt die dekking mis je in de uithoeken.

Welk mesh systeem heb je?
TP-Link Deco XE75 Pro 3-pack

• rvk

rvk

Roodey schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:36:
[...]
TP-Link Deco XE75 Pro 3-pack
Als dit op een glasvezel aansluiting is (met ONT) dan vraag ik me af of je dan niet beter die hele KPN Box 12b ertussenuit kunt halen. (Maar ik heb geen ervaring met een KPN lijn).

Hangt er ook vanaf of je de wifi van de KPN box dus niet meer nodig hebt en alles op de Deco's doet.

[ Voor 13% gewijzigd door rvk op 13-02-2025 14:42 ]

• stormfly

• stormfly
rvk schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:41:
[...]

Als dit op een glasvezel aansluiting is (met ONT) dan vraag ik me af of je dan niet beter die hele KPN Box 12b ertussenuit kunt halen. (Maar ik heb geen ervaring met een KPN lijn).

Hangt er ook vanaf of je de wifi van de KPN box dus niet meer nodig hebt en alles op de Deco's doet.
Goed punt. In het artikel staan wat zaken die uitgeschakeld worden als je naar AP modus over stapt. Als hij die features mist dan is het een goede optie wat jij schetst. Niet veel eigen routers zijn sterk met PPPoE bij 1Gbps dat weerhoud mij een beetje om dat voor te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
De Deco is wel een mooi systeem, maar het belangrijkste is stabiel internet. Uiteindelijk betalen we met het werken de rekeningen ;-)
Als we daardoor alleen beneden WIFI hebben is dat een gevolg die ik wel wil accepteren.
Idealiter re-integreren, mocht het internet stabiel blijven, de Deco's wel op een juiste manier.

Net even gewisseld van laptop aan de docking. Internet gaat keurig mee van laptop A naar laptop B en vervolgens weer naar laptop A. Dit ging in het verleden ook nog wel eens mis.

Fingers crossed!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:57

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Niet om het topic te kapen, maar ter toevoeging:

Ik heb ook al ruim twee jaar hetzelfde probleem.

- perfecte verbinding, tot ik in een Teams-call ga (en mijn camera gebruik)
- zonder camera in Teams werkt prima, maar als ik de camera aanzet, is het binnen een paar minuten gebeurd. Mijn Surface-laptop (issued door werk, ik heb geen adminrechten op dit ding) verliest de verbinding met internet
- mijn privelaptop (die er naast staat), blijft wel verbinding houden en laat zien dat er niks aan de hand is met de internetverbinding zelf)

- bekabeld, via wifi maakt allemaal niet uit.
- het gebeurt alleen via de KPN-verbinding, met een 5G-verbinding werkt het wel

Er is dus iets waardoor de Surface-laptop "denkt" dat er geen internetverbinding is, terwijl die er wél is (getuige de andere latop die er naast staat en wel verbinding blijft houden)

Hardware:

- MS Surface Pro laptop met i7 en 16GB RAM, uitgegeven door werkgever, met Windows 11 Enterprise
- KPN Glasvezel (1000 Mbit synchroon)
- DECO P9 Mesh (maar het probleem speelde al voor ik die heb aangeschaft)
- Bedraad aan een mesh-toren, bedraad via Powerline of bedraad rechtstreeks aan het KPN-modem, maakt niet uit - het probleem blijft spelen

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:25:
Niet om het topic te kapen, maar ter toevoeging:

Ik heb ook al ruim twee jaar hetzelfde probleem.

- perfecte verbinding, tot ik in een Teams-call ga (en mijn camera gebruik)
- zonder camera in Teams werkt prima, maar als ik de camera aanzet, is het binnen een paar minuten gebeurd. Mijn Surface-laptop (issued door werk, ik heb geen adminrechten op dit ding) verliest de verbinding met internet
- mijn privelaptop (die er naast staat), blijft wel verbinding houden en laat zien dat er niks aan de hand is met de internetverbinding zelf)

- bekabeld, via wifi maakt allemaal niet uit.
- het gebeurt alleen via de KPN-verbinding, met een 5G-verbinding werkt het wel

Er is dus iets waardoor de Surface-laptop "denkt" dat er geen internetverbinding is, terwijl die er wél is (getuige de andere latop die er naast staat en wel verbinding blijft houden)

Hardware:

- MS Surface Pro laptop met i7 en 16GB RAM, uitgegeven door werkgever, met Windows 11 Enterprise
- KPN Glasvezel (1000 Mbit synchroon)
- DECO P9 Mesh (maar het probleem speelde al voor ik die heb aangeschaft)
- Bedraad aan een mesh-toren, bedraad via Powerline of bedraad rechtstreeks aan het KPN-modem, maakt niet uit - het probleem blijft spelen
Veel overeenkomsten inderdaad.
MS Surface producten, KPN glasvezel en Deco mesh systeem.
Echter valt het internet ook weg als ik niet in Teams zit, alleen in Teams heb ik er last van omdat ik dan bevries / wegval. Ik werk veel in Excel waardoor ik in die situatie goed zonder internet kan.

Mijn advies op basis van wat ik allemaal heb geprobeerd vandaag (dankzij de tips hier) is om in je Windows logboek te kijken op het moment dat het internet wegvalt.

Logboeken > Windows-logboeken > Systeem.

• Roodey
@rvk @stormfly @Eboman de werkdag is bijna ten einde.
Internet is geen enkele keer weggevallen.
1x als test gewisseld van laptops. Ging goed.
1x 35 minuten Teamscall gehad. Ging goed.
1,5 uur liveset op de achtergrond gestreamd via YouTube. Ging goed (in het verleden ook wel).

Ik bericht morgen rond 12 uur weer.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Hoe heb je die tplink deco aangesloten?

Bekabeld? Zo ja? Op welke manier? Achter elkaar, losse switch? In de experiabox?

CISSP! Drop your encryption keys!

• Roodey
laurens0619 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:21:
Hoe heb je die tplink deco aangesloten?

Bekabeld? Zo ja? Op welke manier? Achter elkaar, losse switch? In de experiabox?
TP-Link Deco is sinds vanmiddag afgesloten.
Voorheen zat de TP-Link Deco via een ethernetkabel vanaf de Experiabox rechtstreeks in de Deco.
Ik had daarnaast een switch vanaf de Experiabox waarin de ethernetkabels naar de TV en naar de 1e verdieping zaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
In ap mode?

Zat er op de 1e ook een deco?

Als je het signaal zou volgen van deco1 naar deco2, langs welke switches kwam dat?

Reden van de vraag: als je decos verkeerd instelt (ap/router mode) of aansluit (niet compatbile switches) kun je best wat gekke dingen kriigen op een netwerk

[ Voor 38% gewijzigd door laurens0619 op 13-02-2025 18:53 ]

• rvk

rvk

Roodey schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:45:
[...]
TP-Link Deco is sinds vanmiddag afgesloten.
Voorheen zat de TP-Link Deco via een ethernetkabel vanaf de Experiabox rechtstreeks in de Deco.
Ik had daarnaast een switch vanaf de Experiabox waarin de ethernetkabels naar de TV en naar de 1e verdieping zaten.
Deco's moeten in ieder geval, als ze bedraad zijn aangesloten, met de hoofd deco verbonden zijn. Dus niet een Deco op de Experiabox en een ander via een switch. Beter zou dan zijn de switch op de eerste Deco aan te sluiten (als die switch in ieder geval IEEE 1905.1 voor de backhaul ondersteund, welk merk/type switch is dat?)

Beter is natuurlijk de Deco puur te gebruiken als enige router maar ik weet inderdaad ook niet hoe goed die de PPPoE ondersteund (wat KPN nog op glasvezel gebruikt).

• Eboman

Eboman

Ondertitel

rvk schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:09:

Als 1 apparaat al 51 heeft en een ander stelt die ook in (wat bij echte DHCP niet zou kunnen/mogen) dan krijg je dus een IP conflict.

[...]

O sorry, verkeerde tag.

@Eboman Hoe kwam jij bij een Apple device met MAC 42-1A-F8 prefix?
DIt was een wilde gok van co-pilot vermoed ik maar ik kan hem ook niet in de vendor mac address list vinden. Het beste is om die prive wifi adres uit te zetten of te controleren welk device dit specifieke adres heeft. Uitzetten is het makkelijst troubleshooten denk ik.

Signature

• rvk

rvk

Eboman schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:58:
[...]
DIt was een wilde gok van co-pilot vermoed ik maar ik kan hem ook niet in de vendor mac address list vinden. Het beste is om die prive wifi adres uit te zetten of te controleren welk device dit specifieke adres heeft. Uitzetten is het makkelijst troubleshooten denk ik.
O, yikes, "Privé wifi-adres" maakt inderdaad ook een random MAC adres aan. Ik ben niet zo bekend met Apple dus ik wist niet dat ze dat deden. Ja, dan zal zo'n onbekend adres waarschijnlijk een random MAC adres zijn.

Hopelijk komt het ook goed met het juist instellen van het hele netwerk.

[ Voor 5% gewijzigd door rvk op 13-02-2025 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Roodey schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:29:
@rvk @stormfly @Eboman de werkdag is bijna ten einde.
Internet is geen enkele keer weggevallen.
1x als test gewisseld van laptops. Ging goed.
1x 35 minuten Teamscall gehad. Ging goed.
1,5 uur liveset op de achtergrond gestreamd via YouTube. Ging goed (in het verleden ook wel).

Ik bericht morgen rond 12 uur weer.
Mooi hè :) met een simpele uitschakeling en daarmee het probleemgebied compacter maken heb je ineens dezelfde dag nog positieve conclusies :)

Blij dat @laurens0619 iets meer weet over het mesh systeem. Ik ben meer een UniFi gebruiker. Mijn voorkeur heeft altijd het gebruik van AP modus tenzij je veel kids / content filters in gebruik hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Toevallig bij ene klant bij de hand gehad, had ook Deco's in het netwerk gezet in router modus. Gebeurde ook vreemde dingen. Deze verwijdert en problemen opgelost. Zal vast een prima produkt zijn maar even erbij plaatsen kan rare dingen veroorzaken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Zaken die mis gaan bij deco:

1. In router mode laten staan maar de nodes bekabeld direct in een switch prikken, niet achter de hoofd deco
Dit kan natuurlijk niet want dan komen je aps niet bij de dhcp server van de deco. Gevolg: ze gaan draadloos verbinden.

2. Decos wel in AP maar bekabeld in switch die niet iee1905.1 compatible is. Als de switch dat niet is gaat discovery stuk en creeer je een netwerk lus omdat de decos draadloos en bedraad gaan verbinden. Over het algemeen is iedere switch iee1905.1 compatble behalve het spul wat in een odido, ziggo of (sommige) experiabox zit. Beste is aan te sluiten via losse switch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
@laurens0619 is de router modus de standaard modus? Dan heb ik de Deco met die instelling in gebruik genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Roodey schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:52:
@laurens0619 is de router modus de standaard modus? Dan heb ik de Deco met die instelling in gebruik genomen.
het is een keuze tijdens het instellen geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Roodey schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:52:
Klik in de Deco app op Meer (onderin) en klik op Geavanceerd.
Daar staat de Bewerkingsmode (Router of accesspoint)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
rvk schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:13:
[...]

Klik in de Deco app op Meer (onderin) en klik op Geavanceerd.
Daar staat de Bewerkingsmode (Router of accesspoint)
Dacht dat dat niet meer werkte nu Deco ontkoppelt is, maar standaard inderdaad in Wifi-router modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Roodey schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:25:
[...]

Dacht dat dat niet meer werkte nu Deco ontkoppelt is, maar standaard inderdaad in Wifi-router modus.
en hoe liepen de kabels? Kun je daar plaatje van maken? (Schematisch)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
laurens0619 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:32:
[...]

en hoe liepen de kabels? Kun je daar plaatje van maken? (Schematisch)
Hopelijk is het duidelijk zo. Op basis van de kennis van gisteren / vandaag begrijp ik wel wat er in het verleden mis ging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtTRWSglreimBd1yC1rWdw6PR9Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bt0jLUuZpbZQZOx2RjsXdvXf.png?f=fotoalbum_large

Update:
KPN router, main deco en switch hangen in de meterkast.

[ Voor 4% gewijzigd door Roodey op 14-02-2025 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Persoonlijk zou ik dan de main Deco direct aan de ONT hangen (KPN ertussen uit).
Je zegt overigens dat de main Deco in routermode staat, dan is deze config niet just want de Deco op 1e verd staat niet in serie op de main Deco aangesloten (als je die aan de kabel op de switch hangt).

Ik zou dus:

ONT -> main Deco -> switch -> TV + kabel 1e verd op Deco + kabel 2e verd op Deco

En dan de zolder de laptop op de Deco aansluiten want dan is die laptop ook bekabeld.
Laptop draadloos kan uiteraard ook maar mijn voorkeur heeft altijd op kabel als dat mogelijk is.

Welke Deco set is het overigens? M5. Er moet n.l. ook even gekeken wat je met IGMP snooping moet doen voor de TV.

https://community.kpn.com...tie-met-kpn-box-12-606477

En als je de KPN box er wel aan laat hangen dan zou je in ieder geval de Deco's aan moeten sluiten OP de main Deco, niet op de switch. En ze moeten dan in Access point mode staan.

[ Voor 10% gewijzigd door rvk op 14-02-2025 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Kan de deco KPN IPTV aan qua WAN configuratie voor vlan 4? Dat is een eis als je de KPN router verwijderd?

[ Voor 18% gewijzigd door stormfly op 14-02-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
De Deco op de 2e verdieping krijg ik nooit bekabeld toch?
Ik kan wel een ethernet kabel in die Deco pluggen, maar die Deco is dan draadloos verbonden met de Deco op de 1e verdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
stormfly schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:31:
Kan de deco KPN IPTV aan qua WAN configuratie voor vlan 4? Dat is een eis als je de KPN router verwijderd?
https://community.kpn.com...o-zonder-kpn-modem-610042

@rvk TP-Link Deco XE75 Pro 3-pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Roodey schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:31:
De Deco op de 2e verdieping krijg ik nooit bekabeld toch?
Ik kan wel een ethernet kabel in die Deco pluggen, maar die Deco is dan draadloos verbonden met de Deco op de 1e verdieping.
Ik zag een kabel van de meterkast naar de zolder (laptop) lopen.
Je had ook een kabel van 1e verdieping naar de zolder laptop.
Waren dat geen vaste kabels?

Als er geen vaste kabel naar de zolder loopt dan sluit je die zolder Deco inderdaad gewoon niet aan. Die pikt dan de mesh op van het punt op de 1e verdieping. Minder snel en efficient maar waarschijnlijk wel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Roodey
Snap het plaatje niet helemaal. Er liepen 3 kabels van de switch naar de kpn router?

Los van die kabels:
De manier waarop je hem nu aangesloten had zorgde ervoor dat de Deco niet bedraad ondelring verbonden was maar draadloos.

Als je de deco in router mode wilt aansluiten, dat kan, dan moet je het als volgt aansluiten:
Meterkast:
Experiabox > 1 Kabel naar je hoofd deco op WAN/Lan 1. Verder nits in de Experiabox aansluiten
Hoofd deco> 1 Kabel naar je switch vanuit Lan 2
Switch: Alles op aansluiten, inclusief Deco 2 die een etage hoger staat

Deco 3, draadloos verbonden met Deco 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
rvk schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:48:
[...]

Ik zag een kabel van de meterkast naar de zolder (laptop) lopen.
Je had ook een kabel van 1e verdieping naar de zolder laptop.
Waren dat geen vaste kabels?

Als er geen vaste kabel naar de zolder loopt dan sluit je die zolder Deco inderdaad gewoon niet aan. Die pikt dan de mesh op van het punt op de 1e verdieping. Minder snel en efficient maar waarschijnlijk wel voldoende.
Ik snap de veroorzaakte verwarring. Dat is de netwerkkabel die ik elke werkdag naar beneden doe via het trapgat. Aan het einde van de werkdag haal ik de kabel weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
laurens0619 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:48:
@Roodey
Snap het plaatje niet helemaal. Er liepen 3 kabels van de switch naar de kpn router?

Los van die kabels:
De manier waarop je hem nu aangesloten had zorgde ervoor dat de Deco niet bedraad ondelring verbonden was maar draadloos.

Als je de deco in router mode wilt aansluiten, dat kan, dan moet je het als volgt aansluiten:
Meterkast:
Experiabox > 1 Kabel naar je hoofd deco op WAN/Lan 1. Verder nits in de Experiabox aansluiten
Hoofd deco> 1 Kabel naar je switch vanuit Lan 2
Switch: Alles op aansluiten, inclusief Deco 2 die een etage hoger staat

Deco 3, draadloos verbonden met Deco 2
Is dat de beste oplossing of is de accesspoint oplossing beter?
Er liep 1 kabel van KPN router naar switch en de rest was 'uitgaand' vanaf de switch naar o.a. 1e verdieping / TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
Vanochtend gewerkt zonder problemen. Vanochtend de ethernetkabel aangesloten in de netwerkswitch.
Tussendoor 10 minuten via Teams gebeld.

In verband met de voorjaarsvakantie kan ik komende week niets testen.

Mijn voorstel is als volgt:
Maandag 24 februari heb ik 8 uur Teams staan.
Die dag wil ik als finale test bestempelen.
Gaat dit helemaal probleemloos met de huidige setup? Dan voorzichtig weer opbouwen op basis van de gekozen setup van @laurens0619.

@ Moderator: Gelieve dit topic nog niet sluiten, omdat er komende week weinig/geen activiteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Roodey schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:11:
[...]

Er liep 1 kabel van KPN router naar switch en de rest was 'uitgaand' vanaf de switch naar o.a. 1e verdieping / TV.
Het maakt niet zoveel uit. Voordeel van AP mode is dat de hoofd deco niet perse in de meterkast hoeft te staan.

Wil je het in AP mode? Zorg dan dat alle deco's uitkomen in die losse switch. dus niet 1 deco de experiabox in en de andere de switch in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Roodey schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:11:
[...]

Als ik jou toets op netwerkkennis dan zou mijn advies zijn gebruik AP modus. Zodat je ook KPN kan bellen bij modem problemen. Kunnen ze even inloggen en meekijken met je. No offense, ik kan helemaal niets met excel wat weer jouw vakgebied is. Keep it simple zou mijn advies zijn.
laurens0619 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:21:
[...]

Wil je het in AP mode? Zorg dan dat alle deco's uitkomen in die losse switch. dus niet 1 deco de experiabox in en de andere de switch in.
Exact alle deco’s in de switch en dan degene op zolder draadloos meshed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

laurens0619 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:48:
@Roodey
Meterkast:
Als de Deco in router mode gaat dan heb je de Experiabox toch niet meer nodig? De Deco kan direct op de ONT (glasvezelbox).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
rvk schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:54:
[...]

Als de Deco in router mode gaat dan heb je de Experiabox toch niet meer nodig? De Deco kan direct op de ONT (glasvezelbox).
Kan, tenzij telefonie gebruiken of IPTV in multicast modus willen blijven gebnruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

Als de Deco's in AP mode gaan zou ik wel adviseren de wifi van de Experiabox uit te schakelen. Die gaat anders alleen maar storen op de Deco's en die staan in mesh en dat wil je zo houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
stormfly schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:53:
[...]

Als ik jou toets op netwerkkennis dan zou mijn advies zijn gebruik AP modus. Zodat je ook KPN kan bellen bij modem problemen. Kunnen ze even inloggen en meekijken met je. No offense, ik kan helemaal niets met excel wat weer jouw vakgebied is. Keep it simple zou mijn advies zijn.

[...]

Exact alle deco’s in de switch en dan degene op zolder draadloos meshed.
Haha geen probleem hoor. Ik ben allang dankbaar dat jullie zoveel geduld met mij hebben.
PPPoE, Snooping, VLAN, WAN, LAN, etc. Veel termen die voor een leek erg overweldigend zijn. Sommige dingen snap ik, maar de gevolgen zijn lastig te overzien vanwege het missen van de expertise.

Ik neig dan naar AP modus met KPN wifi uit.
Ik zal na 24 februari een schets maken en als jullie dan eens zijn met de opstelling richt ik dat zo in.

Goed weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
Dag @rvk @stormfly @laurens0619 @Eboman

Ik tag jullie even, omdat jullie mij zo goed hebben geholpen met het vinden van het probleem.
Even periode druk geweest met werk waardoor de tijd / energie ontbrak om de Deco's weer aan te sluiten.
Inmiddels heb ik de tijd gevonden om dit aan te sluiten.
Afgelopen periode heeft het internet goed gewerkt toen de Deco's niet aangesloten waren.

Op basis van dit topic:
- Wil ik kiezen voor AP modus zodat KPN ondersteuning kan bieden bij problemen.
- Ga ik WiFi van KPN uitzetten in AP modus obv bericht @rvk.

Nu het technische deel:
- Meterkast bevat ONT + KPN Experiabox + Deco hoofdaansluiting + Switch
- Meterkast bevat ook loze leidingen gevuld met ethernetkabels afkomstig van TV woonkamer, veranda, slaapkamer 1e verdieping.

Hoe ik het ga aansluiten is mij nog niet helemaal duidelijk.
Omdat er eerst geschetst is om ONT > KPN Experiabox > Hoofd deco > Switch > Rest gezegd is. Maar dat ging meen ik om router modus.
Ik wil dus voor AP modus gaan.
Ik denk dan dat het als volgt moet:
ONT > KPN Experiabox > Switch > Alle deco's incl hoofd deco in switch
Maak het dan nog uit of ik bijv. ethernetkabel tv woonkamer rechtstreeks in KPN Experiabox prik omdat het straks in AP modus draait?
Ik zal geen enkele ethernetkabel rechtstreeks in een deco steken.
Vanaf de 1e verdieping loopt dus ook een ethernetkabel (aangesloten in deco 1e verd.) via de loze leiding en die zal ik dus aansluiten op de switch.
Voor werk trek ik elke dag de ethernetkabel naar beneden en prik die in de switch.

Is dit zo juist/werkbaar in de AP modus?

Update:
In AP modus maakt het eigenlijk niet uit lees ik.
"When the Deco is configured in Access Point mode, you can wire satellite Deco nodes to any Deco unit, or the main modem/router."

Schets (excuses voor de slechte tekenskills):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXS_PzXTzG0WnWoerlW575Psu1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcz4m4P5OzxmJQnTLFZpDChw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Roodey op 18-06-2025 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
@Roodey je kan alles in een switch steken als dat je vraag is? Op de KPN STB na die moet direct in het KPN modem ivm multicast. Omdat je er een switch achter zet is alles hetzelfde netwerksegment/vlan en dan kan je zoveel mogelijk deco's bedraad aansluiten voor een optimaal wifi netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
stormfly schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:34:
@Roodey je kan alles in een switch steken als dat je vraag is? Op de KPN STB na die moet direct in het KPN modem ivm multicast. Omdat je er een switch achter zet is alles hetzelfde netwerksegment/vlan en dan kan je zoveel mogelijk deco's bedraad aansluiten voor een optimaal wifi netwerk.
Oke, dank. Maakt het verder nog uit als ik andere kabels rechtstreeks in de KPN modem steek? Los van de Deco's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Roodey schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:56:
[...]

Oke, dank. Maakt het verder nog uit als ik andere kabels rechtstreeks in de KPN modem steek? Los van de Deco's?
Nope, alle KPN TV's beneden en/of boven in het KPN modem en de rest maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
Ik heb gisteravond de hoofd Deco aangesloten op de switch. Dat ging snel. Daarna de bewerkingsmodus van router omgezet naar access point.
Vanochtend vroeg de andere twee Deco's aangesloten. Dat ging in eerste instantie goed, maar al snel brandde de lampjes van de twee Deco's rood.
Voor mijn Teamscall nog snel de firmware van de Deco op de 1e verdieping kunnen updaten. Zolder niet gelukt.
Vervolgens mijn Teamscall ingegaan en wederom één en al internetproblemen. Met schaamrood op de kaken snel de Deco's weer verwijderd en na een reboot van KPN modem/router werkte alles weer zoals verwacht.

Voor mijn gevoel weer terug bij af en baal als een stekker.
Woont er iemand in Oost-Nederland die tegen betaling dit kan aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Roodey schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:53:
Ik heb gisteravond de hoofd Deco aangesloten op de switch. Dat ging snel. Daarna de bewerkingsmodus van router omgezet naar access point.
Vanochtend vroeg de andere twee Deco's aangesloten. Dat ging in eerste instantie goed, maar al snel brandde de lampjes van de twee Deco's rood.
Heb je de Deco's wel op elkaar aangesloten? Of op een switch? Welke switch want die moet wel backhaul IEEE 1905.1 protocol ondersteunen. (Ik weet verder niet of box12 dat doet en als je die al hebt moet je mesh daarin uitschakelen)

Verder lees ik niets meer over of je nu weer ip conflicten krijgt (zoals waar dit topic mee begonnen is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
rvk schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:54:
[...]

Heb je de Deco's wel op elkaar aangesloten? Of op een switch? Welke switch want die moet wel backhaul IEEE 1905.1 protocol ondersteunen. (Ik weet verder niet of box12 dat doet en als je die al hebt moet je mesh daarin uitschakelen)

Verder lees ik niets meer over of je nu weer ip conflicten krijgt (zoals waar dit topic mee begonnen is).
KPN modem via ethernet naar switch.
Switch via ethernet naar hoofd Deco.
Switch via ethernet (via loze leiding) naar Deco op 1e verdieping.
Deco op 2e verdieping draadloos.

Ik heb de TP-Link TL-SG105. Via productpagina kan ik geen IEEE 1905.1 vinden.
Via Reddit geeft iemand aan dat het met Deco moet werken: https://www.reddit.com/r/...5_support_wired_backhaul/

Qua conflicten heb ik niet kunnen kijken, omdat de verbinding weg viel tijdens de call.
Zal zo even de Windows logging doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
rvk schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:54:
[...]

@Roodey dit is wel een goed punt, je kan nog proberen om alle Deco's op de TP link te plaatsen. Blijkbaar is dat backhaul protocol noodzakelijk voor een goede werking. Door het binnen één switch te houden verhoog je de kans op suc6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
stormfly schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:04:
[...]

@Roodey dit is wel een goed punt, je kan nog proberen om alle Deco's op de TP link te plaatsen. Blijkbaar is dat backhaul protocol noodzakelijk voor een goede werking. Door het binnen één switch te houden verhoog je de kans op suc6.
Dag @stormfly, zie mijn reactie boven deze van jou. Ik heb alle Deco's op de switch geplaatst. Echter alleen de Deco op zolder draadloos, want geen ethernet op zolder.
Kan het nog met smart-DHCP te maken hebben? Deze stond ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Roodey schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:07:
[...]

Dag @stormfly, zie mijn reactie boven deze van jou. Ik heb alle Deco's op de switch geplaatst. Echter alleen de Deco op zolder draadloos, want geen ethernet op zolder.
Kan het nog met smart-DHCP te maken hebben? Deze stond ingeschakeld.
Ik heb helaas geen deco kennis op dat niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
We hebben hier toevallig vandaag een monteur van Expert voor iets anders.
Hij zegt dat de Deco, indien bekabeld, aan elkaar gelust moeten zijn.
Waar ik de Deco op de 1e verdieping in de switch heb gestoken moet dan volgens hem in de ethernet ingang in de hoofd Deco.
Dat kan ik nog wel eens proberen dit weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:51

FreakNL

Well do ya punk?

Sowieso gaat alles bekabeld aansluiten helpen.

Ik heb persoonlijk geen vertrouwen in wireless backhaul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Als ze in AP staan mogen ze ook gewoon op de switch dacht ik. Als de eerste in router staat dan moeten ze wel daarvandaan. Zie ook eerder gepost plaatje (onderaan, onderste voorbeeld in AP).

De TP-Link TL-SG105 lijkt me verder geen probleem. Ik meen dat vrijwel alle TP-Link's IEEE 1905.1 ondersteunen.

Smart dhcp zou ik wel uitzetten. Dat zou betekenen dat als de dhcp van de router niet bereikbaar is, die van de Deco overpakken. Dat wil je zeker niet. Dit zou dus ook tot dubbele nummers kunnen leiden (als de router bv te langzaam start). Zet dat dus uit.

En dan inderdaad in de event logs kijken of je nog van die ip waarschuwingen hebt (want die kunnen wel je hele netwerk overhoop gooien).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f51j6dLo1gC5Z2inf-deXnGD50M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mVibYGQB5XUFezrrD4ME2rxC.avif?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door rvk op 20-06-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
In de logging vind ik:
DNS Client Events
Het systeem kan de A- of AAAA-hostbronrecords (RR's) niet registreren voor de netwerkadapter
met de volgende instellingen:
<instellingen weggehaald>

Het systeem kan deze RR's niet registreren omdat er een time-out is opgetreden van de updateaanvraag die naar de DNS-server is verzonden. De meest waarschijnlijke oorzaak hiervan is dat de DNS-server die als autoriteit voor het registreren of bijwerken van de naam optreedt momenteel niet is gestart.

U kunt proberen de DNS-registratie van de netwerkadapter en bijbehorende instellingen handmatig uit te voeren door op de opdrachtprompt de opdracht 'ipconfig /registerdns' in te voeren. Als het probleem blijft bestaan, neemt u contact op met de systeembeheerder van de DNS-server of van het netwerk.

Schannel
Er is een onherstelbare fout opgetreden bij het maken van een TLS-referentie voor client. De interne foutstatus is 10013.

Time-Service
NtpClient was unable to set a domain peer to use as a time source because of discovery error. NtpClient will try again in 15 minutes and double the reattempt interval thereafter. The error was: Kan vermelding niet vinden. (0x800706E1)

Netwtw10
7021 - Connection telemetry fields and analysis usage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
rvk schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:55:
Als ze in AP staan mogen ze ook gewoon op de switch dacht ik. Als de eerste in router staat dan moeten ze wel daarvandaan. Zie ook eerder gepost plaatje (onderaan, onderste voorbeeld in AP).

De TP-Link TL-SG105 lijkt me verder geen probleem. Ik meen dat vrijwel alle TP-Link's IEEE 1905.1 ondersteunen.

Smart dhcp zou ik wel uitzetten. Dat zou betekenen dat als de dhcp van de router niet bereikbaar is, die van de Deco overpakken. Dat wil je zeker niet. Dit zou dus ook tot dubbele nummers kunnen leiden (als de router bv te langzaam start). Zet dat dus uit.

En dan inderdaad in de event logs kijken of je nog van die ip waarschuwingen hebt (want die kunnen wel je hele netwerk overhoop gooien).

[Afbeelding]
Op basis van de onderste setup (uit jouw afbeelding) heb ik het ingesteld. Uiteraard eerst in router modus ook alles vanaf de switch, want dat is de standaard instelling die je daarna pas kunt aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
Vrijdagavond toch nog eens e.e.a. aangesloten, alleen dan op de begane grond en alles bekabeld in een lus in de hoofd Deco. Hoofd Deco rechtstreeks in KPN modem.
De laatste Deco op deze manier kunnen bijwerken naar de nieuwste firmware. Daarna alles herstart.
Tot op heden werkt het goed en geven de Deco torens geen error (rood lampje).
Ik ga komende week weer bekabeld werken vanaf woensdag. Dat wordt de grote test i.c.m. Teams calls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Roodey schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:01:
Vrijdagavond toch nog eens e.e.a. aangesloten, alleen dan op de begane grond en alles bekabeld in een lus in de hoofd Deco.
"In een lus" ?

Ik hoop dat je weet dat Ethernet niet in een lus aangesloten wordt. (Want dat kan dan wel je problemen verklaren 😉)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
rvk schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:41:
[...]

"In een lus" ?

Ik hoop dat je weet dat Ethernet niet in een lus aangesloten wordt. (Want dat kan dan wel je problemen verklaren 😉)
Niet goed verwoord dan.
De ethernet kabels van de andere Deco's in de hoofd Deco gestoken. De Deco app geeft dan een lus logo weer qua setup tussen de Deco's. Vandaar dat ik het zo noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-09 07:33
Volgens mij heb je idd dit plaatje nodig. Als je zorgt dat je hieraan voldoet, zou er geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
MallePietje schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:29:
[...]

Volgens mij heb je idd dit plaatje nodig. Als je zorgt dat je hieraan voldoet, zou er geen probleem moeten zijn.
Dat plaatje heb ik gebruikt.
Ik heb de onderste setup in AP modus gebruikt. Dat werkte niet.
Ik heb nu de bovenste setup in AP modus. Tot op heden (vanochtend 3e toren zonder kabel aangesloten) gaat het goed.
Pagina: 1 2 Laatste