Koldur schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:37:
Ik wil nog even terugkomen op een probleem wat ik had en hierover had geklaagd in dit topic, een tijdje met een KPN monteur het probleem proberen op te lossen met dit als uiteindelijke conclusie:
De monteur die langs is gekomen vindt het een aparte oorzaak, maar het volgende is de oplossing bij mij gebleken.
Ik heb een kabel liggen van het modem naar mijn TV ontvanger, op het moment dat de monteur het modem in zijn handen had zag ik het beeld stotteren, dit stopte op het moment dat hij het modem neerlegde.
Ik heb daarop de connector van die kabel eraf geknipt en een nieuwe erop gezet. De oude connector had op twee pinnen doffe plekken zitten wat voor mij op corrosie lijkt. Sindsdien is alles stabiel!
Wel vreemd, bij mijn vorige provider gaf dit nooit problemen, ja, de kabel is bij het omzetten van die provider naar KPN uit het oude modem naar het nieuwe modem gegaan, maar de corrosie was er op dat moment al (de kabel ligt er al tien jaar), de problemen waren direct bij het omzetten van providers aanwezig.
Het lijkt dat PPPoE erg gevoelig is of dat de manier waarop KPN omgaat met PPPoE gevoelig is voor dergelijke storingen. Ik vermoed het eerste. Het ligt in ieder geval niet aan KPN specifieke firmware, er is namelijk ook een Fritz Box getest en die had alsnog hetzelfde probleem binnen een dag, daarna had ik de connector van de kabel vervangen. Hierna heeft het modem negen dagen zonder verbrekingen van het internet goed gewerkt.
Als er problemen waren, zag ik dat de TV even connectie kwijt was, maar nagenoeg meteen weer werkte, terwijl het internet er 2-5 minuten voor nodig had voordat het terug kwam. Mijn thuisnetwerk had nergens problemen mee en met Iperf3 was de snelheid perfect zonder CRC errors.
Het lijkt dat de problemen door corrosie zeer zeldzaam optraden, waardoor het een lastig te vinden probleem was. De monteur had alle kabels doorgemeten met de beste apparatuur en vond dit een heel erg vreemde situatie en vermoedde dat het toch de Fritz Box was die het opgelost zou hebben.
Inmiddels heb ik vier dagen zonder problemen de EBv12b aangesloten, dus moet het echt de connector van de kabel zijn geweest waardoor de PPPoE verbinding er sporadisch (altijd minimaal eens per twee dagen) uitvloog.
Het probleem lag dus uiteindelijk aan een connector van een van mijn UTP kabels die niet helemaal goed was. Dat het bij mijn vorige provider niet naar voren kwam, heeft weer te maken met een ander protocol van verbinding met het daadwerkelijke internet.