[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 129 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:32
Airw0lf schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:56:
Mmm - dan weet ik effe niet meer - ik had vorig jaar november een eenjarig contract afgesloten en heb geen inflatiecorrectie gehad.
Met alle respect maar dat kan bijna niet. KPN heeft in februari 2023 alle vaste klanten bericht dat de AV aangepast zou worden om inflatiecorrectie mogelijk te maken per 1 juli 2023. Behalve voor klanten die op 1 juli minder dan 3 maanden klant waren.

En het antwoord voor @Markie2008 Je gaat zeker op 1 juli 2024 en 1 juli 2025 een correctie krijgen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie2008
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15:59
Barre73 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:02:
[...]

Met alle respect maar dat kan bijna niet. KPN heeft in februari 2023 alle vaste klanten bericht dat de AV aangepast zou worden om inflatiecorrectie mogelijk te maken per 1 juli 2023. Behalve voor klanten die op 1 juli minder dan 3 maanden klant waren.

En het antwoord voor @Markie2008 Je gaat zeker op 1 juli 2024 en 1 juli 2025 een correctie krijgen.
Was niet van plan om het te nemen hoor, maar het viel me op dat er ineens 24 maanden tussen staat, dus wou het even mededelen. Maar bedankt voor de info! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 12:03
[...]

Heb met 12mnd korting geen inflatiecorrectie gehad, loopt nu nog een maand. Misschien is dat het.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

Nou… ik heb mijn abonnement oktober vorig jaar afgesloten. Vervolgens ook bericht gehad dat ik per 1 juli 4 euro meer zou moeten gaan betalen “want inflatie”, maar ondertussen betaal ik nog steeds hetzelfde bedrag :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:35
Sinds een maand glasvezel met TV van KPN.... de verbinding is stabiel dus dik in orde in vergelijking met Ziggo.

Maar dan :) .... het TV gebeuren van KPN is een drama. Het geluid loopt niet synchroom met het beeld. De afstandsbediening is onhandig en totaal niet overzichtelijk. Normaal doorspoelen bij een opgenomen serie is bijna niet te doen ( haperig ) voor de rest staat alles onlogisch in de menu structuur waardoor je soms wel 4 handelingen moet doen om bij de juiste info te komen.

De nextbox van Ziggo is echt superieur in vergelijking met KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:23
RoaDHouse schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:40:
Sinds een maand glasvezel met TV van KPN.... de verbinding is stabiel dus dik in orde in vergelijking met Ziggo.

Maar dan :) .... het TV gebeuren van KPN is een drama. Het geluid loopt niet synchroom met het beeld. De afstandsbediening is onhandig en totaal niet overzichtelijk. Normaal doorspoelen bij een opgenomen serie is bijna niet te doen ( haperig ) voor de rest staat alles onlogisch in de menu structuur waardoor je soms wel 4 handelingen moet doen om bij de juiste info te komen.

De nextbox van Ziggo is echt superieur in vergelijking met KPN.
Jeps dat platform NEXT is geniaal. Alleen jammer dat je er coax voor nodig hebt. Ze hebben gelukkig een NEXT mini nu. Maar of dat 1:1 de “echte” NEXT evenaart betwijfel ik.

Dat TV platform is zo goed dat ze het nu anders in de markt zetten. Door de “verkoop” kunnen andere ISPs nu ook dit product als white label afnemen. nieuws: Moederbedrijf Ziggo wil ontwikkeling software settopboxen uitbesteden

Groningerkoek in 'Moederbedrijf Ziggo wil ontwikkeling software settopboxen uitbesteden'

De bediening van de VIPbla52 vond ik ook echt dramatisch. Een opname terug kijken is zoveel clicks.

TV+ lijkt mij logischer ingedeeld omdat het moderner is?

Wij hebben TV gratis gehad gedurende de actieperiode, het gezin heeft al die tijd NLZIET gebruikt. Dat zegt genoeg over de bediening van het KPN kastje.

EDIT die lipsync kan je instellingen in de interface.

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 24-09-2023 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
stormfly schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:26:
[...]

Jeps dat platform NEXT is geniaal. Alleen jammer dat je er coax voor nodig hebt. Ze hebben gelukkig een NEXT mini nu. Maar of dat 1:1 de “echte” NEXT evenaart betwijfel ik.

Dat TV platform is zo goed dat ze het nu anders in de markt zetten. Door de “verkoop” kunnen andere ISPs nu ook dit product als white label afnemen. nieuws: Moederbedrijf Ziggo wil ontwikkeling software settopboxen uitbesteden

Groningerkoek in 'Moederbedrijf Ziggo wil ontwikkeling software settopboxen uitbesteden'

De bediening van de VIPbla52 vond ik ook echt dramatisch. Een opname terug kijken is zoveel clicks.

TV+ lijkt mij logischer ingedeeld omdat het moderner is?

Wij hebben TV gratis gehad gedurende de actieperiode, het gezin heeft al die tijd NLZIET gebruikt. Dat zegt genoeg over de bediening van het KPN kastje.

EDIT die lipsync kan je instellingen in de interface.
Bedankt voor alle info :) het lipsync gebeuren ben ik mee bekend maar mocht niet helpen helaas. Voor de rest heb ik alle truucjes al geprobeerd die op het forum staan maar ik krijg het niet gefixed. Ik heb soms het idee dat het een buffer probleem is....dat wordt nog even verder zoeken voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
RoaDHouse schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:52:
[...]

Bedankt voor alle info :) het lipsync gebeuren ben ik mee bekend maar mocht niet helpen helaas. Voor de rest heb ik alle truucjes al geprobeerd die op het forum staan maar ik krijg het niet gefixed. Ik heb soms het idee dat het een buffer probleem is....dat wordt nog even verder zoeken voor mij.
Met mijn VIP kastje was ik juist erg happy met de goed lopende lipsync. Het zal ook TV gebonden zijn, wel of geen soundbar, HDMI ARC etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
stormfly schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:16:
[...]

Met mijn VIP kastje was ik juist erg happy met de goed lopende lipsync. Het zal ook TV gebonden zijn, wel of geen soundbar, HDMI ARC etc.
Ik heb een LG 65 inch Oled als ik daar de app van KPN op installeer heb ik geen sync problemen. Maar ja... daar heb ik niet veel aan omdat je dan weer allerlei instellingen mist en de beeld kwaliteit weer minder is omdat je hem dan niet op 1080p kan zetten.

De helpdesk van KPN kan er ook niet veel mee... maar ja dat was wel te verwachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als je een router moet terugsturen maakt het dan uit of het er een is die niet oorspronkelijk van kpn komt maar wel hetzelfde merk/model is als een van kpn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:09
Thombias schreef op zondag 24 september 2023 @ 18:00:
Als je een router moet terugsturen maakt het dan uit of het er een is die niet oorspronkelijk van kpn komt maar wel hetzelfde merk/model is als een van kpn?
Ik denk dat het echt niet uitmaakt. Wat retour komt wordt gerecycled, lees: wat van het materiaal bruikbaar is wordt weer gebruikt, plastics bijvoorbeeld.

Maar serienummer e.d. wordt echt niet gecontroleerd.

Ik heb wel eens per ongeluk een compleet ander KPN device laten retourneren dan dat wat gevraagd werd. Nooit wat van gehoord.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mc_Smurf
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-09 11:12
Ik heb in de 15 jaar dat ik klant ben bij XMS/Telfort/KPN nog nooit hardware retour gestuurd :+

Denk dus ook niet dat je je zorgen moet maken over het feit dat zaken gecontroleerd worden bij KPN bij retouren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert.v.w.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-09 08:04
RoaDHouse schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:40:
het TV gebeuren van KPN is een drama. Het geluid loopt niet synchroom met het beeld. De afstandsbediening is onhandig en totaal niet overzichtelijk. Normaal doorspoelen bij een opgenomen serie is bijna niet te doen ( haperig ) voor de rest staat alles onlogisch in de menu structuur waardoor je soms wel 4 handelingen moet doen om bij de juiste info te komen.
Helemaal mee eens. Ik wil daar nog aan toevoegen
  • dat de AB niet blind te bedienen is (alle knopjes voelen gelijk)
  • de TV-gids langzaam en onlogisch werkt
  • de knop voor de TV-gids vaak, na opstarten, helemaal niet bij de EPG terecht komt, maar in het Home screen
  • het kastje 9 van de 10 keer op Ned 1 terecht komt bij opstarten dan wel de eerste keer de EPG openen
  • het "menu" te weinig laat zien wat geselecteerd (slechts een dun groen streepje, dan wel een dunne witte omlijning)
Veel punten heb ik regelmatig op het KPN forum aangedragen, maar de meeste worden weggewuivd onder het mom van "We gaan de oude VIP's niet nabouwen" of "Er is niet voldoende support voor". Sowieso zitten daar enkele enorme fans die alle kritiek standaard counteren met enorme positieve zinloze reacties, maar dit terzijde.
Nee, TV+ vind ik een enorme achteruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
[...]

Mijn contract ging vorig jaar november of december in. Met internet + tv voor 35 euro/maand, voor een heel jaar.
Ik heb net even op de laatste factuur gekeken: er is inderdaad een soort inflatiecorrectie toegepast: het factuurbedrag voor de dienst Hussel Internet is hoger geworden, maar de korting is ook hoger geworden, waardoor ik per saldo even veel betaal. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
dextertje schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:59:
[...]

Mijn contract ging vorig jaar november of december in. Met internet + tv voor 35 euro/maand, voor een heel jaar.
Ik heb net even op de laatste factuur gekeken: er is inderdaad een soort inflatiecorrectie toegepast: het factuurbedrag voor de dienst Hussel Internet is hoger geworden, maar de korting is ook hoger geworden, waardoor ik per saldo even veel betaal. :+
Die is ook leuk!!
Ik had begrepen dat de korting zou blijven staan als bedrag en dat de correctie op het basis bedrag wordt toegepast. Maar jouw oplossing is ook fijn 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
NicoHF schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:41:
[...]

Van wat ik weet is dat bellen vaak geen zin heeft en je een slechter aanbod krijgt dan de lopende acties.
Je kan beter het opzeggen en opnieuw aanmelden op je partners naam of als je die niet hebt overstappen naar een andere provider en dan na minimaal 6 maanden weer teruggaan icm een aanbieding.
Van wat ik me kan herinneren: toen ik 2 jaar geleden belde om te vragen of ze een verlengaanbod hadden, kreeg ik nul op mijn rekest.

Toen ben ik naar Ziggo overgestapt, maar had KPN niet door Ziggo laten opzeggen: we wilden enige overlap in verband met het nog af kunnen kijken van tv-opnames.
Dus ik moest het zelf opzeggen. Toen ik dat deed, kreeg ik de tip dat ik de volgende keer eerst moest bellen, want ze konden me weliswaar geen tv of Surface geven of zo (dat was toen de actie), maar er kon wel korting geregeld worden. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 22:43

TFHfony

Professional Weirdo

dextertje schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:05:
[...]

Van wat ik me kan herinneren: toen ik 2 jaar geleden belde om te vragen of ze een verlengaanbod hadden, kreeg ik nul op mijn rekest.

Toen ben ik naar Ziggo overgestapt, maar had KPN niet door Ziggo laten opzeggen: we wilden enige overlap in verband met het nog af kunnen kijken van tv-opnames.
Dus ik moest het zelf opzeggen. Toen ik dat deed, kreeg ik de tip dat ik de volgende keer eerst moest bellen, want ze konden me weliswaar geen tv of Surface geven of zo (dat was toen de actie), maar er kon wel korting geregeld worden. 8)7
Inmiddels zit ik al weer 4 jaar bij KPN, daar voor heb ik altijd bij Ziggo (en haar voorgangers) gezeten. Maar het is zeker al 10+ jaar geleden dat ik het "normale" c.q. volle tarief heb betaald.
Op de dag dat ik contractvrij ben, bel ik altijd naar mijn ISP en vraag ik naar de afdeling opzeggingen (die kunnen over het algemeen wat meer regelen) en vraag ik wat voor korting ik kan krijgen als ik weer een jaarabonnement afsluit.
Niet eens dreigen (nergens voor nodig, en ook gewoon niet leuk), maar gewoon vragen. En ik heb altijd bij beiden 6 of 9 maanden korting gekregen.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
dextertje schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:05:
[...]

Je kan gaan bellen maar ze komen altijd met magere korting van misschien 10 a 20 euro voor 6 maanden of als je heel veel geluk hebt 9 maanden, maar kan ook zomaar 3 maanden zijn (kuch Ziggo).
Maar dan nog ben je duurder uit dan overstappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 19:57

Zorian

What the fox?

Nog meer mensen die niet meer bij diverse sites kunnen? Zowel vaste lijn als mobiel kan ik bij vrijwel geen 1 Chinese site komen, waaronder Growatt en AliExpress. 2 vrienden met KPN ervaren hetzelfde.

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-09 21:42
Zorian schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:13:
Nog meer mensen die niet meer bij diverse sites kunnen? Zowel vaste lijn als mobiel kan ik bij vrijwel geen 1 Chinese site komen, waaronder Growatt en AliExpress. 2 vrienden met KPN ervaren hetzelfde.
Hier op KPN 5G hetzelfde.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:09
Hier op zowel de vaste lijn als 5G exact hetzelfde verhaal.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Hier ook op de vaste lijn. Gebruik geen DNS van KPN dus het is niet gerelateerd aan DNS.
Interessant

https://www.chinadaily.com.cn/ Doet het dan bijv wel weer.

[ Voor 6% gewijzigd door Hann1BaL op 27-09-2023 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:59
Ziet er voor zover ik nu zie uit als wat congestie bij TATA (een grote transitprovider). 150ms extra latency tussen Amsterdam en Frankfurt. Maar het IP van aliexpress zelf laat geen packetloss zien. Dus het kan ook nog best een probleem bij Aliexpress zelf zijn. Apart

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

jk-5 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:36:
Ziet er voor zover ik nu zie uit als wat congestie bij TATA (een grote transitprovider). 150ms extra latency tussen Amsterdam en Frankfurt. Maar het IP van aliexpress zelf laat geen packetloss zien. Dus het kan ook nog best een probleem bij Aliexpress zelf zijn. Apart
Vreemde is wel dat het op Vodafone 4G wel werkt.

• Alph
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-09 19:30
Apart deze, hier precies hetzelfde probleem. Ook via vast internet en mobiel geen toegang. Hebben ze hier iets over gemeld toevallig?

• stormfly
Kunnen we wat sites verzamelen? Alleen dan kan een routing team van KPN concreet op zoek

-AliExpress.com
-growatt.com

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:56
Zo te zien gaat verkeer naar Alibaba Cloud CDN (as 24429) en Alibaba (as 45102) over NL-IX niet goed. Vanuit zowel NL als DE via NL-IX zijn de peers onbereikbaar, via andere transit werkt het.

[ Voor 4% gewijzigd door Charlie_Root op 27-09-2023 12:27 ]

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

• Yeroon1986
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-08 10:13
semsportal.com

ook niet bereikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charlie_Root
Zit inderdaad ook achter AS45102 (Alibaba (US) Technology Co., Ltd.)

Lijkt ook een storing te zijn geweest bij NL-IX vannacht:
https://www.nl-ix.net/trafficImg.php

Problemen lijken vlak daarna te zijn begonnen:
https://allestoringen.nl/storing/aliexpress/

[ Voor 29% gewijzigd door Charlie_Root op 27-09-2023 12:55 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hier ook paniek in de woonkamer, Ali niet bereikbaar.

• Charlie_Root
AS10310 werkt ook niet (yahoo.com)

edit;
Lijkt zojuist opgelost

[ Voor 37% gewijzigd door Charlie_Root op 27-09-2023 13:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kapi_tijn
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:53
xFeverr schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:04:
[...]

Haal gewoon die Fritzbox, kijk of het wat is, en anders stuur je hem lekker terug. Ik denk dat je er tevreden over gaat zijn aangezien je ook al een Fritz!Repeater in huis hebt.

En als je (later) TV neemt van KPN, dan werkt dat ook gewoon zonder gezeik.
Een tijdje geleden had ik gepost dat ik verbindingsproblemen had en op basis van jullie tips heb ik een Fritzbox 7590 aangeschaft, die heb ik aangesloten en samen met de Fritzrepeater 6000 die ik al had, heb ik nu een sterk wifi signaal met overal in huis bereik zonder verlies. Super bedankt hiervoor!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
We hebben het hier voornamelijk over aanmelden en aansluiten; ik ben op zoek naar een manier om mijn contract niet automatisch te laten verlengen vanaf de datum einde contract (10-11-2023).

In de app kan ik niets vinden, en het formulier (https://www.kpn.com/servi...n/opzegging-doorgeven.htm) boezemt niet echt veel vertrouwen in. Ik ben gewoon ingelogd in mijn KPN in het browserwindows waarin ik de opzegging doe per einddatum contract maar toch moet ik al mijn gegevens nog met de hand invullen.

Iemand ervaring met dat formulier, werkt dat uiteindelijk ok of moet ik de opzegging nog nabellen?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

stormfly schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:55:
Kunnen we wat sites verzamelen? Alleen dan kan een routing team van KPN concreet op zoek

-AliExpress.com
-growatt.com
Bijna alles wat Chinees is.

Yeelight, eufy, alieexpress.

Traagheid is al een tijd aan de gang (minimaal een week), vandaag toppunt met disconnects. Zowel KPN mobiel als KPN glas.

Ligt niet aan DNS gezien ik die veelal via NextDNS laat lopen.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

garp schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:09:
We hebben het hier voornamelijk over aanmelden en aansluiten; ik ben op zooek naar een manier om mijn cointract niet automatsch te laten verlengen vanaf de datum einde contract (10-11-2023).

In de app kan ik niets vinden, en het formulier (https://www.kpn.com/servi...n/opzegging-doorgeven.htm) boezemt niet echt veel vertrouwen in. Ik ben gewoon ingelogd in mijn KPN in het browserwindows waarin ik de opzegging doe per einddatum contract maar toch moet ik al mijn gegevens nog met de hand invullen.

Iemand ervaring met dat formulier, werkt dat uiteindelijk ok of moet ik de opzegging nog nabellen?
Geen ervaring met dat formulier, maar als je er aan twijfelt, waarom niet ff bellen?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:37
Get!em schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:19:
[...]

Bijna alles wat Chinees is.

Yeelight, eufy, alieexpress.

Traagheid is al een tijd aan de gang (minimaal een week), vandaag toppunt met disconnects. Zowel KPN mobiel als KPN glas.

Ligt niet aan DNS gezien ik die veelal via NextDNS laat lopen.
Deze problemen waren alleen gisteren aan de hand, is in de middag weer opgelost

• DannySan73
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 08:41
Hoi allemaal,

ik hoop dat ik de vraag goed stel in de discussie (of zit ik dan op de verkeerde plek? - als wel verplaats het dan gerust hoor!).
Ik vraag dit voor mijn kameraad (die vreselijk a-technisch is) en ikzelf heb 0 verstand van glasvezel.
Hij woont in een buitengebied van Groningen en heeft onlangs glasvezel van KPN opgeleverd gekregen. Hiervoor had hij een verbinden via een telefoon-modem (1,5 megabyte snelheid) dus nu hij 1 Gig snelheid heeft gekregen is hij helemaal blij.

Hij heeft nog de oude Experia box 10, maar die is qua wifitbereik 'niet top' en is overboard gegaan met de aanschaf van een beest van een router; de https://rog.asus.com/nl/n...apture-gt-axe16000-model/. Nu krijgt hij het geheel niet aan de praat, en hij komt er met de KPN helpdesk ook niet uit.

Hij heeft een kastje aan de wand, met een stroom-ingang en 1x een UTP aansluiting er uit; daar had hij eerst de experia box op aangesloten; bekabeld werkt het maar de wifi is zeer matig (groot huis, vele ruimtes, soort van halve boerderij). Hij had de ROG router áchter de KPN box gezet maar dat werkte niet, en hij heeft geprobeerd de Experia box weg te laten en de ROG router rechtstreeks op het glasvezelf punt te zetten; maar dat werkt ook niet.

Is wat 'wij' (hij) wil, eigenlijk wel mogelijk? Want ik lees wel dat het gebruik van eigen routers nu wel mag maar niet wordt ondersteund; heeft iemand misschien een aanwijziging voor de goede richting?

• ernstoud
DannySan73 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:35:
Hoi allemaal,

ik hoop dat ik de vraag goed stel in de discussie (of zit ik dan op de verkeerde plek? - als wel verplaats het dan gerust hoor!).
Ik vraag dit voor mijn kameraad (die vreselijk a-technisch is) en ikzelf heb 0 verstand van glasvezel.
Hij woont in een buitengebied van Groningen en heeft onlangs glasvezel van KPN opgeleverd gekregen. Hiervoor had hij een verbinden via een telefoon-modem (1,5 megabyte snelheid) dus nu hij 1 Gig snelheid heeft gekregen is hij helemaal blij.

Hij heeft nog de oude Experia box 10, maar die is qua wifitbereik 'niet top' en is overboard gegaan met de aanschaf van een beest van een router; de https://rog.asus.com/nl/n...apture-gt-axe16000-model/. Nu krijgt hij het geheel niet aan de praat, en hij komt er met de KPN helpdesk ook niet uit.

Hij heeft een kastje aan de wand, met een stroom-ingang en 1x een UTP aansluiting er uit; daar had hij eerst de experia box op aangesloten; bekabeld werkt het maar de wifi is zeer matig (groot huis, vele ruimtes, soort van halve boerderij). Hij had de ROG router áchter de KPN box gezet maar dat werkte niet, en hij heeft geprobeerd de Experia box weg te laten en de ROG router rechtstreeks op het glasvezelf punt te zetten; maar dat werkt ook niet.

Is wat 'wij' (hij) wil, eigenlijk wel mogelijk? Want ik lees wel dat het gebruik van eigen routers nu wel mag maar niet wordt ondersteund; heeft iemand misschien een aanwijziging voor de goede richting?
Zou echt moeten werken. Eerste vraag; de ethernet kabel van het kastje aan de wand zit in de WAN connector van de nieuwe router?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:33

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

En niet vergeten de juiste VLANs en PPPoE te configureren op de nieuwe ROG router.

Heel kort, vanaf de FTU inprikken op de WAN port van de Asus router. Wellicht heeft deze een wizard om KPN internet te configureren, zo niet:
VLAN6 gebruiken op de WAN port met een PPPoE verbinding met username KPN, password KPN.

[ Voor 71% gewijzigd door Kanarie op 28-09-2023 16:44 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 18:59
En dan nog TV....

Sometimes you need to plan for coincidence

• DannySan73
ernstoud schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:37:
[...]

Zou echt moeten werken. Eerste vraag; de ethernet kabel van het kastje aan de wand zit in de WAN connector van de nieuwe router?
Yes, zo ver waren 'we' gekomen (hij probeert dat dan 's avonds thuis, en laat het mij de volgende dag weten).

• DannySan73
Kanarie schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:42:
En niet vergeten de juiste VLANs en PPPoE te configureren op de nieuwe ROG router.

Heel kort, vanaf de FTU inprikken op de WAN port van de Asus router. Wellicht heeft deze een wizard om KPN internet te configureren, zo niet:
VLAN6 gebruiken op de WAN port met een PPPoE verbinding met username KPN, password KPN.
Dat klinkt als een stuk ingewikkelder, al lijkt die router wel voorzien te zijn van een enórme massa opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannySan73
De tv gaat via schotel, dus dit is puur 'snel bekabeld internet' voor pc/ps5 en sterke wifi voor iphones/ipads.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
DannySan73 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:28:
[...]

Dat klinkt als een stuk ingewikkelder, al lijkt die router wel voorzien te zijn van een enórme massa opties?
Waarom dan die ROG gekocht? Een Fritzbox 5530 of 5590 heeft goede WiFi, mesh repeaters mocht dat nodig zijn en KPN profiel. Werkt in een paar minuten. ROG inpakken en omwisselen.

• DannySan73
ernstoud schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:44:
[...]

Waarom dan die ROG gekocht? Een Fritzbox 5530 of 5590 heeft goede WiFi, mesh repeaters mocht dat nodig zijn en KPN profiel. Werkt in een paar minuten. ROG inpakken en omwisselen.
Hij heeft weinig technisch inzicht maar wil altijd 'het beste van het beste' dus hij heeft online gezocht totdat 'ie de 'beste router vond die er was' en die gekocht.
Het is wel goed om te lezen nu dat het wel kán zónder die KPN box dus; maar je moet wat instellingen maken zodat het KPN account zeg maar 'bekend' is binnen de router (zeg ik dat zo goed?).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Laatst online: 15-09 14:02
Voor de mensen met een Firewalla (https://firewalla.com) router/firewall: KPN IPv6 werkt momenteel niet out-of-the-box. Je krijgt netjes IPv6 adressen in je LAN echter is er geen IPv6 connectiviteit.

Dit is de fix voor de Firewalla Gold (zowel het image met Ubuntu 18 en Ubuntu 22). Firewalla heeft toegezegd dat ze dit probleem in een toekomstige release oplossen.

Inloggen met SSH:

sudo vim firerouter/scripts/firerouter_ppp_ipv6_up

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#!/bin/bash

# parameters: interface-name tty-device speed local-link-local-address remote-link-local-address ipparam
INTF=$1
LOCAL_IP=$4
PEER_IP=$5

LOCAL_RT_TABLE="${INTF}_local"
DEFAULT_RT_TABLE="${INTF}_default"

if [[ -n $PEER_IP ]]; then
  sudo ip -6 r add $LOCAL_IP dev $INTF table $LOCAL_RT_TABLE
  sudo ip -6 r add $LOCAL_IP dev $INTF table $DEFAULT_RT_TABLE
  sudo ip -6 r add default via $PEER_IP dev $INTF table $DEFAULT_RT_TABLE
fi

redis-cli -n 1 publish "pppoe.ipv6_up" "$INTF"

sudo cp firerouter/scripts/firerouter_ppp_ipv6_up /etc/ppp/ipv6-up.d/firerouter_ppp_ipv6_up

Reboot.

[ Voor 20% gewijzigd door ericafterdark op 25-10-2023 18:48 ]

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
DannySan73 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:48:
[...]

Hij heeft weinig technisch inzicht maar wil altijd 'het beste van het beste' dus hij heeft online gezocht totdat 'ie de 'beste router vond die er was' en die gekocht.
Niet altijd de beste strategie. Je moet weten wat je wil, in dit geval was de vraag toch “goede WiFi”? Dan is er veel keuze.
Het is wel goed om te lezen nu dat het wel kán zónder die KPN box dus; maar je moet wat instellingen maken zodat het KPN account zeg maar 'bekend' is binnen de router (zeg ik dat zo goed?).
Ja, en met VLAN6 vertel je de router - erg eenvoudig gezegd - dat alleen de datastroom met dat nummer voor hem bedoeld is.

• DannySan73
ericafterdark schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:52:
Voor de mensen met een Firewalla (https://firewalla.com) router/firewall: KPN IPv6 werkt momenteel niet out-of-the-box. Je krijgt netjes IPv6 adressen in je LAN echter is er geen IPv6 connectiviteit.

Dit is de fix voor de Firewalla Gold (zowel het image met Ubuntu 18 en Ubuntu 22). Firewalla heeft toegezegd dat ze dit probleem in een toekomstige release oplossen.

Inloggen met SSH:

sudo vim firerouter/scripts/firerouter_ppp_ipv6_up

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#!/bin/bash

# parameters: interface-name tty-device speed local-link-local-address remote-link-local-address ipparam
INTF=$1
LOCAL_IP=$4
PEER_IP=$5

LOCAL_RT_TABLE="${INTF}_local"
DEFAULT_RT_TABLE="${INTF}_default"

if [[ -n $PEER_IP ]]; then
  sudo ip -6 r add $LOCAL_IP dev $INTF table $LOCAL_RT_TABLE
  sudo ip -6 r add $LOCAL_IP dev $INTF table $DEFAULT_RT_TABLE
  sudo ip -6 r add default via $PEER_IP dev $INTF table $DEFAULT_RT_TABLE
fi

redis-cli -n 1 publish "pppoe.ipv6_up" "$INTF"

sudo cp firerouter/scripts/firerouter_ppp_ipv6_up /etc/ppp/ipv6-up.d/firerouter_ppp_ipv6_up

Reboot.
Ik denk dat dít iets te ver voert voor ons, of 'moeten' we dit doen om op deze verbinding/router IPv6 te kúnnen krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Laatst online: 15-09 14:02
DannySan73 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:20:
[...]

Ik denk dat dít iets te ver voert voor ons, of 'moeten' we dit doen om op deze verbinding/router IPv6 te kúnnen krijgen?
Precies dat. Ik denk deel het maar even mocht iemand ooit op zoek gaan naar een oplossing.

Hier had uw reclame kunnen staan.

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:17
garp schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:09:
We hebben het hier voornamelijk over aanmelden en aansluiten; ik ben op zooek naar een manier om mijn cointract niet automatsch te laten verlengen vanaf de datum einde contract (10-11-2023).

Misschien een domme vraag - maar waarom zou je zoiets willen?
Tenzij je tegen die tijd al iets anders hebt geregeld (en geleverd hebt gekregen)?

makes it run like clockwork

• garp
  • Laatst online: 03-06 13:25
Airw0lf schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:23:
[...]

Misschien een domme vraag - maar waarom zou je zoiets willen?
Tenzij je tegen die tijd al iets anders hebt geregeld (en geleverd hebt gekregen)?
Ziggo kan mijn vinkje bij ‘overstap service’ niet vinden. 100% zeker aangevinkt. Ze kunnen het ook niet achteraf toevoegen zeggen ze, ondanks dat er nog tijd zat is tot 10 november.

Dat is de reden dat ik het zelf moet regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert.v.w.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-09 08:04
DannySan73 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:35:Hij had de ROG router áchter de KPN box gezet maar dat werkte niet
Je kunt de Asus in de DMZ van de Experiabox hangen. Ik heb dat zowel met de Box 10 (toen DSL) en Box 12 (nu glas) gedaan en dat werkte prima. En ik host dus ook nog enkele websites en mailservers thuis, dus een ietswat complexere situatie dan alleen maar een internetlijntje voor een PC en console.

[ Voor 11% gewijzigd door robert.v.w. op 29-09-2023 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
robert.v.w. schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 07:59:
[...]

Je kunt de Asus in de DMZ van de Experiabox hangen. Ik heb dat zowel met de Box 10 (toen DSL) en Box 12 (nu glas) gedaan en dat werkte prima. En ik host dus ook nog enkele websites en mailservers thuis, dus een ietswat complexere situatie dan alleen maar een internetlijntje voor een PC en console.
Owh! Hoe heb je dat gedaan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-09 20:08
Zojuist is mijn KPN glasvezelverbinding geactiveerd, eindelijk overgestapt na 11 jaar Ziggo klant te zijn geweest. *O*

Ik vond het wel enigszins bijzonder toen ik vorige week de apparatuur kreeg van KPN: het glasvezelkastje en het KPN modem, één of ander Sagemcom ding. Ik heb een zakelijk abonnement genomen zonder telefonie of IPTV, alleen internet is belangrijk voor mij. Ze noemen het in mijn geval niet een ExperiaBox maar het apparaat is dezelfde.

Na lezen van de handleiding en installeren van het glasvezelkastje kwam ik al snel tot de conclusie: dit "glasvezelkastje" is toch gewoon het modem? Het moduleert tussen de glasvezelverbinding en een ethernetverbinding; dat is wat een modem doet. En dit "modem" van KPN is toch gewoon niks meer dan een wifi router? Ik heb al een router en een prima werkende LAN setup, dus ik heb echt geen behoefte aan nog een extra router daartussen en om de hele boel te moeten omgooien.

Ik ben dus op onderzoek uitgegaan en kwam er (gelukkig) al snel achter dat je vrij bent om je eigen router te gebruiken. De meeste instructies gaan er echter vanuit dat je nog altijd de ExperiaBox gebruikt en deze in bridge-modus zet. Maar het leek mij dat het ook prima mogelijk moest zijn om m'n eigen router direct aan te sluiten op het "glasvezelkastje" (= modem) en simpelweg de PPPoE settings van KPN's apparaat over te nemen.

Om een lang verhaal kort te maken: dit werkt inderdaad vlekkeloos. In m'n meterkast hangt nu alleen het glasvezelkastje, die verbindt via een MoCA-lijn rechtstreeks aan m'n Netgear R7000 router in m'n kantoor, en de Netgear staat nu ingesteld om in te loggen via PPPoE. Het enige wat ik nog niet wist en ter plekke moest uitvogelen is dat je een VLAN moet instellen met ID 6. Dat eenmaal ingesteld maakte de Netgear zonder problemen verbinding met het KPN netwerk en alles werkt zoals het hoort. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:21

WCA

Devil N schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:26:
Zojuist is mijn KPN glasvezelverbinding geactiveerd, eindelijk overgestapt na 11 jaar Ziggo klant te zijn geweest. *O*

Ik vond het wel enigszins bijzonder toen ik vorige week de apparatuur kreeg van KPN: het glasvezelkastje en het KPN modem, één of ander Sagemcom ding. Ik heb een zakelijk abonnement genomen zonder telefonie of IPTV, alleen internet is belangrijk voor mij. Ze noemen het in mijn geval niet een ExperiaBox maar het apparaat is dezelfde.

Na lezen van de handleiding en installeren van het glasvezelkastje kwam ik al snel tot de conclusie: dit "glasvezelkastje" is toch gewoon het modem? Het moduleert tussen de glasvezelverbinding en een ethernetverbinding; dat is wat een modem doet. En dit "modem" van KPN is toch gewoon niks meer dan een wifi router? Ik heb al een router en een prima werkende LAN setup, dus ik heb echt geen behoefte aan nog een extra router daartussen en om de hele boel te moeten omgooien.

Ik ben dus op onderzoek uitgegaan en kwam er (gelukkig) al snel achter dat je vrij bent om je eigen router te gebruiken. De meeste instructies gaan er echter vanuit dat je nog altijd de ExperiaBox gebruikt en deze in bridge-modus zet. Maar het leek mij dat het ook prima mogelijk moest zijn om m'n eigen router direct aan te sluiten op het "glasvezelkastje" (= modem) en simpelweg de PPPoE settings van KPN's apparaat over te nemen.

Om een lang verhaal kort te maken: dit werkt inderdaad vlekkeloos. In m'n meterkast hangt nu alleen het glasvezelkastje, die verbindt via een MoCA-lijn rechtstreeks aan m'n Netgear R7000 router in m'n kantoor, en de Netgear staat nu ingesteld om in te loggen via PPPoE. Het enige wat ik nog niet wist en ter plekke moest uitvogelen is dat je een VLAN moet instellen met ID 6. Dat eenmaal ingesteld maakte de Netgear zonder problemen verbinding met het KPN netwerk en alles werkt zoals het hoort. d:)b
Al die termen lopen door elkaar.

Het 'glasvezelkastje' is qua functionaliteit gelijk aan een modem, of een mediaconverter (afhankelijk van je regio/project). Het heet ook wel een ONT (bij PON) of een Media Converter (Bij AON)

De experiabox is een router, switch, en accesspoint in één doosje. (In sommige modellen ook nog een DSL modem)

Share and Enjoy!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:45

Je hebt blijkbaar het stukje Eigen router in de openingspost gemist. Daar staat alle informatie die je nodig hebt om een eigen router te gebruiken in plaats van de Experiabox / Box 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
WCA schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:38:
[...]

Al die termen lopen door elkaar.

Het 'glasvezelkastje' is qua functionaliteit gelijk aan een modem, of een mediaconverter (afhankelijk van je regio/project). Het heet ook wel een ONT (bij PON) of een Media Converter (Bij AON)

De experiabox is een router, switch, en accesspoint in één doosje. (In sommige modellen ook nog een DSL modem)
Dat zei Devil N ook eigenlijk al, zij het in iets andere woorden. Het is KPN zelf die de boel lastig blijft maken door de Experiabox consequent modem te blijven noemen. Dat komt mede doordat die Box zowel op DSL als op glas wordt gebruikt en bij DSL is het wel een modem, maar ook omdat de afgelopen decennia klanten langzaam gewend zijn geraakt aan het woord modem dus blijven ze dat nu maar gebruiken. Ook als is het bij glas eigenlijk de router.

PS: Elke experiabox is een DSL modem, niet sommige.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devil N
Muis666 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:41:
[...]

Je hebt blijkbaar het stukje Eigen router in de openingspost gemist. Daar staat alle informatie die je nodig hebt om een eigen router te gebruiken in plaats van de Experiabox / Box 12.
Zeker niet gemist, maar sorry dat ik het zeg, ik vond het weinig informatief. Er staat een link naar een pagina van KPN die niks nuttigs zegt (kijk op het forum!), een aantal links naar forum topics over specifieke merken met allerlei ingewikkelde scripts, en een link naar een forum topic over ExperiaBoxes in bridge modus zetten. Het kan allemaal veel simpeler, zeker als je alleen internet wilt en geen VOIP of IPTV hoeft.

Het punt van mijn post was ook vooral dat de naamgeving die KPN hanteert onnodig verwarrend is. Als ze het modem daadwerkelijk modem zouden noemen, dan was het meteen veel duidelijker geweest wat wel en niet kan. Het geeft me de indruk dat ze dit opzettelijk doen om klanten het gevoel te geven dat KPN's router een essentieel onderdeel is, wat dus helemaal niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog

Een experiabox in bridge? De laatste waarbij dat mogelijk was was de V8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Er staat een link naar een pagina van KPN die niks nuttigs zegt...
Klopt. Ik heb ook al vele malen met verbazing naar die pagina gekeken. Er staat een heel verhaal met info die er eigenlijk niet toe doet. De info die je nodig hebt staat wel in een pdf waar naar gelinkt word geloof ik. Maar die pdf is ook zo opgemaakt dat die er helemaal niet toe uitnodigt om die door te spitten.

Volgens mij probeert KPN het bewust ingewikkeld te maken. En dat is het eigenlijk ook. Maar ze maken het zelf nog ingewikkelder met hun manier van informatievoorziening.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil N
mad-dog schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:11:
[...]

Een experiabox in bridge? De laatste waarbij dat mogelijk was was de V8.
Yep, maar dat staat nog steeds vermeld onder de "Eigen router" sectie in de openingspost. Dat is dus compleet nutteloze informatie voor een nieuwe klant zoals ik. Zie ook mijn post hierboven.

De openingspost was goed als bevestiging dat het inderdaad mogelijk moest zijn om KPN's Box te omzeilen, maar uiteindelijk heb ik meer gehad aan googlen om zelf de puzzelstukjes bijeen te rapen en dit te destilleren tot een aantal simpele stappen:
  • Sluit de WAN poort van je router direct aan op de ethernet poort van het glasvezelkastje.
  • Stel PPPoE in op je router. Username en wachtwoord maken niet uit, maar neem voor de zekerheid de gegevens over van de KPN Box.
  • Stel een VLAN in met ID 6.
  • Herstart je router en klaar!
Als je VOIP en IPTV wilt dan zijn er meer stappen nodig en heb je wellicht een andere router nodig van een specifiek merk, maar voor glasvezelinternet alleen is dit genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Devil N schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:22:
[...]

Yep, maar dat staat nog steeds vermeld onder de "Eigen router" sectie in de openingspost. Dat is dus compleet nutteloze informatie voor een nieuwe klant zoals ik. Zie ook mijn post hierboven.

De openingspost was goed als bevestiging dat het inderdaad mogelijk moest zijn om KPN's Box te omzeilen, maar uiteindelijk heb ik meer gehad aan googlen om zelf de puzzelstukjes bijeen te rapen en dit te destilleren tot een aantal simpele stappen:
  • Sluit de WLAN poort van je router direct aan op de ethernet poort van het glasvezelkastje.
  • Stel PPPoE in op je router. Username en wachtwoord maken niet uit, maar neem voor de zekerheid de gegevens over van de KPN Box.
Als je VOIP en IPTV wilt dan zijn er meer stappen nodig en heb je wellicht een andere router nodig van een specifiek merk, maar voor glasvezelinternet alleen is dit genoeg.
Ik neem aan dat je de WAN poort bedoeld? WLAN heeft meestal geen poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
[...]

• Sluit de WLAN poort van je router direct aan op de ethernet poort van het glasvezelkastje.
Dit stappenplam leidt tot een werkende internet verbinding maar ook tot onnodige packet fragmentation omdat je MTU op 1496 komt te staan in plaats van op 1500. Daarom staat in de instructies ook nog iets over rfc4638.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil N
synoniem schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:29:
[...]

Ik neem aan dat je de WAN poort bedoeld? WLAN heeft meestal geen poort.
Typo, excuus!
Muis666 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:30:
[...]

Dit stappenplam leidt tot een werkende internet verbinding maar ook tot onnodige packet fragmentation omdat je MTU op 1496 komt te staan in plaats van op 1500. Daarom staat in de instructies ook nog iets over rfc4638.
Het staat inderdaad vermeld in de PDF, maar niet wat je daar verder mee moet. Mijn router staat overigens geen MTU waardes toe boven de 1492, dus helaas ontkom ik daar niet aan. Maar goed, een router upgrade kan altijd later nog; het ging me er nu vooral om om met zo min mogelijk gedoe en rotzooi een werkende internetverbinding te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azure
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-09 22:01
Op 9 oktober zou de KPN glasverbinding actief moeten zijn en neem ik na 4 jaar afscheid van T-Mobile Thuis aka Odido. Vandaag kwam de postbode met een flinke doos waarin het modem, de NTU en de TV box zitten. Nu vroeg ik mij af of ik de stekker gewoon uit het glasvezel kastje kan trekken om de NTU er overheen te schuiven. Het lijkt alsof er nog een blauwe plug blijft zitten, wie heeft dezelfde overstap gemaakt en in een soortgelijke situatie gezeten?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/G2WxbWFP/IMG-0023.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
Azure schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:22:
Op 9 oktober zou de KPN glasverbinding actief moeten zijn en neem ik na 4 jaar afscheid van T-Mobile Thuis aka Odido. Vandaag kwam de postbode met een flinke doos waarin het modem, de NTU en de TV box zitten. Nu vroeg ik mij af of ik de stekker gewoon uit het glasvezel kastje kan trekken om de NTU er overheen te schuiven. Het lijkt alsof er nog een blauwe plug blijft zitten, wie heeft dezelfde overstap gemaakt en in een soortgelijke situatie gezeten?

[Afbeelding]
koppel blokje vast pakken en rustig na beneden trekken zeg maar. dan komt die er netjes er af en dan kan je de NT er op schuiven op de betreffende datum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
Muis666 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:30:
[...]

Owh, dat is dan ook nog iets wat 'we' handmatig in moeten stellen? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:20
Devil N schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:49:
[...]

Zeker niet gemist, maar sorry dat ik het zeg, ik vond het weinig informatief. Er staat een link naar een pagina van KPN die niks nuttigs zegt (kijk op het forum!), een aantal links naar forum topics over specifieke merken met allerlei ingewikkelde scripts, en een link naar een forum topic over ExperiaBoxes in bridge modus zetten. Het kan allemaal veel simpeler, zeker als je alleen internet wilt en geen VOIP of IPTV hoeft.

Het punt van mijn post was ook vooral dat de naamgeving die KPN hanteert onnodig verwarrend is. Als ze het modem daadwerkelijk modem zouden noemen, dan was het meteen veel duidelijker geweest wat wel en niet kan. Het geeft me de indruk dat ze dit opzettelijk doen om klanten het gevoel te geven dat KPN's router een essentieel onderdeel is, wat dus helemaal niet het geval is.
Als je iets verder naar beneden scrollt op die pagina zie je een link staan met technische eisen in een PDF: https://www.kpn.com/w3/fi...ntid=50183&mode=incontext

Daar staat precies in wat je nodig hebt voor de internetverbinding, waaronder de benoemde MTU instelling, maar ook het VLAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 17:42

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

• Sluit de WAN poort van je router direct aan op de ethernet poort van het glasvezelkastje.
Tenzij je de tv+ kastjes hebt dan werkt je tv ook gewoon.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Tylen schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:55:
[...]

Tenzij je de tv+ kastjes hebt dan werkt je tv ook gewoon.
Ligt eraan wat je onder gewoon verstaat. Multicast valt niet onder gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

mad-dog schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:09:
[...]

Ligt eraan wat je onder gewoon verstaat. Multicast valt niet onder gewoon :)
4 klikken op de afstandbediening ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
DannySan73 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:13:
[...]

Owh, dat is dan ook nog iets wat 'we' handmatig in moeten stellen? :?
Het moet niet, een MTU van 1492 werkt ook maar een PPPOE MTU van 1500 is beter. Daarvoor moet je router wel dus rfc4638 ondersteunen en moet je waarschijnlijk handmatig MTU's instellen op je verschillende ethernet devices. Ik draai OpenWRT en heb dus WAN en WAN VLAN 6 op MTU 1508 en WAN VLAN 4 op MTU 1500. Daarmee heeft mijn PPPOE device een MTU van 1500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Tylen schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:33:
[...]

4 klikken op de afstandbediening ;).
Niet als je router dit niet ondersteunt, dan klik je tot een ons weegt 😉

• Tylen

Tylen

mad-dog schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 22:09:
[...]

Niet als je router dit niet ondersteunt, dan klik je tot een ons weegt 😉
Als je de tv+ kastjes hebt maakt dat niet meer uit. Die kan je instellen dat ze anders werken en heb je geen igmp-proxy of het iptv vlan meer nodig. Veel simpeler.

Zelf heb ik in de unifi dream machine pro de glas kabel direct ingedrukt. Alleen ppoe geconfigureerd en alles werkt zonder de kpn instellingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 20:02
Tylen schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 08:54:
[...]

Als je de tv+ kastjes hebt maakt dat niet meer uit. Die kan je instellen dat ze anders werken en heb je geen igmp-proxy of het iptv vlan meer nodig. Veel simpeler.

Zelf heb ik in de unifi dream machine pro de glas kabel direct ingedrukt. Alleen ppoe geconfigureerd en alles werkt zonder de kpn instellingen.
Die streams zijn echter niet de hoogste kwaliteit. Dus als dat acceptabel voor je is, ga je gang.

Ik vraag me ook af: kun je direct na afloop van een programma dan al terug kijken of moet je ook even wachten, zoals dat op de iTV-app ook gebeurt? Ik dacht dat dit ook een van de dingen was die anders werkt als je niet op het TV VLAN zit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mad-dog
Tylen schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 08:54:
[...]

Jij prefereert 7Mbit ipv 14Mbit of hoger?

• Tylen

Tylen

xFeverr schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:05:
[...]

Die streams zijn echter niet de hoogste kwaliteit. Dus als dat acceptabel voor je is, ga je gang.

Ik vraag me ook af: kun je direct na afloop van een programma dan al terug kijken of moet je ook even wachten, zoals dat op de iTV-app ook gebeurt? Ik dacht dat dit ook een van de dingen was die anders werkt als je niet op het TV VLAN zit
Ja dat is wel een ding. Maar dat was niet het onderwerp toch ;)
mad-dog schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:02:
[...]

Jij prefereert 7Mbit ipv 14Mbit of hoger?
Nope. Maar ik prefereer wel mijn eigen router en dan zonder houtje touwtje eigen kernels erin laden. Zodra igmp-proxy native ondersteunt word ben ik de eerste die alles weer bouw zoals het netjes hoor.

Terugkijken kan al als het programma nog niet eens is afgelopen. Vanmorgen nog gedaan de met de moto3 kwalificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:00
Help!!

Ik zit momenteel bij Ziggo maar het jaar is om en de prijs schiet nu omhoog dus wil ik overstappen naar KPN of Odido.

Ik heb een nieuwbouwhuis met glasvezel aansluiting, er hangt ook al een aansluitkastje van KPN omdat ik op het begin nog KPN glasvezel had.

Nu dus weer terug naar KPN of naar Odido, laatstgenoemde heeft aantrekkelijke prijzen maar bied geen IPV6? Ik heb niet heel veel verstand hiervan dus ik weet niet of dit een groot gemis gaat zijn?

Goed en snel internet is het belangrijkste, TV moet ook wel goed zijn maar kijken nog maar zelden TV dus minder belangrijk.

KPN
6mnd 37.50
6mnd 67.50
Glasvezel 1000mb + 4K TV

Odido
8mnd 25.00
4mnd 55.00
Glasvezel 1000mb + TV app

Wat is de beste keus hier, afgezien van de prijs? IPV6 en IPV4? Hoe belangrijk is dit? Ik heb toch behoorlijk wat apparaten op de WiFi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
IPv6 is dit moment niet een must-have. Zal het in toekomst wel worden maar tegen die tijd heeft Odido het ook wel. Bovendien volgend jaar kun je weer overstappen en in een jaar tijd is IPv6 ook nog steeds geen must have misschien over vijf jaar of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:31
DM89 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:22:
Wat is de beste keus hier, afgezien van de prijs? IPV6 en IPV4? Hoe belangrijk is dit?
Of het handig is om in twee draadjes aan het schaken te gaan is de vraag. Goed, voor nu maakt het nog niets uit of je IPv4 of IPv6 hebt of allebeide. Op den duur gaat iedere provider over op IPv6.
DM89 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:22:
Ik heb toch behoorlijk wat apparaten op de WiFi.
Wat is voor jou een behoorlijk aantal? Een stabiele WiFi is onder andere afhankelijk van het gebruikte router / accesspoint. Veel tweakers hier gebruiken de Experiabox van KPN niet graag. Zelf ooit de Experiabox v10a als noodoplossing er tussen gezet. De Experiabox zit er nog steeds tussen en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:53

rally

Deyterra Consultancy

Ik heb T-Mobile gehad en heb nu glasvezel van KPN.

Met KPN heb ik een betere ervaring. Minder storingen, stabielere verbinding (download en upload snelheid), IPv6. Iets wat ik persoonlijk *wel* belangrijk vind, want de overstap daarvan gaat steeds belangrijker worden.
Sommige providers stappen al op CgNAT en dat is toch echt wel een teken dat het tekort nu nijpend aan het worden is.

En het feit dat T-Mobile "spontaan" het verkeer via DTAG is gaan routering was ook iets waar ik (en vele met mij) niet gelukkig mee was.
Het feit dat T-Mobile (iets) goedkoper was maakte het voor mij geen alternatief voor KPN.

Maar dat is slechts de mening van één gebruiker.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
rally schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:43:
Ik heb T-Mobile gehad en heb nu glasvezel van KPN.

Met KPN heb ik een betere ervaring. Minder storingen, stabielere verbinding (download en upload snelheid), IPv6. Iets wat ik persoonlijk *wel* belangrijk vind, want de overstap daarvan gaat steeds belangrijker worden.
Sommige providers stappen al op CgNAT en dat is toch echt wel een teken dat het tekort nu nijpend aan het worden is.

En het feit dat T-Mobile "spontaan" het verkeer via DTAG is gaan routering was ook iets waar ik (en vele met mij) niet gelukkig mee was.
Het feit dat T-Mobile (iets) goedkoper was maakte het voor mij geen alternatief voor KPN.

Maar dat is slechts de mening van één gebruiker.
Ik heb inmiddels gekozen voor KPN, iets duurder maar heb er een beter gevoel bij dan bij Odido.
RonnieKo schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 06:38:
[...]

Of het handig is om in twee draadjes aan het schaken te gaan is de vraag. Goed, voor nu maakt het nog niets uit of je IPv4 of IPv6 hebt of allebeide. Op den duur gaat iedere provider over op IPv6.

[...]

Wat is voor jou een behoorlijk aantal? Een stabiele WiFi is onder andere afhankelijk van het gebruikte router / accesspoint. Veel tweakers hier gebruiken de Experiabox van KPN niet graag. Zelf ooit de Experiabox v10a als noodoplossing er tussen gezet. De Experiabox zit er nog steeds tussen en werkt prima.
Heb de post uit het Odido topic verwijderd.

Ik moet me nog even gaan verdiepen wat betreft het modem/router. Ik zag dat ik een V12 of V14 krijg. Probleem waar ik tegen aan loop in ons huis is slecht ontvangst van wifi op de 1ste verdieping en in de tuin.

Daar zou ik dus wel wat aan willen doen, ik heb op goede en snelle verbinding verder geen hoge eisen, zat te denken om een mesh set aan te sluiten op het modem? Iets zoals hieronder:

https://www.bol.com/nl/nl...zi3bN6l4uOiQaAr_7EALw_wcB

[ Voor 16% gewijzigd door DM89 op 02-10-2023 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Laatst online: 15-09 21:01

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

DM89 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:56:
[...]

Ik heb inmiddels gekozen voor KPN, iets duurder maar heb er een beter gevoel bij dan bij Odido.

[...]

Heb de post uit het Odido topic verwijderd.

Ik moet me nog even gaan verdiepen wat betreft het modem/router. Ik zag dat ik een V12 of V14 krijg. Probleem waar ik tegen aan loop in ons huis is slecht ontvangst van wifi op de 1ste verdieping en in de tuin.

Daar zou ik dus wel wat aan willen doen, ik heb op goede en snelle verbinding verder geen hoge eisen, zat te denken om een mesh set aan te sluiten op het modem? Iets zoals hieronder:

https://www.bol.com/nl/nl...zi3bN6l4uOiQaAr_7EALw_wcB
Ik had hier de overstap naar van KPN naar Odido ingezet. Ik heb nu 50/5 glas van KPN, ik wou sneller, bij Odido is dit goedkoper. Pas later naar reviews en ervaringen gekeken, uiteindelijk de overstap maar stop gezet.

- Geen email bij Odido, ik vind het makkelijk om bij je provider via pop3 je email te kunnen doen.
- Geen IPV6
- andere FTU, er hangt nu een prima FTU en hij hangt netjes
- Geen Odido TV app voor m'n best recente LG tv. Wel beta T-mobile app. Niet kunnen testen of dit stabiel werkt.
- M'n huidige verbinding is toch best stabiel, hij mag alleen wel wat sneller.

Wat wel jammer was, is dat KPN me na twee keer bellen geen echt aanbod heeft kunnen doen.
Ik kan al een jaar of 3 overstappen.

Binnenkort maar weer eens bellen.

@DM89 kijk ook een naar de Deco X60 mesh set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Coenen schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:15:
[...]

Ik had hier de overstap naar van KPN naar Odido ingezet. Ik heb nu 50/5 glas van KPN, ik wou sneller, bij Odido is dit goedkoper. Pas later naar reviews en ervaringen gekeken, uiteindelijk de overstap maar stop gezet.

- Geen email bij Odido, ik vind het makkelijk om bij je provider via pop3 je email te kunnen doen.
- Geen IPV6
- Geen Odido TV app voor m'n best recente LG tv. Wel beta T-mobile app. Niet kunnen testen of dit stabiel werkt.
- M'n huidige verbinding is toch best stabiel, hij mag alleen wel wat sneller.

Wat wel jammer was, is dat KPN me na twee keer bellen geen echt aanbod heeft kunnen doen.
Ik kan al een jaar of 3 overstappen.

Binnenkort maar weer eens bellen.

@DM89 kijk ook een naar de Deco X60 mesh set
Ziet er goed uit maar wel weer een stuk duurder..😅
Als ik alles heb aangesloten van KPN maar eens kijken wat ik nodig ga hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
[...]
Ik had hier de overstap naar van KPN naar Odido ingezet. Ik heb nu 50/5 glas van KPN, ik wou sneller,
Dat is de officiële snelheid. Volgens mij doet KPN niet aan knijpen van de upload bij glas. Dat is dezelfde snelheid als de download. Zelf heb ik officieel 50/50 mbit/s maar dat is in praktijk 75/75 mbit/s. Tegenwoordig bied KPN niet langzamer dan 100/100 mbit/s aan. Of het snel genoeg is moet iedereen zelf bepalen. Een goede stream zal iets van maximaal 14 mbit/s zijn. Dan weet je hoeveel streams je tegelijk kan krijgen bij de verschillende snelheden. Het is altijd leuk dat mensen graag gaan voor de hoogste snelheid en dan vergeten dat bijvoorbeeld de WiFi die snelheid niet geeft omdat ze een oudere telefoon, tablet of telefoon hebben die de 1 Gbit/s niet aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
RonnieKo schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:44:
[...]

Dat is de officiële snelheid. Volgens mij doet KPN niet aan knijpen van de upload bij glas. Dat is dezelfde snelheid als de download. Zelf heb ik officieel 50/50 mbit/s maar dat is in praktijk 75/75 mbit/s. Tegenwoordig bied KPN niet langzamer dan 100/100 mbit/s aan. Of het snel genoeg is moet iedereen zelf bepalen. Een goede stream zal iets van maximaal 14 mbit/s zijn. Dan weet je hoeveel streams je tegelijk kan krijgen bij de verschillende snelheden. Het is altijd leuk dat mensen graag gaan voor de hoogste snelheid en dan vergeten dat bijvoorbeeld de WiFi die snelheid niet geeft omdat ze een oudere telefoon, tablet of telefoon hebben die de 1 Gbit/s niet aan kan.
Klopt enigszins, hele oude abonnementen hebben een 10:1 verhouding. Ik heb toen ook met verbazing bij mijn broertje gekeken naar 100/10 over KPN glas van ISP KPN. Kwestie van bellen dat je wilt wijzigen van snelheid, het is gewoon aan te passen naar een symmetrische snelheid. Hij heeft nu 100/100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:21

WCA

[...]

Je krijgt geen andere FTU, hooguit een andere media converter of ONT. Dat er al een hangt betekent nog niet dat deze bij de andere provider ook werkt, dus dat is nu eenmaal een technische vereiste.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
stormfly schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:45:
[...]
Klopt enigszins, hele oude abonnementen hebben een 10:1 verhouding. Ik heb toen ook met verbazing bij mijn broertje gekeken naar 100/10 over KPN glas van ISP KPN. Kwestie van bellen dat je wilt wijzigen van snelheid, het is gewoon aan te passen naar een symmetrische snelheid. Hij heeft nu 100/100.
Ze hebben een tijdje de abbo's tussen (a)DSL en glasvezel gelijk getrokken. Dat was een versimpeling van het aantal abbo-varianten. Officieel zouden de glasvezelaansluitingen een asymmetrische snelheid krijgen. Met bijbetaling zou het symmetrisch worden. Volgens mij waren er toen al geluiden dat mensen gewoon symmetrische snelheid hadden.

Ooit begonnen bij een andere provider dan KPN met 25/25mbit/s, overgenomen door KPN en bij Telfort onder gebracht. Toen is automatisch zonder iets te doen 50/50 mbit/s geworden. Dat was altijd met een tweede glasvezel voor TV. Toen het allemaal onder de vlag van KPN werd ik overgezet naar het systeem van KPN via één glasvezel. Met bijhorende nieuwe apparatuur. Sindsdien is de snelheid ook 75/75 mbit/s. Geen zin en geen echte noodzaak om het verder aan te passen. Hoor wel als KPN iets anders wil :)

[ Voor 9% gewijzigd door RonnieKo op 02-10-2023 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 13:26

basdej

OutSystems Consultant

mijn kortingsactie van vorig jaar is helaas afgelopen (12 maanden 30 euro per maand voor 1gbit). Iemand hier nog geluk met het bellen naar kpn? Ze konden bij mij absoluut niks meer doen, dus ik denk dat ik dan maar voor de 8 maanden korting van odido ga.

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
basdej schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:05:
mijn kortingsactie van vorig jaar is helaas afgelopen (12 maanden 30 euro per maand voor 1gbit). Iemand hier nog geluk met het bellen naar kpn? Ze konden bij mij absoluut niks meer doen, dus ik denk dat ik dan maar voor de 8 maanden korting van odido ga.
6 maanden 7,50 eraf😮‍💨. Ik wacht even op black Friday. Maar ik ben bang dat KPN stuurt op 24maanden contracten. Dat proberen ze nu aan de telefoon ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

RonnieKo schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:44:
[...]

Klopt, ik heb ook iets 75/75mbit/s. Ook tijdens Corona was dit snel genoeg.
Iets meer bv 100/100 of 200/200 zou wel mooi zijn. Ik knijp nu (overdag en s'avonds) m'n usenet, anders gaat de TV haperen.
WCA schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:48:
[...]

Je krijgt geen andere FTU, hooguit een andere media converter of ONT. Dat er al een hangt betekent nog niet dat deze bij de andere provider ook werkt, dus dat is nu eenmaal een technische vereiste.
Ah, my mistake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Coenen schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:21:
[...]

Klopt, ik heb ook iets 75/75mbit/s. Ook tijdens Corona was dit snel genoeg.
Iets meer bv 100/100 of 200/200 zou wel mooi zijn. Ik knijp nu (overdag en s'avonds) m'n usenet, anders gaat de TV haperen.
Dan is er iets anders mis... de TV decoder van KPN gebruikt een ander Vlan dan internet, je technische bandbreedte is 1000 Mbit dus er zou 925 Mbit over moeten zijn voor het TV signaal.
En dan is er nog QoS waardoor je TV nooit zou mogen stotteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:26
[...]

Ik zat net te kijken maar er staat nu dat ze voor LG tv's vanaf 2016 een beta app hebben.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Laatst online: 15:03

Wildfire

Joy to the world!

Barre73 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:35:
[...]

Dan is er iets anders mis... de TV decoder van KPN gebruikt een ander Vlan dan internet, je technische bandbreedte is 1000 Mbit dus er zou 925 Mbit over moeten zijn voor het TV signaal.
Kan een IGMP snooping probleempje zijn. Even kijken of hij ergens een switch heeft die dat niet ondersteunt.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Barre73 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:35:
[...]

Ik heb maar 75/75, wanneer ik TV via App op m'n LG TV keek en een max download deed via newsservers, dan had m'n TV er wat moeite mee. Nu heb ik de usenet download gelimiteerd op 30 Mbit, dan gaat het goed.
Note, het kan goed zijn dat er ook nog een youtube of tiktok stream bezig was.
xzaz schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:04:
[...]

Ik zat net te kijken maar er staat nu dat ze voor LG tv's vanaf 2016 een beta app hebben.
Mijn LG tv is nieuwer, ik zie alleen een T-mobile Beta app
Wildfire schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:43:
[...]

Kan een IGMP snooping probleempje zijn. Even kijken of hij ergens een switch heeft die dat niet ondersteunt.
Hmmm, das een goede, ik heb een tijdje met een simpel 5 poorts switchje bij de TV gewerkt.
Nu hangt de TV direct aan het modem. Ik heb de switch weggehaald om stroom te besparen.
Onder het motto alle kleine beetjes helpen. M'n Apple TV mag het weer via WiFi doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Coenen op 03-10-2023 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
Coenen schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:19:
[...]

Ik heb maar 75/75, wanneer ik TV via App op m'n LG TV keek en een max download deed via newsservers, dan had m'n TV er wat moeite mee. Nu heb ik de usenet download gelimiteerd op 30 Mbit, dan gaat het goed.
Dat verklaart het, De TV App op je TV gebruikt gewoon het Internet VLAN en niet het IPTV VLAN. Dus downloads kunnen die streams wel beinvloeden. Als je kijkt via de settop box zou je daar geen last van hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Coenen schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:19:
[...]

Je bent in de PoP aangesloten op een poort met een bandbreedte van 1000 Mbit (1 Gbit afgerond). De KPN verbinding is zo opgezet dat jij van die 1000 Mbit eerst je overeengekomen internetsnelheid krijgt. In jouw geval 75 Mbit dus. De overgebleven bandbreedte wordt gebruikt voor het Multicast TV signaal (de TV decoders). Een paar jaar geleden waren veel mensen aangesloten op een 100 Mbit poort in de PoP en dan kreeg je nog wel eens klachten over terugvallende internetsnelheid (want TV krijgt dan altijd voorrang) maar dat speelt nu eigenlijk nooit meer.
Let wel: Dit geldt alleen voor KPN verbindingen!

Maar.... zoals Muis666 al zegt: dat geldt alleen als je de TV decoder gebruikt. Als je via de app kijkt gebruik je gewoon de overeengekomen internetsnelheid, dus 75 Mbit in jouw geval aangezien de app via het internet Vlan loopt.

Dus dat verklaart in ieder geval waarom je deze problemen ervoer. Als je bent overgestapt naar Odido en daar 400 Mbit of zoiets afneemt, dan zal je dat waarschijnlijk niet snel meer meemaken. Bovendien werkt Odido in het algemeen anders omdat zij ook het TV signaal al meteen via het internet VLan meesturen. Je kijkt dus daar ook op de TV decoder via een app als het ware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Hi @Muis666 @Barre73
Duidelijk. De TV decoder gebruik ik al een paar jaar niet meer. :) De TV app werkt prima.
Vroeger gebruikte ik de TV decoder nog om F1 te kijken. Maar dat doe ik nu met F1TV.
Scheelt weer een verbruiker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Korte vraag, @Barre73 weet jij of iemand anders of je de Huawei HN8010Ts ONT aan mag/kan melden wanneer je voor een KPN lijn op de GPN/XGS PON techniek gezet wordt?

Als ik hun handleiding mag geloven zou volgens de certificering de HN8010Ts ook aangesloten mogen worden?

[ Voor 44% gewijzigd door jinglewood op 03-10-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jinglewood schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:25:
Korte vraag, @Barre73 weet jij of iemand anders of je de Huawei HN8010Ts ONT aan mag/kan melden wanneer je voor een KPN lijn op de GPN/XGS PON techniek gezet wordt?

Als ik hun handleiding mag geloven zou volgens de certificering de HN8010Ts ook aangesloten mogen worden?
Ik weet het niet, simpelweg omdat dat niet mijn werkveld is. Wat ik er van weet is door meelezen en af en toe eens een vraag stellen op kantoor.

Pagina: 1 ... 129 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen