[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 157 ... 182 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

djwice schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:32:
[...]

Ik zie ook nog €37,50 eenmalige installatie kosten.
Wellicht afhankelijk van of Odido eigen apparatuur in de PoP heeft staan of via WBA moet leveren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdQCKC4RC0k02HVIot-B1h5y62U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qR7uDZJACnea54gmoizPWU6K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daansan378
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:11
Ik zie nu inderdaad dat activatiekosten postcode afhankelijk is.
Als ik een oude postcode van mij intik, zie ik wel een 100mb DSL abo-tje, waar ook de activatiekosten nog bijkomen. Het ligt dus iets genuanceerder realiseer ik me nu.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wel grappig, ik heb al meer dan 10 jaar het zelfde internet abonnement, al dat gewissel is ook voor de providers niet nuttig.

Ooit bedacht ik het volgende:
  • Een churn kost 1 jaar marge + win-back.
  • Win-back kosten liggen tussen de €100 en €200 per abonnement.
  • Deze kosten zijn hoger dan de 1 (of zelfs 2) jaar marge op een klant.
Een klant die maar 1 jaar blijft brengt effectief gezien dus geen geld in het laadje.

En pas na twee jaar ga je eigenlijk geld verdienen. Dus moet je zorgen dat de klant niet om zich heen hoeft te kijken.
Telfort Internet deed het in het begin simpel: geen inflatie correctie, prijs bleef zoals je had in je eerste jaar.

Nu zijn de telco's weer van hun padje af, heb je een telefoonabonnement voor twee jaar €10,- per maand, wordt het in juli ineens verhoogt (inflatie correctie), terwijl de tarieven voor nieuwe klanten juist lager zijn.
Dat zorgt er voor dat mensen rond gaan kijken, zich niet gewaardeerd voelen als vaste klant.

Idem nu met internet elk jaar inflatie correctie terwijl het abo voor nieuwe klanten lager is dan voorheen. Dat zorgt voor een neerwaartse spiraal: prijsvechters markt, waar steeds meer mensen switchen, ondanks dat ze tevreden zijn met de dienstverlening.

Als je bestaande klanten na hun introductie periode de gemiddeld prijs laat betalen van hun introductie periode en geen inflatie correctie toe past, is de kans groot dat er geen of weinig incentive zal zijn om te switchen.

De kosten hiervan zijn vele malen lager dan de kosten van een churn en win-back het jaar er op (zeker als de klant dan weer switcht etc.).

Ontwerp het prijsmodel op voorspelbaarheid, geen wijzigingen en een prijs die overeen komt met nieuwe klanten en mensen zullen blijven bij goede service.

Daarnaast
Wees als internet provider transparant over het aantal mensen op je shared line en hoe breed die is, wellicht met de toezichthouder afstemmen dat dit verplicht wordt voor alle providers. Zodat er geen verkeerde aannames zijn in de markt.
Dan staat KPN bij veel meer mensen straks op #1 schat ik, hoewel de langetermijn klanten per stuk minder marge binnen brengen, wordt de totale klantbase rendabeler door de churn verlaging. Waardoor er effectief een grotere solide klant basis is, wat weer zorgt voor een beter investeringsklimaat.

[ Voor 3% gewijzigd door djwice op 20-04-2024 08:45 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:49
Is het mogelijk dat een bepaald apparaat in het thuisnetwerk met de gebruikte bandbreedte de PPP-verbinding onderuit haalt? Op locatie is een netwerkapparaat achter een Fritzbox aangesloten welke continu zo'n 5Mbit synchroon van de bandbreedte verbruikt. Na zo'n 10 minuten ingeschakeld te zijn(tijdspanne verschilt wel eens) wordt de beschikbare snelheid steeds lager, de ping steeds hoger totdat de timeouts bereikt worden en vliegt de hele PPP-sessie eruit.
Router meldt dan:
Internetverbindinding is verbroken
Time-out bij de PPP-onderhandeling
Vervolgens, een halve minuut later:
Internetverbinding is tot stand gebracht.
en daarna begint het weer van voren af aan.

Als het desbetreffende netwerkapparaat in de router van het internet afgesloten wordt, lijkt er vooralsnog niets aan de hand, afgezien van eens in de 30 seconden een paar pingspikes van 50+ms. Kan het zijn dat het geheugen / cpu van de router volloopt, waarna hij de PPP-sessie niet meer in stand kan houden? Volgens de routerstatistieken wordt de 100% nooit gehaald met zowel cpu als geheugen en energiegebruik... Router is net vervangen door het nieuwste model, dus ouderdom kan het niet zijn

[ Voor 3% gewijzigd door timmie1 op 19-04-2024 19:04 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lekz
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-03 18:24
Aangezien odido het blijkbaar onmogelijk heeft gemaakt om met een eigen mailserver uitgaande mail te kunnen versturen ben ik met spoed aan het kijken voor een andere provider, maarja veel opties zijn er niet meer.

Nu staat er in deze thread al een hoop info, maar mogelijk is deze verouderd, en ik wou even double checken of dit allemaal op dit moment nog klopt. Excuses als dit dubbel is maar waarschijnlijk zijn er wel een hoop odido klanten die dit op dit moment willen weten.

Klopt dit allemaal nog? :
- Geen vast IP adres, maar kleine kans dat het wijzigt
- Geen custom reverse DNS (=static.kpn.net)
- Poort 25 uitgaand wel open maar grote kans dat deze op blocklists staan
- Mail relay mogelijk via smtp.kpnmail.nl met authenticatie

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
lekz schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:39:
Aangezien odido het blijkbaar onmogelijk heeft gemaakt om met een eigen mailserver uitgaande mail te kunnen versturen ben ik met spoed aan het kijken voor een andere provider, maarja veel opties zijn er niet meer.

Nu staat er in deze thread al een hoop info, maar mogelijk is deze verouderd, en ik wou even double checken of dit allemaal op dit moment nog klopt. Excuses als dit dubbel is maar waarschijnlijk zijn er wel een hoop odido klanten die dit op dit moment willen weten.

Klopt dit allemaal nog? :
- Geen vast IP adres, maar kleine kans dat het wijzigt
- Geen custom reverse DNS (=static.kpn.net)
- Poort 25 uitgaand wel open maar grote kans dat deze op blocklists staan
- Mail relay mogelijk via smtp.kpnmail.nl met authenticatie

Alvast bedankt.
Vast IP wijzigt in praktijk alleen na verandering van drager(van DSL naar glasvezel of andersom) of bij verhuizing. Custom reverse DNS is tegenwoordig alleen zakelijk mogelijk, alle IP-adressen van vaste aansluitingen hebben tegenwoordig <ipadres.fixed.kpn.net> als hostname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
timmie1 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:03:
Is het mogelijk dat een bepaald apparaat in het thuisnetwerk met de gebruikte bandbreedte de PPP-verbinding onderuit haalt? Op locatie is een netwerkapparaat achter een Fritzbox aangesloten welke continu zo'n 5Mbit synchroon van de bandbreedte verbruikt. Na zo'n 10 minuten ingeschakeld te zijn(tijdspanne verschilt wel eens) wordt de beschikbare snelheid steeds lager, de ping steeds hoger totdat de timeouts bereikt worden en vliegt de hele PPP-sessie eruit.
Router meldt dan:

[...]

Vervolgens, een halve minuut later:

[...]
en daarna begint het weer van voren af aan.

Als het desbetreffende netwerkapparaat in de router van het internet afgesloten wordt, lijkt er vooralsnog niets aan de hand, afgezien van eens in de 30 seconden een paar pingspikes van 50+ms. Kan het zijn dat het geheugen / cpu van de router volloopt, waarna hij de PPP-sessie niet meer in stand kan houden? Volgens de routerstatistieken wordt de 100% nooit gehaald met zowel cpu als geheugen en energiegebruik... Router is net vervangen door het nieuwste model, dus ouderdom kan het niet zijn
Wat voor netwerkverkeer stuurt het "netwerkapparaat" ? Waar moeten we aan denken, veel sessies weinig sessies, torrents, camera's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
stormfly schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:49:
[...]

Wat voor netwerkverkeer stuurt het "netwerkapparaat" ? Waar moeten we aan denken, veel sessies weinig sessies, torrents, camera's?
Desbetreffende apparaat handelt VPN, SIP en DNS-verkeer af, heeft een sporadisch gebruikte iperf3- en webserver voor netwerkmonitoring en filesharing draaien welke via aangepaste poorten van buitenaf benaderbaar zijn.

Ik heb het apparaat ondertussen een bandbreedtebeperking opgelegd en het netwerkverkeer in de router gedeprioriteerd als test.

[ Voor 13% gewijzigd door timmie1 op 19-04-2024 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:00
@timmie1 Hoeveel gelijktijdige verbindingen zet de server voor filesharing open? Hoeveel procent van de upload wordt hierdoor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
timmie1 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:02:
[...]

Desbetreffende apparaat handelt VPN, SIP en DNS-verkeer af, heeft een sporadisch gebruikte iperf3- en webserver voor netwerkmonitoring en filesharing draaien welke via aangepaste poorten van buitenaf benaderbaar zijn.

Ik heb het apparaat ondertussen een bandbreedtebeperking opgelegd en het netwerkverkeer in de router gedeprioriteerd als test.
Heb je er geen ongewenste software op geïnstalleerd? Als in: lid van een DDOS aanval als bron via kwaadwillende C&C software?

De meeste routers gaan onderuit op teveel sessie. Niet op teveel bandbreedte, je wilt het aantal sessies bij voorkeur verder onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

EricJH schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:58:
@timmie1 Hoeveel gelijktijdige verbindingen zet de server voor filesharing open?
Is dat anno 2024 nog steeds een issue? De enige htk-router die ik ooit heb gehad (Asus WL500g Deluxe) had met zowel ed2k als torrents behoorlijk moeite (alternatieve firmware hielp m.b.t. stabiliteit), echter gebruik ik sindsdien een pc als router en heb ik daar niet meer naar om hoeven kijken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:15

SkyStreaker

Move on up!

Ik heb een AON-aansluiting voor mijn Fiber van KPN, maar ik zie dat er "nog" geen Wi-Fi 6E of 7 routers beschikbaar zijn. Nu wil best een convert-setje aanschaffen zodat ik een router erop kan zetten die dit wel ondersteund, maar deze (door gebrek aan kennis) lijk ik lastig te kunnen vinden.

Het enige wat ik lijk te kunnen vinden is het volgende: https://www.routershop.nl...wan-patchpakket/pid=76557

Aan de andere kant lijkt de suggestie gewekt te worden dat ik gewoon een router kan aansluiten, aangezien de AON een simpele RJ45-poort heeft? Dan zou ik op deze selectie terecht komen, als ik de boel goed zou begrijpen.

[ Voor 24% gewijzigd door SkyStreaker op 20-04-2024 22:45 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:34
SkyStreaker schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:42:
Ik heb een AON-aansluiting voor mijn Fiber van KPN, maar ik zie dat er "nog" geen Wi-Fi 6E of 7 routers beschikbaar zijn. Nu wil best een convert-setje aanschaffen zodat ik een router erop kan zetten die dit wel ondersteund, maar deze (door gebrek aan kennis) lijk ik lastig te kunnen vinden.

Het enige wat ik lijk te kunnen vinden is het volgende: https://www.routershop.nl...wan-patchpakket/pid=76557

Aan de andere kant lijkt de suggestie gewekt te worden dat ik gewoon een router kan aansluiten, aangezien de AON een simpele RJ45-poort heeft? Dan zou ik op deze selectie terecht komen, als ik de boel goed zou begrijpen.
Je hebt van KPN al zo'n converter, genaamd NTU. Zo'n setje is dus nergens voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Je maakt het echt veel te moeilijk. Grof gezegd heb je een aantal opties: wel de KPN-router gebruiken, maar niet de WiFi daarvan en dan losse access points met WiFi 6E/7-ondersteuning.

Alternatief kun je ervoor kiezen om een eigen router te gebruiken met deze functionaliteit, maar als het je alleen om die WiFi-standaarden gaat, dan is dat denk ik niet zo'n handige optie, aangezien je dan op zoek moet gaan naar een router die zowel de vereiste functionaliteiten heeft om op de KPN-verbinding te kunnen werken, als WiFi 6E/7. Ik vermoed dat er daar niet zo heel veel van zijn. Daarnaast zijn er meestal meerdere access points nodig om een woning goed te kunnen voorzien van WiFi, dus dan moet je die er alsnog bij kopen. Ook is het in dit geval dan al snel onnodig complex.

Een derde optie, die ik afraad, is een router die je direct op de glasvezelaansluiting kunt zetten via een SFP+-module. Buiten mogelijk een iets lager stroomverbruik en 'omdat het kan' heeft dat eigenlijk geen meerwaarde. Daarnaast maak je het jezelf heel erg moeilijk als je de klantenservice een keer nodig hebt. (Want dan kun je, voordat je belt, eerst de NT gaan installeren, omdat je anders geen hulp gaat krijgen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
KPN heeft wel Wifi 6 (ax) ondersteuning:
uitvoering: KPN SuperWifi2
en nieuws: KPN introduceert Box 14-modem voor 4Gbit/s-abonnement en nieuws: KPN kondigt Box 12-modem met wifi 6-ondersteuning aan

Ik gebruik het zelf ook.

[ Voor 57% gewijzigd door djwice op 21-04-2024 07:44 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Laatst online: 18:00
Raven schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 07:42:
[...]

Is dat anno 2024 nog steeds een issue? De enige htk-router die ik ooit heb gehad (Asus WL500g Deluxe) had met zowel ed2k als torrents behoorlijk moeite (alternatieve firmware hielp m.b.t. stabiliteit), echter gebruik ik sindsdien een pc als router en heb ik daar niet meer naar om hoeven kijken.
Ik heb geen idee maar het is het eerste waaraan ik denk. Hij gebruikt een consumentenrouter en ik ga ervan uit dat die een belangrijk kleinere NAT tabel heeft dan een PC als router.

De PC als router heeft ongetwijfeld een voldoende grote NAT tabel om met de standaardinstellingen van je p2p client niet de hik te krijgen maar als je genoeg gelijktijdige verbindingen opzet krijg je ook jouw PC als router op de knieën.

Iedere NAT tabel is eindig en als deze (bijna) overloopt loopt de teruggaande communicatie vertraging op (TCP/IP is een protocol met onderhoud; er is altijd heen en weer gaande communicatie). Het verstoort de goede werking van TCP/IP protocol. Teveel uploadverkeer doet hetzelfde als teveel gelijktijdige verbindingen.

Daarom is het goed om soms terug te gaan naar wat voor verkeer er loopt met in het achterhoofd de grootte van de NAT tabel (maximaal aantal gelijktijdige verbindingen) van de router en hoeveel procent van het uploadverkeer continue gebruikt wordt. Vuistregel: gebruik nooit meer dan 2/3 tot 3/4 van beide parameters om nog een beetje fatsoenlijk te kunnen surfen en mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 13:35

westergas

rikkie_pc

Zit nu ruim een jaar bij KPN en ben best tevreden. TV kan beter maar zo veel kijk ik dat nou ook weer niet. Verbinding is top.

Ik zou op zich best klant willen blijven maar denk er over na om over te stappen vanwege de welkomst korting bij een andere partij.

Weet iemand of je bij KPN, net als bij Ziggo, kunt bellen om op te zeggen om zo een korting te krijgen om te blijven?

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
westergas schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:13:
Zit nu ruim een jaar bij KPN en ben best tevreden. TV kan beter maar zo veel kijk ik dat nou ook weer niet. Verbinding is top.

Ik zou op zich best klant willen blijven maar denk er over na om over te stappen vanwege de welkomst korting bij een andere partij.

Weet iemand of je bij KPN, net als bij Ziggo, kunt bellen om op te zeggen om zo een korting te krijgen om te blijven?
Scroll omhoog op deze pagina, daar staat het antwoord (ja). Waarom vraag je het eerst hier i.p.v. het zelf te proberen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:32
Had geen zin meer om weer met xs4all te bellen om korting te vragen, ik vind dat ze inmiddels zo weinig extra bieden dat ze eigenlijk mij korting moeten geven om daar te blijven. Het hele gedachtengoed achter XS4ALL is ook compleet om zeep geholpen door KPN. Kortom einde xs4all na bijna 28 jaar...., het moest er eens van komen.

Daarom maar gewoon overgestapt naar KPN, dat scheelt maar liefst €16.50/maand in de kosten...

Ben trouwens ruim 30 minuten aan het bellen geweest, en voor wie dit ook wil, hierbij een linkje wat ik na heel veel klikken in de kpn site 'ontdekt' heb, Kan je ook online overstappen en dat scheelt een hoop gebel en kastje/muur gedoe tussen de KPN en XS4ALL-KPN helpdesk. Enige korting die XS4ALL bied is dat ze de prijs van KPN gaan matchen door je 12 x € 12.50 korting te geven op je xs4all abonnement wat dus onder water gewoon een KPN abonnement is.....

https://www.kpn.com/shop/aanpassen/verlengen/internet-tv

Voorwaarde is wel dat je contractvrij moet zijn bij XS4ALL (of KPN).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:06
westergas schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:13:

Ik heb t geprobeerd, maar mijn korting wilde ze niet nog eens verlengen. De vorige keer ging dat stilzwijgend een jaar extra. Het volle pond dus. Ik zit over een maand op Youfone. Blijft raar, deze stoelendans, maar soit.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:28
Tnx voor de link. Gelijk voor een jaar verlengd. Bespaart me nu 6,50 per maand. Toch weer klein voordeeltje. Krijg nu wel KPN TV+ kastje, kijken hoe dat nu werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:50
Heel apart. Sinds een week ligt de verbinding er even uit. Nu heb ik mijn Ubiquiti USG 3p als router/modem in gebruik en zie ik daar buiten geen verbinding verder niets op komen. De router blijft wel draaien.
Na enkele minuten is het weer online zonder iets te doen.

Zou het het zwarte kastje waar het glas in komt kunnen zijn? Weet ook totaal niet hoe dat te testen en omdat mijn volledige netwerk draait op de USG, is dat ook niet handig om het om te zetten naar de Experiabox.
Maar ben bang dat het er wel op neer komt.
Enige wat ik ergens gelezen heb, is dat zwarte kastje en de router van stroom af en dan de zwarte aansluiten en na 2 minuten de router. Dat het ergens een koppeling is die niet lekker werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:26
Infor40 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:04:
Check, ik heb het werkend gekregen (met dank ook aan ChatGPT trouwens).

Instelling voor Deco M4 en KPN glasvezel gelijk op de ONT:

vlan op 6 met priority op 0.

Om IPv6 werkend te krijgen:
PPPoE
IPv4 account synchroniseren AAN
Krijg IPv6 adres: Non-Address (niet standaard)
Prefix Delegation AAN

DNS automatisch

Toegewezen type SLAAC + RDNSS (staat Deco niet standaard op).

Werkt als een trein en de Deco is ook veel beter benaderbaar met de app nu die niet meer achter de Experia hangt. Super blij mee.

Alleen nog een 18/20 op IPv6-test door filtering van ICMP... dus als daar nog iemand een tip in heeft.
Van de week ga ik ook over op glas van KPN. Op dit moment heb ik achter mijn router een Deco m4 set hangen in router modus, en vroeg me af of ik dan het KPN modem nog nodig had. Na wat zoeken ben ik alleen jouw post tegen gekomen @Infor40, dus het zou moeten werken.. Ik had begrepen dat jij deze setup zonder IPTV gebruikt, klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infor40
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 09:25
Ja klopt ik heb geen iptv en ik bemerkte dat ipv6 aan werkt maar wel moment gehad dat niets meer werkte na 1 of 2 week. IPv6 uit en alles werkt nu al maanden zonder probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-06 11:24
https://www.kpn.com/shop/aanpassen/verlengen/internet-tv

Ik heb net glasvezel gekregen en via bovenstaande site gekeken, maar kan max 85mb down krijgen terwijl ik bij odido een 1GB verbinding kan krijgen. Is de glasvezel van kpnnetwerk nog niet aangemeld bij kpn?

Ik zit al vele jaren bij kpn, omdat zij de enige waren die een dubbele dsl konden aanbieden, waardoor ik down 70 en up 7 kon halen. Nu met glasvezel wil ik dus kijken wat het slimste is. Misschien ook maar naar youfone of odido als ze geen leuke aanbieding doen. Heb al vele jaren het hoogste betaald voor kpn.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 13:13
85mbit is geen glasvezel snelheid. Lijkt erop alsof de postcode check je nieuwe aansluiting nog niet verwerkt heeft.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:46
@Hmmbob Dat is toch precies zijn punt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 13:13
Dat bevestig ik toch ook?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasRR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Nou, na in Juni 2022 een pre-order te hebben geplaatst voor een glasvezel abonnement zou gisteren eindelijk de dag zijn dat ik het aan zou kunnen sluiten.

Een maand geleden een mail gekregen dat mijn woning is aangesloten, had ik nog geen NT of KPN box ontvangen.
KPN gebeld, gingen het verder in gang zetten.
2 weken later een mail van de test & activatiedesk om het serienummer van het NT door te geven, maar die had ik nog steeds niet.
Weer gebeld en volgende dag kon er al een monteur voor komen.
NT geïnstalleerd maar hij kreeg het niet geactiveerd. Zou ik over terug gebeld worden wanneer dit actief zou zijn.
Na een week niks op gehoord en weer gebeld. Zou op de 23e in de loop van de dag ergens actief worden. Dit is ook de datum die de glasvezelstatus pagina staat.
Ondertussen nog steeds niet actief en weer gebeld. Ze zien een vertraging in de order, maar kunnen verder niet vertellen waarom. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
BasRR schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:10:
Nou, na in Juni 2022 een pre-order te hebben geplaatst voor een glasvezel abonnement zou gisteren eindelijk de dag zijn dat ik het aan zou kunnen sluiten.

Een maand geleden een mail gekregen dat mijn woning is aangesloten, had ik nog geen NT of KPN box ontvangen.
KPN gebeld, gingen het verder in gang zetten.
2 weken later een mail van de test & activatiedesk om het serienummer van het NT door te geven, maar die had ik nog steeds niet.
Weer gebeld en volgende dag kon er al een monteur voor komen.
NT geïnstalleerd maar hij kreeg het niet geactiveerd. Zou ik over terug gebeld worden wanneer dit actief zou zijn.
Na een week niks op gehoord en weer gebeld. Zou op de 23e in de loop van de dag ergens actief worden. Dit is ook de datum die de glasvezelstatus pagina staat.
Ondertussen nog steeds niet actief en weer gebeld. Ze zien een vertraging in de order, maar kunnen verder niet vertellen waarom. 8)7
Als je even een PM stuurt kan ik het nakijken. Een vertraging duidt echter op een NEW_DELAY vanuit de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHazejager
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 21:12
Hoi, kan iemand (een insider) mij helpen de status van mijn bestelling helder te krijgen?

Situatie:
Wij hebben momenteel VDSL bij Budget en hebben KPN glasvezel besteld via internetten.nl zonder overstapservice (ingangsdatum 1 mei en dat is 1 week voordat VDSL stopt, ik wil overlap om eventuele issues te kunnen opvangen).

13 feb KPN glasvezel besteld via internetten.nl. Helaas hebben ze een fout gemaakt met startdatum blijkt uit de mail "bedankt voor uw bestelling" van KPN.
13 feb mail van KPN "informatie over uw bestelling" met klantnummer en IP adres.
15 feb internetten.nl verzocht de fout te herstellen. Ze besloten de bestelling te annuleren en opnieuw in te leggen.
15 feb 2x mail van KPN: bevestiging annulering en daarna "bedankt voor uw bestelling".
12 april maar weer internetten.nl gebeld want die "informatie over uw bestelling" mail was er nooit gekomen. Bestelling bleek "verloren te zijn gegaan". Opnieuw besteld.
12 april mail KPN "bedankt voor uw bestelling".

Daarna weer radiostilte, dus geen "informatie over uw bestelling" mail gezien.
Helpdesk meerdere keren gebeld en die blijven haken op "startdatum is toch echt 1 mei, gaat goedkomen meneer, geen idee waarom die mail niet is gestuurd".

Het probleem is dat ik geen enkele verdere bevestiging krijg van KPN.

Telefonisch heb ik wel een (nieuw) klantnummer gekregen en in kpn.com kan ik nu inloggen; daar zie ik geen abonnementen staan.

Het zou mij enorm helpen als iemand even 1 stap verder kan kijken dan de helpdesk om te zien dat de order ook echt bij de juiste afdeling in behandeling is genomen, dank vast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
SvenHazejager schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:48:
Hoi, kan iemand (een insider) mij helpen de status van mijn bestelling helder te krijgen?

Situatie:
Wij hebben momenteel VDSL bij Budget en hebben KPN glasvezel besteld via internetten.nl zonder overstapservice (ingangsdatum 1 mei en dat is 1 week voordat VDSL stopt, ik wil overlap om eventuele issues te kunnen opvangen).

13 feb KPN glasvezel besteld via internetten.nl. Helaas hebben ze een fout gemaakt met startdatum blijkt uit de mail "bedankt voor uw bestelling" van KPN.
13 feb mail van KPN "informatie over uw bestelling" met klantnummer en IP adres.
15 feb internetten.nl verzocht de fout te herstellen. Ze besloten de bestelling te annuleren en opnieuw in te leggen.
15 feb 2x mail van KPN: bevestiging annulering en daarna "bedankt voor uw bestelling".
12 april maar weer internetten.nl gebeld want die "informatie over uw bestelling" mail was er nooit gekomen. Bestelling bleek "verloren te zijn gegaan". Opnieuw besteld.
12 april mail KPN "bedankt voor uw bestelling".

Daarna weer radiostilte, dus geen "informatie over uw bestelling" mail gezien.
Helpdesk meerdere keren gebeld en die blijven haken op "startdatum is toch echt 1 mei, gaat goedkomen meneer, geen idee waarom die mail niet is gestuurd".

Het probleem is dat ik geen enkele verdere bevestiging krijg van KPN.

Telefonisch heb ik wel een (nieuw) klantnummer gekregen en in kpn.com kan ik nu inloggen; daar zie ik geen abonnementen staan.

Het zou mij enorm helpen als iemand even 1 stap verder kan kijken dan de helpdesk om te zien dat de order ook echt bij de juiste afdeling in behandeling is genomen, dank vast!
Als je even pm stuurt met je klantgegevens kijk ik voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strietboy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06 18:54
Zit een beetje in dubio om over te stappen of verlengen.
Heb geen zin in al dat gedoe. Maar lees dat verlengen weinig korting geeft door te bellen.
Klopt dat over algemeen?

Online verlengen is sowieso maar 5 euro pm verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
strietboy schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:25:
Heb geen zin in al dat gedoe. Maar lees dat verlengen weinig korting geeft door te bellen.
Klopt dat over algemeen?

Aanbod is vaak persoonlijk, wat bieden ze jou telefonisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@strietboy Niets houd je tegen om te bellen voor meer korting.
Maar vaak levert overstappen meer op, providers weten ook wel wat de meeste mensen daar niet op zitten te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• strietboy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06 18:54
Aanbod telefonisch is 6 van 12 maanden 7.5 euro korting op 1gb only. Niet heel spannend.
Online is dat 5 euro maar is tv weer gratis (wat ik niet nodig heb).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@strietboy Daar heb je je antwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

strietboy schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:32:
Aanbod telefonisch is 6 van 12 maanden 7.5 euro korting op 1gb only. Niet heel spannend.
Online is dat 5 euro maar is tv weer gratis (wat ik niet nodig heb).
Ik kreeg bij online verlengen 6 maanden €7,50 p/m korting op 1Gbit (1 jarig contract, internet only). Toch gek dat kortingen zo verschillen per klant.

[ Voor 7% gewijzigd door Dj-sannieboy op 27-04-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:11
Barre73 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:04:
[...]
Naar mijn beste weten is dit een KPN provider handeling, en niet een KPN Netwerk handeling.
Mocht jij al een lopende migratieorder naar Youfone hebben, dan zou dat goed een reden kunnen zijn ja.
Nou, tot mijn verrassing stond de monteur toch op de stoep met een nieuwe ONT. Volgens hem was dit toch een netwerk handeling, oftewel provider onafhankelijk. Wel apart aangezien odido weer andere ONT’s gebruikt op het XGS-PON netwerk. Oh well :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-06 13:45
JerryJerryJerry schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:45:
[...]

Nou, tot mijn verrassing stond de monteur toch op de stoep met een nieuwe ONT. Volgens hem was dit toch een netwerk handeling, oftewel provider onafhankelijk. Wel apart aangezien odido weer andere ONT’s gebruikt op het XGS-PON netwerk. Oh well :')
Odido gebruikt dezelfde Nokia of Genexis ONT's als KPN maar alleen als zij die XGS-PON volledig afnemen bij KPN WBA.

Waar zij eigen XGS-PON apparatuur in een KPN PoP hebben staan kunnen ze zelf beslissen wat ze gebruiken (de Huawei dus).

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:40
strietboy schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:25:
Klopt dat over algemeen?

Toevallig eerder vandaag gebeld. Ik heb met 2 jaar verlengd, de eerste 6 maanden €15/maand korting en de tweede 6 maanden €10/maand korting. Scheelt toch weer €150 in totaal.

Dit wel met een 100mbit abonnement en 2 STB's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Mint schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:22:
[...]

Toevallig eerder vandaag gebeld. Ik heb met 2 jaar verlengd, de eerste 6 maanden €15/maand korting en de tweede 6 maanden €10/maand korting. Scheelt toch weer €150 in totaal.

Dit wel met een 100mbit abonnement en 2 STB's.
Dat is een prima korting voor het 1e jaar, alleen het gehele 2e jaar moet je natuurlijk de volle mep gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Laatst online: 15:40
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 06:56:
[...]

Dat is een prima korting voor het 1e jaar, alleen het gehele 2e jaar moet je natuurlijk de volle mep gaan betalen.
Klopt, maar dat betaal ik nu ook al. En het is het me eigenlijk niet waard om met dit aanbod van KPN nog rond te kijken voor een andere aanbieder waar ik mogelijk iets goedkoper uit ben, maar wel apparatuur moet gaan uitwisselen, een provider gaan vinden die routed IPTV toepast (geen zin om aparte netwerkkabels te trekken voor mijn STB's), STB's aanbiedt met een afstandsbediening met bluetooth etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Nu online
Mint schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:51:
[...]

Klopt, maar dat betaal ik nu ook al. En het is het me eigenlijk niet waard om met dit aanbod van KPN nog rond te kijken voor een andere aanbieder waar ik mogelijk iets goedkoper uit ben, maar wel apparatuur moet gaan uitwisselen, een provider gaan vinden die routed IPTV toepast (geen zin om aparte netwerkkabels te trekken voor mijn STB's), STB's aanbiedt met een afstandsbediening met bluetooth etc.
Ik heb een eigen router achter de KPN router gezet. Met daarachter wat AP's en switches.
Hiermee is er in elke ruimte tenminste een UTP poort beschikbaar (naast WiFi).

Via de router, de switches en de AP's worden vlans doorgezet naar alle apparaten.
Waaronder een vlan met het subnet van de LAN-kant van de KPN router.
Met deze aanpak kan ik de STB's overal in het netwerk aansluiten op een poort met dat vlan.

Ook kan ik hiermee makkelijk switchen van provider - mocht ik dat al willen.
Maar omwille van de rust-en-vrede aan het thuisfront gebeurd dat eigenlijk nooit.
Vooral omdat we dan alle opnames aan series en films kwijt raken... :+

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Armageddon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-04 02:51
Hoe is jullie ervaring met de helpdesk? Mijn ervaringen vroeger waren altijd superpositief. Ik ben jaren geleden een keer een jaartje overgestapt op T-Mobile Thuis maar juist door de negatieve ervaringen met de klantenservice en vaak haperend internet overgestapt naar KPN. Gelukkig lang geen problemen meer maar nu sinds een maand herstart het modem zich steeds.

Na eerder een hele rare ervaring te hebben gehad met een verkoper (toen ik een lagere prijs wilde naar aanleiding van acties voor nieuwe klanten stelde hij dat KPN een Ferrari was en ik een Ferrari wilde rijden voor een Citroën-prijs), merk ik weinig Ferrari-kwaliteit hier: Eerst wordt ik een uur in de wacht gezet door een medewerker om vervolgens de verbinding te verbreken waarna er niets van het gesprek geregistreerd blijkt. Vervolgens elke medewerker erna beweerd dat het probleem ergens anders ligt. Eerst zou ik het modem niet goed gereset hebben, vervolgens reset ik het modem en het glasvezelkastje terwijl een medewerker op afstand meekijkt en wordt gezegd dat er een monteur zou komen en het modem vervangen zou worden als het probleem terugkomt. Vervolgens een uur later weer verbinding weg, bellen om te horen dat het wéér aan iets anders zou liggen want dan eerst geprobeerd moet worden. Wat vervolgens weer bij een externe partij ligt, die een keer opbelt en vervolgens onbereikbaar is. Ik ben normaal erg geduldig met dit soort dingen maar nu was ik het onderhand zo beu dat ik maar ben overgestapt op Freedom Internet. Hopen dat het daar beter gaat.

Ik snap het ook niet, de klantenservice was jaren top bij KPN. Was het bedrijf waar ik het meest tevreden over was: ruim bereikbaar en kundige mensen. Nog nooit iemand aan de lijn gehad die niet het probleem oploste of in ieder geval er concreet mee bezig was. Sinds de fusie is het er niet beter op geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:14
[...]

Er is voor zover ik weet geen aanbieder meer die bridged IPTV aanbiedt (Dus met aparte kabels voor IPTV). En Odido levert nu ook een afstandsbediening met bluetooth dus die zou voldoen aan je eisen. Apparatuur uitwisselen zit je wel vaak aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

Budget gebruikt exact dezelfde instellingen als KPN. Na 1 jaar wel weer duurder, dus dan terug naar KPN.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Mr.Armageddon schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:24:

Sinds de fusie is het er niet beter op geworden.
Sinds welke fusie bedoel je?? Kan me niet herinneren dat KPN ergens mee gefuseerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

Barre73 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:43:
[...]

Sinds welke fusie bedoel je?? Kan me niet herinneren dat KPN ergens mee gefuseerd is?
Denk dat hij opslokken van de dochters bedoelt? Telfort en XS4all?

Maar mijn ervaring met een naar het leek probleem modem zijn snel en kundig verholpen. Maar wellicht is de service heden ten dage wel slechter. Heb ze alleen nooit nodig. Draait hier sindsdien probleemloos (probleem lag aan mijn netwerk gammele utp kabel was de bron van het kwaad bleek dmv testen met omwissel modem die dus ook weer retour ging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Armageddon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-04 02:51
Barrycade schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 00:40:
[...]

Denk dat hij opslokken van de dochters bedoelt? Telfort en XS4all?

Maar mijn ervaring met een naar het leek probleem modem zijn snel en kundig verholpen. Maar wellicht is de service heden ten dage wel slechter. Heb ze alleen nooit nodig. Draait hier sindsdien probleemloos (probleem lag aan mijn netwerk gammele utp kabel was de bron van het kwaad bleek dmv testen met omwissel modem die dus ook weer retour ging).
Dat inderdaad. Ik zeg ook niet dat het per se daarmee te maken heeft maar merk wel het verschil sindsdien.

Ja, het probleem is dat ik er niet meer uitkom in wat ik kan doen en KPN iedere keer beweerd dat het aan iets anders ligt (de netwerkkant bijvoorbeeld of mijn eigen switches, of dat ik niet op de goede manier gereset zou hebben, enz.) maar in ieder geval niet aan het modem zelf. Ik kom er zelf niet meer uit dus maar gewoon overgestapt in de hoop dat t dan beter wordt.

Edit: net door KPN gebeld dat ze alsnog het modem willen vervangen. Schiet mij maar lek.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.Armageddon op 01-05-2024 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:31
Eergisteren het pakket gekregen, vandaag even 'gesleuteld', en tot mijn spijt moet ik mededelen, dat er deze keer tijdens de installatie ALLES goed verliep 8)7 . Het modem hoeft ook niet in bridge mode te staan, gewoon aansluiten op poort 1, wel WiFi uitzetten en dan kun je gewoon je eigen router gebruiken. Alles even netjes aan de muur gemaakt in de hoek van de kamer waar het glasvezelkastje zit, stopcontactje er bij, en het werkt allemaal in 1x (voor de verandering). Ook weer blij, kan nu tenminste fatsoenlijk uploaden. :-)

Klikbaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/TgTpApylJHrA2DVhBo0XRoU2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/eNn1s6yVBViaUKnmfOXS8Mnx.jpg

:)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Ik heb nu 1 Gbit met vaste telefonie (onbeperkt bellen) en 1 TV box via de oude hussel. (AoN glas lijn) Die TV box was 2 jaar terug gratis dus die heb ik er bij gedaan. Ik heb via die link gekeken en ingelogd en het aanbod daar om te verlengen is 25,xx euro korting voor 12 maanden lang. Dat klinkt een stuk beter dan wat men schijnt te krijgen als je gaat bellen nu.

Maar mijn vraag is veranderd er technisch wat als je in gaat op dit aanbod, zo te zien is dit de nieuwe propositie. Je krijgt toch geen nieuw IP adres of modem ofzo of wordt ineens op GPON overgezet ofzo? Want ik gebruik nu een eigen Fritzbox en ik heb een mailserver die wel moet blijven werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
Terrestrial schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:33:
[...]

Ik heb nu 1 Gbit met vaste telefonie (onbeperkt bellen) en 1 TV box via de oude hussel. (AoN glas lijn) Die TV box was 2 jaar terug gratis dus die heb ik er bij gedaan. Ik heb via die link gekeken en ingelogd en het aanbod daar om te verlengen is 25,xx euro korting voor 12 maanden lang. Dat klinkt een stuk beter dan wat men schijnt te krijgen als je gaat bellen nu.

Maar mijn vraag is veranderd er technisch wat als je in gaat op dit aanbod, zo te zien is dit de nieuwe propositie. Je krijgt toch geen nieuw IP adres of modem ofzo of wordt ineens op GPON overgezet ofzo? Want ik gebruik nu een eigen Fritzbox en ik heb een mailserver die wel moet blijven werken.
Technisch verandert er niks bij verlenging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
mad-dog schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:44:
[...]

Technisch verandert er niks bij verlenging
Weet je het zeker ?

Zo te zien ga ik dan wel over naar de nieuwe propositie, dus waarschijnlijk krijg ik die nieuwe TV+ box denk ik. Hoeft van mij niet zo maar het is belangrijk dat de rest hetzelfde blijft. Anders is die korting het voor mij niet waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mad-dog
Terrestrial schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:32:
[...]

Weet je het zeker ?

Zo te zien ga ik dan wel over naar de nieuwe propositie, dus waarschijnlijk krijg ik die nieuwe TV+ box denk ik. Hoeft van mij niet zo maar het is belangrijk dat de rest hetzelfde blijft. Anders is die korting het voor mij niet waard.
Of je naar nieuwe propositie over gaat of niet maakt technisch niks uit(tv backend is hetzelfde)
Als er in je bevestiging staat KPN Internet 100/200/1000/4000 is dat de nieuwe propositie.

Als er nog steeds hussel op de bevestiging staat blijf je de huidige STB's houden.

En ja, ik weet het zeker als KPN medewerker zijnde

[ Voor 3% gewijzigd door mad-dog op 02-05-2024 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:56
Snowwie schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:29:
Het modem hoeft ook niet in bridge mode te staan, gewoon aansluiten op poort 1, wel WiFi uitzetten en dan kun je gewoon je eigen router gebruiken.
Waarom sluit je eigen router aan op de KPN EB, waarom niet direct je eigen router op de ONT aansluiten? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-04 16:24
Eergisteren het pakket gekregen, vandaag even 'gesleuteld', en tot mijn spijt moet ik mededelen, dat er deze keer tijdens de installatie ALLES goed verliep 8)7 . Het modem hoeft ook niet in bridge mode te staan, gewoon aansluiten op poort 1, wel WiFi uitzetten en dan kun je gewoon je eigen router gebruiken. Alles even netjes aan de muur gemaakt in de hoek van de kamer waar het glasvezelkastje zit, stopcontactje er bij, en het werkt allemaal in 1x (voor de verandering). Ook weer blij, kan nu tenminste fatsoenlijk uploaden. :-)

Klikbaar
[Afbeelding]

[Afbeelding]

:)
Grote vraag is of je nu dubbel nat hebt of niet.

In eerste instantie lijkt dan alles goed te werken maar bij sommige games, telefoongesprekken en of andere streams kun je soms rare dingen krijgen met dubbel nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Telin schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:42:
[...]

Waarom sluit je eigen router aan op de KPN EB, waarom niet direct je eigen router op de ONT aansluiten? :?
Omdat mijn router geen modem is, en dat ONT kastje is ook geen modem (toch?). Waarom krijg je anders een apart modem er bij? :?

En dat is wat de KPN medewerker mij vertelde, alhoewel het niet hele snuggere figuren zijn want toen ik de termen "Interne IP nummers", "DHCP Server" en "Port Forwarding" noemde viel het deels stil aan de andere kant.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Snowwie schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 06:11:
[...]

Omdat mijn router geen modem is, en dat ONT kastje is ook geen modem (toch?). Waarom krijg je anders een apart modem er bij? :?

En dat is wat de KPN medewerker mij vertelde, alhoewel het niet hele snuggere figuren zijn want toen ik de termen "Interne IP nummers", "DHCP Server" en "Port Forwarding" noemde viel het deels stil aan de andere kant.
Waar heb jij een modem??? We zitten in het glasvezel topic niet in inbel topic ;). Dus dat “niet hele snuggere figuren” kan je wel achterwege laten.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Nu online
[...]

Dat ONT-kastje is eigenlijk het modem - het zet het glasvezel signaal om naar "iets" met koper/RJ45 en ethernet.
Dat stukje ethernet is nodig zodat een router er wat mee kan.

De router doet eigenlijk niks anders dan de ethernet pakketjes afkomstig van de ONT omzetten naar iets wat in je thuisnetwerk gebruikt kan worden (en v.v.). Zonder deze router kan je maar één apparaat internet toegang geven. En dan ook nog alleen maar via een UTP-touwtje aangesloten op de ONT.

De KPN router is te vervangen door een eigen router - die hebben meestal meer instellingsmogelijkheden. Maar dan is het wel zaak dat je je deze materie eigen maakt - de KPN helpdesk gaat je daar niet mee kunnen helpen. In het KPN forum zitten mensen die dat wel kunnen - misschien daar eens te rade gaan en kijken waar zij mee komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Nu online
Ik weet niet precies hoe het nu aangesloten is - maar een KPN router is niet in bridge mode te zetten.
Vanuit de ONT gaat er een UTP touwtje naar de WAN poort van de router - blijkbaar is dat poort 1?

Dan blijven er nog een paar poorten over voor andere apparaten - waaronder eventueel een eigen router. Al die apparaten krijgen dan een IP adres wat begint met 192.168.2. Dit geldt ook voor de wifi kant van de KPN router - tenzij je gebruikt maakt van een gasten-wifi.

Afhankelijk van de gebruikte poort bij de eigen router is er sprake van dubbel-NAT. Maar zou nog steeds moeten werken - voor mij in ieder geval wel - en dat voor meer dan 3 jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 03-05-2024 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:17

Wildfire

Joy to the world!

[...]

Die Experiabox wordt voor het gemak wel modem genoemd, maar in het geval van glasvezel is het geen modem en functioneert deze dan enkel als router. De ONT is meer het modem in dit geval. Je kunt prima een eigen router aan de ONT hangen maar dan moet je wel een beetje weten waar je mee bezig bent.

Op mijn XGS-PON ONT hangt rechtstreeks mijn eigen ASUS GT-AXE16000 router. De Box 14 "modem" hangt ongebruikt in de meterkast, die gebruik ik enkel om te testen mochten er problemen zijn zodat ik mijn eigen router dan kan uitsluiten als oorzaak. Maar zover is het tot nu toe nooit gekomen, de Box 14 is enkel actief geweest toen mijn XGS-PON verbinding werd opgeleverd en daarna nooit meer. :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
Airw0lf schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 07:20:
Dan blijven er nog een paar poorten over voor andere apparaten - waaronder eventueel een eigen router. Al die apparaten krijgen dan een IP adres wat begint met 192.168.2. Dit geldt ook voor de wifi kant van de KPN router - tenzij je gebruikt maakt van een gasten-wifi.
Dat klopt inderdaad, vanuit mijn router zie ik inderdaad IP adres 192.168.2.3 in dit geval. Of het problemen oplevert? Vooralsnog niet en als jij zegt dat deze configuratie voor jou al 3 jaar werkt zonder problemen dan behoudt ik liever mijn eigen router. * Snowwie is ook te lui om alle wifi apparaten weer opnieuw in te stellen, zeker de omvormers. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/UKsgshUxhJypS7uW6Fiysdcx.jpg

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Nu online
Snowwie schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:37:
[...]

Dat klopt inderdaad, vanuit mijn router zie ik inderdaad IP adres 192.168.2.3 in dit geval. Of het problemen oplevert? Vooralsnog niet en als jij zegt dat deze configuratie voor jou al 3 jaar werkt zonder problemen dan behoudt ik liever mijn eigen router. * Snowwie is ook te lui om alle wifi apparaten weer opnieuw in te stellen, zeker de omvormers. :)

[Afbeelding]
En wat is het IP-subnet aan de LAN-kant van de tp-link?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
Airw0lf schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:11:
[...]

En wat is het IP-subnet aan de LAN-kant van de tp-link?
Die heeft een gateway 192.168.178.1 met een DHCP pool van 192.168.178.40 tm 192.168.178.200.
Waarbij ook gezegd moet worden dat alle apparaten die bekend zijn, hun mac adres zijn gekoppeld aan een vast intern ip nummer.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Snowwie schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:37:
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij zou je de Experiabox er gewoon tussenuit kunnen halen als je de TP Link goed configureert: KPN glasvezel icm TP link Archer X75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:17:
[...]

Volgens mij zou je de Experiabox er gewoon tussenuit kunnen halen als je de TP Link goed configureert: KPN glasvezel icm TP link Archer X75
Ik heb het gelezen, en als het inderdaad zo is ga ik het morgen gewoon even proberen. Het kan weinig kwaad even de UTP kabel uit Experiabox halen en in het glasvezelaansluitingskastje te stoppen. Ik snap alleen niet de meerwaarde van de Experiabox, want als het glasvezelaansluitingskastje feitelijk al de functie heeft als modem, wat doet de Experiabox dan nog meer? Dat apparaat heeft dan meer de functie van een verkapte switch dan dat van een router. Je kunt op zich stellen dat de Experiabox dan weliswaar niet de functie van modem behelst maar meer de combinatie "switch, telefoonaansluiting en wifi verzorger".

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Nu online
Snowwie schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 20:47:
[...]

Ik heb het gelezen, en als het inderdaad zo is ga ik het morgen gewoon even proberen. Het kan weinig kwaad even de UTP kabel uit Experiabox halen en in het glasvezelaansluitingskastje te stoppen.
Ik geef je meer kans als je de UTP kabel uit de WAN-poort van de EB haalt. En in de WAN-poort van je eigen router steekt. Om daarna die WAN-poort om te zetten naar PPPoE en het passende TV-profiel (indien van toepassing)... :+
Ik snap alleen niet de meerwaarde van de Experiabox, want als het glasvezelaansluitingskastje feitelijk al de functie heeft als modem, wat doet de Experiabox dan nog meer? Dat apparaat heeft dan meer de functie van een verkapte switch dan dat van een router. Je kunt op zich stellen dat de Experiabox dan weliswaar niet de functie van modem behelst maar meer de combinatie "switch, telefoonaansluiting en wifi verzorger".
Strikt genomen is het een router omdat het de L2-PPPoE van de WAN poort omzet naar L2-ethernet zoals je dat wellicht kent van een L2 switch/bridge. Een switch/bridge is daar niet voor gemaakt.

Op het moment dat je KPN belt met een storing zullen ze als eerste een tjek doen tegen de EB. Als ze die niet aantreffen dan zul je die moeten aansluiten voor ze je storing in behandeling nemen. Dus wat je ook gaat doen - gooi hem niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Airw0lf schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 20:58:
[...]

Ik geef je meer kans als je de UTP kabel uit de WAN-poort van de EB haalt. En in de WAN-poort van je eigen router steekt. Om daarna die WAN-poort om te zetten naar PPPoE en het passende TV-profiel (indien van toepassing)... :+

[...]

Strikt genomen is het een router omdat het de L2-PPPoE van de WAN poort omzet naar L2-ethernet zoals je dat wellicht kent van een L2 switch/bridge. Een switch/bridge is daar niet voor gemaakt.

Op het moment dat je KPN belt met een storing zullen ze als eerste een tjek doen tegen de EB. Als ze die niet aantreffen dan zul je die moeten aansluiten voor ze je storing in behandeling nemen. Dus wat je ook gaat doen - gooi hem niet weg.
Een ander punt van aandacht is dat de huidige configuratie (vooralsnog) ook niet voor problemen zorgt. De verbinding is snel, <10ms ping, download ruim boven de 900Mbp/s en upload ook tegen de 900Mbp/s aan. Het enige wat momenteel er uit springt is dat de Omvormer van mijn zonnepanelen geen verbinding heeft met het netwerk. Ik denk niet dat het netwerk het probleem is, aangezien alle andere apparaten werken en de router de Omvormer ook niet ziet. De omvormer heeft dat wel eens eerder gehad, dan knippert het powerlampje 2x omdat het geen netwerkverbinding heeft. Het kan om een update gaan, maar het kan ook indirect aan de veranderde verbinding liggen. (netwerk binnen een netwerk).

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Nu online
Snowwie schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:04:
[...]

Een ander punt van aandacht is dat de huidige configuratie (vooralsnog) ook niet voor problemen zorgt. De verbinding is snel, <10ms ping, download ruim boven de 900Mbp/s en upload ook tegen de 900Mbp/s aan. Het enige wat momenteel er uit springt is dat de Omvormer van mijn zonnepanelen geen verbinding heeft met het netwerk. Ik denk niet dat het netwerk het probleem is, aangezien alle andere apparaten werken en de router de Omvormer ook niet ziet. De omvormer heeft dat wel eens eerder gehad, dan knippert het powerlampje 2x omdat het geen netwerkverbinding heeft. Het kan om een update gaan, maar het kan ook indirect aan de veranderde verbinding liggen. (netwerk binnen een netwerk).
Ik heb mijn omvormers achter een eigen router hangen. En die eigen router hangt weer achter de KPN-EB.
Dat werkt nu 3 jaar zonder problemen.

Misschien het IP adres van de omvoermers eens tjekke?
En als de omvormers via WiFi gekoppeld zijn: probeer eens met alleen 2.4Ghz en WPA?

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 04-05-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1111
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-06 21:25
De experiabox is een router die een eigen DHCP server heeft die LAN IP addressen uitdeelt. Je doet er goed aan om die Experia router ertussenuit te halen als je ook een TP-Link router hebt. En dan wel de VLAN(s) goed configureren op de TP-Link router, anders werkt het niet.

[ Voor 18% gewijzigd door mark1111 op 04-05-2024 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 07:58
Kanttekening is dat TV en internet configureren via je je eigen router behoorlijk complex is, en ook niet altijd mogelijk. Dus alleen je eigen router gebruiken als je alleen internet afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:41

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Of gebruik een Fritzbox, geen probleem met tv ect

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

MarcoC schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:15:
Kanttekening is dat TV en internet configureren via je je eigen router behoorlijk complex is, en ook niet altijd mogelijk. Dus alleen je eigen router gebruiken als je alleen internet afneemt.
Nou met Asus is het ook goed te doen al een paar jaar hier (2 verschillende routers in deze tijd)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Nu online
Ik heb de KPN-EB er tussen laten staan en laat die het TV-werk doen.
Via een vlan met IGMP v3 aan gevingd wordt dit doorgezet naar de rest van het netwerk zodat die twee TV-kastjes altijd hun werk kunnen doen.

De UPnP functie is overal uitgeschakeld - waar nodig zet ik poort-forwarding aan op de KPN-EB en de eigen (Omada) router.

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 05-05-2024 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1111
  • Registratie: Februari 2019
Waarom probeer je niet de VLANs te configureren op de TP-Link router? TV is VLAN=4 met prioriteit 5.
Internet is VLAN=6 met prioriteit 1.

[ Voor 15% gewijzigd door mark1111 op 05-05-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Nu online
mark1111 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:31:
Waarom probeer je niet de VLANs te configureren op de TP-Link router? TV is VLAN=4 met prioriteit 5.
Internet is VLAN=6 met prioriteit 1.
Ik zie mezelf als aktief lui... :+

Ik ben iets van 2-3 jaar geleden begonnen met die Omada setup (komende van een Asus RT-AC68U. In die tijd bestonden deze mogelijkheden nog niet - daarna nooit meer naar gekeken omdat de huidige opzet voor mij prima werkt.

Bijkomend voordeel is een DMZ-achtige. Hierdoor kan ik nog wat prutsen met andere routers en firewalls zonder dat het thuisfront daar last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Nu online
Ander topic:
Ik heb nu sinds een aantal weken een 1-Gbps Internet pijp.
Wat me opvalt is dat bij speedtest (CLI-versie tegen server id 53438 - Barendrecht) de latency van uploads structureel twee keer zo hoog is als bij downloads.

Iemand een idee waar dat vandaan zou kunnen komen? Anders dan dat de server in Barendrecht te weinig capaciteit heeft om die upload-burst te verwerken?

Volgens "speedtest -L" zijn Barendrecht en Amstelveen KPN locaties.
Waarbij Barendrecht de beste resultaten laat zien - Amersfoort en de rest is minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012

ViezeVis

Sample Text

Weet iemand of dit een 'normale' aanbieding is voor de opzeglijn van KPN? Zelf heb ik geen behoefte aan TV maar in sommige gevallen is het voordeliger om het erbij te hebben (bepaalde propositie, @mad-dog refereerde er hierboven al ergens naar). Wat mij zelf weerhoud is het aangaan van een 2-jarig contract omdat de techniek best snel ontwikkelt. En dan zou een 1jr abonnement mij beter passen.

1 jaar contract 1Gbit met TV, Videoland en Netflix
Eerste 6 maanden: €51,-
Volgende 6 maanden: €88,-
€834,- (€834 per jaar)

1 jaar contract via Odido 1Gbit zonder TV (Videoland en Netflix los afsluiten)
Eerste 10 maanden: €30,-
Volgende 2 maanden: €55,-
€650,- (€650,- per jaar) incl €120,- Videoland en €120,- Netflix

2 jaar contract 1Gbit met TV, Videoland en Netflix
Eerste 12 maanden: €36,-
Volgende 12 maanden: €88,-
€1448 (€744 per jaar)

2 jaar contract 1Gbit ZONDER TV, MET Videoland en Netflix
Eerste 12 maanden: €64,-
Volgende 12 maanden: €69,-
€1596 (€798 per jaar)

[ Voor 15% gewijzigd door ViezeVis op 07-05-2024 14:52 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakenpeak
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-05 18:09
Hallo mede-KPN glasvezel gebruikers,
Sinds April heb ik het 4GBPS internet pakket. Via de Experia 14 box haal ik, als ik naast de meterkast staat, een snelheid van ongeveer 800-850 mbps via de wifi. Na het lezen van de handleiding van deze router blijkt dit de max te zijn.

Gisteren heb ik een Cat6A en Cat8 10m gekocht en de kabel naar mijn vaste pc getrokken. Speedtest gedaan en kwam niet hoger dan 750-850 download en 700-750 upload. Hmm vreemd. Toen realiseerde ik me dat ik natuurlijk een 1 GBPS ethernet aansluiting heb en dus een 10 gigabit PCIe Network adapter van TP-link gehaald en die in mn pc geprikt. (deze: uitvoering: TP-Link TX401 10 Gigabit PCI Express Network Adapter)

Na het downloaden van de drivers kom ik met speedtest.net met zowel de CAT6A en Cat8 niet hoger dan 2500 mbps download en 900 upload. (via KPN Barendrecht) Hoogste snelheid die ik ooit gemeten heb, maar natuurlijk nog niet de 4000 mbps download en upload die ik hoor te krijgen.

Wat zijn jullie ervaringen en is het iemand gelukt om de maximale snelheid te behalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:47
tweakenpeak schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:34:
Sinds April heb ik het 4GBPS internet pakket. Via de Experia 14 box haal ik, als ik naast de meterkast staat, een snelheid van ongeveer 800-850 mbps via de wifi. Na het lezen van de handleiding van deze router blijkt dit de max te zijn.

Gisteren heb ik een Cat6A en Cat8 10m gekocht en de kabel naar mijn vaste pc getrokken. Speedtest gedaan en kwam niet hoger dan 750-850 download en 700-750 upload. Hmm vreemd. Toen realiseerde ik me dat ik natuurlijk een 1 GBPS ethernet aansluiting heb en dus een 10 gigabit PCIe Network adapter van TP-link gehaald en die in mn pc geprikt. (deze: uitvoering: TP-Link TX401 10 Gigabit PCI Express Network Adapter)

Na het downloaden van de drivers kom ik met speedtest.net met zowel de CAT6A en Cat8 niet hoger dan 2500 mbps download en 900 upload. (via KPN Barendrecht) Hoogste snelheid die ik ooit gemeten heb, maar natuurlijk nog niet de 4000 mbps download en upload die ik hoor te krijgen.

Wat zijn jullie ervaringen en is het iemand gelukt om de maximale snelheid te behalen?
Heb je een andere poort op de box 14 geprobeerd?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat het andersom is dan zou moeten zijn, bug je in de firmware van het ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakenpeak
Andre_J schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 18:24:
[...]

Heb je een andere poort op de box 14 geprobeerd?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat het andersom is dan zou moeten zijn, bug je in de firmware van het ding.
Alle poorten geprobeerd en ook met verschillende ethernet kabels. Nogmaals gecheckt in de Experiabox interface en ik zit echt op de 10gpbs poort.

Overigens als ik de ethernet kabel in de 2.5 Gpbs poort doe, dan is de snelheid exact hetzelfde (logisch ook, ik kom niet boven de 2.5 gpbs).

De lampjes staan op groen op mijn 10gbps adapter en router. Meerdere kabels gecheckt. Ik ben bang dat het in het glasvezel apparaat (ik heb de Genexis) zit of - erger - de bekabeling er naartoe.

Waarom denk ik dit? Mijn upload snelheid gaat van de 1 gbps poort/kabel maar van 750mbps naar 950 mbps bij de 10 gbps. Daar zit iets mis.

1 geluk, ik ga binnenkort mijn oprit opnieuw laten leggen en mocht er dus een nieuwe kabel getrokken moeten worden, dan is dit mogelijk.

Kan ook zijn dat mijn Xperiabox 14 een maandagproduct is. Ik ga KPN bellen en een monteur laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 11-06 23:31
tweakenpeak schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:47:
[...]

Alle poorten geprobeerd en ook met verschillende ethernet kabels. Nogmaals gecheckt in de Experiabox interface en ik zit echt op de 10gpbs poort.

Overigens als ik de ethernet kabel in de 2.5 Gpbs poort doe, dan is de snelheid exact hetzelfde (logisch ook, ik kom niet boven de 2.5 gpbs).

De lampjes staan op groen op mijn 10gbps adapter en router. Meerdere kabels gecheckt. Ik ben bang dat het in het glasvezel apparaat (ik heb de Genexis) zit of - erger - de bekabeling er naartoe.

Waarom denk ik dit? Mijn upload snelheid gaat van de 1 gbps poort/kabel maar van 750mbps naar 950 mbps bij de 10 gbps. Daar zit iets mis.

1 geluk, ik ga binnenkort mijn oprit opnieuw laten leggen en mocht er dus een nieuwe kabel getrokken moeten worden, dan is dit mogelijk.

Kan ook zijn dat mijn Xperiabox 14 een maandagproduct is. Ik ga KPN bellen en een monteur laten komen.
check is in je box14 even als je deze update hebt: versie V14.C.24.04.06 zo nee dan even handmatig updaten dan komt er speedtest app tot beschikking zie ook de link: https://forum.kpn.com/pro...are-v14-c-24-04-06-612662

dan kan je zien als bij KPN zit of bij je zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
tweakenpeak schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:47:
[...]

Dat laatste is altijd verstandig (als je zeker weet dat het niet nergens aan je eigen hardware ligt).
Die kabel is het probleem niet dus je oprit hoeft echt niet open daarvoor :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakenpeak
jopoh schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:19:
[...]

check is in je box14 even als je deze update hebt: versie V14.C.24.04.06 zo nee dan even handmatig updaten dan komt er speedtest app tot beschikking zie ook de link: https://forum.kpn.com/pro...are-v14-c-24-04-06-612662

dan kan je zien als bij KPN zit of bij je zelf
Mijn box geüpdatet. Uploadsnelheid is nu boven de 1000, maar download blijft op 2400-2500 steken bij speedtest.net. In de speedtest van KPN zegt die: 4095.8 Mbps download en 1588.8 Mbps upload.

Ai, zou dan toch mijn TP-link TX401 de boosdoener zijn?

Ik zou mijn god niet weten welke ik dan moet kopen. Iemand ervaring met deze uitvoering: Intel Ethernet Converged Network Adapter X540-T2 of deze uitvoering: Intel X550-T2 10GbE Network Adapter (bulk)

Of een andere 10 Gigabit netwerkkaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:17
tweakenpeak schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:44:
[...]

Mijn box geüpdatet. Uploadsnelheid is nu boven de 1000, maar download blijft op 2400-2500 steken bij speedtest.net. In de speedtest van KPN zegt die: 4095.8 Mbps download en 1588.8 Mbps upload.

Ik zou mijn god niet weten welke ik dan moet kopen. Iemand ervaring met deze uitvoering: Intel Ethernet Converged Network Adapter X540-T2 of deze uitvoering: Intel X550-T2 10GbE Network Adapter (bulk)

Als je op google zoekt naar "speedtest" krijg je googles eigen speedtest, die is in mijn ogen velen malen beter dan speedtest.net
Of KPN's speedtest zelf. Wie weet trekt de speedtest.net server je upload speed wel niet of gebruiken ze zo'n klein bestand als test dat hij de volledige snelheid niet kan halen.

Speedtest sites zijn voor upload vrijwel niet gemaakt voor zulke snelheden volgens mij. Je zou gewoon een 10gb.bin moeten downloaden en of uploaden naar een goede host via ftp oid.

[ Voor 11% gewijzigd door Minaaj op 07-05-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Minaaj schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:56:
[...]

Als je op google zoekt naar "speedtest" krijg je googles eigen speedtest, die is in mijn ogen velen malen beter dan speedtest.net
Of KPN's speedtest zelf. Wie weet trekt de speedtest.net server je upload speed wel niet of gebruiken ze zo'n klein bestand als test dat hij de volledige snelheid niet kan halen.

Speedtest sites zijn voor upload vrijwel niet gemaakt voor zulke snelheden volgens mij. Je zou gewoon een 10gb.bin moeten downloaden en of uploaden naar een goede host via ftp oid.
@tweakenpeak Toen ik jaren terug een speedtest deed, was het vinden van een server die 1Gb dicht kon trekken al lastig, ik heb toen 2 downloads tegelijk aangezet en dat leverde dit op
Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/speedtest.jpg
Daarmee kon ik de verbinding wél dichttrekken. Misschien werkt een dergelijke oplossing ook met zulke hoge snelheden?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto.A.G
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-06 14:18

https://iperf.fr/
doe er wat leuks mee >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Laatst online: 16:04

Toevallig een Genexis ONT?

die staan er om bekend om problemen te geven..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Occy74
  • Laatst online: 08-06 14:58
tweakenpeak schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:44:
[...]

Grote kans dat je een Genexis ONT hebt en dat daar het probleem in zit..
Ik had exact dezelfde snelheidsproblemen en heb dezelfde Tp-Link 10Gbit nic.

Nadat de Genexis was omgeruild voor een Nokia haal ik altijd 4000 up en down

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-06 15:28
Maar hoe krijg je KPN zo ver dat ze dat ding vervangen en je niet blijft hangen op een eerstelijns met het werkt toch..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:24
jimmy87 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:01:
Maar hoe krijg je KPN zo ver dat ze dat ding vervangen en je niet blijft hangen op een eerstelijns met het werkt toch..
Mij een dm sturen bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-06 15:28
Zou wel 4Gbit willen (voor backups wel handig, met 3 macbooks en server), maar heb nog het oude aon dus dat duurt nog wel even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakenpeak
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Barre73 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:38:
[...]

Dat laatste is altijd verstandig (als je zeker weet dat het niet nergens aan je eigen hardware ligt).
Die kabel is het probleem niet dus je oprit hoeft echt niet open daarvoor :-)
Nou dat is dan weer een meevaller :D
Minaaj schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:56:
[...]

Ik krijg via de speedtest van Google slechts: 1845.4 mbps (downloaden) en 121.8 Mbps (uploaden). Terwijl ik via speedtest.net 2100 downloaden en 940 uploaden heb. Fast.com/nl zegt dat mijn internetsnelheid 2.7 Gbps is. Deze tests allemaal direct na elkaar gedaan.
Raven schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 06:04:
[...]

@tweakenpeak Toen ik jaren terug een speedtest deed, was het vinden van een server die 1Gb dicht kon trekken al lastig, ik heb toen 2 downloads tegelijk aangezet en dat leverde dit op
[Afbeelding]
Daarmee kon ik de verbinding wél dichttrekken. Misschien werkt een dergelijke oplossing ook met zulke hoge snelheden?
Ik ben inmiddels wel redelijk overtuigd dat ik de snelheid echt niet binnenhaal. Maar waar zou ik een download kunnen testen die ook snel genoeg is? Ik heb een paar downloads getest bij torrents en spotnet, maar daar lijk ik door de servers gecapt te worden op een 80-90 MB/s, want neer komt op nog geen 1000 mbps. Geeft misschien ook wel aan dat de 4000 mbps toch nog te hoog gegrepen is.
Bedankt voor de tip. Ik heb deze tutorial gevolgd: YouTube: How to Use Iperf to test network bandwidth
En krijg bitrates oplopend van de eerste 4.70 Gbits/sec tot en met de laatste 12.3 Gbits/sec. Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hM9yx-anBvQijJdY456Dafn3O2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWGZCkGl0ylINxwDjZ646f8Z.jpg?f=fotoalbum_large

@Brentjuh2000 en @Occy74 ik heb deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZVge5a4Kvn4DkOwiaiv2qdC2OM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iOUzjD7AtQN5KPaa4N72TWVz.png?f=fotoalbum_large

Volgens https://www.kpn.com/service/internet/aansluitpunt is dit de 'Glasvezel XGS-PON'.

@Occy74 Aangezien jij dezelfde netwerkkaart heb en wel de juiste snelheid krijg. Wat krijg jij te zien in Windows PowerShell als je Get-NetAdapterHardwareInfo invoerd. Ik krijg onderstaand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnXnszlJwathQplbuit4RQq0dIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hyl1EYZvM4HwJbuDPkD5IFVa.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvankelijk dacht ik het probleem te hebben opgelost door mijn netwerk kaart een PCI-e slot hoger te doen, daarvoor kreeg ik PCieLinkWidth van slechts 2 en nu dus 4. Maar nul snelheid erbij dus ook dit lijkt niet het probleem.
jimmy87 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:01:
Volgens KPN website hoor je minimaal 75% van de beloofde snelheid te krijgen. Dat is dus in mijn geval 3000mbps down en up. Daar kom ik niet aan.
Economics schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:14:
[...]

Mij een dm sturen bijvoorbeeld
Werk jij bij KPN?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roberto.A.G
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-06 14:18
@tweakenpeak
hier heb je een lijst van iperf servers
https://github.com/R0GGER/public-iperf3-servers

wat jij nu hebt gedaan is een lokaal iperf test uitgevoerd.
probeer een van deze en deel het resultaat
iperf3 -c speedtest.ams1.nl.leaseweb.net -p 5201
iperf3 -c ping-ams1.online.net -p 5200
iperf3 -c speedtest.novoserve.com -p 5201
iperf3 -c spd-nlsrv.hostkey.com -p 5201

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakenpeak
Roberto.A.G schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:51:
@tweakenpeak
hier heb je een lijst van iperf servers
https://github.com/R0GGER/public-iperf3-servers

wat jij nu hebt gedaan is een lokaal iperf test uitgevoerd.
probeer een van deze en deel het resultaat
iperf3 -c speedtest.ams1.nl.leaseweb.net -p 5201
iperf3 -c ping-ams1.online.net -p 5200
iperf3 -c speedtest.novoserve.com -p 5201
iperf3 -c spd-nlsrv.hostkey.com -p 5201
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
Connecting to host speedtest.ams1.nl.leaseweb.net, port 5210
[  5] local 192.168.2.23 port 57648 connected to 95.211.20.80 port 5210
[ ID] Interval           Transfer     Bitrate
[  5]   0.00-1.00   sec  13.5 MBytes   113 Mbits/sec
[  5]   1.00-2.00   sec  14.6 MBytes   123 Mbits/sec
[  5]   2.00-3.01   sec  17.2 MBytes   143 Mbits/sec
[  5]   3.01-4.01   sec  13.9 MBytes   117 Mbits/sec
[  5]   4.01-5.01   sec  16.0 MBytes   134 Mbits/sec
[  5]   5.01-6.01   sec  13.9 MBytes   115 Mbits/sec
[  5]   6.01-7.01   sec  12.5 MBytes   106 Mbits/sec
[  5]   7.01-8.00   sec  16.2 MBytes   137 Mbits/sec
[  5]   8.00-9.01   sec  11.2 MBytes  93.5 Mbits/sec
[  5]   9.01-10.00  sec  12.6 MBytes   107 Mbits/sec
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[  5]   0.00-10.00  sec   142 MBytes   119 Mbits/sec                  sender
[  5]   0.00-10.05  sec   141 MBytes   118 Mbits/sec                  receiver

iperf Done.

Connecting to host ping-ams1.online.net, port 5200
[  5] local 192.168.2.23 port 57222 connected to 163.172.208.7 port 5200
[  5]   0.00-1.01   sec  18.1 MBytes   151 Mbits/sec
[  5]   1.01-2.01   sec  11.4 MBytes  95.2 Mbits/sec
[  5]   2.01-3.00   sec  15.6 MBytes   132 Mbits/sec
[  5]   3.00-4.01   sec  17.4 MBytes   144 Mbits/sec
[  5]   4.01-5.00   sec  17.5 MBytes   148 Mbits/sec
[  5]   5.00-6.01   sec  14.5 MBytes   120 Mbits/sec
[  5]   6.01-7.01   sec  12.9 MBytes   108 Mbits/sec
[  5]   7.01-8.00   sec  15.2 MBytes   129 Mbits/sec
[  5]   8.00-9.01   sec  12.6 MBytes   105 Mbits/sec
[  5]   9.01-10.01  sec  22.0 MBytes   185 Mbits/sec
[  5]   0.00-10.01  sec   157 MBytes   132 Mbits/sec                  sender
[  5]   0.00-10.01  sec   156 MBytes   131 Mbits/sec                  receiver

iperf Done.

Connecting to host speedtest.novoserve.com, port 5201
[  5] local 192.168.2.23 port 57254 connected to 185.80.233.178 port 5201
[  5]   0.00-1.01   sec  12.2 MBytes   102 Mbits/sec
[  5]   1.01-2.00   sec  15.5 MBytes   131 Mbits/sec
[  5]   2.00-3.00   sec  16.0 MBytes   135 Mbits/sec
[  5]   3.00-4.01   sec  17.4 MBytes   144 Mbits/sec
[  5]   4.01-5.01   sec  14.1 MBytes   119 Mbits/sec
[  5]   5.01-6.01   sec  13.9 MBytes   116 Mbits/sec
[  5]   6.01-7.01   sec  16.2 MBytes   137 Mbits/sec
[  5]   7.01-8.00   sec  12.4 MBytes   104 Mbits/sec
[  5]   8.00-9.01   sec  17.9 MBytes   148 Mbits/sec
[  5]   9.01-10.01  sec  20.4 MBytes   172 Mbits/sec
[  5]   0.00-10.01  sec   156 MBytes   131 Mbits/sec                  sender
[  5]   0.00-10.01  sec   155 MBytes   130 Mbits/sec                  receiver

iperf Done.

Connecting to host spd-nlsrv.hostkey.com, port 5201
[  5] local 192.168.2.23 port 57286 connected to 146.0.73.72 port 5201
[  5]   0.00-1.00   sec  15.5 MBytes   129 Mbits/sec
[  5]   1.00-2.01   sec  13.8 MBytes   115 Mbits/sec
[  5]   2.01-3.00   sec  14.6 MBytes   124 Mbits/sec
[  5]   3.00-4.01   sec  10.9 MBytes  90.6 Mbits/sec
[  5]   4.01-5.00   sec  13.6 MBytes   115 Mbits/sec
[  5]   5.00-6.01   sec  12.5 MBytes   104 Mbits/sec
[  5]   6.01-7.01   sec  13.8 MBytes   116 Mbits/sec
[  5]   7.01-8.01   sec  12.9 MBytes   108 Mbits/sec
[  5]   8.01-9.00   sec  14.4 MBytes   121 Mbits/sec
[  5]   9.00-10.01  sec  13.1 MBytes   109 Mbits/sec
[  5]   0.00-10.01  sec   135 MBytes   113 Mbits/sec                  sender
[  5]   0.00-10.01  sec   135 MBytes   113 Mbits/sec                  receiver

iperf Done.

Helaas, helaas. Vandaag contact gehad met KPN en gevraagd naar het Nokia-glasvezelkastje. Na wat vragen en wat testjes, is er voor as vrijdag een monteur geregeld. Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:25
Dat doet ie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ok, dacht even dat het over @Barre73 ging, want die gozer verdient echt wel een boterham voor Kpn/of anders elders in deze tak van sport. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Laatst online: 16:04
tweakenpeak schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:23:
Iedereen bedankt voor het meedenken!

[...]

Nou dat is dan weer een meevaller :D

[...]

Ik krijg via de speedtest van Google slechts: 1845.4 mbps (downloaden) en 121.8 Mbps (uploaden). Terwijl ik via speedtest.net 2100 downloaden en 940 uploaden heb. Fast.com/nl zegt dat mijn internetsnelheid 2.7 Gbps is. Deze tests allemaal direct na elkaar gedaan.

[...]

Ik ben inmiddels wel redelijk overtuigd dat ik de snelheid echt niet binnenhaal. Maar waar zou ik een download kunnen testen die ook snel genoeg is? Ik heb een paar downloads getest bij torrents en spotnet, maar daar lijk ik door de servers gecapt te worden op een 80-90 MB/s, want neer komt op nog geen 1000 mbps. Geeft misschien ook wel aan dat de 4000 mbps toch nog te hoog gegrepen is.

[...]

Bedankt voor de tip. Ik heb deze tutorial gevolgd: YouTube: How to Use Iperf to test network bandwidth
En krijg bitrates oplopend van de eerste 4.70 Gbits/sec tot en met de laatste 12.3 Gbits/sec. Zie:
[Afbeelding]

@Brentjuh2000 en @Occy74 ik heb deze:
[Afbeelding]

Volgens https://www.kpn.com/service/internet/aansluitpunt is dit de 'Glasvezel XGS-PON'.

@Occy74 Aangezien jij dezelfde netwerkkaart heb en wel de juiste snelheid krijg. Wat krijg jij te zien in Windows PowerShell als je Get-NetAdapterHardwareInfo invoerd. Ik krijg onderstaand:
[Afbeelding]

Aanvankelijk dacht ik het probleem te hebben opgelost door mijn netwerk kaart een PCI-e slot hoger te doen, daarvoor kreeg ik PCieLinkWidth van slechts 2 en nu dus 4. Maar nul snelheid erbij dus ook dit lijkt niet het probleem.

[...]

Volgens KPN website hoor je minimaal 75% van de beloofde snelheid te krijgen. Dat is dus in mijn geval 3000mbps down en up. Daar kom ik niet aan.

[...]

Werk jij bij KPN?
je hebt inderdaad een brakke Genexis. zo te lezen wordt deze vrijdag vervangen met een Nokia XS-010X-Q

dan gok ik dat je probleem weg is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Sjah schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:57:
[...]

Ok, dacht even dat het over @Barre73 ging, want die gozer verdient echt wel een boterham voor Kpn/of anders elders in deze tak van sport. _/-\o_
Dank u 😁

[ Voor 11% gewijzigd door Barre73 op 09-05-2024 22:05 ]

Pagina: 1 ... 157 ... 182 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen