[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 133 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-09 16:53
Had issues met TV kijken en alleen zwart beeld; ontvanger leek ook vast te lopen. Gereboot en van alles geprobeerd, niets hielp. Uiteindelijk ter test firewall gereboot die direct aan de Genexis ONT WAN-poort zit en nu geen link meer.. Blijkbaar is de WAN-poort gesneuveld, zag dat dit een bekend probleem is en dit is (uiteraard) een ONT uit de reeks met problemen. Ding vervolgens na een tijdje met goede hoop een reboot gegeven, maar helaas.. helemaal niks :(. Verbinding met KPN zelf lijkt wel netjes online te komen, want het "Connection" lampje brandt groen. Krijg alleen "link" als ik de firewall zijde geforceerd op 10Mbit Half-Duplex zet, maar lijkt geen verkeer binnen te komen.

Problemen met TV blijken groter te zijn, want lees nu veel meer meldingen..

Iemand nog suggesties wat ik nog kan proberen met de Genexis? Of moet ik maar gewoon accepteren dat KPN niet bereikbaar is en maandag bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
sven5010 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:33:
Had issues met TV kijken en alleen zwart beeld; ontvanger leek ook vast te lopen. Gereboot en van alles geprobeerd, niets hielp. Uiteindelijk ter test firewall gereboot die direct aan de Genexis ONT WAN-poort zit en nu geen link meer.. Blijkbaar is de WAN-poort gesneuveld, zag dat dit een bekend probleem is en dit is (uiteraard) een ONT uit de reeks met problemen. Ding vervolgens na een tijdje met goede hoop een reboot gegeven, maar helaas.. helemaal niks :(. Verbinding met KPN zelf lijkt wel netjes online te komen, want het "Connection" lampje brandt groen. Krijg alleen "link" als ik de firewall zijde geforceerd op 10Mbit Half-Duplex zet, maar lijkt geen verkeer binnen te komen.

Problemen met TV blijken groter te zijn, want lees nu veel meer meldingen..

Iemand nog suggesties wat ik nog kan proberen met de Genexis? Of moet ik maar gewoon accepteren dat KPN niet bereikbaar is en maandag bellen.
Overal problemen sinds vanavond dus neem aan dat alles gerelateerd is aan een KPN storing. Zie allestoringen.nl / KPN forum / etc... Hier ook alleen zwart beeld, ga niet eens de moeite doen om iets aan te passen in het huidige thuisnetwerk.

PS. Voordat je zelf iets gaat proberen, controleer eerst allestoringen.nl :)

[ Voor 3% gewijzigd door Enforcer op 21-10-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:51
austin_77 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:14:
[...]

Ik vind mijn weg wel, tis meer dat ik de switch van provider makkelijker wil laten lopen zonder dat gezinsleden beginnen te miepen 🫢
Vandaar dat ik ook sterk ah denken ben aan die udm se, dan heb ik alles zelf in de hand ongeacht het
apparaat wat de provider aanlevert.

[...]
De makkelijkste switch is met een eigen router achter de ISP router (als router - niet als bridge).
En achter de eigen router een subnet gebruiken wat boven de 100 zit.
Dan hoef je na de eigen router nooit meer wat te veranderen.

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:19
Airw0lf schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:40:
[...]

De makkelijkste switch is met een eigen router achter de ISP router (als router - niet als bridge).
En achter de eigen router een subnet gebruiken wat boven de 100 zit.
Dan hoef je na de eigen router nooit meer wat te veranderen.
Dan krijg je nat achter nat, hoeft geen probleem te zijn, maar met port forwarding niet echt handig.. je maakt het netwerk over gecompliceerd.. waarom je een subnet op de 2e router van > 100 adviseert is me ook een raadsel.. als het subnet is maar anders is als de 1e router gaat het goed

@austin_77 Het Makkelijkste is idd je apparaten gewoon via dhcp een ip adres te laten krijgen, dus idd je nas dus terug zetten naar dhcp. Je kunt hem dan via de router of de synology discovery tool gewoon terug vinden.
Sowieso kun je statische ip’s beter door de router uit laten geven dan door de cliënt zelf aan laten vragen.. dan krijgt je nas bij een andere router altijd gewoon een ip en kan je er altijd bij zonder allerhande debiele trucs..
Btw, lees jezelf even goed in als je ooit een udm se met kpn wil gaan gebruiken, moet wel eea goed instellen, zeker icm met tv.
Zie https://github.com/fabianishere/udm-iptv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
ExiZTeNcE schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:04:
[...]

Dan krijg je nat achter nat, hoeft geen probleem te zijn, maar met port forwarding niet echt handig.. je maakt het netwerk over gecompliceerd.. waarom je een subnet op de 2e router van > 100 adviseert is me ook een raadsel.. als het subnet is maar anders is als de 1e router gaat het goed
Zoals je al schreef - zolang er maar een ander subnet is. Als je op je eigen router iets instelt boven de 100 is de kans nagenoeg 0 dat je een overlap hebt met het subnet wat op de ISP-router is voorgeconfigureerd.

Port forwarding op de ISP router hoeft niet - een DMZ met het IP adres van je eigen router voorkomt dit.

Bij elkaar lijkt me dit de meest eenvoudige manier van overstappen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:38
Airw0lf schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:56:
[...]

Zoals je al schreef - zolang er maar een ander subnet is. Als je op je eigen router iets instelt boven de 100 is de kans nagenoeg 0 dat je een overlap hebt met het subnet wat op de ISP-router is voorgeconfigureerd.
Welkom bij Ziggo waar het standaard subnet 192.168.178.0/24 is 8)7. Maar dat zegt @austin_77 zelf ook al ;). Ik zou nooit zomaar router achter router adviseren. Vanwege dubbel NAT zoals @ExiZTeNcE terecht opmerkt, maar ook vanwege de extra (en vaak onverwachte) complexiteit.

Mijn tip voor @austin_77 zou zijn om DHCP reserveringen te gebruiken in plaats van statische IP-adressen op apparaten in te stellen. Uiteindelijk ontkom je er niet helemaal aan, maar op een enkel apparaat na probeer ik mijn IP-adressen op een centrale plek toe te wijzen. In mijn ASUS router kan ik dan tevens ook hostnames toewijzen. Dat probeer ik nagenoeg overal te gebruiken. Dan ben je ook een stuk flexibeler qua IP-adressen op de achtergrond.

Maar toen ik overstapte van Ziggo naar KPN vorig jaar heb ik gewoon een uurtje of 2 downtime ingecalculeerd. Je maakt zo'n overstap ook niet elke maand / jaar, dus zo erg vonden wij het hier niet. Het is alleen vervelend. Daarnaast kun je je Ziggo en KPN modems heel even naast elkaar laten draaien. Daardoor kun je ook eenvoudig terug mocht je iets vergeten zijn. Althans zo heb ik het toen gedaan.

Ook zou ik @austin_77 aanraden om inderdaad dat budget voor een eigen router / modem vrij te maken bij de financiële afdeling (:+). Die Experiabox is zo beperkt, nog erger dan de Connectbox van Ziggo, dat ik daar na ongeveer een kwartiertje wel klaar mee was |:(.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:45
alex3305 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:26:
[...]

Welkom bij Ziggo waar het standaard subnet 192.168.178.0/24 is 8)7. Maar dat zegt @austin_77 zelf ook al ;). Ik zou nooit zomaar router achter router adviseren. Vanwege dubbel NAT zoals @ExiZTeNcE terecht opmerkt, maar ook vanwege de extra (en vaak onverwachte) complexiteit.

Mijn tip voor @austin_77 zou zijn om DHCP reserveringen te gebruiken in plaats van statische IP-adressen op apparaten in te stellen. Uiteindelijk ontkom je er niet helemaal aan, maar op een enkel apparaat na probeer ik mijn IP-adressen op een centrale plek toe te wijzen. In mijn ASUS router kan ik dan tevens ook hostnames toewijzen. Dat probeer ik nagenoeg overal te gebruiken. Dan ben je ook een stuk flexibeler qua IP-adressen op de achtergrond.

Maar toen ik overstapte van Ziggo naar KPN vorig jaar heb ik gewoon een uurtje of 2 downtime ingecalculeerd. Je maakt zo'n overstap ook niet elke maand / jaar, dus zo erg vonden wij het hier niet. Het is alleen vervelend. Daarnaast kun je je Ziggo en KPN modems heel even naast elkaar laten draaien. Daardoor kun je ook eenvoudig terug mocht je iets vergeten zijn. Althans zo heb ik het toen gedaan.

Ook zou ik @austin_77 aanraden om inderdaad dat budget voor een eigen router / modem vrij te maken bij de financiële afdeling (:+). Die Experiabox is zo beperkt, nog erger dan de Connectbox van Ziggo, dat ik daar na ongeveer een kwartiertje wel klaar mee was |:(.
Thnx, heb inmiddels alles omgezet naar dhcp als voorbereiding. Ik kijk na de switch dinsdag of ik nog behoefte heb om het eventueel anders te doen.

En de financiele afdeling heeft flink wat overredingskracht nodig hoor; ‘het werkt toch ook met dat van KPN? Waarom heb je nu weer iets extra’s nodig?!!?’ :+
Het feit dat sinds alles over is op ubiquiti ‘de wifi het perfect doet’ is de hell van ICT denk ik; 99,999999% uptime wordt teniet gedaan door 0,000001% downtime…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
alex3305 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:26:
[...]

Ik zou nooit zomaar router achter router adviseren. Vanwege dubbel NAT zoals terecht opmerkt, maar ook vanwege de extra (en vaak onverwachte) complexiteit.

[---]
Waarom is dubbel NAT een probleem?
Waaruit bestaat die extra (onverwachte) complexliteit?
Misschien heb je een of meer voorbeelden?

[ Voor 19% gewijzigd door Airw0lf op 22-10-2023 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-08 22:18
Nu nog wachten tot ik de snelheid ook kan selecteren, waarschijnlijk in de ochtend 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVuIOoeHNujoGylKMUZByMhPGT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xltb3B4iWvhpbpgLc5ilAmDh.png?f=fotoalbum_large

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:15

Wildfire

Joy to the world!

ASNNetworks schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 00:18:
Nu nog wachten tot ik de snelheid ook kan selecteren, waarschijnlijk in de ochtend 😉

[Afbeelding]
Ik denk ook dat het in de loop van de dag daadwerkelijk beschikbaar wordt. Ik ga het ook bestellen, niet dat ik het echt nodig heb maar ach met de personeelskorting zijn het de kosten niet. Plus ik heb al een 10 gigabit intern netwerk liggen. :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-08 07:39

Tortelli

mixing gas and haulin ass

ASNNetworks schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 00:18:

[Afbeelding]
Krijg ook te zien dat 4Gbit beschikbaar is, maar ik heb mijn twijfels hierover omdat ik zover ik weet geen XGS-PON heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlijeGub
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17:16
Ik krijg nu ook 4Gbit te zien ondanks er hier geen xgs-pon is naar mijn weten. Zal helaas wel een foutje zijn ga ik vanuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert.v.w.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-09 08:40
Airw0lf schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:02:
[...]
Om jou gerust te stellen: ik gebruik bijna altijd NAT achter NAT, dus het IP-adres van mijn eigen router zit in de DMZ van de Box 12 (die ik verder nergens voor gebruik). Ik heb thuis wat mail- en webservers draaien en daar hoef ik niks extra qua forwarding te regelen, want dat was al in mijn eigen router geregeld. Daarnaast werk ik 95% thuis, dus de hele dag VPN en Teams, zonder enig probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronzz
  • Laatst online: 22-08 21:58
Nu al 2x abonnement verlengt waarbij ik duidelijk heb aangegeven een contract van 12 maanden te willen.
Ik zit nu voor de derde keer aan de telefoon met de klantenservice omdat afgelopen 2x een contractdatum van 24 maanden is opgenomen.

Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]

Het is ook zonde van je stroom - 2 kastjes aan, slaat in deze tijd nergens op gezien de simpelheid waar je een eigen modem/router/firewall inzet.

Je kan niet normaal een IPv6 netwerk opbouwen.

Niet altijd, maar vaak issues met VPN tunnels , vanwege de dubbelNAT zit er ook vaak een probleem in performance door MTU en dan heb je performance issues en buitenlandse websites die niet lekker laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronzz
  • Laatst online: 22-08 21:58
Ronzz schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:14:
Nu al 2x abonnement verlengt waarbij ik duidelijk heb aangegeven een contract van 12 maanden te willen.
Ik zit nu voor de derde keer aan de telefoon met de klantenservice omdat afgelopen 2x een contractdatum van 24 maanden is opgenomen.

Zucht.
Na een half uur in de wacht hebben gestaan, medewerker gesproken en die gaf aan dat het om een "fout in het systeem" gaat. Het contract zou wel écht 12 maanden zijn i.p.v. 24 maanden, omdat de korting voor 6 maanden is i.p.v. 12 maanden bij een 2 jarig abonnement.

Met de vraag of ik dit zwart op wit kon krijgen, antwoordt ze nee.

Daarna direct het hele zooitje geannuleerd. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik zag vanmorgen in Mijn kpn dat de maximale snelheid op mijn adres 4gb/s zou zijn, dacht al dat het niet zou kloppen want ik heb nog een oud type verbinding. Nu staat er ook weer max 1gb/s. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alex3305
[...]

Goede vraag. In de basis is dubbel NAT geen probleem. Ik bedoel een router is gemaakt om te routen en hoeveel netwerklagen daartussen liggen is in principe irrelevant. Echter geeft het wel extra complexiteit, want je krijgt een dergelijk stroomschema (fictieve netwerken):

code:
1
Client <---> Router 192.168.100.0/24 <---> Router 192.168.2.0/24 <---> Internet

Dat betekent dat bij het opzetten van een verbinding beide routers naar het juiste poortje en client moeten routeren. Terwijl je dat in een normale thuissituatie niet verwacht. Tevens kan dit echte problemen geven wanneer er in het pakketje een client wordt meegestuurd die niet zomaar gevonden kan worden, want die zit namelijk in een ander subnet. Zoals @Vorkie terecht aangeeft gebeurt dat nog weleens bij het opzetten van VPN tunnels.

Daarnaast kan het problemen geven met UPnP en het openen van poorten. Want voor elke port forward moet ik dat twee keer doen. Namelijk op (bovenstaand voorbeeld) Router .100 en Router .2. Dan kun je uiteraard zeggen dat ik geen UPnP moet gebruiken. En daar heb je wellicht gelijk in, maar dat weet Tante Samira niet. Die wil gewoon dat haar zoon Sven Call of Duty kan spelen op z'n Playstation.

Ook kan deze situatie problemen geven met broadcasts, want die mag niet (zomaar) over subnets heen. En dat wordt bijzonder veel gebruikt in een thuisnetwerk. Denk daarbij aan Chromecasts, printers, Bonjour (Apple) en nog talloze andere situaties. Dan kun je, zoals @robert.v.w. opmerkt een DMZ gebruiken, maar dan snap ik niet waarom je überhaupt nog de Experiabox gebruikt. Dan staat dat ding namelijk voor jan-met-de-korte-achternaam stroom te eten 8)7. En ook deze situatie is wel weer omheen te werken overigens, maar zeer zeker niet op de Experiabox.

En IPv6 zal inderdaad ook een moeilijk verhaal worden. In principe moet elk apparaat benaderbaar zijn vanaf het internet in een IPv6 netwerk. Want elk apparaat krijgt een uniek IPv6 adres toegewezen (of pakt deze zelf, dat is een andere discussie). En natuurlijk heeft dat weinig met dubbel NAT te maken, want dat wordt immers niet eens gebruikt, maar zoals wederom @Vorkie terecht opmerkt, is het vragen om problemen. De kans is namelijk bijzonder groot dat Router .100 net ff anders omgaat met IPv6 dan z'n broer Router .2.

Kort door de bocht vind ik dus dat NAT-achter-NAT of dubbel NAT, prima kan werken, maar het vragen is om problemen. En waarom wil je dat eigenlijk bij KPN? Sowieso zit de Experiabox compleet dicht. En je moet twee apparaten beheren en twee apparaten van stroom voorzien. Dit terwijl er prima alternatieven zijn, waaronder een eigen modemkeuze. Dus ik snap gewoon niet zo goed waarom je dat zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
darkdesign schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:03:
Ik zag vanmorgen in Mijn kpn dat de maximale snelheid op mijn adres 4gb/s zou zijn, dacht al dat het niet zou kloppen want ik heb nog een oud type verbinding. Nu staat er ook weer max 1gb/s. :)
Hier hetzelfde. Vannacht kon ik ook ineens kiezen voor een gratis Sonos Move bij een 1-jarig abonnement van 1 gb/s. Baalde al, want net twee weken geleden overgestapt en voor de 6 maanden korting gekozen. Dat komt uit op een waarde van ca. € 160. Een Sonos Move is aanzienlijk meer waard. Deze aanbieding is samen met de 4 gb/s melding verdwenen. Lijkt me ook wel een erg fors cadeau voor een 1 jarig abonnement van maar EUR 52,50 per maand.

De overstap naar KPN is overigens uitstekend bevallen. Hadden hiervoor Odido. Vanaf de (beoogde) oplevering afgelopen zomer was dit alleen maar gedoe en heeft het eigenlijk nooit echt goed gewerkt. Gelukkig daarom het contract vroegtijdig op kunnen zeggen. KPN aangevraagd en binnen een week alles in huis én direct werkend :).

[ Voor 4% gewijzigd door Dick op 23-10-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-08 07:39

Tortelli

mixing gas and haulin ass

BlijeGub schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:48:
Ik krijg nu ook 4Gbit te zien ondanks er hier geen xgs-pon is naar mijn weten. Zal helaas wel een foutje zijn ga ik vanuit.
Is aangepast inderdaad. Krijg nu 1Gbit te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cronixx
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 13:35

cronixx

krieuw

Als ik de postcode check doe van KPN staat daar dat ik nog geen glasvezel beschikbaar heb, maar dit is er al sinds juli 2023. @Barre73 heeft e.e.a. even gecheckt voor me, thanks trouwens, en de conclusie is:

"De order is wel uitgevoerd en gereed gemeld, maar in de passieve administratie is de aansluiting niet opgeleverd als gereed. Die staat nog steeds op : BOP bij gevel."

Omdat ik dus zelf via de KPN website/ KPN App zelf niets kan wijzigen, omdat daar glasvezel helemaal geen optie is heb ik net even contact gehad met XS4ALL met de vraag of zij het misschien telefonisch konden doorvoeren. XS4ALL medewerker gaf hierbij aan dat 4gbit/s via XS4ALL (voorlopig?) helemaal nog niet te bestellen is.

Anyway, Barre heeft melding gemaakt voor me bij de aannemer om het aan te passen. Ik wacht wel even af tot de boel qua administratie goed is en kijk dan nog wel een keer via Mijn KPN wat ik wel en niet kan bestellen.

Ik heb nu een vast IP Adres bij xs4all, weet iemand zo of dat ook een optie is bij KPN zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-09 13:03
cronixx schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:43:
Als ik de postcode check doe van KPN staat daar dat ik nog geen glasvezel beschikbaar heb, maar dit is er al sinds juli 2023. @Barre73 heeft e.e.a. even gecheckt voor me, thanks trouwens, en de conclusie is:

"De order is wel uitgevoerd en gereed gemeld, maar in de passieve administratie is de aansluiting niet opgeleverd als gereed. Die staat nog steeds op : BOP bij gevel."

Omdat ik dus zelf via de KPN website/ KPN App zelf niets kan wijzigen, omdat daar glasvezel helemaal geen optie is heb ik net even contact gehad met XS4ALL met de vraag of zij het misschien telefonisch konden doorvoeren. XS4ALL medewerker gaf hierbij aan dat 4gbit/s via XS4ALL (voorlopig?) helemaal nog niet te bestellen is.

Anyway, Barre heeft melding gemaakt voor me bij de aannemer om het aan te passen. Ik wacht wel even af tot de boel qua administratie goed is en kijk dan nog wel een keer via Mijn KPN wat ik wel en niet kan bestellen.

Ik heb nu een vast IP Adres bij xs4all, weet iemand zo of dat ook een optie is bij KPN zelf?
XS4All bestaat eigenlijk niet meer dus jij zit op het oude XS4All abonnement dat is gemigreerd naar KPN koper, daarna omgezet naar glas, en je hebt sindsdien nog geen wijzigingen aangebracht binnen dat oude abonnement? Vat ik het zo goed samen?
Want in dat geval kan je sowieso alleen maar naar 4 Gbit door om te schakelen naar een nieuw KPN abonnement.
Wellicht raak je daardoor andere voordelen kwijt? Denk daar nog even over na...

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cronixx

cronixx

krieuw

Barre73 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:56:
[...]

XS4All bestaat eigenlijk niet meer dus jij zit op het oude XS4All abonnement dat is gemigreerd naar KPN koper, daarna omgezet naar glas, en je hebt sindsdien nog geen wijzigingen aangebracht binnen dat oude abonnement? Vat ik het zo goed samen?
Want in dat geval kan je sowieso alleen maar naar 4 Gbit door om te schakelen naar een nieuw KPN abonnement.
Wellicht raak je daardoor andere voordelen kwijt? Denk daar nog even over na...
Uhm yes, correct samengevat. Een van de "voordelen" is de wat meer technisch onderlegde servicedesk, deze kun je normaal gesproken bij KPN als losse optie erbij vinken ,ik geloof voor 5 euro per maand ofzo, dit is iets dat bij XS4ALL standaard was en dus in de abonnementsprijs zat verrekend. Dit is dus iets dat ik, in theorie er weer bij zou kunnen nemen als ik zou willen. Al valt me wel op dat deze optie niet als extra te kiezen is voor de 4gbit verbinding van KPN, wel bij de 1gbit verbinding bijvoorbeeld.

Heb hierover wel vaker nagedacht, Ik vind dit altijd een beetje een vreemd punt: aan de ene kant waardeer ik het dat als ik bel ik meteen iemand aan de lijn krijg die weet waarover het gaat en op de juiste manier mee kan denken, aan de andere kant vind ik het principieel gezien niet correct ofzo, om hiervoor een extra bovenop je abonnement af te moeten sluiten (en ja, ik realiseer me dat dit bij xs4all in principe gewoon verwerkt zit in de prijs, waardoor deze prijs hoger is).

Een ander "voordeel" is de fritzbox modem, deze is uberhaupt niet beschikbaar voor 4gbit/s en komt dus sowieso te vervallen en daarbij gebruik ik zelf een UDM-SE, dus is dat sowieso niet iets dat voor mij erg van belang is.

Dan blijft volgens mij alleen nog het vaste IP adres over, dat is wel een nice to have, maar geen dealbreaker denk ik. Heb sowieso ook gewoon dyndns draaien etc. dus dat lost zichzelf in de praktijk ook wel op.

Weet zo 1,2,3 niet of ik nog iets over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-09 17:36

Zorian

What the fox?

Ik zou graag willen upgraden naar 4Gbit maar zie de optie niet staan. Dit is wel bijzonder want mijn glaslijn is van eind 2022 (nieuwbouw). Dit zou dus XGS-PON moeten wezen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:28
Zorian schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:18:
Ik zou graag willen upgraden naar 4Gbit maar zie de optie niet staan. Dit is wel bijzonder want mijn glaslijn is van eind 2022 (nieuwbouw). Dit zou dus XGS-PON moeten wezen lijkt mij.
Zit je wel op de nieuwe propositie(geleverd vanaf eind feb 2023)? Ik kan op de XGS lijn van m'n ouders gewoon 4Gbit aanvragen in de interne orderstraat van KPN. Als je pc en just hebt kan ik het controleren

Als je een NT hebt met Connection en Alarm is het PON. Als de NT Glas als ledje heeft is het AON en grijp je dus mis

[ Voor 10% gewijzigd door mad-dog op 23-10-2023 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

mad-dog schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:21:
[...]

Zit je wel op de nieuwe propositie(geleverd vanaf eind feb 2023)? Ik kan op de XGS lijn van m'n ouders gewoon 4Gbit aanvragen in de interne orderstraat van KPN. Als je pc en just hebt kan ik het controleren

Als je een NT hebt met Connection en Alarm is het PON. Als de NT Glas als ledje heeft is het AON en grijp je dus mis
Een pc heb ik, wat just is weet ik zo niet.
Heb net even gebeld met KPN, ze zeggen dat de max 1Gbit is maar dat mijn aansluiting zowel AON als XGS-PON is. :?
Er zit inderdaad eentje op met Glas. Als je alsnog zou willen checken dan graag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Zorian schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:29:
[...]

Heb net even gebeld met KPN, ze zeggen dat de max 1Gbit is maar dat mijn aansluiting zowel AON als XGS-PON is. :?
Er zit inderdaad eentje op met Glas. Als je alsnog zou willen checken dan graag. :)
Ik bedoelde huisnr, typte te snel :)

Maar als er lampje glas op zit is het AON en is het max 1Gbit

[ Voor 8% gewijzigd door mad-dog op 23-10-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

mad-dog schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:33:
[...]

Ik bedoelde huisnr, typte te snel :). Graag in DM

Maar als er lampje glas op zit is het AON en is het max 1Gbit
Komt zo DM aan. :)
Wat wel raar is, ik lijk 2 vezels te hebben ofzo.
Zie hier. De binnenkomende kabel splitst in tweeën via een zwarte koker en de andere helft gaat nog een eind door en is opgerold met een stukje tape om het einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:30
Zorian schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:39:
[...]

Komt zo DM aan. :)
Wat wel raar is, ik lijk 2 vezels te hebben ofzo.
Zie hier. De binnenkomende kabel splitst in tweeën via een zwarte koker en de andere helft gaat nog een eind door en is opgerold met een stukje tape om het einde.
Dat is een riserkabel. De andere vezels zijn voor de woningen onder/boven jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

jackaubrey schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:03:
[...]

Dat is een riserkabel. De andere vezels zijn voor de woningen onder/boven jou
Grappig, zit niks boven me verder. :P Maar goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-08 22:18
Ik heb KPN hierover gebeld, ik heb namelijk ook gwn XGS-PON, sinds januari dit jaar aangelegd. Hieronder even een cross-post uit het KPN forum. Het lullige is dat ik in december het abonnement had aangevraagd en op de dag dat het inging, KPN met de nieuwe vormen kwam met een lagere prijs... Ik heb dus nog de oude propositie, waardoor 4Gb/s niet mogelijk is.
Zojuist gebeld met KPN omdat ik geen 4Gb/s zag als optie (het is wel mogelijk qua snelheid). Ik vermoedde dat het kwam omdat ik nog de oudere benaming heb (Hussel 1Gb). Dus klantenservice even gebeld om te kijken of zij het handmatig konden aanpassen. Helaas kunnen zij het ook niet wijzigen. Sterker nog: het oude abonnement krijgt die optie simpelweg niet.

Als je nog het oude abonnementsvorm hebt (waar je dus €60pm betaalt voor 1gb ipv €52), dan kan je niet de hogere snelheid nemen. Dit omdat het oude abonnement niet vernieuwd wordt (je kan daarom nog steeds 50mb kiezen wat niet meer bestaat officieel) Daarom ontbreekt dus de 4Gb/s snelheidsoptie. Volgens de klantenservice is de enige mogelijkheid om 4Gb/s te nemen als bestaande klant die vóór 25 januari 2023 (toen gingen de nieuwe vormen in) klant werd, om het abonnement te verlengen (dus weer contract van een jaar) met de nieuwe vorm en prijzen.

Nu wilde ik sowieso wel verlengen omdat het goedkoper is, en toevallig kan ik binnenkort verlengen. Maar het is wel een vreemde manier van zaken doen door de snelheidsverhoging puur beschikbaar te maken voor de nieuwe vormen, waardoor je dus verplicht bent meteen te verlengen als je nog een ouder abonnement hebt.
Linkje naar de forum: https://forum.kpn.com/int...box-14-600806/index8.html

Nu kan ik vanaf vrijdag verlengen. Maar een andere gebruiker kan al verlengen en krijgt dus doodleuk te horen dat de snelheid dan pas in januari in gaat bij hem...

Edit: inmiddels heeft de moderator daar ook dit bevestigd.
Hi all. Het is inderdaad zoals @ASNN aangeeft.

De 4Gbit/s optie is alleen beschikbaar bij de nieuwste abonnementsvormen. Heb je een oudere vorm zoals ‘Hussel’, dan moet je verlengen om de 4Gbit/s te kunnen krijgen. Dat betekent dus ook dat je buiten je huidige contractduur moet zitten. Is dat het geval? Dan doe je dat als volgt:

Ga naar: https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet
Log in op MijnKPN
Klik op ‘zelf samenstellen’
Klik op ‘abonnement aanpassen’ en kies voor internetsnelheid ‘SuperFiber 4’
Binnen je huidige abonnement kun je doorgaans wisselen van internetsnelheid, maar die 4Gbit/s is dus alleen beschikbaar bij de nieuwste abonnementsvormen (niet bij Hussel en ouder).

Ik kan en ga niet al jullie individuele situaties zien, maar het is dus zeer afhankelijk van jou specifieke situatie (technisch en administratief) of/wanneer je gebruik kunt maken van de 4Gbit/s.

[ Voor 19% gewijzigd door ASNNetworks op 23-10-2023 14:46 ]

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tv94
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-08 15:48
Zie hier geen 4gbit wel xgs-pon eind 2022. Gebeld met kpn kwam niet veel verder dan het staat er niet tussen.Ook niet met een nieuwe abonnement.
Bij een kennis 500m verderop waar glasvezel 2023 is aangelegd ook geen 4gbit beschikbaar.
Dus heb zoon idee dat administratief nog niet alles klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-09 06:52
Zie hier al de mogelijkheid om 4gbit af te sluiten, vraag me alleen af wat het nut nu nog voor de meeste heeft?
Enige voordeel zal wifi zijn, de rest zoals switches en lan poorten zijn gecaped op 1gbit. Dus echt veel voordeel, haal ik er in iedergeval niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:14
dutchnltweaker schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:44:
Zie hier al de mogelijkheid om 4gbit af te sluiten, vraag me alleen af wat het nut nu nog voor de meeste heeft?
Enige voordeel zal wifi zijn, de rest zoals switches en lan poorten zijn gecaped op 1gbit. Dus echt veel voordeel, haal ik er in iedergeval niet uit.
Ja je zult sowieso een 2.5/5/10Gbps switch moeten hebben als je hier op meer dan 1 apparaat voordeel van wil hebben. Het is een vrij niche product, wat vooral marketingwaarde heeft over de andere providers. Er zijn zeker mensen waar dit een uitkomst is, maar dat zijn vrij speciale use-cases.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Wel vreemd, hier in de zomer van 2021 opgeleverd en heb gewoon de 4Gbit optie als ik een nieuwe contract wil afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
jk-5 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:45:
[...]

Ja je zult sowieso een 2.5/5/10Gbps switch moeten hebben als je hier op meer dan 1 apparaat voordeel van wil hebben. Het is een vrij niche product, wat vooral marketingwaarde heeft over de andere providers. Er zijn zeker mensen waar dit een uitkomst is, maar dat zijn vrij speciale use-cases.
Dat dacht ik dus ook, de investering nu om het gewoon te kunnen hebben is leuk. Maar nu nog niet interessant, misschien straks wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:53

WCA

dutchnltweaker schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:44:
Je kan wel allevier je gigabitpoorten volledig voltrekken naar het internet toe (mits die Experiabox die routingcapaciteit heeft natuurlijk)

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Zorian schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:29:
[...]

Je weet dus inmiddels dat je AON (GoF) hebt. Dit komt waarschijnlijk omdat de PoP waar je nieuwbouwwoning op aangesloten zit, wat ouder is. Als die van voor 2020/2021 is, dan zal daar nog geen XGS-PON apparatuur in zitten.
Het is dus niet het moment van de aansluiting dat telt, het is het moment van bouwen van de PoP. En zeker bij nieuwbouw waar de PoP als eerste moet staan, voordat de eerste woningen zijn opgeleverd. Dan kan jouw woning drie jaar later gebouwd worden maar zit jij nog steeds op die PoP met de apparatuur van drie jaar geleden.

En bij kleinere nieuwbouw in een bestand glasgebied telt helemaal de bouw van de woning niet. Die worden sowieso op de bestaande PoP aangesloten. Die PoP kan wel 10 jaar oud zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Zorian schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:07:
[...]

Grappig, zit niks boven me verder. :P Maar goed om te weten.
Het is een kabel met een vast aantal vezels (vaak 24, dus voor 12 woningen). Die loopt tot de bovenste verdieping (die van jou) en takt dus op elke verdieping twee vezels af. Jij bent de bovenste dus bovenin jouw meterkast stopt de kabel met een einddopje (dat had in ieder geval gemoeten, en geen stukje tape).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Morgen de aansluitdatum en ga ik over van Ziggo naar KPN glasvezel. Iemand een idee of ik om 0:01 vannacht de boel al kan aansluiten? Of is dat af te raden? Morgen overdag werken, wil liever niet morgenavond pas pielen omdat ik ook nog een webinar heb.

[ Voor 5% gewijzigd door austin_77 op 23-10-2023 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
austin_77 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:50:
Morgen de aansluitdatum en ga ik over van Ziggo naar KPN glasvezel. Iemand een idee of ik om 0:01 vannacht de boel al kan aansluiten? Morgen overdag werken, wil liever niet morgenavond pas pielen omdat ik ook nog een webinar heb
Waarom zou je niet alvast modem aansluiten?

Ziggo gaat via coax, KPN via glasvezel, dus die kunnen naast elkaar online zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Vorkie schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:52:
[...]

Waarom zou je niet alvast modem aansluiten?

Ziggo gaat via coax, KPN via glasvezel, dus die kunnen naast elkaar online zijn.
Heb de UNT al aangesloten, die heeft mooi twee groene lampjes ‘power’ en ‘glas’.

Maar modem krijgt dus dan vanaf 0:00 uur een ‘go’ of hoe werkt dat? Wil hem best alvast aansluiten hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
austin_77 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:50:
Morgen de aansluitdatum en ga ik over van Ziggo naar KPN glasvezel. Iemand een idee of ik om 0:01 vannacht de boel al kan aansluiten? Of is dat af te raden? Morgen overdag werken, wil liever niet morgenavond pas pielen omdat ik ook nog een webinar heb.
Reken maar dat het nu al kan. Verbinding is normaliter 1 a 2 dagen al klaar voor gebruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
austin_77 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:54:
[...]

Heb de UNT al aangesloten, die heeft mooi twee groene lampjes ‘power’ en ‘glas’.

Maar modem krijgt dus dan vanaf 0:00 uur een ‘go’ of hoe werkt dat? Wil hem best alvast aansluiten hoor.
Als glas ook al groen is werkt je lijn waarschijnlijk al - en kan je nu al overstappen.

Gewoon proberen - ergste geval doet ie het niet :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• austin_77
We gaan het proberen 😀

Update:
Alles up and running met een retestrakke 920 Mbps down en 921 Mbps up.

[ Voor 62% gewijzigd door austin_77 op 23-10-2023 21:10 . Reden: Update ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:00
austin_77 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:57:
We gaan het proberen 😀

Update:
Alles up and running met een retestrakke 920 Mbps down en 921 Mbps up.
Dat is nog altijd het voordeel van AON/GoF ;)
Er hoeft niets geactiveerd te worden (zoals een ONT bij XGS-PON).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 21-08 00:02
Soundwork schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:12:
[...]

Dat is nog altijd het voordeel van AON/GoF ;)
Er hoeft niets geactiveerd te worden (zoals een ONT bij XGS-PON).
en ook dat maakt niet uit, klanten krijgen tegenwoordig gewoon een ONT toegestuurd die vooraf geactiveerd is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
jopoh schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:23:
[...]

en ook dat maakt niet uit, klanten krijgen tegenwoordig gewoon een ONT toegestuurd die vooraf geactiveerd is :)
Of de aannemer heeft al ONT geplaatst en ipv serienummer te scannen het het handmatig invoert inclusief typefout 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
mad-dog schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:19:
[...]

Of de aannemer heeft al ONT geplaatst en ipv serienummer te scannen het het handmatig invoert inclusief typefout 🤣
Of zoals vanmiddag 1 had die toegestuurd was niet voorgeativeerd was, kon hem zelf gelukkig activeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
mad-dog schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:19:
[...]

Precies! Dus AON/GoF is nog altijd "de makkelijkste manier" van aansluiten. Patch zetten in de PoP en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Soundwork schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:23:
[...]

Precies! Dus AON/GoF is nog altijd "de makkelijkste manier" van aansluiten. Patch zetten in de PoP en klaar :)
Nu nog de Gigabit apparatuur in de PoP vervangen voor 10Gbit apparatuur en je kunt weer paar jaar vooruit 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

mad-dog schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:26:
[...]

Nu nog de Gigabit apparatuur in de PoP vervangen voor 10Gbit apparatuur en je kunt weer paar jaar vooruit 😋
Was het maar zo'n feest, kan de hogere snelheden goed gebruiken. ;( Lijkt erop dat ik nog wel even aan 1 Gigabit vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
@alex3305 - mijn 0,100 centen:
Waarschijnlijk een open deur – maar toch: de router in het “.100.0/24” subnet aan de WAN-kant heeft altijd hetzelfde IP-adres. Voor zover dat (nog) niet het geval is kan dat afgedwongen worden – laten voor nu uitgaan van “.2.199” (als voorbeeld).

Waarschijnlijk nog zo een open deur: ik weet niet beter als firewalls/routers bevatten minimaal iets dat heet een stateful firewall. Hiermee wordt de status bijgehouden van alle lopende, ge-NAT-te netwerk verbindingen; zowel voor TCP als UDP. En dat geldt dan zowel voor de eigen router als die van de ISP/KPN.

Met deze combi ziet het pad er alsvolgt uit:
(1) - client met iets in “192.168.100.0/24” <=> (2) - 192.168.2.199 (het voorbeeld) <=> (3) - 192.168.2.254 <=> (4) - publiek IP adres <=> (5) - “iets op het internet”. Voor de terugweg geldt uiteraard het omgekeerde... :+
Het gedrag is hiermee voorspelbaar geworden waardoor van die complexiteit niet zoveel meer over is – toch? Of heb ik hier iets gemist?

Om dubbele forwarding configuraties te voorkomen zet je de ISP router in DMZ mode met het IP adres van de eigen router – in dit voorbeeld is dat “.2.199”. Waarmee het gedrag hetzelfde wordt als wanneer je de eigen router direct aan Internet koppelt - handig voor tante Samira en haar zoon Sven - zeker als je op de eigen router UPnP aan laat staan.

Hierdoor blijven er weinig of geen extra beheer werkzaamheden over – ook niet voor tante Samira en haar zon Sven. Hoewel ik betwijfel of die daadwerkelijk met een eigen router in de weer zullen gaan… B)

Inzake IPv6: ik moet er niet aan denken om werkelijk elk apparaat in ons netwerk vanuit Internet toegankelijk te maken. Dus voorlopig geen IPv6 – brengt me niks – afgezien van een hoop risico en meerwerk.

Zoals in het begin aangegeven laat ik de Experiabox er tussen zitten om makkelijk te kunnen switchen van provider. En om bij eventuele problemen geen discussie te hebben met KPN: ik kan snel iets testen met de KPN box.

Omwille van forensisch onderzoek op netwerk pakketjes heb ik een hacklab in gebruik met o.a. 3 verschillende routers/firewalls. Die maken alle 3 gebruik van dezelfde Internet verbinding via de ExperiaBox.
Van deze 3 is er een die het normale productieverkeer afhandelt. De andere twee worden ingezet voor malware/ransomware onderzoek van (mogelijk) besmette apparaten.
Het behoud van de KPN/ISP-router is voor mij ook een kosteneffectieve manier om forensisch onderzoek te kunnen doen. Het alternatief is 3 aparte internet verbindingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ik zit hier nu wat terug te lezen en ben erg teleurgesteld dat ik dus niet naar 4gbit kan omdat ik nog in de Hussel propositie zit. Mijn contractperiode loopt eind januari af en pas dan kan ik blijkbaar over naar de nieuwe propositie en daarmee dan ook pas naar de 4gbit gaan.

Ik zal morgen wel even bellen met de klantenservice. Hoe meer meldingen ze krijgen van Hussel-klanten die 4gbit willen hoe meer kans er is dat er toch nog iets mee gedaan wordt... zonder klachten verandert er in ieder geval zeker niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Wildfire schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:56:
Ik zit hier nu wat terug te lezen en ben erg teleurgesteld dat ik dus niet naar 4gbit kan omdat ik nog in de Hussel propositie zit. Mijn contractperiode loopt eind januari af en pas dan kan ik blijkbaar over naar de nieuwe propositie en daarmee dan ook pas naar de 4gbit gaan.

Ik zal morgen wel even bellen met de klantenservice. Hoe meer meldingen ze krijgen van Hussel-klanten die 4gbit willen hoe meer kans er is dat er toch nog iets mee gedaan wordt... zonder klachten verandert er in ieder geval zeker niets.
Gaat echt niet meer gebeuren. De nieuwe propositie is sinds eind februari verkrijgbaar(en dus upgradebaar naar 4GBit). Om een orderstraat aan te passen voor die paar klanten kan niet uit. En 3 maanden wachten, waar heb je het over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

mad-dog schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 00:03:
[...]

Gaat echt niet meer gebeuren. De nieuwe propositie is sinds eind februari verkrijgbaar(en dus upgradebaar naar 4GBit). Om een orderstraat aan te passen voor die paar klanten kan niet uit. En 3 maanden wachten, waar heb je het over
Drie maanden wachten is een verdomd lange tijd als je als tweaker iets nieuws wilt. Zeker omdat de enige hindernis hier iets administratiefs is want technisch kan het prima.

Ik zal in ieder geval melding maken dat ze de website moeten aanpassen dat als je nog in een Hussel abonnement zit er duidelijk vermeld zou moeten worden dat je pas na de contractsperiode over kunt stappen voor meer snelheid. Nu staat er nog gewoon dat er 4gbit mogelijk is en dat is voor de gemiddelde consument misleidend ook al is dat niet zo bedoeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 24-10-2023 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Laatst online: 18:51
Wildfire schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 00:12:
[...]

Drie maanden wachten is een verdomd lange tijd als je als tweaker iets nieuws wilt. Zeker omdat de enige hindernis hier iets administratiefs is want technisch kan het prima.

Ik zal in ieder geval melding maken dat ze de website moeten aanpassen dat als je nog in een Hussel abonnement zit er duidelijk vermeld zou moeten worden dat je pas na de contractsperiode over kunt stappen voor meer snelheid. Nu staat er nog gewoon dat er 4gbit mogelijk is en dat is voor de gemiddelde consument misleidend ook al is dat niet zo bedoeld.
Juni 2024 hier. :'(
Want, mag niet van het systeem! :+

Ach ja..... de wereld wordt steeds gekker, dit past er prima bij.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Airw0lf
Mja - als ik dat zo teruglees van degene die zo graag naar 4-Gbps willen:
Doet me een beetje denken aan kinderen die staan te janken in de winkel omdat ze van mamma/pappa geen snoepje krijgen... :+

Terug serieus:
Er zijn mensen/gezinnen die een 50-Mbps verbinding niet eens kunnen betalen - laat staan 1-Gbps of meer.
Laat KPN en Ziggo daar eens wat aan doen! Versus winst maximalisatie door 1-Gbps of meer aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:40
Airw0lf schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:41:
@alex3305

Inzake IPv6: ik moet er niet aan denken om werkelijk elk apparaat in ons netwerk vanuit Internet toegankelijk te maken. Dus voorlopig geen IPv6 – brengt me niks – afgezien van een hoop risico en meerwerk.
Daar heb je toch gewoon een firewall voor? NAT is eigenlijk gewoon een (van de vele) hack(s) omdat er te weinig IPv4 adressen zijn. Ik draai zelf Dual Stack dus zowel IPv4 als IPv6. Maar mijn apparaten zijn echt niet zomaar benaderbaar op IPv6 van buiten af.

Overigens gebruik ik zelf gewoon een Fritzbox dus heb er ook geen meewerk aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
Airw0lf schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:16:
Mja - als ik dat zo teruglees van degene die zo graag naar 4-Gbps willen:
Doet me een beetje denken aan kinderen die staan te janken in de winkel omdat ze van mamma/pappa geen snoepje krijgen... :+

Terug serieus:
Er zijn mensen/gezinnen die een 50-Mbps verbinding niet eens kunnen betalen - laat staan 1-Gbps of meer.
Laat KPN en Ziggo daar eens wat aan doen! Versus winst maximalisatie door 1-Gbps of meer aan te bieden.
Amen 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:48
Misschien is het instapabonnement bij KPN nu juist wel goedkoper omdat er ook mensen zijn die (veel) meer betalen voor een 1- of 4 gigabit abonnement? Die "whales" sponsoren dan de goedkopere abonnementen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Terug serieus:
1-Gbps is voor de meeste mensen ook overkill omdat ze dat met hun aparatuur niet eens kunnen verwerken.

500 Mbps was een hele goede snelheid. Helaas biedt kpn die niet meer aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
@Airw0lf Voordat we elkaar verkeerd begrijpen. Ik zeg niet dat jouw of mijn setup verkeerd is. Ik zeg alleen dat een dubbel NAT in een normale consumentenverbinding bij de gemiddelde consument voor onverwachte problemen kan zorgen.
Airw0lf schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:41:
[...]

Met deze combi ziet het pad er alsvolgt uit:
(1) - client met iets in “192.168.100.0/24” <=> (2) - 192.168.2.199 (het voorbeeld) <=> (3) - 192.168.2.254 <=> (4) - publiek IP adres <=> (5) - “iets op het internet”. Voor de terugweg geldt uiteraard het omgekeerde... :+
Het gedrag is hiermee voorspelbaar geworden waardoor van die complexiteit niet zoveel meer over is – toch? Of heb ik hier iets gemist?
Voor een gemiddelde thuisverbinding kan ik mij hier dus compleet niet in vinden. Ik verwacht gewoon één subnet met één apparaat. Ik ken ook bar weinig mensen die een dergelijke setup hebben. Anderzijds als er meerdere subnets zijn verwacht ik heden ten dagen VLANs.
Om dubbele forwarding configuraties te voorkomen zet je de ISP router in DMZ mode met het IP adres van de eigen router – in dit voorbeeld is dat “.2.199”. Waarmee het gedrag hetzelfde wordt als wanneer je de eigen router direct aan Internet koppelt - handig voor tante Samira en haar zoon Sven - zeker als je op de eigen router UPnP aan laat staan.

Hierdoor blijven er weinig of geen extra beheer werkzaamheden over – ook niet voor tante Samira en haar zon Sven. Hoewel ik betwijfel of die daadwerkelijk met een eigen router in de weer zullen gaan… B)
Ik snap wel waar je naartoe wilt. Maar als beheerder moet je maar weten dat apparaat 1 in het DMZ staat. Als ik bij mensen thuis kom (of op een verjaardag zit) dan krijg ik weleens de vraag "Waarom werkt mij internet niet (goed)?", dan verwacht ik echt niet dat ze dubbel NAT hebben of weten wat een DMZ is. Maar als ze dat dan toch hebben gedaan, zou de logische reactie zijn "heb ik van internet" 8)7.

Anderzijds zijn er wel genoeg mensen die een tweede router kopen (wel minder met de komst van mesh systemen maar dat terzijde) omdat ze een extra access point willen hebben. Heck, Ziggo gaf die dingen tot een paar jaar geleden nog gewoon uit. Dan kreeg je een TP-Link Archer, die gewoon in router modus kon.
Dat ligt uiteraard bij jou. Maar het is wel een van de bezwaren. En als je, net zoals bij Delta, CG-NAT opgedrongen krijgt, zal je wel moeten als je diensten naar het internet wilt ontsluiten.
Zoals in het begin aangegeven laat ik de Experiabox er tussen zitten om makkelijk te kunnen switchen van provider.
Ik kan zonder Experiabox ook wisselen tussen provider. Ik ben afgelopen jaar ook gewisseld van de Connectbox naar mijn ASUS router en dat was enorm eenvoudig. Daarnaast doe je dit (normaal gesproken) maar maximaal een keer per jaar.
En om bij eventuele problemen geen discussie te hebben met KPN: ik kan snel iets testen met de KPN box.
De Experiabox ligt bij mij gewoon in de kast om gebruikt te worden wanneer ik wel problemen heb. Dat is ook maar twee stekkertjes aansluiten. Maar de KPN lijn is bij mij zo stabiel, dat ik de Experiabox alleen bij de initiële aansluiting nodig heb gehad.
[...] een hacklab in gebruik [...] via de ExperiaBox [...]
Maar heel eerlijk, het maakt natuurlijk geen billen uit of je daar een Experiabox aanhangt of een ander werkend kastje ;). Daarnaast zijn er meerdere wegen naar Rome. En jouw situatie is dan wel heeeeel specifiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderWind
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-05 16:13
theblindman schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:57:
Op 12 oktober heb ik spam binnengekregen op een e-mailadres dat ik alleen gebruik voor KPN. Meer mensen die dit herkennen?
Ja, hier ook. Ook op een uniek adres voor KPN. Gekke is dat ik dezelfde soort mails ook heb ontvangen op 2 andere unieke mailadressen, waaronder 1 van Amazon AWS...

Ik heb al geprobeerd om te achterhalen welke dienst Amazon en KPN beide gebruiken, aangezien ik daar dan een lek verwacht. Helaas nog niets kunnen vinden. Ik zou ook niet weten hoe je dit aan zou moeten pakken als consument. Voor mijn gevoel sta je machteloos bij dit soort spammeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royzilla
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:07
Hallo ik heb een simpele vraag:

Graag zou ik mijn glasvezel direct willen aansluiten op mijn UDM-SE. Nu heb ik de Experia Box er al tussenuit gehaald, maar ik wil ook graag van de ONT af. PPPoE etc. is al ingesteld.

https://www.routershop.nl...km-100-1000mbps/pid=50943

Geschikt als ik kijk naar de eisen die KPN stelt.

https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html

Patch cover voor de FTU en kabel in de sfp module. Als ik deze 2 producten bestel zou het toch plug en play moeten zijn?

Spijtig genoeg hebben ze het nieuwbouwproject in Middenbeemster nog steeds via AON aangesloten. Dit zal waarschijnlijk komen door de oude POP.

Alvast bedankt voor de reactie :)

Gr. Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cronixx

cronixx

krieuw

@Barre73 vandaag staat inderdaad alles goed aan de passieve administratieve kant, hartelijk dank voor je hulp!

Nu XS4ALL aan de lijn om over te hoppen naar KPN voor 4gbit :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-08 10:03

JoSchaap

Had a life, got a modem..

toch wel een misser van KPN dat bestaande (hussel) klanten niet geupgrade kunnen worden.
de concurenten kunnen dit wel zelfs al loopt het abbonement net een week :') zolang je maar upgrade en niet downgrade zijn ze juist blij om je extra centen te incasseren :)

Gelukkig heb ik nu 2 XGS-PON vezels in huis (KPN/Odido) en een goede coax lijn (ziggo) die op dezelfde plek uitkomen. dan ga ik maar weer rondshoppen in januari als de boel afloopt :)

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-08 10:03

JoSchaap

Had a life, got a modem..

Royzilla schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:15:
Hallo ik heb een simpele vraag:

Graag zou ik mijn glasvezel direct willen aansluiten op mijn UDM-SE. Nu heb ik de Experia Box er al tussenuit gehaald, maar ik wil ook graag van de ONT af. PPPoE etc. is al ingesteld.

https://www.routershop.nl...km-100-1000mbps/pid=50943

Geschikt als ik kijk naar de eisen die KPN stelt.

https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html

Patch cover voor de FTU en kabel in de sfp module. Als ik deze 2 producten bestel zou het toch plug en play moeten zijn?

Spijtig genoeg hebben ze het nieuwbouwproject in Middenbeemster nog steeds via AON aangesloten. Dit zal waarschijnlijk komen door de oude POP.

Alvast bedankt voor de reactie :)

Gr. Roy
Niet zo eenvoudig en ook afhankelijk van of je AON/XGS-PON hebt.
kijk even in deze topics:

lasermen in "[KPN WBA] Ervaringen XGS.PON direct op glas (zonder NTU/ONT)"
nelizmastr in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royzilla
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:07
Ik heb een AON verbinding. Ik kan namelijk in de topics nergens een link vinden naar deze 2 specefieke producten. Vandaar mijn vraag :)

[ Voor 15% gewijzigd door Royzilla op 24-10-2023 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 14:41
Ik kon het niet zo snel vinden maar mocht nog niet bekend zijn welke modem de Experiabox 14 is, bij deze:
https://forum.kpn.com/ken...s-tot-instellingen-600011

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• optimist1965
  • Niet online

Precies hierover heb ik een vraag. Over een paar weken stap ik over van mijn huidige provider naar KPN Thuis. Mijn huidige provider gebruikt, precies zoals KPN, PPPoE om uiteindelijk een verbinding op te bouwen over de 1GE AON aansluiting.

Is het niet zo dat bij dit type overstappen er eigenlijk niets anders gedaan hoeft te worden dan andere PPPoE PAP/CHAP settings in je router configureren? Dat wil zeggen, dat er van fysieke patching geen sprake is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24
optimist1965 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:30:
[...]

Precies hierover heb ik een vraag. Over een paar weken stap ik over van mijn huidige provider naar KPN Thuis. Mijn huidige provider gebruikt, precies zoals KPN, PPPoE om uiteindelijk een verbinding op te bouwen over de 1GE AON aansluiting.

Is het niet zo dat bij dit type overstappen er eigenlijk niets anders gedaan hoeft te worden dan andere PPPoE PAP/CHAP settings in je router configureren? Dat wil zeggen, dat er van fysieke patching geen sprake is?
Wie is je huidige provider? Je zult voor KPN in vlan 6 moeten communiceren met PPP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• optimist1965
  • Niet online
stormfly schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:56:
[...]
Wie is je huidige provider? Je zult voor KPN in vlan 6 moeten communiceren met PPP.
Freedom Internet. Gebruikt ook VLAN 6. Zie https://helpdesk.freedom....-instellingen-eigen-modem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Royzilla schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:33:
[...]

Ik heb een AON verbinding. Ik kan namelijk in de topics nergens een link vinden naar deze 2 specefieke producten. Vandaar mijn vraag :)
Die SFP module is specifiek voor Draytek. En ja, dat maakt helaas uit. Dus check nog even verder en vraag ook nog even na in het Ubiquiti topic welke SFP module werkt.
Verder heb je AON dus dat is prima.
De patchcover is ook prima alhoewel dat wel afhangt van je SFP module. Die moet dan ook SC/PC zijn uiteraard. LC/PC komt volgens mij ook veel voor aan de router kant. LC is de helft smaller dan SC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 22:38

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
cronixx schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:17:
@Barre73 vandaag staat inderdaad alles goed aan de passieve administratieve kant, hartelijk dank voor je hulp!

Nu XS4ALL aan de lijn om over te hoppen naar KPN voor 4gbit :9
Geen dank. Ik had de terugkoppeling van de aannemer nog niet ontvangen maar ik zie hetzelfde. Dus veel succes ermee verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Is er een manier om te achterhalen of je een XGS-PON aansluiting hebt?

Ik heb geen goede ervaring met KPN klantenservice hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:10
hussie01 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:01:

Als Freedom bij je kan leveren dan laat https://freedom.nl/ zien via welke techniek...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
hussie01 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:01:

Ja. De servicetool van KPN.
Of je checkt je ONT (het glasvezelkastje). Een zwart kastje dat over de aansluitign heen is geschoven van Nokia of van Genexis, met lampjes erop voor Connection en Alarm. Dan heb je nu al XGS-PON.

Als je nu nog geen glasvezel gebruikt wordt het lastiger... Ik kan het dan eventueel voor je opzoeken.
Edit: of je volgt het advies van Muis666 hierboven.

[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 24-10-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:07
Barre73 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:04:
[...]

Of je checkt je ONT (het glasvezelkastje). Een zwart kastje dat over de aansluitign heen is geschoven van Nokia of van Genexis, met lampjes erop voor Connection en Alarm. Dan heb je nu al XGS-PON.

Als je nu nog geen glasvezel gebruikt wordt het lastiger... Ik kan het dan eventueel voor je opzoeken.
Die tool geeft bij mij GoF en Freedom zegt AON. Zijn dat verschillende benamingen voor dezelfde techniek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Phoolie schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:13:
[...]

Die tool geeft bij mij GoF en Freedom zegt AON. Zijn dat verschillende benamingen voor dezelfde techniek?
Nee, maar GoF (Gigabit over Fiber) betekent wel dat KPN (en alle WBA providers) zullen leveren op AON.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misteriks
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 10:41
Phoolie schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:13:
[...]

Het wordt hier uitgelegd
[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

[ Voor 3% gewijzigd door misteriks op 24-10-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
Muis666 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:03:
[...]

Als Freedom bij je kan leveren dan laat https://freedom.nl/ zien via welke techniek...
Barre73 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:04:
[...]

Bedankt, AON dus :)

Wel vreemd voor een recent geleverde woning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

hussie01 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:34:
[...]

[...]

Bedankt, AON dus :)

Wel vreemd voor een recent geleverde woning...
Niet als je in een gebied woont waar al langer glasvezel geleverd wordt.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Weet iemand wanneer AON gebieden geupgrade worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
WCA schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:36:
[...]

Niet als je in een gebied woont waar al langer glasvezel geleverd wordt.
Er zijn inderdaad fases eerder opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

darkdesign schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:46:
Daar kan niemand hier iets zinnigs over zeggen ben ik bang

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cronixx

cronixx

krieuw

Korte samenvatting:

Ik heb 1gbit via XS4ALL, in de passieve administratie stond tot gisteren dat er nog geen glasvezel op mijn adres beschikbaar is, maar dit is incorrent, ik had bovengenoemde verbinding namelijk al sinds juli 2023.

Met behulp van @Barre73 is deze situatie bij de juiste personen onder de aandacht gekomen en sinds vandaag klopt de passieve administratie dus ook met de werkelijkheid (thanks!).

Vanmorgen telefonisch contact gehad met XS4ALL die aangaven dat de 4gbit/s geen optie is/wordt binnen de XS4ALL propositie. Hierna er dus voor gekozen om "over te stappen" naar KPN en daar dan het 4Gbit/s abonnement te nemen.

Inmiddels bevestiging etc. via de mail ontvangen waarin staat dat de boel vanaf morgen (25-9) actief zou moeten zijn.Ik heb aangegeven dat ik de genexis ONT op dit moment al via de SFP poort heb verbonden aan mijn UDM-SE op 10gbit/s en dat ik verwachtte dat dit gewoon as is zo kon blijven zodra 4gbit/s er eenmaal was en ik dus geen gebruik ga maken van de Xperia Box V14. XS4ALL medewerker gaf aan dat dit correct was, dat de Xperia Box v14 wel mijn kant op komt en er morgen zou moeten zijn. Wel gaf hij aan dat ik waarschijnlijk de Xperia Box even moest aansluiten (en eventueel een update af te wachten, voor een minuut of 10) zodat de 4gbit daadwerkelijk actief wordt op mijn adres. Daarna kan ik de boel weer afkoppelen en aansluiten op mijn UDM-SE.

Lang verhaal kort: als alles mee zit morgen 4gbit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo cronixx,
Ik heb gisteren, 23-10, 4GB besteld en kreeg als activatiedatum 24-10, doch uit andere papieren blijkt dat e.e.a. op vrijdag de 27e actief wordt/is en dan pas ook het modem geleverd wordt/is. Dus reken maar niet op morgen.
In mijn besteloverzicht is de status ook alleen nog: besteld, volgende onderdeel, pakket wordt ingepakt, is nog blanco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cronixx

cronixx

krieuw

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:25:
Hallo cronixx,
Ik heb gisteren, 23-10, 4GB besteld en kreeg als activatiedatum 24-10, doch uit andere papieren blijkt dat e.e.a. op vrijdag de 27e actief wordt/is en dan pas ook het modem geleverd wordt/is. Dus reken maar niet op morgen.
In mijn besteloverzicht is de status ook alleen nog: besteld, volgende onderdeel, pakket wordt ingepakt, is nog blanco.
Aah oke, ik heb ook nog helemaal geen verzendbevestiging gekregen van het modem, dus dat zal wel een zelfde soort pad gaan bewandelen als jouw situatie.

Maargoed, de boel is nu in ieder geval in aanvraag, dat was gister in mijn geval nog helemaal niet mogelijk :9

@Verwijderd Op welke papieren zie jij trouwens die 27-10 staan?

[ Voor 4% gewijzigd door cronixx op 24-10-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo cronixx, in de mail 'informatie over uw wijziging' staat: sluit uw apparatuur aan op 24-10-2023 en in de MijnKPN-app, niet op papier dus, staat onder de rubriek abonnementswijziging: aansluitdatum vrijdag 27-10
Sorry voor de verwarring.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cronixx

cronixx

krieuw

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:48:
Hallo cronixx, in de mail 'informatie over uw wijziging' staat: sluit uw apparatuur aan op 24-10-2023 en in de MijnKPN-app, niet op papier dus, staat onder de rubriek abonnementswijziging: aansluitdatum vrijdag 27-10
Sorry voor de verwarring.
Geen probleem, thanks. Heb daar ook even gekeken, maar staat bij mij vooralsnog op 25e. Nouja spannend.
Ik zal even in de gaten houden of ik een verzendbevestiging krijg van het modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
Hier staat een stukje info

https://www.kpn-wholesale...nelheid-van-nederland.htm

al zou iemand hier wel de planning hebben zal het niet na buiten gebracht mogen worden dus gewoon geduld hebben :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik hoop voorlopig niet. Ben zeer tevreden over AON, super stabiel, nooit gedonder en het voelt toch wel als iets speciaals, een dedicated lijntje in plaats van zo'n gedeelde laser met tig andere mensen in je wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Mr. Jinx schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:04:
[...]

Ik hoop voorlopig niet. Ben zeer tevreden over AON, super stabiel, nooit gedonder en het voelt toch wel als iets speciaals, een dedicated lijntje in plaats van zo'n gedeelde laser met tig andere mensen in je wijk.
Precies, eens hiermee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soundwork
mad-dog schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:26:
[...]

Om heel eerlijk te zijn zit ik hier totaal niet op te wachten. Wel tot mijn Hussel abonnement afloopt, zodat ik naar AON/GoF 1 Gbps gezet kan worden in de nieuwe propositie omdat ik gewoonweg minder ga betalen voor wel meer snelheid :) Ik ben zeer tevreden met 1 Gbps, ik hoef niet meer en is het ook totaal niet waard om alles te vervangen en nog hogere abonnementskosten te gaan betalen.

Ik snap echt niet waarom er zoveel mensen in dit topic zo zitten te springen om die 4 Gbps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Mr. Jinx schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:04:
[...]

Ja want die andere dedicated lijntjes in je wijk gaan helemaal niet met z'n allen door die ene 10 GB doorvoerpoort in de PoP. Gemengd (gemultiplexed) en al....

Het is gewoon hetzelfde alleen vindt de aggregatie op een iets andere plek plaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24
Soundwork schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:46:
[...]

Om heel eerlijk te zijn zit ik hier totaal niet op te wachten. Wel tot mijn Hussel abonnement afloopt, zodat ik naar AON/GoF 1 Gbps gezet kan worden in de nieuwe propositie omdat ik gewoonweg minder ga betalen voor wel meer snelheid :) Ik ben zeer tevreden met 1 Gbps, ik hoef niet meer en is het ook totaal niet waard om alles te vervangen en nog hogere abonnementskosten te gaan betalen.
Als er een UniFi switch komt welke redelijk ondiep is maar wel 2.5Gigabit aan kan, dan upgrade ik wel. Maar 10G dat is voor mij een nogo qua stroomverbruik. Er is geen enkel apparaat in dit huis me een10G port, allemaal nog 1G.
Ik snap echt niet waarom er zoveel mensen in dit topic zo zitten te springen om die 4 Gbps.
Ik begrijp het wel, maar meer als speeltuintje voor een maand oid. Daarna weer realistisch je haalt de Apple spullen in dit huis maximaal 900Mbit over WiFi en ik doe alles via WiFi behalve de werklaptop met 1Gigabit port. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
stormfly schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:55:
[...]

Als er een UniFi switch komt welke redelijk ondiep is maar wel 2.5Gigabit aan kan, dan upgrade ik wel. Maar 10G dat is voor mij een nogo qua stroomverbruik. Er is geen enkel apparaat in dit huis me een10G port, allemaal nog 1G.

[...]

Ik begrijp het wel, maar meer als speeltuintje voor een maand oid. Daarna weer realistisch je haalt de Apple spullen in dit huis maximaal 900Mbit over WiFi en ik doe alles via WiFi behalve de werklaptop met 1Gigabit port. 8)
Ik zou dan meer nut zien in 10 Gbps routers, maar Ubiquiti stopt helemaal met EdgeMax als het gaat om de routers, ben geen fan van de Unifi lijn maar dat is verder andere discussie.
Dan de 4 Gbps gaat leveren: inderdaad... "der Spielerei" om het maar even in Duitse term te houden. Bijna alles in je netwerk heeft nog 1 Gbps als maximum snelheid. Dus als je FAT desktop client of laptop op hoger dan 1 Gbps moet gaan werken, heb je al een Ethernet blok nodig voor meer snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Barre73 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:48:
[...]

Ja want die andere dedicated lijntjes in je wijk gaan helemaal niet met z'n allen door die ene 10 GB doorvoerpoort in de PoP. Gemengd (gemultiplexed) en al....

Het is gewoon hetzelfde alleen vindt de aggregatie op een iets andere plek plaats.
Ik had het dan ook over stabiliteit, niet doorvoersnelheid. Negatieve ervaring gehad met GPON. Nu weet ik ook wel dat XGSPON daarin verbeterd is en minder last heeft als iemand een verkeerde lichtbron aansluit (AON), maar toch... liever m'n eigen dedicated connectie met de switch zodat ik zeker weet dat dat pad niet kan worden verstoord door buren.
Pagina: 1 ... 133 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen