[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 179 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:03
Barre73 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 07:35:
[...]

Met alle respect: nee, dit heeft niks te maken met XPON of GPON. Dat begin en eind DP (meestal wordt die laatste een cascade DP genoemd) is al gebruikelijk sinds 2016 toen Reggefiber begon met het 1 vezel concept (1 doorgelaste vezel per woning)
Verder klopt dit verhaal technisch wel ja. De 96vz vanuit de ODF voedt twee DP's van ieder max 48 woningen.
Vezel 48 en 96 zijn dan sparevezels voor breuken? Of hebben die een andere reden?

Al die 96 vezels gaan 1:1 naar de POP zei je. GPON is pas als actieve variant in de POP gaf je aan/zo interpreteerde ik het.

Hoe moet ik dat zien? Normaal zou elke vezel een unieke switchport krijgen? En nu zit er een GPON verdeler voor die zorgt dat het aantal switchporten op de wijkswitch laag blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:57
stormfly schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:41:
[...]

Vezel 48 en 96 zijn dan sparevezels voor breuken? Of hebben die een andere reden?

Al die 96 vezels gaan 1:1 naar de POP zei je. GPON is pas als actieve variant in de POP gaf je aan/zo interpreteerde ik het.

Hoe moet ik dat zien? Normaal zou elke vezel een unieke switchport krijgen? En nu zit er een GPON verdeler voor die zorgt dat het aantal switchporten op de wijkswitch laag blijft?
Ik weet niet waar het verhaal van vezel 48 en 96 vandaan komt maar ik heb wel een vermoeden. Bij de eerste aanleg mag een DP maximaal 47 aansluitingen krijgen. Gemiddeld over een heel gebied trouwens minder maar incidenteel mag maximaal 47. Die laatste is dan reserve voor een nieuwbouwwoning of zoiets.
Maar de bedoeling is dat er toch echt circa 4 vezels per DP overblijven als reserve voordat men een paar jaar later bij een sloop of een kleine nieuwbouw een flink extra stuk moet gaan graven.

En je tweede vraag: Klopt precies. Op dit moment is er nog geen passieve splitter in de straat maar alleen op de actieve poort. Dus meerdere actieve klanten komen nu op 1 actieve switchpoort te zitten. Dat scheelt dus een heleboel poorten en dus dure kaarten op de Dslams.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-12-2024
Barre73 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 07:35:
[...]

Met alle respect: nee, dit heeft niks te maken met XPON of GPON. Dat begin en eind DP (meestal wordt die laatste een cascade DP genoemd) is al gebruikelijk sinds 2016 toen Reggefiber begon met het 1 vezel concept (1 doorgelaste vezel per woning)
Verder klopt dit verhaal technisch wel ja. De 96vz vanuit de ODF voedt twee DP's van ieder max 48 woningen.
Ja, gelijk. Ik kom nog uit de tijd van blown fiber en blijf in dat referentie kader hangen hahaha.

Edit:
BTW, ik gebruik de "x" als 'vul maar een smaakje techniek in, het kan van alles zijn'. Net als xDSL alle vromen van DSL kan betekenen zonder te specificeren. Die gewoonte heb ik nu ook bij PON omdat het GPON kan zijn of XG(S)PON.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAUzJEkIs-IYLhPxgzBMJJpbjWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDpniLMd2CTFd45llYS23FtD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door trankilo op 08-07-2020 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:45
mr.DJ95 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:27:
Inmiddels ook alles ontvangen voor mijn aansluiting op KPN glas de 13e.

En ja hoor, de nieuwe experiabox.

[Afbeelding]
Wanneer heb je het pakket gekregen? Dan weet ik wanneer ik het kan verwachten. 21e oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:25
pennywiser schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:55:
[...]

Wanneer heb je het pakket gekregen? Dan weet ik wanneer ik het kan verwachten. 21e oplevering.
Mijn oplevering is de 13e. Kreeg de 3e bericht van KPN dat het pakket is verzonden. kon hem 6 juli ophalen bij een PostNL afhaalpunt in de buurt. Ruim op tijd dus in mijn geval.

Twijfel nu of ik TV wil blijven houden via KPN. Wil eigenlijk geen los TV kastje hebben.

Tevens twijfel ik of ik na het losknippen van TV de Experiabox vervang door bijvoorbeeld een USG. Moet er even induiken of ik gek veel moet aanpassen als ik alleen internet afneem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-05 22:25

TRaSH

koffie ?

om alleen internet via de USG te nemen hoef je niet veel te doen en is zo gedaan,
TV daar in tegen werkt bij een aantal mensen nog niet 100%.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-12-2024
trankilo schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 00:04:

Ik ga n.a.v. die foto morgen eens aan een DP lasser vragen hoe dat nu zit met zo'n schade. Als de schade tussen de ODF en het Begin-DP zit kan het zomaar dat de hele 96er vervangen moet worden :|
Ik heb inmiddels antwoord.
Op de foto is een Attema 'schildpadje' te zien waarbij de zichtbare knik geregeld voorkomt. Dat heeft blijkbaar te maken met de manier waarop het DP terug in de box moet worden geplaatst. Iets met een bepaalde draai die gemaakt moet worden waarbij het e.e.a. op gevoel moet.

De manier waarop dit hersteld wordt verschilt per opdrachtgever (de aannemer die het beheer en onderhoud van dat stukje netwerk heeft). Er is een mogelijkheid om de caskade DP (eind-DP) vezels door te lassen in het eerste DP. Of, de hele 96er te vervangen omdat de opdrachtgever geen tussen-lasjes wil voor een complete DP. In het project waar deze lasser momenteel loopt zal voor het laatste worden gekozen.

Nooit geweten dat er schildpadden in een glasvezel verbinding zitten. Iedere dag is een schooldag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Laatst online: 23:25
TRaSH schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:25:
om alleen internet via de USG te nemen hoef je niet veel te doen en is zo gedaan,
TV daar in tegen werkt bij een aantal mensen nog niet 100%.
Ik las kort iets over VLAN 6 beschikbaar maken op je netwerk ipv VLAN 0. Weet jij of de standaard USG een 500mbit kan handlen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-05 13:28
Even een afwachtende maar positief gevoel delen :)

KPN gaat waar ik woon glasvezel aansluiten. Dat is fijn en leuk, maar ik heb een motor op de stoep voor het appartement staan. Nu kan ik voorstellen dat het met aanleggen een probleem is. Maar ik moet zeggen, na een aantal doorverwijzingen ben ik uiteindelijk best tevreden geholpen.

Het rondje wat ik gedaan heb:

KPN-Glasvezel website
KPN-Glasvezel telefoonnummer
Doorverbinding van een partij, kreeg daar een email van andere partij (vermoeddelijk infrastructuur aanleg)
Deze partij gebeld, en die zou het doorgeven aan het project team, en ik zou teruggebeld worden. Ook email adres achtergelaten, want ik heb gewoon niet altijd een goede ervaring met teruggebeld worden :Y)

Dus al met al, ik mag niet echt klagen, alleen jammer dat ik 4x doorverwezen ben.

Nu ben ik blij als ik over kan naar glasvezel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
P-Storm schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:46:
Even een afwachtende maar positief gevoel delen :)

KPN gaat waar ik woon glasvezel aansluiten. Dat is fijn en leuk, maar ik heb een motor op de stoep voor het appartement staan. Nu kan ik voorstellen dat het met aanleggen een probleem is. Maar ik moet zeggen, na een aantal doorverwijzingen ben ik uiteindelijk best tevreden geholpen.

Het rondje wat ik gedaan heb:

KPN-Glasvezel website
KPN-Glasvezel telefoonnummer
Doorverbinding van een partij, kreeg daar een email van andere partij (vermoeddelijk infrastructuur aanleg)
Deze partij gebeld, en die zou het doorgeven aan het project team, en ik zou teruggebeld worden. Ook email adres achtergelaten, want ik heb gewoon niet altijd een goede ervaring met teruggebeld worden :Y)

Dus al met al, ik mag niet echt klagen, alleen jammer dat ik 4x doorverwezen ben.

Nu ben ik blij als ik over kan naar glasvezel :)
Die motor kan niet even verplaatst worden? Ik wist hier op de dag af wanneer ze kwamen graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
pennywiser schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:49:
[...]

Die motor kan niet even verplaatst worden? Ik wist hier op de dag af wanneer ze kwamen graven.
Die motor kan zeker verplaatst worden, en dat doe ik dan ook graag. Maar ik heb tot nu toe alleen maar vage datums gehoord zoals Q3 2020, Ergens in 2020, Augustus 2020, etc. Vandaar dat ik een exacte dag wel prettig zou vinden ;)

En aangezien ze momenteel de overkant aan het aansluiten zijn, dacht ik dat het slim was om in actie te komen.

[ Voor 11% gewijzigd door P-Storm op 08-07-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH

TRaSH

koffie ?

mr.DJ95 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:44:
[...]

Ik las kort iets over VLAN 6 beschikbaar maken op je netwerk ipv VLAN 0. Weet jij of de standaard USG een 500mbit kan handlen?
ik heb een 500/500 van KPN en hij trekt het makkelijk en haal gewoon max speed.
heb geen DPI of dergelijke aan aangezien het bekend is dat de snelheid erg beïnvloed.
Ja VLAN schijnt niet echt meer nodig te zijn aangezien het met IGMPI geewoon zou moeten werken.
Meer info over IPTV kan je vinden in [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

[ Voor 0% gewijzigd door TRaSH op 08-07-2020 10:52 . Reden: typo ]

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
P-Storm schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:51:
[...]

Die motor kan zeker verplaatst worden, en dat doe ik dan ook graag. Maar ik heb tot nu toe alleen maar vage datums gehoord zoals Q3 2020, Ergens in 2020, Augustus 2020, etc. Vandaar dat ik een exacte dag wel prettig zou vinden ;)

En aangezien ze momenteel de overkant aan het aansluiten zijn, dacht ik dat het slim was om in actie te komen.
Ok prima, ik begreep het verhaal niet goed. De overkant kan een hele andere logistieke planning zijn. Je hoort een week of wat van tevoren wanneer het zover is en dan hoor je ook een datum. Gewoon op je af laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
pennywiser schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:54:
[...]

Ok prima, ik begreep het verhaal niet goed. De overkant kan een hele andere logistieke planning zijn. Je hoort een week of wat van tevoren wanneer het zover is en dan hoor je ook een datum. Gewoon op je af laten komen.
Top, alleen jammer dat niemand het op deze manier heeft uitgelegd, had wat rondbellen gescheeld ;( . Dat de overkant een andere planning had was inderdaad al mijn vermoedde, het zorgde ervoor dat ik even weer over glasvezel nadacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:50
TRaSH schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:51:
[...]

ik heb een 500/500 van KPN en hij trekt het makkelijk en haal gewoon max speed.
heb geen DPI of dergelijke aan aangezien het bekend is dat de snelheid erg beïnvloed.
Ja VLAN schijnt niet echt meer nodig te zijn aangezien het met IGMPI geewoon zou moeten werken.
Meer info over IPTV kan je vinden in [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
VLAN's moet je altijd configureren om de signalen op te kunnen pikken als je gaat werken met een andere router dan de KPN Experiabox (of wat het op dit moment ook genoemd word).

Ik heb wel gehoord dan een USG van Ubiquiti een minder verstandige keuze is dan een Edgerouter van Ubiquiti. Maar als je nog avontuurlijker wilt zijn, dan kun je ook voor een PFsense setup gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH

TRaSH

koffie ?

Ijsklont schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:58:
[...]

VLAN's moet je altijd configureren om de signalen op te kunnen pikken als je gaat werken met een andere router dan de KPN Experiabox (of wat het op dit moment ook genoemd word).

..
Heb er zelf niet zoveel kaas van gegeten en ben pas over naar glas heb de info allemaal uit die andere topic,
e word een json file gebruikt om het verkeer op te splitsen aangezien de USG die opties niet in de GUI heeft maar wel ondersteund.
Maar denk dat het meer thuis hoort in de andere topic dan hier.
Internet zelf werkt uit of the box met de USG,
alleen de eerste keer heb je de experiabox nodig voor het aanmelden/initialiseren of wat dan ook op het glas netwerk.
Daarna zou je hem gewoon kunnen opbergen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-05 05:55

Spinez0r

At your service.

[...]

Ik heb wel gehoord dan een USG van Ubiquiti een minder verstandige keuze is dan een Edgerouter van Ubiquiti. Maar als je nog avontuurlijker wilt zijn, dan kun je ook voor een PFsense setup gaan.
Ik gebruik zelf de Ubiquiti Edgerouter X voor mijn 1000/500 KPN glasverbinding.

Werkt eigenlijk perfect, en veel meer opties beschikbaar die de Experiabox niet heeft.

Let wel, je moet hardware-nat-ofloading inschakelen, anders wordt al je NAT traffic door de CPU geprocessed, en dan haal je maar 150 mbit ongeveer.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/9725039638.png

[ Voor 7% gewijzigd door Spinez0r op 08-07-2020 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:27

TFHfony

Professional Weirdo

[...]
Is dat zo? Op mijn Fritz!Box 7590 kan ik geen enkele instelling vinden qua VLAN's, maar KPN iTV en telefonie werken prima. Vermoedelijk regelt de 7590 dit dus allemaal zelf onder de motorkap.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 07:35
TFHfony schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:53:
[...]

Is dat zo? Op mijn Fritz!Box 7590 kan ik geen enkele instelling vinden qua VLAN's, maar KPN iTV en telefonie werken prima. Vermoedelijk regelt de 7590 dit dus allemaal zelf onder de motorkap.
Klopt, bij de Fritzboxen wordt dat voor je geconfigureerd, zodra je het KPN profiel kiest. Als je een volledige diagnose file downloadt zie je dat in de config ook terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-05 21:18
[...]

Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat dit niet altijd het geval is. Hier in Breda-Oost was de graafploeg al lang bezig in de wijk, maar er is nooit aangegeven wanneer er daadwerkelijk bij ons gegraven ging worden. Aan de overkant waren ze al een aantal weken eerder, en bij ons waren ze ook ineens, zonder waarschuwing.

De graafploeg is overigens al geruime tijd klaar, maar ik verneem net van KPN NetwerkNL dat de verwachte opleverdatum is opgeschoven naar december, terwijl op Fourstack mei stond in het begin.. |:( Dat wordt dus nog heel lang wachten! Hij kon helaas niet vertellen wat de reden van deze vertraging is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• williamvdh
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:23
mr.DJ95 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:04:
[...]

Twijfel nu of ik TV wil blijven houden via KPN. Wil eigenlijk geen los TV kastje hebben.
Op alle nieuwe Samsung en LG TV's heb je geen kastje nodig (https://www.kpn.com/thuis/smart-tv-app.htm ).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
williamvdh schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:49:
[...]

Op alle nieuwe Samsung en LG TV's heb je geen kastje nodig (https://www.kpn.com/thuis/smart-tv-app.htm ).
Let op... die app gebruikt de streams voor een app (zoals op je tablet). Aanmerkelijk andere beeldkwaliteit dan via de TV decoder. Overigens kan je die nieuwe TV decoder gewoon in een kastje uit het zicht zetten. Afstandsbediening werkt met Bluetooth.
Even die KPN afstandsbediening leren wat jij voor TV hebt en dan heb je 90% van de tijd maar 1 (KPN) afstandsbediening nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:54
Zijn hier trouwens mensen die op een KPN AON/PtP glasvezelverbinding een eigen router via een SFP module aangesloten hebben?

M.a.w. de NT als mediaconverter hebben vervangen voor een SFP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Barre73 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:03:
[...]

Overigens kan je die nieuwe TV decoder gewoon in een kastje uit het zicht zetten. Afstandsbediening werkt met Bluetooth.
Even die KPN afstandsbediening leren wat jij voor TV hebt en dan heb je 90% van de tijd maar 1 (KPN) afstandsbediening nodig.
De oude TV decoder kan ook uit het zicht. Half jaar geleden een nieuwe Samsung TV gekocht. Na aansluiten kwam deze zelf met KPN naar voren tijdens eerste configuratie en kan alles doen met de samsung afstandbediening. Decoder staat in de kast onder de tv. De kpn afstandbediening sindsdien ook niet meer gebruikt.

Geen idee hoe dat werkt overigens (hdmi-cec?). Was allang heel erg blij dat het binnen 5 minuten werkte zo uit de box :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Tommert38 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:40:
[...]

Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat dit niet altijd het geval is. Hier in Breda-Oost was de graafploeg al lang bezig in de wijk, maar er is nooit aangegeven wanneer er daadwerkelijk bij ons gegraven ging worden. Aan de overkant waren ze al een aantal weken eerder, en bij ons waren ze ook ineens, zonder waarschuwing.

De graafploeg is overigens al geruime tijd klaar, maar ik verneem net van KPN NetwerkNL dat de verwachte opleverdatum is opgeschoven naar december, terwijl op Fourstack mei stond in het begin.. |:( Dat wordt dus nog heel lang wachten! Hij kon helaas niet vertellen wat de reden van deze vertraging is.
Met Reggefiber 2014-15 werd ik hier via een nieuwsbrief overal van op de hoogte gehouden. Wel zelf inschrijven, je moest ook toestemming geven via die site. En als ik me goed herinner mij kwam er een ploegje controleren van tevoren of de weg vrij was. Ik zou me niet druk maken nu al.

[ Voor 6% gewijzigd door pennywiser op 08-07-2020 19:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-05 10:25

SilencerNL

No remorse

Soundwork schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:11:
Zijn hier trouwens mensen die op een KPN AON/PtP glasvezelverbinding een eigen router via een SFP module aangesloten hebben?

M.a.w. de NT als mediaconverter hebben vervangen voor een SFP?
Ja ik, de fiber gaat direct in een SFP in mijn USG Pro, geen mediaconverter er meer tussen. Werkt prima!

Don't dream your life, live your dreams!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
[...]

De aannemer is verplicht om een paar dagen vooraf een briefje (opgesteld door KPN Netwerk NL en KPN briefpapier) te sturen of in de bus te doen met aankondiging van het graven. Is ook in hun belang zodat auto's en dergelijke weggezet kunnen worden (of een motor...).
Ik geef direct toe dat dit vast af en toe wordt vergeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
SilencerNL schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:29:
[...]

Ja ik, de fiber gaat direct in een SFP in mijn USG Pro, geen mediaconverter er meer tussen. Werkt prima!
Topper!
Ik heb weliswaar geen USG maar een ander Ubiquiti device ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 11:43
Is het mogelijk om de router van KPN in bridge te zetten en dan alles door te zetten naar mijn eigen 4x ASUS AC88U netwerk wat nu achter de Ziggo modem hangt?

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH

TRaSH

koffie ?

naar mijn weten kan dat niet meer met de nieuwe modellen modem/routers van KPN
vanaf welke het niet meer werkt weet ik niet precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-05 23:22
tzeunis schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:49:
Is het mogelijk om de router van KPN in bridge te zetten en dan alles door te zetten naar mijn eigen 4x ASUS AC88U netwerk wat nu achter de Ziggo modem hangt?
kan niet in bridge mode de boxen vanuit kpn
bij abboment aanvraag kiezen dat je eigen modem gaat gebruiken,
je krijgt wel een box 12 puur om je verbinding te activeren daarna kan je eigen router aansluiten op glas NT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 11:43
Maar Wifi uitschakelen binnen de Xperia box en dan de Asus als AP instellen gaat wel neem ik aan?

| Losing my religion |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-05 23:22
tzeunis schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:38:
Maar Wifi uitschakelen binnen de Xperia box en dan de Asus als AP instellen gaat wel neem ik aan?
ja hoor wifi kan gewoon uit op de kpn box, en zorgen je eigen spullen als ap staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
jopoh schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:13:
[...]

je krijgt wel een box 12 puur om je verbinding te activeren daarna kan je eigen router aansluiten op glas NT.
Moet je bij KPN aangeven dat je eigen router wil gaan gebruiken?
Dus als je dat niet doet, dan zal alleen de experiabox werken?
Alles over vrije modemkeuze

Gebruik je liever een eigen modem in plaats van de Experia Box die je van KPN in bruikleen krijgt? Die vrijheid geven we je graag. Op deze pagina lees je waar je aan moet denken voordat je een eigen modem koopt. Daarnaast vind je hier de instellingen die je nodig hebt om je eigen modem te gebruiken. Je krijgt overigens altijd een Experia Box in bruikleen van KPN. Dit doen we om je te kunnen ondersteunen. Ben je een nieuwe klant bij KPN? Dan moet je de Experia Box eerst aansluiten, voordat je een eigen modem kunt gebruiken.
Bron: KPN.com

edit: info KPN toegevoegd, hier staat dus dat de Experiabox als eerste aangesloten dient te zijn geweest.

[ Voor 43% gewijzigd door Soundwork op 12-07-2020 21:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
jopoh schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:13:
[...]

Nee hoor. Je hoeft echt niet vooraf aan te geven dat je een eigen router wil gebruiken (modem bestaat niet bij glasvezel). Zoals Soundwork aangeeft moet je als nieuwe klant wel eerst de Experiabox aansluiten en wachten tot alles werkt. Daarna kan je de Experiabox of de Box 12 afkoppelen en met je eigen router aan de slag. Hier staan de benodigde instellingen en gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 21:38:
[...]

Nee hoor. Je hoeft echt niet vooraf aan te geven dat je een eigen router wil gebruiken (modem bestaat niet bij glasvezel). Zoals Soundwork aangeeft moet je als nieuwe klant wel eerst de Experiabox aansluiten en wachten tot alles werkt. Daarna kan je de Experiabox of de Box 12 afkoppelen en met je eigen router aan de slag. Hier staan de benodigde instellingen en gegevens.
Vond het ook al vreemd, want ik heb bij mijn overstap geen optie gezien dat ik een eigen router wil gaan gebruiken. Goed om te lezen dat het opgehelderd is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-05 09:31

quelake

PSN Quelake

Zo. Ik als nieuwe glasvezel klant even contact gehad met KPN via de chat optie. Wat een drama is dat. Eerste medewerker kapt de chat af. Tweede medewerker hoort mn vraag aan, klinkt wantrouwig over mn verzoek en reageert daarna niet meer en vervolgens krijg ik tot twee keer toe de melding dat 'de medewerker de verbinding heeft verbroken'. Daarna niets meer. Zijn er meer mensen met een dergelijke ervaring? Dit was ik bij Ziggo niet gewend!

edit: gelukkig via de telefoon keurig geholpen. Faith restored :P

[ Voor 7% gewijzigd door quelake op 13-07-2020 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRaSH

TRaSH

koffie ?

quelake schreef op maandag 13 juli 2020 @ 08:59:
Zo. Ik als nieuwe glasvezel klant even contact gehad met KPN via de chat optie. Wat een drama is dat. Eerste medewerker kapt de chat af. Tweede medewerker hoort mn vraag aan, klinkt wantrouwig over mn verzoek en reageert daarna niet meer en vervolgens krijg ik tot twee keer toe de melding dat 'de medewerker de verbinding heeft verbroken'. Daarna niets meer. Zijn er meer mensen met een dergelijke ervaring? Dit was ik bij Ziggo niet gewend!

ik heb een paar keer in het begin met ze over de chat gesproken en nooit last van gehad,
naar mijn weten is het wel zo dat de meeste je niet kunnen helpen met dingen zoals eigen modem gebruik.
maar dat staat ook in het artikel dat je dat zelf moet doen of die speciale afdeling moet bellen.

ik ben sinds kort overgestapt van ziggo naar kpn,
en ik moet zeggen dat ik bij ziggo vaker iemand met onkunde aan de lijn heb gehad dan met kpn.
van de week nog toen ik belde over een rekening voor de datum dat mijn abo was stop gezet.
kreeg gewoon iemand thuis met een zeer slechte telefoon verbinding en ik hoorde de kinderen op de achtergrond.
zeer vervelend en slecht verstaanbaar.
hopelijk gaat het bij jouw wel allemaal soepel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-05 15:59
Er is iets me niet helemaal duidelijk. Ik krijg binnenkort glasvezel in mijn wijk in Groningen. Nu kan ik dit natuurlijk bij KPN zelf afsluiten, maar zijn er meerdere aanbieders op dit netwerk, alleen kan ik niet precies vinden welke. Als je op de algemene KPN glasvezel website kijkt staat zelfs Tweak ertussen, maar als je op de Tweak website kijkt zie je dat ze alleen op hun 'eigen' netwerk leveren. Is er ergens een website waar je kunt checken welke aanbieders op welk stukje glasvezel kunnen leveren? (Het gaat mij alleen om internet, geen tv)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-05 13:07
spokje schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:02:
Er is iets me niet helemaal duidelijk. Ik krijg binnenkort glasvezel in mijn wijk in Groningen. Nu kan ik dit natuurlijk bij KPN zelf afsluiten, maar zijn er meerdere aanbieders op dit netwerk, alleen kan ik niet precies vinden welke. Als je op de algemene KPN glasvezel website kijkt staat zelfs Tweak ertussen, maar als je op de Tweak website kijkt zie je dat ze alleen op hun 'eigen' netwerk leveren. Is er ergens een website waar je kunt checken welke aanbieders op welk stukje glasvezel kunnen leveren? (Het gaat mij alleen om internet, geen tv)
Helaas niet helemaal
Er zijn een aantal sites waarmee je aanbieders kunt vergelijken op je postcode, maar een aantal (kleine) aanbieders worden hierin niet mee genomen omdat ze geen geld overmaken naar de vergelijker.
Dit geld ook voor Tweakers.net die gebruikt maakt van pricewise (volgens mij). Verder is er nog breedbandwinkel en nog een hand vol andere websites; https://duckduckgo.com/?q=internet+vergelijken&ia=web

Je kunt een wat grotere selectie van vergelijkers gebruiken voor een grotere selectie aanbieders, maar dan heb je ze nog steeds niet allemaal.

Veel aanbieders zijn verwarrend omdat ze op hun eigen netwerk bijvoorbeeld 1000/1000 aanbieden voor 35 euro (en daarmee adverteren) maar dat ze bij jou in de straat maar 100/100 aanbieden voor 45 euro.

Gooi daar ook nog eens allerlei combinatievoordeel- en welkomsperiode- kortingen overheen en het wordt vaak onduidelijk wie wat waar voor hoeveel aan bied.

Soms kun je aan de hardware zien wie de netbeheerder is (bij mij staat op de vezel in huis heel groot reggefiber). Dat betekend over het algemeen dat je of bij de netwerkbeheerder een aantrekkelijk abbo kunt krijgen, of in het geval van reggefiber/KPNnetwerk gewoon bij iedereen voor ongeveer dezelfde prijs WBA kunt afnemen.

[ Voor 34% gewijzigd door kid1988 op 13-07-2020 14:15 ]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:19
spokje schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:02:
Voor nu zijn dat KPN en XS4ALL. De andere providers komen pas later beschikbaar. Administratief moeten die andere providers hun ordersystemen nog updaten dat Groningen glas heeft/krijgt.

Om het simpel te houden. De opbouw van het nieuwe GPON netwerk die dus ook in Groningen wordt aangelegd is iets anders dan de glasvezelnetwerken die al enkele jaren draaien. Het komt er dus op neer dat de providers de ordersystemen anders moeten inrichten. En veel hebben dat nog niet gedaan. KPN en XS4ALL al wel.

Wij hebben sinds een maand glasvezel en tot nu toe leveren alleen KPN, XS4ALL en Tweak hierop. Tweak ook nog maar net, die hebben hun systeem er dus al op ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Allright, dus de 100mbit abbo's zullen elkaar qua prijs niet zoveel ontlopen begrijp ik dan. Het zal niet zo zijn dat er ineens een aanbieder ver onder de standaardprijs gaat zitten.

(prijzen die bijv. Tweak op z'n 'eigen' netwerk wel aanbiedt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:35

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Hoeveel extra snelheid krijg je bij een 50 mbps abo en 100 mbps? Want met glasvezel krijg je altijd een beetje extra meer binnen. Of is dat moeilijk te zeggen?

[ Voor 49% gewijzigd door Splinter Cell op 13-07-2020 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-04 09:40
Splinter Cell schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:54:
Hoeveel extra snelheid krijg je bij een 50 mbps abo en 100 mbps? Want met glasvezel krijg je altijd een beetje extra meer binnen. Of is dat moeilijk te zeggen?
Zal lastig te zeggen zijn wat je daadwerkelijk zult halen maar meestal zit op een 50/50 lijn een profiel van ~73/~73 en bij 100/100 een profiel van ~127/~127 maar wat je daadwerkelijk zult halen is van verschillende factoren afhankelijk :)

__

Ik heb gister mijn verhuizing doorgegeven naar het nieuwe adres per vrijdag 07/08 ben benieuwd hoe goed dit zal gaan verlopen. De vorige bewoner was ook reeds een glasvezel klant dus verbinding zit wel snor maar na de horror ervaringen van het verhuizen van het pakket van mijn zus ben ik toch wel benieuwd of bij ons alles goed zal gaan O-)

[ Voor 25% gewijzigd door Salv op 13-07-2020 15:09 ]

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
spokje schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:47:
Allright, dus de 100mbit abbo's zullen elkaar qua prijs niet zoveel ontlopen begrijp ik dan. Het zal niet zo zijn dat er ineens een aanbieder ver onder de standaardprijs gaat zitten.

Ik heb geen idee hoe het met GPON zit, maar wanneer een provider geen hardware in jouw wijkkast hebt moeten ze de verbinding "inkopen" bij de providers die wel hardware in jouw wijkkast hebben.

Hievoor betalen ze een bedrag aan die provider (Wholesale) zodat ze hun diensten aan jou kunnen leveren.
Dat betekend dat met uitzondering van extra diensten, de providers vrijwel allemaal dezelfde kosten hebben.

Sommige providers met eigen hardware (t-mobile of tweak bijvoorbeeld) hoeven dus niet de verbinding in te kopen maar kunnen hem zelf faciliteren. Dit geeft ze een mogelijkheid om te stunten met hun prijzen omdat ze een lagere overhead of marge hoeven te voorzien dan bijvoorbeeld KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
kid1988 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:13:
[...]

Ik heb geen idee hoe het met GPON zit, maar wanneer een provider geen hardware in jouw wijkkast hebt moeten ze de verbinding "inkopen" bij de providers die wel hardware in jouw wijkkast hebben.

Hievoor betalen ze een bedrag aan die provider (Wholesale) zodat ze hun diensten aan jou kunnen leveren.
Dat betekend dat met uitzondering van extra diensten, de providers vrijwel allemaal dezelfde kosten hebben.

Sommige providers met eigen hardware (t-mobile of tweak bijvoorbeeld) hoeven dus niet de verbinding in te kopen maar kunnen hem zelf faciliteren. Dit geeft ze een mogelijkheid om te stunten met hun prijzen omdat ze een lagere overhead of marge hoeven te voorzien dan bijvoorbeeld KPN
Ok thanks. Ja de reden dat ik het vraag is omdat ze nu wel een leuke 6 maandelijkse korting hebben en ik deze aanbieding eigenlijk wel mee wil pakken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kid1988
spokje schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:16:
[...]

Ok thanks. Ja de reden dat ik het vraag is omdat ze nu wel een leuke 6 maandelijkse korting hebben en ik deze aanbieding eigenlijk wel mee wil pakken :)
Die was er ook toen ik twee maanden geleden afsloot, maar met de 6 maanden 50% korting kom je voor het eerste jaar rond de 37-40 euro per maand voor 200/200 uit, dat is een scherpe prijs. En over een jaar hebben wellicht meer providers het voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
quelake schreef op maandag 13 juli 2020 @ 08:59:

Hier bijna dezelfde ervaring.... Eerste via chat verbrak, daarna de 2e agent was redelijk technisch en prima mee gesproken. Maar goede reclame voor KPN is het zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
spokje schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:47:

Klopt. Je hoeft niet te verwachten dat Tweak of T-Mobile zelf apparatuur gaan plaatsen in de nieuwe PoPs van Groningen. Dus iedereen koopt in bij KPN Wholesale en de prijzen ontlopen elkaar dus niet ontzettend veel.

@kid1988 Het gaat niet om providers maar om operators en daar is er altijd eentje sowieso aanwezig, nl KPN WBA.
Een paar anderen die in den lande wel veel eigen apparatuur hebben, maar niet in de nieuwe PoPs die momenteel geplaatst worden, zijn Cambrium (providers Tweak en Freedom) en Glasoperator (provider T-Mobile).

[ Voor 21% gewijzigd door Barre73 op 13-07-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:57:
[...]

Klopt. Je hoeft niet te verwachten dat Tweak of T-Mobile zelf apparatuur gaan plaatsen in de nieuwe PoPs van Groningen. Dus iedereen koopt in bij KPN Wholesale en de prijzen ontlopen elkaar dus niet ontzettend veel.

@kid1988 Het gaat niet om providers maar om operators en daar is er altijd eentje sowieso aanwezig, nl KPN WBA.
Een paar anderen die in den lande wel veel eigen apparatuur hebben, maar niet in de nieuwe PoPs die momenteel geplaatst worden, zijn Cambrium (providers Tweak en Freedom) en Glasoperator (provider T-Mobile).
Ik denk dat sowieso een Cambrium en Glasoperator niet meer zullen plaatsen in de nieuwe PoP's omdat KPN Netwerk NL vol in gaat zetten op GPON en straks ook XGSPON. Dan heeft niet veel zin meer om switches die met AON werken te gaan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:42:
[...]

Ik denk dat sowieso een Cambrium en Glasoperator niet meer zullen plaatsen in de nieuwe PoP's omdat KPN Netwerk NL vol in gaat zetten op GPON en straks ook XGSPON. Dan heeft niet veel zin meer om switches die met AON werken te gaan plaatsen.
Alle nieuwe PoPs en netwerken van de laatste anderhalf jaar en ook nu nog, zijn gewoon point tot point netwerken. KPN Wholesale plaatst PON apparatuur in de meesten maar dat is alleen de actieve laag. Andere operators kunnen hun eigen switches plaatsen.
Er is nog bijna geen passief PON netwerk maar dat gaat straks wel komen.

Cambrium besteedt zijn geld momenteel meer aan kleine partijen en aan E-Fiber. En T-Mobile maakt ruzie met KPN over de ODF afspraken uit het verleden dus die gaan voorlopig ook niks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomtopper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-07-2020

Boomtopper

Groei als een boom

Wat is de reden dat KPN naar passieve GPON wil?

De bomen groeien tot in de hemel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Dingen die mij binnenkomen: Goedkoper in aanleg, minder monteursbezoeken, minder energieverbruik.

Dat is de theorie. In de praktijk moet de aannemer er geen potje van maken, want anders kan het wel een een dikke maand gaan duren voordat het weer eens gerepareerd gaat worden. Ik wacht nu bijna een maand totdat wij en een kleine 40 andere aansluitingen een werkende/stabiele verbinding krijgen ;(

Dan heb ik nog liever een oude ADSL lijn, die wel stabiel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
En ik denk dat we ook niet moeten vergeten dat het op een GPON passief netwerk veel lastiger zo niet onmogelijk is voor andere operators om eigen apparatuur te plaatsen. Nou hoeft KPN op dit moment sinds de meest recente uitspraak sowieso niet meer verplicht andere operators toe te laten in zijn PoP's maar ik twijfel er niet aan dat de stap naar GPON ook zeker iets met dat hele politieke spel te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:03
krakendmodem schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:42:
Dingen die mij binnenkomen: Goedkoper in aanleg, minder monteursbezoeken, minder energieverbruik.

Dat is de theorie. In de praktijk moet de aannemer er geen potje van maken, want anders kan het wel een een dikke maand gaan duren voordat het weer eens gerepareerd gaat worden. Ik wacht nu bijna een maand totdat wij en een kleine 40 andere aansluitingen een werkende/stabiele verbinding krijgen ;(

Is je ADSL al ontmanteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
krakendmodem schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:42:

Dat is de theorie. In de praktijk moet de aannemer er geen potje van maken, want anders kan het wel een een dikke maand gaan duren voordat het weer eens gerepareerd gaat worden. Ik wacht nu bijna een maand totdat wij en een kleine 40 andere aansluitingen een werkende/stabiele verbinding krijgen.

Goedkoper in aanleg vooral door het besparen van al die PoPs en meer dan
1 Gbit leveren is veel makkelijker dan met AON apparatuur (zonder meteen naar 10 Gbit apparatuur over te moeten stappen).
En bedenk wel dat PON in de rest van de wereld de standaard is en dat Reggefiber (nu KPN) daar een afwijkende keuze in maakte destijds. PON is dus niet vreemd als FttH oplossing.

@krakendmodem Jij hebt geen passief GPON en het feit dat die voedende kabel in dat DP kapot is heeft daar niks mee te maken. Dat kan altijd gebeuren en blijkbaar zit daar een slechte aannemer op die niet doet wat hij behoort te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Ik weet niet of helemaal of mijn vragen hier thuis horen...
Wie installeert de NTU? is het nu KPNnetwerkNL of KPN zelf? heb het beide gevraagd en krijg tegenstrijdige antwoorden, zo hoor ik ook dat de KPN monteur niet in de wijkkast mag komen.
ook lees ik dat wanneer er al een abbo aangevraagd is dat kpn een orde bij KPNnetwerkNL neer legt die dan bij het installeren van glasvezel ook direct de NTU plaatst, zodat het daarna enkel nog maar abbo activeren en gaan.
de FTU hangt al op zijn plek.
Ik heb al een abbo gepreordert en KPNnetwerkNL is al een tijd bezig om de vezels aan te leggen
(wat belachelijk traag en fout gaat, maar das offtopic)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
geenwindows schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:13:
Wie installeert de NTU? is het nu KPNnetwerkNL of KPN zelf? heb het beide gevraagd en krijg tegenstrijdige antwoorden, zo hoor ik ook dat de KPN monteur niet in de wijkkast mag komen.
ook lees ik dat wanneer er al een abbo aangevraagd is dat kpn een orde bij KPNnetwerkNL neer legt die dan bij het installeren van glasvezel ook direct de NTU plaatst, zodat het daarna enkel nog maar abbo activeren en gaan.
Ik heb al een abbo gepreordert en KPNnetwerkNL is al een tijd bezig om de vezels aan te leggen
@Barre73 weet het ongetwijfeld zeker.

Volgens mij levert de provider de NTu. Toen KPN bij mij was voor de installatie (met NTu) is hij wel in de wijkkast wezen kijken, maar omdat hij het niet gepatched kreeg kwam een dag later Reggefiber langs om het wel aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-05 00:22
Sinds enkele dagen icm het gebruik van eigen OpnSense router, werkt de TV gids niet meer op de TV kastjes van KPN. (kan niet langer voorruit kijken) Dit is op meerdere kastjes het geval. Iemand een idee waar dit inzit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
supayoshi schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:26:
Sinds enkele dagen icm het gebruik van eigen OpnSense router, werkt de TV gids niet meer op de TV kastjes van KPN. (kan niet langer voorruit kijken) Dit is op meerdere kastjes het geval. Iemand een idee waar dit inzit?
Hoe ziet je OpnSense config eruit? Met name de ITV gerelateerde firewall regels en igmpproxy configuratie zijn relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-05 12:08

vr6-only

Blub Blub

Als voorafgaand aan de aansluiting door KPN NetwerkNL (beheerder) al bekend was dat jij een abonnement hebt afgesloten? Dan krijgt diezelfde aannemer de opdracht om de NTU te plaatsen en anders komt KPN (provider) nadien om het te doen.
kid1988 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:20:
[...]

@Barre73 weet het ongetwijfeld zeker.

Volgens mij levert de provider de NTu. Toen KPN bij mij was voor de installatie (met NTu) is hij wel in de wijkkast wezen kijken, maar omdat hij het niet gepatched kreeg kwam een dag later Reggefiber langs om het wel aan te sluiten.
Dat komt waarschijnlijk omdat die monteur een ticket heeft ingeschoten dat er geen signaal was. Dan komt de aannemer om dat te onderzoeken en plaatsen meestal ook gelijk de NTU.

[ Voor 22% gewijzigd door vr6-only op 14-07-2020 11:33 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Barre73 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:17:
[...]

Goedkoper in aanleg vooral door het besparen van al die PoPs en meer dan
1 Gbit leveren is veel makkelijker dan met AON apparatuur (zonder meteen naar 10 Gbit apparatuur over te moeten stappen).
En bedenk wel dat PON in de rest van de wereld de standaard is en dat Reggefiber (nu KPN) daar een afwijkende keuze in maakte destijds. PON is dus niet vreemd als FttH oplossing.

[~krakendmodem] Jij hebt geen passief GPON en het feit dat die voedende kabel in dat DP kapot is heeft daar niks mee te maken. Dat kan altijd gebeuren en blijkbaar zit daar een slechte aannemer op die niet doet wat hij behoort te doen.
Ik weet dat het geen passief GPON is :).

Mijn "frustratie" is dat je van verschillende monteuren moet aanhoren hoeveel aansluitingen (ongeveer 1/3 van de huisbezoeken) niet werken bij het opleveren; dan zakt je moed je wel in de schoenen. Het moet tegenwoordig snel snel snel (maar da's overal zo) en dat is te zien aan de kwaliteit. Sommige monteurs willen niet meer eens naar dit dorp toe als ze hier ingepland worden voor storingen met glas. Dan gaat er echt iets goed verkeerd. Ik heb inmiddels drie monteuren aan de deur gehad en ze zeggen allemaal dat het een drama is hier :/
stormfly schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:00:
[...]

Is je ADSL al ontmanteld?
Helaas wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Zoals gezegd: Als de provider de order inlegt voordat de aansluiting naar binnen wordt gebracht krijgt de aannemer van KPN Netwerk NL de opdracht voor patchen in de PoP en monteren NT ook mee.

Wordt de order ingelegd na de aansluiting, dan doet de provider monteur de NT en patchen in de PoP door KPN Netwerk NL of KPN monteur (dat varieert).
KPN monteurs mogen in de PoP komen voor patchen en geen licht-controle mits ze de goede certificaten hebben (wat wel zo behoort te zijn).
Als bij jou de FTU al hangt moet de KPN monteur die NT dus meenemen en ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
vr6-only schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:22:
[...]
Als voorafgaand aan de aansluiting door KPN NetwerkNL (beheerder) al bekend was dat jij een abonnement hebt afgesloten? Dan krijgt diezelfde aannemer de opdracht om de NTU te plaatsen en anders komt KPN (provider) nadien om het te doen.
[...]
Barre73 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:07:
[...]

Zoals gezegd: Als de provider de order inlegt voordat de aansluiting naar binnen wordt gebracht krijgt de aannemer van KPN Netwerk NL de opdracht voor patchen in de PoP en monteren NT ook mee.

Wordt de order ingelegd na de aansluiting, dan doet de provider monteur de NT en patchen in de PoP door KPN Netwerk NL of KPN monteur (dat varieert).
KPN monteurs mogen in de PoP komen voor patchen en geen licht-controle mits ze de goede certificaten hebben (wat wel zo behoort te zijn).
Als bij jou de FTU al hangt moet de KPN monteur die NT dus meenemen en ophangen.
abbo heb ik vorig jaar november al aangevraagd (planning was toen 2 januari)
zo zouden afgelopen vrijdag de "laatste handelingen" doen, ze hebben toen de boel gelast, maar door omstandigheden hebben ze de aansluitingen nog niet gemeten, dit moet dus nog...
de gene die afgelopen vrijdag even kwam melden dat door omstandigheden de controle/meting niet door ging, vertelde mij dat 'kantoor' mij deze week wel zou bellen (Ik heb hier mijn twijfels bij, bij deze stap lees/hoor ik de meeste klachten...)

dus ja, de abbo is er, maar of KPN, KPNnetwerkNL de orde heeft gegeven om ook de NTU op te hangen weet ik niet, hier krijg ik niks van te horen...
offtopic:
wachten duur lang, zeker omdat mijn huidige provider me een bak geld kost en een bak allende geeft)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:18
Iemand met pfsense die het afspelen van een opname goed werkend heeft? Het werkt wel, maar hapert enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Theone098 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:46:
Iemand met pfsense die het afspelen van een opname goed werkend heeft? Het werkt wel, maar hapert enorm.
Ja hoor geen enkel probleem hier. Wat je wel moet doen is het sluiten van connecties door pfSense minder agressief zetten. Al zou dat eigenlijk alleen kunnen zorgen voor het niet goed hervatten na pauzeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:02

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

weet iemand of 1Gb landelijk wordt? Ik kan nog steeds maar 500/500 max krijgen maar ik wil meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Yzord schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:09:
weet iemand of 1Gb landelijk wordt? Ik kan nog steeds maar 500/500 max krijgen maar ik wil meer.
Is wel de bedoeling, maar KPN rolt de nieuwe snelheid in fases uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
ik222 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:07:
[...]

Ja hoor geen enkel probleem hier. Wat je wel moet doen is het sluiten van connecties door pfSense minder agressief zetten. Al zou dat eigenlijk alleen kunnen zorgen voor het niet goed hervatten na pauzeren.
Zou je mij in de goede richting kunnen wijzen waar je dat doet? Nu hapert het beeld en geluid om de haverklap. Is niet om aan te gluren 👀 😁.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Theone098 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:22:
[...]

Zou je mij in de goede richting kunnen wijzen waar je dat doet? Nu hapert het beeld en geluid om de haverklap. Is niet om aan te gluren 👀 😁.
Ja hoor, zie ik222 in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

Maar nogmaals dat is norma gesproken vooral een oplossing voor niet goed hervatten na pauzeren. Jij hebt echt continu haperend beeld bij opnames wat je niet hebt tijdens live kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
ik222 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:30:
[...]

Maar nogmaals dat is norma gesproken vooral een oplossing voor niet goed hervatten na pauzeren. Jij hebt echt continu haperend beeld bij opnames wat je niet hebt tijdens live kijken?
Inderdaad. Heel afwisselend maar in ieder geval elke minuut hapert beeld en geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
geenwindows schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:21:
[...]

[...]

abbo heb ik vorig jaar november al aangevraagd (planning was toen 2 januari)
zo zouden afgelopen vrijdag de "laatste handelingen" doen, ze hebben toen de boel gelast, maar door omstandigheden hebben ze de aansluitingen nog niet gemeten, dit moet dus nog...
de gene die afgelopen vrijdag even kwam melden dat door omstandigheden de controle/meting niet door ging, vertelde mij dat 'kantoor' mij deze week wel zou bellen (Ik heb hier mijn twijfels bij, bij deze stap lees/hoor ik de meeste klachten...)

dus ja, de abbo is er, maar of KPN, KPNnetwerkNL de orde heeft gegeven om ook de NTU op te hangen weet ik niet, hier krijg ik niks van te horen...
offtopic:
wachten duur lang, zeker omdat mijn huidige provider me een bak geld kost en een bak allende geeft)
Stuur je adres maar in een DM dan kan ik meteen zien of er een order bij KPN Netwerk ligt voor de patch en NT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
ik222 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:30:
[...]

Helaas, dat heeft niet geholpen (zoals verwacht). Iemand nog (andere) tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Werkt het met de Experiabox wel goed? Dit klinkt voor mij namelijk niet meteen als iets wat aan pfSense ligt als live televisie en internet wel goed werken.

Je hebt verder ook geen hoge CPU load of speciale packages draaien op je pfSense?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan81
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-05 19:21
Ivm verhuizing overgestapt naar kabel naar glasvezel.
Vandaag bezoek gehad van KPN monteur voor glasvezel aansluiting, er bleek nog oude NT in meterkast te zitten welke hij gelijk heeft vervangen. (Genexis)

Daarna netjes de V12 experiabox gemonteerd, alleen bleek dat deze zich niet aanmeld op KPN systeem, er schijnt probleem te zijn met MAC adressen dat deze niet bekend zijn, de monteur moest deze handmatig doorgeven.

Anders ziet Motive deze niet, en wet experia box dus niet welke diensten er af zijn genomen zijn er meer mensen die dit probleem ook hebben gehad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@Johan81 Ik denk dat je een van de weinige bent, aangezien de V12 ook nog niet zo lang wordt geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luto
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-05 21:55
Over twee maanden wordt mijn nieuwbouwhuis opgeleverd, ik ben dus aan het rondkijken voor een provider. Ik wil glasvezel en minimaal 200Mb/s up/down. Ik overweeg twee opties:
- KPN Glasvezel 200Mb/s voor €50.
- T-Mobile Thuis 1Gb/s voor €40. (ik zit mobiel bij T-Mobile dus dan zou het zelfs nog €35 worden als het goed is)

T-Mobile biedt een veel hoge snelheid voor een lagere prijs. Al zegt mijn gevoel dat KPN het allemaal beter op orde heeft qua klantenserivce etc. Het gaat dus ook om een nieuwbouwhuis dus ik wil ook graag zo snel mogelijk internet, iets waar KPN misschien ook beter in is. Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Luto schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 07:51:
Over twee maanden wordt mijn nieuwbouwhuis opgeleverd, ik ben dus aan het rondkijken voor een provider. Ik wil glasvezel en minimaal 200Mb/s up/down. Ik overweeg twee opties:
- T-Mobile Thuis 1Gb/s voor €40. (ik zit mobiel bij T-Mobile dus dan zou het zelfs nog €35 worden als het goed is)

T-Mobile biedt een veel hoge snelheid voor een lagere prijs. Al zegt mijn gevoel dat KPN het allemaal beter op orde heeft qua klantenserivce etc. Het gaat dus ook om een nieuwbouwhuis dus ik wil ook graag zo snel mogelijk internet, iets waar KPN misschien ook beter in is. Wat zijn jullie ervaringen?
T-Mobile heeft/had de aanbieding van 1Gbit voor 25 euro en Mobiel unlimited voor 25 euro. Wat voor mobiel abonnement heb je?

En als T-Mobile 1Gbit kan leveren, dan wist ik het wel. ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Luto schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 07:51:

Korte samenvatting, kwalitatief is KPN zeker een stuk beter maar T-Mobile biedt inderdaad wel veel voor weinig als ze die 1Gb/s daadwerkelijk kunnen leveren. En in dat laatste zit ook meteen een flinke roze adder onder het gras, T-Mobile kan die 1Gb/s enkel leveren als je in een ODF gebied zit waar ze nog vrije poorten hebben. In een WBA gebied leveren ze voor hetzelfde bedrag 'slechts' 100Mbit en als in een ODF gebied zit met volle poorten heb je momenteel volgens mij helemaal pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luto
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-05 21:55
krakendmodem schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 07:57:

T-Mobile heeft/had de aanbieding van 1Gbit voor 25 euro en Mobiel unlimited voor 25 euro. Wat voor mobiel abonnement heb je?

En als T-Mobile 1Gbit kan leveren, dan wist ik het wel. ;).
Dat kan nog wel interessant zijn dan! Ik betaal nu ongeveer 15 euro voor 5GB. Dan maakt het inderdaad niet zo veel meer uit om unlimted te combineren met 1Gbit.
ik222 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:05:

Korte samenvatting, kwalitatief is KPN zeker een stuk beter maar T-Mobile biedt inderdaad wel veel voor weinig als ze die 1Gb/s daadwerkelijk kunnen leveren. En in dat laatste zit ook meteen een flinke roze adder onder het gras, T-Mobile kan die 1Gb/s enkel leveren als je in een ODF gebied zit waar ze nog vrije poorten hebben. In een WBA gebied leveren ze voor hetzelfde bedrag 'slechts' 100Mbit en als in een ODF gebied zit met volle poorten heb je momenteel volgens mij helemaal pech.
Oh goed om te weten! Ik zit inderdaad wel in een ODF gebied. Wat sowieso nog lastig is, is dat het nieuwe adres nog niet herkend wordt als ik het invul in die tool. Het huis van de overburen staat er al wel en daar is volgens KPN 1Gb down en 500Mb up te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Luto schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:21:
[...]

Dat kan nog wel interessant zijn dan! Ik betaal nu ongeveer 15 euro voor 5GB. Dan maakt het inderdaad niet zo veel meer uit om unlimted te combineren met 1Gbit.

[...]

Oh goed om te weten! Ik zit inderdaad wel in een ODF gebied. Wat sowieso nog lastig is, is dat het nieuwe adres nog niet herkend wordt als ik het invul in die tool. Het huis van de overburen staat er al wel en daar is volgens KPN 1Gb down en 500Mb up te bereiken.
Dat is dan ook meteen de tweede overweging. Bij nieuwbouwwoningen maakt Reggefiber (KPN Netwerk NL) het mogelijk om vooraf een order in te leggen.
Als dan de aansluiting (als het goed is voor sleuteloverdracht) wordt gemaakt plaatst de Reggefiber aannemer ook meteen een NT en zet de patch in de PoP. De aansluiting is dan meteen klaar voor jou om te activeren zonder dat je per se een monteur nodig hebt.
T-Mobile maakt geen gebruik van die mogelijkheid. Zij wachten tot de aansluiting bij Reggefiber helemaal klaar is en opgeleverd. Pas enkele dagen daarna is deze bestelbaar in hun systeem en kan jij bestellen. Dan gaat pas de normale termijn in van wachten. afspraak maken met T-Mobile monteur, apparatuur ontvangen etc..

SImpel gezegd: Bij KPN zou het kunnen (als alles goed loopt) dat je rond of net na sleuteloverdracht de boel werkend hebt. Bij T-Mobile is de kans dat dit nog een aantal weken langer duurt zeer groot.

Trouwens: Ik zeg niet dat het niet kan, maar weet jij heel zeker dat je in een ODF gebied komt te wonen en ook op die PoP bent aangesloten? Ik zou dat kunnen checken voor je als je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:58

mvds

Totally awesome!

Ik zie op het plaatje op https://www.kpnnetwerk.nl/waar-ligt-glasvezel/ dat mijn nog te bouwen huis binnen glasvezelgebied gaat vallen. Hoe groot is de kans dat het kaartje niet klopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
mvds schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:01:
Ik zie op het plaatje op https://www.kpnnetwerk.nl/waar-ligt-glasvezel/ dat mijn nog te bouwen huis binnen glasvezelgebied gaat vallen. Hoe groot is de kans dat het kaartje niet klopt?
Zeer klein. Die kaartjes komen direct uit het demarcatie/netwerk programma van de afdeling Netwerkbouw.

Maar als er een aanvraag wordt gedaan via mijnaansluiting.nl voor alle aansluitingen en de bouwer/aanvrager vinkt Media en Communicatie aan, dan komt deze terecht bij onder andere KPN Netwerk NL. Valt het adres binnen dat gebied dan krijgt de aanvrager een e-mail met een bevestigingsbreif dat er glasvezel zal worden aangelegd.

Is het een bestaand glasvezelgebied waarbinnen een nieuwbouwproject wordt gebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Barre73 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:15:
[...]

Zeer klein. Die kaartjes komen direct uit het demarcatie/netwerk programma van de afdeling Netwerkbouw.

Maar als er een aanvraag wordt gedaan via mijnaansluiting.nl voor alle aansluitingen en de bouwer/aanvrager vinkt Media en Communicatie aan, dan komt deze terecht bij onder andere KPN Netwerk NL. Valt het adres binnen dat gebied dan krijgt de aanvrager een e-mail met een bevestigingsbreif dat er glasvezel zal worden aangelegd.

Is het een bestaand glasvezelgebied waarbinnen een nieuwbouwproject wordt gebouwd?
Het gebied waar ze nu gaan bouwen ligt dichtbij een gebied die al glasvezel heeft maar het zouden de eerste huizen zijn binnen het dorp die glasvezel krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
mvds schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:20:
[...]

Het gebied waar ze nu gaan bouwen ligt dichtbij een gebied die al glasvezel heeft maar het zouden de eerste huizen zijn binnen het dorp die glasvezel krijgen.
Welk dorp?
Laat maar, ik zie je DM

[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 15-07-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Vandaag de v12 ontvangen, dinsdag oplevering.

Heeft iemand zijn Onkyo receiver werkend met de KPN ab?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubba76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:19
Ik heb dus sinds een week glas van KPN en een trotse bezitter van box 12.

Het probleem is dat ik ook al een week problemen heb met de WIFI, iets wat bij T-Mobile altijd feilloos werkte.

Vandaag was er voor iets anders weer een monteur van KPN en die vertelde dat mijn twee repeaters niet samen kunnen met de box 12 het gaat om AVM Fritzl 1750e die ik draadloos als repeater heb geinstaleert.

Ze ondersteunen geen WIFI 6 dus dat kan een probleem zijn, dan moet ik de box 12 downgraden, de monteur zei ook dat ik WIFI points van de KPN moest kopen, maar als ik dan toch wat anders moet, zat ik meer te denken aan een Mesh netwerk, en niet iets specifiek van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Bubba76 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 16:07:
Vandaag was er voor iets anders weer een monteur van KPN en die vertelde dat mijn twee repeaters niet samen kunnen met de box 12 het gaat om AVM Fritzl 1750e die ik draadloos als repeater heb geinstaleert.

Ze ondersteunen geen WIFI 6 dus dat kan een probleem zijn, dan moet ik de box 12 downgraden, de monteur zei ook dat ik WIFI points van de KPN moest kopen, maar als ik dan toch wat anders moet, zat ik meer te denken aan een Mesh netwerk, en niet iets specifiek van KPN.
Gebruik je ze draadloos of via een kabel als repeater?

802.11AX (WiFi 6) is forwards backwards compatible met WiFi 5 (802.11AC). Specifieke apparaten kunnen issues hebben met dat modem. Hoe zijn de repeaters ingesteld? Staan er mesh/roaming opties aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
ik222 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:31:
[...]

Hoe ziet je OpnSense config eruit? Met name de ITV gerelateerde firewall regels en igmpproxy configuratie zijn relevant.
https://prnt.sc/tiehmc

https://cdn.discordapp.co.../JPEG_20200715_191718.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door supayoshi op 15-07-2020 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Laatst online: 00:00
ANdrode schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 18:11:
[...]

802.11AX (WiFi 6) is forwards compatible met WiFi 5 (802.11AC). Specifieke apparaten kunnen issues hebben met dat modem. Hoe zijn de repeaters ingesteld? Staan er mesh/roaming opties aan?
Hij vertelt onzin, een repeater is gewoon een device in je draadloze netwerk. Feitelijk vertelt hij dus dat je geen enkel apparaat draadloos kan aanmelden op de box 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Sowieso moet je UDP verkeer vanaf de volledige 213.75.0.0/16 en 217.166.0.0/16 toestaan, nu mis je stukken. Daarnaast kun je beter IGMP vanaf de volledige 10.0.0.0/8 toestaan. Destination voor beide regels kun je specificeren op 224.0.0.0/4.

Daarnaast post je niet je IGMPProxy config maar ook daar moeten 217.166.0.0/16 en 213.75.0.0/16 als subnets op de upstream gedefinieerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubba76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:19
ANdrode schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 18:11:
[...]

802.11AX (WiFi 6) is forwards backwards compatible met WiFi 5 (802.11AC). Specifieke apparaten kunnen issues hebben met dat modem. Hoe zijn de repeaters ingesteld? Staan er mesh/roaming opties aan?
Ze zijn draadloos, en een instelling voor mesh/roaming zie ik niet staan in de instellingen van de Fritzl 1750e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
ik222 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:18:
[...]

Sowieso moet je UDP verkeer vanaf de volledige 213.75.0.0/16 en 217.166.0.0/16 toestaan, nu mis je stukken. Daarnaast kun je beter IGMP vanaf de volledige 10.0.0.0/8 toestaan. Destination voor beide regels kun je specificeren op 224.0.0.0/4.

Daarnaast post je niet je IGMPProxy config maar ook daar moeten 217.166.0.0/16 en 213.75.0.0/16 als subnets op de upstream gedefinieerd zijn.
Dit is mijn IGMP proxy
https://prnt.sc/tih5o0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik heb je e.a. via DM gestuurd, maar ook daar mis je dus 213.75.0.0/16. Die specifieke /24 en /22 specifieke blokken kunnen daarna weg want die vallen binnen de 2 /16 subnets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Laatst online: 00:00
Bubba76 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:56:
[...]

Ze zijn draadloos, en een instelling voor mesh/roaming zie ik niet staan in de instellingen van de Fritzl 1750e
Zonder Fritzbox geen Mesh, maar dat staat verder los van de functionaliteit van de repeater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-05 22:09
Ben in de enige of halen meer mensen geen gbit snelheden? Laatst mijn contract maar eens verlengd na een mooie aanbieding naar 1000/500 maar ik mag blij zijn wanneer ik 700 down haal. Ook rechtstreeks aan de Experiabox om het eea. uit te sluiten. Upload is wel steady 500-520.

Helpdesk geeft aan dat er naar gekeken wordt, maar dat doen ze al twee weken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menonv
  • Laatst online: 25-05 08:55

menonv

Beunhazerij?

@Beunhaas91
Dat is kennelijk al sinds de start van het abbo. Met extreem veel geluk tik je de 800 eventjes aan. 1x op de week wanneer iedereen in bed ligt.

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Het viel me net op dat KPN de PTR heeft aangepast naar “xxxxxx.fixed.kpn.net”. Dat “fixed”... Houdt dat in dat ik opeens een vast IP-adres hebben gekregen? :P Ik bedoel, heb sowieso al geruime tijd dezelfde, maar officieel was ie op papier nog altijd dynamisch ipv statisch...

[ Voor 9% gewijzigd door WhatsappHack op 16-07-2020 04:14 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:24

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Beunhaas91 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:22:
Laatst mijn contract maar eens verlengd na een mooie aanbieding naar 1000/5000
1000/500 neem ik aan, anders heb je wel een heel bijzonder abonnement ;)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Pagina: 1 ... 17 ... 179 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen