Internet valt weg tijdens Teams call

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:30
stormfly schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:53:
[...]

Als ik jou toets op netwerkkennis dan zou mijn advies zijn gebruik AP modus. Zodat je ook KPN kan bellen bij modem problemen. Kunnen ze even inloggen en meekijken met je. No offense, ik kan helemaal niets met excel wat weer jouw vakgebied is. Keep it simple zou mijn advies zijn.

[...]

Exact alle deco’s in de switch en dan degene op zolder draadloos meshed.
Haha geen probleem hoor. Ik ben allang dankbaar dat jullie zoveel geduld met mij hebben.
PPPoE, Snooping, VLAN, WAN, LAN, etc. Veel termen die voor een leek erg overweldigend zijn. Sommige dingen snap ik, maar de gevolgen zijn lastig te overzien vanwege het missen van de expertise.

Ik neig dan naar AP modus met KPN wifi uit.
Ik zal na 24 februari een schets maken en als jullie dan eens zijn met de opstelling richt ik dat zo in.

Goed weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
Dag @rvk @stormfly @laurens0619 @Eboman

Ik tag jullie even, omdat jullie mij zo goed hebben geholpen met het vinden van het probleem.
Even periode druk geweest met werk waardoor de tijd / energie ontbrak om de Deco's weer aan te sluiten.
Inmiddels heb ik de tijd gevonden om dit aan te sluiten.
Afgelopen periode heeft het internet goed gewerkt toen de Deco's niet aangesloten waren.

Op basis van dit topic:
- Wil ik kiezen voor AP modus zodat KPN ondersteuning kan bieden bij problemen.
- Ga ik WiFi van KPN uitzetten in AP modus obv bericht @rvk.

Nu het technische deel:
- Meterkast bevat ONT + KPN Experiabox + Deco hoofdaansluiting + Switch
- Meterkast bevat ook loze leidingen gevuld met ethernetkabels afkomstig van TV woonkamer, veranda, slaapkamer 1e verdieping.

Hoe ik het ga aansluiten is mij nog niet helemaal duidelijk.
Omdat er eerst geschetst is om ONT > KPN Experiabox > Hoofd deco > Switch > Rest gezegd is. Maar dat ging meen ik om router modus.
Ik wil dus voor AP modus gaan.
Ik denk dan dat het als volgt moet:
ONT > KPN Experiabox > Switch > Alle deco's incl hoofd deco in switch
Maak het dan nog uit of ik bijv. ethernetkabel tv woonkamer rechtstreeks in KPN Experiabox prik omdat het straks in AP modus draait?
Ik zal geen enkele ethernetkabel rechtstreeks in een deco steken.
Vanaf de 1e verdieping loopt dus ook een ethernetkabel (aangesloten in deco 1e verd.) via de loze leiding en die zal ik dus aansluiten op de switch.
Voor werk trek ik elke dag de ethernetkabel naar beneden en prik die in de switch.

Is dit zo juist/werkbaar in de AP modus?

Update:
In AP modus maakt het eigenlijk niet uit lees ik.
"When the Deco is configured in Access Point mode, you can wire satellite Deco nodes to any Deco unit, or the main modem/router."

Schets (excuses voor de slechte tekenskills):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXS_PzXTzG0WnWoerlW575Psu1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcz4m4P5OzxmJQnTLFZpDChw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Roodey op 18-06-2025 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
@Roodey je kan alles in een switch steken als dat je vraag is? Op de KPN STB na die moet direct in het KPN modem ivm multicast. Omdat je er een switch achter zet is alles hetzelfde netwerksegment/vlan en dan kan je zoveel mogelijk deco's bedraad aansluiten voor een optimaal wifi netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
stormfly schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:34:
@Roodey je kan alles in een switch steken als dat je vraag is? Op de KPN STB na die moet direct in het KPN modem ivm multicast. Omdat je er een switch achter zet is alles hetzelfde netwerksegment/vlan en dan kan je zoveel mogelijk deco's bedraad aansluiten voor een optimaal wifi netwerk.
Oke, dank. Maakt het verder nog uit als ik andere kabels rechtstreeks in de KPN modem steek? Los van de Deco's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Roodey schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:56:
[...]

Oke, dank. Maakt het verder nog uit als ik andere kabels rechtstreeks in de KPN modem steek? Los van de Deco's?
Nope, alle KPN TV's beneden en/of boven in het KPN modem en de rest maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
Ik heb gisteravond de hoofd Deco aangesloten op de switch. Dat ging snel. Daarna de bewerkingsmodus van router omgezet naar access point.
Vanochtend vroeg de andere twee Deco's aangesloten. Dat ging in eerste instantie goed, maar al snel brandde de lampjes van de twee Deco's rood.
Voor mijn Teamscall nog snel de firmware van de Deco op de 1e verdieping kunnen updaten. Zolder niet gelukt.
Vervolgens mijn Teamscall ingegaan en wederom één en al internetproblemen. Met schaamrood op de kaken snel de Deco's weer verwijderd en na een reboot van KPN modem/router werkte alles weer zoals verwacht.

Voor mijn gevoel weer terug bij af en baal als een stekker.
Woont er iemand in Oost-Nederland die tegen betaling dit kan aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:07

rvk

Roodey schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:53:
Ik heb gisteravond de hoofd Deco aangesloten op de switch. Dat ging snel. Daarna de bewerkingsmodus van router omgezet naar access point.
Vanochtend vroeg de andere twee Deco's aangesloten. Dat ging in eerste instantie goed, maar al snel brandde de lampjes van de twee Deco's rood.
Heb je de Deco's wel op elkaar aangesloten? Of op een switch? Welke switch want die moet wel backhaul IEEE 1905.1 protocol ondersteunen. (Ik weet verder niet of box12 dat doet en als je die al hebt moet je mesh daarin uitschakelen)

Verder lees ik niets meer over of je nu weer ip conflicten krijgt (zoals waar dit topic mee begonnen is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
rvk schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:54:
[...]

Heb je de Deco's wel op elkaar aangesloten? Of op een switch? Welke switch want die moet wel backhaul IEEE 1905.1 protocol ondersteunen. (Ik weet verder niet of box12 dat doet en als je die al hebt moet je mesh daarin uitschakelen)

Verder lees ik niets meer over of je nu weer ip conflicten krijgt (zoals waar dit topic mee begonnen is).
KPN modem via ethernet naar switch.
Switch via ethernet naar hoofd Deco.
Switch via ethernet (via loze leiding) naar Deco op 1e verdieping.
Deco op 2e verdieping draadloos.

Ik heb de TP-Link TL-SG105. Via productpagina kan ik geen IEEE 1905.1 vinden.
Via Reddit geeft iemand aan dat het met Deco moet werken: https://www.reddit.com/r/...5_support_wired_backhaul/

Qua conflicten heb ik niet kunnen kijken, omdat de verbinding weg viel tijdens de call.
Zal zo even de Windows logging doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
rvk schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:54:
[...]

@Roodey dit is wel een goed punt, je kan nog proberen om alle Deco's op de TP link te plaatsen. Blijkbaar is dat backhaul protocol noodzakelijk voor een goede werking. Door het binnen één switch te houden verhoog je de kans op suc6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
stormfly schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:04:
[...]

@Roodey dit is wel een goed punt, je kan nog proberen om alle Deco's op de TP link te plaatsen. Blijkbaar is dat backhaul protocol noodzakelijk voor een goede werking. Door het binnen één switch te houden verhoog je de kans op suc6.
Dag @stormfly, zie mijn reactie boven deze van jou. Ik heb alle Deco's op de switch geplaatst. Echter alleen de Deco op zolder draadloos, want geen ethernet op zolder.
Kan het nog met smart-DHCP te maken hebben? Deze stond ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Roodey schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:07:
[...]

Dag @stormfly, zie mijn reactie boven deze van jou. Ik heb alle Deco's op de switch geplaatst. Echter alleen de Deco op zolder draadloos, want geen ethernet op zolder.
Kan het nog met smart-DHCP te maken hebben? Deze stond ingeschakeld.
Ik heb helaas geen deco kennis op dat niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
We hebben hier toevallig vandaag een monteur van Expert voor iets anders.
Hij zegt dat de Deco, indien bekabeld, aan elkaar gelust moeten zijn.
Waar ik de Deco op de 1e verdieping in de switch heb gestoken moet dan volgens hem in de ethernet ingang in de hoofd Deco.
Dat kan ik nog wel eens proberen dit weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:39

FreakNL

Well do ya punk?

Sowieso gaat alles bekabeld aansluiten helpen.

Ik heb persoonlijk geen vertrouwen in wireless backhaul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Als ze in AP staan mogen ze ook gewoon op de switch dacht ik. Als de eerste in router staat dan moeten ze wel daarvandaan. Zie ook eerder gepost plaatje (onderaan, onderste voorbeeld in AP).

De TP-Link TL-SG105 lijkt me verder geen probleem. Ik meen dat vrijwel alle TP-Link's IEEE 1905.1 ondersteunen.

Smart dhcp zou ik wel uitzetten. Dat zou betekenen dat als de dhcp van de router niet bereikbaar is, die van de Deco overpakken. Dat wil je zeker niet. Dit zou dus ook tot dubbele nummers kunnen leiden (als de router bv te langzaam start). Zet dat dus uit.

En dan inderdaad in de event logs kijken of je nog van die ip waarschuwingen hebt (want die kunnen wel je hele netwerk overhoop gooien).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f51j6dLo1gC5Z2inf-deXnGD50M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mVibYGQB5XUFezrrD4ME2rxC.avif?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door rvk op 20-06-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
In de logging vind ik:
DNS Client Events
Het systeem kan de A- of AAAA-hostbronrecords (RR's) niet registreren voor de netwerkadapter
met de volgende instellingen:
<instellingen weggehaald>

Het systeem kan deze RR's niet registreren omdat er een time-out is opgetreden van de updateaanvraag die naar de DNS-server is verzonden. De meest waarschijnlijke oorzaak hiervan is dat de DNS-server die als autoriteit voor het registreren of bijwerken van de naam optreedt momenteel niet is gestart.

U kunt proberen de DNS-registratie van de netwerkadapter en bijbehorende instellingen handmatig uit te voeren door op de opdrachtprompt de opdracht 'ipconfig /registerdns' in te voeren. Als het probleem blijft bestaan, neemt u contact op met de systeembeheerder van de DNS-server of van het netwerk.

Schannel
Er is een onherstelbare fout opgetreden bij het maken van een TLS-referentie voor client. De interne foutstatus is 10013.

Time-Service
NtpClient was unable to set a domain peer to use as a time source because of discovery error. NtpClient will try again in 15 minutes and double the reattempt interval thereafter. The error was: Kan vermelding niet vinden. (0x800706E1)

Netwtw10
7021 - Connection telemetry fields and analysis usage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
rvk schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:55:
Als ze in AP staan mogen ze ook gewoon op de switch dacht ik. Als de eerste in router staat dan moeten ze wel daarvandaan. Zie ook eerder gepost plaatje (onderaan, onderste voorbeeld in AP).

De TP-Link TL-SG105 lijkt me verder geen probleem. Ik meen dat vrijwel alle TP-Link's IEEE 1905.1 ondersteunen.

Smart dhcp zou ik wel uitzetten. Dat zou betekenen dat als de dhcp van de router niet bereikbaar is, die van de Deco overpakken. Dat wil je zeker niet. Dit zou dus ook tot dubbele nummers kunnen leiden (als de router bv te langzaam start). Zet dat dus uit.

En dan inderdaad in de event logs kijken of je nog van die ip waarschuwingen hebt (want die kunnen wel je hele netwerk overhoop gooien).

[Afbeelding]
Op basis van de onderste setup (uit jouw afbeelding) heb ik het ingesteld. Uiteraard eerst in router modus ook alles vanaf de switch, want dat is de standaard instelling die je daarna pas kunt aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
Vrijdagavond toch nog eens e.e.a. aangesloten, alleen dan op de begane grond en alles bekabeld in een lus in de hoofd Deco. Hoofd Deco rechtstreeks in KPN modem.
De laatste Deco op deze manier kunnen bijwerken naar de nieuwste firmware. Daarna alles herstart.
Tot op heden werkt het goed en geven de Deco torens geen error (rood lampje).
Ik ga komende week weer bekabeld werken vanaf woensdag. Dat wordt de grote test i.c.m. Teams calls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Roodey schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:01:
Vrijdagavond toch nog eens e.e.a. aangesloten, alleen dan op de begane grond en alles bekabeld in een lus in de hoofd Deco.
"In een lus" ?

Ik hoop dat je weet dat Ethernet niet in een lus aangesloten wordt. (Want dat kan dan wel je problemen verklaren 😉)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
rvk schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:41:
[...]

"In een lus" ?

Ik hoop dat je weet dat Ethernet niet in een lus aangesloten wordt. (Want dat kan dan wel je problemen verklaren 😉)
Niet goed verwoord dan.
De ethernet kabels van de andere Deco's in de hoofd Deco gestoken. De Deco app geeft dan een lus logo weer qua setup tussen de Deco's. Vandaar dat ik het zo noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-09 07:33
Volgens mij heb je idd dit plaatje nodig. Als je zorgt dat je hieraan voldoet, zou er geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
MallePietje schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:29:
[...]

Volgens mij heb je idd dit plaatje nodig. Als je zorgt dat je hieraan voldoet, zou er geen probleem moeten zijn.
Dat plaatje heb ik gebruikt.
Ik heb de onderste setup in AP modus gebruikt. Dat werkte niet.
Ik heb nu de bovenste setup in AP modus. Tot op heden (vanochtend 3e toren zonder kabel aangesloten) gaat het goed.
Pagina: 1 2 Laatste