Dan is er maar 1 fatsoenlijke oplossing: FritzboxMel33 schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:43:
@mad-dog @ernstoud @stormfly
Ik ik hop elk jaar van provider, En ondervind dat elke modem een tweak nodig heeft om optimale werking van lan en Wifi te hebben. De box 12 die ik nu heb van kpn was geen makkelijke, lees je hier in mijn vorige reacties.
Ik wil naar een INHUIS Lan/wifi permanente setting, gewoon een permanent zelfde ip gateway 192.168.178.1 of zoiets.
Ik wil een wifi 6/ 2.5Gbit lan router. (en dus vlan begrijp ik, hebik nu ook niet en kijk met een nokia 8000 met androud tv en mij apps, dus een eigen tv kastje.) Voldoende voor mij nu om met de kpn app te kijken op dat kastje.
Hop ik volgend jaar weer naar een andere, kabel of glas isp. dan wil ik dat gedoe met hun modems niet meer. maar ik gebruik ze wel in bridge of als ze standaard toevallig hetzelfde als mijn huis lan gebruiken laat ik hun het werk doen.
Maar ik heb besloten om dat met mijn eigen router te willen, er hoeft dus geen modem in te zitten, Want een glas en cable modem wifi router is mij te duur. en moet ik er weer in configureren voor elke isp.
Ik wil gewoon. Modem aansluiten, wifi uit. dhcp zie wel of dat uit moet(haha, er zit dan toch niks op die dhcp), lan kabel van mijn eigen wifi6 2,5Gbit lan router erin, en klaar.
Of de UXG Lite van Unifi werkt ook perfect met KPN en Multicast.mad-dog schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:53:
[...]
Dan is er maar 1 fatsoenlijke oplossing: Fritzbox
Niet als je elk jaar weer gaat switchenmgiebels schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:54:
[...]
Of de UXG Lite van Unifi werkt ook perfect met KPN en Multicast.
Wat ontbreekt er dan aan een Omada router?mad-dog schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:38:
[...]
Multicast TV kun je met een Omada echt vergeten, TV+ met Unicast zal prima werken, alleen krijg je dan dus wel te maken met bitrates van 6Mbit ipv 14-15Mbit op de gangbare kanalen
Ik lees dat een-of-andere Ubiquiti wel werkt? Wat heeft die dan meer/anders?
makes it run like clockwork
Hoezo niet?
Aangezien je deze apparatuur ook gewoon voor elke provider goed kan instellen zie het probleem niet zo.
USG3 was ook prima op alle providers in te stellen
[ Voor 8% gewijzigd door mgiebels op 11-12-2023 19:11 ]
ze hadden laatst hier een review van, goedkoop. alleen geen lan 2.5Gbit. dat is alleen op de wan poort.
De Asus tuf-ax3000v2
review: ASUS TUF-AX3000v2 - Nuttige router voor gamers?
Ja @mad-dog Ik zag ook een fritZ box. FRITZ!Box 7530 125eu geloof ik.
De Asus tuf-ax3000v2
review: ASUS TUF-AX3000v2 - Nuttige router voor gamers?
Ja @mad-dog Ik zag ook een fritZ box. FRITZ!Box 7530 125eu geloof ik.
[ Voor 21% gewijzigd door Mel33 op 11-12-2023 19:31 ]
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
Ik zit al heel lang bij KPN maar die KPN 12 modem die ik nu heb hangen is wel echt ruk.
Probeer me WiFi uit te zetten. Heb een eigen omada netwerk, maar helaas dat kan dus niet meer.
Daarnaast hebben ze besloten om de logging niet meer inzichtelijk te maken voor gebruikers.
Wij hebben heel af en toe een wegvallend verbinding maar ik wil eerst zelf even onderzoeken waar het aan ligt zonder meteen KPN te moeten bellen.
Ben nu aan het kijken voor een eigen router.
Heb KPN tv box nodig.
Het liefst had ik een omada router maar die valt af.
Zit nu te kijken naar een edgerouter x. Zou dat een goed alternatief zijn?
Probeer me WiFi uit te zetten. Heb een eigen omada netwerk, maar helaas dat kan dus niet meer.
Daarnaast hebben ze besloten om de logging niet meer inzichtelijk te maken voor gebruikers.
Wij hebben heel af en toe een wegvallend verbinding maar ik wil eerst zelf even onderzoeken waar het aan ligt zonder meteen KPN te moeten bellen.
Heb KPN tv box nodig.
Dat kan gewoon. De WiFi knop aan de zijkant een paar seconden ingedrukt houden (ca. 10 seconden als ik me niet vergis) en de WiFi wordt uitgeschakeld.joke_name schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:52:
Ik zit al heel lang bij KPN maar die KPN 12 modem die ik nu heb hangen is wel echt ruk.
[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 11-12-2023 23:56 ]
Ik zou gaan voor een Fritzbox al dan niet tweedehands. Heb ik al jaren en nog nooit problemen mee gehad.
Het probleem is met draadloos. Dan is het beste wat je kunt doen een topic in Netwerken openen om jouw situatie nader te bekijken.workswith schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:27:
[...]
de ONT is nog niet vervangen idd, het is de GMC-TK01-P2110-eu-1 met datum 2021-03
zitr op een AON lijn, het probleem is bij draadloze verbindenen verder gebruik ik cloud service shadow die gebruik in via laptop die bekabeld is aangesloten. lenovo legion 5 pro rtx 3070 ryzen 7 5800h. die is krachtige genoeg om de stream te kunnen runnen naam ik aan.
Weet iemand hoe je bij KPN je vaste glas verbinding kan verlengen ?
Ik heb gebeld maar krijg een computer aan de lijn die zegt dat het abbo niet te verlengen is en afloopt op 10-04-2024 terwijl in de mijn.kpn.com staat dat het 28-03-2024 is.
Ik betaal nu 42,50 voor 100Mbit/s
Ik heb gebeld maar krijg een computer aan de lijn die zegt dat het abbo niet te verlengen is en afloopt op 10-04-2024 terwijl in de mijn.kpn.com staat dat het 28-03-2024 is.
Het gaat gewoon door na die datum, verlengen zou alleen tekenen voor nieuwe voorwaarden/prijs zijn.kevertje1977 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:34:
Weet iemand hoe je bij KPN je vaste glas verbinding kan verlengen ?
Hoi.
Je hebt verlengen en vernieuwen.basdej schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:39:
[...]
Het gaat gewoon door na die datum, verlengen zou alleen tekenen voor nieuwe voorwaarden/prijs zijn.
Bij verlenging ga je door op de huidige propositie, en teken je voor 1 of 2 jaar bij.
Bij vernieuwing stap je over op een nieuwe propositie, eveneens voor 1 of 2 jaar en gelden andere prijzen.
Ik zie in het Xs4all forum dat 50 en 100 naar 200 gezet gaan worden. Is dit iets wat KPN breder doorvoert momenteel?
Van mij mogen ze. Gewoon m'n 50/5 naar 100/100 voor dezelfde prijs.
Mijn 50 MB is ook omgezet naar 200 MBpennywiser schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:32:
Ik zie in het Xs4all forum dat 50 en 100 naar 200 gezet gaan worden. Is dit iets wat KPN breder doorvoert momenteel?
Daar zeg ik geen nee tegen, van 50 naar 200. Dan hoef ik niet te verlengen
Wifi kan je gewoon uitzetten, heb er achter ook een eigen router hangen.joke_name schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:52:
Hoi iedereen!
Een vriendin van mij gaat binnenkort verhuizen. Aangezien ik de technische support van haar ben, heeft ze mij gevraagd te kijken naar een internetabonnement.
Vanaf juni is er glasvezel van KPN beschikbaar. We kiezen hoe dan ook voor KPN dus.
De vraag is nu echter: Waar is op dit moment de beste aanbieding te vinden voor 100mbit?
- Bij KPN zelf betaal je 6 maanden 35 euro i.p.v. 42,50 = 45 euro korting
- Via Breedbandwinkel betaal je 6 maanden 21,25 i.p.v. 42,50 en krijg je 20 euro cashback = 147,50 euro korting (wat een verschil met KPN zelf trouwens...)
Is het nog goedkoper te krijgen?
Een vriendin van mij gaat binnenkort verhuizen. Aangezien ik de technische support van haar ben, heeft ze mij gevraagd te kijken naar een internetabonnement.
Vanaf juni is er glasvezel van KPN beschikbaar. We kiezen hoe dan ook voor KPN dus.
De vraag is nu echter: Waar is op dit moment de beste aanbieding te vinden voor 100mbit?
- Via Breedbandwinkel betaal je 6 maanden 21,25 i.p.v. 42,50 en krijg je 20 euro cashback = 147,50 euro korting (wat een verschil met KPN zelf trouwens...)
Ik zie nu zelfs 27.50 en niet meer 21.25, dus ik denk dat je erg goed zit nu.MrImpulsive schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:04:
Hoi iedereen!
Wanneer had je de 21.25 gezien? Of is dat zonder TV? Overigens bedankt voor de tip breedbandwinkel, heb daar nu ook afgesloten KPN 100Mbit, wordt hoogstwaarschijnlijk dus 200 Mbit.
[ Voor 6% gewijzigd door pennywiser op 14-12-2023 11:42 ]
Hier ook een Edgerouter X gebruiker, was de Box12 zat na een week en tja voor die 60 euro een stabiele verbinding en mogelijkheid om dingen te tweaker mocht dat nodig zijn.joke_name schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:52:
Heb KPN tv box nodig.
Instellen was makkelijk maar aangezien je ook een tv box nodig hebt zal je iets moeten doen met vlan settings op de poort voor de tv box, heb zelf deze handleiding gebruikt: https://netwerkje.com/eigen-router
Het ging inderdaad om het abonnement zonder TV.pennywiser schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:20:
[...]
Ik zie nu zelfs 27.50 en niet meer 21.25, dus ik denk dat je erg goed zit nu.
Wanneer had je de 21.25 gezien? Of is dat zonder TV? Overigens bedankt voor de tip breedbandwinkel, heb daar nu ook afgesloten KPN 100Mbit, wordt hoogstwaarschijnlijk dus 200 Mbit.
Basisprijs = 42,50
50% korting = 21,25
Denk dat ik inderdaad nu al best goed zit. In ieder geval bedankt voor jouw reactie en graag gedaan
Yes,Helox-in-a-box schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:29:
[...]
Hier ook een Edgerouter X gebruiker, was de Box12 zat na een week en tja voor die 60 euro een stabiele verbinding en mogelijkheid om dingen te tweaker mocht dat nodig zijn.
Instellen was makkelijk maar aangezien je ook een tv box nodig hebt zal je iets moeten doen met vlan settings op de poort voor de tv box, heb zelf deze handleiding gebruikt: https://netwerkje.com/eigen-router
Ik heb besloten een Omada 605 te bestellen.
Dan kan ik hem helemaal insluiten in mijn netwerk heb ook nog allemaal andere omada spullen.
Gelukkig wordt het tegenwoordig ondersteund.
En heeft iemand op het KPN forum een handleiding gemaakt.
Dus we gaan het zien.
Ik merk bij een nieuwe KPN aansluiting waarbij 2 tv boxen worden gebruikt dat er snelheidsverschil lijkt te zitten tussen unicast (snel zappen, direct bewegend beeld rechtsboven in het hoofdmenu bij elke zender) en multicast (trager zappen, beeld rechtsboven in het hoofdmenu staat een halve seconde tot een seconde (oid) stil en begint dan te bewegen; hetzelfde zie je ook bij het veranderen van zender als je full screen kijkt).
Herkent iemand dit? Ik lees diverse bronnen die aangeven dat juist multicast sneller zou moeten zijn bij het wisselen en het opbouwen van zenders.
Herkent iemand dit? Ik lees diverse bronnen die aangeven dat juist multicast sneller zou moeten zijn bij het wisselen en het opbouwen van zenders.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Er is gisteren of eergisteren een update uitgerold waarmee o.a. dat probleem opgelost zou moeten zijn. Ik gebruik op 1 box multi en op 1 box uni, en op beide gaat de stream ononderbroken rechtsboven door (als ik dus wissel van full-screen naar home).Bor schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:01:
beeld rechtsboven in het hoofdmenu staat een halve seconde tot een seconde (oid) stil en begint dan te bewegen; hetzelfde zie je ook bij het veranderen van zender als je full screen kijkt).
Vandaag mailtje gehad met de reminder dat de monteur (eindelijk) maandag langskomt... en waarschijnlijk niks gaat bereiken.
Op zich niet bijzonder maar viel mij op dat de email uit naam van XS4ALL is verstuurd, dacht dat KPN daar mee gestopt was.
Op zich niet bijzonder maar viel mij op dat de email uit naam van XS4ALL is verstuurd, dacht dat KPN daar mee gestopt was.
Als je een XS4ALL abonnement hebt worden de mailtjes en andere communicatie uit naam van XS4ALL gestuurdTelin schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:11:
Vandaag mailtje gehad met de reminder dat de monteur (eindelijk) maandag langskomt... en waarschijnlijk niks gaat bereiken.
Als je pc en huisnr even dm't kan ik even eea voor je nakijken
[ Voor 6% gewijzigd door mad-dog op 15-12-2023 11:00 ]
Ik heb 100% zeker weten nooit een XS4All abbo gehad en ook de mail voor een monteur kwam bij XS4all vandaan.mad-dog schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:27:
[...]
Als je een XS4ALL abonnement hebt worden de mailtjes en andere communicatie uit naam van XS4ALL gestuurd
Als je pc en huisnr even dm't kan ik even eea voor je nakijken
Glasvezel 100 mbit, is dat in de praktijk precies 100 mbit, of in de praktijk sneller dan dat?
(mijn 50mbit abonnement een jaar geleden was in de praktijk zo'n 80 mbit namelijk)
(mijn 50mbit abonnement een jaar geleden was in de praktijk zo'n 80 mbit namelijk)
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Profiel van 100 komt in de praktijk neer op ca 120MbitBlackouts schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:20:
Glasvezel 100 mbit, is dat in de praktijk precies 100 mbit, of in de praktijk sneller dan dat?
Niet als hij nog op EoF zit.mad-dog schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:29:
[...]
Profiel van 100 komt in de praktijk neer op ca 120Mbit
Hey mensen, ik heb een vraag. Ik zit al jaren bij KPN. Zo'n 3 jaar mobiel en ook 3 jaar internet.
Nu moet ik echter wat geld gaan besparen en betaal ik zo'n 74 euro voor 1Gbit+HBO i.c.m. €25/m voor mobiel onbeperkt. Als ik nu KPN internet op zeg wordt mijn mobiel abbo zo'n €32,50 en dat heb ik liever niet. Echter zie ik dat nieuwe abbo's voor €52,50 a 1 Gbit/s krijgen én 6 maanden 50% korting.
Ik kan dus overstappen naar Ziggo/Odido bijvoorbeeld, alleen bij voorkeur blijf ik wel bij KPN. Kan je vaak ook gebruik maken van kortingen als je belt naar de klantenservice? Of kan ik beter overstappen en wachten tot KPN zelf belt met een voorstel?
Alvast bedankt!
Nu moet ik echter wat geld gaan besparen en betaal ik zo'n 74 euro voor 1Gbit+HBO i.c.m. €25/m voor mobiel onbeperkt. Als ik nu KPN internet op zeg wordt mijn mobiel abbo zo'n €32,50 en dat heb ik liever niet. Echter zie ik dat nieuwe abbo's voor €52,50 a 1 Gbit/s krijgen én 6 maanden 50% korting.
Ik kan dus overstappen naar Ziggo/Odido bijvoorbeeld, alleen bij voorkeur blijf ik wel bij KPN. Kan je vaak ook gebruik maken van kortingen als je belt naar de klantenservice? Of kan ik beter overstappen en wachten tot KPN zelf belt met een voorstel?
Alvast bedankt!
Als je overstapt wordt je sowieso niet gebeld, aangezien dat wettelijk niet meer is toegestaanSantee schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:07:
Hey mensen, ik heb een vraag. Ik zit al jaren bij KPN. Zo'n 3 jaar mobiel en ook 3 jaar internet.
Alvast bedankt!
Sinds deze week wordt de 7590AX uitgeleverdThombias schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 23:24:
Kan je tegenwoordig bij KPN de Fritz.box 7590AX in bruikleen krijgen? Of is dit nog de 7590?
Als gevolg van de storing in de wijk, heeft de ONT-unit het begeven. Schijnt een bug te zijn die de WAN-poort defect maakt. Een vervelende samenloop van omstandigheden, aldus KPN.Yonix schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:35:
Hmmz, wéér geen internet vandaag. Dit is al de tweede storing deze week.
Uiteindelijk is de unit, door een zeer vriendelijke KPN-monteur, vervangen door een model van Nokia en zijn we weer live.
De monteur kon uiteindelijk uitlezen dat de ONT-unit begin november al kuren begon te geven en dat klopt: Yonix in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
Dat is dan wel weer mooi! Nu de volgende stap: de haperende ONT's vervangen voordat je compleet zonder Internet komt te zitten. Als achteraf geconstateerd kan worden dat jouw ONT al eerder niet optimaal functioneerde, dan kan dit wellicht geautomatiseerd gecontroleerd worden bij alle abonnees die over dergelijke ONT's beschikken (?). Dat zou wel een heel mooie service zijn![b]
De monteur kon uiteindelijk uitlezen dat de ONT-unit begin november al kuren begon te geven en dat klopt: Yonix in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
Volgens de monteur zou het gaan om nog zo’n 8000 ONT-units die actief zijn en waarbij deze bug problemen kan gaan geven. Dat gezegd hebbende, treedt het defect pas op onder een specifieke set omstandigheden. En de units? Die worden vervangen nadat het probleem is vastgesteld. Daarbij is simpelweg het vervangen van de ONT-unit voldoende (15 min. werk).optimist1965 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:14:
[...]
Dat is dan wel weer mooi! Nu de volgende stap: de haperende ONT's vervangen voordat je compleet zonder Internet komt te zitten. Als achteraf geconstateerd kan worden dat jouw ONT al eerder niet optimaal functioneerde, dan kan dit wellicht geautomatiseerd gecontroleerd worden bij alle abonnees die over dergelijke ONT's beschikken (?). Dat zou wel een heel mooie service zijn!
[ Voor 3% gewijzigd door Yonix op 16-12-2023 12:49 ]
Dat mag wel voor een vergelijkbaar product, zelfs tot 3 jaar nadat je klant bent geweest, zie Consuwijzer.mad-dog schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:08:
[...]
Als je overstapt wordt je sowieso niet gebeld, aangezien dat wettelijk niet meer is toegestaan
Het gaat er wel om meer. Als de ONT voor september 2022 is geïnstalleerd is de kans groot dat ie vervangen moet worden. Gebeurt nu alleen nog reactief.Yonix schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:47:
[...]
Volgens de monteur zou het gaan om nog zo’n 8000 ONT-units die actief zijn en waarbij deze bug problemen kan gaan geven. Dat gezegd hebbende, treedt het defect pas op onder een specifieke set omstandigheden. En de units? Die worden vervangen nadat het probleem is vastgesteld. Daarbij is simpelweg het vervangen van de ONT-unit voldoende (15 min. werk).
8000 in de regio, I assume.Sjoerd001 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:50:
[...]
Het gaat er wel om meer. Als de ONT voor september 2022 is geïnstalleerd is de kans groot dat ie vervangen moet worden. Gebeurt nu alleen nog reactief.
Nee hoor. Pro-actief is ook begonnen.Sjoerd001 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:50:
[...]
Het gaat er wel om meer. Als de ONT voor september 2022 is geïnstalleerd is de kans groot dat ie vervangen moet worden. Gebeurt nu alleen nog reactief.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Dat staat hier los van. N.a.v. een overstapverzoek mag er geen contact opgenomen wordenFlitzer schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:11:
[...]
Dat mag wel voor een vergelijkbaar product, zelfs tot 3 jaar nadat je klant bent geweest, zie Consuwijzer.
Al vervangen zonder dat er eerst een storing moet optreden.
Ik lees hier nogal wat storingen voorbij komen van een ONT?
Zie bijgevoegde foto:
Dit is wat hier nu in gebruik is op een KPN lijn.
Hier staat blijkbaar iets dat heet NT. Is dat iets anders dan ONT?
Waar zitten hem de verschillen in?
Wat is (realistisch gezien) de maximum snelheid bij dit type verbinding?
Zie bijgevoegde foto:
[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 17-12-2023 07:42 ]
Zo te zien zit je in oud-Reggefiber gebied (Eindhoven?). Grote kans dat je een AON verbinding hebt met max. 1 Gbit/'s.Airw0lf schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:45:
Zie bijgevoegde foto:
Hier staat blijkbaar iets dat heet NT. Is dat iets anders?
[Afbeelding]
Ik heb hier exact hetzelfde hangen. Bij andere providers (Freedom, Odido) zijn hogere snelheden mogelijk (tot 8 Gbit/s) maar dan wordt de lijn in de Pop omgezet naar GPON (en wordt het e.e.a. in je meterkast vervangen).
[ Voor 12% gewijzigd door Edje040 op 17-12-2023 07:48 ]
Bedankt - is omgeving Den Bosch.Edje040 schreef op zondag 17 december 2023 @ 07:11:
[...]
Zo te zien zit je in oud-Reggefiber gebied (Eindhoven?). Grote kans dat je een AON verbinding hebt net max. 1 Gbit/'s.
Ik heb hier exact hetzelfde hangen. Bij andere providers (Freedom, Odido) zijn hogere snelheden mogelijk (tot 8 Gbit/s) maar dan wordt de lijn in de Pop omgezet naar GPON.
Het lijkt er dan op alsof de inzet van die ONT aan de achterkant een ander netwerk heeft?
Maakt me wel nieuwsgierig hoe zoiets in de praktijk er dan uit zou kunnen zien.
Weet iemand iets waar KPN de mogelijkheid geeft om eens een kijkje te nemen?
Ik begrijp je vraag niet. Wat zou jij bij KPN willen zien dan?Airw0lf schreef op zondag 17 december 2023 @ 07:50:
[...]
Bedankt - is omgeving Den Bosch.
Het lijkt er dan op alsof de inzet van die ONT aan de achterkant een ander netwerk heeft?
Maakt me wel nieuwsgierig hoe zoiets in de praktijk er dan uit zou kunnen zien.
Weet iemand iets waar KPN de mogelijkheid geeft om eens een kijkje te nemen?
Wat ik zou willen zien:Edje040 schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:31:
[...]
Ik begrijp je vraag niet. Wat zou jij bij KPN willen zien dan?
De netwerk technieken bij een ONT en een NT aansluiting en achterliggende netwerk apparatuur in een wijkkast en pop.
Idealiter aangevuld met een stukje uitleg en demostructie van de operationele aspecten:
- Hoe wordt een bestelde dienst (technisch) geactiveerd?
- Stel er moet iets in een wijkkast of pop gebeuren - wat dan?
- Stel een klant belt met een storing, wat voor testen kan een medewerker dan doen? Hoe ziet dat eruit?
En hoewel de webUI er hetzelfde uit ziet lijkt ie zich anders te gedragen.
Zo merk ik dat de zakelijke uitvoering (op basis van KPN EEN MKB) overweg lijkt te kunnen met meerdere publiek IP adressen.
Kan je daar globaal wel antwoord op geven.Airw0lf schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:54:
[...]
Wat ik zou willen zien:
De netwerk technieken bij een ONT en een NT aansluiting en achterliggende netwerk apparatuur in een wijkkast en pop.
Idealiter aangevuld met een stukje uitleg en demostructie van de operationele aspecten:Ik heb nou de situatie dat ik zowel privé als zakelijk te maken heb met een Box12.
- Stel een klant belt met een storing, wat voor testen kan een medewerker dan doen? Hoe ziet dat eruit?
Zo merk ik dat de zakelijke uitvoering (op basis van KPN EEN MKB) overweg lijkt te kunnen met meerdere publiek IP adressen.
1. Bij een order wordt de opdracht naar KPN Wholesale gestuurd, waarna er een reactie komt met een plandatum en of er al dan niet een patch gezet dient te worden.
2. Indien er een patch gezet dient te worden gaat er vanuit Wholesale een patch opdracht uit. Indien de patch niet gezet hoeft te worden kunnen de diensten vaak binnen een dag al geleverd worden
3. Voor glas is troubleshooting redelijk beperkt. Aan ISP kant kan er uiteraard gezien worden of we licht detecteren icm dempingwaarden. Bij PON is dit nog uitgebreider, aangezien er uitgelezen kan worden of er een fysieke verbinding is tussen ONT en router. Bij geen licht gaat er eigenlijk altijd een monteur heen, tenzij de NTU helemaal dood is(die kan dan los verzonden worden). Bij dat laatste kan dat bij de TY01 en TK01 FTU
Ik heb sinds een tijdje dat ik op mijn dream machine de melding krijgt dat mijn internet voor een paar seconden eruit heeft gelegen.
Nu heb ik nog een zwarte Genexis ONT die er spontaan mee kan stoppen. Welke stappen zijn handig om te doen? Naar KPN bellen voor vervanging van een Nokia variant?
Iemand ervaring hiermee?
Nu heb ik nog een zwarte Genexis ONT die er spontaan mee kan stoppen. Welke stappen zijn handig om te doen? Naar KPN bellen voor vervanging van een Nokia variant?
Iemand ervaring hiermee?
Tot de Coronatijd begon had KPN Netwerk nog wel regelmatig een open dag in de wijkcentrale (PoP) waar dit soort vragen vaak langs kwamen. Maar helaas nu niet meer. Heeft ook iets minder nut want in de nieuwe netwerken staat in de wijk alleen nog een kleine kast met splitters (en zonder stroom of apparatuur). Alles van belang staat in een prefab gebouwtje of in de telefooncentrale. En dan wordt het vanuit beveiliging iets te lastig om veel mensen toe te laten.Airw0lf schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:54:
[...]
Wat ik zou willen zien:
Idealiter aangevuld met een stukje uitleg en demostructie van de operationele aspecten:Ik heb nou de situatie dat ik zowel privé als zakelijk te maken heb met een Box12.
Je kan in ieder geval al veel achtergrondinformatie en foto's over de verschillende KPN netwerken vinden in de startpost van het topic over KPN Netwerk
Recent is het me een keer opgevallen dat toen ik grote downloads aan het doen was dat mijn netwerk er rond de 800mbit eruit klapte. heb de cat6 kabel gecheckt die van het ONT naar de router loopt en voor de zekerheid vervangen.
er zit een UDM SE aan als router, de verbinding werd verbroken naar buiten heen, pas na het stroomloos maken van het ONT kwam ik weer online. behalve bekabeling wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? IDS/IPS heb ik al een tijd uit staan.
AON verbonden met een TY01 (witte kastje) zou het voor testdoeleinden nog even met de box 12 kunnen proberen, maar het zou niet uit mogen maken als de bekabeling hetzelfde is, en op een apparaat wat grotere netwerken met gemak aan moet kunnen.
er zit een UDM SE aan als router, de verbinding werd verbroken naar buiten heen, pas na het stroomloos maken van het ONT kwam ik weer online. behalve bekabeling wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? IDS/IPS heb ik al een tijd uit staan.
AON verbonden met een TY01 (witte kastje) zou het voor testdoeleinden nog even met de box 12 kunnen proberen, maar het zou niet uit mogen maken als de bekabeling hetzelfde is, en op een apparaat wat grotere netwerken met gemak aan moet kunnen.
Het klinkt als of het prio verkeer niet helemaal goed gaat waardoor de lcp pakketten niet goed door komen omdat je je volledige tunnel benut.Fiekert schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:50:
Recent is het me een keer opgevallen dat toen ik grote downloads aan het doen was dat mijn netwerk er rond de 800mbit eruit klapte. heb de cat6 kabel gecheckt die van het ONT naar de router loopt en voor de zekerheid vervangen.
Heb je dit probleem ook met een standaard meegeleverde KPN modem ipv UDM?
Deze is bij mij vorige week ook overleden, ik had een jaar of wat geleden de woning van m'n schoonmoeder leeggeruimd waarbij we ook deze unit hadden verwijderd.Airw0lf schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:45:
Zie bijgevoegde foto:
[Afbeelding]
Deze lag nog in een doos te verstoffen en kwam op zondag mooi van pas toen m'n dochter in de stress schoot dat zij geen Netflix kon kijken op 65"😭
Er op geklikt en werkte weer!
Ik weet nu echter niet zo goed of ik preventief KPN moet contacten, deze zal ook binnen afzienbare tijd wel dezelfde kuren gaan vertonen...
ik zal het straks even proberen, zou er wel van staan te kijken als de box 12 het verkeer beter lijkt te verwerken dan de UDM SE die met enig gemak 10 gig aan zou moeten kunnen. volgens de speedtest limieten zou er nog rek in de verbinding over moeten zijn, heb verder geen exotische instellingen aanstaan die dit zouden kunnen afknijpen voor zover ik weet.Economics schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:14:
[...]
Het klinkt als of het prio verkeer niet helemaal goed gaat waardoor de lcp pakketten niet goed door komen omdat je je volledige tunnel benut.
Heb je dit probleem ook met een standaard meegeleverde KPN modem ipv UDM?
Hij kan op 10Gigabit koppelen, hij kan waarschijnlijk ook routeren tussen DHCP/fixed IP subnets. Maar zodra je een PPPoE verbinding nodig hebt is de UI hardware met moeite in staat om 1Gbps goed vol te houden, maximaal 1,5GbpsFiekert schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:23:
[...]
ik zal het straks even proberen, zou er wel van staan te kijken als de box 12 het verkeer beter lijkt te verwerken dan de UDM SE die met enig gemak 10 gig aan zou moeten kunnen.
PPPoE is in diverse OS’s slechts single core geïmplementeerd. Dat remt enorm bij hoge bandbreedtes.
De nieuwe UXG-lite heeft een NPU voor hardware offloading. Die haalt, met dat kleine kastje, wel 1Gbps op KPN door de hardware offloading.
[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 17-12-2023 18:39 ]
Even voor de goede orde, je schreef eerder dat je op AON zit... maar in een andere post heb je weer over een ONT en een max speed 10 Gbps... Dan heb je dus geen AON maar XGS-PON.Fiekert schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:23:
[...]
ik zal het straks even proberen, zou er wel van staan te kijken als de box 12 het verkeer beter lijkt te verwerken dan de UDM SE die met enig gemak 10 gig aan zou moeten kunnen. volgens de speedtest limieten zou er nog rek in de verbinding over moeten zijn, heb verder geen exotische instellingen aanstaan die dit zouden kunnen afknijpen voor zover ik weet.
nee, in deze bedoelde ik wel degelijk dat het voor mijn gbit verbinding overcapaciteit genoeg zou moeten zijn in de praktijk met de UDM SE. maar zoals stormfly misschien al concludeerde is er nog steeds sprake van PPPoE.Soundwork schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:34:
[...]
Even voor de goede orde, je schreef eerder dat je op AON zit... maar in een andere post heb je weer over een ONT en een max speed 10 Gbps... Dan heb je dus geen AON maar XGS-PON.
ik kan ook niet overstappen op snelheden boven de gig in de dit gebied, daarbij mijn hele postcode volgens mij niet, want die valt in de binnenstad. ben er nog niet aan toegekomen dit te testen met de router, maar ga ik dit even testen.
Ik heb een Fritz!Box 5490 teveel. Deze 5490 is geschikt voor KPN aansluitingen met AON aansluiting. Verder heb ik een patchcover geschikt voor TY-01 grondplaat. En het glasvezelkabeltje van deze patchcover naar de fiber poort van de 5490. Een complete set dus! De 5490 en alle andere componenten zijn 100% in orde en hebben twee jaar dienst gedaan op een AON fiber aansluiting, zonder enig probleem (inclusief TV aansluitingen en dergelijke).
Ik wil dit setje apparatuur weggeven aan een mede-tweaker! Mocht je interesse hebben, laat dan even een berichtje achter met een foto van je fiber aansluiting (grondplaat, met of zonder NTU erbij), met een papiertje erbij waarop datum en tijd staan.
Wie het eerst komt, het eerst maalt! Ook de verzendkosten zijn voor mijn rekening.
3 .. 2 .. 1 .. Go!
Ik wil dit setje apparatuur weggeven aan een mede-tweaker! Mocht je interesse hebben, laat dan even een berichtje achter met een foto van je fiber aansluiting (grondplaat, met of zonder NTU erbij), met een papiertje erbij waarop datum en tijd staan.
Wie het eerst komt, het eerst maalt! Ook de verzendkosten zijn voor mijn rekening.
3 .. 2 .. 1 .. Go!
Op zich overlijden deze NT's niet snel hoor. Preventief zal KPN niks doen met dit verzoek.mb1 schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:53:
[...]
Deze is bij mij vorige week ook overleden, ik had een jaar of wat geleden de woning van m'n schoonmoeder leeggeruimd waarbij we ook deze unit hadden verwijderd.
Deze lag nog in een doos te verstoffen en kwam op zondag mooi van pas toen m'n dochter in de stress schoot dat zij geen Netflix kon kijken op 65"😭
Er op geklikt en werkte weer!
Ik weet nu echter niet zo goed of ik preventief KPN moet contacten, deze zal ook binnen afzienbare tijd wel dezelfde kuren gaan vertonen...
Met een bepaalde batch XGS-PON ONT's van Genexis is wel iets aan de hand en daar zijn wel acties op uitgezet. Maar niet voor deze NT's die jij citeert.
Leuke Fritz!Box in de Prijzen Parade vandaag.
.plan: December Prijzen Parade - Dag 7: MediaMarkt en AVM
.plan: December Prijzen Parade - Dag 7: MediaMarkt en AVM
Spannend, aanstaande vrijdag ga ik over van Ziggo naar KPN.
Heb een Unifi USG 3P router in gebruik en kan deze om gaan zetten zodat ik geen provider spul hoef te gebruiken. Kan alleen nergens vinden of er overlap is tussen het abo van KPN en Ziggo. Ofwel, als ik er zaterdag rustig voor wil zitten, dat dat dan kan. Anders heeft mijn vrouw ineens geen internet meer.
Heb een Unifi USG 3P router in gebruik en kan deze om gaan zetten zodat ik geen provider spul hoef te gebruiken. Kan alleen nergens vinden of er overlap is tussen het abo van KPN en Ziggo. Ofwel, als ik er zaterdag rustig voor wil zitten, dat dat dan kan. Anders heeft mijn vrouw ineens geen internet meer.
Vanmiddag komt bij mij (eindelijk) de monteur langs om te kijken naar de ONT waarvan de connection LED blijft knipperen, geen werkende verbinding dus.Arunia schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:40:
KPN abbo had 1 december in moeten gaan maar dit is nog niet gebeurd.
Mij is door de helpdesk verteld dat mijn Ziggo abbo doorloopt tot dat KPN een werkende verbinding heeft opgeleverd. Vanaf dat moment gaat het KPN abbo in en gaat de Ziggo stekker er automatisch uit.
Zover ik het heb begrepen zit er dus niet echt overlap in, of in ieder geval niet veel.
Ik he mijn vrouw al medegedeeld dat ze maar een goed boek moet klaar leggen zodat ze wat te doen heeft wanneer ik de EdgeRouter en wat andere dingetje aan het omzetten ben naar KPN netwerk wanneer het eindelijk gaat werken.
Klopt helemaal, ik heb zelf ook de UDM SE maar met PPPoE wordt de 1 Gbps echt net gehaald. Beetje afhankelijk wat je up/download en welke test te gebruikt. Met name de upload heeft het moeilijk.stormfly schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:51:
[...]
Hij kan op 10Gigabit koppelen, hij kan waarschijnlijk ook routeren tussen DHCP/fixed IP subnets. Maar zodra je een PPPoE verbinding nodig hebt is de UI hardware met moeite in staat om 1Gbps goed vol te houden, maximaal 1,5Gbps
PPPoE is in diverse OS’s slechts single core geïmplementeerd. Dat remt enorm bij hoge bandbreedtes.
De nieuwe UXG-lite heeft een NPU voor hardware offloading. Die haalt, met dat kleine kastje, wel 1Gbps op KPN door de hardware offloading.
De UXG-lite lijkt toch ook nog wat problemen te hebben specifiek met PPPoE:
https://community.ui.com/...54-4a34-9f73-b02d29e81cc2
En dan nog het probleem van de MTU welke niet optimaal ingesteld kan worden voor PPPoE verbindingen:
https://community.ui.com/...e5-4fc7-ae00-c8ce2bf2e724
Sluit ik de Experiabox aan dan werkt alles gewoon perfect. Dus soms denk ik ook, waar heb ik die UDM SE eigenlijk voor
Ah ok, dus als KPN het door geeft, gaat het pas om. We gaan het meemaken.Telin schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:57:
[...]
Vanmiddag komt bij mij (eindelijk) de monteur langs om te kijken naar de ONT waarvan de connection LED blijft knipperen, geen werkende verbinding dus.
KPN abbo had 1 december in moeten gaan maar dit is nog niet gebeurd.
Mij is door de helpdesk verteld dat mijn Ziggo abbo doorloopt tot dat KPN een werkende verbinding heeft opgeleverd. Vanaf dat moment gaat het KPN abbo in en gaat de Ziggo stekker er automatisch uit.
Zover ik het heb begrepen zit er dus niet echt overlap in, of in ieder geval niet veel.
Ik he mijn vrouw al medegedeeld dat ze maar een goed boek moet klaar leggen zodat ze wat te doen heeft wanneer ik de EdgeRouter en wat andere dingetje aan het omzetten ben naar KPN netwerk wanneer het eindelijk gaat werken.
Anders moet ze haar mobiel maar even internet laten delen om te kunnen werken. Of op kantoor gaan zitten.
Hangt ook af of je overstap service hebt aangevraagd. In dat geval zouden de providers onderling communicatie moeten houden wanneer je nieuwe verbinding actief is en de oude uitgezet kan worden.Arunia schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:40:
Wist ik die implementatieproblemen van PPPoE maar eerder, dat verklaard iig waarom de verbinding er dan ineens uitligt. lijkt me ook niet iets wat ze overnight gaan omzetten naar DHCP of een andere implementatie. ik zal het onthouden als ik begin volgend jaar retentie ga opbellen voor een nieuw voorstel, zo'n enorm probleem is het niet voor mijn use case, alleen wel lastig bij piek verkeer.
Ik heb die service inderdaad gebruikt. Geen zin om er zelf tussen te gaan zitten.Soundwork schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:19:
[...]
Hangt ook af of je overstap service hebt aangevraagd. In dat geval zouden de providers onderling communicatie moeten houden wanneer je nieuwe verbinding actief is en de oude uitgezet kan worden.
Wel gaaf dat ik al wel tv kan kijken.l via kpn.
Dat is inderdaad eigenlijk wel waar ik ook nog op hoop. Zou het allemaal een stuk eenvoudiger maken.Fiekert schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:34:
lijkt me ook niet iets wat ze overnight gaan omzetten naar DHCP of een andere implementatie.
In principe stamt die hele ppp implementatie uit het adsl tijdperk en is dat doorgezet naar glasvezel. Zal administratief wel makkelijker zijn ofzo.
Telfort klanten hadden wel DHCP en dus geen PPPoE maar ook geen IPv6. Maar wij zijn enige tijd geleden allemaal gemigreerd naar PPPoE. Ik vond het niet erg want ik kreeg 20 Mbit extra down/up en IPv6...Mr. Jinx schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:46:
[...]
Dat is inderdaad eigenlijk wel waar ik ook nog op hoop. Zou het allemaal een stuk eenvoudiger maken.
In principe stamt die hele ppp implementatie uit het adsl tijdperk en is dat doorgezet naar glasvezel. Zal administratief wel makkelijker zijn ofzo.
Maar ik verwacht dus niet dat KPN heel binnenkort PPPoE zal uitfaseren...
Op dit moment is het uitfaseren nog toekomst muziek. Uiteindelijk ga je er niet onderuit komen maar op korte termijn zou ik er niet op blijven wachtenMuis666 schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:39:
[...]
Telfort klanten hadden wel DHCP en dus geen PPPoE maar ook geen IPv6. Maar wij zijn enige tijd geleden allemaal gemigreerd naar PPPoE. Ik vond het niet erg want ik kreeg 20 Mbit extra down/up en IPv6...
Maar ik verwacht dus niet dat KPN heel binnenkort PPPoE zal uitfaseren...
Interessante link over dat MTU verhaal.
Als ik het goed begrijp is het dus voor KPN het beste om MTU 1512 op de interface te zetten (of VLAN?) en een MTU van 1500 op de pppoe.
Ga maar eens mee spelen wanneer de verbinding eens een keer gaat werken.
Als ik het goed begrijp is het dus voor KPN het beste om MTU 1512 op de interface te zetten (of VLAN?) en een MTU van 1500 op de pppoe.
Volgens mij is 1508 genoeg. 1500 resulteert in een MTU van 1492. Die 1508 werkt bij mij met OpenWRT als een zonnetje en resulteert in een PPPoE MTU van 1500.Telin schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:35:
OP basis van RFC4638 welke KPN gebruikt, PPoE 1500, 1508 op de VLAN de WAN 1512Telin schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:35:
Die 1512 komt waarschijnlijk door de 4 bytes van het VLAN (802.1Q). Bij OpenWRT hoef ik die niet op te gevenEconomics schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:44:
[...]
OP basis van RFC4638 welke KPN gebruikt kom uit op PPoE 1500, 1508 op de VLAN de WAN 1512
YesMuis666 schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:47:
[...]
Die 1512 komt waarschijnlijk door de 4 bytes van het VLAN (802.1Q). Bij OpenWRT hoef ik die niet op te geven
Vanmiddag is de KPN monteur lang geweest.Wildfire schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:19:
[...]
Zoals ik je DM al zei, dan is ofwel de XGS-PON ONT defect (betwijfel ik eerlijk gezegd) of is er iets in de PoP niet goed. Dit betreft een PoP waar alleen personeel van NetwerkNL in mag en wij als installatie- en storingsmonteur niet. De monteur die dan op de 18e komt zal een vervangende ONT plaatsen om uit te sluiten dat de ONT defect is of niet. Waarschijnlijk zal die gewoon in orde zijn en dan zal die monteur een ticket inschieten bij NetwerkNL en dan hangt het er vanaf wanneer NetwerkNL een monteur naar de betreffende PoP kan sturen.
Ik hoop dat het dan in die week ook opgelost kan worden nog.
Ook al ligt het buiten mijn invloed, wel een welgemeend sorry voor het slechte begin bij KPN zo... Ik ga er wel vanuit dat als het eenmaal opgelost is je verder nooit meer reden tot klagen zult hebben.
Volgens verwachting storing niet opgelost. Monteur is tot de conclusie gekomen dat het niet aan de ONT ligt. Blijkbaar zit er een verschil tussen langzaam en snel knipperen van de connection LED op de ONT. Langzaam knipperen betekend dat de ONT goed functioneert en doet wat die moet doen en dat het ergens in de lijn/patch niet goed zit. Dat is in ieder geval mij nu verteld.
Ticket ingeschoten voor een monteur van NetwerkNL omdat de KPN monteur de PoP niet in mag waar hoogstwaarschijnlijk het probleem zit.
Wat wel een beetje raar vindt is dat de KPN monteur ook gewoon de KPN helpdesk moet bellen om een meting te laten uitvoeren en een ticket te laten inschieten voor een monteur van NetwerkNL. Dit betekent dat de monteur ook 20+ minuten bij mij in de woonkamer in de wacht heeft gestaan. Zou toch verwachten dat de KPN monteurs een meer directe lijn hebben met hun backend support. Dit lijkt mij niet echt efficient en ook best zonde van de tijd als die dit heeft bij meerdere klanten op een dag.
Nou eerst maar eens het telefoontje afwachten voor een nieuwe afspraak met de netwerk monteur.
Ben benieuwd wanneer die tijd heeft en of het dan ook daadwerkelijk opgelost kan worden.
Naar mijn weten moet een monteur bellen met de MonteursIngang (de MI) voor tickets naar de Infraclub (KPn netwerk). Niet met de gewone 0800-0402.Telin schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:46:
[...]
Vanmiddag is de KPN monteur lang geweest.
Volgens verwachting storing niet opgelost. Monteur is tot de conclusie gekomen dat het niet aan de ONT ligt. Blijkbaar zit er een verschil tussen langzaam en snel knipperen van de connection LED op de ONT. Langzaam knipperen betekend dat de ONT goed functioneert en doet wat die moet doen en dat het ergens in de lijn/patch niet goed zit. Dat is in ieder geval mij nu verteld.
Ticket ingeschoten voor een monteur van NetwerkNL omdat de KPN monteur de PoP niet in mag waar hoogstwaarschijnlijk het probleem zit.
Wat wel een beetje raar vindt is dat de KPN monteur ook gewoon de KPN helpdesk moet bellen om een meting te laten uitvoeren en een ticket te laten inschieten voor een monteur van NetwerkNL. Dit betekent dat de monteur ook 20+ minuten bij mij in de woonkamer in de wacht heeft gestaan. Zou toch verwachten dat de KPN monteurs een meer directe lijn hebben met hun backend support. Dit lijkt mij niet echt efficient en ook best zonde van de tijd als die dit heeft bij meerdere klanten op een dag.
Nou eerst maar eens het telefoontje afwachten voor een nieuwe afspraak met de netwerk monteur.
Ben benieuwd wanneer die tijd heeft en of het dan ook daadwerkelijk opgelost kan worden.
Dienen die alle 3 ingesteld te worden? Pdf van KPN geeft alleen 1500 aan en niet eens of die op de PPPoE, VLAN of fysieke interface ingesteld dient te worden. Ik heb de MTU 1500 na overstap naar KPN op de PPPoE interface ingesteld (de 1508 op VLAN en 1512 op fysieke niet), maar na toewijzen IPv4-adres modem hangupEconomics schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:44:
[...]
OP basis van RFC4638 welke KPN gebruikt, PPoE 1500, 1508 op de VLAN de WAN 1512
Hopelijk in kerstvakantie eens weer voor gaan zitten, kijken of ik erachter kan komen waarom m'n Debian router er telkens afgekicked lijkt te worden met "modem hangup".
Username met MAC-adres is een van de dingen om te proberen, MTU aanpassen ook.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Kon niet zien welk nummer de monteur gekozen heeft.Barre73 schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:57:
[...]
Naar mijn weten moet een monteur bellen met de MonteursIngang (de MI) voor tickets naar de Infraclub (KPn netwerk). Niet met de gewone 0800-0402.
Monteur moest wel door een keuzemenu heen (toets 1 voor... enz enz.)
Vervolgens het bekende muziekje met de mededeling dat alle medewerkers in gesprek zijn voor 20+ minuten.
na een half uurtje grasduinen via CLI de MTU waardes aangepast, en smartqueues op 0 mbit ter vergelijking en het lijkt in eerste instantie wel stabielere snelheden onder load op te leveren. ga het op deze manier even proberen, had zo makkelijk kunnen zijn met invoervelden in de GUI van Unifi.
na verschillende speedtests moet ik settlen op rond de 900 mbit.
heb ook hier met variabelen gespeeld. mtu op 1500, 1508 en 1512, smart queues enabled op 0, mtu aan, smart queues uit.
voor de duidelijkheid, zijn er nog verdere instellingen die hier invloed up zou kunnen hebben? ik zou het al een wonder vinden als ik ri 950 kan gaan, dat zou ook de eerste keer voor mij zijn dat ik dat red.
na verschillende speedtests moet ik settlen op rond de 900 mbit.
heb ook hier met variabelen gespeeld. mtu op 1500, 1508 en 1512, smart queues enabled op 0, mtu aan, smart queues uit.
voor de duidelijkheid, zijn er nog verdere instellingen die hier invloed up zou kunnen hebben? ik zou het al een wonder vinden als ik ri 950 kan gaan, dat zou ook de eerste keer voor mij zijn dat ik dat red.
[ Voor 40% gewijzigd door Fiekert op 18-12-2023 21:11 ]
Ja hier ook smartqueues op 0 en juiste MTU -> geeft super snelheden icm UDM SE:

Ik moet dus alleen even uitzoeken hoe ik dit script in de crontab werkend krijg zodat ik niet elke keer na reboot mijn mtu settings moet aanpassen.

Ik moet dus alleen even uitzoeken hoe ik dit script in de crontab werkend krijg zodat ik niet elke keer na reboot mijn mtu settings moet aanpassen.
[ Voor 37% gewijzigd door Workaholic op 18-12-2023 21:10 ]
@Fiekert @Workaholic Waar mee, of waar kan ik dat in mijn box12 of in mijn windows 10 pro netwerk testen en daarna goed instellen?
hoe doen jullie dat?
ps.
Ik heb mijn netwerk in windows > instellingen net gereset, pc herstart dan.
hoe doen jullie dat?
ps.
Ik heb mijn netwerk in windows > instellingen net gereset, pc herstart dan.
offtopic:
Vroeger had je tcip-optimizer, en ik kan iets in het register aanpassen en de Dword op 1 zetten in EnablePMTUBHDetect, die iets met PMTU black hole-detectie instelt ..met een scan die hij uitvoert. Dan wordt de maximale segmentgrootte (MSS, Maximum Segment Size) verlaagd en wordt de bit Don't Fragment ingesteld voor alle toekomstige pakketten van de verbinding.
Vroeger had je tcip-optimizer, en ik kan iets in het register aanpassen en de Dword op 1 zetten in EnablePMTUBHDetect, die iets met PMTU black hole-detectie instelt ..met een scan die hij uitvoert. Dan wordt de maximale segmentgrootte (MSS, Maximum Segment Size) verlaagd en wordt de bit Don't Fragment ingesteld voor alle toekomstige pakketten van de verbinding.
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
@Mel33 Dit gaat over de MTU en smartqueue settings in de Ubiquiti gear die veel tweakers gebruiken. Deze vervangt ook de Box12 van KPN.
M.a.w. als je de box12 gebruikt, zul je geen problemen ondervinden met MTU settings en hoef je dus niets aan te passen of te tweaken. Windows 10 / Windows 11 werkt ook prima out of the box.
Als je nu tussen de 900-1000 Mbps uitkomt met speedtest is dat om je denk ik eerder een LAN connectie hebt van maar 1000 Mbps. Het verschil is erg klein, maar met een 2500 Mbps LAN connectie zul je dus net wat hoger uitkomen omdat de LAN verbinding niet meer de bottleneck is.
Ik zou voor dit kleine verschil overigens niet je pc netwerk kaart en switches gaan upgraden. Ook de box12 van KPN heeft maar 4x1G Lan.
PS: Testen via wifi is imho zinloos. Te veel factoren die de snelheden kunnen beïnvloeden en je haalt niet eenvoudig de dezelfde snelheid versus een bekabelde verbinding.
M.a.w. als je de box12 gebruikt, zul je geen problemen ondervinden met MTU settings en hoef je dus niets aan te passen of te tweaken. Windows 10 / Windows 11 werkt ook prima out of the box.
Als je nu tussen de 900-1000 Mbps uitkomt met speedtest is dat om je denk ik eerder een LAN connectie hebt van maar 1000 Mbps. Het verschil is erg klein, maar met een 2500 Mbps LAN connectie zul je dus net wat hoger uitkomen omdat de LAN verbinding niet meer de bottleneck is.
Ik zou voor dit kleine verschil overigens niet je pc netwerk kaart en switches gaan upgraden. Ook de box12 van KPN heeft maar 4x1G Lan.
PS: Testen via wifi is imho zinloos. Te veel factoren die de snelheden kunnen beïnvloeden en je haalt niet eenvoudig de dezelfde snelheid versus een bekabelde verbinding.
[ Voor 91% gewijzigd door Workaholic op 18-12-2023 21:31 ]
Oh helder, ging niet over kpn.
Ik vind de box12 niet prettig werken.
Ook kan ik geen firewall instellen. eerste ervaring met modem van een isp waar dat niet kan btw.
Ook kan je niet ervoor kiezen om de 2,4wifi uit te zetten en de wifi5 alleen aan.
Ook in de My modem Device info General, zie je niet de daadwerkelijk info settings van je wifi. best raar.
Het werk nu en heel af en toe gooit hij mijn wifi5 nog wel eens uit op mijn iphone, en verbind niet automatich weer met wifi.
Ik moet er verdomd goed op letten als ik in-Apps ben, daar zie je je wifi icoon niet altijd.
Is er een betere modemwifirouterbij KPN? dan wissel ik hem om als dat kan
Ook kan ik geen firewall instellen. eerste ervaring met modem van een isp waar dat niet kan btw.
Ook kan je niet ervoor kiezen om de 2,4wifi uit te zetten en de wifi5 alleen aan.
Ook in de My modem Device info General, zie je niet de daadwerkelijk info settings van je wifi. best raar.
Het werk nu en heel af en toe gooit hij mijn wifi5 nog wel eens uit op mijn iphone, en verbind niet automatich weer met wifi.
Ik moet er verdomd goed op letten als ik in-Apps ben, daar zie je je wifi icoon niet altijd.
Koop een Fritzbox, bijvoorbeeld de 4060, en vervang daar je box12 mee. Ben je voor altijd klaar met al het gezeik. Voor nu en bij je toekomstige provider.Mel33 schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:39:
Oh helder, ging niet over kpn.
Edit: beter in ander tooic
[ Voor 97% gewijzigd door Lek op 19-12-2023 10:37 . Reden: Moet in ander topic ]
Update
Netwerk monteur vanmiddag langsgeweest en... nog steeds geen werkende verbinding.
Monteur heeft wat gemeten en vastgesteld dat het probleem in de PoP zit... volgens mij waren we drie weken geleden ook al op dat punt aangekomen. Hij en zijn collega kunnen echter de PoP niet vinden omdat deze niet op de locatie staat die KPN opgegeven heeft..
Mijn ticket gaat nu weer terug naar KPN en dan moeten nog een keer gaan kijken wanneer ze van KPN weten waar de PoP staat... of zou moeten staan.
Tot zover is mijn ervaring na drie weken dus verre van positief.
Netwerk monteur vanmiddag langsgeweest en... nog steeds geen werkende verbinding.
Monteur heeft wat gemeten en vastgesteld dat het probleem in de PoP zit... volgens mij waren we drie weken geleden ook al op dat punt aangekomen. Hij en zijn collega kunnen echter de PoP niet vinden omdat deze niet op de locatie staat die KPN opgegeven heeft..
Mijn ticket gaat nu weer terug naar KPN en dan moeten nog een keer gaan kijken wanneer ze van KPN weten waar de PoP staat... of zou moeten staan.
Ze kunnen de PoP niet vinden, dat is wel bijzonder!Telin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:06:
Update
Wellicht dat @mad-dog en/of @Barre73 iets voor je kunnen betekenen?!
[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 19-12-2023 17:10 ]
Ik helaas niet, ik zit aan de providerkantDj-sannieboy schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:10:
[...]
Ze kunnen de PoP niet vinden, dat is wel bijzonder!
@Telin Stuur je adres maar. Dan kan ik in ieder geval jou de locatie doorgeven. Misschien ook nog wel het ticket laten aanpassen maar dat weet ik nu nog niet zeker.Dj-sannieboy schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:10:
[...]
Ik kreeg vandaag in een brief van KPN een aanbieding binnen voor 12 maanden gigabit+TV voor EUR 35/maand. De brief is gericht aan de KPN (mobiel) abonnee hier.
Had dit direct gegeven. Dan was ik nooit naar Ziggo gewisseld.
Dat is heel bijzonder jaDj-sannieboy schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:10:
[...]
Ik denk dat de DP bedoeld wordt, het DistributiePunt wat ergens in de straat onder de grond ligt.
Dat zou misschien kunnen maar monteurs gebruiken die twee termen toch echt niet door elkaar.Sjoerd001 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:35:
[...]
Dat is heel bijzonder jabehoorlijk bedrijfsrisico
![]()
Ik denk dat de DP bedoeld wordt, het DistributiePunt wat ergens in de straat onder de grond ligt.
In dit geval is de PoP een kleine straatkast met splitters. Die precies op de plek staat waar deze volgens de adminstratie moet staan.
Dus een vreemd verhaal....
Die aanbieding gebruik ik nu ook. Met 5 euro erbij voor een tweede ontvanger en opnemen.ANdrode schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:44:
Ik kreeg vandaag in een brief van KPN een aanbieding binnen voor 12 maanden gigabit+TV voor EUR 35/maand. De brief is gericht aan de KPN (mobiel) abonnee hier.
Inmiddels alweer een jaar Ziggo afgesloten, ook daar weer met 50% korting, wat ingaat op het moment dat de KPN aanbieding voor mij is afgelopen.
Zolang bestaande klanten veel meer moeten betalen dan nieuwe klanten blijf ik maar jaarlijks overstappen. Dat scheelt mij ruim 450 euro per jaar.
Overigens werkt de Next box van Ziggo wel veel fijner als het kastje van KPN.
Kan ik beamen. Ziggo maakt dan ook gebruik van acht (!) DVB-C tuners waardoor het zappen supersnel gaat. Dat gaat met OTT TV nooit zo goed worden.My-life schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:04:
[...]
Overigens werkt de Next box van Ziggo wel veel fijner als het kastje van KPN.
Maar ja, nadeel van Ziggo is dan weer de asymmetrische Internet snelheid (velen merken daar niets van, maar voor mij is de upload belangrijk!). Ik vind de glasvezelverbinding ook stabieler ten opzichte van coax.
Maar afaik gaat ook Ziggo over op alleen IPTV, en gaat DVB-C dus op termijn 'uit'.optimist1965 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:11:
[...]
Kan ik beamen. Ziggo maakt dan ook gebruik van acht (!) DVB-C tuners waardoor het zappen supersnel gaat. Dat gaat met OTT TV nooit zo goed worden.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen