mario038 schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:42:
Gisteren heeft een bevriende installateur vastgesteld dat mijn nefit HR ketel uit 2004 dringend vervangen moet worden. Er lekt rookgas, de achterplaat is doorgeroest. Helaas. Het is een 30kW, cw5 ketel.
Gelukkig hangt de ketel in de bijkeuken. Binnen 2-3 weken wil ik deze vervangen. Het liefst wil ik daarbij van het gas af. Maar ik zit sinds een paar weken in de inleesfase en weet niet of dat nu haalbaar is.
Daarom hier mijn hulpvraag!
Eerst wat meer info. Vrijstaande woning uit 1984. Woonoppervlakte 160 m2. Woonkamer heeft vloerverwarming en 2 radiatoren. 1e verdieping 3 slaapkamers en een badkamer met radiator. Zolder 2 kamers met radiator.
Ik woon hier een paar maanden en verwacht op jaarbasis een gasverbruik van 1600 tot 1800 m3.
Spouwen zijn bij de bouw redelijk geïsoleerd. Naisoleren heeft volgens 2 bedrijven geen zin.
Vloer is redelijk geïsoleerd.
Ramen zijn niet HR++.
Ik ben zelf het dak van binnen aan het naisoleren en kom dan op een rd van 4.
Sinds 2 weken liggen er zonnepanelen op het dak, verwachte opbrengst 3950 kWh per jaar.
Huidig Elektra verbruik, zonder zonnepanelen, schat ik in op 3000 kWh.
Ik woon alleen, mijn 3 kinderen zijn er iedere week een paar dagen. Wanneer ik werk of niet thuis ben staat de thermostaat op 17,5. Ben ik thuis dan op 19, soms even op 20.
We hebben een normale douche. En een bad, maar die is in 4 maanden maar 3x gebruikt.
Achter de bijkeuken, waar de ketel hangt, is een garage, niet verwarmd. Daar is ruimte voor een buffer vat oid. Aan de achtergevel, op het noorden, is ruimte voor een buiten unit.
Ik kook op inductie. Gas is dus alleen voor verwarming en warm water.
Meterkast is 1x35.
Omgeving Zwolle.
Ik zie door de bomen het bos even niet meer. Vervangen van de ketel door een goede nieuwe nefit kost circa €1500. Dat lijkt de makkelijkste weg. Maar liever kies is voor een toekomstbestendige oplossing, zonder gas. Maar dan wil ik niet nu van alles moeten uitzoeken. Ik zoek een oplossing waarbij ik 1 aanspreekpunt heb en die dan alles regelt.
Wie kan mij vertellen wat voor oplossing er voor mij is, en wat dat bij benadering gaat kosten?
Alvast bedankt!