Ja ik begrijp dat inmiddels alleen nog het lijntje naar de PoP dedicated is bij AON. Wat ik me wel afvroeg; ik kan nu op mijn adres ook diensten over GPON krijgen maar het eerste stuk is AON. Is de kans dat iemand een verkeerde NT aangesloten heeft staan en daarmee 32 of meer andere GPON aansluitingen verstoort dan niet een stuk kleiner? Of zie ik iets over het hoofd?Barre73 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:48:
[...]
Ja want die andere dedicated lijntjes in je wijk gaan helemaal niet met z'n allen door die ene 10 GB doorvoerpoort in de PoP. Gemengd (gemultiplexed) en al....
Het is gewoon hetzelfde alleen vindt de aggregatie op een iets andere plek plaats.
Ik heb nu TV bij KPN, als experiment heb ik een proef abbo bij NLziet genomen.
Als ik bij mijnKPN kijk, moet ik TV uit kunnen zetten, alleen als ik op Nee klik gebeurd er niks.
Moet ik om TV uit te zetten m'n abbo verlengen? Er staat toch duidelijk dat TV per maand aan en uitgezet kan worden. Wat gaat er mis?
Als ik bij mijnKPN kijk, moet ik TV uit kunnen zetten, alleen als ik op Nee klik gebeurd er niks.
Moet ik om TV uit te zetten m'n abbo verlengen? Er staat toch duidelijk dat TV per maand aan en uitgezet kan worden. Wat gaat er mis?
@alex3305 - misschien niet helemaal goed uit de verf gekomen:
Maar de boodschap die ik wilde brengen was dat dubbel-NAT (met twee routers) niet zo complex en problematisch is als veel technische mensen doen voorkomen.
Maar de boodschap die ik wilde brengen was dat dubbel-NAT (met twee routers) niet zo complex en problematisch is als veel technische mensen doen voorkomen.
makes it run like clockwork
Sinds afgelopen vrijdag overgestapt van Ziggo naar KPN.
Tot nu toe maximaal een cijfer 6.
- internet vliegt er vaak spontaan uit. Niet de wifi zelf oid, maar puur glasvezel connectie volgens het modem. Helaas is geen enkele log meer in te zien op de laatste firmware (zondag upgrade gehad).
- tv kijken hapert nogal eens, freezes van bv 5 seconden.
- tv box net een foutmelding "can't load android system" waardoor je weer een factory reset kunt doen.
Kortom: als het zo voortduurt wordt ik niet blij
- internet vliegt er vaak spontaan uit. Niet de wifi zelf oid, maar puur glasvezel connectie volgens het modem. Helaas is geen enkele log meer in te zien op de laatste firmware (zondag upgrade gehad).
- tv box net een foutmelding "can't load android system" waardoor je weer een factory reset kunt doen.
nope
Lijkt me goed idee dat je even contact opneemt, je kunt mij ook een pm sturenbloody schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:16:
Sinds afgelopen vrijdag overgestapt van Ziggo naar KPN.
Ik ga donderdag even bellen (morgen lukt niet), hopelijk is er iets te zien op de lijn.mad-dog schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:28:
[...]
Lijkt me goed idee dat je even contact opneemt, je kunt mij ook een pm sturen
De monteur die het aansloot, kon al geen snelheidstest uitvoeren, maar gaf de nieuwe meet-software (oid) de schuld
[ Voor 7% gewijzigd door bloody op 24-10-2023 20:38 ]
nope
Als je je pc en huisnr stuurt kan ik zelf ook even kijken. Standaard 1e lijns is niet altijd even snugger namelijk 😋.bloody schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:37:
[...]
Ik ga donderdag even bellen (morgen lukt niet), hopelijk is er iets te zien op de lijn.
De monteur die het aansloot, kon al geen snelheidstest uitvoeren, maar gaf de nieuwe meet-software (oid) de schuldMaar dat kunnen twee verschillende issues zijn natuurlijk.
XGSPON verstoren lukt wel. Het is wel wat lastiger vanwege de golflengtes. Ik kan alleen 1270nm-tx SFPs in SFP+ of SFP28 form-factor vinden. Wanneer je dat thuis hebt liggen dan sluit je het waarschijnlijk niet onbewust verkeerd aan.Mr. Jinx schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:28:
[...]
Ik had het dan ook over stabiliteit, niet doorvoersnelheid. Negatieve ervaring gehad met GPON. Nu weet ik ook wel dat XGSPON daarin verbeterd is en minder last heeft als iemand een verkeerde lichtbron aansluit (AON), maar toch... liever m'n eigen dedicated connectie met de switch zodat ik zeker weet dat dat pad niet kan worden verstoord door buren.
@Verwijderd ik heb inmiddels wel een T&T ontvangen van PostNL met verwachte leverdatum morgen (25-9), dus ziet er vooralsnog goed uit.
Ik heb gister toevallig TV opgezegd. Ik zit nog op de Hussel propositie en heb inderdaad gekozen voor Nee bij de vraag of ik TV wil. Abonnement loopt tot ergens begin volgend jaar en is zover ik weet niet verlengd.Coenen schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:48:
Ik heb nu TV bij KPN, als experiment heb ik een proef abbo bij NLziet genomen.
NLZiet 2 weken geprobeerd en dat bevalt prima, scheelt weer 2 TV ontvangers en wat euro’s in de maand.
Snelheidstesten doen wij monteurs via onze Argus meetapparatuur, maar de speedtest server die daarvoor werd gebruikt heeft enige tijd in storing gelegen -- vandaar dat de monteur geen snelheidstest kon doen.bloody schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:37:
[...]
Ik ga donderdag even bellen (morgen lukt niet), hopelijk is er iets te zien op de lijn.
De monteur die het aansloot, kon al geen snelheidstest uitvoeren, maar gaf de nieuwe meet-software (oid) de schuldMaar dat kunnen twee verschillende issues zijn natuurlijk.
Ik kan ook wel even een meting in onze monteursapp doen als @bloody mij een DM stuurt. Kan een houvast geven voor verder overleg met de helpdesk, want de omschreven symptomen klinken overduidelijk als een probleem ergens. Misschien te hoge demping op de lijn?mad-dog schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:10:
[...]
Als je je pc en huisnr stuurt kan ik zelf ook even kijken. Standaard 1e lijns is niet altijd even snugger namelijk 😋.
Keuze is aan jou @bloody wie je een DM stuurt.
[ Voor 54% gewijzigd door Wildfire op 24-10-2023 23:47 ]
Demping is in orde. Wel verbreking op LAN van ONT (goede batch Genexis) zonder aanwijsbare reden. EB vannacht voorzien van S@H en daarna continu aangeweest. DSLAM port 207 dagen up.Wildfire schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:42:
[...]
Snelheidstesten doen wij monteurs via onze Argus meetapparatuur, maar de speedtest server die daarvoor werd gebruikt heeft enige tijd in storing gelegen -- vandaar dat de monteur geen snelheidstest kon doen.
[...]
Ik kan ook wel even een meting in onze monteursapp doen als @bloody mij een DM stuurt. Kan een houvast geven voor verder overleg met de helpdesk, want de omschreven symptomen klinken overduidelijk als een probleem ergens. Misschien te hoge demping op de lijn?
Keuze is aan jou @bloody wie je een DM stuurt.
Kan iets met de Box12 zijn, maar ook de ONT. Morgen nog een keer kijken
Misschien dat hier vervanging door de Nokia XGS-PON ONT een optie is. Maar dat is dan aan een eventuele ter plekke komende monteur. In ieder geval wordt de Genexis XGS-PON ONT dan geheel uitgesloten als oorzaak.mad-dog schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:53:
[...]
Demping is in orde. Wel verbreking op LAN van ONT (goede batch Genexis) zonder aanwijsbare reden. EB vannacht voorzien van S@H en daarna continu aangeweest. DSLAM port 207 dagen up.
Kan iets met de Box12 zijn, maar ook de ONT. Morgen nog een keer kijken
[ Voor 15% gewijzigd door Wildfire op 25-10-2023 00:15 ]
Die vraag snap ik niet helemaal. Ik denk dat je bedoelt dat het netwerk bij jou Point to point is? En dat je huidige provider AON levert en een andere provider GPON? Dit is namelijk op het overgrote deel van de nederlandse aansluitingen het geval. In het verleden aangelegd (als point to point met 1 of 2 vezels tot in de PoP), operator KPN WBA (=AON) en later extra operators met apparatuur in de PoP (Vodafone->T-Mobile vooral).synoniem schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:48:
[...]
Ja ik begrijp dat inmiddels alleen nog het lijntje naar de PoP dedicated is bij AON. Wat ik me wel afvroeg; ik kan nu op mijn adres ook diensten over GPON krijgen maar het eerste stuk is AON. Is de kans dat iemand een verkeerde NT aangesloten heeft staan en daarmee 32 of meer andere GPON aansluitingen verstoort dan niet een stuk kleiner? Of zie ik iets over het hoofd?
Daar is de kans dat iemand met een verkeerde NT 32 andere GPON aansluitingen neerhaalt juist heel groot.
Inmiddels is het proces bij Odido verbeterd maar toen T-Mobile begon met GPON apparatuur op zulke netwerken, kwamen veel van hun klanten over van bijvoorbeeld KPN (of Budget, Youfone etc...).
Dan werd in de ochtend door een monteur de patch omgezet naar een GPON poort in de PoP, maar hun oude NT zat op de aansluiting en nog op stroom en stuurde signalen naar die GPON poort. Die dus vervolgens het hele segment plat legde.
[ Voor 17% gewijzigd door Barre73 op 25-10-2023 08:32 ]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Dat was inderdaad wat ik bedoelde. Ik was alleen zo naïef om te denken dat als je zo mooi twee gescheiden systemen hebt dat het beter zou gaan. Maar dat was gerekend buiten monteurs die aan de verkeerde kant van de aansluiting beginnen.Barre73 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:29:
[...]
Die vraag snap ik niet helemaal. Ik denk dat je bedoelt dat het netwerk bij jou Point to point is? En dat je huidige provider AON levert en een andere provider GPON? Dit is namelijk op het overgrote deel van de nederlandse aansluitingen het geval. In het verleden aangelegd (als point to point met 1 of 2 vezels tot in de PoP), operator KPN WBA (=AON) en later extra operators met apparatuur in de PoP (Vodafone->T-Mobile vooral).
Daar is de kans dat iemand met een verkeerde NT 32 andere GPON aansluitingen neerhaalt juist heel groot.
Inmiddels is het proces bij Odido verbeterd maar toen T-Mobile begon met GPON apparatuur op zulke netwerken, kwamen veel van hun klanten over van bijvoorbeeld KPN (of Budget, Youfone etc...).
Dan werd in de ochtend door een monteur de patch omgezet naar een GPON poort in de PoP, maar hun oude NT zat op de aansluiting en nog op stroom en stuurde signalen naar die GPON poort. Die dus vervolgens het hele segment plat legde.
Klopt. Dus tegenwoordig is het proces schijnbaar zo (bij Odido) dat de monteur eerst zijn klant belt om de stekker uit de NT te trekken, voordat hij/zij de patch omzet. Dan naar de klant rijden om de boel te installeren.synoniem schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:49:
[...]
Dat was inderdaad wat ik bedoelde. Ik was alleen zo naïef om te denken dat als je zo mooi twee gescheiden systemen hebt dat het beter zou gaan. Maar dat was gerekend buiten monteurs die aan de verkeerde kant van de aansluiting beginnen.
En met XGS-PON (wat Odido nu ook begint te gebruiken) is dat probleem ook over, want een AON NT heeft geen invloed op een XGS-PON segment.
Geen idee op welke propositie ik zit, maar voor Nee kiezen lijkt niet te werken.Dj-sannieboy schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:42:
[...]
Ik heb gister toevallig TV opgezegd. Ik zit nog op de Hussel propositie en heb inderdaad gekozen voor Nee bij de vraag of ik TV wil. Abonnement loopt tot ergens begin volgend jaar en is zover ik weet niet verlengd.
NLZiet 2 weken geprobeerd en dat bevalt prima, scheelt weer 2 TV ontvangers en wat euro’s in de maand.
Gister NLziet gebruikt, het lijkt wel of de beeld kwaliteit veel beter is dan de KPN tv App voor m'n LG tv.
Dat kan kloppen, aangezien NLZiet een hogere bitrate aanhoudt. De bitrate van NLZiet is 9Mbit voor de gangbare kanalen. Op de STB wordt het bron signaal echter 1 op 1 doorgezet en is dit 14MbitCoenen schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:24:
[...]
Geen idee op welke propositie ik zit, maar voor Nee kiezen lijkt niet te werken.
Gister NLziet gebruikt, het lijkt wel of de beeld kwaliteit veel beter is dan de KPN tv App voor m'n LG tv.
Het is het maar net wat je eisen zijn natuurlijk. Ik gebruik zelf NLZiet en TV+ naast elkaar(NLZiet als app op TV+). NLZiet voor NPO Plus en het kunnen skippen van reclame op de commercielen. TV+ voor het normale live-tv kijken etc
Mag je tijdens de contractduur die vast staat (je eerste jaar bijv) de TV opzeggen? Ik begin het langzaam toch wel interessant te vinden om misschien naar NLZiet te gaan. Scheelt mij toch weer wat in prijs.Dj-sannieboy schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:42:
[...]
Ik heb gister toevallig TV opgezegd. Ik zit nog op de Hussel propositie en heb inderdaad gekozen voor Nee bij de vraag of ik TV wil. Abonnement loopt tot ergens begin volgend jaar en is zover ik weet niet verlengd.
(Ik vraag mij alleen af wat de beeldkwaliteit van BBC is op NLZiet, want niet HD, hoe kan dat anno 2023

Nog een kleine maand en dan is de black-friday actie er weer
Goed om te weten als je abbonement binnenkort verloopt. Ik zou wachten! Vorig jaar 9 maanden 50% korting op alles kunnen onderhandelen. Met 12 maanden gratis ESPN er bovenop.
Ik zit alvast klaar, zeker gezien de nieuwe experiabox & hogere snelheden die deze week zijn aangekondigd.
Ik zit alvast klaar, zeker gezien de nieuwe experiabox & hogere snelheden die deze week zijn aangekondigd.
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Hier idem, ben benieuwd welke verhalen hier dan weer voorbij komen want "KPN doet niet aan korting"spartacusNLD schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:35:
Nog een kleine maand en dan is de black-friday actie er weerGoed om te weten als je abbonement binnenkort verloopt. Ik zou wachten! Vorig jaar 9 maanden 50% korting op alles kunnen onderhandelen. Met 12 maanden gratis ESPN er bovenop.
Mijn boefje is liev!
Normaal niet nee, maar er was vorig jaar zelfs een apart topic over de KPN black friday actie. Beginnen over de Ziggo black friday actie en drijgen met opstappen was genoeg om de KPN medewerker zo ver te krijgen een aanbod te doen.JB schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:38:
[...]
Hier idem, ben benieuwd welke verhalen hier dan weer voorbij komen want "KPN doet niet aan korting"
Nieuwe klanten kregen trouwens bij zowel ziggo als KPN 12 maanden 50% op alles. Bestaande klanten 9 maanden. Die 9 maanden kreeg je trouwens alleen als je moeilijk deed. Het eerste aanbod bij mij was 6 maanden 50% korting, zonder ESPN.
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Het is en blijf een kansloos spel (typisch Nederlands?) om vaste klanten te pesten ipv te belonen. Elk jaar die overhead met overstap-gedreig etc. Het zal uiteindelijk toch wel meer opleveren voor bedrijven om dit zo te spelen.
Mijn boefje is liev!
Waarom moet jij van een bedrijf elk jaar weer een cadeautje krijgen? Je hebt bij aanvang een korting gehad. We leven in een vrij land, je kunt zo overstappenJB schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:42:
Het is en blijf een kansloos spel (typisch Nederlands?) om vaste klanten te pesten ipv te belonen. Elk jaar die overhead met overstap-gedreig etc. Het zal uiteindelijk toch wel meer opleveren voor bedrijven om dit zo te spelen.
Is dat gedoe? Soms wel, dat is de prijs die je betaalt
Omdat je vaste klanten waardeertmad-dog schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:46:
[...]
Waarom moet jij van een bedrijf elk jaar weer een cadeautje krijgen? Je hebt bij aanvang een korting gehad. We leven in een vrij land, je kunt zo overstappen
Mijn boefje is liev!
En die moet je dan maar elk jaar weer 100+ euro cadeau geven? Come on, dit zijn bedrijven die winst moeten maken, simpeler is het niet. Welkomskorting is om klanten binnen te harken. Die paar gelukszoekers die elk jaar overstappen zetten weinig zoden aan de dijk
Ik zie het zoals bij de ANWB of zoals bij de autoverzekering. Ben je lang lid en/of rijd je geen schade krijg je bijv per jaar staffelkorting. Alles moet over de rug van de consument, je kunt toch prima een beloning erop los laten om klanten te behouden? Maar goed, dit zal ook wel iets ouderwets zijn, klant is gewoon een nummertje.mad-dog schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:50:
[...]
En die moet je dan maar elk jaar weer 100+ euro cadeau geven? Come on, dit zijn bedrijven die winst moeten maken, simpeler is het niet. Welkomskorting is om klanten binnen te harken. Die paar gelukszoekers die elk jaar overstappen zetten weinig zoden aan de dijk
Mijn boefje is liev!
Elk jaar > 3 miljoen klanten korting geven. Elk jaar weer? Wat denk je dat de gevolgen voor de abonnement prijs zou zijn? In een zwaar concurrerende markt. Natuurlijk niet.JB schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:56:
[...]
Ik zie het zoals bij de ANWB of zoals bij de autoverzekering. Ben je lang lid en/of rijd je geen schade krijg je bijv per jaar staffelkorting. Alles moet over de rug van de consument, je kunt toch prima een beloning erop los laten om klanten te behouden? Maar goed, dit zal ook wel iets ouderwets zijn, klant is gewoon een nummertje.
Zo, hier is de Box 14 net bezorgd, ik vermoed dat ik die gewoon lekker in de doos laat zitten. Als het goed is wordt overmorgen de 4 Gbit/s upgrade geactiveerd
Wat is jouw setup thuis zonder de V14?Thyraon schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:41:
Zo, hier is de Box 14 net bezorgd, ik vermoed dat ik die gewoon lekker in de doos laat zitten. Als het goed is wordt overmorgen de 4 Gbit/s upgrade geactiveerd
Bij mij is het een genexis ONT aangesloten op 10gbit SFP poort op mijn UDM-SE.
speedtest op de UDM-SE zelf doet "maar" 3000/1000
Als ik zo thuis ben zal ik eens even kijken wat ik haal met gewoon de V14 erop.
Precies deze setup hier. Ik probeer de Zaram SFP+ ONT aan de praat te krijgen in plaats van de Genexis ONT, maar dat wil nog niet lukken (zie dit topic).cronixx schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:49:
Bij mij is het een genexis ONT aangesloten op 10gbit SFP poort op mijn UDM-SE.
speedtest op de UDM-SE zelf doet "maar" 3000/1000
Met die 3000/1000 speedtest zit jij al op het 4 Gbit/s abonnement, neem ik aan?
Yes, V14 is nog onderweg met PostNL, maar zag idd op mijn KPN dat ik over was. en ik haal dus ook wel daadwerkelijk meer dan 1gbit (althans, down).Thyraon schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:51:
[...]
Precies deze setup hier. Ik probeer de Zaram SFP+ ONT aan de praat te krijgen in plaats van de Genexis ONT, maar dat wil nog niet lukken (zie dit topic).
Met die 3000/1000 speedtest zit jij al op het 4 Gbit/s abonnement, neem ik aan?
Ben zelf nog op kantoor dus kan alleen remote wat dingen testen, maar de 4/4gbit haal ik op dit moment bij lange na nog niet. Benieuwd wat jouw ervaringen zijn met deze setup.
EDIT:
Dat eigen ONT topic hou ik ook nauwlettend in de gaten
[ Voor 4% gewijzigd door cronixx op 25-10-2023 11:54 ]
Mja, ik merk nu al (op 1/1 Gbit/s abonnement) dat ik blijf steken op 300-400 Mbit/s upload. Download is consistent 1 Gbit/s dus dat gaat prima. In m'n vorige woning (AON) had ik dit "probleem" niet.cronixx schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:54:
Ben zelf nog op kantoor dus kan alleen remote wat dingen testen, maar de 4/4gbit haal ik op dit moment bij lange na nog niet. Benieuwd wat jouw ervaringen zijn met deze setup.
EDIT:
Dat eigen ONT topic hou ik ook nauwlettend in de gaten :-P
Ik had tot vandaag, op mijn 1gbit xs4all abo, gewoon 1000/1000 als ik een speedtest deed vanaf de UDM-SE, ik heb qua aansluitingen helemaal niets aangepast, enige wijziging is dus eigenlijk het abonnement bij KPN zelf.Thyraon schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:55:
[...]
Mja, ik merk nu al (op 1/1 Gbit/s abonnement) dat ik blijf steken op 300-400 Mbit/s upload. Download is consistent 1 Gbit/s dus dat gaat prima. In m'n vorige woning (AON) had ik dit "probleem" niet.
Gewoon even proberen via MijnKPN?Hann1BaL schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:31:
[...]
Mag je tijdens de contractduur die vast staat (je eerste jaar bijv) de TV opzeggen? Ik begin het langzaam toch wel interessant te vinden om misschien naar NLZiet te gaan. Scheelt mij toch weer wat in prijs.
(Ik vraag mij alleen af wat de beeldkwaliteit van BBC is op NLZiet, want niet HD, hoe kan dat anno 2023? )
Eerst maar eens kijken of BBC een beetje te kijken is via NLZiet. Belangrijke zender hier thuis
De kosten van overstappen zijn redelijk hoog voor providers, denk ik. Om nieuwe klanten te werven worden kortingen aangeboden, er moet nieuwe apparatuur verstuurd worden, extra support omdat het wel eens misgaat, en de vorige provider zit met de kosten van de retourstroom van apparatuur. Uiteindelijk betalen wij als abonnees met z'n allen deze kosten.mad-dog schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:46:
[...]
Waarom moet jij van een bedrijf elk jaar weer een cadeautje krijgen? Je hebt bij aanvang een korting gehad. We leven in een vrij land, je kunt zo overstappen
Zojuist de box14 hangen in de meterkast, 10gb lan -> 10gb nic (asus xg-c100c V2)
Nu nog wachten wanneer de profiel geupdate word. Origine zou dat vandaag zijn, maar is verlaat naar vrijdag "omdat apparaat nog niet opgestuurd was"
Met het idee, nooit geschoten is altijd mis. @mad-dog is dit enigsinds te vervroegen in de backend?
Nu nog wachten wanneer de profiel geupdate word. Origine zou dat vandaag zijn, maar is verlaat naar vrijdag "omdat apparaat nog niet opgestuurd was"
Met het idee, nooit geschoten is altijd mis. @mad-dog is dit enigsinds te vervroegen in de backend?
Als je nog geen V14 hebt, wat gebruik je nu dan als router? Want die moet dan wel een WAN poort hebben van meer dan 1 Gbit natuurlijk... (en de rest van de specs moet ook flink zijn).cronixx schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:54:
[...]
Yes, V14 is nog onderweg met PostNL, maar zag idd op mijn KPN dat ik over was. en ik haal dus ook wel daadwerkelijk meer dan 1gbit (althans, down).
EDIT:
Dat eigen ONT topic hou ik ook nauwlettend in de gaten
PM de gegevens maar, dan kijk ik evenIndodraakje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:40:
Zojuist de box14 hangen in de meterkast, 10gb lan -> 10gb nic (asus xg-c100c V2)
Ik heb glasvezel besteld en zou uiteindelijk moeten worden aangesloten. Wanneer, dat weet ik nog niet. Nu mijn vraag:
Momenteel heb ik ziggo. Ik gebruik achter het modem in bridge mode mijn deco x55 in router mode. Tv kijken we via de ziggo app op Apple TV en draadloos via een next mini boven. De deco’s zitten bekabeld aan elkaar vast.
De setup die ik voor ogen heb met KPN is als volgt:
Modem KPN —> decos in ap mode —-> apparatuur zowel bedraad als draadloos.
Nu wil ik de KPN + box in deze setup draadloos gaan gebruiken. Daarnaast wil ik tv kijken via de tv app. Ik lees op internet over allerlei problemen met de deco’s en dit wil ik voor zijn.
Kortom: zowel de KPN + box als de tv app zullen worden gebruikt via wifi van de deco in AP mode.
Kan ik bovenstaande setup maken, zonder problemen met mijn iptv?
Momenteel heb ik ziggo. Ik gebruik achter het modem in bridge mode mijn deco x55 in router mode. Tv kijken we via de ziggo app op Apple TV en draadloos via een next mini boven. De deco’s zitten bekabeld aan elkaar vast.
Nu wil ik de KPN + box in deze setup draadloos gaan gebruiken. Daarnaast wil ik tv kijken via de tv app. Ik lees op internet over allerlei problemen met de deco’s en dit wil ik voor zijn.
Kortom: zowel de KPN + box als de tv app zullen worden gebruikt via wifi van de deco in AP mode.
[ Voor 6% gewijzigd door FrankoNL op 25-10-2023 16:22 ]
Ja, maar dan moet de TV+ box op unicast. Hetgeen een slechtere beeldkwaliteit oplevert dan multicast.FrankoNL schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:14:
Ik heb glasvezel besteld en zou uiteindelijk moeten worden aangesloten. Wanneer, dat weet ik nog niet. Nu mijn vraag:
Even voor de duidelijkheid: wat noem jij bij KPN het modem? De experiabox/Box12?
Technisch gezien geen probleem, houd er alleen rekening mee dat TV kijken via multicast wellicht problematisch is en dat je zal terug moeten vallen op de Unicast modeFrankoNL schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:14:
UDM-SE met 10gbit SFP WAN poort, die is met SFP module via ethernet aangesloten op de Genexis ONT, zijn met elkaar verbonden via 10GBe (volgens UDM-SE) met de cat6a kabel die bij de genexis zat, kan zo ook even proberen of de cat6a kabel die bij de V14 zat misschien iets uithaalt..Barre73 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:49:
[...]
Als je nog geen V14 hebt, wat gebruik je nu dan als router? Want die moet dan wel een WAN poort hebben van meer dan 1 Gbit natuurlijk... (en de rest van de specs moet ook flink zijn).
Ben inmiddels thuis, dus kan hier even wat meer mee testen etc., ook met de V14 die ik inmiddels ontvangen heb.
Maar omdat @Thyraon dezelfde setup had thuis was ik benieuwd wat hij daarmee haalt.
Ben benieuwd of je met de V14 consistent hogere snelheden ziet.cronixx schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:06:
Ben inmiddels thuis, dus kan hier even wat meer mee testen etc., ook met de V14 die ik inmiddels ontvangen heb.
Haha ja heb nu nog een zoon en vrouw die actief internet aan het gebruiken zijn, dus ik verwacht dat het water later op de avond pas wordtThyraon schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:07:
[...]
Ben benieuwd of je met de V14 consistent hogere snelheden ziet.
Maar ik zal me hier zeker melden zodra er wat te melden valt.
Voor de volledigheid nog even een screenshot van wat hij nu dus aangeeft:
:fill(white):strip_exif()/f/image/GWgK5uOaD8aVHFSOyoynRglM.png?f=user_large)
EDIT:
Kabel vervangen tussen ONT en UDM-SE met de CAT 6A kabel die bij V14 zat, dat maakt geen wezenlijk verschil.
:fill(white):strip_exif()/f/image/GWgK5uOaD8aVHFSOyoynRglM.png?f=user_large)
EDIT:
Kabel vervangen tussen ONT en UDM-SE met de CAT 6A kabel die bij V14 zat, dat maakt geen wezenlijk verschil.
[ Voor 35% gewijzigd door cronixx op 25-10-2023 17:26 ]
Die testresultaten, die zijn op de UDM zelf toch? Dan test je ook de CPU van de UDM, niet enkel en alleen de throughput.cronixx schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:08:
[...]
Haha ja heb nu nog een zoon en vrouw die actief internet aan het gebruiken zijn, dus ik verwacht dat het water later op de avond pas wordt![]()
Maar ik zal me hier zeker melden zodra er wat te melden valt.
Op een USG3 is de thoughput keurig net iets onder de 1Gbit up en down; doe ik dat via de Unifi interface dan is het 150/80 of zo.
Kun je er een speedtest doen op een device dat bekabeld via 10Gbit is aangesloen op de UDM of die 10Gb switch die er achter zit?
Yes, die box 12.Barre73 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:48:
[...]
Ja, maar dan moet de TV+ box op unicast. Hetgeen een slechtere beeldkwaliteit oplevert dan multicast.
Even voor de duidelijkheid: wat noem jij bij KPN het modem? De experiabox/Box12?
Het liefst laat ik die box er helemaal tussenuit maar dat wordt ellende vrees ik.
[ Voor 11% gewijzigd door FrankoNL op 25-10-2023 17:41 ]
Ja klopt idd via de Unifi interface deze tests, die deden wel altijd gewoon 1000/1000 laten zien toen het nog 1gbit was. Daar schiet hij nu overigens niet onder, dus wat dat betreft sluit dat aan op wat je zegt. Is het dan alleen niet vreemd dat DL wel 3000 zegt en UL maar 1000?garp schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:31:
[...]
Die testresultaten, die zijn op de UDM zelf toch? Dan test je ook de CPU van de UDM, niet enkel en alleen de throughput.
Op een USG3 is de thoughput keurig net iets onder de 1Gbit up en down; doe ik dat via de Unifi interface dan is het 150/80 of zo.
Kun je er een speedtest doen op een device dat bekabeld via 10Gbit is aangesloen op de UDM of die 10Gb switch die er achter zit?
Ik ga straks inderdaag ook eea proberen met mijn PC (10gbit nic).
EDIT:
Ik zie overigens mijn memory en cpu niet peaken ofzo tijdens de speedtest, wel even een kleine spike.
Maar CPU komt eigenlijk niet boven de 25% uit en memory niet boven de 50%
[ Voor 9% gewijzigd door cronixx op 25-10-2023 17:43 ]
Problematisch waardoor? De wifi?mad-dog schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:48:
[...]
Technisch gezien geen probleem, houd er alleen rekening mee dat TV kijken via multicast wellicht problematisch is en dat je zal terug moeten vallen op de Unicast mode
Verwijderd
Vanmiddag de V14 geplaatst en geïnstalleerd.
Mijn wifi (wifi6 ax) is nu sneller dan ik ooit bekabeld heb kunnen meten.
Haal gemiddeld 950/950Mbit/s draadloos op de 1e verdieping met een Windows11 laptop en een Chromebook.
Bekabeld ben ik er ongeveer 20Mbit/s op vooruit gegaan, standaard had ik altijd ongeveer 930/930Mbit/s.
Dus wifi en bekabeld zijn beide even snel.
Daar mijn laptops geen RJ45-ingang hebben gebruik ik een 1Gb USB-RJ45 adapter.
Ik ben niet van plan een snellere adapter te kopen, daar ik toch alleen maar draadloos werk.
Mijn 1e indruk: prima apparaat.
UPDATE:
mijn abo is dus nog wel 1GB, en wordt vrijdag pas omgezet naar 4GB, misschien dat de resultaten dan nog beter worden.
Update volgt na vrijdag a.s.
Haal gemiddeld 950/950Mbit/s draadloos op de 1e verdieping met een Windows11 laptop en een Chromebook.
Bekabeld ben ik er ongeveer 20Mbit/s op vooruit gegaan, standaard had ik altijd ongeveer 930/930Mbit/s.
Ik ben niet van plan een snellere adapter te kopen, daar ik toch alleen maar draadloos werk.
UPDATE:
mijn abo is dus nog wel 1GB, en wordt vrijdag pas omgezet naar 4GB, misschien dat de resultaten dan nog beter worden.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2023 19:12 . Reden: dit om onduidelijkjeid te voorkomen. ]
Op PC met 2.5Gbe haal ik trouwens dezelfde resultaten, maar dan natuurlijk met als max 2.5Gbit
dus ~ 2500/1000
dus ~ 2500/1000
/f/image/PyI47vNf8UvCf3RtgIhSbFxT.png?f=fotoalbum_large)
Helaas, bij mij blijft die vast lopen op 2000/1000
Na het stroomloos zetten van modem en NT en alles te herstarten, gaf helaas niet het gewilde effect.
[ Voor 11% gewijzigd door Indodraakje op 25-10-2023 18:56 ]
Bij multicast moeten eventuele switchen IGMP-Snooping ondersteunen. En de router moet een IGMP Proxyserver hebben die op de juiste wijze is geconfigureerd. Indien het kastje verbonden word via WiFi moet het WiFi punt waarmee die verbonden is Multicast to Unicast ondersteunen. Zo is de officiële bloemlezing geloof ik.
Euhm... \n ...
Ahh zo. Maar die proxyserver is alleen de router toch? Dat zou in mijn geval die van KPN zelf zijn. Ik hang de decos er in AP mode achter.Nickname55 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:02:
[...]
Bij multicast moeten eventuele switchen IGMP-Snooping ondersteunen. En de router moet een IGMP Proxyserver hebben die op de juiste wijze is geconfigureerd. Indien het kast verbonden word via WiFi moet het WiFi punt waarmee die verbonden is Multicast to Unicast ondersteunen. Zo is de officiële bloemlezing geloof ik.
Het wifi verhaal is dan wel lastiger. Hmmm… nog even over nadenken of ik de overstap wel wil maken dan. Geen zin in gedoe daarmee.
Wat is jouw setup verder?Indodraakje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:44:
[Afbeelding]
Helaas, bij mij blijft die vast lopen op 2000/1000
Na het stroomloos zetten van modem en NT en alles te herstarten, gaf helaas niet het gewilde effect.
Genexis ONT ->[10git] -> V14 modem -> [10gbit] -> 10gbit netwerkkaart in PC?
Correct. ONT -> CAT7 -> V14 -> Cat6A -> PCcronixx schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:23:
[...]
Wat is jouw setup verder?
Genexis ONT ->[10git] -> V14 modem -> [10gbit] -> 10gbit netwerkkaart in PC?
allemaal 10gbit.
Drivers van netwerk kaart op PC up-to-date? Scheelde bij mij indertijd enorm, ging van 600 Mbps. naar 940 Mbps.Indodraakje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:25:
[...]
Correct. ONT -> CAT7 -> V14 -> Cat6A -> PC
allemaal 10gbit.
Ik heb deze kaart toevallig vandaag binnengekregen.ernstoud schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:30:
[...]
Drivers van netwerk kaart op PC up-to-date? Scheelde bij mij indertijd enorm, ging van 600 Mbps. naar 940 Mbps.
Firmware update was er niet, maar de drivers meteen van de asus website gedownload ( ASUS XG-C100C Driver Version 5.0.3.5 )
Haal dezelfde snelheden maar dan met UDM-SE ipv de V14, inmiddels ook met dezelfde asus kaart erin.Indodraakje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:25:
[...]
Correct. ONT -> CAT7 -> V14 -> Cat6A -> PC
allemaal 10gbit.
Zal straks wat later nog even wat testen met de V14.
1050Mbps is wel echt zo'n typische waarde voor een cap van de provider. Misschien op dit moment dus alleen de download profiel omhoog gezet en upload nog op 1Gbps.cronixx schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:48:
[...]
Haal dezelfde snelheden maar dan met UDM-SE ipv de V14, inmiddels ook met dezelfde asus kaart erin.
Zal straks wat later nog even wat testen met de V14.
nvm zag het verkeerd
[ Voor 96% gewijzigd door Soppyscroll op 25-10-2023 23:02 ]
heb je de ASUS XG-C100C al tijdje? Heb deze zelf er weer uitgehaald en zoek ik op andere 10gbit pci kaart. Deze is heel instabiel! valt uit tussendoor tijdens gamen (komt door warmte) daarnaast problemen met meerdere drivers issue,Indodraakje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:32:
[...]
Ik heb deze kaart toevallig vandaag binnengekregen.
Firmware update was er niet, maar de drivers meteen van de asus website gedownload ( ASUS XG-C100C Driver Version 5.0.3.5 )
Beetje zelfde problemen zoals op reviewpagina vermeld wordt. Ik zou kiezen voor ander, zit al te zoeken voor ander wanneer ik ook de 4/4 heb.
Hij is pas vandaag binnengekomen en ik zocht specifiek naar de v2 ivm aq113cs chip. die zou een stuk beter moeten werken.Soppyscroll schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:06:
[...]
heb je de ASUS XG-C100C al tijdje? Heb deze zelf er weer uitgehaald en zoek ik op andere 10gbit pci kaart. Deze is heel instabiel! valt uit tussendoor tijdens gamen (komt door warmte) daarnaast problemen met meerdere drivers issue,
Beetje zelfde problemen zoals op reviewpagina vermeld wordt. Ik zou kiezen voor ander, zit al te zoeken voor ander wanneer ik ook de 4/4 heb.
er is niet echt een alternatief. gigabyte vision zit op dezelfde oudere versie van de chip.
heb ook de V2 liggen, nu weer tijdje in de doos. er is inderdaad amper een alternatief, als hij werkt werkt ie super maar vond die uitval vreselijk,Indodraakje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:12:
[...]
Hij is pas vandaag binnengekomen en ik zocht specifiek naar de v2 ivm aq113cs chip. die zou een stuk beter moeten werken.
er is niet echt een alternatief. gigabyte vision zit op dezelfde oudere versie van de chip.
laat maar weten, het lijkt erop dat ik 5 december geactiveerd en werkende verbinding krijg. tot die tijd nog eventjes 1000/100 van ziggo.
ONT op de UDM vindt hij dus niet zo leuk blijkbaar (qua snelheid), alles met CAT6a of CAT 7 met elkaar verbonden over 10gbit:
nu ONT->V14->UDM-SE->USW-Enterprise-8-PoE->PC:
:fill(white):strip_exif()/f/image/IwEy21jptaQBzUSYqiyMtiN2.png?f=user_large)
Beetje stom dus dat het allemaal beter gaat met die V14 ertussen, maargoed nu alles goed werkt (qua snelheid en stabiliteit) kan ik daar op m'n gemak even naar kijken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/IwEy21jptaQBzUSYqiyMtiN2.png?f=user_large)
Beetje stom dus dat het allemaal beter gaat met die V14 ertussen, maargoed nu alles goed werkt (qua snelheid en stabiliteit) kan ik daar op m'n gemak even naar kijken.
Leuke snelheden :-)cronixx schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 00:44:
ONT op de UDM vindt hij dus niet zo leuk blijkbaar (qua snelheid), alles met CAT6a of CAT 7 met elkaar verbonden over 10gbit:
[Afbeelding]
Staan er nog bepaalde voorwaarden in dit abonnement over het (verbieden) hosten van zaken? Of een FUP?
Heb ik eerlijk gezegd niet goed naar gekeken, maar kan me anderzijds ook niet voorstellen dat er veel andere zaken in zouden staan ten opzichte van het 1gbit/s abonnement.Vorkie schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 06:49:
[...]
Leuke snelheden :-)
Staan er nog bepaalde voorwaarden in dit abonnement over het (verbieden) hosten van zaken? Of een FUP?
Is er ergens een handleiding over hoe dit te configureren? Ik heb dezelfde opstelling als de originele poster en ik ervaar ook problemen met stabiliteit van het internet via de deco waarmee de TV box verbonden is. Overige deco's werken vlekkeloos.Nickname55 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:02:
[...]
Bij multicast moeten eventuele switchen IGMP-Snooping ondersteunen. En de router moet een IGMP Proxyserver hebben die op de juiste wijze is geconfigureerd. Indien het kastje verbonden word via WiFi moet het WiFi punt waarmee die verbonden is Multicast to Unicast ondersteunen. Zo is de officiële bloemlezing geloof ik.
Als ik het op kan lossen dan zou ik mijn vrouw een groot plezier doen....
Wat was je resultaat met de UDM-SE verbonden aan het ONT, zonder de V14 ertussen? Hier nog niet kunnen testen, morgen wordt de upgrade opgeleverd als het goed is.cronixx schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 00:44:
[Afbeelding]
EDIT: Oh, ik zie dat je hierboven een (minder goed) resultaat deelde. Zou het nog helpen om Device Identification en/of Traffic Identification uit te zetten in de UDM?
[ Voor 9% gewijzigd door Thyraon op 26-10-2023 10:57 ]
Stonden (en staan op het moment) beide nog aan,als ik weer eens een testrondje ga houden zal ik eerst eens proberen die beide uit te zetten.Thyraon schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:51:
[...]
Wat was je resultaat met de UDM-SE verbonden aan het ONT, zonder de V14 ertussen? Hier nog niet kunnen testen, morgen wordt de upgrade opgeleverd als het goed is.
EDIT: Oh, ik zie dat je hierboven een (minder goed) resultaat deelde. Zou het nog helpen om Device Identification en/of Traffic Identification uit te zetten in de UDM?
Lees: het staat dus nu nog wel aan en heeft geen negatieve invloed op de snelheid, met de V14 ertussen.
Wat werkt niet goed zonder de V14 ertussen? Ben namelijk wel benieuwdcronixx schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 00:44:
[Afbeelding]
Dan zit het probleem daar dus niet in. Dit klinkt voor mij een beetje als een probleem/bug die er was wanneer je de UDM Pro met een SFP kabel aansloot op een Unifi Switch met SFP, de snelheid moest je dan handmatig instellen, anders werkte het niet.cronixx schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:41:
[...]
Stonden (en staan op het moment) beide nog aan,als ik weer eens een testrondje ga houden zal ik eerst eens proberen die beide uit te zetten.
Lees: het staat dus nu nog wel aan en heeft geen negatieve invloed op de snelheid, met de V14 ertussen.
Wellicht kan je eens proberen om de WAN poort handmatig op een snelheid te zetten.
Check, goed om te weten, dan kan de UDM-SE dat dus aan.cronixx schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:41:
Ik begrijp dat verlengacties persoonsgebonden zijn, maar toch zie ik regelmatig zo’n generieke flyer voorbijkomen dat je een jaar kunt verlengen voor 45 euro per maand. Dat zou ik sowieso direct doen, maar ik heb die aanbieding (nog?) niet in de bus gehad. Weet iemand hoe ver voor de einddatum van je contract dat aanbod binnen kan komen? Hier eindigt het abo op 8 december. Als ik bel dan krijg ik een ‘standaard’ matig aanbod voor een tweejarig contract (1e 6 maanden 50 euro, 2e 6 maanden 55 euro en het 2e jaar gewoon 76 euro) of een eenjarig contract (1e 6 maanden 58 euro, 2e 6 maanden 65 euro). Gaat om 1GB + TV en opnemen.
Misschien wil @mad-dog even meekijken?
[ Voor 3% gewijzigd door The Legend op 26-10-2023 12:47 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik doe niks met klantbehoud/kortingen, dus kan je niet helpenThe Legend schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:44:
Ik begrijp dat verlengacties persoonsgebonden zijn, maar toch zie ik regelmatig zo’n generieke flyer voorbijkomen dat je een jaar kunt verlengen voor 45 euro per maand. Dat zou ik sowieso direct doen, maar ik heb die aanbieding (nog?) niet in de bus gehad. Weet iemand hoe ver voor de einddatum van je contract dat aanbod binnen kan komen? Hier eindigt het abo op 8 december. Als ik bel dan krijg ik een ‘standaard’ matig aanbod voor een tweejarig contract (1e 6 maanden 50 euro, 2e 6 maanden 55 euro en het 2e jaar gewoon 76 euro) of een eenjarig contract (1e 6 maanden 58 euro, 2e 6 maanden 65 euro). Gaat om 1GB + TV en opnemen.
Snelheid, eigenlijk.Soppyscroll schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:43:
[...]
Wat werkt niet goed zonder de V14 ertussen? Ben namelijk wel benieuwd
zonder V14 ertussen is dit ~2000/1000 (up/down) mbit
met V14 ertussen is die gewoon 4000/4000
heeft jou v14 2 groene lampjes? Power + Wifi?cronixx schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:31:
[...]
Snelheid, eigenlijk.
Misschien ook regiogebonden? Ik had 12 maanden 1gbps internet en tv voor 35 euro per maand. Na afloop van dat jaar kreeg ik een brief dat die actie voor mij met een jaar verlengd werd. Waarom is een vraag, want er zijn hier in de buurt geen concurrenten bezig met aanleg.The Legend schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:44:
Dus die flyer kreeg je pas na de einddatum van je contract? Dan kan ‘ie hier nog komen natuurlijk. Ik heb nu dezelfde actie als jij had.
[ Voor 15% gewijzigd door The Legend op 26-10-2023 15:09 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik kon per 24 oktober mijn apparatuur installeren (DHZ, Genexis XGS-PON ONT en de Fritz!Box 7950) maar helaas, ik krijg een knipperend Connection lampje op de ONT.
Er is na anderhalf dag wachten en eraf-en-er-weer-op schuiven een monteur ingepland maar ik ben toch benieuwd wat er nou precies aan de hand is. Verderop in het topic staat dat het ONT niet is "geactiveerd" maar wat betekent dat precies? Is dat iets in de wijkcentrale, of moet het kastje daadwerkelijk worden gegreenlist ergens of zoiets?
Er is na anderhalf dag wachten en eraf-en-er-weer-op schuiven een monteur ingepland maar ik ben toch benieuwd wat er nou precies aan de hand is. Verderop in het topic staat dat het ONT niet is "geactiveerd" maar wat betekent dat precies? Is dat iets in de wijkcentrale, of moet het kastje daadwerkelijk worden gegreenlist ergens of zoiets?
Is dat geen PPPoE issue op de UDM?cronixx schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:31:
[...]
Snelheid, eigenlijk.
Dat zou best kunnen, voorheen toen ik nog 1gbit/s had ik er geen problemen mee zonder modem ertussen, maargoed dat kwam ook niet boven de 1gbit uit, dus misschien vandaar geen issues.
Als je PM stuurt kan ik activatie checken. Graag ook even serienummer ONT erbijOkars schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:24:
Ik kon per 24 oktober mijn apparatuur installeren (DHZ, Genexis XGS-PON ONT en de Fritz!Box 7950) maar helaas, ik krijg een knipperend Connection lampje op de ONT.
en gelukt/gefixt?cronixx schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:31:
[...]
Snelheid, eigenlijk.
Miss eens rechtstreeks aansluiten zonder tussenkomst van v14 en je eigen router., endaarna 1 pc aansluiten op de WAN van de ont? Weet niet of dit bij de converter kan, moet nog even maandje wachten op activeren
[ Voor 29% gewijzigd door Soppyscroll op 26-10-2023 21:52 ]
Voor anderen die hier ook tegenaan lopen: een knipperend connection lampje betekent dat de ONT niet is geregistreerd. Dit kan ofwel te maken hebben met het niet scannen bij de logistieke partner of het Incorrect invoeren door de aannemer. Indien dit het geval is: stuur me gerust een pm.Okars schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:24:
Bovenstaand issue had te maken met een niet gescand serienummer. Het alsnog registreren zorgde direct voor werkende dienstverlening
@mad-dog Hier geef ik graag nog een aanvulling op, een knippend connection lampje kan ook nog een kruizing zijn dan blijft die ook staan knipperen al is die wel geactiveerdmad-dog schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:13:
[...]
Voor anderen die hier ook tegenaan lopen: een knipperend connection lampje betekent dat de ONT niet is geregistreerd. Dit kan ofwel te maken hebben met het niet scannen bij de logistieke partner of het Incorrect invoeren door de aannemer. Indien dit het geval is: stuur me gerust een pm.
Bovenstaand issue had te maken met een niet gescand serienummer. Het alsnog registreren zorgde direct voor werkende dienstverlening
Laat algemeen bekend worden dat Mad-Dog een BAAS is.mad-dog schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:13:
[...]
Voor anderen die hier ook tegenaan lopen: een knipperend connection lampje betekent dat de ONT niet is geregistreerd. Dit kan ofwel te maken hebben met het niet scannen bij de logistieke partner of het Incorrect invoeren door de aannemer. Indien dit het geval is: stuur me gerust een pm.
Hoe bedoel je dat? Dat er 2 klanten zijn gecrossed op de OLT?jopoh schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:16:
[...]
@mad-dog Hier geef ik graag nog een aanvulling op, een knippend connection lampje kan ook nog een kruizing zijn dan blijft die ook staan knipperen al is die wel geactiveerd
Hmm PC rechtstreeks erop zou ook wel kunnen denk ik? En dan zelf op de PC de PPOE configueren.Soppyscroll schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:50:
[...]
en gelukt/gefixt?
Miss eens rechtstreeks aansluiten zonder tussenkomst van v14 en je eigen router., endaarna 1 pc aansluiten op de WAN van de ont? Weet niet of dit bij de converter kan, moet nog even maandje wachten op activeren
Zou alleen niet weten wat me dat verder oplevert in deze situatie, aangezien ik de volledige snelheid wel al haal met V14 ertussen.
alle overige componenten blijven hetzelfde, alleen als ik de V14 ertussenuit haal wordt dan droptie.
Daarmee kun je zien of het aan je eigen router ligt. als je dan geen problemen hebt weet je direct dat er iets is met je router.cronixx schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:44:
[...]
Hmm PC rechtstreeks erop zou ook wel kunnen denk ik? En dan zelf op de PC de PPOE configueren.
Zou alleen niet weten wat me dat verder oplevert in deze situatie, aangezien ik de volledige snelheid wel al haal met V14 ertussen.
alle overige componenten blijven hetzelfde, alleen als ik de V14 ertussenuit haal wordt dan droptie.
Die router zit er nu ook nog tussen (met dus ook de V14 erbij) en dan levert geen problemen op.Soppyscroll schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 00:23:
[...]
Daarmee kun je zien of het aan je eigen router ligt. als je dan geen problemen hebt weet je direct dat er iets is met je router.
Maar als die router (UDM-SE) dus ook zelf de verbinding met het internet maakt, rechtstreeks op de ONT (neemt dan dus ook de rol van de V14 over), dan gaat er ergens iets fout.
EDIT: ergens iets fout in/met die UDM-SE in die rol dus
[ Voor 5% gewijzigd door cronixx op 27-10-2023 00:40 ]
Dat gaat nooit werken met een UDM-SE op die snelheden met PPPoE. Heb je IDS en IPS al uitgezet?cronixx schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:31:
[...]
Snelheid, eigenlijk.
https://community.ui.com/...71-41ff-bede-60e59acf7363
Klopt, was wel een half jaar geleden al dat ik die brief kreeg. Toen had ik ook al een overstap in gang gezet, die had ik toen nog net kunnen annuleren.The Legend schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:08:
Dus die flyer kreeg je pas na de einddatum van je contract? Dan kan ‘ie hier nog komen natuurlijk. Ik heb nu dezelfde actie als jij had.
Klinkt erg positief.Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:49:
Vanmiddag de V14 geplaatst en geïnstalleerd.
UPDATE:
Dan hoop ik dat ook bestaande klanten snel de V14 kunnen ontvangen.
Hier glasvezel en 1 Gbit/s up/down met 3 wifi versterkers (van kpn, 2 ouwe, 1 nieuwe).
Bedraad, geen probleem. Dan haal ik het maximale.
WiFi, ben ik niet hoger gekomen dan 400. Zelfs niet als ik naast de modem of een bedrade Wi-Fi versterker sta.
En dat haal ik zelden. Realistischer zit ik gemiddeld ~200Mbps.
Nog steeds snel genoeg voor ons maar ja...
Nee, kruising in het DP. Letterlijk de verkeerde vezels aan elkaar gelast. Dus jouw vezeltje thuis komt in de PoP/OAP uit op het passieve poortje dat administratief bij je buurman geregistreerd staat.Soundwork schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:58:
[...]
Hoe bedoel je dat? Dat er 2 klanten zijn gecrossed op de OLT?
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen