[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 144 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:14
Tom Paris schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:44:
[...]

Maar afaik gaat ook Ziggo over op alleen IPTV, en gaat DVB-C dus op termijn 'uit'.
Het zal echt nog wel even duren voordat DVB-C uit gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door MarcoC op 20-12-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
optimist1965 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:11:
[...]

Kan ik beamen. Ziggo maakt dan ook gebruik van acht (!) DVB-C tuners waardoor het zappen supersnel gaat. Dat gaat met OTT TV nooit zo goed worden.

Maar ja, nadeel van Ziggo is dan weer de asymmetrische Internet snelheid (velen merken daar niets van, maar voor mij is de upload belangrijk!). Ik vind de glasvezelverbinding ook stabieler ten opzichte van coax.
KPN TV is niet OTT, het maakt gebruikt van een multicast stream die via een apart VLAN wordt gebroadcast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-09 13:23
optimist1965 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:11:
[...]
Maar ja, nadeel van Ziggo is dan weer de asymmetrische Internet snelheid (velen merken daar niets van, maar voor mij is de upload belangrijk!). Ik vind de glasvezelverbinding ook stabieler ten opzichte van coax.
Upload is fijn maar voor mij persoonlijk niet de reden voor glas.
Backup uploaden staat ingesteld voor in de nacht, dus of die daar nu 1 uur mee bezig is of 2 uur... ik merk het verschil niet.

Mijn Ziggo verbinding is/was heel stabiel in al die jaren 1x een dingetje gehad maar dat kwam omdat de hele wijk in een keer zonder stroom zat en daarna duurde het even voordat alles weer een beetje opgang kwam. Voor de rest echt nooit problemen gehad met mijn Ziggo verbinding. Ik heb wel die Ziggo doos in bridge staan, wellicht dat dit ook iets uitmaakt voor de betrouwbaarheid.

Glasvezel is nu echt een buzzword maar mijn persoonlijk boeit het eigenlijk helemaal niets. De enige reden dat ik ben overgestapt naar KPN glas is de prijs. Ziggo is gewoon bizar duur en wil ook geen korting geven dus dan ga ik het ergens anders zoeken. Had Ziggo mij 3 tientjes per maand korting gegeven had ik net zo lief en makkelijk bij Ziggo gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• optimist1965
  • Registratie: September 2016
  • Niet online
MarcoC schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:53:
[...]
KPN TV is niet OTT, het maakt gebruikt van een multicast stream die via een apart VLAN wordt gebroadcast.
Dat is ook zo, maar eigenlijk is het beide. In ieder geval is het zeker niet zo snel als DVB-C, want ook het zappen onder multicast condities is niet zo prettig als het bij Ziggo gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 10:10
Ik werd gisteren avond gebeld door KPN met het gezellige nieuws dat mijn monteurs afspraak van 22 Dec "Uit het systeem gegooid is omdat u de overstap service gebruikt, als de aanvraag van uw abonnement en de monteursafspraak te ver uit elkaar liggen laat het systeem dat niet toe."

Het eerste wat ik dacht is wat een onzin hoezo was de afspraak dan wel eerst ingepland? Afijn nu mag ik wachten tot .... 29 Januari voor ze weer langskomen.

Ik zou oorspronkelijk in Juni 2023 aangesloten worden, verder heb ik ook betere acties misgelopen omdat ik al een abonnement had afgesloten omstreeks mei omdat ze me in juni zouden aansluiten. Het is dat dit sneller en goedkoper is dan Ziggo maar voor de service had ik niet hoeven overstappen....

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• optimist1965
  • Niet online
Telin schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:54:
[...]
Mijn Ziggo verbinding is/was heel stabiel in al die jaren 1x een dingetje gehad maar dat kwam omdat de hele wijk in een keer zonder stroom zat en daarna duurde het even voordat alles weer een beetje opgang kwam. Voor de rest echt nooit problemen gehad met mijn Ziggo verbinding. Ik heb wel die Ziggo doos in bridge staan, wellicht dat dit ook iets uitmaakt voor de betrouwbaarheid.
Fijn dat het bij jou zo stabiel is. (y) Ik ken nogal wat mensen waarbij dat niet zo is, wellicht ook doordat zij meerdere TV's rechtstreeks op coax aansluiten naast het modem, en werken met ondeugdelijke connectors, coax, versterkers enzovoorts. Zelf had ik ook altijd de router in bridge mode met daarachter een Debian systeempje. Het werkte bij mij redelijk betrouwbaar, maar niet zo betrouwbaar als glasvezel -- een medium dat specifiek gemaakt is voor datacommunicatie (terwijl telefoonlijnen en coax een heel andere doel dienden, analoge signaaloverdracht).

Wat ik ook eens meemaakte is een flinke elektrische schok via de coax aansluiting. :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:44
optimist1965 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:36:
[...]

Fijn dat het bij jou zo stabiel is. (y) Ik ken nogal wat mensen waarbij dat niet zo is, wellicht ook doordat zij meerdere TV's rechtstreeks op coax aansluiten naast het modem, en werken met ondeugdelijke connectors, coax, versterkers enzovoorts
Analoog hieraan zijn mensen met een snelle (glasvezel)verbinding die powerline adapters en slecht geplaatste wireless accesspoints gebruiken. Dat heeft niets met de techniek achter de internetverbinding zelf te maken.
Zelf had ik ook altijd de router in bridge mode met daarachter een Debian systeempje. Het werkte bij mij redelijk betrouwbaar, maar niet zo betrouwbaar als glasvezel -- een medium dat specifiek gemaakt is voor datacommunicatie (terwijl telefoonlijnen en coax een heel andere doel dienden, analoge signaaloverdracht).
Digitale signaaloverdracht is een bijzondere vorm van analoge signaaloverdracht. Dat wil niet zeggen dat er geen verschillen zijn. Maar het is interessant om te zien wat je technisch uit de bekabelde infrastructuur kunt halen waarbij coax de neus meer dan voor heeft op telefoonlijnen.
Wat ik ook eens meemaakte is een flinke elektrische schok via de coax aansluiting. :S
Je bent op het AOP galvanisch gescheiden van het kabelnetwerk. Als je meerdere tv's aansluit kan je inderdaad een aardig schokje krijgen. Dit zit ook weer aan de kant van de gebruiker (hiervoor is een technische reden waar je als consument niets aan kunt doen) en staat los van de techniek van het kabelnetwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Naast de synchrone snelheid is de latency (ping) van een glasvezelverbinding lager dan dat van kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NEK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-09 15:11

NEK

Unifi Update

Na heel veel zoekwerk en uitzoeken op de UDM Pro SE; ben ik er eindelijk achter wat de correcte instellingen zijn om de UDM Pro en SE direct aan te sluiten op de glasvezel FTU van KPN (aon).

In your UniFi Dashboard, go to Settings > Internet.

Select the WAN port that is connected to the FTTP NTU.

Enable VLAN ID and set it to 6

Set IPv4 Connection to PPPoE.

For KPN, Username should be set to KPN username (go to your KPN Box and access the connection information). Your Username should look like XX-XX-XX-XX-XX-XX@internet

For KPN, Password should be set to KPN password: ppp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telin
Dj-sannieboy schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:00:
Naast de synchrone snelheid is de latency (ping) van een glasvezelverbinding lager dan dat van kabel.
Mooi, dan heb ik misschien maar 8.8 seconden lag in plaats van 10 seconden wanneer ik LOTRO speel _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01:58
Telin schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:02:
[...]

Mooi, dan heb ik misschien maar 8.8 seconden lag in plaats van 10 seconden wanneer ik LOTRO speel _O-
Ik mag hopen dat je over milliseconden praat…

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiekert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:52
na de MTU optimalisatie tik ik stabieler dan ooit snelheden aan. heb nu 3 dagen achter elkaar exact dezelfde snelheden, al is het voor 900/930 misschien niet zoals geadverteerd bij sommigen 945/945. dit is voor mij in elk geval al beter dan het ooit is geweest in mijn ervaringen. ik denk zo dat het laatste stukje in de bekabeling naar de patchpunten in het stopcontact ligt. er loopt zo'n dunne generic patchkabel van de meterkast 2 verdiepingen omhoog naar het patchpunt van de ene kant van het pand naar de andere kant, vind het vervangen daarvan met een trekveer echt een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telin
ernstoud schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:30:
[...]

Ik mag hopen dat je over milliseconden praat…
Ik heb het over LOTRO dus... echt secondes. Niet continue uiteraard maar de lag spikes die er met regelmaat zijn hebben we het wel over zomaar 10 seconden. Vooral in het weekend wanneer er veel spelers online zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NEK schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:12:
Unifi Update
For KPN, Username should be set to KPN username (go to your KPN Box and access the connection information). Your Username should look like XX-XX-XX-XX-XX-XX@internet

For KPN, Password should be set to KPN password: ppp
Ik lees her en der verschillende mogelijkheden m.b.t. username/ww, voor zover ik weet is er alleen controle of er íets ingevuld is, de inhoud maakt toch niet uit? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:59
Raven schreef op donderdag 21 december 2023 @ 06:08:
[...]

Ik lees her en der verschillende mogelijkheden m.b.t. username/ww, voor zover ik weet is er alleen controle of er íets ingevuld is, de inhoud maakt toch niet uit? :?
Klopt je kan er van alles invullen.

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 17:09
Hoe zit het met de MTU instellingen op de UXG lite?
Kan je die daar ook aanpassen en zo ja hoe? en heeft het nut?

• ApoC
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 22:11
mgiebels schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:18:
Kan niet, ding heeft niet de scripting mogelijk van de UDM Pro/SE (JSON toch?). Noodzaak is er bij mij in ieder geval ook niet. Ik haal keurig 1gbit up en down op een KPN glasvezelverbinding met de UXG-lite en IPS/IDS aan.

• mgiebels
ApoC schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:57:
[...]

Kan niet, ding heeft niet de scripting mogelijk van de UDM Pro/SE (JSON toch?). Noodzaak is er bij mij in ieder geval ook niet. Ik haal keurig 1gbit up en down op een KPN glasvezelverbinding met de UXG-lite en IPS/IDS aan.
ik heb IPS/IDS uitgezet hier anders wordt continu me VPN / Direct Acces verbroken met het werk.
Scripting werkt wel op een UXG aangezien je ook het Script voor IPTV erop kan zetten.

Ik haal hier ook netjes 945 / 947 met de UXG lite dus denk eigenlijk wel dat het niet nodig is.

[ Voor 8% gewijzigd door mgiebels op 21-12-2023 10:03 ]

• NEK

NEK

Raven schreef op donderdag 21 december 2023 @ 06:08:
[...]

Dat heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik dit weekend proberen :-)

Maar ik hoef nu niet meer de KPN Box 12 te gebruiken, omdat daarin de DHCP-pool niet aangepast kan worden....

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 14:46
NEK schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:12:
[...]

Maar ik hoef nu niet meer de KPN Box 12 te gebruiken, omdat daarin de DHCP-pool niet aangepast kan worden....
Ik weet niet welke firmware jij gebruikt op je KPN Box 12, maar ik kan het subnet gewoon aanpassen naar een reeks die ik wil.

• optimist1965
  • Niet online
EricJH schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:16:
[...]
Analoog hieraan zijn mensen met een snelle (glasvezel)verbinding die powerline adapters en slecht geplaatste wireless accesspoints gebruiken. Dat heeft niets met de techniek achter de internetverbinding zelf te maken.
Ja, en die mensen zijn er ook bij gebruikers van coax gebaseerde netwerken. Die hebben dan een brakke situatie voor de router, én er na.
[...]
Digitale signaaloverdracht is een bijzondere vorm van analoge signaaloverdracht. Dat wil niet zeggen dat er geen verschillen zijn. Maar het is interessant om te zien wat je technisch uit de bekabelde infrastructuur kunt halen waarbij coax de neus meer dan voor heeft op telefoonlijnen.
Mwah... de kans op storing en interferentie is bij coax netwerken duidelijk hoger dan bij glasvezel. Glasvezel gebaseerde netwerken hebben de voorkeur boven andere media vanwege de uitstekende eigenschappen van dergelijke netwerken . Bovendien zijn ze energiezuiniger. Er is een reden dat glasvezel gebruikt wordt voor (inter)nationale netwerken. Ook Ziggo maakt gebruik van glasvezel tussen de headends en het core netwerk.
[...]
Je bent op het AOP galvanisch gescheiden van het kabelnetwerk. Als je meerdere tv's aansluit kan je inderdaad een aardig schokje krijgen. Dit zit ook weer aan de kant van de gebruiker (hiervoor is een technische reden waar je als consument niets aan kunt doen) en staat los van de techniek van het kabelnetwerk.
Is niet mijn ervaring, en volgens mij zelfs onjuiste informatie. De coax kabel loopt gewoon door naar het distributiekastje aan de straat. Doe eens een zoekopdracht met Google, dan zal je zien dat ik zeker niet de enige was! Dat zal je bij een glasvezelverbinding niet gebeuren, want dat is wél galvanisch gescheiden.

• ApoC
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 22:11
mgiebels schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:02:
[...]

ik heb IPS/IDS uitgezet hier anders wordt continu me VPN / Direct Acces verbroken met het werk.
Scripting werkt wel op een UXG aangezien je ook het Script voor IPTV erop kan zetten.

Ik haal hier ook netjes 945 / 947 met de UXG lite dus denk eigenlijk wel dat het niet nodig is.
My bad, verkeerde aanname gedaan m.b.t. scripting. Ben dan wel benieuwd of je met die MTU aanpassing nog ergens winst gaat halen. Ik haal vergelijkbare snelheden als jij, dus ik denk inderdaad ook dat er weinig meer te optimaliseren is.

• Telin
Zojuist weer een telefoontje gehad van KPN.
Afspraak voor morgenochtend en moet er weer thuis voor zijn omdat de monteur weer de metingen moet doen. Ik heb al aangegeven dat hun eigen monteur eerder deze week al langs is geweest en heeft geconcludeerd dat het probleem niet in de FTU of ONT zit, dus niet bij mij binnen maar in de PoP. De PoP kon de monteur niet vinden en is toen weer vertrokken.

Nu komt er morgen monteur die ook de PoP in mag, ja maar die was er eerder deze week ook al die kon de PoP alleen niet vinden. Dat was absoluut niet het geval volgens de persoon aan de andere kant van de lijn.

Dankzij @Barre73 weet ik nu in ieder geval waar beide kasten staan en zal ik morgen desnoods die monteur zelf met zijn neus die kast in duwen.

Dat iets niet werkt is tot daaraantoe maar dat blijkbaar de (interne) communicatie daarvan zo een bedroevend niveau is raak ik toch lichtelijk geïrriteerd van.
Nu ben ik weer verplicht om morgenochtend thuis te zijn voor een derde monteur terwijl twee monteurs al hebben geconcludeerd dat daar het probleem niet zit.

• NEK

NEK

Witlof schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:26:
[...]

Ik weet niet welke firmware jij gebruikt op je KPN Box 12, maar ik kan het subnet gewoon aanpassen naar een reeks die ik wil.
Ik heb de oude interface.: zie KPN oude interface vs nieuwe interface

• NEK

NEK

Telin schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:42:
Zojuist weer een telefoontje gehad van KPN.
Afspraak voor morgenochtend en moet er weer thuis voor zijn omdat de monteur weer de metingen moet doen. Ik heb al aangegeven dat hun eigen monteur eerder deze week al langs is geweest en heeft geconcludeerd dat het probleem niet in de FTU of ONT zit, dus niet bij mij binnen maar in de PoP. De PoP kon de monteur niet vinden en is toen weer vertrokken.

Nu komt er morgen monteur die ook de PoP in mag, ja maar die was er eerder deze week ook al die kon de PoP alleen niet vinden. Dat was absoluut niet het geval volgens de persoon aan de andere kant van de lijn.

Dankzij @Barre73 weet ik nu in ieder geval waar beide kasten staan en zal ik morgen desnoods die monteur zelf met zijn neus die kast in duwen.

Dat iets niet werkt is tot daaraantoe maar dat blijkbaar de (interne) communicatie daarvan zo een bedroevend niveau is raak ik toch lichtelijk geïrriteerd van.
Nu ben ik weer verplicht om morgenochtend thuis te zijn voor een derde monteur terwijl twee monteurs al hebben geconcludeerd dat daar het probleem niet zit.
Je kan vragen aan de monteur om de vezel na te meten in de POP en jouw huis eventueel aan te sluiten op een nieuwe vezel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 12:41
NEK schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:22:
[...]

Je kan vragen aan de monteur om de vezel na te meten in de POP en jouw huis eventueel aan te sluiten op een nieuwe vezel.
Waar haal je een nieuwe vezel vandaan? Sinds 2016 wordt er nog maar 1 vezel afgewerkt in de woning (de FTU) en in het DP waar ze bij elkaar komen, worden bijna alle 96 vezels gebruikt voor bijna 96 woningen.
Dan blijft er weinig over lijkt me.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
Of je op de UXG lite de MTU kunt aanpassen via de commandline durf ik niet te zeggen.
Als er een shell is waar je op kunt inloggen dan vermoed ik dat het daar ook kan.

En of het aanpassen van de MTU nut heeft? Je zal het niet altijd direct merken.
Maar het is gewoon efficiënter.

Standaard is de pakketgrootte van een internetverbinding 1500 bytes groot.
Bij PPPoE blijft er 1492 bytes over doordat er 8 bytes worden gebruikt voor PPPoE.

KPN biedt de mogelijkheid om de MTU voor PPPoE verbindingen te verhogen zodat er een MTU 1500 mogelijk is.
Om die 1500 te bereiken op de PPPoE interface heb je MTU 1508 nodig op de vlan interface, en MTU 1512 op de wan interface.

• NEK

NEK

Barre73 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:03:
[...]
Waar haal je een nieuwe vezel vandaan? Sinds 2016 wordt er nog maar 1 vezel afgewerkt in de woning (de FTU) en in het DP waar ze bij elkaar komen, worden bijna alle 96 vezels gebruikt voor bijna 96 woningen.
Dan blijft er weinig over lijkt me.
Dat weet ik niet echter heeft de monteur bij ons een vezel aangepast in de POP.

• stormfly
Nee het heeft geen nut, je merkt er werkelijk niets van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
NEK schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:40:
[...]

Dat weet ik niet echter heeft de monteur bij ons een vezel aangepast in de POP.
Dat zal dan de patchkabel geweest zijn. Een stukje glasvezel kabel in de PoP van enkele meters waar jouw huis wordt verbonden met de rest van de wereld.

Zo'n patchkabel kan (half) stuk zijn of vies bijvoorbeeld waardoor het signaal er niet goed doorkomt. Dan kan die vervangen worden.

Ook kun je gepatcht worden naar nieuwe techniek in de PoP. Bijvoorbeeld van AON naar GPON of XGS-PON.

[ Voor 25% gewijzigd door bjusterbaarlik op 21-12-2023 17:26 ]

• NEK

NEK

bjusterbaarlik schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:23:
[...]

Dat zal dan de patchkabel geweest zijn. Een stukje glasvezel kabel in de PoP van enkele meters waar jouw huis wordt verbonden met de rest van de wereld.

Zo'n patchkabel kan (half) stuk zijn of vies bijvoorbeeld waardoor het signaal er niet goed doorkomt. Dan kan die vervangen worden.

Ook kun je gepatcht worden naar nieuwe techniek in de PoP. Bijvoorbeeld van AON naar GPON of XGS-PON.
Nee, was een vezel die niet helemaal goed belicht werd; veel rood. Dat is aangepast; nu tussen de 1ms en 7 ms.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NEK schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:12:
[...]

Dat is ook iets waar ik tegen aan liep, daardoor een van de subnets achter mijn eigen router moeten aanpassen omdat die door de EB gebruikt wordt :/

Heb jij ook de webinterface waarvan loginpagina op http://192.168.2.254 telkens incorrect ww aangeeft terwijl http://192.168.2.254/2.0/gui/#/login/ (via klantenservice gekregen) wél een werkende loginpagina heeft?
Witlof schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:26:
[...]

Sinds wanneer? Hier zelfde issue, "gelukkig" eigen router achter de EB waarachter meerdere subnets/VLANs in gebruik zijn (waaronder tot de komst van de EB een die door de EB geforceerd wordt).

Heb inmiddels wel vaag vermoeden waarom mijn router-pc telkens na 30s door de PPPoE server eraf gekicked lijkt te worden, kwam ergens een vergelijkbaar probleem tegen (zei het andere ISP) en daar lag het aan dat DHCP ingeschakeld bleek. Ff gechecked: Als ik met nmcli PPPoE-interface aanmaak staat DHCP standaard aan. Dat is dus ook iets dat ik in de vakantie (naast MTU) kan gaan testen...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:26

wontcachme

You catch me? No you wont

Donderdag 21 december - Update 9

Vandaag na 2 weken radiostilte maar weer eens gebeld en ook daadwerkelijk teruggebeld door de andere afdeling *O* *O*

Voorlopige planning is dat men 11 januari eindelijk gaat graven... Dat is dan inmiddels precies 2 maanden zonder internet. En nu hopen dat het ook doorgaat :X :X

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• NEK

NEK

Raven schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:28:
[...]

Heb jij ook de webinterface waarvan loginpagina op http://192.168.2.254 telkens incorrect ww aangeeft terwijl http://192.168.2.254/2.0/gui/#/login/ (via klantenservice gekregen) wél een werkende loginpagina heeft?

[...]
Yes, heb ik opgelost door gebruik te maken van een browser die niet op chromium gebaseerd is; in dit geval Safari en daarna kon ik wel inloggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
stormfly schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:16:
[...]

Dat jij het niet helemaal begrijpt wil natuurlijk niet zeggen dat het geen nut heeft.
Dit heeft wel degelijk effect, enneh we zitten hier toch op Tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Mr. Jinx schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:29:
[...]

Dat jij het niet helemaal begrijpt wil natuurlijk niet zeggen dat het geen nut heeft.
Dit heeft wel degelijk effect, enneh we zitten hier toch op Tweakers?
Vertel mij maar eens wat jij dan in het dagelijks gebruik er van hinder aan ondervindt? We zitten hier op Tweakers dus kom maar door _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 14:46
Raven schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:28:
[...]

Sinds wanneer? Hier zelfde issue, "gelukkig" eigen router achter de EB waarachter meerdere subnets/VLANs in gebruik zijn (waaronder tot de komst van de EB een die door de EB geforceerd wordt).
Geen idee eerlijk gezegd. Heb al best een tijd die nieuwe firmware op mijn EB en daar zijn de mogelijkheden gelukkig een stuk uitgebreider dan op die oude firmware.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Telin
Monteur is geweest.
Afspraak tussen 08:00 en 12:00 is uiteindelijk 13:45 geworden. Het liep allemaal uit, kan gebeuren natuurlijk maar bel dan ZELF even op om te informeren.

Eerste twee monteurs kwamen tot de conclusie dat er niets ana de hand was met de FTU en ONT. Deze derde monteur heeft ook nog eens gemeten en heeft de FTU opnieuw afgemonteerd omdat hij de dempingswaardes niet goed vond.

Vervolgens heb ik hem moeten aanwijzen waar de patchkast staat. Is die een beetje aan het knutselen geweest en... Zowaar verbinding!
ONT en modem gingen gelijk automatisch een update draaien. Nadat alles opnieuw opgestart was even snel via wifi een testje gedaan en kwam op 660 up/down. Voor mij simpele AC AP niet echt slecht.

Dus eindelijk na 3 weken en 3 monteurs een werkende verbinding. *O* *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telin
Arunia schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:40:
Spannend, aanstaande vrijdag ga ik over van Ziggo naar KPN.
Heb een Unifi USG 3P router in gebruik en kan deze om gaan zetten zodat ik geen provider spul hoef te gebruiken. Kan alleen nergens vinden of er overlap is tussen het abo van KPN en Ziggo. Ofwel, als ik er zaterdag rustig voor wil zitten, dat dat dan kan. Anders heeft mijn vrouw ineens geen internet meer. :D
Bij mij werkt de KPN-verbinding sinds vanmiddag.

Overlap.. zo goed als geen.
20 minuten nadat ik van KPN bevestiging/melding kreeg dat het modem is geactiveerd is de stekker van Ziggo eruit getrokken.

Dus 20 minuten later al geen Ziggo internet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:44
Telin schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:13:
[...]

Bij mij werkt de KPN-verbinding sinds vanmiddag.

Overlap.. zo goed als geen.
20 minuten nadat ik van KPN bevestiging/melding kreeg dat het modem is geactiveerd is de stekker van Ziggo eruit getrokken.

Dus 20 minuten later al geen Ziggo internet meer.
Ik heb zelf nog niets gedaan, dus op het moment dat je verbinding hebt, dan kan ik me er wel iets bij voorstellen. Krijg zelf melding dat ik internet kan hebben, maar heb nog niets aangesloten. Dus dat zal wel loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telin
Nog wel vaag iets...
Ik krijg zojuist een mailtje van KPN. "We zien dat de modem geactiveerd is en daarom zullen we monteurs afspraak annuleren" :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• optimist1965
  • Niet online
Telin schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:30:
Nog wel vaag iets...
Ik krijg zojuist een mailtje van KPN. "We zien dat de modem geactiveerd is en daarom zullen we monteurs afspraak annuleren" :?
Leve de geautomatiseerde workstream systemen! 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Witlof schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:13:
[...]
Geen idee eerlijk gezegd. Heb al best een tijd die nieuwe firmware op mijn EB en daar zijn de mogelijkheden gelukkig een stuk uitgebreider dan op die oude firmware.
Kreeg paar dagen terug wel een aankondiging/waarschuwing via SMS dat de EB een update zou krijgen, nog niet naar gekeken of er wat verandert is.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telin
Zojuist mijn netwerk beetje omgebouwd en nu de EdgeRouter in plaats van de EB 12 geïnstalleerd.
Iets hogere snelheid in CLI speedtest met de EdgeRouter (~980Mbps) dan met de EB 12 (~960Mbps), CPU gebruik EdgeRouter maximaal 15%.

Dus op dit moment werkt alles... nu afwachten of KPN glasvezel ook stabiel is, kan ik nu nog weinig zinvols over zeggen. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NEK

NEK

Mijn verbinding bij KPN is omgezet van een particuliere verbinding naar een zakelijke (geen vast ip adres).

Lijn is zeer goed (gemeten door monteur en business desk) echter zit er een verschil in tussen de glasvezel lijn.

Bij particulier had ik een zeer solide en constante 2ms en nu varieert deze tussen 1ms en 7ms.

Mijn vraag is: maakt dit uit? Ik ervaar geen package loss of andere issues.

Puur een technische vraag aan jullie.

KPN particulier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPlODmH7yzsUb7zhaPUuanELwUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1U5NcsGKoNK4sPDp7CfaG0AL.jpg?f=fotoalbum_large

KPN Zakelijk (geen vast ip)
! Glasvezel werd weer actief na 17:00. Terug te zien in de onderstaande grafiek. !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_yB97qgHnq5CsnUKydOI2IlbB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cENyTqSxHBNjaknMp0heRhcg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door NEK op 23-12-2023 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:39
NEK schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:59:
Mijn verbinding bij KPN is omgezet van een particuliere verbinding naar een zakelijke (geen vast ip adres).

Lijn is zeer goed (gemeten door monteur en business desk) echter zit er een verschil in tussen de glasvezel lijn.

Bij particulier had ik een zeer solide en constante 2ms en nu varieert deze tussen 1ms en 7ms.

KPN particulier
[Afbeelding]

! Glasvezel werd weer actief na 17:00. Terug te zien in de onderstaande grafiek. !
[Afbeelding]
Heb je KPN EEN MKB verbinding?

Als je bijv traceroute doet naar 8.8.8.8 kan je bijv routit.net zien. Als dat zo is zit je op andere infra.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8z31WCiSRLdYMYfxfgrmtDwXSA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M7sA7ZqdkfHZn12D58EKun2Q.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEK

NEK

ikbenjoeri schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 00:42:
[...]

Heb je KPN EEN MKB verbinding?

Als je bijv traceroute doet naar 8.8.8.8 kan je bijv routit.net zien. Als dat zo is zit je op andere infra.

[Afbeelding]
Nee, geen KPN 1 verbinding omdat voor mij een fixed IP niet noodzakelijk is. Hieronder de trace route;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CR2ZokKGraSjTfSAUJCnkZwgSlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Bhr45Mn7IJKKFnMUy3J0QXd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
Sowieso zit er net veel verschil tussen een zakelijke of particuliere lijn (zeker niet in het laagste zakelijk sgement) wat ik hier boven zie is normaal voor een lijn en zou me geen zorgen maken.
Ik zit zelf tussen de 2 a 5 ms constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik heb nu steeds frequenter dat mijn verbinding wegvalt en na ongeveer 10 minuten weer terug komt. Als ik ga kijken naar de Genexis is het lampje van de glasvezelverbinding op dat moment ook echt uit. Meer mensen hier last van en iemand die weet of dit ook ergens in de systemen met oorzaak geregistreerd wordt? Ik heb tot voor kort nooit problemen met mijn verbinding gehad. Enige verandering die er is geweest dat ik mijn vaste telefonie beëindigd heb maar ik kan me niet voorstellen dat dat enige invloed kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-09 05:05
NEK schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:59:

KPN particulier
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind je post een beetje verwarrend. Na een paar keer lezen krijg ik de indruk dat je overgestapt bent van particulier fiber naar zakelijk xDSL? Je geeft verder aan dat je geen fixed ip hebt, maar je rdns in de screenshot doet anders vermoeden.

Klopt mijn aanname?

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05:03
Charlie_Root schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:01:
[...]

Ik vind je post een beetje verwarrend. Na een paar keer lezen krijg ik de indruk dat je overgestapt bent van particulier fiber naar zakelijk xDSL? Je geeft verder aan dat je geen fixed ip hebt, maar je rdns in de screenshot doet anders vermoeden.

Klopt mijn aanname?
Fixed in de rDNS bij kpn staat voor fixed line (vaste verbinding) en niet voor static/statisch IP zover ik weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie_Root
mrdemc schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:13:
[...]

Fixed in de rDNS bij kpn staat voor fixed line (vaste verbinding) en niet voor static/statisch IP zover ik weet :)
Goeie! #til

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie_Root
stormfly schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:16:
[...]

Niet geremd door enige kennis zou ik toch zeggen dat het verhogen van de mtu op de pppoe interface naar 1500 (vlan 6 1508, interface 1512) wel positief effect heeft, al is het maar de hoeveelheid fragmentatie en inherent hieraan de snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Charlie_Root schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:21:
[...]

Niet geremd door enige kennis zou ik toch zeggen dat het verhogen van de mtu op de pppoe interface naar 1500 (vlan 6 1508, interface 1512) wel positief effect heeft, al is het maar de hoeveelheid fragmentatie en inherent hieraan de snelheid?
Natuurlijk kan het helpen, zeker op het mentale Tweaker vlak. Alleen een MTU verhogen zonder de MSS mee te nemen in je plannen dat is waar ik over struikel :)

Ik blijf bij mijn mening dat je er in het dagelijks gebruik niets van merkt. Of zouden al die UI klanten allemaal performance problemen ervaren 8)

Ik heb het in OPNsense ook op 1500 ingesteld, gewoon omdat het kan. Ik zou niet beginnen aan een custom script wat je na elke reboot moet draaien op een UniFi gateway, daarvoor merk je er echt te weinig van is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 14:46
ik heb een vraag over iets waar ik zelf 0 verstand van heb:

odido kan op ons adres tot 8Gbit aanbieden,

waarom kan kpn dit ( nog ) niet?

alvast bedankt....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Odido heeft regelmatig eigen apparatuur in de centrale (PoP). Ze gebruiken in jouw geval dus niet de apparatuur van KPN. Vandaar het verschil. Je moet trouwens wel iets bijzonders doen, om iets aan 8Gbps te hebben. Bijvoorbeeld een camping met duizend mensen in je achtertuin. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01:58
joey82 schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:25:
ik heb een vraag over iets waar ik zelf 0 verstand van heb:

odido kan op ons adres tot 8Gbit aanbieden,

waarom kan kpn dit ( nog ) niet?

alvast bedankt....
Uiteraard zou KPN dit ook kunnen, de techniek is er immers. Er zijn dus andere redenen. Die we niet kennen, maar het zal in de marketing hoek liggen denk ik. Weinig vraag, weinig te duchten van de concurrent etc.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 14:46
dank voor de reacties....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 15:13

FlipFluitketel

Frontpage Admin
synoniem schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:09:
Ik heb nu steeds frequenter dat mijn verbinding wegvalt en na ongeveer 10 minuten weer terug komt. Als ik ga kijken naar de Genexis is het lampje van de glasvezelverbinding op dat moment ook echt uit. Meer mensen hier last van en iemand die weet of dit ook ergens in de systemen met oorzaak geregistreerd wordt? Ik heb tot voor kort nooit problemen met mijn verbinding gehad. Enige verandering die er is geweest dat ik mijn vaste telefonie beëindigd heb maar ik kan me niet voorstellen dat dat enige invloed kan hebben.
Gebruik je een Experiabox? Zo ja, welke versie? Sinds een week of zo heb ik hier ook al 3-4x gemerkt dat internet even weg valt, de ene keer was het na 1min weer terug en gisteren heb ik na 3min maar even het modem (Experiabox V10) uit/aan gezet waarna het weer vrij snel allemaal werkte. Ik had nog niet gekeken naar de lampjes op de NT maar alles in mijn netwerk was bereikbaar alleen het modem was niet bereikbaar.
Geen idee of de verbinding vaker is weggevallen aangezien ik ook niet 24u/dag achter mijn pc zit/thuis ben. :P

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
FlipFluitketel schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:38:
[...]

Gebruik je een Experiabox? Zo ja, welke versie? Sinds een week of zo heb ik hier ook al 3-4x gemerkt dat internet even weg valt, de ene keer was het na 1min weer terug en gisteren heb ik na 3min maar even het modem (Experiabox V10) uit/aan gezet waarna het weer vrij snel allemaal werkte. Ik had nog niet gekeken naar de lampjes op de NT maar alles in mijn netwerk was bereikbaar alleen het modem was niet bereikbaar.
Geen idee of de verbinding vaker is weggevallen aangezien ik ook niet 24u/dag achter mijn pc zit/thuis ben. :P
Nee ik heb er een pfSense firewall aan hangen en monitor de verbinding en ik werk regelmatig thuis dus het valt direct op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 10:55
Ik probeer IPv6 actief te krijgen i.c.m. OpnSense aangesloten op een Box12 met de nieuwste firmware. Op dit moment is de firmware versie V12.C.23.04.39.

Het IPv6 adres begint nu met fd4c.
Vorig jaar ook al eens een poging gedaan met Box10A - toen was het begin 2a02.
In die tijd kon ik met IPv6 pingen naar de update site van OpnSense.
Nu krijg ik dat niet meer voor elkaar.

In Box12 staat onder Internetverbinding IPv6 ingeschakeld.
Met daaronder een IPv6 adres en een Link-Local adres.

Onder Thuisnetwerk is "IPv6 prefix delegation" ingesteld op "Aan met DHCPv6".
Maar ook standje "uit" en "zonder DHCPv6" is geprobeerd.

Aan de WAN-kant van OpnSense heb ik de volgende combinatie van instellingen geprobeerd:
  • Prefix delegation size: /48, /56 en /64
  • Met en zonder "Request only an IPv6 prefix"
  • Met en zonder "Send IPv6 prefix hint"
Tot nu toe allemaal zonder resultaat.
Iemand suggesties?
Anders dan Box12 er tussenuit :+ ?

[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 25-12-2023 23:51 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
ernstoud schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:31:
[...]

Uiteraard zou KPN dit ook kunnen, de techniek is er immers. Er zijn dus andere redenen. Die we niet kennen, maar het zal in de marketing hoek liggen denk ik. Weinig vraag, weinig te duchten van de concurrent etc.
In dit geval de wet van de remmende voorsprong. KPN plaatste al jaren geleden AON apparatuur in de PoP. Met een max van 1 Gbit. Odido is veel later begonnen maar heeft wel XGS-PON geplaatst. Met een max van 10 Gbit.
Dus KPN zal moeten gaan vervangen/bijplaatsen de komende jaren.
En dat gaan ze ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 13:44
Airw0lf schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:21:
Ik probeer IPv6 actief te krijgen i.c.m. OpnSense aangesloten op een Box12 met de nieuwste firmware. Op dit moment is de firmware versie V12.C.23.04.39.

Aan de WAN-kant van OpnSense heb ik de volgende combinatie van instellingen geprobeerd:
Iemand suggesties?
Jouw fd4c adres is een private adres dat niet over het internet gerouteerd kan worden. Let wel, een adapter kan en zal met IPv6 vaak meerdere IPv6 adressen krijgen.Je maakt niet duidelijk waar je het fd4c adres ziet, op je Box12 of op je OpnSense box. Ik vermoed op de laatste want een Box12 zou wel standaard IPv6 moeten ondersteunen.

Je kunt ook even kijken op Mijn KPN. Daar zie je bij IP adres welk IPv4 adres en welke IPv6 range je gebruikt.

Ik weet niet in hoeverre de Box12 DHCPv6 aan de LAN kant ondersteunt. Je kunt het op je OpnSense box ook even proberen met SLAAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Muis666 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:20:
[...]

Jouw fd4c adres is een private adres dat niet over het internet gerouteerd kan worden. Let wel, een adapter kan en zal met IPv6 vaak meerdere IPv6 adressen krijgen.Je maakt niet duidelijk waar je het fd4c adres ziet, op je Box12 of op je OpnSense box. Ik vermoed op de laatste want een Box12 zou wel standaard IPv6 moeten ondersteunen.

Je kunt ook even kijken op Mijn KPN. Daar zie je bij IP adres welk IPv4 adres en welke IPv6 range je gebruikt.

Ik weet niet in hoeverre de Box12 DHCPv6 aan de LAN kant ondersteunt. Je kunt het op je OpnSense box ook even proberen met SLAAC.
Het fd4c-adres staat op de internet verbinding van Box12 - samen met een link-local adres.
Maar anders dan dat is er niks te vinden - geen publiek IPv6 adres.
Laat staan prefix-en en/of IPv6 DNS-servers.

In het KPN-portaal staat een 2a02-adres met een /48 prefix.
Das mooi - maar het lijkt erop alsof dat ("rare"?) fd4c adres nu roet in het IPV6-eten gooit.
In het verleden stond er alleen een local-link adres met dit 2a02-adres.
Geen idee waarom ze dat veranderd hebben.

De vraag is: hoe krijg ik dat 2a02-adres terug op die lijn?

[ Voor 16% gewijzigd door Airw0lf op 26-12-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellboy!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 11:03
FlipFluitketel schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:38:
[...]

Heb hetzelfde, al 2 keer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 13:44
Airw0lf schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:40:
[...]

Het fd4c-adres staat op de internet verbinding van Box12 - samen met een link-local adres.
Maar anders dan dat is er niks te vinden - geen publiek IPv6 adres.
Laat staan prefix-en en/of IPv6 DNS-servers.
Dat kan kloppen. Overigens is een fd4c adres ook een niet routeerbaar adres.
In het KPN-portaal staat een 2a02-adres met een /48 prefix.
Das mooi - maar het lijkt erop alsof dat ("rare"?) fd4c adres nu roet in het IPV6-eten gooit.
In het verleden stond er alleen een local-link adres met dit 2a02-adres.
Geen idee waarom ze dat veranderd hebben.

De vraag is: hoe krijg ik dat 2a02-adres terug op die lijn?
Je routeerbare IPv6 adressen hoor je op de Box12 op je LAN poorten te krijgen, niet op de WAN. En als je een device aansluit via 1 van de LAN poorten dan krijg dat device als het goed is via SLAAC automatisch ook een IPv6 adres in jouw range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie_Root
Airw0lf schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:21:

Iemand suggesties?
Als ik naar de screenshots online kijk van de Box12 moet je meer gegevens invoeren op de volgende pagina:
Internet Connectivity → Basic → IPv6
Hier zouden 4 invoervelden moeten zijn:
  • Delegated Prefix
  • LAN IPv6 (let op, dit is link-local)
  • WAN IPv6 (publiek adres, niet link-local)
  • WAN Mac
Verder zou je op OpnSense volgens mij verder behalve dhcpv6 niets hoeven doen, en zou deze direct eren /64 moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Charlie_Root schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 15:24:
[...]

Als ik naar de screenshots online kijk van de Box12 moet je meer gegevens invoeren op de volgende pagina:
Internet Connectivity → Basic → IPv6
Hier zouden 4 invoervelden moeten zijn:
  • Delegated Prefix
  • LAN IPv6 (let op, dit is link-local)
  • WAN IPv6 (publiek adres, niet link-local)
  • WAN Mac
Verder zou je op OpnSense volgens mij verder behalve dhcpv6 niets hoeven doen, en zou deze direct eren /64 moeten krijgen.
Zie bijgevoegde afbeeldingen:
Ik heb die instellingen allemaal niet - alleen maar twee toggles met aan of uit.
Dit is het resultaat na een powercycle - toen kreeg het ding zijn publieke ipv6 adres.

Aan de OpnSense kant komt nu wel een publiek IPv6 adres aan de WAN kant.
Maar nog steeds geen verbinding.naar de buitenwereld - wel tussen OpnSense en Box12.

OpnSense is aan de WAN kant ingesteld op DHCPv6 en een /48 voor prefix delegation.
Ook zijn er firewall rules ingesteld - zowel IPv4 als IPv6.

De ping die uitgevoerd wordt:
PING6(1548=40+8+1500 bytes) 2a02:<eigen-ipv6-adres> --> 2001:1af8:4f00:a005:5::

Maar het resultaat blijft 100% packet loss.

Iemand nog suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inK9msFbc05mWnbR6Dz7BsoOFh0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sN6UsTdlpl9zZj5DLVVZUiBi.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjTHqxxQ__8SXpaxPN-7ZQVoEQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NDQemzCKygYLZMcBLKG4DckB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Airw0lf op 26-12-2023 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Airw0lf schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:45:
[...]
OpnSense is aan de WAN kant ingesteld op DHCPv6 en een /48 voor prefix delegation.
Krijgt opnsense die prefix ook?
Ik zou een /56 aanvragen dmv DHCPv6. Omdat de box 12 een /48 krijgt kan deze geen /48 doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 07:16
KPN verbinding er uit, bij meer mensen ?

[ Voor 17% gewijzigd door kmichael op 27-12-2023 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
kmichael schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:43:
Nope werkt als zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telin
kmichael schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:43:
Vooralsnog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 18:55

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Hier ook geen problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Even een vraag:
Mijn zwager heeft een oude KPN abonnement met een VIP2952 die nog functioneert, maar bij sommige dingen zoals de youtube app nauwelijks meer reageert. Toetsenbord, gaat per letter ongeveer 20-30seconden nadenken..

Nu houdt mijn abonnement komend jaar op en ik heb een VIP 5202 die als een zonnetje werkt. Zou ik die zomaar aan mijn zwager kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Get!em schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:50:
Even een vraag:
Mijn zwager heeft een oude KPN abonnement met een VIP2952 die nog functioneert, maar bij sommige dingen zoals de youtube app nauwelijks meer reageert. Toetsenbord, gaat per letter ongeveer 20-30seconden nadenken..

Nu houdt mijn abonnement komend jaar op en ik heb een VIP 5202 die als een zonnetje werkt. Zou ik die zomaar aan mijn zwager kunnen geven?
Technisch kan het, maar de ontvanger is niet jouw eigendom en moet je retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Als hij bij KPN aangeeft dat de tuner niet goed meer werk sturen ze een nieuwe op. Aangezien dat apparaat bij KPN in bruikleen is. Daarvoor betaald hij dus o.a. ook een x bedrag per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:55
bjusterbaarlik schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:59:
Als hij bij KPN aangeeft dat de tuner niet goed meer werk sturen ze een nieuwe op. Aangezien dat apparaat bij KPN in bruikleen is. Daarvoor betaald hij dus o.a. ook een x bedrag per maand.
Waar ie vervolgens een 2952 voor terug krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Even een vraag:

Voorheen kreeg je een VIP5202 als je het 4K pakket afnam. Aangezien het pakket maandelijks opzegbaar is kun je ‘m daarna weer uitzetten en de ontvanger gewoon houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Laatst online: 01:44
Even een vraag:

Dat is wel heel traag. Probeer eens een schone installatie van de laatste software. Dat heeft me in het verleden wel eens geholpen vage performance issues van de VIP2952.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

EricJH schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:56:
[...]
Dat is wel heel traag. Probeer eens een schone installatie van de laatste software. Dat heeft me in het verleden wel eens geholpen vage performance issues van de VIP2952.
Al gedaan, maar zelfs die installatie met verse firmware duurde 20-25minuten.

Vandaar dat ik hem een vip5202 gun, zonder wijziging van abonnement. Weet niet eens of een 4K op zijn plek kan met 25Mbit dsl.

[ Voor 14% gewijzigd door Get!em op 27-12-2023 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:09
Get!em schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:32:
[...]

Al gedaan, maar zelfs die installatie met verse firmware duurde 20-25minuten.

Vandaar dat ik hem een vip5202 gun, zonder wijziging van abonnement. Weet niet eens of een 4K op zijn plek kan met 25Mbit dsl.
postcode check doen, kom je snel achter ;) daarnaast als je de 4k zenders niet bekijkt is er niks aan de hand. zijn er maar 2

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 13:19
Airw0lf schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:45:
[...]

Zie bijgevoegde afbeeldingen:
Ik heb die instellingen allemaal niet - alleen maar twee toggles met aan of uit.
Dit is het resultaat na een powercycle - toen kreeg het ding zijn publieke ipv6 adres.

Aan de OpnSense kant komt nu wel een publiek IPv6 adres aan de WAN kant.
Maar nog steeds geen verbinding.naar de buitenwereld - wel tussen OpnSense en Box12.

De ping die uitgevoerd wordt:
PING6(1548=40+8+1500 bytes) 2a02:<eigen-ipv6-adres> --> 2001:1af8:4f00:a005:5::

Maar het resultaat blijft 100% packet loss.

Iemand nog suggesties?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb thuis geen 12 maar een 10. Maar in opnsense heb ik op mn wan interface:
Dhcpv6 aan
Prefix delegation size /56
Send prefix delegation hint

En dan werkt t. Eventueel moet je naar je firewall regels kijken dat je icmp berichten wel doorgelaten worden tussen de experiabox en de opnsense!

(Ik heb mn opnsense achter mn experiabox hangen even voor de context).

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hellboy!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 11:03
Vandaag maar eens KPN gebeld, want mijn hussel 200/200 abbo is duurder dan 1GB internet.
Via de website kon ik het niet aanpassen, maar de via de servicedesk kon ik het wel laten aanpassen, nu 1 jaar abbo 1GB voor €52,50

Nog wel steeds regelmatig issues met de experiabox, sinds de laaste werkzaameheden, daarvoor eigenlijk nooit.

• BasvanS
  • Laatst online: 18:08
Sinds de omzetting naar het Zwarte NT kastje (XGS-PON?) werkt mijn Internet niet meer goed. Ik heb wel internet, maar er lijken problemen te zijn met DNS.

*Sommige sites werken niet bijv. nu.nl en primevideo.com
*Prime App op mijn TV werkt ook niet.
* NPO Start App is extreem traag geworden

Netflix en Tweakers werken bijvoorbeeld wel zonder beperkingen.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd anders te zetten, maar niks lijkt alles op te lossen:

*VLAN ID 6 (Enabled)
*Smart Queues (Disabled)
*DNS 1: 195.121.1.34
*DNS 2: 195.121.1.66
*QoS tag: None
*IPv4: PPPoE (Kpn/Knp)
*IPV6 (Disabled)

Enig idee wat de werken settings zijn voor mijn USG (3)

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-09 14:08
Mr. Stom schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:57:
Per 28 december ga ik over naar KPN. Op dit moment Ziggo, maar ontevreden met prijs/kwaliteit (internet valt hier in de wijk vaak uit en er vindt vrijwel maandelijks onderhoud plaats).

Het betreft hier een nieuwbouwwijk. Alle buren met KPN hebben géén verbindingsproblemen. Overstappen dus, met black friday een leuke korting.

Echter: mijn 'KPN glasvezelaansluitpunt' is nog niet aangesloten. Dat wil zeggen, het kastje met UTP ingang zit er nog niet op, wel een enorme KPN sticker met reclame voor hun glasvezelnet.

Is het nu verstandig alvast contact te zoeken met KPN om een monteur aan te sturen? Ik zit er niet op te wachten dat dit pas ná 28 december zal plaatsvinden, dan zit ik zonder internet.
Update:

Inmiddels is het 28 December. Kreeg inderdaad eind vorige week een doe-het-zelf doosje in huis met FTU-kastje en de Box12.

En ook, zoals verwacht, komt er geen signaal over het glas binnen. Alle lampjes branden, behalve het lampje voor 'glas' en de digitale installatiehulp geeft aan ' Oeps, we zien dat je nog niet bent aangesloten" .

Een maand geleden met KPN gebeld om zeker te weten dat alles zou werken, ik kan thuis niet zonder internet ivm werk. Bij installatie van Ziggo bleken de glasvezelkabels in de straat kapot, ik ga ervan uit dat de kabel van KPN ook stuk is. Maar daar moet je dan op wachten tot de dag van installatie, dan pas is je abonnement 'actief' en komen de problemen aan het licht.

Aan de telefoon weten ze niet wat te doen. Morgen koffie zetten voor de monteur, die komt gelukkig snel ;)

Keep you posted!

• ovd1995
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Kan iemand met de nieuwe Box 12 firmware (V12.C.23.04.38) vertellen of de DHCP server volledig uitgeschakeld kan worden? Hier draait hij nog SGEJ1000060E dus kan het niet controleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Airw0lf
ovd1995 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:29:
Kan iemand met de nieuwe Box 12 firmware (V12.C.23.04.38) vertellen of de DHCP server volledig uitgeschakeld kan worden? Hier draait hij nog SGEJ1000060E dus kan het niet controleren.
Ja - kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telin
Mr. Stom schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:25:
[...]
Aan de telefoon weten ze niet wat te doen. Morgen koffie zetten voor de monteur, die komt gelukkig snel ;)

Keep you posted!
Monteur van KPN zelf of van NetwerkNL?
Als het de monteur van KPN zelf is gaat er vandaag heel weinig gebeuren ben ik bang. Die kan/mag alleen naar de FTU en de ONT bij jou binnenkijken, waar dus hoogstwaarschijnlijk het probleem niet zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:40
Mr. Stom schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:25:
[...]
Een maand geleden met KPN gebeld om zeker te weten dat alles zou werken, ik kan thuis niet zonder internet ivm werk. Bij installatie van Ziggo bleken de glasvezelkabels in de straat kapot, ik ga ervan uit dat de kabel van KPN ook stuk is. Maar daar moet je dan op wachten tot de dag van installatie, dan pas is je abonnement 'actief' en komen de problemen aan het licht.
Daarom pas Ziggo opzeggen als de verbinding life is. Dan heb je maar een maand overlap. Zeker als je "afhankelijk" van een internetverbinding bent. Als je al het vermoeden hebt dat de glasvezelkabels niet goed zijn dan zou ik helemaal geen risico nemen. Als er gegraven moet worden dan is de boel vandaag niet gereed. Goed, het is te hopen van niet. :)

Succes met koffie zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:50
RonnieKo schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:38:
[...]

Daarom pas Ziggo opzeggen als de verbinding life is. Dan heb je maar een maand overlap........

Succes met koffie zetten :)
Dat hoeft op zich niet, als je gebruik maakt van de overstapservice die KPN biedt dan wordt Ziggo pas afgesloten als je KPN verbinding werkt.
Althans dat was bij mij prima geregeld.
Om 09:00 mailtje KPN, uw verbinding werkt (wat daadwerkelijk klopte), en om 09:30 mailtje van Ziggo, u bent afgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Telin schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:25:
[...]

Monteur van KPN zelf of van NetwerkNL?
Als het de monteur van KPN zelf is gaat er vandaag heel weinig gebeuren ben ik bang. Die kan/mag alleen naar de FTU en de ONT bij jou binnenkijken, waar dus hoogstwaarschijnlijk het probleem niet zit.
Dat laatste geldt alleen bij P2MP netwerken met een splitterkast in de wijk.
Dit is een GoF (AON aansluiting. Dat weet ik omdat de vraagsteller het heeft over een lampje "glas". En dat zit niet op een XGS-PON ONT.

Dan mag de KPN monteur dus wel degelijk in de PoP om te zien of de patch wel gezet is.
Want dat is natuurlijk de andere mogelijkheid: De patch is niet gezet in de PoP. Dan komt er nooit licht door de kabel :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3vers3
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-09 09:41
Gisteren maar eens gebeld met de klantenservice omdat ik al een tijdje €56.80 betaal voor mijn 200mbit internet only glas abonnement. Dat terwijl de huidige prijs €50 is voor hetzelfde abonnement. Ik kreeg twee opties:
  • Verlengen voor 2 jaar. De eerste 9 maanden €10 korting en daarna weer €56.80.
  • Een nieuw abonnement voor 1 jaar zonder korting en een maandbedrag van €50.
Optie twee is na zo'n 14 maanden goedkoper dus uiteindelijk daar voor gegaan. Toen ik doorgeschakeld werd kreeg ik nog een aanbieding voor een nieuw twee jarig abonnement met daarin het eerste jaar €7.50 korting (€42.50 per maand) en daarna €50 per maand.

Het loont dus zeker om ze eens op te bellen als je contract is afgelopen. Heb niet hoeven dreigen met opzeggen oid. Ongeveer 5 minuten in de wacht gestaan tijdens het doorschakelen. Prima voor deze tijd van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Laatst online: 23:40
R3vers3 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:39:
Gisteren maar eens gebeld met de klantenservice omdat ik al een tijdje €56.80 betaal voor mijn 200mbit internet only glas abonnement. Dat terwijl de huidige prijs €50 is voor hetzelfde abonnement. Ik kreeg twee opties:
Optie twee is na zo'n 14 maanden goedkoper dus uiteindelijk daar voor gegaan. Toen ik doorgeschakeld werd kreeg ik nog een aanbieding voor een nieuw twee jarig abonnement met daarin het eerste jaar €7.50 korting (€42.50 per maand) en daarna €50 per maand.

Het loont dus zeker om ze eens op te bellen als je contract is afgelopen. Heb niet hoeven dreigen met opzeggen oid. Ongeveer 5 minuten in de wacht gestaan tijdens het doorschakelen. Prima voor deze tijd van het jaar.
Je hebt met de afdeling retentie gesproken, dan heb je soms het geluk dat je een aanbieding met korting krijgt. Echter heb ik nooit retentie aan de lijn gekregen en mijn contract vernieuwd (dus niet de oude verlengd) voor 1 jaar tegen de standaard prijs van het abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:02

TFHfony

Professional Weirdo

R3vers3 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:39:

Dat is ook exact mijn ervaring. Vroeger bij Ziggo, nu bij kpn. Gewoon bellen als het contract is afgelopen en dan vragen wat ze kunnen aanbieden als je verlengd.
De ene keer krijg je een wat grotere korting dan de andere. Maar dreigen met overstappen heb ik ook nooit hoeven doen.
Deze keer 9 maanden voor 42,50 euro voor 1gbit glas only bij 1 jaar verlengen. En je bent gelijk weer van de jaarlijkse indexatie af.
Volgend jaar zien we wel weer verder.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-09 14:08
Update:

Monteur kon het niet oplossen (surprise). Dat wist hij ook al: 'ik herken uw adres, ik ben hier de afgelopen maanden al een paar keer in de nieuwbouw-wijk geweest - rekent u maar nergens op'.

Hij heeft een uurtje staan hannesen tussen het aansluitpunt in de woning en de centrale 'patchkast' in de buurt. 'Grappige' was dat er tegelijkertijd nóg een KPN-monteur rondliep tussen dezelfde centrale patchkast en een ander huis in onze woonwijk.

Bij beide woningen dezelfde conclusie: geen signaal tussen woning en patchkast. Ticket aangemaakt bij KPN en ik word teruggebeld voor een vervolgafspraak.

Ziggo doet het nog, volgens de klantenservice gaat die pas offline wanneer KPN online is. Dat hopen we dan maar.

Wel sneu, er heeft hier gewoon een stel niet nederlands sprekende beunhazen de trottoirs aangelegd, die hebben in vrijwel de hele wijk de kabels kapot getrokken. Aankomend zomer gaat hier de hele straat er weer uit voor de 'definitieve straat'. Ik hou m'n hart vast.

[ Voor 16% gewijzigd door Mr. Stom op 29-12-2023 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telin
Mr. Stom schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:25:
Ziggo doet het nog, volgens de klantenservice gaat die pas offline wanneer KPN online is. Dat hopen we dan maar.
In mijn ervaring is dit inderdaad zo.
Ik heb ruim 3 weken langer Ziggo gehad. Toen eenmaal de KPN verbinding werkte en "geactiveerd" was kreeg ik eerst een mail van KPN dat het abonnement vanaf die dag in gaat en 20 minuten later van Ziggo dat het abonnement beëindigd wordt.

Ik heb dus niet zonder internet gezeten maar de overlap dat ik zowel Ziggo als KPN internet had was maar 20 minuten of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Laatst online: 23:40
Mr. Stom schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:25:
Update:

Monteur kon het niet oplossen (surprise). Dat wist hij ook al: 'ik herken uw adres, ik ben hier de afgelopen maanden al een paar keer in de nieuwbouw-wijk geweest - rekent u maar nergens op'.

Hij heeft een uurtje staan hannesen tussen het aansluitpunt in de woning en de centrale 'patchkast' in de buurt. 'Grappige' was dat er tegelijkertijd nóg een KPN-monteur rondliep tussen dezelfde centrale patchkast en een ander huis in onze woonwijk.

Bij beide woningen dezelfde conclusie: geen signaal tussen woning en patchkast. Ticket aangemaakt bij KPN en ik word teruggebeld voor een vervolgafspraak.

Wel sneu, er heeft hier gewoon een stel niet nederlands sprekende beunhazen de trottoirs aangelegd, die hebben in vrijwel de hele wijk de kabels kapot getrokken. Aankomend zomer gaat hier de hele straat er weer uit voor de 'definitieve straat'. Ik hou m'n hart vast.
Er zullen wel 1 of meerdere voedingskabels vanuit de PoP naar de DP's zijn beschadigd. Daar moet dus KPN Netwerk aan te pas gaan komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Vandaag is KPN bij mij geactiveerd en is Odido opgezegd. Alles werkt. Alleen wat ik vreemd vind is dat ik nu met dezelfde instellingen op mijn Asus setup als voorheen nu maar rond de 500Mbps down en rond de 800Mbps upload heb. Bij Odido zaten zowel down als up over de 900 heen.

Ik maak gebruik van een Asus AX86u als main router icm twee XD6 nodes welke allen metwifi6ax werken. Deze zijn zoals voorheen allen bekabeld verbonden.

Ik ging er eigenlijk van uit dat ik bij KPN minimaal dezelfde kwaliteit kon verwachten mbt de draadloze snelheid als bij Odido.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4UkHHHz4G19xiMSdvRLiu-d3dU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECN1HXrFB7k8E0ixjewJS2oo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S00A5VsKxlzkVCQrn2iCdT-5q_M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrWWfoSOk3T2Yuq8eTowb4q8.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 42% gewijzigd door Tweakriez op 29-12-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 11:24

Arjan A

Cenosillicafoob

Tweakriez schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:00:
Vandaag is KPN bij mij geactiveerd en is Odido opgezegd. Alles werkt. Alleen wat ik vreemd vind is dat ik nu met dezelfde instellingen op mijn Asus setup als voorheen nu maar rond de 500Mbps down en rond de 800Mbps upload heb. Bij Odido zaten zowel down als up over de 900 heen.

Ik maak gebruik van een Asus AX86u als main router icm twee XD6 nodes welke allen metwifi6ax werken. Deze zijn zoals voorheen allen bekabeld verbonden.

Ik ging er eigenlijk van uit dat ik bij KPN minimaal dezelfde kwaliteit kon verwachten mbt de draadloze snelheid als bij Odido.

[Afbeelding][Afbeelding]
Heb je ook al met de Experiabox getest? Pas als die dezelfde resultaten geeft, kan je iets zeggen over de kwaliteit van KPN.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Arjan A schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:33:
[...]

Heb je ook al met de Experiabox getest? Pas als die dezelfde resultaten geeft, kan je iets zeggen over de kwaliteit van KPN.
Nee, niet gedaan. Dat lijkt mij ook gen verschil te moeten maken. Ik heb exact dezelfde hardware nu in gebruik als voorheen.

Online las ik dit euvel ook op andere plekken en lees dan als reactie van KPN dat zolang wired wel de volledige snelheid geeft er. Iks aan de hand is wat hen betreft. Toch raar dat ik nu ruim de helft minder heb qua wifi snelheid.
Pagina: 1 ... 144 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen