Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.596 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:21
Kortom elke L/W en W/W Warmtepomp heeft een onderdeel met COP =1, nl de pomp voor het watercircuit :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@PentaClover neem je de pomp van je vloerverwarming mee in je cop berekening van je ketel?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Oxellaar schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:39:
@PentaClover neem je de pomp van je vloerverwarming mee in je cop berekening van je ketel?
Ja, als ik die meeneem dan kom ik lager uit op de ongeveer 110% van onderwaarde. Dat is dan met een gemiddeld verbruik van die pomp zoals op de pomp staat aangegeven, standje II = 65W, en dan reken ik ook ~65W voor de pomp in de CV ketel zelf, dus 130W*24h = 3.12 kWh per dag totaal.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@PentaClover Het verbruik van de pomp, van je vloerverwarming, heeft niks met het rendement van je cv ketel te maken. Die hoor je niet mee te nemen in de berekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
Oxellaar schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 23:02:
@PentaClover Het verbruik van de pomp, van je vloerverwarming, heeft niks met het rendement van je cv ketel te maken. Die hoor je niet mee te nemen in de berekening.
Volgens mij meet ik de energie die deze pomp aan warmte afgeeft aan het water wel met mijn kamstrup. Vandaar dat ik op een hoger rendement kwam toen ik deze pomp 24/7 zonder pompschakelaar liet lopen en die energie nog niet mee nam in de berekening en ten onjuiste de conclusie trok dat er meer energie in een m3 gas zat.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:20

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@PentaClover Zoals @Oxellaar ook impliciet aanhaalt, enkel de pomp binnen de CV zorgt voor een delta T die de Kamstrup kan meten. Die van de vloerverwarming geeft dus wel warmte, maar dat wordt niet gemeten tenzij de temperatuursensoren op rare plekken zitten.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Rimco schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 23:12:
@PentaClover Zoals @Oxellaar ook impliciet aanhaalt, enkel de pomp binnen de CV zorgt voor een delta T die de Kamstrup kan meten. Die van de vloerverwarming geeft dus wel warmte, maar dat wordt niet gemeten tenzij de temperatuursensoren op rare plekken zitten.
Yup, dat klopt, denk foutje van mij, dan komt het verschil alleen van mijn CV pomp en dan zou die serieus verbruik moeten hebben wil het verhaal kloppen. Toch maar eens een vermogensmeter tussen de ketel en het stopcontact zetten en kijken wat die pomp dan verbruikt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:39
Joris Jasper schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:39:
[...]

Dit zijn wel kostbare dingen kijk eens bij deze.https://www.koelklimaattechniekwebwinkel.nl/a-40329457/airconditioning-toebehoren/trillingdempersets-met-interne-veer/#description
Twee voor de zware kant en twee voor de kant zonder compressor bij mij werkt het goed.
ben erg benieuwd dus wat vraagjes;
-staat hij bij jou op een houten dak?
-heb je wellicht foto (of beschrijving) hoe je het gemonteerd hebt? dus rechtstreeks op beton oid of eerst op rvs koker oid?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:27
Fullpower schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:25:
Is er hier al eens iemand geweest die heeft geexperimenteerd met die luchtontvochtigers (op basis van koeling) om de RV 's zomers wat te verlagen, zodat je dauwpunt in huis lager wordt, en je dus met een lagere temperatuur kunt koelen?

Vorige zomer merkte dat de RV in huis vaak toch wel aan de hoge kant is (70-80%). Als dit 50 tot 60% zijn, zak dit veel comfortabeler zijn, denk ik.

Een continue bron van vocht is natuurlijk de ventilatie. Maar worst case een liter vocht per uur uit de lucht halen moet toch lukken, bijvoorbeeld met een ontvochtiger per etage.

Zat ook te denken aan een koelunit/ontvochtiger in de aanvoer naar de woning toe na de WTW unit, maar dat lijkt een erg dure optie. Maar wel weer meer permanent, met direct aansluiting op de afvoer.
Volgens mij kan je dan beter koelen met een airco, dan ontvochtig je ook en krijg je het koelen cadeau, het stroomverbruik van een ontvochtiger zal ongeveer gelijk liggen denk ik.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 21:19
koevlaas2 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 07:10:
[...]

Volgens mij kan je dan beter koelen met een airco, dan ontvochtig je ook en krijg je het koelen cadeau, het stroomverbruik van een ontvochtiger zal ongeveer gelijk liggen denk ik.
Bedenk daarbij ook nog, dat een ontvochtiger/droger niet alleen droogt, maar ook warmte toevoert aan de betreffende ruimte.
Uiteindelijk geeft hij zijn warmte via zijn condensor weer af aan dezelfde ruimte die hij droogt.
Bij een airco zit de condensor buiten en wordt de warmte uiteindelijk buiten afgegeven.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:06
Zwerius schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 07:41:
[...]

Het beste is, om dat een keer zelf te bepalen met een rookproef.
Ik heb dat zelf een keer gedaan, met zo'n soort rookbommetje gemonteerd op een houten stok. Die kon ik vervolgens rond de WP bewegen en zien hoe er evt. recirculatie optrad.
Helaas weet ik niet hoe zo'n rookpatroon precies heet. Ik had er een paar gekregen van mijn installateur.
Zou een beroker van een Imker voldoende rook geven? Daar zijn overigens diverse rookbronnen voor verkrijgbaar. Heel makkelijk zijn rauchstreifen https://www.imkereifachha...moker/dimak-rauchstreifen

Maar een flinke dosis karton in de beroker geeft ook veel rook.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
Casejunkie schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:30:
[...]
Mijn vriendin maakt zich nog wel zorgen om het geluid.
Je zou eens bij een tweaker kunnen gaan luisteren: heb ik ook gedaan bij @Grolsch en @roelzadh voordat ik de beslissing nam om een Mitsu te kopen. Onze buitenunit staat aan de zijkant van het huis en als we in de achtertuin zitten horen we 'm niet. De unit is vanwege het warme weer begrensd op 75% vermogen.
In de winter staat de unit op 100% ingesteld en is dan net waarneembaar, maar dan zitten noch wij, noch onze buren in de tuin.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 07:10:
[...]

Als het goed is, is de koelcapaciteit ongeveer gelijk aan de condensatie warmte van het vocht in de lucht. Dus zal er minimaal gekoeld worden. Maar natuurlijk nooit onder minimaal vermogen van droog modus.
Er wordt ook maar een klein gedeelte van de verdamper gebruikt in droog modus.

Maar drogen is eigenlijk meer geschikt voor landen waar het erg warm en vochtig is.
Hier is het meestal koud en vochtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:56
Oxellaar schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:11:
[...]

Als het goed is, is de koelcapaciteit ongeveer gelijk aan de condensatie warmte van het vocht in de lucht. Dus zal er minimaal gekoeld worden. Maar natuurlijk nooit onder minimaal vermogen van droog modus.
Er wordt ook maar een klein gedeelte van de verdamper gebruikt in droog modus.

Maar drogen is eigenlijk meer geschikt voor landen waar het erg warm en vochtig is.
Hier is het meestal koud en vochtig.
Als het koud is, hoef ik niet te koelen :)

En ook mee eens dat een airco beter koelt. Maar ik wil niet nog meer spul op het dak. En de WP kan koelen.

Wat ik hier zie is dat het in de winter in huis erg droog is. RV < 45%. Wij hebben een WTW. Maar 's zomers zorgt de ventilatie voor continue extra vocht, waardoor de Rv niet onder 70/80% wil zakken als het echt heet buiten is. Meer ventileren lost dit dus niet op; maakt het alleen maar erger. En klopt ook: bij hoge buiten temp. kan de Rv wel laag zijn, maar kan er absoluut best veel vocht in zitten. Bij afkoelen van 38c naar 26c neemt de Rv flink toe, bijvoorbeeld van 35% naar 70%.

Ik snap dat de lucht door een luchtontvochtiger eerst door de verdamper en dan door de condensor gaat. Het vermogen van de compressor wordt dissipeerd in de ruimte waar het ding staat. Maar als ik de Rv met 20% kan laten zakken, dan komt het dauwpunt veel lager te liggen en heb ik meer koelcapaciteit door een lagere aanvoer temperatuur.

De grote vraag nu even is: is de toename in koelcapaciteit tgv een lager dauwpunt (door de ontvochtiger) groter dan de extra warmtelast van een paar honderd watt op de verdieping?

(Ik ga er eens aan rekenen. Een lagere Rv geeft sowieso een meer comfortabel gevoel.)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
mightym schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:50:
[...]

Zou een beroker van een Imker voldoende rook geven? Daar zijn overigens diverse rookbronnen voor verkrijgbaar. Heel makkelijk zijn rauchstreifen https://www.imkereifachha...moker/dimak-rauchstreifen

Maar een flinke dosis karton in de beroker geeft ook veel rook.
Geen idee of dat voldoende rook geeft.

In mijn jeugd maakten we zelf wel eens rookbommen: stuk elektra pijp en daarin van die sterretjes, die kinderen met kerst/oud en nieuw gebruiken, in alu folie gewikkeld.
Één van de sterretjes er uit laten steken en die aansteken.

Het rookte verschrikkelijk.
Maar als ik er nu over nadenk, dan moet dat een ramp voor het milieu zijn....

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:44
Mijn zoon zal in zijn nieuwe woning een Daikin Altherma 3 LT - 6 kW 180L Vloermodel 400V warmtepomp geïnstalleerd krijgen.
Zijn er gebruikservaringen met deze pomp?
Is het mogelijk om het configuratiemenu voor de installateur te bereiken door
een eindgebruiker of moet er een inlogcode gebruikt worden?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Hoe vaak "legen" jullie het vuilfilter? (kom er net achter dat dat hoort bij het onderhoud van de ELGA :( )

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
BarryH schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:09:
Hoe vaak "legen" jullie het vuilfilter? (kom er net achter dat dat hoort bij het onderhoud van de ELGA :( )
nooit... hangt een spiro filter MB3 voor de warmtepomp en die doe ik begin en einde stookseizoen legen. (2x per jaar dus)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Zwerius schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:12:
[...]

Geen idee of dat voldoende rook geeft.

In mijn jeugd maakten we zelf wel eens rookbommen: stuk elektra pijp en daarin van die sterretjes, die kinderen met kerst/oud en nieuw gebruiken, in alu folie gewikkeld.
Één van de sterretjes er uit laten steken en die aansteken.

Het rookte verschrikkelijk.
Maar als ik er nu over nadenk, dan moet dat een ramp voor het milieu zijn....
erg herkenbaar :) aluminiumfolie overigens nooit gebruikt... maar roken doet het als een dolle. denk alleen niet dat dit verstandig is om flow van warmtepomp te meten want je ziet geen hand voor ogen en is enorm kankerverwekkend... beetje overkill dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:58
BarryH schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:09:
Zit er dan zo'n ding op een Elga? Waar zou ik die dan kunnen vinden?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die van mijn Mitsubishi maak ik elk jaar schoon voor start seizoen, en resulteert meestal in een flow verbetering van zo'n krappe 20% :P voor schoonmaken meestal zo'n 22 liter /minuut, daarna weer 26 liter /minuut.

Ondanks dat ik er ook een Spirofilter voor heb hangen @develdonk die ik dan ook laat spuien.

Ik zie er altijd wel tegen op, want het ontluchten is echt een drama bij mij, ondertussen gelukkig een procedure gevonden die redelijk werkt.......

Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

[ Voor 28% gewijzigd door Grolsch op 29-04-2020 21:00 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 15:28
Aziraphale schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:43:
[...]

Volgens mij niet maar ik laat mij graag verassen :)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Daannn1987 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 21:06:
[...]

Volgens mij niet maar ik laat mij graag verassen :)
Ik ook, want ik dacht dat ik onderhand toch alle ins-and-outs van dat ding wel kende.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
@Oxellaar , @Rimco het was gisteren blijkbaar erg laat, ik zie net in de excel dat ik gisteren niet alleen de denkfout maakte om beide pompen mee te willen nemen in de berekening, maar ook dat ik dat in de excel maar voor 1 pomp heb gedaan, vandaar dat de uitkomst wel klopte. 8)7 8)7 8)7
Voortaan vroeger naar bed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
[...]

Volgens mij is een BUVA hetzelfde als een ELGA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjLRm609KZp_rIg463y_z7XHOgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/loUGmzUJTpiwsfEGulcf2YCM.jpg?f=fotoalbum_large
nr 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
BarryH schreef op woensdag 29 april 2020 @ 21:30:
[...]

Volgens mij is een BUVA hetzelfde als een ELGA:
[Afbeelding]
nr 5.
Verrek, je hebt gelijk... Hij wordt zelfs in de installateurshandleiding van de Elga genoemd. @Daannn1987 Hebben we dat toch altijd gemist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Aziraphale schreef op woensdag 29 april 2020 @ 21:37:
[...]

Verrek, je hebt gelijk... Hij wordt zelfs in de installateurshandleiding van de Elga genoemd. @Daannn1987 Hebben we dat toch altijd gemist...
Ha het blijkt... als het circuit ooit weer eens leeg moet zal ik het meenemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Daannn1987 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 21:42:
[...]

Ha het blijkt... als het circuit ooit weer eens leeg moet zal ik het meenemen :+
Kan dat niet op een eenvoudiger manier?
Ik heb geen idee, maar b.v.
- CVketel en ELGA spanningsloos
- de kranen bij de ELGA dicht (Bij mij zitten er afsluiters in de aanvoer/afvoer leiding)
- aftapkraan slang erop zetten?
- kort openen aftapkraan ?

nog een andere foto gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iuMAjQKVqWbDtVDs4yVTx-Pyfg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MoB3zb8MiDlM50h82d43fVUW.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
BarryH schreef op woensdag 29 april 2020 @ 21:52:
[...]

Kan dat niet op een eenvoudiger manier?
Ik heb geen idee, maar b.v.
- CVketel en ELGA spanningsloos
- de kranen bij de ELGA dicht (Bij mij zitten er afsluiters in de aanvoer/afvoer leiding)
- aftapkraan slang erop zetten?
- kort openen aftapkraan ?

nog een andere foto gevonden:
[Afbeelding]
Nu je het zegt... ik heb sinds kort een kamstrup natuurlijk en kan vrijwel hetzelfde doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Grolsch schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:59:
Die van mijn Mitsubishi maak ik elk jaar schoon voor start seizoen, en resulteert meestal in een flow verbetering van zo'n krappe 20% :P voor schoonmaken meestal zo'n 22 liter /minuut, daarna weer 26 liter /minuut.

Ondanks dat ik er ook een Spirofilter voor heb hangen @develdonk die ik dan ook laat spuien.

Ik zie er altijd wel tegen op, want het ontluchten is echt een drama bij mij, ondertussen gelukkig een procedure gevonden die redelijk werkt.......

moet er ook iets in de ecodan gedaan worden dan? dat zou ook nieuw zijn voor mij. Elga wist ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:59:

Gewoon via handmatige bediening even 15 minuten laten pompen, dan hoor je 'm pakken als het goed is, de nieuwe VM2D modellen hebben een handmatige onluchter boven de pomp dat is een stuk makkelijker.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Die vuilafscheider zit wel lekker onhandig zeg. Met de afvoer precies boven de connector voor de thermostaat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Daannn1987 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:11:
[...]

Nu je het zegt... ik heb sinds kort een kamstrup natuurlijk en kan vrijwel hetzelfde doen.
Volgens de handleiding is het een standaard onderdeel van een onderhoudsbeurt, dan lijkt het me toch bijzonder dat daarvoor je hele systeem leeg zou moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
develdonk schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:12:
[...]

moet er ook iets in de ecodan gedaan worden dan? dat zou ook nieuw zijn voor mij. Elga wist ik wel.
Yup, check nummertje 13, daar zit het filtertje in:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/p9k7lm.jpg
koevlaas2 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:26:
[...]

Gewoon via handmatige bediening even 15 minuten laten pompen, dan hoor je 'm pakken als het goed is, de nieuwe VM2D modellen hebben een handmatige onluchter boven de pomp dat is een stuk makkelijker.
Tnx voor de tip, ga ik de volgende keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:14
koevlaas2 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:26:
[...]

@Grolsch
Dat is dus voor de nieuwe VM2D modellen, en die hebben wij niet....

[ Voor 69% gewijzigd door Naalroc op 29-04-2020 23:36 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar handmatig de pomp aan zetten kunnen wij wel.

Vooral die nood over stort gebruiken voor ontluchten vind ik geen fraaie oplossing...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Maar wèrkt wel, zoals je weet... ;)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:55
Hier heeft de koelmonteur even een schrader ventieltje op de bocht boven de pomp gesoldeerd. Ben je voorgoed klaar met deze enorme ontwerpfout.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
hesselbeertje schreef op donderdag 30 april 2020 @ 00:04:
..............met deze enorme ontwerpfout.
Helemaal mee eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:55
Ik snap het ook echt niet. Ding zit vol met buisjes richting de auto ontluchter, maar waar het echt om gaat (zorgen dat de pomp geen lucht staat te happen) is men vergeten 🙈

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 29 april 2020 @ 23:37:
Maar handmatig de pomp aan zetten kunnen wij wel.

Vooral die nood over stort gebruiken voor ontluchten vind ik geen fraaie oplossing...
Water bijvullen tijdens het pompen en druk lekker opvoeren tot boven de 2 bar, dat helpt vaak wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Ook mijn manier. Druk erop en pomp aanzetten.
koevlaas2 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 00:43:
[...]

Water bijvullen tijdens het pompen en druk lekker opvoeren tot boven de 2 bar, dat helpt vaak wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Oproep Monitoring April 2020
Via PM en het liefst niet via een "start discussie" waar ik mee begonnen ben omdat het bericht dan moeilijk is terug te vinden bij eventueele wijzigingen.

Na april komt een langere monitoring periode mei t/m september. Dit is dus voorlopig de laatste keer om meters op te nemen.
Door mij genoteerde deelnemers. Ik zal er wel een paar vergeten zijn, excuus daarvoor:
@mightym @jaari @corsat @Bram-Bos @barteg]@mkleinman @Rol-Co @Vincm @hrt @buiter @Grolsch @Oxellaar @Knowbody @Foxy101 @godfriedd @blauwemac @AUijtdehaag @Chris_82 @zandstraat @Verwijderd @LangeFries @koevlaas2 @Zwerius @Enerziek @Naalroc @Fut41 @Dylantje2 @Felicia @pleio65 @MarFan @note @Wimhaw @kanaaldijk @hannibal2206 @Stoofie @mgroen81 @Verwijderd
@Symply_jeroen @roelzadh @Fullpower @Pokkie78 @Verwijderd @Trilithium @Baapje327 @Remco45 @Ierssi @Ep Woody @Doek55
@roelzadh @lerssi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:52
Tomexergie schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:55:
Oproep Monitoring April 2020
Via PM en het liefst niet via een "start discussie" waar ik mee begonnen ben omdat het bericht dan moeilijk is terug te vinden bij eventueele wijzigingen.

Na april komt een langere monitoring periode mei t/m september. Dit is dus voorlopig de laatste keer om meters op te nemen.
Door mij genoteerde deelnemers. Ik zal er wel een paar vergeten zijn, excuus daarvoor:
@mightym @jaari @corsat @Bram-Bos @barteg]@mkleinman @Rol-Co @Vincm @hrt @buiter @Grolsch @Oxellaar @Knowbody @Foxy101 @godfriedd @blauwemac @AUijtdehaag @Chris_82 @zandstraat @Verwijderd @LangeFries @koevlaas2 @Zwerius @Enerziek @Naalroc @Fut41 @Dylantje2 @Felicia @pleio65 @MarFan @note @Wimhaw @kanaaldijk @hannibal2206 @Stoofie @mgroen81 @Verwijderd
@Symply_jeroen @roelzadh @Fullpower @Pokkie78 @Verwijderd @Trilithium @Baapje327 @Remco45 @Ierssi @Ep Woody @Doek55
@roelzadh @lerssi
Dankjewel voor je voortdurende monitoring. Ik ben niet zo actief meer hier, want mijn Elgaatje draait gewoon lekker door, mede dankzij het meedenken in dit topic.

Ik was vorig jaar al blij met een SCOP van 4,9 en een gebruik van 1188 kWh, dit jaar tik ik een SCOP van 5 aan, met een gebruik van 1109 kWh. En dat zonder gas, en vrijwel zonder pellets. Ik vind het niet slecht met een hybride bedoelde wp en een vrijstaand monument uit 1865...

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 00:43:
[...]

Inderdaad, kan het geen ontwerpfout noemen.

Heb nog nooit problemen gehad om een ecodan te ontluchten.

Pomp aan en goed op druk zetten... 3 minuten en hij draait. Heel soms de ontluchtschroef van de pomp los... Maar dat is zelden nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Oxellaar schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:08:
[...]

Inderdaad, kan het geen ontwerpfout noemen.

Heb nog nooit problemen gehad om een ecodan te ontluchten.

Pomp aan en goed op druk zetten... 3 minuten en hij draait. Heel soms de ontluchtschroef van de pomp los... Maar dat is zelden nodig.
Ik toch wel hoor, en bijna 2 jaar geleden hebben wij @koevlaas2 toch wel een half uurtje zitten tobben; koevlaas2 weet nu dus een andere oplossing, en ik snap dat wel: als je meer druk op de lucht zet die nog in de pomp zit, dan wordt deze ook samengeperst en gaat daardoor mogelijk verder omhoog in de bocht er boven, waardoor er water in de pomp kan komen; zodra dat er is, dan blaast hij de lucht er wel uit.
Maar er hoort m.i. toch echt een ontluchter boven de pomp te zitten, dan komt er water in de pomp en volgt de rest vanzelf.

Maar de volgende keer ga ik dus ook maar even proberen om de vuldruk tijdelijk te verhogen. :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Naalroc Het had zeker makkelijker geweest.
Afsluiter aan de perszijde van de pomp flink knijpen helpt vaak ook.
Dan kan de pomp beter druk opbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Mijn methode is een combinatie van enkele bovenstaande punten.

Systeem uitschakelen en daarna alle afsluiters dicht.
Zeskant-kop van filter voorzichtig losdraaien en druk laten ontsnappen; daarna filter eruit en reinigen.
Filter er weer in, afsluiters langzaam openen.

Daarna LANGZAAM met water vullen: geef de lucht de kans om alle bochten te nemen terwijl het waterniveau stijgt tot bovenin. Druk op 2 bar.
Systeem weer aanzetten.
Via installatie-menu pomp 5 minuten op hoogste stand laten draaien.
Daarna weer normaal bedrijf.

Werkte de laatste twee keer perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Onderin op de retour dacht ik, herkenbaar een de schroefdop 45graden TOV de leiding waar deze opzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 18:09

thido

Tilburg

Zo, de maand april is alweer voorbij, de L/W pomp maar weinig gebruikt.
Toen de nachten nog wat kouder waren, soms even een of twee uurtjes vroeg in de ochtend en daarna weer uit. Dat is dan wel echt een COP killer :-)
Meestal de L/L WP op de achtergrond aangehad, nu bijna geen last van het feit dat dan niet alle ruimtes in huis daarmee verwarmt worden. Prima te doen en verbruikt ook nog eens heel weinig kWh'tjes.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
thido schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:02:
Zo, de maand april is alweer voorbij, de L/W pomp maar weinig gebruikt.
Toen de nachten nog wat kouder waren, soms even een of twee uurtjes vroeg in de ochtend en daarna weer uit. Dat is dan wel echt een COP killer :-)
Meestal de L/L WP op de achtergrond aangehad, nu bijna geen last van het feit dat dan niet alle ruimtes in huis daarmee verwarmt worden. Prima te doen en verbruikt ook nog eens heel weinig kWh'tjes.
Hier vanochtend ook een run van 03:00 - 06:40 en die had een COP van 5,34...toch vrij aardig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Remco45 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:27:
[...]

Hier vanochtend ook een run van 03:00 - 06:40 en die had een COP van 5,34...toch vrij aardig ;)
Ja, als ik hem vanacht had aangezet met een Tb van 8c dan gaat dat prima. Maar de eerste paar dagen van april was het toch een stukje kouder ;-). Het gedrag van de pana is eerst met redelijk wat vermogen starten en dan terug moduleren. Ging dan om 05.00uur aan en tegen de tijd dat hij ging terug moduleren zette ik hem alweer uit.

Edit: ik draait hier op voornamelijk op radiatoren, heb geen vloerverwarming. Dus ook geen enorm stuk beton wat nog wat warm is in de ochtend. Gewoon echt koude start dus.

[ Voor 13% gewijzigd door thido op 01-05-2020 08:48 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
De warmtebehoefte was in april natuurlijk minimaal. Mede door het mooie zonnige weer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-m_W7NwocIJ8KaiU-YH_IUtLes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRzvpgBWoNkNZDvW3XBc3dyI.jpg?f=fotoalbum_large

Voor details, zie onze website: https://geen-energiereken...esse-wat-verder-gaat.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik kom vorige maand uit op 0 kWh geleverd door de warmtepomp en 9 kWh verbruikt. :+

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
755,180 opgewekt en 108,992 verbruikt. Beide kWh.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In Twente heeft de WP ook niet veel gedraaid, er is totaal 109kWh in gegaan voor CV, en 60kWh voor SWW.

Vorig jaar april was het meer, toen is er 170kWh in gegaan voor CV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
Idd, april energiezuinige maand, hier 8 kWh verbruikt voor SWW, verwarming is niet aangeweest, sww voornamelijk via de collectoren en meer dan 800 kWh teruggeleverd. Mede dankzij thuiswerken, geen elektrische km's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:17
jerh schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:19:
Idd, april energiezuinige maand, hier 8 kWh verbruikt voor SWW, verwarming is niet aangeweest, sww voornamelijk via de collectoren en meer dan 800 kWh teruggeleverd. Mede dankzij thuiswerken, geen elektrische km's.
Kun je beter altijd thuis werken....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

51kWh met de L/W (172kWh geleverd) en 40kWh met de L/L.
De WPB heeft er 71kWh verbruikt en de keukenboiler 32kWh.
Toch leuk al dat meten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Laatst online: 20-09 22:54
April verwarming 65kWh WP(Elga) en 7,7m3 gas voor SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:40

j4y

Kan iemand helpen met het berekenen van de afgifte capaciteit?

Met de koevlaas2 formule kom ik uit op 5,6 kW (1300-150sww*8/1650)

Zodoende mijn oog laten vallen op een 7 kW WP van LG die hier al een paar keer voorbij is gekomen. Maar aangezien dat weer een stuk boven de benodigde 5.6 kW zit, wilde ik berekenen of het afgiftesysteem goed genoeg is.

Maar daar loopt het dan ook vast. Ik heb in 't topic terug lopen zoeken maar ik raak een beetje in de war van hoe en wat :p

Voor de vloerverwarming beneden kom ik uit op 60 w/m2. 50 m2 = 3kW
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ldvgx2.png
Dan naar boven. Voor de radiatoren boven heb ik de tool van radiatorxxl even gebruikt (https://www.radiatorxxl.nl/radiator-vermogen-berekenen) en kwam op 5250 Watt. Ergens terug in dit topic gevonden dat van radiatoren 21% overblijft. Dus 1.3 kW.
De radiatoren zullen eigenlijk niet gebruikt worden (op badkamer en 1 werkkamertje misschien na) maar je weet nooit...
En dan nog SWW....

Voor 't verwarmen gedeelte kom ik iig op 4,3 dan uit. En die 4,3 komt ook meer in de buurt van de 'gewogen graad dagen berekening' (28*2776/1150*1,1*8/24 = 4,25). Is dat te weinig/pendelen voor een 7kW LG (20.1 liter per minuut)? In 't begin gedacht aan 5kW pana (ook gezien er meer Tweakers zijn die meer dan 1200 m3 ermee vervangen) maar ben er ontzettend huiverig voor vandaar de LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
reneeke1970 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:50:
[...]

Kun je beter altijd thuis werken....
het zonnige weer hielp wel om dat aangenaam te maken. Ik heb niks tegen thuis werken, maar kantoor zou ook wel weer prettig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

j4y schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:49:
Kan iemand helpen met het berekenen van de afgifte capaciteit?

Met de koevlaas2 formule kom ik uit op 5,6 kW (1300-150sww*8/1650)

Zodoende mijn oog laten vallen op een 7 kW WP van LG die hier al een paar keer voorbij is gekomen. Maar aangezien dat weer een stuk boven de benodigde 5.6 kW zit, wilde ik berekenen of het afgiftesysteem goed genoeg is.

Maar daar loopt het dan ook vast. Ik heb in 't topic terug lopen zoeken maar ik raak een beetje in de war van hoe en wat :p

-knip-

Voor 't verwarmen gedeelte kom ik iig op 4,3 dan uit. En die 4,3 komt ook meer in de buurt van de 'gewogen graad dagen berekening' (28*2776/1150*1,1*8/24 = 4,25). Is dat te weinig/pendelen voor een 7kW LG (20.1 liter per minuut)? In 't begin gedacht aan 5kW pana (ook gezien er meer Tweakers zijn die meer dan 1200 m3 ermee vervangen) maar ben er ontzettend huiverig voor vandaar de LG.
En de LG 5kW variant (hm051.u43)?
Die levert 5.5kW tot -7 volgens de specificatie tabel.
Wellicht bij -15 dan iets erbij verzinnen maar verder zit je dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y

j4y

thido schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:37:
[...]

En de LG 5kW variant (hm051.u43)?
Die levert 5.5kW tot -7 volgens de specificatie tabel.
Wellicht bij -15 dan iets erbij verzinnen maar verder zit je dan goed.
Goed gevonden! Dat is dan idd een optie die beter aansluit thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
@j4y
Zelf een 5kW pana die 1000 m3 vervangt. Heb separate WP boiler voor sww en kom makkelijk uit met mijn 5 kW. Alle Wp's hebben ook nog een elektrisch element, 3 kW bij pana, die in noodgeval ook nog ingezet kan worden. Pendelen geen last van want hij moduleert erg ver terug (17 Hz) en is dan zeer zuinig.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y

j4y

Me Albert schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:08:
@j4y
Zelf een 5kW pana die 1000 m3 vervangt. Heb separate WP boiler voor sww en kom makkelijk uit met mijn 5 kW. Alle Wp's hebben ook nog een elektrisch element, 3 kW bij pana, die in noodgeval ook nog ingezet kan worden. Pendelen geen last van want hij moduleert erg ver terug (17 Hz) en is dan zeer zuinig.
Ik dacht wel dat je het element er niet zondermeer bij op kon tellen toch? Want met 5,6 kW benodigd zit ik vrij krap voor mn gevoel (4,8 bij -7 volgens Panasonic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enerziek
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-01-2024
Ik heb sinds 1,5 maand een boilervat aan mijn Loria 6010, en zo maak ik dus ook warm water. Mijn installateur vond een extra elektrisch element voor de boiler niet nodig.
Zijn overweging is dat zonder een extra E-element de COP beter blijft, en het water in het boilervat komt een paar keer per dag op 50 grC, wat volgens de WHO goed genoeg zou zijn tegen legionella.

De streeftemperatuur voor warmwater was ingesteld op 60. Dat haalt hij dus lang niet. hij komt tot een paar tienden onder de 50 in het boilervat (op ca 1/3 van de bovenkant), en dan stopt het verwarmen van het vat.

De WP geeft twee foutmeldingen na 1 of 2 dagen, waarbij in die periode om de 6 uur een SWW opwarmrun plaatsvindt. De ene foutmelding is 67 en de andere is 195 (stop de unit als 67 3 keer na elkaar optreedt).
Op advies van fabrikant heb ik de ingestelde SWW temperatuur verlaagd van 60 naar 52. De foutmelding 195 komt dan niet meer, maar wel nog regelmatig 67 en de SWW cyclus is niet meer regelmatig om de 6 uur, maar soms pas na 12 of 14 uur.

Iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Me Albert
Ik weet niet hoe goed jij je sww verbruik hebt ingeschat?
8/1650' = 0,00485
1300 = 6,30303
1300 - 150 = 5,57576
1300- 200 = 5,33333
1300 - 250 = 5,09091
Als je wat zekerder wilt zijn reken je verbruik over de afgelopen jaren terug naar m3/graaddag.
Neem het hoogste aantal graaddagen van het jaar en je weet jou theoretische behoefte.
Er zitten veel mensen op het forum die als ze het over mochten doen een slag kleinere WP zouden nemen. Pana is erg stil en bevalt mij prima. Goedkoop te halen net over de grens in Duitsland voor 2500 euro. Ik ben bevooroordeeld maar ik wist het wel. Weet overigens niet hoe goed en hoe stil de LG is. Veel wijsheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:46
j4y schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:37:
[...]

Ik dacht wel dat je het element er niet zondermeer bij op kon tellen toch? Want met 5,6 kW benodigd zit ik vrij krap voor mn gevoel (4,8 bij -7 volgens Panasonic)
Kun je er gewoon bij optellen. Ik heb een 7,5 kW Ecodan ter vervanging van 2100 m3 gas.
Volgens de theorie kom ik op extreem koude dagen ook iets tekort (5,6 kW max.), dan mag ik het 2 kW element er gewoon bij optellen en kom ik toch weer op 7,6 kW bij -20 en Ta van 45.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:27
Over een week wordt de belastingteruggave gestort en is er dus eindelijk geld voor de WP :)

Is het aan te raden om er bigfoots onder te doen? Dat werd me aangeraden door de man van rjTec.

Deze dingen dus:
Afbeeldingslocatie: https://shop.rjtec.eu/images/product_images/info_images/BigFoot_Schrauben.png

De WP komt in de voortuin te staan op ofwel het klinker terras op ofwel grond (dan haal ik plaatselijk wat stenen weg). In geval van stenen zou ik hem ook op rubberen matten kunnen zetten zoals je voor de wasmachine ook gebruikt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Me Albert schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:21:
Ik weet niet hoe goed jij je sww verbruik hebt ingeschat?
8/1650' = 0,00485
1300 = 6,30303
1300 - 150 = 5,57576
1300- 200 = 5,33333
1300 - 250 = 5,09091
Als je wat zekerder wilt zijn reken je verbruik over de afgelopen jaren terug naar m3/graaddag.
Neem het hoogste aantal graaddagen van het jaar en je weet jou theoretische behoefte.
Er zitten veel mensen op het forum die als ze het over mochten doen een slag kleinere WP zouden nemen. Pana is erg stil en bevalt mij prima. Goedkoop te halen net over de grens in Duitsland voor 2500 euro. Ik ben bevooroordeeld maar ik wist het wel. Weet overigens niet hoe goed en hoe stil de LG is. Veel wijsheid
welke mensen zouden dan een slag kleinere wp nemen? Dit is eerste keer dat ik dit lees en ben toch al heel lang op dit forum :) Als je afgifte capaciteit het aankan zou ik niet weten wat het probleem is. Sterker nog; een warmtepomp die nooit op max capaciteit draait heeft veel betere COP. ben dus echt benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Vergeten we niet @Tomexergie te berichten ? :)

[ Voor 9% gewijzigd door Daannn1987 op 02-05-2020 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

CurlyMo schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:43:
Over een week wordt de belastingteruggave gestort en is er dus eindelijk geld voor de WP :)

Is het aan te raden om er bigfoots onder te doen? Dat werd me aangeraden door de man van rjTec.

Deze dingen dus:
[Afbeelding]

De WP komt in de voortuin te staan op ofwel het klinker terras op ofwel grond (dan haal ik plaatselijk wat stenen weg). In geval van stenen zou ik hem ook op rubberen matten kunnen zetten zoals je voor de wasmachine ook gebruikt.
Sumo

https://www.maxicool.nl/search?sSearch=sumo

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ok, goed om te weten :)

Maar is het aan te raden de WP erop te zetten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 07:23
Bij mij is de LG 7kW monoblock inmiddels afgeleverd vanuit Slovenië. Communicatie met eMundia en transport via Gebrüder Weiss gingen heel netjes. Er werd een afleverafspraak gemaakt en de warmtepomp werd met een gemotoriseerde steekwagen vlak naast de opstelplaats gezet.

In de week ervoor heb ik voor een mooi bedje voor de warmtepomp gezorgd. Een stuk worteldoek, vier zakken grind, een mantelbuis en twee opsluitbanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDyHbuhQBFZECMzGJf0TFqxsG0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewCe58LfRvC0vNXiIlLftpif.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGDCsVyzJ2t6fSFIa51aQNaHDbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIShu9SWe3OXljirrVMH1EGo.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb onder de LG twee lange SUMO 1000-blokken gezet, maar achteraf gezien waren drie blokken van 450mm goedkoper geweest. Bij de unit zitten overigens ook dikke rubberen ringen meegeleverd dus waarschijnlijk zijn die rubberblokken overkill.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgFhIh7PaD74-kkTP2peNLVWE6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HvxCAJlcihd38tO9gznh68t8.jpg?f=fotoalbum_large

Onder de kap zaten de kamerthermostaat, dikke rubberen ringen en een beknopte handleiding. Helaas geen stap voor stap installatiehandleiding. Weet iemand of die überhaupt bestaat en zo ja, waar die te vinden is? Ik heb alle hoeken van de LG-website geloof ik al wel bezocht.

Nu is het wachten op koppelingen (Hep2o) en elektramateriaal om het waterzijdig en elektrisch te kunnen aansluiten. @Cees-JanH waar heb jij die mooie messing 1" lange bochten gekocht?

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@David Niet naast de deur, maar je kan daar prima bestellen
https://www.pumpendiscoun...1032-Rotgussfittinge.html

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 09:34:
[...]

Mijne staat er op, en op een houten dak van de carport. Heb je hem gewoon in de tuin zou ik een betonplaatje storten, kost je 2-3 zakken van de horbach a 2,65.

@David

Je hebt het eigenlijk precies verkeerd,

Bandjes op het grind
Bandjes in de lengte
Voeten ook in de lengte

Vergeet niet dat die warmtepomp veel water gaat spoelen he, dus ondanks worteldoek gaat je grind verzakken en gaat ie scheef staan. Die bandjes moet je 90 graden draaien en op de hoge kant laten, de sumo daar weer haaks op zoals ze nu zitten.
Dan is je grindbed een waterbak, meer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Mijn SWW COP is hoger dan die van verwarmen, maar dat komt door het standby verlies.

SWW 50 199
Verw 56 202

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
CurlyMo schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 09:34:
[...]

Ik heb de buitenunit van mijn multisplit airco erop staan en dat weer op de tegels (60cmx60cm) naast het huis, lijkt goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 07:23
Rol-Co schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:59:
[...]

@David

Je hebt het eigenlijk precies verkeerd,

Bandjes op het grind
Bandjes in de lengte
Voeten ook in de lengte

Vergeet niet dat die warmtepomp veel water gaat spoelen he, dus ondanks worteldoek gaat je grind verzakken en gaat ie scheef staan. Die bandjes moet je 90 graden draaien en op de hoge kant laten, de sumo daar weer haaks op zoals ze nu zitten.
Dan is je grindbed een waterbak, meer niet.
Ik had inspiratie opgedaan bij deze post van biljoenblik. De hoeveelheid condenswater valt toch wel mee? Misschien een paar liter per keer? Voor de rest is het hier zandgrond dus loopt het water vrij snel weg.

Als het moet kan ik het nu nog omdraaien al is dat wel wat gedoe.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:59:
[...]

Mijne staat er op, en op een houten dak van de carport. Heb je hem gewoon in de tuin zou ik een betonplaatje storten, kost je 2-3 zakken van de horbach a 2,65.
Hij zou dus ook direct op de klinkers in de tuin kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
CurlyMo schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:27:
[...]

Natuurlijk kan dat, maar ik zou het niet doen, Het afvalwater gaat dan met een beetje pech een grote plaat ijs vormen in de winter. Ik heb er hier een zooi klinkers uit getrokken en gewoon een paar trottoir banden in gemikt. De restruimte is opgevult met grind, dit is een oplossing die ongeveer 2 jaar redelijk moet werken, in het geval dat je het voor definitief maakt, zou ik persoonlijk echt een grindbak maken met een beton plaat als fundering o.a.@Grolsch hebben foto's gepost van mooie oplossingen die probleemloos de tijd zullen doorstaan en daarnaast genoeg water opslag hebben voor de defrosts in de winter. (ook in de handleiding van panasonic staat een tekening. (ik kan hem alleen even niet vinden :+ ))

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 02-05-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
twain4me schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:42:
[...]

Natuurlijk kan dat, maar ik zou het niet doen, Het afvalwater gaat dan met een beetje pech een grote plaat ijs vormen in de winter. Ik heb er hier een zooi klinkers uit getrokken en gewoon een paar trotoir banden in gemikt rest ruimte opgevult met grind, dit is een oplossing die ongeveer 2 jaar redelijk moet werken, in het gaval dat je het voor definitief maakt zou ik persoonlijk echt een grindbak maken (ik zit op de klei) en een beton plaat als fundering daaronder o.a.@Grolsch hebben foto's gepost van mooie oplossingen die probleemloos de tijd zullen doorstaan en genoeg water opslag hebben voor de defrosts in de winter. (ook in de handleiding van panasonic staat een tekening (ik kan hem alleen even niet vinden :+ ))
klopt helemaal. bij ons op garage valt het water op klinkers en wordt 1 groot ijsplateau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 10:51
David schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:03:
Bij mij is de LG 7kW monoblock inmiddels afgeleverd vanuit Slovenië. Communicatie met eMundia en transport via Gebrüder Weiss gingen heel netjes. Er werd een afleverafspraak gemaakt en de warmtepomp werd met een gemotoriseerde steekwagen vlak naast de opstelplaats gezet.

Nu is het wachten op koppelingen (Hep2o) en elektramateriaal om het waterzijdig en elektrisch te kunnen aansluiten. @Cees-JanH waar heb jij die mooie messing 1" lange bochten gekocht?
Lekker bezig hoor ! Je hebt de 2 fundatiebalken eraf gehaald ?

Bocht heb ik hier vandaan:

https://www.deboerdrachte...ing-12-inch-binnendraad/3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:27:
[...]

Nee alleen dik ijs er onder als je lang vorstdagen hebt, daarom moet je wat hoogte maken, als de onderkant van je verdamper bevriest kan ie kapot gaan.

@David

Er komt serieus veel water af hoor hij een defrost, gewoon in bedrijf zoals nu komt er wat minder af maar toch is het dak goed nat van warmtepomp naar putje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Cees-JanH schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 14:32:
[...]

Lekker bezig hoor ! Je hebt de 2 fundatiebalken eraf gehaald ?

Bocht heb ik hier vandaan:

https://www.deboerdrachte...ing-12-inch-binnendraad/3
Die twee fundatiebalken schijnen er niet op te zitten bij deze LG modellen. Ook al staan ze zowat overal op de productfoto. Bij @Noord27 zaten ze er ook niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heeg77
  • Laatst online: 04-03 15:17
David schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:25:
[...]

Ik had inspiratie opgedaan bij deze post van biljoenblik. De hoeveelheid condenswater valt toch wel mee? Misschien een paar liter per keer? Voor de rest is het hier zandgrond dus loopt het water vrij snel weg.

Als het moet kan ik het nu nog omdraaien al is dat wel wat gedoe.
Nou een paar ltr? Dit kan soms wel ca 50 ltr per 24 uur zijn bij mijn NIBE 5 kW. Ik heb de condensaat afvoer aangesloten op de regenwaterafvoer van het platte dak van garage/berging. Aansluiting ca 40 cm onder het maaiveld en in de leiding een warmtelint welke bij vorst de leiding ijsvrij houdt.
De fundatie bestaat uit een zandbed van ca 35 cm dik in de grond en omsloten door opsluitbanden. Daarop betontegels 60x 40 cm en daarop twee betonbielzen waar de WP los opstaat. (Tussen de voetjes en biels een dun stukje rubber). Je hoeft dus geen beton te storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Met het oog op een verbouwing vraag ik me af of we helemaal van het gas af zouden kunnen in onze situatie? Ik ben me aan het inlezen, oa met alle info in de TS. Maar misschien heeft iemand wat duwtjes in de goede richting.

Huidige situatie:
- Jaren 30 randstad woning 3de verdieping, achterkant heeft deels plat dak (beschikbaar), erker voorkant.
- 59m2
- Gasverbruik 2019 1100m3 (via remeha uit 2016 met radiatoren)
- energieverlies lijkt nu vooral via voor(zuid) en achtergevel(noord) (wel dubbel glas) en slecht geisoleerde vloer. Links en rechts buren.

Nieuwe situatie relevante zaken:
- vloer egaliseren/isoleren en overal vloerverwarming er op
- berging op 4de bij woning betrekken boven woonkamer (+9m2 er bij, 68m2 totaal)
- erker iig wat beter isoleren

Vragen:
- via de vuistregel: 1100m3 x 8Kw / 1650 = 5,33 ; Zou een 5Kw unit hier kunnen voldoen, aannemend dat goeie vloerisolatie met VV een pak gaat helpen? Of beter +/- 7Kw?

- Een Panasonic Aquarea All-in-one systeem klinkt aantrekkelijk (voor de handige n00b) ; zou dat hier een goeie match zijn?

- Buffervat noodzakelijk? (ook bij zo'n all-in-one oplossing?)

- Vloerverwarmingstips als bovenstaand reeel is? Denk aan droogbouw met metalen lamellen, liever een dikkere buis dan dun? hart op hart afstand liever kleiner?

- Voor & achtermuur toch enige (voorzet) muurisolatie gaan toepassen?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Grolsch schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:08:
[...]

Ik snap je punten, en kan dan ook goed begrijpen dat je voor een SW100VAA/YAA gaat, vooral omdat dus blijkbaar (dat was me eerder niet duidelijk) regelmatig vermogen te kort kwam met de SW75YHA.

Als je je COP serieus wilt verbeteren kun je eigenlijk maar 1 ding doen, en dat is je stooklijn (Ta) naar beneden halen. De andere parameter die de COP positief kan beïnvloeden kun je niet veranderen (buitentemperatuur).

Met 275m2 vloer welke altijd open staat moet je inderdaad makkelijk 4,3KW (minimale vermogen SW100YAA) kwijt kunnen.

Dat is 4300/275=15,6W /m2

Bij Ta 25, Tr 22 is het +- 19W/m2, dus pendelen ga je inderdaad geen last van krijgen met de SW100YAA.

Ik vind je flow trouwens wel erg laag voor 275m2, als dat straks hoger wordt kan je Ta ook weer iets naar beneden.
Op basis van deze opmerking gaan we nu stalen verdeler vervangen door composiet versie en aansluiten met 1". Dus vanaf warmtepomp rechtstreeks naar vloerverwarming verdeler. Flow is dan max 32,0L/min naar de verdeler wat meteen maximale flow is van warmtepomp.

Daarnaast nog middels 1 T-stuk met 25mm kunststof leiding naar de 2 bovenverdiepingen dus zou met gemak uit moeten komen op maximale flow van SW100YAA (32,1L/min) was mijn redenatie. vanaf warmtepomp naar verdeler moet ik 3 bochten maken die allemaal uitgevoerd worden in 2x45 graden wavin tigris bochtjes om flow niet te hinderen)

Tevens ultrasone flow meter met spiro MB3 (beide DN25) er tussen in de retour om te filteren en flow/COP te meten.

De flow was inderdaad stuk lager met oude systeem (15L/min op 22mm stalen leiding) maar gek genoeg maakte het niet uit hoeveel vermogen we de vloer in stuurde; hij kwam never nooit niet boven de Ta 30 graden. M.a.w. afgiftesysteem van 275m2 vloeropp. (50% 10cm en 50% 15cm) was ruim voldoende voor 7,5kw. Ik ga ervan uit dat nu we een 10kw warmtepomp pakken het vermogen dus met gemak nog de vloer in gaat en wellicht COP omhoog gaat omdat flow omhoog gaat of Ta nog 1-2 graden lager kan. Heel veel rek zit er echter niet in omdat we al op Ta van 30 zitten. (lang leve de 2km 17x2mm slang >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Betreffende die ultrasone meter: ik zie nergens dat er ook een retour temp sensor bij geleverd is; Moet dat niet?
En voor welke doorlaat geldt die prijs, kan ik ook niet vinden....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• develdonk
Naalroc schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 18:41:
Betreffende die ultrasone meter: ik zie nergens dat er ook een retour temp sensor bij geleverd is; Moet dat niet?
En voor welke doorlaat geldt die prijs, kan ik ook niet vinden....
ik heb een DN 25 besteld en zit aparte sensor nog bij.
2x pt1000 platinum sensor

kosten incl verschepen excl douane ellende: 121 dollar

ultrasone meter: https://dutch.alibaba.com...erlist.0.0.1f7b12a4NsXt4R

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSr3k6lTqdfnPtPL1UmfTDbWvFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2qDbxTvDd9BkhhlmUzava817.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door develdonk op 03-05-2020 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
maratropa schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:27:
Met het oog op een verbouwing vraag ik me af of we helemaal van het gas af zouden kunnen in onze situatie? Ik ben me aan het inlezen, oa met alle info in de TS. Maar misschien heeft iemand wat duwtjes in de goede richting.

Huidige situatie:
- Jaren 30 randstad woning 3de verdieping, achterkant heeft deels plat dak (beschikbaar), erker voorkant.
- 59m2
- Gasverbruik 2019 1100m3 (via remeha uit 2016 met radiatoren)
- energieverlies lijkt nu vooral via voor(zuid) en achtergevel(noord) (wel dubbel glas) en slecht geisoleerde vloer. Links en rechts buren.

Nieuwe situatie relevante zaken:
- vloer egaliseren/isoleren en overal vloerverwarming er op
- berging op 4de bij woning betrekken boven woonkamer (+9m2 er bij, 68m2 totaal)
- erker iig wat beter isoleren

Vragen:
- via de vuistregel: 1100m3 x 8Kw / 1650 = 5,33 ; Zou een 5Kw unit hier kunnen voldoen, aannemend dat goeie vloerisolatie met VV een pak gaat helpen? Of beter +/- 7Kw?

- Een Panasonic Aquarea All-in-one systeem klinkt aantrekkelijk (voor de handige n00b) ; zou dat hier een goeie match zijn?

- Buffervat noodzakelijk? (ook bij zo'n all-in-one oplossing?)

- Vloerverwarmingstips als bovenstaand reeel is? Denk aan droogbouw met metalen lamellen, liever een dikkere buis dan dun? hart op hart afstand liever kleiner?

- Voor & achtermuur toch enige (voorzet) muurisolatie gaan toepassen?
Door de vloer te isoleren help je vooral de buren :P
Hun warmte komt immers vanzelf boven, je kan je beter richtenen op het dak.

Het is een aardige uitdaging om 7Kw kwijt te raken in 70 m2 droogbouw vloerverwarming. Ik gok dat het wel ongeveer ophoud bij 3kW
Ik weet niet of je er zelf aan hebt gedacht, maar als ik nog in mijn jaren 20 bovenwoning zou zitten, zou ik denk ik gaan voor een L/L WP. Behalve dat je veel minder gezeur hebt met afgiftesystemen, heb je er erg veel profijt van in de zomer, als jouw huis ook maar iets op dat van mij lijkt is het er bloed heet in de zomer. Daar gaat L/W koeling nouwelijks iets tegen helpen. Een ander voordeel voor slecht geisoleerde woningen is dat je kan verwarmen per vertrek. Dat is iets wat je met het afgiste systeem wat jij voor ogen hebt bij een L/W wp echt moet vergeten imho. WPB op het ventilatie kanaal voor het warme water met eventueel een doorstroom verwarmer en je bent er wel. (uiteraard wel gewoon doorgaan met isoleren)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 02-05-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:01:
[...]

Door de vloer te isoleren help je vooral de buren :P
Hun warmte komt immers vanzelf boven, je kan je beter richtenen op het dak.

Het is een aardige uitdaging om 7Kw kwijt te raken in 70 m2 droogbouw vloerverwarming. Ik gok dat het wel ongeveer ophoud bij 3kW
Ik weet niet of je er zelf aan hebt gedacht, maar als ik nog in mijn jaren 20 bovenwoning zou zitten, zou ik denk ik gaan voor een L/L WP. Behalve dat je veel minder gezeur hebt met afgiftesystemen, heb je er erg veel profijt van in de zomer, als jouw huis ook maar iets op dat van mij lijkt is het er bloed heet in de zomer. Daar gaat L/W koeling nouwelijks iets tegen helpen. Een ander voordeel voor slecht geisoleerde woningen is dat je kan verwarmen per vertrek. Dat is iets wat je met het afgiste systeem wat jij voor ogen hebt bij een L/W wp echt moet vergeten imho. WPB op het ventilatie kanaal voor het warme water met eventueel een doorstroom verwarmer en je bent er wel. (uiteraard wel gewoon doorgaan met isoleren)
Dank, goeie punten, de beperking in afgifte van de VV is natuurlijk ook een dingetje..
Enige nuance, 1100m3 gas is met SWW er bij, puur verwarmen is dan rond de 980m3 oid. (980m3x8)/1650 = 4,75KW Als ik even reken met de originele 59m2 oppervlak dan is dat 80W/m2; als ik zo google moet dat met een hoh afstand van 10cm en 35 graden water niet onmogelijk zijn.

Qua vloer, tussen de onderburen en ons zit koude lucht tussen de balken, slecht geisoleerde randen en plinten, je voelt de kou door het laminaat omhoog komen (en de wietgeur van de onderburen langs de plinten lol); ik kan me niet voorstellen dat met bijv een laag egalisatiegrind en fermacell er onder dit niet op zichzelf al onze stookkosten gaat verlagen, en dus ook het benodigde VV vermogen in zo'n situatie, wat het wattage per m2 weer wat omlaag haalt.

Los daarvan, de flexibiliteit en koelmogelijkheid van L/L WP klinken ook niet slecht. Dat betekend dus zo'n langwerpige blower in elk vertrek tegen het plafond ergens?
Denk alleen niet dat ik dat er hier door krijg :P

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
develdonk schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 00:28:
[...]

welke mensen zouden dan een slag kleinere wp nemen? Dit is eerste keer dat ik dit lees en ben toch al heel lang op dit forum :) Als je afgifte capaciteit het aankan zou ik niet weten wat het probleem is. Sterker nog; een warmtepomp die nooit op max capaciteit draait heeft veel betere COP. ben dus echt benieuwd :)
Bij de Panasonic kan de 5 veel verder terug moduleren dan de 7 en 9. Daardoor kunnen deze pompen bij wat hogere temperaturen hun vermogen niet kwijt en gaan ze even aan, snel weer uit en dan weer aan, ook wel pendelen genoemd. En veel starten en stoppen is slecht voor de levensduur.
En hogere COP omdat hij niet maximaal werkt is maar klein deel van het verhaal. Ta bepaald veel meer de COP dan het vermogen van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Me Albert schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:14:
[...]

Bij de Panasonic kan de 5 veel verder terug moduleren dan de 7 en 9. Daardoor kunnen deze pompen bij wat hogere temperaturen hun vermogen niet kwijt en gaan ze even aan, snel weer uit en dan weer aan, ook wel pendelen genoemd. En veel starten en stoppen is slecht voor de levensduur.
En hogere COP omdat hij niet maximaal werkt is maar klein deel van het verhaal. Ta bepaald veel meer de COP dan het vermogen van de WP.
Als ze vermogen niet kwijt kunnen zijn er m.i. aantal oorzaken:
-systeemvolume is te weinig (te weinig liters in vloerverwarming)
-flow in het systeem is te laag
-weersafhankelijke stooklijn staat te laag

Oplossing:
-elke verdieping lekker vloerverwarming leggen
-grotere buisdiameters leidingwerk
-korte leidingen in de vloer (<100 meter) en liefst 17mmx2 of dikker
-buffervat installeren
-installatie waterzijdig inregelen en stooklijn aanpassen aan je woning

Ik vind dus niet dat je blind mag zeggen dat het aan de warmtepomp ligt. Men moet wel het hele plaatje bekijken. Je schroeft een twingo motor ook niet in een ferrari en vice versa? Wel helemaal eens dat je de Ta zo laag mogelijk wilt hebben voor goede COP (dat is de basis). Startpunt bij warmtepomp is dus altijd:
-Dikke en korte vloerverwarmingleidingen die 10cm h-o-h liggen
-Kunststof vloerverdelers met dikke aanvoerleidingen (dus niet standaard 22mm maar hoger!)

Verder: zorg dat die vloerverdeler pompen niet 24/7 en 365 dagen per week aanstaan! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-09 22:52
@develdonk Wanneer je je vloerverwarming voor een voldoende groot deel altijd openlaat, heb je voldoende buffer en geen buffervat meer nodig. Naast dat je altijd warmte verliest in zo'n vat heb je dan ook geen vloerverdeler pomp meer nodig die dus ook geen 365 dagen stroom zit te vreten. De CV pomp in de WP kan dit dan bijna altijd wel aan.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
@develdonk
Ik heb vloerverwarming in de kamer/keuken en in de badkamer. Beide hadden een pomp met thermostaatknop om de vloertemperatuur in te stellen. Omdat je bij een warmtepomp nooit te hoge temperaturen in de vloer krijgt kan de pomp en thermostaat weg. Heb dat in de kamer wel gedaan en in de badkamer (nog) niet. Gevolg: kamer lekker 21 graden badkamer niet warmer dan 19-20 graden. Altijd gesloten systeem (dus zonder pomp) gebruiken bij WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
Me Albert schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:05:
@develdonk
Ik heb vloerverwarming in de kamer/keuken en in de badkamer. Beide hadden een pomp met thermostaatknop om de vloertemperatuur in te stellen. Omdat je bij een warmtepomp nooit te hoge temperaturen in de vloer krijgt kan de pomp en thermostaat weg. Heb dat in de kamer wel gedaan en in de badkamer (nog) niet. Gevolg: kamer lekker 21 graden badkamer niet warmer dan 19-20 graden. Altijd gesloten systeem (dus zonder pomp) gebruiken bij WP.
EEns. Dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan de (te) kleine doorlaat van de thermostaat en/of voetventiel van de verdeler. Heb die van mij ook verwijderd waardoor de flow meer dan verdubbelde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
Remco45 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:14:
[...]

EEns. Dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan de (te) kleine doorlaat van de thermostaat en/of voetventiel van de verdeler. Heb die van mij ook verwijderd waardoor de flow meer dan verdubbelde.
Een Koevlaas2 (TM) Idea :*)

Pagina: 1 ... 90 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.