Ik ben eens in het koelen met L/W WP gedoken, daarover vind ik hier toch erg weinig. Zijn er hier überhaupt ervaringen met koelen met een L/W WP in combinatie met LTV radiatoren + DBE?
Ik ben Duitse bronnen aan het doorzoeken, daar is er veel meer ervaring met WP (zoals hier bekend). Ik heb 7 jaar in Duitsland gewoond en kan mogelijk iets aan het forum toevoegen doordat ik een aardig woordje Duits spreek. Interessante punten die ik zo lees:
* Volgens
www.effizienzhaus.de werkt koeling via WP het beste met "Gebläsekonvektoren" (radiator met DBE), zelfs nog beter dan met passieve koeling/via vloerverwarming (met W/W WP):
https://www.effizienzhaus...hlen-mit-der-waermepumpe/
Zij citeren Bosch Thermotechnik GmbH; ik weet niet wat hun belangen hierin zijn. Ze verkopen onder de merknaam Buderus zowel L/W als W/W WP installaties.
Ook volgens ikz.de zijn radiatoren met DBE effectief om te koelen:
"Eine weitere Möglichkeit zur Kühlung sind Gebläsekonvektoren. Da sie die Raumluft umwälzen, erfolgt die Kühlung schnell und effektiv."
Je zou zeggen dat condensvorming minder snel optreedt als je er met DBE lucht langs heen blaast, dan wanneer je de vloer koud hebt. Ook zou ik verwachten dat er meer vocht neer slaat op een horizontaal oppervlak, dan op het verticale oppervlak van een radiator. Dat is echter maar mijn simpele boerenverstand.
* Volgens het Bundersverband Wärmepumpe e.v. heb je een groter volume nodig om te koelen, dan om te verwarmen:
* Bei der gemeinsamen Nutzung zur Heizung und Kühlung auf die bei der Kühlung größeren erforderlichen Volumenströme achten;
https://www.waermepumpe.d...hlen-mit-der-waermepumpe/
Om te koelen heb je een groter afgifte oppervlak nodig? Of moeten de DBE ventilatoren harder blazen (luchtvolume)? Of moet er meer water door je leidingen stromingen, de flow hoger zijn?
* Hier wordt gezegd dat een 4-weg ventiel nodig is om te zorgen dat in de zomer onafhankelijk het CV circuit te kunnen koelen en SWW te kunnen verwarmen:
Um die Richtungsänderung im Wärmepumpenprozess zu ermöglichen, muss sowohl ein 4-Wege-Ventil als auch ein zweites Expansionsventil im Kältemittelkreislauf integriert werden. Durch das 4-Wege-Ventil wird die Fließrichtung umgeschaltet. Außerdem ermöglicht das Ventil unabhängig voneinander das Heizen und das Kühlen. Denn im Sommer ist die Wärmeerzeugung für die Raumbeheizung zwar überflüssig, das Brauchwasser muss aber weiterhin erwärmt werden.
https://www.baunetzwissen...ehlung-uebernimmt-2532375
* Ook Radiatoren met DBE moeten ontworpen worden om te kunnen koelen en verwarmen:
"Bei Gebläsekonvektoren sollte darauf geachtet werden, dass diese auf höhere Kalt- und niedrigere Heißwassertemperaturen ausgelegt werden."
https://www.wegatech.de/r.../luftwaermepumpe-kuehlen/
Niet alle radiatoren met DBE zijn dus geschikt om te koelen.
* Interessant: je kunt een WP voorzien van dauwpuntbewaking:
"Abhilfe schafft die Installation einer Taupunktüberwachung. Dabei melden Feuchte- und Temperaturfühler problematische Werte an die Regelung der Wärmepumpe."
Voordat de temperatuur lager wordt dan het dauwpunt, wordt de koelfunctie stopgezet of verlaagd.
"Zur Vermeidung von Kondensatbildung auf der Kühlfläche wird zweckmäßigerweise ein Raumtemperatur- und ‑feuchtefühler eingesetzt, der an den Wärmepumpenregler angeschlossen ist."
Logischerwijs bestaat dit uit een temperatuur + vochtsensor die met de WP wordt verbonden. Heeft iemand zo'n systeem, of het overwogen?
* Voor nieuwbouw is koeling met L/W WP vooral interessant, omdat de leidingen die door de wanden/vloeren gaan geïsoleerd kunnen worden om condesvorming tegen te gaan:
"Generell ist die Temperierung mit Wärmepumpen jedoch eher für Neubauten interessant, da die Kühlwasserleitungen isoliert werden müssen, um auch dort eine Kondenswasserbildung zu vermeiden. Bei bereits unter Putz oder Estrich verlegten Rohren ist das nachträglich nicht mehr möglich."
Wat ik er uit haal voor mijn bestaande situatie, met normale radiatoren boven en VVW beneden:
- Radiatoren met DBE die ontworpen zijn om ook te koelen zijn aan te bevelen (b.v. Jaga hybrid);
- Zo groot mogelijk afgifteoppervlak, om een beetje netjes te kunnen koelen op de slaapkamers;
- Dauwpuntbewaking + koppeling met WP zou fantastisch zijn;
- Niet gaan rommelen met condensafvoer op de radiatoren, omdat de leidingen in de wanden/vloeren niet zijn geïsoleerd kan ik beter boven het dauwpunt blijven;
Bekend met het principe Keep It Simple, Stupid?
Mwha er vele topics gewaagd aan dit onderwerp.
Zelf dacht ik ook zo, maar het slaat echt werkelijk nergens op wat pana er uit kraamt.
Ik meet best eea, maar als je naar mijn zwave [ die alles meet ] en naar het verbruik wat pana er uit gooit kijkt.
Kan het nooit kloppen.
Em er zijn hier rekenvoorbeelden dat je met best goed wel meer dan 10-15 % afwijking kunt hebben.
dus wat is een scop dan echt waard. Zijn je sensoren geijkt?
Ik doe ook graaddagen, maar daar zijn de meningen ook over verdeeld.
Kamstrupp lijken de beste :-)
Je geeft aan dat de Panasonic WP zelf de COP niet goed aangeeft in de app/op het display, maar SCOP wordt volgens bepaald met gestandaardiseerde tests, ze kijken niet simpelweg op de display wat het apparaat aangeeft lijkt me.
Ik denk dat je die 2 dingen gelijk trekt (fabrieksopgave SCOP en weergave COP door apparaat zelf), waar dat niet per sé logisch is.
[
Voor 66% gewijzigd door
Dieken Taffert op 06-05-2020 13:29
]