[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 136 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cronixx
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 16:25

cronixx

krieuw

Barre73 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:54:
[...]

Kleine tip: Als je in het begin van de avond belt met de klantenservice, dan is de kans dat je een eigen KPN medewerker aan de lijn krijgt vele malen groter. Overdag krijg je bijna zeker een externe callcenter medewerker aan de telefoon.
Je mag zelf bedenken welke van de twee meer kennis kan hebben.....
Je kan eventueel ook even voor 5 euro per maand upgraden naar de skilled service desk, dan tref je 9 van de 10 keer wel iemand met basic knowledge...

kun je daarna die upgrade er wel weer afhalen denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-09 19:45
cronixx schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:11:
[...]

Je kan eventueel ook even voor 5 euro per maand upgraden naar de skilled service desk, dan tref je 9 van de 10 keer wel iemand met basic knowledge...

kun je daarna die upgrade er wel weer afhalen denk ik?
Oh, dat kende ik niet eens, "KPN Service Plus". Thanks, als het terugbellen n.a.v. dat ticket niks oplevert dan kan ik dat nog proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:00

Eraser127

Nijkerk

Mijn Experiabox12 heeft gisteravond een update gekregen, Eindelijk kan je zelf het ip-adres bepalen en is de complete interface vernieuwd (8>

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmemax
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:59
Kreeg je daar een smsje van?
Die van mij is nog steeds niet geupdatet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
Thyraon schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:01:
Zojuist contact gehad met de KPN helpdesk over de discrepantie tussen downloadsnelheid (~4 Gbit/s) en uploadsnelheid (~ 700 Mbit/s).

Het gesprek verliep nogal rommelig want uit alles blijkt dat de helpdesk nog niet klaar is voor het nieuwe abonnement en de Box 14. Ik moest de medewerker aan de andere kant uitleggen dat de Box 14 weldegelijk een 10 Gbit/s LAN-poort heeft (naast de 10 Gbit/s WAN-poort) en de medewerker had geen idee welke opties/instellingen/informatie er in de webinterface van de Box 14 beschikbaar zijn, of waar die staan. Het standaard riedeltje vragen uit hun script is ook nog niet aangepast dus het kostte wat moeite om de andere kant ervan te overtuigen dat alles hier goed is aangesloten en dat alle apparatuur op 10 Gbit/s met elkaar kletst.

Het resultaat is dat er een ticket gemaakt is aan de kant van KPN, ik word binnen 72 uur teruggebeld. Hopelijk dan door iemand die wel snapt hoe een 10 Gbit/s netwerk in elkaar zit. Jammer dat de xkcd shibboleet hack in het echt niet werkt... :P

EDIT: de medewerker liet vallen dat er meer soortgelijke tickets open staan, ook over het continue oranje brandende statuslampje van de Box 14.
Wat ik gisteren al aangaf dat de LED oranje staat nu fout in de firmware is bekend en wordt in de eerst komende firmware opgelost is de de bedoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
itsmemax schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:01:
Kreeg je daar een smsje van?
Die van mij is nog steeds niet geupdatet...
Ja van te voren krijg je SMS/Email er over. wordt geleidelijk aan uitgerold, is ook weer afhankelijk welke producten erbij aan hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-08 22:18
Thyraon schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:42:
[...]

Exact hetzelfde verhaal hier ja. Die reset lukte trouwens niet volgens mij, want de Box 14 is niet uit geweest en de internetverbinding is up gebleven. Ben benieuwd waar het nou zit; iets in de Box 14 firmware, de ONT, of iets in de wijkkast/OLT?
Ik ben zojuist gebeld door KPN (kon niet opnemen, kreeg een mailtje om terug te bellen met een code). Nu aan de lijn ermee. Deze persoon snapt gelukkig veel meer van het verhaal en laat je ook daadwerkelijk goed uitleggen wat je allemaal getest/uitgesloten hebt. Ik heb daarbij aangegeven dat ik op Tweakers en KPN Forum van meer mensen exact hetzelfde probleem heb gezien. Hij gaat nu wat zaken bekijken, testen en is met collega's in de chat bezig. Zal zo hier een update plaatsen.

update: vanuit KPN werd aangeboden om een repo (ik ben de daadwerkelijk benaming even kwijt) uit te voeren, waardoor profielen etc opnieuw konden worden ingesteld om te kijken of dat het zou oplossen. In het verleden heeft hij op deze manier namelijk wel eens iets kunnen oplossen. Echter stond mijn verlenging (om de 4Gb/s snelheid te kunnen krijgen) nog als pending (terwijl deze wel gewoon al voltooid is in de praktijk), waardoor hij de risico te groot zag dat het elkaar in de weg zou zitten en de order mogelijk eruit gehaald zou worden. Dit wordt nu verder belegd en zal morgen/overmorgen opnieuw worden gebeld om het verder op te pakken.

[ Voor 27% gewijzigd door ASNNetworks op 31-10-2023 19:12 ]

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:11
ASNNetworks schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:57:
[...]

Ik ben zojuist gebeld door KPN (kon niet opnemen, kreeg een mailtje om terug te bellen met een code). Nu aan de lijn ermee. Deze persoon snapt gelukkig veel meer van het verhaal en laat je ook daadwerkelijk goed uitleggen wat je allemaal getest/uitgesloten hebt. Ik heb daarbij aangegeven dat ik op Tweakers en KPN Forum van meer mensen exact hetzelfde probleem heb gezien. Hij gaat nu wat zaken bekijken, testen en is met collega's in de chat bezig. Zal zo hier een update plaatsen.

update: vanuit KPN werd aangeboden om een repo (ik ben de daadwerkelijk benaming even kwijt) uit te voeren, waardoor profielen etc opnieuw konden worden ingesteld om te kijken of dat het zou oplossen. In het verleden heeft hij op deze manier namelijk wel eens iets kunnen oplossen. Echter stond mijn verlenging (om de 4Gb/s snelheid te kunnen krijgen) nog als pending (terwijl deze wel gewoon al voltooid is in de praktijk), waardoor hij de risico te groot zag dat het elkaar in de weg zou zitten en de order mogelijk eruit gehaald zou worden. Dit wordt nu verder belegd en zal morgen/overmorgen opnieuw worden gebeld om het verder op te pakken.
Een repro gaat helaas niks oplossen. Been there done that.. Is vaak het 1e waar men naar grijpt

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Thyraon
Ik ben vanavond door KPN gebeld, volgens mij door dezelfde persoon die me eerder hielp met activeren van de Zaram ONT. Lekker kundig iemand, direct diep de techniek in aan de telefoon, love it :)

Morgenochtend komt er een monteur langs om hier ter plekke mee te kijken. De persoon aan de telefoon gaf aan dat ik "een beetje het proefkonijn" ben, want het is voor hun ook allemaal nieuw, dus dat wordt lachen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bauk
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-09 18:08
Hoi,

Ik ben de laatste weken aan het stoeien met het scheiden van mijn netwerk in een extra VLAN. In de toekomst wil ik namelijk een VLAN trunk een Proxmox server in laten gaan. Bij andere documentatie kwam ik erachter dat ik het netste netwerk creëer als ik mijn unifi hardware op het default netwerk laat staan en een apart VLAN aanmaak voor de clients hier. Maakt het ook makkelijker om het binnen Proxmox overzichtelijk te houden straks :).

Daarvoor heb ik een nieuw VLAN ingericht met naam Main en id 20. Dat werkt eigenlijk prima. Het is niet doorgevoerd (alleen via test poorten en een apart a'tje laten broadcasten). Het systeem waar ik Proxmox op wil zetten kan mooi connecten naar alle vlans op de trunk.

Ik heb ooit Ik KPN configuratie gedaan op basis van @Coolhva 's spullen (thanks!!). Daar een IOT van op toegevoegd, werkte als tierelier.

So far so good. Wat ik alleen op geen enkele manier voor elkaar krijg, is om ook ipv6 aan de praat te krijgen op dat nieuwe VLAN. En op IOT vond ik ipv6 niet zo spannend (en onnodig nog.). Maar nu wel. Ik kan ook in de json niet zo een-twee-drie zien welk blokje dan waar zou moeten :(.

En stom genoeg, ik heb geen idee waar ik het verder moet zoeken.Mijn zoek-fu is echt niet zo sterk dat ik dat setje buzzwoorden precies mijn probleem laat vinden.

Kunnen jullie mij een zetje inde goede richting geven? Thanks!

[ Voor 6% gewijzigd door bauk op 31-10-2023 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 11:04
Thyraon schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:55:
Ik ben vanavond door KPN gebeld, volgens mij door dezelfde persoon die me eerder hielp met activeren van de Zaram ONT. Lekker kundig iemand, direct diep de techniek in aan de telefoon, love it :)

Morgenochtend komt er een monteur langs om hier ter plekke mee te kijken. De persoon aan de telefoon gaf aan dat ik "een beetje het proefkonijn" ben, want het is voor hun ook allemaal nieuw, dus dat wordt lachen :D
Dat klinkt al een stuk beter dan het standaard script wat je voorgeschoteld krijgt.. Ben erg benieuwd of er iets concreets uitkomt..

Wacht met spanning af :)

Systeem Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Ik kom hier straks uiteraard met een update :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4veman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:04
Zit hier nu met een kpn glasvezel in huis. Bedoel hier witte kastje. Lijn is getest. Vervolgens bericht dat ik kpn internet kon bestellen. Dit gedaan. Nu zat er in de doos die ik binnen kreeg geen ont. Hier begreep ik dat dit door de monteur gedaan zou moeten worden. KPN aan de lijn gehad en die gingen monteur regelen. Dit zou afgelopen maandag gebeuren. Na lang voor niks wachten en gisteren kpn te bellen kom ik er achter dat dit helemaal niet was ingeplanned. En dit weer via kpn netwerk gaat. Begin een beetje te twijfelen of ik hier nou goed aan heb gedaan. Ben nu al weken bezig om dit geregeld te krijgen. En communicatie tussen kpn en kpn netwerk is nou niet echt goed te noemen. Iemand hier een idee welke van de twee nou de ont moet komen plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
C4veman schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:06:
Zit hier nu met een kpn glasvezel in huis. Bedoel hier witte kastje. Lijn is getest. Vervolgens bericht dat ik kpn internet kon bestellen. Dit gedaan. Nu zat er in de doos die ik binnen kreeg geen ont. Hier begreep ik dat dit door de monteur gedaan zou moeten worden. KPN aan de lijn gehad en die gingen monteur regelen. Dit zou afgelopen maandag gebeuren. Na lang voor niks wachten en gisteren kpn te bellen kom ik er achter dat dit helemaal niet was ingeplanned. En dit weer via kpn netwerk gaat. Begin een beetje te twijfelen of ik hier nou goed aan heb gedaan. Ben nu al weken bezig om dit geregeld te krijgen. En communicatie tussen kpn en kpn netwerk is nou niet echt goed te noemen. Iemand hier een idee welke van de twee nou de ont moet komen plaatsen?
Als je je gegeven even PM't kijk ik even voor je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

bauk schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:09:
Hoi,

Ik ben de laatste weken aan het stoeien met het scheiden van mijn netwerk in een extra VLAN. In de toekomst wil ik namelijk een VLAN trunk een Proxmox server in laten gaan. Bij andere documentatie kwam ik erachter dat ik het netste netwerk creëer als ik mijn unifi hardware op het default netwerk laat staan en een apart VLAN aanmaak voor de clients hier. Maakt het ook makkelijker om het binnen Proxmox overzichtelijk te houden straks :).

Daarvoor heb ik een nieuw VLAN ingericht met naam Main en id 20. Dat werkt eigenlijk prima. Het is niet doorgevoerd (alleen via test poorten en een apart a'tje laten broadcasten). Het systeem waar ik Proxmox op wil zetten kan mooi connecten naar alle vlans op de trunk.

Ik heb ooit Ik KPN configuratie gedaan op basis van @Coolhva 's spullen (thanks!!). Daar een IOT van op toegevoegd, werkte als tierelier.

So far so good. Wat ik alleen op geen enkele manier voor elkaar krijg, is om ook ipv6 aan de praat te krijgen op dat nieuwe VLAN. En op IOT vond ik ipv6 niet zo spannend (en onnodig nog.). Maar nu wel. Ik kan ook in de json niet zo een-twee-drie zien welk blokje dan waar zou moeten :(.

En stom genoeg, ik heb geen idee waar ik het verder moet zoeken.Mijn zoek-fu is echt niet zo sterk dat ik dat setje buzzwoorden precies mijn probleem laat vinden.

Kunnen jullie mij een zetje inde goede richting geven? Thanks!
Het gaat inderdaad om code in de json en dan op meerdere plekken moet de json aangepast worden.

Je wilt dus vlan 20 voorzien van IPv6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bauk
Coolhva schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:17:
[...]

Het gaat inderdaad om code in de json en dan op meerdere plekken moet de json aangepast worden.

Je wilt dus vlan 20 voorzien van IPv6?
Ja dat zou heel tof zijn, mooiste zou zijn als default vlan ook ipv6 heeft of elk ander extra (for the sake of knowledge:) vlan, zoals bijvoorbeeld je servers. Of, in toekomst als het meer gemeengoed zou worden: ook je iot.

Maar voor mijn specifieke wens idd vlan 20 😊

Thanks!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Thyraon
Nou, het werkt :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMaeg6pqfsgsiPVxqrhFXAlCobU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/di3HHJOVSlnbKEvTr87D7aNQ.png?f=fotoalbum_large

Monteur heeft Genexis ONT vervangen door een Nokia, dat was het eerste dat hij probeerde en dat bleek meteen de oplossing te zijn. Geen idee of het een algemeen probleem is met die Genexis dingen (wat voor ONT heb jij @cronixx?) maar dit werkt dus prima nu.

Monteur vond het helemaal mooi, de eerste keer dat hij 4 Gbit/s up/down zag.

EDIT: voor de volledigheid, hier hangt nu dus een Nokia XGS-PON ONT XS-010X-Q KPN TK-01.

[ Voor 6% gewijzigd door Thyraon op 01-11-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cronixx

cronixx

krieuw

Thyraon schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:26:

[Afbeelding]

Monteur heeft Genexis ONT vervangen door een Nokia, dat was het eerste dat hij probeerde en dat bleek meteen de oplossing te zijn. Geen idee of het een algemeen probleem is met die Genexis dingen (wat voor ONT heb jij @cronixx?) maar dit werkt dus prima nu.

EDIT: voor de volledigheid, hier hangt nu dus een Nokia XGS-PON ONT XS-010X-Q KPN TK-01.
Ik heb een genexis, de hele boel is mij afgelopen juli 2023 pas opgeleverd, maar welke type genexis is dat weet ik zo niet.

EDIT: Dit zeg ik nu omdat ik mij meen te herinneren dat ik genexis zag staan in juli toen ze hier de boel opleverde, maar ik zal vanmiddag als ik thuis kom nog even dubbelchecken.

[ Voor 9% gewijzigd door cronixx op 01-11-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
cronixx schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:31:
[...]

Ik heb een genexis, de hele boel is mij afgelopen juli 2023 pas opgeleverd, maar welke type genexis is dat weet ik zo niet.

EDIT: Dit zeg ik nu omdat ik mij meen te herinneren dat ik genexis zag staan in juli toen ze hier de boel opleverde, maar ik zal vanmiddag als ik thuis kom nog even dubbelchecken.
Waarschijnlijk heb je dan, net als ik had, de Genexis GMC-TK01-XGS2110. Overigens zou dat betekenen dat die Genexis gewoon prima kan werken op 4 Gbit/s up/down, want dat haal jij nu toch? Wellicht had ik dan gewoon een brakke unit.

[ Voor 13% gewijzigd door Thyraon op 01-11-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Voor de geïnteresseerden: datasheet van de Nokia ONT is hier te vinden, op het KPN-forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cronixx

cronixx

krieuw

Thyraon schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:33:
[...]

Waarschijnlijk heb je dan, net als ik had, de Genexis GMC-TK01-XGS2110. Overigens zou dat betekenen dat die Genexis gewoon prima kan werken op 4 Gbit/s up/down, want dat haal jij nu toch? Wellicht had ik dan gewoon een brakke unit.
Ja, nu ik dat plaatje zie heb ik 100% zeker niet de Nokia!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:21
mad-dog schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:49:
[...]

Als je je gegeven even PM't kijk ik even voor je
En anders stuur maar naar mij door om te kijken of de KPN Netwerk aannemer de ONT had moeten plaatsen bij zijn opdracht. Wat ik eigenlijk niet verwacht als de vraagsteller nog helemaal niet had besteld.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Barre73 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:56:
[...]

En anders stuur maar naar mij door om te kijken of de KPN Netwerk aannemer de ONT had moeten plaatsen bij zijn opdracht. Wat ik eigenlijk niet verwacht als de vraagsteller nog helemaal niet had besteld.
Aannemer had ONT moeten plaatsen vanuit een NLType 9. Aansturing vanuit WBA loopt hier echter niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 11:04
Blij dat er duidelijkheid is wat voor 99% de oorzaak is van de "trage" upload.

Heb zelf ook de Genesis ONT rond juni/juli aangesloten.

Maar hoe maak ik dat nu de KPN helpdesk duidelijk dat ik de mijne omgeruild krijg voor een Nokia?

Systeem Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:06
Hoi, ik heb geen idee of ik dit hier moet plaatsen of in het KPN Netwerk topic, maar ik zit een beetje tussen wal en schip.
Er hangt in mijn nieuw gekochte woning een glasvezellijn die ook al gebruikt is door de vorige bewoner. Ik mocht echter enkel VDSL bestellen. Dus dit maar gedaan omdat ik graag internet wilde.
Toen het binnen kwam kon ik niks aansluiten want er was geen koperlijn meer, want er lag glasvezel.
KPN heeft op hun beurt een monteur gestuurd die naast de glasvezellijn een koperlijn heeft aangelegd.
Nu heb ik na een aantal maanden achter de glasvezellijn aangezeten te hebben een haalbaarheidsonderzoek aangevraagd bij KPN Netwerk. Die zeggen daarop doodleuk "Er is geen akkoord van de onderburen voor een glasvezellijn aanleggen", dus ik stuurde foto's van de aanwezige (werkende) glasvezellijn. Als antwoord daarop kreeg ik terug "Oh er is wel een lijn, de projectmanager moet aangeven dat het project is afgerond naar KPN NL toe". Dus een week later keek ik op de KPN.com website en kreeg ik op mijn postcode + huisnummer te zien dat ik glasvezel kon bestellen. In mijn eigen portaal kon ik ineens niet meer upgraden.
KPN gebeld maar die zeiden dan weer "ja ik zie het niet dus dan kan het niet".

Ik ben een beetje aan het einde van mijn latijn met deze 2 prutspartijen en hun onderlinge baggercommunicatie. Weet 1 van jullie mij een richting op te helpen waarmee ik wél gebruik kan gaan maken van mijn bestaande glas lijn?

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Venraiden4K schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:30:
Hoi, ik heb geen idee of ik dit hier moet plaatsen of in het KPN Netwerk topic, maar ik zit een beetje tussen wal en schip.
Er hangt in mijn nieuw gekochte woning een glasvezellijn die ook al gebruikt is door de vorige bewoner. Ik mocht echter enkel VDSL bestellen. Dus dit maar gedaan omdat ik graag internet wilde.
Toen het binnen kwam kon ik niks aansluiten want er was geen koperlijn meer, want er lag glasvezel.
KPN heeft op hun beurt een monteur gestuurd die naast de glasvezellijn een koperlijn heeft aangelegd.
Nu heb ik na een aantal maanden achter de glasvezellijn aangezeten te hebben een haalbaarheidsonderzoek aangevraagd bij KPN Netwerk. Die zeggen daarop doodleuk "Er is geen akkoord van de onderburen voor een glasvezellijn aanleggen", dus ik stuurde foto's van de aanwezige (werkende) glasvezellijn. Als antwoord daarop kreeg ik terug "Oh er is wel een lijn, de projectmanager moet aangeven dat het project is afgerond naar KPN NL toe". Dus een week later keek ik op de KPN.com website en kreeg ik op mijn postcode + huisnummer te zien dat ik glasvezel kon bestellen. In mijn eigen portaal kon ik ineens niet meer upgraden.
KPN gebeld maar die zeiden dan weer "ja ik zie het niet dus dan kan het niet".

Ik ben een beetje aan het einde van mijn latijn met deze 2 prutspartijen en hun onderlinge baggercommunicatie. Weet 1 van jullie mij een richting op te helpen waarmee ik wél gebruik kan gaan maken van mijn bestaande glas lijn?
Stuur het adres maar in een DM, dan zal ik eens kijken wat er nu nog precies blokkeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Occy74 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:56:
Blij dat er duidelijkheid is wat voor 99% de oorzaak is van de "trage" upload.

Heb zelf ook de Genesis ONT rond juni/juli aangesloten.

Maar hoe maak ik dat nu de KPN helpdesk duidelijk dat ik de mijne omgeruild krijg voor een Nokia?
Ik durf niet te zeggen of de Genexis inderdaad het probleem is. @cronixx haalt 4 Gbit/s up/down met een Genexis ONT, dus het lijkt in ieder geval niet zo dat alle Genexis ONT's niet (goed) werken.

Wat ik heb gedaan is bellen naar KPN helpdesk, aangeven dat ik de uploadsnelheid van m'n abonnement niet haal. In eerste instantie probeerden ze me af te wimpelen met "ja je eigen hardware zal wel geen 4 Gbit/s aankunnen" maar na meermaals uitleggen dat dat aantoonbaar wel het geval is (ik haalde immers wel 4 Gbit/s download) hebben ze het geëscaleerd en is er vanochtend dus een monteur gekomen om het ter plekke na te kijken.

Zoiets zou ik proberen voor elkaar te krijgen, want alleen dan kan je uitsluiten waar het probleem zit. Het had in mijn geval ook iets in het POP of de OLT kunnen zijn, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:45
Ik haal hier ook precies dezelfde 2500 down / 500 up met de UDM als @Thyraon. Voor het 4gbit abo was de upload netjes ±950.
(Die 2500mbit is CPU limited op de UDM pro.)

Zal vandaag die box 14 eens neerzetten en dan KPN bellen.

[ Voor 10% gewijzigd door svenvv2 op 01-11-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
svenvv2 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:28:
Zal vandaag die box 14 eens neerzetten en dan KPN bellen.
Bereid je er vast op voor dat ze een speedtest willen met een device dat een 10 Gbit/s NIC heeft en rechtstreeks op de Box 14 is aangesloten. Anders wimpelen ze je af met "je apparatuur deugt niet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
Thyraon schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:42:
[...]

Bereid je er vast op voor dat ze een speedtest willen met een device dat een 10 Gbit/s NIC heeft en rechtstreeks op de Box 14 is aangesloten. Anders wimpelen ze je af met "je apparatuur deugt niet".
Dat wordt de speedtest knop van de UDM denk ik dan maar. De boel gaat hier direct terug een mediaconverter in en met een glasvezel naar zolder waar ik dat spul heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cronixx

cronixx

krieuw

svenvv2 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:52:
[...]

Dat wordt de speedtest knop van de UDM denk ik dan maar. De boel gaat hier direct terug een mediaconverter in en met een glasvezel naar zolder waar ik dat spul heb staan.
Speedtest knop op de UDM doet bij mij maar 4000/1000...
Dus weet niet hoe representatief die is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:29
Weet iemand toevallig of je met OPNSense icm met een Xenon E5-2620v3 CPU je de 4Gbit PPPOE aan zou kunnen?

Aangezien PPPOE single threat is op FreeBSD heb ik mijn twijfels of deze CPU dit aan zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
svenvv2 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:52:
[...]

Hm, die is niet representatief, zoals @cronixx al zei. Kiest hier ook altijd een onlogisch endpoint, dus met die speedtest haal ik nooit de volledige snelheid. Dan zou ik de speedtest van KPN zelf gebruiken met je huidige setup en even jokken over het direct verbinden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenvv2
cronixx schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:56:
[...]

Speedtest knop op de UDM doet bij mij maar 4000/1000...
Dus weet niet hoe representatief die is?
Thyraon schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:59:
[...]

Hm, die is niet representatief, zoals @cronixx al zei. Kiest hier ook altijd een onlogisch endpoint, dus met die speedtest haal ik nooit de volledige snelheid. Dan zou ik de speedtest van KPN zelf gebruiken met je huidige setup en even jokken over het direct verbinden ;)
Bedankt voor die tip. Heb uiteindelijk maar wat glasvezels doorverbonden naar de SFP in m'n PC. Kom tot nu toe op dezelfde resultaten uit (4016/1075 bij de beste test).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
svenvv2 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:11:
Bedankt voor die tip. Heb uiteindelijk maar wat glasvezels doorverbonden naar de SFP in m'n PC. Kom tot nu toe op dezelfde resultaten uit (4016/1075 bij de beste test).
Yep, het maakte hier ook niks uit, maar goed: weet je in ieder geval zeker dat het niet aan je eigen apparatuur ligt.

Succes! En je zou de tip van @Barre73 nog kunnen overwegen: begin van de avond bellen om een iets meer technisch persoon aan de lijn te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
Ze hebben een ticket gemaakt, dus we gaan het horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
svenvv2 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:28:
Ze hebben een ticket gemaakt, dus we gaan het horen.
Ah, top. Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASNNetworks
Thyraon schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:26:

[Afbeelding]

Bedankt voor je update! Ik heb vanmiddag jouw ervaring gedeeld in mijn ticket van gister via het bericht wat je kan achterlaten. Werd kort daarna gebeld en morgen komt er een monteur langs om het bij mij ook op deze manier te proberen op te lossen :)

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vandaag het installatiepakket ontvangen, met beide zegels van de doos er half af hangend, alsof ze nooit vastgeplakt waren :| Dit zit d'r in: Experia Box, boekje, safety instructions, voeding, netwerkkabel en montagebeugel. Is dat alles dat er in hoort te zitten?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cronixx

cronixx

krieuw

Raven schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:33:
Vandaag het installatiepakket ontvangen, met beide zegels van de doos er half af hangend, alsof ze nooit vastgeplakt waren :| Dit zit d'r in: Experia Box, boekje, safety instructions, voeding, netwerkkabel en montagebeugel. Is dat alles dat er in hoort te zitten?
yes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cronixx

cronixx

krieuw

ASNNetworks schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:31:
[...]

Bedankt voor je update! Ik heb vanmiddag jouw ervaring gedeeld in mijn ticket van gister via het bericht wat je kan achterlaten. Werd kort daarna gebeld en morgen komt er een monteur langs om het bij mij ook op deze manier te proberen op te lossen :)
Benieuwd of dit het voor jou ook oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

bauk schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:20:
[...]

Ja dat zou heel tof zijn, mooiste zou zijn als default vlan ook ipv6 heeft of elk ander extra (for the sake of knowledge:) vlan, zoals bijvoorbeeld je servers. Of, in toekomst als het meer gemeengoed zou worden: ook je iot.

Maar voor mijn specifieke wens idd vlan 20 😊

Thanks!
https://gist.github.com/c...-config-gateway-json-L108

aanpassingen zitten op de WAN PPPoE interface (eth1.20 toegevoegd for prefix delegation) en eth1.20 toegevoegd voor de IPv6 configuratie.

hoop dat dit dingen wat duidelijker maakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Coolhva op 01-11-2023 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Raven schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:33:
Als je TV zou hebben besteld, behoor je ook decoder(s) te ontvangen.Als je nog een oude FTU hebt mag je niet zelf de NT monteren dus die moet de monteur meenemen. Dus zit die niet in de doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-09 08:17
Over 2 weken wordt mijn glasvezelverbinding opgeleverd en heb een kort vraagje.
Ik heb er al wat gezocht op DuckDuck maar ik vind tegenstrijdige informatie dus ik dacht ik vraag het even aan de mensen met praktijkervaring.

Ik ga mijn eigen (Ubiquiti Edge) router gebruiken en niet de KPN Experia box.
Moet ik toch in de eerste instantie de Experia box aansluiten om de verbinding als het ware te "activeren" of kan ik gelijk aan de gang met mijn Edge router en kan de Experia box in de doos blijven zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Barre73 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:42:
[...]

Als je TV zou hebben besteld, behoor je ook decoder(s) te ontvangen.
We zitten en blijven voor tv bij Ziggo omdat we daar op elk apparaat met DVB-C ontvanger het basispakket kunnen zien en zonder gedoe ( Waar is het "IPTV op je HTPC" topic gebleven? ) kunnen streamen over het netwerk voor mobiele apparaten :)
Barre73 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:42:
Als je nog een oude FTU hebt mag je niet zelf de NT monteren dus die moet de monteur meenemen. Dus zit die niet in de doos.
Eentje uit 2015 van toen we bij Tweak gingen voor het Gb-abo.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Telin schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:32:
Ik ga mijn eigen (Ubiquiti Edge) router gebruiken en niet de KPN Experia box.
Moet ik toch in de eerste instantie de Experia box aansluiten om de verbinding als het ware te "activeren" of kan ik gelijk aan de gang met mijn Edge router en kan de Experia box in de doos blijven zitten?
In principe kan je de ER direct achter het ONT ("glasvezelkastje") hangen. Je verbindt de uitgang van het ONT met de WAN-poort van je ER. Je moet dan zorgen dat je in de ER de WAN-poort instelt om PPPoE te gebruiken en je moet VLAN 6 taggen.

Let wel op: als je het 4 Gbit/s abonnement neemt, gaat je ER de PPPoE-verbinding op die snelheid waarschijnlijk niet aankunnen. In dat geval zou ik bij de Box 14 blijven, en daar je ER achter hangen in DMZ.
Bij een 1 Gbit/s (of lager) abonnement heb je dat probleem niet en zou je de ER moeten kunnen gebruiken in plaats van de Experiabox/Box.

[ Voor 3% gewijzigd door Thyraon op 02-11-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 20:34
Thyraon schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:28:
[...]

In principe kan je de ER direct achter het ONT ("glasvezelkastje") hangen. Je verbindt de uitgang van het ONT met de WAN-poort van je ER. Je moet dan zorgen dat je in de ER de WAN-poort instelt om PPPoE te gebruiken en je moet VLAN 6 taggen.

Let wel op: als je het 4 Gbit/s abonnement neemt, gaat je ER de PPPoE-verbinding op die snelheid waarschijnlijk niet aankunnen. In dat geval zou ik bij de Box 14 blijven, en daar je ER achter hangen in DMZ.
Bij een 1 Gbit/s (of lager) abonnement heb je dat probleem niet en zou je de ER moeten kunnen gebruiken in plaats van de Experiabox/Box.
Waaruit maak je op dat het een XGS-PON lijn is? Kan ook een AON/GoF lijn zijn. Overigens was het toen ik klant werd bij KPN nog wel zo dat de Expreriabox wel even aangesloten moest worden, anders ging de facturatie niet lopen en werd je na X-aantal dagen afgesloten. Misschien dat dit nu niet meer hoeft en als ze een PPPoE link zien, de facturatie nu automatisch start?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Soundwork schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:42:
[...]

Waaruit maak je op dat het een XGS-PON lijn is? Kan ook een AON/GoF lijn zijn. Overigens was het toen ik klant werd bij KPN nog wel zo dat de Expreriabox wel even aangesloten moest worden, anders ging de facturatie niet lopen en werd je na X-aantal dagen afgesloten. Misschien dat dit nu niet meer hoeft en als ze een PPPoE link zien, de facturatie nu automatisch start?
Fair, het kan inderdaad AON/GPON zijn. @Telin mijn advies gaat uit van XGS-PON.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ASNNetworks
Yes, hier ook gefixt! Ook door een nieuw kastje dat is aangesloten van Nokia. De monteur gaf zelf al aan voordat hij het omwisselde: dit is 100% het probleem, jij hebt een ouder model die zijn stuk slechter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s90zaIPAcy8nO0gZSvfCrDoOxo0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0Q756k9N4BwH6T32hxsuje38.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
ASNNetworks schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:57:
Yes, hier ook gefixt! Ook door een nieuw kastje dat is aangesloten van Nokia. De monteur gaf zelf al aan voordat hij het omwisselde: dit is 100% het probleem, jij hebt een ouder model die zijn stuk slechter.
Ha, nice! Had jij ook een Genexis ONT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASNNetworks
Thyraon schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:59:
[...]

Ha, nice! Had jij ook een Genexis ONT?
Yes, hier ook Genexis voorheen. Met deze nieuwe Nokia schiet de upload naar de 5Gbit om dan langzaam terug te zakken naar 4,2Gbit. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cronixx

cronixx

krieuw

ASNNetworks schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:01:
[...]

Yes, hier ook Genexis voorheen. Met deze nieuwe Nokia schiet de upload naar de 5Gbit om dan langzaam terug te zakken naar 4,2Gbit. 8)
Yes, dat heb ik hier ook inderdaad (alleen wel met genexis dan).

EDIT: maar is het nu wachten tot die genexis van mij een keer ermee stopt, of was het een bad batch o.i.d.?

[ Voor 14% gewijzigd door cronixx op 02-11-2023 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASNNetworks
cronixx schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:25:
[...]

EDIT: maar is het nu wachten tot die genexis van mij een keer ermee stopt, of was het een bad batch o.i.d.?
Het kan zijn dat jij een andere Genexis hebt, weet ik niet zeker. Mij is in elk geval wel verteld dat welke ik had best oud was vergeleken met wat er nu is. Ik heb sinds januari glasvezel en volgens de monteur zijn er inmiddels 3 nieuwe versies die steeds zijn verbeterd. Omdat ik hier las dat de Nokia versie het probleem had opgelost heb ik dat zo ook verteld en kwam de monteur langs met een Nokia kastje, dat is volgens mij ook de nieuwste.

[ Voor 13% gewijzigd door ASNNetworks op 02-11-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Een NT zou simpel gezegd alleen het signaal omzetten (glas naar ethernet), maar er komt blijkbaar nog meer bij kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Dj-sannieboy schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:04:
Een NT zou simpel gezegd alleen het signaal omzetten (glas naar ethernet), maar er komt blijkbaar nog meer bij kijken.
Bij XGS-PON komt inderdaad heel wat meer kijken; identificatie, autorisatie, encryptie, remote management… in een ONT zit een processor (SOC), firmware, dram, flash memory e.d., te vergelijken met een Raspberry PI4.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-09 08:17
Thyraon schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:54:
[...]

Fair, het kan inderdaad AON/GPON zijn. @Telin mijn advies gaat uit van XGS-PON.
Ok, dank voor de reacties.
Denk dat ik dan voor de zekerheid maar even de Experia box eraan hang en dan "verplicht" een bakkie koffie ga doen. :)

Betreft trouwens gewoon een 1Gbit abbo, Edge router zou hier geen problemen mee moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Raven schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:26:
[...]

We zitten en blijven voor tv bij Ziggo omdat we daar op elk apparaat met DVB-C ontvanger het basispakket kunnen zien en zonder gedoe ( Waar is het "IPTV op je HTPC" topic gebleven? ) kunnen streamen over het netwerk voor mobiele apparaten :)

[...]

Eentje uit 2015 van toen we bij Tweak gingen voor het Gb-abo.
Dat klinkt eerder als de NT/mediaconverter. De FTU is de grondplaat.
Maar goed.. uitkomst blijft hetzelfde. Het is dus sowieso een oudere FTU en die zijn bij KPN nog niet DHZ als het aankomt op plaatsen van de NT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Er zit ook een logboek/statuspagina in waar de ISP bij kan, althans bij het 100Mb model dat ik hiervoor had (ten tijde van ConceptsTelfort). Daar kwam ik achter toen het opleveren van de verbinding niet lukte. ISP zei dat ONT aangaf dat het werkte, daarna stekker eruit getrokken en helpdeskmedewerker gevraagd te F5'en: Nog steeds geeft ONT aan werkende verbinding te hebben, knap werk zonder stroomvoorziening :+ Het is dus geen simpele mediaomvormer.

(Uiteindelijk bleek de wijkcentrale maar half af opgeleverd te zijn en dat wat wél was aangesloten was verkeerd aangesloten |:( )
Barre73 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:21:
[...]

Dat klinkt eerder als de NT/mediaconverter. De FTU is de grondplaat.
Maar goed.. uitkomst blijft hetzelfde. Het is dus sowieso een oudere FTU en die zijn bij KPN nog niet DHZ als het aankomt op plaatsen van de NT.
De grondplaat/FTU zou wel eens ouder dan 2015 kunnen zjin, kan mij namelijk niet herinneren dat die ook vervangen werd toen het 100Mb-model ONT werd vervangen door het Gb-model Genexis dat we sinds 2015 hebben.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
  • Laatst online: 16-09 20:34
Bij een NT wel ja, daar zet het gebakje licht om naar Ethernet omdat je dan op AON/GoF gepatched bent.
Bij OLT/ONT met de PON techniek is zoals @ernstoud al aangaf het een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indodraakje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-08 13:29
Monteur is net bij mij geweest. ONT is vervangen van genexis -> Nokia. Hij is wel iets sneller geworden maar niet de 4gbit/s. Upload is blijven hangen op de 1gbit/s.
KPN monteur zijn tool (Argus) kon geen 10gbit/s testen. dat kon zijn apparaat niet aan. [die had alleen 1 of 2,5gbit] Toen wou die een speedtest met zijn telefoon en mijn pc tegelijkertijd aanzetten, daar tikte die tegen de 3,5gbit samen voor download en 1 gbit upload. Hij kon er niks meer aan doen en bleef het aanhouden dat mijn pc het probleem was.
11900k + 980 pro (die op pcie4 zit) en de asus nic zou de bottleneck zijn volgens hem.

Maarja, wellicht moet ik maar een andere nic gaan zoeken.

Het was overigens de eerste keer dat hij een BOX14 had gezien. geen een monteur heeft standaard een BOX14 bij zich. (die zijn zo nieuw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Indodraakje schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:12:
11900k + 980 pro (die op pcie4 zit) en de asus nic zou de bottleneck zijn volgens hem.

Maarja, wellicht moet ik maar een andere nic gaan zoeken.

Het was overigens de eerste keer dat hij een BOX14 had gezien. geen een monteur heeft standaard een BOX14 bij zich. (die zijn zo nieuw)
Wat voor NIC heb je?

Grappig dat die monteurs het ook allemaal spannend en nieuw vinden, de monteur bij ons was ook helemaal verbaasd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indodraakje
Asus NIC XG-C100C V2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Mja, die zou dat makkelijk moeten halen. Bekabeling tussen PC en switch ook in orde? Al geprobeerd om de PC rechtstreeks op de 10 Gbit/s LAN-poort van de Box 14 aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indodraakje
Thyraon schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:54:

Mja, die zou dat makkelijk moeten halen. Bekabeling tussen PC en switch ook in orde? Al geprobeerd om de PC rechtstreeks op de 10 Gbit/s LAN-poort van de Box 14 aan te sluiten?
NT -> CAT7 [1.5m]-> WAN BOX14 -> 10G LAN; Cat6A [15m] -> PC [ ASUS QG-C100C V2]
Dus PC is direct met Box14 verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bauk
Coolhva schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:32:
[...]

https://gist.github.com/c...-config-gateway-json-L108

aanpassingen zitten op de WAN PPPoE interface (eth1.20 toegevoegd for prefix delegation) en eth1.20 toegevoegd voor de IPv6 configuratie.

hoop dat dit dingen wat duidelijker maakt.
Het gaat bijna goed. Eerst stortte de boel uiteraard helemaal in elkaar, maar ik zit toch een beetje te worstelen. Hij struikelt over de eth1.20 interface:

code:
1
2
3
4
5
6
7
"error": {
            "interfaces ethernet eth1.20 ipv6 address autoconf": "interface ethernet eth1.20: not a valid name\n\nValue validation failed\n",
            "interfaces ethernet eth1.20 ipv6 dup-addr-detect-transmits 1": "interface ethernet eth1.20: not a valid name\n\nValue validation failed\n",
            "interfaces ethernet eth1.20 ipv6 router-advert cur-hop-limit 64": "interface ethernet eth1.20: not a valid name\n\nValue validation failed\n",
            "interfaces ethernet eth1.20 ipv6 router-advert link-mtu 0": "interface ethernet eth1.20: not a valid name\n\nValue validation failed\n",
            "interfaces ethernet eth1.20 ipv6 router-advert managed-flag true": "interface ethernet eth1.20: not a valid name\n\nValue validation failed\n",
            "interfaces ethernet eth1.20 ipv6 router-advert max-interval 600": "interface ethernet eth1.20: not a valid name\n\nValue validation failed\n",

en als ik show interfaces doe: dan zou het moeten kloppen :(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
er@ubnt:/config/scripts/post-config.d$ show interfaces
Codes: S - State, L - Link, u - Up, D - Down, A - Admin Down
Interface    IP Address                        S/L  Description                 
---------    ----------                        ---  -----------                 
eth0         -                                 u/u  WAN                         
eth0.6       -                                 u/u  WAN                         
eth1         172.16.0.1/24                     u/u  LAN                         
eth1.20      172.16.20.1/24                    u/u                              
eth1.50      172.16.50.1/24                    u/u                              
eth2         -                                 A/D                              
lo           127.0.0.1/8                       u/u                              
             ::1/128                          
pppoe2       x.x.x.x                 u/u

Het enigste dat ik eventueel kan bedenken dat de interface eth1.20@eth1 moet heten, zie begin 2e regel:

code:
1
2
3
bfahner@ubnt:~$ show interfaces ethernet eth1 vif 20
eth1.20@eth1: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP 
    link/ether b4:fb:e4:83:91:1f brd ff:ff:ff:ff:ff:ff

edit: ik realiseerde mij dat json een format is om. Commando’s te vereeuwigen en heb daarom de foute regels in de json van @Coolhva (thanks man!) bewerkt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
"eth1" {
                    "vif": "20": {
                        "ipv6": {
                                "address": {
                                    "autoconf": "''"
                                },
                        "dup-addr-detect-transmits": "1",
                                "router-advert": {
                                "cur-hop-limit": "64",
                                "link-mtu": "0",
                                "managed-flag": "true",
                                "max-interval": "600",
                                "name-server": [
                                        "2606:4700:4700::1111",
                                        "2606:4700:4700::1001"
                                        ],
                                "other-config-flag": "false",
                                "prefix": {
                                        "::/64": {
                                        "autonomous-flag": "true",
                                        "on-link-flag": "true",
                                        "valid-lifetime": "2592000"
                                        }
                                        },
                                "radvd-options": "RDNSS 2606:4700:4700::1111 2606:4700:4700::1001 {};",
                                "reachable-time": "0",
                                "retrans-timer": "0",
                                "send-advert": "true"
                        }
                        }
                }
            }

Dit levert een afgronden provision op en reboot van usg. Maar: helaas kan ik nog geen ping6 doen op dit moment van een node op het vlan20. Ik zoek nog verder.

Maar ook hier komt google met niets snel begrijpelijks terug... Wat gaat hier mis?

[ Voor 29% gewijzigd door bauk op 02-11-2023 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Laatst online: 11:45
Hier een ASUS XG-C100C 10G PCI-E Network Adapter
Pas eind november hopelijk de V14.

Maar kan met niet voorstellen dat daar inderdaad een limiet zit.
Of je moet echt een traag moederbord hebben ofzo. Misschien een andere PCI port te proberen?

Hoe weet je of je een V2 hebt of niet?
Hier in Windows en op de doos dat nergens te lezen.

Dan zou een speedtest, vanuit het geheugen naar de network adapter al geen 1 Gbps+ moeten kunnen doen.

Edit:
Indodraakje schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:58:
[...]

NT -> CAT7 [1.5m]-> WAN BOX14 -> 10G LAN; Cat6A [15m] -> PC [ ASUS QG-C100C V2]
Dus PC is direct met Box14 verbonden.
Deze ASUS benaming een typo neem ik aan?

[ Voor 20% gewijzigd door neeecht op 02-11-2023 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tv94
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-09 16:55
Hier ook trage upload 700mbps, even gebeld en hier ook een genexis.
Ze sturen een nieuwe Nokia ONT gelukkig kon het zonder monteur afspraak.

Heb nu een TP -link TX-104
Zie hier vooral ASUS XG-C100C V2 is die stabieler/beter ?

Kan een slechte ONT ook zorgen voor het oranje lampje op de Experia Box 14, af en toe valt de verbinding voor een paar seconden weg ?

[ Voor 22% gewijzigd door tv94 op 02-11-2023 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
cronixx schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:25:
[...]

de Genexis slechte batch serie is pon serie nummer 023xxx reeks die gaat snel kapot. en nog 0500 tm 0503 reeks heeft ook keuren. alles er boven is tot op heden wel in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indodraakje
neeecht schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:46:
[...]

Hier een ASUS XG-C100C 10G PCI-E Network Adapter
Pas eind november hopelijk de V14.

Maar kan met niet voorstellen dat daar inderdaad een limiet zit.
Of je moet echt een traag moederbord hebben ofzo. Misschien een andere PCI port te proberen?

Hoe weet je of je een V2 hebt of niet?
Hier in Windows en op de doos dat nergens te lezen.

Dan zou een speedtest, vanuit het geheugen naar de network adapter al geen 1 Gbps+ moeten kunnen doen.

Edit:

[...]

Deze ASUS benaming een typo neem ik aan?
gaat inderdaad om de XG-C100C V2. <- Megekko linkje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCX5O4qLKe_p2ZQURxAx4lrvkS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SHEtzvWBYqWWZruqSJiPycZo.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de MSI Z590 ACE. ik had em eerst in de PCIE 3.0 X16 slot neergezet, maar sinds de NIC PCIE4 X4 aankan, heb ik em op die slot neergezet. Maar snelheid bleef hetzelfde.

[ Voor 5% gewijzigd door Indodraakje op 02-11-2023 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:46
Hmmz, ik heb hier al heel de dag geen internet. Dacht dat het, in eerste instantie, lag aan een falende PiHole, maar ook na een reset van mijn FRITZ!Box 7590 krijg ik een error:
The internet connection check failed. The ISP is not responding to PPoE packets. Repeat the test at a later point.
Lampjes op de zwarte KPN ‘glasvezelbox’ branden beide groen.

Heb de apparatuur nu bijna twee jaar in gebruik en nog niet eerder problemen gehad …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk 1964
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-10-2024
Dan zal vermoedelijk de ONT (het zwarte glasvezelkastje) defect zijn. Kan je in de fritzbox kijken of de WAN poort wel werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yonix
dirk 1964 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:46:
Dan zal vermoedelijk de ONT (het zwarte glasvezelkastje) defect zijn. Kan je in de fritzbox kijken of de WAN poort wel werkt?
WAN poort lijkt te werken, omdat ik wel door de eerste stappen van de installatiewizard kom, echter ik loop vast bij de ‘checking internet connection’.

Update: Daarnet even contact gehad met de helpdesk (ServicePlus) en waarschijnlijk is het de FRITZ!Box. Ik kan morgen een nieuwe ophalen bij de KPN winkel hier in het centrum. (y)

Oh, en fijne klantenservice: correct, meedenkend, helder en meteen tot actie willen komen. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Yonix op 02-11-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk 1964
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-10-2024
Ik denk toch echt dat de ONT de pijp aan maarten heeft gegeven. Iets wat vaak voorkomt bij een bepaalde serie Genexis ONT's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Yonix schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:47:
[...]

WAN poort lijkt te werken, omdat ik wel door de eerste stappen van de installatiewizard kom, echter ik loop vast bij de ‘checking internet connection’.

Update: Daarnet even contact gehad met de helpdesk (ServicePlus) en waarschijnlijk is het de FRITZ!Box. Ik kan morgen een nieuwe ophalen bij de KPN winkel hier in het centrum. (y)

Oh, en fijne klantenservice: correct, meedenkend, helder en meteen tot actie willen komen. :)
Als je een ONT hebt met serienummer beginnend met GNXS02 kun je je het ritje naar de winkel besparen... Fritzboxen gaan uiteraard kapot, maar niet op deze manier.

[ Voor 4% gewijzigd door mad-dog op 02-11-2023 21:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Indodraakje schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:12:
KPN monteur zijn tool (Argus) kon geen 10gbit/s testen. dat kon zijn apparaat niet aan. [die had alleen 1 of 2,5gbit] Toen wou die een speedtest met zijn telefoon en mijn pc tegelijkertijd aanzetten, daar tikte die tegen de 3,5gbit samen voor download en 1 gbit upload. Hij kon er niks meer aan doen en bleef het aanhouden dat mijn pc het probleem was.
Hij (KPN) kan het zelf dus niet testen of aantonen en beweert dan vervolgens dat het probleem bij de klant ligt :? Als je een product niet kunt ondersteunen, moet je het ook niet aanbieden. Amateurisme ten top...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
epias schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:30:
[...]
Hij (KPN) kan het zelf dus niet testen of aantonen en beweert dan vervolgens dat het probleem bij de klant ligt :? Als je een product niet kunt ondersteunen, moet je het ook niet aanbieden. Amateurisme ten top...
ho ho rustig maar.
Het Klopt dat de argus maar tot 1000Mbit kan meten op dit moment. Er is ook nog geen opvolger die hogere snelheden kan meten.
maar wilt niet zeggen dat er geen metingen gedaan kunnen worden.

1 Klantenservice kan bepaalde afdeling hiervoor aansturen zodat die op locatie komen bij de klant inplaats van de monteur.
2 komt zo bon toch bij de monteur dan kan die via een bepaald proces/route ook de betreffende afdeling aansturen wegens snelheid problemen.

En ja monteurs hebben nog geen box14 op de auto omdat landelijk gezien er nog te weinig in omloop zijn in veld om elke monteur te voorzien van box14 komt uiteindelijk wel komend jaar ga ik van uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
mad-dog schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:17:
[...]

Als je een ONT hebt met serienummer beginnend met GNXS02 kun je je het ritje naar de winkel besparen... Fritzboxen gaan uiteraard kapot, maar niet op deze manier.
Kun je dat uitleggen? Hier begint het serienummer inderdaad met GNXS02, echter men kon bij KPN alles zonder problemen uitlezen; volgens hen leek de ONT zonder problemen te functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
jopoh schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:20:
de Genexis slechte batch serie is pon serie nummer 023xxx reeks die gaat snel kapot
Ha, even gekeken op een foto die ik gemaakt had van het Genexis serienummer: ik had inderdaad die GNXS023 batch. Wellicht verklaart dat waarom ik die 4 Gbit/s upload niet haalde met dat ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Yonix schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:02:
[...]

Kun je dat uitleggen? Hier begint het serienummer inderdaad met GNXS02, echter men kon bij KPN alles zonder problemen uitlezen; volgens hen leek de ONT zonder problemen te functioneren.
Ja klopt je kan alles uitlezen zonder problemen, echter gaat ineens lanpoort defect door stroompiek/stroomuitval/uit en aan zetten/spontaan.

Dit is alleen op te lossen door een nieuwe type ONT te plaatsen. dus ga maar weer bellen aan geven je ONT vervangen moet worden of ze sturen hem af als doehetzelf of er wordt een monteur ingepland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Thyraon schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:12:
[...]

Ha, even gekeken op een foto die ik gemaakt had van het Genexis serienummer: ik had inderdaad die GNXS023 batch. Wellicht verklaart dat waarom ik die 4 Gbit/s upload niet haalde met dat ding?
die kans is groot ja want ze waren ook instabiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
Yonix schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:02:
[...]

Je ziet op de ONT ook niet direct dat de LAN poort niet werk(hooguit de 2 ledjes op de LAN poort zelf).
De medewerker had dit ook beter kunnen uitlezen, aangezien we ook de lan status kunnen uitlezen van de ONT. Als je even pm wil sturen met gegevens en de ONT wil aansluiten op een werkende LAN poort van de FB(NIET de WAN) kan ik het zo voor je uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bauk
Opgelost!
Door de VIF toe te voegen had ik niet door dat de json een duplicaat entry had. Daardoor werd de tweede eth1 genegeerd. Nu in elkaar geschoven en de jsonlint controle gedaan.

Overal ipv6. Wat leuk dat dit werkt (eerste keer fröbelen met json op deze manier).

@Coolhva : Wil jij de aanpassingen "terug"? Wellicht dat je het in je git toe kan voegen voor de volgende :-).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 06:54
Voor de mensen die ook het televisiepakket van KPN afnemen: je kunt nu 3 maanden gratis HBO Max, ESPN Compleet en het Plus-pakket afsluiten. Niet vergeten om een reminder in je agenda te zetten om het vóór die 3 maanden weer op te zeggen, bij opzeggen is het namelijk direct inactief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

bauk schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:31:
[...]

Opgelost!
Door de VIF toe te voegen had ik niet door dat de json een duplicaat entry had. Daardoor werd de tweede eth1 genegeerd. Nu in elkaar geschoven en de jsonlint controle gedaan.

Overal ipv6. Wat leuk dat dit werkt (eerste keer fröbelen met json op deze manier).

@Coolhva : Wil jij de aanpassingen "terug"? Wellicht dat je het in je git toe kan voegen voor de volgende :-).
Als je de complete correcte JSON wilt geven dan update ik de mijne. Ik had inderdaad vif moeten toevoegen, wel erg goed dat je er zelf uitgekomen bent!

Eerlijkheids halve moet ik bekennen dat ik tegenwoordig een UDM SE heb op een Delta Fiber glas verbinding omdat ik verhuisd ben en KPN hier niet kon leveren. Maar ik help graag nog waar ik kan met de USG en KPN aangezien er volgens mij nog best wel wat mensen er gebruik van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bauk
Coolhva schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:21:
[...]

Als je de complete correcte JSON wilt geven dan update ik de mijne. Ik had inderdaad vif moeten toevoegen, wel erg goed dat je er zelf uitgekomen bent!
Bij deze! link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Vraagje. Mijn schoonouders hebben kpn inclusief tv. Nou willen ze de Netflix app van het kpn-kastje gebruiken en inloggen met een reeds bestaand account. Ze blijven maar op een kpn-netflix scherm komen. Kunnen ze daar ook omheen of kunnen ze dat alleen via kpn afnemen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J08PgNpWstcq1W7tbt98lDF6dLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJQl0jfgI7lvuHPMc1vQVQzl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Ik zou voor deze stap een scherm verwachten waar je kan inloggen of een account aanmaken (en waar dit schrm dan achteraan komt)

Edit; heb de tv even aangeslingerd en inderdaad, ze moeten rechtsboven "inloggen" kiezen en niet "word nu lid"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUbc7r9sDX9fUYD5pWL1cXyMM3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQPCTLStv5ZcpfJVjIacMVu5.jpg?f=fotoalbum_large

edit2; wat rete-traag zeg, Netflix via dat kastje. Ben blij dat onze SmartTV dat sneller doet.

[ Voor 73% gewijzigd door Hmmbob op 03-11-2023 15:34 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
Ik ga volgende week van KPN Glas terug naar Ziggo. Is het genoeg om de 2 scripts op de USG3 een chmod -x mee te geven en de USG te rebooten om de KPN config van coolhva te 'stoppen' en vervolgens het ziggo medem aan de USG te hangen?

Of moet de json ook van de Cloud key verwijderd worden?

Het liefst laat ik de files namelijk gewoon staan en maak ik ze alleen onuitvoerbaar, dan kan ik namelijk makkelijk de boel weer aanslingeren als iik volgend jaar weer KPN neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

garp schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:42:
Ik ga volgende week van KPN Glas terug naar Ziggo. Is het genoeg om de 2 scripts op de USG3 een chmod -x mee te geven en de USG te rebooten om de KPN config van coolhva te 'stoppen' en vervolgens het ziggo medem aan de USG te hangen?

Of moet de json ook van de Cloud key verwijderd worden?

Het liefst laat ik de files namelijk gewoon staan en maak ik ze alleen onuitvoerbaar, dan kan ik namelijk makkelijk de boel weer aanslingeren als iik volgend jaar weer KPN neem.
ik zou de json verwijderen en daarna de kpn.sh verwijderen en een force provision. of een factory reset van je USG.

Tijdelijk 'uitzetten' werkt niet, in elk geval niet voor de json.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Laatst online: 16:29

Wildfire

Joy to the world!

Wildfire schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:52:

[...]

Op het moment dat ik uiteindelijk 4gbit kan bestellen (kan nu niet omdat ik nog in een Hussel abonnement zit en dan kun je blijkbaar administratief onmogelijk overstappen, complete onzin wat mij betreft maar ik zal het er maar mee moeten doen :|) zal ik eens testen.
Je kunt wel van de oude propositie naar de nieuwe switchen. Gedaan en zojuist de Box 14 binnen.

Moet nu eerst nog even paar uurtjes weg maar zal daarna de Box 14 tijdelijk aansluiten om te testen en daarna gaat de ASUS GT-AXE16000 weer op de XGS-PON ONT. :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Hmmbob schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:29:
Ik zou voor deze stap een scherm verwachten waar je kan inloggen of een account aanmaken (en waar dit schrm dan achteraan komt)

Edit; heb de tv even aangeslingerd en inderdaad, ze moeten rechtsboven "inloggen" kiezen en niet "word nu lid"

[Afbeelding]

edit2; wat rete-traag zeg, Netflix via dat kastje. Ben blij dat onze SmartTV dat sneller doet.
Bij mijn schoonouders staat daar uitloggen ... En rechtsonder 'registratie voltooien'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Dan zou ik daar "uitloggen" kiezen en opnieuw inloggen

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Hmmbob schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:33:
Dan zou ik daar "uitloggen" kiezen en opnieuw inloggen
Dat hebben ze net gedaan, helaas weer hetzelfde scherm.... Heeft niemand anders dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cronixx

cronixx

krieuw

thejoker80 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:26:
Vraagje. Mijn schoonouders hebben kpn inclusief tv. Nou willen ze de Netflix app van het kpn-kastje gebruiken en inloggen met een reeds bestaand account. Ze blijven maar op een kpn-netflix scherm komen. Kunnen ze daar ook omheen of kunnen ze dat alleen via kpn afnemen?[Afbeelding]
Je pincode en abonnementsnummer staan in de bevestigingsmail die je van ons hebt gekregen. Heb je deze e-mail niet meer? Kies dan een nieuwe pincode. Of bekijk je abonnementsnummer in MijnKPN bij informatie & instellingen.

Dat staat op google, als je zoekt op "4 cijferige code interactieve tv kpn".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indodraakje
@cronixx ik denk dat die bedoelt, inloggen met email en pass die ze buiten kpn om hebben afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Indodraakje schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:15:
@cronixx ik denk dat die bedoelt, inloggen met email en pass die ze buiten kpn om hebben afgesloten.
Idd, dit klopt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yonix
Vanmiddag het nieuwe modem opgehaald in de KPN winkel en alles werkt weer naar behoren. (y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHmpJxlwYT5Ndu-tgdO_yG66Y7E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nhOHiDDk0IaIS5f40BuHUahj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5et6xJ8t7jnJqimvl9W9VbPNH2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QmJxZe5iCs5PEM8MiiHDMfy1.jpg?f=fotoalbum_large

Uitstekende service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cronixx

cronixx

krieuw

Indodraakje schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:15:
Dat snap ik, maar omdat er op het scherm specifiek om die interactieve TV code wordt gevraagd moet je die misschien eenmalig invoeren ofzo?

EDIT:
Ik heb zelf geen (interactieve) TV van KPN, dus ik roep ook maar wat.

[ Voor 55% gewijzigd door cronixx op 03-11-2023 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Laatst online: 16:29

Wildfire

Joy to the world!

optimist1965 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:55:
[...]

Daar zou ik niet van uitgaan als ik jou was. Ook professionele apparatuur (van Cisco, Juniper) heeft beperkingen ten aanzien van de doorvoersnelheid in veel van hun producten. Afhankelijk van het type apparatuur (router, switch) en de benodigde functies (L3 forwarding, stateful firewalling, PPPoE, encryptie, routing protocollen, QoS) komt de effectieve doorvoersnelheid vaak lager uit dan de beschikbare interfaces doen vermoeden. High-end apparatuur heeft de beschikking over dedicated silicon voor encryptie en mogelijk andere functies.
Ik heb ondertussen 4 gigabit en zolang ik QoS ingeschakeld laat op de GT-AXE16000 kom ik op z'n best op mijn PC op ca. 1 gigabit uit. Zodra ik QoS uitschakel ga ik richting de 2-2.5 gigabit op de PC. Nog steeds niet 4 gigabit maar weet niet waar de beperking in zit nu.

De op de router ingebouwde speedtest (via Ookla) geeft elke keer iets over de 3 gigabit aan. Denk dat de router zelf verder inderdaad beperkt is en niet meer aankan.

Op zoek naar beter spul dan maar? :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1 ... 136 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen