[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 183 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-07 08:35
WhatsappHack schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 04:13:
Het viel me net op dat KPN de PTR heeft aangepast naar “xxxxxx.fixed.kpn.net”. Dat “fixed”... Houdt dat in dat ik opeens een vast IP-adres hebben gekregen? :P Ik bedoel, heb sowieso al geruime tijd dezelfde, maar officieel was ie op papier nog altijd dynamisch ipv statisch...
Ik denk eerder dat het slaat op Fixed versus Mobile. Dus fixed als in "vaste netwerk".

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 17:58
WhatsappHack schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 04:13:
Het viel me net op dat KPN de PTR heeft aangepast naar “xxxxxx.fixed.kpn.net”. Dat “fixed”... Houdt dat in dat ik opeens een vast IP-adres hebben gekregen? :P Ik bedoel, heb sowieso al geruime tijd dezelfde, maar officieel was ie op papier nog altijd dynamisch ipv statisch...
Oh, same here: {{ip}}.fixed.kpn.net
Barre73 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:49:
[...]

Ik denk eerder dat het slaat op Fixed versus Mobile. Dus fixed als in "vaste netwerk".
En dit is juist, want mijn 4G IP resolved naar {{ip}}.mobile.kpn.net

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:28
P-Storm schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:56:
[...]

Top, alleen jammer dat niemand het op deze manier heeft uitgelegd, had wat rondbellen gescheeld ;( . Dat de overkant een andere planning had was inderdaad al mijn vermoedde, het zorgde ervoor dat ik even weer over glasvezel nadacht.
En... ik heb geen bericht gehad. De glasvezel aanleggers waren al eromheen proberen te werken (met een graafmachine ook :')). Nog gechdcked, niets in de brievenbus gehad. Maar goed dat ik vandaag thuis werk :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sesmar
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:29
pennywiser schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:33:
Vandaag de v12 ontvangen, dinsdag oplevering.

Heeft iemand zijn Onkyo receiver werkend met de KPN ab?
Jep, heb een L20D deze werkt prima icm met de Arris STB.
Geluid klinkt ook prima als je m in de STB op Dobly zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Barre73 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:49:
[...]

Aahh ja natuurlijk, duh. Daar had ik niet eens aan gedacht. Vond “fixed” ook al een rare term ipv “static”. :+ Laat maar weer zien dat je daar niet over moet denken om 4:15 ‘s nachts. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:46
Onze glasvezelproblemen lijken opgelost te zijn.

Kabelbreuk is gerepareerd. Demping bij ons in huis was nog steeds te hoog. Nokia ONT is vervolgens ook vervangen door de monteur en de demping ging van 31db naar 21db. En tot nu toe een stabiele verbinding :D.

Toch blijft het bijzonder, dat én de kabel een breuk had en de ONT zelf ook niet helemaal lekker was. Maar, alles werkt nu heerlijk stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:12
krakendmodem schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:19:
Onze glasvezelproblemen lijken opgelost te zijn.

Kabelbreuk is gerepareerd. Demping bij ons in huis was nog steeds te hoog. Nokia ONT is vervolgens ook vervangen door de monteur en de demping ging van 31db naar 21db. En tot nu toe een stabiele verbinding :D.

Toch blijft het bijzonder, dat én de kabel een breuk had en de ONT zelf ook niet helemaal lekker was. Maar, alles werkt nu heerlijk stabiel.
Fijn dat het opgelost is! Je blijft dan met de gedachte in je hoofd; bij hoeveel andere locaties is het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-07 22:06
stormfly schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:47:
[...]

Fijn dat het opgelost is! Je blijft dan met de gedachte in je hoofd; bij hoeveel andere locaties is het mis.
Ja, zoals eerder gezegd is de demping sneller een probleem zodra je GPON gebruikt.
Bij AON kan een te hoge demping ook een probleem geven, maar bij GPON heb je sneller een probleem. Dus storingsgevoeligdheid is bij PON wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:44

TFHfony

Professional Weirdo

@Barre73 Is hier in Bavel (postcode gebied 4854) eigenlijk een AON of een passief/actief PON netwerk opgeleverd eind vorig jaar?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
Soundwork schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:12:
[...]

Ja, zoals eerder gezegd is de demping sneller een probleem zodra je GPON gebruikt.
Bij AON kan een te hoge demping ook een probleem geven, maar bij GPON heb je sneller een probleem. Dus storingsgevoeligdheid is bij PON wel een dingetje.
Met de huidige kennis van GPON ben ik het hier deels mee eens. Je deelt capaciteit, maar verder dan dat heb ik er nog te weinig kaas van gegeten.

Aangezien hier in de meterkast het vezeltje en ONT ook zijn vervangen, weet ik zo niet of het vezeltje tussen de patchcover en de ONT de boosdoener was (misschien ook beschadigd?) óf dat de ONT niet helemaal goed was en teveel demping gaf op het signaal.

[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6sWaaSqXwyCkylvzqLd8dbQI2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EeSmEcoVHn0UOXH3JnsOdDJS.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien de vorige meting vanaf de vezel naar buiten toe ook een te hoge demping gaf (waardoor de kabelbreuk dus boven water kwam), weet ik dus niet 100% zeker wie nu echt de boosdoener was. Uiteindelijk bleken er twee dingen stuk te zijn. De kabel onder de straat en de aansluiting bij ons thuis.

Edit: lol, ik lees nu pas de tekst op die sticker. "u hoeft de verbinding niet te delen". Tsja..

[ Voor 18% gewijzigd door krakendmodem op 17-07-2020 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:33
TFHfony schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:42:
@Barre73 Is hier in Bavel (postcode gebied 4854) eigenlijk een AON of een passief/actief PON netwerk opgeleverd eind vorig jaar?
dit is zo ver ik kan zien een AON gebied, geen Gpon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
krakendmodem schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:49:
[...]

Met de huidige kennis van GPON ben ik het hier deels mee eens. Je deelt capaciteit, maar verder dan dat heb ik er nog te weinig kaas van gegeten.

Aangezien hier in de meterkast het vezeltje en ONT ook zijn vervangen, weet ik zo niet of het vezeltje tussen de patchcover en de ONT de boosdoener was (misschien ook beschadigd?) óf dat de ONT niet helemaal goed was en teveel demping gaf op het signaal.

[[Afbeelding]

Aangezien de vorige meting vanaf de vezel naar buiten toe ook een te hoge demping gaf (waardoor de kabelbreuk dus boven water kwam), weet ik dus niet 100% zeker wie nu echt de boosdoener was. Uiteindelijk bleken er twee dingen stuk te zijn. De kabel onder de straat en de aansluiting bij ons thuis.

Edit: lol, ik lees nu pas de tekst op die sticker. "u hoeft de verbinding niet te delen". Tsja..
Dat klopt ook nog steeds. Je hebt nog steeds je eigen vezel naar de PoP. Er zijn nog geen passieve splitters tussen PoP en jouw woning.

[ Voor 0% gewijzigd door Barre73 op 18-07-2020 09:18 . Reden: Belangrijke woordje vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:31:
[...]

Dat klopt ook nog steeds. Je hebt nog steeds je eigen vezel naar de PoP. Er zijn nog geen passieve splitters tussen PoP en jouw woning.
Die snap ik niet. Krakendmodem heeft een foto geplaatst dat hij geen NT (mediaconverter) heeft maar een ONT (als de-multiplexer). Dan zit hij toch in het PoP gepachted op een passieve switchpoort? Dus zoals provider Jonaz dat ook doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:42
Soundwork schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 23:11:
[...]

Die snap ik niet. Krakendmodem heeft een foto geplaatst dat hij geen NT (mediaconverter) heeft maar een ONT (als de-multiplexer). Dan zit hij toch in het PoP gepachted op een passieve switchpoort? Dus zoals provider Jonaz dat ook doet?
Bestaande pops hebben het 'gpon' gedeelte in de pop zitten. Dus 1 poort naar de passieve splitter die in de pop hangt. Vanuit daar rechtstreeks naar je huis toe.

Ze gaan namelijk echt niet de grond open graven om daar splitters te plaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door Jan-man op 18-07-2020 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
Soundwork schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 23:11:
[...]

pon dslam hangt in de pop, daar achter hangen gelijk de passieve splitters. daarna wordt door gepatch naar ODF gedeelte.
dus elke klant heeft nog steeds in deze vorm eigen vezel tm pop, kpn noemt dit ook wel gpon over point to point verbindingen.

op deze manier kunnen andere partijen nog steeds eigen dslams hangen in de pop locaties

op deze manier worden alle nieuwe glasvezel gebieden op dit moment gebouwd

[ Voor 5% gewijzigd door jopoh op 19-07-2020 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
jopoh schreef op zondag 19 juli 2020 @ 00:02:
[...]

pon dslam hangt in de pop, daar achter hangen gelijk de passieve splitters. daarna wordt door gepatch naar ODF gedeelte.
dus elke klant heeft nog steeds in deze vorm eigen vezel tm pop, kpn noemt dit ook wel gpon over point to point verbindingen.

op deze manier kunnen andere partijen nog steeds eigen dslams hangen in de pop locaties

op deze manier worden alle nieuwe glasvezel gebieden op dit moment gebouwd
@Soundwork Dit dus inderdaad. Ik heb niet gekeken hoe Jonaz het precies doet maar dat zal aardig overeenkomen ja.

Iedereen denkt hier steeds maar dat hun vezel in de straat gesplitst wordt maar dat is dus niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:43
Barre73 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 08:58:
[...]

@Soundwork Dit dus inderdaad. Ik heb niet gekeken hoe Jonaz het precies doet maar dat zal aardig overeenkomen ja.

Iedereen denkt hier steeds maar dat hun vezel in de straat gesplitst wordt maar dat is dus niet het geval.
Uiteindelijk maakt splitsing of overbooking denk ik ook niet heel veel uit, issue is of de groep waarover je dat doet groot genoeg is om van gemiddelden uit te kunnen gaan. Stabiliteit en het geen impact hebben van "acties van de buurman" zijn veel belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:17

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Toevallig laatst een monteur over de vloer gehad, vanwege een haperende verbinding. De gbic module werkte niet goed met de NTU die ik in de meterkast heb gekregen.
Hij kon me vertellen dat er 2 aansluitingen op de gbic module zitten in deze wijk. Die leveren nu nog 500mbit per aansluiting, omdat je een gbit poort deelt.

De nieuwere pops hebben meer aansluitingen per poort, maar zijn bijvoorbeeld 10gbit en kunnen dus gesplitst worden naar meer huishoudens.
Het scheelt een hoop gbics die ze in de pop moeten plaatsen. Iedereen houdt zijn eigen vezel en snelheid.

Nadeel is dat als 1 gbic module storing geeft, er meerdere huishoudens storing ervaren. Als techneut wou hij liever een gbic module per huishouden, maar goed als het op grote schaal kosten scheelt is de keuze logisch.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
tweakduke schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:09:
Toevallig laatst een monteur over de vloer gehad, vanwege een haperende verbinding. De gbic module werkte niet goed met de NTU die ik in de meterkast heb gekregen.
Hij kon me vertellen dat er 2 aansluitingen op de gbic module zitten in deze wijk. Die leveren nu nog 500mbit per aansluiting, omdat je een gbit poort deelt.

De nieuwere pops hebben meer aansluitingen per poort, maar zijn bijvoorbeeld 10gbit en kunnen dus gesplitst worden naar meer huishoudens.
Het scheelt een hoop gbics die ze in de pop moeten plaatsen. Iedereen houdt zijn eigen vezel en snelheid.

Nadeel is dat als 1 gbic module storing geeft, er meerdere huishoudens storing ervaren. Als techneut wou hij liever een gbic module per huishouden, maar goed als het op grote schaal kosten scheelt is de keuze logisch.
Heb je het hier nu over GPON, of over AON?
Want de techniek dan weliswaar niet in het tracé tussen PoP en meterkast, maar wel in het PoP zelf....

@Barre73 want hoe patched KPN Netwerk NL de abonnees dan die nog de AON NT gebruiken bij een KPN DSLAM? Worden die dan ook gesplit met meerdere abonees? Want bijvoorbeeld bij Glasoperator (T-Mobile) krijgt iedere AON klant dedicated een actieve 1Gbps poort in het PoP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Soundwork schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:20:
[...]

Want de techniek dan weliswaar niet in het tracé tussen PoP en meterkast, maar wel in het PoP zelf....

@Barre73 want hoe patched KPN Netwerk NL de abonnees dan die nog de AON NT gebruiken bij een KPN DSLAM? Worden die dan ook gesplit met meerdere abonees? Want bijvoorbeeld bij Glasoperator (T-Mobile) krijgt iedere AON klant dedicated een actieve 1Gbps poort in het PoP.
bij AON dus eof of Gof netwerk, zitten max 2 klanten per gbic wel beide hen eigen patch kabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:07
In Wageningen gaan ze ook glasvezel uitrollen in de hele bebouwde kom (m.u.v. villawijk in bos). Er worden twee kasten ter grootte van een zeecontainer geplaatst op twee plekken in Wageningen waarvandaan alles wordt aangesloten. https://www.wageningen.nl...over_aanleg_glasvezel_KPN
Nog voor de vergunning voor kabels en leidingen is aangevraagd heeft KPN twee verdeelkasten (netstations) geplaatst. Hiervoor was geen vergunning benodigd, wel heeft de gemeente toestemming gegeven. Het bijzondere aan de geplaatste verdeelkasten is dat ze een flink formaat hebben. Het zijn prefab gebouwtjes met de afmeting 6 x 2,7 x 2 meter. Dit is vergelijkbaar met een zeecontainer. Vanwege de impact van deze flinke kasten hebben inwoners van Wageningen vooraf de gelegenheid gehad kennis te nemen van de inmiddels definitieve locaties.

Met KPN is gezocht naar twee locaties op gemeentegrond, die technisch goed bereikbaar zijn voor de benodigde kabels en waar zo weinig mogelijk mensen er last van hebben.
Is op basis van deze info iets te zeggen over de techniek die ze in Wageningen gaan toepassen?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
vandermark schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:27:
In Wageningen gaan ze ook glasvezel uitrollen in de hele bebouwde kom (m.u.v. villawijk in bos). Er worden twee kasten ter grootte van een zeecontainer geplaatst op twee plekken in Wageningen waarvandaan alles wordt aangesloten. https://www.wageningen.nl...over_aanleg_glasvezel_KPN

[...]

Is op basis van deze info iets te zeggen over de techniek die ze in Wageningen gaan toepassen?
2 losse pop zijn er geplaatst dat klopt, de andere grote komt in de bestaande kpn centrale te zitten :)
wageningen wordt Gpon over point tot point

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:17

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Soundwork schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:20:
[...]

Ik vroeg hem over GPON en de monteur had het vervolgens over de PON technologie waar hij of niet mega enthousiast over was.

Mijn interesse over pops is weer toegenomen, omdat ik zelf problemen had. Maar alles weet ik ook niet. :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
jopoh schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:27:
[...]

bij AON dus eof of Gof netwerk, zitten max 2 klanten per gbic wel beide hen eigen patch kabel :)
Nou, lekker dan :|
Ben ik straks verplicht om weer de KPN NT te gaan gebruiken omdat de SFP van mijn eigen router dus problemen gaat geven omdat ik eigenlijk geen 1 Gbps poort heb....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ik moet eerlijk zeggen dat Jopoh er veel van lijkt te weten maar ik twijfel. Ik weet niet anders (en zie in de PoP niet anders) dan dit in een normale AON PoP iedere klant zijn eigen Gbit poort heeft. In PoP model 1 direct op de Dslam zonder Gbic. In PoP model 2 en 3 via patchlades. Alle Gbit poorten worden dan met bekabeling aangesloten op patchlades die vlak naast de ODF lades zitten (waar de woningen op uitkomen). Voor een actieve klant wordt dan de patch tussen die laatste twee gezet.

Het verhaal van 2 klanten op 1 Gbic zegt mij niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:44:
Ik moet eerlijk zeggen dat Jopoh er veel van lijkt te weten maar ik twijfel. Ik weet niet anders (en zie in de PoP niet anders) dan dit in een normale AON PoP iedere klant zijn eigen Gbit poort heeft. In PoP model 1 direct op de Dslam zonder Gbic. In PoP model 2 en 3 via patchlades. Alle Gbit poorten worden dan met bekabeling aangesloten op patchlades die vlak naast de ODF lades zitten (waar de woningen op uitkomen). Voor een actieve klant wordt dan de patch tussen die laatste twee gezet.

Ik zit op een PoP versie 1, dus ik hoop dat ik 1 op 1 gepatched wordt op de DSLAM...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-07 14:04

vr6-only

Blub Blub

Barre73 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:44:

Waarschijnlijk dat de GBIC 2 poorten heeft per stuk.

Afbeeldingslocatie: https://www.eh-infra.nl/images/spsimpleportfolio/IMG-20180622-WA0044.jpg

Maar die zijn ook gewoon Gbit. Snap sowieso drukmakerij hierover niet. GPON en P2P netwerken bieden dezelfde klantervaring momenteel, behoudens dat het Gbit abonnement van KPN momenteel de snelheden niet haalt. Tweakers vergeten voor het gemak dat "hun" deel begint na de NT/ONT. Alles ervoor is niet van hen en hoor je vanaf te blijven.

Of sleutelt iemand ook aan de Gas of wateraansluiting?

[ Voor 38% gewijzigd door vr6-only op 19-07-2020 22:03 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
vr6-only schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:59:
[...]

Waarschijnlijk dat de GBIC 2 poorten heeft per stuk.

[Afbeelding]
klopt helemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
vr6-only schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:59:
[...]

Tweakers vergeten voor het gemak dat "hun" deel begint na de NT/ONT. Alles ervoor is niet van hen en hoor je vanaf te blijven.

Of sleutelt iemand ook aan de Gas of wateraansluiting?
Heel simpel, dan dient KPN die info per direct van zijn website af te halen als het gaat om AON (zoals KPN het noemt: "EoF/GoF")
Ze posten specs van de SFP die je dient te gebruiken (die heb ik nu momenteel ook op T-Mobile zitten). Als klanten niet zelf de mediaconverter (de NT dus) mogen vervangen, dan dient KPN deze specs van zijn site te verwijderen.

Bij GPON vermelden ze namelijk WEL expliciet erbij dat de Nokia ONT niet vervangen kan worden.... vanwege dat deze poort op een passive port wordt gepatched.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nog wat achtergrondinfo, die cSFP's (2 Gbit poorten op 1 SFP) worden puur gebruikt om een hogere poort dichtheid te kunnen behalen op de actieve apparatuur. Op laag 2 zijn dat verder gewoon 2 helemaal aparte normale Gbit ethernet poorten.

Dat heeft verder dus ook niets te maken met PON over point to point waarbij de klanten op passieve splitters gepatched worden en waar dan enkel elke passieve splitter naar één actieve GPON (of een nieuwere variant daarvan) poort op de DSLAM gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
ik222 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:58:
Nog wat achtergrondinfo, die cSFP's (2 Gbit poorten op 1 SFP) worden puur gebruikt om een hogere poort dichtheid te kunnen behalen op de actieve apparatuur. Op laag 2 zijn dat verder gewoon 2 helemaal aparte normale Gbit ethernet poorten.
Ja, oké... helder.
Omdat ze single mode simplex fibers gebruiken richting de klant/per FTU.
Ik heb aan mijn SFP zijde namelijk een Gbic zitten met 1 LC connector slot ipv 2.

Edit: correctie

[ Voor 3% gewijzigd door Soundwork op 19-07-2020 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Heb gisteren mijn Ubiquiti Edgerouter X SFP ingesteld en nu rechtstreeks op mijn NTU aangesloten. De Experiabox is dus afgekoppeld. Nu heb ik echter last van periodieke uitval van mijn verbinding, zowel Internet als IPTV. Ik heb de instructies van Kriegsman gevolgd om het in te stellen. Is er iemand hier die hier ervaring mee heeft en mij kan vertellen wat er mis kan zijn? Zie hier mijn config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
firewall {
    all-ping enable
    broadcast-ping disable
    ipv6-name WANv6_IN {
        default-action drop
        description "WAN inbound traffic forwarded to LAN"
        enable-default-log
        rule 10 {
            action accept
            description "Allow established/related sessions"
            state {
                established enable
                related enable
            }
        }
        rule 20 {
            action drop
            description "Drop invalid state"
            state {
                invalid enable
            }
        }
    }
    ipv6-name WANv6_LOCAL {
        default-action drop
        description "WAN inbound traffic to the router"
        enable-default-log
        rule 10 {
            action accept
            description "Allow established/related sessions"
            state {
                established enable
                related enable
            }
        }
        rule 20 {
            action drop
            state {
                invalid enable
            }
        }
        rule 30 {
            action accept
            description "Allow IPv6 icmp"
            protocol ipv6-icmp
        }
        rule 40 {
            action accept
            description "allow dhcpv6"
            destination {
                port 546
            }
            protocol udp
            source {
                port 547
            }
        }
    }
    ipv6-receive-redirects disable
    ipv6-src-route disable
    ip-src-route disable
    log-martians enable
    name WAN_IN {
        default-action drop
        description "WAN to Internal"
        enable-default-log
        rule 10 {
            action accept
            description "Allow established/related"
            log enable
            protocol all
            state {
                established enable
                invalid disable
                new disable
                related enable
            }
        }
        rule 20 {
            action drop
            log enable
            protocol all
            state {
                established disable
                invalid enable
                new disable
                related disable
            }
        }
    }
    name WAN_LOCAL {
        default-action drop
        description "WAN to router"
        enable-default-log
        rule 10 {
            action accept
            description "Allow established/related"
            log disable
            protocol all
            state {
                established enable
                invalid disable
                new disable
                related enable
            }
        }
        rule 20 {
            action drop
            log disable
            protocol all
            state {
                established disable
                invalid enable
                new disable
                related disable
            }
        }
    }
    receive-redirects disable
    send-redirects enable
    source-validation disable
    syn-cookies enable
}
interfaces {
    ethernet eth0 {
        description "eth0 - FTTH"
        duplex auto
        mtu 1512
        poe {
            output off
        }
        speed auto
        vif 4 {
            address dhcp
            description "eth0.4 - IPTV"
            dhcp-options {
                client-option "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";"
                client-option "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
                default-route no-update
                default-route-distance 210
                name-server update
            }
        }
        vif 6 {
            description "eth0.6 - Internet"
            mtu 1508
            pppoe 0 {
                default-route auto
                dhcpv6-pd {
                    no-dns
                    pd 0 {
                        interface eth1 {
                            prefix-id :1
                            service slaac
                        }
                        prefix-length /48
                    }
                    rapid-commit disable
                }
                firewall {
                    in {
                        ipv6-name WANv6_IN
                        name WAN_IN
                    }
                    local {
                        ipv6-name WANv6_LOCAL
                        name WAN_LOCAL
                    }
                }
                idle-timeout 180
                ipv6 {
                    address {
                        autoconf
                    }
                    dup-addr-detect-transmits 1
                    enable {
                    }
                }
                mtu 1500
                name-server auto
                password kpn
                user-id b4-fb-e4-19-60-c3@internet
            }
        }
    }
    ethernet eth1 {
        address 192.168.0.1/24
        description "eth1 - LAN"
        duplex auto
        poe {
            output off
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth2 {
        duplex auto
        poe {
            output off
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth3 {
        duplex auto
        poe {
            output off
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth4 {
        duplex auto
        poe {
            output off
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth5 {
        duplex auto
        speed auto
    }
    loopback lo {
    }
    switch switch0 {
        mtu 1500
    }
}
protocols {
    igmp-proxy {
        interface eth0.4 {
            alt-subnet 213.75.0.0/16
            alt-subnet 217.166.0.0/16
            role upstream
            threshold 1
        }
        interface eth1 {
            alt-subnet 0.0.0.0/0
            role downstream
            threshold 1
        }
    }
    static {
        interface-route6 ::/0 {
            next-hop-interface pppoe0 {
            }
        }
        route 213.75.112.0/21 {
            next-hop 10.227.100.1 {
            }
        }
    }
}
service {
    dhcp-server {
        disabled false
        global-parameters "option vendor-class-identifier code 60 = string;"
        global-parameters "option broadcast-address code 28 = ip-address;"
        hostfile-update disable
        shared-network-name LAN {
            authoritative enable
            subnet 192.168.0.0/24 {
                default-router 192.168.0.1
                dns-server 192.168.0.2
                lease 86400
                start 192.168.0.100 {
                    stop 192.168.0.200
                }
            }
        }
        static-arp disable
        use-dnsmasq disable
    }
    gui {
        http-port 80
        https-port 443
        older-ciphers enable
    }
    nat {
        rule 1 {
            description "Force Pihole for DNS"
            destination {
                address !192.168.0.2
                port 53
            }
            disable
            inbound-interface eth1
            inside-address {
                address 192.168.0.2
                port 53
            }
            log disable
            protocol tcp_udp
            source {
                address !192.168.0.2
            }
            type destination
        }
        rule 5000 {
            description IPTV
            destination {
                address 213.75.112.0/21
            }
            log disable
            outbound-interface eth0.4
            protocol all
            type masquerade
        }
        rule 5010 {
            description "KPN Internet"
            log enable
            outbound-interface pppoe0
            protocol all
            source {
                address 192.168.0.0/24
            }
            type masquerade
        }
        rule 5011 {
            description "DNS Masquerade"
            destination {
                address 192.168.0.2
                port 53
            }
            disable
            log disable
            outbound-interface eth1
            protocol tcp_udp
            source {
                address 192.168.0.100-192.168.0.200
            }
            type masquerade
        }
    }
    ssh {
        port 22
        protocol-version v2
    }
    unms {
        disable
    }
}
system {
    host-name edgerouter
    ipv6 {
        disable
    }
    login {
        user ubnt {
            authentication {
                encrypted-password $5$.JFxvNd63gi7vheF$enCeZ8qwLbtN42w4ngJ3nJK.qRXWnMWkcE6UAZlgof1
                plaintext-password ""
            }
            full-name ""
            level admin
        }
    }
    name-server 1.1.1.1
    name-server 1.0.0.1
    ntp {
        server 0.ubnt.pool.ntp.org {
        }
        server 1.ubnt.pool.ntp.org {
        }
        server 2.ubnt.pool.ntp.org {
        }
        server 3.ubnt.pool.ntp.org {
        }
    }
    package {
        repository wheezy {
            components "main contrib non-free"
            distribution wheezy
            password ""
            url http://mirror.leaseweb.com/debian
            username ""
        }
        repository wheezy-security {
            components main
            distribution wheezy/updates
            password ""
            url http://security.debian.org
            username ""
        }
    }
    syslog {
        global {
            facility all {
                level notice
            }
            facility protocols {
                level debug
            }
        }
    }
    time-zone Europe/Amsterdam
    traffic-analysis {
        dpi enable
        export enable
    }
}

/* Warning: Do not remove the following line. */
/* === vyatta-config-version: "config-management@1:conntrack@1:cron@1:dhcp-relay@1:dhcp-server@4:firewall@5:ipsec@5:nat@3:qos@1:quagga@2:suspend@1:system@4:ubnt-pptp@1:ubnt-udapi-server@1:ubnt-unms@1:ubnt-util@1:vrrp@1:vyatta-netflow@1:webgui@1:webproxy@1:zone-policy@1" === */
/* Release version: v2.0.8-hotfix.1.5278088.200305.1641 */

[ Voor 0% gewijzigd door rens-br op 20-07-2020 13:36 . Reden: Quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ik222 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:58:
Zit daar als het normale SFPs zijn dan (op papier) geen bottleneck? (standaard) SFP's zijn toch 1.25gbit/s full duplex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-07 14:04

vr6-only

Blub Blub

ANdrode schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:22:
[...]

Zit daar als het normale SFPs zijn dan (op papier) geen bottleneck? (standaard) SFP's zijn toch 1.25gbit/s full duplex?
Dit zijn 2.5Gbit full-duplex LC LX10 SFP's op 1310nm voor afstanden tot 10KM.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
ANdrode schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:22:
[...]

Nee daar zit geen bottelneck, zo'n cSFP module bestaat in feite uit 2 losse 1,25Gb/s Bidi SFP's op de form factor van een normale SFP. Beide poorten kunnen dus gelijktijdig de volle snelheid full duplex halen.

Overigens kun je dit soort modules dus ook niet zomaar in alle apparatuur stoppen, je apparatuur / lijnkaarten moeten daar wel ook echt voor geschikt zijn. En dat is vooral het geval bij apparatuur die vaak ingezet wordt in de edge van FttX netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Haribo112 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:56:
Heb gisteren mijn Ubiquiti Edgerouter X SFP ingesteld en nu rechtstreeks op mijn NTU aangesloten. De Experiabox is dus afgekoppeld. Nu heb ik echter last van periodieke uitval van mijn verbinding, zowel Internet als IPTV. Ik heb de instructies van Kriegsman gevolgd om het in te stellen. Is er iemand hier die hier ervaring mee heeft en mij kan vertellen wat er mis kan zijn? Zie hier mijn config:

[...]
En ineens had ik een ingeving. Blijkbaar werd al het verkeer van de firewall gelogd in /var/log/messages . Dat gaat natuurlijk vrij hard. Binnen no time is het bestand dan tientallen megabytes groot. Ik heb logging nu uitgezet op alle plekken waar ik het kon vinden, het messages bestand blijft nu op 0 bytes. Hopelijk was dit de oorzaak van mijn crashes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-07 23:03
ik222 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:34:
[...]

Nee daar zit geen bottelneck, zo'n cSFP module bestaat in feite uit 2 losse 1,25Gb/s Bidi SFP's op de form factor van een normale SFP. Beide poorten kunnen dus gelijktijdig de volle snelheid full duplex halen.

Overigens kun je dit soort modules dus ook niet zomaar in alle apparatuur stoppen, je apparatuur / lijnkaarten moeten daar wel ook echt voor geschikt zijn. En dat is vooral het geval bij apparatuur die vaak ingezet wordt in de edge van FttX netwerken.
Iemand heeft zo'n module in een Netgear switch gedaan en daar werkt één van de BiDi poorten gewoon op. Een Draytec aan de andere kant en dat scheelde mooi weer een vezel.
Heb ik gehoord van een vriend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:58
Ik heb de v12 ontvangen maar heb geen media converter erbij gekregen, neemt de monteur die mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
pennywiser schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:34:
Ik heb de v12 ontvangen maar heb geen media converter erbij gekregen, neemt de monteur die mee?
ja, de NTU mag je zelf niet monteren...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
geenwindows schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:36:
[...]

ja, de NTU mag je zelf niet monteren...
Tnx. Telfort stuurde hem destijds wel mee vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
pennywiser schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:40:
[...]

Tnx. Telfort stuurde hem destijds wel mee vandaar.
Dat deden ze allemaal (KPN, XS4ALL, Telfort etc).
Nu is dat aan banden gelegd. Reden mag je raden.... Er werd teveel zelf mee gerommeld wat dus soms schade tot gevolg heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:01:
[...]

Dat deden ze allemaal (KPN, XS4ALL, Telfort etc).
Nu is dat aan banden gelegd. Reden mag je raden.... Er werd teveel zelf mee gerommeld wat dus soms schade tot gevolg heeft.
Dat was alleen niet de reden. Belangrijke reden was ookdat er teveel mis ging bij Logistiek. Teveel mensen die de verkeerde NT in hun pakket kregen en monteurs die daar niet tegen op konden met het beetje grijpvoorraad op de auto.
Dus toen is er besloten om het proces anders in te richten en monteurs in de ochtend of de dag ervoor voldoende NT's mee te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:09:
[...]

Dat was alleen niet de reden. Belangrijke reden was ookdat er teveel mis ging bij Logistiek. Teveel mensen die de verkeerde NT in hun pakket kregen en monteurs die daar niet tegen op konden met het beetje grijpvoorraad op de auto.
Dus toen is er besloten om het proces anders in te richten en monteurs in de ochtend of de dag ervoor voldoende NT's mee te geven.
Toenterijd ging het ook bij de monteurs voorraad wel mis. Mijn collega is anderhalf jaar geleden overgestapt van T-Mobile naar KPN en de monteur van KPN had er niet op gerekend dat de NT die hij bij zich had alleen paste op de TY-01 (uFTU), maar in zijn meterkast was een TK-01 dus daar moest hij de juiste NT voor ophalen. Dus het duurde wat langer voordat hij online was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Iemand in de v12 het subnet al aangepast? Ik heb 2 lan reeksen lopen, ik zie zo even niet hoe ik ze beide kan gebruiken in de v12..

En is ping te activeren? Nodig om een pub ip door te wijzigen ergens ..

Edit: eerste indruk: internet beter dan T-mobile responsiever, Youtube start gelijk ipv 5x refreshen wat de laatste maanden de trend was.

Modem wifi prima, echter bijna niets in te stellen, geen subnet, geen firewall/ping. Iedereen wil zo'n v12 lees ik, mar ik zou echter niet weten waarom precies, misschien wifi?

Dat wordt eigen router kopen, maar hoe regel ik dan tv en telefoon?

[ Voor 72% gewijzigd door pennywiser op 21-07-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekanoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-01-2022
Binnen het kpn forum worden diverse mogelijkheden beschreven o.a. van wjb. Zoek en gij zult vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
pennywiser schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:32:
Iemand in de v12 het subnet al aangepast? Ik heb 2 lan reeksen lopen, ik zie zo even niet hoe ik ze beide kan gebruiken in de v12..

En is ping te activeren? Nodig om een pub ip door te wijzigen ergens ..

Edit: eerste indruk: internet beter dan T-mobile responsiever, Youtube start gelijk ipv 5x refreshen wat de laatste maanden de trend was.

Modem wifi prima, echter bijna niets in te stellen, geen subnet, geen firewall/ping. Iedereen wil zo'n v12 lees ik, mar ik zou echter niet weten waarom precies, misschien wifi?

Dat wordt eigen router kopen, maar hoe regel ik dan tv en telefoon?
Je hoeft niet eens in het topic te zoeken:

https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Even korte vraag nog dan, ik ga dan een Fritzbox aanschaffen. Welk type is het best voor KPN, de 7590? Tv en telefonie moeten erover kunnen.

Of is een USG toch beter, ondanks geen wifi, wat ik dan beter los moet regelen?

Ik ben even de kluts kwijt, had verwacht dat ik wel eea kon instellen in de v12, maar deze is maximaal uitgekleed qua functionaliteit. Dit is handig voor bijna iedereen, maar wil je wat kunnen instellen ben je direct aangewezen op eigen cpe. Tot nu waren provider cpe's wel voldoende instelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
TFHfony schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:53:
[...]

Is dat zo? Op mijn Fritz!Box 7590 kan ik geen enkele instelling vinden qua VLAN's, maar KPN iTV en telefonie werken prima. Vermoedelijk regelt de 7590 dit dus allemaal zelf onder de motorkap.
Dit lijkt de doorslag dan :)

Bedankt voor deze info.

Je moet neem ik aan wel username/pw ingeven voor tv of telefonie? Of wordt dit op de aansluiting zelf geregeld?

[ Voor 13% gewijzigd door pennywiser op 21-07-2020 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-07 21:15
Ik gebruik KPN IPTV icm een eigen OPNsense router, iemand die update al binnen met de nieuwe interface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
supayoshi schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:19:
Ik gebruik KPN IPTV icm een eigen OPNsense router, iemand die update al binnen met de nieuwe interface?
Ik hier wel met mijn pfSense router, werkt allemaal prima. Enkel bridgemode werkt niet meer met de nieuwe interface maar zolang je netjes je eigen router voor routed mode geconfigureerd heeft is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-07 21:15
ik222 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:39:
[...]

Ik hier wel met mijn pfSense router, werkt allemaal prima. Enkel bridgemode werkt niet meer met de nieuwe interface maar zolang je netjes je eigen router voor routed mode geconfigureerd heeft is er niets aan de hand.
hoe kan ik de update forceren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
supayoshi schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:53:
[...]

hoe kan ik de update forceren? :)
Dat kan niet, KPN moet je abonnement eerst omzetten. Als dat nog niet gebeurd is zal je ontvanger steeds opnieuw de oude software binnenhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
TFHfony schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:53:
[...]

Is dat zo? Op mijn Fritz!Box 7590 kan ik geen enkele instelling vinden qua VLAN's, maar KPN iTV en telefonie werken prima. Vermoedelijk regelt de 7590 dit dus allemaal zelf onder de motorkap.
Mag ik vragen hoe je dit voor elkaar gekregen hebt? Ik heb nu ook de 7590, en heb de firmware geupdate en KPN profiel geselecteerd. Vervolgens doet TV het, echter telefonie moet ik met de hand instellen. Dat druist een beetje in tegen jouw ervaring. Ging telefonie instellen vanzelf?

Ik heb wel eerst de v12 erop gehad vandaag en toen werkte telefonie al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

pennywiser schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:11:
[...]

Mag ik vragen hoe je dit voor elkaar gekregen hebt? Ik heb nu ook de 7590, en heb de firmware geupdate en KPN profiel geselecteerd. Vervolgens doet TV het, echter telefonie moet ik met de hand instellen. Dat druist een beetje in tegen jouw ervaring. Ging telefonie instellen vanzelf?

Ik heb wel eerst de v12 erop gehad vandaag en toen werkte telefonie al.
Ik doelde meet op het instellen van de VLAN's. Daar zijn geen instellingen voor te vinden, dat deed de Frtiz!Box zelf. Omdat er voor TV verder niets ingesteld hoeft te worden, gaat dat helemaal out-of-the-box.
Voor telefonie moet je wel e.e.a. instellen. Niet qua VLAN, maar wel qua SIP.
Je moet bepaalde SIP gegevens opvragen op de KPN site. Dit staat op deze KPN service pagina beschreven:
Je schijnt wel eerst je Experiabox aangesloten te moeten hebben voor het werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door TFHfony op 21-07-2020 20:18 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
TFHfony schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:17:
[...]

Ik doelde meet op het instellen van de VLAN's. Daar zijn geen instellingen voor te vinden, dat deed de Frtiz!Box zelf. Omdat er voor TV verder niets ingesteld hoeft te worden, gaat dat helemaal out-of-the-box.
Je moet bepaalde SIP gegevens opvragen op de KPN site. Dit staat op deze KPN service pagina beschreven:
Duidelijk, dank voor de toelichting! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
TFHfony schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:17:
[...]

Dat zit in het KPN profiel wat je selecteert. Handmatig kan je VLAN's op een Fritzbox enkel configureren als je de config file download en aanpast met een teksteditor. Vervolgens moet je dan nog de checksum opnieuw berekenen en hem restoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-07 17:45
ik222 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:45:
[...]

Dat zit in het KPN profiel wat je selecteert. Handmatig kan je VLAN's op een Fritzbox enkel configureren als je de config file download en aanpast met een teksteditor. Vervolgens moet je dan nog de checksum opnieuw berekenen en hem restoren.
Volgens mij kan ik handmatig een VLAN configureren wanneer ik in mijn fritzbox 'other' als provider kies. In de vooraf ingestelde profielen kun je inderdaad niets aanpassen

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ja voor internet wel, maar dan krijg je IPTV niet werkend omdat je dan alleen voor internet het VLAN kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Handmatig instellen van een 7590 is niet aan te raden, alle instellingen zitten in het KPN profiel en TV en telefoon werken dan gelijk.

Qua telefoon is het van belang dat je over de sip gegevens beschikt, deze moeten dan nog wel met de hand worden ingevuld. Dit is nou net helaas bij mij een issue zo blijkt, dus daar is het wachten op. Met de v12 werkt telefonie al wel.

Grappig op de v12 kreeg ik geloof ik geen ipv6, met een 7590 krijg ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
pennywiser schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:42:
Handmatig instellen van een 7590 is niet aan te raden, alle instellingen zitten in het KPN profiel en TV en telefoon werken dan gelijk.

Qua telefoon is het van belang dat je over de sip gegevens beschikt, deze moeten dan nog wel met de hand worden ingevuld. Dit is nou net helaas bij mij een issue zo blijkt, dus daar is het wachten op. Met de v12 werkt telefonie al wel.

Grappig op de v12 kreeg ik geloof ik geen ipv6, met een 7590 krijg ik het wel.
Op de V12 is het inderdaad nog uitgeschakeld. Hier hangt de V10 er (nog) tussen, die kan het wel.

Op de website van KPN kun je zelf trouwens de SIP gegevens opvragen. https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm

Ik moet alleen nog even kijken wat voor modem ik er tussen wil gaan zetten. Kan ook zijn dat ik het gewoon zo laat. Aan de andere kant is telefonie bij KPN zelf veel te duur, en kan je dit letterlijk voor een tientje zelf doen. 15 cent per minuut, idioot eigenlijk :D

[ Voor 7% gewijzigd door krakendmodem op 26-07-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
krakendmodem schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:47:
[...]

Op de V12 is het inderdaad nog uitgeschakeld. Hier hangt de V10 er (nog) tussen, die kan het wel.

Op de website van KPN kun je zelf trouwens de SIP gegevens opvragen. https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm

Ik moet alleen nog even kijken wat voor modem ik er tussen wil gaan zetten. Kan ook zijn dat ik het gewoon zo laat. Aan de andere kant is telefoon bij KPN zelf veel te duur, en kan je dit letterlijk voor een tientje zelf doen.
Die tool is het probleem in mijn geval, mijn gegevens komen niet tevoorschijn.

Ik heb het idee dat v10 meer kan dat de v12. Kan de v10 bv een lan subnet als 255.255.0.0 aan? In de v12 heb je 192.168.2.0/24 en daar mag je het mee doen. Vandaar dat ik al snel een 7590 in huis had.

Hoe kan je dan zelf telefonie regelen, dat is wel interessant.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 26-07-2020 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
pennywiser schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:50:
[...]

Die tool is het probleem in mijn geval, mijn gegevens komen niet tevoorschijn.

Ik heb het idee dat v10 meer kan dat de v12. Kan de v10 bv een lan subnet als 255.255.0.0 aan? In de v12 heb je 192.168.2.0/24 en daar mag je het mee doen. Vandaar dat ik al snel een 7590 in huis had.

Hoe kan je dan zelf telefonie regelen, dat is wel interessant.
Tsja, Of er een /16 gebruikt kan worden als primaire reeks, nooit getest eigenlijk. Het gastennetwerk op de V10 begint volgens mij wel in die reeks. 172.16.x.x

Kan het alleen nu even niet aanpassen. Ben niet thuis.

www.Cheapconnect.net is een provider waar je vaste telefonie kan afnemen, ook met SIP. 8,95 per jaar. En je belt voor iets van 2 cent per minuut. Je kan ook eventueel inkomende gesprekken bij cheapconnect doen en en uitgaande gesprekken weer via een andere provider, (Google maar op betamax / dellmont), maar dat vergt weer meer configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
krakendmodem schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:55:
[...]
www.Cheapconnect.net is een provider waar je vaste telefonie kan afnemen, ook met SIP. 8,95 per jaar. En je belt voor iets van 2 cent per minuut. Je kan ook eventueel inkomende gesprekken bij cheapconnect doen en en uitgaande gesprekken weer via een andere provider, (Google maar op betamax / dellmont), maar dat vergt weer meer configuratie.
Dat is dan veel interessanter inderdaad, daar ga ik eens goed naar kijken tnx voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:09
ik wil graag thuis een webserver draaien. Is dit mogelijk zonder issues (poorten 80 en 443 nodig), en is het nog merkbaar andere snelheid dan bij een hosting partij? Daarnaast zou ik nog een mailserver willen draaien maar kan ik niet goed vinden of poort 25 nu wel of niet open is (in en uitgaand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Poort 80 en 443 is gewoon mogelijk. Qua snelheid ben je dan begrenst aan de uploadsnelheid van je abonnement (bijvoorbeeld 100Mbit). Dus als iemand iets van je server wilt downloaden gaat dat met ongeveer 12MB/s.

Poort 25 wordt als het goed is niet geblokkeerd. Je moet alleen wel heel goed je mailserver inrichten, anders nemen providers zoals Gmail en Outlook (en ook KPN) soms je mail niet meer eens aan en worden die als SPAM gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
krakendmodem schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:18:
Poort 80 en 443 is gewoon mogelijk. Qua snelheid ben je dan begrenst aan de uploadsnelheid van je abonnement (bijvoorbeeld 100Mbit). Dus als iemand iets van je server wilt downloaden gaat dat met ongeveer 12MB/s.

Poort 25 wordt als het goed is niet geblokkeerd. Je moet alleen wel heel goed je mailserver inrichten, anders nemen providers zoals Gmail en Outlook (en ook KPN) soms je mail niet meer eens aan en worden die als SPAM gezien.
thanks! Goede uitdaging dus wat betreft die mail :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Hoe kan ik achterhalen of ik in een *pon gebied zit of niet? Ik zie hier in de straat zo'n kleine straatkastje staan en zo beetje in het midden van de wijk, zo'n groot 'huisje'.
dit ivm de grote van de NTU, met *pon heb je zo'n kleine kastje die je vrijheid geeft tot plaatsing, de Aon aansluiting schuif je op de FTU en daar heb ik maar 45mm ruimte tussen ftu en een volle plank...
en die leeghalen is een pain-in-the-*ss
Gezien fourstack 1gbit aangaf, vermoed ik dat het hier om een *PON gebied gaat...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:08
geenwindows schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:58:
Hoe kan ik achterhalen of ik in een *pon gebied zit of niet? Ik zie hier in de straat zo'n kleine straatkastje staan en zo beetje in het midden van de wijk, zo'n groot 'huisje'.
dit ivm de grote van de NTU, met *pon heb je zo'n kleine kastje die je vrijheid geeft tot plaatsing, de Aon aansluiting schuif je op de FTU en daar heb ik maar 45mm ruimte tussen ftu en een volle plank...
en die leeghalen is een pain-in-the-*ss
Gezien fourstack 1gbit aangaf, vermoed ik dat het hier om een *PON gebied gaat...
Doe een postcode check bij T-Mobile, leveren ze geen glasvezel maar alleen dsl dan is het pon. 1Gbit kan ook op de oude aansluiting dus dat zegt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
gjtm schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:26:
[...]

Doe een postcode check bij T-Mobile, leveren ze geen glasvezel maar alleen dsl dan is het pon. 1Gbit kan ook op de oude aansluiting dus dat zegt niks.
dat gaat momenteel niet, fourstack geeft momenteel aan dat er geen glas aansluiting is, dit komen ze deze week eindelijk afronden. (dit heeft er in het verleden wel gestaan)
Wil graag voorbereid zijn alvorens ze hier zijn ;)

edit:
even een adres gepakt waar de glasaansluiting wel afgerond is. T-mobile levert gewoon 100mbit op glas...
Mocht er iemand de afmetingen weten van de NTU hoor ik het graag.

[ Voor 15% gewijzigd door geenwindows op 27-07-2020 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
geenwindows schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:30:
[...]

dat gaat momenteel niet, fourstack geeft momenteel aan dat er geen glas aansluiting is, dit komen ze deze week eindelijk afronden. (dit heeft er in het verleden wel gestaan)
Wil graag voorbereid zijn alvorens ze hier zijn ;)

edit:
even een adres gepakt waar de glasaansluiting wel afgerond is. T-mobile levert gewoon 100mbit op glas...
Mocht er iemand de afmetingen weten van de NTU hoor ik het graag.
Je hebt boven de FTU geen ruimte nodig om de NT op te schuiven. Aan de onderkant echter wel. Daarnaast is er ook gewoon een voorgeschreven ruimte voor die FTU en die bedraagt 10cm breed en 35 cm hoog. In dat vlak komt de FTU bovenaan zodat er 25 centimeter overblijft. Die NT is 30 cm hoog dus steekt 20 cm onder de FTU uit. De laatste 5 cm onderaan zijn dan voor het wegbuigen van de UTP kabel en de stroomkabel.

Is er bij jou geen 10*35 cm, dan zou de FTU daar niet eens geplaatst mogen worden door de aannemer van KPN Netwerk NL...

NB: omdat dit het eerste project in Apeldoorn is, sinds de herstart van de uitrol, zal dit inderdaad geen GPON zijn.
Kleine kastjes in de wijk zeggen sowieso niks want die staan nog bijna nergens in Nederland. Huidige GPON projecten zijn alleen GPON in de PoP, niet buiten in de straat.

[ Voor 13% gewijzigd door Barre73 op 27-07-2020 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
een foto maakt het wat duidelijker :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1OWxlVYRauKi4dFk7Ss_EXRtFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45iQY0YDbmAjN5IzLBs0NOYH.jpg?f=fotoalbum_large

Het betreft de bovenste plank, hier staat een 24p switch en zie het echt niet zitten om deze leeg te moeten halen, het kan wel, de planken zijn losneembaar.
de 2 onderste planken zijn zo weer terug geplaatst.

het gaat me puur om de bovenste plank, deze kan niet verder om hoog zonder in de knoei te raken met de stoppenkast.
Ik kan de beugel nog een stukje opschuiven en een stukje afzagen maar dan dien ik alsnog de plank leeg te halen, en daar zit ik vreselijk tegenop te kijken O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
geenwindows schreef op maandag 27 juli 2020 @ 19:24:
[...]

[Afbeelding]

Het betreft de bovenste plank, hier staat een 24p switch en zie het echt niet zitten om deze leeg te moeten halen, het kan wel, de planken zijn losneembaar.

het gaat me puur om de bovenste plank, deze kan niet verder om hoog zonder in de knoei te raken met de stoppenkast.
Ik kan de beugel nog een stukje opschuiven en een stukje afzagen maar dan dien ik alsnog de plank leeg te halen, en daar zit ik vreselijk tegenop te kijken O-)
hier pas gewoon NT of ONT op zonder je moet gaan zagen of wat dan ook :) kom nog wellis tegen een klant de schap vast tegen FTU aangemaakt heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

datadevil schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:45:
ik wil graag thuis een webserver draaien. Is dit mogelijk zonder issues (poorten 80 en 443 nodig), en is het nog merkbaar andere snelheid dan bij een hosting partij? Daarnaast zou ik nog een mailserver willen draaien maar kan ik niet goed vinden of poort 25 nu wel of niet open is (in en uitgaand)
Ik kan inderdaad uit ervaring melden dat dit geen enkel probleem is. Ik draai hier thuis ook een webserver op mijn KPN glasvezel lijn, zowel op 80 als 443 en dit draait prima. De uploadsnelheid is inderdaad gelimiteerd door je eigen upstream. Het kan dus wel verstandig zijn om wellicht de upstream van je webserver evt. iets te limiteren om te zorgen dat je normale internetgebruik ervaring niet er onder lijdt als je iemand je server even leeg trekt ;-) Ik heb een 500MBit/s upstream en deze voor de webserver gelimiteerd op 350MBit/s

[ Voor 4% gewijzigd door TFHfony op 27-07-2020 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
geenwindows schreef op maandag 27 juli 2020 @ 19:24:
[...]

[Afbeelding]

Oh... Jouw planken zitten voor de FTU, niet er boven of onder. Dit moet wel net lukken ja
Het zou er zo uit moeten komen te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwkkx2N5CbM3ufkJZopgwEe2Gxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PiqeTfStkPurqkLgIyFDcakD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Barre73 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:41:
[...]

Oh... Jouw planken zitten voor de FTU, niet er boven of onder. Dit moet wel net lukken ja
Het zou er zo uit moeten komen te zien:

[Afbeelding]
als ik goed zie is die NTU zo'n kleine 4/5cm dik vanaf de muur? dan past het inderdaad zonder problemen,
hoogstens tijdens het plaatsen de plank iets optillen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
geenwindows schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:07:
[...]

als ik goed zie is die NTU zo'n kleine 4/5cm dik vanaf de muur? dan past het inderdaad zonder problemen,
hoogstens tijdens het plaatsen de plank iets optillen...
de laatste tijd zie je witte lange van zte wat minder

de laatste tijd door de monteur veel korter maar is iets dikker, geleverd van genexis in het zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
jopoh schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:39:
[...]

de laatste tijd zie je witte lange van zte wat minder

de laatste tijd door de monteur veel korter maar is iets dikker, geleverd van genexis in het zwart
we zullen aan de van de week het gaan zien.
En gezien ik dus in een AON gebied zit kan ik ook de ntu weg laten en een glasvezel rechtstreeks naar mijn OPNsense bakkie sturen })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
datadevil schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:21:
[...]

thanks! Goede uitdaging dus wat betreft die mail :-)
Gebruik gewoon de KPN smtp als relay host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Wat is jullie ervaring met het verlengen van een KPN thuis abonnement?

Zojuist heb ik gebeld met de afdeling Opzeggingen en de beste dame kon mij maximaal 3 maanden korting geven. Om heel eerlijk te zijn vind ik dit niet kunnen, daar je als nieuwe klant 6 maanden diezelfde korting krijgt. Nee we moeten het hebben van de 'service', aldus de dame in kwestie.

Ik ben benieuwd of anderen betere aanbiedingen krijgen, anders ga ik maar weg bij KPN met zowel mijn thuis als mobiel abonnement. Het is jammer dat T-Mobile maar max. 100/100 levert op dit adres..

Reviews

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
dennisk. schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:40:

Zojuist heb ik gebeld met de afdeling Opzeggingen en de beste dame kon mij maximaal 3 maanden korting geven. Om heel eerlijk te zijn vind ik dit niet kunnen, daar je als nieuwe klant 6 maanden diezelfde korting krijgt. Nee we moeten het hebben van de 'service', aldus de dame in kwestie.

Ik ben benieuwd of anderen betere aanbiedingen krijgen, anders ga ik maar weg bij KPN met zowel mijn thuis als mobiel abonnement. Het is jammer dat T-Mobile maar max. 100/100 levert op dit adres..
Deze discussie is al zo vaak langs gekomen. Jij werd ook ooit nieuwe klant en kreeg daar een introductie aanbod bij. Dus dat voordeel heb je al eens gehad.
Als een provider elke verlengende klant een zelfde aanbod zou doen als nieuwe klanten dan waren ze al lang failliet.
Ik vind drie maanden nog behoorlijk netjes moet ik zeggen. Ze kunnen ook niks geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Persoonlijk vind ik dat KPN behoorlijk aan de prijs is vergeleken met andere aanbieders. Dergelijke aanbiedingen maken het juist de moeite waard om bij KPN te blijven hangen. Maar goed, het zal de algehele instelling zijn bij KPN dat extra korting willen uit den boze is.

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Barre73 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:46:
[...]

Deze discussie is al zo vaak langs gekomen. Jij werd ook ooit nieuwe klant en kreeg daar een introductie aanbod bij. Dus dat voordeel heb je al eens gehad.
Als een provider elke verlengende klant een zelfde aanbod zou doen als nieuwe klanten dan waren ze al lang failliet.
Ik vind drie maanden nog behoorlijk netjes moet ik zeggen. Ze kunnen ook niks geven.
Ziggo tast altijd vrij diep in de buidel bij opzeggingen en de periode van prijsverhogingen. Met leuke kortingen om klanten te behouden. Failliet gaan ze niet want het product is vrij hoog geprijsd door een gebrek aan marktwerking. Het overgrote deel betaald gewoon zonder te “bietsen”.

Als je elk jaar korting wilt vragen is Ziggo een betere partij. Zeker met de groei van glasvezel voorzie ik dit gedrag nog wel toenemen richting de toekomst. Een klant behouden op coax is te doen dmv korting en content aanbod. Maar hem terugwinnen van glas naar coax is volgens mij niet te doen. Mede omdat Ziggo nog wat duurder is dan KPN. Glas voelt toch als een premium aansluiting voor menig huishouden.

nieuws: KPN verliest minder vaste klanten en meldt groei van aantal glasvezel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-07 12:50

mr_fragle

Don't forget the guide

Momenteel heb ik glasvezel internet en TV van Tele2, maar ben daar niet tevreden mee. Veel storing en wisselende IP-adressen (soms 4 / 5 x per dag, irrtant met thuiswerken).

Ik twijfel nu tussen KPN enT-Mobile (in Nijmegen). Snelheid is 1000/1000 voor T-mobile en 500/500 voor KPN. KPN dan nog € 10,00 duurder, maar wel de mogelijkheid om superwifi in huis te kiezen ipv korting in eerste 3 maanden. Gezien het vele thuiswerken op wisselende locaties in huis (garage en zolder hebben een werkplek, achter in de tuin ook), lijkt mij dat interessant.

Hoewel T-mobile sneller internet belooft, is 500/500 snel zat voor mijn gebruik (vermoedelijk alles boven 100/100 volstaat).

Belangrijkste is stabiel internet en tv met weinig vage storingen. Goede wifi zonder zelf met extenders te klooien heeft mijn voorkeur.

Het lijkt dat KPN, gezien de reviews, de betere keuze is. Is er iemand met zowel T-mobile als KPN ervaring? Zie ik iets over het hoofd?

And now the most interresting part of deze grot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:58
dennisk. schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:40:

Gewoon op een andere dag nog een keer terug bellen. Vaak kan het dan wel gewoon 6 maanden. Ik ben al jaren klant en heb toch ieder jaar weer 6 maanden korting gekregen. Meestal eerste keer bellen, maar soms ook pas na 2 of 3 keer.

Hier is jaarlijkse belmoment ook weer aangebroken. Ben benieuwd wat het gaat worden. :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Highfive95 op 28-07-2020 12:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stormfly
mr_fragle schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:27:
Momenteel heb ik glasvezel internet en TV van Tele2, maar ben daar niet tevreden mee. Veel storing en wisselende IP-adressen (soms 4 / 5 x per dag, irrtant met thuiswerken).

Ik twijfel nu tussen KPN enT-Mobile (in Nijmegen). Snelheid is 1000/1000 voor T-mobile en 500/500 voor KPN. KPN dan nog € 10,00 duurder, maar wel de mogelijkheid om superwifi in huis te kiezen ipv korting in eerste 3 maanden. Gezien het vele thuiswerken op wisselende locaties in huis (garage en zolder hebben een werkplek, achter in de tuin ook), lijkt mij dat interessant.

Hoewel T-mobile sneller internet belooft, is 500/500 snel zat voor mijn gebruik (vermoedelijk alles boven 100/100 volstaat).

Belangrijkste is stabiel internet en tv met weinig vage storingen. Goede wifi zonder zelf met extenders te klooien heeft mijn voorkeur.

Het lijkt dat KPN, gezien de reviews, de betere keuze is. Is er iemand met zowel T-mobile als KPN ervaring? Zie ik iets over het hoofd?
Ja als geld een mindere rol speelt in je keuze is KPN de mooiste provider. Veel verkeer handelen ze af via hele korte paden over hun eigen NL-IX platform. Ze hebben native IPv6 en beschikken over een goede redundante core. Zo’n storing als jij TMT waarbij 25-50% van de klanten dagenlang packetloss hebben over een AMSIX link, heb ik nog niet eerder gehoord of gezien bij KPN. Je hebt een 100% vast IP.

Ziggo is ook een goede speler in dit hogere marktsegment. Peert iets meer over het wereldwijde Aorta netwerk. Waardoor de paden soms wat langer zijn. Een klein nadeel is dat coax een gedeeld segment is met de hele straat, en een kwetsbare techniek mbt verstoringen o.a door de gedeelde factor. Wel fijn bij Ziggo is het bijna vaste IP.

TMT is voor mij echt een stapje lager in kwaliteit tov de bovenste spelers. Fratsen om geld te besparen en verkeer via Duitsland af te handelen 🤨

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 28-07-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
stormfly schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:53:
[...]

Ja als geld een mindere rol speelt in je keuze is KPN de mooiste provider. Veel verkeer handelen ze af via hele korte paden over hun eigen NL-IX platform. Ze hebben native IPv6 en beschikken over een goede redundante core. Zo’n storing als jij TMT waarbij 25-50% van de klanten dagenlang packetloss hebben over een AMSIX link, heb ik nog niet eerder gehoord of gezien bij KPN. Je hebt een 100% vast IP.

Ziggo is ook een goede speler in dit hogere marktsegment. Peert iets meer over het wereldwijde Aorta netwerk. Waardoor de paden soms wat langer zijn. Een klein nadeel is dat coax een gedeeld segment is met de hele straat, en een kwetsbare techniek mbt verstoringen o.a door de gedeelde factor. Wel fijn bij Ziggo is het bijna vaste IP.

TMT is voor mij echt een stapje lager in kwaliteit tov de bovenste spelers. Fratsen om geld te besparen en verkeer via Duitsland af te handelen 🤨
Mee eens ;)
Ik heb zelf mogen ervaren hoe T-Mobile routeert en dat ze goedkoper zijn merk je echt als het gaat om de latency richting bepaalde servers... Vanaf 10 augustus als het goed is bij KPN :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
ik heb mijn thuis internet+tv abonnement aangepast naar hussel. Dat gaat officieel maandag 4 augustus in, maar omdat ik nu mijn experiabox 12 al binnen heb vroeg ik me af of ik die al kan aansluiten ipv mijn huidige box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
datadevil schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:08:
ik heb mijn thuis internet+tv abonnement aangepast naar hussel. Dat gaat officieel maandag 4 augustus in, maar omdat ik nu mijn experiabox 12 al binnen heb vroeg ik me af of ik die al kan aansluiten ipv mijn huidige box.
Ik zou persoonlijk even wachten tot 4aug mocht je van poort wisselen krijg je ook nieuwe route gegevens binnen kpn voor de diensten, je modem blijft op mac 24uur gekoppeld in het systeem van kpn wilt wellis voorkomen als je je modem te vroeg aansluit, dat je die dag 24uur lang geen tv kan kijken.
wegens die al gekoppeld is aan je oude abonnenemt gegevens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
jopoh schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:16:
[...]

Ik zou persoonlijk even wachten tot 4aug mocht je van poort wisselen krijg je ook nieuwe route gegevens binnen kpn voor de diensten, je modem blijft op mac 24uur gekoppeld in het systeem van kpn wilt wellis voorkomen als je je modem te vroeg aansluit, dat je die dag 24uur lang geen tv kan kijken.
ok, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
jopoh schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:16:
[...]

Wat bedoel je met "poort wisselen"?
Als je bij KPN zit en je bent als glasvezelklant gepatched in het PoP, dan wordt je niet opnieuw gepatched.
Of heb je het nu over de DHCP servers bij KPN m.b.t. de leases van de Experiaboxen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Soundwork schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:30:
[...]

Wat bedoel je met "poort wisselen"?
Als je bij KPN zit en je bent als glasvezelklant gepatched in het PoP, dan wordt je niet opnieuw gepatched.
Of heb je het nu over de DHCP servers bij KPN m.b.t. de leases van de Experiaboxen?
beide vooral klanten die nog op eof poort zitten worden de laatste tijd veel al na GOF gezet dan krijg je wel degelijk een poort migratie in de pop.

en dhcp en het hele gebeuren wat er achter hangt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
jopoh schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:00:
[...]

beide vooral klanten die nog op eof poort zitten worden de laatste tijd veel al na GOF gezet dan krijg je wel degelijk een poort migratie in de pop.

en dhcp en het hele gebeuren wat er achter hangt ;)
Aha, op die manier.
Maar in het geval als een klant op GoF zit, dan hoeft er geen ompatching plaats te laten vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Soundwork schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:15:
[...]

Aha, op die manier.
Maar in het geval als een klant op GoF zit, dan hoeft er geen ompatching plaats te laten vinden.
en ik kan niet weten waar ik zit neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
datadevil schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:10:
[...]

en ik kan niet weten waar ik zit neem ik aan?
Nee, dat is vrijwel onmogelijk te achterhalen behalve door de provider bij KPN WBA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Barre73 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:56:
[...]

Nee, dat is vrijwel onmogelijk te achterhalen behalve door de provider bij KPN WBA.
nou is dit KPN zelf maar goed, de helpdesk zal het mij ook niet kunnen vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
datadevil schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:21:
[...]

nou is dit KPN zelf maar goed, de helpdesk zal het mij ook niet kunnen vertellen
KPN zelf gebruikt al zo'n twee tot drie jaar geen EoF poorten meer als er GoF poorten beschikbaar waren. Als je al langer dan drie jaar bij KPN zit, dan zou je in theorie op een EoF poort kunnen zitten.

Als je nu al een 100 Mbit abonnement hebt dan weet je het. Dan zou je in een speedtest ruim boven de 100 Mbit halen. Bij een EoF poort kan dat principieel al niet.

En anders ga je het wel merken zou ik willen zeggen... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Barre73 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:22:
[...]

KPN zelf gebruikt al zo'n twee tot drie jaar geen EoF poorten meer als er GoF poorten beschikbaar waren. Als je al langer dan drie jaar bij KPN zit, dan zou je in theorie op een EoF poort kunnen zitten.

Als je nu al een 100 Mbit abonnement hebt dan weet je het. Dan zou je in een speedtest ruim boven de 100 Mbit halen. Bij een EoF poort kan dat principieel al niet.

En anders ga je het wel merken zou ik willen zeggen... :-)
ahh.. >3 jaar en > 100Mbit check.. dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
KPNnetwerkNL maakt er alweer een potje van!
Ze zouden vandaag de "laatste handelingen" doen, meting en NTU installatie.
Nu blijkt er bij de meting dat er bij het lassen een 'kruising' is gemaakt en dit dus opnieuw moet.
de aanwezige monteur wist niks van NTU installatie af, zijn collega had er nog wel een in de auto liggen en zouden dit naderhand nog even komen doen. heb aangegeven dat ik na 12u toch echt wel van huis moest, was geen probleem...
inmiddels is het 13u en heb niemand gezien!!!

Al met al, moet ik KPNnetwerkNL na de bouwvak weer achter hun reet aanzitten :(
Van de week maar eens klacht #2 naar hun toe gooien,
Afspraak was incl. NTU installatie, hier bij het bevestigen van de afspraak Duidelijk om gevraagd...

man man man.... duurt wel heel lang als voren ik nou echt mag ervaren wat het KPN glas allemaal kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-07 20:24
geenwindows schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:11:
KPNnetwerkNL maakt er alweer een potje van!
Ze zouden vandaag de "laatste handelingen" doen, meting en NTU installatie.
Nu blijkt er bij de meting dat er bij het lassen een 'kruising' is gemaakt en dit dus opnieuw moet.
de aanwezige monteur wist niks van NTU installatie af, zijn collega had er nog wel een in de auto liggen en zouden dit naderhand nog even komen doen. heb aangegeven dat ik na 12u toch echt wel van huis moest, was geen probleem...
inmiddels is het 13u en heb niemand gezien!!!

Al met al, moet ik KPNnetwerkNL na de bouwvak weer achter hun reet aanzitten :(
Van de week maar eens klacht #2 naar hun toe gooien,
Afspraak was incl. NTU installatie, hier bij het bevestigen van de afspraak Duidelijk om gevraagd...

man man man.... duurt wel heel lang als voren ik nou echt mag ervaren wat het KPN glas allemaal kan...
Geef ze even een kans een fout te herstellen, (kan me indenken dat ze nu een monteur inschakelen die alles wel kan, en jou in 1 keer aansluiten).

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Mel33 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:40:
[...]

Geef ze even een kans een fout te herstellen, (kan me indenken dat ze nu een monteur inschakelen die alles wel kan, en jou in 1 keer aansluiten).
Het is niet de eerste keer dat ze een fout maken, de kans kaarten raken een keertje op ;)

Pagina: 1 ... 18 ... 183 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen