Tweakriez schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:48:
[...]
Nee, niet gedaan. Dat lijkt mij ook gen verschil te moeten maken. Ik heb exact dezelfde hardware nu in gebruik als voorheen.
Online las ik dit euvel ook op andere plekken en lees dan als reactie van KPN dat zolang wired wel de volledige snelheid geeft er. Iks aan de hand is wat hen betreft. Toch raar dat ik nu ruim de helft minder heb qua wifi snelheid. Op andere apparaten zoals mijn tablet is de snelheid nog lager (rond de 250 ipv 900)
@Tweakriez - wel bijzondere reactietijden - zowel bij KPN als bij Odido.
Bij Odido zie ik packet loss - geen hoge waarde - maar toch.
Zijn dit de testresultaten met een bekabelde verbinding (ik haal er dat niet uit)?
Zijn dit de testresultaten met een bekabelde verbinding (ik haal er dat niet uit)?
[ Voor 19% gewijzigd door Airw0lf op 29-12-2023 16:53 ]
makes it run like clockwork
Dit gaat om een draadloze verbindingAirw0lf schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:50:
@Tweakriez - wel bijzondere reactietijden - zowel bij KPN als bij Odido.
:strip_exif()/f/image/g12GgBGgn3SDYr3RJAnbwHm1.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedraad is prima.
Maar uk vraag me gewoon af hoe er ineens zo'n groot verschil in wireless kan zitten. Dowload snelheid is gehalveerd lijkt het. Dit met dezelfde hardware.
Met KPN moest de Asus middels PPOE ingesteld worden via de router terwijl met odido dit gewoon als automatisch ip moest en slechts als wijziging vid300 nodig had.
[ Voor 49% gewijzigd door Tweakriez op 29-12-2023 17:04 ]
Heb je bij de switch een herstart gedaan van je Asusopstelling?
Wat zijn de resultaten met een bekabelde verbinding?
Liefst zonder terug te gaan naar de EB?
Uiteraard, alles eerst terug gezet naar fabrieksinstellingen. Voor snelheden bedraad check post hierboven.Airw0lf schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:04:
[...]
Heb je bij de switch een herstart gedaan van je Asusopstelling?
Wat zijn de resultaten met een bekabelde verbinding?
Liefst zonder terug te gaan naar de EB?
Mmm - het lijkt erop dat je met de eerdere instellingen een betere kwaliteit wifi kanaal/kanalen had.Tweakriez schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:05:
[...]
Uiteraard, alles eerst terug gezet naar fabrieksinstellingen. Voor snelheden bedraad check post hierboven.
Heb je die instellingen ergens opgeschreven?
Of misschien een backup gemaakt van je Odido instellingen?
Zet alles eens terug - en dan alleen de PPPoE instelling aanpassen.
[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 29-12-2023 17:13 ]
Alles liep altijd op Auto qua wifi kanalen inclusief dfs en 160hz aan. Zelfde nu.Airw0lf schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:11:
[...]
Mmm - het lijkt erop dat je met de eerdere instellingen een betere kwaliteit wifi kanaal/kanalen had.
Heb je die instellingen ergens opgeschreven?
Of misschien een backup gemaakt van je Odido instellingen?
Je zou dan alles terug kunnen zetten. En dan alleen de PPPoE instelling aanpassen.
Ja - ok - maar dan nog...Tweakriez schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:14:
[...]
Alles liep altijd op Auto qua wifi kanalen inclusief dus en 160hz aan. Zelfde nu.
Bij iedere herstart maakt het ding keuzes voor kanalen.
Het lijkt erop dat er nu andere kanalen gebruikt zijn.
Waardoor het resultaat in snelheid minder is.
Maar de kwaliteit lijkt beter - lagere reaktie tijden en geen packet loss.
Dus of het onder de streep nou zoveel slechter is...
Maar hoe raar dan ook - dit lijkt me geen KPN probleem.
Jouw Asus doet waarschijnlijk geen hardware matige versnelling van PPPoE, wat natuurlijk wel ingebakken zit in de V12.Tweakriez schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:14:
[...]
Alles liep altijd op Auto qua wifi kanalen inclusief dfs en 160hz aan. Zelfde nu.
Oftewel je Asus processor icm met PPPoE is te zwak om zulke hoge wifi snelheden te halen.
Bij Odido heb je dit dus niet.
Gebruik v12 icm swp2 en je zult weer de 900mbit kunnen halen.
Edit; Of v12 icm je asus AP's en dan wifi uit op de v12.
Btw, als je draadloos verbonden bent met een bedraad AP ipv met je Asus router, haal je dan wel hogere download snelheden?
[ Voor 14% gewijzigd door sjaak88 op 29-12-2023 19:22 ]
Wat een bullshit praat je hier, de snelheid bekabeld is wel in orde(ook via PPPOE)sjaak88 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:16:
[...]
Jouw Asus doet waarschijnlijk geen hardware matige versnelling van PPPoE, wat natuurlijk wel ingebakken zit in de V12.
Oftewel je Asus processor icm met PPPoE is te zwak om zulke hoge wifi snelheden te halen.
Bij Odido heb je dit dus niet.
Gebruik v12 icm swp2 en je zult weer de 900mbit kunnen halen.
Edit; Of v12 icm je asus AP's en dan wifi uit op de v12.
Btw, als je draadloos verbonden bent met een bedraad AP ipv met je Asus router, haal je dan wel hogere download snelheden?
Wifi kost aardig wat processor kracht kan ik je vertellen, dat is geen bullshit. Ik heb hetzelfde ervaren met een Mikrotik HAP router.mad-dog schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:25:
[...]
Wat een bullshit praat je hier, de snelheid bekabeld is wel in orde(ook via PPPOE)
Asus processor moet nu de wifi en PPPoE tegelijk doen, wat bij bedraad niet zo is, vandaar ook de vraag of dit ook bij een bedraad AP is.
[ Voor 6% gewijzigd door sjaak88 op 29-12-2023 19:29 ]
Odido gebruikt zo te zien ook PPPOE dus dat zou ook geen verschil moeten maken.sjaak88 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:29:
[...]
Wifi kost aardig wat processor kracht kan ik je vertellen, dat is geen bullshit. Ik heb hetzelfde ervaren met een Mikrotik HAP router.
Asus processor moet nu de wifi en PPPoE tegelijk doen, wat bij bedraad niet zo is, vandaar ook de vraag of dit ook bij een bedraad AP is.
Als dat zo is dan wel ja.synoniem schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:42:
[...]
Odido gebruikt zo te zien ook PPPOE dus dat zou ook geen verschil moeten maken.
Anders kan hij kan nog een andere 5ghz kanalen proberen.
Tweakriez schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:57:
Maar uk vraag me gewoon af hoe er ineens zo'n groot verschil in wireless kan zitten. Dowload snelheid is gehalveerd lijkt het. Dit met dezelfde hardware.
Met KPN moest de Asus middels PPOE ingesteld worden via de router terwijl met odido dit gewoon als automatisch ip moest en slechts als wijziging vid300 nodig had.
Je kunt hiervoor een lijnmeting aanvragen en gewoon de storing meldensynoniem schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:09:
Ik heb nu steeds frequenter dat mijn verbinding wegvalt en na ongeveer 10 minuten weer terug komt. Als ik ga kijken naar de Genexis is het lampje van de glasvezelverbinding op dat moment ook echt uit. Meer mensen hier last van en iemand die weet of dit ook ergens in de systemen met oorzaak geregistreerd wordt? Ik heb tot voor kort nooit problemen met mijn verbinding gehad. Enige verandering die er is geweest dat ik mijn vaste telefonie beëindigd heb maar ik kan me niet voorstellen dat dat enige invloed kan hebben.
Nopesynoniem schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:42:
[...]
Inmiddels over van KPN Glasvezel naar Ziggo via coax.
Kan ik de XGS-PON (Nokia model) die bij mij aan de muur hangt, veilig ontdoen van stroom? Of kan ik deze het beste aangesloten laten? Waarom weet ik niet, maar wellicht heeft een van jullie een goede reden?
Kan ik de XGS-PON (Nokia model) die bij mij aan de muur hangt, veilig ontdoen van stroom? Of kan ik deze het beste aangesloten laten? Waarom weet ik niet, maar wellicht heeft een van jullie een goede reden?
Gewoon stroomloos maken, adapter wel bewaren. Scheelt ook (6 x 24 x 365) / 1000 x EUR 0,50 aan energiekosten.Ronzz schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:48:
Inmiddels over van KPN Glasvezel naar Ziggo via coax.
Nee, alleen Odido zakelijk (Tele2 zakelijk infra), consumentenlijnen zijn alleen Vlan met DHCP.synoniem schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:42:
[...]
Het is niet zozeer de WiFi maar de rekenkracht voor het geheel, met name routeren, NAT en inspectie (indien van toepassing). Daar komt inderdaad nog pppoe bij. De hap lite router is een zwakke prul voor het routeren van een dikke glasvezel pijp, die heeft een intens kreupele cpusjaak88 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:29:
[...]
Wifi kost aardig wat processor kracht kan ik je vertellen, dat is geen bullshit. Ik heb hetzelfde ervaren met een Mikrotik HAP router.
I reject your reality and substitute my own
Mocht je nog geen contact hebben opgenomen, ik kan evt voor je kijken. Graag dan even PM sturen met klantgegevenssynoniem schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:09:
Ik heb nu steeds frequenter dat mijn verbinding wegvalt en na ongeveer 10 minuten weer terug komt. Als ik ga kijken naar de Genexis is het lampje van de glasvezelverbinding op dat moment ook echt uit. Meer mensen hier last van en iemand die weet of dit ook ergens in de systemen met oorzaak geregistreerd wordt? Ik heb tot voor kort nooit problemen met mijn verbinding gehad. Enige verandering die er is geweest dat ik mijn vaste telefonie beëindigd heb maar ik kan me niet voorstellen dat dat enige invloed kan hebben.
Is het mogelijk om de kpn box te gebruiken en mijn Asus setup daar aan te koppelen. Dus dat de KPN box de PPPoE berekening doet maar ik voor de rest mijn Asus setup gewoon gebruik en ook deze benader voor alle instellingen middels Merlin zoals nu?sjaak88 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:29:
[...]
Dan zou ik volgens mij bridge mode moeten gebruiken toch? Ik begreep dat dit niet mogelijk is met de kpn box.
Iemand advies over hoe ik dit het beste aan moet pakken? Ik vind het zonde om speciaal dure kpn "super wifi" punten te kopen gezien ik goede hardware heb liggen middels de Asus apparaat (AX86U + 2x XD6)
Volgens mij kunnen die Asus-dingen in AP-modus gebruikt worden.Tweakriez schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:21:
[...]
Is het mogelijk om de kpn box te gebruiken en mijn Asus setup daar aan te koppelen. Dus dat de KPN box de PPPoE berekening doet maar ik voor de rest mijn Asus setup gewoon gebruik en ook deze benader voor alle instellingen middels Merlin zoals nu?
Dan zou ik volgens mij bridge mode moeten gebruiken toch? Ik begreep dat dit niet mogelijk is met de kpn box.
Iemand advies over hoe ik dit het beste aan moet pakken? Ik vind het zonde om speciaal dure kpn "super wifi" punten te kopen gezien ik goede hardware heb liggen middels de Asus apparaat (AX86U + 2x XD6)
Ik weet alleen niet precies wat er dan aan mesh-functies overblijft.
Misschien dat eens proberen - zeker als die dingen bekabeld zijn aangesloten.
Maar in AP-modus zijn de ethernet poorten een gewone switch en zit alles in hetzelfde LAN => na koppeling op een LAN-poort van de KPN-box zit alles in 192.168.2.0/24.
[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 30-12-2023 14:30 ]
Hmm okay, dat is dus wat ik niet wil gezien ik juist de functionaliteit van de Asus routers prefereer tov het gesloten systeem van KPN.Airw0lf schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:26:
[...]
Volgens mij kunnen die Asus-dingen in AP-modus gebruikt worden.
Ik weet alleen niet precies wat er dan aan functies overblijft.
Maar in AP-modus zijn de ethernet poorten een gewone switch en zit alles in hetzelfde LAN => na koppeling op een LAN-poort van de KPN-box zit alles in 192.168.2.0/24.
Over welke functies heb je het dan?Tweakriez schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:29:
[...]
Hmm okay, dat is dus wat ik niet wil gezien ik juist de functionaliteit van de Asus routers prefereer tov het gesloten systeem van KPN.
Dit kan ook wel zonder bridge maar is niet gewenst. Bij vele zou het geen problemen opleveren.Tweakriez schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:21:
[...]
Is het mogelijk om de kpn box te gebruiken en mijn Asus setup daar aan te koppelen. Dus dat de KPN box de PPPoE berekening doet maar ik voor de rest mijn Asus setup gewoon gebruik en ook deze benader voor alle instellingen middels Merlin zoals nu?
Neem anders dit of vele andere guides door; https://id.nl/huis-en-ent...r-achter-een-modem-router
De puriteinen onder de Tweakers vinden het 3x niks - maar hier werkt het al 10-plus jaar zo:Tweakriez schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:54:
[...]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Het volledige beheer middels de Asus/Merlin interface. Zaken als bijhouden van gebruik door kids, trend micro beveiliging, vpn tunnels, etc.
Je Asus router via de WAN-poort op de LAN-kant van Box12 op basis van DHCP-reservering.
Vervolgens geef je het IP adres van de Asus router op als DMZ-apparaat in Box12
En schakel je van Box12 alle wifi uit.
Op deze manier heb je het beste van twee werelden:
Het PPPoE deel wordt afgehandeld door Box12 en de rest gaat via het Asus stuk zoals je gewend was. Het zou zomaar kunnen dat je Asus wifi dan ook weer op volle snelheid is... ondanks de Trendmicro meuk...

Ja dubbel nat. Tuurlijk werkt het. Maar het is gewoon niet netjes.Airw0lf schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:43:
[...]
De puriteinen onder de Tweakers vinden het 3x niks - maar hier werkt het al 10-plus jaar zo:
Je Asus router via de WAN-poort op de LAN-kant van Box12 op basis van DHCP-reservering.
Vervolgens geef je het IP adres van de Asus router op als DMZ-apparaat in Box12
En schakel je van Box12 alle wifi uit.
Op deze manier heb je het beste van twee werelden:
Het PPPoE deel wordt afgehandeld door Box12 en de rest gaat via het Asus stuk zoals je gewend was. Het zou zomaar kunnen dat je Asus wifi dan ook weer op volle snelheid is... ondanks de Trendmicro meuk...![]()
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Net het hele riedeltje om zonder experia box het glas in gebruik te kunnen nemen. Kom ik er net achter dat telefonie niet gaat op die manier. Zucht. Niet goed gelezen.
Dan maar kijken wat de route is om de experiabox te gebruiken.
Wat me wel opvalt is dat dat tv plus kastje niet snel is met zappen. Daar ga ik nog klachten over krijgen van mijn vrouw.
Wat me wel opvalt is dat dat tv plus kastje niet snel is met zappen. Daar ga ik nog klachten over krijgen van mijn vrouw.
Ok - hoezo "niet netjes"?Tylen schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:51:
[...]
Ja dubbel nat. Tuurlijk werkt het. Maar het is gewoon niet netjes.
Omdat je 2x nat doet.. dat is gewoon niet netjes.
Klinkt als iets arbitrairs...Tylen schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:28:
[...]
Omdat je 2x nat doet.. dat is gewoon niet netjes.
Het is gewoon niet netjes.
Zie het als de voordeur van je huis. Maar dan twee direct achter elkaar. Ja het werkt, maar waarom zou je het willen…
Tsja, niet elke router kan goed omgaan met PPPoE en dan is er niet veel keus helaasTylen schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:51:
[...]
Ja dubbel nat. Tuurlijk werkt het. Maar het is gewoon niet netjes.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Niet Makkelijk werkend krijgen is niet dat het niet kanRaven schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:56:
[...]
Tsja, niet elke router kan goed omgaan met PPPoE en dan is er niet veel keus helaasHet blijft vaag dat dubbel NAT gewoon makkelijker werkend te krijgen is dan PPPoE onder Debian.
Noem me paranoia - maar security?Tylen schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:51:
[...]
Het is gewoon niet netjes.
Zie het als de voordeur van je huis. Maar dan twee direct achter elkaar. Ja het werkt, maar waarom zou je het willen…
Twee keer zoveel moeite moeten doen om ergens binnen te komen?
Das in ieder geval zoals ik het gebruik.
Ik heb die Box12 ook niet met een DMZ ingesteld => incoming wordt alles geblocked.
En dat wat wel is toegestaan loopt via expliciete poort-forwarding rules naar een (van de twee) firewall.
Koop een ATA voor een paar tientjes en daar kan je de KPN SiP gegevens in zetten. Ben je alsnog klaar zonder Experiabox.Arunia schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:00:
Net het hele riedeltje om zonder experia box het glas in gebruik te kunnen nemen. Kom ik er net achter dat telefonie niet gaat op die manier. Zucht. Niet goed gelezen.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Dan ga ik daar eens naar kijken. Had al iets van VoIP telefoons gezien, maar dat is ook weer zonde.Barre73 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:19:
[...]
Koop een ATA voor een paar tientjes en daar kan je de KPN SiP gegevens in zetten. Ben je alsnog klaar zonder Experiabox.
Eens kijken hoe het werkt.
Of kijken of het kpn modem erachter kan hangen, maar dat zal niet of niet makkelijk zijn
[ Voor 14% gewijzigd door Arunia op 30-12-2023 21:33 ]
Je kunt ook een Fritzbox in huis halen. Die doen vaste telefonie, zelfs via andere (goedkopere) online providers. En zijn een gigantische stap beter dan die box van KPN. Ik heb een 4060 direct aan de NT hangen, maar er zijn ook glasvezelversies die direct op je glas kunnen zonder NT als je dat aandurft.Arunia schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:47:
[...]
Dan ga ik daar eens naar kijken. Had al iets van VoIP telefoons gezien, maar dat is ook weer zonde.
Of kijken of het kpn modem erachter kan hangen, maar dat zal niet of niet makkelijk zijn
Ik heb zelf een usg 3p en de rest ook Unifi. Daar zou ik bij willen blijven zeg maar.xFeverr schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:16:
[...]
Je kunt ook een Fritzbox in huis halen. Die doen vaste telefonie, zelfs via andere (goedkopere) online providers. En zijn een gigantische stap beter dan die box van KPN. Ik heb een 4060 direct aan de NT hangen, maar er zijn ook glasvezelversies die direct op je glas kunnen zonder NT als je dat aandurft.
Dan zal het een ATA worden. Alleen nog onderzoeken hoe dat werkt.
Net de ht801 bestelt. Krijg hem dinsdag binnen. Dat zou vrij simpel de oplossing moeten zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Arunia op 31-12-2023 00:35 ]
Ik heb inmiddels ook getest met de KPN box 12 ipv de Asus router. Ook nu haal ik met wifi6ax rond de 500 download en tegen de 900 aan upload. Download dus ruim de helft minder als ik bij Odido had wireless.
Volgens mij zit er in die Asus setup iets van een wifi scan - misschien eens kijken hoe het zit met het gebruik van SSID's en kanalen?Tweakriez schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:00:
Ik heb inmiddels ook getest met de KPN box 12 ipv de Asus router. Ook nu haal ik met wifi6ax rond de 500 download en tegen de 900 aan upload. Download dus ruim de helft minder als ik bij Odido had wireless.
Waarom is PPPoE niet makkelijk werkend te krijgen onder Debian?Raven schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:56:
[...]
Tsja, niet elke router kan goed omgaan met PPPoE en dan is er niet veel keus helaasHet blijft vaag dat dubbel NAT gewoon makkelijker werkend te krijgen is dan PPPoE onder Debian.
Je MTU instellingen zijn iig correct.
MTU op fysieke interface: 1512
MTU op vlan interface: 1508
MTU op pppoe interface: 1500
Verder zorgen dat snelheid 1000M is, auto negotation uit. User/pass boeit niet maar internet/internet is wat ik gebruik.
edit: heb 't effe snel getest op een kali linux installatie (Debian-based) en daar werkt PPPoE verbinding opzetten prima:
/f/image/J39XN6JBYfMa01Vo46N2PtSz.png?f=fotoalbum_large)
Het kan uiteraard allemaal via config files (ik gebruik tegenwoordig graag netplan), maar de interfaces heb ik even snel via NetworkManager geconfigureerd, alleen PPPoE gedeelte met
code:
.1
| pppoeconf eth0.6 |
/etc/ppp/providers/dsl-provider:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| ifname wan noipdefault +ipv6 ipv6cp-use-ipaddr defaultroute noauth persist mtu 1500 mru 1500 password "internet" plugin rp-pppoe.so eth0.6 user "internet" usepeerdns default-asyncmap noaccomp |
/etc/ppp/pap-secrets en /etc/ppp/chap-secrets:
code:
1
| "internet" * "internet" |
IPv4/IPv6 settings op disabled voor zowel fysieke nic als VLAN nic.
:fill(white):strip_exif()/f/image/i6z5Uq6L37XmbzykvhUEI9Vs.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/nYbYR3FrqwRlRjpTLQkpO5NE.png?f=user_large)
Waar loop je tegenaan?
[ Voor 74% gewijzigd door weebl15 op 31-12-2023 03:57 ]
Als jij mij kan vertellen wat de "modem hangup" message triggeredTylen schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:07:
[...]
Niet Makkelijk werkend krijgen is niet dat het niet kan. Hoppa aan het werk jij 😂😂
"modem hangup" na toewijzen IPv4-adres + DNS, geen foutmelding om op te Googlen. De handshake lijkt goed te gaan, daarna even stilte en dan ineens verbinding weg, elke keer weer na een halve minuut. EB eraan, geen verbindingsproblemen, het zit hem dus in Debian lijkt het.weebl15 schreef op zondag 31 december 2023 @ 02:19:
[...]
Waarom is PPPoE niet makkelijk werkend te krijgen onder Debian?
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
| Nov 07 13:08:49 hellmouth-v3 pppd[759]: Plugin rp-pppoe.so loaded. Nov 07 13:08:49 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: Plugin rp-pppoe.so loaded. Nov 07 13:08:49 hellmouth-v3 pppd[759]: Plugin /usr/lib/pppd/2.4.9/nm-pppd-plugin.so loaded. Nov 07 13:08:49 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: Plugin /usr/lib/pppd/2.4.9/nm-pppd-plugin.so loaded. Nov 07 13:08:49 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: initializing Nov 07 13:08:49 hellmouth-v3 pppd[759]: pppd 2.4.9 started by root, uid 0 Nov 07 13:08:49 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: status 3 / phase 'serial connection' Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: PPP session is 4808 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: PPP session is 4808 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: Connected to 60:7e:cd:57:77:4a via interface wan6 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: Connected to 60:7e:cd:57:77:4a via interface wan6 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: Using interface ppp0 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: Using interface ppp0 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: Connect: ppp0 <--> wan6 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: status 5 / phase 'establish' Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: Connect: ppp0 <--> wan6 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: status 6 / phase 'authenticate' Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: passwd-hook, requesting credentials... Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: got credentials from NetworkManager Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: Remote message: Authentication success,Welcome! Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: Remote message: Authentication success,Welcome! Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: PAP authentication succeeded Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: peer from calling number 60:7E:CD:57:77:4A authorized Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: status 8 / phase 'network' Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: PAP authentication succeeded Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: peer from calling number 60:7E:CD:57:77:4A authorized Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: local LL address fe80::7c7c:0c9a:fef9:9513 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: local LL address fe80::7c7c:0c9a:fef9:9513 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: remote LL address fe80::627e:cdff:fe57:774a Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: status 9 / phase 'running' Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: remote LL address fe80::627e:cdff:fe57:774a Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: interface name changed from 'ppp0' to 'wan6-ppp' Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: ip6-up event Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: sending IPv6 config to NetworkManager... Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: local IP address 81.*.*.* Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: local IP address 81.*.*.* Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: remote IP address 195.190.228.60 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: primary DNS address 195.121.1.34 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: secondary DNS address 195.121.1.66 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: ip-up event Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: remote IP address 195.190.228.60 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: sending IPv4 config to NetworkManager... Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: primary DNS address 195.121.1.34 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: secondary DNS address 195.121.1.66 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 exim[1049]: 2023-11-07 13:08:54 Start queue run: pid=1049 -qqf Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 exim[1049]: 2023-11-07 13:08:54 Cannot open main log file "/var/log/exim4/mainlog": Permission denied: euid=0 egid=113 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 exim[1049]: exim: could not open panic log - aborting: see message(s) above Nov 07 13:09:23 hellmouth-v3 NetworkManager[625]: <warn> [1699358963.7402] device (wan6): Activation: failed for connection 'wan6' Nov 07 13:09:23 hellmouth-v3 pppd[759]: Modem hangup Nov 07 13:09:23 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: Modem hangup Nov 07 13:09:23 hellmouth-v3 pppd[759]: Connect time 0.5 minutes. Nov 07 13:09:23 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: Connect time 0.5 minutes. Nov 07 13:09:23 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: Sent 2964 bytes, received 120 bytes. Nov 07 13:09:23 hellmouth-v3 pppd[759]: Sent 2964 bytes, received 120 bytes. Nov 07 13:09:23 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: status 8 / phase 'network' Nov 07 13:09:23 hellmouth-v3 pppd[759]: cif6addr: ioctl(SIOCDIFADDR): No such address Nov 07 13:09:23 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: cif6addr: ioctl(SIOCDIFADDR): No such address Nov 07 13:09:23 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: status 5 / phase 'establish' |
(De exim-meldingen zijn opgelost, maar daar stond geen error in de logs)
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Je mag me ook wel DM-en. Ik heb er boven eentje liggen die ik al een paar jaar niet heb gebruikt.Arunia schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:47:
[...]
Dan ga ik daar eens naar kijken. Had al iets van VoIP telefoons gezien, maar dat is ook weer zonde.
Werking is vrij simpel. Aansluiten met UTP op een poort van je router (dus een internetaansluiting geven). Inloggen via je laptop/desktop op de ATA en de gegevens instellen.
En dan de telefoon of je interne telefoonhuisnetwerk aansluiten op uitgaande poort 1 van de ATA. Klaar...
Hier de technische handleiding van KPN voor een VOIP apparaat (of dat nou een ATA, een eigen router of een VOIP telefoon is):
Snelheid via wifi ligt echt niet aan KPN of Odido. Wifi is gewoon onderhevig aan diverse factoren die de kwaliteit en snelheid beïnvloeden.Tweakriez schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:00:
Zolang je via ethernet de juiste snelheid meet ligt het probleem echt bij wifi.
[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 31-12-2023 12:48 ]
Klinkt alsof je access points eerst op 5GHz met 160MHz kanaalbreedte verbonden waren en nu met kanaalbreedte 80MHz. Er is niks mis met met je wifisnelheid, het is eerder wonderbaarlijk dat je voorheen hoger scoorde. Hoe dan ook heeft je lokale infrastructuur niks met de snelheid van de telecomprovider te maken.Tweakriez schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:00:
[ Voor 4% gewijzigd door MarcoC op 31-12-2023 13:17 ]
Heb je wel verschillende servers getest met de speedtest.net app?Tweakriez schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:00:
Als je bekabeld wel de volle snelheid haalt, dan ligt het niet aan KPN, maar aan je instellingen. Ik heb een ASUS AX88U rechtstreeks (AON) aangesloten en haal zowel bekabeld als via wifi de volle snelheid. In het begin had ik ook wat problemen met de wifi, maar ander kanaal doet wonderen.
In [KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken kun je de handleiding en scripts vinden die je nodig hebt om alles goed te laten werken. Misschien kun je hier wat mee?
Dit heb ik geprobeerd maar met winscp loop ik tegen problemen aan. Ik krijg continue een foutmelding en het lukt me niet om hiermee in te loggen op mijn router. Wordt dit soms niet meer ondersteund door de huidige versie van Merlin?Glassertje schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:19:
[...]
Heb je wel verschillende servers getest met de speedtest.net app?
Als je bekabeld wel de volle snelheid haalt, dan ligt het niet aan KPN, maar aan je instellingen. Ik heb een ASUS AX88U rechtstreeks (AON) aangesloten en haal zowel bekabeld als via wifi de volle snelheid. In het begin had ik ook wat problemen met de wifi, maar ander kanaal doet wonderen.
In [KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken kun je de handleiding en scripts vinden die je nodig hebt om alles goed te laten werken. Misschien kun je hier wat mee?
Ik kwam er daarnaast achter dat wanneer ik Odido ipv KPN als testserver gebruik ik wel weer de oude snelheden ervaar. Het zit hem dus waarschijnlijk in de afstand.
:strip_exif()/f/image/yejbqCQUAfZNQpdwLGjsoelG.jpg?f=fotoalbum_large)
Staan je MTU settings goed? Dat zou het mogelijk kunnen verklarenRaven schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:36:
[...]
Als jij mij kan vertellen wat de "modem hangup" message triggered, aan KPN's kant kan het logboek niet meer aangeven dan session of carrier dropped.
[...]
"modem hangup" na toewijzen IPv4-adres + DNS, geen foutmelding om op te Googlen. De handshake lijkt goed te gaan, daarna even stilte en dan ineens verbinding weg, elke keer weer na een halve minuut. EB eraan, geen verbindingsproblemen, het zit hem dus in Debian lijkt het.
Bash:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 Nov 07 13:08:49 hellmouth-v3 pppd[759]: Plugin rp-pppoe.so loaded. Nov 07 13:08:49 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: Plugin rp-pppoe.so loaded. Nov 07 13:08:49 hellmouth-v3 pppd[759]: Plugin /usr/lib/pppd/2.4.9/nm-pppd-plugin.so loaded. Nov 07 13:08:49 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: Plugin /usr/lib/pppd/2.4.9/nm-pppd-plugin.so loaded. Nov 07 13:08:49 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: initializing Nov 07 13:08:49 hellmouth-v3 pppd[759]: pppd 2.4.9 started by root, uid 0 Nov 07 13:08:49 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: status 3 / phase 'serial connection' Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: PPP session is 4808 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: PPP session is 4808 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: Connected to 60:7e:cd:57:77:4a via interface wan6 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: Connected to 60:7e:cd:57:77:4a via interface wan6 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: Using interface ppp0 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: Using interface ppp0 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: Connect: ppp0 <--> wan6 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: status 5 / phase 'establish' Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: Connect: ppp0 <--> wan6 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: status 6 / phase 'authenticate' Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: passwd-hook, requesting credentials... Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: got credentials from NetworkManager Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: Remote message: Authentication success,Welcome! Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: Remote message: Authentication success,Welcome! Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: PAP authentication succeeded Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: peer from calling number 60:7E:CD:57:77:4A authorized Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: status 8 / phase 'network' Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: PAP authentication succeeded Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: peer from calling number 60:7E:CD:57:77:4A authorized Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: local LL address fe80::7c7c:0c9a:fef9:9513 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: local LL address fe80::7c7c:0c9a:fef9:9513 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: remote LL address fe80::627e:cdff:fe57:774a Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: status 9 / phase 'running' Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: remote LL address fe80::627e:cdff:fe57:774a Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: interface name changed from 'ppp0' to 'wan6-ppp' Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: ip6-up event Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: sending IPv6 config to NetworkManager... Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: local IP address 81.*.*.* Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: local IP address 81.*.*.* Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: remote IP address 195.190.228.60 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: primary DNS address 195.121.1.34 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: secondary DNS address 195.121.1.66 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: ip-up event Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: remote IP address 195.190.228.60 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: sending IPv4 config to NetworkManager... Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: primary DNS address 195.121.1.34 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 pppd[759]: secondary DNS address 195.121.1.66 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 exim[1049]: 2023-11-07 13:08:54 Start queue run: pid=1049 -qqf Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 exim[1049]: 2023-11-07 13:08:54 Cannot open main log file "/var/log/exim4/mainlog": Permission denied: euid=0 egid=113 Nov 07 13:08:54 hellmouth-v3 exim[1049]: exim: could not open panic log - aborting: see message(s) above Nov 07 13:09:23 hellmouth-v3 NetworkManager[625]: <warn> [1699358963.7402] device (wan6): Activation: failed for connection 'wan6' Nov 07 13:09:23 hellmouth-v3 pppd[759]: Modem hangup Nov 07 13:09:23 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: Modem hangup Nov 07 13:09:23 hellmouth-v3 pppd[759]: Connect time 0.5 minutes. Nov 07 13:09:23 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: Connect time 0.5 minutes. Nov 07 13:09:23 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: Sent 2964 bytes, received 120 bytes. Nov 07 13:09:23 hellmouth-v3 pppd[759]: Sent 2964 bytes, received 120 bytes. Nov 07 13:09:23 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: status 8 / phase 'network' Nov 07 13:09:23 hellmouth-v3 pppd[759]: cif6addr: ioctl(SIOCDIFADDR): No such address Nov 07 13:09:23 hellmouth-v3 NetworkManager[759]: cif6addr: ioctl(SIOCDIFADDR): No such address Nov 07 13:09:23 hellmouth-v3 pppd[759]: nm-ppp-plugin: status 5 / phase 'establish'
(De exim-meldingen zijn opgelost, maar daar stond geen error in de logs)
The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS
Kan je de output van ifconfig eens posten? Desnoods alleenRaven schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:36:
[...]
Als jij mij kan vertellen wat de "modem hangup" message triggered, aan KPN's kant kan het logboek niet meer aangeven dan session of carrier dropped.
[...]
"modem hangup" na toewijzen IPv4-adres + DNS, geen foutmelding om op te Googlen. De handshake lijkt goed te gaan, daarna even stilte en dan ineens verbinding weg, elke keer weer na een halve minuut. EB eraan, geen verbindingsproblemen, het zit hem dus in Debian lijkt het.
code:
1
| ifconfig | grep mtu |
Tevens interessant om de output van
code:
1
| ethtool <fysieke nic> |
te zien.
Daarnaast is het handig om de inhoud van je config files te zien, aan de hand daarvan zou ik het kunnen proberen reproduceren.
Bij gebruiken nmcli om PPPoE-interface aan te maken mtu 1500 in het commando opgegeven, dus dat zou goed moeten zijn.Charlie_Root schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:46:
[...]
Staan je MTU settings goed? Dat zou het mogelijk kunnen verklaren
Command not found, kan mij niet eens herinneren wanneer ik ifconfig voor het laatst heb gebruikt. De output van ip a en dan specifiek de fysieke WAN-interface geeft ditweebl15 schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:59:
[...]
Kan je de output van ifconfig eens posten? Desnoods alleen
code:
1 ifconfig | grep mtu
Bash:
1
2
3
4
| enp2s0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc mq state UP group default qlen 1000 link/ether 80:ee:73:f4:48:c0 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff inet 192.168.2.5/24 brd 192.168.2.255 scope global noprefixroute enp2s0 valid_lft forever preferred_lft forever |
Dit is dus in dual NAT opstelling.
weebl15 schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:59:
Tevens interessant om de output van
code:
1 ethtool <fysieke nic>
te zien.
Bash:
i211 mocht dat interessant zijn.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| sudo ethtool enp2s0 Settings for enp2s0: Supported ports: [ TP ] Supported link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full 100baseT/Half 100baseT/Full 1000baseT/Full Supported pause frame use: Symmetric Supports auto-negotiation: Yes Supported FEC modes: Not reported Advertised link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full 100baseT/Half 100baseT/Full 1000baseT/Full Advertised pause frame use: Symmetric Advertised auto-negotiation: Yes Advertised FEC modes: Not reported Speed: 1000Mb/s Duplex: Full Auto-negotiation: on Port: Twisted Pair PHYAD: 1 Transceiver: internal MDI-X: off (auto) Supports Wake-on: pumbg Wake-on: g Current message level: 0x00000007 (7) drv probe link Link detected: yes |
Dat wordt in dit geval output van nmcli con show wan6-ppp:weebl15 schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:59:
Daarnaast is het handig om de inhoud van je config files te zien, aan de hand daarvan zou ik het kunnen proberen reproduceren.
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
| connection.id: wan6-ppp connection.uuid: fb7eb2a6-e6e0-40dd-a026-c3b72d006297 connection.stable-id: -- connection.type: pppoe connection.interface-name: wan6-ppp connection.autoconnect: yes connection.autoconnect-priority: 0 connection.autoconnect-retries: -1 (default) connection.multi-connect: 0 (default) connection.auth-retries: -1 connection.timestamp: 0 connection.read-only: no connection.permissions: -- connection.zone: -- connection.master: -- connection.slave-type: -- connection.autoconnect-slaves: -1 (default) connection.secondaries: -- connection.gateway-ping-timeout: 0 connection.metered: unknown connection.lldp: default connection.mdns: -1 (default) connection.llmnr: -1 (default) connection.dns-over-tls: -1 (default) connection.mptcp-flags: 0x0 (default) connection.wait-device-timeout: -1 connection.wait-activation-delay: -1 802-3-ethernet.port: -- 802-3-ethernet.speed: 0 802-3-ethernet.duplex: -- 802-3-ethernet.auto-negotiate: no 802-3-ethernet.mac-address: -- 802-3-ethernet.cloned-mac-address: -- 802-3-ethernet.generate-mac-address-mask:-- 802-3-ethernet.mac-address-blacklist: -- 802-3-ethernet.mtu: 1500 802-3-ethernet.s390-subchannels: -- 802-3-ethernet.s390-nettype: -- 802-3-ethernet.s390-options: -- 802-3-ethernet.wake-on-lan: default 802-3-ethernet.wake-on-lan-password: -- 802-3-ethernet.accept-all-mac-addresses:-1 (default) ipv4.method: auto ipv4.dns: -- ipv4.dns-search: -- ipv4.dns-options: -- ipv4.dns-priority: 0 ipv4.addresses: -- ipv4.gateway: -- ipv4.routes: -- ipv4.route-metric: -1 ipv4.route-table: 0 (unspec) ipv4.routing-rules: -- ipv4.replace-local-rule: -1 (default) ipv4.ignore-auto-routes: no ipv4.ignore-auto-dns: no ipv4.dhcp-client-id: -- ipv4.dhcp-iaid: -- ipv4.dhcp-timeout: 0 (default) ipv4.dhcp-send-hostname: yes ipv4.dhcp-hostname: -- ipv4.dhcp-fqdn: -- ipv4.dhcp-hostname-flags: 0x0 (none) ipv4.never-default: no ipv4.may-fail: yes ipv4.required-timeout: -1 (default) ipv4.dad-timeout: -1 (default) ipv4.dhcp-vendor-class-identifier: -- ipv4.link-local: 0 (default) ipv4.dhcp-reject-servers: -- ipv4.auto-route-ext-gw: -1 (default) ipv6.method: auto ipv6.dns: -- ipv6.dns-search: -- ipv6.dns-options: -- ipv6.dns-priority: 0 ipv6.addresses: -- ipv6.gateway: -- ipv6.routes: -- ipv6.route-metric: -1 ipv6.route-table: 0 (unspec) ipv6.routing-rules: -- ipv6.replace-local-rule: -1 (default) ipv6.ignore-auto-routes: no ipv6.ignore-auto-dns: no ipv6.never-default: no ipv6.may-fail: yes ipv6.required-timeout: -1 (default) ipv6.ip6-privacy: -1 (unknown) ipv6.addr-gen-mode: default ipv6.ra-timeout: 0 (default) ipv6.mtu: auto ipv6.dhcp-duid: -- ipv6.dhcp-iaid: -- ipv6.dhcp-timeout: 0 (default) ipv6.dhcp-send-hostname: yes ipv6.dhcp-hostname: -- ipv6.dhcp-hostname-flags: 0x0 (none) ipv6.auto-route-ext-gw: -1 (default) ipv6.token: -- pppoe.parent: wan6 pppoe.service: -- pppoe.username: internet pppoe.password: <hidden> pppoe.password-flags: 0 (none) proxy.method: none proxy.browser-only: no proxy.pac-url: -- proxy.pac-script: -- GENERAL.NAME: wan6-ppp GENERAL.UUID: fb7eb2a6-e6e0-40dd-a026-c3b72d006297 GENERAL.DEVICES: wan6-ppp GENERAL.IP-IFACE: -- GENERAL.STATE: activating GENERAL.DEFAULT: no GENERAL.DEFAULT6: no GENERAL.SPEC-OBJECT: -- GENERAL.VPN: no GENERAL.DBUS-PATH: /org/freedesktop/NetworkManager/ActiveConnection/2791 GENERAL.CON-PATH: /org/freedesktop/NetworkManager/Settings/16 GENERAL.ZONE: -- GENERAL.MASTER-PATH: -- |
Oscar Wilde
Je kunt ifconfig op je systeem krijgen door het pakket net-tools te installeren. Daarnaast is de output alleen interessant als je probeert de PPP verbinding op te zettenRaven schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:22:
[...]
Bij gebruiken nmcli om PPPoE-interface aan te maken mtu 1500 in het commando opgegeven, dus dat zou goed moeten zijn.
[...]
Command not found, kan mij niet eens herinneren wanneer ik ifconfig voor het laatst heb gebruikt. De output van ip a en dan specifiek de fysieke WAN-interface geeft dit
Bash:
1 2 3 4 enp2s0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc mq state UP group default qlen 1000 link/ether 80:ee:73:f4:48:c0 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff inet 192.168.2.5/24 brd 192.168.2.255 scope global noprefixroute enp2s0 valid_lft forever preferred_lft forever
Dit is dus in dual NAT opstelling.
[...]
Bash:i211 mocht dat interessant zijn.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 sudo ethtool enp2s0 Settings for enp2s0: Supported ports: [ TP ] Supported link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full 100baseT/Half 100baseT/Full 1000baseT/Full Supported pause frame use: Symmetric Supports auto-negotiation: Yes Supported FEC modes: Not reported Advertised link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full 100baseT/Half 100baseT/Full 1000baseT/Full Advertised pause frame use: Symmetric Advertised auto-negotiation: Yes Advertised FEC modes: Not reported Speed: 1000Mb/s Duplex: Full Auto-negotiation: on Port: Twisted Pair PHYAD: 1 Transceiver: internal MDI-X: off (auto) Supports Wake-on: pumbg Wake-on: g Current message level: 0x00000007 (7) drv probe link Link detected: yes
[...]
Je zou dan namelijk drie verschillende MTU's moeten zien. 1512 op enp2s0, 1508 op wan6, 1500 op wan6-ppp.
Daarnaast dus het liefst ook auto-negotation uitzetten en gewoon 1000M Full-duplex kiezen. Minder relevant met NT, maar als je direct op glas zit d.m.v. bijv een SFP module is dit een must.
[ Voor 4% gewijzigd door weebl15 op 31-12-2023 18:49 ]
Gezien de aanwezigheid van ip en nmcli is ifconfig/net-tools overbodig, beide geven ook mtu in de outputweebl15 schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:48:
[...]
Je kunt ifconfig op je systeem krijgen door het pakket net-tools te installeren.
Overigens, ifconfig was (i.i.g. bij Debian) in 2020 al deprecated vanwege bestaan van ip
Ah jaweebl15 schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:48:
Daarnaast is de output alleen interessant als je probeert de PPP verbinding op te zetten.
Je zou dan namelijk drie verschillende MTU's moeten zien. 1512 op enp2s0, 1508 op wan6, 1500 op wan6-ppp.

Genoteerd, al is rechtstreeks op; fiber een beetje lastig, de Shuttle-pc heeft geen SFP en ook geen PCIe slot om er een SFP-kaartje in te stoppen. De ONT blijft dus in gebruik.weebl15 schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:48:
Daarnaast dus het liefst ook auto-negotation uitzetten en gewoon 1000M Full-duplex kiezen. Minder relevant met NT, maar als je direct op glas zit d.m.v. bijv een SFP module is dit een must.
Oscar Wilde
ONT ertussen is prima en meestal gaat auto-negotiation dan ook wel goed hoor, maar ik zet em altijd op handmatig 1000M full duplex voor de zekerheid.
had een vrolijk gestemde jonge dame aan de telefoon die mij 1Gbit en tv kon aanbieden voor 12x35 euro, was alleen vandaag mogelijk zei ze ( 1 jarig contract )
nou dat vinden wij niet voor 1 jaar, volgend jaar kijken we wel weer verder, een overstap naar ziggo is zo weer aangevraagd
nou dat vinden wij niet voor 1 jaar, volgend jaar kijken we wel weer verder, een overstap naar ziggo is zo weer aangevraagd
[ Voor 26% gewijzigd door joey82 op 31-12-2023 20:21 ]
NAT is geen security maatregel. Het levert ook geen enkele security service.Airw0lf schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:13:
[...]
Noem me paranoia - maar security?
Twee keer zoveel moeite moeten doen om ergens binnen te komen?
Das in ieder geval zoals ik het gebruik.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Klopt en klopt niet. Ik herinner me nog ADSL USB modems die het pub ip direct op je Windows XP machine doorgaven. Dan is NAT heel wat veiliger. Dus "geen enkele" klopt gewoon niet.Bor schreef op zondag 31 december 2023 @ 20:36:
[...]
NAT is geen security maatregel. Het levert ook geen enkele security service.
Het klopt en het klopt. In vrijwel alle praktische opzichten levert NAT geen beveiligingservices. Het stelt je in staat RFC 1918-adressen gebruiken en dat is waar jij op doelt. NAT levert alleen adrestranslatie, niets meer en niets minder. Dat NAT netwerk security levert is een hardnekkige mythe.pennywiser schreef op zondag 31 december 2023 @ 20:40:
[...]
Klopt en klopt niet. Ik herinner me nog ADSL USB modems die het pub ip direct op je Windows IP machine doorgaven. Dan is NAT heel wat veiliger. Dus "geen enkele" klopt gewoon niet.
[ Voor 12% gewijzigd door Bor op 31-12-2023 20:45 ]
Vrijwel alle, of geen enkele, wat is het nou? Het voorbeeld wat ik aanhaal is gewoon geldig.Bor schreef op zondag 31 december 2023 @ 20:43:
[...]
Het klopt. In vrijwel alle praktische opzichten levert NAT geen beveiligingservices. Het stelt je in staat RFC 1918-adressen gebruiken en dat is waar jij op doelt.
[ Voor 6% gewijzigd door pennywiser op 31-12-2023 20:47 ]
Geen. Tenzij je de definitie van security zo ver strekt dat je niet meer over NAT spreekt. Nee, jouw voorbeeld is niet geldig. Een stukje verduidelijking en security / netwerktechniek 101.pennywiser schreef op zondag 31 december 2023 @ 20:46:
[...]
Vrijwel alle, of geen enkele, wat is het nou?
NAT/ PAT, in itself, does not provide security - it just translates addresses. The security is provided by the fact that the device that is performing the PAT is also blocking unsolicited inbound traffic. Coupled with the fact that your internal network is probably using private (RFC1918) addresses which can't be routed via the internet it is a "secure" setup. It's just that it isn't the NAT / PAT that's providing the security.
In a situation where you are using 1-1 NAT then it isn't secure unless, again, the device performing the NAT is acting as a firewall and blocking inbound traffic.
Laat maar
[ Voor 99% gewijzigd door pennywiser op 31-12-2023 20:56 ]
Als je in WinSCP als protocol SCP kiest, kan je gewoon inloggen. Net nog even getest. Even gekeken, dit staat ook in de handleiding bladzijde 15. Misschien overbodig te melden, maar vergeet in je ASUS SSH (LAN Only) niet in te schakelen.Tweakriez schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:26:
[...]
Dit heb ik geprobeerd maar met winscp loop ik tegen problemen aan. Ik krijg continue een foutmelding en het lukt me niet om hiermee in te loggen op mijn router. Wordt dit soms niet meer ondersteund door de huidige versie van Merlin?
Je kan toch gewoon een server in de buurt kiezen? Het hoeft niet perse KPN of Odido te zijn. Maar mooi dat het nu beter is dan je dacht.Tweakriez schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:26:
[...]Ik kwam er daarnaast achter dat wanneer ik Odido ipv KPN als testserver gebruik ik wel weer de oude snelheden ervaar. Het zit hem dus waarschijnlijk in de afstand.
[Afbeelding]
NAT op zichzelf niet zo bar veel - eens.Bor schreef op zondag 31 december 2023 @ 20:36:
[...]
NAT is geen security maatregel. Het levert ook geen enkele security service.
Maar een betere/tweede achterliggende router (annex firewall) weer wel.
Dan is er met NAT- en firewall-rules wel het nodige te winnen in vergelijking met een Box12.
En dat extra stukje ethernet tussen een Box12 en de tweede routers stelt me in staat om de netwerk pakketjes te analyseren - iets wat met PPPoE een stuk lastiger is.
Dan heb je het inderdaad over een firewall of filterend device. Dat doet NAT van zichzelf niet.Airw0lf schreef op zondag 31 december 2023 @ 21:05:
[...]
NAT op zichzelf niet zo bar veel - eens.
Maar een betere/tweede achterliggende router (annex firewall) weer wel.
Dan is er met NAT- en firewall-rules wel het nodige te winnen in vergelijking met een Box12.
En dat extra stukje ethernet tussen een Box12 en de tweede routers stelt me in staat om de netwerk pakketjes te analyseren - iets wat met PPPoE een stuk lastiger is.
In de basis laat een NAT (of iig zo goed als elke implementatie ervan) geen inkomend verkeer binnen zonder dat deze weet waar de poort op het externe IP-adres naartoe moet op het interne netwerk.
Dus zonder expliciete portmappings, DMZ of uitgaande verbindingen zou ik zeggen dat een NAT op zichzelf wel degelijk al een stukje firewallfunctionaliteit met zich meebrengt en daarmee ook een stukje security.
Dat een NAT gateway niet ontworpen is als een security mechanisme is iedereen het volgens mij over eens.
Lees: ik heb het hier over een NAT die een publiek IP-adres naar een private IP range vertaalt. Iets wat voor 99% van de gebruikers inherent is aan de definitie van NAT.
Dat een NAT ook publieke adressen naar publieke adressen kan vertalen is voor de meeste consumenten niet zo relevant, maar is de reden waardoor Bor zo stellig is.
Dus zonder expliciete portmappings, DMZ of uitgaande verbindingen zou ik zeggen dat een NAT op zichzelf wel degelijk al een stukje firewallfunctionaliteit met zich meebrengt en daarmee ook een stukje security.
Dat een NAT gateway niet ontworpen is als een security mechanisme is iedereen het volgens mij over eens.
Lees: ik heb het hier over een NAT die een publiek IP-adres naar een private IP range vertaalt. Iets wat voor 99% van de gebruikers inherent is aan de definitie van NAT.
Dat een NAT ook publieke adressen naar publieke adressen kan vertalen is voor de meeste consumenten niet zo relevant, maar is de reden waardoor Bor zo stellig is.
[ Voor 28% gewijzigd door weebl15 op 31-12-2023 21:54 ]
We gaan iets te offtopic maar ik zou zeggen; lees mijn reacties nog eens, meer specifiek deze: Bor in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"weebl15 schreef op zondag 31 december 2023 @ 21:50:
In de basis laat een NAT (of iig zo goed als elke implementatie ervan) geen inkomend verkeer binnen zonder dat deze weet waar de poort op het externe IP-adres naartoe moet op het interne netwerk.
Dus zonder expliciete portmappings of uitgaande verbindingen zou ik zeggen dat een NAT op zichzelf wel degelijk al een stukje firewallfunctionaliteit met zich meebrengt en daarmee ook een stukje security.
NAT filtert op zich niets. De implementaties waar je naar wijst zijn een combinatie van NAT en een filter welke zaken regelt die je niet aan NAT kan toewijzen.
Laten we terug ontopic gaan
Ik ben niet echt tevreden over de DIW7022 (KPN TV+ Box) helaas.
Mijn internetsnelheid is prima (950 om 900 in de speedtest) maar de apps op de TV+ box werken vrij slecht. Bij Disney+ en Netflix merk je lichte haperingen. Dezelfde apps op de TV (LG OLED 55B8PLA) werken vlekkeloos. Ook bij het TV kijken hebben we met enige regelmaat te maken met slechte kwaliteit, je krijgt dan een vrij korrelig beeld.
Ik heb uitvoerig getest, tussen de Fritz!Box 7590 en de DIW7022. De netwerkkabel die de TV bedient heb ik in de DIW7022 gestopt, maar helaas trad er geen verbetering op. 3 verschillende HDMI-kabels geprobeerd, helaas geen verbetering. (De HDMI-kabels zijn wel redelijk oud, maar zou dat zoveel moeten uitmaken?)
Unicast al aangezet, de resolutie naar de TV mee geëxperimenteerd maar niets brengt verbetering.
Zit te overwegen om eind dit jaar weer terug te gaan naar Ziggo...
Mijn internetsnelheid is prima (950 om 900 in de speedtest) maar de apps op de TV+ box werken vrij slecht. Bij Disney+ en Netflix merk je lichte haperingen. Dezelfde apps op de TV (LG OLED 55B8PLA) werken vlekkeloos. Ook bij het TV kijken hebben we met enige regelmaat te maken met slechte kwaliteit, je krijgt dan een vrij korrelig beeld.
Ik heb uitvoerig getest, tussen de Fritz!Box 7590 en de DIW7022. De netwerkkabel die de TV bedient heb ik in de DIW7022 gestopt, maar helaas trad er geen verbetering op. 3 verschillende HDMI-kabels geprobeerd, helaas geen verbetering. (De HDMI-kabels zijn wel redelijk oud, maar zou dat zoveel moeten uitmaken?)
Unicast al aangezet, de resolutie naar de TV mee geëxperimenteerd maar niets brengt verbetering.
Vreemd. Ik gebruik juist die apps op de KPN TV+ omdat ik die van mijn LG OLED, ik heb een b7, te traag vind werken. Werkt wel, maar veel trager. En ik heb ook een Fritzbox, een 4060. Dan nog twee managed switches ertussen voordat je bij de TV+ box bent aangekomen. En het werkt eigenlijk vlekkeloos.
Ik heb wel de HDMI-kabels die bij de box geleverd waren gebruikt want dat waren hele goede kwalitatieve kabels. Maar lijkt mij niet dat het daaraan ligt. Desondanks kun je ze wel het beste omwisselen, ook voor toekomstige apparatuur, want die HDMI-kabels hoeven niet terug.
Misschien dat ik het niet zie. Heb je een specifieke titel van Netflix of Disney+ waarbij je het goed merkt? Ben benieuwd of ik het ook ervaar, aangezien we best wel gelijkwaardige setups hebben.
Ik heb wel de HDMI-kabels die bij de box geleverd waren gebruikt want dat waren hele goede kwalitatieve kabels. Maar lijkt mij niet dat het daaraan ligt. Desondanks kun je ze wel het beste omwisselen, ook voor toekomstige apparatuur, want die HDMI-kabels hoeven niet terug.
Misschien dat ik het niet zie. Heb je een specifieke titel van Netflix of Disney+ waarbij je het goed merkt? Ben benieuwd of ik het ook ervaar, aangezien we best wel gelijkwaardige setups hebben.
[ Voor 14% gewijzigd door xFeverr op 02-01-2024 12:33 ]
De KPN TV+ box staat ingesteld op 50Hz, dat geeft een schokkerig beeld met de meeste streaming content omdat die een framerate van 24fps hebben. Dat is onvermijdelijk, daarom zou ik de TV+ box alleen gebruiken voor TV.
Kan die de framerate niet automatisch aanpassen? ik meen dat de box van ziggo (next) dit wel doet? 2 jaar geleden nog ervaring mee gehad, bij netflix content automatisch naar 24fps.MarcoC schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:39:
De KPN TV+ box staat ingesteld op 50Hz, dat geeft een schokkerig beeld met de meeste streaming content omdat die een framerate van 24fps hebben. Dat is onvermijdelijk, daarom zou ik de TV+ box alleen gebruiken voor TV.
Eerste check is dat de KPN+ box echt het beste werkt met een vaste netwerk kabel. Dan moet alles in de hoogste kwaliteit iig daarbinnen kunnen komen. Dan moet je uiteraard wel een goede HDMI kabel tussen KPN en TV hebben en dan zou het goed moeten werken.Okars schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:41:
Ik ben niet echt tevreden over de DIW7022 (KPN TV+ Box) helaas.
De meeste TVs kunnen dit prima aanpassen zodat je daar echt geen last van hebt hoor. Anders zou het hele platform nagenoeg onbruikbaar zijn. Gelukkig is dat niet zo, dus streaming apps kunnen prima via de KPN+ box.MarcoC schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:39:
[ Voor 53% gewijzigd door superduper op 02-01-2024 12:50 ]
Dat zou theoretisch kunnen als de box op Android 12 zou draaien, maar hij draait op Android 10. En dan nog moet het per app geïmplementeerd worden.dutchnltweaker schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:44:
[...]
Kan die de framerate niet automatisch aanpassen? ik meen dat de box van ziggo (next) dit wel doet? 2 jaar geleden nog ervaring mee gehad, bij netflix content automatisch naar 24fps.
24fps judder kan alleen bij 60Hz bronnen opgelost worden door TV's met 120Hz panelen. Dan is de TV slim genoeg om te verzinnen dat elke frame 5 verversingscycli moet blijven staan, want 5 * 24 = 120Hz. Maar bij 50Hz kan dat niet, of in ieder geval niet zonder artifacts zoals haperingen op momenten waarop het niet hoort.superduper schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:48:
[...]
De meeste TVs kunnen dit prima aanpassen zodat je daar echt geen last van hebt hoor. Anders zou het hele platform nagenoeg onbruikbaar zijn. Gelukkig is dat niet zo, dus streaming apps kunnen prima via de KPN+ box.
En waarom gaat het dan bij het gros van de mensen gewoon prima? Niet iedereen heeft zo'n TV. Volgens mij is dit een hardnekkig verhaal uit de begin tijd van die box.MarcoC schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:52:
[...]
24fps judder kan alleen bij 60Hz bronnen opgelost worden door TV's met 120Hz panelen. Dan is de TV slim genoeg om te verzinnen dat elke frame 5 verversingscycli moet blijven staan, want 5 * 24 = 120Hz. Maar bij 50Hz kan dat niet, of in ieder geval niet zonder artifacts zoals haperingen op momenten waarop het niet hoort.
Ik draai allerlei streaming apps, incl F1 (waar je hickups echt wel zo merken) en dit gaat op 2 stes (TV+box) compleet vlekkeloos.
Omdat de meeste mensen motion interpolation op hun TV hebben aanstaan en er niet zo kritisch op zijn.superduper schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:06:
[...]
En waarom gaat het dan bij het gros van de mensen gewoon prima? Niet iedereen heeft zo'n TV. Volgens mij is dit een hardnekkig verhaal uit de begin tijd van die box.
Ik draai allerlei streaming apps, incl F1 (waar je hickups echt wel zo merken) en dit gaat op 2 stes (TV+box) compleet vlekkeloos.
Viaplay F1 is overigens 50fps dus het klopt dat je daar geen problemen ervaart, dat werkt natuurlijk perfect met 50Hz.
[ Voor 10% gewijzigd door MarcoC op 02-01-2024 13:21 ]
Verrek nog aan toe, mijn TV is 120Hz. Ik heb nu de TV+ Box op '4k2k 59.90' gezet en het ziet er naar uit dat dat het probleem heeft getackeld!MarcoC schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:49:
[...]
Dat zou theoretisch kunnen als de box op Android 12 zou draaien, maar hij draait op Android 10. En dan nog moet het per app geïmplementeerd worden.
Ik zal na een paar avondjes TV kijken en films zien even terugrapporteren.
Dank allen!
Update:Mr. Stom schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:25:
Update:
Monteur kon het niet oplossen (surprise). Dat wist hij ook al: 'ik herken uw adres, ik ben hier de afgelopen maanden al een paar keer in de nieuwbouw-wijk geweest - rekent u maar nergens op'.
Hij heeft een uurtje staan hannesen tussen het aansluitpunt in de woning en de centrale 'patchkast' in de buurt. 'Grappige' was dat er tegelijkertijd nóg een KPN-monteur rondliep tussen dezelfde centrale patchkast en een ander huis in onze woonwijk.
Bij beide woningen dezelfde conclusie: geen signaal tussen woning en patchkast. Ticket aangemaakt bij KPN en ik word teruggebeld voor een vervolgafspraak.
Ziggo doet het nog, volgens de klantenservice gaat die pas offline wanneer KPN online is. Dat hopen we dan maar.
Wel sneu, er heeft hier gewoon een stel niet nederlands sprekende beunhazen de trottoirs aangelegd, die hebben in vrijwel de hele wijk de kabels kapot getrokken. Aankomend zomer gaat hier de hele straat er weer uit voor de 'definitieve straat'. Ik hou m'n hart vast.
Een vrij chagrijnige monteur aan de lijn: "waar ik blijf en waarom ik niet open doe?" Eh, ik ben niet thuis?
Blijkt: monteur is aangestuurd voor de vervolgafspraak, maar ik ben niet gebeld

Gelukkig kon de buurvrouw de voordeur opendoen met de reservesleutel. Monteur aan de gang en inderdaad: kabelbreuk.
Nu weer "de planning neemt contact met u op voor de vervolgafspraak ter reparatie van de kabel".
Het zal mij benieuwen. Ik had nooit over moeten stappen voor die paar tientjes, dit is het gezeik niet waard zeg

Vraagje over de DIW7022 icm een Philips Hue sync box en een Sonos opstelling.
Bij het wisselen van zender of app komt het regelmatig voor dat het geluid wegvalt, gisteren zelfs in een Netflix film nadat ik deze even had gepauzeerd. FF wat zappen of een andere app opstarten en het probleem is weg.
Naar mijn idee zit het in de combinatie van de drie, ik heb blijkbaar nog niet de juiste instelling te pakken. Ik heb passthrough geprobeerd op de DIW7022 maar dat is het ook niet.
Iemand een idee?
Bij het wisselen van zender of app komt het regelmatig voor dat het geluid wegvalt, gisteren zelfs in een Netflix film nadat ik deze even had gepauzeerd. FF wat zappen of een andere app opstarten en het probleem is weg.
Naar mijn idee zit het in de combinatie van de drie, ik heb blijkbaar nog niet de juiste instelling te pakken. Ik heb passthrough geprobeerd op de DIW7022 maar dat is het ook niet.
Iemand een idee?
Abbo omgezet naar kpn + maar nu moet ik ineens 2 Tv kastjes terugsturen? Die 2e heb ik volgens mij niet eens meer keek via de app..bellen naar de helpdesk hielp weinig. Moet ik dan maar die nieuwe opsturen?
Weet iemand hoe ik het ipv6 fe80 default gateway adres kan vinden?
Degene waar ze omvragen. Ze geven er vast wel een serienummer of mac adres bij. Ze zijn namelijk niet jouw eigendom.wimpie007 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:56:
Moet ik dan maar die nieuwe opsturen?
Ben er al achter via het route commando.pennywiser schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:27:
Weet iemand hoe ik het ipv6 fe80 default gateway adres kan vinden?
Ja, de helpdesk gaat niet bij je langs om te helpen met zoeken. Wat wil je dat ze doen? Je hebt hem niet eens meer zeg je, maar waar is hij naartoe dan?wimpie007 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:56:
Die 2e heb ik volgens mij niet eens meer keek via de app..bellen naar de helpdesk hielp weinig.
Nee, je moet je oude tweede box gaan zoeken en opsturen.Moet ik dan maar die nieuwe opsturen?
Is het voor mij mogelijk om ipv6 te activeren op mij AmplifiHD? Bij Tweak ging dit zonder problemen maar als ik ipv6 activeer dan komt de verbinding niet up.
:strip_exif()/f/image/ZzIYF7VZIvMzXcrPny2Dl3Ev.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is ook de enige instelling die ik kan aanpassen. Of is mij Amplifi niet geschikt voor ipv6 met KPN?
:strip_exif()/f/image/ZzIYF7VZIvMzXcrPny2Dl3Ev.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is ook de enige instelling die ik kan aanpassen. Of is mij Amplifi niet geschikt voor ipv6 met KPN?
If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL
Die bestaat toch ook al een tijdje niet meer? Volgens mij is er alleen nog 0, 3, 12 & 20 Gb.JoSchaap schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:08:
Hier iemand met een hussel abbonement van afgelopen jaar al succesvol kunnen upgraden naar 4GB?
de optie staat er nog altijd niet tussen
Denk dat er gedoeld wordt op het 4gbit/s abonnement. Dat is alleen beschikbaar als je op een PON-aansluiting zit.
Het zal vast moeten werken. Ben zelf niet bekend met AmplifiHD - maar wat kan je zoal instellen op PPPoE en IPv6 vlak?The_Worst schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:00:
Is het voor mij mogelijk om ipv6 te activeren op mij AmplifiHD? Bij Tweak ging dit zonder problemen maar als ik ipv6 activeer dan komt de verbinding niet up.
[Afbeelding]
Scherp, dit is natuurlijk het glasvezel topicMarcoC schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:36:
Denk dat er gedoeld wordt op het 4gbit/s abonnement. Dat is alleen beschikbaar als je op een PON-aansluiting zit.

Maar zoals je idd al aangeeft, is die snelle verbinding er maar voor een kleine groep mensen.
Tweak gebruikte dus DHCP. KPN gebruikt PPPoE.The_Worst schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:00:
[Afbeelding]
Daar zal je het dus moeten zoeken. Hier de link naar het document met technische specificaties.
Voor IPv4 maakt KPN gebruik van PPPoE, maar voor IPv6 wordt vervolgens DHCPv6 gebruikt.
weebl15 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:43:
[...]
Het zal vast moeten werken. Ben zelf niet bekend met AmplifiHD - maar wat kan je zoal instellen op PPPoE en IPv6 vlak?
:strip_exif()/f/image/0LQCTUaEGh6iVugIGHMVuvOg.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie bovenstaande screenshot. Dit is alles wat ik kan instellen.
@Barre73 ik ben bekend dat KPN werkt met PPPoE. Ipv4 krijg ik ook wel aan de praat maar ik ben benieuwd waarom ipv6 niet.
Het is overigens geen ramp hoor maar ik was benieuwd waarom Tweak wel en KPN niet. Dat ik geen ipv6 krijg zou ik nog kunnen snappen maar zodra ik ipv6 activeer komt ipv4 ook niet up.
Het lijkt dus andersom te zijn: IPv6 werkt wel maar IPv4 niet meer.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Worst op 03-01-2024 17:32 ]
If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL
Sinds mijn verhuizing in September heb ik weer een aansluiting met AON/GoF, waardoor ik "vast zit" op 1gbit, ik kan ook niet hoger qua snelheid kiezen, dan is er ook geen manier om XGSPON aangesloten krijgen op een manier toch? maakt voor de snelheid niet veel uit, maar op dit moment zit ik toch niet aan een upgrade te denken naar multigig.
DHCPv6-PD om wat specifieker te zijn, of worden beide termen door elkaar gebruikt?optimist1965 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:06:
Voor IPv4 maakt KPN gebruik van PPPoE, maar voor IPv6 wordt vervolgens DHCPv6 gebruikt.
Oscar Wilde
Het lijkt erop dat Amplifi pakt wat het eerste up komt en ik vermoed dat de authenticatie met PPPoE ermee te maken heeft.The_Worst schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:26:
[...]
Het lijkt dus andersom te zijn: IPv6 werkt wel maar IPv4 niet meer.
Werkte zojuist IPv6, na een herstart werkt alleen maar IPv4. Wellicht thuis het netwerk eens omgooien zodat de Experia het internet kan verzorgen en dan degradeert de Amplifi maar naar een wifi-router.
Nee, pas komend jaar wordt begonnen met het uitbreiden van GoF PoPs met XGS-PON apparatuur. De planning daarvoor is uiteraard vertrouwelijk maar nu zijn er nog geen PoPs met zowel GoF als XGS-PON. Het is nu nog het 1 of het ander.Fiekert schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:36:
Sinds mijn verhuizing in September heb ik weer een aansluiting met AON/GoF, waardoor ik "vast zit" op 1gbit, ik kan ook niet hoger qua snelheid kiezen, dan is er ook geen manier om XGSPON aangesloten krijgen op een manier toch? maakt voor de snelheid niet veel uit, maar op dit moment zit ik toch niet aan een upgrade te denken naar multigig.
vraag:
ben ik de enige die het best apart vind dat als je kpn belt voor een vervangende stroomadapter van het glasvezelkastje ( uitgedroogd door de warmte van de verwarmingsbuis ) dat kpn geen losse stroomadapters heeft maar dat er een monteur moet komen om het hele glasvezelkastje te vervangen?
hoe groot is de kans dat de monteur het kastje laat zitten en gewoon een nieuwe stroomadapter heeft?
ben ik de enige die het best apart vind dat als je kpn belt voor een vervangende stroomadapter van het glasvezelkastje ( uitgedroogd door de warmte van de verwarmingsbuis ) dat kpn geen losse stroomadapters heeft maar dat er een monteur moet komen om het hele glasvezelkastje te vervangen?
hoe groot is de kans dat de monteur het kastje laat zitten en gewoon een nieuwe stroomadapter heeft?
Iemand ervaring met die SuperWifi punten van KPN? Atm aan het kijken voor glasvezels opties.
Kabels trekken gaat vrij lastig worden ivm geen optie om door plafond te boren.
Dus dacht evt die wifi points te gebruiken om vanuit daar kabels te gebruiken voor apparatuur.
helemaal top speed zal het wel niet worden maar het iig een start
Kabels trekken gaat vrij lastig worden ivm geen optie om door plafond te boren.
Dus dacht evt die wifi points te gebruiken om vanuit daar kabels te gebruiken voor apparatuur.
helemaal top speed zal het wel niet worden maar het iig een start
@MrGizMo Je hebt geen leidingen in je huis waar UTP door getrokken kan worden?
Nou als dit de situatie is die je ook aan de service desk hebt geschetst denk ik dat ze even komen kijken of je manier van installatie wel veilig is. Dus antwoord, nee niet echt apart.joey82 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:52:
vraag:
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen