Zonnepanelen komen over een week, tijd om door te pakken richting de warmtepomp.
@
koevlaas2 : ik stuur jou ook even een PM.
Inmiddels is helaas duidelijk dat de Panasonic Monobloc J serie R32, onze favoriet, voor onbepaalde tijd is uitgesteld. Jammer. Plan B lijkt een Panasonic Aquarea All-in-one J serie R32.
Voordelen J serie t.o.v. H serie:
- Betere koeling, tot 10 graden;
- PV functie voor koeling (whatever that may be);
- Verbeterde backup heater voor bivalente functie;
- Te bedienen via Aquarea Smart Cloud ofwel je telefoon (H serie scheen erg onbetrouwbare output te geven qua COP etc.);
- Panasonic Service Cloud; installateurs kunnen je systeem op afstand uitlezen via een reeks sensoren;
- R32 is milieuvriendelijker en meer toekomstproof, zal waarschijnlijk langer mogen worden bijgevuld;
Performance J serie all-in-one vs. H serie:
H serie 5 kW: SCOP verwarmen 4.95; verwarmingsvermogen bij -7 is 4,2 kW; SCOP tapwater 3.00;
J serie 5 kW: SCOP verwarmen 5.07; verwarmingsvermogen bij -7 is 4,2 kW; SCOP tapwater 3.30;
H serie 7 kW: SCOP verwarmen 4.83; verwarmingsvermogen bij -7 is 5.15 kW; SCOP tapwater 2.83;
J serie 7 kW: SCOP verwarmen 4.90; verwarmingsvermogen bij -7 is 5.6 kW; SCOP tapwater 3.00;
Ook is de J serie stiller: scheelt bij de 5 kW unit 3 dB wanneer je verwarmt met deellast, 1 a 2 dB bij verwarmen of koelen met vollast.
De plusjes zijn niet wereldschokkend, wel de moeite waard denk ik.
Vragen die ik nog heb zijn:
1. Een 185 L vat lijkt weinig; aan de andere kant, wij hebben geen bad, hebben een waterbesparende douchekop, in de keuken wordt warm water door de Quooker aangeleverd en in de toekomst willen we douche-WTW als we de badkamer gaan renoveren. 2 volwassenen, 2 kleine kinderen.
2 Capaciteit WP; 5 kW of toch 7 kW? Ons huis komt uit de jaren 30 maar is volledig na geisoleerd, nieuwe buitenmuur + spouw, volledig nieuw dak ivm nokverhoging, nieuwe vloer met isolatie en vloerverwarming. Ons gasverbruik is ca. 1000-1100 m3/jaar. We hebben een houtkachel om evt. bij te verwarmen. Uitgaande van 1000 m3 is het 1000 * 8 / 1650 = 4.85. Uitgaande van 1100 m3 is het 5.3. De 5 kW Panasonic Monobloc kan verder terug moduleren dan de 7 kW; ik vermoed dat dit hetzelfde is voor de All-in-one (ik gok dezelfde compressor etc.). Echter, als je kijkt naar verwarmingscapaciteit @ -7, dan komt de J serie 5 kW aan de 4.2 kW reeel. Dat is een beetje krap aan.
3. Koelen tot 10 graden klinkt leuk; maar wat heb je ervoor nodig? In ons geval: speciale LTV radiatoren met fans neem ik aan voor boven (daar hangen gewone radiatoren), die heb je van Jaga of Panasonic. Maar ook condensafvoer met pomp voor die radiatoren. Klinkt alsof het heel lastig te realiseren is. Is dat echt zo, of zijn daar goede oplossingen voor? Ik weet dat een L/L WP beter koelt, maar dat is weer meer zooi op het dak en in je huis. Een L/W WP kan een beetje koelen, een paar graden, maar deze J serie klinkt alsof ie iets meer brengt dan de oudere L/W WPen, aldus de producent.
EDIT:
Wegens schuiven met de performance specs van H serie vs J serie all-in-one stonden er onjuistheden in: nu gecorrigeerd.
[
Voor 5% gewijzigd door
Dieken Taffert op 04-05-2020 11:22
]