Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
ja zekerCurlyMo schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:35:
[...]
Als je al 500 mbit/s over de lijn hebt gehad, dan zit je toch gewoon op een GoF verbinding?
Dat klopt. Maar in je eerste post had je het over 100 Mbit. En de budget providers maakten vaak nog wel gebruik van de EoF poorten in de PoP (max 100 Mbit). Vandaar de antwoorden hierboven.CurlyMo schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:35:
[...]
Als je al 500 mbit/s over de lijn hebt gehad, dan zit je toch gewoon op een GoF verbinding?
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Klopt ook. Mijn huidige abonnement is 100mbit/s, maar Youfone had een tijdlang mijn verbinding niet gecapped waardoor ik effectief 500mbit/s had.Barre73 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:49:
[...]
Dat klopt. Maar in je eerste post had je het over 100 Mbit. En de budget providers maakten vaak nog wel gebruik van de EoF poorten in de PoP (max 100 Mbit). Vandaar de antwoorden hierboven.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Had dat dan meteen gezegdCurlyMo schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:11:
[...]
Klopt ook. Mijn huidige abonnement is 100mbit/s, maar Youfone had een tijdlang mijn verbinding niet gecapped waardoor ik effectief 500mbit/s had.
Zodra je hoger dan 100 Mbps op je glasvezel lijn hebt, dan is je verbinding GoF, dus 1 Gbps max.
In dat geval hoeft de patch in PoP en je NT niet aangepast te worden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/qMQK9dkPqLuHKDCFAqsHeYmx.png?f=user_large)
Ik krijg geen beter resultaat dan 550 Mbit upload, terwijl download wel bijna 1 Gbit is. Hebben meer mensen hier 'last' van?
Heb je dit op meerdere sites geprobeerd? via meerdere computers? via bekabeling of wifi?jor177 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:17:
[Afbeelding]
Ik krijg geen beter resultaat dan 550 Mbit upload, terwijl download wel bijna 1 Gbit is. Hebben meer mensen hier 'last' van?
Wat haal je bv op https://www.google.com/search?q=snelheidstest
Heb je recent een upgrade aangevraagd van 500 naar 1000Mbit?jor177 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:17:
[Afbeelding]
Nee, ik ben net aangesloten op glasvezel.Dennis-L schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:45:
[...]
Heb je recent een upgrade aangevraagd van 500 naar 1000Mbit?
Ik gebruik enkel CAT6 en de afstand tussen de NT en router is 1 meter en de router en de Mac Mini is 4 meter.
Via Google krijg ik hetzelfde resultaat
heb je nog een andere computer om dit te proberen? Als dat daar ook gebeurt kun je de Mac Mini uitsluiten.jor177 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:52:
[...]
Nee, ik ben net aangesloten op glasvezel.
Ik gebruik enkel CAT6 en de afstand tussen de NT en router is 1 meter en de router en de Mac Mini is 4 meter.
Via Google krijg ik hetzelfde resultaat
Ik heb een soort gelijk probleem bij een kennis. Met de experiabox halen up en down 940 Mbit/s.
Sluiten we een eigen router aan, die die snelheden ook makkelijk aan kan, dan is de download 940 Mbit/s, en de upload rond de 500 mbit/s.
We hebben ook geen idee hoe dat kan, maar schijnbaar doet de experiabox nog iets speciaals.
Hier precies het omgekeerde, upload rond de 1000 en download rond de 500. Rechtstreeks (bekabeld) getest op de Fritzbox 7590 met verschillende laptops. Geen idee waar dit aan kan liggen.jor177 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:17:
[Afbeelding]

Ik heb een ExperiaBox V10 die al 5 jaar oud is. Misschien ligt het daar aan..Mr. Jinx schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:18:
Gebruik je een eigen router @jor177? Zo ja, kun je het eens proberen met de experiabox bekabeld.
Ik heb een soort gelijk probleem bij een kennis. Met de experiabox halen up en down 940 Mbit/s.
Sluiten we een eigen router aan, die die snelheden ook makkelijk aan kan, dan is de download 940 Mbit/s, en de upload rond de 500 mbit/s.
We hebben ook geen idee hoe dat kan, maar schijnbaar doet de experiabox nog iets speciaals.
Vanmorgen overgestapt naar KPN, KPN experiabox werkt prima, maar ik wil graag mijn eigen router (pfsense) gebruiken, die ik hiervoor bij Tmobile glas en daarvoor tweak glas ook heb gebruikt.
In de PFSense bak op de WAN interface VLAN 6 geconfigureerd, PPPoE opgezet met internet/internet als credentials. Ik krijg netjes een IPv4 publiek adres in de 86.X.X.X range, maar vervolgens is er totaal geen verkeer mogelijk naar buiten toe.
Eerst dacht ik dat het misschien aan mijn firewall lag, maar zelfs met een allow all to all rule op de verschillende interfaces is er totaal geen verkeer.
Het is ook geen DNS issue, want geen enkel publiek IP adres (incl de gateway vanuit KPN) is pingbaar.
Heeft iemand nog geen geniaal idee wat ik over het hoofd zou kunnen zien?
[ Voor 3% gewijzigd door TigerMooD op 10-07-2023 12:33 ]
Kijk even of je van buiten (met je mobiel) je IP adres kan pingen. En bekijk op pfsense je routering (netstat -r). Als je het niet meer weet dan kun je aan de slag met tcpdump / wireshark om te kijken waar je verkeer blijft...TigerMooD schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:31:
Ik heb hier een raar geval, tenminste, ik kom er niet meer uit.
Vanmorgen overgestapt naar KPN, KPN experiabox werkt prima, maar ik wil graag mijn eigen router (pfsense) gebruiken, die ik hiervoor bij Tmobile glas en daarvoor tweak glas ook heb gebruikt.
In de PFSense bak op de WAN interface VLAN 6 geconfigureerd, PPPoE opgezet met internet/internet als credentials. Ik krijg netjes een IPv4 publiek adres in de 86.X.X.X range, maar vervolgens is er totaal geen verkeer mogelijk naar buiten toe.
Eerst dacht ik dat het misschien aan mijn firewall lag, maar zelfs met een allow all to all rule op de verschillende interfaces is er totaal geen verkeer.
Het is ook geen DNS issue, want geen enkel publiek IP adres (incl de gateway vanuit KPN) is pingbaar.
Ik heb hier ook een v10 en die haalt, bekabeld, gewoon ongeveer 940-950Mb up & down.jor177 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:55:
[...]
Ik heb een ExperiaBox V10 die al 5 jaar oud is. Misschien ligt het daar aan..
De v10 kan het dus wel gewoon aan.
Ik neem aan dat je deze pagina al bent doorgelopen..TigerMooD schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:31:
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Zit je wel op GoF bij KPN? Of anders gezegd: ben je niet op XGS-PON gezetTigerMooD schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:31:
Correctie, ik ging er vanuit dat je direct op de PFSense aansloot met een SFP module. Maar dat staat er niet, dus gebruik je wel de (O)NT die KPN heeft geleverd of gemonteerd?
[ Voor 8% gewijzigd door Barre73 op 10-07-2023 13:34 ]
Gebruik je hier de website of de speedtest app zelf?jor177 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:17:
[Afbeelding]
Via de website krijg ik veel lagere snelheden als in de app. Ik denk dat dat bij mij door adblocker(s) komt.
Een vergelijkbare ja, zelfde settings iig.Arjan A schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:27:
[...]
Ik neem aan dat je deze pagina al bent doorgelopen..
Ik heb AON, geen GPON, NT van KPN in gebruik, direct daarna een UTP mijn router in. Ik heb nu even een oude machine opgetuigd met 2 NICs, PFSense kaal geinstalleerd en de wizard doorlopen, geen enkel probleem nu, internet werkt prima.Barre73 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:32:
[...]
Zit je wel op GoF bij KPN? Of anders gezegd: ben je niet op XGS-PON gezet
Correctie, ik ging er vanuit dat je direct op de PFSense aansloot met een SFP module. Maar dat staat er niet, dus gebruik je wel de (O)NT die KPN heeft geleverd of gemonteerd?
Ergens in mijn normale PFSense machine zit dus een configfout die wel voor Tweak en TMobile werkte, maar niet voor KPN.
Nu zoeken naar het verschil...
Backup van beide maken en met elkaar vergelijken
Canon EOS | DJI M2P
Exact wat ik nu aan het doen ben!Arjan A schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:41:
[...]
Backup van beide maken en met elkaar vergelijken
Misschien had de lijn een schopje nodig en een volledige shutdown van PFSense i.p.v. alleen reboots.
Anyways, alles werkt nu keurig, thnx voor het meedenken iig!
Eerste indrukken zijn erg goed, internet is super snel, met Warzone haalde ik laatst 4ms latency. De weergave op de televisie is een stuk beter nu. Helaas ben ik over de app KPN TV wat minder tevreden, het lijkt erop dat ik alleen op mijn eigen wifi thuis en op mijn telefoonverbinding tv kan kijken. Op andermans WIFI, in dit geval mijn werkgever, doet de app helemaal niets. Als ik dan wifi uitschakel krijg ik wel ineens beeld.
Stay hungry, stay foolish!
Daarvoor zou ik eerder bij je werkgever klagen. Wellicht doet die speciale dingen om het verkeer op hun WiFi netwerk te monitoren / intercepten. KPN staat gebruik van de app ook buitenshuis toe,CHKYBSTRD schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:30:
.... De weergave op de televisie is een stuk beter nu. Helaas ben ik over de app KPN TV wat minder tevreden, het lijkt erop dat ik alleen op mijn eigen wifi thuis en op mijn telefoonverbinding tv kan kijken. Op andermans WIFI, in dit geval mijn werkgever, doet de app helemaal niets. Als ik dan wifi uitschakel krijg ik wel ineens beeld.
Dat lijkt mij ook. En dat gebeurt in meer wifinetwerken. Streaming video wordt vaker geblokkeerd. Dus @CHKYBSTRD : even testen op de wifi van je buren, ouders, vrienden etc..Muis666 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:04:
[...]
Daarvoor zou ik eerder bij je werkgever klagen. Wellicht doet die speciale dingen om het verkeer op hun WiFi netwerk te monitoren / intercepten. KPN staat gebruik van de app ook buitenshuis toe,
Het feit dat het wel buitenshuis op je 4G werkt geeft eigenlijk al aan dat het probleem niet bij KPN ligt.
Het is wel zo dat je thuis via je eigen netwerk meer zenders hebt dan buitenshuis. Of dat buitenshuis nou via andermans wifi of je 4G is.
Situatie is nu woonkamer ( vierkant) muur naar de gang eerst toilet en dan meterkast in de gang,
Bedankt alvast
Klinkt vooral als een verkooppraatje, Wi-Fi kan heel leuk werken, maar een kabel is altijd het beste als je daar enigszins de mogelijkheid voor hebt.jop33 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:29:
Hoi, Hierbij wat vragen over een nieuwe glasvezel aansluiting. Ik ben van plan om van Ziggo over te stappen naar 1e keer glasvezel. Bij Ziggo komt alles de woonkamer in en daar staat ook mijn Asus AX88u router. Glasvezel zit in de meterkast nu snap ik niet alles daarom even naar KPN gebeld met de vraag over een netwerkabel en modem. Modem installatie door KPN dat snap ik maar vriendelijke jongeman vertelde je hoeft geen netwerkkabel te trekken voor Internet op de PC of laptop. Dus dan wordt alles afhankelijk van Wifi.. Dat klinkt goed in theorie maar is de ervaring ook zo in het echt ? Wou 1GB van KPN nemen.
Situatie is nu woonkamer ( vierkant) muur naar de gang eerst toilet en dan meterkast in de gang,
Bedankt alvast
Wi-Fi is ook afhankelijk van wat de buren hebben e.d., dit heb je met een kabel uiteraard niet. 1Gbps ga je over Wi-Fi niet op een enkel apparaat halen, verdeeld over twee of meer apparaten zou dat nog kunnen, maar dan moet je al twee of meer Wi-Fi nodes hebben binnen je netwerk die allen een aparte Wi-Fi client bedienen.
En dat is in een perfecte wereld zonder buren die op dezelfde kanalen zitten (wat tegenwoordig ook op de 5GHz band voorkomt).
Lang verhaal kort, kabel is het beste, de betreffende persoon die je aan de telefoon hebt gehad probeert jou naar KPN te halen zonder jou belangen echt te onderkennen.
[ Voor 3% gewijzigd door Koldur op 12-07-2023 11:56 ]
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Bij de Box v12 is het zo dat het modem mee doet met het mesh-netwerk. Met twee SuperWifi-punten heb je dus 3 nodes. Dus het is het tweede en je hoeft er dus niet een in de meterkast te hangen naast je modem.ivo-nl schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:28:
Vraag mbt aansluiten SuperWifi. De eerste is die als vervanging van de Wifi in het modem of werken de 2 stuks ieder als "versterker"? Dit ivm aansluiten en stopcontacten in meterkast./
Zou wel moeten ja.. Maar afgelopen week werkte het bij een klant van me ineens niet meer op die manier. Daar moest het 1e superwifi (2)-punt per se met kabel op het modem aangesloten zijn terwijl het 2 weken gewerkt had zonder de kabel (en in een andere kamer stond). Ook na een reset van de superwifi-punten werkte het niet zonder kabelxFeverr schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:30:
[...]
Bij de Box v12 is het zo dat het modem mee doet met het mesh-netwerk. Met twee SuperWifi-punten heb je dus 3 nodes. Dus het is het tweede en je hoeft er dus niet een in de meterkast te hangen naast je modem.

Jepivo-nl schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:41:
Dank! en bij oudere modem V10 etc is het inklikken en neemt SuperWifi modem-wifi over?
[ Voor 12% gewijzigd door FlipFluitketel op 12-07-2023 20:19 ]
There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!
Heeft deze toevallig de nieuwe soft@home firmware gekregen?FlipFluitketel schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:18:
[...]
Zou wel moeten ja.. Maar afgelopen week werkte het bij een klant van me ineens niet meer op die manier. Daar moest het 1e superwifi (2)-punt per se met kabel op het modem aangesloten zijn terwijl het 2 weken gewerkt had zonder de kabel (en in een andere kamer stond). Ook na een reset van de superwifi-punten werkte het niet zonder kabel, moet ik nog steeds even KPN over vragen hoe dat nu ineens kan..
De V10A is ook onderdeel van het mesh-netwerk met de SuperWifi Punten. Alle oudere modems, V10 en lager, niet.xFeverr schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:30:
[...]
Bij de Box v12 is het zo dat het modem mee doet met het mesh-netwerk. Met twee SuperWifi-punten heb je dus 3 nodes. Dus het is het tweede en je hoeft er dus niet een in de meterkast te hangen naast je modem.
Geen idee.. Ik had op dat moment ook niet enorm veel tijd maar ik kon met het wachtwoord dat ik had ingesteld op het modem in ieder geval niet meer inloggen (en met het wachtwoord dat op het modem stond ook niet maar aangezien dat weer een enorm "fijn" wachtwoord was kan ik daar een typefoutje in gemaakt hebben). Dus ik vermoed wel dat het modem een update/reset heeft gehad maar dus geen idee of dat die "soft@home" is.Dancis schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:26:
[...]
Heeft deze toevallig de nieuwe soft@home firmware gekregen?
There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!
Maar als ik op de website van de fabrikant van Fritzbox (AVM) kijk, raden zij voor glasvezel een ander model (5590) aan. De 7590 zou volgens AVM bedoeld zijn voor DSL/VDSL.
Vanwaar dit verschil? Kan ik de 5590 ook aansluiten?
Phoolie in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
Ik ben daar al wat verder te komen. Ik ben er alleen niet helemaal zeker van of ik nou een AON verbinding heb. Voor zover mij bekend, heb ik nog een oude WBA verbinding en ik heb onderstaande in de meterkast zitten:
:strip_exif()/f/image/VoWAnWIbgyyylvU6ycQKOqGr.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan je op basis van die informatie bepalen of het AON, GPON/ of GS-PON is?
Dit is inderdaad gewoon een AON aansluiting.Phoolie schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:09:
Ik wil mijn UDM Pro direct op de glasvezel aansluiten. Nou heb ik de vraag al in het Ubiquiti topic gesteld, waar ik in de veronderstelling was dat ik hier in het KPN Glasvezel topic zat.
Phoolie in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
Ik ben daar al wat verder te komen. Ik ben er alleen niet helemaal zeker van of ik nou een AON verbinding heb. Voor zover mij bekend, heb ik nog een oude WBA verbinding en ik heb onderstaande in de meterkast zitten:
[Afbeelding]
Kan je op basis van die informatie bepalen of het AON, GPON/ of GS-PON is?
Thanks voor je snelle reactie.
Is het dan een kwestie van onderstaande patchcover aansluiten:
https://apparatuurvoorthu...tchcover-pakket-ftu-ty01/
Vervolgens de SC/PC to LC/APC kabel aansluiten tussen de patchcover en de SFP module?
De 5590 heeft een glasvezel-ingang. Scheelt een kastje, maar je kan net zo goed een vergelijkbaar model aanschaffen en je NT blijven gebruiken. De prijs ligt nog vrij hoog, terwijl de 7590 voor (minder dan) de helft op MP te koop is.Dunedin schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:49:
Ik heb internet+tv via glasvezel en overweeg mijn KPN box te vervangen door een Fritzbox. Ik begrijp dat KPN de 7590 aanbeveelt.
Maar als ik op de website van de fabrikant van Fritzbox (AVM) kijk, raden zij voor glasvezel een ander model (5590) aan. De 7590 zou volgens AVM bedoeld zijn voor DSL/VDSL.
Vanwaar dit verschil? Kan ik de 5590 ook aansluiten?
De reden dat KPN de 7590 aanraadt, is dat er een DSL-modem in zit. Dat maakt dat model wat veelzijdiger en op die manier bruikbaar voor zowel DSL als glas.
Ik heb zelf de 7590 in gebruik. Een aantal jaren voor DSL gebruikt en een half jaar geleden naar de meterkast verplaatst toen glasvezel werd aangesloten. Dat werkt nog altijd perfect.
Canon EOS | DJI M2P
Mijn NT is volgens mij redelijk gedateerd, maar haal mijn maximale snelheid van 200 MBit. Ook dat is geen reden om voor een 5590 te kiezen?
Je moet dan wel weten welke techniek er wordt gebruikt, GPON, XGS-PON of AON. Dat is belangrijk, want dat soort modem dien je dan ook aan te schaffen. Als de techniek ooit gewijzigd wordt, krijg je weliswaar een andere NT, maar het modem moet je dan zelf weer aanschaffen.Dunedin schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:39:
@Arjan A dank, ik begrijp dat ik met de 5590 de NT weg kan doen.
Mijn NT is volgens mij redelijk gedateerd, maar haal mijn maximale snelheid van 200 MBit. Ook dat is geen reden om voor een 5590 te kiezen?
Canon EOS | DJI M2P
Ik zou je NT gewoon lekker laten hangen en voor de Fritzbox 4060 gaan en lekker op je NT aansluiten. De 4060 heeft geen glasvezel of DSL-poort, en die heb je ook helemaal niet nodig met een NT. En heb je toch voor een goede prijs een moderne snelle stabiele Fritzbox.Dunedin schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:39:
@Arjan A dank, ik begrijp dat ik met de 5590 de NT weg kan doen.
Als je echt van je NT af wil (waarom?) kun je inderdaad beter een Fritzbox met glasvezelpoort nemen. Maar daar zitten nog wel wat haken en ogen aan die naar mijn mening de moeite niet zijn.
Ik ben in ieder geval heel erg tevreden met de 4060.
Ik gebruik zelf een 5530 AON, omdat ik hiermee 1 apparaat minder in de keten heb. Scheelt ook weer een apparaat en stekker in de meterkast.xFeverr schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:57:
[...]
Ik zou je NT gewoon lekker laten hangen en voor de Fritzbox 4060 gaan en lekker op je NT aansluiten. De 4060 heeft geen glasvezel of DSL-poort, en die heb je ook helemaal niet nodig met een NT. En heb je toch voor een goede prijs een moderne snelle stabiele Fritzbox.
Als je echt van je NT af wil (waarom?) kun je inderdaad beter een Fritzbox met glasvezelpoort nemen. Maar daar zitten nog wel wat haken en ogen aan die naar mijn mening de moeite niet zijn.
Ik ben in ieder geval heel erg tevreden met de 4060.
(Er is bijvoorbeeld een serie NT’s waarbij de LAN poort niet meer werkt na een power cycle.)
[ Voor 5% gewijzigd door Dj-sannieboy op 13-07-2023 15:09 ]
Dat zijn XGS-PON ONT's waarbij de LAN poort inderdaad uitvalt na een power cycle.Dj-sannieboy schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:08:
[...]
Ik gebruik zelf een 5530 AON, omdat ik hiermee 1 apparaat minder in de keten heb. Scheelt ook weer een apparaat en stekker in de meterkast.
(Er is bijvoorbeeld een serie NT’s waarbij de LAN poort niet meer werkt na een power cycle.)
En daarbij is probleem ook opgelost in de nieuwe serie die hebben dat probleem niet meer.Soundwork schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:46:
[...]
Dat zijn XGS-PON ONT's waarbij de LAN poort inderdaad uitvalt na een power cycle.
Daarnaast komt er nu ook in veld Nokia schuifbare XGS ONT
Klopt, was ook slechts ter voorbeeld om aan te geven dat minder apparaten in de keten minder kans op problemen geeft omdat er minder stuk kan gaan.Soundwork schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:46:
[...]
Dat zijn XGS-PON ONT's waarbij de LAN poort inderdaad uitvalt na een power cycle.
maar ook in de fritz kan de sfp kapot gaat en de rest functies van de router gewoon werkt ook al mee gemaakt.Dj-sannieboy schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:53:
[...]
Klopt, was ook slechts ter voorbeeld om aan te geven dat minder apparaten in de keten minder kans op problemen geeft omdat er minder stuk kan gaan.
om en om blijft het het zelfde
![]() | ![]() |
Uiteraard kan dat, maar een SFP heb je altijd nodig.jopoh schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:06:
[...]
maar ook in de fritz kan de sfp kapot gaat en de rest functies van de router gewoon werkt ook al mee gemaakt.
om en om blijft het het zelfde
Ik zie nog geen antwoord op je vraag dus bij deze: Ja.Phoolie schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:16:
[...]
Thanks voor je snelle reactie.
Is het dan een kwestie van onderstaande patchcover aansluiten:
https://apparatuurvoorthu...tchcover-pakket-ftu-ty01/
Vervolgens de SC/PC to LC/APC kabel aansluiten tussen de patchcover en de SFP module?
Uiteindelijk was er in het Ubiquiti topic gezegd dat ik een SC/PC naar LC/UPC kabel moet hebben, omdat die Ubiquiti SFP geen APC maar UPC is. Nu zeg jij dat de SC/PC naar LC/APC goed is. Zijn ze dan beide goed? Lijkt mij niet, ik begreep juist dat als je APC en UPC verwisseld, dat je problemen kan krijgen.Barre73 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 07:36:
[...]
Ik zie nog geen antwoord op je vraag dus bij deze: Ja.
Ik ging er vanuit dat je al wist welke connector nodig was aan de kant van de SFP. Daarom antwoordde ik ja.Phoolie schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:06:
[...]
Uiteindelijk was er in het Ubiquiti topic gezegd dat ik een SC/PC naar LC/UPC kabel moet hebben, omdat die Ubiquiti SFP geen APC maar UPC is. Nu zeg jij dat de SC/PC naar LC/APC goed is. Zijn ze dan beide goed? Lijkt mij niet, ik begreep juist dat als je APC en UPC verwisseld, dat je problemen kan krijgen.
Ik kan in elk geval stellen dat de kant van de FTU (de patchkap) zeker een SC/(U)PC is.
De kant van de SFP: Met wat doorzoeken kom ik ook tot de conclusie dat je met de door jou aangeschafte SFP module, een LC/UPC (smalle blauwe connector) nodig hebt.
Situatie:
Vandaag glasvezel 1gbit afgesloten bij KPN.
Bij mij ontbreekt de FTU / aansluitpunt, alleen de kabel komt de muur uit. Kast is tijdens de verbouwing eerder omgekomen.
Proces:
1. Een afspraak gemaakt met KPN leverancier om de aansluiting te realiseren... "Wordt dan ook het aansluitpunt aangesloten?" het antwoord was: "nee"
2. De monteur van KPN leverancier moet eerst komen om te constateren, dat er niet aangesloten kan worden vanwege het ontbreken van het aansluitpunt en dan moet de monteur van KPN netwerk langskomen.
3. Na nogmaals bellen met KPN leverancier doorgestuurd naar KPN netwerk. KPN netwerk zegt: "Eerst moet de leverancier constateren, dat het aansluitpunt ontbreekt. Om vervolgens bij KPN netwerk een storingsticket in te leggen en dus een 2e monteur te sturen. 2 afspraken / 2 keer thuis.
4. Klaarblijkelijk kan KPN netwerk zelf geen storingstickets inleggen, lekker effectief proces met het oog op punt van technisch personeel schaarste. Een foto sturen was wel makkelijker geweest.
:strip_exif()/f/image/flRAx6WpCsyE7eOeAcIAwKYe.jpg?f=fotoalbum_large)
Even ter kennisdeling...
Ohja kabelmanagement technisch is dit hoekje nog een drama
Valt toch nog wel mee? De coax kan er straks tenminste uitKarmusch schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:19:
Even ter kennisdeling...
Er is inderdaad een storing op dit moment.DaveFlash schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:32:
meer tweakers last van tv storing? het hapert en klappert er op los bij mij, zowel via de apps, de stb en via de website tv.kpn.com zwaar balen, wou graag de tour kijken.
https://www.nu.nl/tech/62...n-kijken-is-opgelost.htmlDaveFlash schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:32:
meer tweakers last van tv storing? het hapert en klappert er op los bij mij, zowel via de apps, de stb en via de website tv.kpn.com zwaar balen, wou graag de tour kijken.
Dat bericht is blijkbaar een beetje prematuur, want er is nog steeds een probleem. Ik heb overigens ook last van deze storing.
Ik neem aan dat de oranje kabel die linksonder binnenkomt de glasvezel is....Karmusch schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:19:
Hier even een proceservaring van KPN leverancier en KPN netwerk.
Situatie:
Vandaag glasvezel 1gbit afgesloten bij KPN.
Bij mij ontbreekt de FTU / aansluitpunt, alleen de kabel komt de muur uit. Kast is tijdens de verbouwing eerder omgekomen.
Proces:
1. Een afspraak gemaakt met KPN leverancier om de aansluiting te realiseren... "Wordt dan ook het aansluitpunt aangesloten?" het antwoord was: "nee"
2. De monteur van KPN leverancier moet eerst komen om te constateren, dat er niet aangesloten kan worden vanwege het ontbreken van het aansluitpunt en dan moet de monteur van KPN netwerk langskomen.
3. Na nogmaals bellen met KPN leverancier doorgestuurd naar KPN netwerk. KPN netwerk zegt: "Eerst moet de leverancier constateren, dat het aansluitpunt ontbreekt. Om vervolgens bij KPN netwerk een storingsticket in te leggen en dus een 2e monteur te sturen. 2 afspraken / 2 keer thuis.
4. Klaarblijkelijk kan KPN netwerk zelf geen storingstickets inleggen, lekker effectief proces met het oog op punt van technisch personeel schaarste. Een foto sturen was wel makkelijker geweest.
[Afbeelding]
Even ter kennisdeling...
Hebben ze dit zo naar binnengebracht en zijn ze daarna met de noorderzon vertrokken?
Lees zijn bericht nog eens goedSoundwork schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:52:
[...]
Ik neem aan dat de oranje kabel die linksonder binnenkomt de glasvezel is....
Hebben ze dit zo naar binnengebracht en zijn ze daarna met de noorderzon vertrokken?
Nu je het zegt.... maar hij omschrijft het als "kast omgekomen". Daaruit maakte ik niet direct op dat de FTU gesloopt is.sjaak88 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:54:
[...]
Lees zijn bericht nog eens goedFTU is gesloopt tijdens verbouwen, ik denk gewoon afgeknipt toen de muur gedaan moest worden... Ach gewoon een kroonsteentje tussen doen toch
Het is zeker niet handig verwoord, dat geef ik toe.Soundwork schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:16:
[...]
Nu je het zegt.... maar hij omschrijft het als "kast omgekomen". Daaruit maakte ik niet direct op dat de FTU gesloopt is.
haha ja zoietssjaak88 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:54:
[...]
Lees zijn bericht nog eens goedFTU is gesloopt tijdens verbouwen, ik denk gewoon afgeknipt toen de muur gedaan moest worden... Ach gewoon een kroonsteentje tussen doen toch

Agh later krijg je er spijt van
Ik kan mijzelf in de spiegel aankijken met deze opmerking haha
De Asus ZenWiFi’s staan in de accespoint modus zodat de Experiabox de IP adressen blijft uitgeven.
Dit heeft altijd goed gewerkt, maar sinds een aantal maanden valt het internet regelmatig weg. Ik heb nu enkele weken op alleen de Experiabox gedraait en heb het probleem niet meer met wegvallend internet.
Is er iets softwarematig de afgelopen maanden gewijzigt in de Experiabox waardoor dit probleem is ontstaan?
Kan ik aan de instellingen in de Experiabox nog iets wijzigen?

De KPN monteur staat weer gepland voor over anderhalve week. Weten jullie toevallig of die normaal nog iets speciaals moeten doen? Als ik nog even geduld moet hebben dan is dat niet erg hoor maar het zou zonde zijn om daarop te moeten wachten als blijkt dat hij alleen het modem aan moet sluiten.
Dit vanwege de praktijken van KPN Netwerk en Sedgwick om hier na een hele poos een factuur voor te sturen. Zie bijv. Factuur ontvangen voor schade aan glasvezelnetwerk
Als het glasvezellampje brandt hoeft de monteur niks speciaals meer te doen. Je kan gewoon de Experia Box aansluiten en als het goed is werkt het dan.Maffia171 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:33:
Wij zijn op dit moment bezig met een overstap van Ziggo naar KPN glasvezel. Afgelopen dinsdag zou de monteur langskomen om het aan te sluiten maar doordat (waarschijnlijk tijdens de verbouwing) de FTU afgebroken was en er alleen nog maar een losse glasvezelkabel hing moest eerst door KPN Netwerk de aansluiting hersteld worden. Dit kon gelukkig snel gebeuren en woensdag is het bij ons hersteld en is de NT geïnstalleerd.
[Afbeelding]
De KPN monteur staat weer gepland voor over anderhalve week. Weten jullie toevallig of die normaal nog iets speciaals moeten doen? Als ik nog even geduld moet hebben dan is dat niet erg hoor maar het zou zonde zijn om daarop te moeten wachten als blijkt dat hij alleen het modem aan moet sluiten.
Heb het vanmiddag gewoon aangesloten en het werkte inderdaad vrij snel al goed. Ook automatisch een sms'je gekregen van KPN dat ze zagen dat ik het modem zelf had aangesloten en ze de monteursafspraak hebben geannuleerdMarcoC schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 15:03:
[...]
Als het glasvezellampje brandt hoeft de monteur niks speciaals meer te doen. Je kan gewoon de Experia Box aansluiten en als het goed is werkt het dan.
Daar is bij mij niets over gezegd, hopelijk blijft dat ook zoWolly schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:39:
@Karmusch en @Maffia171, is er bij jullie nog iets gezegd over meerkosten vanwege de schade aan de aansluiting?
Dit vanwege de praktijken van KPN Netwerk en Sedgwick om hier na een hele poos een factuur voor te sturen. Zie bijv. Factuur ontvangen voor schade aan glasvezelnetwerk
/f/image/1sCWuJZ1nVBw3vBtMNpC4MIB.png?f=fotoalbum_large)
Leuk toch, die KvK die gegevens verkoopt aan Jan en alleman?
Als KPN alle KVK gegevens zou kopen en zou crossreferencen dan zou ik daar wel vrede mee hebben. Maar dat hebben ze waarschijnlijk niet gedaan, ze hebben mijn gegevens aan een databroker gegeven die daar informatie aan heeft toegevoegd.ernstoud schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:50:
[...]
Leuk toch, die KvK die gegevens verkoopt aan Jan en alleman?
Tja, en het punt is dat dit in zakelijke context toegestaan is. De overheid doet het via de KvK immers ook.HenkEisDS schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:57:
[...]
Als KPN alle KVK gegevens zou kopen en zou crossreferencen dan zou ik daar wel vrede mee hebben. Maar dat hebben ze waarschijnlijk niet gedaan, ze hebben mijn gegevens aan een databroker gegeven die daar informatie aan heeft toegevoegd.
Ik ervaar het als ZZP’er regelmatig, ik negeer elke organisatie die me zo benadert. Je doet er niets aan.
[ Voor 10% gewijzigd door ernstoud op 15-07-2023 19:01 ]
Welke databroker? KPN heeft al jouw gegevens als klant als zowat een complete kopie van de kvk database. Ze hebben echt niet een externe partij nodig om dat te koppelen...HenkEisDS schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:57:
[...]
Als KPN alle KVK gegevens zou kopen en zou crossreferencen dan zou ik daar wel vrede mee hebben. Maar dat hebben ze waarschijnlijk niet gedaan, ze hebben mijn gegevens aan een databroker gegeven die daar informatie aan heeft toegevoegd.
[ Voor 40% gewijzigd door HenkEisDS op 15-07-2023 20:02 ]
Wat er gebeurt is dat in overleg met meestal een externe partij (call center) er een doelgroep bepaald wordt, zeg ondernemers in een bepaalde branche, of ondernemers die ooit interesse getoond hebben, en van die doelgroep wordt een adressenbestand verkregen, vaak via de KvK maar kan ook van anderen zijn. En dan gericht benaderen, nabellen e.d.HenkEisDS schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 20:02:
Maar ik ben geen zakelijke klant bij KPN, ik heb ze mijn kvk nooit gegeven. Ik betwijfel dat ze de hele kvk database lokaal hebben staan. Dat zou veel te duur zijn voor het doel.
De hele database benaderen doet niemand. Geen idee van de KVK kosten maar de call centers en mailing bedrijven zijn vrij kostbaar. Overigens veelal werkstudenten.
[ Voor 98% gewijzigd door Caelorum op 15-07-2023 22:22 ]
- Haal de stroomstekker uit de tv-ontvanger.
- Druk op de stand-by knop bovenop de tv-ontvanger en houdt deze ingedrukt. Doe tegelijk de stekker weer terug in de tv-ontvanger.
- Blijf de stand-by knop ingedrukt houden totdat het powerlampje op de tv-ontvanger rood gaat knipperen (dit duurt ongeveer 10 seconden). Laat de stand-by knop los wanneer powerlampje knippert.
- Wacht totdat je de melding 'Welkom bij Interactieve TV!' ziet. Druk nu 2 keer kort op de knop bovenop de tv-ontvanger.
- Het lampje moet groen branden. Druk nog een keer op de knop als het lampje rood brandt. Druk nu direct op de menu-knop op de afstandsbediening.
- Je ziet een menu op je tv.
Vanaf nu moest ik mijn eigen plan trekken, want de "Software verwijderen" was grayed-out. Ik heb gekozen voor een factory-reset, gevolgd door een reboot. Bij de reboot is er een optie om instellingen te bewaren, waar die was grayed-out. Dus dan maar een reboot zonder bewaren, en dat deed de truuk. Ergens halverwege was er nog een automatische reboot, dus laat het ding even uitrazen.
Als KPN TV+ dezelfde app gebruikt als degene die ik op mijn Android TV heb draaien (Sony Bravia), dan valt het nog niet mee.ivo-nl schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:27:
Wat zijn de KPN+ TV ervaringen? Ik heb nu Ziggo Next en dat werkt prima, lees toch wel kinderziektes bij KPN of valt het mee? Negatieve ervaringen lees je natuurlijk altijd meer dan lofzangen ;-)
- Geen verder kijken optie/duidelijk waar je gebleven bent bij opnames.
- Specifieke opnames die niet teruggekeken kunnen worden via de app (dit zal via de specifieke box vast anders zijn), alleen via een kastje.
- Terugkijken/start vanaf het begin knop is niet aanwezig als het programma net (0-10 min) afgelopen is.
- Doorspoelen freezed het scherm dus geen idee hoe ver je moet doorspoelen, constant weer even "play" om te checken.
- Opnames die je semi-live kijkt zijn niet door te spoelen, alleen als je de systeem tijd even een uur vooruitzet, lukt dit. Bij Ziggo geen enkel probleem.
Ga begin oktober weer over naar Ziggo, super tevreden over het internet bij KPN maar ik gebruik de TV toch meer dan had ik verwacht. Ook al wil ik liever geen aparte kastjes, als de KPN TV+ box bovenstaande problemen oplost, kom ik wellicht weer terug over een jaar.
[ Voor 5% gewijzigd door thecompany op 16-07-2023 20:48 ]
@ivo-nl ik vind het een prima ding. Kan TV kijken, kan terugkijken, kan opnames kijken en dat gaat allemaal lekker vlot. En de overige apps, noem een Netflix of een Videoland, draaien er ook prima en snel op. Ik heb weinig te klagen eigenlijk. De updates gaan in een hoog tempo.
Ergens op het KPN forum is een lijst met known issues met daarbij hoe je ze mogelijk kunt oplossen. Maar ik heb zelf eigenlijk nergens last van.
Nee nog niet, even wachten tot de monteur langskomt.Wolly schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:39:
@Karmusch en @Maffia171, is er bij jullie nog iets gezegd over meerkosten vanwege de schade aan de aansluiting?
Ik verwacht van wel aangezien de eerste oplevering natuurlijk wel met aansluitpunt was... Ik zal dit posten als ik hier meer van weet...
Er is een heel topic over ervaringen tv+ivo-nl schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:27:
Wat zijn de KPN+ TV ervaringen? Ik heb nu Ziggo Next en dat werkt prima, lees toch wel kinderziektes bij KPN of valt het mee? Negatieve ervaringen lees je natuurlijk altijd meer dan lofzangen ;-)
Dan vraag ik mij af waarom KPN niet dezelfde verbeteringen doorvoert in de native Android TV app. Het blijft allebei Android. En ja, ik kan ook TV kijken, terug kijken, opnames kijken en dat gaat ook hartstikke vlot, het zit hem in de details.xFeverr schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:59:
@thecompany de ervaringen met de app voor niet-TV+ boxen is heel anders. Het heeft dan ook geen zin om dat als antwoord te geven op iemand die vraagt hoe de TV+ box werkt.
@ivo-nl ik vind het een prima ding. Kan TV kijken, kan terugkijken, kan opnames kijken en dat gaat allemaal lekker vlot. En de overige apps, noem een Netflix of een Videoland, draaien er ook prima en snel op. Ik heb weinig te klagen eigenlijk. De updates gaan in een hoog tempo.
Ergens op het KPN forum is een lijst met known issues met daarbij hoe je ze mogelijk kunt oplossen. Maar ik heb zelf eigenlijk nergens last van.
Dat vraag ik mij ook af. Maar er is wel echt verschil. Het beeld freezed bijvoorbeeld niet bij het vooruit of terug spoelen. En terugkijken heeft niet die gekke verwerkingstijd nadat een programma is afgelopen. Je kunt meteen terugkijken.thecompany schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:37:
[...]
Dan vraag ik mij af waarom KPN niet dezelfde verbeteringen doorvoert in de native Android TV app. Het blijft allebei Android. En ja, ik kan ook TV kijken, terug kijken, opnames kijken en dat gaat ook hartstikke vlot, het zit hem in de details.
Op elke opname zit een balk om te laten zien hoe ver je ermee bent en kun je vanaf dat punt hervatten of vanaf het begin afspelen.
Ja het is allebei Android. Maar de ervaring is echt veel beter. Waarom? Al sla je me dood. Maar het is wel zo.
Dat is opvallend... Als er meer mensen zijn die dit hebben ontvangen, dan hoor ik het graag!
Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.
Mooi dat het in elk geval op de KPN box wel goed werkt! Dat maakt de overstap volgend jaar weer iets gemakkelijker.xFeverr schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:44:
[...]
Dat vraag ik mij ook af. Maar er is wel echt verschil. Het beeld freezed bijvoorbeeld niet bij het vooruit of terug spoelen. En terugkijken heeft niet die gekke verwerkingstijd nadat een programma is afgelopen. Je kunt meteen terugkijken.
Op elke opname zit een balk om te laten zien hoe ver je ermee bent en kun je vanaf dat punt hervatten of vanaf het begin afspelen.
Ja het is allebei Android. Maar de ervaring is echt veel beter. Waarom? Al sla je me dood. Maar het is wel zo.
Welk probleem doel je op ? Ik ondervind sinds 13-07 problemen met het terug kijken, opnames kijken of tv pauzeren en dan weer verder kijken. Het beeld hapert en geluid valt uiteindelijk weg. terug schakelen naar Live TV lukt maar ook daar dan zonder geluid.nzbee schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:43:
Voor degenen die nog een IP-TV probleem ondervinden, de oplossing voor mijn Arris VIP5202 was (De eerste stappen zijn gekopieerd van forum.kpn.nl, maar die lijken te kloppen):
- Haal de stroomstekker uit de tv-ontvanger.
- Druk op de stand-by knop bovenop de tv-ontvanger en houdt deze ingedrukt. Doe tegelijk de stekker weer terug in de tv-ontvanger.
- Blijf de stand-by knop ingedrukt houden totdat het powerlampje op de tv-ontvanger rood gaat knipperen (dit duurt ongeveer 10 seconden). Laat de stand-by knop los wanneer powerlampje knippert.
- Wacht totdat je de melding 'Welkom bij Interactieve TV!' ziet. Druk nu 2 keer kort op de knop bovenop de tv-ontvanger.
- Het lampje moet groen branden. Druk nog een keer op de knop als het lampje rood brandt. Druk nu direct op de menu-knop op de afstandsbediening.
- Je ziet een menu op je tv.
Vanaf nu moest ik mijn eigen plan trekken, want de "Software verwijderen" was grayed-out. Ik heb gekozen voor een factory-reset, gevolgd door een reboot. Bij de reboot is er een optie om instellingen te bewaren, waar die was grayed-out. Dus dan maar een reboot zonder bewaren, en dat deed de truuk. Ergens halverwege was er nog een automatische reboot, dus laat het ding even uitrazen.
Om geluid terug te krijgen moet ik de VIP5202 van de stroom af halen en weer opnieuw opstarten maar zodra ik weer een opname probeer te kijken heb ik weer dezelfde problemen.
Genexis XGS PON -> kabel naar WAN -> Settings VLAN 6, Smart Queue uit, PPPoE internet/internet, QOS tag
Krijg wel een IP van KPN 172.x.x.x maar krijg geen verbinding, mis ik nog iets?
nvm denk dat het nu nog aan de KPN kant geactiveerd moet worden.
[ Voor 12% gewijzigd door rikadoo op 17-07-2023 22:08 ]
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Het lampje bij "Connection" moet constant branden op de XGSPON ONT, en alarm uit.rikadoo schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:36:
Nou krijg mijn glasvezel nog niet werkend met mijn UDM Pro.
Genexis XGS PON -> kabel naar WAN -> Settings VLAN 6, Smart Queue uit, PPPoE internet/internet, QOS tag
Krijg wel een IP van KPN 172.x.x.x maar krijg geen verbinding, mis ik nog iets?
nvm denk dat het nu nog aan de KPN kant geactiveerd moet worden.
Anders heb je sowieso geen verbinding.
IP range 172.x.x.x wordt niet voor WAN IP adressen gebruikt, dus die is ongeldig.
Dat connection lampje brand nu constant, en het alarm ledje is uit. Lampje knipperde vorige week nog, sinds vandaag is dit steady aan geworden.Soundwork schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:20:
[...]
Het lampje bij "Connection" moet constant branden op de XGSPON ONT, en alarm uit.
Anders heb je sowieso geen verbinding.
IP range 172.x.x.x wordt niet voor WAN IP adressen gebruikt, dus die is ongeldig.
Als ik in de UDM Pro kijk bij wan adres dan zie ik bij ziggo daar mijn ziggo ip staan. Als ik alles instel voor kpn glasvezel staat er 172. Nog wat, dus ik ging ervanuit dat dat mijn kpn ip zal zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door rikadoo op 17-07-2023 22:23 ]
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Staat je PPPoE wel op VLAN 6 tagged en staat deze op DHCP client?rikadoo schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:23:
[...]
Dat connection lampje brand nu constant, en het alarm ledje is uit. Lampje knipperde vorige week nog, sinds vandaag is dit steady aan geworden.
Als ik in de UDM Pro kijk bij wan adres dan zie ik bij ziggo daar mijn ziggo ip staan. Als ik alles instel voor kpn glasvezel staat er 172. Nog wat, dus ik ging ervanuit dat dat mijn kpn ip zal zijn.
Ik had er een foto van, zo heb ik de wan kant ingevuld. Verder heb ik niets qua settings. QoS heb ik ook uit gehad, geen verschil.Soundwork schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:24:
[...]
Staat je PPPoE wel op VLAN 6 tagged en staat deze op DHCP client?
:strip_exif()/f/image/NjE4TGLwmu16WKEPfWsVD8co.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door rikadoo op 17-07-2023 22:30 ]
Instelling lijkt mij in orde....Even bij mij op de EdgeRouter gekeken, PPPoE lijkt al default DCHP client te zijn.rikadoo schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:28:
[...]
Ik had er een foto van, zo heb ik de wan kant ingevuld. Verder heb ik niets qua settings. QoS heb ik ook uit gehad, geen verschil.
[Afbeelding]
Ik neem aan dat je "internet" ook heb ingevuld bij password?
Ik heb van alles geprobeerd, kpn/kpn, internet/internet, mac@internet/kpn. Ik denk dat KPN de verbinding dan nog even actief moet maken zodat internet doorgelaten word. Geen idee hoe dit met glas is, of daar een constante verbinding opstaat ongeacht of je abbo afneemt of niet.Soundwork schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:37:
[...]
Instelling lijkt mij in orde....Even bij mij op de EdgeRouter gekeken, PPPoE lijkt al default DCHP client te zijn.
Ik neem aan dat je "internet" ook heb ingevuld bij password?
Gebruikersnaam/wachtwoord maakt ook niet uit.rikadoo schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:42:
[...]
Ik heb van alles geprobeerd, kpn/kpn, internet/internet, mac@internet/kpn. Ik denk dat KPN de verbinding dan nog even actief moet maken zodat internet doorgelaten word. Geen idee hoe dit met glas is, of daar een constante verbinding opstaat ongeacht of je abbo afneemt of niet.
Volgens mij kan de activatie wel een tijdje duren, maar misschien handig om eerst de experiabox aan te sluiten? Zodra die werkt kun je de UDM aansluiten en configureren en weet je in ieder geval dat de verbinding online is.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen