Alleen gas en dan 150 bonus, vertel eens bij wie?develdonk schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:53:
[...]
Bedankt voor kritische respons. erg gewaardeerd!
Ik reken al met de lagere tartiefgroep want daar zit ik al in(<500m3 per jaar)
Gas wordt idd ietsjes duurder. Hier heb ik ook mee gerekend. Is wederom centenwerk en op jaarbasis paar euros (7 cent * 400m3 = 28 eur). zelfde verhaal voor tariefdaling voor elec. (alhoewel minister specifiek was in prijsstijging gas was hij dat niet in prijsdaling elec).
zonnepanelen eens, en dat was in het verleden mijn voornaamste drijfveer. Gas omzetten naar elec en dan afdekken met pv. Echter vanaf 2023 gaat saldering er ook gefaseerd uit. Als ik doorreken dat de warmtepomp enkel stroom gaat gebruiken voor boiler verwarmen als pv stroom leveren verbruik ik cumulatief vanaf nu t/m 2031 EUR 600 minder. Daar ga ik geen comfort voor inleveren met 3 kids in huis en risico dat boiler leeg is af en toe. maak ik wel 3 overuren per jaar om dat te compenseren
(ik hou wel rekening dat de gasbonus blijft bestand de aankomende 10 jaar voor bedrag van eur 150 per jaar)
1 PVoutput . Dongen NB
Met mijn (nibe f130) kan ik helaas geen cop uit het systeem halen maar ik vervang 1m3 gas voor 2kW dus zit ik rond de 4,2. Boilervat temperatuur op 46graden en onafhankelijk van mijn ecodan. Mijn boilervat geeft meer comfort dan de ketel en tussen 12 en 19h warm ik mijn vat op dmv warmte uit mijn ventilatielucht en stroom van mijn zonnepanelen. Ik heb ook 3 jaar getwijfeld voordat ik mijn cv ketel die alleen nog de sww verzorgde heb vervangen maar uiteindelijk ben ik trots dat mijn woning gasloos is en mijn project geslaagd is.develdonk schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:54:
[...]
met ecodan boiler of andere boiler?
en is dat enkel SWW?
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Ik wissel elk jaar van leverancier en krijg dan altijd pakweg 300 eur bonus voor elec en gas.reneeke1970 schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:46:
[...]
Alleen gas en dan 150 bonus, vertel eens bij wie?
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
op zich eens maar iedereen bij ons staat graag onder de douche of zit graag in bad. via website econo kom ik op max 40 min douchen en dat is met 5 personen simpelweg te kort... Als het dan economisch nog sense zou maken maar dan praat je over tientjes. Helemaal als ik de intergas extreme hang die ontzettend zuinig water kan verwarmen krijg ik het plaatje gewoon niet rond.Grolsch schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:21:
Alleen al het feit dat ik op een verjaardag kan zeggen dat ik geen gas heb was voor mij al voldoende reden.
Niet altijd alles is in geld uit te drukken, sommige dingen moet je gewoon doen
[ Voor 17% gewijzigd door develdonk op 20-04-2020 00:11 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Hoezo gasbonus? Wat bedoel je daar mee?develdonk schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:53:
[...]
Bedankt voor kritische respons. erg gewaardeerd!
Ik reken al met de lagere tartiefgroep want daar zit ik al in(<500m3 per jaar)
Gas wordt idd ietsjes duurder. Hier heb ik ook mee gerekend. Is wederom centenwerk en op jaarbasis paar euros (7 cent * 400m3 = 28 eur). zelfde verhaal voor tariefdaling voor elec. (alhoewel minister specifiek was in prijsstijging gas was hij dat niet in prijsdaling elec).
zonnepanelen eens, en dat was in het verleden mijn voornaamste drijfveer. Gas omzetten naar elec en dan afdekken met pv. Echter vanaf 2023 gaat saldering er ook gefaseerd uit. Als ik doorreken dat de warmtepomp enkel stroom gaat gebruiken voor boiler verwarmen als pv stroom leveren verbruik ik cumulatief vanaf nu t/m 2031 EUR 600 minder. Daar ga ik geen comfort voor inleveren met 3 kids in huis en risico dat boiler leeg is af en toe. maak ik wel 3 overuren per jaar om dat te compenseren
(ik hou wel rekening dat de gasbonus blijft bestand de aankomende 10 jaar voor bedrag van eur 150 per jaar)
Ik loop met Liander te knokken over het lagere tarief bij gebruik <500 m³. Vorig jaar 412m³ gebruikt en toch het hoge tarief op de rekening
Enne is het verhaal dan: ja, u krijgt ook het lagere tarief als u volgend jaar meer verbruikt al 500 m³. Nou, mevrouw van Liander "Dat gaat niet meer gebeuren". U boort mij in uw luie monopolisten stoel gewoon een dik verdiende bonus van € 53 op zuinig gebruik door de neus!! En dat gaat natuurlijk wel gemeld worden bij ACM, want dit klopt gewoon niet.
Ik wil onmiddellijk over naar jou netbeheerder met een bonus van € 150.
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
als je overstapt van leverancier krijg ik meestal een bonus van rond de EUR 300 (soms iets meer soms iets minder). Dit is dus los van het lagere vastrecht wat je krijgt bij verbruik van 500 m3 gas per jaar (waar ik ook in val). Ook het eerste jaar heeft enexis deze netjes betaald. En natuurlijk klopt het niet dat ze jouw dat lage tarief niet geven. Wat een onzin dat dit gebaseerd is op het vorige jaar. Alsof je wegenbelasting of je kwh tarief of m3 tarief gebaseerd is op vorig jaar... lolCopitano schreef op maandag 20 april 2020 @ 01:36:
[...]
Hoezo gasbonus? Wat bedoel je daar mee?
Ik loop met Liander te knokken over het lagere tarief bij gebruik <500 m³. Vorig jaar 412m³ gebruikt en toch het hoge tarief op de rekening. Komen ze met een af andere smoes dat ze naar het verbruik van het jaar er voor (dus 2018) kijken. Nergens in hun voorwaarden staat daar iets over, noch in de tarievenlijst. Ik heb vorig jaar minder dan 500 m³ gebruikt. Alle jaren daarvoor zijn niet relevant. Ik wil afgerekend worden over het gebruik in 2019 en niet over 1919
![]()
Enne is het verhaal dan: ja, u krijgt ook het lagere tarief als u volgend jaar meer verbruikt al 500 m³. Nou, mevrouw van Liander "Dat gaat niet meer gebeuren". U boort mij in uw luie monopolisten stoel gewoon een dik verdiende bonus van € 53 op zuinig gebruik door de neus!! En dat gaat natuurlijk wel gemeld worden bij ACM, want dit klopt gewoon niet.
1) mee eens, hier 200 liter, dat is vrij krap aan met een gezin en ligbad. 10 minuten voor douchen/bad geforceerd SWW aanmaken helpt hier om de temperatuur dip te verkleinen.develdonk schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:54:
1) Hiervoor krijg je boiler van gelimiteerd water terug (hr ketel is ongelimiteerd),
2) je bent je backup kwijt als er iets fout gaat (hr ketel kan het niet meer overnemen) en
3) je neemt een extra m2 van je woning (ruimte is nu effectieve ruimte in kinderspeelkamer),
4) je buitenunit zal harder slijten door meer verbruik en
5) je verwarming staat stil als het vat verwarmd moet worden.
M.a.w. schiet mij maar lek maar ik zie economisch als ook comfort technisch geen voordelen (en ik zoek ze heel graag want wil het wel maar lukt echt niet)? MIS IK IETS?
2) de meeste mensen hebben geen backup.
3) klopt, daarom heb ik een all-in-one genomen.
4) zou dat noemenswaardig zijn?
5) dat zou met een combi ketel ook zo zijn als je SWW gebruikt.
6) moet je niet slapen?
Maar ik denk dat je het plaatje al rond hebt, je bent nu verwend met comfort en een backup indien nodig. Voor die paar tientjes besparing per jaar, zou ik het wel weten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Ik moet net zo hard slapen als jijBlackraven schreef op maandag 20 april 2020 @ 04:13:
[...]
1) mee eens, hier 200 liter, dat is vrij krap aan met een gezin en ligbad. 10 minuten voor douchen/bad geforceerd SWW aanmaken helpt hier om de temperatuur dip te verkleinen.
2) de meeste mensen hebben geen backup.
3) klopt, daarom heb ik een all-in-one genomen.
4) zou dat noemenswaardig zijn?
5) dat zou met een combi ketel ook zo zijn als je SWW gebruikt.
6) moet je niet slapen?![]()
Maar ik denk dat je het plaatje al rond hebt, je bent nu verwend met comfort en een backup indien nodig. Voor die paar tientjes besparing per jaar, zou ik het wel weten.
Ik post vanuit Florida en is hier nu 23.03... vandaar het vreemde tijdstip!
En idd verwend met comfort (en hier gebruiken ze allemaal 150l boiler met 5kw element er in). Maar ik wil wel altijd verder kijken en sta open voor nieuwe dingen als het economisch sense maakt. Ja besparen is leuk, ja vooraf investeren is niet het probleem maar moet wel sense blijven maken. En ik zou graag boiler willen of een zonneboiler maar dat maakt economisch (in mijn persoonlijke ogen) geen sense of ik koop het te duur in...
Die r32 ecodan spulletjes uit Spaanse folders zien er ook weer leuk uit trouwens... en ook stuk goedkoper! Eraf binnenuit op r32 is nu gedaald naar eur 1600 per stuk (moet nog buitenunit bij) Benieuwd wat de subsidie gaat worden!
Ik had hier met mijn Pana hetzelfde. De brom van de waterpomp kon ik via de muur in slaap- en de woonkamer horen. Op mijn verzoek heeft de installateur de binnenunit akoustisch ontkoppeld van de muur. (Heel eenvoudig met die rubber matjes van 10x10cm die ook voor PV worden gebruikt.). Daarna geluid weg!MeaMea schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:31:
Hallo,
Komende donderdag wordt mijn nieuwbouwhuis opgeleverd. Daarin zit een WP, alpha innotec lwd 70a/rx. Nu ben ik een paar keer binnen geweest tijdens de bouw. De buitenunit. Prima stil. Maar de binnenunit geeft een brom af die je hoort tot de slaapkamer. Lijkt van de circulatiepomp pomp te zijn (en die lijkt ook 24h per dag te draaien). Ik vind het vreemd dat de binnenunit meer lawaai maakt dan de buitenunit. Maar tot nu toe zegt de installateur, nee hoor. Dat klopt.
Iemand ervaring met deze WP, die dit kan onderschrijven of ontkrachten?
Installatie met 300L SWW buffer, 100L VVW buffer.
Alpha home als ruimte sensoren. Per ruimte regelbaar.
Groet,
Arjan
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Dan hang je een elektrische doorstromer op als naverwarmer. Ja cop=1, maar geen stilstandsverliezen e.d, maar wel oneindig sww. Ik heb het hier getest ene jaar sww via wp, andere jaar via elektrische doorstromer, amper verschil (minder dan 25 kWh). Test is dan vooral voor winterperiode, in de zomer doen de zonnecollectoren het werk.develdonk schreef op maandag 20 april 2020 @ 00:10:
[...]
op zich eens maar iedereen bij ons staat graag onder de douche of zit graag in bad. via website econo kom ik op max 40 min douchen en dat is met 5 personen simpelweg te kort... Als het dan economisch nog sense zou maken maar dan praat je over tientjes. Helemaal als ik de intergas extreme hang die ontzettend zuinig water kan verwarmen krijg ik het plaatje gewoon niet rond.
Je kunt zelfs duaal doen, wp tot bijvoorbeeld 45 graden en naverwarmer tot 50 graden. Dan heb je minder warmteverlies op je boiler en een hogere cop.
[ Voor 8% gewijzigd door jerh op 20-04-2020 08:29 ]
Ja de flinke gemeente subsidie die ik alleen krijg als ik helemaal gasvrij wordtdeveldonk schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:54:
Ik ben al zo'n beetje de hele week aan het rekenen maart wellicht zie ik iets over het hoofd...
M.a.w. schiet mij maar lek maar ik zie economisch als ook comfort technisch geen voordelen (en ik zoek ze heel graag want wil het wel maar lukt echt niet)? MIS IK IETS?
Als die er niet was zou ik misschien ook nog even gas aanhouden voor SWW en koken.
Volgens mijn excel sheetjes hoeft dat inderdaad economisch helemaal geen slechte keuze zijn. Maar er is meer dan geld. Plus dat ik de overstap bonussen van energieleveranciers nog wel eens zie stoppen en dan zijn de vaste lasten van gas niet meer bijna gratis.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Dank voor je reactie. Ik ga het aangeven. Het in mijn aanneem overeenkomst opgenomen dat er voldoende maatregelen moeten worden genomen voor geluidsreductie.Fullpower schreef op maandag 20 april 2020 @ 07:04:
[...]
Ik had hier met mijn Pana hetzelfde. De brom van de waterpomp kon ik via de muur in slaap- en de woonkamer horen. Op mijn verzoek heeft de installateur de binnenunit akoustisch ontkoppeld van de muur. (Heel eenvoudig met die rubber matjes van 10x10cm die ook voor PV worden gebruikt.). Daarna geluid weg!
Van 60dB naar 40dB reductie is enorm! Maar nog steeds een pest herrie...MeaMea schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:21:
[...]
Dank voor je reactie. Ik ga het aangeven. Het in mijn aanneem overeenkomst opgenomen dat er voldoende maatregelen moeten worden genomen voor geluidsreductie.
Dus een max dB afspreken.
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ga er gewoon vanafCopitano schreef op maandag 20 april 2020 @ 01:36:
[...]
Hoezo gasbonus? Wat bedoel je daar mee?
Ik loop met Liander te knokken over het lagere tarief bij gebruik <500 m³. Vorig jaar 412m³ gebruikt en toch het hoge tarief op de rekening. Komen ze met een af andere smoes dat ze naar het verbruik van het jaar er voor (dus 2018) kijken. Nergens in hun voorwaarden staat daar iets over, noch in de tarievenlijst. Ik heb vorig jaar minder dan 500 m³ gebruikt. Alle jaren daarvoor zijn niet relevant. Ik wil afgerekend worden over het gebruik in 2019 en niet over 1919
![]()
Ben je toekomst ready..:-)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik heb toch een Pana 5kw besteld, dus ik ben benieuwd.
Wat je zegt klopt helemaal alleen je bent toch altijd ergens bang/onzeker wanneer je zulke beslissingen zelf moet maken.
Ik schaf een paar elektrische kachels extra aan voor het geval dat..
Ik had trouwens nog een vraag over de vloerverwarmingsbuis misschien dat jij het antwoord weet.
De warmtepomp wordt direct op de vloerverwarming aangesloten en het boilervat voor het sanitairwarmwater. Heb ik voor de vloerverwarmingssbuis PE-RT(5 laags) een met het keurmerk KIWA en KOMO nodig zodat er geen legionella komt of kan ik gewoon een buis nemen met alleen KOMO?
Ben niet thuis in die kiwa komo enz.hcmorg schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:52:
@Dylantje2 Bedankt voor je bericht!
Ik heb toch een Pana 5kw besteld, dus ik ben benieuwd.
Wat je zegt klopt helemaal alleen je bent toch altijd ergens bang/onzeker wanneer je zulke beslissingen zelf moet maken.
Ik schaf een paar elektrische kachels extra aan voor het geval dat..
Ik had trouwens nog een vraag over de vloerverwarmingsbuis misschien dat jij het antwoord weet.
De warmtepomp wordt direct op de vloerverwarming aangesloten en het boilervat voor het sanitairwarmwater. Heb ik voor de vloerverwarmingssbuis PE-RT(5 laags) een met het keurmerk KIWA en KOMO nodig zodat er geen legionella komt of kan ik gewoon een buis nemen met alleen KOMO?
Maar drinkwater zou ik anders denken/doen dan cv water..
Waarom geen 2 separate systemen?
5KW voor je cv, is hij ook beter dan hij tussendoor sww moet maken
En een WPboiler voor je sww
werkt in mijn ogen beter
En je hebt minder kosten wss.
En
en
Maar er zijn die er wss anders over denken...
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Nou word ik inmiddels elke dag wakker van die vogels bij zonsopkomst dus ik weet hoeveel 'herrie' dat is
:fill(white):strip_exif()/f/image/9p2z492ook6Xz9bFP1ev3vbz.png?f=user_large)
Klopt, geluid is ook nog eens erg subjectief. Volgens mij staat in het bouwbesluit dat een apparaat max. 30dB mag produceren in verblijfsruimten. 30dB klinkt weinig, maar kan toch storend zijn. Als een aannemer of installateur zich op die 30dB beroept, en het is storend, wat dan? (Die akoustische ontkoppeling zorgde hier voor in de stilte hoorbaar geluid tot onhoorbaar. Wereld van verschil.)hrt schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:37:
[...]
Van 60dB naar 40dB reductie is enorm! Maar nog steeds een pest herrie...
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Opzich helemaal eens. Maar ik voorzie gewoon problemen in die zin dat huishoudens een 3x25A aansluiting hebben. Ik rij erg veel voor mijn werk en wil als ik weer terug ben in NL dus een Tesla model 3 rijden om de bijtelling binnen de perken te houden. Het laden van een electrische auto (3x16A), het draaien van de warmtepomp (2x16A) en het aanzetten van de kookplaat (3x16A) oid wordt dan wel een dingetje (nog los van doorstromers, cookers, oveens, etc). opschalen naar hogere aansluiting is ontzettend duur in vastrecht dus geen (economische) optie.jerh schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:28:
[...]
Dan hang je een elektrische doorstromer op als naverwarmer. Ja cop=1, maar geen stilstandsverliezen e.d, maar wel oneindig sww. Ik heb het hier getest ene jaar sww via wp, andere jaar via elektrische doorstromer, amper verschil (minder dan 25 kWh). Test is dan vooral voor winterperiode, in de zomer doen de zonnecollectoren het werk.
Je kunt zelfs duaal doen, wp tot bijvoorbeeld 45 graden en naverwarmer tot 50 graden. Dan heb je minder warmteverlies op je boiler en een hogere cop.
Maw je oplossing is prima (legionalle in acht nemen!) maar met toekomstwensen niet realistisch voor mij persoonlijk.
Ook is regering niet helder in hoevrre de elec prijs nu omlaag gaat wat ook verdacht is en we dus maar moeten zien of, en in hoeverre, dit gaat gebeuren. Je ziet hoe de lobby kundig de teruglever vergoeding de nek heeft omgedraait waardoor zonnepanelen een langere tvt krijgen.
en of de gasbonus er afgaat? vooralsnog zijn er nog HEEL VEEL huizen die geen warmtepomp hebben (<600.000 per vorig jaar incl airco's). dus dat loopt nog wel los...
https://www.vakbladwarmte...559-1144361631.1587395559
dus ik denk dat ik het voor douchen/bad bij de ketel hou (ik heb aansluiting immers al betaald en ligt er al) en dan warmtepomp voor ruimteverwarming.
Geluid is subjectief,
ik vind 40 dB een tering herrie

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Ik voorzie met 3x25A voorlopig nog geen probleem. Zonder elektrische auto niet. Hier: kookplaat 3x16A, doorstromer 3x16A, warmtepomp op 3 fasen. En nog standaard spul zoals vaatwasser, oven. (Vrouw denkt heus niet na over wat ze hier tegelijk aan zetdeveldonk schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:17:
[...]
Opzich helemaal eens. Maar ik voorzie gewoon problemen in die zin dat huishoudens een 3x25A aansluiting hebben. Ik rij erg veel voor mijn werk en wil als ik weer terug ben in NL dus een Tesla model 3 rijden om de bijtelling binnen de perken te houden. Het laden van een electrische auto (3x16A), het draaien van de warmtepomp (2x16A) en het aanzetten van de kookplaat (3x16A) oid wordt dan wel een dingetje (nog los van doorstromers, cookers, oveens, etc). opschalen naar hogere aansluiting is ontzettend duur in vastrecht dus geen (economische) optie.
...
Gewoon kwestie van slim verdelen over de fasen. Nu nog zonder prioriteits schakeling of wat dan ook. Als het moet kan dat altijd nog. Gaat al bijna 2 jaar goed hier. En die auto: die is overdag toch van huis. Dan maar starten met laden na het koken. Gedurende de nacht is het verbruik hier 150Watt max. 3x 16A dus geen enkel probleem.
[ Voor 161% gewijzigd door Fullpower op 20-04-2020 19:06 ]
zonder auto eens inderdaad. Met auto wordt het verhaal ineens heel anders;Fullpower schreef op maandag 20 april 2020 @ 18:51:
[...]
Ik voorzie met 3x25A voorlopig nog geen probleem. Zonder elektrische auto niet. Hier: kookplaat 3x16A, doorstromer 3x16A, warmtepomp op 3 fasen. En nog standaard spul zoals vaatwasser, oven. (Vrouw denkt heus niet na over wat ze hier tegelijk aan zet)
Gewoon kwestie van slim verdelen over de fasen. Nu nog zonder prioriteits schakeling of wat dan ook. Als het moet kan dat altijd nog. Gaat al bijna 2 jaar goed hier. En die auto: die is overdag toch van huis. Dan maar starten met laden na het koken. Gedurende de nacht is het verbruik hier 150Watt max. 3x 16A dus geen enkel probleem.
Tesla laden duurt uurtje of 5 of langer. Warmtepomp huis verwarmen kun je niet 5 uurtjes uitstellen in avond in de winter. Het is toch wel heel sneu dat wij nederlanders in deze transitie het nog met 3x25A moeten doen.
iedereen heeft max 3 fasen en in bovenstaande situatie heb je al 2 fasen die 16+16=32A trekken (en de derde faste trekt enkel 16 voor auto). Dat kan dus niet als je afgezekert bent met 25A.... en dan heb ik het nog niet eens over een 4 liter boilertje wat in keuken kastje water op temp moet houden in de nacht of paar honded watt sluipverbruik. Dus allemaal leuk en aardig de energietransitie maar ons netwerk is daar helemaal niet klaar voor. Als iedereen morgen een elec auto heeft en warmtepomp zit nl zonder stroom... Ze willen niet voor niks dat dit soort apparaten een "het grid" verbonden worden... Ze willen hier controle over krijgen om de kosten beheersbaar te houden.
[ Voor 4% gewijzigd door develdonk op 20-04-2020 19:42 ]
damn, doe mij dat ookDapdodo schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:13:
Zit er dan echt B25? Bij mij zit zelfs 3xC40vanaf de nieuwbouw. Weet niet waarom, maar betaal 3x25.
weet je trouwens zeker dat je 3 fase hebt 3x25 en 1x40 zijn exact dezelfde prijs
[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 20-04-2020 20:44 ]
ik dacht eerst ook dat dit een groot probleem voor ons zou gaan worden (nieuwbouw woning, all electric, 3x25A). maar het is nog nooit een probleem geweest. De buren rijden een dikke tesla, hebben een warmtepomp, en alle luxe die je kan bedenken... pas toen er een electrische hottub kwam werd het echt een probleem.... daarvoor dus niet.develdonk schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:42:
[...]
zonder auto eens inderdaad. Met auto wordt het verhaal ineens heel anders;
Tesla laden duurt uurtje of 5 of langer. Warmtepomp huis verwarmen kun je niet 5 uurtjes uitstellen in avond in de winter. Het is toch wel heel sneu dat wij nederlanders in deze transitie het nog met 3x25A moeten doen.
iedereen heeft max 3 fasen en in bovenstaande situatie heb je al 2 fasen die 16+16=32A trekken (en de derde faste trekt enkel 16 voor auto). Dat kan dus niet als je afgezekert bent met 25A.... en dan heb ik het nog niet eens over een 4 liter boilertje wat in keuken kastje water op temp moet houden in de nacht of paar honded watt sluipverbruik. Dus allemaal leuk en aardig de energietransitie maar ons netwerk is daar helemaal niet klaar voor. Als iedereen morgen een elec auto heeft en warmtepomp zit nl zonder stroom... Ze willen niet voor niks dat dit soort apparaten een "het grid" verbonden worden... Ze willen hier controle over krijgen om de kosten beheersbaar te houden.
Voor het laden zou ik gewoon een zappi installeren, dan schakelt je auto even af als er een ander even wat extra nodig heeft. de rest kan allemaal prima bij elkaar (alhoewel ik denk dat een 3x16A doorstroom verwarmer alles juist problematisch maakt).
kortom, moet kunnen mits je zaken kan uitsmeren (warmtepomp langzaam pruttelen, auto laten afschakelen als nodig).
Het idee achter een warmtepomp is toch dat ie niet enorm veel stroom trekt? De mijne doet max 1,5 kW, minder dan de vaatwasser of een oven. Dat laadt de Tesla 's nachts maar met 9 ipv 11 kW áls de WP dan überhaupt het volle vermogen nodig heeft.develdonk schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:42:
[...]
Koken en douchen met een doorstromer: dat zijn de grote maar (gelukkig) zeer tijdelijke stroomslurpers waar je prima om heen kunt laden.
Als je de boel een beetje kunt timen, kun je volgens mij prima door met een warmtepomp én elektrische auto op 3x25A. Bij auto's die laden op 1 fase is die max 25A irritanter maar dan heeft WP juist daar geen last van als je die aan een andere fase hangt.
[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 20-04-2020 22:26 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Ik ben nog niet overtuigd, heb je ook een foto van de hoofdschakelaar
Zorg er wel voor dat je gehele groepenkast 40A geschikt nu is @Dapdodo
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
dat dus , in de toekomst zullen er ook extra dal momenten denk ik , dat zie je ook in het buitenland, dat is om te voorkomen dat iederen zijn auto om 18:00 aan het laden zet en de pizza in de oven stopt.databeestje schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:33:
Gewoon een slimme laadpaal gebruiken, dan kan deze terug regelen naar het minimum van 6A per fase. Dus voor 1 of 3 fase werkt dat prima. ICU heeft een EVE Smart, een Tesla Wall Connector met RPi voor aansturing, of een zelfbouw SmartEVSE, zelfs een Zappi met Harvi. Er is keuze genoeg, de auto past zich wel aan.
Door salderen is het hele idee van daltarieven hier een beetje in het water gevallen, maar dat komt denk ik wel terug.
.Jim423 schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:48:
Hoofdschakelaar zegt niets over de aansluitwaarde.
Wel of hij echt 3 fase heeft, of gewoon een aannemer die 1 fase in nieuwbouw heeft gestopt, vroeger zaten de stoppen er dan niet in, ik heb het in iedergeval al 1 keer gezien dat de automaten er wel zitten bij 1 fase. Niet dat ik veel meterkasten zie, maar toch
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 20-04-2020 22:53 ]
Verwijderd
Hoe ga jij als je kinderen straks iets ouder zijn en vragen beginnen te stellen, uitleggen dat je in 2020-2021 nog steeds lokaal CO2 aan het uitstoten was terwijl je de optie had om het CO2-vrij te doen ?develdonk schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:17:
[...]
Opzich helemaal eens. Maar ik voorzie gewoon problemen in die zin dat huishoudens een 3x25A aansluiting hebben. Ik rij erg veel voor mijn werk en wil als ik weer terug ben in NL dus een Tesla model 3 rijden om de bijtelling binnen de perken te houden. Het laden van een electrische auto (3x16A), het draaien van de warmtepomp (2x16A) en het aanzetten van de kookplaat (3x16A) oid wordt dan wel een dingetje (nog los van doorstromers, cookers, oveens, etc). opschalen naar hogere aansluiting is ontzettend duur in vastrecht dus geen (economische) optie.
Maw je oplossing is prima (legionalle in acht nemen!) maar met toekomstwensen niet realistisch voor mij persoonlijk.
Ook is regering niet helder in hoevrre de elec prijs nu omlaag gaat wat ook verdacht is en we dus maar moeten zien of, en in hoeverre, dit gaat gebeuren. Je ziet hoe de lobby kundig de teruglever vergoeding de nek heeft omgedraait waardoor zonnepanelen een langere tvt krijgen.
en of de gasbonus er afgaat? vooralsnog zijn er nog HEEL VEEL huizen die geen warmtepomp hebben (<600.000 per vorig jaar incl airco's). dus dat loopt nog wel los...
https://www.vakbladwarmte...559-1144361631.1587395559
dus ik denk dat ik het voor douchen/bad bij de ketel hou (ik heb aansluiting immers al betaald en ligt er al) en dan warmtepomp voor ruimteverwarming.
Gewoon...omdat we dat gewend waren. En dat zal iedereen accepteren, want zo is het gewoonweg.Verwijderd schreef op maandag 20 april 2020 @ 23:26:
[...]
Hoe ga jij als je kinderen straks iets ouder zijn en vragen beginnen te stellen, uitleggen dat je in 2020-2021 nog steeds lokaal CO2 aan het uitstoten was terwijl je de optie had om het CO2-vrij te doen ?
En zo zal het ook altijd blijven gaan
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Deze winter is mijn warmtepomp na 11 uur nooit aangegaan. En de mensen die aan 24/7 stoken doen, het verbruik is dan het minimale van de warmtepomp. Zolang er geen defrost zijn.develdonk schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:42:
[...]
Tesla laden duurt uurtje of 5 of langer. Warmtepomp huis verwarmen kun je niet 5 uurtjes uitstellen in avond in de winter.
Een oven doet ook niet constant Max vermogen. Het zal wel handig zijn als de auto slim kan laden. Alleen vol gas(ghehe) als het verbruik thuis onder bepaald setpoint is.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ja, zat al te denken een DB meter te lenen ergens. Je hebt, zoals hierboven aangegeven, een 30dB norm.hrt schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:37:
[...]
Van 60dB naar 40dB reductie is enorm! Maar nog steeds een pest herrie...
Maar wat ik nog het gekste vind, is een 24/7 draaiende circulatiepomp. Waarom zou dat ding draaien indien er geen warmtevraag is?
Als ik een dB metertje te pakken krijg zal ik eens meten. Wat het vooral irritant maakt is de 24/7. Volgens de installateur draait de circulatiepomp 24/7. Ik vind dat maf. Zonder vraag, zonder compressor toch geen circulatie zou ik zeggen.Grolsch schreef op maandag 20 april 2020 @ 18:38:
En nog kun je een bromtoon hebben van <20 dB die als zeer irritant beschouwd kan worden.
Meet maar eens met een dB meter die "irritante" toon die @Fullpower en @MeaMea hoorden van hun waterpomp. Niet eens te meten verwacht ik met een dB meter, en toch "Gruwelijkirritant" zo'n bromtoon.
En dan wel de juiste waarde meten of berekenen conform de eis:
“Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt op de perceelgrens met een perceel met, of dat bestemd is voor, een andere woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, bepaald volgens de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai, internetuitgave 2004.”
edit: ingaand (naar verwachting) per 1 januari 2021
[ Voor 94% gewijzigd door hansvk op 21-04-2020 11:07 ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Hmmm dan is dat geen optie. Ik voel de buis uit de WP binnenunit ook echt trillen. Dat was vroeger in mijn woning met CV echt niet het geval. Dus van daar uit vind ik het toch gek.hansvk schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:00:
Laagfrequent geluid kun je niet goed meten met een 'normale' dB meter.
Zelf verwarm ik adhv thermostaten, en als er verwarmingsvraag is dan via een WAR stooklijn.
Geen warmtevraag = geen draaiende waterpomp.
Het kan ook zijn dat je leidingen niet goed afgebraamd zijn waardoor er irritante tonen ontstaan.
Als ik in mijn WP hok sta en m'n oor tegen de binnunit aan leg hoor ik de waterpomp lopen. Ook het verhogen/verlagen van de pompsnelheid kan ik dan horen, maar als eenmaal de deur dicht zit hoor ik er niets meer van, terwijl mijn waterpomp vrij maximaal draait (standje 4 van 5).
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 21-04-2020 11:15 ]
Dank, en ehhh. noem me een noob. Maar wat is WAR only?. Ik heb allemaal individuele ruimte thermostaten.Grolsch schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:14:
@MeaMea dat de pomp 24*7 loopt is een "bijkomstigheid" van WAR only verwarmen.
Zelf verwarm ik adhv thermostaten, en als er verwarmingsvraag is dan via een WAR stooklijn.
Het kan ook zijn dat je leidingen niet goed afgebraamd zijn waardoor er irritante tonen ontstaan.
Als ik in mijn WP hok sta en m'n oor tegen de binnenunit aan leg hoor ik de waterpomp lopen. Ook het verhogen/verlagen van de pompsnelheid kan ik dan horen, maar als eenmaal de deur dicht zit hoor ik er niets meer van, terwijl mijn waterpomp vrij maximaal draait (standje 4 van 5).
WAR = Weersafhankelijk regelenMeaMea schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:36:
[...]
Dank, en ehhh. noem me een noob. Maar wat is WAR only?. Ik heb allemaal individuele ruimte thermostaten.
De cv-temperatuur wordt dan verlaagd bij hoge buitentemperaturen en verhoogd bij lage buitentemperaturen.
Deze curve kun je in de warmtepomp aanpassen bij welke buitentemperatuur welke Taanvoer word gemaakt.
12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
Ah ok, thnx. Weer iets geleerd. Maar dan zou je mogen verwacht dat, als dat goed is ingesteld, met het huidige weer, er toch geen 24/7 pomp activiteit zou zijn.webje1982 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:47:
[...]
WAR = Weersafhankelijk regelen
De cv-temperatuur wordt dan verlaagd bij hoge buitentemperaturen en verhoogd bij lage buitentemperaturen.
Deze curve kun je in de warmtepomp aanpassen bij welke buitentemperatuur welke Taanvoer word gemaakt.
Weet niet precies hoe het gaat, maar eigenlijk wel. Aangezien de wamtepomp niet weet wanneer de kamer op temperatuur is blijft de waterpomp gewoon lopen en zal hij tussendoor stoppen met verwarmen als hij de warmte niet kwijt kan. Verschil tussen Taanvoer en Tretour is te laag. Maar er zijn mensen hier die daar meer verstand van hebben. Gebruik zelf een thermostaat die uiteindelijk de warmtepomp uitzet en zodra er weer warmtevraag is de warmtepomp weer ingeschakeld. Dit kun je goed combineren samen met WAR regeling.MeaMea schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:51:
[...]
Ah ok, thnx. Weer iets geleerd. Maar dan zou je mogen verwacht dat, als dat goed is ingesteld, met het huidige weer, er toch geen 24/7 pomp activiteit zou zijn.
12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
Ok, maar als ik individuele ruimte thermostaten heb, is het niet WAR only. (inmijn hoofd iig.) Staat ook in het display, geen warmtevraag. En mijn unit is iig niet zo stilGrolsch schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:14:
@MeaMea dat de pomp 24*7 loopt is een "bijkomstigheid" van WAR only verwarmen.
Als ik in mijn WP hok sta en m'n oor tegen de binnunit aan leg hoor ik de waterpomp lopen. Ook het verhogen/verlagen van de pompsnelheid kan ik dan horen, maar als eenmaal de deur dicht zit hoor ik er niets meer van, terwijl mijn waterpomp vrij maximaal draait (standje 4 van 5).
Nu in de basis weet de WP dat wel. want ik heb een thermostaat per kamer. En in het display staat idd "geen warmte vraag"toch loopt de pomp. Afijn, binnenkort komtde expert van de installateur nog even langs. dus die zal, hopelijk eea kunnen duiden.webje1982 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:02:
[...]
Weet niet precies hoe het gaat, maar eigenlijk wel. Aangezien de wamtepomp niet weet wanneer de kamer op temperatuur is blijft de waterpomp gewoon lopen en zal hij tussendoor stoppen met verwarmen als hij de warmte niet kwijt kan. Verschil tussen Taanvoer en Tretour is te laag. Maar er zijn mensen hier die daar meer verstand van hebben. Gebruik zelf een thermostaat die uiteindelijk de warmtepomp uitzet en zodra er weer warmtevraag is de warmtepomp weer ingeschakeld. Dit kun je goed combineren samen met WAR regeling.
Allen bedankt voor het meedenken.
Als er geen warmtevraag is van geen van de thermostaten dan zou de pomp inderdaad uit kunnen.MeaMea schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:13:
[...]
Ok, maar als ik individuele ruimte thermostaten heb, is het niet WAR only. (inmijn hoofd iig.) Staat ook in het display, geen warmtevraag. En mijn unit is iig niet zo stil
De thermostaat zit aangesloten op mijn WP, en die geeft door wanneer de WP moet gaan verwarmen.
Als 1 van de thermostaten wel warmtevraag heeft, DAN gaat de WP lopen, geen warmtevraag = WP uit (incl. waterpomp).
Ik lees terug dat jij een Alpha Innotec hebt, daar heb ik geen verstand van. Misschien dat @koevlaas2 de besturing hiervan kent ?
Ik vermoed dat jou WP op WAR only draait, en dat je thermostaten alleen zones open en dicht gooien, maar geen terugkoppeling geven aan de binnenunit van je WP.
Is de thermostaat fysiek gekoppeld aan de binnenunit ?
[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 21-04-2020 12:22 ]
Ik zal het vrijdag ook een voorleggen aan de installateur. Dan komen ze langs.Grolsch schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:21:
@MeaMea Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar als bij mij thuis geen enkele thermostaat (Ik gebruik het Danfoss CF2+ systeem) warmte vraagt gaat de gehele WP in ruststand.
De thermostaat zit aangesloten op mijn WP, en die geeft door wanneer de WP moet gaan verwarmen.
Als 1 van de thermostaten wel warmtevraag heeft, DAN gaat de WP lopen, geen warmtevraag = WP uit (incl. waterpomp).
Ik lees terug dat jij een Alpha Innotec hebt, daar heb ik geen verstand van. Misschien dat @koevlaas2 de besturing hiervan kent ?
Ik vermoed dat jou WP op WAR only draait, en dat je thermostaten alleen zones open en dicht gooien, maar geen terugkoppeling geven aan de binnenunit van je WP.
Is de thermostaat fysiek gekoppeld aan de binnenunit ?
Zal het hier weer terugkoppelen met bevindingen en wat er is ontdekt.
Dat zou je denken van wel, maar ik kom nog te vaak tegen dat de WP WAR only draait, en de thermostaat de secundaire pomp en thermostaatkranen bedient zonder te communiceren met de WP.webje1982 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:26:
Het display dat aangeeft dat er geen warmtevraag is zijn dat de thermostaten of het display van de warmtepomp. Anders is er toch wel iets van communicatie tussen de thermostaten en de warmtepomp lijkt mij.
Bij mij schakelt de thermostaat de WP aan, de WP schakelt de waterpompen in (primair en secundair) en de controllers van de thermostaat schakelt dan weer de thermostaatkranen op mijn v.v. verdelers.
[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 21-04-2020 12:31 ]
Ja. Die 27 l/min is bij 0 leidingweerstand. Jouw leidingweerstand is hoger, dus wordt het debiet lager.webje1982 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:38:
@Grolsch Over wat anders de pomp van mijn warmtepomp kan 27ltr/min op stand 5 maar bij mij haalt hij dat niet max 23 ltr/min. Kan dit komen door de lengte van de leidingen
Nee. De hoogte doet er niet toe, want in de zakkende leiding krijg je die druk weer terug.en het feit dat het water ook een x aantal meters omhoog moet?
Dat komt omdat je naar dat vat toe een veel lagere leidingweerstand hebt (korte afstand en dikke leiding)Heb een hoop radiatoren waarvan merendeel oude stalen radiatoren zijn. Over het warmwater vat haalt hij de 27 ltr/min namelijk wel.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Maar met 23 ltr/minuut kun je zat 11,2KW kwijt, je hebt dan een dT van 6,96 nodig, dat zul je wel halen bij hogere Ta temperaturen die je toch al nodig hebt om 11,2KW kwijt te kunnen aan de afgiftekant.
De documentatie van Mitsubishi geeft aan dat je met jouw WP mbt debiet in het bereik 14,4 tot 27,7 moet zitten, dan zit je zelfs aan de hoge kant.
Dan moet een dT van 6,96 (Tr van 33,04) geen probleem zijn, en als dat wel zo is, dan is je afgiftesysteem te klein, of je Ta te laagwebje1982 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:59:
@Andre1973 @Grolsch duidelijk, draai met een vaste Ta van 40 graden.
Die dT van 6,96 ga ik niet redden, even gekeken naar vanmorgen toen was de Ta 40 en Tr 37. Kom dus net op de helft. Heeft dit een nadelig effect? Zou het lager zetten van de flow kunnen helpen zodat het water meer tijd heeft om zijn warmte af te geven?Grolsch schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:02:
[...]
Dan moet een dT van 6,96 (Tr van 33,04) geen probleem zijn, en als dat wel zo is, dan is je afgiftesysteem te klein, of je Ta te laag
Nee, maar het zijn nu ook geen omstandigheden (buiten te warm) om vol vermogen kwijt te willen draaien toch?webje1982 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:07:
[...]
Die dT van 6,96 ga ik niet redden, even gekeken naar vanmorgen toen was de Ta 40 en Tr 37. Kom dus net op de helft. Heeft dit een nadelig effect? Zou het lager zetten van de flow kunnen helpen zodat het water meer tijd heeft om zijn warmte af te geven?
Met een dT van 3 graden en een flow van 23 ltr/minuut is je thermisch vermogen 4,83KW.
Flow verlagen zal het afgegeven vermogen ook alleen maar verlagen, want afgegeven vermogen is gebaseerd op gemiddelde radiator temperatuur.
Bij Ta 40 Tr 37 is je gemiddelde radiatortemperatuur dus +- 38,5 graden.
Bij het verlagen van je flow (stel halveren) is je Ta nog steeds 40 en zal je tr 34 zijn, en je gemiddelde temperatuur is dan 37.
Een radiator die gemiddeld 38,5 graden is geeft meer warmte af dan een radiator die gemiddeld 37 graden is.
Dus als je meer vermogen wil afgeven (kan ik me niet voorstellen met deze buitentemperaturen) kun je zonder aanpassing van je afgiftesysteem 2 dingen doen. 1 = flow verhogen, 2 = Ta verhogen.
Aangezien optie 1 bij jou blijkbaar niet kan, blijft alleen optie 2 over.
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 21-04-2020 13:17 ]
Dat is toch juist het hele idee achter een thermostaat dat hij aangaat afhankelijk van binnentemperatuurwebje1982 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:27:
@Grolsch Duidelijk. Wil op dit moment niet meer afgifte draait goed. Vanmorgen even gedraaid van 6:00 tot 8:40 uur en gaat dan de hele dag niet meer aan. Wil mijn thermostaat script nog even aanpassen zodat hij niet standaard om 6 uur aangaat maar afhankelijk van de binnen temperatuur.
Bij mij start klokprogramma om 10.00 's ochtends met setpoint kamer/keuken op 21 graden, vanochtend weer een klein runnetje gehad van 2 uur, daarna neemt de zon het stokje over.
Het waait verrekte hard in Twente, en 's nachts koelt het ook aardig af.
Dat is inderdaad de bedoeling, maar ik wil ook de starttijd temperatuur afhankelijk maken. Nu gaat hij vanaf 6:00 uur kijken of de kamer temperatuur onder zijn setpoint is als dat het geval gaat die verwarmen.Grolsch schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:51:
[...]
Dat is toch juist het hele idee achter een thermostaat dat hij aangaat afhankelijk van binnentemperatuur
Bij mij start klokprogramma om 10.00 's ochtends met setpoint kamer/keuken op 21 graden, vanochtend weer een klein runnetje gehad van 2 uur, daarna neemt de zon het stokje over.
Het waait verrekte hard in Twente, en 's nachts koelt het ook aardig af.
Maar wil eigenlijk kijken als hij bijvoorbeeld 2 graden onder zijn setpoint is dat die dan om 6:00 uur begint met verwarmen en als die 1 graad onder zijn setpoint is bijvoorbeeld om 7:00 uur begint met verwarmen.
Stel je setpoint overdag is 20degC kun je dan niet om 6:00 een setpoint van 18degC en om 7:00 een setpoint van 19degC instellen? Dan ben je toch klaar lijkt me?webje1982 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:59:
[...]
Dat is inderdaad de bedoeling, maar ik wil ook de starttijd temperatuur afhankelijk maken. Nu gaat hij vanaf 6:00 uur kijken of de kamer temperatuur onder zijn setpoint is als dat het geval gaat die verwarmen.
Maar wil eigenlijk kijken als hij bijvoorbeeld 2 graden onder zijn setpoint is dat die dan om 6:00 uur begint met verwarmen en als die 1 graad onder zijn setpoint is bijvoorbeeld om 7:00 uur begint met verwarmen.
Dat zou inderdaad kunnen, ik stuur mijn warmtepomp aan middels een raspberry pi en een lua script dat draait in domoticz. Mooie van een script is dat je uiteraard helemaal vrij bent en hem aan kunt zetten en dat hij dan pas uitgaat als die de uiteindelijke setpoint van overdag heeft bereikt.heintjeput schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:54:
[...]
Stel je setpoint overdag is 20degC kun je dan niet om 6:00 een setpoint van 18degC en om 7:00 een setpoint van 19degC instellen? Dan ben je toch klaar lijkt me?
Als je het zoals jij beschrijft zou doen, kan het gebeuren dat hij om half 7 de 18 graden bereikt en dan uitgaat en vervolgens om 7 uur weer opnieuw moet opstarten.
Geen grote ramp maar beste is wel natuurlijk dat hij in één run doorgaat.
Ik heb een Panasonic en die heeft de mogelijkheid om een temperatuur in te stellen waarbij hij uit gaat. Dan stopt alles en meet hij alleen de buiten temperatuur. Zodra die weer onder het setpoint is gaat de WP weer aan. Maar als hij aan is en hij zijn vermogen niet kwijt kan stopt de compressor maar blijft de pomp doorlopen en wel om de volgende reden. Bij een WAR heb je een target temperatuur. Om te weten of hij daar te ver onder zakt zal hij door het rondpompen van het water meten of dit gebeurd. En als bv de zon is op de vloer schijnt zal de water temperatuur niet dalen en hoeft de compressor niet aan. Zodra dit wel het geval is zal hij weer starten, Gister stopte de WP om 10.00 uur en startte hij weer op om 23.45. Toen kon hij zijn vermogen weer kwijt volgens de temperatuur meting. Je kunt het ook met een thermostaat doen met waarschijnlijk het zelfde resultaat. Mijn pomp verbruikt 20 watt en pompt 10 l/m. Geen omkijken naar.MeaMea schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:42:
[...]
Maar wat ik nog het gekste vind, is een 24/7 draaiende circulatiepomp. Waarom zou dat ding draaien indien er geen warmtevraag is?
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
En die zonnewarmte op de vloer wordt ook nog naar elders getransporteerd. 's avonds als het buiten kouder wordt, dan begint de verwarming al terwijl het nog niet koud is in huis. Daardoor is er sneller warmte wanneer dat wel nodig wordt. Echt ideaal dit. In grote lijnen werkt mijn Nibe ook zo.Me Albert schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:07:
[...]
Ik heb een Panasonic en die heeft de mogelijkheid om een temperatuur in te stellen waarbij hij uit gaat. Dan stopt alles en meet hij alleen de buiten temperatuur. Zodra die weer onder het setpoint is gaat de WP weer aan. Maar als hij aan is en hij zijn vermogen niet kwijt kan stopt de compressor maar blijft de pomp doorlopen en wel om de volgende reden. Bij een WAR heb je een target temperatuur. Om te weten of hij daar te ver onder zakt zal hij door het rondpompen van het water meten of dit gebeurd. En als bv de zon is op de vloer schijnt zal de water temperatuur niet dalen en hoeft de compressor niet aan. Zodra dit wel het geval is zal hij weer starten, Gister stopte de WP om 10.00 uur en startte hij weer op om 23.45. Toen kon hij zijn vermogen weer kwijt volgens de temperatuur meting. Je kunt het ook met een thermostaat doen met waarschijnlijk het zelfde resultaat. Mijn pomp verbruikt 20 watt en pompt 10 l/m. Geen omkijken naar.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Ik had ooit een losse circulatiepomp in mijn systeem bedacht (en die heb ik ook nog in huis), echter bij het aansluiten hebben we die toch maar weg gelaten omdat de pomp van de WP het ook wel zou trekken. Nu beetje spijt van.
Daar hebben we een adviseur voor in de arm genomen maar die komt met voorstellen en prijzen die ik toch getoetst wil zien.
Nibe f2120-8 monoblock (P=5,8kw) € 8.492
Nibe VVM225 Binenunit inc 180 liter boiler € 4.502
Nibe RMU thermostaat € 292
Inbedrijfstelling € 605
Subsidie -€ 1.900
Totaal € 11.991
Ik kom als ik online rondkijk op een prijs van €8503 uit. Echter lijkt mij dat nog steeds erg veel als ik hier eens rondkijk. Er zit bijvoorbeeld een gruwelijk dure binnenunit bij en voor mijn gevoel kan dat goedkoper en niet perse slechter. Installatie moet wel ook kunnen koelen.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Op koelen zetten met een hoge Ta, dan slaat de compressor niet aan maar pompt ie wel.DJT schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:38:
Zit er op de Mitsu's ook zo'n optie? Dus de pomp laten draaien zonder dat er warmtevraag is? De vloer ind e woonkamer warmt hier behoorlijk op door de ochtendzon, het zou prettig zijn om die warmte door het huis te kunnen verdelen.
Ik had ooit een losse circulatiepomp in mijn systeem bedacht (en die heb ik ook nog in huis), echter bij het aansluiten hebben we die toch maar weg gelaten omdat de pomp van de WP het ook wel zou trekken. Nu beetje spijt van.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Apparatuur shoppen ..icecreamfarmer schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:25:
Bij mijn broertje zijn we aan het verbouwen (jaren 50 woning maar gehele thermische schil wordt naar nieuwbouw gebracht) en zitten nu over het energieconcept na te denken.
Daar hebben we een adviseur voor in de arm genomen maar die komt met voorstellen en prijzen die ik toch getoetst wil zien.
Inbedrijfstelling € 605
Subsidie -€ 1.900
Totaal € 11.991
Ik kom als ik online rondkijk op een prijs van €8503 uit. Echter lijkt mij dat nog steeds erg veel als ik hier eens rondkijk. Er zit bijvoorbeeld een gruwelijk dure binnenunit bij en voor mijn gevoel kan dat goedkoper en niet perse slechter. Installatie moet wel ook kunnen koelen.
https://www.warmtepompen-...mtepomp-nibe-f2120-8-400v & https://www.havepe.nl/nl/...2120-8-8kw-230v/1893/1916 daar staat de eerst al voor bijna 1800euro minder dan jouw prijs van 8500 euro
maar inbedrijfstelling a 600 euro? dat is niet veel ;-) incl aansluiten?
[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 22-04-2020 11:08 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Dat is ex aansluiten.Crazy- schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:06:
[...]
Apparatuur shoppen ..
https://www.warmtepompen-...mtepomp-nibe-f2120-8-400v & https://www.havepe.nl/nl/...2120-8-8kw-230v/1893/1916 daar staat de eerst al voor bijna 1800euro minder dan jouw prijs van 8500 euro
maar inbedrijfstelling a 600 euro? dat is niet veel ;-) incl aansluiten?
En die had ik ook al gevonden.
Gaat mij meer om wat kost het bij een alternatief goed merk. Want zo eens rondkijken d is dit de rolce Royce onder de warmtepompen.
Als ik in de basis alleen de binnen/buitenunit pak (binnenunit bij een monoblock Nibeicecreamfarmer schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:25:
Bij mijn broertje zijn we aan het verbouwen (jaren 50 woning maar gehele thermische schil wordt naar nieuwbouw gebracht) en zitten nu over het energieconcept na te denken.
Inbedrijfstelling € 605
Subsidie -€ 1.900
Totaal € 11.991
Als ik een Mitsubishi SW75VAA pak met ERSC binnenunit incl. 200 liter boiler (die kan dus koelen) kom ik op € 5295,00 uit
https://www.instaladorate...sw75vaa-erst20c-vm2c.html
Daar komt dan wel verzendkosten bij, maar voor euro 7699,00 verschil kun je het ding zelf ophalen uit spanje en een 4 weken lange vakantie bij boeken
Qua max vermogen verwacht ik dat de SW75VAA het nog beter doet dan de Nibe 8KW.
Dank je. Maar gezien het prijsverschil. Wat verlies ik dan?Grolsch schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:25:
[...]
Als ik in de basis alleen de binnen/buitenunit pak (binnenunit bij een monoblock Nibe, weinig mono aan zou je zeggen
). kom ik op 12994 voor de Nibe
Als ik een Mitsubishi SW75YAA pak met ERSC binnenunit incl. 200 liter boiler (die kan dus koelen) kom ik op € 5295,00 uit
Daar komt dan wel verzendkosten bij, maar voor euro 7699,00 verschil kun je het ding zelf ophalen uit spanje en een 4 weken lange vakantie bij boeken![]()
Qua max vermogen verwacht ik dat de SW75YAA het nog beter doet dan de Nibe 8KW.
Want die €7000 moet ergens vandaan komen. En het spul moet deze zomer geinstalleerd worden. Worden die dingen wel vervoerd vanuit Spanje momenteel?
En ervaring met deze leverancier? https://www.climamarket.e...c-buitenunit-puhz-sw75yaa
Plus ik neem aan dat er ook voor buitenlandse units subsidies zijn?
[ Voor 14% gewijzigd door icecreamfarmer op 22-04-2020 12:31 ]
Maar wat daar niet bij zit is installatie. Hoe graag ik ook zo'n ding zou willen importeren, het is me tot nu toe nog niet gelukt een installateur te vinden die aan zoiets wil meewerken... Leuk als je het zelf kan aansluiten natuurlijkGrolsch schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:25:
[...]
Als ik in de basis alleen de binnen/buitenunit pak (binnenunit bij een monoblock Nibe, weinig mono aan zou je zeggen
Als ik een Mitsubishi SW75VAA pak met ERSC binnenunit incl. 200 liter boiler (die kan dus koelen) kom ik op € 5295,00 uit
Daar komt dan wel verzendkosten bij, maar voor euro 7699,00 verschil kun je het ding zelf ophalen uit spanje en een 4 weken lange vakantie bij boeken![]()
Ja dat heb ik meerdere keren hier gelezen dat dat geen probleem is.icecreamfarmer schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:29:
[...]
Plus ik neem aan dat er ook voor buitenlandse units subsidies zijn?
[ Voor 11% gewijzigd door j4y op 22-04-2020 14:17 ]
Hoofdschakelaar kan ik zelf vervangen, heb ik ook gedaan met de kerst. Omdat ik 16a ging invoeden via zonnepanelen, moest de bedrading zwaarder worden. Alle materiaal is nu geschikt voor 63A maar dat haal ik niet, totdat ik alle zonnepanelen vervang door nu nog niet bestaande zwaardere types.....Jim423 schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:48:
Hoofdschakelaar zegt niets over de aansluitwaarde.
Met hem heb ik al contact opgenomen! Wacht nog op reactie, maar ik zit in Twente dus een heel eind weg...Rimco schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:39:
@Grolsch verkoopt @koevlaas2 ook aandelen?
@j4y: @koevlaas2 zou je wellicht kunnen helpen.
Ik wacht z'n aanbod afGrolsch schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:49:
@koevlaas2 werkt ook in Twente, kheb hem na een klusje in Twente al eens op de koffie gehad
@icecreamfarmerGrolsch schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:25:
[...]
Bij mij zat de F2120-12 (max 9kW) ook in de vergelijking met de SW75YAA.
Alleen kwam ik met de TVT berekening (t.o.v. met CV blijven stoken) bij lange na niet in de buurt van een Pana of Mitsu. Die kwamen op 8 jaar uit in mijn geval, Nibe op 12,5 jaar...
Wat en waar heb je uiteindelijk gekocht.Blackraven schreef op woensdag 22 april 2020 @ 18:35:
[...]
@icecreamfarmer
Bij mij zat de F2120-12 (max 9kW) ook in de vergelijking met de SW75YAA.
Alleen kwam ik met de TVT berekening (t.o.v. met CV blijven stoken) bij lange na niet in de buurt van een Pana of Mitsu. Die kwamen op 8 jaar uit in mijn geval, Nibe op 12,5 jaar...
Heb jij toen ook naar kwaliteitsverschillen gekeken?
een PUHZ-SW75YAA met EHST20D-VM2C2
(deze kan niet koelen, ik heb niks met koude voeten...
via ecoclimagroup gekocht in Spanje. Transport en verzekering was nog dikke 500 euro extra.
Ik heb verder niet echt meer naar de kwaliteitsverschillen gekeken, hier op het forum waren genoeg goede recensies voor wat betreft de pana's en de mitsu's. Ik heb nog wel gekeken om zelf een nibe uit Zweden te halen, maar dan nog kon ik het financiële verhaal voor mezelf niet rond krijgen.
Onderdelen voor een nibe zijn ook in verhouding duurder bij reparatie kwam hier laatst voorbij.
Oké, ik zou dat wel aandurven maar weet niet hoe dat met mijn broertje zit. Wat waren jouw totale kosten en hoe monteur gevonden?Blackraven schreef op woensdag 22 april 2020 @ 19:44:
@icecreamfarmer
een PUHZ-SW75YAA met EHST20D-VM2C2
(deze kan niet koelen, ik heb niks met koude voeten...de ERST versie kan dit overigens wel)
via ecoclimagroup gekocht in Spanje. Transport en verzekering was nog dikke 500 euro extra.
Ik heb verder niet echt meer naar de kwaliteitsverschillen gekeken, hier op het forum waren genoeg goede recensies voor wat betreft de pana's en de mitsu's. Ik heb nog wel gekeken om zelf een nibe uit Zweden te halen, maar dan nog kon ik het financiële verhaal voor mezelf niet rond krijgen.
Onderdelen voor een nibe zijn ook in verhouding duurder bij reparatie kwam hier laatst voorbij.
Nibe was me afgeraden omdat het een stuk duurder zou worden al zou die wel stiller zijn. Ik kan daar zelf echter niks zinnigs over zeggen gezien ik alleen de LG op een ander heb zien en horen draaien. Mijn eigen LG laat nog een maandje op zich wachten dus nog geen gebruikerservaring met de LG.
i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG
icecreamfarmer schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:05:
[...]
Oké, ik zou dat wel aandurven maar weet niet hoe dat met mijn broertje zit. Wat waren jouw totale kosten en hoe monteur gevonden?
@koevlaas2 heeft bij een hoop Tweakers geinstalleerd
In de basis zou dat dus behoorlijk energiezuiniger kunnen zijn, en beter voor de koeling. Haalt dus warmte uit de vloer en gooit het naar het buffervat. Mijn probleem is echt, een diepe brom in de pomp. Daar wordt ik dan weer niet zo gelukkig van.Me Albert schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:07:
[...]
Ik heb een Panasonic en die heeft de mogelijkheid om een temperatuur in te stellen waarbij hij uit gaat. Dan stopt alles en meet hij alleen de buiten temperatuur. Zodra die weer onder het setpoint is gaat de WP weer aan. Maar als hij aan is en hij zijn vermogen niet kwijt kan stopt de compressor maar blijft de pomp doorlopen en wel om de volgende reden. Bij een WAR heb je een target temperatuur. Om te weten of hij daar te ver onder zakt zal hij door het rondpompen van het water meten of dit gebeurd. En als bv de zon is op de vloer schijnt zal de water temperatuur niet dalen en hoeft de compressor niet aan. Zodra dit wel het geval is zal hij weer starten, Gister stopte de WP om 10.00 uur en startte hij weer op om 23.45. Toen kon hij zijn vermogen weer kwijt volgens de temperatuur meting. Je kunt het ook met een thermostaat doen met waarschijnlijk het zelfde resultaat. Mijn pomp verbruikt 20 watt en pompt 10 l/m. Geen omkijken naar.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Hij pompt dan een kwartiertje en gaat weer uit.koevlaas2 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:51:
[...]
Op koelen zetten met een hoge Ta, dan slaat de compressor niet aan maar pompt ie wel.
in de capaciteitstabel van mijn carrier ELGA staat dat de capaciteit is
bij 100% frequency en A2/W35: 3531Watt /COP 3,6
bij 120% frequency en A2/W35: 4190Watt /COP 3,2
Welke capaciteit wordt gedurende meerdere uren geleverd?
bedankt
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
je hebt enkel een stek monteur nodig voor afpersen a 300 eur en een loodigter die het ding aan je CV hangt voor paar uurtjes. maak het allemaal niet ingewikkelder dan dat het isj4y schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:58:
[...]
Met hem heb ik al contact opgenomen! Wacht nog op reactie, maar ik zit in Twente dus een heel eind weg...
Als je ecodan hebt: dat is het relais. zit op voorkant van de ecodan. gewoon loskoppelen (bedrading er uit halen terwijl je hem niet aangesloten hebt) en probleem is opgelost. Als je warmte element wel gebruikt (ik niet) dan weet ik niet of je dit kan doen.LangeFries schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:09:
Weet je zeker dat het je pomp is. Bij mij ook een brom en nu is de hele WP uit, in de zomerstand, alleen het computertje werkt nog, nog steeds een diepe brom. Voordat ik de WP kocht nooit op gelet en nu ik eenmaal weet dat die brom er is, hoor ik hem altijd. Ik denk dat het het verkeer in de verte is, wat tussen vloer en plafond een staande golf maakt, het lijkt namelijk windrichting afhankelijk.
Nibe was bij mij ook afgrijselijk duur, derhalve verder gaan kijken en panasonic en mitsu liggen erg dicht bij elkaar. Maar obv mijn afgifte en COP waarden uiteindelijk voor mitsubishi Ecodan gegaan. Plus ze zijn erg gemakkelijk te bestellen in het buitenland op de welbekende sites.icecreamfarmer schreef op woensdag 22 april 2020 @ 19:11:
[...]
Wat en waar heb je uiteindelijk gekocht.
Heb jij toen ook naar kwaliteitsverschillen gekeken?
Sterk staaltje journalistiek... : https://www.ad.nl/economi...o-en-warmtepomp~a7c42840/
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Het is de WP. Je voelt de buis ook vibreren.LangeFries schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:09:
Weet je zeker dat het je pomp is. Bij mij ook een brom en nu is de hele WP uit, in de zomerstand, alleen het computertje werkt nog, nog steeds een diepe brom. Voordat ik de WP kocht nooit op gelet en nu ik eenmaal weet dat die brom er is, hoor ik hem altijd. Ik denk dat het het verkeer in de verte is, wat tussen vloer en plafond een staande golf maakt, het lijkt namelijk windrichting afhankelijk.
Dat doe je toch door te koelen?kmf schreef op donderdag 23 april 2020 @ 07:13:
Fijn om te weten dat onze warmtepompen ook stroom kunnen produceren! Weten jullie de servicecode om deze modus te activeren?
Sterk staaltje journalistiek... : https://www.ad.nl/economi...o-en-warmtepomp~a7c42840/
Dank je. We hebben twee bevriende CV monteurs. Die zouden toch wel in staat moeten zijn voor het waterzijdige gebeuren?Blackraven schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:51:
[...]
***members only***
@koevlaas2 heeft bij een hoop Tweakers geinstalleerd
Afpersen moeten we dan wel een bedrijf vinden.
Dit topic is gesloten.