[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 126 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:41
Heeft iemand recentelijk ervaring met het overstappen van XS4ALL naar KPN?
In het online-aanvraagformulier van KPN is XS4ALL niet te kiezen bij de overstapservice.
Zodoende ben ik gaan bellen. Nu blijkt, na 3x doorverwezen te zijn naar een andere afdeling en een totale wachttijd van ruim 1 uur en 10 minuten, dat dit niet mogelijk is.

De gesproken medewerker gaf aan dat er wel nog een kleine mogelijkheid was dat het geregeld zou kunnen worden, maar dat dit pas 1 dag voor afloop van het contract zou kunnen. Dit vind ik een heel vreemd verhaal, en als dat al de oplossing zou zijn betekent dit dat ik een periode zonder internet zou komen te zitten. Daarbij zou ik dan bij KPN niet als "nieuwe" klant gezien worden en dus geen aanspraak maken op de aanbiedingen (waaronder gratis wifi-punten). Uiteindelijk was het advies bij een andere provider te gaan kijken. Zeer opmerkelijk na 14 jaar klant te zijn geweest.

Maar lang verhaal kort, ik wil toch graag KPN. Niet omdat ik het zo'n geweldig bedrijf vind, maar wel omdat ze goedkoper zijn dan XS4ALL en de concurrenten ook niet je-van-het zijn.
Over de geleverde diensten van XS4ALL/KPN ben ik namelijk wel uiterst tevreden de laatste 14 jaar.

De oplossing die ik nu voornemens ben is zelf het huidige XS4ALL abonnement op te zeggen en onder de naam van mijn vrouw als nieuwe klant aan te melden. Ik zit namelijk niet te wachten op nieuwe telefoongesprekken met de klanten"service".

Ik zal toch niet de enige zijn die vroeg of laat afscheid neemt van XS4ALL met een overstap naar KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doogster
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
@daanNL interessant wat je beschrijft. Ik ben al 20 jaar XS4ALL klant en denk ook wel eens na over een volledige overstap naar KPN. Maar als ik jouw verhaal zo lees zal ik er dan ook voor kiezen om een KPN abonnement af te sluiten op de naam van mijn vrouw. Dank voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:24

Arjan A

Cenosillicafoob

Welk nummer heb je gebeld @daanNL ? Het KPN-nummer of het XS4All-nummer?
Ik wilde ook overstappen, omdat ik technisch toch al bij KPN zit, en XS4All wel duurder is. Uiteindelijk heb ik van XS4All een aanbieding gekregen die vergelijkbaar was met het KPN-tarief en ben maar bij XS4All gebleven. De telefonische helpdesk bij XS4All is nog altijd beter dan wat ik over KPN hoor, maar ik kan natuurlijk niet oordelen omdat ik nog nooit door KPN ben geholpen.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Laatst online: 12:41
daanNL schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:09:
In het online-aanvraagformulier van KPN is XS4ALL niet te kiezen bij de overstapservice.
Zodoende ben ik gaan bellen. Nu blijkt, na 3x doorverwezen te zijn naar een andere afdeling en een totale wachttijd van ruim 1 uur en 10 minuten, dat dit niet mogelijk is.

De gesproken medewerker gaf aan dat er wel nog een kleine mogelijkheid was dat het geregeld zou kunnen worden, maar dat dit pas 1 dag voor afloop van het contract zou kunnen. Dit vind ik een heel vreemd verhaal, en als dat al de oplossing zou zijn betekent dit dat ik een periode zonder internet zou komen te zitten. Daarbij zou ik dan bij KPN niet als "nieuwe" klant gezien worden en dus geen aanspraak maken op de aanbiedingen (waaronder gratis wifi-punten). Uiteindelijk was het advies bij een andere provider te gaan kijken. Zeer opmerkelijk na 14 jaar klant te zijn geweest.

Maar lang verhaal kort, ik wil toch graag KPN. Niet omdat ik het zo'n geweldig bedrijf vind, maar wel omdat ze goedkoper zijn dan XS4ALL en de concurrenten ook niet je-van-het zijn.
Over de geleverde diensten van XS4ALL/KPN ben ik namelijk wel uiterst tevreden de laatste 14 jaar.

De oplossing die ik nu voornemens ben is zelf het huidige XS4ALL abonnement op te zeggen en onder de naam van mijn vrouw als nieuwe klant aan te melden. Ik zit namelijk niet te wachten op nieuwe telefoongesprekken met de klanten"service".

Ik zal toch niet de enige zijn die vroeg of laat afscheid neemt van XS4ALL met een overstap naar KPN?
Nee, je zal niet de enige zijn. Maar je ziet over het hoofd dat je al een KPN klant bent. En dus geen nieuwe klant. Jouw xs4all abonnement is in de systemen al lang omgezet naar een KPN abonnement en is gemakkelijk om te zetten naar een KPN Hussel abonnement. Dus overstappen is geen enkel probleem. Maar niet als nieuwe KPN klant en daarom zie jij ook geen overstapservice. Wil je wel als nieuwe klant bij KPN komen met de extra aanbiedingen, dan moet je een jaartje ergens anders heen, of de oplossing met je vrouw hanteren .

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
ninasky11 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:35:
Misschien een domme vraag maar kan zo 123 dit niet terug vinden.

Als ik een nieuw Thuis abonnement afsluit op mijn partners naam en die van mij opzeg. Moet ik dan alles opnieuw instellen of kan ik mijn huidige 12 box laten staan en de nieuwe die ik dan toegestuurd krijg retour doen? Of ben ik verplicht op de nieuwe modem aan te sluiten?

KPN doet echt moeilijk met korting geven en ik zie elk weekend leuke acties voorbij komen vandaar dat ik aan deze optie dacht.
Volgens mij kan je de nieuwe Box 12 gewoon retourneren en de oude laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Vreemd, ik ben zo’n jaar geleden zonder problemen overgestapt van XS4ALL naar KPN en een maat van mij ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:24

Arjan A

Cenosillicafoob

Dj-sannieboy schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:11:
[...]

Vreemd, ik ben zo’n jaar geleden zonder problemen overgestapt van XS4ALL naar KPN en een maat van mij ook.
Het kon eerst ook wel (tot zo rond september dacht ik) en toen ineens niet meer.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpp
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 02:04

wpp

Ik heb 1 Gb Glasvezel van KPN via de UTP vanuit de KPN aansluiting verbonden met een Mikrotik Hex S (RB760iGS) router. De KPN Box 12 gebruik ik dus niet.

Tot RouterOS 7.8 heb ik een prima, stabiele verbinding van ruim 925 Mbps up en down.

Maar met RouterOS 7.9 en hoger lukt dat niet. De PPoE via Vlan met KPN wordt heel instabiel en valt regelmatig weg.

Heeft iemand enig idee waar ik de oorzaak moet zoeken?

Wilmar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:15
wpp schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:35:
Ik heb 1 Gb Glasvezel van KPN via de UTP vanuit de KPN aansluiting verbonden met een Mikrotik Hex S (RB760iGS) router. De KPN Box 12 gebruik ik dus niet.

Tot RouterOS 7.8 heb ik een prima, stabiele verbinding van ruim 925 Mbps up en down.

Maar met RouterOS 7.9 en hoger lukt dat niet. De PPoE via Vlan met KPN wordt heel instabiel en valt regelmatig weg.

Heeft iemand enig idee waar ik de oorzaak moet zoeken?

Wilmar
Ik denk bij mikrotik support?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
Arjan A schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:11:
Welk nummer heb je gebeld @daanNL ? Het KPN-nummer of het XS4All-nummer?
Ik wilde ook overstappen, omdat ik technisch toch al bij KPN zit, en XS4All wel duurder is. Uiteindelijk heb ik van XS4All een aanbieding gekregen die vergelijkbaar was met het KPN-tarief en ben maar bij XS4All gebleven. De telefonische helpdesk bij XS4All is nog altijd beter dan wat ik over KPN hoor, maar ik kan natuurlijk niet oordelen omdat ik nog nooit door KPN ben geholpen.
Ik ben begonnen met het nummer van de KPN Klantenservice en uiteindelijk doorverbonden naar de afdeling klantbehoud van XS4ALL. Zij wilde opnieuw doorverbinden naar een afdeling waarvan ze de naam niet kon noemen, waarop ik bedankt heb en de verbinding verbroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
Barre73 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:27:
[...]

Nee, je zal niet de enige zijn. Maar je ziet over het hoofd dat je al een KPN klant bent. En dus geen nieuwe klant. Jouw xs4all abonnement is in de systemen al lang omgezet naar een KPN abonnement en is gemakkelijk om te zetten naar een KPN Hussel abonnement. Dus overstappen is geen enkel probleem. Maar niet als nieuwe KPN klant en daarom zie jij ook geen overstapservice. Wil je wel als nieuwe klant bij KPN komen met de extra aanbiedingen, dan moet je een jaartje ergens anders heen, of de oplossing met je vrouw hanteren .
Ik begrijp je punt en dit is ook wat de KPN-medewerkers (in minder samenhangende woorden) mededeelde. Dat kan echter allemaal technisch juist zijn en logisch lijken aan de kant van KPN, alleen is het voor de (trouwe) klant een bijzonder ongunstige overstap. Ik (en ik denk vele XS4ALL klanten) hebben een Fritzbox in bruikleen en ik heb hier zelf twee wifi-extenders bijgekocht om een bedraad mesh-netwerk op te zetten. Voor elke XS4ALL klant die over gaat naar KPN krijgt hij/zij standaard een ander modem, waarbij je vast zit aan andere wifi-extenders; een kostbare aangelegenheid.
Daarnaast bestaat natuurlijk de mogelijkheid een Fritzbox te nemen tegen betaling van €7,50 per maand of deze aan te schaffen voor ca. €200,-.

Je zou toch verwachten dat een bedrijf een trouwe klant binnen boord wil houden en hierin enigszins meedenkt... Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het een bijzondere gang van zaken vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-09 20:39
Tijdje geleden weer overgestapt van Youfone naar KPN. Ee was toen een gratis philips tv weekenddeal. Vandaag is mijn abonnement bij kpn ingegaan en geactiveerd. Iemand enig idee hoelang het duurt voordat de tv wordt opgestuurd? Wil hem in mijn slaapkamer ophangen namelijk haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:53
Ik heb de TP-Link TL-SG115 switch gekocht die IGMP Snooping ondersteund. Staat op pricewatch, website van TP-Link en zelfs op de doos.

Nou, niet dus. Hij wil niet werken met de TV-box. Het beeld doet het 2 seconden en dan staat alles stil. Steek ik alles terug in de oude Netgear en alles loopt weer.

Waarom werkt dit nou niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:52
xFeverr schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:49:
Ik heb de TP-Link TL-SG115 switch gekocht die IGMP Snooping ondersteund. Staat op pricewatch, website van TP-Link en zelfs op de doos.

Nou, niet dus. Hij wil niet werken met de TV-box. Het beeld doet het 2 seconden en dan staat alles stil. Steek ik alles terug in de oude Netgear en alles loopt weer.

Waarom werkt dit nou niet?
Als het niet de E versie is is het logisch, aangezien de IGMP-implementatie daarop niet goed werkt. Alleen de SG105E en SG108E doen het(en ongetwijfeld de SG116E ook). KPN zelf verkoopt deze switches ook en hebben een lang testtraject gehad voor ze in de verkoop gingen. Ben zelf een tester geweest van deze switch en gebruik nu zowel een SG105E als een SG108E(waarop op beiden een STB is aangesloten) zonder problemen

[ Voor 15% gewijzigd door mad-dog op 07-08-2023 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
mad-dog schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:56:
[...]

Als het niet de E versie is is het logisch. Alleen de SG105E en SG108E doen het. KPN zelf verkoopt deze switches ook en hebben een lang testtraject gehad voor ze in de verkoop gingen
Dus IGMP-snooping is niet altijd hetzelfde? Dan zou de SG116E dus wel moeten werken.

Gedoe…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
xFeverr schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:58:
[...]

Dus IGMP-snooping is niet altijd hetzelfde? Dan zou de SG116E dus wel moeten werken.

Gedoe…
Wat staat er precies op de doos? Bij mijn TP-Link switch stond IGMP snooping niet standaard aan, moest het via de web interface aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
MarcoC schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:19:
[...]

Wat staat er precies op de doos? Bij mijn TP-Link switch stond IGMP snooping niet standaard aan, moest het via de web interface aanzetten.
Op de doos staat dus IGMP Snooping onder advanced features. Maar dit is geen managed switch en heeft dus geen web interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
xFeverr schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:00:
[...]

Op de doos staat dus IGMP Snooping onder advanced features. Maar dit is geen managed switch en heeft dus geen web interface.
Vreemd dat er wel IGMP snooping op de doos staat, maar dat het dan alsnog niet werkt... Toch maar de E-versie kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 21:46
vangoghnl schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:38:
Tijdje geleden weer overgestapt van Youfone naar KPN. Ee was toen een gratis philips tv weekenddeal. Vandaag is mijn abonnement bij kpn ingegaan en geactiveerd. Iemand enig idee hoelang het duurt voordat de tv wordt opgestuurd? Wil hem in mijn slaapkamer ophangen namelijk haha.
14dagen na activatie heeft me bedenktijd te maken :) die je de eerste 2 weken nog hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
jopoh schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:42:
[...]

14dagen na activatie heeft me bedenktijd te maken :) die je de eerste 2 weken nog hebt
Geld dat ook als je het al 6 weken geleden besteld hebt? Dacht dat bedenktijd ingang vanaf bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
vangoghnl schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 07:52:
[...]

Geld dat ook als je het al 6 weken geleden besteld hebt? Dacht dat bedenktijd ingang vanaf bestelling.
Nee, vanaf ingebruikname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
A oké. Kun je daar ook vanaf zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:06:
[...]

Nee, vanaf ingebruikname.
Nee vanaf levering. Het is niet zo dat als je een product 1 jaar in een hoekje laat verstoffen de 14 dagen nog niet is ingegaan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:40:
[...]

Nee vanaf levering. Het is niet zo dat als je een product 1 jaar in een hoekje laat verstoffen de 14 dagen nog niet is ingegaan. :P
Vanaf levering inderdaad, zodra het gebruiksklaar is, dat bedoelde ik eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

xFeverr schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:00:
[...]

Op de website staat het ook vermeld onder de specificaties: https://www.tp-link.com/n...nmanaged-switch/tl-sg105/

Zelf gebruik ik twee Netgear GS105E en een 108E, dat werkt goed. Wel even in de webinterface controleren of IGMP Snooping aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:12:
[...]

Op de website staat het ook vermeld onder de specificaties: https://www.tp-link.com/n...nmanaged-switch/tl-sg105/

Zelf gebruik ik twee Netgear GS105E en een 108E, dat werkt goed. Wel even in de webinterface controleren of IGMP Snooping aan staat.
Je linkt nu door naar de non-E versies, die dus niet werken. Alleen E versies werken correct: https://www.tp-link.com/n...it-port-switch/tl-sg105e/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 23:06

McLambo

MTB Junky

Ik overwoog een tijdje om over te stapen naar T-mobile vanwege de alsmaar toenemende abo kosten van KPN.

Over de kwaliteit en stabiliteit van de KPN glasvezel ben ik de afgelopen 5 jaar als klant zeer tevreden.
Ik heb hierdoor eens een tijdje het T-mobile glasvezel topic gevolgd, en besloten toch maar bij KPN te blijven.
Met name de gemeldde ervaringen met t-mobile support en de andere infratructuur die gebruikt wordt doen mij van een overstap afzien.

Als oud Telfort klant had nog nog een 50/5 abonnement (wat in de praktijk neerkomt op 60/60 over glasvezel. Even gebeld met klantenservice en voor 2 jaar verlengd met eerste half jaar tientje per maand korting op de 100/100 snelheid. Maandbedrag omlaag van 43,50 naar 42,50 daarna.

Snelheidsverhoging was binnen 10 minuten actief! :)

Met 2 puberkinderen net even dat beetje extra zodat iedereen in zijn bandbreedte behoefties wordt voorzien (veel audio/video streaming)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

mad-dog schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:38:
[...]

Je linkt nu door naar de non-E versies, die dus niet werken. Alleen E versies werken correct: https://www.tp-link.com/n...it-port-switch/tl-sg105e/
Dat weet ik, daarmee geef ik aan dat TP-Link in de specificaties vermeld dat deze switches IGMP snooping ondersteunen, terwijl het in praktijk niet goed blijkt te werken.

Dat is nogal verwarrend voor de gemiddelde consument, welke alleen verteld wordt dat ze een switch nodig hebben die IGMP Snooping ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

BrammT schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:05:
Oke. ik ben even benieuwd wat jullie van plan zijn te gaan doen na de laatste prijsstijging van KPN. Is al 1 of 2 maanden actief geloof ik, maar ik had eerst nog andere dingen op mijn to-do list staan... In principe ben ik super tevreden, maar ik vind het maandbedrag gewoon te hoog worden. Ik betaal nu 72.13 per maand voor een 100/100 (met gratis upgrade naar 200/200) verbinding met 2 ontvangers en 4k pakket.

Kijk ik dan naar Budgetthuis, dan kan ik het eerste half jaar toch al ca. 225 euro pakken en daarna ca. een euro of 4 per maand. Volgens mij is -afgezien van de service- het product hetzelfde? Het gaat dan zelfs maar om een termijn van 12 maanden.

Ik had uiteraard ook gebeld met kpn omdat ik liever gewoon blijf, maar die konden me niet meer bieden dan enkele Euro's korting per maand.

Iemand wel een fatsoenlijke korting los weten te peuteren? Laatste keer dat ik dat deed woonde ik nog bij mijn ouders, kwamen ze altijd met een prima voorstel. Ik ben nu ruim 3 jaar klant bij KPN in mijn eigen huis, maar blijkbaar is die rek er tegenwoordig niet meer. Ik zit vooral niet in de wedstrijd om ieder jaar over te stappen, maar ook niet om als blijvende klant steeds teveel te blijven betalen. Uiteindelijk is het in 12 maanden gewoon ca. 255 euro.

(Mogelijk past dit niet meer in dit topic tegenwoordig, maar ik kon eigenlijk geen ander algemeen topic vinden hiervoor?)
Ik switch elk jaar {KPN/T-mobile}, krijg je de beste korting. Een dagje gedoe en verder draait het als een zonnetje.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

McLambo schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:26:
Ik overwoog een tijdje om over te stapen naar T-mobile vanwege de alsmaar toenemende abo kosten van KPN.

Over de kwaliteit en stabiliteit van de KPN glasvezel ben ik de afgelopen 5 jaar als klant zeer tevreden.
Ik heb hierdoor eens een tijdje het T-mobile glasvezel topic gevolgd, en besloten toch maar bij KPN te blijven.
Met name de gemeldde ervaringen met t-mobile support en de andere infratructuur die gebruikt wordt doen mij van een overstap afzien.

Als oud Telfort klant had nog nog een 50/5 abonnement (wat in de praktijk neerkomt op 60/60 over glasvezel. Even gebeld met klantenservice en voor 2 jaar verlengd met eerste half jaar tientje per maand korting op de 100/100 snelheid. Maandbedrag omlaag van 43,50 naar 42,50 daarna.

Snelheidsverhoging was binnen 10 minuten actief! :)

Met 2 puberkinderen net even dat beetje extra zodat iedereen in zijn bandbreedte behoefties wordt voorzien (veel audio/video streaming)
Ik switch jaarlijks, KPN < > T-mobile. Ik merk totaal geen verschil en support is bij beide goed. Als je dat al nodig hebt.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

MrMarcie schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:30:
[...]

Ik switch jaarlijks, KPN < > T-mobile. Ik merk totaal geen verschil en support is bij beide goed. Als je dat al nodig hebt.
Hmm, Gedurft! :P

En blijf je dan gebruik maken van hetzelfde medium en apparatuur? of sturen ze elk jaar weer hun eigen ding op?

Ik ben van mijn internet verbinding afhankelijk voor thuiswerken momenteel, maar jouw strategie klinkt interessant. Over 2 jaar nog maar eens over nadenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
Ik switch vanaf nu ook elk jaar. Heb vorig jaar de switch gemaakt van Ziggo (12 jaar gehad) naar KPN omdat eindelijk glas beschikbaar is hier. Eind dit jaar switch ik naar t-mobile of Ziggo, wat ook maar lekker uitkomt qua prijs en snelheid.

Heb toch een 100% eigen netwerk liggen, dus waarom zou ik in hemelsnaam bij 1 partij blijven en altijd de volle mep blijven betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:56
Ik twijfel nog heel erg. T-Mobile is hier geen optie. We willen met 2 mobiele abonnementen en vast internet bij 1 partij blijven in verband met combinatiekorting. T-Mobile heeft de zendmasten (alle drie in de omgeving) weggericht staan van ons huis. Kansloos dus.
VodafoneZiggo is een optie, maar dan zit ik wel weer op kabel. KPN wil vaste klanten niet houden, dus ook alleen een optie bij gebrek aan beters. En dat gebrek is er, want welke andere partij kan nu eenzelfde pakket bieden met een vergelijkbare kwaliteit.

Tot op heden dus maar blijven plakken door gebrek aan beters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:33
McLambo schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:43:
[...]

En blijf je dan gebruik maken van hetzelfde medium en apparatuur? of sturen ze elk jaar weer hun eigen ding op?

Ik ben van mijn internet verbinding afhankelijk voor thuiswerken momenteel, maar jouw strategie klinkt interessant. Over 2 jaar nog maar eens over nadenken.
Ik stap ook regelmatig over en uiteraard stuur ik alles meteen terug, zodat ik de passende apparatuur heb, nog los van dat je dan ook weer over de nieuwste beschikt. De nieuwe provider stuurt je gewoon de zaken die je moet hebben op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Ik heb nog 13 dagen bedenktijd :P

Overweeg nu stiekem toch een overstap.....
Eerst maar eens kijken of ik dat KPN modem nog ergens kan terug vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:01
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:55:
[...]

Dat weet ik, daarmee geef ik aan dat TP-Link in de specificaties vermeld dat deze switches IGMP snooping ondersteunen, terwijl het in praktijk niet goed blijkt te werken.

Dat is nogal verwarrend voor de gemiddelde consument, welke alleen verteld wordt dat ze een switch nodig hebben die IGMP Snooping ondersteund.
Wat eventueel zou kunnen is dat de non E switch slechts IGMP v1 ondersteunt waar je voor KPN ondersteuning voor IGMP v2 nodig hebt. Maar de website specificeert niet welke versie van IGMP de non E switch ondersteunt. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

McLambo schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:41:
Ik heb nog 13 dagen bedenktijd :P

Overweeg nu stiekem toch een overstap.....
Eerst maar eens kijken of ik dat KPN modem nog ergens kan terug vinden...
Na een aantal dagen overwegen heb ik toch de knoop doorgehakt en KPN gebeld en aangegeven dat ik van mijn recht gebruik wil maken om binnen 14 dagen na levering het contract ongedaan te maken. (snelheidsverhoging van 50/5 naar 100/100 voor 24 maanden)

De dame aan de lijn deed nog wel haar best om mij binnen te houden als klant, maar toen dat niet lukte is mijn contract opgeheven.

Interessante ontwikkeling; De snelheidsverhoging blijft wel gelden, net als de korting voor de eerste 6 maanden. Ik ben alleen nu onder het contract uit, en weer maandelijks opzegbaar 8) .

Ik zou dus eerst de 'korting' kunnen uitzitten, en dan switchen naar een nieuwe aanbieder, en daar weer meteen 'nieuwe klanten' korting te pakken... O-)

Ons bin zuunig :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door McLambo op 09-08-2023 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIKKEHENK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 10:29

Recent hier gedaan. Dat ging alles behalve vlekkeloos ivm een factuur adres wat anders was dan het aansluitadres. Dat resulteerde in een totale chaos wat uiteindelijk door een zeer gevatte KPN dame werd opgelost.

Maar ik ging van xs glas, naar KPN glas. Scheelt je ruim 20 euro pm, voor meer ( xs 500 naar 1 GB KPN).
Mijn grootste en enige wens was alle mail adressen meenemen, dus allemaal, zonder gezeik.
Dat heeft nog wat voeten in de aarde, het gaat niet vanzelf allemaal, en via t KPN forum even om een oplossing gevraagd. Die kwam er, en nu loopt alles redelijk stabiel.

Niet zo stabiel als met XS, je merkt wel dat KPN nog steeds KPN is, in t begin vrij veel mail en false-spam gerommel wat na 2 maanden uiteindelijk goed draait.
De NTU bleef onveranderd, en heb er een eigen router achter zitten.
Snelheid is prima, alhoewel mijn routertje begint te zweten bij 600 MB up/down :)

Uiteindelijk blijkt dat xs dus nog helemaal niet zo KPN is ( wat ik wel dacht ) dus je moet er wel goed opzitten wat betreft overstappen, en vooral ook je facturen in de gaten houden. Bij mij bleef XS nog vrolijk 2 maanden doorfactureren, maar ook dat dus getackeld, en centjes terug.

Conclusie, het kan, en ik zou t doen, maar reken op wat hindernissen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
DIKKEHENK schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:13:
[...]

Recent hier gedaan. Dat ging alles behalve vlekkeloos ivm een factuur adres wat anders was dan het aansluitadres. Dat resulteerde in een totale chaos wat uiteindelijk door een zeer gevatte KPN dame werd opgelost.

Maar ik ging van xs glas, naar KPN glas. Scheelt je ruim 20 euro pm, voor meer ( xs 500 naar 1 GB KPN).
Mijn grootste en enige wens was alle mail adressen meenemen, dus allemaal, zonder gezeik.
Dat heeft nog wat voeten in de aarde, het gaat niet vanzelf allemaal, en via t KPN forum even om een oplossing gevraagd. Die kwam er, en nu loopt alles redelijk stabiel.

Niet zo stabiel als met XS, je merkt wel dat KPN nog steeds KPN is, in t begin vrij veel mail en false-spam gerommel wat na 2 maanden uiteindelijk goed draait.
De NTU bleef onveranderd, en heb er een eigen router achter zitten.
Snelheid is prima, alhoewel mijn routertje begint te zweten bij 600 MB up/down :)

Uiteindelijk blijkt dat xs dus nog helemaal niet zo KPN is ( wat ik wel dacht ) dus je moet er wel goed opzitten wat betreft overstappen, en vooral ook je facturen in de gaten houden. Bij mij bleef XS nog vrolijk 2 maanden doorfactureren, maar ook dat dus getackeld, en centjes terug.

Conclusie, het kan, en ik zou t doen, maar reken op wat hindernissen :)
Fijn dat het in elk geval goed gekomen is. Ik ben er ook mee bezig en ga de facturen goed in de gaten houden, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
Ik heb mijn huidige abonnement zelf opgezegd omdat de overstapservice vanaf niet beschikbaar is als je van XS4ALL af komt.

Stel mijn abonnement loopt op 1 september af, kan ik dan ook 1 september kiezen als datum van ingang bij KPN? Of is het veiliger als ik deze een dag later in gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:33
McLambo schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:41:
[...]

Ik zou dus eerst de 'korting' kunnen uitzitten, en dan switchen naar een nieuwe aanbieder, en daar weer meteen 'nieuwe klanten' korting te pakken... O-)

Ons bin zuunig :Y)
Aanbiedingen voor nieuwe klanten werken volgens mij alleen maar als je een half jaar eerder geen klant bent geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:54
vj_slof schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:10:
[...]

Aanbiedingen voor nieuwe klanten werken volgens mij alleen maar als je een half jaar eerder geen klant bent geweest.
Als hij na die periode naar een andere provider gaat, dan is hij toch ook een nieuwe klant? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Laatst online: 10:55
vj_slof schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:10:
[...]

Het kan wel - misschien niet de volle mep korting - maar toch...
Je kan er altijd een belletje aan wagen - zeker als Ziggo een agressieve campagne heeft lopen.

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

McLambo schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:43:
[...]

Ik werk ook thuis. En die dag kan je plannen he.
En in mijn Mikrotik een config voor KPN en voor T-mobile ;)

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

MrMarcie schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 01:11:
[...]

Ik werk ook thuis. En die dag kan je plannen he.
En in mijn Mikrotik een config voor KPN en voor T-mobile ;)
Nadeel van deze overstap is dat je de combinatiekorting met een mobiel abonnement kwijt raakt, tenzij je natuurlijk ook je mobiele abonnement verhuist.

Daarnaast doet of deed T-Mobile aan het routeren via Duitsland.

nieuws: T-Mobile blijft internet via Duitsland routeren, toezichthouder bekij...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
Dj-sannieboy schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:25:
[...]

Nadeel van deze overstap is dat je de combinatiekorting met een mobiel abonnement kwijt raakt, tenzij je natuurlijk ook je mobiele abonnement verhuist.

nieuws: T-Mobile blijft internet via Duitsland routeren, toezichthouder bekij...
Dat laatste is kort daarna terug gedraaid.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
ernstoud schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:33:
[...]

Dat laatste is kort daarna terug gedraaid.
@Dj-sannieboy Nieuws van bijna vier jaar geleden is niet erg relevant. Bovendien is T-Mobile sindsdien verkocht door Deutsche Telekom en is dat "Duitsland routering" verhaal dus niet zinnig meer. Los van het feit dat ze daar al kort daarna weer mee stopten zoals de vorige spreker al aangaf.

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Dj-sannieboy schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:25:
[...]

Met een Lebara abonnement heb je geen combideal nodig ;)

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

MrMarcie schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:50:
[...]

Met een Lebara abonnement heb je geen combideal nodig ;)
Offtopic, maar dat is natuurlijk persoonlijk, ik zie bij Lebara bijvoorbeeld dat je slechts 4G krijgt en ze bieden ook geen “onbeperkt data”.

Verder doet T-Mobile blijkbaar niet meer aan routering via Duitsland, dat was mij ontgaan.

• mausse
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-08 14:42
Eindelijk glasvezel in de meterkast, volgende week komt er KPN monteur installeren . Ik heb nu ziggo en maak gebruik van hun router in bridge naar mn Netgear Orbi 50 met twee satellieten.

Ben bereid om goed te investeren in een snel netwerk, maar moet helaas via een mesh systeem omdat er geen mogelijkheid is voor kabels. Heb eengezinswoning met houten vloeren huidige orbi werkt nog prima maar is wel al wat ouder en wil graag wifi6e

Wat zouden jullie adviseren? Sowieso een eigen router bijvoorbeeld de fritzbox 5590 xgspon ? En dan een goed wifi6e mesh systeem, tips? hoor ze graag dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
mausse schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:39:
Eindelijk glasvezel in de meterkast, volgende week komt er KPN monteur installeren . Ik heb nu ziggo en maak gebruik van hun router in bridge naar mn Netgear Orbi 50 met twee satellieten.

Ben bereid om goed te investeren in een snel netwerk, maar moet helaas via een mesh systeem omdat er geen mogelijkheid is voor kabels. Heb eengezinswoning met houten vloeren huidige orbi werkt nog prima maar is wel al wat ouder en wil graag wifi6e

Wat zouden jullie adviseren? Sowieso een eigen router bijvoorbeeld de fritzbox 5590 xgspon ? En dan een goed wifi6e mesh systeem, tips? hoor ze graag dank!
De 5590 is alleen nodig als je voornemens bent om direct de glasvezel in te pluggen middels een glaskabeltje, SFP module, aanmelding bij KPN etc.... Dus zonder de ONT van KPN.
Dat is op zich niet nodig. Je kan een eigen router gewoon met UTP aansluiten vanuit die ONT van KPN en daarmee de Box12 weglaten.
Er zijn op die manier dus prima alternatieven bij Fritzbox die goedkoper zijn

• daanNL
Is het mogelijk om de wifi van de box12 router uit te schakelen en alleen via de KPN-superWIFI-punten wifi in te schakelen?

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 21:23
@daanNL volgens mij wel. Er zit een WiFi on/off knop op de zijkant van het modem.

Random WTF

• xFeverr

Als je TV en/of bellen van KPN hebt en je wilt absoluut geen gedoe, dan kan ik je zeker een Fritzbox aanraden. Maar dan bijvoorbeeld de Fritzbox 4060, die je aansluit op het door de monteur geplaatste NT. Je hebt, zoals eerder genoemd, echt geen glasvezelpoort nodig. Dat is meer gedoe. Maar als je het persé wil, dan kan dat.

Je kunt vervolgens het mesh-systeem van Fritzbox pakken als je wil. De Fritz!Repeater 1200 AX heeft bijvoorbeeld Wifi 6. Maar aangezien je een draadloze verbinding tussen de meshpunten wilt, is een 3000 AX of zelfs 6000 wel beter.

Ik heb zelf de FB 4060 in de meterkast en één Fritz!Repeater 1200 AX boven (bedraad) aangesloten en mijn dekking in huis is hartstikke prima. Behalve op zolder, maar daar kom ik nooit. En dat is in een nieuwbouwhuis. Ik zou dit systeem zo weer kopen, werkt echt top.

Als je een ander Mesh-systeem wil, dan zal je de FB ook in bridge-modus willen zetten. Dat kan, maar waarvoor heb je dan nog een FB gekocht? Hij is wel oneindig veel stabieler dan de box van KPN is mijn ervaring.

Heb je geen TV en/of telefoon, dan kun je in principe bijna elke mesh-set wel gebruiken en direct op de door de monteur geplaatste NT aansluiten.

• mad-dog

Begin gewoon eens met de Box12 en met een SW2 die je met korting kunt aanschaffen via de WiFi manager.
Het feit dat je het door een monteur komt laten installeren lijkt me nou niet zo'n goede start om daarna zelf een 5590 XGSPON zelf te installeren. XGSPON is altijd op basis van een doe het zelf installatie, daarnaast zul je op geen enkele manier support krijgen, wat zeker met een eigen XGSPON modem niet handig is, aangezien dit niet plug en play(zoals bij AON wel het geval is)
Heb je de extra functies van de FB echt nodig, kies dan voor een 4060.

PS.
In tegenstelling tot wat @xFeverr zegt, een fritzbox in bridge kan niet.

• xFeverr
mad-dog schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:35:
[...]

PS.
Nee, dat is waar. Nou goed, je hebt PPPoE passthrough. Maar je kunt dan net zo goed op de NT aansluiten. Die staat er dan inderdaad helemaal voor niks tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIKKEHENK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 10:29
daanNL schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:07:
Ik heb mijn huidige abonnement zelf opgezegd omdat de overstapservice vanaf niet beschikbaar is als je van XS4ALL af komt.

Stel mijn abonnement loopt op 1 september af, kan ik dan ook 1 september kiezen als datum van ingang bij KPN? Of is het veiliger als ik deze een dag later in gaat?
Nou, dat ging hier prima. maar controleer wel even of je niet geheel september dan nog moet betalen bij XS?
Dus als je op 1 sept opzegt, loopt het door tot eind september?
Dus neem je KPN op 1 oktober.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
DIKKEHENK schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 07:31:
[...]

Nou, dat ging hier prima. maar controleer wel even of je niet geheel september dan nog moet betalen bij XS?
Dus als je op 1 sept opzegt, loopt het door tot eind september?
Dus neem je KPN op 1 oktober.
Facturatie loopt tot de dag van opzegging, de rest wordt met een slotnota gecrediteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkaAlias
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-08-2024
Beste tweakers.

Sinds een week of 3 heb ik een 1 gbit abo bij kpn. De eerste twee weken ging dit prima. Snelheden zaten altijd rond de ~950 mbit up en down. Sinds een weekje is het echter nog maar 10% van dat. In huis of de meterkast is niets veranderd. De kabels zijn overal prima en er zijn apperaten bij gekomen of vanaf gegaan. Alles gaat direct via de KPN Box 12.

Het lijkt dat het issue bij KPNN ligt, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Heeft iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
AkaAlias schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:57:
Beste tweakers.

Sinds een week of 3 heb ik een 1 gbit abo bij kpn. De eerste twee weken ging dit prima. Snelheden zaten altijd rond de ~950 mbit up en down. Sinds een weekje is het echter nog maar 10% van dat. In huis of de meterkast is niets veranderd. De kabels zijn overal prima en er zijn apperaten bij gekomen of vanaf gegaan. Alles gaat direct via de KPN Box 12.

Het lijkt dat het issue bij KPNN ligt, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Heeft iemand een oplossing?
herstart NT/ONT en box12 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkaAlias
herstart NT/ONT en box12 is
Geen idee wat NT/ONT betekend.

Zojuist bedacht ik me dat ik nog niet had geprobeerd de DNS servers te wijzigen. De primaire nu op 91.239.100.100, en de secundaire op 1.1.1.1 gezet. Daarna een herstart van de box 12 gedaan. De snelheid is terug naar waar het moet zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:23

TFHfony

Professional Weirdo

AkaAlias schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:15:
[...]

Geen idee wat NT/ONT betekend.

Zojuist bedacht ik me dat ik nog niet had geprobeerd de DNS servers te wijzigen. De primaire nu op 91.239.100.100, en de secundaire op 1.1.1.1 gezet. Daarna een herstart van de box 12 gedaan. De snelheid is terug naar waar het moet zijn!
Die DNS wijziging heeft niets met de snelheid te maken (Dat zijn alleen de servers die URL -> IP adres conversie doen). Die herstart zal het opgelost hebben.
NT/ONT is waar de glasvezel in gaat en een netwerk kabel uitkomt.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausse
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-08 14:42
mad-dog schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:35:
[...]

Begin gewoon eens met de Box12 en met een SW2 die je met korting kunt aanschaffen via de WiFi manager.
Het feit dat je het door een monteur komt laten installeren lijkt me nou niet zo'n goede start om daarna zelf een 5590 XGSPON zelf te installeren. XGSPON is altijd op basis van een doe het zelf installatie, daarnaast zul je op geen enkele manier support krijgen, wat zeker met een eigen XGSPON modem niet handig is, aangezien dit niet plug en play(zoals bij AON wel het geval is)
Heb je de extra functies van de FB echt nodig, kies dan voor een 4060.

PS.
Misschien heb je wel gelijk om eerst met de standaard installatiekit van KPN te starten, echter heb ik altijd slechte ervaringen gehad met de standaard kpn/ziggo boxen/exrtenders/repeaters. Dat ze het bij kpn Super Wifi noemen helpt ook niet echt ;-)

Ander punt is wel dat ik het liefst de echte wifi 6ghz band wil ( wifi6, niet 6e) zodat ik eerste 10 jaar vooruit kan.

Stel ik heb de Fritz 5590 xgs pon klaar liggen voor de kpn monteur wil hij 'm dan niet installeren? Voordeel van deze fritzbox is dat hij in bridgemode kan maar ook zigbee en matter ondersteund wat mij wellicht in de toekomst wat kastjes kan besparen. En hoor wel goede dingen over Fritz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
mausse schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:47:
[...]

Misschien heb je wel gelijk om eerst met de standaard installatiekit van KPN te starten, echter heb ik altijd slechte ervaringen gehad met de standaard kpn/ziggo boxen/exrtenders/repeaters. Dat ze het bij kpn Super Wifi noemen helpt ook niet echt ;-)

Ander punt is wel dat ik het liefst de echte wifi 6ghz band wil ( wifi6, niet 6e) zodat ik eerste 10 jaar vooruit kan.

Stel ik heb de Fritz 5590 xgs pon klaar liggen voor de kpn monteur wil hij 'm dan niet installeren? Voordeel van deze fritzbox is dat hij in bridgemode kan maar ook zigbee en matter ondersteund wat mij wellicht in de toekomst wat kastjes kan besparen. En hoor wel goede dingen over Fritz.
Een fritzbox kan niet in bridge....

Je kunt de 5590 wel via de WAN poort op de ONT aansluiten, is uit het oogpunt van support wel veiliger dan via de SFP-module

Daarnaast is WiFi-6 niet 6GHz, dat is 6E

En nee, een monteur gaat dit niet installeren. Een monteur moet dit opleveren volgens de ondersteuningsvoorwaarden die KPN stelt

[ Voor 15% gewijzigd door mad-dog op 12-08-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
[...]

en waarschijnlijk gaat wifi 6e ook niet worden voor de meeste producten waarschijnlijk gaan ze straks gelijk door na wifi 7 en 10jaar vooruit kan denk niet dat dat gaat gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

[...]

Ik heb zelf een Fritzbox 5530 AON in een mesh setup met een 1200AX en 6000 repeater (beide met lan kabel verbonden), werkt echt uitstekend.

De EB12 en NT liggen in de doos op zolder, zijn alleen eenmalig aangesloten geweest bij de oplevering.

[ Voor 5% gewijzigd door Dj-sannieboy op 12-08-2023 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkaAlias
TFHfony schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:40:
[...]

Die DNS wijziging heeft niets met de snelheid te maken (Dat zijn alleen de servers die URL -> IP adres conversie doen). Die herstart zal het opgelost hebben.
NT/ONT is waar de glasvezel in gaat en een netwerk kabel uitkomt.
Bedankt voor de toelichting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:02

JB

Cédric roelt!

JB schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:05:
:D nu breekt echt mijn klomp. Inmiddels in de mail weer een nieuw aanbod ontvangen. Deze strookt weer wel met @Licko ipv de 5 euro korting voor 6 maanden TV...

De husselkorting ontbreekt inderdaad want geen mobiel abbo alhier;

[Afbeelding]

maar net als bij @Licko lijkt dit niet te kloppen na 9 maanden? Want die ESPN Compleet wordt meegerekend terwijl die 12 maanden gratis is bovenin 8)7
Zojuist mijn tv pakket uigeschakeld. Leuke fratsen met de inflatiecorrectie dus helaas minder korting over een geheel jaar dan verwacht (of ja het welbekende trucje wordt elk jaar toegepast :+)

In 1e instantie deed de KPN meneer beetje raar, omdat ik het tv pakket volgens hem niet uit kon zetten. Dat is me bij afsluiten duidelijk wel bevestigd, zeker omdat ik de tv gewoonweg niet gebruik.

Het lijkt nu dus in orde en ik ga de laatste periode 60,86 euro betalen voor 1 Gbit. Tzt maar weer kijken hoeveel geneuzel we krijgen om als vaste klant behouden te worden ipv het verhuisspelletje...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:43:
[...]

Ik heb zelf een Fritzbox 5530 AON in een mesh setup met een 1200AX en 6000 repeater (beide met lan kabel verbonden), werkt echt uitstekend.

De EB12 en NT liggen in de doos op zolder, zijn alleen eenmalig aangesloten geweest bij de oplevering.
Is het veel werk de eb12 en NT uit te schakelen en deze 5530 te configureren?

Ik ben vanaf volgende week nieuw bij KPN en zit eraan te denken deze setup ook te gaan gebruiken

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Wilde schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:09:
[...]

Is het veel werk de eb12 en NT uit te schakelen en deze 5530 te configureren?

Ik ben vanaf volgende week nieuw bij KPN en zit eraan te denken deze setup ook te gaan gebruiken
Als je een AON verbinding hebt is het vrij simpel. Kwestie van de juiste patchkabel en een patchcover kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Voor zover mij bekend is de combi FTU en NT iets wat de glassignalering omzet naar ethernet koper. De FTU zet glas om in koper. En de NTU zet dit koper signaal om in ethernet.

Even met de 7 OSI lagen ingedachte: beiden spelen zich af op laag-1 en laag-2.
Laag-1: van glas naar koper.
Laag-2: van glassignalering (geen idee wat precies) naar ethernet.

Wat is de afweging om zonder NT te werken?
En wat merk je daar dan van in de dagelijkse praktijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Airw0lf schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:55:
Voor zover mij bekend is de combi FTU en NT iets wat de glassignalering omzet naar ethernet koper. De FTU zet glas om in koper. En de NTU zet dit koper signaal om in ethernet.

Één apparaat minder in de meterkast :)
Waarom zou je met NT werken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mad-dog
Airw0lf schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:55:

De FTU bevat alleen een rolletje glasvezelkabel. De NTU(feitelijk het modem) zet dit weer om naar ethernet, welke op de WAN poort van een router binnenkomt.

Voordeel van geen NTU: minder stroomverbruik en 1 potentiële storingsfactor minder

Nadelen zijn er echter ook. Ethernet trek je makkelijker door een woning heen, waardoor je meer vrijheid hebt met plaatsing van router bij gebruik van een NTU

[ Voor 8% gewijzigd door mad-dog op 13-08-2023 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
Dj-sannieboy schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:02:
[...]

Één apparaat minder in de meterkast :)
Waarom zou je met NT werken?
Omdat het een standaard ethernet koppelvlak is => makkelijker mee te werken.
mad-dog schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:03:
[...]

Voordeel van geen NTU: minder stroomverbruik en 1 potentiële storingsfactor minder
Minder stroomverbruik? Ik weet het niet - de conversie moet je toch maken.
Of je die chipset nu integreert in een router of in een los kastje steekt...

Het enige waar je wellicht iets aan stroom bespaard is het vermogensverlies van een trafo bij de omzetting van 220 naar 12 volt (of wat het dan ook is). Maar die paar Euro per jaar ben je weer kwijt aan duurdere apparatuur.

Geef mij dan maar een koppelvlak waar je uit de voeten kunt met goedkope, gewone ethernet apparatuur.

[ Voor 13% gewijzigd door Airw0lf op 13-08-2023 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Laatst online: 12:54
mad-dog schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:03:
Ethernet trek je makkelijker door een woning heen, waardoor je meer vrijheid hebt met plaatsing van router bij gebruik van een NTU
Precies, router ergens anders en je hebt ook een apparaat minder in de meterkast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Raynman schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 23:08:
[...]

Precies, router ergens anders en je hebt ook een apparaat minder in de meterkast ;)
Is natuurlijk ook een optie. Bij mij komen echter alle LAN kabels samen in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Airw0lf schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:27:

Minder stroomverbruik? Ik weet het niet - de conversie moet je toch maken.
Of je die chipset nu integreert in een router of in een los kastje steekt...
Nu heb ik overigens UTP door het hele huis lopen, vanuit de meterkast (klein patchpaneeltje) en her en der in het huis UTP WCD's.

Maar de FRITZ!Box 5490 hangt met een glasvezel(patch)kabeltje rechtstreeks aan het glasvezel aansluitpunt van KPN (ex-XS4ALL).
En dat werkt al jaren uitstekend. De 5490 heeft een 'fiber' WAN port, waar die glasvezelkabel rechtstreeks in kan.

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 14-08-2023 08:32 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik snap wel wat hij bedoelt, vorige week heb ik een vergelijkbare situatie gedaan hier. Weliswaar met Delta XGS-PON wat nu via een SFP+ mijn router in gaat in plaats van een losse ONT. De snelheid is iets hoger, de latency iets lager en het opgenomen vermogen is 10 Watt lager.

[ Voor 13% gewijzigd door robertwebbe op 14-08-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
robertwebbe schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:37:
Ik snap wel wat hij bedoelt, vorige week heb ik een vergelijkbare situatie gedaan hier. Weliswaar met Delta XGS-PON wat nu via een SFP+ mijn router in gaat in plaats van een losse ONT. De snelheid is iets hoger, de latency iets lager en het opgenomen vermogen is 10 Watt lager.
Unne dikke merci! Dit is interessante informatie.
Eens kijken wat dat voor mij zou betekenen.

Nu hangt er een eigen (Omada-)router achter de EB12. Die heeft plek voor een SFP.
Maar wellicht gaat TV kijken via de mediabox dan het struikelblok zijn.
Omdat ik niet zeker weet of die ondersteund wordt.
Eens even op onderzoek uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
Airw0lf schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:04:
[...]

Unne dikke merci! Dit is interessante informatie.
Eens kijken wat dat voor mij zou betekenen.

Nu hangt er een eigen (Omada-)router achter de EB12. Die heeft plek voor een SFP.
Maar wellicht gaat TV kijken via de mediabox dan het struikelblok zijn.
Omdat ik niet zeker weet of die ondersteund wordt.
Eens even op onderzoek uit...
Op dit moment organiseer ik een inkoop actie van een XGS-PON SFP+ die prima werkt op de Delta Fiber infra. Zou interessant zijn als iemand die op de KPN infra zou willen testen. Die SFP+ (zie: uitvoering: Zaram ZXOS11NPI) is nl. in redelijke aantallen erg gunstig in te kopen.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
ernstoud schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:02:
[...]

Op dit moment organiseer ik een inkoop actie van een XGS-PON SFP+ die prima werkt op de Delta Fiber infra. Zou interessant zijn als iemand die op de KPN infra zou willen testen. Die SFP+ (zie: uitvoering: Zaram ZXOS11NPI) is nl. in redelijke aantallen erg gunstig in te kopen.
Ik ga dat niet voor je kunnen testen.
Afgaande op de FTU/NT-combi gok ik dat het een GPON aansluiting is.

Maar los daarvan:
Mocht ik ooit tegen een probleem aanlopen, dan kan ik nu zonder discussie KPN bellen.
Die EB12 er tussen helpt ook bij een eventuele switch naar Ziggo (en later weer terug).
Iets wat ik elke 1-2 jaar overweeg - mocht KPN of Ziggo eens een mooie aanbieding hebben.

Wat ik wel nog overweeg:
Eens een test doen met de Omada router rechtstreeks op de NT.
En kijken of (en hoeveel) het scheelt in latency (heb nu 200/200 Mbps).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indodraakje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-08 13:29
Hallo!

Ik heb even een hele simpele vraag. Ik heb vandaag de afspraak dat de glasvezel naar binnen word gebracht.
Heb een pakket van KPN (Provider) gekregen met de tv box (heb op dit moment bonded vdsl)

Maar bij het pakket zat geen NT. Heeft KPN Netwerk NT's mee die er meteen opgaan als ze de glasvezel naar binnen halen?

Activeerafpsraak staat voor 'morgen' geplanned.

Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:18

vliegnerd

Nintendo fan.

Indodraakje schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:06:
Maar bij het pakket zat geen NT. Heeft KPN Netwerk NT's mee die er meteen opgaan als ze de glasvezel naar binnen halen?
Twee jaar geleden ging dat zo. In nieuwbouw huis heeft een KPN monteur dat gedaan. Die had de ONT toen bij zich.

Twee jaar geleden: KPN Netwerk schroefde een FTU op de muur waar de vezel in zit. Ze hingen ook een ONT op met een fiber patchkabel tussen FTU en ONT.
ONT was niet geactiveerd, dat moest een KPN monteur doen. Zat paar weken tussen.

Vorig jaar nieuwbouw: FTU in meterkast bij oplevering. (Wel ander type). KPN monteur, dezelfde die ook de EB12 ging instellen, had een patchcover bij zich die hij over de FTU schoof. ONT had hij bij zich. (EB12 en andere meuk had ik natuurlijk al zelf aangesloten).

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Indodraakje schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:06:
Hallo!

Ik heb even een hele simpele vraag. Ik heb vandaag de afspraak dat de glasvezel naar binnen word gebracht.
Heb een pakket van KPN (Provider) gekregen met de tv box (heb op dit moment bonded vdsl)

Activeerafpsraak staat voor 'morgen' geplanned.

Bedankt! :)
Ja, dan heeft de aannemer van KPN Netwerk achterlangs de opdracht om bij het binnen brengen en afmonteren van de kabel, ook meteen een (O)NT te plaatsen en te activeren (indien het een XGS-PON aansluiting is). En daar kan jij dan zelf verder mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 15-08-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indodraakje
Barre73 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:28:
[...]

Ja, dan heeft de aannemer van KPN Netwerk achterlangs de opdracht om bij het binnen brengen en afmonteren van de kabel, ook meteen een (O)NT te plaatsen. En daar kan jij dan zelf verder mee.
Dank voor de info! Mijn vertrouwde EB V10 blijft op dezelfde plek hangen :)
@vliegnerd dank voor de info!

-update-

Glasvezel zit in de meterkast en (O)NT is erbij geleverd. Download snelheid is ongeveer 1gbit, maar upload blijft rond de 100mbit steken. even een factory reset van de EB V10

@Barre73 is dit een bekend phenomeen?

-update 2-
Factory reset heeft niet geholpen :(

[ Voor 24% gewijzigd door Indodraakje op 15-08-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Indodraakje schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:30:
[...]

Dank voor de info! Mijn vertrouwde EB V10 blijft op dezelfde plek hangen :)
@vliegnerd dank voor de info!

-update-

Glasvezel zit in de meterkast en (O)NT is erbij geleverd. Download snelheid is ongeveer 1gbit, maar upload blijft rond de 100mbit steken. even een factory reset van de EB V10

@Barre73 is dit een bekend phenomeen?

-update 2-
Factory reset heeft niet geholpen :(
Daar kan ik je helaas niet mee helpen. Mijn expertise ligt meer op het passieve netwerk, en niet op het actieve deel.
Wel fijn om te horen dat het ook goed kan gaan en dat je ONT direct is geplaatst!!

Edit: ik realiseer me net dat jij overstapt vanuit een bestaand koperabonnement. Het zou kunnen zijn dat nog niet alles door de orderstraat heen is afgerond. Geef het nog even een paar dagen zou ik zeggen.

[ Voor 18% gewijzigd door Barre73 op 15-08-2023 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indodraakje
Ik denk dat ik de vezel even moest 'uitrekken' een paar keer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOOaHl-zidpoU31sdaa7mze12sg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WtdA9MQdhGwZLtk9BtSP2pzD.png?f=fotoalbum_large

But everything works! :) Nogmaals bedankt @Barre73 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:22

Ryan1981

Je ne sais pas

Wij hebben 100/100 van KPN hier in Eindhoven,

Vandaag even gecontroleerd of ik de "gratis" snelheidsverhoging van 100 naar 200mbit gehad heb. Volgens administratie is dat zo, als ik een speed test doe zegt ie 190Mbps down, 300Mbps up. Zal wel kloppen dus (Wel absurde upload trouwens).

Maar, zie dus in de administratie staan dat supersnel internet 200mbps down en 20mbps up is!

Beetje jammer dat ze automatisch mijn upload veranderen naar beneden.

Ook jammer dat als ik mijn snelheid wil aanpassen ik weer het gevoel krijg alsof ik een nieuw contract met hun aan het afsluiten ben. Ik wil die snelheid gewoon kunnen veranderen zonder het accepteren van algemene voorwaardes en automatische incasso toestemmingen.

Ga het toch maar doorzetten want wil geen lagere upload. . .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ryan1981 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:56:

Vandaag even gecontroleerd of ik de "gratis" snelheidsverhoging van 100 naar 200mbit gehad heb. Volgens administratie is dat zo, als ik een speed test doe zegt ie 190Mbps down, 300Mbps up. Zal wel kloppen dus (Wel absurde upload trouwens).

Maar, zie dus in de administratie staan dat supersnel internet 200mbps down en 20mbps up is!

Ook jammer dat als ik mijn snelheid wil aanpassen ik weer het gevoel krijg alsof ik een nieuw contract met hun aan het afsluiten ben. Ik wil die snelheid gewoon kunnen veranderen zonder het accepteren van algemene voorwaardes en automatische incasso toestemmingen.

Zal wel een administratieve fout zijn, heb je toevallig ooit DSL gehad?

Download- en uploadsnelheid zijn bij KPN glasvezel gelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpCAD_aHhv4ZD4gu0JGyuTY2XL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGlGXsEutZz0CDd7qQui9vWj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:22

Ryan1981

Je ne sais pas

Dj-sannieboy schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:11:
[...]

Zal wel een administratieve fout zijn, heb je toevallig ooit DSL gehad?

Download- en uploadsnelheid zijn bij KPN glasvezel gelijk.

[Afbeelding]
Oh interessant, nee heb altijd glasvezel gehad. Heb hem nu teruggezet naar 100/100, hopelijk gaat de prijs in de toekomst omlaag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
robertwebbe schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:37:
Wat voor device gebruikt Delta wat 10 watt gebruikt, dat komt in de buurt van Coax HFC modems. De KPN ONT gebruikt 3,5 watt meen ik.

Mooie stappen moet ik zeggen. In welke type router heb je de SFP gestoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
-

[ Voor 100% gewijzigd door mad-dog op 15-08-2023 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@stormfly Ik gebruik een tussenstekker welke de stroom meet van alle apparatuur, deze zijn allemaal aangesloten op zon’n power strip. Naast dat ik de Nokia XS-010X-Q ONT verwijderd had, had ik ook de MikroTik S+RJ10 SFP+ niet meer nodig. En mogelijk consumeert mijn UDM-P nu ook minder sinds ik de FS heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZBKrp6GRtyrwnmynVay6gS5ATM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oCMHu4RDpVfB9pFvxib293bh.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePf8nGwr7-H_Lqpzm5_UsYrCcvY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLqNL6pwyr6PnedwZJyzzIUs.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3sZqGFDvU6xcm1wLDkuR6Ui7uQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/jiUCdcHnK2VRgHwggCF13YZO.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 75% gewijzigd door robertwebbe op 15-08-2023 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
robertwebbe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:51:
@stormfly Ik gebruik een tussenstekker welke de stroom meet van alle apparatuur, deze zijn allemaal aangesloten op zon’n power strip. Naast dat ik de Nokia XS-010X-Q ONT verwijderd had, had ik ook de MikroTik S+RJ10 SFP+ niet meer nodig. En mogelijk consumeert mijn UDM-P nu ook minder sinds ik de FS heb.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Owh dat is lekker, lagere latency en minder verbruik.

Heb jij een post waarin e.a. beschreven staat? Zit de SFP in de UDM-P, en is het een XGS-PON SFP met authenticatie die je moest aanmelden bij Delta? Ik dacht dat er geen XGS-PON SFP's waren waarmee UniFi op Nederlandse netwerken kon aanmelden vanwege ontbrekende ondersteuning voor authenticatie? Kan dit ook ook KPNnetwerk.nl XGS-PON functioneren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@stormfly zie [Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lt4jqFFsDH2W8mpCG_X5nT4DGic=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZS6cciSS72UietRnhUkIbLTo.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is inmiddels de 2e XGS-PON sfp+ stick die werkt in de UDM-P. Bij Delta kun je hem gewoon aanmelden door de PON-ID door te geven.

In theorie zou deze ook op het netwerk van KPN moeten werken maar zover ik begrepen heb, werkt KPN (nog) niet mee met de registratie van de PON-ID. Iemand moet even wat kabaal maken en wellicht eens informeren bij de ACM “of dit past in het idee van vrije modemkeuze”. En work around is de PON-ID clonen van je huidig geregistreerde apparaat, dan zou het moeten werken. Wel even een waarschuwing, maar dit geldt in het algemeen bij vrije modemkeuze: je bent zelf verantwoordelijk voor de software updates. De meeste fabrikanten, op AVM na, willen geen apparatuur aan consumenten leveren, alleen aan operators. Het update proces is zo gemaakt dat het via het PON netwerk gaat en in de vrije modemkeuze beleidsregel staat dat operators geen updates mogen doen aan eigen modems. Waarschijnlijk wordt het nooit een probleem maar stel dat er een enorme security bug gevonden wordt en KPN eist dat alle apparatuur gepatched is, dan heb je een probleem, dan mogen ze je eigen modem blokkeren. Wees dus bewust van dit risico.

[ Voor 16% gewijzigd door robertwebbe op 15-08-2023 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
robertwebbe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:16:

[Afbeelding]

Dit is inmiddels de 2e XGS-PON sfp+ stick die werkt in de UDM-P. Bij Delta kun je hem gewoon aanmelden door de PON-ID door te geven.
Gewoon erin pluggen en de UDM-P herkent alles?
In theorie zou deze ook op het netwerk van KPN moeten werken maar zover ik begrepen heb, werkt KPN (nog) niet mee met de registratie van de PON-ID. Iemand moet even wat kabaal maken en wellicht eens informeren bij de ACM “of dit past in het idee van vrije modemkeuze”. En work around is de PON-ID clonen van je huidig geregistreerde apparaat, dan zou het moeten werken. Wel even een waarschuwing, maar dit geldt in het algemeen bij vrije modemkeuze: je bent zelf verantwoordelijk voor de software updates. De meeste fabrikanten, op AVM na, willen geen apparatuur aan consumenten leveren, alleen aan operators. Het update proces is zo gemaakt dat het via het PON netwerk gaat en in de vrije modemkeuze beleidsregel staat dat operators geen updates mogen doen aan eigen modems. Waarschijnlijk wordt het nooit een probleem maar stel dat er een enorme security bug gevonden wordt en KPN eist dat alle apparatuur gepatched is, dan heb je een probleem, dan mogen ze je eigen modem blokkeren. Wees dus bewust van dit risico.
Logisch punt vanuit de provider gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@stormfly Ik heb de SFP+ poort in de UDM-P wel geforceerd op 10Gb maar dat is volgens mij niet (meer) persé nodig.

En nog wat internet instellingen voor Delta fiber:
IPv4 > DHCPv4
IPv6 > DHCPv6
VLAN ID > 100

[ Voor 6% gewijzigd door robertwebbe op 15-08-2023 20:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
robertwebbe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:16:

[Afbeelding]

Bij kpn kan dit ook gewoon. Via kpn.com/eigenmodem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Dan zou het, lijkt wel, zo moeten kunnen werken. De fs versie is overigens wel vrij duur, rond de €253. In het Delta eigen modem topic is er ook een goedkopere versie, de Zaram. Wellicht nooit van gehoord maar Nokia laat bij hen de XGS-PON SPF+ sticks maken, ze hebben hetzelfde type nummer. De Zaram kost ongeveer de helft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goddegoddeot
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ryan1981 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:56:

Ik zit nog op 100/100. Wordt dit gefaseerd uitgevoerd?
Pagina: 1 ... 126 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen