[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 131 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:57
jopoh schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:23:
[...]

kpn kennende denk ik niet zo snel dan zullen TY-01 versie laten maken aangezien heel wat van in omloop zijn.
alleen de vraag is gaan ze de blauwe pictail blijven gebruiken ja of nee. of gaan ze hem omlassen na TK-01 voor de mensen die omgaan. aangezien de APC pictail beter is kwa demping voor pon netwerk
Hoezo omlassen? Een TY01 heeft toch ook al een APC connector?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:54
Soundwork schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:10:
[...]

Klopt, heel veel mensen hebben thuis nog niet eens 1 Gbps qua bekabeling en netwerk poorten. Laat staan 2,5 / 5 / 10 Gbps. Het is voor de ISP's commercieel erg interessant om dit aan te bieden, want ze verdienen dan weer meer aan de contracten.
Dat laatste weet ik niet helemaal. Hoeveel % kiest voor > 1Gbps.?

Volgens mij is marketing de drijfveer. Kunnen communiceren dat je het snelste netwerk hebt. Mensen vertalen dat naar “goed”. We zullen zien of in deze rat race over enige tijd blijkt dat de gemiddelde breedband snelheid in NL sterk is toegenomen.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-09 19:57
Heb hier nog puur aon, fiber ligt er hier al zo lang dat toen xgs-pon nog helemaal niet in de picture was bij KPN, ik denk pon nog niet eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-09 20:00
ernstoud schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:33:
[...]

Dat laatste weet ik niet helemaal. Hoeveel % kiest voor > 1Gbps.?

Volgens mij is marketing de drijfveer. Kunnen communiceren dat je het snelste netwerk hebt. Mensen vertalen dat naar “goed”. We zullen zien of in deze rat race over enige tijd blijkt dat de gemiddelde breedband snelheid in NL sterk is toegenomen.
Zou het ? Tweak (operator: Cambrium) begon met 10 Gbps en dat zetten geen zoden aan de dijk omdat kortweg glasvezel klanten de apparatuur er niet voor hadden. Nu gaat Delta naar 6 Gbps en KPN naar 4 Gbps. Dit zijn snelheden waar zelfs een gezin van 20 puber kinderen ruimschoots overhouden. Zelfs 1 Gbps is al ruim voldoende, dus leuke marketing allemaal maar als klant heb je er eigenlijk geen biet aan. Wel voor zakelijk of als je eigen webserver e.d. draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:19
Op zich klopt dat - 1-Gbps is overkill voor consumenten - de enkele "verloren" tweaker en pro-sumer daargelaten. Tis alleen dat ISP's (waaronder KPN) nu substantieel meer geld kunnen vragen (inclusief jaarlijkse indexering) - niemand die echt piept want voor 1 Euro per maand extra hebben ze "1-Gbps".

Ondertussen kunnen de ISP's de oversubscription geleidelijk verder opvoeren zonder dat iemand daar echt last van heeft - afgezien van die paar "verloren" tweakers en pro-sumers... :+

[ Voor 38% gewijzigd door Airw0lf op 10-10-2023 19:19 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Airw0lf schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:11:
[...]

Op zich klopt dat - 1-Gbps is overkill voor consumenten - de enkele "verloren" tweaker en pro-sumer daargelaten. Tis alleen dat ISP's (waaronder KPN) nu substantieel meer geld kunnen vragen (inclusief jaarlijkse indexering) - niemand die echt piept want voor 1 Euro per maand extra hebben ze "1-Gbps".

Onder de motorkap kunnen de ISP's de oversubscription geleidelijk verder opvoeren zonder dat iemand daar echt last van heeft - afgezien van die paar "verloren" tweakers en pro-sumers... :+
Er komt natuurlijk wel een moment dat er signalen komen van mensen dat de snelheid waarvoor betaald wordt niet gehaald wordt. Dat is bij Delta met het 8Gbps. abonnement al zo. Niemand heeft dat werkelijk gemeten.

In de kleine letters zal wel “tot” 4Gbps. staan. En dan zijn we weer terug in de DSL wereld waarin het overgrote deel nooit de geadverteerde snelheid haalde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 21-08 00:02
Barre73 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:25:
[...]

Hoezo omlassen? Een TY01 heeft toch ook al een APC connector?
op x aantal plekken zijn die 2e vezels niet eens doorgelast.
en op x aantal plekken ook 2e verzels uitgelast om nieuwbouw woningen op te zetten in bestaande wijken.
dus je kan er niet vanuit gaan dat overal maar de 2e vezel beschikbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jimmy87 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:49:
Heb hier nog puur aon, fiber ligt er hier al zo lang dat toen xgs-pon nog helemaal niet in de picture was bij KPN, ik denk pon nog niet eens.
En toch heb jij ook binnen een paar jaar XGS-PON beschikbaar. Zonder graven 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jopoh schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:35:
[...]

op x aantal plekken zijn die 2e vezels niet eens doorgelast.
en op x aantal plekken ook 2e verzels uitgelast om nieuwbouw woningen op te zetten in bestaande wijken.
dus je kan er niet vanuit gaan dat overal maar de 2e vezel beschikbaar is
Als er een TY01 hangt is er vrijwel altijd een tweede vezel.
Dat gebruiken van een tweede vezel voor een inbreiding bij nieuwbouw is echt heel zeldzaam. En als dat gedaan zou zijn dan wordt die tweede vezel bij de bestaande woning uit de administratie gegooid dus dan kun je je niet vergissen.

Af en toe wordt het wel gedaan voor een tweede FTU in het pand maar dan wordt de TY01 vervangen voor twee nieuwe FTU's en hebben beide aansluitingen dus een APC connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ernstoud schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:19:
[...]

Er komt natuurlijk wel een moment dat er signalen komen van mensen dat de snelheid waarvoor betaald wordt niet gehaald wordt. Dat is bij Delta met het 8Gbps. abonnement al zo. Niemand heeft dat werkelijk gemeten.

In de kleine letters zal wel “tot” 4Gbps. staan. En dan zijn we weer terug in de DSL wereld waarin het overgrote deel nooit de geadverteerde snelheid haalde.
Bij Delta kon je die 8 sowieso niet halen. De LAN poorten waren niet meer dan 2,5 Gbit :-).
Dat is nu anders met een 10 Gbit LAN in de Box14.

En uiteraard staat er "tot" 4 Gbit. Overboeking is nou eenmaal een feit .. maar het kan wel als het rustig is. En dat is een groot verschil met de DSL wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
Barre73 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:42:
[...]

Oh dat verwacht ik ook wel :) voor mij tegen die tijd ook maar kwestie van kabel omprikken van huidige nt naar nieuwe ont

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Barre73 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:49:
[...]

Bij Delta kon je die 8 sowieso niet halen. De LAN poorten waren niet meer dan 2,5 Gbit :-).
Jazeker wel. Maar niet met het Nokia device van Delta. SFP in een UDM Pro werkt prima, maar geen 8Gbps., zeg rond de 6.5 is wel max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Barre73 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:19:
[...]

Verrek.. ik had de post van Mad Dog niet geod gelezen anders had ik dat ook kunnen opmerken.
10 Gbit WAN
10Gbit LAN
2,5 Gbit LAN
2 x 1 Gbit Lan
En een telefonie poort :-)
Ik begin wel benieuwd te worden naar de eerste reviews van de box14.

Een zin zoals "Ook sluit het apparaat qua specificaties aan bij de wensen van veeleisende gebruikers." is ambigu. Bij een high-end platform waar minder is aangepast aan de UI zijn mogelijk genoeg features beschikbaar zodat wij het hier ook een OK modem vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:54

Videopac

Rommelt wat aan.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je zelf Wireguard en AdGuard Home kunt installeren, om iets te noemen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:32
[...]

Hoe gaat zo iets in zijn werk? Er moet alleen wat apparatuur in de wijk/straatkast vervangen worden en een nieuw ONT bij de mensen thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 19:38

Convoy

g44p

Is er ergens (website) om op adres te checken of er AON, XGS-PON, PON enz geleverd wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
Convoy schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:44:
Is er ergens (website) om op adres te checken of er AON, XGS-PON, PON enz geleverd wordt?
Vroeger wel. Nu niet meer. Waarom? Vroeger was alles beter!

8)7

Edit: check de post hieronder. Net gecheckt, voor mijn mijn adres klopt de informatie. Ik heb een GMC-TK01-P2110 in de meterkast.

Wel grappig, ik heb vanaf het begin gedacht hier XGS-PON gelegd was, en vond daar wel iets van destijds (2020/2021). Minder keuzevrijheid. Niet dat ik op enigerlei wijze geinteresseerd ben in 4Gbit de komende paar jaar, dus feitelijk maakt het niet uit. En ik switch toch ieder jaar,dus we zien het volgend jaar allemaal wel weer...

Edit: Even mijn mail doorgespit en mijn huis is al op 29 oktober 2019 aangesloten op glasvezel van kpnnetwerk. Hoe mis kan een tijdlijn in je brein zijn soms....

[ Voor 71% gewijzigd door garp op 11-10-2023 12:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Convoy schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:44:
De website van Freedom https://freedom.nl/ toont dat als ze op jouw postcode kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 19:38

Convoy

g44p

Muis666 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

De website van Freedom https://freedom.nl/ toont dat als ze op jouw postcode kunnen leveren.
Thx! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
japie06 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:04:
[...]

Hoe gaat zo iets in zijn werk? Er moet alleen wat apparatuur in de wijk/straatkast vervangen worden en een nieuw ONT bij de mensen thuis?
Dat is wel de samenvatting ja.

PON kan op twee manieren. Door het netwerk buiten ook meteen als zodanig te leggen (point to multipoint). Dat is de manier die je ziet op internet als je zoekt naar een PON netwerk. Vanuit de PoP/CO loopt dan 1 kabel naar splitters (onder de grond of in een kastje) in de wijk en op die manier door naar de woningen. Jouw signaal wordt dan tot die splitters over 1 vezel geleid, samen met dat van anderen. Dit is wat KPN Netwerk momenteel overal aanlegt, maar pas sinds 2021.

De andere manier is door alleen splitters in de PoP te zetten. Je hebt dus tussen woning en PoP je eigen vezel, net zoals dat al jaren lang gebruik was. Dit heet point-to-point.
Een operator plaatst dan in de PoP een zooi splitters waardoor er alsnog 32 of 64 aansluitingen worden belicht vanaf 1 actieve poort. Dit is wat Odido bijvoorbeeld overal doet, zowel op oudere KPN/Reggefiber netwerken als op Open Dutch Fiber.

Effect voor de eindklant is hetzelfde.
Groot verschil is wel dat bij een point to point netwerk het mogelijk blijft voor een tweede of derde operator om andere apparatuur te plaatsen (AON) en daarmee de vezel van de woning direct te belichten. 1 actieve poort voor 1 aansluiting dus. Bij een point to multipoint netwerk kan dat niet meer want er lopen signalen van meerdere woningen, gemultiplexed door 1 vezel (van PoP naar straatkast/splitters in de wijk) en dat moet van 1 switch afkomen. De PON switch dus (een OLT).

Als je bedenkt dat KPN/Reggefiber 15 jaar lang point to point heeft aangelegd, dan gaan ze natuurlijk niet alles opnieuw opengraven voor PON. Dus dan kiezen ze ervoor om PON apparatuur en splitters in de PoPs bij te plaatsen en zodoende de bestaande aansluitingen op een andere manier te belichten. Uiteraard moet dan de NT bij de klant thuis ook vervangen worden als deze diensten gaat afnemen. De FTU mag blijven, dat is een passieve afwerking die niks te maken heeft met PON of AON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Nu online
Barre73 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

De FTU mag blijven, dat is een passieve afwerking die niks te maken heeft met PON of AON.
Ik hoop toch wel dat KPN ooit de Genexis en TY-01 FTU's gaat vervangen. Ik heb daar geen opklikbare XGSPON ONT's voor gezien en een losse ONT ernaast vind ik niet zo fraai...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Muis666 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:26:
[...]

Ik hoop toch wel dat KPN ooit de Genexis en TY-01 FTU's gaat vervangen. Ik heb daar geen opklikbare XGSPON ONT's voor gezien en een losse ONT ernaast vind ik niet zo fraai...
Voor beide FTU's zijn gewoon opklikbare NT's, momenteel vooral door Genexis gefabriceerd. Lijkt me niet heel moeilijk om in diezelfde behuizing een ONT te maken...

Je kan ook geen XGS-PON ONT zien voor die FTU's want ze zitten alleen in netwerken waar AON op wordt geleverd (tot 2016 aangelegd).
Maar met de nieuwe ontwikkelingen is dus de vraag of KPN overgaat op een opklikbare ONT of vervanging van de FTU.
Ik denk het eerste....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:59
Wat moet je met 4 Gbps thuis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-09 11:44
die vraag heeft iemand hier ook gesteld (maar dan vanaf 2Gbps): Appletower in "[Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)"

Antwoorden:
Thyraon schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:07:
[...]

Nerd-creds zijn natuurlijk al reden genoeg :+

Maar zonder dollen: ik werk 24/7 thuis en ben regelmatig grote datasets van m'n workstation en development server (lokaal) naar remote machines (e.g. productie databases) heen en weer aan het sturen. Heb dus ook een deel van m'n lokale netwerk in 10 Gbit/s uitgevoerd, zodat de relevante machines (e.g. server, workstation) onderling met elkaar op 10 Gbit/s kunnen communiceren.
justdaboo schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:30:
[...]

Ik heb een bedrijf in o.a. video producties. Naast co-producties die tegenwoordig ook via Cloudplatformen kunnen zijn de backups (off-site) monsterlijk groot. Zojuist is de eerste camera binnen gekomen die direct opnames naar de cloud kan opslaan. Naast dropbox is dit een van de producten die we gebruiken: https://www.blackmagicdes...ucts/blackmagiccloudstore

Ook bij opleveren in previews naar de klant gaan er heel wat GB's doorheen.

Bijvoorbeeld gister 3 stream uitzendingen van een groot kledingmerk opgeleverd, dit waren 3 files tussen de 59 en 69GB per stuk. Een had toch nog een correctie (ja 1 lettertje), dat betekend dus gewoon opnieuw renderen van 8u video en 69GB uploaden.

Dan is elk beetje snelheid is dan meegenomen.
Thyraon schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:36:
[...]

Oh ja, ik trek ook regelmatig al m'n Google account data (Drive, Photos) binnen (met rclone) en dat loopt tegenwoordig in de terabytes. Ook lekker als dat niet een paar dagen duurt :P
tldr: Er zijn best wat mensen die vanuit huis ook werken en daarbij regelmatig grote datasets moeten uploaden/downloaden en waarbij het dan prettig is om dat snel te kunnen doen.

[ Voor 4% gewijzigd door mrdemc op 11-10-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
mrdemc schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:30:

[...]

tldr: Er zijn best wat mensen die vanuit huis ook werken en daarbij regelmatig grote datasets moeten uploaden/downloaden en waarbij het dan prettig is om dat snel te kunnen doen.
In dat geval zou ik zeggen neem een zakelijk abonnement.
Die hebben een lagere oversubscription ratio en een betere helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
Airw0lf schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:44:
[...]

Ik lees nergens bij KPN dat er een lagere overboeking zou zijn, alleen de 24/7 helpdesk, maar tijdens kantoortijden zijn ze sowieso open. Heb je een bron voor dat eerste?
Heb nu trouwens de 1gbps en merk eigenlijk nooit dat ik de maximale snelheid niet kan halen. weet niet hoe het zit straks met de 4gbps verbinding.

[ Voor 14% gewijzigd door mrdemc op 11-10-2023 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:59
Airw0lf schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:44:
[...]

Eens!
Ik zag ook een paar antwoorden waarvan ik dacht wat moet je ermee je netwerk (gewoon nog normale siwtchen van 1 gbit) zelf niet upgraden maar wel je internet.
Dan heb je echt wat gemist als je dat niet upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacBakky
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-08 14:48
[...]

Gaat dat echt zo lang duren voordat ze alles hebben omgezet van AON naar XGS-PON?

Ik zit in Tussen de Vaarten in Almere, en volgens mij was mijn wijk de eerste van heel Almere die glasvezel kreeg, het begon met 10/10 😁

Ik heb nu Tweak en aangezien die er mee stoppen, en ik geen zin heb in Odido zou ik graag naar KPN 4Gbit willen overstappen!

Het liefst gister al.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Airw0lf
mrdemc schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:49:
[...]

Ik lees nergens bij KPN dat er een lagere overboeking zou zijn, alleen de 24/7 helpdesk, maar tijdens kantoortijden zijn ze sowieso open. Heb je een bron voor dat eerste?
Je - ik heb een bron. Die is alleen niet publiekelijk beschikbaar.

Als je reseller bent van zakelijke KPN diensten heb je wat meer mogelijkheden.
Ik zou na moeten kijken hoe het op dit moment precies zit - maar het kan dan zelfs 1:1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Airw0lf schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:02:
[...]

Ik zou na moeten kijken hoe het op dit moment precies zit - maar het kan dan zelfs 1:1.
Dat is wel heel betrekkelijk. Uiteindelijk zit elke klant op diezelfde Dslam of OLT. Dus iedereen heeft te maken met dezelfde overboeking. Dat kan 1 provider niet anders doen dan een andere.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
MacBakky schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:51:
[...]

Gaat dat echt zo lang duren voordat ze alles hebben omgezet van AON naar XGS-PON?

Ik zit in Tussen de Vaarten in Almere, en volgens mij was mijn wijk de eerste van heel Almere die glasvezel kreeg, het begon met 10/10 😁

Ik heb nu Tweak en aangezien die er mee stoppen, en ik geen zin heb in Odido zou ik graag naar KPN 4Gbit willen overstappen!

Het liefst gister al.
Sorry maar ja.. er zijn duizenden PoPs in Nederland, van groot tot klein, die nu alleen voorzien zijn van AON apparatuur en dus moeten worden uitgebreid. En dat naast de uitrol die toch al gaande is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
Barre73 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:06:
[...]

Dat is wel heel betrekkelijk. Uiteindelijk zit elke klant op diezelfde Dslam of OLT. Dus iedereen heeft te maken met dezelfde overboeking. Dat kan 1 provider niet anders doen dan een andere.
De technische details van de invulling weet ik inderdaad niet.

Maar hardop denkend:
Voor mij is een DSLAM of OLT niks meer dan een multiplexer.
Multiplexers zijn er met veel of weinig poorten - maar je kan ze ook achterwege laten.
Misschien dat hier iets mee gedaan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
Airw0lf schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:02:
[...]

Als dat niet openbaar is zou je dan misschien iets meer zekerheid hebben qua max capaciteit maar wordt er richting de klant dus geen garantie gegeven, daarvoor zou ik persoonlijk niet de meerwaarde zien in een zakelijk abonnement. Hooguit als je veel buiten kantoortijden support nodig zou kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Barre73 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

Dat is wel de samenvatting ja.

PON kan op twee manieren. Door het netwerk buiten ook meteen als zodanig te leggen (point to multipoint). Dat is de manier die je ziet op internet als je zoekt naar een PON netwerk. Vanuit de PoP/CO loopt dan 1 kabel naar splitters (onder de grond of in een kastje) in de wijk en op die manier door naar de woningen. Jouw signaal wordt dan tot die splitters over 1 vezel geleid, samen met dat van anderen. Dit is wat KPN Netwerk momenteel overal aanlegt, maar pas sinds 2021.

De andere manier is door alleen splitters in de PoP te zetten. Je hebt dus tussen woning en PoP je eigen vezel, net zoals dat al jaren lang gebruik was. Dit heet point-to-point.
Een operator plaatst dan in de PoP een zooi splitters waardoor er alsnog 32 of 64 aansluitingen worden belicht vanaf 1 actieve poort. Dit is wat Odido bijvoorbeeld overal doet, zowel op oudere KPN/Reggefiber netwerken als op Open Dutch Fiber.

Effect voor de eindklant is hetzelfde.
Groot verschil is wel dat bij een point to point netwerk het mogelijk blijft voor een tweede of derde operator om andere apparatuur te plaatsen (AON) en daarmee de vezel van de woning direct te belichten. 1 actieve poort voor 1 aansluiting dus. Bij een point to multipoint netwerk kan dat niet meer want er lopen signalen van meerdere woningen, gemultiplexed door 1 vezel (van PoP naar straatkast/splitters in de wijk) en dat moet van 1 switch afkomen. De PON switch dus (een OLT).

Als je bedenkt dat KPN/Reggefiber 15 jaar lang point to point heeft aangelegd, dan gaan ze natuurlijk niet alles opnieuw opengraven voor PON. Dus dan kiezen ze ervoor om PON apparatuur en splitters in de PoPs bij te plaatsen en zodoende de bestaande aansluitingen op een andere manier te belichten. Uiteraard moet dan de NT bij de klant thuis ook vervangen worden als deze diensten gaat afnemen. De FTU mag blijven, dat is een passieve afwerking die niks te maken heeft met PON of AON.
Op mijn adres in oud Reggefiber gebied (2006 dacht ik) kan ik of AON krijgen of bijvoorbeeld Freedom GPON hoe ziet dat er in PoP dan uit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
synoniem schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:45:
[...]

Op mijn adres in oud Reggefiber gebied (2006 dacht ik) kan ik of AON krijgen of bijvoorbeeld Freedom GPON hoe ziet dat er in PoP dan uit?
KPN WBA heeft AON apparatuur in de PoP staan. En in de kast ernaast staat GPON apparatuur en splitters van (bijvoorbeeld) Fiber Operator. In de kast daarnaast GPON apparatuur en splitters van Odido, etc...

Ergens anders in de PoP staan de kasten met lades waarop de woningvezels uitkomen.

ABonnement bij KPN: Poortje van jouw woning wordt gepatcht met de poort op de KPN apparatuur
Abonnement bij Freedom (via Fiber Operator): Poortje van jouw woning wordt gepatcht met de splitter op de GPON/XGS-PON apparatuur

[ Voor 24% gewijzigd door Barre73 op 11-10-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 21:21
never mind ... verkeerde topic.

[ Voor 86% gewijzigd door lexuzu op 11-10-2023 17:42 . Reden: verkeerde topic ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:36
Voor de geïnteresseerden: deze foto's van de Box 14 heb ik gevonden op de website van KPN. Zelf was ik vooral benieuwd of de 10G LAN-poort SFP+ of RJ45 zou zijn, maar het is dus RJ45 geworden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RK-ZoykwoJioI062sW31dn9Aw3E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I970TcMM2AzivnSwO9Pgsim7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiEargFyqJI6juQxD-YB77RvqhI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9QRWaH1eXSJAcVX2kZiYysHi.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
theblindman schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:46:
Voor de geïnteresseerden: deze foto's van de Box 14 heb ik gevonden op de website van KPN. Zelf was ik vooral benieuwd of de 10G LAN-poort SFP+ of RJ45 zou zijn, maar het is dus RJ45 geworden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bijzonder... een (max) 10-Gbps internet pijp met maar één 10-Gbps LAN-poort... :?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jopoh
Hier bij duidelijker foto van de achterkant van de box14

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdFsdl15zcW974VJ7sGwFsX7lcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0rxyWgK56rcCuteycvZn3zM.jpg?f=fotoalbum_large

en ja 1 10-Gbps poort, zal mogelijk ook met het kostenplaatje te maken hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Airw0lf schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:07:
[...]

Bijzonder... een (max) 10-Gbps internet pijp met maar één 10-Gbps LAN-poort... :?
Logisch toch, mits ze er van uitgaan dat er een switch met 10Gb uplink aanwezig is :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
  • Laatst online: 03-09 20:00
theblindman schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:46:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bijzonder is de WAN poort op RJ45 niet, omdat de XGS-PON ONT's net zoals de klassieke NT's altijd de WAN poort leveren op koper, RJ-45. Maar jij had waarschijnlijk een FritzBox constructie verwacht waarbij de XGS-PON ONU als een SFP+ in Box14 zou zitten.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:36
Soundwork schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:45:
[...]

Bijzonder is de WAN poort op RJ45 niet, omdat de XGS-PON ONT's net zoals de klassieke NT's altijd de WAN poort leveren op koper, RJ-45. Maar jij had waarschijnlijk een FritzBox constructie verwacht waarbij de XGS-PON ONU als een SFP+ in Box14 zou zitten.....
Eigenlijk was ik vooral benieuwd hoe ik de Box 14 op mijn 10/2,5G switch aan zou moeten sluiten. Maar aangezien die switch alleen 10G SFP+ heeft, moet ik even op zoek naar een SFP+-module met RJ45-aansluiting. Leg ik die alvast op de plank voor als ik over kan van AON naar XGS-PON :)

Edit: een router die 4Gbps aan kan is voorlopig nog best prijzig, dus als het even kan wil ik de Box 14 tzt daarvoor blijven gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door theblindman op 11-10-2023 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-09 22:25
jopoh schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:10:
Hier bij duidelijker foto van de achterkant van de box14

[Afbeelding]

en ja 1 10-Gbps poort, zal mogelijk ook met het kostenplaatje te maken hebben :)
Is er mogelijkheid tot BRIDGE? of is hier nog niks over bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Airw0lf schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:07:
[...]

Switch erachter :P zijn idd wel prijzig, heb hier zelf 1 met 4x 10gbit en 2gx 2,5gbit. waarbij de 10gbit voor de 2 wifi routers zijn (10gbit poort) en 1 naar m,n eigen pc.
die zijn niet erg prijzig, was dacht ik 120,- kwijt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
Soppyscroll schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:07:
[...]

kpn werk niet met Bridge mode, waarom zou je nu er vrije router keuze is kan je toch zelf je eigen spul er aan hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Soppyscroll schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:07:
[...]

Ik weet niet of er nog wel een noodzaak is voor bridging... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Airw0lf schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:38:
[...]

Ik weet niet of er nog wel een noodzaak is voor bridging... :?
Tuurlijk. Je bent toch een Tweaker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
ernstoud schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:39:
[...]

Tuurlijk. Je bent toch een Tweaker?
Ja - en? Wat bedoel je daarmee aan te geven?

Ik kan toch ook een eigen router op de NT-1 aansluiten?
En de KPN-box achterwege laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
jopoh schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:32:
[...]

kpn werk niet met Bridge mode, waarom zou je nu er vrije router keuze is kan je toch zelf je eigen spul er aan hangen
Dat weet ik. maar was gewoon benieuwd, ga zeker m'n eigen spul erachter hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
theblindman schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:59:
[...]

Eigenlijk was ik vooral benieuwd hoe ik de Box 14 op mijn 10/2,5G switch aan zou moeten sluiten. Maar aangezien die switch alleen 10G SFP+ heeft, moet ik even op zoek naar een SFP+-module met RJ45-aansluiting. Leg ik die alvast op de plank voor als ik over kan van AON naar XGS-PON :)

Edit: een router die 4Gbps aan kan is voorlopig nog best prijzig, dus als het even kan wil ik de Box 14 tzt daarvoor blijven gebruiken.
Een servertje met Proxmox (zonder videokaart!) en een 2-poorts 10-Gbps NIC is misschien niet de goedkoopste oplossing - maar geeft je wel de meeste flexibiliteit. :Y
Zeker i.c.m. OpnSense en Pihole... :+

[ Voor 12% gewijzigd door Airw0lf op 11-10-2023 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Airw0lf schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:42:
[...]

Ja - en? Wat bedoel je daarmee aan te geven?

Ik kan toch ook een eigen router op de NT-1 aansluiten?
En de KPN-box achterwege laten?
Zeker. Maar inmiddels zijn er 100 Tweakers op Delta die glas regelrecht hun eigen router in willen met een SFP+. Nog meer control in eigen hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
ernstoud schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 00:27:
[...]

Zeker. Maar inmiddels zijn er 100 Tweakers op Delta die glas regelrecht hun eigen router in willen met een SFP+. Nog meer control in eigen hand.
Wat heeft bridging te maken met het zijn van een tweaker? Die snap ik even niet :)

Bridging heeft KPN volgens mij nooit gedaan, je haalt hun router er immers tussenuit, de ONT / mediaconverter (als je AON hebt), doet bij mijn weten niets meer als signaal omzetten. Ok de pon ont is iets slimmer als een aon convertor.

Uiteindelijk sluit je je eigen router daarachter aan met juiste vlan en pppoe.

Als je hun 4G abo neemt en je een eigen router hebt, gaan ze er ook vanuit dat die een 10G poort heeft, wat best logisch is natuurlijk.

De optic in je eigen router steken heeft met bridging niks te maken overigens ;)

[ Voor 5% gewijzigd door jimmy87 op 12-10-2023 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
ernstoud schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 00:27:
[...]

Wat kun je meer dan bij een eigen router en een gewone koperverbinding naar de NT-1 van je provider (of iets vergelijkbaars)... :?

Ergens moet er een conversie gedaan worden van glas naar koper. En of je dat via een SFP in een eigen router doet of door iets wat je provider levert en daarna je eigen router inzet - dat lijkt me oud-lood-om-nieuw-ijzer?! :9

Kortom - technisch klinkt het leuk - maar in de praktijk lijkt het een hoog gehalte "omdat het kan" te zijn?

Bovendien heeft het een groot nadeel: ik kan alleen aansluiten op het punt waar het glas binnenkomt. Met koper heb ik meer bewegingsvrijheid omdat ik via een zelf te leggen UTP kabel ergens anders kan aansluiten. Tis te zeggen... zelf glas door een leiding trekken lijkt me geen handige... :+

Ik zou liever zien dat de ISP's ophielden met die prijsopdrijvingen door steeds "meer" snelheid te leveren waar eigenlijk niemand wat aan heeft.

[ Voor 20% gewijzigd door Airw0lf op 12-10-2023 09:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Barre73 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:07:
[...]

Sorry maar ja.. er zijn duizenden PoPs in Nederland, van groot tot klein, die nu alleen voorzien zijn van AON apparatuur en dus moeten worden uitgebreid. En dat naast de uitrol die toch al gaande is.
Ik hoor het wel als het zover is, betekent wel dat ik een XSG-PON module moet aanschaffen voor de Fritzbox, aangezien daar nu een AON module in zit.

Ik heb een jaar lang 1Gb gehad, momenteel een 200Mb abonnement, ik mis de 1Gb eigenlijk alleen wanneer er een grote update is voor een PS5 game. Dan kan het downloaden niet snel genoeg gaan.

Voor al het overige internet gebruik (gamen, streamen, thuiswerken, etc.) is 200Mb voor ons ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:35
ernstoud schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:02:
[...]

Op dit moment organiseer ik een inkoop actie van een XGS-PON SFP+ die prima werkt op de Delta Fiber infra. Zou interessant zijn als iemand die op de KPN infra zou willen testen. Die SFP+ (zie: uitvoering: Zaram ZXOS11NPI) is nl. in redelijke aantallen erg gunstig in te kopen.
is dat SFP+ in de UDM-Pro steken en hopen dat het werkt? of moet er nog iets aangepast/geconfigureerd worden?

Heb een XGS-PON met zwarte Nokia ONT die glasvezel omzet naar UTP
UTP gaat dan weer de UDM-Pro in

[ Voor 7% gewijzigd door makooy op 12-10-2023 09:36 ]

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
makooy schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:33:
[...]

is dat SFP+ in de UDM-Pro steken en hopen dat het werkt? of moet er nog iets aangepast/geconfigureerd worden?

Heb een XGS-PON met zwarte Nokia ONT die glasvezel omzet naar UTP
UTP gaat dan weer de UDM-Pro in
Als je de Zaram SFP+ bedoelt, die blijkt bij testen (nog) niet op de KPN infra te werken. Die test was met een UDM en er gaat iets mis met de PPPoE handshake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
ernstoud schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:53:
[...]

Als je de Zaram SFP+ bedoelt, die blijkt bij testen (nog) niet op de KPN infra te werken. Die test was met een UDM en er gaat iets mis met de PPPoE handshake.
Ben zelf geen netwerkspecialist maar als ik ergens mee kan helpen qua testen hoor ik het graag (stuur maar een PM) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
makooy schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:00:
[...]

Ben zelf geen netwerkspecialist maar als ik ergens mee kan helpen qua testen hoor ik het graag (stuur maar een PM) :)
Probleem is dat we daarvoor eigenlijk een lab nodig hebben. Bij KPN werkt na registratie van de SFP de KPN ONT niet meer. Een Tweaker thuis zit dan dus tijdens de test zonder internet. De KPN ONT weer registreren kost iedere keer dan tijd. En de huisgenoten boos maken is geen goed idee :) .

Bij Delta blijft het door Delta geleverde Nokia modem altijd werken. Je kunt dus snel terug aansluiten en je hebt direct weer internet.

KPN gebruikt nog dat archaïsche PPPoE gedoe. Dat zal de reden wel zijn dat ze maar 1 device kunnen provisionen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
ernstoud schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:05:
[...]

Probleem is dat we daarvoor eigenlijk een lab nodig hebben. Bij KPN werkt na registratie van de SFP de KPN ONT niet meer. Een Tweaker thuis zit dan dus tijdens de test zonder internet. De KPN ONT weer registreren kost iedere keer dan tijd. En de huisgenoten boos maken is geen goed idee :) .

Bij Delta blijft het door Delta geleverde Nokia modem altijd werken. Je kunt dus snel terug aansluiten en je hebt direct weer internet.

KPN gebruikt nog dat archaïsche PPPoE gedoe. Dat zal de reden wel zijn dat ze maar 1 device kunnen provisionen.
Hoe lang duurt het registeren om daarna weer internetverbinding te hebben?

Heb geen last van huisgenoten gelukkig. alleen van mijn eigen stemming als er geen internetverbinding is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
makooy schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:07:
[...]

Heb geen last van huisgenoten gelukkig. alleen van mijn eigen stemming als er geen internetverbinding is :X
Varieert. Gaat via het invullen van een web form en dan wordt je gebeld, wellicht kan @Thyraon dit toelichten. Hij heeft de testen tot nu toe gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
  • Laatst online: 10:42
makooy schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:07:
In mijn ervaring een paar minuten. Als het nieuwe ONT actief is, en de lijn werkt naar behoren (normale waarden voor demping etc.) dan zou je vrij snel een IP-adres moeten krijgen. Er van uit gaande dat alle configuratie in orde is, natuurlijk.

Ik heb met mijn UniFi Dream Machine SE en de Zaram SFP+ ONT nog geen werkende verbinding gekregen, waarschijnlijk door een niet-werkende combinatie van de UDM, SFP en de PPPoE-sessie die KPN nodig heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door Thyraon op 12-10-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Nu online
ernstoud schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:05:
[...]

Ik snap niet helemaal wat PPPoE met de werking van een SFP+ module te maken heeft. De SFP+ module converteert glas naar ethernet/IP. De router erachter zorgt voor de PPP verbinding hierover. In mijn ogen twee gescheiden zaken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

theblindman schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:59:
Edit: een router die 4Gbps aan kan is voorlopig nog best prijzig,
* Raven denkt aan de enige router die ie ooit heeft gehad
Die kwam niet verder dan 25Mbps :X , sindsdien pc als router.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Muis666 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

Ik snap niet helemaal wat PPPoE met de werking van een SFP+ module te maken heeft. De SFP+ module converteert glas naar ethernet/IP. De router erachter zorgt voor de PPP verbinding hierover. In mijn ogen twee gescheiden zaken...
Precies!

Daarom begrijpen we dus ook niet waarom in deze UDM met de Zaram SFP juist de communicatie stopt met het eerste packet (PADI) van de PPPoE handshake. Er komt simpelweg geen antwoord (het PADO packet).

Er komt waarschijnlijk nog een poging volgens @Thyraon met de Zaram SFP in een 10Gbps mediaconverter, dus glas naar KPN. RJ-45 naar UDM. Geen zinnige oplossing want duur maar als test om uit te sluiten waar dit fout gaat zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
ernstoud schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:33:
[...]

Precies!

Daarom begrijpen we dus ook niet waarom in deze UDM met de Zaram SFP juist de communicatie stopt met het eerste packet (PADI) van de PPPoE handshake. Er komt simpelweg geen antwoord (het PADO packet).

Er komt waarschijnlijk nog een poging volgens @Thyraon met de Zaram SFP in een 10Gbps mediaconverter, dus glas naar KPN. RJ-45 naar UDM. Geen zinnige oplossing want duur maar als test om uit te sluiten waar dit fout gaat zinvol.
En een andere merk/type SFP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-09 08:51

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Draai hier nu een tijdje met een EdgeRouter X met de configuratie van https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609 Als ik een router wil die daadwerkelijk 1 Gbit up en down ondersteunt, dus 2 Gbit/s doorvoer, wat zouden jullie adviseren?

Ik zie dat de voorbeeldconfiguraties voor de 4 en X ook werken voor de zwaardere modellen. Geen probleem, ik koop een zwaarder type en breng mijn bestaande config gewoon open. Never mind. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Jazzy op 12-10-2023 11:25 ]

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:23
@Jazzy Misschien heb je iets aan review: Wifirouter Best Buy Guide - Juli 2023 als je iets kant-en-klaars wil, of Zelfbouw project: Firewall / Router / AP als je iets zelf wilt bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-09 08:51

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

ThinkPad schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:53:
@Jazzy Misschien heb je iets aan review: Wifirouter Best Buy Guide - Juli 2023 als je iets kant-en-klaars wil, of Zelfbouw project: Firewall / Router / AP als je iets zelf wilt bouwen.
Ik had wat specifieker moeten zijn. Zou het liefst de eerstvolgende zwaardere EdgeRouter kopen (EdgeRouter 6?) maar daar is geen kant-en-klare config voor die met KPN glasvezel werkt.

Edit: Never mind, de voorbeeldconfiguraties werken wel degelijk met de zwaardere EdgeRouters.

[ Voor 7% gewijzigd door Jazzy op 12-10-2023 11:26 ]

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Airw0lf schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:49:
[...]

En een andere merk/type SFP?
De enige die te koop is, is die van fs.com. Weet nog niet of iemand die deze SFP heeft hem op KPN kan/wil testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
ernstoud schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:58:
[...]

De enige die te koop is, is die van fs.com. Weet nog niet of iemand die deze SFP heeft hem op KPN kan/wil testen.
Welke SFP is dat? En wat is er verder nog nodig voor een testopstelling?
Afgezien van een router waar die SFP in past - in mijn geval zou dat een Omada 7206 router zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Airw0lf schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:01:
[...]

Welke SFP is dat? En wat is er verder nog nodig voor een testopstelling?
Afgezien van een router waar die SFP in past - in mijn geval zou dat een Omada 7206 router zijn.
Staat hier: [Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)

Test vereist natuurlijk een XGS-PON KPN abonnement, juiste glasvezel van de KPN FTU (via een patch cover) naar de SFP en een router met een SFP+ cage. Liefst die router met een goede shell met diagnose tools.

En grootste wens: een engineer bij KPN on standby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:57
Muis666 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

Dat heeft ook niets met elkaar te maken. Het gaat hier over packetforwarding wat weigert eenzijdig, door een mogelijke config mismatch voor deze SFP bij KPN in de OLT. Dat laatste is lastiger te achterhalen omdat je dan guru’s aan de knoppen nodig hebt bij KPN.

En daardoor komt de PPP niet tot stand, er antwoord niemand.

Hence before exchanging PPP control packets to establish the connection over Ethernet, the MAC addresses of the two end points should be known to each other so that they can be encoded in these control packets. The PPPoE Discovery stage does exactly this. It also helps establish a Session ID that can be used for further exchange of packets

[ Voor 28% gewijzigd door stormfly op 12-10-2023 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
stormfly schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:23:
[...]

Dat heeft ook niets met elkaar te maken. Het gaat hier over packetforwarding wat weigert eenzijdig, door een mogelijke config mismatch voor deze SFP bij KPN in de OLT. Dat laatste is lastiger te achterhalen omdat je dan guru’s aan de knoppen nodig hebt bij KPN.

En daardoor komt de PPP niet tot stand, er antwoord niemand.

Hence before exchanging PPP control packets to establish the connection over Ethernet, the MAC addresses of the two end points should be known to each other so that they can be encoded in these control packets. The PPPoE Discovery stage does exactly this. It also helps establish a Session ID that can be used for further exchange of packets
En het PADI packet wordt dus keurig verzonden. Maar komt niet aan of de OLT (vermoedelijk de infra er achter) weigert het packet of de response gaat verloren. Volgens KPN doet het MAC adres van de cliënt, SFP, router er voor identificatie van de ONT of SFP niet toe, maar desondanks kan dit wel de reden zijn. Dat de infra dus het MAC adres in het PADI packet niet accepteert… maar dat is dan blacklisting. Mag niet. Dus lijkt me sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
  • Laatst online: 10:42
ernstoud schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:41:
En het PADI packet wordt dus keurig verzonden. Maar komt niet aan of de OLT (vermoedelijk de infra er achter) weigert het packet of de response gaat verloren. Volgens KPN doet het MAC adres van de cliënt, SFP, router er voor identificatie van de ONT of SFP niet toe, maar desondanks kan dit wel de reden zijn. Dat de infra dus het MAC adres in het PADI packet niet accepteert… maar dat is dan blacklisting. Mag niet. Dus lijkt me sterk.
Yep, inderdaad. @stormfly had nog het idee om toch eens te kijken naar een ander VLAN (e.g. 4, met specifieke DHCP-settings) om te kijken of daar überhaupt wat terugkomt.

Het zou ook kunnen dat de Zaram ONT niet de juiste VLAN mappings gepushed krijgt van de OLT. Helaas is het lastig (onmogelijk?) om te achterhalen welke configuratie het Genexis ONT gebruikt, of iemand hier moet dat weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Thyraon schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:22:
[...]

Yep, inderdaad. @stormfly had nog het idee om toch eens te kijken naar een ander VLAN (e.g. 4, met specifieke DHCP-settings) om te kijken of daar überhaupt wat terugkomt.

Het zou ook kunnen dat de Zaram ONT niet de juiste VLAN mappings gepushed krijgt van de OLT. Helaas is het lastig (onmogelijk?) om te achterhalen welke configuratie het Genexis ONT gebruikt, of iemand hier moet dat weten?
Thyraon in "[Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)"

In jouw post hier zien de vlans er goed uit, de juiste getallen komen binnen uit de OLT. Hoe ziet zoiets eruit bij Delta @robertwebbe ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:06

robertwebbe

Robert Webbe

@stormfly Bij Delta hoef je alleen Gebruik VLAN aan te zetten en de VLAN ID op 100, dat is alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Muis666 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

Opmerkelijk: bij mijn vriendin thuis zit alleen glasvezel van Delta, KPN is daar nooit binnen gebracht, en zij kan een Freedom abonnement nemen via de Delta XGS-PON glasvezel.

Ik, enkele straten verderop met Delta XGS-PON en KPN AON glasvezel, kan alleen een Freedom abonnement krijgen via KPN. Blijkbaar zijn de kosten bij KPN lager en krijg je als eind klant geen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
robertwebbe schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:16:
[...]

Opmerkelijk: bij mijn vriendin thuis zit alleen glasvezels van Delta, KPN is daar nooit binnen gebracht, en zij kan een Freedom abonnement nemen via de Delta XGS-PON glasvezel.

Ik, enkele straten verderop met Delta XGS-PON en KPN AON glasvezel, kan alleen een Freedom abonnement krijgen via KPN. Blijkbaar zijn de kosten bij KPN lager en krijg je als eind klant geen keuze.
Dan zou ik dat eens navragen bij Freedom want ik kan bij mij Freedom krijgen via zowel GPON als AON, waarbij AON van KPN is en bijna 20 euro duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Thyraon schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:22:
[...]

Ik herinner mij nog wat vaags uit het verleden: de MTU size. Volgens mij was dit de oorzaak waarom je een UniFi Dream Router niet rechtstreeks op de KPN ONT kon aansluiten. Zou dit er mee te maken kunnen hebben? Of is dit pas veel later in het proces van toepassing?

[ Voor 6% gewijzigd door robertwebbe op 12-10-2023 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
robertwebbe schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:06:
@stormfly Bij Delta hoef je alleen Gebruik VLAN aan te zetten en de VLAN ID op 100, dat is alles.
Ik doelde op de zaram show commando’s op de SFP als je daarop ingelogd bent :)

Om die eens naast de screenshots van de KPN zaram output te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@stormfly Ik heb uiteindelijk de FS versie gekozen omdat die bij bij iets beter presteerde dan de Zaram. Het was het sample exemplaar van Ernst en die heb ik inmiddels weer naar hem terug gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
robertwebbe schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:45:
@stormfly Ik heb uiteindelijk de FS versie gekozen omdat die bij bij iets beter presteerde dan de Zaram. Het was het sample exemplaar van Ernst en die heb ik inmiddels weer naar hem terug gestuurd.
En R3D is nu de trotse bezitter van dit sample. Ik denk dat hij hem onder het kussen bewaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
robertwebbe schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:39:
[...]

Ik herinner mij nog wat vaags uit het verleden: de MTU size. Volgens mij was dit de oorzaak waarom je een UniFi Dream Router niet rechtstreeks op de KPN ONT kon aansluiten. Zou dit er mee te maken kunnen hebben? Of is dit pas veel later in het proces van toepassing?
Nee bijna onmogelijk, je ziet eigenlijk niets binnenkomen via de SFP via tcpdump. Het gaat lager in de keten mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0512
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-05 19:37
Goedendag,

Bij mij ligt er sinds juni jl. glasvezel in de straat en eind juni is het glasvezel kastje bij mij in de woning gemonteerd. Dit alles is in opdracht van gladdraad gedaan. Echter nu kan Kpn nog niet de wijkcentrale actief maken dit omdat ze een tekort aan onderdelen. Dit kan nog wel tot eind q4 duren. Hebben jullie ook zo lang moeten wachten op jullie daadwerkelijke aansluiting van Kpn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
M0512 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:16:
Goedendag,

Bij mij ligt er sinds juni jl. glasvezel in de straat en eind juni is het glasvezel kastje bij mij in de woning gemonteerd. Dit alles is in opdracht van gladdraad gedaan. Echter nu kan Kpn nog niet de wijkcentrale actief maken dit omdat ze een tekort aan onderdelen. Dit kan nog wel tot eind q4 duren. Hebben jullie ook zo lang moeten wachten op jullie daadwerkelijke aansluiting van Kpn?
Jeps ik heb een 8 maanden gewacht tussen het moment van graven, en het afmonteren in de woning. Lassers waren/zijn toen schaars.

Bij glasvezelaanleg moet je turven in blokken van 2 maanden, niet in 2 weken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
stormfly schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:09:
[...]

Jeps ik heb een 8 maanden gewacht tussen het moment van graven, en het afmonteren in de woning. Lassers waren/zijn toen schaars.

Bij glasvezelaanleg moet je turven in blokken van 2 maanden, niet in 2 weken.
Een klein altaartje in huis inrichten met KPN spulletjes en elke dag op je knietjes ervoor wil ook wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ernstoud schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:26:
[...]

Een klein altaartje in huis inrichten met KPN spulletjes en elke dag op je knietjes ervoor wil ook wel helpen.
8) mijn VDSL van KPN was ook bijna net zo fijn als glasvezel, ik had als Tweaker er wel haast mee. Maar als gebruiker heb ik het niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquidus001
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-08 16:55
Barre73 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:22:
[...]

Ja. Maar niet openbaar :-)
Ik zit ook al jaren te wachten op een snelle verbinding en eindelijk komen ze met 4Gbit en ik kan zelfs ook niet
krijgen want mij aansluiting is voor 2021 ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-09 21:36
Mijn vader heeft sinds afgelopen week een nieuw kpn model. Zo'n zwarte sagemcom. Een v12?

Als de wifi uitgeschakeld is, is de interface niet vooruit te branden. Nu weer ingeschakeld is het werkbaar.

Probleem waar we nu nog tegen aan lopen is dat de snelheid achter blijft. Hij heeft 100/100 snelheid maar het lijkt erop dat bij een download hij even piekt, vervolgens zakt de snelheid naar 0 en begint 't weer van voor af aan.

Als er een download bezig is dan is de verbinding op tv ook haperend. De npo app loopt om de haverklap te bufferen bijvoorbeeld.

Is er nog een speciale setting welke ik moet aanpassen? Het oude v8 modem werkte probleemloos namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Robbie T schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:11:
Mijn vader heeft sinds afgelopen week een nieuw kpn model. Zo'n zwarte sagemcom. Een v12?

Als de wifi uitgeschakeld is, is de interface niet vooruit te branden. Nu weer ingeschakeld is het werkbaar.

Probleem waar we nu nog tegen aan lopen is dat de snelheid achter blijft. Hij heeft 100/100 snelheid maar het lijkt erop dat bij een download hij even piekt, vervolgens zakt de snelheid naar 0 en begint 't weer van voor af aan.

Als er een download bezig is dan is de verbinding op tv ook haperend. De npo app loopt om de haverklap te bufferen bijvoorbeeld.

Is er nog een speciale setting welke ik moet aanpassen? Het oude v8 modem werkte probleemloos namelijk.
Klinkt als het gedrag van de mijne meteen na de upgrade.
Bij mij was het opgelost met een power-cycle en de installatie van een nieuwe versie.
Dit laatste werd aangegeven via: Instellingen >> Systeem >> Upgrade je Apparaat.

Welke firmware versie zit er nu in?
Bij mij is dat "V12.C.23.04.39"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Airw0lf schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:34:
[...]

Klinkt als het gedrag van de mijne meteen na de upgrade.
Bij mij was het opgelost met een power-cycle en de installatie van een nieuwe versie.
Dit laatste werd aangegeven via: Instellingen >> Systeem >> Upgrade je Apparaat.

Welke firmware versie zit er nu in?
Bij mij is dat "V12.C.23.04.39"
Die opties heb ik niet?
Ik heb bij software version staan; SGEJ1000060E

KPN box 12 heet dat ding zie ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Robbie T op 14-10-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Robbie T schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:43:
[...]

Die opties heb ik niet?
Ik heb bij software version staan; SGEJ1000060E

KPN box 12 heet dat ding zie ik.
Heb je al een powercycle gedaan?
En kwam dan dezelfde firmware versie terug?
Dan zit je nog op de oude firmware en heb ik geen idee wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razoon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 16:32

razoon

"Keep on keeping on"

@Robbie T

Ik heb sinds 2 dagen ook de box 12 van KPN. Om de haverklap reset het modem zichzelf.

Het haperen heeft misschien dezelfde oorzaak? (reset modem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Laatst online: 08:36
Robbie T schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:11:

Ja de oude software heeft die bug.
1x je wifi aan/uit of uit/aan schakelen maakt de interface weer snel.

Na een modem restart of uit/aan gezet te hebben dan is de interface weer traag.

Wifi uit/aan en de modem aanlaten laat de gui snel blijven.

En de nieuwe software, wanneer die komt, werkt opzich ook prima.
Nog wel veel work in progess.

https://forum.kpn.com/pro...are-v12-c-23-04-38-584113

[ Voor 4% gewijzigd door neeecht op 14-10-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
@neeecht @razoon @Airw0lf het gekke is dat ik die firmware versies helemaal niet zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QPEPtvkgpaZ-uIuzDAAuURza6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5ValmhNa5BQgsB4NX5ke091.jpg?f=fotoalbum_large

Startscherm ziet zo zo uit;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGh-JFDqF9TCYa-qSvoxu05b880=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7cqWokUf9qDn7PGml6YhvUjZ.jpg?f=fotoalbum_large

even foto's want zit niet ingelogd op deze pc maar wel op telefoon.

Ik heb overigens al een power cycle gedaan.

Doe ik een speedtest dan blijft of de download snelheid hangen op dezelfde snelheid (alsof die hangt) of er is ineens een drop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUrud9sHRiyQrG6kygJhovS-y_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WpRuOeqaGCoMloYc4rBYIoqx.jpg?f=fotoalbum_large
Zie hier de test. Lijntje begint dynamisch daarna is ie volledig stabiel om vervolgens in te kakken.

Aah na het lezen van het topic zie ik dat deze firmware de laatste publieke beschikbaar en dat ik me vooralsnog niet kan aanmelden voor de nieuwe. Maandag kpn maar eens bellen.

[ Voor 30% gewijzigd door Robbie T op 14-10-2023 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
@Robbie T - klopt - de afbeeldingen laten de oude UI zien met de oude firmware.
De nieuwe ziet er veel anders uit en heeft ook andere versienummers.

Er schijnt ook geen mogelijkheid te zijn deze nieuwe versie te forceren.
Wel schijnt iedereen met alleen een Box-12 voorrang te krijgen.
Dat was in ieder geval het antwoord wat ik toen kreeg.

Twee dagen later kreeg ik de nieuwe versie geladen... maar kan toeval zijn... :9

[ Voor 11% gewijzigd door Airw0lf op 14-10-2023 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-08 16:50

Ryan1981

Je ne sais pas

Ryan1981 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:54:
In mijn snelheids verandering staat nog steeds 50mbit en ik betaal nu 52.50 per maand voor 100mbit. Mijn 1 jarig contract verloopt eind dit jaar, is dit de reden waarom ik niet voor 42,50 op 100 zit?

[Afbeelding]
Snelheid verlaagd naar 50mbit, en nu laat de speedtest ~70mbps zien.

Ziet er dus naar uit dat ondanks de snelheids verhogingen bestaande klanten niet in prijs omlaag kunnen als ze hun oude snelheid (in mijn geval 100mbit) genoeg vonden.

[ Voor 3% gewijzigd door Ryan1981 op 14-10-2023 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• longstelts
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-02 12:40

longstelts

Daag

WVL_KsZeN schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:13:
Hier afgelopen vrijdag een afspraak om de glasvezel aan te sluiten, dus afgelopen woensdag tijd gemaakt om ons interne netwerk van een upgrade te voorzien die compatible is met tv van kpn. Ik heb nu een Fritz!box 7590ax als mesh master en daaraan via cat6a 2x een 7530ax in de woonkamer en op zolder. Beetje frummelen, maar nu werkt alles. De 7590ax moet ik nog ophangen, die komt op de plek van het oude Cisco modem.

Groot voordeel vind ik dat ik de routers aan de muur kan hangen, dat ruimt lekker op ten opzichte van de vorige routers die moesten staan. Én de laptop op zolder heeft nu een 1.1gbit/s verbinding via wifi 6 oOo

Alleen : natuurlijk niemand langs geweest vrijdag, geen bericht of iets. Wel de dag ervoor nog even een sms met herinnering dat ik toch echt thuis moest blijven.... 8)7
Hier zelfde configuratie aan het bouwen. Master is de Fritzbox 7590AX op glasvezel en accespoint wordt de 7530AX bekabeld met Cat7 stugge S/FTP stug LAN. Deze komt op de overloop 1e etage te hangen, vandaar uit weer met Cat 7 LAN kabel naar zolder voor macbook pro. Vraag is in welke LAN poort wordt de kabel gestoken die vanuit de 7590AX in de 7530AX moet. Is dat een standaard LAN poort of toch de DSL? Hoe is dat bij jouw configuratie?

Overigens,
ben pas overgestapt van Freedom naar KPN, absoluut geen spijt van en zonder enig probleem signaal omgezet. Dat ik de Fritzbox als modem/router gebruik was ook geen probleem.

Alvast dank voor je moeite,
met groeten van Hans.

Hans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:30
longstelts schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:51:
[...]

Hier zelfde configuratie aan het bouwen. Master is de Fritzbox 7590AX op glasvezel en accespoint wordt de 7530AX bekabeld met Cat7 stugge S/FTP stug LAN. Deze komt op de overloop 1e etage te hangen, vandaar uit weer met Cat 7 LAN kabel naar zolder voor macbook pro. Vraag is in welke LAN poort wordt de kabel gestoken die vanuit de 7590AX in de 7530AX moet. Is dat een standaard LAN poort of toch de DSL? Hoe is dat bij jouw configuratie?

Overigens,
ben pas overgestapt van Freedom naar KPN, absoluut geen spijt van en zonder enig probleem signaal omgezet. Dat ik de Fritzbox als modem/router gebruik was ook geen probleem.

Alvast dank voor je moeite,
met groeten van Hans.
Dat is een standaard LAN poort. Bij mij gewoon Lan1.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• longstelts
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-02 12:40

longstelts

Daag

WVL_KsZeN schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:34:
[...]

Dat is een standaard kan poort. Bij mij gewoon Lan1.
Dank je, vermoedde ik al...
groet
Hans

Hans

Pagina: 1 ... 131 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen