[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 142 ... 183 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:04
Mel33 schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:16:
[...]

Ja in een geval van wifi versterkers of superwifi, wifispots, zet je de wifi meestal op de modemwifirouter uit, die verbind je met een lan. Maar als je het als een extender voor wifi gebruikt, pak je de wifi vd modemwifirouter op... en geef je die door met die pod's

Nee ik laat mij geen wifi pods aansmeren. is ook kul als ik max 13meter van de kpn box 12 kan zijn.En daarmee werken alle voorgaande isp standaard modems ook goed.
Ik sneer ff naar kpn hier hoor. Niet naar u.
Danku voor de info over het schakelen naar kanalen van zo'n wifi, en DFS.
Ik zoek een beter kanaal. 100 was altijd bij de andere modems vd isp's ook de gangbaarste.

Als iemand weet of ik de standaard wifi dan beter uit kan zetten, omdat er door mij dus dan 2 verschillende ssid's op dezelfde kanalen zitten, omdat dat dan beter is.
En of dat uberhaupt kan.
Het maakt niet of je 1 of 20 SSIDs hebt. ExtraWIFI is voornamelijk praktisch voor smarthome-apparatuur die moeite hebben met gecombineerde 2,4/5GHz SSIDs(vaak Chinees prul) of voor situaties waarbij je continu op 5GHz wil zitten(ik ben daar 1 van)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:10
ANdrode schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:27:
[...]

En met een SLA koop je vaak ook niet wat je denkt.

Voorbeeld: Ik heb een keer een week lang op een kantoor met amper werkend internet gewerkt. Grote storing, problemen in het wijknet, geen stabiel internet.

Wat werkte wel: de DSL backup lijn.

...bij een zakelijke verbinding met SLA.
4G backup? Überhaupt niet snel genoeg op die locatie.
4G backup als veel klanten dat in een gebied doen? Ook niet bruikbaar.
SLA op de verbinding? Natuurlijk.

Maar die SLA geeft geld terug als de provider bij een storing de afspraken niet haal. Het betaalt niet de schade. En ook niet een veelvoud van de kosten van de verbinding.
Merk op: je krijgt als consument al geld terug voor zover ik weet

Onafhankelijke infrastructuur is een mitigatie als je wilt optimaliseren voor uptime.
Wil je in een business continuity plan er naar kunnen wijzen dat alles goed geregeld is? En kan je die periode zonder diensten? Echt waar? Dan neem je de SLA en denkt deze wat je nodig hebt.
offtopic:
En dan is de vraag hoe je die 4-8. uur dekt.
Een SLA moet je dus zelf opstellen. Het is een agreement. Dus niet een eenzijdig verhaal van de leverancier.

Wil je beschikbaarheid of continuïteit? Heel groot verschil tussen die twee. Na 5 jaar continuïteitsplannen maken voor multinationals bij het Computer Uitwijk Centrum kan ik daar een boek over schrijven. Beschikbaarheid kun je regelen met goede afspraken, clustering, redundancy etc., en continuïteit moet je regelen voor die gevallen als dat allemaal niet werkt en je weinig tijd voor herstel hebt.

Maar goed… we dwalen af.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:13

wontcachme

You catch me? No you wont

Maandag 04 december 18:00
Vrijdagmiddag zou de monteur langskomen om nogmaals te meten, maar niemand gezien..... Wel een wit busje zonder logo's dat 10 minuten in de inrit stond, daarna 2x 50 meter heen er weer reed voor het huis om daarna langzaam het pad in te gaan richting het weiland.

Vanavond weer gebeld met de helpdesk of dat dat de monteur was of een ander iets maar na 35 minuten wachten maar opgehangen.

Bijna een maand verder inmiddels sinds het begin van de storing en er is nog niet eens iets van graven ingepland :z :z.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 00:20
tv94 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:49:
[...]

Volgens mij hebben ze me geprobeerd te bellen helaas niet kunnen opnemen, maar hebt het idee dat er wel gewerkt aan wordt haal de snelheid af en toe wel en soms ook weer niet , maar eerst haalde ik hem totaal niet.
Vanochtend storing hier, modem zelf gereset en was snel weer online.. en warempel, ineens een stabiele 4 gigabit speedtest up continue.. Zelfs nog hogere up dan down..

https://www.speedtest.net/result/15591088079

Geen idee of KPN iets heeft gewijzigd oid maar ben blij dat de up nu niet meer blijft steken op 2.5 gigabit..

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-07 21:55
Oke dit is de beste setting voor mij, tot nu toe, en snelste en geen uitval tot nu. slaapkamer was het grootste probleem, ik zal het zien straks.
Op de extra wifi met de ssid 5G naam is het nu ook goed, zelfde band en mhz als de standaard wifi 5ghz hier in het plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYp2sw0AeHzzdWgwEJS0tIn2odQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a8iz8afQzgEW0zmdAFXP0oSd.jpg?f=user_large

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Thanks mensen, problem solved, slaapkamer blijft nu ook verbonden.

Alleen me 1Gbit Lan (cat5e) met switch cisco-2005 5 ports 1Gbit er tussen, doet het nog niet op zijn top.
Up is 900-980 en down is 500-600. Ping en jitter = 7ms en 2ms en geen loss verder.
(Op een pc in veilige modus komt het met de down ook niet aan de 900Mbit)

Moden herstart en reset lost dat niet op.
Moet ik glas uitzetten 20min en de box12. En dan glas aandoen en na paar minuten de box12?
Heeft dat zin?

[ Voor 7% gewijzigd door Mel33 op 05-12-2023 18:35 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Mel33 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:33:
Thanks mensen, problem solved, slaapkamer blijft nu ook verbonden.

Alleen me 1Gbit Lan (cat5e) doet het nog raar.
Up is 900-980 en down is 500-600. Ping en jitter = 7ms en 2ms en geen loss verder.
(Op een pc in veilige modus komt het met de down ook niet aan de 900Mbit)

Moden herstart en reset lost dat niet op.
Moet ik glas uitzetten 20min en de box12. En dan glas aandoen en na paar minuten de box12?
Heeft dat zin?
Heb je dit getest met de speedtest app in Windows of via de website. Altijd testen via app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
mad-dog schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:35:
[...]

Heb je dit getest met de speedtest app in Windows of via de website. Altijd testen via app
Het gaat om de Lan, dus pc en laptop. Speedtest op de sites van KPN,Ookla,Ziggo,Cloudflare enz allemaal, behalve kpn(die geeft iets hogere snelheid, ook nog steeds 100 a 300Mbit te weinig)

Oja, en kpn tv kastje is uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Mel33 op 05-12-2023 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-07 15:44
Doe eerst eens een interne speedtest om jouw eigen netwerk uit te sluiten:
https://openspeedtest.com/
Werkt heel makkelijk en je weet waar de bottleneck zit.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
Mel33 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:38:
[...]

Het gaat om de Lan, dus pc en laptop. Speedtest op de sites van KPN,Ookla,Ziggo,Cloudflare enz allemaal, behalve kpn(die geeft iets hogere snelheid, ook nog steeds 100 a 300Mbit te weinig)

Oja, en kpn tv kastje is uit.
Er is ook een speedtest app voor Windows. Kans is groot dat de browser de bottleneck vormt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak88
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-07 07:00
mad-dog schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:05:
[...]

Er is ook een speedtest app voor Windows. Kans is groot dat de browser de bottleneck vormt
Of test gewoon eens met je mobiel pal naast de router en download de speedtest app van Oakla, 500mbit via 5ghz moet je op zijn minst halen, via wifi 6 en een tab 8 haal ik zelfs 800-900 via de v12.
Mel33 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 02:29:
Oke dit is de beste setting voor mij, tot nu toe, en snelste en geen uitval tot nu. slaapkamer was het grootste probleem, ik zal het zien straks.
Op de extra wifi met de ssid 5G naam is het nu ook goed, zelfde band en mhz als de standaard wifi 5ghz hier in het plaatje.

[Afbeelding]
Waarom heb je 2.4ghz niet op AX staan? De 2.4ghz profiteert veel van wifi 6 qua snelheid. En extra wifi gebruiken is niet erg verstandig... Alleen doen als het niet anders kan, zitten nog aardig wat bugs in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:16
Voor het testen van hoge snelheden is de test met een browser niet goed geschikt. Het is beter om dan de command line versie te gebruiken:https://www.speedtest.net/apps/cli . Ik heb geen idee hoe deze werkt. Misschien dat een andere tweaker je hier kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@Koldur @mad-dog @sjaak88 @EricJH

Goeie had ik nog niet getest met me inhuis Lan

Nee wifi is 600 de max bij mij, ook dichtbij de modem. Dat is nu wel goed, alhoewel ik net in de woonkamer toch weer een wifi uitval had in me iphone.

Zal de extra wifi dan maar niet gebruiken als daar bugs in zitten.
Ik hou er alleen wel van om 5g en 2,4g te scheiden in de ssid naam

Voor de lan ga ik die tips even testen.
(Het kan zelfs de cpu vd pc zijn die het niet aankan, oud bakkie nog)
i54950 16GB ram sata600 en ssd uit menhoofd

En me iphone is een leen XS max, die heeft ac als hoogste wifi standaard kom ik gister achter. Maar met 600/600 wifi daarop ben ik blij.

Maar hij wifi iphone viel net dus weer uit.
Ik volg het advies vd extra wifi uit doen, ook op.

Eerst ff me Lan.
Tanks vf tips
Cli speedtest in powershell ga ik zeker ook testen
Lukt mij wel. Dankje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:03
Mel33 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:55:

Nee wifi is 600 de max bij mij, ook dichtbij de modem. Dat is nu wel goed, alhoewel ik net in de woonkamer toch weer een wifi uitval had in me iphone.

En me iphone is een leen XS max, die heeft ac als hoogste wifi standaard kom ik gister achter. Maar met 600/600 wifi daarop ben ik blij.

Eerst ff me Lan.
Tanks vf tips
Lukt mij wel. Dankje
zet is bij je iphone onder je wifi netwerk instellingen prive mac uit. dit geeft geregeld problemen dat steeds de even de verbinding verbreekt als die switch tussen 2.4ghz of 5ghz of ander wifi punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak88
  • Laatst online: 05-07 07:00
Mel33 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:55:

Eerst ff me Lan.
Tanks vf tips
Lukt mij wel. Dankje
Heb je ook uitval van je KPN TV? Had je de uitval ook toen je de extra wifi niet gebruikte? Heb je misschien Sonos toevallig of camera's op wifi? Anders je v12 laten omruilen voor een nieuw exemplaar.

[ Voor 4% gewijzigd door sjaak88 op 05-12-2023 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@jopoh aha dat zal de oplossing zijn.
Klinkt mij iig ook plausibel. Thanks

@sjaak88 nee alleen wifi uitval.
En de lan die 100 tot 300 Mbit trager is dan mijn abbo van 1Gbit. Kheb geen sonos of andere apparaten aan op dat moment.

Lan test zoals eerder aangegeven moet ik nog doen morgen.

Thanks zover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Vanmorgen voor het eerst in bijna 2 jaar een kleine storing. Geen wifi signaal meer. Na restart werkt het weer gelukkig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
Update over de wifi en verbindinge met lan
Alles is nu oke. de cli speedtest en de app-speedtest zijn nu 950 930 up en down.

Kleine Andere vraag, ik lees in kpn forums enzo, dat het kastje waarschijnlijk geen volume heeft. klopt dat?
Ik heb met kpn tv kastje nml geen mogelijkheid om het geluid vh kastje zelf zachter te zetten? De ab installeert en configureert zich, en kiest het tv geluid zachter te doen?.. Kan ik dat veranderen zodat het kastje zelf zachter gaat? (net als mijn Nokia 8000 enz ook kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Laatst online: 12:26
Mel33 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 00:21:
Update over de wifi en verbindinge met lan
Alles is nu oke. de cli speedtest en de app-speedtest zijn nu 950 930 up en down.
Hebbie een idee wat uiteindelijk de oorzaak was?

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert.v.w.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:55
Mel33 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 00:21:
Kleine Andere vraag, ik lees in kpn forums enzo, dat het kastje waarschijnlijk geen volume heeft. klopt dat?
Ik heb met kpn tv kastje nml geen mogelijkheid om het geluid vh kastje zelf zachter te zetten? De ab installeert en configureert zich, en kiest het tv geluid zachter te doen?.. Kan ik dat veranderen zodat het kastje zelf zachter gaat? (net als mijn Nokia 8000 enz ook kan)
Het TV+ kastje heeft zelf geen volumeregeling. De AB heeft wel de mogelijkheid om via IR het volume van je TV te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Airw0lf schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 06:42:
[...]

Hebbie een idee wat uiteindelijk de oorzaak was?
Ja redelijk denk ik het te weten.
Het is een combi van verkeerde wifi band en kanaal geweest. (Wat de box12 dus automatisch verkeerd kiest)
Prive Mac-adress heb ik nog niet mee geëxperimenteerd.

De gegevens zoals in mijn plaatje met de settings daarin. heeft tot veel verbetering geleid.
Tot nu toe 1 keer even een moment wifi uitgevallen op mijn iPhone. Eergisteren was dat.

De Lan download upload vertraging is een browser die daar zorgt dat ik niet aan mijn 1Gbit kom. (Ook in veilige modus dus) de ookla speedtest windows App kwam wel dicht aan de 950 (1Gbit) test toe.

@robert.v.w.
Aii dat is jammer. Dan werkt het bii mij dus niet.
De ab zet mijn tv wel zacht maar omdat die op een sound bar zit, bediend hij niet het geluid daarvan.
Loewe tv verbonden met een Loewe soundbar via een RS-232 poort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-07 21:42
Mel33 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:03:
[...]

@robert.v.w.
Aii dat is jammer. Dan werkt het bii mij dus niet.
De ab zet mijn tv wel zacht maar omdat die op een sound bar zit, bediend hij niet het geluid daarvan.
Loewe tv verbonden met een Loewe soundbar via een RS-232 poort.
Er zijn ook mogelijkheden om met de KPN AB het volume van je soundbar te bedienen:
https://forum.kpn.com/kpn...ostid=1280782#post1280782

[ Voor 33% gewijzigd door Barre73 op 08-12-2023 11:10 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-07 23:47

Zorian

What the fox?

robert.v.w. schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:12:
[...]

Het TV+ kastje heeft zelf geen volumeregeling. De AB heeft wel de mogelijkheid om via IR het volume van je TV te bedienen.
Dat heeft het kastje wel degelijk, echter is het verstopt/uit zodra je de afstandsbediening op het gebruik van externe apparaten instelt.

Mijn ouders hebben bijvoorbeeld een Bose soundbar via optische kabel die niet bediend kan worden met de AB van KPN. Dus die moeten alsnog 3 verschillende afstandsbedieningen gebruiken om alles uit/aan te zetten en te bedienen. Als ze het volume bedienen op de KPN AB komt er het standaard Android TV volume balkje tevoorschijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Zorian op 08-12-2023 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Mel33 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:03:
[...]

De Lan download upload vertraging is een browser die daar zorgt dat ik niet aan mijn 1Gbit kom. (Ook in veilige modus dus) de ookla speedtest windows App kwam wel dicht aan de 950 (1Gbit) test toe.
Nimmer, nooit, niet in een browser testen. Je meet dan de snelheid van de browser, de HTML rendering, de sandbox etc. en er lopen allemaal processen in die browser zoals extensies, meerdere streams op de achtergrond zoals advertenties laden, cookies checken etc.

Altijd de CLI versie op een zo kaal mogelijk OS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berpie74
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-07 21:06
Vanmorgen is er een stroring op het KPN glasvezelnetwerk geweest. KPN adviseerde na dat de storing was verholpen om alles 10 minuten spanningsloos te maken en dan weer op te starten. Nu blijft er op het Genesis glasvezelkastje het rode Alarm lampje branden. Ik had iets gelezen over defect raken van dit kastje na stroomonderbreking,kan dit het zijn? En wat is de oplossing?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1wM0i_VLssCM32RDcBjhUj3OMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jELwr2xBwH4aY5A76NhHErWo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Berpie74 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:25:
Vanmorgen is er een stroring op het KPN glasvezelnetwerk geweest. KPN adviseerde na dat de storing was verholpen om alles 10 minuten spanningsloos te maken en dan weer op te starten. Nu blijft er op het Genesis glasvezelkastje het rode Alarm lampje branden. Ik had iets gelezen over defect raken van dit kastje na stroomonderbreking,kan dit het zijn? En wat is de oplossing?
[Afbeelding]
Nee, het probleem met de serie die je bedoelt was dat daarvan de WAN poort defect raakt. Hier is wat anders aan de hand, dus 0800-0402 bellen en storing melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berpie74
ernstoud schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:33:
[...]

Nee, het probleem met de serie die je bedoelt was dat daarvan de WAN poort defect raakt. Hier is wat anders aan de hand, dus 0800-0402 bellen en storing melden.
Ok, dank je. Ga zo bellen.

Edit: gebeld, morgenmiddag (pas) komt er een monteur langs

[ Voor 8% gewijzigd door Berpie74 op 08-12-2023 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Berpie74 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:39:
[...]

Morgenmiddag 'pas'? Wat voor service had je verwacht dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My-life
  • Nu online
ernstoud schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:13:
[...]

Nimmer, nooit, niet in een browser testen. Je meet dan de snelheid van de browser, de HTML rendering, de sandbox etc. en er lopen allemaal processen in die browser zoals extensies, meerdere streams op de achtergrond zoals advertenties laden, cookies checken etc.

Altijd de CLI versie op een zo kaal mogelijk OS.
Is dat niet wat overdreven? De pagina met alle toeters en bellen wordt geladen voordat de speedtest begint. Ik haal hier in de browser dezelfde snelheden als via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berpie74
My-life schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:29:
[...]

Morgenmiddag 'pas'? Wat voor service had je verwacht dan?
Goede service...ijdele hoop.
Maar wel tevreden dat er morgen "al" een monteur is hoor. De hoop was sneller

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
Berpie74 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:41:
[...]

Je hebt echt een verkeerd beeld van goede/slechte service. Je belt vrijdagmiddag en er kan de volgende dag(notabene in het weekend) een monteur komen. Geen enkele provider doet dit na

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
My-life schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:32:
[...]

Is dat niet wat overdreven? De pagina met alle toeters en bellen wordt geladen voordat de speedtest begint. Ik haal hier in de browser dezelfde snelheden als via de app.
Of het overdreven is? Je ziet toch de ervaring van Mel33 (“De Lan download upload vertraging is een browser die daar zorgt dat ik niet aan mijn 1Gbit kom. (Ook in veilige modus dus) de ookla speedtest windows App kwam wel dicht aan de 950 (1Gbit) test toe.”)?

En die ervaring wordt door velen gedeeld. Bij jou nu niet. Misschien precies de browser die het nu toevallig wel goed doet, minder extensies, minder garbage collection, meer geheugen, de zon staat gunstig, whatever…

Als je wilt weten hoe hard je auto kan rijden ga je er ook niet met zes personen in zitten en een caravan trekken. Dat is dus wel wat er gebeurt als je de snelheid op layer 1 wil weten maar een applicatie gebruikt waarin tientallen processen lopen, een voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVoJhUjlKZ823KirWX-DQ1ID7Fc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dn1KBcpN074QQcZTDqX9AgbN.jpg?f=fotoalbum_large

En dat is dus Opera, een browser die relatief licht is, 27 threads alleen al in het hoofdproces. Daaronder dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyiWyhENO_AkcQ2grCigA9UD6w0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m59HCnPWHOGxFJLbPB4lrYN2.jpg?f=fotoalbum_large

15 processen, met elk ook weer tientallen threads.

En wat doen al die processen, al die threads als je in de browser die test doet? Je weet het niet. En dat moet je dus zoveel mogelijk uitsluiten.

De CLI versie van SpeedTest idem dito… je weet niet wat die allemaal doet maar het is al veel beter dan de webbrowser versie. Zeker bij hoge snelheden bij ons bezoek aan Delta werd het ook gedemonstreerd.

iPerf is open source. Al een stuk beter omdat te zien is wat er gebeurt.

Maar blijf gerust de webbrowser versie gebruiken als je bovenstaande overdreven vindt. Als je snelheidsproblemen denkt te zien en Delta belt zullen ze direct zeggen wat ik hierboven vermeldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
mad-dog schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:46:
[...]

Je hebt echt een verkeerd beeld van goede/slechte service. Je belt vrijdagmiddag en er kan de volgende dag(notabene in het weekend) een monteur komen. Geen enkele provider doet dit na
En zeker niet op een consumenten lijn zonder SLA.

Kan hoor, service binnen 4 uur, dan gaat een maandelijks contract wel richting honderden tot duizenden euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
ernstoud schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:02:
[...]

Kan hoor, service binnen 4 uur, dan gaat een maandelijks contract wel richting honderden tot duizenden euro.
En dat vindt ik dan weer overprized en overrated... als next-day kan met een consumenten abonnement, dan kan een 4-uurs SLA niet ineens honderden Euro's kosten - laat staan duizenden. Tenzij dit soort bedragen nodig zijn vanwege de staat van het KPN-netwerk... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:43
Berpie74 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:41:
[...]

Had hetzelfde probleem.
Gister 12.19 gebeld
Vandaag 11.00 monteur langs gehad om ONT te vervangen. Tussendoor hotspot gebruikt.

Qua tijden is het prima.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Airw0lf schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:28:
[...]

En dat vindt ik dan weer overprized en overrated... als next-day kan met een consumenten abonnement, dan kan een 4-uurs SLA niet ineens honderden Euro's kosten - laat staan duizenden. Tenzij dit soort bedragen nodig zijn vanwege de staat van het KPN-netwerk... :+
Wat denk je dat de kosten zijn van beschikbaarheid van voldoende monteurs die 24 uur per dag op elke plek in NL met alle benodigde apparatuur en kennis inzetbaar zijn binnen enkele uren?

Bij zakelijke contracten ga je echt naar de prijzen zoals ik noemde. Bijvoorbeeld heb ik een SLA gezien waarbij hoge beschikbaarheidseisen neerkwamen op 10% bovenop het totale tarief. Bij een groot zakelijk abonnement praat je dan over duizenden euro’s per maand extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:49:
[...]

Wat denk je dat de kosten zijn van beschikbaarheid van voldoende monteurs die 24 uur per dag op elke plek in NL met alle benodigde apparatuur en kennis inzetbaar zijn binnen enkele uren?

Bij zakelijke contracten ga je echt naar de prijzen zoals ik noemde. Bijvoorbeeld heb ik een SLA gezien waarbij hoge beschikbaarheidseisen neerkwamen op 10% bovenop het totale tarief. Bij een groot zakelijk abonnement praat je dan over duizenden euro’s per maand extra.
Tja als de kosten bij uitval hoog genoeg zijn loont het om zo'n SLA af te sluiten voor een consumentenlijntje kan het niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My-life
  • Nu online
ernstoud schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:00:
[...]

Of het overdreven is? Je ziet toch de ervaring van Mel33 (“De Lan download upload vertraging is een browser die daar zorgt dat ik niet aan mijn 1Gbit kom. (Ook in veilige modus dus) de ookla speedtest windows App kwam wel dicht aan de 950 (1Gbit) test toe.”)?

En die ervaring wordt door velen gedeeld. Bij jou nu niet. Misschien precies de browser die het nu toevallig wel goed doet, minder extensies, minder garbage collection, meer geheugen, de zon staat gunstig, whatever…

Als je wilt weten hoe hard je auto kan rijden ga je er ook niet met zes personen in zitten en een caravan trekken. Dat is dus wel wat er gebeurt als je de snelheid op layer 1 wil weten maar een applicatie gebruikt waarin tientallen processen lopen, een voorbeeld:

[Afbeelding]

En dat is dus Opera, een browser die relatief licht is, 27 threads alleen al in het hoofdproces. Daaronder dit:

[Afbeelding]

15 processen, met elk ook weer tientallen threads.

En wat doen al die processen, al die threads als je in de browser die test doet? Je weet het niet. En dat moet je dus zoveel mogelijk uitsluiten.

De CLI versie van SpeedTest idem dito… je weet niet wat die allemaal doet maar het is al veel beter dan de webbrowser versie. Zeker bij hoge snelheden bij ons bezoek aan Delta werd het ook gedemonstreerd.

iPerf is open source. Al een stuk beter omdat te zien is wat er gebeurt.

Maar blijf gerust de webbrowser versie gebruiken als je bovenstaande overdreven vindt. Als je snelheidsproblemen denkt te zien en Delta belt zullen ze direct zeggen wat ik hierboven vermeldt.
Prima om ervaringen te delen, maar "nimmer, nooit, niet in een browser testen" blijft schromelijk overdreven.
Al die processen, cookies en 'whatever', die jij noemt zijn grotendeels idle en hebben geen invloed op zo'n snelheidstest. Je kunt een voorkeur hebben voor de CLI optie, maar testen in de browser is prima bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
ernstoud schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:49:
[...]

Maar ik schat in dat je nu appels-met-peren aan het vergelijken bent. Immers, een groot zakelijk abonnement gaat vaak over meer dan alleen een enkele Internet aansluiting met één router.

En inzake de 24-uurs beschikbaarheid van monteurs: uit mijn Getronics tijdperk weet ik dat landelijk de grootste hobbel zit in de eerste 10 FTE. Daarna gaat het geleidelijk(er) => ik neem aan dat KPN inmiddels voorbij die eerste 10 FTE is na de overname van Getronics een aantal jaren terug... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
My-life schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:55:
[...]

Prima om ervaringen te delen, maar "nimmer, nooit, niet in een browser testen" blijft schromelijk overdreven.
Al die processen, cookies en 'whatever', die jij noemt zijn grotendeels idle en hebben geen invloed op zo'n snelheidstest. Je kunt een voorkeur hebben voor de CLI optie, maar testen in de browser is prima bruikbaar.
Gebruik Process Explorer eens, kun je zien of die processen en threads idle zijn.

We agree to disagree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Airw0lf schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:00:
[...]

Maar ik schat in dat je nu appels-met-peren aan het vergelijken bent. Immers, een groot zakelijk abonnement gaat vaak over meer dan alleen een enkele Internet aansluiting met één router.

En inzake de 24-uurs beschikbaarheid van monteurs: uit mijn Getronics tijdperk weet ik dat landelijk de grootste hobbel zit in de eerste 10 FTE. Daarna gaat het geleidelijk(er) => ik neem aan dat KPN inmiddels voorbij die eerste 10 FTE is na de overname van Getronics een aantal jaren terug... :+
Ha, Getronics. 5 jaar Computer Uitwijk Centrum / Getronics Business Continuity hier. Mooie tijd.

Natuurlijk appels en peren maar als je zegt dat een 4-uurs SLA geen honderden euro's kan kosten en ik er heel veel gezien (en ge-audit) heb waarin bedragen stonden met 4 nullen voor alleen de beschikbaarheidsgaranties binnen 4 uur of minder, dan triggered dat mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
ernstoud schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:31:
[...]

Gebruik Process Explorer eens, kun je zien of die processen en threads idle zijn.

We agree to disagree.
Eens met Ernst, uit diverse testen eerder met 4 gbps kan ik zeggen dat via de browser je snelheden niet behaald. Mijn i7 12th gen schiet CPU naar 100% en ik blijf hangen op 1.5 gbps. Via de applicatie van speedtest in de store behaal ik deze snelheden wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Economics schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:40:
[...]

Eens met Ernst, uit diverse testen eerder met 4 gbps kan ik zeggen dat via de browser je snelheden niet behaald. Mijn i7 12th gen schiet CPU naar 100% en ik blijf hangen op 1.5 gbps. Via de applicatie van speedtest in de store behaal ik deze snelheden wel.
Tja, we kregen het tijdens ons bezoek bij Delta ook gedemonstreerd in twee windows; in 1 window de webbrowser Speedtest van Ookla, in window 2 de CLI versie... enorm verschil.

Maar goed, My-life leidt zijn/haar eigen leven. Dat mag.

En vervolgens ben ik van mening dat je eigen iPerf3 server in de cloud met voldoende bandbreedte richting internet, de allerbeste oplossing biedt. En dat kan gratis in de Oracle Cloud.

[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 08-12-2023 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Maandag 08 december 15:30 - Update 8 of zoiets :P

Wederom maar gebeld en de helpdesk heeft de uitvoerder gebeld en de storing kan nog weken duren. De kraan moet nog geregeld worden en dan nog of er afzettingen/vergunning nodig zijn. Ze hadden nog geen planning of zicht op een datum -O- -O-

Dag allemaal kerstfilms die we niet kunnen kijken omdat netflix en dergelijke data vreet.

We zijn bijna geneigd om een bij onze loze aansluitingen aanvragen te doen voor glasvezel omdat die wellicht wel werken (anderen na breuk hebben nog wel internet) en dat dat opleveren sneller gaat dan de reparatie....

Nog 3 dagen en dan inmiddels een maand storing......

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCB87
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-07 21:38
Airw0lf schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:36:
[...]

Ok - maar een dongle op zo een Fritzbox of Asus router gaat dan altijd werken?
Ook i.c.m. een KPN-SIMkaart?
Ik heb net een smartphone aan de USB poort van mijn 7590 gehangen met een KPN data only sim erin. USB tethering aan op de phone en je kunt internetten via het mobiele netwerk. Zou dus gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
wontcachme schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:45:
Maandag 08 december 15:30 - Update 8 of zoiets :P

Wederom maar gebeld en de helpdesk heeft de uitvoerder gebeld en de storing kan nog weken duren. De kraan moet nog geregeld worden en dan nog of er afzettingen/vergunning nodig zijn. Ze hadden nog geen planning of zicht op een datum -O- -O-

Dag allemaal kerstfilms die we niet kunnen kijken omdat netflix en dergelijke data vreet.

We zijn bijna geneigd om een bij onze loze aansluitingen aanvragen te doen voor glasvezel omdat die wellicht wel werken (anderen na breuk hebben nog wel internet) en dat dat opleveren sneller gaat dan de reparatie....

Nog 3 dagen en dan inmiddels een maand storing......
Tja, kost duiten maar dan is een tweede ISP wel erg fijn. Dus ondanks glasvezel hier van Caiway toch ook nog steeds KPN VDSL+4G. Dat doet toch nog 80/20 Mbps. Mooie backup. Wel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCB87
mad-dog schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:40:
[...]

Ik heb een E3372 en Alcatel Linkkey prima werkend in een Fritzbox 7590 zitten, werkt allemaal prima. In m'n Asus GT-AX6000 nog niet getest, maar daar zou de E3372 swoieso in moeten werken.

Let wel: alleen TV+ zal er mee werken. Gewone iTV zal niet werken, aangezien dat alleen via VLAN4 kan werken. TV+ werkt ook via VLAN6 icm Unicast

Voordeel overigens van de Fritzbox(en ook van de Asus overigens) is dat je handmatig de APN-settings kan opgeven, waardoor je ook gebruik kan maken van een publiek IP-adres. Zaken als portforwarding zijn dan ook nog gewoon mogelijk
Die E3372, welke variant heb jij? Ik lees namelijk op https://nl.avm.de/service...l-internet-niet-mogelijk/ dat er in ieder geval twee niet compatibel zijn. Ik gebruik nu een smartphone i.c.m. USB Thetering als fallback, maar uiteraard is dat niet heel ideaal (kost ook meer stroom) dongel is een betere optie, maar kon niet echt iets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

ernstoud schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:48:
[...]

Tja, kost duiten maar dan is een tweede ISP wel erg fijn. Dus ondanks glasvezel hier van Caiway toch ook nog steeds KPN VDSL+4G. Dat doet toch nog 80/20 Mbps. Mooie backup. Wel duur.
Koper is hier al afgeschakeld en was ook allemaal KPN. Buitenaf wonen is leuk, maar veel keuze levert het niet op :P.. 4G Noodoplossing werkt, maar 4G bereik is hier ook *** dus maximaal haal ik 24mbit op een goede dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
DCB87 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:49:
[...]

Die E3372, welke variant heb jij? Ik lees namelijk op https://nl.avm.de/service...l-internet-niet-mogelijk/ dat er in ieder geval twee niet compatibel zijn. Ik gebruik nu een smartphone i.c.m. USB Thetering als fallback, maar uiteraard is dat niet heel ideaal (kost ook meer stroom) dongel is een betere optie, maar kon niet echt iets vinden.
320H. Werkt niet met de 7581, maar wel prima met de 7590/7853

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCB87
mad-dog schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:25:
[...]

320H. Werkt niet met de 7581, maar wel prima met de 7590/7853
De Huawei E3372h-320 neem ik aan dan. Dank! Ik ga hem even proberen.

EDIT: Dat werkt inderdaad prima met de 7590. Top.

[ Voor 9% gewijzigd door DCB87 op 12-12-2023 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
DCB87 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:49:
[...]

Altijd de "h" variant gebruiken; die biedt een GUI (en onder Windows een API genaamd HiLink).

De niet "h" variant biedt zich als serial device aan de USB poort aan. Onder Linux daarom de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berpie74
Berpie74 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:39:
[...]

En toen kreeg ik telefoon van KPN dat er vanmiddag nog een monteur beschikbaar was. Kijk, dat is snelle service! 20 minuten later stond ze al voor de deur. Helaas kon ze de storing niet oplossen, ligt ergens in de wijkkast. Voor de zekerheid de Genisis omgeruild voor een Nokia ONT, maar ook hier alarm. Omdat het weekend is en er waarschijnlijk geen service meer kan worden uitgevoerd aan deze kast, heeft ze wel een noodpakket met 4G besteld, word morgen geleverd.
Nu hopen dat de partij die dit moet oplossen in de wijkkast net zo snel kan handelen...
Al met al prima geregeld van KPN, dikke pluim.

De monteur gaf nog aan dat er waarschijnlijk onderhoud is gepleegd in de wijkkast en dit niet goed is gegaan. Hopelijk kunnen ze het op korte termijn oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Laatst online: 26-07 17:38
Berpie74 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:13:
[...]

En toen kreeg ik telefoon van KPN dat er vanmiddag nog een monteur beschikbaar was. Kijk, dat is snelle service! 20 minuten later stond ze al voor de deur. Helaas kon ze de storing niet oplossen, ligt ergens in de wijkkast. Voor de zekerheid de Genisis omgeruild voor een Nokia ONT, maar ook hier alarm. Omdat het weekend is en er waarschijnlijk geen service meer kan worden uitgevoerd aan deze kast, heeft ze wel een noodpakket met 4G besteld, word morgen geleverd.
Nu hopen dat de partij die dit moet oplossen in de wijkkast net zo snel kan handelen...
Al met al prima geregeld van KPN, dikke pluim.

De monteur gaf nog aan dat er waarschijnlijk onderhoud is gepleegd in de wijkkast en dit niet goed is gegaan. Hopelijk kunnen ze het op korte termijn oplossen.
Waarschijnlijk werkzaamheden aan de OLT geweest, maar dan zou ik verwachten dat meerdere KPN klanten een inactieve XGS-PON lijn hebben......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:43:
[...]

Waarschijnlijk werkzaamheden aan de OLT geweest, maar dan zou ik verwachten dat meerdere KPN klanten een inactieve XGS-PON lijn hebben......
Dan zou de KPN monteur er wel in mogen. Ik denk iets in de OAP, de kast met splitters (zonder OLT). En daar kan de KPN monteur niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berpie74
Barre73 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:24:
[...]

Dan zou de KPN monteur er wel in mogen. Ik denk iets in de OAP, de kast met splitters (zonder OLT). En daar kan de KPN monteur niet in.
Ze had het inderdaad wel over splitters en dat meerdere klanten geen verbinding hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
[...]

Ah ja, dat is waar ook. De OAP's met PMP structuur.
Ik heb nog altijd het PtP model in mijn hoofd ;) . Maar dat gebruikt KPN netwerk niet meer bij nieuwe netwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
[...]

In dit geval hadden ze beter iemand anders geen toegang kunnen geven tot die OAP. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santiago512
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-07 23:03
Hallo,
ik heb het volgende probleem, ik ga op 22-12 over van xs4all 100 naar kpn 1g en krij dus een box 12 opgestuurd. Mij xs4all verbinding is echter met een fritzbox 5490 glas dus in de metekast zit dus geen mediaconverter of zo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhX4lDtNaY0X8KQ0zGvut1QQM7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h92Hpm0PLciMhC0tJfq9Enir.jpg?f=fotoalbum_large
het ziet er zo uit, volgens mij moet er op de linker helft een ander deel op geschoven worden. Hoe kom ik daar aan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Santiago512 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:48:
Hallo,
ik heb het volgende probleem, ik ga op 22-12 over van xs4all 100 naar kpn 1g en krij dus een box 12 opgestuurd. Mij xs4all verbinding is echter met een fritzbox 5490 glas dus in de metekast zit dus geen mediaconverter of zo
[Afbeelding]
het ziet er zo uit, volgens mij moet er op de linker helft een ander deel op geschoven worden. Hoe kom ik daar aan ?
Die krijg je in je pakket, met een handleiding. En zo niet, dan gaat KPN uit van een monteurs installatie. Dan neemt de monteur de mediaconverter mee. In elk geval geen extra kosten voor jou.

PS: als je de Fritzbox mag of kan houden hoef je niks aan te passen (behalve de instellingen in de FB). Werkt ook bij KPN prima zonder Box12.

[ Voor 18% gewijzigd door Barre73 op 09-12-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santiago512
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-07 23:03
Dank Barre, maar als ik ooit een storing zou hebben verwacht kpn een box 12 denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Santiago512 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:20:
Dank Barre, maar als ik ooit een storing zou hebben verwacht kpn een box 12 denk ik.
Ik gebruik een Fritzbox, de Experiabox zit in de doos en staat op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:46
Santiago512 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:20:
Nee hoor, dat is alleen zo als het probleem echt in het modem zit. Als het moet kan je altijd nog het KPN-modem aansluiten om te testen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Laatst online: 16-07 14:11

mutsje

Certified Prutser

Ik heb een ubiquiti USG Pro op kastje van kpn aangesloten (via rj45) en werkt prima zonder dat bokke modem van kpn.
Vandaag brief in huis dat ik zonder te vragen abbo verlenging van kpn krijg voor 45 per maand. Zit nu op 35 per maand. Vind dat wel erg netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:58
MarcoC schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:19:
[...]

Nee hoor, dat is alleen zo als het probleem echt in het modem zit. Als het moet kan je altijd nog het KPN-modem aansluiten om te testen natuurlijk.
Daarom heb ik mijn Box12 in de kast staan en niet teruggestuurd.

Mijn Fritzbox 4060 loopt qua prestaties en mogelijkheden rondjes om die Box12 heen, maar als er echt iets mis is kan ik snel 'back to basic' om te trubbelschieten. ;)

KPN glas ftth 1 Gbit/s, btw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:46
Richub schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:53:
[...]

Daarom heb ik mijn Box12 in de kast staan en niet teruggestuurd.

Mijn Fritzbox 4060 loopt qua prestaties en mogelijkheden rondjes om die Box12 heen, maar als er echt iets mis is kan ik snel 'back to basic' om te trubbelschieten. ;)

KPN glas ftth 1 Gbit/s, btw.
Ik heb ook een Fritzbox 5530. Ik had een EdgeRouter X maar deze had moeite met het behalen van 1 Gbit/s. De belangrijkste reden voor mij is dat ik niet afhankelijk wil zijn van KPN software-updates waar ik zelf geen controle over heb, of spontane reboots waar ik niet om gevraagd heb. Daarnaast wil ik de DNS kunnen aanpassen voor mijn lokale adblocker. Verder geen bijzondere wensen eigenlijk maar een Fritzbox werkt perfect hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Santiago512 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:48:
Hallo,
[Afbeelding]
Ik heb ook geen mediaconverter, ook net zoals jou de TY-01 met een patchcover erop. Gaat een glasvezelkabeltje zo de SFP in van mijn EdgeRouter 4. Deze haalt trouwens wel de 1 Gbps via PPPoE.
De Box 12 ligt in de doos. Deze is gedurende een actief lopend abonnement in bruikleen, dus terugsturen van deze apparatuur kan volgens mij ook niet eens bij KPN. Ik zou die FritzBox lekker laten zitten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-07 23:47

Zorian

What the fox?

mutsje schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:21:
Ik heb een ubiquiti USG Pro op kastje van kpn aangesloten (via rj45) en werkt prima zonder dat bokke modem van kpn.
Vandaag brief in huis dat ik zonder te vragen abbo verlenging van kpn krijg voor 45 per maand. Zit nu op 35 per maand. Vind dat wel erg netjes.
Heb die ook gehad, voelde wel een beetje kant-en-klaar aan want ze beweerden dat het "slechts 10 euro per maand meer is". Ik betaal nu 40 dus dat vind ik knap. :+
Heb nog even nagevraagd en ik mag ook de huidige kastjes voor TV omruilen voor de nieuwe TV+ boxjes.
Klinkt wel aantrekkelijk. Zeker aangezien degene van de servicedesk zei dat ik misschien nog wel meer korting kan krijgen dan het genoemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
mutsje schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:21:
Die snap ik niet. Je krijgt een brief van KPN met verlengen en je gaat dan 10 Euro per maand meer betalen? Ik neem aan dat het andersom moet zijn? Anders ga je er toch niet mee akkoord? Of is je huidige abonnement met een lopende korting?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Butz0rs
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:58
Soundwork schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:29:
[...]

Die snap ik niet. Je krijgt een brief van KPN met verlengen en je gaat dan 10 Euro per maand meer betalen? Ik neem aan dat het andersom moet zijn? Anders ga je er toch niet mee akkoord? Of is je huidige abonnement met een lopende korting?
Ik kreeg ook zo een brief. Heb een jaar lang voor €35/maand. Dat zou €71/maand worden na afloop van de korting. Dan is een jaar lang €45/maand zonder jaar contract een redelijke aanbieding.
Laag genoeg om niet actief bij andere providers te informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Butz0rs schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:50:
[...]

Ik kreeg ook zo een brief. Heb een jaar lang voor €35/maand. Dat zou €71/maand worden na afloop van de korting. Dan is een jaar lang €45/maand zonder jaar contract een redelijke aanbieding.
Laag genoeg om niet actief bij andere providers te informeren.
Ok, maar dan hebben jullie naast internet ook TV (plus) en mobiel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Butz0rs
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:58
Soundwork schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:44:
[...]

Ok, maar dan hebben jullie naast internet ook TV (plus) en mobiel?
In mijn geval hussel 1gbps (57,50) + interactieve tv (10,00) + inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Soundwork schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:29:
[...]

Ik betaal nu 35 per maand (vroege instap korting, er lag nog geen glasvezel) en ga nara 45 per maand zonder te hoeven bellen voor korting. Dat is toch netjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
mutsje schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:30:
[...]

Ik betaal nu 35 per maand (vroege instap korting, er lag nog geen glasvezel) en ga nara 45 per maand zonder te hoeven bellen voor korting. Dat is toch netjes?
Heb je dan alleen internet (1 Gbps) of ook met TV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Soundwork schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:32:
[...]

Heb je dan alleen internet (1 Gbps) of ook met TV?
Ik neem alleen glas af, moest 5 keer tv eruit klikken maar aanbieding is inclusief TV. Maar ik wil helemaal geen tv want er is toch niks op. En NL 1,2,3 kijken we via de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
mutsje schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:54:
[...]

Ik neem alleen glas af, moest 5 keer tv eruit klikken maar aanbieding is inclusief TV. Maar ik wil helemaal geen tv want er is toch niks op. En NL 1,2,3 kijken we via de app.
Maar als je 1 Gbps internet hebt met TV inclusief (ongeacht of je het gebruikt of niet) dat is inderdaad een hele nette prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workswith
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05-2024
ik heb sinds 2 jaar een abonnement van kpn, 1 gbps helaas is deze al 3 maanden instabiele, kpn heeft de modem vervangen. maar nu zie ik deze meldingen. heeft iemand enige iedee wat dit inhoud ?
https://gyazo.com/07f39dce6bc4e7cf30772a59e2d5f544

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Laatst online: 05:16
Volgens deze post op het KPN forum zijn het onschuldige log entries. Zo is ook mijn inschatting.

Maar je zegt instabiliteit. Wat voor instabiliteit? Ik zie geen andere dingen gemeld in de log die kunnen wijzen op een probleem met de verbinding. Treedt de instabiliteit enkel op bij draadloos aangesloten apparaten of zowel bij bedraad als bij draadloos aangesloten apparaten?

[ Voor 0% gewijzigd door EricJH op 12-12-2023 05:23 . Reden: Link gefixt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:45
Ik zat een beetje door de reviews van de Unifi Express en Lite te lezen en viel mij op dat in meerdere reviews wordt benoemd dat beide geen support voor VLAN op de WAN en LAN-poort hebben. Hiermee gaat dan het direct aansluiten van deze apparaten op bijvoorbeeld glasvezel KPN/Odido/T-Mobile niet werken.

Had ik niet helemaal verwacht, was onder de indruk dat anno 2023 VLAN met Unify wel een beetje standaard was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 21:12
Telin schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:52:
Ik zat een beetje door de reviews van de Unifi Express en Lite te lezen en viel mij op dat in meerdere reviews wordt benoemd dat beide geen support voor VLAN op de WAN en LAN-poort hebben. Hiermee gaat dan het direct aansluiten van deze apparaten op bijvoorbeeld glasvezel KPN/Odido/T-Mobile niet werken.

Had ik niet helemaal verwacht, was onder de indruk dat anno 2023 VLAN met Unify wel een beetje standaard was.
Ik heb toch echt een UniFi UXG Lite op een Odido glasaansluiting met VLAN 300 op de WAN draaien :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telin
Polyphemus schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:03:
[...]

Ik heb toch echt een UniFi UXG Lite op een Odido glasaansluiting met VLAN 300 op de WAN draaien :P
Lekker vaag dan van die reviews :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 21:12
Telin schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:14:
[...]

Lekker vaag dan van die reviews :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81L0DHka3DTlFgy7IDEOH2N-9gA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/91gY791EiTpXm7je7uAgFW9a.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telin
Bijvoorbeeld
Are VLANs supported on the LAN/WAN ports?
You can’t assign VLANs to the LAN or WAN port.
UniFi Express Review

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Die site heeft zijn naam niet mee als het op kwaliteit aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-07 16:04
workswith schreef op zondag 10 december 2023 @ 22:26:
ik heb sinds 2 jaar een abonnement van kpn, 1 gbps helaas is deze al 3 maanden instabiele, kpn heeft de modem vervangen. maar nu zie ik deze meldingen. heeft iemand enige iedee wat dit inhoud ?
https://gyazo.com/07f39dce6bc4e7cf30772a59e2d5f544
Is de ONT ook al vervangen? Bij de oudere (pre sept '22) Genexis ONT's kan een issue optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workswith
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05-2024
Sjoerd001 schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:15:
[...]

Is de ONT ook al vervangen? Bij de oudere (pre sept '22) Genexis ONT's kan een issue optreden.
de ONT is nog niet vervangen idd, het is de GMC-TK01-P2110-eu-1 met datum 2021-03
zitr op een AON lijn, het probleem is bij draadloze verbindenen verder gebruik ik cloud service shadow die gebruik in via laptop die bekabeld is aangesloten. lenovo legion 5 pro rtx 3070 ryzen 7 5800h. die is krachtige genoeg om de stream te kunnen runnen naam ik aan.

[ Voor 27% gewijzigd door workswith op 11-12-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Waar kan ik zien wat voor glas aansluiting ik heb?
Ik heb een zwart kastje die over een ander kastje is geklikt(volgens mij een kleine witte, kweet niet zeker meer)
pon serienummer begint met GNX staat voorop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Mel33 schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:38:
Waar kan ik zien wat voor glas aansluiting ik heb?
Ik heb een zwart kastje die over een ander kastje is geklikt(volgens mij een kleine witte, kweet niet zeker meer)
pon serienummer begint met GNX staat voorop
Middelste lampje is “Connection”, dan XGS-PON, ander label: AON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
ernstoud schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:42:
[...]

Middelste lampje is “Connection”, dan XGS-PON, ander label: AON.
Haha Het gaat mij duizelen nu.
Ik heb een wit kastje (op internet lees ik dat dat de FTU is, en daar een NT overheen, In mijn geval is dat een zwarte met dat PON-snummer GNX erop

Er brand een groene power en een groene connection en een alarm dat uit is, op dat zwarte kastje.
En doordat er dus in het midden een groene connection staat weet ik nu dat het een XGS-PON is?
Heb ik het goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
Mel33 schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:47:
[...]

Ik heb een wit kastje (op internet lees ik dat dat de FTU is, en daar een NT overheen, In mijn geval is dat een zwarte met dat PON-snummer GNX erop

Er brand een groene power en een groene connection en een alarm dat uit is, op dat zwarte kastje.
En doordat er dus in het midden een groene connection staat weet ik nu dat het een XGS-PON is?
Heb ik het goed?
Als ie over over het witte kastje heen hangt ja, als ie met een kabeltje aan de FTU vast zit nee(dan is het GPON)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Mel33 schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:47:
[...]

Heb ik het goed?
Ja, je hebt dus een FTU met daarop geklikt een NT van Genexis, en als het middelste lampje het label “Connection” heeft dan zit je op de XGS-PON infrastructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Aha thanks.
Ik heb dus XGS-PON en er is 10/10Gbit mogelijk en deel mijn verbinding omdat het geen AON is maar een XGS-PON.

Mijn vragen heb ik... omdat ik mij aan het inlezen ben.
Ik wil eigenlijk de boel net als bij kabel in een soort van bridge zetten. Maar om nou 130eu te investeren in een eigen modem(fritzbox bijv) vind ik wat te ver gaan.
En ik lees over Vlan? Is dat nodig? of is dat alleen nodig als je iptv kijkt?
(ik heb het natuurlijk over KPN Glas verbinding)
een lan/wifi routertje kan ook toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Mel33 schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:12:
Aha thanks.
Ik heb dus XGS-PON en er is 10/10Gbit mogelijk en deel mijn verbinding omdat het geen AON is maar een XGS-PON.

Ik wil eigenlijk de boel net als bij kabel in een soort van bridge zetten. Maar om nou 130eu te investeren in een eigen modem(fritzbox bijv) vind ik wat te ver gaan.
Uit die Genexis NT komt max. 10Gbps ethernet. Als je niet de door KPN geleverde Experiabox wil gebruiken, kun je elke geschikte router gebruiken, enige punt van belang is dat je dus daarin VLAN tagging aan de WAN poort kan doen. Dat is nodig voor alle diensten, ook voor internet.

Misschien is het beter hier te beschrijven wat je wensen zijn. Dan is een gericht antwoord mogelijk i.p.v. herhalen wat al vele keren benoemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Aha thanks.

Voor TV+ kun je in principe elke router welke puur alleen VLAN voor de WAN poort ondersteunt icm PPPOE, nadeel is dat je dan niet zomaar de hoge kwaliteit streams kunt gebruiken

Voor een fatsoenlijke router die ook TV ondersteunt ben je over het algemeen echt wel 130euro of meer kwijt. Ik adviseer je dan ook gewoon de Box12 in gebruik te nemen en je verder in te lezen. Een Asus router is voor beginners ook echt niet altijd even makkelijk

[ Voor 4% gewijzigd door mad-dog op 11-12-2023 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:32
Aha thanks.

Ook met AON deel je de verbinding ook, alleen pas vanaf de wijk POP.

Als je al een router voor bridge had waarom zet je die niet meer in?

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 11-12-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
mad-dog schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:20:
[...]

Voor TV+ kun je in principe elke router welke puur alleen VLAN voor de WAN poort ondersteunt icm PPPOE, nadeel is dat je dan niet zomaar de hoge kwaliteit streams kunt gebruiken

Voor een fatsoenlijke router die ook TV ondersteunt ben je over het algemeen echt wel 130euro of meer kwijt. Ik adviseer je dan ook gewoon de Box12 in gebruik te nemen en je verder in te lezen. Een Asus router is voor beginners ook echt niet altijd even makkelijk
Wat versta je onder "hoge kwaliteit streams"?
Wat is er meer nodig dan een vlan tag om Internet en TV uit elkaar te houden?

Ik heb een paar artikelen gelezen over de inzet van eigen routers. Maar de aanpak is niet altijd even consistent. Waardoor ik twijfel om de Box12 er tussen uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 00:03
Airw0lf schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:26:
[...]

Ik heb een paar artikelen gelezen over de inzet van eigen routers. Maar de aanpak is niet altijd even consistent. Waardoor ik twijfel om de Box12 er tussen uit te halen.
omdat de hoge multicast streams via vlan 4 loopt en niet via vlan6 wat het internet vlan is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
ernstoud schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:20:
[...]

Misschien is het beter hier te beschrijven wat je wensen zijn. Dan is een gericht antwoord mogelijk i.p.v. herhalen wat al vele keren benoemd is.
Even voor mezelf sprekend: het liefst zou ik een (Omada) router inzetten met alleen tagging om die verkeersstromen te scheiden - de rest zou (min-of-meer) vanzelf moeten gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door Airw0lf op 11-12-2023 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Airw0lf schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:33:
[...]

Even voor mezelf sprekend: het liefst zou ik een (Omada) router inzetten met alleen tagging om die verkeersstromen te scheiden - de rest zou (min-of-meer) vanzelf moeten gaan.
Multicast TV kun je met een Omada echt vergeten, TV+ met Unicast zal prima werken, alleen krijg je dan dus wel te maken met bitrates van 6Mbit ipv 14-15Mbit op de gangbare kanalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:32
Airw0lf schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:26:
[...]

Multicast streams bij KPN geven het beste beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
@mad-dog @ernstoud @stormfly
Ik ik hop elk jaar van provider, En ondervind dat elke modem een tweak nodig heeft om optimale werking van lan en Wifi te hebben. De box 12 die ik nu heb van kpn was geen makkelijke, lees je hier in mijn vorige reacties.
Ik wil naar een INHUIS Lan/wifi permanente setting, gewoon een permanent zelfde ip gateway 192.168.178.1 of zoiets.

Ik wil een wifi 6/ 2.5Gbit lan router. (en dus vlan begrijp ik, hebik nu ook niet en kijk met een nokia 8000 met androud tv en mij apps, dus een eigen tv kastje.) Voldoende voor mij nu om met de kpn app te kijken op dat kastje.
Hop ik volgend jaar weer naar een andere, kabel of glas isp. dan wil ik dat gedoe met hun modems niet meer. maar ik gebruik ze wel in bridge of als ze standaard toevallig hetzelfde als mijn huis lan gebruiken laat ik hun het werk doen.

Maar ik heb besloten om dat met mijn eigen router te willen, er hoeft dus geen modem in te zitten, Want een glas en cable modem wifi router is mij te duur. en moet ik er weer in configureren voor elke isp.

Ik wil gewoon. Modem aansluiten, wifi uit. dhcp zie wel of dat uit moet(haha, er zit dan toch niks op die dhcp), lan kabel van mijn eigen wifi6 2,5Gbit lan router erin, en klaar.

Pagina: 1 ... 142 ... 183 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen