[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 151 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:17
Wildfire schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 07:06:
[...]

Soft@Home, KPN wil naar een uniforme webinterface voor de modems. Voorlopig wordt dat langzaamaan uitgerold naar de Box 12 en de Box 14 heeft het dacht ik standaard. Ik meen me te herinneren dat de Experiabox V10 het ook zou krijgen maar daar heb ik tot nu toe verder niets over gehoord.
Volgens mij is het idee om alle "KPN-eigen" spulletjes via die firmware/webui te kunnen bedienen.
Dus niet alleen de Box12 en Box14 modems - maar ook de KPN superwifi kastjes.
Zeg maar een wat simpelere versie van de Fritzbox aanpak.

Maar die slag lijkt nog steeds niet te zijn afgerond... tis te zeggen... ik hoor/lees dit al meer dan een jaar. :+
Geen idee wat het zo lastig maakt om in ieder geval Box12 en Box14 om te krijgen. :?

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 09:14
Zit zelf sinds begin dit jaar ook bij KP voor glasvezel en TV, had in eerste instantie ook de Experia Box v12 in gebruik genomen echter met de geleverde firmware was het niet mogelijk om de LAN IP reeks aan te passen en DHCP lease tijd. Ik heb hier meerdere keren contact over opgenomen met KPN en zij kunnen niet aangeweven wanneer deze router zichzelf voorziet van een update. Gezien deze basale functies die niet mogelijk zijn heb ik een Fritzbox 5590 aangeschaft. Alles in eigen beheer en WiFi is hiermee ook beter (sneller en meer bereik) dan met de EB12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 12:41
Monda schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:07:
[...]

Ik betaal nu 85,- euro per maand. Voor 200/200 abonnement, tv, espn, Spotify etc.

Verlengen actie:
12 maanden 7,50 euro korting per maand = 90,- euro korting totaal.

Als ik m'n abonnement opzeg en een nieuw abonnement neem op dit moment:
9 maanden 53,98, daarna 81,48 = 247,50 euro korting totaal.

Naast de veel hogere korting, betaal ik na de actieperiode ook nog een paar euro per maand minder. Voor 2,50 extra per maand kan ik dus voor bijna hetzelfde bedrag een 1000/1000 abonnement nemen.

Ik overweg dus nu om een nieuw abonnement af te sluiten. Is alleen even een gedoe mbt de instellingen van router. Heb behoorlijk wat poorten open gezet etc. Zijn deze instellingen ook op te slaan en over te zetten oid? Of moet dit gewoon weer handmatig?
Nieuwe-klanten korting kan niet als je in de 6 maanden ervoor al internetklant was bij KPN.

Uit de Actievoorwaarden:
Het actieaanbod geldt voor nieuwe klanten, die zich abonneren op een nieuwe Internetverbinding van KPN, al dan niet in combinatie met TV+ die de afgelopen 6 maanden geen Internet van KPN hebben afgenomen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monda
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-09 01:12
Barre73 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:21:
[...]

Nieuwe-klanten korting kan niet als je in de 6 maanden ervoor al internetklant was bij KPN.

Uit de Actievoorwaarden:
Het actieaanbod geldt voor nieuwe klanten, die zich abonneren op een nieuwe Internetverbinding van KPN, al dan niet in combinatie met TV+ die de afgelopen 6 maanden geen Internet van KPN hebben afgenomen.
Ah goede. Daar begon de jongen gisteren al over toen ik in de avond belde. In het verleden kon dit wel en heb dit ook al eens eerder gedaan. Hij adviseerde mij om overdag te bellen, omdat de afdeling die meer korting kan geven, gesloten was. Dus dat gaan we vandaag dan maar proberen.

PSN: Mondaatje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-09 14:08
Even mijn ervaring met KPN na een overstap van jaren Ziggo, omdat ik met een blackfriday deal een paar tientjes dacht te verdienen: doe het niet!

De eerste twee maanden had ik geen internet, want kabelbreuk. En dat duurde maar. Eind januari eindelijk verholpen. Maar toen:

Maandag: Ik zat opeens zonder internet. In de meterkast brandt het lampje 'glas' op de FTU niet meer. Herkenbaar, want dit heb ik in december/januari wekenlang gehad, totdat de glasvezelkabel werd gerepareerd.

Ik kijk naar buiten: KPN Netwerk NL is aan het werk voor de buren en ze hebben een groot gat gegraven, precies op de plek waar onze vorige kabelbreuk ook speelde. Ik spreek één van die jongens aan en vraag of ze een kabel hebben geraakt, want mijn glas-signaal is weggevallen.

Kafkaësk gesprek 1 volgt:
Één van de jongens loopt met me mee, kijkt naar de meterkast: "Ja klopt meneer, geen glas. KPN moet komen"
Maar jij staat daar, in de kuil op precies dezelfde locatie als waar drie weken geleden mijn kabel is gerepareerd. Het lijkt me duidelijk dat jij die kabel hebt geraakt. Kun jij niet even de lijn doormeten?
"Nee, niet zonder werkbon. KPN moet komen".
Ik bel KPN: die verzoekt me nogmaals de mannen aan te spreken, want dit is wel heel overduidelijk en kan zó worden opgelost. Maar nee: geen bon, geen werk.

Dinsdagochtend: KPN monteur constateert kabelbreuk, KPN NetwerkNL moet komen. Goh!

Dinsdagmiddag: KPN Netwerk NL belt. Fijn, dat lijkt snel te gaan! Maar nee, kafkaësk gesprek 2 volgt:"
"Wij hebben een order voor nummer 12, op uw naam/klantnummer".
Ah dat klopt, maar ik woon op nummer 1. Fijn dat u zo snel belt!
"Wij komen niet, want de order zegt 12 en niet 1"
Maar mijn naam, klantnummers en weet ik het wat kloppen allemaal, KPN stond hier vanmorgen nog? En jullie hebben nota bene de kabel zélf kapotgemaakt?
"Geen order op nummer, geen klus"

Vervolgens geeft KPN aan dat de order wél op het juiste nummer staat. Inmiddels al 3x met zowel KPN als KPN Netwerk NL gesproken, maar ergens staat er één nummertje verkeerd - en niemand weet waar dit vandaan komt.

Ondertussen zit ik zonder internet. Want het 'noodpakket' heeft door onze vrienden van PostNL 'onbekende vertraging' opgelopen en staat nu voor bezorging op maandag de 19e.

KPN gaat de order nu opnieuw maken. Maar: de medewerker van de klantenservice, die mag dit dan weer niet. Dus gaat er een bericht naar 'de betreffende afdeling die deze werkorders aanmaakt en die pakken dit de komende dagen verder op'.

KPN? doe. het. niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 19:18
Mr. Stom schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:59:
Even mijn ervaring met KPN na een overstap van jaren Ziggo, omdat ik met een blackfriday deal een paar tientjes dacht te verdienen: doe het niet!

De eerste twee maanden had ik geen internet, want kabelbreuk. En dat duurde maar. Eind januari eindelijk verholpen. Maar toen:

Maandag: Ik zat opeens zonder internet. In de meterkast brandt het lampje 'glas' op de FTU niet meer. Herkenbaar, want dit heb ik in december/januari wekenlang gehad, totdat de glasvezelkabel werd gerepareerd.

Ik kijk naar buiten: KPN Netwerk NL is aan het werk voor de buren en ze hebben een groot gat gegraven, precies op de plek waar onze vorige kabelbreuk ook speelde. Ik spreek één van die jongens aan en vraag of ze een kabel hebben geraakt, want mijn glas-signaal is weggevallen.

Één van de jongens loopt met me mee, kijkt naar de meterkast: "Ja klopt meneer, geen glas. KPN moet komen"
Maar jij staat daar, in de kuil op precies dezelfde locatie als waar drie weken geleden mijn kabel is gerepareerd. Het lijkt me duidelijk dat jij die kabel hebt geraakt. Kun jij niet even de lijn doormeten?
Ik bel KPN: die verzoekt me nogmaals de mannen aan te spreken, want dit is wel heel overduidelijk en kan zó worden opgelost. Maar nee: geen bon, geen werk.

Dinsdagochtend: KPN monteur constateert kabelbreuk, KPN NetwerkNL moet komen. Goh!

Dinsdagmiddag: KPN Netwerk NL belt. Fijn, dat lijkt snel te gaan! Maar nee, kafkaësk gesprek 2 volgt:"
Maar mijn naam, klantnummers en weet ik het wat kloppen allemaal, KPN stond hier vanmorgen nog? En jullie hebben nota bene de kabel zélf kapotgemaakt?

Vervolgens geeft KPN aan dat de order wél op het juiste nummer staat. Inmiddels al 3x met zowel KPN als KPN Netwerk NL gesproken, maar ergens staat er één nummertje verkeerd - en niemand weet waar dit vandaan komt.

Ondertussen zit ik zonder internet. Want het 'noodpakket' heeft door onze vrienden van PostNL 'onbekende vertraging' opgelopen en staat nu voor bezorging op maandag de 19e.

KPN gaat de order nu opnieuw maken. Maar: de medewerker van de klantenservice, die mag dit dan weer niet. Dus gaat er een bericht naar 'de betreffende afdeling die deze werkorders aanmaakt en die pakken dit de komende dagen verder op'.

KPN? doe. het. niet.
Omdat jouw N=1 ervaring slecht is moet niemand naar KPN overstappen?

Dan ook die van mij: overstappen ging vlekkeloos, TV+ box was ik bang voor maar werkt eigenlijk prima, opzegging oude fiber prima door KPN geregeld. Oude mailboxen door KPN bijeengezocht en gekoppeld (specifiek geval), beste korting via breedbandwinkel.nl. Ik zeg doen.

Je had zoals iedereen hier adviseert Ziggo moeten aanhouden totdat KPN goed en wel draait.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:27
Mr. Stom schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:59:

KPN? doe. het. niet.
Je doet voorkomen alsof dit soort zaken bij Ziggo en consorten niet voorkomen. KPN staat al jaren hoog in de klanttevredenheidscijfers en dat is niet voor niks. Ranten kun je beter op een website als klacht.nl

Dit is puur een gevalletje pech

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dus je voelt je gelijk onprettig bij een gesprek met werklui? Wat een dedain.

KPN, waar jij een contract mee hebt, doet alles wat ze kunnen en lopen tegen systeemfouten aan waar ze aan gaan werken.

KPN netwerk en PostNL zijn partijen die het verklooien voor KPN.

KPN had direct je een noodpakket opgestuurd voor het snel oplossen van het probleem…?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-09 14:08
pennywiser schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:07:
[...]

Omdat jouw N=1 ervaring slecht is moet niemand naar KPN overstappen?

Dan ook die van mij: overstappen ging vlekkeloos, TV+ box was ik bang voor maar werkt eigenlijk prima, opzegging oude fiber prima door KPN geregeld. Oude mailboxen door KPN bijeengezocht en gekoppeld (specifiek geval), beste korting via breedbandwinkel.nl. Ik zeg doen.

Je had zoals iedereen hier adviseert Ziggo moeten aanhouden totdat KPN goed en wel draait.
Ik heb Ziggo aangehouden totdat KPN draait. Ik maakte gebruik van de overstapservice.

En dat had hier niks uitgemaakt: want de kabel is opnieuw kapot. Dus nádat KPN al bijna een maand draaide. Ik ga toch niet nog maandenlang Ziggo aanhouden 'voor het geval KPN ooit uitvalt'?

Mijn ervaring is nu twee keer enorm slecht. Het kan kapot gaan, tuurlijk. Maar dan moet je het deugdelijk oplossen. En bij allebei de keren ben ik in het hele proces een flink aantal keren van het kastje, naar de muur en daarna naar de paarse krokodil gestuurd. Die ervaring is wat waard, want blijkbaar lost KPN het niet altijd netjes op. Daar mag iemand vervolgens zelf zijn conclusies aan verbinden of het de overstap naar KPN waard is.
Vorkie schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:17:
Dus je voelt je gelijk onprettig bij een gesprek met werklui? Wat een dedain.

KPN, waar jij een contract mee hebt, doet alles wat ze kunnen en lopen tegen systeemfouten aan waar ze aan gaan werken.

KPN netwerk en PostNL zijn partijen die het verklooien voor KPN.

KPN had direct je een noodpakket opgestuurd voor het snel oplossen van het probleem…?
Ik voel me helemaal niet onprettig? Waar staat dat?

Ik vind het zeer moeizaam dat je in een kuil een kluwen kabel zit liggen, je daar staat met een jas met KPN logo en een klant komt aan die meldt dat hij - nadat jij die kluwen kabel hebt opgegraven - geen signaal meer heeft. Dan pak je je meetapparatuur en repareer je die kabel weer. Dat lijkt me heel normaal.

KPN heeft het pakket niet meteen opgestuurd. Éérst moest de monteur komen. De monteur wilde vervolgens geen pakket aanvragen, want ik heb ook mobiel van KPN en dan zou '100 GB genoeg zijn'. Maar dat lost natuurlijk niks op, want als ik op m'n werk zit hebben ze thuis mijn telefoon natuurlijk niet meer als hotspot. Pas na aandringen kreeg ik een noodpakket.

Daarna bel je de KPN klantenservice, en die verwijzen je naar Netwerk NL - die je juist weer naar KPN had verwezen. Daarna terug naar de KPN klantenservice, die dan vervolgens aangeven niet te mogen doorverbinden met de afdeling die de werkorder kan herstellen/opnieuw kan maken.

Ik ben ze gewoon zat.
mad-dog schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:17:
[...]

Je doet voorkomen alsof dit soort zaken bij Ziggo en consorten niet voorkomen. KPN staat al jaren hoog in de klanttevredenheidscijfers en dat is niet voor niks. Ranten kun je beter op een website als klacht.nl

Dit is puur een gevalletje pech
Volgens mij is de titel van dit forum nog steeds "Ervaringen en Discussie". Daar kun je dus ook mindere ervaringen verwachten, of dus de discussie aangaan over de ervaring die iemand heeft gehad. Wellicht zijn er meer mensen met een vergelijkbare negatieve ervaring of mensen die een tip hebben hoe ik de KPN-bureaucratie kan doorbreken. Waarom kan dit dan alleen op klacht.nl?

Maargoed, als je hier enkel KPN-hosanna mag prediken dan zal ik dit forumdeel laten voor wat het is. No hard feelings.

[ Voor 49% gewijzigd door Mr. Stom op 14-02-2024 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
Mr. Stom schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:27:
[...]

Ik heb Ziggo aangehouden totdat KPN draait. Ik maakte gebruik van de overstapservice.

En dat had hier niks uitgemaakt: want de kabel is opnieuw kapot. Dus nádat KPN al bijna een maand draaide. Ik ga toch niet nog maandenlang Ziggo aanhouden 'voor het geval KPN ooit uitvalt'?

Mijn ervaring is nu twee keer enorm slecht. Het kan kapot gaan, tuurlijk. Maar dan moet je het deugdelijk oplossen. En bij allebei de keren ben ik in het hele proces een flink aantal keren van het kastje, naar de muur en daarna naar de paarse krokodil gestuurd. Die ervaring is wat waard, want blijkbaar lost KPN het niet altijd netjes op. Daar mag iemand vervolgens zelf zijn conclusies aan verbinden of het de overstap naar KPN waard is.

[...]

Ik vind het zeer moeizaam dat je in een kuil een kluwen kabel zit liggen, je daar staat met een jas met KPN logo en een klant komt aan die meldt dat hij - nadat jij die kluwen kabel hebt opgegraven - geen signaal meer heeft. Dan pak je je meetapparatuur en repareer je die kabel weer. Dat lijkt me heel normaal.

KPN heeft het pakket niet meteen opgestuurd. Éérst moest de monteur komen. De monteur wilde vervolgens geen pakket aanvragen, want ik heb ook mobiel van KPN en dan zou '100 GB genoeg zijn'. Maar dat lost natuurlijk niks op, want als ik op m'n werk zit hebben ze thuis mijn telefoon natuurlijk niet meer als hotspot. Pas na aandringen kreeg ik een noodpakket.

Daarna bel je de KPN klantenservice, en die verwijzen je naar Netwerk NL - die je juist weer naar KPN had verwezen. Daarna terug naar de KPN klantenservice, die dan vervolgens aangeven niet te mogen doorverbinden met de afdeling die de werkorder kan herstellen/opnieuw kan maken.

Ik ben ze gewoon zat.

[...]

Volgens mij is de titel van dit forum nog steeds "Ervaringen en Discussie". Daar kun je dus ook mindere ervaringen verwachten, of dus de discussie aangaan over de ervaring die iemand heeft gehad. Wellicht zijn er meer mensen met een vergelijkbare negatieve ervaring of mensen die een tip hebben hoe ik de KPN-bureaucratie kan doorbreken. Waarom kan dit dan alleen op klacht.nl?

Maargoed, als je hier enkel KPN-hosanna mag prediken dan zal ik dit forumdeel laten voor wat het is. No hard feelings.
Een discussie is wat anders dan alleen maar ranten. Het niveau(zeker op tweakers) zou hoger moeten zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluecupra
Zelf ruim een jaar bij Odido gezeten voor Internet en TV. In deze periode is mijn verbinding 4 keer uitgevallen. Hierbij heeft de uitval geduurd tussen de 7 en 10 dagen. Gezien de uitval de laatste keer twee keer kort achter elkaar is voorgevallen recent overgestapt naar KPN. Het actief krijgen van de verbinding was ook uitdagend en duurde langer dan verwacht. De KPN (WBA) glasverbinding was kennelijk gekruist en bij Odido is er kennelijk niemand geweest die hiervoor verder heeft nagedacht om dit structureel te laten oplossen.

Vandaag zijn meerdere KPN monteurs op locatie geweest die deze kruisverbinding gevonden en hersteld hebben. Aansluitend zijn ze naar de wijkcentrale gereden en is de aansluiting gemaakt zoals deze behoort te zijn. Hoop dat de frequente uitval hiermee tot het verleden gaat behoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
[...]

Maar vertel jij wat zij voor werkzaamheden ze moeten doen en wanneer? Je hebt jaren Ziggo gehad zeg je en nu heb je 1x storing. Vervelend, maar je bent niet de enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
[...]

Je mag op zich best ervaringen kwijt. Maar het is meer de bedoeling van wie heeft dit ooit gehad en wie weet wat ik moet doen. Is er geen directe oplossing dan is het niet de bedoeling dat je dit forum als een soort Trustpilot gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vildhjarta
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-09 14:41
Vandaag overstap van Tweak ( die helaas gaan stoppen) naar KPN, had hier al mobiele abbo's dus was de meest voordelige optie en is alles maar bij 1 partij.

Mijn ervaring vandaag was dan weer heel positief, monteur belde nog even vooraf dat hij eraan kwam en was netjes op tijd. Heeft op mijn verzoek een nieuwe kabel getrokken en de verbinding netjes opgeleverd en getest, om 08.00 ging internet eraf en 40 minuten later was de monteur klaar en liep het internet via KPN.

Nu heb ik waarschijnlijk een super ongecompliceerde overstap maar ik was iig positief verrast. We gaan zien hoe goed en stabiel KPN is, bij Tweak had ik echt zelden problemen. Eerste indruk hier goed iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:41
Ik heb al even wat online gezocht maar ik zie niet echt oplossingen (wel dezelfde ervaringen zonder oplossing). En van de meeste instellingen qua router/modem/netwerk heb ik maar weinig benul wat ze betekenen, dus wellicht is hier wat meer kennis aanwezig.

Afijn, het probleem: als ik verbonden ben met wifi werkt onder andere de Rabobank app niet. Tenminste, tot ik IPV6 uitschakel in de Box12, dan werkt het weer. Via 4G geen probleem, op andere wifi netwerken ook geen probleem met de Rabo app. Zowel ik (Motorola G54) als wederhelft (Samsung A51) hebben er last van. Dat moet haast iets qua settings zijn lijkt me, maar wat?

Ik heb wel wat met kanalen en bandbreedte zitten proberen om het bereik te verbeteren maar dat lijkt me geen invloed te hebben hierop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 23:40
[...]

[...]

Ik ben ze gewoon zat.

[...]

Het is in jouw geval echt dikke pech hebben. Ik lees op glasvezel topics heel vaak verhalen van pechvogels die geplaagd worden door kabelbreuken, per ongeluk patch loshalen of kruisen in de PoP, spook NT's die op een GPON OLT worden aangesloten e.d. Ikzelf heb dan het "geluk" dat het bij mij rustig is en ik al jarenlang een stabiele verbinding heb via verschillende providers (nu dus KPN). Als je in zo'n "pech-gebied" woont, maakt het eigenlijk niet uit bij wie je glasvezel afneemt. Alleen bij de spook NT's op OLT's bij GPON is echt een issue bij Odido glasvezel internet (wat overigens af zal nemen naarmate zij ook XGS-PON gaan uitrollen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13:01
Soundwork schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:37:
[...]

Het is in jouw geval echt dikke pech hebben. Ik lees op glasvezel topics heel vaak verhalen van pechvogels die geplaagd worden door kabelbreuken, per ongeluk patch loshalen of kruisen in de PoP, spook NT's die op een GPON OLT worden aangesloten e.d. Ikzelf heb dan het "geluk" dat het bij mij rustig is en ik al jarenlang een stabiele verbinding heb via verschillende providers (nu dus KPN). Als je in zo'n "pech-gebied" woont, maakt het eigenlijk niet uit bij wie je glasvezel afneemt. Alleen bij de spook NT's op OLT's bij GPON is echt een issue bij Odido glasvezel internet (wat overigens af zal nemen naarmate zij ook XGS-PON gaan uitrollen).
Tja, dat laatste komt met name voor wanneer klanten overstappen van KPN (AON) naar Odido (GoF). Patch wordt afgemeld zonder gezet te zijn (we kennen vast de varianten wel) en hangt de AON NT nog bij de klant die dan de boel gaat verstoren.. Ook bij KPN gaan er wel eens alarmen af maar gelukkig zelden en in mindere mate

[ Voor 19% gewijzigd door Economics op 14-02-2024 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-09 11:30
Dagion schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:49:
Ik heb al even wat online gezocht maar ik zie niet echt oplossingen (wel dezelfde ervaringen zonder oplossing). En van de meeste instellingen qua router/modem/netwerk heb ik maar weinig benul wat ze betekenen, dus wellicht is hier wat meer kennis aanwezig.

Afijn, het probleem: als ik verbonden met wifi werkt onder andere de Rabobank app niet. Tenminste, tot ik IPV6 uitschakel in de Box12, dan werkt het weer. Via 4G geen probleem, op andere wifi netwerken ook geen probleem met de Rabo app. Zowel ik (Motorola G54) als wederhelft (Samsung A51) hebben er last van. Dat moet haast iets qua settings zijn lijkt me, maar wat?

Ik heb wel wat met kanalen en bandbreedte zitten proberen om het bereik te verbeteren maar dat lijkt me geen invloed te hebben hierop?
Toevallig AdGuard op de telefoons staan?
Ik had laats ook zo iets vaags met o.a. de Rabobank app en WiFi bij mij thuis.
Nadat ik de Rabo app op de whitelist van AdGuard had gezet werkte alles weer netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
N0EL schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:07:
[...]
Toevallig AdGuard op de telefoons staan?
Ik had laats ook zo iets vaags met o.a. de Rabobank app en WiFi bij mij thuis.
Nadat ik de Rabo app op de whitelist van AdGuard had gezet werkte alles weer netjes.
Ik maak gebruik van dns.adguard.com op mijn telefoon maar uitschakelen maakte geen verschil. En op de Samsung staat dat niet ingesteld, geloof dat er nog wat klachten waren vanuit de wederhelft (Teams werkte ook niet goed).
Zie hier bijvoorbeeld dezelfde klachten: https://forum.kpn.com/int...tellen-603800/index2.html

Edit: ik heb ook IPv6 uitgeschakeld en nu werkt alles, ook met dns.adguard.com

[ Voor 5% gewijzigd door Dagion op 15-02-2024 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Dagion schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:35:
[...]

Ik maak gebruik van dns.adguard.com op mijn telefoon maar uitschakelen maakte geen verschil. En op de Samsung staat dat niet ingesteld, geloof dat er nog wat klachten waren vanuit de wederhelft (Teams werkte ook niet goed).
Zie hier bijvoorbeeld dezelfde klachten: https://forum.kpn.com/int...tellen-603800/index2.html

Edit: ik heb ook IPv6 uitgeschakeld en nu werkt alles, ook met dns.adguard.com
Vreemd, lijkt specifiek een Experiabox probleem.

Hier geen Experiabox maar een Fritzbox en geen issues met bijvoorbeeld de Rabobank app of Teams. IPv6 staat aan en ik heb ook PiHole draaien als DNS (met Quad9 als upstream DNS). Overigens geen Android apparaten in huis.

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:44
Vanochtend eindelijk aangesloten aan het KPN glasnetwerk.

Monteur stond aangemeld voor kabel naar binnen trekken. (was in begin januari al gedaan)
Beetje communicatie foutje maar ze konden snel door.
ONT is aangesloten en vervolgens ook de experiabox en heb ze een kabel laten doortrekken naar mijn woonkamer.

De experiabox v12 is wel heel erg beperkt dus ik ga toch een overstap maken naar een eigen router.
Eerste indruk qua wifi range ben ik wel tevreden over.

Welke eigen routers raden jullie aan?
KPN Glasvezel + TV wil het liefst meerdere wifi punten hebben voor full coverage.

[ Voor 11% gewijzigd door xeoMe op 15-02-2024 13:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:21

Mr. Freeze

¡GO!

xeoMe schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:32:

Monteur stond aangemeld voor kabel naar binnen trekken. (was in begin januari al gedaan)
ONT is aangesloten en vervolgens ook de experiabox en heb ze een kabel laten doortrekken naar mijn woonkamer.

De experiabox v12 is wel heel erg beperkt dus ik ga toch een overstap maken naar een eigen router.

KPN Glasvezel + TV wil het liefst meerdere wifi punten hebben voor full coverage.
Ik wordt heel blij van een Fritzbox router, werken perfect met KPN.

(7530 hier)

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluecupra

Heb zelf de Fritzbox 5590 Fiber (kan je ook direct koppelen aan het glas met de juiste SFP en patch cover) en is met de standaard aanwezige "templates" ook zo ingesteld voor KPN glas met TV (hou voor TV ook rekening met ondersteuning voor IGMP snooping)

[ Voor 17% gewijzigd door bluecupra op 15-02-2024 13:33 ]

• mad-dog

Als het puur gaat om bovenstaande punten is een Fritz!Box met 1 of meerdere Fritz!Repeaters een prima oplossing. Wil je echt tweakopties zonder gebruiksvriendelijkheid te verliezen kan ik je een Asus router aanraden met 1 of meerdere Asus AIMesh AP's De betreffende Asus router moet wel geschikt zijn voor de Merlin firmware..

Heb zelf naar volle tevredenheid een Asus GT-AX6000 draaien icm een XD6S(bekabeld)

[ Voor 3% gewijzigd door mad-dog op 15-02-2024 14:02 ]

• xeoMe
Thanks voor de uitleg, ik wil graag de ONT van KPN behouden dus daarachter gewoon een eigen router.
Wat is nu exact de eis die ik moet invullen bij de tweakers pricewatch?

Ik lees dat ik vlan4 en vlan6 actief moet hebben voor internet + TV maar onder welke filter valt dit nu precies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cR1jF3kvn_VexSi8mHZZDd9LyE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KlH4lKgdskLIKU20j0YBkIs6.png?f=user_large

Als ik een fritzbox 5590 haal welke van de 3 moet ik nemen dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMfJUdZOtWZ9hx4M0QNslXAoELA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EwavGVmf4ZuCSFjRFhdbuu63.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door xeoMe op 15-02-2024 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluecupra
xeoMe schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:41:
Thanks voor de uitleg, ik wil graag de ONT van KPN behouden dus daarachter gewoon een eigen router.

[Afbeelding]
Bij de Fritzbox 5590 hoef je de glasmogelijkheid niet te gebruiken, je kunt ook gewoon de ethernetkabel vanaf je ONT in LAN1 steken, daarnaast heeft Fritzbox ook nog andere producten zonder SFP module

• mad-dog

Ik lees dat ik vlan4 en vlan6 actief moet hebben voor internet + TV maar onder welke filter valt dit nu precies?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
7590AX is prima. De 5590 is overkill en eigenlijk alleen interessant als je de fiber er direct op wil aansluiten

Wil je ook ondersteuning op de Fritzbox: de 7590AX is ook te huur bij KPN voor 7,50/maand

Vanaf m'n s23 ultra zojuist even een speedtest gedaan op de 7590AX die hier ook hangt:
915 down, 850 up

[ Voor 9% gewijzigd door mad-dog op 15-02-2024 15:24 ]

• xeoMe
mad-dog schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:21:
[...]

7590AX is prima. De 5590 is overkill en eigenlijk alleen interessant als je de fiber er direct op wil aansluiten

Wil je ook ondersteuning op de Fritzbox: de 7590AX is ook te huur bij KPN voor 7,50/maand

Vanaf m'n s23 ultra zojuist even een speedtest gedaan op de 7590AX die hier ook hangt:
915 down, 850 up
Is er nog iets anders aan een internationaal model?
uitvoering: AVM FRITZ!Box 7590 AX v2 (internationaal model)

Doe liever kopen i.p.v. huren scheelt op het lange termijn weer geld.
Is het kopen en aansluiten achter de ONT of moet je KPN nog benaderen voor een activatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
xeoMe schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:51:
[...]

Is er nog iets anders aan een internationaal model?
uitvoering: AVM FRITZ!Box 7590 AX v2 (internationaal model)

Doe liever kopen i.p.v. huren scheelt op het lange termijn weer geld.
Is het kopen en aansluiten achter de ONT of moet je KPN nog benaderen voor een activatie?
Het model wat je noemt is degene die je moet hebben. :)

Voor de rest hoef je KPN niet te bellen voor activatie, puur aansluiten op de ONT en de wizard doorlopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Freeze

Mr. Freeze

¡GO!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vrijwel elke Fritz is ok voor je, vanaf een 4040 zelfs, de wifi standaard is eigenlijk het enige waar je op moet letten, en dat je gigabit ethernet poorten hebt. Wil je sneller dan ac dan dus ax.

Fritz os heeft alles voor kpn al geconfigureerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeoMe
mad-dog schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:18:
[...]

Het model wat je noemt is degene die je moet hebben. :)

Voor de rest hoef je KPN niet te bellen voor activatie, puur aansluiten op de ONT en de wizard doorlopen
Top besteld! Wil hem in de meterkast hangen (niet beste plek) maar ben benieuwd of ik voldoende dekking heb anders een ax mesh repeater erbij

• Jeroenverlouw
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-09-2024
Iemand ervaring met stopzetten van abbonement en dan afsluiten op naam van vrouw met andere achternaam en rekeningnummer?

De medewerker van kpn zei dat er 6 maanden geen nieuw abbonement op het adres afgesloten kan worden ivm opzeggen? Zelfs niet na verhuizing als er nieuwe bewoners zouden komen. Klinkt heel raar dit.

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 18:55

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Het zou moeten werken. Het is hier of in het KPN black friday wel voorbij gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:56

[…]

Als je een Fritzbox wil, en je wil gewoon de (O)NT gebruiken, kun je ook een Fritzbox 4060 nemen. Dat is een aanrader wat mij betreft.

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Jeroenverlouw schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:07:
Iemand ervaring met stopzetten van abbonement en dan afsluiten op naam van vrouw met andere achternaam en rekeningnummer?

De medewerker van kpn zei dat er 6 maanden geen nieuw abbonement op het adres afgesloten kan worden ivm opzeggen? Zelfs niet na verhuizing als er nieuwe bewoners zouden komen. Klinkt heel raar dit.
Realiseer je wel dat je dus dan echt opzegt. Dus apparatuur moet gaan retourneren en dergelijk gedoe. En je enige tijd geen internet kunt hebben.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robert.v.w.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-09 14:35
Jeroenverlouw schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:07:
Zou wat zijn zeg, ik koop een huis op 1 februari waarvan de vorige eigenaar per 31 januari heeft opgezegd. Dan zou ik, als nieuwe eigenaar, een half jaar moeten wachten om een abo bij KPN te kunnen afsluiten.
Dat slaat nergens op, gelukkig 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 12:44
Barre73 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:21:
[...]

Uit de Actievoorwaarden:
Ik ben al 2 keer 'overgestapt'
Eerst had ik KPN, ik heb ogezegd, toen had mijn vrouw KPN, die heeft opgezegd en toen kreeg ik weer KPN.

Eerst keer werkte het prima, 2de keer ging het mis. Door vertraging hadden ze de opzegging van mijn vrouw niet op tijd verwerkt. (opgezegd via web form)
Mijn Abonement ging 24 jan in, alleen was de opzegging van mijn vrouw nog niet verwerkt, die werd pas 28-jan verwerkt, waardoor toen ineens het hele signaal uitviel. Nu werkt het weer maar heeft 2 weken geduurt. In de tussentijd hebben ze een 4g router gestuurd als tijdelijke oplossing. Ellende had ik ook gehad als de oude bewoner echt verhuist was. Kortom veranderen van naam werkt prima, alleen wel even bellen en doubblechecken dat de opzegging ook echt verwerkt is.
Voor de zekerheid wel ook haar/mijn bankrekening gebruikt en niet onze gezammelijke rekening.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Woesh op 16-02-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 12:44
ook een vraag: is het mogelijk de hele network map in de experia box 12 te zien?

Nu worden devices samengevoegd. Als ik naar de client list ga, wordt alleen de eerste experia wifi getoond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvxMT3GOw4bw8vyd_3RDipKHFB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AUmXSZtbRuqrENFCi59Ds522.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
xFeverr schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:21:
[...]

Als je een Fritzbox wil, en je wil gewoon de (O)NT gebruiken, kun je ook een Fritzbox 4060 nemen. Dat is een aanrader wat mij betreft.
Dat is precies wat ik hier heb draaien. Stabiel, snel en probleemloos, ook met IPTV. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Ik heb net 4Gbit internet gekregen met een KPN Box v14 en twee SuperWifi 2.0 punten.

Ik ga een review schrijven. Welke dingen willen jullie getest zien?

Ik heb al CAT6a kabels in de muur gelegt naar twee belangrijke punten, en een is al doorgemeten en haalt de 4Gbit up en down naar het internet.

Dus welke test case wil jij graag dat ik opneem in de review?

[ Voor 3% gewijzigd door djwice op 16-02-2024 19:42 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

@djwice Geen idee of je een PlayStation hebt, per voorkeur een 5?
Ik ben wel benieuwd of je games met 4Gbit binnen kan halen. Dat is voor mij hier thuis het fijnste aan 1Gbit internet hebben.

Hetzelfde geld voor zaken als OS updates vanuit Microsoft of Apple, haal je dan ook de volle 4Gbit?

Thanks. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andre_J
  • Laatst online: 10:29
RnB schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:49:
Ik ben wel benieuwd of je games met 4Gbit binnen kan halen. Dat is voor mij hier thuis het fijnste aan 1Gbit internet hebben.

Hetzelfde geld voor zaken als OS updates vanuit Microsoft of Apple, haal je dan ook de volle 4Gbit?

Thanks. :)
Zowel de PlayStation als Apple apparaten hebben niet meer dan een 1Gbit aansluiting……..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online

RnB

Doh…. A serious case of daddy brain. :+

Dat gaat inderdaad niet werken door de fysieke limieten.

Je zou de OS updates nog met een 5 of 10Gbit dongle kunnen testen, mits je die hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
RnB schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:38:
Doh…. A serious case of daddy brain. :+

Dat gaat inderdaad niet werken door de fysieke limieten.

Je zou de OS updates nog met een 5 of 10Gbit dongle kunnen testen, mits je die hebt.
M'n tablet haalt netjes 1,4Gbps op de bank terwijl m'n zoon aan het Minecraft en twee dames elk een eigen 4k film kijken.

Binnenkort komt er een 10 Gbps kaart voor m'n PC dus ik kan kijken hoe snel de verbindingen zijn. Geef maar een link waarvandaan ik iets moet downloaden.

[ Voor 5% gewijzigd door djwice op 16-02-2024 20:50 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Andre_J schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:14:
[...]

Zowel de PlayStation als Apple apparaten hebben niet meer dan een 1Gbit aansluiting……..
Er zijn anders toch een aantal Macs waar je 10G kunt krijgen hoor, o.a. de Mac Pro, Mac Mini en Mac Studio.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
nelizmastr schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:40:
[...]

Er zijn anders toch een aantal Macs waar je 10G kunt krijgen hoor, o.a. de Mac Pro, Mac Mini en Mac Studio.
Ik heb zelf geen Apple apparaten, dus kan ze niet zonder hulp testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:56
Of je MacOS of Windows updates met gigabytes tegelijk kan binnenhalen of andere zaken snel kan downloaden op een apparaat geloof ik wel en is niet zo spannend wat mij betreft. Belangrijker is of die nieuwe KPN box wel stabiel genoeg is en het allemaal goed vol houdt als meerdere apparaten willekeurige dingen doen en hem stevig aan het werk zet. Meerdere clients die dus wat downloaden bijvoorbeeld.

Bij mij was de box 12 geen succes dus die is vervangen door een Fritzbox. Maar hoe zit het dan meg de 14? Dat is toch wat je vooral moet testen en reviewen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
xFeverr schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 00:49:
Of je MacOS of Windows updates met gigabytes tegelijk kan binnenhalen of andere zaken snel kan downloaden op een apparaat geloof ik wel en is niet zo spannend wat mij betreft. Belangrijker is of die nieuwe KPN box wel stabiel genoeg is en het allemaal goed vol houdt als meerdere apparaten willekeurige dingen doen en hem stevig aan het werk zet. Meerdere clients die dus wat downloaden bijvoorbeeld.

Bij mij was de box 12 geen succes dus die is vervangen door een Fritzbox. Maar hoe zit het dan meg de 14? Dat is toch wat je vooral moet testen en reviewen
Hoe kan ik dat het beste testen?
Wat ging er bij de KPN Box v12 niet goed bij jou en nu wel bij de FritzBox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Laatst online: 20-09 21:00
djwice schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:40:
Ik heb net 4Gbit internet gekregen met een KPN Box v14 en twee SuperWifi 2.0 punten.

Ik ga een review schrijven. Welke dingen willen jullie getest zien?

Ik heb al CAT6a kabels in de muur gelegt naar twee belangrijke punten, en een is al doorgemeten en haalt de 4Gbit up en down naar het internet.

Dus welke test case wil jij graag dat ik opneem in de review?
Zelf ben ik benieuwd naar hoe lang een Cat 5e kabel nog gebruikt kan worden voor een 10 Gbps verbinding tussen modem en het ONT.

Hopelijk kan ik dit vanaf rond 11 maart testen.

Ik heb deze modem:
https://www.tp-link.com/n...wifi-router/archer-be800/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

neeecht schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 05:05:
[...]

Zelf ben ik benieuwd naar hoe lang een Cat 5e kabel nog gebruikt kan worden voor een 10 Gbps verbinding tussen modem en het ONT.

Ik heb deze modem:
In mijn ervaring 0 meter, want met verschillende cat5e patchkabels onder de meter kwam de link niet op, maar goed, kan best dat ik alleen meuk tot mijn beschikking had :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Dat moet zo zijn, een goede kwaliteits CAT5e kabel die goed afgemonteerd is kan namelijk over een flinke lengte gewoon 10Gbps aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
  • Laatst online: 20-09 21:00
nelizmastr schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:25:
[...]

In mijn ervaring 0 meter, want met verschillende cat5e patchkabels onder de meter kwam de link niet op, maar goed, kan best dat ik alleen meuk tot mijn beschikking had :+
Ja hier gewoon 10Gbps link. Ik denk ongeveer15 meter cat 5e.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RnB schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:49:

Windows Update hoeft niet getest te worden, die trekt niet eens een 1Gbps lijntje dicht, verre van zelfs. Apt in Linux daarentegen komt een heel eind, maar daar zijn de afzonderlijke updates zo klein dat die binnen zijn voor het downloaden op snelheid is :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
djwice schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 01:40:
[...]

Hoe kan ik dat het beste testen?
Wat ging er bij de KPN Box v12 niet goed bij jou en nu wel bij de FritzBox?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, want IPv6 werkt hier niet op de mobiele devices met bepaalde apps en als ik alleen IPv4 instel werkt het niet met dns.adguard.com op mijn mobiel. Op 4G of andere wifi netwerken heb ik geen problemen, dus het lijkt hier in de(ze) Box v12 te zitten.

Ben ook nog niet tevreden over het bereik. Als ik in de kamer recht boven het modem ben (in dezelfde hoek, dus dat is 2,5m ofzo?), heb ik half bereik op mijn mobiel via 2,4GHz en soms valt het compleet weg (denk dat er dan geprobeerd wordt naar 5GHz te schakelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
neeecht schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 05:05:
[...]

Ik heb deze modem:
Ik gebruik de KPN Box v14 en de standaard ONT van KPN. En heb 'slechts' 4Gbps niet 10.
En ik gebruik de kabel die bij de Box v14 zit voor de verbinding naar de ONT.

Als ik het goed begrepen heb kun je over een Cat 5a tot 33 meter nog goed signaal halen (van horen zeggen, en ik kan het verkeerd onthouden hebben).
Wel gebruik je normaal een afgeschermde en geaarde kabel. Waarom zou je dat niet doen?

Ik gebruik vanaf de Box v14 CAT 6a, de langste afstand die tot nu toe getest is, is 18 meter + patch kast + aansluiting in de muur. Die haalt zowel up als down 4Gbps.

[ Voor 4% gewijzigd door djwice op 17-02-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Dagion schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:03:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, want IPv6 werkt hier niet op de mobiele devices met bepaalde apps en als ik alleen IPv4 instel werkt het niet met dns.adguard.com op mijn mobiel. Op 4G of andere wifi netwerken heb ik geen problemen, dus het lijkt hier in de(ze) Box v12 te zitten.

Ben ook nog niet tevreden over het bereik. Als ik in de kamer recht boven het modem ben (in dezelfde hoek, dus dat is 2,5m ofzo?), heb ik half bereik op mijn mobiel via 2,4GHz en soms valt het compleet weg (denk dat er dan geprobeerd wordt naar 5GHz te schakelen).
Mijn mobiel - uitvoering: Poco M4 Pro, 6GB ram, 128GB opslag Zwart - heeft netjes een IPv6 gekregen en ik heb nog geen issues ontdekt.

Ik heb twee SuperWifi 2.0 punten er bij.
De connectie wisselt tussen de Box v14 en een SuperWifi 2.0 punt, als ik echt snelheid wil, switch ik naar de 5GHz extra Wifi van de Box v14. Anders blijft de snelheid beperkt tot boven de 100Mbit i.p.v. boven de gigabit. Er zijn hier zo'n 40 wifi zenders van buren actief, vandaar de drukte op de 2,4Ghz.

Op de Box v14 kun je dus een Extra Wifi punt maken met een andere naam, zowel op 5GHz als 2,4Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
djwice schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:04:
[...]

Ik gebruik de KPN Box v14 en de standaard ONT van KPN. En heb 'slechts' 4Gbps niet 10.
En ik gebruik de kabel die bij de Box v14 zit voor de verbinding naar de ONT.

Als ik het goed begrepen heb kun je over een Cat 5a tot 33 meter nog goed signaal halen (van horen zeggen, en ik kan het verkeerd onthouden hebben).
Wel gebruik je normaal een afgeschermde en geaarde kabel. Waarom zou je dat niet doen?

Ik gebruik vanaf de Box v14 CAT 6a, de langste afstand die tot nu toe getest is, is 18 meter + patch kast + aansluiting in de muur. Die haalt zowel up als down 4Gbps.
Als je 4Gbps haalt hoef je het probleem iig niet in de kabels te zoeken. Er is geen 4Gbps standaard namelijk, alleen, 10/5/2.5/1Gbps en 100Mbps. 4Gbps is trouwens het snelste abonnement wat KPN beschikbaar heeft, dus als je die hebt is het logisch dat je op 4Gbps blijft steken.

[ Voor 7% gewijzigd door bjusterbaarlik op 17-02-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:19:
[...]

Als je 4Gbps haalt hoef je het probleem iig niet in de kabels te zoeken. Er is geen 4Gbps standaard namelijk, alleen, 10/5/2.5/1Gbps en 100Mbps.
Ik heb een 4Gbps verbinding naar internet, daar ligt de limiet ;)
Overigens zie ik dat niet als een probleem 8)
, vandaar de quotes om 'slechts'.

Er is ook (vroeger) 10Mbps en half en full duplex trouwens ;)

[ Voor 18% gewijzigd door djwice op 17-02-2024 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Ik zie hier dat men ook (veel) afwijkt van de KPN DNS servers icm pi holes. Maar die DNS diensten staan toch bijna allemaal in de US te zoemen (ikv privacy etc)?

Een unbound is me wat ingewikkeld maar ben ik dan niet beter af met de standaard DNS servers van mijn eigen provider?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• huubhuub
  • Laatst online: 20-09 16:06
JB schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:04:
Ik zie hier dat men ook (veel) afwijkt van de KPN DNS servers icm pi holes. Maar die DNS diensten staan toch bijna allemaal in de US te zoemen (ikv privacy etc)?

Een unbound is me wat ingewikkeld maar ben ik dan niet beter af met de standaard DNS servers van mijn eigen provider?
Unbound is niet meer ingewikkeld dan Pi-Hole installeren, sterker nog ik draai ze naast elkaar op hetzelde r-pi apparaatje.

Hier heb je een erg goede guide : https://www.wundertech.ne...i-hole-on-a-raspberry-pi/

Always bet on Huub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

JB schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:04:

Quad9 is een Zwitserse organisatie en de servers staan over de hele wereld: https://www.quad9.net/service/locations/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
huubhuub schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:47:
[...]

Unbound is niet meer ingewikkeld dan Pi-Hole installeren, sterker nog ik draai ze naast elkaar op hetzelde r-pi apparaatje.

Hier heb je een erg goede guide : https://www.wundertech.ne...i-hole-on-a-raspberry-pi/
Draait dat ook op een RPi Zero 2W en kan die dan via de USB van de KPN Box gevoed worden?
Is dat snel? Of beter een grotere RPi en kan die dan nog steeds gevoed worden via de USB van de KPN Box?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
djwice schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:26:
[...]

Draait dat ook op een RPi Zero 2W en kan die dan via de USB van de KPN Box gevoed worden?
Is dat snel? Of beter een grotere RPi en kan die dan nog steeds gevoed worden via de USB van de KPN Box?
In volgorde van je vragen: ja, ja, nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huubhuub
  • Laatst online: 20-09 16:06
djwice schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:26:
[...]

Ja dat kan op een RPi Zero 2W en via USB gevoed worden (mits je de minimale vermogenseisen haalt, ik weet niet wat die KPNbox aan vermogen aanbied). Het is echter niet super... een RPi 4 is toch wel aan te raden (met name als je updated of andere commando's draait om het zaakje te onderhouden).

[ Voor 4% gewijzigd door huubhuub op 18-02-2024 13:00 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
huubhuub schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:59:
[...]

Ja dat kan op een RPi Zero 2W en via USB gevoed worden (mits je de minimale vermogenseisen haalt, ik weet niet wat die KPNbox aan vermogen aanbied). Het is echter niet super... een RPi 4 is toch wel aan te raden (met name als je updated of andere commando's draait om het zaakje te onderhouden).
Een RPi4 trekt teveel stroom om gevoed te worden uit een USB connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Dj-sannieboy schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:47:
[...]

Quad9 is een Zwitserse organisatie en de servers staan over de hele wereld: https://www.quad9.net/service/locations/
En hier steevast de snelste

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
huubhuub schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:59:
[...]

De RPi Zero 2W is met zijn vier cores capabel genoeg voor dit soort lichte toepassingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
[begin rant]
Over kpn box:
Wat is die kpn box 12 toch een enorme **** bagger zooi. idd ze staan niet toe dat je eigen subnet aanpast, en het is ook zo enorm sloom.

Verder moet je inloggen op https://192.168.2.254 (https!) anders klopt je password zogenaamd niet, of als je de forwarded name used http://mijnmodem.kpn (waar die je naartoe stuurt als je naar http:192.168.2.254 gaat), dan krijg je bij save CORS errors. 8)7 Ik snap niet dat je dit aan je klanten uitlevert.

over kpn netwerk:
ze zijn 4x terug gekomen en het heeft 2 maanden (!) gekost om het te fixen.
[/end rant]

Maar als alles werkt gaat het best goed, 930mbps up/down en ping van 2/3 ms. Verder ook fijn dat je een usb dongle met LTE modem en sim krijgt in de tussen tijd (al werkt het niet op die %$%# kpn box als je nieuwe klant bent).

Ik heb maar een mikrotik ax3 besteld, die kpn v12 box moet er ASAP eruit, wat een onding.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
...

[ Voor 99% gewijzigd door Thombias op 18-02-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
xoror schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:02:
[begin rant]
Over kpn box:
Wat is die kpn box 12 toch een enorme **** bagger zooi. idd ze staan niet toe dat je eigen subnet aanpast, en het is ook zo enorm sloom.

Verder moet je inloggen op https://192.168.2.254 (https!) anders klopt je password zogenaamd niet, of als je de forwarded name used http://mijnmodem.kpn (waar die je naartoe stuurt als je naar http:192.168.2.254 gaat), dan krijg je bij save CORS errors. 8)7 Ik snap niet dat je dit aan je klanten uitlevert.

over kpn netwerk:
[/end rant]

Maar als alles werkt gaat het best goed, 930mbps up/down en ping van 2/3 ms. Verder ook fijn dat je een usb dongle met LTE modem en sim krijgt in de tussen tijd (al werkt het niet op die %$%# kpn box als je nieuwe klant bent).

Ik heb maar een mikrotik ax3 besteld, die kpn v12 box moet er ASAP eruit, wat een onding.
Vergeet niet dat voor heel veel mensen die het gebruiken om te kunnen internetten, die geen tweaker is het een prima CPE is. Het klopt dat eigen subnet aanpassen niet kan, maar dat maakt dat een CPE meteen bagger? De GUI heb ik nooit ervaren zoals jij het omschrijft maar om het meteen bagger te noemen… V12 is geen verplichting, je kan ook kiezen voor de Fritzbox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
xoror schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:02:
[begin rant]
Over kpn box:

over kpn netwerk:
[/end rant]

Als je alleen internet wilt kan je bijna elke router gebruiken, maar als je ook TV wilt dan raad ik een Fritzbox aan (heb zelf de 5530). Dan kan je ook TV configureren met 2 klikjes, en je hebt alle vrijheid om naar hartelust instellingen aan te passen. Ik heb er zelfs een SFP-module in waardoor ik mijn NTU niet meer nodig heb (scheelt weer een apparaat met stekker in de meterkast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:17
MarcoC schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:14:
[...]
Als je alleen internet wilt kan je bijna elke router gebruiken, maar als je ook TV wilt dan raad ik een Fritzbox aan (heb zelf de 5530). Dan kan je ook TV configureren met 2 klikjes, en je hebt alle vrijheid om naar hartelust instellingen aan te passen. Ik heb er zelfs een SFP-module in waardoor ik mijn NTU niet meer nodig heb (scheelt weer een apparaat met stekker in de meterkast).
Je hebt dan een stekker minder - maar of het qua stroomverbruik scheelt is nog de vraag. Immers, de onderdelen in de NTU die stroom nodig hebben zitten nu in de Fritzbox (samen met de SFP).

Los van het stroomverbruik: mij lijkt een Fritzbox met een WAN-kant op koper net wat handiger omdat zoiets makkelijker naar een andere plek in de woning verplaatst kan worden.

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Nu online
Airw0lf schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:40:
[...]

Je hebt dan een stekker minder - maar of het qua stroomverbruik scheelt is nog de vraag. Immers, de onderdelen in de NTU die stroom nodig hebben zitten nu in de Fritzbox (samen met de SFP).

Los van het stroomverbruik: mij lijkt een Fritzbox met een WAN-kant op koper net wat handiger omdat zoiets makkelijker naar een andere plek in de woning verplaatst kan worden.
Het stroomverbruik maakt me niet uit, het gaat mij puur om de fysieke ruimte van NTU en stekker in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 15:06
The Druid schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:51:
De utp poort van mijn XGS-PON ONT lijkt overleden. Kabels vervangen, modem gewisseld maar geen connectie.

XGS-PON ONT geef wel netjes power en connected lampje. Geen error lampje.

Als ik de XGS-PON ONT uit/aan doe en stroom
Er 60 sec afhaal dan krijg ik op mijn wan poort een paar keer knipperen (negotiating?) en daarna niks. Lampje op modem poort uit en in de interface poort not connected.

Kpn storing app geeft aan dat het euvel hier in huis moet zitten.

Iemand nog een slim idee alvorens ik een kpn monteur laat aanrukken?
En weer is de utp poort van mijn XGS-PON ONT overleden na een stroomstoring ;w dat is de tweede in twee jaar tijd. Terwijl alles netjes aangesloten is op een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging. Hopelijk is driemaal scheepsrecht. Dus mocht je internet niet meer werken na een stroomstoring controleer ook je ONT!

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
The Druid schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:03:
[...]

En weer is de utp poort van mijn XGS-PON ONT overleden na een stroomstoring ;w dat is de tweede in twee jaar tijd. Terwijl alles netjes aangesloten is op een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging. Hopelijk is driemaal scheepsrecht. Dus mocht je internet niet meer werken na een stroomstoring controleer ook je ONT!
Achterlijk Genexis spul. KPN moet er nog vele duizenden vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:28
[...]

Ik heb zo’n zelfde ONT en zet iedere avond/nacht voor het slapen gaan de hele stekkerdoos met de schakelaar uit. Nu doet ie al een jaar moeilijk. Bij inschakelen geen netwerksignaal op de utp.

Oplossing: gewoon dmv het powerknopje onder de ONT ff snel een stuk of 10x snel uit en inschakelen. Dan doet ie ‘t weer normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:24

Arjan A

Cenosillicafoob

vj_slof schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:50:
[...]

Ik heb zo’n zelfde ONT en zet iedere avond/nacht voor het slapen gaan de hele stekkerdoos met de schakelaar uit. Nu doet ie al een jaar moeilijk. Bij inschakelen geen netwerksignaal op de utp.

Oplossing: gewoon dmv het powerknopje onder de ONT ff snel een stuk of 10x snel uit en inschakelen. Dan doet ie ‘t weer normaal.
Dus iedere avond sta je 10x op dat knopje te drukken? Ik had dan allang KPN gebeld met de mededeling dat-ie stuk is.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Arjan A schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:14:
[...]

Dus iedere avond sta je 10x op dat knopje te drukken? Ik had dan allang KPN gebeld met de mededeling dat-ie stuk is.
Ja, in de ochtend. Is een kleine moeite. Ga er geen halve dag voor thuisblijven wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Nu online
vj_slof schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:25:
[...]

Ja, in de ochtend. Is een kleine moeite. Ga er geen halve dag voor thuisblijven wachten.
Wat een moeite haal je jezelf op de hals. Laat die ONT lekker aan staan :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:53
Is het mogelijk voor KPN medewerkers om handmatig nog zo'n Belonbeperkt Altijd bundel voor vaste telefonie bij een nieuw abonnement in te schakelen? Ik wil een bekende van mij overzetten van ex-XS naar KPN vanwege de verdwenen voordelen en de meerprijs, maar het hebben van zo'n belbundel voor landen buiten de EU is een harde eis. Bellen via Whatsapp en dergelijke is geen alternatief. Bij enkel een KPN vaste telefonie abonnement zonder internet is het wel mogelijk, maar daarvoor betaal je dan €58,50 per maand...

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:22
@timmie1 Waarom neem je/hij/zij geen VoIP provider(s)? Dan bel je voor een paar cent per minuut de hele wereld over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:53
jongetje schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:24:
@timmie1 Waarom neem je/hij/zij geen VoIP provider(s)? Dan bel je voor een paar cent per minuut de hele wereld over.
Omdat het een variëteit aan non-EU landen en een flink aantal internationale minuten per maand betreft. Met een gemiddelde minuutprijs van 5 eurocent kom ik dan op een maandbedrag van €72,00 aan belkosten exclusief abonnementsgeld, tegenover €18,50 voor abonnements- en bundelkosten voor Belvrij Altijd bij KPN. Tevens ondersteunt KPN in haar VoIP-netwerk nog enigszins faxverkeer, het is mij nooit gelukt om dat werkend te krijgen via Cheapconnect/Voipbuster-kloon.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
MarcoC schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:16:
[...]

Wat een moeite haal je jezelf op de hals. Laat die ONT lekker aan staan :P ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZtst_XBi8SVZAwHKhRzhAj1q1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xQ231QPbFQ6cW2S8TTR8UWq.jpg?f=fotoalbum_large

Zie dit is een Ziggo modem welke in de fik vloog. Je begrijpt dat na zo’n brand we er niet op zitten te wachten dat zoiets ‘s nachts gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Druid
vj_slof schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:25:
[...]

Dat is niet meer, denk dat ze het vervangen bij KPN ook zat waren. Je krijgt je nieuwe ONT nu keurig opgestuurd. Dus ik zou even bellen als ik jou was. Scheelt weer een lamme vinger iedere ochtend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
vj_slof schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:04:
[...]

[Afbeelding]

Zie dit is een Ziggo modem welke in de fik vloog. Je begrijpt dat na zo’n brand we er niet op zitten te wachten dat zoiets ‘s nachts gebeurt.
Sodeju, jullie hebben echt mega veel geluk gehad zo te zien. Dat had een stuk erger kunnen aflopen. Snap dat je na zo’n gebeurtenis extra voorzichtig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
The Druid schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:06:
[...]

Sodeju, jullie hebben echt mega veel geluk gehad zo te zien. Dat had een stuk erger kunnen aflopen. Snap dat je na zo’n gebeurtenis extra voorzichtig wordt.
De hele benedenverdieping was vernield. Alles in huis weg kunnen gooien ivm rookschade. Half jaar renovatie... Dus ja, ik zet het modem gewoon uit als we gaan slapen of uit huis zijn.

Voor de stroomkosten hoef ik het niet te doen. Kost € 0,04 per dag. Toch nog € 14,60 per jaar aan stroom als je 'm 24 uur aan laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Arjan A schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:14:
[...]

Gaat vanzelf een keer stuk. Volgens de Wet van Murphy net op een moment dat het niet uitkomt. Vervangen dat ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
[...]

Kan je je postcode huisnummer sturen in DM? Ik ben benieuwd welk hardware versie je hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:18
vj_slof schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:15:
[...]

De hele benedenverdieping was vernield. Alles in huis weg kunnen gooien ivm rookschade. Half jaar renovatie... Dus ja, ik zet het modem gewoon uit als we gaan slapen of uit huis zijn.

Voor de stroomkosten hoef ik het niet te doen. Kost € 0,04 per dag. Toch nog € 14,60 per jaar aan stroom als je 'm 24 uur aan laat staan.
Je zou kunnen overwegen om deze in je meterkast te hangen:

https://www.fireknockout.com/nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
austin_77 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:36:
[...]

Van een brandweerman begrepen: altijd een rookmelder in de meterkast, de ruimte waar de wasdroger staat en onder de trap naar de slaapkamer verdieping. En een gecombineerde met CO detector bij de CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
austin_77 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:36:
[...]

Is dit een poeder blusser? (ik lees: "neemt in 1x alle zuurstof weg").
Ooit een keer in een DC een incident mee gehad alle hardware in het data centrum en in alle ruimtes die via lucht kanalen verbonden waren in een keer geoxideerd. Harde schijven, etc. alles in een paar tellen onbruikbaar.

En als het alle zuurstof wegneemt, hoe zal dat met het leven in huis aflopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
djwice schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:01:
[...]

Ooit een keer in een DC een incident mee gehad alle hardware in het data centrum en in alle ruimtes die via lucht kanalen verbonden waren in een keer geoxideerd. Harde schijven, etc. alles in een paar tellen onbruikbaar.

Poeder blussers in een datacenter |:(

Nee. Heel onverstandig. Altijd gas gebruiken. Of mist, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze

Mr. Freeze

¡GO!

Dj-sannieboy schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:47:
[...]

Hier nog een optie, zelf heb ik deze nog niet getest;

https://www.dns0.eu/nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Mr. Freeze schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:46:
[...]

Hier nog een optie, zelf heb ik deze nog niet getest;

https://www.dns0.eu/nl
Pff.. latency (ping) van 15 ms.

Nope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:18
djwice schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:01:
[...]

De site voorziet in genoeg info lijkt me. Daarbij zoals hierboven al genoemd is het heel verstandig om een rookmelder in meterkast te plaatsen. Voor elektrabranden is een CO2 blusser het beste lees: geen schade door corrosie.
Vraag me wel af wat Ziggo van dat modem vond. Los daarvan, welk modem was het? sagemcom? Artis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
vj_slof schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:04:
[...]

[Afbeelding]

Als brandweerman heb ik ook wel eens een modem in brand gehad bij een gebruiker, deze was dan helemaal ingebouwd in de meterkast met rommel en plasticzakken eroverheen, geplaatst op de grond waar de grootste concentratie stof zich verzamelt. In dat geval veel te veel geïsoleerd geweest, en die rommel + stof eromheen die wil dan wel branden. Dat was overigens een ADSL modem toen, geen COAX modem. Als apparatuur gaatjes/ventilatie heeft in de behuizing dan is het respecteren van ventilatie wel een eis voor een brandveilige situatie.

Hoe zeker ben je dat dit een modem is geweest, geen humax? Links boven lijkt dan het RF gedeelte in de metalen kooi?

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 19-02-2024 17:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
ernstoud schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:12:
[...]

Van een brandweerman begrepen: altijd een rookmelder in de meterkast, de ruimte waar de wasdroger staat en onder de trap naan de slaapkamer verdieping. En een gecombineerde met CO detector bij de CV ketel.
Zo is het hier thuis ook ingericht ;-) plus nog 2 extra ivm de haard. 1 in de woonkamer en 1 in de slaapkamer van mijn kind waar het dubbelwandige rookkanaal doorheen loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
stormfly schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:17:
[...]

Als brandweerman heb ik ook wel eens een modem in brand gehad, maar deze was dan helemaal ingebouwd in de meterkast met rommel en plasticzakken eroverheen, op de grond waar de grootste concentratie stof zich verzamelt. In dat geval veel te veel geïsoleerd geweest, en die rommel eromheen die wil dan wel branden. Dat was overigens een ADSL modem toen, geen COAX modem. Als apparatuur gaatjes/ventilatie heeft in de behuizing dan is het respecteren van ventilatie wel een eis voor een brandveilige situatie.

Hoe zeker ben je dat dit een modem is geweest, geen humax? Links boven lijkt dan het RF gedeelte in de metalen kooi?
Deze stond in de woonkamer in een hoek op de grond waar ook de tv-aansluiting binnen kwam. Veel stof lag er niet vanwege allergie. Het was er eentje merk Compal (wit staand model) geloof ik, en deze had een ventilator. Vloer hout met daar een vloerbedekking van vinyl, daarnaast in de buurt stond een grote oude houten kast en daarnaast een zitzak Fatboy… Die vloer is gaan smeulen, kast gaan branden en fatboy is ook gaan smeulen (blijkbaar geimpregneerd) en niemand thuis dus dat heeft lekker de kans gehad om loos te gaan. Alles was afgesloten dus niet genoeg zuurstof om echt hard te branden in het begin. Brandalarm is een half uur lang afgegaan totdat 1 van de buren het lumineuze idee had om te klagen vanwege het irritante gepiep. Dan belt de verhuurder met de melding dat het brandalarm volgens de buurman afging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-09 15:40
ernstoud schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:52:
[...]

Pff.. latency (ping) van 15 ms.

Nope.
Wow ze hosten dit hemelsbreed 1 km van mijn huis en 40ms latency, wat slecht.

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 16:09
ernstoud schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:16:
[...]

Poeder blussers in een datacenter |:(

Nee. Heel onverstandig. Altijd gas gebruiken. Of mist, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Die Fireknockout is een aerosol. Soort “blusgranaat” met toegevoegd schuim vormend middel. Geeft water/schuim nevel en blubbert alles onder.

Filmpje erbij:
YouTube: Fire Knock Out demonstratie in Nederland

CO2 is leuk, mits de ruimte luchtdicht is. Ongeschikt dus als automatisch blusmiddel in de gemiddelde meterkast. (Ervan uitgaande dat de meterkast in 9 van de 10 gevallen in de hal zit zelfs levensgevaarlijk).
Pagina: 1 ... 151 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen