[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 135 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cronixx
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 16:25

cronixx

krieuw

stormfly schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 05:48:
[...]

Dat gaat nooit werken met een UDM-SE op die snelheden met PPPoE. Heb je IDS en IPS al uitgezet?

https://community.ui.com/...71-41ff-bede-60e59acf7363
Nog niet, was ookal een tip van @Thyraon om dat eens te proberen. Staat op m’n lijstje voor de volgende testronde, dat zal ergens volgense week worden.

IDS en IPS staan echter nu ook gewoon aan op de USM-SE, maar dan dus met de V14 ervoor en dat levert dan geen vertragingen op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
cronixx schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:41:
[...]

{..}

IDS en IPS staan echter nu ook gewoon aan op de USM-SE, maar dan dus met de V14 ervoor en dat levert dan geen vertragingen op.
Dat lijkt me logisch want dan neemt de V14 het afhandelen van PPPoE voor zijn rekening. PPPoE is best CPU intensief en zeker voor single core CPU's best een belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-09 19:45
Hier is de 4 Gbit/s lijn ook opgeleverd en dat is nog niet echt hosanna qua snelheid... :D

Setup is nu: Genexis ONT -> Cat6a -> UDM-SE 2.5 Gbit/s WAN poort

Komend weekend maar eens gaan spelen met SFP-modules en de V14 die dan misschien toch maar even uit de doos moet komen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUlCz9Epl5vnQs9f-EzoiCOj0JA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7RuHHACgioRgsMtHUphyX4Dz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door Thyraon op 27-10-2023 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 21:22
The Legend schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:44:
Ik begrijp dat verlengacties persoonsgebonden zijn, maar toch zie ik regelmatig zo’n generieke flyer voorbijkomen dat je een jaar kunt verlengen voor 45 euro per maand. Dat zou ik sowieso direct doen, maar ik heb die aanbieding (nog?) niet in de bus gehad. Weet iemand hoe ver voor de einddatum van je contract dat aanbod binnen kan komen? Hier eindigt het abo op 8 december. Als ik bel dan krijg ik een ‘standaard’ matig aanbod voor een tweejarig contract (1e 6 maanden 50 euro, 2e 6 maanden 55 euro en het 2e jaar gewoon 76 euro) of een eenjarig contract (1e 6 maanden 58 euro, 2e 6 maanden 65 euro). Gaat om 1GB + TV en opnemen.

Misschien wil @mad-dog even meekijken? :>
Ik kreeg mijn flyer precies 30 dagen voor einde contract. Ik had een jaar voor 35 euro en er is toen een zonder enige actie vanuit mijn kant een jaar achteraan geplakt.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:30

Licko

ZVDK

Jassy schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:02:
[...]

Ik kreeg mijn flyer precies 30 dagen voor einde contract. Ik had een jaar voor 35 euro en er is toen een zonder enige actie vanuit mijn kant een jaar achteraan geplakt.
Ik heb toevallig even gekeken naar de einddatum van mijn contract, dat is 23-11
Maar helaas heb ik geen aanbod van KPN ontvangen.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
synoniem schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:46:
[...]

Dat lijkt me logisch want dan neemt de V14 het afhandelen van PPPoE voor zijn rekening. PPPoE is best CPU intensief en zeker voor single core CPU's best een belasting.
Confirmed. Net even htop open laten staan tijdens een speed test, dan schieten alle 4 de cores van de UDM-SE naar 100%. Geen hardware acceleration op het PPPoE-stuk, dus ook met IDS etc. uitgeschakeld kom ik niet verder dan ~2 Gbit/s down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Laatst online: 07:43

Quakie

quakelen

@Licko ik ook niet, en mijn einddatum is een dag later.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
cronixx schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:41:
Nog niet, was ookal een tip van @Thyraon om dat eens te proberen. Staat op m’n lijstje voor de volgende testronde, dat zal ergens volgense week worden.

IDS en IPS uitschakelen helpt niet; zolang het PPPoE-stuk op de UDM-SE zelf moet gebeuren, denk ik niet dat we 4 Gbit/s gaan halen. Dus ook niet met de Zaram-module erin. De UDM is simpelweg niet snel genoeg (en mist PPPoE hardware acceleratie) om die snelheid te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Na verlenging van mijn KPN hussle internet + TV abonnement heb ik nieuwe apparatuur opgestuurd gekregen. In het pakket zaten een KPN TV+ box en een modem.
Gisteravond heb ik de oude IPTV box vervangen door de nieuwe KPN TV+ box op Android. Het modem heb ik in de doos laten zitten, omdat ik een eigen pfSense router heb draaien.

Gisteravond werkte TV kijken met de nieuw aangesloten KPN TV+ box. Ik heb bijna 40 minuten TV gekeken zonder enkel probleem. Vanochtend had ik echter het volgende probleem:
Geen enkele TV-zender heeft geluid. Sommige zenders geven probleemloos beeld en sommige andere zenders geven enkele seconden beeld en bevriezen dan. Ook de NPO of youtube app op de KPN TV+ box geven geen geluid maar wel beeld.

Er zijn soortelijke problemen bekend, maar de voorgestelde oplossingen werken hier niet:
https://forum.kpn.com/kpn-tv-11/wel-beeld-geen-geluid-585998
https://forum.kpn.com/kpn-tv-11/geen-geluid-met-tv-586927
https://forum.kpn.com/kpn...-geluid-met-kpn-tv-588064

Kan het zijn dat de nieuwe KPN TV+ andere netwerkinstellingen nodig heeft?
Misschien heeft de KPN TV+ gisteravond nog op de lease van de oude IPTV box meegelift en is deze inmiddels verlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 21:22
Licko schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:22:
[...]

Ik heb toevallig even gekeken naar de einddatum van mijn contract, dat is 23-11
Maar helaas heb ik geen aanbod van KPN ontvangen.
Dan denk ik persoonlijk dat er ook niks meer komt..

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:30

Licko

ZVDK

Jassy schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:54:
[...]

Dan denk ik persoonlijk dat er ook niks meer komt..
Ik ga er ook niet meer van uit inderdaad. Ik wacht de BF aanbieding van KPN (en Ziggo en Odido) af. Voordeel is dat ik dit jaar ook mijn mobiel KPN abo kan verlengen, dus ik kan met beide abo's over naar een concurrent mocht dat goedkoper zijn.

Ik ga ook eens kijken of het niet goedkoper is om bv een simonly te nemen bij bv Simpel en een internet only abo bij kpn/ziggo/odido.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo streamnl.
Abo per vandaag actief.
Via wifi 6 ax gemiddelde snelheid 950Mbit/s
Via wifi5 ac gemiddelde snelheid 850Mbit/s
Bekabeld 1GB door de beperkte USB-RJ45 1GB-adapter,
Ik houd het modem nog een week actief op 4GB en ga daarna waarschijnlijk terug naar 1GB omdat ik het nieuwe modem toch mag houden en de V14 presteert standaard beter dan de V12.
TotaalTV meldt een actie voor nieuwe klanten die 4GB afnemen, voor bestaande klanten nog niet duidelijk, zie onderstaande link:
https://www.totaaltv.nl/n...t-tijdelijk-voor-30-euro/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
HyperH schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:42:
Na verlenging van mijn KPN hussle internet + TV abonnement heb ik nieuwe apparatuur opgestuurd gekregen. In het pakket zaten een KPN TV+ box en een modem.
Gisteravond heb ik de oude IPTV box vervangen door de nieuwe KPN TV+ box op Android. Het modem heb ik in de doos laten zitten, omdat ik een eigen pfSense router heb draaien.

Gisteravond werkte TV kijken met de nieuw aangesloten KPN TV+ box. Ik heb bijna 40 minuten TV gekeken zonder enkel probleem. Vanochtend had ik echter het volgende probleem:
Geen enkele TV-zender heeft geluid. Sommige zenders geven probleemloos beeld en sommige andere zenders geven enkele seconden beeld en bevriezen dan. Ook de NPO of youtube app op de KPN TV+ box geven geen geluid maar wel beeld.

Er zijn soortelijke problemen bekend, maar de voorgestelde oplossingen werken hier niet:
https://forum.kpn.com/kpn-tv-11/wel-beeld-geen-geluid-585998
https://forum.kpn.com/kpn-tv-11/geen-geluid-met-tv-586927
https://forum.kpn.com/kpn...-geluid-met-kpn-tv-588064

Kan het zijn dat de nieuwe KPN TV+ andere netwerkinstellingen nodig heeft?
Misschien heeft de KPN TV+ gisteravond nog op de lease van de oude IPTV box meegelift en is deze inmiddels verlopen?
Is die tv box volledig geüpdate?
Al een keer opnieuw opgestart?
Zet hem eens tijdelijk op unicast. Dat kan via het menu instellingen. Helpt dat?
Heb je de proxyserver in pfsense geconfigureerd?

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Zowel tv box firmware als app updates zijn allemaal up to date volgens het kastje.
Al een keer opnieuw opgestart?
Opnieuw opgestart en een reset uitgevoerd zonder resultaat.
Zet hem eens tijdelijk op unicast. Dat kan via het menu instellingen. Helpt dat?
Zowel met de unicast als multicast instellingen is er geen geluid.
Heb je de proxyserver in pfsense geconfigureerd?
Dat is een goede vraag. Je bedoelt de IGMP Proxy geconfigureerd neem ik aan?
Die is geconfigureerd en werkte met de oude IPTV box. Zou het kunnen dat de nieuwe KPN TV+ box andere IP-ranges nodig heeft?

Gisteravond had ik deze IGMP errors in mijn log files:
code:
1
2
3
4
Oct 26 18:52:55     igmpproxy   55665   No interfaces found for source 0.0.0.0
Oct 26 18:52:55     igmpproxy   55665   No interfaces found for source 0.0.0.0
Oct 26 20:41:37     igmpproxy   55665   MRT_DEL_MFC; Errno(49): Can't assign requested address
Oct 26 20:41:37     igmpproxy   55665   MRT_DEL_MFC; Errno(49): Can't assign requested address

Ik heb het oude IPTV kastje rond 18:50 verwijderd. Rond 19:20 had ik de nieuwe KPN TV+ box werkend zonder problemen. Rond 20:40 heb ik de TV en KPN TV+ box uitgezet.
Blijkbaar vind de proxy het niet leuk als de kastjes offline gaan? Het gekke is dat ik vandaag geen enkele IGMP logging meer zie terwijl ik de KPN TV+ box toch meerdere keren aan / uit heb gezet en zelfs een reset heb gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 12:56

spartacusNLD

This is Sparta!!

Ik heb nog een oude TV box (non-android). Kan je voor verlengdatum een deze android box ergens aanvragen? Of kan dit pas bij verlenging?

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
spartacusNLD schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:29:
Ik heb nog een oude TV box (non-android). Kan je voor verlengdatum een deze android box ergens aanvragen? Of kan dit pas bij verlenging?
Pas bij het verlengen. Eerder kan niet. En je sluit een nieuw jaarcontract af. Dus je zit er een jaar aan vast. Mocht je spijt krijgen: er is geen weg terug. Het enige wat nog kan is tv stop zetten en bijvoorbeeld NLZIET gebruiken.

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
HyperH schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:04:
Zowel met de unicast als multicast instellingen is er geen geluid.
Indien het kastje op unicast staat word er geen gebruik gemaakt van igmp-snooping/proxyserver. Als je dan toch nog problemen hebt met het geluid ligt het daar dus niet aan. Gebruik je een soundbar ofzo?

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperH
Nickname55 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:36:
Indien het kastje op unicast staat word er geen gebruik gemaakt van igmp-snooping/proxyserver. Als je dan toch nog problemen hebt met het geluid ligt het daar dus niet aan. Gebruik je een soundbar ofzo?
Het is een mirakel maar het geluid werkt plotseling weer. Ik weet helaas niet welke handeling het probleem heeft opgelost.

De KPN TV+ box zit inderdaad op een versterker aangesloten. Voor het troubleshooten heb ik hem rechtstreeks op de TV aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
Thyraon schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:36:
[...]

IDS en IPS uitschakelen helpt niet; zolang het PPPoE-stuk op de UDM-SE zelf moet gebeuren, denk ik niet dat we 4 Gbit/s gaan halen. Dus ook niet met de Zaram-module erin. De UDM is simpelweg niet snel genoeg (en mist PPPoE hardware acceleratie) om die snelheid te halen.
Ik heb zelf ook een UDM SE, maar er is ook iets vreemds aan de hand met 'Smart Queues'.
Smart Queues moet eigenlijk uit staan, omdat je anders de snelheid helemaal niet haalt.
Maar het gekke is, als je Smart Queues juist aanzet, en dan up/download op 0 Mbps instelt, er opeens wel een betere snelheid wordt gehaald.

Zie ook https://community.ui.com/...f5-4520-9c39-86c7da73a16c

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Barre73 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:48:
[...]

Nee, kruising in het DP. Letterlijk de verkeerde vezels aan elkaar gelast. Dus jouw vezeltje thuis komt in de PoP/OAP uit op het passieve poortje dat administratief bij je buurman geregistreerd staat.
Goede herinnering aan het fijn dat er ook bij AON distributie-punten in de grond zitten waar je van huisvezel naar vezelbundel gaat.

Soms denk ik wanneer ik die term lees dat het een PON ding is – maar dat is het niet.
(@stormfly)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thyraon
Nou, de download van het 4 Gbit/s abonnement doet het alvast. Nu de uploadsnelheid nog :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fjy9iISNdn2MpNg2GlHsnjq9ogs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CwBxuSOzrTGC6Jw648NOVGSe.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4veman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:04
Vraagje, Ik heb net pakket ontvangen maar mis het zwarte kastje wat ik over glasvezel punt moet aansluiten
Hoort dat wel of niet in de doos van kpn te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:38
C4veman schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:39:
Vraagje, Ik heb net pakket ontvangen maar mis het zwarte kastje wat ik over glasvezel punt moet aansluiten
Hoort dat wel of niet in de doos van kpn te zitten?
Afspraak voor monteur maken: 0800-0402.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
Thyraon schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:44:
Nou, de download van het 4 Gbit/s abonnement doet het alvast. Nu de uploadsnelheid nog :9

[Afbeelding]
@Thyraon had je die tip over Smart Queues al geprobeerd?
Bij verschillende mensen met een PPPoE verbinding lijkt dit een positief effect te hebben op de upload.

Stel smart queues in op 0 Mbps ... het klinkt onlogisch, maar probeer het eens. Het iets geks in de software van de UDM SE.

Ben benieuwd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Js2qGul0jUomvPWolLWdlD69Mrk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0UUE47CmtP5TYukbTCBdalUX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Mr. Jinx schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:48:
@Thyraon had je die tip over Smart Queues al geprobeerd?
Is bij mij nu niet meer van toepassing want ik heb de UDM achter de Box 14 hangen. PPPoE en VLAN worden dus door de Box 14 afgehandeld, de UDM is alleen maar router in mijn geval.

Was ook nodig, want met de Genexis ONT direct in een WAN-poort van de UDM, kwam ik niet hoger dan 2 Gbit/s download (en upload ook rond de 800 Mbit/s).

[ Voor 17% gewijzigd door Thyraon op 27-10-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 11:04
Thyraon schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:44:

[Afbeelding]
Hier hetzelfde, is wachten tot je een sms van KPN krijgt dat de verbinding gereed is, daarna zou de upload ook goed moeten zijn.

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:02
Occy74 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:27:
[...]

Hier hetzelfde, is wachten tot je een sms van KPN krijgt dat de verbinding gereed is, daarna zou de upload ook goed moeten zijn.
@mad-dog wat moet er technisch nog gebeuren in die laatste stap? Voordat de upload gereed is?

Ik ben zelf erg tevreden met de snelheid waarmee KPN de ONT voorziet van de nieuwe internetsnelheid. Als je kiest uit 50,100,200,1000. Echt minuten werk 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak88
  • Laatst online: 14-09 20:36
Thyraon schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:05:
[...]

Is bij mij nu niet meer van toepassing want ik heb de UDM achter de Box 14 hangen. PPPoE en VLAN worden dus door de Box 14 afgehandeld, de UDM is alleen maar router in mijn geval.

Was ook nodig, want met de Genexis ONT direct in een WAN-poort van de UDM, kwam ik niet hoger dan 2 Gbit/s download (en upload ook rond de 800 Mbit/s).
Ik vraag me af of er uberhaupt een consumenten router te kopen is welke wel via PPPoE de 4gbit down kan halen.
De Mikrotik rb5009 misschien? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
sjaak88 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:22:
[...]

Ik vraag me af of er uberhaupt een consumenten router te kopen is welke wel via PPPoE de 4gbit down kan halen.
Heeft slechts 1 x 2.5 Gbps. WAN/LAN poort. Wel een 10Gbps SFP+ cage maar zo er ik weet is er nog geen op de KPN infra goed werkende XGS-PON SFP+ bekend. Opties zijn de Zaram ZXOS11NPI en de fs.com “ XGSPON ONU Stick with MAC SFP+”.

De Zaram lijkt juist in combinatie met een UDM iets met PPPoE niet goed te doen, de fs.com SFP+ is nog niet getest.

Kortom, met een rb5009 zul je op dit moment die 4Gbps. niet kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 20:37

Tortelli

mixing gas and haulin ass

En ookal zou je 4Gbit halen, kun je er maximaal maar 2,5Gbit van benutten op 1 apparaat toch?
Echt serieuze alternatieven als je PPPoE in je router wilt doen >1Gbit zijn er volgens mij niet? De meeste zelfbouw opties gebaseerd op PF of OPNsense zijn allemaal gebaseerd op 2,5Gbit poorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

Banana PI R4 zou een kandidaat kunnen zijn, alleen nog niet leverbaar.
https://wiki.banana-pi.org/Banana_Pi_BPI-R4

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 22:26

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

[...]

Behalve dat je het qua ports niet gaat redden, de SoC in de rb5009 maakt gebruikt van 4 A73 cores op max 1.4Ghz wat ruim onvoldoende is voor 4Gbit/s pppoe.
Videopac schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:51:
Die heeft 1 echte 10Gbit SFP+ port en 1 2.5Gbe SFP+ port. Ook zijn de 1.8Ghz A73 cores niet snel genoeg.

[ Voor 28% gewijzigd door Kanarie op 27-10-2023 21:53 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvandrie
  • Laatst online: 08-01 14:50
Videopac schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:51:
Zie in je footer dat je BPI-R3 draait, draai je OpenWRT snapshot met 6.1 of op een release?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 23:42
stormfly schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:48:
[...]

@mad-dog wat moet er technisch nog gebeuren in die laatste stap? Voordat de upload gereed is?

Ik ben zelf erg tevreden met de snelheid waarmee KPN de ONT voorziet van de nieuwe internetsnelheid. Als je kiest uit 50,100,200,1000. Echt minuten werk 👍
Niks. Op het moment dat je 4Gbit hebt is de order afgerond en hoeft er niks meer gedaan te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

hvandrie schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:06:
[...]

Zie in je footer dat je BPI-R3 draait, draai je OpenWRT snapshot met 6.1 of op een release?
Momenteel nog met 23.05-RC3; heb nog niet genoeg tijd gehad om er echt mee bezig te gaan.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C4veman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:04
ernstoud schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:41:
[...]

Afspraak voor monteur maken: 0800-0402.
LOL werd letterlijk 5 minuten na jou antwoord gebeld door kpn netwerk. Of ik ff de code van het zwarte kastje kon doorgeven zodat die persoon hem kon actieveren. Ik zeg die heb ik niet. Hij zegt die had de monteur direct moeten plaatsen met de rest. Die mag nu maandag avond terug komen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Interessant dat de EB14 sneller en moderner lijkt te zijn dan wat er verder op de markt is. Het is zeker niet mogelijk op daar open source software op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:01
Videopac schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 07:15:
Interessant dat de EB14 sneller en moderner lijkt te zijn dan wat er verder op de markt is. Het is zeker niet mogelijk op daar open source software op te zetten?
Niets is onmogelijk, maar het is daar wellicht iets te vroeg voor. Bovendien is de apparatuur geen eigendom, maar leen je het van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvandrie
  • Laatst online: 08-01 14:50
Videopac schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:40:
[...]

Momenteel nog met 23.05-RC3; heb nog niet genoeg tijd gehad om er echt mee bezig te gaan.
Ok, dan zit jij zeker met rj45 als wan op mediaconverter?

Dit omwille dat ik ook er een draai en het probleem had dat ik met SFP als WAN enkel werkend kreeg als ik snelheid fixed en full duplex zette.
En dat is onmogelijk met de normale releases en snapshots... Moet eigen build compilen en testing kernel optie aanzetten om Linux 6 kernel image te hebben welke wel correcte ondersteuning heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:45
Ik maak nu sinds een aantal maanden gebruik van de KPN Android TV en op zich werkt dit prima. Er is alleen één irritant ding waar ik tegenaan loop en dat is dat ik ongeveer 2x per week heb dat het kasje niet aan gaat. Er brandt dan een oranje lampje op het kastje en reageert niet op de afstandbediening.

Enige optie is dan even de stroom eraf halen en dan werkt het weer. Hebben meer mensen hier last van of is het toch een hardware probleem in het kastje wat ik heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• optimist1965
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Enige optie is dan even de stroom eraf halen en dan werkt het weer. Hebben meer mensen hier last van of is het toch een hardware probleem in het kastje wat ik heb?
Je bent de enige niet, en het heeft de aandacht van KPN (zie KPN forum). Je zou je kastje niet stroomloos hoeven maken, maar je zou ook het knopje op het kastje kunnen indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
mad-dog schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:31:
[...]

Niks. Op het moment dat je 4Gbit hebt is de order afgerond en hoeft er niks meer gedaan te worden
Enig idee waarom bij mij dan de upload blijft steken op 600-700MBit? de download speedtest is wel 4GB+ , KPN helpdesk komt er tot nu toe niet uit..

TP-Link TX401 kaart met Cat7 kabel rechtstreeks op de 10GBit poort van de Box14 aangesloten.

Systeem Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:09

Wildfire

Joy to the world!

[...]

Op het moment dat ik uiteindelijk 4gbit kan bestellen (kan nu niet omdat ik nog in een Hussel abonnement zit en dan kun je blijkbaar administratief onmogelijk overstappen, complete onzin wat mij betreft maar ik zal het er maar mee moeten doen :|) zal ik eens testen, heb een ASUS GT-AXE16000 waar ik een 10 gigabit poort voor WAN kan instellen. Neem aan dat ASUS die optie niet voor niets heeft ingebouwd.

Is natuurlijk wel iets andere apparatuur dan een Mikrotik natuurlijk. :+

(heb al een 10 gigabit capable netwerk trouwens en zie op 10 gigabit linkspeed soms nog wel een CRC errortje overvliegen, ik ga in de kerstvakantie bekabeling en patchpanel vervangen door nog beter spul, met nu linkspeed op 2.5 gigabit geen CRC errors meer)

[ Voor 19% gewijzigd door Wildfire op 28-10-2023 10:56 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 21:41
Occy74 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:48:
[...]

Enig idee waarom bij mij dan de upload blijft steken op 600-700MBit? de download speedtest is wel 4GB+ , KPN helpdesk komt er tot nu toe niet uit..

TP-Link TX401 kaart met Cat7 kabel rechtstreeks op de 10GBit poort van de Box14 aangesloten.
Die kaart heeft weliswaar 10-Gbps connectivity. Maar draait op PCI-e 3.0 in x4 modus.
Wat wil zeggen dat de kaart per lane max 1-Gbps beschikbaar heeft.
Voor 10-Gbps FDX heb je dus 20 lanes nodig - het maximum bij deze kaart is 4 lanes.

Je gaat die 4-Gbps FDX dus nooit halen - daarvoor heb je minimaal een x8 kaart nodig.
Idealiter verpakt in een PCI-e 4.0 (of beter) kaart en dito slot zodat je per lane 2-Gbps beschikbaar hebt.

Ik gok dat dit probleem bij veel 4-Gbps abonnees gaat spelen... ook vanwege de nodige "10-Gbps" pro-sumer routers... :X

=====

Edit - 13:50
Leesfout mijnerzijds - de PCI-e specs staan in Bytes per seconde - niet in Bits per seconde.
En dan is er wel genoeg capaciteit - excuses voor de ruis en verwarring

[ Voor 13% gewijzigd door Airw0lf op 28-10-2023 13:51 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Airw0lf schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:08:
[...]

Ik gok dat dit probleem bij veel 4-Gbps abonnees gaat spelen... :X
Moet je eens kijken op de KPN fora. De helft van de berichten gaat al jaren over dat mensen de afgenomen snelheid niet halen door voornamelijk slechte WiFi, cat5 kabels, oudere notebooks/tablets etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
ernstoud schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:15:
[...]

Moet je eens kijken op de KPN fora. De helft van de berichten gaat al jaren over dat mensen de afgenomen snelheid niet halen door voornamelijk slechte WiFi, cat5 kabels, oudere notebooks/tablets etc.
Mja - dit is dan storingen fase 1 en relatief makkelijk op te lossen; in ieder geval voor het wifi en kabel deel.

Daarna komt storingen fase 2 omdat goedkope 10-Gbps netwerkkaartjes vaak in PCI-e x4 modus draaien. Bij wifi in laptops wordt nogal eens een USB3 poort gebruikt.

Kortom - de KPN helpdesk en dito fora gaan het nog even druk krijgen... :+

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 28-10-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Airw0lf schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:21:
[...]

Mja - dit is dan storingen fase 1 en relatief makkelijk op te lossen; in ieder geval voor het wifi en kabel deel.

Daarna komt storingen fase 2 omdat goedkope 10-Gbps netwerkkaartjes vaak in PCI-e x4 modus draaien. Bij wifi in laptops wordt nogal eens een USB3 poort gebruikt.

Kortom - de KPN helpdesk en dito fora gaan het nog even druk krijgen... :+
Daar ben ik ook bang voor. Je moet echt serieus geld investeren om je netwerk 4Gbit proof te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• optimist1965
  • Registratie: September 2016
  • Niet online
... heb een ASUS GT-AXE16000 waar ik een 10 gigabit poort voor WAN kan instellen. Neem aan dat ASUS die optie niet voor niets heeft ingebouwd.
Daar zou ik niet van uitgaan als ik jou was. Ook professionele apparatuur (van Cisco, Juniper) heeft beperkingen ten aanzien van de doorvoersnelheid in veel van hun producten. Afhankelijk van het type apparatuur (router, switch) en de benodigde functies (L3 forwarding, stateful firewalling, PPPoE, encryptie, routing protocollen, QoS) komt de effectieve doorvoersnelheid vaak lager uit dan de beschikbare interfaces doen vermoeden. High-end apparatuur heeft de beschikking over dedicated silicon voor encryptie en mogelijk andere functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
mad-dog schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:43:
[...]

Daar ben ik ook bang voor. Je moet echt serieus geld investeren om je netwerk 4Gbit proof te maken.
En dus zal KPN ook serieus geld moeten investeren in de support teams - zowel in aantal mensen als in kennis-en-kunde.

Ik denk dat als het gaat om winstgevendheid het voor KPN handiger zou zijn geweest om het bij 2.5-Gbps te laten. Dat maakt het voor de klant makkelijker/goedkoper om te switchen.
Met als "bijvangst" dat KPN minder mensen en kennis nodig heeft op hun gebruikersfora en dito helpdesk.

Maar goed - marketing-wise is 4-Gbps en meer natuurlijk veel "spannender"... :+

[ Voor 12% gewijzigd door Airw0lf op 28-10-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Airw0lf schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:56:
[...]

Ik denk dat als het gaat om winstgevendheid het voor KPN handiger zou zijn geweest om het bij 2.5-Gbps te laten. Dat maakt het voor de klant makkelijker/goedkoper om te switchen. Met als "bijvangst" dat KPN minder mensen nodig heeft op hun gebruikersfora en dito helpdesk.

Maar goed - marketing-wise is 4-Gbps en meer natuurlijk veel "spannender"... :+
Alles draait om marketing. Uiteraard wordt er aangegeven dat je apparatuur het moet ondersteunen, maar echt concreet is men daar niet in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
mad-dog schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:58:
[...]

Alles draait om marketing. Uiteraard wordt er aangegeven dat je apparatuur het moet ondersteunen, maar echt concreet is men daar niet in
Ach, de Experiabox V14 is voor > 90% van de consumenten goed genoeg en die haalt die 4Gbps. wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
ernstoud schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:11:
[...]

Ach, de Experiabox V14 is voor > 90% van de consumenten goed genoeg en die haalt die 4Gbps. wel.
Ik heb het niet over de CPE van de ISP, maar meer de apparatuur van klanten, fatsoenlijke bekabeling en zaken als switches. Men wil steeds meer draadloos(kabels zijn ouderwets). Ondertussen wel verwachten dat je dit soort snelheden draadloos kan halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
ernstoud schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:11:
[...]

Mja - maar dat helpt niet als de achterliggende opstelling (waaronder wifi) en kabels niet vervangen worden door passende apparatuur. Dus een KPN Box 12 vervangen door een 14 is voor KPN wellicht goed genoeg. Maar i.c.m. met de achterliggende eindapparatuur van de meeste consumenten en pro-sumers wordt het een heel ander verhaal - dan was een 2,5-Gbps abonnement handiger geweest.

[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 28-10-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 07:20
mad-dog schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:30:
[...]

Ik heb het niet over de CPE van de ISP, maar meer de apparatuur van klanten, fatsoenlijke bekabeling en zaken als switches. Men wil steeds meer draadloos(kabels zijn ouderwets). Ondertussen wel verwachten dat je dit soort snelheden draadloos kan halen
Persoonlijk zou ik het ook eerder zien als een verbinding die meerdere hoge snelheden mogelijk maakt op een aantal apparaten (bijv. 4x een volle 1gbit tot je beschikking hebben) en niet zozeer om op 1 apparaat de 4gbit te kunnen gebruiken. M.i. is dat in de meeste gevallen een veel logischere use-case. In dat geval kun je, in ieder geval met de 14 van KPN zelf uit de voeten, maar ook al als het interne netwerk zelf die verbinding kan faciliteren. Daarvoor hoef je niet direct bij de eind-apparaten een hogere snelheid te hebben dan de veel beschikbare 1gbit/s. En deze gedachtegang is m.i. ook te zien in de snelheid van de box14 rj45 poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Airw0lf schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:53:
[...]

Mja - maar dat helpt niet als de achterliggende opstelling (waaronder wifi) en kabels niet vervangen worden door passende apparatuur. Dus een KPN Box 12 vervangen door een 14 is voor KPN wellicht goed genoeg. Maar i.c.m. met de achterliggende eindapparatuur van de meeste consumenten en pro-sumers wordt het een heel ander verhaal - dan was een 2,5-Gbps abonnement handiger geweest.
Misschien komt dat nog wel, die 4Gbps is natuurlijk ook een stuk marketing. Een groot gedeelte van het netwerk kan het nog niet (AON) misschien komen er meer opties als alles op XGS-PON zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Airw0lf schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:08:
[...]

Die kaart heeft weliswaar 10-Gbps connectivity. Maar draait op PCI-e 3.0 in x4 modus.
Wat wil zeggen dat de kaart per lane max 1-Gbps beschikbaar heeft.
Voor 10-Gbps FDX heb je dus 20 lanes nodig - het maximum bij deze kaart is 4 lanes.

Je gaat die 4-Gbps FDX dus nooit halen - daarvoor heb je minimaal een x8 kaart nodig.
Idealiter verpakt in een PCI-e 4.0 (of beter) kaart en dito slot zodat je per lane 2-Gbps beschikbaar hebt.

Ik gok dat dit probleem bij veel 4-Gbps abonnees gaat spelen... ook vanwege de nodige "10-Gbps" pro-sumer routers... :X
PCIe 3.0 4x doet toch 32 GT/s -> 31.5Gbps full duplex? Zie ook Wikipedia: PCI Express

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Weggehaald - niet relevant

[ Voor 93% gewijzigd door Airw0lf op 28-10-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Airw0lf schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:44:
[...]

Misschien nog eens goed kijken... :+
Maar in de aangegeven link staat bij PCI-e versie 3 toch echt max 4-Gbps.
3.938 GB/s, GByte/sec.

[ Voor 3% gewijzigd door Kanarie op 28-10-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Inderdaad - mijn fout - excuseer mijn lompigheid... 8)7 _/-\o_
Mijn oorspronkelijk bericht is ook aangepast - bedankt voor de uitleg! :+

[ Voor 13% gewijzigd door Airw0lf op 28-10-2023 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Occy74
Airw0lf schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:47:
[...]

Inderdaad - mijn fout - excuseer mijn lompigheid... 8)7 _/-\o_
Mijn oorspronkelijk bericht is ook aangepast - bedankt.
Daarom trok ik je vorig verhaal ook al een beetje in twijfel aangezien toen ik nog niet de upgrade had gedaan haalde ik gewoon 1Gbit/sec up met speedtest, nu na de upgrade is down wel 4Gbit/sec maar up blijft steken op 600-700 Mbit/sec..
KPN helpdesk kan me niet verder helpen zeggen ze en dat ik moet afwachten tot volgende week om dan maar eens een reset te doen van het modem...

Systeem Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
@Occy74 Je zit b(it) en B(yte) door elkaar te halen ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Zenix schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:22:
[...]

Misschien komt dat nog wel, die 4Gbps is natuurlijk ook een stuk marketing. Een groot gedeelte van het netwerk kan het nog niet (AON) misschien komen er meer opties als alles op XGS-PON zit.
Vanuit marketing perspectief is 4gbit/s een goede keuze imo.

Ziggo heeft nu in totaal ~4135mbit/s down ter beschikking (1x ~2.3gbit/s OFDM kanaal + 1780mbit/s over 32 eurodocsis kanalen). Daardoor zou een 2.5 gbit/s abonnement nog wel gecounterd kunnen worden. Maar 4gbit/s ga je effectief nooit halen en zal al je het al probeert andere gebruikers beïnvloeden.

[ Voor 6% gewijzigd door ANdrode op 28-10-2023 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Occy74
Raven schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:08:
offtopic:
@Occy74 Je zit b(it) en B(yte) door elkaar te halen ;)
Gewijzigd, thx :)

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cronixx

cronixx

krieuw

@Thyraon is bij jou de snelheid nu ook helemaal goed met de V14 ertussen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:37
Videopac schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 07:15:
De Box 14 zal gebruik maken van dezelfde ARM-cores die je in de verschillende Pi-achtige SBC boardjes vindt. Het punt is dus niet dat de Box 14 'sneller' is, maar dat de closed source firmware gebruik kan maken van PPPoE offloading.

Hardware offloading van PPPoE (en NAT) moet voor open source firmware reverse engineerd worden, en dat is zonder code van de SoC-fabrikant een hele grote opgave. Kijk maar eens in het OpenWrt forum, NAT- en PPPoE offloading zijn al jaren problematisch, en op de meeste platformen ontbreekt het geheel.

Als je OpenWrt op de Box 14 kan krijgen, ben je het offloading voordeel kwijt en ben je weer even 'traag' als elke ander SBC met vergelijkbare SoC.

Ik zou wel heel erg geïnteresseerd zijn in een teardown van de Box 14. De recente Experiaboxen maakten gebruik van Broadcom SoC's, dat is helaas een non-starter voor OpenWrt.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
cronixx schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:35:
@Thyraon is bij jou de snelheid nu ook helemaal goed met de V14 ertussen?
De laatste keer dat ik het testte (gisteren) was download prima (strak 4 Gbit/s) maar upload bleef hangen rond 700-800 Mbit/s. Was op een Debian-machine met speedtest-cli.

Ik ontvang maandag een extra SFP/RJ45 transceiver waarmee ik dit kan testen op een Windows-machine tegen het custom speedtest endpoint van KPN, in de browser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Thyraon schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:24:
[...]

De laatste keer dat ik het testte (gisteren) was download prima (strak 4 Gbit/s) maar upload bleef hangen rond 700-800 Mbit/s. Was op een Debian-machine met speedtest-cli.
Was dat dan de Python versie? Die heet speedtest-cli nl.: https://github.com/sivel/speedtest-cli en is zeer onbetrouwbaar. Of bedoelde je SpeedTest CLI van Ookla: https://www.speedtest.net/nl/apps/cli die is wel betrouwbaar, althans met bepaalde servers zoals WorldStream en i3DNet.
Ik ontvang maandag een extra SFP/RJ45 transceiver waarmee ik dit kan testen op een Windows-machine tegen het custom speedtest endpoint van KPN, in de browser.
Nooit in een browser testen. Je meet dan de snelheid van rendering, sandbox, API etc., altijd de CLI versie gebruiken, of nog beter iPerf3 tegen een eigen server met voldoende bandbreedte in de cloud.

Zoals de gratis (!) 4Gbps. ontsloten Oracle Cloud VM: https://www.oracle.com/nl/cloud/free/

Die gebruik ik ook. Onder Ubuntu in die VM een iPerf3 server, staat in een DC in Amsterdam, meet continu 940/930 en 5 ms. latency.

[ Voor 34% gewijzigd door ernstoud op 28-10-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
ernstoud schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:35:
[...]

Was dat dan de Python versie? Die heet speedtest-cli nl.: https://github.com/sivel/speedtest-cli en is zeer onbetrouwbaar. Of bedoelde je SpeedTest CLI van Ookla: https://www.speedtest.net/nl/apps/cli die is wel betrouwbaar, althans met bepaalde servers zoals WorldStream en i3DNet.
Ah, goed punt. Het is de CLI tool van Ookla zelf, maar ik gebruikte nog een oudere versie. Net even geüpgraded maar het resultaat is hetzelfde:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
$ speedtest -s 26996

Speedtest by Ookla

Server: KPN - Amsterdam (id: 26996)
         ISP: KPN
Idle Latency:     3.31 ms   (jitter: 0.06ms, low: 3.23ms, high: 3.34ms)
    Download:  4031.11 Mbps (data used: 5.0 GB)
                 10.41 ms   (jitter: 1.50ms, low: 2.86ms, high: 19.12ms)
      Upload:   539.56 Mbps (data used: 643.3 MB)
                  3.05 ms   (jitter: 2.76ms, low: 2.25ms, high: 211.57ms)
 Packet Loss:     0.0%

De optie "-s 26996" selecteert KPN's eigen speedtest server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Thyraon schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:39:
[...]

Ah, goed punt. Het is de CLI tool van Ookla zelf, maar ik gebruikte nog een oudere versie. Net even geüpgraded maar het resultaat is hetzelfde:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
$ speedtest -s 26996

Speedtest by Ookla

Server: KPN - Amsterdam (id: 26996)
         ISP: KPN
Idle Latency:     3.31 ms   (jitter: 0.06ms, low: 3.23ms, high: 3.34ms)
    Download:  4031.11 Mbps (data used: 5.0 GB)
                 10.41 ms   (jitter: 1.50ms, low: 2.86ms, high: 19.12ms)
      Upload:   539.56 Mbps (data used: 643.3 MB)
                  3.05 ms   (jitter: 2.76ms, low: 2.25ms, high: 211.57ms)
 Packet Loss:     0.0%

De optie "-s 26996" selecteert KPN's eigen speedtest server
Probeer eens servers 21509 en 6554… als die ook slecht in de upload performen ligt het niet aan de SpeedTest servers.

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 28-10-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
mad-dog schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:43:
[...]

Het is wel erg geinig om tussen twee lokale machines met 10 Gbit/s data heen en weer te gooien. Dat is het gedoe wel waard :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
ernstoud schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:43:
[...]

Probeer eens servers 21509 en 6554… als die ook slecht in de upload performen ligt het niet aan de SpeedTest servers.
Thanks, die kende ik nog niet. Nagenoeg identiek resultaat overigens op alledrie die endpoints. Dus het lijkt echt iets in de verbinding te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Thyraon schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:46:
[...]

Thanks, die kende ik nog niet. Nagenoeg identiek resultaat overigens op alledrie die endpoints. Dus het lijkt echt iets in de verbinding te zijn.
Ok. Dan is het de verbinding inderdaad. Merkwaardig fenomeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk 1964
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-10-2024
Er sneuvelen momenteel veel Genixis ONT's deze worden nu vaak door en monteur voor een Nokia versie vervangen. Het verbaasd mij dat dit probleem niet bij de helpdesk bekend is. Ze laten eerst nog allerlei onzinnige handelingen doen zoals de boel naar de fabrieks instellingen terug zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dirk 1964 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:47:
Er sneuvelen momenteel veel Genixis ONT's deze worden nu vaak door en monteur voor een Nokia versie vervangen. Het verbaasd mij dat dit probleem niet bij de helpdesk bekend is. Ze laten eerst nog allerlei onzinnige handelingen doen zoals de boel naar de fabrieks instellingen terug zetten.
De Genexissen zelf of de adapter?

Over vervangen gesproken, blijft het Gb-model Genexis die hier bij de overstap naar Tweak in 2015 is geplaatst in gebruik, of komt KPN volgende maand bij aansluiten met een nieuwer model?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:21
Bedoel je die batch van een tijd geleden die niet tegen uitval van stroom kan? Dat is toch al wel een tijdje geleden hoor... Maar het zou nog steeds kunnen dat iemand er zo eentje heeft.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Raven schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:45:
[...]

De Genexissen zelf of de adapter?

Over vervangen gesproken, blijft het Gb-model Genexis die hier bij de overstap naar Tweak in 2015 is geplaatst in gebruik, of komt KPN volgende maand bij aansluiten met een nieuwer model?
Het laatste aangezien de NT formeel eigendom blijft van de provider. Tweak dus in dit geval. Dus je krijgt van KPN een andere/nieuwere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 18:23
Barre73 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:35:
[...]

Bedoel je die batch van een tijd geleden die niet tegen uitval van stroom kan? Dat is toch al wel een tijdje geleden hoor... Maar het zou nog steeds kunnen dat iemand er zo eentje heeft.
Toevallig afgelopen week overgestapt en nieuwe Genesis ONT hier, toevallig vannacht stroomstoring in de wijk. Alles kwam netjes weer live en geen dode ONT/modem 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Barre73 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:36:
[...]

Het laatste aangezien de NT formeel eigendom blijft van de provider. Tweak dus in dit geval. Dus je krijgt van KPN een andere/nieuwere.
Hmm, vraag mij nu af of die net als de 10j oude Zyxel-router terug moet. Ik heb de voorganger van de Genexis (100Mb-model) nog ergens liggen van toen we bij ConceptsTelfort gingen, die hoefde blijkbaar niet terug en ligt hier nog steeds stof te vangen...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 18:41
Vorige week is er hier ook eentje gesneuveld vanuit het niets na een reboot van het apparaat wat aan de WAN-poort zit van de Genexis. Aangegeven bij de helpdesk (via Twitter/X) dat de WAN poort van de Genexis ONT het niet meer doet en dat dit een bekend probleem is. Na controle gegevens en zonder verdere vragen werd er een monteur ingepland. Die heeft de Genexis in 5-10 min weer vervangen voor een Nokia hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk 1964
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-10-2024
@Barre ja die serie en die daarna. Bij de eerste serie idd problemen na stroomuitval. Bij de latere uitvoeringen problemen met de RJ45 poort zonder dat de spanning eraf is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-08 22:18
Hier haal ik ook max 1000 upload, down wel 4000. Echter is het bij mij erg vreemd.
  • Aangesloten op een 10Gbit netwerkkaart (X540 T2) haal ik down 4000 en up tussen de 800-1000.
  • Sluit ik het aan op mijn 2,5gb poort (zelfde PC), haal ik (met exact dezelfde kabel) 2500/2500.
En nu komt he nogt vreemdere:
  • Gebruik ik de 10gb poort van mijn PC en stuur ik iets via mn interne netwerk naar een ander apparaat (intern), dan gaat dit gewoon met de maximale snelheid (dus hoger dan 1000) upload. In dit geval op 2,5gb snelheid (ander apparaat heeft 2,5gb).
  • Mijn PC is rechtstreeks aangesloten op de 10gb poort van de Box 14 en het andere apparaat op een tussen AP die 2,5gb poorten heeft (aangesloten op de 2,5gb poort van de Box 14).
  • Doe ik een interne test én een speedtest tegelijk, dan zie ik dat mijn PC gewoon down gewoon 6,5Gb trekt (4+2,5) en 3,5Gb up (1+2,5).
Het lijkt alsof er iets vanaf de Box 14 naar de buitenwereld toe (upload) niet lekker werkt wanneer je gebruikt maakt van 10gb full duplex

Ik heb voor de zekerheid een ander netwerkkaart besteld en ga voor de volledigheid ook een cat7 kabel gebruiken om zaken uit te sluiten. In de basis zou het geen tekortkoming van de Box 14 kunnen zijn (tenzij defect), want anderen halen netjes 4000/4000. Hier ook een oranje lampje, maar de verbinding zelf is verder wel stabiel. Anderen met een oranje lampje hebben wel gewoon 4000/4000 garapporteerd.

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
ASNNetworks schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:21:
Hier ook een oranje lampje, maar de verbinding zelf is verder wel stabiel. Anderen met een oranje lampje hebben wel gewoon 4000/4000 garapporteerd.
Ah, dat wilde ik nog vragen ja: het status lampje op de Box 14 is bij mij ook oranje, maar verbinding lijkt te werken (op discrepantie tussen upload- en downloadsnelheid na). Maar dat zou dus geen probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
Thyraon schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:23:
[...]

Ah, dat wilde ik nog vragen ja: het status lampje op de Box 14 is bij mij ook oranje, maar verbinding lijkt te werken (op discrepantie tussen upload- en downloadsnelheid na). Maar dat zou dus geen probleem zijn?
Ja, volgens deze persoon haalt hij dus gewoon 4000/4000: https://forum.kpn.com/int...ostid=1843536#post1843536

Maargoed in mijn geval haal ik dus wel 2500 up, wanneer ik het aansluit op mn 2,5gb port e ook intern haal ik meer dan 1gb, via de 10gb port aangesloten op de KPN Box. Erg apart en lijkt dus iets te zijn icm de 10gb full duplex naar de buitenwereld toe..

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Ah, is dat dezelfde @cronixx als op dit forum? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Occy74
Hier dus ook nog steeds 4000/700 , maakt niet uit of ik de 2.5G onboard nic gebruik op de 10G of 2.5G poort of de 10G pci-e nic op beide poorten.

De upload blijft steken rond de 700. KPN helpdesk kan geen probleem vinden, ook oranje lampje trouwens.

Enige advies wat ik kreeg is wachten tot woensdag om dan de apparatuur te resetten.

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Occy74 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:37:
Enige advies wat ik kreeg is wachten tot woensdag om dan de apparatuur te resetten.
Waarom specifiek woensdag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Thyraon schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:00:
[...]

1 November…

… Allerheiligen
… Nationale Dag van de Positiviteit
… Wereld Veganismedag
… Dag van het Klimaatakkoord

?

“Google is your friend”… maar ik liep hier ook een beetje vast :? .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
Thyraon schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:00:
[...]

Joost mag het weten... Denk dat die een dag uit zijn duim zoog om er maar van af te zijn denk ik eerlijk gezegd.

De medewerker wist niet eens van het bestaan af van de box14 en het nieuwe 4GB abonnement.

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
Hier dus ook nog steeds 4000/700 , maakt niet uit of ik de 2.5G onboard nic gebruik op de 10G of 2.5G poort of de 10G pci-e nic op beide poorten.

De upload blijft steken rond de 700. KPN helpdesk kan geen probleem vinden, ook oranje lampje trouwens.

Heb je ook een interne test gedaan qua upload zoals ik? Dus vanaf je PC naar een ander apparaat via dezelfde verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 15-09 22:06

als gaat om powerled op orange blijft branden is op dit moment oke, wordt in de eerst volgende firmware gefixed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Occy74 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:30:
De medewerker wist niet eens van het bestaan af van de box14 en het nieuwe 4GB abonnement.
Dat laatste kan ik wel begrijpen, 4Gb-abo bestaat namelijk wel :+

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
ASNNetworks schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:21:

Ik heb voor de zekerheid een ander netwerkkaart besteld en ga voor de volledigheid ook een cat7 kabel gebruiken om zaken uit te sluiten. In de basis zou het geen tekortkoming van de Box 14 kunnen zijn (tenzij defect), want anderen halen netjes 4000/4000. Hier ook een oranje lampje, maar de verbinding zelf is verder wel stabiel. Anderen met een oranje lampje hebben wel gewoon 4000/4000 garapporteerd.
Update: ander netwerkkaart (met een andere chip en SFP+) toont geen verbetering, sterker nog het leek zelfs lager in de tests. Ik vermoed niet dat een cat7 kabel iets gaat oplossen, aangezien ik prima meer dan 1gb kan versturen vanaf mn PC via interne lan en ook als ik lan + internet tegelijk iets verstuur, gaat dit gwn met hoger dan 1gb.

Als ik zo de overige problemen zie die steeds op 700mb/1gb vast zitten puur met upload, vermoed ik dat er echt iets vanuit de Box 14 naar de buitenwereld toe niet lekker werkt op.

Edit: op mn 2.5gb poort, gaat het niet altijd naar de 2500 merk ik. Af en toe zit hij vast rond de 1100/1200 (wat ik ook altijd haalde toen ik 1Gb snelheid had en mn eigen Asus 2,5Gb WAN router gebruikte). En soms na een aantal teste haalt hij wel 2500mb upload met Box 14....

Het blijft vreemd dat de 10gb poort moeite lijkt te hebben zelfs om 1gb te raken, terwijl de 2,5gb port op mn PC dat makkelijker haalt en iets er boven (wanneer het niet de 2500 raakt).

[ Voor 22% gewijzigd door ASNNetworks op 30-10-2023 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Occy74
ASNNetworks schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:42:
[...]

Heb je ook een interne test gedaan qua upload zoals ik? Dus vanaf je PC naar een ander apparaat via dezelfde verbinding?
Kopiëren naar een NAS gaat met 100MB+ oftewel gigabit..
Raven schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:16:
[...]

Dat laatste kan ik wel begrijpen, 4Gb-abo bestaat namelijk wel :+
offtopic:
Gaan we nou echt de hele tijd lopen muggeziften hierover? iedereen weet war er bedoelt wordt..

[ Voor 33% gewijzigd door Occy74 op 30-10-2023 22:21 ]

Systeem Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cronixx

cronixx

krieuw

Thyraon schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:37:
[...]

Ah, is dat dezelfde @cronixx als op dit forum? :)
Jazeker :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thyraon
Zojuist contact gehad met de KPN helpdesk over de discrepantie tussen downloadsnelheid (~4 Gbit/s) en uploadsnelheid (~ 700 Mbit/s).

Het gesprek verliep nogal rommelig want uit alles blijkt dat de helpdesk nog niet klaar is voor het nieuwe abonnement en de Box 14. Ik moest de medewerker aan de andere kant uitleggen dat de Box 14 weldegelijk een 10 Gbit/s LAN-poort heeft (naast de 10 Gbit/s WAN-poort) en de medewerker had geen idee welke opties/instellingen/informatie er in de webinterface van de Box 14 beschikbaar zijn, of waar die staan. Het standaard riedeltje vragen uit hun script is ook nog niet aangepast dus het kostte wat moeite om de andere kant ervan te overtuigen dat alles hier goed is aangesloten en dat alle apparatuur op 10 Gbit/s met elkaar kletst.

Het resultaat is dat er een ticket gemaakt is aan de kant van KPN, ik word binnen 72 uur teruggebeld. Hopelijk dan door iemand die wel snapt hoe een 10 Gbit/s netwerk in elkaar zit. Jammer dat de xkcd shibboleet hack in het echt niet werkt... :P

EDIT: de medewerker liet vallen dat er meer soortgelijke tickets open staan, ook over het continue oranje brandende statuslampje van de Box 14.

[ Voor 6% gewijzigd door Thyraon op 31-10-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cronixx

cronixx

krieuw

Thyraon schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:01:
Zojuist contact gehad met de KPN helpdesk over de discrepantie tussen downloadsnelheid (~4 Gbit/s) en uploadsnelheid (~ 700 Mbit/s).

Het gesprek verliep nogal rommelig want uit alles blijkt dat de helpdesk nog niet klaar is voor het nieuwe abonnement en de Box 14. Ik moest de medewerker aan de andere kant uitleggen dat de Box 14 weldegelijk een 10 Gbit/s LAN-poort heeft (naast de 10 Gbit/s WAN-poort) en de medewerker had geen idee welke opties/instellingen/informatie er in de webinterface van de Box 14 beschikbaar zijn, of waar die staan. Het standaard riedeltje vragen uit hun script is ook nog niet aangepast dus het kostte wat moeite om de andere kant ervan te overtuigen dat alles hier goed is aangesloten en dat alle apparatuur op 10 Gbit/s met elkaar kletst.

Het resultaat is dat er een ticket gemaakt is aan de kant van KPN, ik word binnen 72 uur teruggebeld. Hopelijk dan door iemand die wel snapt hoe een 10 Gbit/s netwerk in elkaar zit. Jammer dat de xkcd shibboleet hack in het echt niet werkt... :P

EDIT: de medewerker liet vallen dat er meer soortgelijke tickets open staan, ook over het continue oranje brandende statuslampje van de Box 14.
Hopelijk komt er iets uit waar je snel iets mee kan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASNNetworks

Hier ook een ticket aangemaakt, na de verplichte script doorgelopen te zijn heeft ze een ticket aangemaakt (en in de tussentijd mijn modem onnodig volledig gereset). Ik word 'binnen één werkdag gebeld'. We gaan het zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
ASNNetworks schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:44:
Hier ook een ticket aangemaakt, na de verplichte script doorgelopen te zijn heeft ze een ticket aangemaakt (en in de tussentijd mijn modem onnodig volledig gereset). Ik word 'binnen één werkdag gebeld'. We gaan het zien..
Exact hetzelfde verhaal hier ja. Die reset lukte trouwens niet volgens mij, want de Box 14 is niet uit geweest en de internetverbinding is up gebleven. Ben benieuwd waar het nou zit; iets in de Box 14 firmware, de ONT, of iets in de wijkkast/OLT?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Barre73

Kleine tip: Als je in het begin van de avond belt met de klantenservice, dan is de kans dat je een eigen KPN medewerker aan de lijn krijgt vele malen groter. Overdag krijg je bijna zeker een externe callcenter medewerker aan de telefoon.
Je mag zelf bedenken welke van de twee meer kennis kan hebben.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Barre73 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:54:
Kleine tip: Als je in het begin van de avond belt met de klantenservice, dan is de kans dat je een eigen KPN medewerker aan de lijn krijgt vele malen groter. Overdag krijg je bijna zeker een externe callcenter medewerker aan de telefoon.
Ah, thanks, dat hou ik in gedachten.
Pagina: 1 ... 135 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen