Max 1 gbps is P2P.GekkeRipper schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:32:
Ik wil op mijn nieuwe adres glasvezel nemen. Hoe weet ik welke techniek er op een adres gebruikt wordt? De postcodecheck geeft maximaal 1 Gbit aan.
En wat is het verschil tussen een particulier abonnement en een zakelijk abonnement?
Maar ook dat kan inhouden dit niet per definitie GoF (AON) hoeft te zijn..... Ook in de P2P gebieden kan XGSPON worden toegepast.....
Als XGSPON aangeboden zou worden zou hij bij het aanvragen 4gbps kunnen nemen. Als het max 1gbps is wat ik lees in zijn reactie is dat AONSoundwork schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:00:
[...]
Maar ook dat kan inhouden dit niet per definitie GoF (AON) hoeft te zijn..... Ook in de P2P gebieden kan XGSPON worden toegepast.....
[ Voor 8% gewijzigd door Economics op 30-08-2025 10:02 ]
Als je even postcodecheck doet bij Freedom.nl zie je de aangeboden techniek i.v.m. het prijsverschil per infraleverancier. Al moet ik zeggen dat ik op GPON zit maar die niet meer aangeboden wordt op mijn adres, alleen AON.
[ Voor 29% gewijzigd door synoniem op 30-08-2025 10:13 ]
Als je in een gewone huis woont is er geen verschil, zakelijk wordt namelijk ook gewoon geleverd over FttH. Tenzij je zakelijk glas(blauw) wil laten aanleggen - private lijntje maar dan mag je je portemonnee opentrekkenGekkeRipper schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:41:
Bij Freedom wordt het volgende aangegeven. Er zijn twee keuzes.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In beide zit veel verschil in techniek, maar voor de consument maakt het geen drol uit, dan behalve de prijs voor jou nav screenshot
[ Voor 7% gewijzigd door Economics op 30-08-2025 11:06 ]
Waarom zou je eigenlijk zakelijk willen?GekkeRipper schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:41:
Zit er nog verschil in de techniek tussen een particuliere "lijn" of een zakelijke?
Het is veel duurder (zit ook andere SLA op) .....
Zeker als je je realiseert dat zakelijke prijzen ex BTW worden geadverteerd.Soundwork schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:13:
[...]
Waarom zou je eigenlijk zakelijk willen?
Hoe kan ik zowel AON hebben als GPON? Ik dacht dat er bij AON een kabel direct van de PoP naar het huis loopt? Bij GPON van de PoP naar een splitter in een straatkast oid?
Dus zakelijk en particulier maakt op een huisadres niks uit? Zelfde routing e.d.? Geen prioriteit op het netwerk ofzo? Misschien wat betere support en een hogere factuur?
Dus zakelijk en particulier maakt op een huisadres niks uit? Zelfde routing e.d.? Geen prioriteit op het netwerk ofzo? Misschien wat betere support en een hogere factuur?
Om de naam van de BV op de factuur te krijgen in ieder geval. Verder vraag ik me dus af of er wel verschillen zijn.Soundwork schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:13:
[...]
Waarom zou je eigenlijk zakelijk willen?
Er zijn verschillende operators actief, dus bij P2P netwerk kan je of op AON of op GPON/XGSPON aangesloten worden. Dit hangt af van de operator waarbij jouw ISP de boel inkoopt.GekkeRipper schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:16:
Hoe kan ik zowel AON hebben als GPON? Ik dacht dat er bij AON een kabel direct van de PoP naar het huis loopt? Bij GPON van de PoP naar een splitter in een straatkast oid?
Voorbeeld: op mijn adres is KPN WBA als operator actief met AON techniek. Maar ook Glasoperator (ISP=Odido) waarbij XGSPON toegepast wordt.
Bij PtMP netwerk kan je maar op 1 operator aangesloten zijn. Je bent dan afhankelijk van de operator die actief is in de OAP's.
[ Voor 7% gewijzigd door Soundwork op 30-08-2025 11:23 ]
Bij de "oudere" PoP staat vaak ook apparatuur van andere belichters. In de nieuwere PoPs van KPN Netwerk is het niet meer PtP en staat er XGSPON apparatuur die naast alle economische voordelen ook nog het voordeel biedt dat andere aanbieders hier geen eigen apparatuur meer mogen neerzetten en dus afhankelijk zijn van een eigen netwerk of via KPN WBA moeten afnemen.
Komen er op mijn adres dan twee fibers binnen? Eén AON en één vanaf de GPON splitter? Als ik Google lees ik overal dat GPON namelijk altijd via een splitter loopt. Hoe loopt dit fysiek?Soundwork schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:21:
[...]
Er zijn verschillende operators actief, dus bij P2P netwerk kan je of op AON of op GPON/XGSPON aangesloten worden. Dit hangt af van de operator waarbij jouw ISP de boel inkoopt.
Voorbeeld: op mijn adres is KPN WBA als operator actief met AON techniek. Maar ook Glasoperator (ISP=Odido) waarbij XGSPON toegepast wordt.
Bij PtMP netwerk kan je maar op 1 operator aangesloten zijn. Je bent dan afhankelijk van de operator die actief is in de OAP's.
Reactie overbodig.
[ Voor 95% gewijzigd door HRJ op 30-08-2025 12:55 ]
Even in een vogelvluchtGekkeRipper schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:35:
[...]
Komen er op mijn adres dan twee fibers binnen? Eén AON en één vanaf de GPON splitter? Als ik Google lees ik overal dat GPON namelijk altijd via een splitter loopt. Hoe loopt dit fysiek?
Je moet het zo zien: jouw glasvezel vanuit de woning gaat naar een wijkkast of een centrale je kan het ook wel een huisje/PoP noemen. Daar kunnen verschillende operators hun eigen apparatuur plaatsen. Meestal is de eigenaar van het huisje de het bedrijf die de glasvezel bij je heeft aangelegd (dus ODF, Glasdraad, KPN, Delta etc..) Operators huren een plek in dat huisje.
GPON/XGS-PON: hierbij wordt er gewerkt met splitters. Eén vezel vanuit de wijkcentrale wordt optisch gesplitst naar meerdere woningen. Daardoor deel je samen één poort op het apparatuur van de operator. Het signaal wordt dus verdeeld, vandaar de splitter.
AON (Active Optical Network): hierbij krijg je een directe, verbinding vanaf jouw woning naar een eigen poort op het apparatuur van de operator. Er wordt dus niet gesplitst, maar je vezel eindigt rechtstreeks op een switchpoort.
Uiteindelijk heb je één vezel (of als je luxe hebt twee, waar dubbel is uitgerold) waar je in het huisje op wordt gepatcht. Let wel, belichter is iets anders dan een provider.
Een belichter is een partij die de apparatuur verzorgd, dus het licht op de veze
Een provider is de partij waarbij jij als consument een internetabonnement afsluit, die levert de dienst (internet, tv, bellen) en maakt daarbij gebruik van het netwerk van de belichter. (Levert WBA/wholesale). Een provider kan eveneens de beluchter zijn...
[ Voor 3% gewijzigd door Economics op 30-08-2025 12:33 ]
Bedankt voor de gedetailleerde uitleg. Dus in de PoP kan de vezel van mijn huis direct in een switch gestoken worden (AON) of ze steken mijn vezel in een GPON splitter en vanaf de GPON splitter loopt een "patchvezel" naar de switchpoort?Economics schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:28:
[...]
Even in een vogelvlucht
Je moet het zo zien: jouw glasvezel vanuit de woning gaat naar een wijkkast of een centrale je kan het ook wel een huisje/PoP noemen. Daar kunnen verschillende operators hun eigen apparatuur plaatsen. Meestal is de eigenaar van het huisje de het bedrijf die de glasvezel bij je heeft aangelegd (dus ODF, Glasdraad, KPN, Delta etc..) Operators huren een plek in dat huisje.
GPON/XGS-PON: hierbij wordt er gewerkt met splitters. Eén vezel vanuit de wijkcentrale wordt optisch gesplitst naar meerdere woningen. Daardoor deel je samen één poort op het apparatuur van de operator. Het signaal wordt dus verdeeld, vandaar de splitter.
AON (Active Optical Network): hierbij krijg je een directe, verbinding vanaf jouw woning naar een eigen poort op het apparatuur van de operator. Er wordt dus niet gesplitst, maar je vezel eindigt rechtstreeks op een switchpoort.
Uiteindelijk heb je één vezel (of als je luxe hebt twee, waar dubbel is uitgerold) waar je in het huisje op wordt gepatcht. Let wel, belichter is iets anders dan een provider.
Een belichter is een partij die de apparatuur verzorgd, dus het licht op de veze
Een provider is de partij waarbij jij als consument een internetabonnement afsluit, die levert de dienst (internet, tv, bellen) en maakt daarbij gebruik van het netwerk van de belichter. (Levert WBA/wholesale). Een provider kan eveneens de beluchter zijn...
Deze verbinding is in de afgelopen 2-3 jaar aangelegd volgens mij.Economics schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:18:
[...]
PON leveren we ook inmiddels in AON gebieden waar je dus moet patchen. Dus dat zegt niet zoveel. Het beste kun je wat gegevens naar mij sturen zodat ik het kan bekijken.
Dat is niet erg, het gaat mij om het zo vroeg mogelijk vast stellen dat de glasvezel wel/niet werkend is.Soundwork schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:23:
[...]
Maar wat is de ingangsdatum van je abonnement? Sowieso werkt je verbinding voor de ingangsdatum niet......
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Precies. Goed verwoord.GekkeRipper schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:07:
[...]
Bedankt voor de gedetailleerde uitleg. Dus in de PoP kan de vezel van mijn huis direct in een switch gestoken worden (AON) of ze steken mijn vezel in een GPON splitter en vanaf de GPON splitter loopt een "patchvezel" naar de switchpoort?
Bij de netwerken die KPN en Glaspoort sinds 2021 aanleggen zit de tweede splitter in de wijk in een kastje en vanaf daar loopt een kabel naar de PoP waar het signaal van circa 600 tot 700 woningen overheen gaat/kan. Dus dan komt de vezel uit de woning niet meer direct uit in de PoP. Dat is het soort PON waar je op Internet over hebt gelezen.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Net gechecked, ik heb xgs-pon, het error lampje voorspeld dus met enige zekerheid breuken/knikken in de vezel.
Komt wel overeen met de buren, ik ken geen buren waar eerst een reparatie nodig was. Alleen in deze wijk al, hebben de gebroeders Bulgarije meer dan 6x een gaslek veroorzaakt. In eigen woning hebben ze de rioolbuis “lek” geprikt. Lekker die Europese aanbestedingen.
Komt wel overeen met de buren, ik ken geen buren waar eerst een reparatie nodig was. Alleen in deze wijk al, hebben de gebroeders Bulgarije meer dan 6x een gaslek veroorzaakt. In eigen woning hebben ze de rioolbuis “lek” geprikt. Lekker die Europese aanbestedingen.
[ Voor 18% gewijzigd door Appie Heijn op 30-08-2025 19:44 ]
Hoe lang van tevoren krijg je normaal een installatiepakket
Een klant van me gaat verhuizen van buitengebied (KPN DSL) naar een dorp verderop (KPN Glasvezel). In eerste instantie zou 1-9 de monteur komen maar het is eenzijdig door KPN verplaatst naar 15-9. Is verder geen probleem omdat ze nog niet op het nieuwe adres wonen maar als dat pakket een beetje op tijd komt sluit ik de boel zelf wel aan als dat even kan.
There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!
Ik heb al geruime tijd, wat mij niet stoort, dat als ik de televisie op NPO 1 ( dus 1 ) zet ik links onderin het icoon van BBC ONE krijg.
Foutje ??
Foutje ??
Heeft niks met Europese aanbestedingen te maken want die geldt niet voor commerciële bedrijven. KPN kiest zelf een hoofdaannemer en die huurt onderaannemers in. En veel arbeidskrachten van die onderaannemers komen uit het buitenland. Maar bedenk ook dat dit komt omdat er niet genoeg Nederlandse graafwerkers te vinden zijn.Appie Heijn schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 19:42:
Net gechecked, ik heb xgs-pon, het error lampje voorspeld dus met enige zekerheid breuken/knikken in de vezel.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Of het vooral ook niets mag kosten?Barre73 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:51:
[...]
Heeft niks met Europese aanbestedingen te maken want die geldt niet voor commerciële bedrijven. KPN kiest zelf een hoofdaannemer en die huurt onderaannemers in. En veel arbeidskrachten van die onderaannemers komen uit het buitenland. Maar bedenk ook dat dit komt omdat er niet genoeg Nederlandse graafwerkers te vinden zijn.
Dat ook, maar zo werkt het in elke sector uiteindelijk. Als je hoort hoe het bij aanbestedingen gaat in de schoonmaaksector(zowel bij overheidsinstellingen als commerciële sector) draait het uiteindelijk vooral om 1 ding(en dat is zeker niet de geleverde kwaliteit)
Bij mij was het precies 1 week van te voren,FlipFluitketel schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:15:
Hoe lang van tevoren krijg je normaal een installatiepakketEen klant van me gaat verhuizen van buitengebied (KPN DSL) naar een dorp verderop (KPN Glasvezel). In eerste instantie zou 1-9 de monteur komen maar het is eenzijdig door KPN verplaatst naar 15-9. Is verder geen probleem omdat ze nog niet op het nieuwe adres wonen maar als dat pakket een beetje op tijd komt sluit ik de boel zelf wel aan als dat even kan.
Dan wachten we nog maar even af.Appie Heijn schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:41:
[...]
Bij mij was het precies 1 week van te voren,
There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!
Dat is inderdaad 1 van de redenen waarom er inmiddels weer een Rijksschoonmaakorganisatie bestaat. Geen aanbestedingen en wildwest taferelen meer maar gewoon mensen in vaste dienst.mad-dog schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:17:
[...]
Dat ook, maar zo werkt het in elke sector uiteindelijk. Als je hoort hoe het bij aanbestedingen gaat in de schoonmaaksector(zowel bij overheidsinstellingen als commerciële sector) draait het uiteindelijk vooral om 1 ding(en dat is zeker niet de geleverde kwaliteit)
Dat ook maar wie van onze jeugd zou dit werk dan wél willen doen als hoofdberoep?
Denk dat daar het grootste probleem ligt, het niet meer willen werken met de handen!
Dan blijft er niks anders over om die maar uit het buitenland te halen en die werken ook nog goedkoper ook!!
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Degene die de huisaansluitingen maken zijn vaak wel Nederlandse (vooral) mannen. De mannen die de geulen graven voor het netwerk zijn idd vaak buitenlandse mannen. Ga maar eens een dagje met ze meelopen, dan snap je hoe zwaar dit werk is.snah001 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:34:
[...]
Dat ook maar wie van onze jeugd zou dit werk dan wél willen doen als hoofdberoep?
Denk dat daar het grootste probleem ligt, het niet meer willen werken met de handen!
Dan blijft er niks anders over om die maar uit het buitenland te halen en die werken ook nog goedkoper ook!!
Maar je geeft geen antwoord op mijn vraag waarom de NL jeugd dit werk niet meer wil doen.jongetje schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:49:
[...]
Degene die de huisaansluitingen maken zijn vaak wel Nederlandse (vooral) mannen. De mannen die de geulen graven voor het netwerk zijn idd vaak buitenlandse mannen. Ga maar eens een dagje met ze meelopen, dan snap je hoe zwaar dit werk is.
Dat het werk zwaar is, is geen argument.
Dat is sleuvengraven altijd al geweest.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
@snah001, matig betaald, hoge werkdruk, grote kans op fouten.
Wij hadden een redelijk Nederlandse sprekende bulgaar, de rest van de club was niet mee te communiceren. Gasten jakkeren als idioten door het dorp. Brandweer kon bijna achter hen aanrijden om de gaslekkages af te handelen.
Wij hadden een redelijk Nederlandse sprekende bulgaar, de rest van de club was niet mee te communiceren. Gasten jakkeren als idioten door het dorp. Brandweer kon bijna achter hen aanrijden om de gaslekkages af te handelen.
Arbeidsmarkt en wat jeugd wel of niet wilt doen qua werk is een beetje offtopic hier, graag weer ontopic over KPN ervaringen en techniek. Mocht je nog iets kwijt willen over de aanleg van glasvezel kan dat altijd besproken worden in [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud.
[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 01-09-2025 09:52 ]
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen