Ai, excuus, ik dacht dat weet jij wellichtBarre73 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:37:
[...]
Ik weet het niet, simpelweg omdat dat niet mijn werkveld is. Wat ik er van weet is door meelezen en af en toe eens een vraag stellen op kantoor.
Is een BBF.247 gecertificeerd device dus zou moeten werken. Maar dat zegt niet alles, de door KPN gebruikte Genexis ONT werkt niet goed op Delta. Ook die is BBF.247 gecertificeerd. Dus de onderlinge uitwisseling is niet gegarandeerd. Alleen een test kan het uitwijzen.jinglewood schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:25:
Korte vraag, @Barre73 weet jij of iemand anders of je de Huawei HN8010Ts ONT aan mag/kan melden wanneer je voor een KPN lijn op de GPN/XGS PON techniek gezet wordt?
Als ik hun handleiding mag geloven zou volgens de certificering de HN8010Ts ook aangesloten mogen worden?
Je kan de vraag voor de zekerheid ook hier stellen:jinglewood schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:38:
[...]
Ai, excuus, ik dacht dat weet jij wellichthoe kan ik daar achter komen denk je?
[KPN WBA] Ervaringen XGS.PON direct op glas (zonder NTU/ONT)
Of even wachten tot er iemand anders hier in dit topic reageert.
Of het gewoon proberen :-)
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
ernstoud schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:42:
[...]
Is een BBF.247 gecertificeerd device dus zou moeten werken. Maar dat zegt niet alles, de door KPN gebruikte Genexis ONT werkt niet goed op Delta. Ook die is BBF.247 gecertificeerd. Dus de onderlinge uitwisseling is niet gegarandeerd. Alleen een test kan het uitwijzen.
Ja hier was ik al bang voor, dat het op papier wel kan maar in de praktijk bagger is.Barre73 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:43:
[...]
Je kan de vraag voor de zekerheid ook hier stellen:
[KPN WBA] Ervaringen XGS.PON direct op glas (zonder NTU/ONT)
Of even wachten tot er iemand anders hier in dit topic reageert.
Of het gewoon proberen :-)
En wat betreft testen, laat dat nou net lastig zijn want dan moet ik apart een extra lijn aanvragen

Hopelijk weet iemand iets meer.
Zojuist abo aangevraagd voor 1Gb-internet, op de bevestigingspagina staat dat je de aanvraag in de MijnKPN-app kunt volgen, om mijn aangevraagde abo toe te voegen heb ik echter een klantnr nodig en die heb ik nog niet (staat ook niet op contract), het bestelnr werkt helaas niet in dat veld. Iemand enig idee?
Volgende maand maar hopen dat het meteen werkt met
Volgende maand maar hopen dat het meteen werkt met
Bash:
Afgaand op de doc van KPN over gebruiken eigen router lijkt het dat te zijn.
1
2
3
| nmcli con add con-name wan6 ifname wan34 type vlan dev ens33 id 6 nmcli con add type pppoe ifname wan6-ppp con-name wan6-ppp autoconnect yes save yes username internet password internet parent wan6 mtu 1500 |
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Nu is mijn wedervraag aan jou: Wat heb jij hier voor voordeel bij? Dat mensen proberen om hun ONT helemaal weg te halen en te vervangen voor een SFP in de router, snap ik nog. Maar jij wil de door KPN geleverde ONT vervangen voor een eigen ONT? Dat voordeel snap ik dus niet helemaal...jinglewood schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:00:
[...]
[...]
Ja hier was ik al bang voor, dat het op papier wel kan maar in de praktijk bagger is.
En wat betreft testen, laat dat nou net lastig zijn want dan moet ik apart een extra lijn aanvragen
Hopelijk weet iemand iets meer.
Je moet China toch kansen geven om in de EU mee te kunnen kijken, daar draagt dit mooi aan bijBarre73 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:06:
[...]
NU is mijn wedervraag aan jou: Wat heb jij hier voor voordeel bij? Dat mensen proberen om hun ONT helemaal weg te halen en te vervangen voor een SFP in de router, snap ik nog. Maar jij wil dus de door KPN geleverde ONT vervangen voor een eigen ONT? Dat voordeel snap ik dus niet helemaal...
Geen. Want het is nu (nog) niet van toepassing en hoogstwaarschijnlijk is de meegeleverde ONT zoals jij zegt prima dus dan boeit het sowieso niet. Het ging mij meer om het gegeven of het mogelijk is. Als KPN altijd met een eigen ONT komt voor het GPON/XGS-PON netwerk gebruik ik dat veel liever en het mooiste is inderdaad om alles te vervangen met een SFP module.Barre73 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:06:
[...]
Nu is mijn wedervraag aan jou: Wat heb jij hier voor voordeel bij? Dat mensen proberen om hun ONT helemaal weg te halen en te vervangen voor een SFP in de router, snap ik nog. Maar jij wil de door KPN geleverde ONT vervangen voor een eigen ONT? Dat voordeel snap ik dus niet helemaal...
KPN WBA levert geen GPON meer voor nieuwe aansluitingen sinds anderhalf jaar. Dus geen enkele provider kan op die manier nog nieuwe GPON leveren. Alleen nog XGS-PON.jinglewood schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:38:
[...]
Geen. Want het is nu (nog) niet van toepassing en hoogstwaarschijnlijk is de meegeleverde ONT zoals jij zegt prima dus dan boeit het sowieso niet. Het ging mij meer om het gegeven of het mogelijk is. Als KPN altijd met een eigen ONT komt voor het GPON/XGS-PON netwerk gebruik ik dat veel liever en het mooiste is inderdaad om alles te vervangen met een SFP module.
Een provider die XGS-PON via KPN WBA aanvraagt en levert aan de klant gebruikt in dat geval altijd dezelfde ONT. Welke provider het ook is, dat hoort bij de lijnhuur.
Dat is deze ONT (de ene is Genexis, de andere is Nokia).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N74wh9jhnaz6ATvoCd7AS5E6.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/T9VggMT9Onb7mpfyQPKVueIz.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is zeer waardevolle informatie. Dank!Barre73 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:06:
[...]
KPN WBA levert geen GPON meer voor nieuwe aansluitingen sinds anderhalf jaar. Dus geen enkele provider kan op die manier nog nieuwe GPON leveren. Alleen nog XGS-PON.
Een provider die XGS-PON via KPN WBA aanvraagt en levert aan de klant gebruikt in dat geval altijd dezelfde ONT. Welke provider het ook is, dat hoort bij de lijnhuur.
Dat is deze ONT (de ene is Genexis, de andere is Nokia).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kreeg een kaart thuis dat ik het komende jaar €45 betaal in plaats van €35.basdej schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:05:
mijn kortingsactie van vorig jaar is helaas afgelopen (12 maanden 30 euro per maand voor 1gbit). Iemand hier nog geluk met het bellen naar kpn? Ze konden bij mij absoluut niks meer doen, dus ik denk dat ik dan maar voor de 8 maanden korting van odido ga.
Vandaag kreeg ik de rekening over deze maand (abbo loopt tot 27-10), maar werd er toch niet heel vrolijk van: op 1 of andere manier viel die 6 euro hoger uit. Dus ik bellen: leek wel of ik een aap aan de telefoon had. 5X erop moeten wijzen dat als het nieuwe abonnement aansluit op de oude, het verschil voor die 4 dagen geen 6 euro kan zijn. Komt meneer uiteindelijk met de opmerking dat het dan volgende maand allemaal gecorrigeerd zal worden, want “nu mag dat niet van de computer”…

Heb er weinig vertrouwen in, eigenlijk. Ik ga de BF deals in de gaten houden en ik denk dat ik maar eens een jaartje over ga stappen.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Als je je gegevens even pm't kijk ik het even voor je naPietervs schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:13:
[...]
Ik kreeg een kaart thuis dat ik het komende jaar €45 betaal in plaats van €35.
Vandaag kreeg ik de rekening over deze maand (abbo loopt tot 27-10), maar werd er toch niet heel vrolijk van: op 1 of andere manier viel die 6 euro hoger uit. Dus ik bellen: leek wel of ik een aap aan de telefoon had. 5X erop moeten wijzen dat als het nieuwe abonnement aansluit op de oude, het verschil voor die 4 dagen geen 6 euro kan zijn. Komt meneer uiteindelijk met de opmerking dat het dan volgende maand allemaal gecorrigeerd zal worden, want “nu mag dat niet van de computer”…
Heb er weinig vertrouwen in, eigenlijk. Ik ga de BF deals in de gaten houden en ik denk dat ik maar eens een jaartje over ga stappen.
Laatste jaren al enkele keren tv pakketten aangezet en weer uit ivm kortingsacties of gewoon om wat te bingen, de facturatie loopt soms een beetje krom maar uiteindelijk wordt het de maand erop altijd weer gecorrigeerd en kloppen de bedragen gewoon, dus in plaats van mensen voor aap uitmaken zou ik een lesje geduld adviseren.Pietervs schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:13:
[...]
Ik schat in dat die meneer toch gelijk heeft - hoe raar het misschien ook klinkt.Pietervs schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:13:
[...]
KPN verstuurd per maand miljoenen factuurtjes. Als daar fouten in zitten worden die de volgende maand rechtgetrokken.
Dit voorkomt dat ze voor elk wissewasje een credit factuur en een nieuwe factuur zouden moeten aanmaken. Waardoor elke facturatieronde te lang duurt.
Die fouten sluipen erin doordat er vooraf gefactureerd wordt. Dus op enig moment wordt er een berekening gemaakt van de diensten die je af gaat nemen voor de volgende maand. Waar nodig wordt dat een maand later bijgesteld en verrekend.
[ Voor 8% gewijzigd door Airw0lf op 04-10-2023 07:18 ]
makes it run like clockwork
Is inmiddels bevestigd door @mad-dog dat het goed gaat komen, thanksAirw0lf schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 07:11:
[...]
Ik schat in dat die meneer toch gelijk heeft - hoe raar het misschien ook klinkt.
KPN verstuurd per maand miljoenen factuurtjes. Als daar fouten in zitten worden die de volgende maand rechtgetrokken.
Dit voorkomt dat ze voor elk wissewasje een credit factuur en een nieuwe factuur zouden moeten aanmaken. Waardoor elke facturatieronde te lang duurt.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Ik kan het niet helemaal vinden maar is het tegenwoordig mogelijk om in de KPNbox 12 om het LAN adres van het modem aan te passen ?
En is het ook mogelijk om geheel "vrij" de DHCP server in te stellen ?
Of zit je nog steeds vast aan de 192.168.2.x range ?
Voor de v12 box alleen als je de nieuwe firmware erop hebt. Dan is alles aanpasbaar. LAN, guest, dhcp, dns,etc.Andre_J schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:13:
Ik kan het niet helemaal vinden maar is het tegenwoordig mogelijk om in de KPNbox 12 om het LAN adres van het modem aan te passen ?
Everything has Pro's & Con's.....
Dat wilde ik horen, dan is voor mij een overstap niet veel werk ; geen aanpassingen nodig in mijn thuisnetwerk dan. Scheelt een boel werk.Electrons schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:00:
[...]
Voor de v12 box alleen als je de nieuwe firmware erop hebt. Dan is alles aanpasbaar. LAN, guest, dhcp, dns,etc.
Probleem is wel dat KPN op dit moment dit niet als een default upgrade procedure heeft openstaan . Ze werken met geplande batches nog steeds. M.a.w. bij een nieuwe aansluiting komt een nieuwe modem dus met de oude firmware op en gaat niet direct door naar deze nieuwste variant.Andre_J schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:28:
[...]
Dat wilde ik horen, dan is voor mij een overstap niet veel werk ; geen aanpassingen nodig in mijn thuisnetwerk dan. Scheelt een boel werk.
Everything has Pro's & Con's.....
Handmatig naar de nieuwste versie moet kunnen volgens mij.Electrons schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:57:
[...]
Probleem is wel dat KPN op dit moment dit niet als een default upgrade procedure heeft openstaan . Ze werken met geplande batches nog steeds. M.a.w. bij een nieuwe aansluiting komt een nieuwe modem dus met de oude firmware op en gaat niet direct door naar deze nieuwste variant.
Er is ook nieuwe firmware voor de WifiPunten dan werken beide weer samen.
Dan de aanpassingen doen voor mijn eigen settings (LAN Ip, DHCP, Portforwards) en that's it. (denk ik)
nee.Andre_J schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:12:
[...]
Handmatig naar de nieuwste versie moet kunnen volgens mij.
Er is ook nieuwe firmware voor de WifiPunten dan werken beide weer samen.
Dan de aanpassingen doen voor mijn eigen settings (LAN Ip, DHCP, Portforwards) en that's it. (denk ik)
er wordt niet geupgrade per box maar per huishouden.
kan nog hele tijd duren voordat je overgaat van de bestaande software na de nieuwe.
en dit valt niet te be invloeden
Zucht, dan nog geen overstap. Ik heb geen zin om alles om te bouwen.jopoh schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 23:37:
[...]
nee.
er wordt niet geupgrade per box maar per huishouden.
kan nog hele tijd duren voordat je overgaat van de bestaande software na de nieuwe.
en dit valt niet te be invloeden
Jammer dat kpn soms zo terughoudend is met de uitrol van nieuwe software.
Deels te begrijpen maar soms ook niet.
Misschien tijdelijk een tweede router er tussen zetten?Andre_J schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:55:
[...]
Zucht, dan nog geen overstap. Ik heb geen zin om alles om te bouwen.
Die je er tussen uit haalt als de nieuwe firmware actief is?
Ik heb er permanent een tweede router tussen zitten zodat ik makkelijk kan switchen.
Andere afweging:
Als je alleen de EB12 gebruikt sta je vooraan in de rij voor de nieuwe firmware.
Ik heb hem hier al ontvangen (met daarna nog 3 updates).
Enige waar je rekening mee moet houden is dat KPN die firmware op een willekeurig moment pushed - gevolgd door een reboot. Bij mij was dat midden op de dag - rond enen. En de reboot werkte niet waardoor er een powercycle nodig was om de zaak weer in beweging te krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 07-10-2023 09:20 ]
Gewoon een eigen router kopen? Eenmalige investering die daarna met elke provider te gebruiken zou moeten zijn voor de komende jaren.Andre_J schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:55:
[...]
Zucht, dan nog geen overstap. Ik heb geen zin om alles om te bouwen.
Mag elke router zijn zolang 'ie maar overweg kan met Vlans (vanuit de WAN kant) en IGMP snooping (als je KPN TV gebruikt). Glasvezel ingang is niet nodig. Direct aansluiten op de glasvezel mediaconverter met UTP kabel, instellen en gaan.
[ Voor 21% gewijzigd door Barre73 op 07-10-2023 09:47 ]
Op zich is de EB12 voldoende voor mij, 2 wifipunten erbij en de dekking is voldoende.Barre73 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:46:
[...]
Gewoon een eigen router kopen? Eenmalige investering die daarna met elke provider te gebruiken zou moeten zijn voor de komende jaren.
Mag elke router zijn zolang 'ie maar overweg kan met Vlans (vanuit de WAN kant) en IGMP snooping (als je KPN TV gebruikt). Glasvezel ingang is niet nodig. Direct aansluiten op de glasvezel mediaconverter met UTP kabel, instellen en gaan.
Wil ik dat met eigen hardware kost me dat toch wat : maakt de WAF minder rooskleurig helaas.
Wat ik heb: 2 stbs 1e is een HMB2260 en de 2e is een VIP5202. Wanneer ik de VIP aan sluit via de switch (netgear prosafe gs108e) op de tv (samsung qe55q95stalxxn) dan zie ik eerst zwart beeld, dan enkele seconden een draaiende circel, dan geeft de tv aan: geen tv ontvanger gevonden sluit een ontvanger aan en dan beeld! Wanneer ik de HMB aan sluit krijg ik meteen beeld. Al meerdere malen met kpn gebeld waar ze op afstand hebben doorgemeten en niets zijn tegengekomen, software op nieuw geïnstalleerd en in de afgelopen 2 jaar is dit nu de 4e VIP. Ook met samsung gebeld deze hebben op afstand de hdmi poorten gereset. Geen oplossing jammer genoeg. Iemand hier nog een idee? Oja de switch is met een 15mtr lange cat6 kabel aangesloten
Klinkt als een HDMI handshake probleem of iets met HDPC. Ik heb die melding wel eens gezien op de Samsung TV in de slaapkamer, maar dat is alweer even geleden. (Ik heb 2x VIP5202 en meerdere Netgear prosafe switches)jefjef schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:15:
Wat ik heb: 2 stbs 1e is een HMB2260 en de 2e is een VIP5202. Wanneer ik de VIP aan sluit via de switch (netgear prosafe gs108e) op de tv (samsung qe55q95stalxxn) dan zie ik eerst zwart beeld, dan enkele seconden een draaiende circel, dan geeft de tv aan: geen tv ontvanger gevonden sluit een ontvanger aan en dan beeld! Wanneer ik de HMB aan sluit krijg ik meteen beeld. Al meerdere malen met kpn gebeld waar ze op afstand hebben doorgemeten en niets zijn tegengekomen, software op nieuw geïnstalleerd en in de afgelopen 2 jaar is dit nu de 4e VIP. Ook met samsung gebeld deze hebben op afstand de hdmi poorten gereset. Geen oplossing jammer genoeg. Iemand hier nog een idee? Oja de switch is met een 15mtr lange cat6 kabel aangesloten
Heb je al een andere HDMI kabel en poort geprobeerd?
Fritzbox van Marktplaats halen en eventueel nog een of twee Fritz repeaters geen optie? Werkt out of the box met KPN glasvezel.Andre_J schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:49:
[...]
Op zich is de EB12 voldoende voor mij, 2 wifipunten erbij en de dekking is voldoende.
Wil ik dat met eigen hardware kost me dat toch wat : maakt de WAF minder rooskleurig helaas.
[ Voor 18% gewijzigd door Dj-sannieboy op 07-10-2023 10:23 ]
De Harmony Hub werkt wel met Bluetooth (en infrarood) De KPN TV+ box werkt alleen met Bluetooth. De KPN TV+ box (Sagemcom DIW7022) staat inmiddels in de database van Logitech en alle knoppen zijn bij een activiteit toe te wijzen. Echter werkt het nog niet omdat het koppelen/pairen geen zoekresultaat oplevert (zou wellicht als 'Harmony Keyboard' zichtbaar moeten worden.Flitzer schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:06:
[...]
Ik ben nog een tevreden gebruiker van een Harmony Remote met hub en die heeft zover ik weet nog geen ondersteuning voor een KPN STB via Bluetooth en wel via IR. Maar misschien dat Logitech dat inmiddels wel heeft kunnen toevoegen... HDMI CEC is voor mij geen optie, want dat werkt niet even lekker met alle apparaten.
Het is via een omweg wel (grotendeels) werkend te krijgen.
Ik heb een LG Oled TV, een Yamaha 5.1 receiver en de KPN TV+ box. Voorts heb ik een Logitech Harmony Ultimate met Hub.
Ik heb de TV+ box nu als volgt gekoppeld: In MyHarmony een apparaat toegevoegd:
Merk: Harmony
Type: Harmony Beta AndroidTVTest
Hiermee heb ik een activiteit gemaakt: TV/Media
Bij deze activiteit worden de LG OLED TV, de Yamaha Receiver en de Harmony Beta AndroidTVTest gebruikt. De LG voor de beeldweergave, de Harmony Beta AndroidTVTest voor het wisselen van de kanalen en de Yamaha receiver voor de volumeregeling. De LG OLED TV op het juiste ingangskanaal gezet voor het beeld en de Yamaha voor het geluid. Activiteit opgeslagen
Wat werkt niet: Record, DVR, Info en de kleurknoppen
Wat werkt met enige aanpassing: ChannelUp (staat anders als NextTrack), ChannelDown (staat anders als PreviousTrack), Guide
ChannelUp: maak in de PC applicatie van Harmony een reeks: Start met de actie Harmony Beta AndroidTVTest - Select, Harmony Beta AndroidTVTest - DirectionDown, Harmony Beta AndroidTVTest - DirectionDown, Harmony Beta AndroidTVTest - DirectionRight, Harmony Beta AndroidTVTest - Select. Wijs die aan de channelUp toets toe.
ChannelDown: maak in de PC applicatie van Harmony een reeks: Start met de actie Harmony Beta AndroidTVTest - Select, Harmony Beta AndroidTVTest - DirectionDown, Harmony Beta AndroidTVTest - DirectionDown, Harmony Beta AndroidTVTest - DirectionLeft, Harmony Beta AndroidTVTest - Select. Wijs die aan de channelUp toets toe.
Guide (gids): maak in de PC applicatie van Harmony een reeks. Start met de actie Harmony Beta AndroidTVTest - Home, voeg dan een vertraging toe van 1 sec., dan Harmony Beta AndroidTVTest - DirectionUp, Harmony Beta AndroidTVTest - DirectionRight, Harmony Beta AndroidTVTest - DirectionRight, Harmony Beta AndroidTVTest - Select. Wijs die reeks toe aan de Guide knop.
Apps: Zo kan je bv ook een reeks maken voor “Apps”. Start met de actie Harmony Beta AndroidTVTest - Home, voeg dan een vertraging toe van 1 sec., dan Harmony Beta AndroidTVTest - DirectionUp, dan 7x Harmony Beta AndroidTVTest - DirectionRight en dan Harmony Beta AndroidTVTest - Select. Die kan je aan een ongebruikte toets (bv DVR) en/of aan een displayknop (als je die hebt) toewijzen.
Vervolgens heb ik de Harmony Ultimate remote gesynchroniseerd. Daarna de activiteit met de afstandsbediening gestart. Schakel zo nodig met de KPN remote de TV+ box in als die niet vanzelf start. Als je dan een knop op de Harmony afstandbediening indrukt, b.v. de OK knop, dan begint de TV+ box mogelijk zelf met zoeken naar een bluetooth accessoire. Het kan eeeerg lang duren voordat er dan een “Harmony keyboard” wordt gevonden. Koppel die. Daarna moet het werken.
Als het zoeken naar een bluetooth apparaat niet vanzelf start, ga dan met de KPN remote naar Home, vervolgens naar boven en helemaal naar naar het gear/tandwiel ikoontje. Ga dan naar onder in het KPN instellingen schem en kies de algemene instellingen en kies daar ‘afstandsbediening en accessoires en klik op ‘accessoire toevoegen’ waarna het zoeken gaat beginnen.
Open de Harmony app op je telefoon, ga naar apparaten, klik de Harmony Beta AndroidTVTest aan en klik op een willekeurige toets, b.v. de OK knop op het 2e schermpje waarna wordt aangegeven dat ie gaat verbinden. Het kan ook weer een tijd duren voordat er een schermpje komt over het verbinden. Als er wordt weergegeven dat het niet gekoppeld is kan je het opnieuw proberen tot er uiteindelijk op de TV “Harmony Keyboard” wordt gevonden. Koppel die dan.
Nogmaals: het kan erg lang duren voordat het Harmony Keyboard wordt gevonden
Als het erg lang duurt en je hebt op je mobiel in de Harmony app de tekst staan dat je hem gaat koppelen, dan kan je links boven met het pijltje naar links terug. Druk dan nog een keer op b.v. die OK knop van het apparaat Harmony Beta AndroidTVTest in de app op je telefoon waarna dat schermpje meteen terugkomt en laat de TV+ Box nogmaals zoeken. Kans dat ie hem dan meteen vindt.
Na weken hier geleached te hebben een post van mij.
SInds 12+ jaar ZIggo/vodafone klant en 2 weken geleden de KPN winkel ingestapt en met de hele zwik (4 mobiele abbo’s en Gigabit abbo met 2 next boxen) over naar KPN.
Prijstechnisch een logische keuze, maar ook gezien de glasvezelsnelheden qua upload. Overstapservice gekozen waarbij ik zelf alles ga aansluiten. In principe een kwestie van de netwerkkabel van modem ompluggen naar de KPN experiabox aangezien ik mijn netwerk heb ingericht met ubiquiti spul en zo veel als mogelijk bedraad heb aangesloten. Ben benieuwd. Klantenservice ervaring was prima, maar dat was bij Ziggo/Vodafone niet anders.
SInds 12+ jaar ZIggo/vodafone klant en 2 weken geleden de KPN winkel ingestapt en met de hele zwik (4 mobiele abbo’s en Gigabit abbo met 2 next boxen) over naar KPN.
Prijstechnisch een logische keuze, maar ook gezien de glasvezelsnelheden qua upload. Overstapservice gekozen waarbij ik zelf alles ga aansluiten. In principe een kwestie van de netwerkkabel van modem ompluggen naar de KPN experiabox aangezien ik mijn netwerk heb ingericht met ubiquiti spul en zo veel als mogelijk bedraad heb aangesloten. Ben benieuwd. Klantenservice ervaring was prima, maar dat was bij Ziggo/Vodafone niet anders.
Mogelijk heb je je provider-modem dan helemaal niet meer nodig als alles draait, volgens mij kan ubiquiti dat allemaal overnemen als je het aansluit op je NT. mits je de juiste producten hebt.austin_77 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:31:
Na weken hier geleached te hebben een post van mij.
[quote]Dj-sannieboy schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:20:
[...]
Klinkt als een HDMI handshake probleem of iets met HDPC. Ik heb die melding wel eens gezien op de Samsung TV in de slaapkamer, maar dat is alweer even geleden. (Ik heb 2x VIP5202 en meerdere Netgear prosafe switches)
[...]
Zeker! Meerdere hdmi kabels en alle poorten
[...]
Klinkt als een HDMI handshake probleem of iets met HDPC. Ik heb die melding wel eens gezien op de Samsung TV in de slaapkamer, maar dat is alweer even geleden. (Ik heb 2x VIP5202 en meerdere Netgear prosafe switches)
[...]
Heb (nog) geen udm se (staat op verlanglijst, maar moet ergens in de begroting komen, financieel manager ziet er het nut niet van in 😉). Dus ik gebruik het modem als routerxFeverr schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:56:
[...]
Mogelijk heb je je provider-modem dan helemaal niet meer nodig als alles draait, volgens mij kan ubiquiti dat allemaal overnemen als je het aansluit op je NT. mits je de juiste producten hebt.
En met een andere TV getest?jefjef schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:05:
[quote]Dj-sannieboy schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:20:
[...]
[...]
Ja nu zie ik dat met de andere tv ( oude sony) deze wel meteen beeld geeft. Het ligt dus aan de tv. Shit
Nieuws.......
https://www.overons.kpn/n...etsnelheid-van-nederland/
Helaas nog niet voor de klanten die op een AON poort zitten in de PoPs, maar wel voor XGS-PON klanten (grofweg alle nieuwe aansluitingen van de laatste drie jaar).
Helaas nog niet voor de klanten die op een AON poort zitten in de PoPs, maar wel voor XGS-PON klanten (grofweg alle nieuwe aansluitingen van de laatste drie jaar).
Leuk nieuws. Echt praktisch toepassingen zijn er voor mij nog niet echt behalve om over op te scheppen. Daarnaast is 10gbit apparatuur nog best duur.
Ik zit volgens mij nog op AON, dus nog niet mogelijk voor mij.
Ik zit volgens mij nog op AON, dus nog niet mogelijk voor mij.
Is er ook planning bekend wanneer KPN de bestaande AON netwerken gaat upgraden naar XGS-PON ?
Ben wel benieuwd wat voor RG ze gaan gebruiken - Box 14 zegt niet zo veel...Barre73 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:26:
Nieuws.......
Ja. Maar niet openbaar :-)rapanui schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:41:
Is er ook planning bekend wanneer KPN de bestaande AON netwerken gaat upgraden naar XGS-PON ?
Wat betekent RG?raxxer schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:43:
[...]
Ben wel benieuwd wat voor RG ze gaan gebruiken - Box 14 zegt niet zo veel...
Zijn er mensen met ervaringen met overstappen vanaf het 'oude' XS4ALL naar KPN (rechtstreeks)? Ik heb nu al een jaar of 3 een XS4ALL abonnement. Eerst nog via XS4ALL rechtstreeks, maar het afgelopen jaar is alles formeel overgezet naar KPN (incl. de mijnomgeving). Eind november 2023 eindigt mijn huidige kortingsperiode. Meestal bel ik rond die datum voor een verlenging met korting. Ik heb nu nog XS4ALL met 100mbit/s, maar zou best willen upgraden naar 1 Gbit/s. Ik verwacht eigenlijk rondom Black Friday wel weer interessante nieuwe aanbiedingen voor nieuwe KPN klanten.
Stel ik zeg mijn oude XS4ALL abonnement op. Word ik dan door KPN straks gezien als een nieuwe klant? Met andere woorden: kan ik dan gebruik maken van een eventuele kortingsactie voor nieuwe klanten?
Verder lees en hoor ik weinig positieve verhalen over het nieuwe televisiekastje van KPN. Ik heb nu nog de oude kastjes. Die werken perfect. Blijft KPN die nog wel ondersteunen? Of moet ik bij een nieuw abonnement ook verplicht over naar het nieuwe TV+?
Stel ik zeg mijn oude XS4ALL abonnement op. Word ik dan door KPN straks gezien als een nieuwe klant? Met andere woorden: kan ik dan gebruik maken van een eventuele kortingsactie voor nieuwe klanten?
Verder lees en hoor ik weinig positieve verhalen over het nieuwe televisiekastje van KPN. Ik heb nu nog de oude kastjes. Die werken perfect. Blijft KPN die nog wel ondersteunen? Of moet ik bij een nieuw abonnement ook verplicht over naar het nieuwe TV+?
Kom maar op met die 4Gbit/secBarre73 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:26:
Nieuws.......
Het KPN kastje wat er nu zit heeft een 1Gbit poort, ik neem aan dat die vervangen moet worden voor iets met een 10Gbit poort? Of gaat er geknutseld worden met een bundeling van meerdere 1Gbit poorten?
Maar nog steeds PPPoE eroverheen ben ik bangBarre73 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:26:
Nieuws.......
Wel een mooie ontwikkeling, en een grotere stap dan ik had verwacht, ging er vanuit dat we de eerste jaren eerst nog 2.5Gbps zouden krijgen en vanuit daar verder omhoog.
De XGS-PON ONT's hebben een 10Gbit poort dus daar hoeft niets aan te gebeuren. De huidige KPN routers hebben allemaal 1 GBit poorten, daarom zal die vervangen moeten worden door een Box 14 die een 5/10Gbit poort zal hebben. Ik ben ook benieuwd naar de specificaties van die Box 14, je hebt best wel wat power nodig voor 4 Gbit...mvds schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:54:
[...]
Kom maar op met die 4Gbit/sec
Het KPN kastje wat er nu zit heeft een 1Gbit poort, ik neem aan dat die vervangen moet worden voor iets met een 10Gbit poort? Of gaat er geknutseld worden met een bundeling van meerdere 1Gbit poorten?
Mijn huis is in 2022 opgeleverd maar als ik het type-/serienummer opzoek van het KPN kastje wat aan de muur hangt, staat er in de spec sheet dat er een 1Gbit poort op zit.Muis666 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:04:
[...]
De XGS-PON ONT's hebben een 10Gbit poort dus daar hoeft niets aan te gebeuren. De huidige KPN routers hebben allemaal 1 GBit poorten, daarom zal die vervangen moeten worden door een Box 14 die een 5/10Gbit poort zal hebben. Ik ben ook benieuwd naar de specificaties van die Box 14, je hebt best wel wat power nodig voor 4 Gbit...
Graag een typenummer zodat we kunnen nagaan of je bent aangesloten via AON/GPON/XGSPON.mvds schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:15:
[...]
Mijn huis is in 2022 opgeleverd maar als ik het type-/serienummer opzoek van het KPN kastje wat aan de muur hangt, staat er in de spec sheet dat er een 1Gbit poort op zit.
GMC-TK01-P2110Muis666 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:31:
[...]
Graag een typenummer zodat we kunnen nagaan of je bent aangesloten via AON/GPON/XGSPON.
Dat is een gewone mediaconverter voor een AON verbinding. Voorlopig nog geen mogelijkheid om 4 Gbit te bestellen dus...
Vroeger ten tijde van ADSL was er een website bij KPN waarop je kon checken wat de techniek was op jouw adres en of er toekomstige plannen voor ADSL was (hele basic website, niet voor openbare doeleinden). Kan deze site helaas niet meer vinden, maar allicht dat hier iets opgenomen staat.
Dat was Fourstack, die is volgens mij uitgefaseerd.IJS-T schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:53:
[...]
Vroeger ten tijde van ADSL was er een website bij KPN waarop je kon checken wat de techniek was op jouw adres en of er toekomstige plannen voor ADSL was (hele basic website, niet voor openbare doeleinden). Kan deze site helaas niet meer vinden, maar allicht dat hier iets opgenomen staat.
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
IJS-T schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:53:
[...]
Klopt inderdaad, deze link om precies te zijn: https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/Arjan A schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:59:
[...]
Dat was Fourstack, die is volgens mij uitgefaseerd.
[ Voor 49% gewijzigd door mrdemc op 09-10-2023 12:17 ]
Er zijn inderdaad woningen die na 2020/2021 een glasaansluiting hebben gekregen (bijvoorbeeld nieuwbouw) maar toch niet op XGS-PON zitten. Om de simpele reden dat de PoP en de apparatuur daarin al langer daarvoor waren gebouwd en geactiveerd. Zeker bij grotere nieuwbouwwijken zie je dat het jaren duurt voordat alle woningen gebouwd zijn. Maar de PoP en de apparatuur staan er al vanaf de eerste woning.mvds schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:15:
[...]
Mijn huis is in 2022 opgeleverd maar als ik het type-/serienummer opzoek van het KPN kastje wat aan de muur hangt, staat er in de spec sheet dat er een 1Gbit poort op zit.
In dit geval ben jij dus aangesloten op een PoP waar al AON apparatuur in stond en kan je dus voorlopig niet hoger dan 1 Gbit via KPN en alle KPN Wholesale providers.
Box14 heeft 10Gbit WAN, 1x 2,5Gbit LAN en 2x 1Gbit LAN. Onmogelijk dus om op een normale desktop met 4Gbit te downloadenMuis666 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:04:
[...]
De XGS-PON ONT's hebben een 10Gbit poort dus daar hoeft niets aan te gebeuren. De huidige KPN routers hebben allemaal 1 GBit poorten, daarom zal die vervangen moeten worden door een Box 14 die een 5/10Gbit poort zal hebben. Ik ben ook benieuwd naar de specificaties van die Box 14, je hebt best wel wat power nodig voor 4 Gbit...
Wifi-6 kan het wel halen (in theorie)mad-dog schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:23:
[...]
Box14 heeft 10Gbit WAN, 1x 2,5Gbit LAN en 2x 1Gbit LAN. Onmogelijk dus om op een normale desktop met 4Gbit te downloaden
Theorie en praktijk zijn in het geval van wifi 2 heel verschillende dingen
Incorrect, ook een 10Gbit LAN port.mad-dog schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:23:
[...]
Box14 heeft 10Gbit WAN, 1x 2,5Gbit LAN en 2x 1Gbit LAN. Onmogelijk dus om op een normale desktop met 4Gbit te downloaden
Verrek.. ik had de post van Mad Dog niet geod gelezen anders had ik dat ook kunnen opmerken.
10 Gbit WAN
10Gbit LAN
2,5 Gbit LAN
2 x 1 Gbit Lan
En een telefonie poort :-)
Verwijderd
Mijn Windows Laptop en Chromebook hebben 5GB-poorten.
De Chromebooek heeft standaard t.e.m. wifi6 AX aan boord en ben benieuwd wat ik haal bij een 4GB-abo.
Mijn Windows laptop heeft ook USB-poorten die 5GB aankunnen.
Daarop heb ik een TP-Link TX20Uplus aangesloten om Wifi6AX te kunnen ontvangen, theoretische maximum snelheid 1201Mbit/s.
In de praktijk haal ik rond de 800-850Mbit/s met een piek van 877Mbit/s.
Ik ben benieuwd wat ik draadloos bij een 4GB-abo kan halen.
De Chromebooek heeft standaard t.e.m. wifi6 AX aan boord en ben benieuwd wat ik haal bij een 4GB-abo.
Mijn Windows laptop heeft ook USB-poorten die 5GB aankunnen.
Daarop heb ik een TP-Link TX20Uplus aangesloten om Wifi6AX te kunnen ontvangen, theoretische maximum snelheid 1201Mbit/s.
In de praktijk haal ik rond de 800-850Mbit/s met een piek van 877Mbit/s.
Ik ben benieuwd wat ik draadloos bij een 4GB-abo kan halen.
Gemiste kans dat de box14 niet over volledig 10gbit beschikt, nu zit je alsnog vast aan een losse switch aan je lan poort te knuppen.
Ik heb een 8 Gbps XGS-PON abonnement bij Delta en 10 Gbps apparatuur van Ubiquiti in huis. Op een U6 Enterprise haal ik met een iPerf3 speedtest rond de 1,5 Gbps als ik vlakbij het access point zit, de phy speed is dan 2402/2402, ik test op een 120 MHz kanaal op 6 GHz en 32 gelijktijdige verbindingen.
Via een 10 Gbps ethernet adapter haal ik tussen de 4 en 6,5 Gbps, dit is zeer afhankelijk van het tijdstip op de dag. Er is een flinke overboeking dus de snelheid is niet constant. 4 Gbps is eigenlijk wel een sweet spot gezien ik dat in de meeste gevallen altijd wel haal.
Maar als ik continu een iPerf3 speedtest doe, dan gaat de ventilator in mijn laptop redelijk snel op turbo en de 10 GbE Thinderbolt 3 adapter is dan ook te gebruiken als warmhoudplaatje voor je koffiemok. De 10 GbE techniek is nog niet helemaal geoptimaliseerd.
Via een 10 Gbps ethernet adapter haal ik tussen de 4 en 6,5 Gbps, dit is zeer afhankelijk van het tijdstip op de dag. Er is een flinke overboeking dus de snelheid is niet constant. 4 Gbps is eigenlijk wel een sweet spot gezien ik dat in de meeste gevallen altijd wel haal.
Maar als ik continu een iPerf3 speedtest doe, dan gaat de ventilator in mijn laptop redelijk snel op turbo en de 10 GbE Thinderbolt 3 adapter is dan ook te gebruiken als warmhoudplaatje voor je koffiemok. De 10 GbE techniek is nog niet helemaal geoptimaliseerd.
[ Voor 8% gewijzigd door robertwebbe op 09-10-2023 16:00 ]
Want er zijn zoveel mensen in Nederland die meerdere apparaten in huis hebben die een 5 of 10Gbit LAN poort hebben.....torretje2012 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:45:
Gemiste kans dat de box14 niet over volledig 10gbit beschikt, nu zit je alsnog vast aan een losse switch aan je lan poort te knuppen.

10 Gbps apparatuur is momenteel ook 10 zo duur als 1 Gbps....
Dat viel mij eigenlijk nog mee toen ik net ging kijken.robertwebbe schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:25:
10 Gbps apparatuur is momenteel ook 10 zo duur als 1 Gbps....
80 tot 90 euro voor een 10 Gbit netwerkkaart. Een 1 Gbit netwerkkaart zit tussen de 20 en 35 euro.
Ik heb deze 10 Gbps switch: uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch XG 6 POE
En hierop zit deze netwerk adapter: uitvoering: Sonnet Solo 10Gbe naar Thunderbolt 3
Ik heb alleen laptops, geen vaste pc meer.
En hierop zit deze netwerk adapter: uitvoering: Sonnet Solo 10Gbe naar Thunderbolt 3
Verwijderd
Werk je draadloos of bekabeld?robertwebbe schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:31:
Ik heb deze 10 Gbps switch: uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch XG 6 POE
Bij voorkeur bedraad, indien mogelijk. Op mijn werkplek plug ik de Thunderbolt3 plug erin.
https://forum.kpn.com/int...nteurs-xgs-pon-ont-595278
Er is ook een nieuwe ONT van Nokia uitgebracht, deze is niet Genexis maar van Nokia.
Box 12 wordt dan vervangen voor een Box 14 als men het 4 Gbps internet abonnement besteld.
Edit: topic post aangepast.
Er is ook een nieuwe ONT van Nokia uitgebracht, deze is niet Genexis maar van Nokia.
Box 12 wordt dan vervangen voor een Box 14 als men het 4 Gbps internet abonnement besteld.
Edit: topic post aangepast.
[ Voor 28% gewijzigd door Soundwork op 09-10-2023 21:04 ]
Waar haal je die info vandaan? Die staat nergens in dat topic dat je linkt. Noch heb ik het ook maar ergens anders gezien.Soundwork schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:08:
Klanten die 4 Gbps bestellen krijgen echter wel een nieuwe ONT, deze is niet Genexis maar van Nokia.
En de Box 12 wordt dan vervangen voor een Box 14.
De huidige Genexis en Nokia ONT zijn geschikt voor 10 Gbit dus zeker voor 4 Gbit.
[ Voor 8% gewijzigd door Barre73 op 09-10-2023 20:28 ]
Onzin, net als wat @Barre73 . Vanuit CEVA Logistics(pakketzendingen naar klant) worden er nog steeds Genexis ONT's verstuurd. De monteurs plaatsen in de meeste gevallen een Nokia ONT. Beiden hebben echter gewoon 10Gbit poortenSoundwork schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:08:
Klanten die 4 Gbps bestellen krijgen echter wel een nieuwe ONT, deze is niet Genexis maar van Nokia.
En de Box 12 wordt dan vervangen voor een Box 14.
Klopt helemaal, Ik kan bevestigen dat we als monteurs veel al Nokia krijgen op de bus.mad-dog schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:45:
[...]
Onzin, net als wat @Barre73 . Vanuit CEVA Logistics(pakketzendingen naar klant) worden er nog steeds Genexis ONT's verstuurd. De monteurs plaatsen in de meeste gevallen een Nokia ONT. Beiden hebben echter gewoon 10Gbit poorten
beide kunnen het gewoon aan zonder problemen.
enige is als klant na 4Gbit/s abbo gaat een v14 krijgt vanuit kpn, zou de klant daarna weer downgraden na 1Gbit/s abbo dan blijft wel gewoon de v14 staan
PS: Waar men wel rekening mee moet houden als de v14 op de beugel komt te hangen die kleine 5cm van de muur af komt wegens die zijn warmte kwijt moet kunnen
[ Voor 11% gewijzigd door jopoh op 09-10-2023 21:04 ]
:strip_exif()/f/image/BQtwdcfzJZjaTf6Yx7JIKJDR.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook de Nokia ONT. Deze gaat tot 10 GBPS.
Ik vermoed dat KPN dezelfde gaat gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door dolopfriet op 09-10-2023 21:09 ]
Nee, KPN gebruikt een ONT die over de TK01 FTU heen geplaatst kan worden(geeft ook een stuk opgeruimder beeld)dolopfriet schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:08:
[Afbeelding]
Ik heb ook de Nokia ONT. Deze gaat tot 10 GBPS.
Ik vermoed dat KPN dezelfde gaat gebruiken.
[ Voor 3% gewijzigd door mad-dog op 09-10-2023 21:15 ]
Ik lees net wel dat beide form factor ONT's hetzelfde modelnummer hebbenmad-dog schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:11:
[...]
Nee, KPN gebruikt een ONT die over de TK01 FTU heen geplaatst kan worden
De XS-010X-Q
Het gaat om deze:Soundwork schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:15:
[...]
Ik lees net wel dat beide form factor ONT's hetzelfde modelnummer hebben![]()
De XS-010X-Q
:strip_exif()/f/image/JNmOXnQZqKhe5lcO9H9WxThH.jpg?f=fotoalbum_large)
Indd dezelfde hardware, maar dan voor TK01 gemaakt
[ Voor 4% gewijzigd door mad-dog op 09-10-2023 21:19 ]
Wat ik me dan wel afvraag, gaan ze dan de witte losse in de toekomst inzetten voor klanten die van AON naar XGS-PON worden overgezet? Aangezien deze vaak nog de TY-01 FTU hebben.mad-dog schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:18:
[...]
Het gaat om deze:
[Afbeelding]
Indd dezelfde hardware, maar dan voor TK01 gemaakt
kpn kennende denk ik niet zo snel dan zullen TY-01 versie laten maken aangezien heel wat van in omloop zijn.Soundwork schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:20:
[...]
Wat ik me dan wel afvraag, gaan ze dan de witte losse in de toekomst inzetten voor klanten die van AON naar XGS-PON worden overgezet? Aangezien deze vaak nog de TY-01 FTU hebben.
alleen de vraag is gaan ze de blauwe pictail blijven gebruiken ja of nee. of gaan ze hem omlassen na TK-01 voor de mensen die omgaan. aangezien de APC pictail beter is kwa demping voor pon netwerk
Daarnaast is het maar de vraag wanneer er uberhaupt AON gebieden omgezet gaan worden naar PON. Het laten ontwerpen van een ONT voor de TY01 is dus denk ik momenteel ook nog niet echt aan de orde
Is er een eenvoudige manier om te zien of je XGS-PON of AON hebt?
Woning is in 2021 opgeleverd, kpn begon ook pas in 2021 aan glasvezel aanleg hier,
Woning is in 2021 opgeleverd, kpn begon ook pas in 2021 aan glasvezel aanleg hier,
PON heeft ledjes op ONT met Connection, Alarm, PowerTortelli schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:27:
AON heeft ledjes, LAN/Ethernet, Glas en power
Ben ook benieuwd wat ik ga krijgen straks. 10 nieuwbouwwoningen in een bestaande wijk waar al iets van 10 jaar glas ligt. Daar is dus AON, krijg je dan ook gewoon AON?Tortelli schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:27:
Reken er maar wel opNuevocasa schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:31:
[...]
Ben ook benieuwd wat ik ga krijgen straks. 10 nieuwbouwwoningen in een bestaande wijk waar al iets van 10 jaar glas ligt. Daar is dus AON, krijg je dan ook gewoon AON?
GMC-TK01-P2110 staat eropmad-dog schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:29:
[...]
PON heeft ledjes op ONT met Connection, Alarm, Power
AON heeft ledjes, LAN/Ethernet, Glas en power
vraagje, ik heb een experia v9. En kreeg een bericht dat KPN het modem niet meer ondersteunt vanaf 31 dec.
Betekent dat ie stopt met werken na 31 dec?
zal wel werken maar geen ondersteuning geen updates meer enz.peschinl schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:04:
vraagje, ik heb een experia v9. En kreeg een bericht dat KPN het modem niet meer ondersteunt vanaf 31 dec.
dus hij moet gewoon vervangen worden
okay, kan 'm dus gerust laten staan. bedankt.jopoh schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:25:
[...]
zal wel werken maar geen ondersteuning geen updates meer enz.
dus hij moet gewoon vervangen worden
zou ik niet doen zoals ik al aangeef hij is gewoon te oud krijgt geen software mee, straks is die bijvoorbeeld lek door een beveilingsprobleem hij kan niet meer mee komen cpu is traag geen 5ghz wifi enz.peschinl schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:40:
[...]
okay, kan 'm dus gerust laten staan. bedankt.
en zou kunnen zijn dat kpn uiteindelijk alles onder de v10 gaat blokken met toegang tot het netwerk.
dus ik zou daar zeker niet op aan laten komen
Edit - spuit 11 (ik had een hele pagina met reacties even niet gezien :-)Soundwork schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:15:
[...]
Ik lees net wel dat beide form factor ONT's hetzelfde modelnummer hebben![]()
De XS-010X-Q
[ Voor 38% gewijzigd door Barre73 op 10-10-2023 09:11 ]
Vergeet je ook niet toekomst gericht te denken? De box12 tikt ondertussen bijna de 4jaar aan, en met de huidige ontwikkelingen denk ik dat 10 toch wel gemeengoed gaat zijn tegen 2027-28.Barre73 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:23:
[...]
Want er zijn zoveel mensen in Nederland die meerdere apparaten in huis hebben die een 5 of 10Gbit LAN poort hebben.....
Ik ben vorig jaar verhuist en had tijdens de verbouwing gehele huis gereed gemaakt voor komende jaren, in alle kamers lag coax wat vervangen is met CAT7 kabel, en zit een 10gbit splitter in meterkast achter m’n ziggo modem(2,5gbit) waar straks een kpn modemtorretje2012 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:41:
[...]
Vergeet je ook niet toekomst gericht te denken? De box12 tikt ondertussen bijna de 4jaar aan, en met de huidige ontwikkelingen denk ik dat 10 toch wel gemeengoed gaat zijn tegen 2027-28.
Achter komt als glasvezel gereed is😜
Maar ben wel een uitzondering hiermee denk maar heb ik het werk maar alvast gedaan
Ik denk dat die upgrade naar 10-gbps veel langzamer gaat - er moet nogal wat vervangen worden - in tegenstelling tot een upgrade naar 2,5-gbps.
Je zal van 1 naar 2,5 of 5 het zelfde moeten vervangen als bij 10, cat5e werkt prima voor 10gbit in woonhuizen (<50m), 6,6a & 7 met afstanden boven de 50 meter. Punt is dat de productiekosten niet veel hoger zijn voor kpn om er 4x10 in te gooien, er zit immers al een chipset in die het aankan.Airw0lf schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:00:
Ik denk dat die upgrade naar 10-gbps veel langzamer gaat - er moet nogal wat vervangen worden - in tegenstelling tot een upgrade naar 2,5-gbps.
nieuws: Delta introduceert volgende week 5Gbit/s-abonnement voor vast internet
Morgen weer nieuws van KPN dat ze toch voor 6 Gbps gaan?
Wel jammer, sinds 2020 nieuwbouw met KPN glasvezel en kan dus niet sneller dan 1GBit/s op het moment, geen Delta hier en XGS-PON zal nog wel een hele tijd duren vrees ik.

It's All In The "Mix"
Ja - inderdaad - bekabeling luistert veel nauwer.torretje2012 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:46:
[...]
Je zal van 1 naar 2,5 of 5 het zelfde moeten vervangen als bij 10, cat5e werkt prima voor 10gbit in woonhuizen (<50m), 6,6a & 7 met afstanden boven de 50 meter. Punt is dat de productiekosten niet veel hoger zijn voor kpn om er 4x10 in te gooien, er zit immers al een chipset in die het aankan.
Een foutje met 1-Gbps bekabeling wil nog wel iets gaan doen op 100-Mbps omdat die laatste niet alle 8 aders nodig heeft. Bij 10-Gbps kabel is het meer een alles-of-niks verhaal.
De vervanging waar ik op doelde zit meer aan de wifi kant.
Tis te zeggen - wil je die 10-Gbps doortrekken naar wifi devices zullen er AP's moeten komen die tenminste 6E ondersteunen en 10-Gbps poorten hebben - anders schiet het niet op.
De afstanden zijn ook korter - dus kans is groot dat je meer AP's nodig gaat hebben.
Maar ook hier - is alleen van toepassing als je zo dicht mogelijk bij die 10-Gbps wil komen.
Verwijderd
Ik ben benieuwd welke snelheid ik straks kan halen met mijn Chromebook die standaard wifi6 AX ondersteunt.
Verder ben ik ook benieuwd wat mijn Windows11- laptop kan halen met een externe wifi6-antenne van TP-Link op een 5GB USB-poort aangesloten.
Bekabeld gebruik ik in de praktijk niet, maar kan wel even en laptop bekabeld bij een meterkast aansluiten, maar moet dan eerst een snelle USB-RJ45-connector kopen, Die ik nu heb is een 1GB-versie.
Verder ben ik ook benieuwd wat mijn Windows11- laptop kan halen met een externe wifi6-antenne van TP-Link op een 5GB USB-poort aangesloten.
Bekabeld gebruik ik in de praktijk niet, maar kan wel even en laptop bekabeld bij een meterkast aansluiten, maar moet dan eerst een snelle USB-RJ45-connector kopen, Die ik nu heb is een 1GB-versie.
Wat een rat race. Slaat nergens op natuurlijk.robertwebbe schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:52:
nieuws: Delta introduceert volgende week 5Gbit/s-abonnement voor vast internet
Klopt, heel veel mensen hebben thuis nog niet eens 1 Gbps qua bekabeling en netwerk poorten. Laat staan 2,5 / 5 / 10 Gbps. Het is voor de ISP's commercieel erg interessant om dit aan te bieden, want ze verdienen dan weer meer aan de contracten.ernstoud schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 17:33:
[...]
Wat een rat race. Slaat nergens op natuurlijk.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen