Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.592 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:27
Me Albert schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:05:
@develdonk
Ik heb vloerverwarming in de kamer/keuken en in de badkamer. Beide hadden een pomp met thermostaatknop om de vloertemperatuur in te stellen. Omdat je bij een warmtepomp nooit te hoge temperaturen in de vloer krijgt kan de pomp en thermostaat weg. Heb dat in de kamer wel gedaan en in de badkamer (nog) niet. Gevolg: kamer lekker 21 graden badkamer niet warmer dan 19-20 graden. Altijd gesloten systeem (dus zonder pomp) gebruiken bij WP.
Mijn 14m2 badkamer is anders continu 23 graden met open verdeler, pomp word door thermostaat in badkamer bedient en zit rechtstreeks op buffer. (Ta 28/29)
Keuken ga ik ook zo doen en komt niks anders dan open verdeler in.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:26
Zoals @develdonk zegt, bekijk het hele systeem. Zit nog met CV op Ta van 32C maar raak nu op de open verdeler naar de badkamervloer 5 graden kwijt. Ta naar open verdeler 32C en er gaat Tr 30. Maar de badkamerlus achter de open verdeler 27C in en 24C retour. Dat warmt niet lekker op. Als ik bij de warmtepomp dan een buffer nodig heb, is @reneeke1970 zijn oplossing mogelijk beter. Scheelt dan weer een zoneregeling, iedere zone zijn eigen pomp achter de buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 15:50
LangeFries schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:06:
@develdonk Wanneer je je vloerverwarming voor een voldoende groot deel altijd openlaat, heb je voldoende buffer en geen buffervat meer nodig. Naast dat je altijd warmte verliest in zo'n vat heb je dan ook geen vloerverdeler pomp meer nodig die dus ook geen 365 dagen stroom zit te vreten. De CV pomp in de WP kan dit dan bijna altijd wel aan.
Helemaal eens! Ik heb 300L in mijn vloerverwarming zitten en ga dus ook zeker geen buffervat installeren. Je kunt je overigens afvragen hoeveel verlies er optreed bij 30 graden en waarschijnlijk staat buffervat in vertrek wat ook verwarmd moet worden maar ik snap je punt :)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Me Albert schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:05:
@develdonk
Ik heb vloerverwarming in de kamer/keuken en in de badkamer. Beide hadden een pomp met thermostaatknop om de vloertemperatuur in te stellen. Omdat je bij een warmtepomp nooit te hoge temperaturen in de vloer krijgt kan de pomp en thermostaat weg. Heb dat in de kamer wel gedaan en in de badkamer (nog) niet. Gevolg: kamer lekker 21 graden badkamer niet warmer dan 19-20 graden. Altijd gesloten systeem (dus zonder pomp) gebruiken bij WP.
Eens tenzij 1 pomp niet voldoende flow heeft voor hele woning. Ikzelf heb beneden 12 groeps zonder pomp maar op 1e en 2e etage nog wel een pomp omdat economisch het voordeliger is deze lekker te laten zitten. Dus helemaal eens tenzij je van "oudere" installatie afkomt.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Dapdodo schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:50:
Zoals @develdonk zegt, bekijk het hele systeem. Zit nog met CV op Ta van 32C maar raak nu op de open verdeler naar de badkamervloer 5 graden kwijt. Ta naar open verdeler 32C en er gaat Tr 30. Maar de badkamerlus achter de open verdeler 27C in en 24C retour. Dat warmt niet lekker op. Als ik bij de warmtepomp dan een buffer nodig heb, is @reneeke1970 zijn oplossing mogelijk beter. Scheelt dan weer een zoneregeling, iedere zone zijn eigen pomp achter de buffer.
kijk jij bent de enige met deze reactie! Inderdaad kijk naar het hele systeem en zorg dat alles op elkaar past. _/-\o_ (en dat betekent niet dat er maar 1 oplossing is die heilig is; zeker niet! Maar het moet wel enigszins allemaal kloppen) en meestal.... begint dat met meten/inspecteren en je installatie snappen... 8)

Overigens: mijn SCOP is 4,51 (incl vloerverwarmingspomp) dus luister ook vooral naar mensen die hogere COP hebben die hebben wellicht nog betere ideeen!

[ Voor 19% gewijzigd door develdonk op 03-05-2020 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

develdonk schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:14:
[...]

ik heb een DN 25 besteld en zit aparte sensor nog bij.
2x pt1000 platinum sensor

kosten incl verschepen excl douane ellende: 121 dollar

[Afbeelding]
Welke shop?

En is dit een leuke Cop meter die iedereen accepteerd?
Al uit te lezen met iets?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Dylantje2 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 18:51:
[...]

Welke shop?

En is dit een leuke Cop meter die iedereen accepteerd?
Al uit te lezen met iets?
1 post erboven ook lezen O-)

ultrasone meter: https://dutch.alibaba.com...erlist.0.0.1f7b12a4NsXt4R

edit: link opnieuw gedaan

[ Voor 18% gewijzigd door develdonk op 03-05-2020 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
.

[ Voor 94% gewijzigd door Dapdodo op 03-05-2020 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

develdonk schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:04:
[...]

1 post erboven ook lezen O-)

ultrasone meter: https://dutch.alibaba.com...erlist.0.0.1f7b12a4NsXt4R

edit: link opnieuw gedaan
Maar kun je daar zomaar bestellen als particulier?

Of als er meer interesse mss met paar tegelijk bestellen..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
thx, opnieuw gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
Dylantje2 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:20:
[...]

Maar kun je daar zomaar bestellen als particulier?

Of als er meer interesse mss met paar tegelijk bestellen..
ik heb week geleden besteld, item is onderweg. prima engels email contact met ze gehad en vorige ultrasone meter ook zo besteld en nooit problemen mee gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0VLdlpwvvnZAfZo8lbcxPIPb8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CS68542mW4RCz97T8DTrfhUP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door develdonk op 03-05-2020 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
Bij 500 stuks logo veranderen, je zou bijna denken copy cat van kamstrup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Dapdodo schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:26:
Bij 500 stuks logo veranderen, je zou bijna denken copy cat van kamstrup
Tuurlijk! maar in alle eerlijkheid op alibaba en aliexpress is toch alles te vinden wat we hier voor de hoofdprijs bestellen. We zijn gewoon gek hier in NL dat we de hele keten subsidiëren. Ik bestel het net zo lief rechtstreeks bij ze in China. Enige waar je op moet letten is dat er wat handelingskosten, invoerrechten en btw bijkomt. dus zeg procentje of 30%. Als je in grotere aantallen gaat bestellen dat gaat prijs snel omlaag. Heb ik de vorige keer gedaan met mede tweaker pakweg 5 jaar geleden.

En wie zegt dat kamstrup ze niet bij een dergelijke partij besteld ;)

[ Voor 5% gewijzigd door develdonk op 03-05-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

develdonk schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:28:
[...]

Tuurlijk! maar in alle eerlijkheid op alibaba en aliexpress is toch alles te vinden wat we hier voor de hoofdprijs bestellen. We zijn gewoon gek hier in NL dat we de hele keten subsidiëren. Ik bestel het net zo lief rechtstreeks bij ze in China. Enige waar je op moet letten is dat er wat handelingskosten, invoerrechten en btw bijkomt. dus zeg procentje of 30%. Als je in grotere aantallen gaat bestellen dat gaat prijs snel omlaag. Heb ik de vorige keer gedaan met mede tweaker pakweg 5 jaar geleden.

En wie zegt dat kamstrup ze niet bij een dergelijke partij besteld ;)
Bij ali vond ik hem niet
Meestal makkelijker dan Alibaba
Tsja.. wat je zegt Ali is goedkoop.... Maar wss ook dank zij hen, nu binnenkort heeel veel tijd voor hobby:-(
Het kan niet wat het daar kost, maar hier moet zeker ook verdient worden. De Keten je zegt het mooi _/-\o_

Edit: Logo van tweakers of meteen integreren met de heishamon van@thehog

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 03-05-2020 19:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:42:
[...]

Bij ali vond ik hem niet
Meestal makkelijker dan Alibaba
Tsja.. wat je zegt Ali is goedkoop.... Maar wss ook dank zij hen, nu binnenkort heeel veel tijd voor hobby:-(
Het kan niet wat het daar kost, maar hier moet zeker ook verdient worden. De Keten je zegt het mooi _/-\o_

Edit: Logo van tweakers of meteen integreren met de heishamon van@thehog
In China willen ze een boterham verdienen, in Europa een Mercedes ml320 om mee naar het restaurant te rijden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:45:
[...]

In China willen ze een boterham verdienen, in Europa een Mercedes ml320 om mee naar het restaurant te rijden.
Mwha ik weet echt wel dat hier soms de prijzen...
Maar wees eerlijk een moederboardje hier kost 12 en daar 4, gratis verzending enz enz
Kan natuurlijk nooit, hier zit huur btw enz enz ook aanvast..
Maar ben ik al jaren gelden mee gestopt om over na te denken.
Ali is hofleverancier hier thuis met heeeeel veel dingen. [ en soms denk ik helaas. ]

En tsja een biertje koste 1 gulden nu €2.80-3.5 kan natuurlijk ook niet... [ en mijn salaris is echt niet vergelijkbaar gestegen :-) ]
Ik vrees dat er een reset van heel veel dingen aan komt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:49:
[...]

Maar wees eerlijk een moederboardje hier kost 12 en daar 4, gratis verzending enz enz
Ali is hofleverancier hier thuis met heeeeel veel dingen. [ en soms denk ik helaas. ]

En tsja een biertje koste 1 gulden nu €2.80-3.5 kan natuurlijk ook niet... [ en mijn salaris is echt niet vergelijkbaar gestegen :-) ]
Die reset is al drie maanden bezig.....
Dat bordje van 12 euro word daar ingekocht.
4 voor China, 4 voor groothandel en 2 voor winkelier en nog 2 voor belasting.
Verzenden is subsidie vanuit China, daar is al heel veel weerstand tegen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• develdonk
Dylantje2 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:49:
[...]

Ik zit nu tijdelijk even in de usa. effectieve belastingdruk 12% (ipv 50% in NL), (merk)kleding en electronica kost een habbekrats van wat het in NL kost. Auto's is 2 halen 1 betalen en benzine is momenteel USD 1,50!! per 3,6 liter, verder is uit eten vaak goedkoper dan zelf iets koken... Ja de gezondheidszorg is onbetaalbaar als je niet goed verzekert bent, en pensioen opbouwen moet je zelf doen, het is niet allemaal rozengeur en maneschijn.

M.a.w. ik ga lekker los op alibaba en aliexpress (hier in de USA geen btw en geen invoerrechten, ook weer zo'n leuk grapje van onze overheid in NL) en zorg dat ik elke euro die ik verdien zo snel mogelijk in omzet in iets rendabels zoals warmtepomp, zonnecellen, isolatie of andere besparende zaken zodat het nog een beetje rendeert... Verder lekker beetje kennis delen met andere tweakers op dit platform en kijken of we elkaar wijzer kunnen maken 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
develdonk schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:20:
[...]

Ik zit nu tijdelijk even in de usa. effectieve belastingdruk 12% (ipv 50% in NL), (merk)kleding en electronica kost een habbekrats van wat het in NL kost. Auto's is 2 halen 1 betalen en benzine is momenteel USD 1,50!! per 3,6 liter, verder is uit eten vaak goedkoper dan zelf iets koken... Ja de gezondheidszorg is onbetaalbaar als je niet goed verzekert bent, en pensioen opbouwen moet je zelf doen, het is niet allemaal rozengeur en maneschijn.

M.a.w. ik ga lekker los op alibaba en aliexpress (hier in de USA geen btw en geen invoerrechten, ook weer zo'n leuk grapje van onze overheid in NL) en zorg dat ik elke euro die ik verdien zo snel mogelijk in omzet in iets rendabels zoals warmtepomp, zonnecellen, isolatie of andere besparende zaken zodat het nog een beetje rendeert... Verder lekker beetje kennis delen met andere tweakers op dit platform en kijken of we elkaar wijzer kunnen maken 8)
Vraag daar voor de gein eens naar de kosten van een onderhoudsbeurt voor je Mercedes ML63AMG , dan stuiter je het land uit _O-

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:11:
[...]

Vraag daar voor de gein eens naar de kosten van een onderhoudsbeurt voor je Mercedes ML63AMG , dan stuiter je het land uit _O-
Ik weet het off topic... O-)

Maar alles boven de 2.5 liter zou of verboden of 3 dubbel belasting moeten betalen.[ in de hele wereld ]
Als ik al die bakken zie.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Welk merk aan/uit thermostaat schakelt slechts 1x aan en dan pas weer uit bij bereiken temperatuur ipv steeds schakelen ? Ik zit naar een honeywell round te kijken maar die kan minimaal slechts 3x per uur, ik wil de thermostaat in mijn nieuwe schuur hangen en dan gaat de klep naar de schuur open bij te koud. De WP blijft gewoon op de huiskamer schakelen dus kan een halve dag duren voordat de schuur ook warmte krijgt.
Maar ik wil dus voorkomen dat de 1weg klep steeds open en dichtgaat.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
@koevlaas2 Iedere mechanische thermostaat doet dat. Dus eentje zonder electronica.

Afbeeldingslocatie: https://ventilatieweb.nl/wp-content/uploads/2016/06/thermostaat-IMRT.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door hesselbeertje op 03-05-2020 21:46 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
hesselbeertje schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:43:
@koevlaas2 Iedere mechanische thermostaat doet dat. Dus eentje zonder electronica.
Zo'n gouden honeywell uit 1970 ? Liefst heb ik wel iets met een display.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Laatst online: 08-09 16:03
Zonnepanelen komen over een week, tijd om door te pakken richting de warmtepomp.
@koevlaas2 : ik stuur jou ook even een PM.

Inmiddels is helaas duidelijk dat de Panasonic Monobloc J serie R32, onze favoriet, voor onbepaalde tijd is uitgesteld. Jammer. Plan B lijkt een Panasonic Aquarea All-in-one J serie R32.

Voordelen J serie t.o.v. H serie:
- Betere koeling, tot 10 graden;
- PV functie voor koeling (whatever that may be);
- Verbeterde backup heater voor bivalente functie;
- Te bedienen via Aquarea Smart Cloud ofwel je telefoon (H serie scheen erg onbetrouwbare output te geven qua COP etc.);
- Panasonic Service Cloud; installateurs kunnen je systeem op afstand uitlezen via een reeks sensoren;
- R32 is milieuvriendelijker en meer toekomstproof, zal waarschijnlijk langer mogen worden bijgevuld;

Performance J serie all-in-one vs. H serie:
H serie 5 kW: SCOP verwarmen 4.95; verwarmingsvermogen bij -7 is 4,2 kW; SCOP tapwater 3.00;
J serie 5 kW: SCOP verwarmen 5.07; verwarmingsvermogen bij -7 is 4,2 kW; SCOP tapwater 3.30;

H serie 7 kW: SCOP verwarmen 4.83; verwarmingsvermogen bij -7 is 5.15 kW; SCOP tapwater 2.83;
J serie 7 kW: SCOP verwarmen 4.90; verwarmingsvermogen bij -7 is 5.6 kW; SCOP tapwater 3.00;

Ook is de J serie stiller: scheelt bij de 5 kW unit 3 dB wanneer je verwarmt met deellast, 1 a 2 dB bij verwarmen of koelen met vollast.

De plusjes zijn niet wereldschokkend, wel de moeite waard denk ik.

Vragen die ik nog heb zijn:
1. Een 185 L vat lijkt weinig; aan de andere kant, wij hebben geen bad, hebben een waterbesparende douchekop, in de keuken wordt warm water door de Quooker aangeleverd en in de toekomst willen we douche-WTW als we de badkamer gaan renoveren. 2 volwassenen, 2 kleine kinderen.
2 Capaciteit WP; 5 kW of toch 7 kW? Ons huis komt uit de jaren 30 maar is volledig na geisoleerd, nieuwe buitenmuur + spouw, volledig nieuw dak ivm nokverhoging, nieuwe vloer met isolatie en vloerverwarming. Ons gasverbruik is ca. 1000-1100 m3/jaar. We hebben een houtkachel om evt. bij te verwarmen. Uitgaande van 1000 m3 is het 1000 * 8 / 1650 = 4.85. Uitgaande van 1100 m3 is het 5.3. De 5 kW Panasonic Monobloc kan verder terug moduleren dan de 7 kW; ik vermoed dat dit hetzelfde is voor de All-in-one (ik gok dezelfde compressor etc.). Echter, als je kijkt naar verwarmingscapaciteit @ -7, dan komt de J serie 5 kW aan de 4.2 kW reeel. Dat is een beetje krap aan.
3. Koelen tot 10 graden klinkt leuk; maar wat heb je ervoor nodig? In ons geval: speciale LTV radiatoren met fans neem ik aan voor boven (daar hangen gewone radiatoren), die heb je van Jaga of Panasonic. Maar ook condensafvoer met pomp voor die radiatoren. Klinkt alsof het heel lastig te realiseren is. Is dat echt zo, of zijn daar goede oplossingen voor? Ik weet dat een L/L WP beter koelt, maar dat is weer meer zooi op het dak en in je huis. Een L/W WP kan een beetje koelen, een paar graden, maar deze J serie klinkt alsof ie iets meer brengt dan de oudere L/W WPen, aldus de producent.

EDIT:
Wegens schuiven met de performance specs van H serie vs J serie all-in-one stonden er onjuistheden in: nu gecorrigeerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Dieken Taffert op 04-05-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:41:
Welk merk aan/uit thermostaat schakelt slechts 1x aan en dan pas weer uit bij bereiken temperatuur ipv steeds schakelen ? Ik zit naar een honeywell round te kijken maar die kan minimaal slechts 3x per uur, ik wil de thermostaat in mijn nieuwe schuur hangen en dan gaat de klep naar de schuur open bij te koud. De WP blijft gewoon op de huiskamer schakelen dus kan een halve dag duren voordat de schuur ook warmte krijgt.
Maar ik wil dus voorkomen dat de 1weg klep steeds open en dichtgaat.
iets met domotica niet mogelijk?
Ben je heel snel klaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
@koevlaas2 Ja zo'n Honeywell met kwik is stiekem zo ongeveer de beste thermostaat ooit. Wel waterpas hangen :-)

Anticipatie element op 0 en hij doet precies wat je wilt.

[ Voor 28% gewijzigd door hesselbeertje op 03-05-2020 21:49 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:47:
[...]

iets met domotica niet mogelijk?
Ben je heel snel klaar
Moet heel simpel en liefst koopbaar zijn, gedoe met raspi's enz. is aan mij niet besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Dieken Taffert schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:47:
Zonnepanelen komen over een week, tijd om door te pakken richting de warmtepomp.
@ Koevlaas: ik stuur jou ook even een PM.

Inmiddels is helaas duidelijk dat de Panasonic Monobloc J serie R32, onze favoriet, voor onbepaalde tijd is uitgesteld. Jammer. Plan B lijkt een Panasonic Aquarea All-in-one J serie R32.

Voordelen J serie t.o.v. H serie:
- Betere koeling, tot 10 graden;
- PV functie voor koeling (whatever that may be);
- Verbeterde backup heater voor bivalente functie;
- Te bedienen via Aquarea Smart Cloud ofwel je telefoon (H serie scheen erg onbetrouwbare output te geven qua COP etc.);
- Panasonic Service Cloud; installateurs kunnen je systeem op afstand uitlezen via een reeks sensoren;
- R32 is milieuvriendelijker en meer toekomstproof, zal waarschijnlijk langer mogen worden bijgevuld;

Performance J serie all-in-one vs. H serie:
H serie 5 kW: SCOP verwarmen 4.95; verwarmingsvermogen bij -7 is 4,2 kW; SCOP tapwater 3.30;
J serie 5 kW: SCOP verwarmen 5.07; verwarmingsvermogen bij -7 is 4,2 kW; SCOP tapwater 3.00;

H serie 7 kW: SCOP verwarmen 4.90; verwarmingsvermogen bij -7 is 5.6 kW; SCOP tapwater 3.00;
J serie 7 kW: SCOP verwarmen 4.83; verwarmingsvermogen bij -7 is 5.15 kW; SCOP tapwater 2.83;

Ook is de J serie stiller: scheelt bij de 5 kW unit 3 dB wanneer je verwarmt met deellast, 1 a 2 dB bij verwarmen of koelen met vollast.

De plusjes zijn niet wereldschokkend, wel de moeite waard denk ik.

1. Een 185 L vat lijkt weinig; aan de andere kant, wij hebben geen bad, hebben een waterbesparende douchekop, in de keuken wordt warm water door de Quooker aangeleverd en in de toekomst willen we douche-WTW als we de badkamer gaan renoveren. 2 volwassenen, 2 kleine kinderen.
2 Capaciteit WP; 5 kW of toch 7 kW? Ons huis komt uit de jaren 30 maar is volledig na geisoleerd, nieuwe buitenmuur + spouw, volledig nieuw dak ivm nokverhoging, nieuwe vloer met isolatie en vloerverwarming. Ons gasverbruik is ca. 1000-1100 m3/jaar. We hebben een houtkachel om evt. bij te verwarmen. Uitgaande van 1000 m3 is het 1000 * 8 / 1650 = 4.85. Uitgaande van 1100 m3 is het 5.3. De 5 kW Panasonic Monobloc kan verder terug moduleren dan de 7 kW; ik vermoed dat dit hetzelfde is voor de All-in-one (ik gok dezelfde compressor etc.). Echter, als je kijkt naar verwarmingscapaciteit @ -7, dan komt de J serie 5 kW aan de 4.2 kW reeel. Dat is een beetje krap aan.
3. Koelen tot 10 graden klinkt leuk; maar wat heb je ervoor nodig? In ons geval: speciale LTV radiatoren met fans neem ik aan voor boven (daar hangen gewone radiatoren), die heb je van Jaga of Panasonic. Maar ook condensafvoer met pomp voor die radiatoren. Klinkt alsof het heel lastig te realiseren is. Is dat echt zo, of zijn daar goede oplossingen voor? Ik weet dat een L/L WP beter koelt, maar dat is weer meer zooi op het dak en in je huis. Een L/W WP kan een beetje koelen, een paar graden, maar deze J serie klinkt alsof ie iets meer brengt dan de oudere L/W WPen, aldus de producent.
Prijs verschil?
Ik zie niet veel voordelen die cop vergeet maar
Die cloud is 1 week leuk maar heishamon is beter. [ en veeel goedkoper ]
R32 is een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:49:
[...]

Moet heel simpel en liefst koopbaar zijn, gedoe met raspi's enz. is aan mij niet besteed.
Heb je iets?
Dan 1 tempsensor in je schuur
Een magneet klep nc, en een zwave of mqtt op die magneet klep.
Als temp bereikt, power op klep en systeem loopt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
hesselbeertje schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:43:

[Afbeelding]
Hysteresis: ± 4 °C

Helaas dat is wel wat veel voor mijn schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
koevlaas2 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:51:
[...]

Hysteresis: ± 4 °C

Helaas dat is wel wat veel voor mijn schuur.
Ja das wel aardig fors. Geeft wel lange runs :-)

Kom je toch op die honeywell uit. Of een andere met een hysteresis van 1 graad. Zijn er wel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:27
koevlaas2 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:46:
[...]

Zo'n gouden honeywell uit 1970 ? Liefst heb ik wel iets met een display.
Neem je toch een Jumo regelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
https://www.conrad.nl/p/e...op-muur-5-tot-30-c-560598

0.5 graad. Zoals u wenst 😋

[ Voor 15% gewijzigd door hesselbeertje op 03-05-2020 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Mist alleen een display, maar goed het is een optie als er geen betere is.

Of deze: https://www.elektramat.nl...E#aw-pdp-attributes-title

[ Voor 22% gewijzigd door koevlaas2 op 03-05-2020 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
koevlaas2 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:59:
[...]

Kijk wel uit. Meestal hebben die eletronische dingen toch stiekem een PID regeling, en dat wil je niet. Dan liever een 20 euro ding, met een displaytje ernaast. Of erin als je creatief bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:15
@Dieken Taffert
Boiler grootte: Neem niet een te grote boiler, dat is alleen maar extra stilstandverlies. Als met een emmer afmeet hoeveel liter per minuut je in de douche verbruikt, kan je snel doorrekenen hoe groot je boiler moet zijn (reken met 10 graden voor de koudwaterleiding)
WP sterkte: weet je wat je op de koudste dag aan gas verstookt? dat x8-9 geeft aan wat je warmte behoefte op die dag was... Dus wat de grootte van de pomp moet zijn. Het is ook verstandig om even te kijken naar het minimum vermogen, dat bepaald op minder koude dagen hoevaak de WP start/stopt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:16

thido

Tilburg

koevlaas2 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:59:
[...]

W1209 :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Of één van de andere tien die Ali te bieden heeft

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Joh € 0,39 het moet wel leuk blijven en betaalbaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 16:27
Zijn die W1209 dingen ook nog in een beetje toonbare behuizing voor de woonkamer te koop?
(iets met WAF :+ )

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@develdonk Ben toch blij dat ik hier woon en niet in de USA....
Ze konden daar met de corona de scholen moeilijk sluiten... Heel veel kinderen in achterstandswijken krijgen hun eten op school en niet thuis. Word door de overheid en allerlei hulporganisaties verstrekt.
Thuis krijgen ze nagenoeg niets, omdat ze straatarm zijn....

Als je dat hoort, snap je opeens hoeveel rijker wij hier zijn.... En ja, dat kost geld.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-09 21:35
Blackraven schreef op zondag 3 mei 2020 @ 22:42:
Zijn die W1209 dingen ook nog in een beetje toonbare behuizing voor de woonkamer te koop?
(iets met WAF :+ )
Heb er hier twee in plexiglas behuizing werkend, maar uit het zicht.
Met een fel led licht niet de ideale woonkamer accessoire.
Wat ik overigens het meest hinderlijk vind, is het geluid bij aan/uit schakelen. Dit is de hoofdreden om het buiten de woon/slaap ruimtes te houden voor mij.

Als je een 3D printer hebt, is dit https://www.thingiverse.com/thing:2139389 misschien iets. Geen idee wat het op het geluid doet.

[ Voor 12% gewijzigd door _RRM_ op 04-05-2020 09:17 ]

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:40

j4y

Dieken Taffert schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:47:
Ik zit met 't zelfde. Online een formule gevonden om boilerinhoud te berekenen. Kwam neer op 24 minuten bij 200L of 36 minuten bij 360L (douche met 10 liter/min). Doorgaans wordt gezegd dat 200 voor 3 a 4 personen kan.
Ook hier precies het zelfde. Heb 1300 m3 verbruik incl sww, dus zegmaar 1100-1150 zonder. Hier dus ook twijfel tussen 5 of 7 kW. Zijn hier wel een aantal volgens mij die 1300-1500 met een 5kW doen. Maar @thido noemde hier ook nog de LG 5 kW pomp, die doet 5.5 kW bij -7. Wellicht ook een optie. Maar wel lastiger want die is eigenlijk alleen in Italie en Slovenie goedkoper te krijgen. Uit Duitsland een Panasonic halen voelt wel veiliger (ivm garantie dichterbij) en omdat die hier al veel gekocht is ook wat meer kennis in geval van problemen. Je zou nog kunnen kijken of je SWW met een wpboiler kan doen (Atlantic v4), dat scheelt weer dan hoeft de warmtepomp geen warm water te maken.
https://www.emundia.si/lg...palka-monoblok-hm051m-u43
https://www.climaway.it/c...ica_inverter-p201691.html

Veel succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
j4y schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:07:
[...]

Ik zit met 't zelfde. Online een formule gevonden om boilerinhoud te berekenen. Kwam neer op 24 minuten bij 200L of 36 minuten bij 360L (douche met 10 liter/min). Doorgaans wordt gezegd dat 200 voor 3 a 4 personen kan.

[...]

Ook hier precies het zelfde. Heb 1300 m3 verbruik incl sww, dus zegmaar 1100-1150 zonder. Hier dus ook twijfel tussen 5 of 7 kW. Zijn hier wel een aantal volgens mij die 1300-1500 met een 5kW doen. Maar @thido noemde hier ook nog de LG 5 kW pomp, die doet 5.5 kW bij -7. Wellicht ook een optie. Maar wel lastiger want die is eigenlijk alleen in Italie en Slovenie goedkoper te krijgen. Uit Duitsland een Panasonic halen voelt wel veiliger (ivm garantie dichterbij) en omdat die hier al veel gekocht is ook wat meer kennis in geval van problemen. Je zou nog kunnen kijken of je SWW met een wpboiler kan doen (Atlantic v4), dat scheelt weer dan hoeft de warmtepomp geen warm water te maken.

Garantie heb/krijg (als je geluk hebt) je in het land waar je woont, wat dat betreft maakt het niet uit waar de machine vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VIPmaster
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 22:43
[...]

[...]

Als ik jullie was zou ik goed kijken naar je afgifte vermogen van het huis.
Als je het minimale vermogen van een 7kw WP kwijt kan zou ik daar voor gaan en eventueel hem maximaal 75%-50% laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Laatst online: 08-09 16:03
Dylantje2 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:49:
[...]
Prijs verschil?
Ik zie niet veel voordelen die cop vergeet maar
Die cloud is 1 week leuk maar heishamon is beter. [ en veeel goedkoper ]
R32 is een dingetje.
Waarom moet ik die COP vergeten? SCOP is volgens mij redelijk objectief bepaald en het lijkt me logisch dat door innovatie en ervaring de fabrikanten er in slagen om een WP steeds zuiniger te laten draaien.

En wat er zo veel beter aan Heishamon?
BarryH schreef op zondag 3 mei 2020 @ 22:09:
@Dieken Taffert
Boiler grootte: Neem niet een te grote boiler, dat is alleen maar extra stilstandverlies. Als met een emmer afmeet hoeveel liter per minuut je in de douche verbruikt, kan je snel doorrekenen hoe groot je boiler moet zijn (reken met 10 graden voor de koudwaterleiding)
WP sterkte: weet je wat je op de koudste dag aan gas verstookt? dat x8-9 geeft aan wat je warmte behoefte op die dag was... Dus wat de grootte van de pomp moet zijn. Het is ook verstandig om even te kijken naar het minimum vermogen, dat bepaald op minder koude dagen hoevaak de WP start/stopt
Stilstandsverlies is een goed punt. Grootte boiler is met een emmer lastig te bepalen, omdat de douchetijd bij ons sterk varieert en ik niet weet hoe lang mijn kinderen willen douchen als ze opgroeien. Blijft een gokje.

We wonen sinds half december in onze huidige woning. De vorige bewoners waren koukleumen en verbruikten ca. 1000 m3 gas/jaar incl. SWW. Wat er gebeurt op een hele koude dag, geen idee... de Panasonic 5 kW zou heel ver terug kunnen moduleren, dus wat dat betreft zou wel goed zitten met de Aquarea All-in-one.
[...]

Volgens mij is douchen met 10L/min al redelijk veel, voor een regendouche dan weer niet. Maar comfort is ook belangrijk, zeker ook voor de WAF.

Ik ben ook benieuwd hoe snel de Panasonic een lege boiler weer vol & op temperatuur heeft. Ik zag iemand hier op het forum met een Techneca Loria die dat in een half uur weer voor elkaar had. Ik denk dat het elektrisch element dan flink aan de bak gaat.
Ik heb 1000-1100 incl. SWW; ik denk dat ik het wel aandurf. Er zit nog een 3 kW element in die kan assisteren met COP 1, voor de hele koude dagen (al weet ik niet zeker of en in hoeverre die zowel met SWW en verwarmen assisteert; beiden staan in verband want bij een leeg boilervat gaat alles op je SWW en is er een stookgat qua verwarming).
Jij ook!
VIPmaster schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:55:
Als je het minimale vermogen van een 7kw WP kwijt kan zou ik daar voor gaan en eventueel hem maximaal 75%-50% laten draaien.
Is dat niet nogal theoretisch en in de praktijk erg lastig te bepalen? Ik zou niet weten hoe ik daar met redelijke nauwkeurigheid achter kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:40

j4y

Dieken Taffert schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:41:
Volgens mij is douchen met 10L/min al redelijk veel, voor een regendouche dan weer niet. Maar comfort is ook belangrijk, zeker ook voor de WAF.
yup, willen wel kunnen regendouchen straks ... 8)
Ik ben ook benieuwd hoe snel de Panasonic een lege boiler weer vol & op temperatuur heeft. Ik zag iemand hier op het forum met een Techneca Loria die dat in een half uur weer voor elkaar had. Ik denk dat het elektrisch element dan flink aan de bak gaat.
Vond deze formule:
120 liter 65 graden:
q = m x c x Delta t .
q = 120 kg ( 1 liter water weegt ca 1 kg) x 4,19 kJ/kg.k (c van water) x 55 °
q = 27654 KJ energie is nodig
Als we de 27654KJ delen door 3600 seconden krijgen we 7,68 kWh

Om de boiler weer op te warmen is dus 7,68 kWh aan energie nodig.
Het vermogen waarmee we dit doen is 32 kW

We delen vervolgens de benodigde 7,68 kWh door 32 kW = 0,24 uur.

Aanpassen naar bijv. 200 liter met 5kW pomp (en wp vriendelijke verhoging van 45 gr ipv 55) geeft dan 2 uur.
VIPmaster schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:55:
Ben ook benieuwd hoe ik / waar ik het minimale vermogen kan berekenen / vinden in de documentatie. Kan je het iets uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
koevlaas2 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:19:
[...]

Garantie heb/krijg (als je geluk hebt) je in het land waar je woont, wat dat betreft maakt het niet uit waar de machine vandaan komt.
In de EU is garantie niet landgebonden door het vrije verkeer van goederen. Immotec als leverancier regelt service voor als je de WP daar koopt. Is het garantie dan gratis is het verkeerd gebruik /installatie dan betaal je maar de servicedienst van Panasonic komt langs. Geen ervaring nog mee maar geloof Christiaan Lenz de Panasonic man daar.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@j4y 32 kW is wel een hele flinke WP :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Vuilfilter legen bij de ELGA is toch even ingewikkeld:
vast"geroest" met aanslag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kSesqBmDWAv-_eATduNRIZalqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69j0b36CeF674y65HIYSpom5.jpg?f=fotoalbum_large
Kreeg hem zo niet los.
Wat denken jullie WD40?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VIPmaster
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 22:43
@j4y ,@Dieken Taffert als ik mezelf als voorbeeld neem.
Ik heb op de begane grond 43m² vloerverwarming plus nog 2m² vloerverwarming in de badkamer die eigenlijk altijd open staan.
Als ik dan met deze tool van wth ga uitrekenen
https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening
Kom ik uit op 45 W/m², dat x 45m² = 2025W = 2,025kW
Dit is met een ruimtetemperatuur van 20, aanvoerT van 30, en retourT van 25.
Als ik onder de 2kW kan blijven aan minimaal vermogen zou de WP ver genoeg kunnen terug moduleren zonder dat hij uit gaat en lange runs kunnen maken

Als ik de zelfde som maak maar dan met een ruimtetemperatuur van 22 graden.
32 W/m² x 45m² = 1440W = 1,44kW

Dit is voor vloerverwarming maar er zijn in dit topic ook verschillende excel documenten en berekenen te vinden voor radiatoren.
Als je alles wat altijd warmte afgeeft bij elkaar optelt kom je op het minimale vermogen van het huis

Je kan een beetje spelen met de aanvoerT en retourT
Maar hoe hoger de aanvoerT, hoe slechter de COP

Vaak word in het technisch handboek een minimale vermogen opgegeven of een percentage van het maximale vermogen waardoor je het kan uitrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:37:
[Afbeelding]
Kreeg hem zo niet los.
Wat denken jullie WD40?
Ja die filters zitten muurvast als je ze voor de eerste keer los wil halen.
Met of zonder corrosie....
WD40 kan nooit kwaad, flink lang in laten werken en dan nog eens proberen.

En met een 2e tang contragewicht geven tijdens draaien. Kan zo vast zitten dat de leiding gewoon knikt als je teveel kracht zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 16:28
ik zit nog te twijfelen of ik de Panasonic monblock voor het warm water laat zorgen of dat ik atlantic explorer v4 ga aanschaffen.

Heb je bij een warmtepomp boiler een inlaat combinatie nodig met afvoer of zijn er andere oplossingen die geen afvoer nodig hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
BarryH schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:37:
[Afbeelding]
Kreeg hem zo niet los.
Wat denken jullie WD40?
Met mijn 18" Bahco lukt het wel, als die Bahco erin past tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@koevlaas2 ik loop tegen het probleem aan wat @Oxellaar benoemt. dus ga even kijken of ik met een grote bahco de vuilfilterbehuizing klem kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Dewim1 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:49:
ik zit nog te twijfelen of ik de Panasonic monblock voor het warm water laat zorgen of dat ik atlantic explorer v4 ga aanschaffen.

Heb je bij een warmtepomp boiler een inlaat combinatie nodig met afvoer of zijn er andere oplossingen die geen afvoer nodig hebben?
Ik ben er even uit geweest maar wat is tegenwoordig de beste plek om deze aan te schaffen? Nog steeds Belgie?

200L zonder spiraal EUR 1.612
https://www.esanico.be/nl...-v4-warmtepompboiler.html

Subsidie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iEF_P3Wihq7pvfJEbeQtbMe9aQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvRKk9JeENAn0spkYuXaWmWH.jpg?f=fotoalbum_large

voorbeeld berekening:
Gasprijs 70 cent
kwh prijs 21 cent
COP 2,8

21 cent * 8 / 2,8 = 60 cent (tov gasprijs van 70 cent) -> dus je verdient 10 cent per m3 gasverbruik op jaarbasis. Uitgaande van verbruik voor SWW van 300m3 bespaar je potentieel 300*10 cent = 30 eur per jaar??
TVT wordt dan (1612-650) / 30 = 32 jaar? 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door develdonk op 04-05-2020 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
@develdonk De terugverdientijd van een WP boiler is inderdaad niet best, want je hebt de stilstandsverliezen (en het ruimtebeslag en comfortverlies t.o.v. een CV-ketel) nog niet eens meegenomen.
Ze zijn dus eigenlijk alleen interessant als je je huis al met een WP verwarmt, en door de WP boiler van het gas af kan, dan ben je de vaste lasten van je gasaansluiting kwijt, en dan gaat de terugverdientijd ineens naar een paar jaar.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of als je PV overschot hebt en op dit moment "slechts" de terugleververgoeding krijgt, dus stroom "over" hebt en gas "Duur" inkoopt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:31
BarryH schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:31:
@koevlaas2 ik loop tegen het probleem aan wat @Oxellaar benoemt. dus ga even kijken of ik met een grote bahco de vuilfilterbehuizing klem kan zetten.
Ben heel benieuwd wat je in dat filter aantreft. Mijn Elga is vorig jaar onderhouden, maar ik kan me niet herinneren dat er toen iets met dat filter is gedaan....

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Andrehj schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:39:
@develdonk De terugverdientijd van een WP boiler is inderdaad niet best, want je hebt de stilstandsverliezen (en het ruimtebeslag en comfortverlies t.o.v. een CV-ketel) nog niet eens meegenomen.
Ze zijn dus eigenlijk alleen interessant als je je huis al met een WP verwarmt, en door de WP boiler van het gas af kan, dan ben je de vaste lasten van je gasaansluiting kwijt, en dan gaat de terugverdientijd ineens naar een paar jaar.
Eens dat het verschil dan groter wordt doordat je vastrecht/meterhuur/etc niet meer hoeft te betalen
MAAR
je verliest ook de jaarlijkse overstapbonus van EUR 150 op gas (als je goed uitzoekt 300 EUR op elec+gas dus enkel gas is dan EUR 150) dus die 2 streep ik (vooralsnog) tegen elkaar weg

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Als ik nu nog gas had, en een goed draaiende CV ketel zou ik deze (op dit moment) ook zeker niet vervangen door een WP boiler, ik zie alleen maar nadelen.

De kosten verdien je nooit terug
Een WP boiler neemt veel meer ruimte in beslag
Een WP boiler maakt geluid
Een WP boiler heeft een beperkte capaciteit, met een CV ketel kun je 24*7*365 achter elkaar warm water tappen.

Eerder toen er nog meer subsidie op de WP boiler zat was het interessanter, maar nu (financieel) niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goosbear
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-08-2020
Hoi,

voor onze nieuwbouw ben ik aan het uitvogelen wat soort installatie best aansluit bij wat we denken nodig te hebben.
na best wel een groot deel van dit forum te hebben doorgenomen kom ik tot de conclusie dat ik echt wel wat extra info kan gebruiken omdat de situatie blijkbaar toch wel afwijkt van de meeste 'voorbeelden' hier.
het grootste verschil zit erin dat er ook een (buiten) zwembad dient verwarmt te worden.
omdat tegenwoordig een WP ondenkbaar is bij aanleg van een zwembad had ik bedacht dat 1 WP die in de winter het huis en in de zomer het zwembad verwarmt wel een goed idee was
verder denk ik dat een zonneboiler hier een mooie aanvulling op is omdat ik het hele jaar door de energie die daar uit komt goed kan gebruiken.
met wat knutselen kwam ik tot volgend voorlopig installatieschema. hierin zitten voorlopig nog niet al te veel details.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4gRYJxCnf8jhyNMNeZ9PyB58kg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iVnvfyniFB7cU7zh6HMSKd4w.png?f=fotoalbum_large
extra info:
WP Panasonic mono 9kW (gedimensioneerd op zwembad behoefte)
Opp. woning +/-300m2

belangrijkste vragen:
- wat doe ik allemaal fout?
- hoe stuur je zo een geheel aan? vooral de combinatie van ZB met de WP
- hoe kan ik koelen in de zomer icm zwembad wat ook op temp moet blijven? hiervoor zal ik de buffer moeten overbruggen. Dit is nog helemaal niet verwerkt in het schema
- hoe veel warm (38gr) water haal ik uit dit buffervat (winter condities dus vooral WP input)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik zou de zonneboiler en de WP niet in 1 circuit combineren.

Dus ZB verwarmt SWW vat over 1 spiraal
WP verwarmt SWW vat over 2e spiraal
evt 2e vat door ZB verwarmt
WP verwarmt of je afgifte systeem of je zwembad en de retour daarvan loopt door het tweede vat zodra dat vat warmer is dan de retourleiding.
evt. 1 vat voor beide functies

en ik denk dat je je zwembadwater via een warmtewisselaar wil opwarmen vanuit WP of ZBboiler.

Leidend bij mij zou zijn
1/ warmte van je ZB zo snel mogelijk gebruiken. dit houdt de boiler temp lager waardoor de ZB weer meer warmte kwijt kan
2/ je warmteafgifte systeem direct verwarmen vanaf de WP, via een buffervat kost rendement

[ Voor 33% gewijzigd door BarryH op 04-05-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-09 21:50
koevlaas2 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:58:
[...]

Met mijn 18" Bahco lukt het wel, als die Bahco erin past tenminste.
Met tang vasthouden en slagmoersleutel erop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 00:51
@Goosbear
Toevallig heb ik mijn systeem de afgelopen weken gewijzigd. Doel woning verwarmen in de winter en zwembad in de zomer. Twee buffervaten. Zonnecollectoren verwarmen primair sww vat en schakelen vanaf een bepaalde temperatuur naar het tweede vat, waar vandaan het cv- of zwembad circuit verwarmd wordt.

Warmtepomp verwarmt de top van sww vat als deze onder een bepaalde temperatuur komt. (3-weg klep) dus. Warmtepomp verwarmt primair het tweede vat. Dwz aanvoer gaat het tweede vat in en er ook weer uit direct het cv-circuit in en voorts (retour)weer naar de warmtepomp toe. Na het buffervat heb ik een 3-wegklep geplaatst waar ik schakelen kan tussen cv-circuit of zwembad. Een aparte cv-pomp is in principe niet meer nodig. Toch heb ik 1 op de bovenste aansluiting van tweede buffer geplaatst om als het moet het cv-circuit apart te voeden als de warmtepomp het zwembad verwarmd of als de warmtepomp het niet meer zou doen dan volledig op cv-houtkachels verwarmen kan. Als het sww vat op temperatuur is gaan de zonnecollectoren naar het tweede vat en verwarmen via de de flow van de warmtepomp het zwembad. De warmtepomp verwarmt als de zonnecollectoren onvoldoende warmte opleveren Het geheel draait sinds deze week als een zonnetje.
Koelen doe ik niet. Als je dat wil doen moet je buffervat met kleppen uitschakelen.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@pleio65
waarom het buffervat primair verwarmen en van daaruit het warmteafgifte circuit?
Waarom niet alleen het buffervat in de retour met een opt in/out zodat ZB warmte afgenomen wordt maar alle WP warmte direct het afgiftesysteem ingaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
Goosbear schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:11:
Hoi,

voor onze nieuwbouw ben ik aan het uitvogelen wat soort installatie best aansluit bij wat we denken nodig te hebben.
na best wel een groot deel van dit forum te hebben doorgenomen kom ik tot de conclusie dat ik echt wel wat extra info kan gebruiken omdat de situatie blijkbaar toch wel afwijkt van de meeste 'voorbeelden' hier.
het grootste verschil zit erin dat er ook een (buiten) zwembad dient verwarmt te worden.
omdat tegenwoordig een WP ondenkbaar is bij aanleg van een zwembad had ik bedacht dat 1 WP die in de winter het huis en in de zomer het zwembad verwarmt wel een goed idee was
verder denk ik dat een zonneboiler hier een mooie aanvulling op is omdat ik het hele jaar door de energie die daar uit komt goed kan gebruiken.
met wat knutselen kwam ik tot volgend voorlopig installatieschema. hierin zitten voorlopig nog niet al te veel details.
[Afbeelding]
extra info:
WP Panasonic mono 9kW (gedimensioneerd op zwembad behoefte)
Opp. woning +/-300m2

belangrijkste vragen:
- wat doe ik allemaal fout?
- hoe stuur je zo een geheel aan? vooral de combinatie van ZB met de WP
- hoe kan ik koelen in de zomer icm zwembad wat ook op temp moet blijven? hiervoor zal ik de buffer moeten overbruggen. Dit is nog helemaal niet verwerkt in het schema
- hoe veel warm (38gr) water haal ik uit dit buffervat (winter condities dus vooral WP input)
wat vragen om je aan het denken te zetten:
1) kan de 9kw warmtepomp zijn warmte kwijt in de woning als die niet nodig is in zwembad?
2) is de primaire functie van zonneboiler opwarmen zwembad of water verwarmen om te douchen?
3) bewuste keus om niet 2 warmtepompen aan te schaffen (1 voor woning en 1 voor zwembad, een warmtepomp incl subsidie van zeg 5kw hoeft nier meer dan 1.000 te kosten), zie ook: https://www.instaladorate...uhz-sw45va-ehsd-vm2c.html
4) ik ken perceeloppervlak niet maar wellicht handig om de rubbere zwarten matten te gebruiken om gratis zwembad water te verwarmen?
5) De warme aanvoer van warmtepomp zit onderin de boiler volgens mij en niet bovenin?
6) Hoe lang duurt het voordat warmtepomp de boiler op temperatuur heeft in de winter? Dat is namelijk de hoeveelheid tijd die je moet missen tbv vloerverwarming. Is dat redelijk?
7) warm water uit boiler: https://www.econo.nl/berekening-boiler-douchetijd
8) je gebruikt een doorstroomspiraal voor de boiler; is de capaciteit wel groot genoeg voor eenieder die er gaat wonen?
9) heeft je vloerverwarming wel pomp nodig? kan denk ik weg
10) ik zou vloerverwarming in slakkenhuis leggen :)

GROOTSTE aandachtspunt:
volgens mij kun je zonneboiler schakelen tussen 150L boiler of 500L boiler als ik het goed interpreteer, echter kan een dergelijke boiler gevuld worden met zwembadwater of moet je dan titanium wisselaar hebben ivm chloor? zwembadwater heeft speciale warmtewisselaars nodig ivm chloor (uit mijn hoofd), kun je niet zomaar overal op aansluiten. Is dat wat je apart getekend hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ik zou niet twijfelen maar gewoon doen.
2 systemen, geeft rust in je cv systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Dieken Taffert schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:41:
[...]

Waarom moet ik die COP vergeten? SCOP is volgens mij redelijk objectief bepaald en het lijkt me logisch dat door innovatie en ervaring de fabrikanten er in slagen om een WP steeds zuiniger te laten draaien.
Mwha er vele topics gewaagd aan dit onderwerp.
Zelf dacht ik ook zo, maar het slaat echt werkelijk nergens op wat pana er uit kraamt.
Ik meet best eea, maar als je naar mijn zwave [ die alles meet ] en naar het verbruik wat pana er uit gooit kijkt.
Kan het nooit kloppen.
Em er zijn hier rekenvoorbeelden dat je met best goed wel meer dan 10-15 % afwijking kunt hebben.
dus wat is een scop dan echt waard. Zijn je sensoren geijkt?
Ik doe ook graaddagen, maar daar zijn de meningen ook over verdeeld.
Kamstrupp lijken de beste :-)
En wat er zo veel beter aan Heishamon?
De prijs.
Opensource
Doet wat het moet doen,
en gene panacloud nodig.
En de lol

Ps. Heishamon praat het zelfde poep als het om verbruik gaat.. dus daar zit gene verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
BarryH schreef op maandag 4 mei 2020 @ 23:52:
@pleio65
waarom het buffervat primair verwarmen en van daaruit het warmteafgifte circuit?
Waarom niet alleen het buffervat in de retour met een opt in/out zodat ZB warmte afgenomen wordt maar alle WP warmte direct het afgiftesysteem ingaat?
Ik heb er voor gekozen om het bovenste gedeelte (1/5 gedeelte) van het buffervat bij de aanvoer in serie met het cv-circuit/ zwembad circuit te schakelen. Warmte zonnecollectoren gaat gelijk in het afgiftesyteem.
In beide gevallen wordt de temperatuur in het buffervat niet hoog. In vergelijking met het sww verwarmen, zijn Ta en Tr zwembad relatief laag en er zit niet zoveel verschil tussen Ta en Tr. Voor de zonnecollectoren maakt dat uiteindelijk maar zeer weinig uit. Om langer gebruik te maken van de warmte boven in heb ik er bewust voor gekozen om WP aanvoer niet boven in de buffer te laten uitkomen .

Het aparte zuinige Grundfos Alpha 2 pompje laat ik in de winter of zomer als ik wil, continue meedraaien. Deze haalt zijn warmte boven uit rechter buffer en warmt het sww onderin als de temperatuur daar lager is dan het buffer rechts boven in. Daarnaast laat ik deze in het cv-circuit meedraaien.

Houtkachels heb ik niet ingetekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lg934t-zboFC9o09yRjpZ1lKp3s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/849vwmH2Wyx0DAdcfCIwMGi2.jpg?f=fotoalbum_medium

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

Een SWW expansievat zoals een Flamco Airfix A 25/4, maar dan nog moet je voor 'if hell freezes over' een inlaatcombinatie monteren, maar die druppelt dus bij intacte expansie niet.

Edit: de condensafvoer van het apparaat heeft wel een afvoer nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 05-05-2020 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
koevlaas2 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:52:
[...]

Een SWW expansievat zoals een Flamco Airfix A 25/4, maar dan nog moet je voor 'if hell freezes over' een inlaatcombinatie monteren, maar die druppelt dus bij intacte expansie niet.
Klopt helemaal, dat viel mij ook op. Ik had er eerst een emmer onder staan, maar die is inmiddels verdwenen om specie in aan te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 16:28
koevlaas2 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:52:
[...]

Edit: de condensafvoer van het apparaat heeft wel een afvoer nodig.
bedankt.
de condens afvoer was ik even vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goosbear
Hoi

bedankt voor alle reacties,
BarryH schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:31:
Ik zou de zonneboiler en de WP niet in 1 circuit combineren.

Dus ZB verwarmt SWW vat over 1 spiraal
WP verwarmt SWW vat over 2e spiraal
evt 2e vat door ZB verwarmt
WP verwarmt of je afgifte systeem of je zwembad en de retour daarvan loopt door het tweede vat zodra dat vat warmer is dan de retourleiding.
evt. 1 vat voor beide functies

en ik denk dat je je zwembadwater via een warmtewisselaar wil opwarmen vanuit WP of ZBboiler.

Leidend bij mij zou zijn
1/ warmte van je ZB zo snel mogelijk gebruiken. dit houdt de boiler temp lager waardoor de ZB weer meer warmte kwijt kan
2/ je warmteafgifte systeem direct verwarmen vanaf de WP, via een buffervat kost rendement
voor SWW: waarom WP door een spiraal en niet direct in het vat? krijg je wel genoeg warmteoverdracht van je WP in je hygieneboiler als je dit met een spiraal wil doen?
2de vat is er vooral om alle overtollige zonneenergie in het zwembad te krijgen ik zie even niet hoe ik dat zonder een buffertank met spiraal voor de ZB kan doen.

Warmtewissselaar voor het zwembad zit in het plan, dat is dat ding daar rechts beneden. maar ik zie al dat dit voor meerdere mensen niet echt duidelijk is. ik zal er een ander plaatje in zetten.
pleio65 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 23:23:
@Goosbear
Toevallig heb ik mijn systeem de afgelopen weken gewijzigd. Doel woning verwarmen in de winter en zwembad in de zomer. Twee buffervaten. Zonnecollectoren verwarmen primair sww vat en schakelen vanaf een bepaalde temperatuur naar het tweede vat, waar vandaan het cv- of zwembad circuit verwarmd wordt.

Warmtepomp verwarmt de top van sww vat als deze onder een bepaalde temperatuur komt. (3-weg klep) dus. Warmtepomp verwarmt primair het tweede vat. Dwz aanvoer gaat het tweede vat in en er ook weer uit direct het cv-circuit in en voorts (retour)weer naar de warmtepomp toe. Na het buffervat heb ik een 3-wegklep geplaatst waar ik schakelen kan tussen cv-circuit of zwembad. Een aparte cv-pomp is in principe niet meer nodig. Toch heb ik 1 op de bovenste aansluiting van tweede buffer geplaatst om als het moet het cv-circuit apart te voeden als de warmtepomp het zwembad verwarmd of als de warmtepomp het niet meer zou doen dan volledig op cv-houtkachels verwarmen kan. Als het sww vat op temperatuur is gaan de zonnecollectoren naar het tweede vat en verwarmen via de de flow van de warmtepomp het zwembad. De warmtepomp verwarmt als de zonnecollectoren onvoldoende warmte opleveren Het geheel draait sinds deze week als een zonnetje.
Koelen doe ik niet. Als je dat wil doen moet je buffervat met kleppen uitschakelen.
je eerste deel is exact wat ik zelf tracht te verkrijgen met mijn systeem. ook de uitleg van wat je verwacht van de ZB is exact wat ik zelf voor ogen heb.
Ik begrijp het stuk dat ik met 1 pomp + driewegklep wel toe kom voor cv/zwembad. In grote lijnen is je systeem dus wat ik voor ogen heb. ik heb alleen geen houtkachel. maar dat is uiteindelijk toch niet het belangrijkste de WP zal het in zn eentje moeten trekken ;)

hoe regel jij zo een systeem? kan dat gewoon via een WP regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goosbear
develdonk schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 00:18:
[...]

wat vragen om je aan het denken te zetten:
1) kan de 9kw warmtepomp zijn warmte kwijt in de woning als die niet nodig is in zwembad?
2) is de primaire functie van zonneboiler opwarmen zwembad of water verwarmen om te douchen?
3) bewuste keus om niet 2 warmtepompen aan te schaffen (1 voor woning en 1 voor zwembad, een warmtepomp incl subsidie van zeg 5kw hoeft nier meer dan 1.000 te kosten), zie ook: https://www.instaladorate...uhz-sw45va-ehsd-vm2c.html
4) ik ken perceeloppervlak niet maar wellicht handig om de rubbere zwarten matten te gebruiken om gratis zwembad water te verwarmen?
5) De warme aanvoer van warmtepomp zit onderin de boiler volgens mij en niet bovenin?
6) Hoe lang duurt het voordat warmtepomp de boiler op temperatuur heeft in de winter? Dat is namelijk de hoeveelheid tijd die je moet missen tbv vloerverwarming. Is dat redelijk?
7) warm water uit boiler: https://www.econo.nl/berekening-boiler-douchetijd
8) je gebruikt een doorstroomspiraal voor de boiler; is de capaciteit wel groot genoeg voor eenieder die er gaat wonen?
9) heeft je vloerverwarming wel pomp nodig? kan denk ik weg
10) ik zou vloerverwarming in slakkenhuis leggen :)

GROOTSTE aandachtspunt:
volgens mij kun je zonneboiler schakelen tussen 150L boiler of 500L boiler als ik het goed interpreteer, echter kan een dergelijke boiler gevuld worden met zwembadwater of moet je dan titanium wisselaar hebben ivm chloor? zwembadwater heeft speciale warmtewisselaars nodig ivm chloor (uit mijn hoofd), kun je niet zomaar overal op aansluiten. Is dat wat je apart getekend hebt?
1) binnenkort is het plan volledig klaar dan heb ik ook een gedetailleerde warmteverliesberekening. het is best wel een heel huisje dus ik ga er vanuit dat het ook weer niet overdreven over gedimensioneerd is. ook is er een relatief groot buffervat waardoor ik al helemaal niet verwacht dat de WP overdreven gaat pendelen.
2) dat is in principe vrij te kiezen maar voorlopig zie ik het dat die in eerste instantie SWW vat warm stookt daarna alle overtollige energie het zwembad in. buiten het 'zwemseizoen' verwacht ik niet veel van de ZB wat hij dan meehelpt is gewoon handig meegenomen.
3) ik zit hier aan de verkeerde kant van de grens tussen België en Nederland om te kunnen genieten van al die mooie subsidies. toen de installateur van het zwembad kwam aanzetten met 4k eur voor een zwembadwarmtepomp ben ik eens gaan nadenken dat ik dat toch maar best in 1 systeem ging steken.
4) hier zag ik dan weer mooi de mogelijkheid om de ZB voor beide doeleinden te gebruiken.
5) echt? dit heb ik dan toch helemaal verkeerd begrepen. ik ga hier nog eens naar kijken en evt aanpassen.
6) nog niet aan gerekend, maar dat zal wel meevallen met 9kw. ik verwacht 1 dat hij niet heel gek lang aan die boiler moet gaan pompen en 2 dat hij het huis op het gemakje warm houd. maar goed hiervoor heb ik nog lang niet alle info. als ik die heb kan ik nog steeds voor een model zwaarder gaan.
7) & 8) dat was een beetje wat ik tracht uit te vogelen met mij initiele vraag. die link is wel al handig maar die houd er volgens mij geen rekening mee dat de boiler maar voor de helft ofzo echt water van 55gr bevat de rest is kouder.
9) eens
10) ja dat is maar een plaatje om het er mooi uit te doen zien ik zal zien of ik een slakkehuisplaatje kan vinden ;)
er zit een warmtewisselaar in het plaatje, alleen blijkbaar niet echt duidelijk. ik wist wel al dat dit een Titanium variant moest zijn voor lage temperatuur warmtewisseling. als iemand me hiervoor een goede link kan sturen zou ik wel handig vinden. ik vind m namelijk nog niet zomaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
Even een vraag over het regelgedrag van de Ecodan:

Ik merk dat bij een stooklijn temperatuur van bijvoorbeeld 30 graden, de WP bijna direct stopt zodra hij een overschrijding meet (31). Vervolgens zakt natuurlijk direct de aanvoer temperatuur tot de waarde van de retour (28) en gaat ie weer aan.

Op deze manier tot wel 10x per uur. Dat kan niet goed zijn voor de compressor. Is er een instelling om de WP bijvoorbeeld een half uur te laten wachten zodra de wenstemperatuur overschreden wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
Goosbear schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:26:
[...]
3) ik zit hier aan de verkeerde kant van de grens tussen België en Nederland om te kunnen genieten van al die mooie subsidies. toen de installateur van het zwembad kwam aanzetten met 4k eur voor een zwembadwarmtepomp ben ik eens gaan nadenken dat ik dat toch maar best in 1 systeem ging steken.
Een simpele zwembadwarmtepomp kost maar zo'n 1000 euro. De rest van die 4k zit in het installatiewerk (en de marge), maar die heb je ook (en wellicht zelfs meer, want ingewikkelder) als je dat gaat combineren met de warmtepomp die ook je verwarming doet.
Ik zou deze twee zaken ontkoppelen en voor je zwembad een dedicated warmtepomp kopen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
hesselbeertje schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:33:
Even een vraag over het regelgedrag van de Ecodan:

Ik merk dat bij een stooklijn temperatuur van bijvoorbeeld 30 graden, de WP bijna direct stopt zodra hij een overschrijding meet (31). Vervolgens zakt natuurlijk direct de aanvoer temperatuur tot de waarde van de retour (28) en gaat ie weer aan.

Op deze manier tot wel 10x per uur. Dat kan niet goed zijn voor de compressor. Is er een instelling om de WP bijvoorbeeld een half uur te laten wachten zodra de wenstemperatuur overschreden wordt?
herken ik inderdaad van mijn warmtepomp. instelling heb ik niet kunnen vinden (en ik heb volgens mij alle boeljes van a-z doorgenomen). Wat je kan doen:
-flow verhogen
-waterbuffer inbouwen
-stooklijn hoger zetten
-niet op stooklijn verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
develdonk schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:56:
[...]

herken ik inderdaad van mijn warmtepomp. instelling heb ik niet kunnen vinden (en ik heb volgens mij alle boeljes van a-z doorgenomen). Wat je kan doen:
-flow verhogen
-waterbuffer inbouwen
-stooklijn hoger zetten
-niet op stooklijn verwarmen
Flow is 22 l/min, over de buffer van 200 liter, en daaraan 100 m2 vloerverwarming.

Misschien zelf maar met een tijdrelais aan het knutselen? Vreemd dat dat nodig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Ik wilde volgende winter ook met de stooklijn aan de gang, maar zo te zien is op kamertemperatuur blijven stoken voor de Ecodan dus een beter idee. Want de flow kan niet hoger en ik heb/wil geen extra buffer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Andrehj schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:40:
[...]

Een simpele zwembadwarmtepomp kost maar zo'n 1000 euro. De rest van die 4k zit in het installatiewerk (en de marge), maar die heb je ook (en wellicht zelfs meer, want ingewikkelder) als je dat gaat combineren met de warmtepomp die ook je verwarming doet.
Ik zou deze twee zaken ontkoppelen en voor je zwembad een dedicated warmtepomp kopen.
Ondanks dat ik het niet kan onderbouwen ben ik het helemaal met je eens.Wellicht moet je niet eens een warmtepomp willen en simpelweg een aantal collectoren of vlakplaten neer leggen die permanent rondstromen als buitentemp > watertemp. Stagnatie e.d. heb je namelijk geen last van met zwembad en een vlakplaat kost EUR 500. dus lekker stuk of 4-5 van die platen met pompje er tussen en temp sensor en gaan met de gratis warmte.

Verder hou ik van "simpele" systemen. Zo min mogelijk point of failures is wel zo prettig als er keer storing is of ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
hesselbeertje schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:58:
[...]

Flow is 22 l/min, over de buffer van 200 liter, en daaraan 100 m2 vloerverwarming.

Misschien zelf maar met een tijdrelais aan het knutselen? Vreemd dat dat nodig is...
tock kan hij zijn warmte niet kwijt. probeer stooklijn eens 5 graden hoger te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
develdonk schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:15:
[...]

tock kan hij zijn warmte niet kwijt. probeer stooklijn eens 5 graden hoger te zetten?
Ja dan zal 't zeker lukken. Op 35 graden draait ie wel door tot ik uit de woning kook
Maar ik wil zo laag mogelijk ivm COP. Is dat zo'n vreemde eis? En gezien de traagheid van de vloer mag ie best een half uurtje uitrusten zonder dat iemand 't merkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Goosbear schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:26:
[...]

1) binnenkort is het plan volledig klaar dan heb ik ook een gedetailleerde warmteverliesberekening. het is best wel een heel huisje dus ik ga er vanuit dat het ook weer niet overdreven over gedimensioneerd is. ook is er een relatief groot buffervat waardoor ik al helemaal niet verwacht dat de WP overdreven gaat pendelen.
2) dat is in principe vrij te kiezen maar voorlopig zie ik het dat die in eerste instantie SWW vat warm stookt daarna alle overtollige energie het zwembad in. buiten het 'zwemseizoen' verwacht ik niet veel van de ZB wat hij dan meehelpt is gewoon handig meegenomen.
4) hier zag ik dan weer mooi de mogelijkheid om de ZB voor beide doeleinden te gebruiken.
5) echt? dit heb ik dan toch helemaal verkeerd begrepen. ik ga hier nog eens naar kijken en evt aanpassen.
6) nog niet aan gerekend, maar dat zal wel meevallen met 9kw. ik verwacht 1 dat hij niet heel gek lang aan die boiler moet gaan pompen en 2 dat hij het huis op het gemakje warm houd. maar goed hiervoor heb ik nog lang niet alle info. als ik die heb kan ik nog steeds voor een model zwaarder gaan.
7) & 8) dat was een beetje wat ik tracht uit te vogelen met mij initiele vraag. die link is wel al handig maar die houd er volgens mij geen rekening mee dat de boiler maar voor de helft ofzo echt water van 55gr bevat de rest is kouder.
9) eens
10) ja dat is maar een plaatje om het er mooi uit te doen zien ik zal zien of ik een slakkehuisplaatje kan vinden ;)
er zit een warmtewisselaar in het plaatje, alleen blijkbaar niet echt duidelijk. ik wist wel al dat dit een Titanium variant moest zijn voor lage temperatuur warmtewisseling. als iemand me hiervoor een goede link kan sturen zou ik wel handig vinden. ik vind m namelijk nog niet zomaar
@Goosbear
Je kunt het hele systeem met je WP verwarmen. WP weet niet of die het cv-circuit of de warmtewisselaar (rvs316) van het zwembad verwarmd. Hij verwarmd water. Punt. Voor de zomermaanden heb ik hem ingesteld op een contante watertemperatuur . Op dit moment 27 graden. Middels de WP timer schakelt s morgens aan en avonds weer uit. Dus als de zonnepanelen aan het net gaan terugleveren. salderingsregeling proof.😃 Parallel aan de grote zwembad pomp heb ik een cv-pompje geplaatst die het zwembad water door de warmtewisselaar heen pompt. Op die manier is het niet nodig om de 750 Watt zwembadpomp de hele dag te laten draaien. Ik laat het cv-pompje door deze simpele controller schakelen. http://s.aliexpress.com/nMbAvQZ7. Temperatuur sensor van de controller zit op de aanvoerleiding van de WP(buffervat eigenlijk) naar de zwembad warmtewisselaar. De controller is zo ingesteld dat het cv-pompje bij 27 graden aan gaat en beneden de 25 uit. De temperatuur daalt in de aanvoer leiding daalt als de WP uit is en dan stopt ook het cv-pompje. De zwembad functie die de WP heeft heb ik niet gebruikt omdat ik een dure Panasonic sensor kabel zou moeten aanschaffen en nog een aparte voedingskabel van de WP naar het cv-Pompje zou moeten aanleggen. De temperatuur controller had ik nog en de voedingskabel lag er om een andere reden al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
develdonk schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:15:
[...]

Ondanks dat ik het niet kan onderbouwen ben ik het helemaal met je eens.Wellicht moet je niet eens een warmtepomp willen en simpelweg een aantal collectoren of vlakplaten neer leggen die permanent rondstromen als buitentemp > watertemp. Stagnatie e.d. heb je namelijk geen last van met zwembad en een vlakplaat kost EUR 500. dus lekker stuk of 4-5 van die platen met pompje er tussen en temp sensor en gaan met de gratis warmte.

Verder hou ik van "simpele" systemen. Zo min mogelijk point of failures is wel zo prettig als er keer storing is of ellende.
@develdonk

Collectoren of platen zijn simpel maar hou er wel rekening mee dat het enige tijd duurt voordat het water op zwemtemperatuur is opgewarmd. Een WP pruttelt de hele dag op de zonnepanelen. Je kunt gelijk het water in als morgen 30 graden en hoeft geen vier dagen te wachten. Een zwembad met een WP verwarmen is helemaal niet ingewikkeld. Het zijn twee extra leidingen, een hand- of elektronisch geschakelde 3-weg klep en voor nog geen 10 Euro een controller met sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
pleio65 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:41:
[...]

@develdonk

Collectoren of platen zijn simpel maar hou er wel rekening mee dat het enige tijd duurt voordat het water op zwemtemperatuur is opgewarmd. Een WP pruttelt de hele dag op de zonnepanelen. Je kunt gelijk het water in als morgen 30 graden en hoeft geen vier dagen te wachten. Een zwembad met een WP verwarmen is helemaal niet ingewikkeld. Het zijn twee extra leidingen, een hand- of elektronisch geschakelde 3-weg klep en voor nog geen 10 Euro een controller met sensor.
Helemaal eens hoor, ik geef enkel opties.

optie 1: warmtepomp van 4K met zonnepanelen van 1-2K en zo snel als mogelijk warm water in zwembad
of
optie 2: collectoren/vlakplaten die geen stroom of onderhoud nodig hebben die beginnen te verwarmen als zon gaat schijnen (in april als toch nog nietmand gaat zwemmen) en je hebt geen issues met elektra aanleggen of salderen oid maar moet wel wachten op zonnige dagen. Kostenplaatje 2K?

mij is het om het even want ik kom toch niet zwemmen. maar zit wel bij beide een ander financieel plaatje achter en benodigheden.

[ Voor 5% gewijzigd door develdonk op 05-05-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
hesselbeertje schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:18:
[...]

Ja dan zal 't zeker lukken. Op 35 graden draait ie wel door tot ik uit de woning kook
Maar ik wil zo laag mogelijk ivm COP. Is dat zo'n vreemde eis? En gezien de traagheid van de vloer mag ie best een half uurtje uitrusten zonder dat iemand 't merkt...
helemaal geen vreemde eis :) ik zou hetzelfde hebben. Hoe lang duurt het voordat hij gaat pendelen. Als er een 200L buffervat tussen zit en vervolgens nog systeeminhoud van de vloerverwarming zou het toch wel even moeten duren voordat de warmtepomp aanspringt?

Als hij aan/uit blijft springen dan lijkt het er op alsof hij een punt bereikt dat de Ta op 30 graden zit maar hij de warmte niet kwijt kan in de vloerverwarming waardoor de Tr richting Ta gaat en dus gaat pendelen. Dan is mijn respons afgiftecapaciteit is niet voldoende? Dat zou betekenen dat je wellicht de flow lager moet zetten ipv hoger zodat Tr lager wordt maar hoor graag mening mede tweakers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
develdonk schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:54:
[...]

helemaal geen vreemde eis :) ik zou hetzelfde hebben. Hoe lang duurt het voordat hij gaat pendelen. Als er een 200L buffervat tussen zit en vervolgens nog systeeminhoud van de vloerverwarming zou het toch wel even moeten duren voordat de warmtepomp aanspringt?

Als hij aan/uit blijft springen dan lijkt het er op alsof hij een punt bereikt dat de Ta op 30 graden zit maar hij de warmte niet kwijt kan in de vloerverwarming waardoor de Tr richting Ta gaat en dus gaat pendelen. Dan is mijn respons afgiftecapaciteit is niet voldoende? Dat zou betekenen dat je wellicht de flow lager moet zetten ipv hoger zodat Tr lager wordt maar hoor graag mening mede tweakers...
Datzelfde heb ik ook, met 200 l buffer in het systeem.
Volgens mij is het probleem, dat de pomp die ná de buffer zit, aangestuurd wordt door de WP, en dat betekent, dat als het setpoint bereikt is, deze pomp onmiddellijk stopt, dus het wachten is tot het water in de pomp een beetje is afgekoeld (en dat duurt niet lang) waardoor de WP weer begint te produceren.
De circulatiepomp na de buffer zou een poosje na moeten draaien, lijkt mij.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@develdonk Ik heb hem nu op kamertemperatuur ingesteld, hij maakt nu 's nachts runs van middernacht tot acht uur ongeveer. Dan regelt hij dus zelf z'n Ta. Misschien een idee om dat te proberen en dan de Ta te loggen, zodat je ongeveer een idee hebt voor de stooklijn?

Edit: @hesselbeertje :+

[ Voor 5% gewijzigd door Blackraven op 05-05-2020 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Blackraven schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 23:05:
@develdonk Ik heb hem nu op kamertemperatuur ingesteld, hij maakt nu 's nachts runs van middernacht tot acht uur ongeveer. Dan regelt hij dus zelf z'n Ta. Misschien een idee om dat te proberen en dan de Ta te loggen, zodat je ongeveer een idee hebt voor de stooklijn?
Hoe doe je dat?
Ik heb de Ta ingesteld, en geen stooklijn, maar gewoon aan/uit met een kamer thermostaat...

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
@Naalroc de controller in de woonkamer opgehangen, was eigenlijk een tijdelijke oplossing, omdat m'n oude aan/uit thermostaat niet werkte.
Maar zo te horen, misschien ook wel een permanente oplossing 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hesselbeertje schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:18:
[...]

Inderdaad vreemd gedrag, maar niet te veranderen, hij gaat tot 1,5 graad over setpoint en dan uit om vervolgens binnen 5 minuten weer aan te gaan.

Dit geldt voor vaste Ta en compensatie curve (WAR)

3 opties

1 afgifte verhogen door Ta te verhogen
2 afgifte verhogen door flow te verhogen
3 afgifte verhogen door meer afgiftevermogen te creëren ( extra radiatoren of vloerverwarming )

Vanaf T buiten kan de Mitsu (iig de * HA modellen) aanzienlijk verder terug Moduleren.

@develdonk buffer vaatje van 200ltr scheelt misschien 10 minuten voor de eerste pendel actie er is, daarna niet meer. Daarom hamer ik ook altijd zo op het minimale vermogen.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 05-05-2020 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
Ik speel met de gedachte de aanvoersensor iets te isoleren van de buis (en dan weer inpakken in dikke isolatie) zodat het een kwartier duurt voor ie verhoging meet, en vervolgens weer een kwartier voor ie afkoelt. Kan goed lijkt me, SWW maak ik toch niet met de Mitsu. Komend weekend maar eens stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hesselbeertje schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 23:17:
Ik speel met de gedachte de aanvoersensor iets te isoleren van de buis (en dan weer inpakken in dikke isolatie) zodat het een kwartier duurt voor ie verhoging meet, en vervolgens weer een kwartier voor ie afkoelt. Kan goed lijkt me, SWW maak ik toch niet met de Mitsu. Komend weekend maar eens stoeien.
Dan gaat je WP meer gas geven omdat Ta niet wordt gehaald, geloof me, ik heb ook van alles geprobeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
Grolsch schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 23:19:
[...]

Dan gaat je WP meer gas geven omdat Ta niet wordt gehaald, geloof me, ik heb ook van alles geprobeerd ;)
Oké, dan hoef ik het wiel niet weer uit te vinden. Oplossing voor jou is TA verhogen begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Blackraven schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 23:10:
@Naalroc de controller in de woonkamer opgehangen, was eigenlijk een tijdelijke oplossing, omdat m'n oude aan/uit thermostaat niet werkte.
Maar zo te horen, misschien ook wel een permanente oplossing 8)
Dat gaat bij mij niet werken, denk ik, omdat ik meerdere kamer thermostaten heb, deels geregeld door het Danfoss CF systeem......
Overigens zou ik die vertraging wel kunnen realiseren voor de woonkamer, omdat dat thermostaat een instelbare vertraging biedt; ik dacht -onmiddellijk-10 min-20 min.-30 min. vertraging.

Maar mijn 'probleem' zit in een ruimte die geregeld wordt door de Danfoss.
Daar heb ik deze winter dan ook extra isolatie aangebracht, en ook de afgifte verhoogd door middel van (schuin) plafond en wand verwarming aan te brengen.
Dat helpt wel wat, maar nog niet wat ik voor ogen had.

[ Voor 35% gewijzigd door Naalroc op 05-05-2020 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
@Naalroc
Ik heb gewoon een simpel 1 zone systeem, misschien dat je dan nog naar een 2 zone systeem zou kunnen kijken en de boel opsplitsen.
Dan zone 1 op de controller en zone 2 op je Danfoss.
Edit, aangezien plaatjes meer zeggen dan 1000 woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DF-Qx-UlFFu2L5ioFIT92a5Y0QQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YnYPeJZLv1NSFQyYjlGMa0DL.png?f=user_large

[ Voor 52% gewijzigd door Blackraven op 06-05-2020 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Grolsch schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 23:19:
[...]

lol had zojuist een deja vu, was dat niet ergens in deel 2 van dit topic dat iemand alles met isolatie materiaal had afgeplakt? Is volgens mij toch echt al een jaar of 3,4,5, dat ik dat voor het eerst gelezen heb :) lol tijd vliegt... Wist niet dat jij dat was... dan zit je hier ook al een tijdje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:40:
[...]

Een simpele bij Cranenbroek vandaan wel ja....
Maar een zwembadwarmtepomp van betere kwaliteit is onderhuids vaak een Mitsubishi of een ander A-merk.
Dus dan ben je wel iets meer kwijt dan 1000€

Verder is het in veel landen niets vreemds om je zwembad te koppelen aan de cv.
Nibe heeft het zelfs standaard in de regeling zitten.
Als je het jaar rond wil zwemmen, dan zul je wel wat extra vermogen moeten zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hesselbeertje schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 23:23:
[...]

Oké, dan hoef ik het wiel niet weer uit te vinden. Oplossing voor jou is TA verhogen begrijp ik?
Inderdaad, het is en blijft allemaal symptoombestrijding, en de hoofd oorzaak is dat de WP niet ver genoeg terug kan moduleren (minimale vermogen te hoog t.o.v. beschikbaar afgiftevermogen).

Welke type Zubadan heb je :?

Ik verwacht de "nieuwe" Y/VAA.

Waarom heb je voor de Zubadan gekozen als ik vragen mag :?

In 99 van de 100 gevallen had je beter kunnen kiezen voor de SW75Y/VAA

Dan mag je nog van geluk spreken dat je het nieuwe type hebt, want de oude Y/VHA heeft vooral problemen bij Tb +7 ~ Tb +12, de PUHZ-SHW80V/YAA gaat terug naar zo'n 3,6KW bij Tb +7, Ta 25.

De SW75Y/VAA gaat terug naar 2,9KW bij dezelfde omstandigheden, wat toch 20% lager ligt.

Maar moraal van het verhaal, je moet er altijd voor zorgen dat je zoveel afgifte hebt dat je het minimale vermogen in een bepaalde omstandigheid kwijt kan. Buffervat, plakbandjes, tiewraps, relais zijn allemaal "lapmiddeltjes" en lossen dit probleem niet op, je kunt alleen de symptomen wat verminderen, maar pendelgedrag oplossen kan alleen maar door je afgiftevermogen te verhogen, en de goedkoopste / makkelijkste oplossing is Ta omhoog.

Zo draait bij mij thuis de boel op Ta vanaf 30 perfect, ook in de minst gunstige situatie (1 zone open, Tbuiten tussen de +7 en +12). Het heeft bij mij 2 jaar geduurd voordat ik alles goed had ingeregeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 06-05-2020 08:48 ]

Pagina: 1 ... 91 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.