[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 141 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:07
Hier wordt opeens 1,22 euro meer gefactureerd. Ik ga uit van inflatiecorrectie, maar nergens heb ik daar een bericht over gehad.

Heb die 1,22 euro vaker voorbij zien komen hier. Iemand een idee hoe of wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:50

Zenix

BOE!

RR2USA schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:45:
[...]

Komt niet door pfSense, heb hier ook pfSense draaien op baremetal en haal 940/940. Dus het ligt of aan de lijn of aan hardware. Evt nog iets met hardware accellarion aan of uit testen.
Komt door FreeBSD, het proces is gewoon singlethreaded.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004

Zenix

BOE!

Videopac schreef op zondag 26 november 2023 @ 07:43:
[...]

Ik snap je frustratie maar besef dat in de praktijk je niets merk qua snelheid. Ik heb jarenlang bij Ziggo gezeten en heb nu 2 jaar KPN 1GB, maar merk niets van de hogere technische snelheid en ping. Ik ga nu weer terug naar Ziggo (veel voordeliger). Het enige verschil is dat glasvezel beter meet in tests en dat je NAS back-up sneller gaat, maar dat doe ik toch ‘s nachts.

Belangrijker is dat zowel Ziggo als KPN in het algemeen betrouwbaar internet leveren. Dat kan van Odido niet gezegd worden als ik het Odido-topic zo lees.
Als je online gamen doet in competitie verband, dan is glasvezel wel goed om te hebben. Maar voor 95% van de consumenten maakt het inderdaad geen verschil.

Mijn ouders wissel ik elk jaar, op dit moment Odido, daarvoor Ziggo en nu gaan ze weer naar Ziggo, maar ze hebben ook al KPN gehad. Ik sluit het wel voor ze aan ;)

Ik heb drie jaar bij Tweak gezeten, helaas stopt dat, want dat was qua verbinding en prijs allebei goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:17
Wat een ontzettend slechte wifi heeft de kpn op zijn box12 modem. Hij valt zomaar uit op mijn iphone en dan zit ik me data te slurpen.

Zit 5m vd modem af met 1 muur, en max 12m er vanaf.
5ghz is 2 streepjes en 2.4ghz gewoon vol.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:02
Mel33 schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:50:
Wat een ontzettend slechte wifi heeft de kpn op zijn box12 modem. Hij valt zomaar uit op mijn iphone en dan zit ik me data te slurpen.

Zit 5m vd modem af met 1 muur, en max 12m er vanaf.
5ghz is 2 streepjes en 2.4ghz gewoon vol.
Misschien ligt de oorzaak van je probleem juist bij de iphone - het aantal streepjes zeg iets over de sterkte waarmee je iphone het signaal ontvangt. Daarmee is niet gezegd dat de omgekeerde weg dezelfde streepjes heeft aan de kant van de box12.

Bovendien kan je ook last hebben van WiFi apparaten die allemaal op maximaal vermogen staan te roeptoeteren... waardoor uiteindelijk niemand zichzelf verstaanbaar kan maken... :+

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 27-11-2023 07:40 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:04
Airw0lf schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:05:
[...]

Misschien de oorzaak van je probleem juist bij de iphone - het aantal streepjes zeg iets over de sterkte waarmee je iphone het signaal ontvangt. Daarmee is niet gezegd dat de omgekeerde weg dezelfde streepjes heeft aan de kant van de box12.

Bovendien kan je ook last hebben van WiFi apparaten die allemaal op maximaal vermogen staan te roeptoeteren... waardoor uiteindelijk niemand zichzelf verstaanbaar kan maken... :+
Inderdaad. Installeer dit maar eens: https://www.metageek.com/inssider/ dan kun je zien hoe vol de kanalen zijn. Op 5Ghz. is ruimte zegt iedereen, alleen schakelt elk AP direct terug naar 36-44 als ze radar of iets wat daar op lijkt detecteren. Ik kan mijn Experiabox instellen hoe ik wil, hij gaat altijd na verloop van tijd weer naar kanaal 36 door DFS. Ik kan soms door een houten vloer naar 1 verdieping daarboven al geen stabiele connectie meer krijgen. Zet ik alles weer op kanaal 100 of 108 werkt het weer perfect.
Op die kanalen ook 1 Watt i.p.v. 100 mW, scheelt enorm.

Oplossing: device uit de USA en kanaal 149 gebruiken. Mag niet, werkt perfect.

De 5Ghz. band was een leuk idee maar de implementatie is knudde.

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 26-11-2023 20:17 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@Airw0lf @ernstoud Klopt ik heb natuurlijk gerommeld en getest met 5ghz en had op kan100 1 andere buurman. En op kanaal 64 was leeg. Ik heb dat vast ingesteld. Maar als het bij alle andere modems van ziggo en online.nl allemaal goed werkt en alles qua streepje vol is. En op 2,4 en op 5 goed is, en met deze box is het echt drama 2streepjes. De snelheid is oke maar hij gooit de connectie dus uit op mijn iPhone af en toe.
Wifi 2.4ghz max 30 a 40 upn en down
5ghz max 480 dus de snelheid is wel oke
Alles auto werk ook niet. En na een reboot vd modem zit hij altijd op 100 automatisch.

Hinderlijk dat het uitvalt.
Ik zit natuurlijk ook aan mijn iphone te denken die net naar ios17.1.1 is.
Het zal de combinatie met modem zijn die het veroorzaakt. Of toch bugs in ios.
Maar ik kom dus van een online.nl naar een 3 maand ziggo en nu naar kpn. Dus allemaal Met ios17, en deze box12 is dan wel echt het probleem.

De wifi ssid die ik instel al jaren een naam met naam ziggo737 haha. Dus misschien kan kpn dat niet verdragen en pesten ze mij ervan af. :+ :+

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:26
ernstoud schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:15:
[...]

Wat bedoel je hier precies? Heb je het over het concept WiFi op de 5GHz band of implementatie door specifieke router(s)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
ernstoud schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:15:
[...]

Zet ik alles weer op kanaal 100 of 108 werkt het weer perfect.
Op die kanalen ook 1 Watt i.p.v. 100 mW, scheelt enorm.

Oplossing: device uit de USA en kanaal 149 gebruiken. Mag niet, werkt perfect.

Ik weet niet of meer vermogen de oplossing gaat zijn.
Het werkt even - maar versterkt uiteindelijk het roeptoeter effect.

Beter is kabel aanleggen en een AP op elke verdieping.
En die dan zodanig instellen dat er een gezonde balans is tussen prestaties en opgenomen vermogen.
Maja - dat kost tijd... :P en vereist enige kennis van zaken... :9
Kortom - het zou zomaar je vak kunnen zijn... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:00
Afgelopen vrijdag is bij ons de glasvezel aansluiting door een KPN monteur afgemonteerd in de woning en deze monteur heeft ook met KPN contact gehad om de lijn te activeren. De lampjes op de ONT zijn ook allemaal groen. Ik heb daarna de KPN Box 12 aangesloten en alles werkt en ik kan er mee het internet op.

Ik heb echter nog een Fritzbox 5590 liggen die ik in plaats van de KPN Box 12 wil aansluiten een daarvoor zou ik via kpn.com/eigenmodem met de Servicetool het modem ID moeten doorgeven. Ik kan echter niet inloggen op die pagina en ik krijg steeds de melding dat er iets is misgegaan en ik het later nog eens moet proberen. Nu krijg ik vandaag een mail van KPN dat de startdatum van mijn abonnement naar 30 november is aangepast omdat de glasvezel verbinding nog niet is aangesloten. Ik vermoed dat de Servicetool pas op 30 november gaat werken, klopt mijn aanname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Ik blijf het wel raar vinden dat wij die 4Gbit/s niet kunnen ontvangen terwijl onze glasvezelkabel tussen Maart en Augustus 2021 is gelegd en we sinds Januari 2022 glasvezel hebben.

Want in het artikel op Tweakers stond toen het volgende:
Het glasvezelabonnement is er niet voor alle klanten, alleen voor klanten met glasvezel dat in 2021 of later is aangelegd, zegt KPN. Dat komt doordat XGS-PON nodig is in plaats van AON. XGS-PON staat voor X Gigabit Symmetrisch – Passive Optical Network en de X daarin is het Romeinse cijfer 10. Het is onbekend of en wanneer KPN bestaande lijnen van voor 2021 gaat upgraden.
Ik wil het verder niet nemen want we hebben genoeg aan de 1Gbit/s, maar snap je mijn verbaasdheid? O-)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
EricJH schreef op maandag 27 november 2023 @ 00:07:
[...]
Wat bedoel je hier precies? Heb je het over het concept WiFi op de 5GHz band of implementatie door specifieke router(s)?
Ik bedoel dat het vrijgeven van die band voor WiFi met zoveel beperkingen is gekomen (DFS, verschillen tussen mogelijke kanalen tussen landen, beperking van vermogen op de 36-44 kanalen etc) waardoor in de praktijk dus allerlei issues ontstaan:

- door DFS verbrekende verbindingen doordat clients niet naar het nieuwe kanaal meegaan
- access point die na een DFS actie na de guard time niet terug gaan naar het ingestelde kanaal
- access points die alleen 36-44 ondersteunen (bijvoorbeeld Apple AirPort)
- access points die veel te gevoelig zijn en dan altijd naar kanaal 36 gaan (Experiabox V10 bijvoorbeeld)
- laag vermogen op de kanalen 36-44
- bij hogere snelheden en dus gewenste bandbreedte (80 / 160 MHz.) weinig beschikbare kanalen
- verschillen tussen FCC en ITU zodat je pas na aanschaf van een device weet welke kanalen beschikbaar zijn
- grote verschillen tussen welke kanalen een AP ondersteunt en welke de cliënt (zie hieronder)
- etc.

Ik vind het bijzonder dat mijn iPad probleemloos werkt met een accesspoint op kanaal 149. Dat kanaal is in de EU niet vrijgegeven immers. Maar hij zendt dus gewoon uit op dat kanaal als er een access point is. Dus voor access points moet een fabrikant de eisen respecteren, voor een cliënt geldt dat niet?

Kortom… veel interpretaties en verkeerde implementaties van klaarblijkelijk niet helemaal duidelijke standaards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:14
OneMoreThing schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:19:
Afgelopen vrijdag is bij ons de glasvezel aansluiting door een KPN monteur afgemonteerd in de woning en deze monteur heeft ook met KPN contact gehad om de lijn te activeren. De lampjes op de ONT zijn ook allemaal groen. Ik heb daarna de KPN Box 12 aangesloten en alles werkt en ik kan er mee het internet op.

Ik heb echter nog een Fritzbox 5590 liggen die ik in plaats van de KPN Box 12 wil aansluiten een daarvoor zou ik via kpn.com/eigenmodem met de Servicetool het modem ID moeten doorgeven. Ik kan echter niet inloggen op die pagina en ik krijg steeds de melding dat er iets is misgegaan en ik het later nog eens moet proberen. Nu krijg ik vandaag een mail van KPN dat de startdatum van mijn abonnement naar 30 november is aangepast omdat de glasvezel verbinding nog niet is aangesloten. Ik vermoed dat de Servicetool pas op 30 november gaat werken, klopt mijn aanname?
Je maakt niet duidelijk of je alleen de Box 12 wilt vervangen of Box 12 en de door KPN geleverde ONT. In het eerste geval hoef je namelijk niets te registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneMoreThing
Muis666 schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:20:
[...]

Je maakt niet duidelijk of je alleen de Box 12 wilt vervangen of Box 12 en de door KPN geleverde ONT. In het eerste geval hoef je namelijk niets te registreren.
Ik wil beide vervangen. Ik heb ook een TK01 patchcover met glasvezelkabel zodat de glasvezelkabel direct op de Fritzbox aangesloten kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:42
OneMoreThing schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:28:
[...]

Ik wil beide vervangen. Ik heb ook een TK01 patchcover met glasvezelkabel zodat de glasvezelkabel direct op de Fritzbox aangesloten kan worden.
En uiteraard heb je in de Fritzbox een XGS-PON module zitten? Dus je hebt de XGS-PON versie van de 5590?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneMoreThing
Barre73 schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:38:
[...]

En uiteraard heb je in de Fritzbox een XGS-PON module zitten? Dus je hebt de XGS-PON versie van de 5590?
Jazeker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
G_Dragon schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:26:
Ik blijf het wel raar vinden dat wij die 4Gbit/s niet kunnen ontvangen terwijl onze glasvezelkabel tussen Maart en Augustus 2021 is gelegd en we sinds Januari 2022 glasvezel hebben.

Want in het artikel op Tweakers stond toen het volgende:

[...]

Ik wil het verder niet nemen want we hebben genoeg aan de 1Gbit/s, maar snap je mijn verbaasdheid? O-)
KPN kan in een persbericht niet alle nuances meegeven. De nuance is dat het niet ligt aan het moment van aansluiten of graven maar aan het moment dat de PoP werd geplaatst en welke apapratuur er toen is opgehangen. Dat verandert daarna niet meer namelijk.

Aansluitingen die in 2021 zijn aangelegd kunnen nog steeds vanuit een oudere PoP komen. Een PoP die voor 2020 of 2021 is gebouwd en waar nog normale GoF apparatuur hangt (max 1 Gbit).
Dat zal vooral nieuwbouw zijn omdat kleine nieuwbouwprojecten in een bestaand glasgebeid worden aangesloten op de bestaande oudere PoP. En bij grote nieuwbouwprojecten buiten een bestaand glasgebied, is de PoP met apparatuur als eerste geplaatst. Dus dat kan ook makkelijk voor 2020 zijn geweest.

Voor het overgrote deel van de aansluitingen geldt dat de informatie in dat persbericht klopt. VOor een klein deel niet, maar dat kan je niet allemaal in zo'n persbericht kwijt.

De komende jaren zal KPN ook besteden aan het bijplaatsen van XGS-PON apparatuur in bestaande PoP's waar dat nog niet hing. En daarna kan iedereen die op die PoP is aangesloten ook over naar XGS-PON en dus naar hogere snelheden.

NB: Er kan ook nog een simpele andere reden zijn, namelijk dat je nog een ouder abonnement hebt van januari/februari 2022. Dan komt 4 Gbit voor jou beschikbaar als je eerste jaar is afgelopen en je contractvrij bent. Maar dan zie je op de KPN.com postcodechecker wel dat het beschikbaar is maar kan je in MIJN KPN niet upgraden (want contract nog niet voorbij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Barre73 schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:47:
[...]

KPN kan in een persbericht niet alle nuances meegeven. De nuance is dat het niet ligt aan het moment van aansluiten of graven maar aan het moment dat de PoP werd geplaatst en welke apapratuur er toen is opgehangen. Dat verandert daarna niet meer namelijk.

Aansluitingen die in 2021 zijn aangelegd kunnen nog steeds vanuit een oudere PoP komen. Een PoP die voor 2020 of 2021 is gebouwd en waar nog normale GoF apparatuur hangt (max 1 Gbit).
Dat zal vooral nieuwbouw zijn omdat kleine nieuwbouwprojecten in een bestaand glasgebeid worden aangesloten op de bestaande oudere PoP. En bij grote nieuwbouwprojecten buiten een bestaand glasgebied, is de PoP met apparatuur als eerste geplaatst. Dus dat kan ook makkelijk voor 2020 zijn geweest.

Voor het overgrote deel van de aansluitingen geldt dat de informatie in dat persbericht klopt. VOor een klein deel niet, maar dat kan je niet allemaal in zo'n persbericht kwijt.

De komende jaren zal KPN ook besteden aan het bijplaatsen van XGS-PON apparatuur in bestaande PoP's waar dat nog niet hing. En daarna kan iedereen die op die PoP is aangesloten ook over naar XGS-PON en dus naar hogere snelheden.

NB: Er kan ook nog een simpele andere reden zijn, namelijk dat je nog een ouder abonnement hebt van januari/februari 2022. Dan komt 4 Gbit voor jou beschikbaar als je eerste jaar is afgelopen en je contractvrij bent. Maar dan zie je op de KPN.com postcodechecker wel dat het beschikbaar is maar kan je in MIJN KPN niet upgraden (want contract nog niet voorbij).
Duidelijk, dank je wel voor de uitleg! Bij Poscodecheker komt er maximaal tot 1Gbit's naar voren.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
G_Dragon schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:49:
[...]

Duidelijk, dank je wel voor de uitleg! Bij Postcodecheker komt er maximaal tot 1Gbit's naar voren.
Dan geldt voor jou mijn eerste uitleg.

Dat kan overigens ook bij niet-nieuwbouw zijn. Ik ken een paar projecten waarbij geen nieuwe PoP is neergezet maar is voort gebouwd op een bestaande oudere PoP omdat deze nog zoveel lege capaciteit qua aansluitingen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Barre73 schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:03:
[...]

Dan geldt voro jou mijn eerste uitleg.

Dat kan overigens ook bij niet-nieuwbouw zijn. Ik ken een paar projecten waarbij geen nieuwe PoP is neergezet maar is voort gebouwd op een bestaande oudere PoP omdat deze nog zoveel lege capaciteit qua aansluitingen had.
Daar ben ik dan wel bang voor, maar nu is het wel duidelijk voor mij. Dank je wel voor deze uitleg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• optimist1965
  • Registratie: September 2016
  • Niet online
nike schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:31:
@Zenix ik heb de experiabox nog nooit aangesloten gehad.. Mijn cat6 kabel van de xgs-pon gaat rechtstreeks naar de pfsense doos op 2.5G.

Wellicht een opzoeken waar ik hem gelaten heb.
Ik las soortgelijke problemen (met name upload) in een topic over de 4G/4G verbindingen die KPN levert. De oplossing in dat topic was de pakketjes niet alleen in het juiste VLAN te plaatsen, maar daarbij de pakketjes met priority 1 te markeren (best effort). Meteen waren de upload performance problemen opgelost.

Mischien dat het jouw probleem ook oplost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henqnl
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-12-2024
Meterkast ongeschikt voor aansluitpunt?
Hallo, in plaatsje Zuid Holland situatie met 4 appartementen in 2 woonlagen, bouwjaar 1985. VolkersWessel Telecom namens KPN stelt voor vanaf straatzijde kabel naar achterzijde (woonkamers) te schieten en zo bij woonkamers begane grond uit te komen.
Voor de woonkamers op 1e etage wordt dan aan achterzijden (tuin) via een kabelgoot op buitenmuur de huiskamer ingeschoten. Daar is ook het ISRA punt en de coax aansluiting. (Deze kabels liggen niet in een kabelgoot , dus er kan geen nieuwe kabel getrokken worden door bestaande buis).
De benedenbewoners kijken dan in de tuin tegen deze kabelgoten aan.

EN ik zou liever de glasvezel aansluiting in de meterkast hebben, die is niet ver van de woonkamer, ligt meer centraal (tov slaapkamers) en doe toch alles met wifi. Over deze optie staat in het rapport:

Meterkasten voldoen niet aan PvE eisen. Geen
doorvoermogelijkheden, geen loze leidingen naar de woonkamers.
Huidige aansluitingen lopen niet via de meterkast. Route via de
meterkasten niet mogelijk.

Op de vraag of de meterkasten geschikt gemaakt zouden kunnen worden, en wat daar voor nodig zou zijn, komt ook naar herhaald mailen/bellen geen reactie van VolkerWessels.
Moet ik het opgeven?
~h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 04:24
henqnl schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:17:
Meterkast ongeschikt voor aansluitpunt?
Hallo, in plaatsje Zuid Holland situatie met 4 appartementen in 2 woonlagen, bouwjaar 1985. VolkersWessel Telecom namens KPN stelt voor vanaf straatzijde kabel naar achterzijde (woonkamers) te schieten en zo bij woonkamers begane grond uit te komen.
Voor de woonkamers op 1e etage wordt dan aan achterzijden (tuin) via een kabelgoot op buitenmuur de huiskamer ingeschoten. Daar is ook het ISRA punt en de coax aansluiting. (Deze kabels liggen niet in een kabelgoot , dus er kan geen nieuwe kabel getrokken worden door bestaande buis).
De benedenbewoners kijken dan in de tuin tegen deze kabelgoten aan.

EN ik zou liever de glasvezel aansluiting in de meterkast hebben, die is niet ver van de woonkamer, ligt meer centraal (tov slaapkamers) en doe toch alles met wifi. Over deze optie staat in het rapport:

Meterkasten voldoen niet aan PvE eisen. Geen
doorvoermogelijkheden, geen loze leidingen naar de woonkamers.
Huidige aansluitingen lopen niet via de meterkast. Route via de
meterkasten niet mogelijk.

Op de vraag of de meterkasten geschikt gemaakt zouden kunnen worden, en wat daar voor nodig zou zijn, komt ook naar herhaald mailen/bellen geen reactie van VolkerWessels.
Moet ik het opgeven?
~h
Via meterkast vereist toch akkoord van onderbuur?
Ik zou je als VVE verenigd opstellen tegenover VolkerWessels. Je zou ook als VVE zelf wat werk kunnen uitvoeren en voorstellen om zelf de route van de kabels te bepalen en ook zelf de de glasvezel er doorheen trekken eventueel. Weet alleen niet hoe VW hier tegenover staat, maar je kan het proberen.

Zijn er wel genoeg mensen die positief tegenover glasvezel staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henqnl
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-12-2024
Via meterkast vereist toch akkoord van onderbuur?
@jor177 Ik was onduidelijk, my bad. Alle 4 bewoners (=totale VVE) willen liever via meterkast. Wegens niet tegen gevelgoot aankijken en geen kastje in woonkamer willen hebben.
We willen dus op eigen kosten de onbekende voorzieningen (doorvoerbuizen) in meterkasten aanbrengen. (De meterkasten zijn 2 aan 2 boven elkaar). Maar we moeten dan wel weten wat precies. PVE, programma van Eisen hebben we geen document van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-09 11:36
Per 28 december ga ik over naar KPN. Op dit moment Ziggo, maar ontevreden met prijs/kwaliteit (internet valt hier in de wijk vaak uit en er vindt vrijwel maandelijks onderhoud plaats).

Het betreft hier een nieuwbouwwijk. Alle buren met KPN hebben géén verbindingsproblemen. Overstappen dus, met black friday een leuke korting.

Echter: mijn 'KPN glasvezelaansluitpunt' is nog niet aangesloten. Dat wil zeggen, het kastje met UTP ingang zit er nog niet op, wel een enorme KPN sticker met reclame voor hun glasvezelnet.

Is het nu verstandig alvast contact te zoeken met KPN om een monteur aan te sturen? Ik zit er niet op te wachten dat dit pas ná 28 december zal plaatsvinden, dan zit ik zonder internet.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Stom op 28-11-2023 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:10

TheVMaster

Moderator WOS
Mr. Stom schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:57:
Per 28 december ga ik over naar KPN. Op dit moment Ziggo, maar ontevreden met prijs/kwaliteit (internet valt hier in de wijk vaak uit en er vindt vrijwel maandelijks onderhoud plaats).

Het betreft hier een nieuwbouwwijk. Alle buren met KPN hebben géén verbindingsproblemen. Overstappen dus, met black friday een leuke korting.

Echter: mijn 'KPN glasvezelaansluitpunt' is nog niet aangesloten. Dat wil zeggen, het kastje met UTP ingang zit er nog niet op, wel een enorme KPN sticker met reclame voor hun glasvezelnet.

Is het nu verstandig alvast contact te zoeken met KPN om een monteur aan te sturen? Ik zit er niet op te wachten dat dit pas ná 28 december zal plaatsvinden, dan zit ik zonder internet.
Wordt er bij KPN niet gewoon standaard een monteur aangestuurd? Ik bedoel, 28 december is ook nog een maand weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
TheVMaster schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:00:
[...]

Wordt er bij KPN niet gewoon standaard een monteur aangestuurd? Ik bedoel, 28 december is ook nog een maand weg.
Dat weet ik dus niet. In alle e-mails staat alleen: "drie weken voor de aansluitdatum sturen we u Box 12, voeding, UTP kabel op. Met de handleiding kunt u deze zelf installeren"

Nergens staat hoe dit gaat met betrekking tot het aansluitpunt en een monteur. Als dat automatisch gaat, en dus op tijd, prima. Maar dat staat nergens.

Ik zal KPN wel even bellen zodra ik in de gelegenheid ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:46
Als er alleen een sticker aanwezig is en geen FTU(plastic vierkant kastje zonder UTP) neemt KPN Netwerk contact met je op voor het doortrekken van de glasvezelkabel. Indien de FTU wel aanwezig is zul je een Doe-Het-Zelf pakket toegestuurd krijgen waar de ONT/NTU in zit

Voor nieuwe glasvezel-verbindingen is een KPN-monteur niet meer standaard, aangezien voor de meestvoorkomende FTU's(TY01/TK01) een DHZ-pakket beschikbaar is. Alleen voor de oude GN01/GN02 is een monteur verplicht

@Mr. Stom Als je je pc+huisnr even PM't kan ik even voor je kijken

[ Voor 34% gewijzigd door mad-dog op 28-11-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:10

TheVMaster

Moderator WOS
Mr. Stom schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:05:
[...]

Dat weet ik dus niet. In alle e-mails staat alleen: "drie weken voor de aansluitdatum sturen we u Box 12, voeding, UTP kabel op. Met de handleiding kunt u deze zelf installeren"

Nergens staat hoe dit gaat met betrekking tot het aansluitpunt en een monteur. Als dat automatisch gaat, en dus op tijd, prima. Maar dat staat nergens.

Ik zal KPN wel even bellen zodra ik in de gelegenheid ben.
Oke, als ze er vanuit gaan dat je zelf gaat aansluiten, dan zou ik ff bellen idd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
mad-dog schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:05:
Als er alleen een sticker aanwezig is en geen FTU(plastic vierkant kastje zonder UTP) neemt KPN Netwerk contact met je op voor het doortrekken van de glasvezelkabel. Indien de FTU wel aanwezig is zul je een Doe-Het-Zelf pakket toegestuurd krijgen waar de ONT/NTU in zit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPOleW6nb0YmJyC4ILblSwClt6E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UYnja6rz2YCBaEQ5PcfYn2RW.jpg?f=user_large

Dit zit er (publiek beschikbaar plaatje). Ik zal updaten wat KPN mij verteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Mr. Stom schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:08:
[...]

[Afbeelding]

Dit zit er (publiek beschikbaar plaatje). Ik zal updaten wat KPN mij verteld :)
Dit is een TK01. Rond de 21e van dec ga je het DHZ-pakket toegestuurd krijgen. Hierin zit de NTU/ONT in en de Box12 + evt TV-ontvangers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:23
Nu ben ik toch wel nieuwsgierig geworden naar aanleiding van de bovenstaande post @mad-dog . Aankomende vrijdag ga ik van een Tweak verbinding naar KPN. Op dit moment hangt er een GN02 converter. Ik heb alleen het modem (V12) opgestuurd gekregen en vrijdag komt er een monteur om het modem aan te sluiten.

Wat is gebruikelijk? Komt de monteur om de GN02 te vervangen? Of blijft deze gewoon hangen en komt hij alleen het modem aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
Ping83 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:00:
Nu ben ik toch wel nieuwsgierig geworden naar aanleiding van de bovenstaande post @mad-dog . Aankomende vrijdag ga ik van een Tweak verbinding naar KPN. Op dit moment hangt er een GN02 converter. Ik heb alleen het modem (V12) opgestuurd gekregen en vrijdag komt er een monteur om het modem aan te sluiten.

Wat is gebruikelijk? Komt de monteur om de GN02 te vervangen? Of blijft deze gewoon hangen en komt hij alleen het modem aansluiten?
De monteur plaatst geen nieuwe FTU. Die kun je achteraf wel zelf aanvragen via kpn.com/eigenmodem (in het kader van vrije modem/router-keuze), waarna een aannemer van KPN Netwerk deze vervangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09 21:25

8-Track

Ik kreeg vorige week een NTU en een Box12 thuisgestuurd met een stappenplan om het zelf te installeren (dopje verwijderen, van onderaf erop schuiven, enz.); van een monteur is nooit sprake geweest.

Was trouwens wel even zweten; wist niet precies hoeveel kracht ik moest zetten om de NTU erop te klikken en had het gevoel dat ik te hard moest duwen. Heb de groene fiber connector in de TK01 een klein beetje naar achteren moeten duwen, toen schoof de NTU er moeiteloos op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ping83
Een NTU plaatsen op een GN02 schijnt als ik de verhalen geloof niet heel gebruiksvriendelijk te zijn. Wat mij betreft is het vervangen van de NTU niet nodig. Ik zie het wel aankomende vrijdag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Ping83 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:41:
Een NTU plaatsen op een GN02 schijnt als ik de verhalen geloof niet heel gebruiksvriendelijk te zijn. Wat mij betreft is het vervangen van de NTU niet nodig. Ik zie het wel aankomende vrijdag :)
Met het oog op de toekomst: direct na oplevering verzoek doen om FTU te laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Had vorige week nadat hele straat van stroom af moest wegens werkzaamheden mijn eerste kpn storing te pakken. De glasvezelbox gaf geen rj45 signaar meer. Dus na veel ge-emmer (telefoon nummer zoeken etc verbroken worden door robot) volgende ochtend monteur over de vloer. Blijkt dat kpn in deze hele wijk 1.0 kastjes gemonteerd heeft die het niet leuk vinden als ze abrupt van stroom af gaan. Dus nu een nokia 1.4 kastje in de meterkast en moet alles nog netjes monteren want had de andere van de muur afgehaald. Nu weer probleemloos internet best tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
mad-dog schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:05:

Voor nieuwe glasvezel-verbindingen is een KPN-monteur niet meer standaard, aangezien voor de meestvoorkomende FTU's(TY01/TK01) een DHZ-pakket beschikbaar is. Alleen voor de oude GN01/GN02 is een monteur verplicht

@Mr. Stom Als je je pc+huisnr even PM't kan ik even voor je kijken
Ik heb nog een Genexis uit XMS/Reggefiber tijd hangen is dat een GN01/GN02? Ik wil namelijk switchen en dan 1Gb via GPON en vraag me af of de Genexis dan blijft hangen of dat daar wat anders voor komt en wie dat monteert. Heb zelf niet veel zin om met een losse glasvezel te gaan pielen maar ergens een module op klikken of een kabeltje insteken is uiteraard geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
mutsje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:51:
Had vorige week nadat hele straat van stroom af moest wegens werkzaamheden mijn eerste kpn storing te pakken. De glasvezelbox gaf geen rj45 signaar meer. Dus na veel ge-emmer (telefoon nummer zoeken etc verbroken worden door robot) volgende ochtend monteur over de vloer. Blijkt dat kpn in deze hele wijk 1.0 kastjes gemonteerd heeft die het niet leuk vinden als ze abrupt van stroom af gaan. Dus nu een nokia 1.4 kastje in de meterkast en moet alles nog netjes monteren want had de andere van de muur afgehaald. Nu weer probleemloos internet best tevreden.
Bekend probleem, er is een serie Genexis ONT’s die na stroomuitval defect raken. Je gelooft het niet maar het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
synoniem schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:12:
[...]

Ik heb nog een Genexis uit XMS/Reggefiber tijd hangen is dat een GN01/GN02? Ik wil namelijk switchen en dan 1Gb via GPON en vraag me af of de Genexis dan blijft hangen of dat daar wat anders voor komt en wie dat monteert. Heb zelf niet veel zin om met een losse glasvezel te gaan pielen maar ergens een module op klikken of een kabeltje insteken is uiteraard geen probleem.
Die blijft hangen. Bovenste deel (dat is de NT) gaat eraf en de monteur van je nieuwe provider zal direct een patchkabel op de connector moeten klikken. Er is namelijk geen GPON ONT voor deze GN01/02.

Zie hier voor de types FTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ping83
mad-dog schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:44:
[...]

Met het oog op de toekomst: direct na oplevering verzoek doen om FTU te laten vervangen.
Ga ik doen. Wordt dan ook meteen de NTU tegelijkertijd vervangen of moet daar dan weer een andere monteur voor langskomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
Ping83 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:27:
[...]

Ga ik doen. Wordt dan ook meteen de NTU tegelijkertijd vervangen of moet daar dan weer een andere monteur voor langskomen?
In principe moet je dat zelf regelen, maar als je tzt een PM stuurt kan ik een NTU opsturen die de aannemer/jijzelf erop kan klikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-08 20:44
Hier ook een vraag. Op 28 december gaan we verhuizen naar een nieuw adres, waar volgens de verkopers KPN glasvezel wordt aangesloten. Als ik postcode huisnummer invul op de site kan ik ook glasvezel bestellen.

Ik heb glasvezel aangevraagd vanaf 3 januari, omdat we dan echt overgaan. Direct na het afsluiten heb ik gebeld met de klantenservice om uit te leggen dat we tot de 28e nog op het oude adres wonen en of het mogelijk was om eea naar dat adres te sturen, zodat het niet bij de oude bewoners terecht komt.

In een mail van KPN stond vervolgens dat aanvullend onderzoek nodig was om te checken of er wel geleverd kon worden vanaf het adres. Bij de postcodecheck staat dat er binnenkort een monteur contact opneemt om de aansluiting te regelen, maar de verkopers hebben nog niets gehoord.

Ik weet even niet wat wijsheid is om te doen. Kan wel weer met de klantenservice aan de telefoon gaan hangen, maar aangezien we er nog niet wonen, weet ik niet of dat iets opschiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
ducoquelicot schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:13:
Hier ook een vraag. Op 28 december gaan we verhuizen naar een nieuw adres, waar volgens de verkopers KPN glasvezel wordt aangesloten. Als ik postcode huisnummer invul op de site kan ik ook glasvezel bestellen.

Ik heb glasvezel aangevraagd vanaf 3 januari, omdat we dan echt overgaan. Direct na het afsluiten heb ik gebeld met de klantenservice om uit te leggen dat we tot de 28e nog op het oude adres wonen en of het mogelijk was om eea naar dat adres te sturen, zodat het niet bij de oude bewoners terecht komt.

In een mail van KPN stond vervolgens dat aanvullend onderzoek nodig was om te checken of er wel geleverd kon worden vanaf het adres. Bij de postcodecheck staat dat er binnenkort een monteur contact opneemt om de aansluiting te regelen, maar de verkopers hebben nog niets gehoord.

Ik weet even niet wat wijsheid is om te doen. Kan wel weer met de klantenservice aan de telefoon gaan hangen, maar aangezien we er nog niet wonen, weet ik niet of dat iets opschiet.
Als je je gegevens even stuurt kijk ik het voor je na. De apparatuur wordt overigens default naar het oude adres gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goddegoddeot
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb het verlengingsaanbod geaccepteerd. Ik moet wel mijn TV box omwisselen voor de TV+ . Kan ik mijn oude TV box gewoon blijven gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:23
goddegoddeot schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:35:
Ik heb het verlengingsaanbod geaccepteerd. Ik moet wel mijn TV box omwisselen voor de TV+ . Kan ik mijn oude TV box gewoon blijven gebruiken?
Durf ik niet te zeggen, maar waarom zou je niet willen overstappen? Het is gewoon plug en play, je kabels kan je gewoon hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-08 20:44
mad-dog schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:17:
[...]

Als je je gegevens even stuurt kijk ik het voor je na. De apparatuur wordt overigens default naar het oude adres gestuurd.
Dank! Heb een berichtje gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Laatst online: 16-09 20:34
Zojuist mijn Hussel 200 Mbps over laten zetten op Internet Plus 1 Gbps (52,50 p/m) voor 1 jaar. Geen kortingen (maar dat had ik al wel verwacht). Klein pluspuntje: de inflatie is er voor nu even af, dus de basis prijs van 52,50 p/m.

• goddegoddeot
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:13:
[...]

Durf ik niet te zeggen, maar waarom zou je niet willen overstappen? Het is gewoon plug en play, je kabels kan je gewoon hergebruiken.
Niet zo'n positieve dingen over gelezen, en een Chromecast hangt al aan mijn tv.
Omgezet: zender wisselen werkt trager dan mijn oude arris, De groene knop (vanaf begin uitzending kijken) doet het niet meer. Da's toch een functionaliteit die ik veel gebruik.

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
goddegoddeot schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:03:
[...]

Niet zo'n positieve dingen over gelezen, en een Chromecast hangt al aan mijn tv.
Omgezet: zender wisselen werkt trager dan mijn oude arris, De groene knop (vanaf begin uitzending kijken) doet het niet meer. Da's toch een functionaliteit die ik veel gebruik.
Zou me niks verbazen dat KPN zijn huidige hussel abonnees dwingt over te stappen op TV+.

• Airw0lf
Soundwork schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:18:
Zojuist mijn Hussel 200 Mbps over laten zetten op Internet Plus 1 Gbps (52,50 p/m) voor 1 jaar. Geen kortingen (maar dat had ik al wel verwacht). Klein pluspuntje: de inflatie is er voor nu even af, dus de basis prijs van 52,50 p/m.
Waarom denk je dat de inflatie(correctie) er even vanaf is?

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 12:25
Thombias schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:07:
[...]

Zou me niks verbazen dat KPN zijn huidige hussel abonnees dwingt over te stappen op TV+.
Dat valt denk ik wel mee, want ik moest nogal wat moeite doen aan de telefoon om juist wel over te kunnen stappen.

Sometimes you need to plan for coincidence

• dutchnltweaker
goddegoddeot schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:03:
[...]

Mhmm dat is balen, maar de oude box is ook niet zaligmakend (traag ding tov de ziggo next box). Maar trouwens, werkt de functie niet of is het een probleem met de box?

Wat ik wel weet is dat de laatste arris box ook android tv gaat krijgen, dus dan krijg je hem later alsnog.

[ Voor 5% gewijzigd door dutchnltweaker op 30-11-2023 09:54 ]

• StAvOx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Gebruik al een paar maanden KPN naar alle tevredenheid met een eigen Asus router voor internet en TV en een Siemens N300 voor de VOIP. Dankzij de geweldige handleiding alles indertijd zonder problemen kunnen instellen. Afgelopen week kreeg ik een SMS-je binnen dat men tussen 1:00-7:00 in de vroege ochtend onderhoud aan het netwerk zou plegen. Sindsdien wil de N300 zich niet meer op de VOIP KPN meer aanmelden. Krijg continu een Registratie bij de provider mislukt. Heb het geheel al een paar keer geherstart (zal nu de stekker er wat langer uitlaten misschien soort DOS bescherming bij KPN) maar heeft iemand dit eerder al eens aan de hand gehad? Wil vooral voorkomen dat ik moet bellen, het oude modem van zolder halen en aansluiten enz...

• goddegoddeot
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:53:
[...]

Wat ik wel weet is dat de laatste arris box ook android tv gaat krijgen, dus dan krijg je hem later alsnog.
Da's mooi, waar heb je deze info vandaan?

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:06

JB

Cédric roelt!

Airw0lf schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:12:
[...]

Omdat ze dat trucje elk jaar herhalen en bovenop de 52,50 euro mikken :? Daarom ook geen 2 jaar vastzetten...

Mijn boefje is liev!

• dutchnltweaker
goddegoddeot schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:16:
[...]

Da's mooi, waar heb je deze info vandaan?
Iemand vanuit KPN, dus kan je verder nu ook niks melden want het is nog niet officieel :) .

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:06

JB

Cédric roelt!

Soundwork schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:18:
Geen kortingen? Ik heb gerefereerd naar de eerder aangeboden zaken. Wat niet meer dan 5 euro korting was voor 1e 6 maanden maar goed, toch 50 euro ipv 52,50 voor 1 jaar.

Mijn boefje is liev!

• mad-dog
StAvOx schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:09:
Gebruik al een paar maanden KPN naar alle tevredenheid met een eigen Asus router voor internet en TV en een Siemens N300 voor de VOIP. Dankzij de geweldige handleiding alles indertijd zonder problemen kunnen instellen. Afgelopen week kreeg ik een SMS-je binnen dat men tussen 1:00-7:00 in de vroege ochtend onderhoud aan het netwerk zou plegen. Sindsdien wil de N300 zich niet meer op de VOIP KPN meer aanmelden. Krijg continu een Registratie bij de provider mislukt. Heb het geheel al een paar keer geherstart (zal nu de stekker er wat langer uitlaten misschien soort DOS bescherming bij KPN) maar heeft iemand dit eerder al eens aan de hand gehad? Wil vooral voorkomen dat ik moet bellen, het oude modem van zolder halen en aansluiten enz...
Het kan zijn dat er een repro is uitgevoerd, met als gevolg dat het wachtwoord is gereset van het VOIP-account. Je kunt het beste even dat wachtwoord resetten via kpn.com/sip. Mocht je het zeker willen weten kun je me een pm sturen, dan kan ik waarschijnlijk zien wat de oorzaak is

• OneMoreThing
De communicatie van KPN laat nog wat te wensen over. Afgelopen vrijdag heeft een KPN monteur de glasvezel verbinding in huis opgeleverd. Na het aansluiten van de KPN Box 12 heb ik ook een werkende 1Gb verbinding. Ik wil echter graag een eigen modem gebruiken en daar de glasvezel rechtstreeks op aansluiten. Daarvoor kun je gebruik maken van de Servicetool om het ID van je eigen modem door te geven maar daar kan ik niet op inloggen.

Zaterdag maar eens de helpdesk gebeld en zij gaven aan dat het komt dat omdat mijn abonnement nog niet actief is en per 28 november in zou gaan, dus op 28 november opnieuw geprobeerd maar helaas het werkte nog steeds niet. Wederom de helpdesk gebeld en die gaven aan dat het doorgeschoven is naar 30 november.

Vol goede moed vandaag maar weer opnieuw geprobeerd en wederom zonder succes. Opnieuw de helpdesk gebeld en nu blijkt het weer doorgeschoven te zijn naar 7 december. Het blijkt dat de aannemer (Glaspoort) die glasvezel in de wijk heeft aangelegd het nog niet heeft afgemeld.

Tot die tijd maar genieten van een gratis 1Gb verbinding via de Box 12. :)

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:00
Sinds vandaag plotseling geen signaal meer. Het glaslampje op de NT brandt niet meer.
Afbeeldingslocatie: https://www.kpn.com/upload_mm/c/3/7/6208726_1661756823969_FTU%2BNTkastje%2Brodekabel2.png

Er kan pas zaterdag een monteur komen... Hopelijk duurt dit niet te lang.

• StAvOx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
mad-dog schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:22:
[...]

Het kan zijn dat er een repro is uitgevoerd, met als gevolg dat het wachtwoord is gereset van het VOIP-account. Je kunt het beste even dat wachtwoord resetten via kpn.com/sip. Mocht je het zeker willen weten kun je me een pm sturen, dan kan ik waarschijnlijk zien wat de oorzaak is
Bedankt voor het aanbod! Het was de DOS bescherming denk ik; na een uurtje of twee de N300 spanningsloos gelaten te hebben werkte alles weer helemaal naar behoren. De boel zal door de nachtelijke KPN werkzaamheden wel zijn gaan klapperen en dat wordt in die centrale niet gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
nike schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:07:
Zijn er meer mensen met een kpn glasvezel met 1 gig met een upload die wat achter blijft.

Ik heb thuis mijn netwerk een upgrade gegeven, alle bekabeling cat 6 en een USW-Enterprise-24-PoE switch van 2.5g.
Alles bekabeld aangesloten.
De pfsense doos heeft ook 2.5gig.
Met kpn speedtest haal in 1005.7 Mbit/s download en 731.8 Mbit/s upload.

Wat ik ook probeer de upload blijft wat achter, meestal rond de 700. wat zou dat kunnen zijn.
Nog een beetje zitten spelen met mtu en mss waardes maar dat veranderd niks.
Het probleem is denk ik opgelost.
Ik las dat het aan de browser kon liggen. ik gebruik firefox.
In edge haal ik:
Downloadsnelheid
1015.0 Mbit/s

Uploadsnelheid
939.6 Mbit/s

-edit-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
nike schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:59:
[...]

Het probleem is denk ik opgelost.
Ik las dat het aan de browser kon liggen. ik gebruik firefox.
In edge haal ik:
Downloadsnelheid
1015.0 Mbit/s

Uploadsnelheid
939.6 Mbit/s
Nooit een SpeedTest in een browser doen. Zoveel variabelen: html5 rendering, sandbox, parallelle processen, memory garbage collection etc. etc.

Beter is de Ookla CLI versie: https://www.speedtest.net/apps/cli of iPerf3.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 11:04
tv94 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:14:
KPN is opnieuw geweest alleen dan hun specialisten, zij kwamen ook niet veel verder dan 2,5 gbit upload download is prima , ze vermoeden dat het aan ONT van Nokia ligt (software ).Dus daar wordt contact mee gezocht dus even afwachten.
Al iets van KPN gehoord?

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tv94
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-09 06:59
Volgens mij hebben ze me geprobeerd te bellen helaas niet kunnen opnemen, maar hebt het idee dat er wel gewerkt aan wordt haal de snelheid af en toe wel en soms ook weer niet , maar eerst haalde ik hem totaal niet.

[ Voor 10% gewijzigd door tv94 op 01-12-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Airw0lf schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:12:
[...]

Omdat dit mij eerder verteld op het KPN Forum en ik in mijn nieuwe overeenkomst dit ook niet meer zie staan. Staat nu als maandprijs weer 52,50 per maand. Ik ga het wel zien wat hier van klopt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 19:12
Vorige week mijn installatiepakket binnen gehad.
Vanochtend een SMS van KPN dat de verbinding klaar is en ik alles kan aansluiten.

Na het eten de (Nokia) NTU erop geschoven en... zit nu al 3 uur lang naar een groen knipperend "connection" ledje te kijken op de NTU, of te wel 0.0 verbinding.

Snel klaar met de pret -O- :-(

*update*

Contact gehad met de klantenservice en die ziet nergens iets waardoor het niet zou werken.
Vanuit KPN een "geforceerd" activerings signaal verstuurd en nu tot maximaal 4 uur wachten of het dan iets gaat doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Telin op 01-12-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:23:
[...]

Omdat dit mij eerder verteld op het KPN Forum en ik in mijn nieuwe overeenkomst dit ook niet meer zie staan. Staat nu als maandprijs weer 52,50 per maand. Ik ga het wel zien wat hier van klopt....
Op zich heb je gelijk als je bedoelt dat je weer terug bent op de oude prijs van 52,50.
Maar per 1 juli 2024 krijg jij ook weer gewoon een inflatiecorrectie hoor. Staat gewoon in de AV. Die onderdeel is van je overeenkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:34

Wildfire

Joy to the world!

Telin schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:11:
Vorige week mijn installatiepakket binnen gehad.
Vanochtend een SMS van KPN dat de verbinding klaar is en ik alles kan aansluiten.

Na het eten de (Nokia) NTU erop geschoven en... zit nu al 3 uur lang naar een groen knipperend "connection" ledje te kijken op de NTU, of te wel 0.0 verbinding.

Snel klaar met de pret -O- :-(

*update*

Contact gehad met de klantenservice en die ziet nergens iets waardoor het niet zou werken.
Vanuit KPN een "geforceerd" activerings signaal verstuurd en nu tot maximaal 4 uur wachten of het dan iets gaat doen.
Lijkt erop dat je ONT niet gepreactiveerd is. Als deze ondertussen nog steeds een knipperend connection-lampje geeft, ik heb je een DM gestuurd.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Laatst online: 00:23
Sinds vorige week donderdag glasvezel van KPN, afgelopen zondag de modem geïnstalleerd en Orbi mesh netwerk eraan gehangen met dubbel NAT.
Dat werkte niet helemaal goed dus staan ze nu in AP-mode, dat werkt goed.
Helaas werkt mijn model (RBR50) niet met vlan tagging op de WAN, dus heb nu een Edgerouter X ipv de KPN box 12 (kwestie van PPPoE aanzetten en vlan op 6 zetten van WAN port).

Wat een onding is de box12, heb serieus een uur lang zitten pielen met WW aanpassen en modem resetten… Wifi signaal was om te huilen en ding nam de plek in van een paar schoenen in de meterkast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Thombias schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:07:
[...]

KPN maakt "slapende" klanten het liefst niet wakker. Dat kost alleen maar geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 19:12
Wildfire schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 00:39:
[...]

Lijkt erop dat je ONT niet gepreactiveerd is. Als deze ondertussen nog steeds een knipperend connection-lampje geeft, ik heb je een DM gestuurd.
Connection ledje op de ONT knippert nog steeds.
Zojuist weer contact gehad met KPN en die sturen nu een monteur... die pas 18 december kan komen.
Moet nu dus nog 2 weken tegen een knipperend ledje aankijken.

Mijn ervaring met KPN zover is dus erg bedroevend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire
  • Laatst online: 01:34

Wildfire

Joy to the world!

Telin schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:09:

[...]

Connection ledje op de ONT knippert nog steeds.
Zojuist weer contact gehad met KPN en die sturen nu een monteur... die pas 18 december kan komen.
Moet nu dus nog 2 weken tegen een knipperend ledje aankijken.

Mijn ervaring met KPN zover is dus erg bedroevend.
Zoals ik je DM al zei, dan is ofwel de XGS-PON ONT defect (betwijfel ik eerlijk gezegd) of is er iets in de PoP niet goed. Dit betreft een PoP waar alleen personeel van NetwerkNL in mag en wij als installatie- en storingsmonteur niet. De monteur die dan op de 18e komt zal een vervangende ONT plaatsen om uit te sluiten dat de ONT defect is of niet. Waarschijnlijk zal die gewoon in orde zijn en dan zal die monteur een ticket inschieten bij NetwerkNL en dan hangt het er vanaf wanneer NetwerkNL een monteur naar de betreffende PoP kan sturen.

Ik hoop dat het dan in die week ook opgelost kan worden nog.

Ook al ligt het buiten mijn invloed, wel een welgemeend sorry voor het slechte begin bij KPN zo... Ik ga er wel vanuit dat als het eenmaal opgelost is je verder nooit meer reden tot klagen zult hebben. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Wildfire op 02-12-2023 13:20 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:59:
[...]

Op zich heb je gelijk als je bedoelt dat je weer terug bent op de oude prijs van 52,50.
Maar per 1 juli 2024 krijg jij ook weer gewoon een inflatiecorrectie hoor. Staat gewoon in de AV. Die onderdeel is van je overeenkomst.
Daarom schreef ik toch ook eerder in het topic "er weer even vanaf is" ?.
Ik wist ook al dat vanaf juli 2024 er wederom inflatie bovenop komt. Dus 7 maanden voor 52,50.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
MarcoC schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:51:
Sinds vandaag plotseling geen signaal meer. Het glaslampje op de NT brandt niet meer.
[Afbeelding]

Er kan pas zaterdag een monteur komen... Hopelijk duurt dit niet te lang.
Het probleem is opgelost. Blijkbaar zat ik niet goed aangesloten in de wijkcentrale en zat mijn kabel aangesloten op een positie waar een andere (nieuwe) klant moest zitten, en toen is mijn kabel maar losgetrokken :S . Wat een onnodig amateuristisch gehannes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 19:59
Deze wordt ook leuk om uit te zoeken. Sinds vrijdag/zaterdag nacht ineens last van een wegvallende verbinding op mijn UDM SE, dan valt pppoe sessie gewoon weg en werkt pas weer na een reboot.

vanochtend al na half uur, nu net na ong 3,5 uur.

2023-12-03T23:19:50+01:00 Dream-Machine-Home-router pppd[1452]: Timeout waiting for PADO packets
2023-12-03T23:20:30+01:00 Dream-Machine-Home-router pppd[1452]: Timeout waiting for PADO packets

Maar eens met hun modem testen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

MarcoC schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:37:
[...]

Het probleem is opgelost. Blijkbaar zat ik niet goed aangesloten in de wijkcentrale en zat mijn kabel aangesloten op een positie waar een andere (nieuwe) klant moest zitten, en toen is mijn kabel maar losgetrokken :S . Wat een onnodig amateuristisch gehannes.
Ik snap dat waar mensen werken er fouten gemaakt worden, maar dit soort patch fouten komen al voor sinds de introductie van glasvezel.

Ik zou verwachten dat men ondertussen een 4-ogen principe o.i.d. geïmplementeerd heeft om dit soort simpelen fouten te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Dj-sannieboy schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:16:
[...]

Ik snap dat waar mensen werken er fouten gemaakt worden, maar dit soort patch fouten komen al voor sinds de introductie van glasvezel.

Ik zou verwachten dat men ondertussen een 4-ogen principe o.i.d. geïmplementeerd heeft om dit soort simpelen fouten te voorkomen.
Ja, ik vind het belachelijk dat er zonder blikken of blozen een kabel uitgetrokken wordt en het dan vervolgens 48 uur duurt om de fout te herstellen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
MarcoC schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:49:
[...]

Ja, ik vind het belachelijk dat er zonder blikken of blozen een kabel uitgetrokken wordt en het dan vervolgens 48 uur duurt om de fout te herstellen. 8)7
Zeker, maar aan de andere kant; een consumenten abonnement bij een ISP heeft geen service level. Dat kan wel bij zakelijke contracten, maar dan betaal je veel meer voor je abonnement.

Het zou wel fijn zijn als monteurs die patches uitvoeren een dubbele controle doen. Maar ja, zal wel haastwerk zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
ernstoud schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:57:
[...]

Zeker, maar aan de andere kant; een consumenten abonnement bij een ISP heeft geen service level. Dat kan wel bij zakelijke contracten, maar dan betaal je veel meer voor je abonnement.

Het zou wel fijn zijn als monteurs die patches uitvoeren een dubbele controle doen. Maar ja, zal wel haastwerk zijn.
Als je een patchkabel lostrekt weet je dat je de internetverbinding van een betalende klant eruit trekt. Dat is m.i. niet goed te praten, met welke SLA dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Worst
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:33

The_Worst

Unox

Dat schijnt wel vaker te gebeuren. Vanwege een kapotte vezel had een monteur mij tijdelijk op de B-lijn gezet (backup vezel). Hij zei wel dat hij dit duidelijk ging markeren omdat anders een andere monteur dit zomaar terug op de A-lijn kon zetten omdat dit normaal niet hoort. :+

Maar gelukkig niks gebeurd, na de reparatie weer terug op de A-vezel.

If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
MarcoC schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:08:
[...]

Als je een patchkabel lostrekt weet je dat je de internetverbinding van een betalende klant eruit trekt. Dat is m.i. niet goed te praten, met welke SLA dan ook.
Nee, natuurlijk niet, maar je klaagde over die 48 uur. Daar reageerde ik op. Twee werkdagen voor oplossen van een verstoring op een consumenten lijn is in mijn ogen prima service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
ernstoud schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:10:
[...]

Nee, natuurlijk niet, maar je klaagde over die 48 uur. Daar reageerde ik op. Twee werkdagen voor oplossen van een verstoring op een consumenten lijn is in mijn ogen prima service.
Mwah... twee dagen oplostijd voor een storing op een consumentenlijn die veroorzaakt is door een gebrekkige administratie en/of verkeerd gelezen/uitgevoerd door een KPN-er? Serieus?

Gewetensvraag: zou je zelf zoiets accepteren? Wetende dat alle infotainment thuis er van afhankelijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Airw0lf schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:19:
[...]

Mwah... twee dagen oplostijd voor een storing op een consumentenlijn die veroorzaakt is door een gebrekkige administratie en/of verkeerd gelezen/uitgevoerd door een KPN-er? Serieus?

Gewetensvraag: zou je zelf zoiets accepteren? Wetende dat alle infotainment thuis er van afhankelijk is?
Ja. Op mijn consumentenlijn wel. Daarom heb ik a) een backup ISP en b) zakelijk ook twee lijnen, bij verschillende ISP’s. Dus KPN, Odido, Vodafone en Caiway.

Ik heb een keer bij KPN lijn kaping meegemaakt. Op vrijdag. Op dinsdag was de lijn er weer en op donderdag konden we weer bellen. Vervelend? Ja. Maar ik vond het voor een consumentenlijn acceptabel.

Als je afhankelijk bent van een aanbieder moet je in oplossingen denken. Een SIM kost niks. Een 4G USB dongle kost vrijwel niks. Data abonnement er op en klaar. Prima backup. Of de SIM uit een smartphone. Of de smartphone als hotspot.

Kost wat maar als je meer zekerheid wil dan kan dat de moeite waard zijn.

Twee werkdagen response? In mijn ogen dus prima service. Vind je dat niet dan moet je een oplossing zoeken.

Blijft staan dat een patch lostrekken met veel beleid moet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
ernstoud schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:34:
[...]

Ja. Op mijn consumentenlijn wel. Daarom heb ik a) een backup ISP en b) zakelijk ook twee lijnen, bij verschillende ISP’s. Dus KPN, Odido, Vodafone en Caiway.

Ik heb een keer bij KPN lijn kaping meegemaakt. Op vrijdag. Op dinsdag was de lijn er weer en op donderdag konden we weer bellen. Vervelend? Ja. Maar ik vond het voor een consumentenlijn acceptabel.

Als je afhankelijk bent van een aanbieder moet je in oplossingen denken. Een SIM kost niks. Een 4G USB dongle kost vrijwel niks. Data abonnement er op en klaar. Prima backup. Of de SIM uit een smartphone. Of de smartphone als hotspot.

Twee werkdagen response? In mijn ogen dus prima service. Vind je dat niet dan moet je een oplossing zoeken.

Blijft staan dat een patch lostrekken met veel beleid moet gebeuren.
Blijkbaar kun je het je financieel veroorloven om dit scala aan (backup-)verbindingen beschikbaar te hebben... en dan is het natuurlijk geen probleem als een verbinding er 2 dagen of langer uit ligt... :+

Zou je een smartfoon-met-sim als 4G dongle kunnen inzetten? Bijvoorbeeld i.c.m. een Box12?

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 04-12-2023 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
Airw0lf schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:12:
[...]

Blijkbaar kun je het je financieel veroorloven om dit scala aan (backup-)verbindingen beschikbaar te hebben... en dan is het natuurlijk geen probleem als een verbinding er 2 dagen of langer uit ligt... :+

Zou je een smartfoon-met-sim als 4G dongle kunnen inzetten? Bijvoorbeeld i.c.m. een Box12?
Nee, de Box12 ondersteunt alleen 4G USB-dongles. Niet via USB-Tethering.

Zo'n dongle is een kleine investering en i.c.m. een KPN-simkaart kun je zelfs gebruik maken van TV+.

[ Voor 9% gewijzigd door mad-dog op 04-12-2023 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
mad-dog schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:17:
[...]

Nee, de Box12 ondersteunt alleen 4G USB-dongles. Niet via USB-Tethering.

Zo'n dongle is een kleine investering en i.c.m. een KPN-simkaart kun je zelfs gebruik maken van TV+.
Ok - voldoet elke USB-dongle?
En hoe zit dat met een sim-kaart van Simyo of (nog erger :+ ) Vodafone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ik heb voor het eerst ooit een KPN Glas 1gbit verbinding. Met de box12 modemwifirouter. maar wat is er met dat ding aan de hand joh. Ik krijg het wifi niet goed, ik krijg mijn lan niet op of nabij de 1Gbit. Internet bokt als een malle. Simpele sites doen er 20sec over om te laden, af en toe(Lan).

Kheb al een fabrieksherstel gedaan via inloggen in me browser 192.168.2.254. en al een reset met het pinnetje.
Maar het blijft problemen geven, de vreemdste en bijzonder irritante, is het Wifi issue.

Het valt zo uit bij mijn iphone, als ik er 8meter vandaan zit, met 1 muur, en trek ik me data opeens.
In al die jaren en alle verschillende isp's en modems heb ik dit nog nooit meegemaakt, zo erg.

Ik heb wifi 2,4 en 5ghz bij de standaard wifi aan, [naamxxx] en eigen ww.
Ook heb ik de guest aan [naamguest] en een ander eigen ww.
En ik heb een extra wifi gemaakt voor de test, met alleen de 5Ghz band aan(2,4 staat uit daar), en met de ssid naam5G en natuurlijk een eigen ww erin.

Nu het vreemde.. 8)7
Mijn iphone verbind ik met de extra wifi 5G ssid. maar hij krijgt gewoon een 2,4Ghz verbinding op die 5Ghz ssid haha. De ihopne heeft ook geen andere wifi's opgeslagen.

Hoe is het mogelijk dat ik verbind met de extra 5Gwifi setup en een 2,4ghz verbinding krijg, ook in de modem zie ik dat de iphone een 2,4 krijgt op de 5g wifi daar.
Maar het ergste is dus dat het gewoon wegvalt op mijn slaapkamer amper 6m vd box 12 vandaan, en soms gewoon niet eens meer automatisch met die 5g verbind, zelfs niet als ik er 3meter voor sta.

En mijn iphone is echt oke met 5ghz overal
op 2,4Ghz zal het vast wel goed gaan allemaal. maar de 5Ghz is dus een irritant probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Airw0lf schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:25:
[...]

De Box12 ondersteunt alleen de dongles die KPN zelf levert(Huawei E3372 en Alcatel)
Ik bedenk me net dat de Box12 alleen KPN-simkaarten ondersteunt(vanwege de APN-instellingen). Simyo zal dus ook niet werken. Het staat je uiteraard vrij een andere router te gebruiken. De gemiddelde Asus router heeft support voor een breed scala aan dongles icm allerlei providers

Een Fritzbox ondersteunt USB-tethering, maar kan ook een WAN-verbinding opzetten via de WIFI-hotspot functie van elke telefoon. Deze verbinding wordt tot stand gebracht via 2,4GHz, waarna 5GHz overblijft voor de clients + LAN

[ Voor 16% gewijzigd door mad-dog op 04-12-2023 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Airw0lf schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:25:
[...]

Ik gebruik zelf de e3372h: uitvoering: Huawei E3372h-320
En de e8372h is helemaal fraai. Aangesloten op een beetje stevige power bank maakt hij een hotspot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
ernstoud schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:29:
[...]

Ik gebruik zelf de e3372h: uitvoering: Huawei E3372h-320
En de e8372h is helemaal fraai. Aangesloten op een beetje stevige power bank maakt hij een hotspot.
Nadeel van die oplossingen is wel dat het geen 4G+ ondersteunt, je bent dus wel enigszins beperkt in downloadsnelheden. Voor het gemiddelde thuiswerken wel voldoende, maar voor ruwe doorvoer wat beperkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Mel33 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:27:
Ik heb voor het eerst ooit een KPN Glas 1gbit verbinding. Met de box12 modemwifirouter. maar wat is er met dat ding aan de hand joh. Ik krijg het wifi niet goed, ik krijg mijn lan niet op of nabij de 1Gbit. Internet bokt als een malle. Simpele sites doen er 20sec over om te laden, af en toe(Lan).

Kheb al een fabrieksherstel gedaan via inloggen in me browser 192.168.2.254. en al een reset met het pinnetje.
Maar het blijft problemen geven,de vreemste en bijzonder irritante, is de Wifi issus

Het valt zo uit bij mijn iphone,als ik er 8meter vandaan zit, met 1 muur. en trek ik me data opeens. In al die jaren en alle verschillende isp's en modems heb ik dit nog nooit meegemaakt, zo erg.

Ik heb wifi 2,4 en 5ghz bij de standaard wifi aan, [naamxxx] en eigen ww.
Ook heb ik de guest aan [naamguest] en een ander eigen ww.
En ik heb een extra wifi gemaakt voor de test, met alleen de 5Ghz band aan(2,4 staat uit daar), en met de ssid naam5G en natuurlijk een eigen ww erin.

Nu het vreemde.. 8)7
Mijn iphone verbind ik met de extra wifi 5G ssid. maar hij krijgt gewoon een 2,4Ghz verbinding op die 5Ghz ssid haha. De ihopne heeft ook geen andere wifi's opgeslagen.

Hoe is het mogelijk dat ik verbind met de extra 5Gwifi setup en een 2,4ghz verbinding krijg, ook in de modem zie ik dat de iphone een 2,4 krijgt op de 5g wifi daar.
Maar het ergste is dus dat het gewoon wegvalt op mijn slaapkamer amper 6m vd box 12 vandaan, en soms gewoon niet eens meer automatisch met die 5g verbind, zelfs niet als ik er 3meter voor sta.

En mijn iphone is echt oke met 5ghz overal
op 2,4Ghz zal het vast wel goed gaan allemaal. maar de 5Ghz is dus een irritant probleem.
Waarschijnlijk een kanaal met veel storing, waarschijnlijk kanaal 36. Mijn Experiabox V10 gaat ongeacht welke instelling binnen de kortste tijd weer naar 36. Dan iedere keer verbindingsproblemen. Gebruik nu een lose AP, vast ingesteld op een kanaal zonder DFS. Super stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
mad-dog schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:28:
[...]

De Box12 ondersteunt alleen de dongles die KPN zelf levert(Huawei E3372 en Alcatel)
Ik bedenk me net dat de Box12 alleen KPN-simkaarten ondersteunt(vanwege de APN-instellingen). Simyo zal dus ook niet werken. Het staat je uiteraard vrij een andere router te gebruiken. De gemiddelde Asus router heeft support voor een breed scala aan dongles icm allerlei providers

Een Fritzbox ondersteunt USB-tethering, maar kan ook een WAN-verbinding opzetten via de WIFI-hotspot functie van elke telefoon. Deze verbinding wordt tot stand gebracht via 2,4GHz, waarna 5GHz overblijft voor de clients + LAN
Ok - maar een dongle op zo een Fritzbox of Asus router gaat dan altijd werken?
Ook i.c.m. een KPN-SIMkaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Airw0lf schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:36:
[...]

Ok - maar een dongle op zo een Fritzbox of Asus router gaat dan altijd werken?
Ook i.c.m. een KPN-SIMkaart?
Ik heb een E3372 en Alcatel Linkkey prima werkend in een Fritzbox 7590 zitten, werkt allemaal prima. In m'n Asus GT-AX6000 nog niet getest, maar daar zou de E3372 swoieso in moeten werken.

Let wel: alleen TV+ zal er mee werken. Gewone iTV zal niet werken, aangezien dat alleen via VLAN4 kan werken. TV+ werkt ook via VLAN6 icm Unicast

Voordeel overigens van de Fritzbox(en ook van de Asus overigens) is dat je handmatig de APN-settings kan opgeven, waardoor je ook gebruik kan maken van een publiek IP-adres. Zaken als portforwarding zijn dan ook nog gewoon mogelijk

[ Voor 17% gewijzigd door mad-dog op 04-12-2023 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
ernstoud schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:33:
[...]

Waarschijnlijk een kanaal met veel storing, waarschijnlijk kanaal 36. Mijn Experiabox V10 gaat ongeacht welke instelling binnen de kortste tijd weer naar 36. Dan iedere keer verbindingsproblemen. Gebruik nu een lose AP, vast ingesteld op een kanaal zonder DFS. Super stabiel.
Ja dacht ik ook. Ik heb 2,4 standaard wifi op kanaal 1,(20Mhz) en 1 overlap erop, kanaal 2 zit 1 buur en kanaal 3 zit 1 buur. Dus dat kanaal 1 is wel mooi alleen.

Op 5Ghz kwam ik met de scan die de box12 kan doen, uit op kanaal60 (80Mhz) die helemaal vrij is voor 5Ghz tussen kanaal 52 en 100.
(als ik alles door de modem zelf laat bepalen komt het vaakst 2,4 op kanaal6 en 5Ghz op kanaal 100.)

Ik kan vd extra wifi niet zien welk kanaal hij daarmee pakt, en ik kan het niet instellen welk kanaal ik wil daar.

Ik plug ff een 5g dongle in op me pc en scan met inssider dat de extra wifi setup op 5Ghz de 58[60] 80mhz scant. Hetzelfde dus als de standaard wifi vd modem ook door mij is ingesteld.

Hm storen die op elkaar?
Als dat zo is, dan zet ik de standaard wifi uit, en pak ik alleen de extra wifi omdat ik daar 2,4 en 5ghz met de ssid onderscheid kan maken tussen die 2.

Kan dat uit überhaupt en de extra wifi aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Mel33 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:56:
[...]

Ja dacht ik ook. Ik heb 2,4 standaard wifi op kanaal 1, en 1 overlap erop, kanaal 2 zit 1 en kanaal 3 zit een buur. Dus die is wel mooi alleen.

Op 5Ghz kwam ik met de scan die de box12 kan doen, uit op kanaal60 (80Mhz) die helemaal vrij is voor 5Ghz tussen kanaal 52 en 100.
(als ik alles door de modem zelf laat bepalen komt 2,4 op kanaal6 en 5Ghz op kanaal 100.)

Ik kan vd extra wifi niet zien welk kanaal hij daarmee pakt, en ik kan het niet instellen welk kanaal ik wil daar.

Ik plug ff een 5g dongle in op me pc en scan met inssider dat de extra wifi setup op 5Ghz de 58[60] 80mhz scant. Hetzelfde dus als de standaard wifi vd modem ook door mij is ingesteld.

Hm storen die op elkaar?
Als dat zo is, dan zet ik de standaard wifi uit, en pak ik alleen de extra wifi omdat ik daar 2,4 en 5ghz met de ssid onderscheid kan maken tussen die 2.

Ik ben geen expert, maar meen gelezen te hebben dat met de Super WiFi punten de WiFi op de Experiabox uitgezet moet worden. Wellicht kan iemand hier dat nog bevestigen of ontkrachten.

Kanaal 60 op 5Ghz. is een DFS kanaal. Zodra de Experiabox een storing ziet zal dat kanaal verlaten worden. Dat zou alleen zo moeten zijn als het radar is maar bij gebeurt het ook als ik een ander 5Ghz. signaal in de buurt heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
Mel33 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:56:
[...]

Ja dacht ik ook. Ik heb 2,4 standaard wifi op kanaal 1,(20Mhz) en 1 overlap erop, kanaal 2 zit 1 buur en kanaal 3 zit 1 buur. Dus dat kanaal 1 is wel mooi alleen.

(als ik alles door de modem zelf laat bepalen komt het vaakst 2,4 op kanaal6 en 5Ghz op kanaal 100.)

Hm storen die op elkaar?

Extra WIFI is alleen een extra SSID, geen extra radio. Deze pakt dus gewoon de algemene kanaalinstellingen over van de Box12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
ernstoud schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:03:
[...]

Ikben geen expert, maar meen gelezen te hebben dat met de Super WiFi punten de WiFi op de Experiabox uitgezet moet worden. Wellicht kan iemand hier dat nog bevestigen of ontkrachten.

Kanaal 60 op 5Ghz. is een DFS kanaal. Zodra de Experiabox een storing ziet zal dat kanaal verlaten worden. Dat zou alleen zo moeten zijn als het radar is maar bij gebeurt het ook als ik een ander 5Ghz. signaal in de buurt heb.
Ja in een geval van wifi versterkers of superwifi, wifispots, zet je de wifi meestal op de modemwifirouter uit, die verbind je met een lan. Maar als je het als een extender voor wifi gebruikt, pak je de wifi vd modemwifirouter op... en geef je die door met die pod's

Nee ik laat mij geen wifi pods aansmeren. is ook kul als ik max 13meter van de kpn box 12 kan zijn.En daarmee werken alle voorgaande isp standaard modems ook goed.
Ik sneer ff naar kpn hier hoor. Niet naar u.
Danku voor de info over het schakelen naar kanalen van zo'n wifi, en DFS.
Ik zoek een beter kanaal. 100 was altijd bij de andere modems vd isp's ook de gangbaarste.

Als iemand weet of ik de standaard wifi dan beter uit kan zetten, omdat er door mij dus dan 2 verschillende ssid's op dezelfde kanalen zitten, omdat dat dan beter is.
En of dat uberhaupt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ernstoud schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:34:
[...]

En met een SLA koop je vaak ook niet wat je denkt.

Voorbeeld: Ik heb een keer een week lang op een kantoor met amper werkend internet gewerkt. Grote storing, problemen in het wijknet, geen stabiel internet.

Wat werkte wel: de DSL backup lijn.

...bij een zakelijke verbinding met SLA.
4G backup? Überhaupt niet snel genoeg op die locatie.
4G backup als veel klanten dat in een gebied doen? Ook niet bruikbaar.
SLA op de verbinding? Natuurlijk.

Maar die SLA geeft geld terug als de provider bij een storing de afspraken niet haal. Het betaalt niet de schade. En ook niet een veelvoud van de kosten van de verbinding.
Merk op: je krijgt als consument al geld terug voor zover ik weet

Onafhankelijke infrastructuur is een mitigatie als je wilt optimaliseren voor uptime.
Wil je in een business continuity plan er naar kunnen wijzen dat alles goed geregeld is? En kan je die periode zonder diensten? Echt waar? Dan neem je de SLA en denkt deze wat je nodig hebt.
offtopic:
En dan is de vraag hoe je die 4-8. uur dekt.

[ Voor 6% gewijzigd door ANdrode op 04-12-2023 17:28 ]

Pagina: 1 ... 141 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen