Goede vraag. In de basis is dubbel NAT geen probleem. Ik bedoel een router is gemaakt om te
routen en hoeveel netwerklagen daartussen liggen is in principe irrelevant. Echter geeft het wel extra complexiteit, want je krijgt een dergelijk stroomschema (fictieve netwerken):
code:
1
| Client <---> Router 192.168.100.0/24 <---> Router 192.168.2.0/24 <---> Internet |
Dat betekent dat bij het opzetten van een verbinding beide routers naar het juiste poortje en client moeten routeren. Terwijl je dat in een normale thuissituatie niet verwacht. Tevens kan dit echte problemen geven wanneer er in het pakketje een client wordt meegestuurd die niet zomaar gevonden kan worden, want die zit namelijk in een ander subnet. Zoals @
Vorkie terecht aangeeft gebeurt dat nog weleens bij het opzetten van VPN tunnels.
Daarnaast kan het problemen geven met UPnP en het openen van poorten. Want voor elke port forward moet ik dat twee keer doen. Namelijk op (bovenstaand voorbeeld) Router .100 en Router .2. Dan kun je uiteraard zeggen dat ik geen UPnP moet gebruiken. En daar heb je wellicht gelijk in, maar dat weet Tante Samira niet. Die wil gewoon dat haar zoon Sven Call of Duty kan spelen op z'n Playstation.
Ook kan deze situatie problemen geven met broadcasts, want die mag niet (zomaar) over subnets heen. En dat wordt bijzonder veel gebruikt in een thuisnetwerk. Denk daarbij aan Chromecasts, printers, Bonjour (Apple) en nog talloze andere situaties. Dan kun je, zoals @
robert.v.w. opmerkt een DMZ gebruiken, maar dan snap ik niet waarom je überhaupt nog de Experiabox gebruikt. Dan staat dat ding namelijk voor jan-met-de-korte-achternaam stroom te eten

. En ook deze situatie is wel weer omheen te werken overigens, maar zeer zeker niet op de Experiabox.
En IPv6 zal inderdaad ook een moeilijk verhaal worden. In principe moet elk apparaat benaderbaar zijn vanaf het internet in een IPv6 netwerk. Want elk apparaat krijgt een uniek IPv6 adres toegewezen (of pakt deze zelf, dat is een andere discussie). En natuurlijk heeft dat weinig met dubbel NAT te maken, want dat wordt immers niet eens gebruikt, maar zoals wederom @
Vorkie terecht opmerkt, is het vragen om problemen. De kans is namelijk bijzonder groot dat Router .100 net ff anders omgaat met IPv6 dan z'n broer Router .2.
Kort door de bocht vind ik dus dat NAT-achter-NAT of dubbel NAT, prima kan werken, maar het vragen is om problemen. En waarom wil je dat eigenlijk bij KPN? Sowieso zit de Experiabox compleet dicht. En je moet twee apparaten beheren en twee apparaten van stroom voorzien. Dit terwijl er prima alternatieven zijn, waaronder een eigen modemkeuze. Dus ik snap gewoon niet zo goed waarom je dat zou doen.