[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 146 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGizMo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-09 19:37
bjusterbaarlik schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:16:
@MrGizMo Je hebt geen leidingen in je huis waar UTP door getrokken kan worden?
Nee jammer genoeg alleen beneden verdieping. Dus daar zit niet 123 het probleem!
Kan evt met wat moeite de coax kabels weghalen en die gebruiken voor UTP boven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:45
MrGizMo schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:31:
[...]

Nee jammer genoeg alleen beneden verdieping. Dus daar zit niet 123 het probleem!
En misschien zitten er ook nog ergens niet gebruikte telefoonkabels?

makes it run like clockwork

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
[...]

Dan zou ik dat doen. Coax is een aflopende zaak. De nieuwste TV ontvanger van Ziggo maakt er ook geen gebruik meer van. Tip van flip, verbind de nieuwe UTP aan de oude coax vast en zorg dat je met twee personen bent, één voor drukken en één voor trekken. Dan trek je de coax eruit en gelijk de UTP erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGizMo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-09 19:37
Airw0lf schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:32:
[...]

En misschien zitten er ook nog ergens niet gebruikte telefoonkabels?
Nee, die heb ik dan nog niet gespot :P
bjusterbaarlik schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:35:
[...]

Dan zou ik dat doen. Coax is een aflopende zaak. De nieuwste TV ontvanger van Ziggo maakt er ook geen gebruik meer van. Tip van flip, verbind de nieuwe UTP aan de oude coax vast en zorg dat je met twee personen bent, één voor drukken en één voor trekken. Dan trek je de coax eruit en gelijk de UTP erin.
Dit is wel een goeie tip idd! Kan ik iig 1 kamer voorzien van UTP kabels
Dat met die SuperWifi points was dan eigenlijk ook een backup oplossing, heb ook geen idd of die ethernet backhaul optie hebben??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 14:46
Barrycade schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:25:
[...]

Nou als dit de situatie is die je ook aan de service desk hebt geschetst denk ik dat ze even komen kijken of je manier van installatie wel veilig is. Dus antwoord, nee niet echt apart.
gaan ze het kastje dan ergens anders ophangen?

het hoeft immers geen probleem te zijn als de kabel van de adapter onderlangs was gedaan maar dat had de monteur bij het aansluiten jaren geleden niet gedaan, en ik heb er verder eigenlijk zelf niet bij stil gestaan tot dat we vorig jaar ziggo zijn overgestapt en ik het zag....

wat jij zegt kan best maar dan hadden ze dat ook kunnen zeggen toch ipv van nee die hebben we niet los?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
The_Worst schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:26:
[...]

[Afbeelding]
Zie bovenstaande screenshot. Dit is alles wat ik kan instellen.

@Barre73 ik ben bekend dat KPN werkt met PPPoE. Ipv4 krijg ik ook wel aan de praat maar ik ben benieuwd waarom ipv6 niet.

Het is overigens geen ramp hoor maar ik was benieuwd waarom Tweak wel en KPN niet. Dat ik geen ipv6 krijg zou ik nog kunnen snappen maar zodra ik ipv6 activeer komt ipv4 ook niet up.

Het lijkt dus andersom te zijn: IPv6 werkt wel maar IPv4 niet meer. :/
Staan je MTU's goed? Was bij mij de oorzaak dat IPv4/IPv6 wel/niet (goed) werkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:22
[...]

Als kabels trekken teveel moeite is kan je coaxkabels ook gebruiken als netwerkabel d.m.v. MoCA. Wel prijzig.

uitvoering: Hirschmann Gigabit internet over coaxadapter - 2 stuks

[ Voor 5% gewijzigd door MarcoC op 03-01-2024 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Worst
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

The_Worst

Unox

@weebl15 Geen idee helaas. Ik kan verder niks debuggen of controleren. Het geplaatste screenshot is alles wat ik kan instellen. Ik krijg daarna alleen een melding wel of geen internet.

If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
bjusterbaarlik schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:35:
[...]

Ik zou dit zelf toch altijd voor de zekerheid met een trekveer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
MrGizMo schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:41:
[...]

Nee, die heb ik dan nog niet gespot :P

[...]

Dit is wel een goeie tip idd! Kan ik iig 1 kamer voorzien van UTP kabels
Dat met die SuperWifi points was dan eigenlijk ook een backup oplossing, heb ook geen idd of die ethernet backhaul optie hebben??
SuperWifi-punten kun je bedraad aansluiten ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:23

JoSchaap

Had a life, got a modem..

MarcoC schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:36:
Denk dat er gedoeld wordt op het 4gbit/s abonnement. Dat is alleen beschikbaar als je op een PON-aansluiting zit.
XGS-PON maar de optie is er niet terwijl de site wel aangeeft dat max snelheid 4gb is hier.
lijkt te komen omdat ik nu op hussel 1GB zit die eind deze maand eind contract termijn is. :)

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
JoSchaap schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:54:
[...]

XGS-PON maar de optie is er niet terwijl de site wel aangeeft dat max snelheid 4gb is hier.
lijkt te komen omdat ik nu op hussel 1GB zit die eind deze maand eind contract termijn is. :)
Je abbo verhogen met 4gbit werkt niet icm met je huidige abonnementsvorm. Dat lukt alleen als je overstapt op een andere propositie/portfolio . Staat ook op het KPN forum en is hier ook al eerder uitgelegd. Speciale website moet je daarvoor gebruiken, lees https://forum.kpn.com/int...odem-de-kpn-box-14-600806

-edit-
Als je ook tv hebt zou ik 2x nadenken, niet iedereen is tevreden over de nieuwe tv boxen van kpn die je moet gebruiken (en de oude retour sturen). Voor mij een reden om ieder geval nog op 1gbit te blijven namelijk (met 3 andere gezinsleden in huis die tv verslaafd zijn en geen gezeik met tv willen :-) ).

[ Voor 19% gewijzigd door Enforcer op 04-01-2024 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
The_Worst schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:42:
@weebl15 Geen idee helaas. Ik kan verder niks debuggen of controleren. Het geplaatste screenshot is alles wat ik kan instellen. Ik krijg daarna alleen een melding wel of geen internet.
Even zoeken in de web interface naar de netwerk interfaces. Ze zullen waarschijnlijk eth0...x heten.

iig moet je fysieke WAN interface (de daadwerkelijke ethernet poort) een MTU van minimaal 1512 hebben. Dit om de 4 bytes extra VLAN overhead te accomoderen. Je VLAN interface moet MTU 1508 hebben, 8 bytes zijn nodig voor de overhead van PPPoE. Waardoor je uiteindelijk een MTU van 1500 op je PPPoE (WAN) interface kunt zetten zonder dat deze bytes tekort komt die door de bovenliggende abstractielagen worden opgeslokt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
MarcoC schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:44:
[...]

Ik zou dit zelf toch altijd voor de zekerheid met een trekveer doen.
Hoe bedoel je? Eerst de coax eruit, trekveer erin en UTP doortrekken met trekveer?

De kans dat deze manier niet goed gaat is namelijk vele malen groter. Dus dat zou ik absoluut afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:28
Enforcer schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 00:00:
[...]

Je abbo verhogen met 4gbit werkt niet icm met je huidige abonnementsvorm. Dat lukt alleen als je overstapt op een andere propositie/portfolio . Staat ook op het KPN forum en is hier ook al eerder uitgelegd. Speciale website moet je daarvoor gebruiken, lees https://forum.kpn.com/int...odem-de-kpn-box-14-600806

-edit-
Als je ook tv hebt zou ik 2x nadenken, niet iedereen is tevreden over de nieuwe tv boxen van kpn die je moet gebruiken (en de oude retour sturen). Voor mij een reden om ieder geval nog op 1gbit te blijven namelijk (met 3 andere gezinsleden in huis die tv verslaafd zijn en geen gezeik met tv willen :-) ).
Die TV+ boxen? Ja, die is "ruk" inderdaad. Echt traag met zappen. Het eerst wat mijn vrouw al zei. Wij hebben overigens gewoon een 1Gbit verbinding met tv+.
We waren bij mijn ouders en kreeg weer de opmerking dat het daar wel snel zapte. :+
Kan er weinig aan doen. Volgens mij is de app op de Nvidia Shield sneller dan die op het kastje van KPN zelf wat ook gewoon Android tv is. Moet eerlijk zeggen dat ik dat laatste op de Shield pro beneden in de woonkamer niet geprobeerd heb. Op de slaapkamer staat een 2017 Shield volgens mij en die doet het ook prima met de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
De TV+ app op onze Philips SmartTV moest regelmatig bufferen (dankzij KPN's garantie dat je als snelste een doelpunt ziet --> lees: kleinere buffer), daar heeft het TV+ kastje geen last van.

Ook kan ik met de losse app op TV niet het 12u journaal terugkijken om een of andere wazige reden, terwijl dat met de TV+ box wel lukt.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MarcoC
bjusterbaarlik schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 07:52:
[...]

Hoe bedoel je? Eerst de coax eruit, trekveer erin en UTP doortrekken met trekveer?

De kans dat deze manier niet goed gaat is namelijk vele malen groter. Dus dat zou ik absoluut afraden.
Trekveer vastmaken aan coaxkabel. Coax eruit trekken (en dus trekveer erin). Dan netwerkkabel aan trekveer vastmaken en met trekveer erdoorheen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 12:41
MarcoC schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:02:
[...]
Trekveer vastmaken aan coaxkabel. Coax eruit trekken (en dus trekveer erin). Dan netwerkkabel aan trekveer vastmaken en met trekveer erdoorheen trekken.
Maar dan loop je twee keer risico dat het losschiet. Ik zie KPN monteurs dit ook niet zo doen. Die maken ook de UTP kabel direct vast aan de coaxkabel.
Uiteraard moet je wel iets gebruiken waardoor de twee kabels zeer goed aan elkaar vast zitten als je de ene er uit trekt terwijl de andere er voor in de plaats komt. Niet proberen om alleen maar de kern van de coax vast te knopen aan de 8 aders van de UTP kabel. Dat lijkt me de meest riskante optie.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Bij mij kwamen we erachter dat bij de verbouwing van de keuken we dwars door de coaxkabel heen geboord hadden. Dus die kabel kwam er heel soepel uit maar met een trekveer alsnog UTP er door heen trekken kostte inderdaad meer dan gemiddelde moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 22:21

backupdevice

No Risk , Full Push

Vraagje voor de kenners hier.

Ik heb een Internet only abbo afgesloten bij KPN en kom vanaf Tweak. Nu heb ik in mijn meter kast 2 verschillende Glas aansluitingen. 1 van E-fiber en 1 van KPN.

Ik neem aan dat KPN haar eigen lijn gaat gebruiken, of is er ook een kans dat zij de Efiber aansluiting gaat gebruiken.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
backupdevice schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:43:
Vraagje voor de kenners hier.

Ik heb een Internet only abbo afgesloten bij KPN en kom vanaf Tweak. Nu heb ik in mijn meter kast 2 verschillende Glas aansluitingen. 1 van E-fiber en 1 van KPN.

Ik neem aan dat KPN haar eigen lijn gaat gebruiken, of is er ook een kans dat zij de Efiber aansluiting gaat gebruiken.
Nee, die kans is nul. KPN heeft geen overeenkomsten met E-Fiber voor het gebruik/huren van hun glasvezellijnen of PoPs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Barre73 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:45:
[...]

Nee, die kans is nul. KPN heeft geen overeenkomsten met E-Fiber voor het gebruik/huren van hun glasvezellijnen of PoPs.
Ok bedankt voor het snelle antwoord.

Nu gaan inlezen hoe ik mijn USG moet gaan instellen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
backupdevice schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:47:
[...]

Daar vind je genoeg over op Tweakers. Een apart Ubiquiti topic zelfs als je zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Barre73 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:53:
[...]

Daar vind je genoeg over op Tweakers. Een apart Ubiquiti topic zelfs als je zou willen.
Thx weet ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Barre73 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:17:
[...]

Maar dan loop je twee keer risico dat het losschiet. Ik zie KPN monteurs dit ook niet zo doen. Die maken ook de UTP kabel direct vast aan de coaxkabel.
Uiteraard moet je wel iets gebruiken waardoor de twee kabels zeer goed aan elkaar vast zitten als je de ene er uit trekt terwijl de andere er voor in de plaats komt. Niet proberen om alleen maar de kern van de coax vast te knopen aan de 8 aders van de UTP kabel. Dat lijkt me de meest riskante optie.
Het voordeel van een trekveer is dat je deze ook kan duwen van de andere kant. En je kan de kern van de coaxkabel goed vastmaken aan het oogje van de trekveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
MarcoC schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:04:
[...]

Het voordeel van een trekveer is dat je deze ook kan duwen van de andere kant. En je kan de kern van de coaxkabel goed vastmaken aan het oogje van de trekveer.
De kern is alleen super breekbaar. Helemaal als je gaat duwen dan gaat die bewegen en breekt die zomaar af door metaalmoeheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
bjusterbaarlik schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:29:
[...]

De kern is alleen super breekbaar. Helemaal als je gaat duwen dan gaat die bewegen en breekt die zomaar af door metaalmoeheid.
Ja klopt, je moet hem daarnaast ook goed intapen. zodat er geen krachten op komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
backupdevice schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:47:
[...]

https://forum.kpn.com/vas...eigen-modem-router-494209

Ik heb met mijn USG 3p deze gevolgd en dat werkte in één keer. Wellicht heb je er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shwan
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:55
Vol goede moed wilde ik voor de nieuwe 4 Gbit van KPN gaan, helaas kom ik erachter dat in mijn nieuwbouwwoning (opgeleverd 2023) maximaal 1 Gbit beschikbaar is...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:23

Convoy

g44p

Shwan schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:03:
Vol goede moed wilde ik voor de nieuwe 4 Gbit van KPN gaan, helaas kom ik erachter dat in mijn nieuwbouwwoning (opgeleverd 2023) maximaal 1 Gbit beschikbaar is...
Wat een ellende zeg! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Ik proef een lichte teleurstelling ;-)
als je dat baseert op het bouwjaar van je woning, dan is dat niet geheel logisch.
Niet het bouwjaar van de woning is van belang maar het moment van plaatsing van de PoP. Bij nieuwbouwprojecten wordt al voor de eerste sleuteloverdracht een grote of kleine PoP geplaatst. Dat kan dus prima drie jaar geleden zijn. De apparatuur daarin wordt niet ineens vervangen voor XGS-PON (nodig voor 4 Gbit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 23:40
Goh, wat een ramp zeg...
Iets met een luxeprobleem....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Shwan
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:55
Uiteraard is het een luxeprobleem! Mag ik nog wel balen :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 09:14
Gezien mijn Odido verbinding er nu voor de derde keer in een jaar tijd uitligt en er geen zicht is op herstel wil ik overstappen op KPN (probleem zit in de pop / verbroken patch)

Uitgaande van het KPN installatie pakket wordt er een Experia Box v12 geleverd. Is het mogelijk om op de LAN poort van deze router een eigen (managed) switch aan te sluiten en zo gebruik maken van Internet / TV? Is het dan nodig om de betreffende poorten (untagged) te voorzien van de Internet / TV VLAN id's en IGMP (v2) settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
bluecupra schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:01:
Gezien mijn Odido verbinding er nu voor de derde keer in een jaar tijd uitligt en er geen zicht is op herstel wil ik overstappen op KPN (probleem zit in de pop / verbroken patch)

Uitgaande van het KPN installatie pakket wordt er een Experia Box v12 geleverd. Is het mogelijk om op de LAN poort van deze router een eigen (managed) switch aan te sluiten en zo gebruik maken van Internet / TV? Is het dan nodig om de betreffende poorten (untagged) te voorzien van de Internet / TV VLAN id's en IGMP (v2) settings?
Bedoel je de EB12 in bridge? Dat kan niet.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf

Ja - kan. En nee, je hoeft die poort(en) niet hetzelfde PVID te geven.
Elk PVID is goed - zolang alles untagged blijft en IGMP v2 of v3 aan staat gaat het werken.
Zo heb ik die aansluitingen gedaan met een PVID van 4080 en IGMP v3 - en dat met een managed Omada switch.

[ Voor 15% gewijzigd door Airw0lf op 05-01-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
Airw0lf schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:14:
[...]

Ja - kan. En nee, je hoeft die poort(en) niet hetzelfde PVID te geven.
Elk PVID is goed - zolang alles untagged blijft en IGMP v2 of v3 aan staat gaat het werken.
Zo heb ik die aansluitingen gedaan met een PVID van 4080 en IGMP v3 - en dat met een managed Omada switch.
Top, uit de eigen apparatuur documentatie had ik alleen het router stuk kunnen halen. Een eigen switch achter de EB12 is hierin niet beschreven. Mooi dat er geen trunk hoeft te zijn naar de switch en de poorten untagged Internet of TV nodig hebben 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
Shwan schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:49:
Uiteraard is het een luxeprobleem! Mag ik nog wel balen :-P
Ik neem dan aan dat je interne vaste netwerk al 10 Gbps geschikt is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Er is steeds iemand die jullie los trekt in de PoP? Daar zal ongetwijfeld dan een reden voor zijn. De reden kan ook zijn dat er gewoon iemand bezig is die geen idee heeft wat die doet. Maar wat de reden ook is. Als die niet opgelost wordt kan het probleem ook prima blijven bestaan als je overstapt naar KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:08:
[...]

Er is steeds iemand die jullie los trekt in de PoP? Daar zal ongetwijfeld dan een reden voor zijn. De reden kan ook zijn dat er gewoon iemand bezig is die geen idee heeft wat die doet. Maar wat de reden ook is. Als die niet opgelost wordt kan het probleem ook prima blijven bestaan als je overstapt naar KPN.
Ik heb geen idee wat hier aan de hand is, eind 2022 een week eruit gelegen rondom Oud en Nieuw, dit jaar opnieuw uitval van 21 december tot 29 december. Na de verbinding is hersteld is deze nu sinds 2 januari wederom offline.

Gezien ik bij Odido geen stap verder kom, telkens maar weer loze beloften worden gedaan en afspraken niet nagekomen worden ben ik er klaar mee. In mijn geval is het onderliggende glas ook van Reggefiber/KPN. Iedere keer duurt het bij Odido dagen voor iemand van de back-office de call heeft doorgezet naar de netbeheerder/onder aannemer KPN (Noor Infra de laatste keer). Met de overstap hoop ik in ieder geval deze vertraging te elimineren. Enige wat ze bij Odido goed kunnen is unlimited vouchers verstrekken, verder kun je als klant verrekken.

Met de nieuwe reclame waarbij Odido pretendeert meer menselijk en techniek weer van ons allemaal zou je toch verwachten dat ze hier anders in staan, tegendeel blijkt het geval!

[ Voor 6% gewijzigd door bluecupra op 05-01-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Fijn, probeer mijn SIP gegevens op te halen, maar de KPN site geeft een lege pagina na inloggen met weer de inlog knop en daar kom je niet verder.

Is die informatie ergens anders vandaan te halen data iemand weet?
De servicetools pagina gaat het om.

edit:

Blijkbaar moet je je spullen zelf nog koppelen. En dan ergens geduld hebben. Zal het morgen eens proberen te regelen. Hoop dat het lukt, dan hebben we morgen telefonie.

[ Voor 33% gewijzigd door Arunia op 05-01-2024 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb pas een KPN Box aangesloten aan glasvezel. Ik heb software versie SGEJ1000060E in het modem. Klopt het dat dit een nogal gare interface is? Het is niet alleen lelijk maar ook extreem traag. Het internet werkt wel prima. Ik kom op internet screenshots tegen van software die er beter uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak88
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 20:36
SvMp schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:22:
Ik heb pas een KPN Box aangesloten aan glasvezel. Ik heb software versie SGEJ1000060E in het modem. Klopt het dat dit een nogal gare interface is? Het is niet alleen lelijk maar ook extreem traag. Het internet werkt wel prima. Ik kom op internet screenshots tegen van software die er beter uit ziet.
Dat is de nieuwe KPN eigen software @ home. Komt vanzelf ook op jouw v12, is willekeurig wanneer je de nieuwe update gepushed krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap

JoSchaap

vanochtend geupgrade en alles werkt, maar volgens mij ben ik ook slachtoffer van trage upload door de genexis fiberconverter.

maandag maar eens bellen :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aZ1tM7p.png

welke was er wel goed? de nokia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
JoSchaap schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:54:
vanochtend geupgrade en alles werkt, maar volgens mij ben ik ook slachtoffer van trage upload door de genexis fiberconverter.

[Afbeelding]

Ja de Nokia, type xs-010x-a in KPN behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-09 13:23
Gister einde middag opeens onverwacht KPN monteur aan de deur. Volgens de monteur waren er nog steeds problemen met de verbinding. :?

Eerst maar gevraagd of die echt wel bij mij moest zijn en niet bij de buren of zo, maar dat was niet het geval. Uitgelegd dat 2 weken geleden de netwerk monteur de patch heeft gefixt in de straatkast en dat sindsdien de verbinding werkt en in orde is.
Vond die maar een raar verhaal. Wilde nog wel graag een foto maken van de (werkende) ONT. En toen ook nog van de EB 12, dus ik wijs in de hoek waar mijn EdgeRouter hangt. Ook foto van de EdgeRouter gemaakt en toen fijn weekend gewenst met de melding dat hij het ticket zal laten sluiten.

Wederom een KPN ervaring waaruit blijkt dat de interne communicatie en administratie niet fantastisch is. Ben benieuwd hoe dit gaat met de facturatie, mocht ooit eens gaan overstappen van KPN naar een andere ISP mag ik daar wel minimaal 3 maanden vooruit trekken om dit bij KPN administratief voor elkaar te krijgen denk. (Net als de vorige keer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hagees
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-01-2024
Als ik overstap van Odido naar KPN moet er een andere MC/NTU worden geplaatst. Odido wil hun eigen MC/NTU weer terug. Mag ik er dan van uitgaan dat de KPN monteur bij de installatie van modem en tvbox ook een NTU passend voor KPN bij zich heeft?Ik heb het installatie pakket van KPN al binnen, daar zit dus alleen een modem en tvbox in. De FTU in feite dus de grondplaat is wel hier wel van een al wat ouder type, maar afwijkend van de bij KPN voorkomende Genexis NTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
@hagees , heb ook recent de aanvraag gedaan om van Odido naar KPN over te stappen, uitgaande van wat ik gelezen heb zal je de (eenvoudige) installatie zelf moeten doen. Als je een monteur wilt hebben moet je daarvoor betalen als ik het goed heb

Ik verwacht dat er een ONT over de huidige FTU geschoven zal moeten worden (Odido heeft hier waarschijnlijk zijn eigen voor geleverd welke terug moet)

https://forum.kpn.com/int...he-ont-aka-fnt-box-573736

[ Voor 3% gewijzigd door bluecupra op 06-01-2024 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:48
hagees schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:52:
Als ik overstap van Odido naar KPN moet er een andere MC/NTU worden geplaatst. Odido wil hun eigen MC/NTU weer terug. Mag ik er dan van uitgaan dat de KPN monteur bij de installatie van modem en tvbox ook een NTU passend voor KPN bij zich heeft?Ik heb het installatie pakket van KPN al binnen, daar zit dus alleen een modem en tvbox in. De FTU in feite dus de grondplaat is wel hier wel van een al wat ouder type, maar afwijkend van de bij KPN voorkomende Genexis NTU.
Als er geen NTU is geleverd maak je gebruik van een FTU die niet DHZ geschikt is. De monteur plaatst dan een NTU. Deze verplichte monteur is uiteraard gratis

[ Voor 8% gewijzigd door mad-dog op 06-01-2024 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
JoSchaap schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:54:

[Afbeelding]

Als je even DM stuurt met je gegevens(klantnr en pc/huisnr) gooi ik een monteur je kant op, dit is een bekend issue met de Genexis. In de DM graag ook het gewenste tijdblok in de komende dagen(8-12, 13-17 en 17-21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap

JoSchaap

mad-dog schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:46:
[...]

Als je even DM stuurt met je gegevens(klantnr en pc/huisnr) gooi ik een monteur je kant op, dit is een bekend issue met de Genexis. In de DM graag ook het gewenste tijdblok in de komende dagen(8-12, 13-17 en 17-21)
volgens mij was alles in de straatkast hier ook nokia, de hele wijk is hier afgelopen jaar omgezet naar glas en ik zat in de ziektewet dus redelijk wat meegekeken en gelopen met de heren :)

[ Voor 130% gewijzigd door JoSchaap op 06-01-2024 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

weebl15 schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:48:
[...]

Je kunt ifconfig op je systeem krijgen door het pakket net-tools te installeren. Daarnaast is de output alleen interessant als je probeert de PPP verbinding op te zetten :P.

Je zou dan namelijk drie verschillende MTU's moeten zien. 1512 op enp2s0, 1508 op wan6, 1500 op wan6-ppp.

Daarnaast dus het liefst ook auto-negotation uitzetten en gewoon 1000M Full-duplex kiezen. Minder relevant met NT, maar als je direct op glas zit d.m.v. bijv een SFP module is dit een must.
Inmiddels met die MTU's aan de gang geweest (ingesteld bij de desbetreffende interfaces), ook ff gecheckt of IPv4 en IPv6 wel uitstonden op de fysieke en VLAN interface (stonden aan), de PPPoE verbinding valt nu niet meer na een halve minuut weg maar de verbinding was niet bepaald geweldig waarna ik de EB er weer tussen heb gegooid :/

Kreeg bij verschillende websites (o.a. watismijnip.nl) met timeouts te maken en IPv6 werkte niet.

Waarom IPv6 niet werkte heb ik inmiddels gevonden, te strikt afgestelde nftables (udp 546/547 niet toegestaan |:( ) maar de timeouts.....Toen ik daar hele tijd terug met IPv6 mee te maken had (o.a. bij website en API van Telegram) bleek het om MTU te gaan, dat resulteerde in AdvLinkMTU 1460 in radvd.conf.

Zal het nu weer MTU zijn? Ookal gaat het om IPv4. In de output van nmcli staan ze zoals jij ze noemde.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-09 23:31
Hoi allemaal! Ik ben al tig jaren klant bij Ziggo maar elke keer prijsverhogingen maken het nu wel erg interessant om de overstap naar KPN te maken. Nu heb ik van Ziggo een modem in bridge staan en die gaat naar mijn R7000 van netgear. Deze router heeft best wat instellingen en static IP adressen voor al m’n apparaten.

Nu heb ik hier en op het forum van KPN even gelezen wat de mogelijkheden zijn omtrent het gebruik van je eigen router (via de telefoon probeerde ze een Fritzbox te “verkopen” maar dat vond ik vrij duur..). Goed om te weten is dat ik enkel tv ga kijken via de app en evt streamen naar m’n tv - het hele kastje voor de tv ga ik verder niet gebruiken.

Klopt mijn aanname dat ik mijn router gewoon rechtstreeks op het netwerk van KPN kan aansluiten zonder al te veel aanpassingen? Of moet ik nog het eea aanpassen of op letten als ik m’n router aansluit? Benieuwd of iemand hier een beknopt antwoord heeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
ls789 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:52:
Hoi allemaal! Ik ben al tig jaren klant bij Ziggo maar elke keer prijsverhogingen maken het nu wel erg interessant om de overstap naar KPN te maken. Nu heb ik van Ziggo een modem in bridge staan en die gaat naar mijn R7000 van netgear. Deze router heeft best wat instellingen en static IP adressen voor al m’n apparaten.

Nu heb ik hier en op het forum van KPN even gelezen wat de mogelijkheden zijn omtrent het gebruik van je eigen router (via de telefoon probeerde ze een Fritzbox te “verkopen” maar dat vond ik vrij duur..). Goed om te weten is dat ik enkel tv ga kijken via de app en evt streamen naar m’n tv - het hele kastje voor de tv ga ik verder niet gebruiken.

Klopt mijn aanname dat ik mijn router gewoon rechtstreeks op het netwerk van KPN kan aansluiten zonder al te veel aanpassingen? Of moet ik nog het eea aanpassen of op letten als ik m’n router aansluit? Benieuwd of iemand hier een beknopt antwoord heeft :)
Bij de provider KPN krijg je op de NT (eindpunt van de vezel) een FTU. Heel beknopt en niet correct gezegd, een media converter. Daar komt RJ-45 ethernet uit, voor aansluiting op de WAN poort van je router.

Die FTU is een bridge, dus je WAN IP komt op je router.

Dus ja, rechtstreeks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@ls789 ga je gebruik maken van telefonie? Zo ja, dan moet je daar ook iets mee. Anders ben je volgens mij set met je router aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ls789
Arunia schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:35:
@ls789 ga je gebruik maken van telefonie? Zo ja, dan moet je daar ook iets mee. Anders ben je volgens mij set met je router aansluiten.
Nope - enkel internet en tv (en tv dus enkel via hun app icm streamen.. kijk amper tv :))

Sounds good.. scheelt een apparaat in de meterkast dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:22
ls789 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:52:

Klopt mijn aanname dat ik mijn router gewoon rechtstreeks op het netwerk van KPN kan aansluiten zonder al te veel aanpassingen?
Nee. Zie de openingspost, kopje eigen router. KPN gebruikt VLAN's dus die zul je moeten configureren. Ook gebruikt KPN PPPoE en geen DHCP op de internet VLAN.
Dat zijn de eenvoudigere zaken. Om het helemaal mooi te maken adviseert KPN ook de MTU te wijzigen. Je kunt een Fritzbox ook gewoon kopen, die hebben dit allemaal standaard geconfigureerd.
Realiseer je ook dat KPN's unicast streams niet de hoogste kwaliteit hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
ernstoud schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:09:
[...]

Bij de provider KPN krijg je op de NT (eindpunt van de vezel) een FTU. Heel beknopt en niet correct gezegd, een media converter. Daar komt RJ-45 ethernet uit, voor aansluiting op de WAN poort van je router.

Die FTU is een bridge, dus je WAN IP komt op je router.

Dus ja, rechtstreeks.
Precies andersom :-)
De FTU is de grondplaat en eindpunt van de vezel.
De NT is het actieve kastje/mediaconverter.

@ls789
Zoals al soort van gezegd: je R7000 moet Vlans aan de WAN kant kunnen onderscheiden.
De Box12 van KPN kan niet in bridge dus het werk van die Box moet geheel door je Netgear worden overgenomen. Inclusief dat Vlan splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Barre73 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:05:
[...]

Precies andersom :-)
De FTU is de grondplaat en eindpunt van de vezel.
De NT is het actieve kastje/mediaconverter.
22:05… dan zou ik toch wakker moeten zijn ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik moest KPN Glasvezel aansluiten met dat plug en play pakketje.

Handleiding spreekt over een linker en rechter kastje, en dat de linker vervangen moet worden.

Nu trof ik dit aan in de meterkast van het huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PYVqTekwAAN9zDfO9bl1CSdGmM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7N9DF3a7KZb5JBdcjHY2meTI.jpg?f=fotoalbum_medium

Alleen rechterkastje zat helemaal los, niet vastgeklikt (door vorige bewoner?) Ook krijgt die geen voeding.
Dat linker oranje kastje is gewoon een shell met fiber doorlus naar dat opgeplakte Huawei ding? Is dat voor andere aanbieders?

Nu maar rechter goed vastgeklikt en linker ding vervangen :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iy_M0w92bAv2o-ufCQowBjwY3xM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxSvyjUcPAOKzXCRDLkrhfr4.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit werkt. Krijg glas en etherrnet naar KPN box werkt.

Maar wat is dat oranje ding? En wat is het nut van die rechter als die niet is aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
Muis666 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:54:
[...]

Nee. Zie de openingspost, kopje eigen router. KPN gebruikt VLAN's dus die zul je moeten configureren. Ook gebruikt KPN PPPoE en geen DHCP op de internet VLAN.
Dat zijn de eenvoudigere zaken. Om het helemaal mooi te maken adviseert KPN ook de MTU te wijzigen. Je kunt een Fritzbox ook gewoon kopen, die hebben dit allemaal standaard geconfigureerd.
Realiseer je ook dat KPN's unicast streams niet de hoogste kwaliteit hebben.
Thx! Ik ga het ff uitzoeken verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:23
Bolletje schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:09:
Ik moest KPN Glasvezel aansluiten met dat plug en play pakketje.

Handleiding spreekt over een linker en rechter kastje, en dat de linker vervangen moet worden.

Nu trof ik dit aan in de meterkast van het huis:
[Afbeelding]

Alleen rechterkastje zat helemaal los, niet vastgeklikt (door vorige bewoner?) Ook krijgt die geen voeding.
Dat linker oranje kastje is gewoon een shell met fiber doorlus naar dat opgeplakte Huawei ding? Is dat voor andere aanbieders?

Nu maar rechter goed vastgeklikt en linker ding vervangen :
[Afbeelding]

Dit werkt. Krijg glas en etherrnet naar KPN box werkt.

Maar wat is dat oranje ding? En wat is het nut van die rechter als die niet is aangesloten?
Oranje 'ding' is gewoon een lege omhulsel. Die zat eerst op beide kanten. Toen kwam een kpn wba provider, en heeft links op de A vezel het witte NT kastje geplaatst en was er licht. Toen kwam Guidion en heeft deze weer rechts gezet, op de B vezel maar niet volledig ingeklikt, wat correct is, want de connectoren op A en B verschillen en NT hoort niet op de B vezel geklikt te worden want dan kan deze beschadigd raken, dus bij uitzondering een guidion monteur die wel weet hoe het hoort. Vervolgens is het oranje lege kastje weer links geplaatst en is T-Mobile's beunhaas oplossing erop gegooid. En nu ga je weer naar een WBA provider en deze weet niet of je het oude kastje (met voeding) nog hebt of niet en stuurt je een nieuwe en deze plaatst je nu weer op de A vezel. Om het netjes af te werken kun je het oranje kapje weer rechts erop zetten en de witte terugsturen naar KPN, als je de voeding niet meer hebt, heb je er ook niks meer aan.

[ Voor 9% gewijzigd door gjtm op 07-01-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
gjtm schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:33:
[...]

Oranje 'ding' is gewoon een lege omhulsel. Die zat eerst op beide kanten. Toen kwam een kpn wba provider, en heeft links op de A vezel het witte NT kastje geplaatst en was er licht. Toen kwam Guidion en heeft deze weer rechts gezet, op de B vezel maar niet volledig ingeklikt, wat correct is, want de connectoren op A en B verschillen en NT hoort niet op de B vezel geklikt te worden want dan kan deze beschadigd raken, dus bij uitzondering een guidion monteur die wel weet hoe het hoort. Vervolgens is het oranje lege kastje weer links geplaatst en is T-Mobile's beunhaas oplossing erop gegooid. En nu ga je weer naar een WBA provider en deze weet niet of je het oude kastje (met voeding) nog hebt of niet en stuurt je een nieuwe en deze plaatst je nu weer op de A vezel. Om het netjes af te werken kun je het oranje kapje weer rechts erop zetten en de witte terugsturen naar KPN, als je de voeding niet meer hebt, heb je er ook niks meer aan.
Bedankt! Dit verklaart heel veel.
Veel legacy dus. Het kwam niet logisch op mij over.

Maar dat oranje hulsel is dus niet leeg: er zit een fiber kabel op rol in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IValuKufnpdTjs7SiKDnavRUVj8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMQGEVXybXgLhSvDeJxctDST.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik kan die nu dus niet rechts plaatsen, want die fiber kabel komt er aan de linkerzijde uit/in en die breekt dan... Ik kan die fiberkabel er wel uithalen, maar het Huawei ding is vastgelijmd.

Deze contraptie leg ik wel ergens anders neer. En die s NT doe ik aan de rechterkant maar dan niet helemaal vastgeklikt...

[ Voor 3% gewijzigd door Bolletje op 07-01-2024 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
Bolletje schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:10:
[...]

Bedankt! Dit verklaart heel veel.
Veel legacy dus. Het kwam niet logisch op mij over.

Maar dat oranje hulsel is dus niet leeg: er zit een fiber kabel op rol in.
[Afbeelding]

Ik kan die nu dus niet rechts plaatsen, want die fiber kabel komt er aan de linkerzijde uit/in en die breekt dan... Ik kan die fiberkabel er wel uithalen, maar het Huawei ding is vastgelijmd.

Deze contraptie leg ik wel ergens anders neer. En die s NT doe ik aan de rechterkant maar dan niet helemaal vastgeklikt...
Normaliter wordt bij een nieuw aansluitpunt (in jouw geval de uFTU, oftwel de TY01) 2 "loze" kappen geleverd, deze kunnen wit of oranje zijn. Het 2e exemplaar had eigenlijk in jouw meterkast moeten blijven waardoor je deze op de B-Vezel kan plaatsen zonder het risico dat de connectoren beschadigd raken. Wat Guidion voor Glasop (dat is Odido's eigen operator) meestal doet is 1 van de kappen gebruiken als patchcover en zet op de kap dus hun ONT erop. Overigens had de witte NT ook prima gebruikt kunnen worden voor je verbinding, je hebt nu een nieuwe packetfront/Genexis NT gekregen.

Edit: de oude witte NT was niet meer bruikbaar omdat je de voeding niet meer had, overheen gelezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Soundwork op 07-01-2024 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 18:32
Sinds donderdag KPN glasvezel in huis. Overstap van Odido ging prima. Ongeveer 7 uurtjes downtime gehad vanaf 01:00. Ja, ik was wakker.. Zodra Odido down ging heb ik de Genexis geplaatst en de instellingen in mijn Unifi UDMP aangepast. Rond 08:00 kwam de verbinding van KPN up.

Vraagje: Ik zie in de app en Mijn KPN nog steeds mijn glasvezelabo niet, en ook geen combinatiekorting op de mobiel. Hoe lang duurt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jin_dVpxKaKNu_B0dxMCgtTzzzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IH2nC7GtihVTPb8jsYFbFWkJ.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:43
Napsju schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:59:
Sinds donderdag KPN glasvezel in huis. Overstap van Odido ging prima. Ongeveer 7 uurtjes downtime gehad vanaf 01:00. Ja, ik was wakker.. Zodra Odido down ging heb ik de Genexis geplaatst en de instellingen in mijn Unifi UDMP aangepast. Rond 08:00 kwam de verbinding van KPN up.

Vraagje: Ik zie in de app en Mijn KPN nog steeds mijn glasvezelabo niet, en ook geen combinatiekorting op de mobiel. Hoe lang duurt dit?

[Afbeelding]
Hmm.
Ik kreeg in december gelijk mail dat de combikorting geactiveerd is toen ik kpn thuis had aangevraagd per 16 januari. En heb die korting ook al gehad op mijn factuur. Ergens is er dus eerder al wat fout gegaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-09 15:11

NEK

[Afbeelding]
Even 1 keer je KPN Box aansluiten en daarna kan je alles weer aansluiten of je unifi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mad-dog

[Afbeelding]
Als je even dm stuurt rond ik je order af, scheelt weer box12 aansluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 18:32
Dank jullie wel. De Box 12 even aangesloten en eea lijkt een zetje gekregen te hebben, maar de combinatiekorting wil nog niet zo. Ik heb @mad-dog een DM gestuurd.

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 00:30
ls789 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:25:
[...]

Thx! Ik ga het ff uitzoeken verder
Er is een guide voor asus routers: [KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken
Als je XWRT op je R7000 flashed zou dit 1 op 1 moeten werken.
Dit heb ik zelf ook vrij lang gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
Lizard schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:16:
[...]

Er is een guide voor asus routers: [KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken
Als je XWRT op je R7000 flashed zou dit 1 op 1 moeten werken.
Dit heb ik zelf ook vrij lang gedaan.
Thx - ik had dit ook gevonden maar vraag me af of ik dit allemaal “nodig” heb. Zelf ook nog wat onderzoek gedaan en voor zover ik nu kan zien moet ik de “connectie” maken met een verzonnen username en password en Vlan (6) aanzetten. Irritante is natuurlijk dat je geen downtime wil hebben dus ik wil niet dagenlang klooien/troubleshooten hehe

Moet denk wel goedkomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 00:30
ls789 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:33:
[...]

Thx - ik had dit ook gevonden maar vraag me af of ik dit allemaal “nodig” heb. Zelf ook nog wat onderzoek gedaan en voor zover ik nu kan zien moet ik de “connectie” maken met een verzonnen username en password en Vlan (6) aanzetten. Irritante is natuurlijk dat je geen downtime wil hebben dus ik wil niet dagenlang klooien/troubleshooten hehe

Moet denk wel goedkomen
Het script gedeelte heb je ws niet nodig, zoals je al zegt vlan 6 aanzetten en username/password en good to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
Lizard schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:37:
[...]

Het script gedeelte heb je ws niet nodig, zoals je al zegt vlan 6 aanzetten en username/password en good to go.
Scheelt ook dat ik enkel het internet wil gebruiken :) met tv was het al een ander verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac_1979
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-07 08:18
Ik weet niet of de vraag hier thuis hoort, maar mijn 1-jarig abbonnement is afgelopen en betaal nu dus de volle mep aan KPN (Internet + TV). Heeft het zin om ze te bellen dat je wil opzeggen zodat je dan alsnog korting krijgt? Net zoals de nieuwe abbonnees dat krijgen? Aantal jaar geleden werkte dat, iemand hier onlangs nog ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Laatst online: 19-09 11:24

Arjan A

Cenosillicafoob

maniac_1979 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:39:
Ik weet niet of de vraag hier thuis hoort, maar mijn 1-jarig abbonnement is afgelopen en betaal nu dus de volle mep aan KPN (Internet + TV). Heeft het zin om ze te bellen dat je wil opzeggen zodat je dan alsnog korting krijgt? Net zoals de nieuwe abbonnees dat krijgen? Aantal jaar geleden werkte dat, iemand hier onlangs nog ervaring mee?
Je kan inderdaad bellen voor een korting, maar zo groot als de welkomstbonus zal die niet zijn :)

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 16:37
maniac_1979 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:39:
Heeft het zin om ze te bellen dat je wil opzeggen zodat je dan alsnog korting krijgt? Net zoals de nieuwe abbonnees dat krijgen?
Je kunt het zeker proberen. Afhankelijk van wie je te spreken krijgt, van je onderhandelingstechniek en ook van de alternatieve mogelijkheden op jouw adres, is de kans groot dat je korting aangeboden wordt. Dat is een win-win situatie, je gaat immers een nieuw contract aan. KPN heeft daarmee de zekerheid dat je nog minstens een jaar klant blijft en jij het voordeel van een lagere prijs.

Wil je echt het onderste uit de kan, dan moet je ieder jaar overstappen. Bijvoorbeeld het ene jaar KPN/KPN mobiel en het jaar daarop Ziggo/Vodafone. Dan ben je ieder jaar weer een nieuwe klant en krijg je de maximale korting omdat je de vorige provider opzegt waardoor het marktaandeel verschuift. Bestaande klanten hebben dat voordeel niet.

Afhankelijk van jouw thuisnetwerk is het dan misschien ook handig om een eigen router aan te schaffen, bijvoorbeeld een Asus met Merlin software, dan hoef je niet ieder jaar alles opnieuw in te stellen maar alleen de modem en media kastje te verwisselen. De bestaande kabels laat je gewoon liggen voor het jaar daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Nu online

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Sinds kort hier een nieuw abonnement lopen met de nieuwe Box 14.
Maar nu krijg ik met geen mogelijkheid een poort geopend in de router.

Ik probeer poort 51820 te openen voor Wireguard welke draait op mijn Pi.
Voorheen werkte dit prima op de oude V10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ak4YbOWbuawWB1VDpcgqsKawO_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OaPMWtw3oNlDnipHmpL498j6.png?f=fotoalbum_large

Maar ik krijg maar geen verbinding....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

WishmasterNL schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:41:
Sinds kort hier een nieuw abonnement lopen met de nieuwe Box 14.
Maar nu krijg ik met geen mogelijkheid een poort geopend in de router.

Ik probeer poort 51820 te openen voor Wireguard welke draait op mijn Pi.
Voorheen werkte dit prima op de oude V10.

[Afbeelding]

Maar ik krijg maar geen verbinding....
In mijn box12 moet ik aangeven welke ipadressen er toegang hebben tot deze mapping (external host), ik vermoed dat dat bij jou je internet IP is, ik heb gewoon alles toegang gegeven (*).
Je kan dat even proberen en mocht het alleen vanaf bepaalde adressen zijn, kan je dit ingeven (of die reeks).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Nu online

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

MeNTaL_TO schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:21:
[...]

In mijn box12 moet ik aangeven welke ipadressen er toegang hebben tot deze mapping (external host), ik vermoed dat dat bij jou je internet IP is, ik heb gewoon alles toegang gegeven (*).
Je kan dat even proberen en mocht het alleen vanaf bepaalde adressen zijn, kan je dit ingeven (of die reeks).
Ik moet dat inderdaad ook aangeven. Hier staat ook een informatiebolletje bij en staat er aangegeven dat je 0.0.0.0 kan ingeven voor alles toestaan. Dat resulteert uiteindelijk in een leeg veld zoals je ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80sdude
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-09 10:43
Ik probeer al sinds 2021 een glasvezel abonnement rond te krijgen in mijn flat maar dat gaat bij een provider als KPN wel zeer omslachtig. Bij de laatst genomen vervolgstap in 2022 kreeg ik KPN netwerk werk al tot in de woning met een glasvezrpunt ik dacht al Joepie, krijg ik de boodschap van de aanleg monteur na de calibratie meting. " Hij doet het , ik heb alleen geen opdracht om het te activeren" 😭. Toen kreeg ik een soort 'van het kastje naar de muur situatie ' tussen KPN ISP, KPN Netwerk en Volker Wessel en trok ik maar de stekker eruit.

Inmiddels in december, de 27e jl. nieuwe aanmelding. Mag ik als eerstvolgende aansluitingsdatum via de website van kpn voor 1GB glasvezel 3 januari selecteren. Op de 29e krijg ik mijn kpn mail dat er dus geen glasvezelnetwerk aansluiting in mijn woning zit 🙄 en dat een monteur voor 23 januari contact met mij opneemt dit erwijl hier al een jaar een knipperend PON ledje mij aankijkt. Op 3 januari in contact met mijn kpn telefonisch aan een medewerker dit uitgelegd, die verwijst mij verder naar KPN netwerk die verbind mij door met Volker Wessel.

Ik kreeg ter plekke een Dejavu. Inmiddels nog steeds geen reactie op mijn klacht hierover.

Nu nog wachten met de aankoop van de Fritzbox 5590 of als ik toch richting de concurrentie moet die zelfs goedkoper is, probeer zen te blijven maar ik vind het wel teleurstellend 💆🏼. En dit gedoe alleen omdat ik in een flatgebouw zit.
Ik heb de subcontractor nog geholpen met de netwerkaanleg, komt die voor een 2 man job met 1 man aanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTDV73qjo54YVIqiNcl2t9lEVSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ev8BrRnETwFq5CRQSw0m7lMc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door 80sdude op 09-01-2024 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

80sdude schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:09:
Ik probeer al sinds 2021 een glasvezel abonnement rond te krijgen in mijn flat maar dat gaat bij een provider als KPN wel zeer omslachtig. Bij de laatst genomen vervolgstap in 2022 kreeg ik KPN netwerk werk al tot in de woning met een glasvezrpunt ik dacht al Joepie, krijg ik de boodschap van de aanleg monteur na de calibratie meting. " Hij doet het , ik heb alleen geen opdracht om het te activeren" 😭. Toen kreeg ik een soort 'van het kastje naar de muur situatie ' tussen KPN ISP, KPN Netwerk en Volker Wessel en trok ik maar de stekker eruit.

Inmiddels in december, de 27e jl. nieuwe aanmelding. Mag ik als eerstvolgende aansluitingsdatum via de website van kpn voor 1GB glasvezel 3 januari selecteren. Op de 29e krijg ik mijn kpn mail dat er dus geen glasvezelnetwerk aansluiting in mijn woning zit 🙄 en dat een monteur voor 23 januari contact met mij opneemt dit erwijl hier al een jaar een knipperend PON ledje mij aankijkt. Op 3 januari in contact met mijn kpn telefonisch aan een medewerker dit uitgelegd, die verwijst mij verder naar KPN netwerk die verbind mij door met Volker Wessel.

Ik kreeg ter plekke een Dejavu. Inmiddels nog steeds geen reactie op mijn klacht hierover.

Nu nog wachten met de aankoop van de Fritzbox 5590 of als ik toch richting de concurrentie moet die zelfs goedkoper is, probeer zen te blijven maar ik vind het wel teleurstellend 💆🏼. En dit gedoe alleen omdat ik in een flatgebouw zit.
Ik heb de subcontractor nog geholpen met de netwerkaanleg, komt die voor een 2 man job met 1 man aan
Klinkt als slechte communicatie tussen de provider KPN, KPN Netwerk (inclusief onderaannemer) en wellicht ook KPN WBA.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Dj-sannieboy schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:41:
[...]

Klinkt als slechte communicatie tussen de ISP KPN en KPN Netwerk.
De fora op kpn.com staan er vol mee. Het is onbegrijpelijk dat de consument de dupe is van het totale gebrek aan communicatie tussen die twee KPN onderdelen. Continu kastje-muur situaties. En waarom moet een klant communiceren met KPN Netwerk waar je geen enkele juridische of commerciële relatie mee hebt? Echt van de zotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:02
Toch dan ook maar eens om hulp vragen omdat KPN dat al een (paar jaar) een beetje laat zitten.

Eind 2019 bericht dat ze "binnenkort!" glasvezel aan kwamen leggen in mijn flat, direct met goede moed toestemming gegeven, cool, glasvezel, kom maar door.
Eind oktober 2023 was het dan eindelijk "binnenkort" en sindsdien heb ik een punt in huis.

Direct een abonnement afgesloten, immers van de voorinschrijving om direct lid te worden van de club heb ik nooit meer iets gehoord. KPN ontkende hoog en laag dat ik al een aansluiting had, en met een verhuizing in het vooruitzicht de bestelling geannuleerd, nadat de installatiedatum tot 2x toe opgeschoven was.

Half december controleerde ik de glasvezelcheck voor de lol eens, en waarempel, er leek écht glas beschikbaar, gaaf! Snel een abbo afgesloten, aansluitdatum: 8 januari.

Alles verloopt soepel, spulletjes gekregen, doosje op het aansluitpunt geschoven. Een week slecht slapen, eindelijk glas!
8 januari kwam... Ik kreeg rond 9:00 een SMS, je kunt het gebruiken! Sluit snel je spullen aan!

Je raadt het al. Geen verbinding. :? -O-

Ik ruik problemen, rond 17:30 de klantenservice gebeld. "Oh ja nee, hij staat hier inderdaad nog als in oplevering, nee gewoon een dagje wachten meneer"

Dat voelde als: "ik heb geen zin om een monteur te sturen, dus ik schuif t door naar mijn collega's voor morgen"

Nu: een dag later, 8:30, nog "altijd" geen connectie. Iemand anders met deze issues. ? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
Mar.tin schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:30:
Toch dan ook maar eens om hulp vragen omdat KPN dat al een (paar jaar) een beetje laat zitten.

Eind 2019 bericht dat ze "binnenkort!" glasvezel aan kwamen leggen in mijn flat, direct met goede moed toestemming gegeven, cool, glasvezel, kom maar door.
Eind oktober 2023 was het dan eindelijk "binnenkort" en sindsdien heb ik een punt in huis.

Direct een abonnement afgesloten, immers van de voorinschrijving om direct lid te worden van de club heb ik nooit meer iets gehoord. KPN ontkende hoog en laag dat ik al een aansluiting had, en met een verhuizing in het vooruitzicht de bestelling geannuleerd, nadat de installatiedatum tot 2x toe opgeschoven was.

Half december controleerde ik de glasvezelcheck voor de lol eens, en waarempel, er leek écht glas beschikbaar, gaaf! Snel een abbo afgesloten, aansluitdatum: 8 januari.

Alles verloopt soepel, spulletjes gekregen, doosje op het aansluitpunt geschoven. Een week slecht slapen, eindelijk glas!
8 januari kwam... Ik kreeg rond 9:00 een SMS, je kunt het gebruiken! Sluit snel je spullen aan!

Je raadt het al. Geen verbinding. :? -O-

Ik ruik problemen, rond 17:30 de klantenservice gebeld. "Oh ja nee, hij staat hier inderdaad nog als in oplevering, nee gewoon een dagje wachten meneer"

Dat voelde als: "ik heb geen zin om een monteur te sturen, dus ik schuif t door naar mijn collega's voor morgen"

Nu: een dag later, 8:30, nog "altijd" geen connectie. Iemand anders met deze issues. ? :+
Als je even DM stuurt met klantnr/pc huisnr kijk ik het even voor je na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-09 15:11

NEK

Indien ik onderstaande instellingen gebruik; en ik vervolgens bepaalde poorten op de Unifi Switch selecteer voor VLAN4; werkt KPN TV dan? Of zijn er andere, additionele instellingen nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgcdGWPELiXhG6nughvv5vZHLHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jiT4kMVvDZNYllPRrwTWOTKm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
NEK schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:07:
Indien ik onderstaande instellingen gebruik; en ik vervolgens bepaalde poorten op de Unifi Switch selecteer voor VLAN4; werkt KPN TV dan? Of zijn er andere, additionele instellingen nodig?

[Afbeelding]
Dat hangt af van welk KPN TV kastje hebt. De nieuwste (KPN TV+) gaat in deze opzet werken met unicast streams, die een lagere kwaliteit hebben. Sterker nog, dan heb je niet eens een apart lokaal VLAN nodig. Als je de multicast streams wil gebruiken gaat dit niet werken. Bij oudere kastjes werkt alleen multicast dus dan gaat dit sowieso niet werken.

Een aantal zaken die nodig zijn kun je niet via de Unifi Network Application doen: VLAN 4 aan de WAN zijde configureren, IPTV specifieke routing regels instellen, aangepaste DHCP client instellingen doen en IGMP proxy juist configureren.

Beste om even in het [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie topic te kijken wat wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 20:31

Zorian

What the fox?

Vraagje namens mijn ouders; Regelmatig springt bij hun de TV+ box in de storing. Er komt dan het volgende in beeld:
"Er is een fout opgetreden, herstart de TV+ app als dit zich blijft voordoen. Foutcode: kbx-apk-3042 / 500-REF-1337" met onderin het scherm een rode lijn dat de TV+ app een fout heeft en is gestopt met werken. Het gebeurt met name bij het kijken van opnames, maar soms ook tijdens normaal tv kijken. Vaak gaat vlak voordat het gebeurt eerst het geluid gek doen/niet meer synchroon lopen. De audio loopt steeds verder voor op het beeld totdat het dus die melding geeft, daarna is het weer oké.

Ik kan echter niks vinden op basis van die foutcode. Iemand een idee waardoor dit komt?

[ Voor 25% gewijzigd door Zorian op 09-01-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Zorian schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:14:
Vraagje namens mijn ouders; Regelmatig springt bij hun de TV+ box in de storing. Er komt dan het volgende in beeld:
"Er is een fout opgetreden, herstart de TV+ app als dit zich blijft voordoen. Foutcode: kbx-apk-3042 / 500-REF-1337" met onderin het scherm een rode lijn dat de TV+ app een fout heeft en is gestopt met werken.

Ik kan echter niks vinden op basis van die foutcode. Iemand een idee waardoor dit komt?
Zou wel handig zijn als je vermeld hoe eea is aangesloten en of het ook gebeurt als de ontvanger in Unicast modus staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 20:31

Zorian

What the fox?

mad-dog schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:16:
[...]

Zou wel handig zijn als je vermeld hoe eea is aangesloten en of het ook gebeurt als de ontvanger in Unicast modus staat
ONT naar een Asus RT-AX82U ingesteld volgens de handleiding in dit topic (inclusief scripts) en directe kabel tussen de Asus en het tv kastje. Geen switches oid. Het gebeurde echter ook al voordat de Asus ertussen zat en de Experiabox er nog was.
En wat bedoel je met Unicast modus? Deze ken ik niet. Even opgezocht, ingesteld op Unicast en binnen 4 minuten alweer de melding. Dit maakt dus niks uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Zorian op 09-01-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Ik heb nu verschillende keren gelezen dat de beeldkwaliteit bij Unicast en de nieuwe plus kastjes minder is. Maar wat wil dat nu *precies* zeggen?
Ga je van FHD naar 1368x768 (of nog minder)?
Zijn er minder kleuren?
Wordt het beeld blokkerig?

Kortom - waar hebben we het precies over - iemand een idee?

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 09-01-2024 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Airw0lf schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:29:
Ik heb nu verschillende keren gelezen dat de beeldkwaliteit bij Unicast en de nieuwe plus kastjes minder is. Maar wat wil dat nu *precies* zeggen?
Zijn er minder kleuren?

De beeldkwaliteit bij TV+ is hetzelfde als de andere kastjes als je gebruik maakt van multicast. Bij unicast is de bitrate van de stream lager, ongeveer de helft, waardoor het beeld minder detail bevat. Vooral bij bewegende beelden zal je meer compressie artifacts zien. De resolutie is bij allebei 1920x1080p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Airw0lf schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:29:
Zijn er minder kleuren?

Het verschil zit volgens mij met name in de bitrate van de streams. De maximale bitrate voor HD kanalen is 14,2 Mb/s.

Unicast stream gebruiken een ‘adaptive bitrate’, ik kan zo even geen cijfers vinden over de bitrate waardes, maar ga er maar vanuit dat deze een stuk lager zijn dan die van de multicast stream. Ik geloof dat de unicast streams ook gebruikt worden voor de KPN TV app.

[ Voor 9% gewijzigd door Dj-sannieboy op 09-01-2024 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:35
Hallo allen,

Mss zit ik hier helemaal verkeerd met mijn vraag, dan hoor ik het graag! Ik heb glasvezel van KPN met een (eigen) fritzbox 7590,direct op de ONT (Nokia) aangesloten. Ik had vorig jaar vrij veel "PPPoE timeout" issues en dientengevolge korte internet onderbrekingen. Na vervangen van de oorsrponkelijke ONT door een nieuwe Genexis was het verholpen... tot december 2023.

Ik moet zeggen, ik draai een bijzondere setup. Ik heb 5 proxmox servers met in totaal 97 VMs (windows) die ETC (ethereum classic) validatie nodes draaien. Dit werkt allemaal perfect, TOTDAT ik de vereiste poorten voor iedere node openzet. Bij 36 nodes met open poorten klapt na een aantal dagen de internet verbinding eruit, en dan echt iedere 5min.

In december is er KPN monteur gekomen en die gaf aan dat de ONT vervangen moest worden, dat is de Nokia geworden. Maar hij constateerde ook dat het intern was, hij kon zien dat de verbreking werd gedaan door de fritzbox en niet KPN. Dit stemt overeen met het feit dat in December ik niet eens contact kon krijgen met de router zelf, die reageerde niet meer (als het alleen internet was dan zou de router nog gewoon werken). Dit doet vermoeden dat de router het aantal connecties niet aankan, maar zeker weten doe ik het niet.

Op het KPN forum gaven ze aan dat de fritzbox, als consumenten router, wss hier niet geschikt voor is. Ik wil dus eventueel een UDM Pro SE ophangen, of een Netgear PR60X.

Mijn vraag is eigenlijk dit: heeft iemand ooit de Fritzbox uit kunnen lezen op geheugen dumps, of heeft iemand ervaring met het draaien van zoveel VMs met peer2peer netwerken en dan in combinatie met KPN/Fritzbox?

Bvd,
Jelle..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:01
jelleeelco schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:51:
Hallo allen,

Mss zit ik hier helemaal verkeerd met mijn vraag, dan hoor ik het graag! Ik heb glasvezel van KPN met een (eigen) fritzbox 7590,direct op de ONT (Nokia) aangesloten. Ik had vorig jaar vrij veel "PPPoE timeout" issues en dientengevolge korte internet onderbrekingen. Na vervangen van de oorsrponkelijke ONT door een nieuwe Genexis was het verholpen... tot december 2023.

Ik moet zeggen, ik draai een bijzondere setup. Ik heb 5 proxmox servers met in totaal 97 VMs (windows) die ETC (ethereum classic) validatie nodes draaien. Dit werkt allemaal perfect, TOTDAT ik de vereiste poorten voor iedere node openzet. Bij 36 nodes met open poorten klapt na een aantal dagen de internet verbinding eruit, en dan echt iedere 5min.

In december is er KPN monteur gekomen en die gaf aan dat de ONT vervangen moest worden, dat is de Nokia geworden. Maar hij constateerde ook dat het intern was, hij kon zien dat de verbreking werd gedaan door de fritzbox en niet KPN. Dit stemt overeen met het feit dat in December ik niet eens contact kon krijgen met de router zelf, die reageerde niet meer (als het alleen internet was dan zou de router nog gewoon werken). Dit doet vermoeden dat de router het aantal connecties niet aankan, maar zeker weten doe ik het niet.

Op het KPN forum gaven ze aan dat de fritzbox, als consumenten router, wss hier niet geschikt voor is. Ik wil dus eventueel een UDM Pro SE ophangen, of een Netgear PR60X.

Mijn vraag is eigenlijk dit: heeft iemand ooit de Fritzbox uit kunnen lezen op geheugen dumps, of heeft iemand ervaring met het draaien van zoveel VMs met peer2peer netwerken en dan in combinatie met KPN/Fritzbox?

Bvd,
Jelle..
De sessietabellen van consumenten routers zijn berust op consumenten gebruik, jij draait een datacenter thuis wat uiteraard voor de nodige uitdagingen kan zorgen.

Ik weet ook niet of UI zo'n goede keuze is, ze zijn heel slecht met PPPoE omdat dit over 1 core verloopt. Op een 10G box haal je netto slechts 1.5Gbps in PPPoE. Lees: dan blijven je sessies door 1 core = trechter verlopen.

WRT schijnt heel goed te zijn met PPPoE multicore. Of je koopt een topton N305 router en je zet er pfSense of OPNsense op en duwt er 16G ram in. Nu is *Sense ook niet sterk met PPPoE over multicores, de N305 cores zijn wel erg krachtig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfip8GscyAb6-8I2WK74_mx24As=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P7MP0R33bpq1iOKsGKwipo6R.png?f=fotoalbum_large

CPU power verschil tussen een A57 4 core 1.7Ghz en een N305. Uitgaande van singel core power omdat PPPoE in veel besturingssystemen als single core process draait.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/miYhlMdomUMZL2QbxB6VT7nJDFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rZUj0TuYoiaZx9nk37uDqart.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door stormfly op 10-01-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
stormfly schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:20:
[...]

De sessietabellen van consumenten routers zijn berust op consumenten gebruik, jij draait een datacenter thuis wat uiteraard voor de nodige uitdagingen kan zorgen.

Ik weet ook niet of UI zo'n goede keuze is, ze zijn heel slecht met PPPoE omdat dit over 1 core verloopt. Op een 10G box haal je netto slechts 1.5Gbps in PPPoE. Lees: dan blijven je sessies door 1 core = trechter verlopen.

WRT schijnt heel goed te zijn met PPPoE multicore. Of je koopt een topton N305 router en je zet er pfSense of OPNsense op en duwt er 16G ram in.

[Afbeelding]
TOP, dank voor je reactie! Ik had ook zoiets gelezen over de UDMs maar begreep er tot nu toe weinig van, dank voor deze heldere uitleg!

Ik ken dit apparaat niet. Ik had wel van iemand een GoWin doorgekregen als optie. Is dat zoiets als deze Topton? En wat is het verschil tussen WRT of pfSense / OPNsense?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
jelleeelco schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:22:
[...]

TOP, dank voor je reactie! Ik had ook zoiets gelezen over de UDMs maar begreep er tot nu toe weinig van, dank voor deze heldere uitleg!

Ik ken dit apparaat niet. Ik had wel van iemand een GoWin doorgekregen als optie. Is dat zoiets als deze Topton? En wat is het verschil tussen WRT of pfSense / OPNsense?
Heb nog een CPU vergelijking toegevoegd, schrik niet van het verschil.Al je andere vragen kan je waarschijnlijk vinden als je een dag door onderstaand topic struint.

Zelfbouw project: Firewall / Router / AP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
stormfly schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:24:
[...]

Heb nog een CPU vergelijking toegevoegd, schrik niet van het verschil.Al je andere vragen kan je waarschijnlijk vinden als je een dag door onderstaand topic struint.

Zelfbouw project: Firewall / Router / AP
Hartstikke bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
stormfly schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:20:
[...]

WRT schijnt heel goed te zijn met PPPoE multicore. Of je koopt een topton N305 router en je zet er pfSense of OPNsense op en duwt er 16G ram in. Nu is *Sense ook niet sterk met PPPoE over multicores, de N305 cores zijn wel erg krachtig.

[Afbeelding]

CPU power verschil tussen een A57 4 core 1.7Ghz en een N305. Uitgaande van singel core power omdat PPPoE in veel besturingssystemen als single core process draait.
[Afbeelding]
Nog niets aangeschaft, maar het oog is gevallen op een DrayTek Vigor 3912.... wss weer overkill, maar die kan iPTV out-of-the-box aan, en gezien de specs ga ik ervan uit dat die multicore PPPoE doet. Maar heb je enig idee waar ik dat kan checken?

Ik wil uiteindelijk naar dual WAN gaan met een 4GB KPN verbinding op WAN1 en een Coax (locale kabelboer) op WAN2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
jelleeelco schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:28:
[...]

Nog niets aangeschaft, maar het oog is gevallen op een DrayTek Vigor 3912.... wss weer overkill, maar die kan iPTV out-of-the-box aan, en gezien de specs ga ik ervan uit dat die multicore PPPoE doet. Maar heb je enig idee waar ik dat kan checken?
Even met support mailen, staat niet in de datasheet.

-is er hardware offloading support voor PPPoE?
-is PPPoE multithreaded geimplementeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:41

wontcachme

You catch me? No you wont

wontcachme schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:49:
Donderdag 21 december - Update 9

Vandaag na 2 weken radiostilte maar weer eens gebeld en ook daadwerkelijk teruggebeld door de andere afdeling *O* *O*

Voorlopige planning is dat men 11 januari eindelijk gaat graven... Dat is dan inmiddels precies 2 maanden zonder internet. En nu hopen dat het ook doorgaat :X :X
Donderdag 11 januari - Update 10 :( :( :(
Geen graafploeg te vinden. Net wederom maar zelf gebeld en het bleek maandag al bekend te zijn dat het materiaal er NOG niet is |:( |:( |:( . Hoe moeilijk is het een glasvezelkabel te vinden met 5 fibers en een graafmachine terwijl ze al ruim 1.5 maand weten dat dit moet gebeuren.

Ben dus weer uit de planning gegooid en er is niet bekend wanneer ze nu wel weer gaan beginnen.

En toen las ik laatst dat een wijk boos was omdat ze 3 dagen geen internet hadden omdat iemand een bundel had doorgeknipt. Ik zit nu precies 2 maanden zonder en moet zelf overal achteraan gaan omdat niemand iets doorgeeft. Hoe moeilijk is het om een website te hebben waar je zelf kan kijken naar je storingklacht en de laatste status.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Pagina: 1 ... 146 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen