[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gunner schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:26:
[...]

Ik heb een 9. Kreeg vandaag zoals gezegd geen nieuwe.
Is hij stuk? Dan krijg je een Box 12. Is hij niet stuk dan doen ze niks.

In aanmerking komen is niet hetzelfde als dat ze pro-actief gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:38:
[...]

Is hij stuk? Dan krijg je een Box 12. Is hij niet stuk dan doen ze niks.

In aanmerking komen is niet hetzelfde als dat ze pro-actief gaan vervangen.
Nee hij is niet stuk. Maar de V12 (en ook de V10(a) is al een stuk beter op diverse vlakken dan de v9. controle over DHCP en dus DNS, wifi..... Ben al ik weet niet hoeveel jaren klant bij KPN en het lijkt me een kleine moeite om dat dan voor te regelen maar ik lees al jaren dat ze dat niet zo belangrijk vinden daar. Maar goed, welk bedrijf wel.

(zelf stuk maken gaat me een brug te ver).

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Gunner schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:40:
[...]

Nee hij is niet stuk. Maar de V12 (en ook de V10(a) is al een stuk beter op diverse vlakken dan de v9. controle over DHCP en dus DNS, wifi..... Ben al ik weet niet hoeveel jaren klant bij KPN en het lijkt me een kleine moeite om dat dan voor te regelen maar ik lees al jaren dat ze dat niet zo belangrijk vinden daar.

(zelf stuk maken gaat me een brug te ver).
Opzeggen per vandaag ivm de prijsverhoging. Morgen of overmorgen opnieuw aanvragen als nieuwe klant et voila als het geautomatiseerd verloopt krijg je een Box 12.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2020 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:41:
[...]

Opzeggen per vandaag ivm de prijsverhoging. Morgen of overmorgen opnieuw aanvragen als nieuwe klant.
Ben vorig jaar al aanpassingen verricht naar "hussel' waardoor ik geen prijsverhoging (of brief daarover) heb gekregen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gunner schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:41:
[...]

Ben vorig jaar al aanpassingen verricht naar "hussel' waardoor ik geen prijsverhoging (of brief daarover) heb gekregen :+
Anders per opzegdatum contract ditzelfde doen. Opzeggen, even 1 dagje een keer zonder Wifi en daarna opnieuw aanvragen. Moeten ze maar niet moeilijk doen.

Kijk dat ze niet iedereen hun modem gaan vervangen ok. Maar mensen die er expliciet om vragen en die al jaren klant zijn? Kom op KPN. Goede kans om Ziggo een hak te zetten want de Box 12 is echt een goede router.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2020 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarNaige
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-06 16:02
Nogmaals, mijn Box 9 werkte normaal en ik heb zelf geen aanvraag gedaan voor vervanging. Ik kreeg afgelopen weekend de volgende mail van KPN:
U hebt wijzigingen in uw extra diensten aangevraagd. Hierbij ontvangt u alle informatie over deze wijzigingen.
Zodra uw extra dienst(en) gereed is/zijn, krijgt u een bevestiging via sms op telefoonnummer 06xxxxxxxx.

Nieuwe apparatuur
U ontvangt nieuwe apparatuur op:
Adres
Plaats
U ontvangt de volgende apparatuur:

KPN Experia Box
Stuur de volgende apparatuur terug:

KPN Modem
U krijgt nog een brief waarin we uitleggen hoe u de apparatuur terugstuurt.
Nog geen brief gehad waarin wordt uitgelegd om het oude modem terug te sturen. En ik weet zeker dat ik zelf geen aanvraag/wijzigingen heb gedaan de afgelopen maanden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 11:01
Ik heb even door het topic gelezen maar kon zo geen antwoord vinden op mijn vraag. Begin dit jaar een brief ontvangen dat ze glasvezel gaan aanleggen bij mij in de wijk (Groningen). Er is ook een monteur langsgeweest die heeft besloten dat de kast midden in mijn woonkamer moet komen omdat er buiten, langs de gevel daar een telefoonkabel binnenkomt. Nu snap ik natuurlijk dat dat voor hen het makkelijkst is, maar een telefoonaansluiting midden in de woonkamer vind ik wel wat anders dan een kastje van 10cm bij 10cm inc lichtjes etc. Heeft iemand ervaring met het laten doortrekken van deze aansluiting? Gaan ze hier makkelijk in mee of is dit iets wat ik vervolgens zelf moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:07
Verona27 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:32:
Ik heb even door het topic gelezen maar kon zo geen antwoord vinden op mijn vraag. Begin dit jaar een brief ontvangen dat ze glasvezel gaan aanleggen bij mij in de wijk (Groningen). Er is ook een monteur langsgeweest die heeft besloten dat de kast midden in mijn woonkamer moet komen omdat er buiten, langs de gevel daar een telefoonkabel binnenkomt. Nu snap ik natuurlijk dat dat voor hen het makkelijkst is, maar een telefoonaansluiting midden in de woonkamer vind ik wel wat anders dan een kastje van 10cm bij 10cm inc lichtjes etc. Heeft iemand ervaring met het laten doortrekken van deze aansluiting? Gaan ze hier makkelijk in mee of is dit iets wat ik vervolgens zelf moet doen?
Als bewoner mag jij wel of niet akkoord gaan met het VOORSTEL van die voorbereider. Ga jij niet akkoord dan moeten ze een andere oplossing bedenken. Die oplossing moet dan uiteraard ook voldoen aan de eisen vanuit KPN Netwerk NL (router moet makkelijk aan te sluiten zijn vanaf positie FTU).
Komen jullie er niet samen uit dan behoort de projectmanager de knoop door te hakken. Zo staat het in het contract met de aannemer.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 11:01
Barre73 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:49:
[...]

Als bewoner mag jij wel of niet akkoord gaan met het VOORSTEL van die voorbereider. Ga jij niet akkoord dan moeten ze een andere oplossing bedenken. Die oplossing moet dan uiteraard ook voldoen aan de eisen vanuit KPN Netwerk NL (router moet makkelijk aan te sluiten zijn vanaf positie FTU).
Komen jullie er niet samen uit dan behoort de projectmanager de knoop door te hakken. Zo staat het in het contract met de aannemer.
Maar KPN doet nu heel stroef over dat het aansluitpunt dat door de monteur is aangewezen ook echt het aansluitpunt is en dat ze daar niets aan kunnen veranderen. Wat mijninziens gewoon luiheid is, wat ik wel begrijp, ze willen het zo goedkoop mogelijk doen. Maar het is natuurlijk geen gezicht om een modem midden in je woonkamer te hebben (denk dat niemand daar blij van wordt) dan kan ik natuurlijk ook gewoon geen toestemming geven en dan worden we gewoon niet aangesloten, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:24
quelake schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:28:
[...]

Ja, hier een C6 met de Arris er direct in (HDMI1). Werkt naar behoren.
De vraag was welke HDMI kabel je dan gebruikt? De standaard meegeleverde kabel bij je vip5202 of heb je een andere eraan hangen? Zo ja, welke dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Verona27 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:59:
[...]

Maar KPN doet nu heel stroef over dat het aansluitpunt dat door de monteur is aangewezen ook echt het aansluitpunt is en dat ze daar niets aan kunnen veranderen. Wat mijninziens gewoon luiheid is, wat ik wel begrijp, ze willen het zo goedkoop mogelijk doen. Maar het is natuurlijk geen gezicht om een modem midden in je woonkamer te hebben (denk dat niemand daar blij van wordt) dan kan ik natuurlijk ook gewoon geen toestemming geven en dan worden we gewoon niet aangesloten, lijkt mij.
Stuur een mail met je verhaal naar de klantenservice van KPN Netwerk NL (niet de gewone KPN) met het verzoek dit door te zetten naar de aannemer en projectmanager.
Uiteraard kan je je toestemming intrekken maar dan heb je nog niks.

Contactgegevens KPN Netwerk NL op hun site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barre73 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:57:
[...]

Stuur een mail met je verhaal naar de klantenservice van KPN Netwerk NL (niet de gewone KPN) met het verzoek dit door te zetten naar de aannemer en projectmanager.
Uiteraard kan je je toestemming intrekken maar dan heb je nog niks.

Contactgegevens KPN Netwerk NL op hun site.
Over glasvezel gesproken. Mijn ouders wonen letterlijk 50 meter af van een huizenblok (alles vrijstaand) dat wel glasvezel heeft. Kunnen we via Mijnaansluiting.nl een aanvraag doen om glasvezel te laten aanleggen (al dan niet tegen een schappelijke vergoeding) zodat we eindelijk keuzevrijheid hebben en naar KPN kunnen zoals ik al heb gedaan? Eventueel hebben meer buren hier interesse in en dan ook niet voor de goedkoopste pakketten zeg maar (hogere middenklasse buurt, huizen waar glasvezel al ligt zijn vorig jaar verkocht voor rond de 8 ton). Desgewenst zouden we via DM (ivm prive-info) even hierover kunnen overleggen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2020 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 09:18

quelake

PSN Quelake

TRD07 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:03:
[...]

De vraag was welke HDMI kabel je dan gebruikt? De standaard meegeleverde kabel bij je vip5202 of heb je een andere eraan hangen? Zo ja, welke dan?
Eerst met de bijgeleverde kabel eraan gehangen (1m merkloze, zwarte kabel). Die was echter te kort voor mn permanente installatie dus heb ik deze kabels besteld. https://www.amazon.nl/dp/...ZSUM?_encoding=UTF8&psc=1

Werken prima, zolang je "high speed" kabels besteld zouden ze prima 4K door moeten geven. Hoop dat dit je op weg helpt, als je meer info wilt, stuur me een DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:42:
Kijk dat ze niet iedereen hun modem gaan vervangen ok. Maar mensen die er expliciet om vragen en die al jaren klant zijn? Kom op KPN. Goede kans om Ziggo een hak te zetten want de Box 12 is echt een goede router.
Mee eens.

Schiet me zo ineens te binnen. Heb nu 200/200 maar 1000/1000 is inmiddels beschikbaar. Was het niet zo dat je bij een 500/500+ abo automatisch een ander modem krijgt/nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Verwijderd schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:10:
[...]

Over glasvezel gesproken. Mijn ouders wonen letterlijk 50 meter af van een huizenblok (alles vrijstaand) dat wel glasvezel heeft. Kunnen we via Mijnaansluiting.nl een aanvraag doen om glasvezel te laten aanleggen (al dan niet tegen een schappelijke vergoeding) zodat we eindelijk keuzevrijheid hebben en naar KPN kunnen zoals ik al heb gedaan? Eventueel hebben meer buren hier interesse in en dan ook niet voor de goedkoopste pakketten zeg maar (hogere middenklasse buurt, huizen waar glasvezel al ligt zijn vorig jaar verkocht voor rond de 8 ton). Desgewenst zouden we via DM (ivm prive-info) even hierover kunnen overleggen.
Niet via mijnaansluiting.nl
Wel via: www.kpnnetwerk.nl/haalbaarheidsonderzoek
Dan krijg je een offerte. Maar hou rekening met 30 euro per meter want dat is ongeveer de richtlijn. Kosteloos zie ik niet gebeuren maar dat is niet aan mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Gunner schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 19:41:
[...]
Mee eens.

Schiet me zo ineens te binnen. Heb nu 200/200 maar 1000/1000 is inmiddels beschikbaar. Was het niet zo dat je bij een 500/500+ abo automatisch een ander modem krijgt/nodig hebt?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 23:40
Gunner schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 19:41:
[...]
Mee eens.

Voor zover ik weet levert KPN momenteel max 1000 Mbps download en 500 Mbps upload.
Of heb ik iets gemist en leveren ze momenteel 1 Gbps up- and down?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Soundwork schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:35:
[...]

Voor zover ik weet levert KPN momenteel max 1000 Mbps download en 500 Mbps upload.
Of heb ik iets gemist en leveren ze momenteel 1 Gbps up- and down?
Je hebt gelijk. Ik was er vanuit gegaan dat het synchroon was. Maar het is idd nu nog 1000/500 volgens mijn kpn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:09
1000/1000 komt later dit jaar volgens KPN.

Ben eigenlijk wel benieuwd of die snelheid op GPON wel te halen is. ;).

Overigens komt hier morgen een monteur om te kijken naar mijn wegvallende PPPoE verbinding. TV en VoIP doen het wel. Toevallig viel de internetverbinding meerdere keren weg tijdens een telefoongesprek, maar de telefoonlijn bleef wel actief. :?. Ik ging er altijd vanuit dat die tegelijkertijd met de internetverbinding ging. Loopt dat via een ander VLAN?

Hopelijk kan die monteur het oplossen. Het vreemde is dat er op rustige momenten de verbinding uren lang online kan zijn, maar overdag en begin van de avond continue aan het klapperen is. In de nacht blijft de PPPoE sessie namelijk wel actief zonder weg te vallen . Ik krijg het idee dat er PPPoE sessies worden gedropt omdat er ergens iets loopt te haperen, of dat er tijdens spitsuren de pijp vol zit.

Jammer dat DSL niet meer werkt. ;(. Dan had ik tenminste nog een back-up. Dezelfde PPPoE sessie maar wel stabiel. DSL en glasvezel volgen namelijk wel dezelfde route vanaf de wijkcentrale/PoP.

[ Voor 14% gewijzigd door krakendmodem op 01-07-2020 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
krakendmodem schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:21:

Overigens komt hier morgen een monteur om te kijken naar mijn wegvallende PPPoE verbinding. TV en VoIP doen het wel. Toevallig viel de internetverbinding meerdere keren weg tijdens een telefoongesprek, maar de telefoonlijn bleef wel actief. :?. Ik ging er altijd vanuit dat die tegelijkertijd met de internetverbinding ging. Loopt dat via een ander VLAN?

Hopelijk kan die monteur het oplossen. Het vreemde is dat er op rustige momenten de verbinding uren lang online kan zijn, maar overdag en begin van de avond continue aan het klapperen is. In de nacht blijft de PPPoE sessie namelijk wel actief zonder weg te vallen . Ik krijg het idee dat er PPPoE sessies worden gedropt omdat er ergens iets loopt te haperen, of dat er tijdens spitsuren de pijp vol zit.

Jammer dat DSL niet meer werkt. ;(. Dan had ik tenminste nog een back-up. Dezelfde PPPoE sessie maar wel stabiel. DSL en glasvezel volgen namelijk wel dezelfde route vanaf de wijkcentrale/PoP.
GPON gaat tot 2,5 Gbit down en 1,2 Gbit up. Dus 1000/1000 is gewoon haalbaar.
En zolang je de balans in de overboeking maar netjes houdt zullen mensen dit best wel halen. Tenzij de hele wijk ineens gaat downloaden. Maar dat heb je zonder GPON net zo goed

En ja, telefonie heeft een eigen VLan. Het was altijd:

VLAN 4: IPTV
VLAN 6: Internet toegang (pppoe)
VLAN 7: Telefonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
En volgens mij gebruikt KPN technisch gezien niet eens het oude GPON maar XGS-PON. Dat is in feite hetzelfde als GPON maar dan met 10Gb/s symmetrisch aan capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Technisch wel, maar jouw verbinding is dan al lang niet meer de zwakste schakel. Dat worden nu je IO (alles moet SSD zijn) en de server waarvan je download of upload. Die zie ik niet 1 Gb/s doen voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:00

De situatie die jij als probleem schetst Heb ik 2 jaar geleden ook gehad, internet op bepaalde avonden/tijdstippen traag of helemaal geen verkeer tv en telefonie werken gewoon.

Dit werd toen door de hele wijk geconstateerd op den duur bleek er iets in de wijkverdeler kapot te zijn qua koeling waarop dat de apparaten gingen throttled/hangen

Duurde overigens ruim 2 weken voor ze daar gingen kijken.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
SpoekGTi schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 03:31:
[...]

De situatie die jij als probleem schetst Heb ik 2 jaar geleden ook gehad, internet op bepaalde avonden/tijdstippen traag of helemaal geen verkeer tv en telefonie werken gewoon.

Dit werd toen door de hele wijk geconstateerd op den duur bleek er iets in de wijkverdeler kapot te zijn qua koeling waarop dat de apparaten gingen throttled/hangen

Duurde overigens ruim 2 weken voor ze daar gingen kijken.
Snelheid is hier prima. Telefonie en TV ook. Alleen internet zelf valt dus weg. Als het werkt is de snelheid ook goed. 100/100 abonnement, we halen tegen de 120 down en 140 up.

Alleen als elke keer die PPP dropt, dan heb je er niet zoveel aan. Ik kan alleen niet plaatsen waar dit probleem zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ik222 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:30:
En volgens mij gebruikt KPN technisch gezien niet eens het oude GPON maar XGS-PON. Dat is in feite hetzelfde als GPON maar dan met 10Gb/s symmetrisch aan capaciteit.
Nee, nu nog wel GPON. Uitbreiding naar XGS-PON komt later als het nodig is. Maar dat is dan relatief makkelijker uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimsonRider
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-07 23:14
Goed, ik had dus een dingetje met KPN's abuse mensen. Poort UDP/111 stond open, dat mocht niet, ik werd afgesloten. Prima, ik poort 111 blokken, jee weer aangesloten. Maar toen kwam deze uitwisseling;
Bedankt voor uw bericht. Bij een hertest zien wij nu dat de UDP poorten 111 en 137 niet meer toegankelijk zijn voor buitenaf. Dit is nog wel het geval voor poort 53/UDP.

Het gebruik van een DNS server is toegestaan. Wanneer u een authoritative DNS server draait, dan mag er echter geen antwoord komen op aanvragen m.b.t. andere domeinen. Servfail, nxdomain of een ander antwoord zal automatisch weer in een blokkade resulteren.

U hoeft de DNS server niet uit te schakelen. U dient enkel te zorgen dat deze niet vanaf internet benaderbaar is. Indien u over een eigen firewall beschikt kan dit gedaan worden door UDP en TCP poort 53 inkomend te blokkeren.
Okay, ik draai een eigen DNS voor mijn eigen domeinen. Als die een request krijgt voor een niet-authorative domein, geeft tie netjes 'refused'. Dat meld ik aan KPN
Ik draai een DNS server voor een heel setje domeinen, authorative. Die is volgens mij correct configured;

Dit is de log voor een niet auth. Domain ;

** server can't find tweakers.net: REFUSED
> kpn.nl
Server: x
Address: x#53
KPN antwoord met het volgende;
Bedankt voor uw bericht. Als wij een controle uitvoeren met een NMAP scan doen of via een online tool zoals op de volgende link:
https://www.ipvoid.com/udp-port-scan/

Dan zien wij dat de poort open staat voor buitenaf.
Ik denk, ben ik nu raar, dat is toch zoals het hoort? Dus ik schrijf dit terug;
Dat is ook de bedoeling toch. Ik draai een authoritative DNS server. Die geeft alleen antwoord voor domeinen waar die de authority voor is, zoals ridersoft.net en de-ruijter.net. Als je een portscan op 53 draait is die poort beschikbaar ja. Als je een DNS query uitvoert voor domeinen anders dan diegene die authoritative zijn krijg je, zoals het hoort, refused.

Dus, ja, die poort is beschikbaar van buitenaf, dat is by design, dat lijkt me toch geen abuse probleem.
Waarop KPN stelt;
Bedankt voor uw reactie. Wegens de manier van controleren, en de automatische acties die hieruit volgen, maken wij geen onderscheid tussen het soort antwoord wat wij krijgen op ons particuliere netwerk. Indien u een authorative DNS server wil draaien is dat prima, echter dient deze dan simpelweg geen antwoord te geven indien er een domein opgevraagt word waar de DNS server niet authorative voor is.
Maar, snap ik dan iets niet? Een port scan heeft toch geen domain query er in zitten? Of ben ik nu gek? Daarom mijn laatste bericht aan KPN;
Jullie doen een portscan toch? In een portscan zit geen domein request.

Een authorative DNS server is per definitie aan het internet gekoppeld. Dus die poort staat per definitie open. Dus die portscan zal altijd, onafhankelijk van de configuratie van de DNS server als ‘open’ terugkomen.

De DNS server geeft geen inhoudelijk response als er een domein opgevraagd wort waar die niet authorative voor is. Dat is zoals het hoort.

Kan je anders toelichten hoe jullie exact controleren op basis van een portscan of de DNS server correct omgaat met niet-authorative queries?
Ben heel benieuwd, ook of ik nu wat over het hoofd zie ofzo.

Code, justify, code - Pitr Dubovich

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
@CrimsonRider
Volgens mij zie je over het hoofd dat jouw server een antwoord geeft dat niet gewenst is (refused) en gaat vervolgens in discussie over de manier van testen en dat het zo hoort. Voor andere domeinen mag geen enkele reactie komen dus ook niet een refused is de boodschap waarbij men nog toevoegt dat dat beleid is voor het particuliere netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimsonRider
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-07 23:14
ninjazx9r98 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:43:
@CrimsonRider
Volgens mij zie je over het hoofd dat jouw server een antwoord geeft dat niet gewenst is (refused) en gaat vervolgens in discussie over de manier van testen en dat het zo hoort. Voor andere domeinen mag geen enkele reactie komen dus ook niet een refused is de boodschap waarbij men nog toevoegt dat dat beleid is voor het particuliere netwerk.
Ik denk het, ik ben echt oprecht op zoek naar hoe ik dat kan inrichten;
Bedankt voor uw reactie. een portscan zal enkel als open terugkomen als er actief een antwoord terugkomt van een applicatie achter de poort, bij geen antwoord zal deze als closed/unknown terugkomen.

Daarnaast word er bij onze automatische controle ook een domein opgevraagt. Bij een antwoord, ongeacht welk antwoord, word er actie ondernomen. Bij geen antwoord gebeurt er niks.
Okay, dat de poort openstaat is een given, maar ik moet dus BIND configureren om geen antwoord te geven, at all, bij een niet-authorative query.

Code, justify, code - Pitr Dubovich

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 17:16
Ff ter info qua verlengingsaanbod:

Wel vergeten een V12 te bietsen ;-(

Hussel 500 eerste 6 maanden 20 euro korting :)
Toch 120 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
wimpie007 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:58:

Toch 120 euro
en als je nu op de website een abbo aanvraagt krijg je Box 12 ;)

Hier ligt een v10a klaar om volgende week aangesloten te worden, puur om te kijken of de verbinding werkt. daarna gaat ie heel snel de doos weer in.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
geenwindows schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:14:
[...]

en als je nu op de website een abbo aanvraagt krijg je Box 12 ;)

Hier ligt een v10a klaar om volgende week aangesloten te worden, puur om te kijken of de verbinding werkt. daarna gaat ie heel snel de doos weer in.
Tja. Mijn v9 is gewoon stabiel en anders moet ik alle port forwarding overzetten haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
wimpie007 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:20:
[...]

Tja. Mijn v9 is gewoon stabiel en anders moet ik alle port forwarding overzetten haha
dat is toch niet zo heel veel werk? screenshot maken en overnemen ;)
Ik gebruik momenteel eigen apparatuur, hoef volgende week enkel de WAN instellingen aan te passen ;)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Vraagje voor de glasvezelexpert:

Demping van 30db op glasvezel. (GPON). Goed of fout? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:13
krakendmodem schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 19:03:
Vraagje voor de glasvezelexpert:

Demping van 30db op glasvezel. (GPON). Goed of fout? :+
Je hebt -7 nodig dus als je met +23 uitstuurt heb je een prima verbinding. :o

Hebben ze wat gevonden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
stormfly schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 19:17:
[...]

Je hebt -7 nodig dus als je met +23 uitstuurt heb je een prima verbinding. :o

Hebben ze wat gevonden ?
Te veel demping op de vezel. Het hoort rond de 20dB te zitten. Dus graafploeg zal de vezel opnieuw moeten lassen.

Volgens de monteur is ongeveer 1/3 van alle aansluitingen in m'n dorp tot nu toe niet goed gepatcht/gekruist/of gewoon "kapot".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:47
wimpie007 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:58:

Toch 120 euro
Welke weg heb je bewandeld?
Ik zal in september mijn nieuwbouwwoning betrekken. Ga ik (dreigen) met opzeggen of kan je een andere weg bewandelen en er vriendelijk om vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
krakendmodem schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 19:22:
[...]

Te veel demping op de vezel. Het hoort rond de 20dB te zitten. Dus graafploeg zal de vezel opnieuw moeten lassen.

Volgens de monteur is ongeveer 1/3 van alle aansluitingen in m'n dorp tot nu toe niet goed gepatcht/gekruist/of gewoon "kapot".
Chips zeg dat is zonde, welke partij heeft het aangelegd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie007
UninPro schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 19:49:
[...]

Welke weg heb je bewandeld?
Ik zal in september mijn nieuwbouwwoning betrekken. Ga ik (dreigen) met opzeggen of kan je een andere weg bewandelen en er vriendelijk om vragen?
Bellen en opzeggen inspreken en dan gewoon eerlijk zeggen dat je rond aant kijken bent en best wil verlengen als ze leuk aanbod doen maar anders overweegt om echt op te zeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
stormfly schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 19:59:
[...]

Chips zeg dat is zonde, welke partij heeft het aangelegd?
Ik geloof dat dat van Gelder Telecom was.

Communicatie tijdens het project was verder wel oké. Alleen de aanleg... Tsja... Dat had wat beter gemogen. Ik begrijp natuurlijk ook wel dat er wellicht targets zijn die gehaald moeten worden, maar de kwaliteit van afwerking is eigenlijk teleurstellend. Soms moest het zo snel dat de kabel aan de oppervlakte bleef liggen en dus alsnog begraven moest worden. Maar na een berichtje in dit topic werd dat heel snel opgepakt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowroad
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 12:02
Goedenavond, sinds gisteren heb ik glasvezel internet + interactieve tv bij KPN. Internet werkt prima, geen klachten. Nu heb ik echter de volgende setup:

Internet komt binnen op het modem, die nieuwe Box12. Vanuit daar gaat er een UTP kabel naar de woonkamer waar ik een Asus RT-AX88U router heb staan, welke als ACCESS POINT staat ingesteld. Vanuit de Asus gaat er een UTP kabel naar de SETTOP box voor de TV.

Dit werkt allemaal aardig. Er is alleen 1 probleem: iedere paar minuten stopt het beeld even, en zegt het scherm dat ik even van zender moet switchen. Dit werkt op zich wel, maar is uiteraard bloedirritant.

Nu ben ik aan het googlen geweest en in dit topic zitten neuzen, en ik denk dat het wellicht iets met dat IGMP snooping te maken kan hebben, maar die functie heb ik enkel op de Asus als deze in router modus staat, want dus niet het geval is.

Kan iemand mij op weg helpen?

nb, indien ik de Asus er tussenuit haal werkt het allemaal perfect. Behalve dan dat er een lange UTP kabel dwars door de woonkamer loopt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:15

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Lowroad schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:28:
Goedenavond, sinds gisteren heb ik glasvezel internet + interactieve tv bij KPN. Internet werkt prima, geen klachten. Nu heb ik echter de volgende setup:

Internet komt binnen op het modem, die nieuwe Box12. Vanuit daar gaat er een UTP kabel naar de woonkamer waar ik een Asus RT-AX88U router heb staan, welke als ACCESS POINT staat ingesteld. Vanuit de Asus gaat er een UTP kabel naar de SETTOP box voor de TV.

Dit werkt allemaal aardig. Er is alleen 1 probleem: iedere paar minuten stopt het beeld even, en zegt het scherm dat ik even van zender moet switchen. Dit werkt op zich wel, maar is uiteraard bloedirritant.

Nu ben ik aan het googlen geweest en in dit topic zitten neuzen, en ik denk dat het wellicht iets met dat IGMP snooping te maken kan hebben, maar die functie heb ik enkel op de Asus als deze in router modus staat, want dus niet het geval is.

Kan iemand mij op weg helpen?

nb, indien ik de Asus er tussenuit haal werkt het allemaal perfect. Behalve dan dat er een lange UTP kabel dwars door de woonkamer loopt...
De RT-AC87U die ik heb staan heeft eveneens geen goede IGMP snooping als ik hem in accespoint heb staan. De oplossing hier was hem in router mode zetten, DHCP uitzetten en zorgen dat zijn vaste ip niet hetzelfde is die al in het netwerk wordt gebruikt.
Dus zet hem even op een ip die niet wordt gebruikt, maar wel in dezelfde range zit, zodat je hem zelf nog kan benaderen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowroad
tweakduke schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:50:
[...]

De RT-AC87U die ik heb staan heeft eveneens geen goede IGMP snooping als ik hem in accespoint heb staan. De oplossing hier was hem in router mode zetten, DHCP uitzetten en zorgen dat zijn vaste ip niet hetzelfde is die al in het netwerk wordt gebruikt.
Dus zet hem even op een ip die niet wordt gebruikt, maar wel in dezelfde range is, zodat je hem zelf nog kan benaderen.
hier heb ik ook aan gedacht, maar kreeg het niet direct voor elkaar. Zoals ik het had aangezet:

Modem: LAN IP: 192.168.2.254, DHCP range: 192.168.2.1 tm 192.168.2.200
ASUS: LAN IP: 192.168.2.245, DHCP: uit

doe ik hier dan toch iets fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Lowroad schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:00:
[...]

hier heb ik ook aan gedacht, maar kreeg het niet direct voor elkaar. Zoals ik het had aangezet:

Modem: LAN IP: 192.168.2.254, DHCP range: 192.168.2.1 tm 192.168.2.200
ASUS: LAN IP: 192.168.2.245, DHCP: uit

doe ik hier dan toch iets fout?
De kabel van de modem moet je dan wel in 1 van de lan poorten doen in plaats van de WAN poort van de Asus.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowroad
tweakduke schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:03:
[...]

De kabel van de modem moet je dan wel in 1 van de lan poorten doen in plaats van de WAN poort van de Asus.
Yep dat zit hij ook al in AP modus. Maar dan ga ik het nog een keer proberen

edit: gelukt! geen idee waarom hij het nu wel doet, maar ok het werkt.
Hoe heb jij nu dat IGMP ingesteld dan?

[ Voor 69% gewijzigd door Lowroad op 02-07-2020 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Lowroad schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:05:
[...]

Yep dat zit hij ook al in AP modus. Maar dan ga ik het nog een keer proberen

edit: gelukt! geen idee waarom hij het nu wel doet, maar ok het werkt.
Hoe heb jij nu dat IGMP ingesteld dan?
https://www.asus.com/nl/support/FAQ/1011708/ even uit mijn hoofd had ik hem als deze FAQ aangeeft hem ingesteld.
Belangrijkste is dat IGMP snooping ingeschakeld staat. Anders even proberen, je merkt snel genoeg of de TV tuner gaat haperen of rustig kan streamen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan9068
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 23:45
wimpie007 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:08:
[...]

Bellen en opzeggen inspreken en dan gewoon eerlijk zeggen dat je rond aant kijken bent en best wil verlengen als ze leuk aanbod doen maar anders overweegt om echt op te zeggen
Ik heb kpn ook benaderd voor een nieuw aanbod. Heb gezegd dat ik wel sneller internet via glasvezel wil (500/500) maar ik het te duur vind zeker vergeleken met de prijzen bij de concurrentie. Of ze een goed aanbod konden doen zodat ik toch bij hen zou blijven.
Mij is vervolgens hetzelfde aanbod gedaan: 12 maanden verlenging waarvan de eerste 6 maanden €20 korting.

Ik betwijfel of ze dan nu ook de nieuwe Box 12 router op sturen. Morgen anders nog even over bellen :)
Heeft dit voordeel op een 500/500 abo ten opzichte van het V10 modem? Is hij stabieler of beter bereik of meer opties oid dankzij de nieuwere hardware en wifi6 ondersteuning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lowroad
tweakduke schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:20:
[...]

https://www.asus.com/nl/support/FAQ/1011708/ even uit mijn hoofd had ik hem als deze FAQ aangeeft hem ingesteld.
Belangrijkste is dat IGMP snooping ingeschakeld staat. Anders even proberen, je merkt snel genoeg of de TV tuner gaat haperen of rustig kan streamen.
tnx man, heb het volgens mij voor elkaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:03

vr6-only

Blub Blub

Al jaren klant klant geweest bij KPN en slechts één keer tussendoor naar T-mobile overgestapt en sinds afgelopen maandag weer terug bij KPN. En nu komt het: abuse mail en internet is geblokkeerd.

huh? Doe niets raars en heb helemaal niets veranderd aan de Box 12, op het wijzigen van Wifi naam en wachtwoord. Geen idee wat zij dan vinden, want in de mail staat enkel dat de B12 gereset moet worden naar fabrieksinstellingen.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
vr6-only schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:44:
Al jaren klant klant geweest bij KPN en slechts één keer tussendoor naar T-mobile overgestapt en sinds afgelopen maandag weer terug bij KPN. En nu komt het: abuse mail en internet is geblokkeerd.

huh? Doe niets raars en heb helemaal niets veranderd aan de Box 12, op het wijzigen van Wifi naam en wachtwoord. Geen idee wat zij dan vinden, want in de mail staat enkel dat de B12 gereset moet worden naar fabrieksinstellingen.
Kan uitgaand of inkomend zijn, met een fabrieksreset hef je de inkomende variant op, immers alle porten gaan dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:26
Hmm, goede ervaringen lees ik met de Experiabox V12.

Wat zijn nu nog redenen om een eigen modem te gebruiken? Iemand enig idee? Vind het zelf vooral belangrijk dat dingen als Chromecast, domotica, Philips Hue, NAS, FTP, Samba, NFS, Airplay, Spotify connect, etc allemaal goed lopen.

Was destijds met de V9 minder vanzelfsprekend en daarom die in DMZ modus gezet en mijn eigen Asus router erachter gehangen. Heb het idee dat dat met de V12 wel een stuk beter moet zijn en dan ben ik ook van die DMZ af.

Gebruik voor de wifi overigens een dekkend Ubiquiti AP netwerk dus dat is niet relevant voor mij.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
B-Bandit schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:21:
Hmm, goede ervaringen lees ik met de Experiabox V12.

Wat zijn nu nog redenen om een eigen modem te gebruiken? Iemand enig idee? Vind het zelf vooral belangrijk dat dingen als Chromecast, domotica, Philips Hue, NAS, FTP, Samba, NFS, Airplay, Spotify connect, etc allemaal goed lopen.

Was destijds met de V9 minder vanzelfsprekend en daarom die in DMZ modus gezet en mijn eigen Asus router erachter gehangen. Heb het idee dat dat met de V12 wel een stuk beter moet zijn en dan ben ik ook van die DMZ af.

Gebruik voor de wifi overigens een dekkend Ubiquiti AP netwerk dus dat is niet relevant voor mij.
Dan is er denk ik geen reden meer ;-) voor mij zijn port forwards belangrijk en ICMP naar het WAN adres voor de monitoring. Als een V12 dat zou kunnen is dat heel fijn, als basis oplossing.

Ik heb diverse subnetten intern, dat maakt de noodzaak voor een eigen router wel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:26
stormfly schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:22:
[...]

Dan is er denk ik geen reden meer ;-) voor mij zijn port forwards belangrijk en ICMP naar het WAN adres voor de monitoring. Als een V12 dat zou kunnen is dat heel fijn, als basis oplossing.

Ik heb diverse subnetten intern, dat maakt de noodzaak voor een eigen router wel groter.
Hmm, ja dat is een goede, subnetten. Met al die toename van Chinese apparatuur in huis ben ik daar toch ook wel erg in geinteresseerd. Lees namelijk dat veel mensen hun robotstofzuiger in een apart subnet onderbrengen zodat hij niet bij je gegevens kan. Misschien dan toch.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Subnetten is voor mij ook de reden. Bijvoorbeeld mijn Hikvision camerasysteem gooi ik ook in een eigen VLAN / subnet waar verder geen internet toegang mogelijk is. Zo weet ik zeker dat ik alleen lokaal of via mijn VPN bij de beelden kan en dat er niets geupload wordt naar Chinese servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Afgelopen week is glasvezel tot in de meterkast aangelegd door KPN netwerk. Nadien bleek al snel dat alleen KPN de aansluiting voor mijn adres zagen. Andere glasvezel aanbieders waaronder Budget, T-Mobile, Youfone ed niet. Ik dacht dat ik in WBA gebied zat en dat T-Mobile thuis (waar ik nu zit icm unlimited mobiel) niet sneller dan 100 kon aanbieden. Maar dat ze de aansluiting niet kunnen zien en KPN wel heeft dan kennelijk te maken dat mijn wijk in zijn geheel op GPON is aangesloten. Wat nog te nieuw/kostbaar is om voor T-Mobile en co mee te nemen.

Kortom: zojuist maar via KPN eigen site de overstap in gang gezet. Met 6 maanden 50% korting internet only aangevraagd met 1000/500 verbinding. Ik heb geen zin in dubbele kosten dus ik heb ook voor de overstapservice gekozen. Ik heb al veel ISP's gehad maar kpn zelf nog niet. Ben al wel bekend met de Xperia V10 via oa Online/T-Mobile en praktisch elke andere wholesale partij op kpn vdsl netwerk. Dus die V12 zal wel meer van hetzelfde zijn.

Na een jaar maar kijken of andere ISP's wel een actieve glasvezelaansluiting zien of dat ze nog steeds vertikken om GPON aansluitingen ook van dienst te kunnen zijn met een glasvezelabonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Joosie200 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 23:56:
Afgelopen week is glasvezel tot in de meterkast aangelegd door KPN netwerk. Nadien bleek al snel dat alleen KPN de aansluiting voor mijn adres zagen. Andere glasvezel aanbieders waaronder Budget, T-Mobile, Youfone ed niet. Ik dacht dat ik in WBA gebied zat en dat T-Mobile thuis (waar ik nu zit icm unlimited mobiel) niet sneller dan 100 kon aanbieden. Maar dat ze de aansluiting niet kunnen zien en KPN wel heeft dan kennelijk te maken dat mijn wijk in zijn geheel op GPON is aangesloten. Wat nog te nieuw/kostbaar is om voor T-Mobile en co mee te nemen.

Kortom: zojuist maar via KPN eigen site de overstap in gang gezet. Met 6 maanden 50% korting internet only aangevraagd met 1000/500 verbinding. Ik heb geen zin in dubbele kosten dus ik heb ook voor de overstapservice gekozen. Ik heb al veel ISP's gehad maar kpn zelf nog niet. Ben al wel bekend met de Xperia V10 via oa Online/T-Mobile en praktisch elke andere wholesale partij op kpn vdsl netwerk. Dus die V12 zal wel meer van hetzelfde zijn.

Na een jaar maar kijken of andere ISP's wel een actieve glasvezelaansluiting zien of dat ze nog steeds vertikken om GPON aansluitingen ook van dienst te kunnen zijn met een glasvezelabonnement.
Tweak kan als het goed is al wel op GPON leveren. Sinds kort. Ik gok dat de aanvraag dan net op een ander manier verloopt en dat de systemen daar op ingericht moeten worden.

Maar ook providers die het KPN product resellen (zoals Budget Thuis, Oxxio, Youfone) kunnen nog niet leveren. Dat vind ik ergens wel een beetje vreemd, maar waarschijnlijk hebben die ook een eigen systeem voor aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:06
Als je niet meer bij je Experiabox kan komen, dat kan kloppen: nieuws: KPN-klanten kunnen Experiabox V10A niet benaderen door verlopen certi...

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
krakendmodem schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:50:
[...]

Tweak kan als het goed is al wel op GPON leveren. Sinds kort. Ik gok dat de aanvraag dan net op een ander manier verloopt en dat de systemen daar op ingericht moeten worden.

Maar ook providers die het KPN product resellen (zoals Budget Thuis, Oxxio, Youfone) kunnen nog niet leveren. Dat vind ik ergens wel een beetje vreemd, maar waarschijnlijk hebben die ook een eigen systeem voor aanvragen.
Tweak gaat net als T-Mobile op mijn postcode niet verder dan 100. Wss om dezelfde reden: te hoge WBA tarieven voor 200/500 dus laat dan maar. Ik had het idee dat KPN resellers wel mee zouden kunnen komen ongeacht het type aansluiting. En dan blijkt KPN ze dus te dwarsbomen door alle nieuwe aansluitingen via GPON te regelen.

Als ik nu in ODF gebied had gezeten dan zat ik nog steeds prima bij T-Mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 10:13
Joosie200 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:13:
[...]

Tweak gaat net als T-Mobile op mijn postcode niet verder dan 100. Wss om dezelfde reden: te hoge WBA tarieven voor 200/500 dus laat dan maar. Ik had het idee dat KPN resellers wel mee zouden kunnen komen ongeacht het type aansluiting. En dan blijkt KPN ze dus te dwarsbomen door alle nieuwe aansluitingen via GPON te regelen.

Ik zit nog wel in ODF gebied, maar ook hier bied T-Mobile niet meer dan 100 aan. Op mijn oude adres had ik nog een t-mobile 200WBA abbo, maar waren nieuwe abbo's ook max 100. Ivm verhuizing zit ik dus nu bij kpn op een 200 abbo. Waar ik bij KPN 50 euro per maand betaal, betaalde ik bij T-Mobile maar 36 (oud abbo met combinatievoordeel). Overgens verhuizing binnen zelfde regio, beide reggefiber gebied.

Bij KPN betaal ik gelukkig onder aan de streep het eerste jaar ook maar 37.5, maar afwachten hoe de korting-bedel-ronde volgend jaar gaat. Gelukkig is overstappen voor mij niet meer dan een V-LAN aanpassen. Jammer dat er volgens de providers altijd weer een monteur bij moet komen.

[ Voor 10% gewijzigd door kid1988 op 06-07-2020 09:27 ]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
kid1988 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:22:
[...]

Ik zit nog wel in ODF gebied, maar ook hier bied T-Mobile niet meer dan 100 aan. Op mijn oude adres had ik nog een t-mobile 200WBA abbo, maar waren nieuwe abbo's ook max 100. Ivm verhuizing zit ik dus nu bij kpn op een 200 abbo. Waar ik bij KPN 50 euro per maand betaal, betaalde ik bij T-Mobile maar 36 (oud abbo met combinatievoordeel). Overgens verhuizing binnen zelfde regio, beide reggefiber gebied.

Bij KPN betaal ik gelukkig onder aan de streep het eerste jaar ook maar 37.5, maar afwachten hoe de korting-bedel-ronde volgend jaar gaat. Gelukkig is overstappen voor mij niet meer dan een V-LAN aanpassen. Jammer dat er volgens de providers altijd weer een monteur bij moet komen.
Oké dat is nieuw voor mij. Komt dan door de verhuizing waardoor je je oude abo niet kunt meeverhuizen?

Ik zit nu op €52 bij T-Mobile voor thuis en mobiel. Hield mijn thuis contract maandelijks aan in afwachting van glasvezel. Zit nu op €49,75 op jaarbasis bij KPN al las ik dat je maandelijks kunt aanpassen. Kan altijd nog terugschroeven naar een 200 abo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 10:13
Joosie200 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:42:
[...]

Oké dat is nieuw voor mij. Komt dan door de verhuizing waardoor je je oude abo niet kunt meeverhuizen?

Ik zit nu op €52 bij T-Mobile voor thuis en mobiel. Hield mijn thuis contract maandelijks aan in afwachting van glasvezel. Zit nu op €49,75 op jaarbasis bij KPN al las ik dat je maandelijks kunt aanpassen. Kan altijd nog terugschroeven naar een 200 abo.
Ja, T-mobile gaf tijdens de verhuizing aan dat er maar 100mbit op mijn nieuwe adres beschikbaar was. De Postcode check bevestigde dat. Ik had een paar maanden van tevoren al gecheckt, en toen gaf de postcodecheck op mijn oude adres ook 100 max, terwijl ik een 200 abbo had. De T-mobile medewerker aan de telefoon bevestigde dat het kwam omdat "kpn niet mee wilde werken" om 200/500 aan te bieden.

Sommige reseller bieden hier echter wel 200/500 aan, zoals Oxxio, online, youfone, XS4ALL en budget.
Die zullen wel gezwicht zijn voor de WBA prijzen, gezien ze allemaal even duur of duurder zijn dan KPN.

[ Voor 9% gewijzigd door kid1988 op 06-07-2020 09:55 ]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
Joosie200 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:42:
[...]

Dan heeft T-Mobile geen beschikbare aansluitingen meer over op z'n eigen apparatuur in dat ODF gebied. Oftewel: T-Mobile moet dus eigen apparatuur bijplaatsen en dat doen ze niet. Enige optie is dan via WBA leveren, want KPN plaatst wel apparatuur bij als er bijna geen aansluitingen meer zijn.

T-Mobile schuift dit uiteraard op KPN af. Maar T-Mobile moet zelf uitbreiden en daar hebben ze geen zin in.
kid1988 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:51:
[...]

Ja, T-mobile gaf tijdens de verhuizing aan dat er maar 100mbit op mijn nieuwe adres beschikbaar was. De Postcode check bevestigde dat. Ik had een paar maanden van tevoren al gecheckt, en toen gaf de postcodecheck op mijn oude adres ook 100 max, terwijl ik een 200 abbo had. De T-mobile medewerker aan de telefoon bevestigde dat het kwam omdat "kpn niet mee wilde werken" om 200/500 aan te bieden.

Sommige reseller bieden hier echter wel 200/500 aan, zoals Oxxio, online, youfone, XS4ALL en budget.
Die zullen wel gezwicht zijn voor de WBA prijzen, gezien ze allemaal even duur of duurder zijn dan KPN.
T-Mobile heeft dus geen aansluitingen meer over op zijn eigen apparatuur en moet dus alsnog via de KPN WBA apparatuur leveren. T-Mobile plaatst zelf geen nieuwe hardware bij. Het is dan wel heel makkelijk om KPN daarvan de schuld te geven natuurlijk. T-Mobile kan gewoon extra apparatuur bijplaatsen als ze dat willen.

T-Mobile is hier de partij die fout zit. T-Mobile kan in ODF gebied eigen apparatuur bijplaatsen en dat gebeurt nu niet.

Youfone, Oxxio, etc. verkopen gewoon het volledige KPN product en doen dus niet zo moeilijk over die 100Mbit. Tot nu toe zijn het alleen T-Mobile en Tweak die zeuren over die 100Mbit. Andere providers kunnen wel sneller bieden, maar dat kost dan uiteraard ook meer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Barre73
Joosie200 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:13:
[...]

KPN dwarsboomt helemaal niets. Ik begin er nu wel behoorljk chagrijnig van te worden dat T-Mobile constant KPN overal de schuld van geeft terwijl ze meestal zelf in gebreke zijn. Ik ben niet specifiek fan van KPN en ik ben hartstochtelijk voor een open netwerk (of dat nou van KPN is of van Reggefiber was).
Maar elke keer hier weer lezen dat T-Mobile roept dat iets de schuld is van KPN gaat toch wel behoorlijk de keel uithangen.

GPON: Iedereen kan en mag via GPON leveren op KPN WBA, net zoals dit al jaren gebeurt. Dat sommige providers niet op tijd hun orderstraat en andere zaken voor elkaar hadden kan je niet aan KPN wijten. Zij hebben dit keurig maanden vooraf aangegeven zoals contractueel ook is afgesproken.

T-Mobile ODF gebied: In deze gebieden heeft KPN geen enkele bemoeienis behalve het verhuren van ruimte in de PoP voor de switches van Glasoperator (T-Mobile). Sinds T-Mobile begonnen is met een aantrekkelijk abonnement van 1 Gbit zie je her en der in het land dat die switches vol raken en nieuwe klanten dus niet kunnen worden geactiveerd. Er is maar 1 partij die er verantwoordelijk voor is dat er nieuwe switches/poorten komen en dat is T-Mobile zelf. Niet KPN.

KPN WBA gebieden: T-Mobile en Tweak kiezen er geheel vrijwillig voor om bij WBA niet meer dan 100 Mbit te willen inkopen. Dit zijn ook precies de providers die zelf een Gbit aanbod hebben voor een lage maandprijs. Zij willen zoveel mogelijk 1 portfolio aanbieden en allerlei splitsingen in gebieden en prijzen zijn dan niet handig.Tot 100 Mbit kunnen ze dit nog wel hebben qua prijs maar daarboven past het niet meer in hun portfolio en dus bieden ze het niet aan.
Of de inkoopprijs te hoog is of niet, daar kan ik geen oordeel over geven. KPN WBA is duur maar KPN is dan ook een heel groot bedrijf en allerlei kosten moeten daarvan betaald worden. Aanzienlijk meer kosten dan Tweak of T-Mobile zelf heeft als ze apparatuur in een PoP plaatsen en ODF leveren. Ik durf vrij zeker te stellen dat KPN WBA hier geen grote winsten op maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Barre73 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:52:
[...]

KPN dwarsboomt helemaal niets. Ik begin er nu wel behoorljk chagrijnig van te worden dat T-Mobile constant KPN overal de schuld van geeft terwijl ze meestal zelf in gebreke zijn.
Wie nu wie dwarsboomt is voor mij niet van belang, ik kom gewoon tot de conclusie dat ik qua glasvezel alleen KPN als aanbod heb. Het is me wel duidelijk dat Tweak en Tmobile geen zin hebben om de WBA tarieven te betalen terwijl beide zo hun eigen alternatief hebben.

En dus heb ik gekozen voor KPN, want waarom nog langer op vdsl blijven als glasvezel net is opgeleverd. Ik bekijk de situatie over een jaar wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
Barre73 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:52:
[...]

KPN dwarsboomt helemaal niets. Ik begin er nu wel behoorljk chagrijnig van te worden dat T-Mobile constant KPN overal de schuld van geeft terwijl ze meestal zelf in gebreke zijn. Ik ben niet specifiek fan van KPN en ik ben hartstochtelijk voor een open netwerk (of dat nou van KPN is of van Reggefiber was).
Maar elke keer hier weer lezen dat T-Mobile roept dat iets de schuld is van KPN gaat toch wel behoorlijk de keel uithangen.

GPON: Iedereen kan en mag via GPON leveren op KPN WBA, net zoals dit al jaren gebeurt. Dat sommige providers niet op tijd hun orderstraat en andere zaken voor elkaar hadden kan je niet aan KPN wijten. Zij hebben dit keurig maanden vooraf aangegeven zoals contractueel ook is afgesproken.

T-Mobile ODF gebied: In deze gebieden heeft KPN geen enkele bemoeienis behalve het verhuren van ruimte in de PoP voor de switches van Glasoperator (T-Mobile). Sinds T-Mobile begonnen is met een aantrekkelijk abonnement van 1 Gbit zie je her en der in het land dat die switches vol raken en nieuwe klanten dus niet kunnen worden geactiveerd. Er is maar 1 partij die er verantwoordelijk voor is dat er nieuwe switches/poorten komen en dat is T-Mobile zelf. Niet KPN.

KPN WBA gebieden: T-Mobile en Tweak kiezen er geheel vrijwillig voor om bij WBA niet meer dan 100 Mbit te willen inkopen. Dit zijn ook precies de providers die zelf een Gbit aanbod hebben voor een lage maandprijs. Zij willen zoveel mogelijk 1 portfolio aanbieden en allerlei splitsingen in gebieden en prijzen zijn dan niet handig.Tot 100 Mbit kunnen ze dit nog wel hebben qua prijs maar daarboven past het niet meer in hun portfolio en dus bieden ze het niet aan.
Of de inkoopprijs te hoog is of niet, daar kan ik geen oordeel over geven. KPN WBA is duur maar KPN is dan ook een heel groot bedrijf en allerlei kosten moeten daarvan betaald worden. Aanzienlijk meer kosten dan Tweak of T-Mobile zelf heeft als ze apparatuur in een PoP plaatsen en ODF leveren. Ik durf vrij zeker te stellen dat KPN WBA hier geen grote winsten op maakt.
Ach, trek het je niet aan. Die Duitsers hebben nauwelijks eigen infrastructuur op vast en profiteerde van die oude regeling van een open telefoonnet uit de jaren 80.

Uit de laatste cijfers blijkt dat hun CP (Customer Profitability) op mobiel net boven de nul hangt en op vast vermoedelijk al onder de nul is geschoten. Met deze prijsstelling houden ze het dan ook niet lang meer vol.

En de argeloze consument (letterlijk in dit geval) weet vaak niet eens hoe het allemaal aan de achterkant werkt.

Op de lange termijn zal de waarheid altijd boven komen en gaan dit soort cowboy praktijken hun juist tegen werken.
Vodafone (Ziggo) kan er anders ook wat van. En als de klant er achter komt dat ze hebben gelogen is het vertrouwen ook vaak echt helemaal weg.

Bij T-Mobile is intern frustratie over van alles bij hun bedrijfsonderdeel in NL. Door de crisis gaan meer mensen van premium naar low budget waardoor er tekorten in modems zijn ontstaan, leverstraten vol lopen en service opdrachten blijven liggen. En van dat laatste zien ze dan weer verloop wat ook weer extra werk oplevert.
Dus ik zie het ook als een uiting van frustratie dat ze zelf de zaak niet goed op orde hebben. Vandaar, trek het je niet aan.

My 2cts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:49
Lekker dan, had een afspraak met de monteur voor aankomende donderdag.
Het NTU kastje zou aangesloten worden.

Belt kpn me net op: ze hebben geen gereed melding ontvangen;

Monteur afgezegd tot nader order...

Zwaar kl*te.

Geen goed vooruitzicht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Boomster schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:16:
Lekker dan, had een afspraak met de monteur voor aankomende donderdag.
Het NTU kastje zou aangesloten worden.

Belt kpn me net op: ze hebben geen gereed melding ontvangen;

Monteur afgezegd tot nader order...

Zwaar kl*te.

Geen goed vooruitzicht....
Bedoel je hiermee dat ze geen gereedmelding hebben ontvangen van KPN Netwerk NL (Reggefiber)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
Soundwork schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:40:
[...]

Bedoel je hiermee dat ze geen gereedmelding hebben ontvangen van KPN Netwerk NL (Reggefiber)?
Ja klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Heb je al een aansluitpunt (FTU) zitten waarop al eerder een glasvezeldienst heeft gezeten?
Of is de FTU onlangs geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
Soundwork schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:44:
[...]

Heb je al een aansluitpunt (FTU) zitten waarop al eerder een glasvezeldienst heeft gezeten?
Of is de FTU onlangs geplaatst?
Ik heb een nieuwe aansluiting. De kabel is weken geleden binnengebracht.
Er heeft nog nooit een ntu kastje opgezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Boomster schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:46:
[...]

Ik heb een nieuwe aansluiting. De kabel is weken geleden binnengebracht.
Er heeft nog nooit een ntu kastje opgezeten.
Dus de FTU (waarop de NTU wordt aangesloten) die heb je dus nog niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
Soundwork schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:47:
[...]

Dus de FTU (waarop de NTU wordt aangesloten) die heb je dus nog niet.....
Zeker wel.
Er is een kastje aangebracht. Alleen de ntu moet nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Boomster schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:48:
[...]

Zeker wel.
Er is een kastje aangebracht. Alleen de ntu moet nog.
Balen....
Gereedmelding laat kennelijk veel langer op zich wachten bij KPN Netwerk NL / Reggefiber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
Soundwork schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:50:
[...]

Balen....
Gereedmelding laat kennelijk veel langer op zich wachten bij KPN Netwerk NL / Reggefiber.
Dat wordt dan niet eerder dan september.

Eerst niets doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:50:
[...]

Balen....
Voor wie meeleest: dit gaat niet over de FTU maar over de opdracht tot patchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:57:
[...]

Voor wie meeleest: dit gaat niet over de FTU maar over de opdracht tot patchen.
De aansluitorder dus.
Maar waar zit hem het lange wachten in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:03:
[...]

De aansluitorder dus.
Daar zal ik me niet over uitlaten op dit openbare forum..... Maar het laatste woord is er nog niet over gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
Soundwork schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:03:
[...]

De aansluitorder dus.
Ik heb ondertussen de opdracht gegeven om de aanvraag te stoppen.
Het is nu meerdere keren mis gegaan.
Ik stuur alles terug en over een half jaar zien we weer verder. KPN ging accoord.
Dit is niet goed voor het vertrouwen, terwijl kpn daar zelf geen invloed op heeft....
Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Hier komt KPNnetwerkNL deze week de "laatste handelingen" doen, FTU hangt al, enkel moeten ze nog testen? volgende week komt KPN de NTU aan koppelen, ben benieuwd...
Wacht overigens al vanaf blackfriday '19 (verwachte aanleg zou 2 januari zijn geweest, covid19 heeft ook de nodige vertragingen gegeven...)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• krakendmodem
Voor wie mijn soapserie met KPN glasvezel (GPON) heeft gemist :+.

Sinds 19-06 aangesloten op glasvezel en nog geen dag stabiel geweest. Internet wat weg blijft vallen, maar TV en telefonie werken wonderbaarlijk genoeg wel goed. Na twee monteurs in de meterkast te hebben gehad, is er vandaag een ploeg geweest om in de straat te gaan graven. De demping was namelijk te hoog (+-30db).

Natuurlijk keek ik even bij het gat en zag ik ook vrij snel wat er mis was. Zo te zien is de aanvoervezel geknikt en veroorzaakt dit de problemen die ik thuis heb. Ik denk dat er meerdere klanten zullen zijn met problemen.

Morgen zal de boel worden hersteld. Dat zal waarschijnlijk de hele dag duren; de "put" ligt vol met modder en water, waardoor de splitter er niet eens goed in kan liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkH_ekAObznKL0JR69sG4mVTYKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMvbQsvq9RG9Y7Cxl3S54GbQ.jpg?f=fotoalbum_large

En dit zal dan de splitter zijn (denk ik?). Of een doos waar de vezels 1:1 worden doorgelast naar de PoP?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhJDHp5mZKMLl24WAecjK6dyYzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3pVfHK5F5SMGXnfdTJvhCIwN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door krakendmodem op 06-07-2020 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
@krakendmodem cool heel leuk dat je dit deelt. Hoever ligt dit koppelvak van de woningen af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
CrimsonRider schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:52:
[...]
Okay, dat de poort openstaat is een given, maar ik moet dus BIND configureren om geen antwoord te geven, at all, bij een niet-authorative query.
Een beetje betweterig, maar het is UDP en er staat dus geen poort open. KPN wil naïeve tests doen om te kijken of er een resolver draait die voor DDOS gebruikt kan worden.

Je kan bind herconfigureren of de dns server op een ipv6 adres draaien (zonder forward/op ander ip dan modem). Kleine kans dat de scanner hem dan vindt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
stormfly schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:19:
@krakendmodem cool heel leuk dat je dit deelt. Hoever ligt dit koppelvak van de woningen af?
Vanaf onze woning ongeveer 150 meter. Ik gok dat het hier maximaal 200 meter zal zijn; de meeste adressen die ik aan de witte labels kon opmaken zijn dichterbij de verdeler gelegen. (een flat, dus daar gaan al 16 vezels heen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
krakendmodem schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:15:
Voor wie mijn soapserie met KPN glasvezel heeft gemist :+.

Sinds 19-06 aangesloten op glasvezel en nog geen dag stabiel geweest. Internet wat weg blijft vallen, maar TV en telefonie werken wonderbaarlijk genoeg wel goed. Na twee monteurs in de meterkast te hebben gehad, is er vandaag een ploeg geweest om in de straat te gaan graven. De demping was namelijk te hoog (+-30db).

Natuurlijk keek ik even bij het gat en zag ik ook vrij snel wat er mis was. Zo te zien is de aanvoervezel geknikt en veroorzaakt dit de problemen die ik thuis heb. Ik denk dat er meerdere klanten zullen zijn met problemen.

Morgen zal de boel worden hersteld. Dat zal waarschijnlijk de hele dag duren; de "put" ligt vol met modder en water, waardoor de splitter er niet eens goed in kan liggen.

En dit zal dan de splitter zijn (denk ik).
Als ik het goed begrepen heb, is de demping bij PON sneller een spelbreker vergeleken met AON.
Dit omdat er meerdere signalen gemultiplexed worden over de vezel.

Hebben ze het probleem met de demping nu ook op kunnen lossen?

edit: het laatste stukje uit je post gemist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Soundwork schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:23:
[...]

Als ik het goed begrepen heb, is de demping bij PON sneller een spelbreker vergeleken met AON.
Dit omdat er meerdere signalen gemultiplexed worden over de vezel.

Hebben ze het probleem met de demping nu ook op kunnen lossen?
De geknikte kabel zal gerepareerd moeten worden. Dan pas is het echt verholpen. Al moet ik zeggen dat de verbinding nu al enkele uren weer online is. Ik was er niet bij toen de demping op de lijn gemeten werd. Mogelijk is er door het gesleep met die kabel de demping al wat minder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
krakendmodem schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:23:
[...]
(een flat, dus daar gaan al 16 vezels heen).
Dat hoeft niet, ik woon zelf in een flatgebouw en ben erbij geweest toen de aannemer namens Reggefiber de "voedingskabel" vanuit het PoP heeft ingeblazen. Dat was 1 enkele kabel met 96 vezels erin. In onze situatie heeft iedere meterkast/FTU nog 2 vezels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Soundwork schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:28:
[...]

Dat hoeft niet, ik woon zelf in een flatgebouw en ben erbij geweest toen de aannemer namens Reggefiber de "voedingskabel" vanuit het PoP heeft ingeblazen. Dat was 1 enkele kabel met 96 vezels erin. In onze situatie heeft iedere meterkast/FTU nog 2 vezels.
In dit geval wel ;). Op de labels staan de postcodes heel mooi aangegeven en zie ik de huisnummer + toevoeging er op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
krakendmodem schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:33:
[...]

In dit geval wel ;). Op de labels staan de postcodes heel mooi aangegeven en zie ik de huisnummer + toevoeging er op staan.
Aha, verschil per aanleg / project dus.
De voedingskabel is aan onze appartementenzijde in een aparte ruimte tussen de bergingen afgemonteerd wat naar de meterkasten gaat. Dit zal er ook mee te maken hebben gehad toen in 2009 ons appartementencomplex gebouwd werd, het Reggefiber glasvezelnetwerk er nog niet lag. De meterkasten hadden in het gebouw dus al FTU's zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Oeps, dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door krakendmodem op 06-07-2020 20:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:02
Inmiddels ook alles ontvangen voor mijn aansluiting op KPN glas de 13e.

En ja hoor, de nieuwe experiabox.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiC06COZloUIyxuflhSGlLp7-Iw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbVkW3HDiruaSbocXKlUodZq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:10

[Afbeelding]

En dit zal dan de splitter zijn (denk ik?). Of een doos waar de vezels 1:1 worden doorgelast naar de PoP?

[Afbeelding]
Laten we wel eerlijk zijn KPN NetwerkNL pakt dit soort dingen wel netjes op en pro actief ipv kastje naar de muur en dat je weken/maanden verder bent zonder enige resultaat. (zelf ook keer glasvezelbreuk gehad met KPN was binnen 3 dagen opgelost na de eerste melding)

[ Voor 3% gewijzigd door ikbenjoeri op 06-07-2020 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
stormfly schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:16:
[...]
XGS-PON met maar 1 woning aangesloten in de wijk 8,5G, het is voor mij op dit moment niet helder wanneer je de fysieke infra gaat delen en je elkaar "in de weg" kunt zitten, de monteur benoemd ook bewust "overhead".
offtopic:
Alles is relatief, Ziggo heeft ruim 3miljoen internet aansluitingen in een gedeeld COAX segment, ik zou het graag willen begrijpen vanuit technisch oogpunt bij XGS-PON.
Ik ben ook benieuwd waar die split zit bij GPON. Het is optisch, geen verschil in demping per meter tussen de kabel tot de verdeler en erna. Dus afhankelijk van je doel (actieve infra verminderen óf vezels) kan je vroeg splitsen of laat. Omdat ik denk dat handjes duurder zijn dan vezel denk ik dat er vroeg gesplitst wordt. Potentieel heb je veel klanten per actieve poort.

Bij zulke snelheden heb je heel veel potentiële bottlenecks. En die vermenigvuldigen elkaar. De eerste is in ieder geval XGS-PON zelf waar 9.953 Gbit/s doorheen kan ipv 10. Bij linux moet ik bij deze snelheid ook aan tcp tuning denken.

Het is in ieder geval indrukwekkend snel :). 8500 mbit/s netto bij 9953 bruto is 85% rendement. Voelt wat laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:36
mr.DJ95 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:27:
Inmiddels ook alles ontvangen voor mijn aansluiting op KPN glas de 13e.

En ja hoor, de nieuwe experiabox.

[Afbeelding]
Laat je hem nu uit je handen vallen? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
ANdrode schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:53:
[...]

Ik ben ook benieuwd waar die split zit bij GPON. Het is optisch, geen verschil in demping per meter tussen de kabel tot de verdeler en erna. Dus afhankelijk van je doel (actieve infra verminderen óf vezels) kan je vroeg splitsen of laat. Omdat ik denk dat handjes duurder zijn dan vezel denk ik dat er vroeg gesplitst wordt. Potentieel heb je veel klanten per actieve poort.

Bij zulke snelheden heb je heel veel potentiële bottlenecks. En die vermenigvuldigen elkaar. De eerste is in ieder geval XGS-PON zelf waar 9.953 Gbit/s doorheen kan ipv 10. Bij linux moet ik bij deze snelheid ook aan tcp tuning denken.

Het is in ieder geval indrukwekkend snel :). 8500 mbit/s netto bij 9953 bruto is 85% rendement. Voelt wat laag.
Bij een volledig GPON netwerk zit er een split op de actieve poort van 1 op x.
En dan zitten er nog splitters in de straat kasten (die ook ondergronds zouden kunnen) van 1 op x.
Die x ligt aan wat de operator en of de netwerkbeheerder beslist.
Op dit moment zijn vrijwel al die GPON aansluitingen die we hier langs zien komen alleen gesplit op de actieve poort. Nog geen passieve optische splitters in de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is geen splitter maar een simpel DP. 96vz kabel erin, max 96 2vz klantkabels eruit (waarbij er dus maar 1 vezel per woning is doorgelast. Zoals ik al zei zijn er nog geen passieve splitters voor GPON en zeker nog niet ondergronds.
Het netwerk is bij jou nog gewoon AON aangelegd maar op de actieve poort van KPN WBA zitten wel GPON splitters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Barre73 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:01:
[...]

Dit is geen splitter maar een simpel DP. 96vz kabel erin, max 96 2vz klantkabels eruit (waarbij er dus maar 1 vezel per woning is doorgelast. Zoals ik al zei zijn er nog geen passieve splitters voor GPON en zeker nog niet ondergronds.
Het netwerk is bij jou nog gewoon AON aangelegd maar op de actieve poort van KPN WBA zitten wel GPON splitters.
Ik had achteraf al mijn twijfels :). Anders was het ook lastiger geweest voor de monteur om een laser op de vezel in de meterkast te zetten en vervolgens die in de PoP te traceren. Dat zou dus in theorie niet meer kunnen als er wel een splitter tussenzat lijkt mij. (Ik probeer mij er wat bij in te beelden).

Dan vraag ik mij het volgende af. Als de "voedende" vezel (ander woord heb ik er even niet voor) beschadigd is, dan gaat die monteur nog wel even werk hebben om die 96 vezels (?) te repareren, er vanuitgaande dat een groot gedeelte daarvan beschadigd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 21:46
krakendmodem schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:18:
[...]

Ik had achteraf al mijn twijfels :). Anders was het ook lastiger geweest voor de monteur om een laser op de vezel in de meterkast te zetten en vervolgens die in de PoP te traceren. Dat zou dus in theorie niet meer kunnen als er wel een splitter tussenzat lijkt mij. (Ik probeer mij er wat bij in te beelden).
Klopt als de spitter in de wijk zou liggen dan kan je alleen de lichtpen er op zetten tussen FTU en splitter.
in dit geval worden tot op de dag van vandaag nog steeds
point to point netwerk gebouwd ook in nieuwe gebieden waardoor de spliter in de pop hangt.
dan kan je tm ODF zijde met de lichtpen werken :)

[ Voor 3% gewijzigd door jopoh op 06-07-2020 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
krakendmodem schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:18:
[...]

Dan vraag ik mij het volgende af. Als de "voedende" vezel (ander woord heb ik er even niet voor) beschadigd is, dan gaat die monteur nog wel even werk hebben om die 96 vezels (?) te repareren, er vanuitgaande dat een groot gedeelte daarvan beschadigd is.
Klopt. Waarschijnlijk moeten alle 96 of 48 vezels losgehaald worden uit de lascassette, kabel inkorten (meestal genoeg overlengte) en opnieuw alles in de cassette lassen. Veel werk en zonde van de tijd. Had voorkomen kunnen worden zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Heb net even bij het gat gekeken; maar er lijken vandaag geen werkzaamheden te zijn uitgevoerd :P. Misschien morgen?

1 voordeel: sinds ze aan die kabels hebben lopen trekken is het internet hier in ieder geval niet meer uitgevallen :+

[ Voor 34% gewijzigd door krakendmodem op 07-07-2020 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
8.5Gb, niet verkeerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_tsUH2c5_LYN9ReOYGZtnI9Hm0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EYegCP9Yqka6gDYYQSUxYbjf.png?f=user_large
Barre73 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:36:
[...]

Klopt. Waarschijnlijk moeten alle 96 of 48 vezels losgehaald worden uit de lascassette, kabel inkorten (meestal genoeg overlengte) en opnieuw alles in de cassette lassen. Veel werk en zonde van de tijd. Had voorkomen kunnen worden zo te zien.
Globale uitleg voor de topic lezer:
Het nieuwe xPON netwerken is zo gengineerd dat de 96er doorgaans opgesplitst is in een zg. Begin-DP en Eind-DP. De eerste 48 vezels worden in het Begin-DP afgewerkt en 49 t/m 96 in het Eind-DP. Dat betekend dat de 96er 'door' het Begin-DP loopt.
Vezel 48 en 96 worden standaard niet ingelast.

Ik ga n.a.v. die foto morgen eens aan een DP lasser vragen hoe dat nu zit met zo'n schade. Als de schade tussen de ODF en het Begin-DP zit kan het zomaar dat de hele 96er vervangen moet worden :|

[ Voor 68% gewijzigd door trankilo op 08-07-2020 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
trankilo schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 00:04:
8.5Gb, niet verkeerd
[Afbeelding]

[...]

Globale uitleg voor de topic lezer:
Het nieuwe xPON netwerken is zo gengineerd dat de 96er doorgaans opgesplitst is in een zg. Begin-DP en Eind-DP. De eerste 48 vezels worden in het Begin-DP afgewerkt en 49 t/m 96 in het Eind-DP. Dat betekend dat de 96er 'door' het Begin-DP loopt.
Vezel 48 en 96 worden standaard niet ingelast.

Ik ga n.a.v. die foto morgen eens aan een DP lasser vragen hoe dat nu zit met zo'n schade. Als de schade tussen de ODF en het Begin-DP zit kan het zomaar dat de hele 96er vervangen moet worden :|
Met alle respect: nee, dit heeft niks te maken met XPON of GPON. Dat begin en eind DP (meestal wordt die laatste een cascade DP genoemd) is al gebruikelijk sinds 2016 toen Reggefiber begon met het 1 vezel concept (1 doorgelaste vezel per woning)
Verder klopt dit verhaal technisch wel ja. De 96vz vanuit de ODF voedt twee DP's van ieder max 48 woningen.

Pagina: 1 ... 16 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen