Vaatwasser met hotfill én koudwateraansluiting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 07:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Google, de consumentenbond en dit forum werken niet mee: ik zoek een vaatwasser/vaatwasmachine met warm- én met koudwateraansluiting. Warm water omdat telkens koud water verwarmen niet efficiënt is, koud water omdat de vaatwasser dit nodig heeft om de afwas goed te drogen. Er zijn speciale hotfill apparaten die je los aan je vaatwasser kan koppelen, maar ik hoop het ingebouwd te kunnen kopen. Alleen gebruik ik of de verkeerde zoektermen, of ze bestaan niet. Wie weet meer?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:47

Seafarer

XXX

Milmoor schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 09:51:
Google, de consumentenbond en dit forum werken niet mee: ik zoek een vaatwasser/vaatwasmachine met warm- én met koudwateraansluiting. Warm water omdat telkens koud water verwarmen niet efficiënt is, koud water omdat de vaatwasser dit nodig heeft om de afwas goed te drogen. Er zijn speciale hotfill apparaten die je los aan je vaatwasser kan koppelen, maar ik hoop het ingebouwd te kunnen kopen. Alleen gebruik ik of de verkeerde zoektermen, of ze bestaan niet. Wie weet meer?
G 4203 SCU Active Zomaar een greep met google.

Veel duitse machines kunnen altijd op warmwater tot 60 graden of er is een speciale uitvoering.

zoekterm hottfill of warmwateraansluiting.
Ik zou niet voor een losse hotfill gaan als je op dit moment een nieuwe machine moet aanschaffen. Geiintegreerd door de fabrikant lijkt mij een stuk efficienter/intelligenter.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Waarschijnlijk is het slecht te vinden omdat het niet zo interessant is om te doen, elektra word steeds goedkoper door zonne energie van eigen dak dus gaat het alleen om een kleine groep consumenten met zonneboilers.
Dan nog is de besparing nihil omdat de vaatwassers al rete efficient zijn geworden.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:08
Water verwarmen met een toestel op gas is nog altijd een pak efficiënter dan verwarmen op elektriciteit. Dus het is echt niet alleen voor de bezitters van een zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:09
Ik ben het wel eens met rol-co. Als de zon een beetje schijnt draait mijn vaatwasser min of meer gratis. De tvt van een hotfill versie wordt me dan veel te lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Seafarer schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 11:04:
[...]
G 4203 SCU Active Zomaar een greep met google.

Veel duitse machines kunnen altijd op warmwater tot 60 graden of er is een speciale uitvoering.

zoekterm hottfill of warmwateraansluiting.
Ik zou niet voor een losse hotfill gaan als je op dit moment een nieuwe machine moet aanschaffen. Geiintegreerd door de fabrikant lijkt mij een stuk efficienter/intelligenter.
Zover ik kan zien heeft deze maar een enkele wateraansluiting. Dus dan tapt hij altijd warm water. Bij de consumentenbond is er een enkele review, met een klacht over het drogen. Vaatwassers gebruiken het koude water om het vocht uit de lucht te condenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

teaser schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 11:22:
Water verwarmen met een toestel op gas is nog altijd een pak efficiënter dan verwarmen op elektriciteit. Dus het is echt niet alleen voor de bezitters van een zonneboiler.
Ook als de vaatwasser in de keuken staat en de cv combi ketel op zolder zoals in de meeste huizen?
Gasketel start is 13 liter, dan warm naar beneden denk ik dat het net beneden is als de vaatwasser de kraan al weer dicht gooit.
Een moderne vaatwasser gebruikt rind de 10 liter of minder per wasbeurt, en dan pakt hij meerdere keren water.
Ik heb hier een A++ vaatwasser van een B merk en in zijn programma eco zie ik hem 2x 10 min water verwarmen met 2000W ( begin en bijna einde)

Even ruim rekenen is dat 1kWh /8 = 125 liter gas om te gebruiken indien gas.
1kWh 0,21 cent (van dak 10 cent)
1m3 59 cent (hier al meer dan 1,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Als jouw gasketel pas aanspringt nadat je 13 liter hebt getapt, zou ik toch eens de loodgieter bellen voor een nazicht ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:20

Barrycade

Through the...

Tjoh hij zal wel aanspringen, maar dan is het warme water nog niet beneden hè...heb je een leiding opgewarmd maar geen warm water in je vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

teaser schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 12:51:
Als jouw gasketel pas aanspringt nadat je 13 liter hebt getapt, zou ik toch eens de loodgieter bellen voor een nazicht ;)
Nee dat hoeft niet, hij is van 2013 en gebruik hem gelukkig steeds minder.

Maar ik bedoelde dat de start van een cv ketel al 13 liter gas is, en dan moet je nog water gaan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
^^ ok dat was me niet duidelijk.

Maar je hebt wel een punt. Ik had er geen rekening mee gehouden dat vaatwassers tegenwoordig maar een paar litertjes gebruiken, en dan ga je inderdaad waarschijnlijk meer dan de helft koud water tappen dus dan win je nauwelijks iets.
Waarom heb ik dan 2 warmwateraansluitingen laten voorzien aan mijn kookeiland |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Rol-Co schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 12:14:
[...]

Ook als de vaatwasser in de keuken staat en de cv combi ketel op zolder zoals in de meeste huizen?
Gasketel start is 13 liter, dan warm naar beneden denk ik dat het net beneden is als de vaatwasser de kraan al weer dicht gooit.
Een moderne vaatwasser gebruikt rind de 10 liter of minder per wasbeurt, en dan pakt hij meerdere keren water.
Ik heb hier een A++ vaatwasser van een B merk en in zijn programma eco zie ik hem 2x 10 min water verwarmen met 2000W ( begin en bijna einde)

Even ruim rekenen is dat 1kWh /8 = 125 liter gas om te gebruiken indien gas.
1kWh 0,21 cent (van dak 10 cent)
1m3 59 cent (hier al meer dan 1,-)
Goede punten. Bij ons zit momenteel de ketel naast de vaatwasser. Maar zelfs dan is het verbruik straks dermate laag dat je er ongeveer niets op kan investeren. Met zo'n 100 keer afwassen per jaar is het verbruik dus zo'n 21 euro, beter met zonnepanelen. Ons oude beestje van zo'n 15 jaar verbruikt trouwens zo'n 1 á 1.2 kWh per wasbeurt en zo'n 13 à 15 liter water (uit handleiding). Kortom, toch geen hotfill, maar investeren in een nieuwe WTW douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:47

Seafarer

XXX

Milmoor,

Bij Meerdere Miele machines heet dit thermospaar en inderdaad je hebt gelijk, niet 2 maar 1 aansluiting.

Mijn prehistorische Miele wordt ook met 1 slang met heet water gevuld. (al 20 jaar) hij is hierdoor megasnel klaar. (voordat het bezoek de deur uit is mogen ze helpen met uitpakken en voor de 2 de keer vullen)

@rolco je hebt wel een punt met die lange leidingen en nieuwe machines die bijna geen water verbruiken.

Ik zal die van mij eens een tijdje aan de plugwise hangen kijken wat die echt verbruikt.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:07
Rol-Co schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:41:
[...]

Nee dat hoeft niet, hij is van 2013 en gebruik hem gelukkig steeds minder.

Maar ik bedoelde dat de start van een cv ketel al 13 liter gas is, en dan moet je nog water gaan verwarmen.
Vanaf het moment dat de CV zijn brander ontsteekt wordt er direct warmte afgegeven aan de wisselaar? Die 13 liter gas lijkt me niet verspild?

Ook, als je een normale, dunne leiding hebt gaat er niet zoveel water in. Op zich is een rechtstreekse leiding naar een zolder maar bijvoorbeeld 6 meter, 12mm geeft 2,7L water. Oke, dat is meer dan ik dacht :P

En dan kan het sowieso al handig zijn, als je in de toekomst een zonneboiler of warmtepompboiler zou gaan kunnen krijgen. Want directe zonnewarmte is altijd veel efficiënter dan eerst elektriciteit ervan genereren à 15%, en dat dan verstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:48
marcop23 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 20:01:
[...]

Vanaf het moment dat de CV zijn brander ontsteekt wordt er direct warmte afgegeven aan de wisselaar? Die 13 liter gas lijkt me niet verspild?

Ook, als je een normale, dunne leiding hebt gaat er niet zoveel water in. Op zich is een rechtstreekse leiding naar een zolder maar bijvoorbeeld 6 meter, 12mm geeft 2,7L water. Oke, dat is meer dan ik dacht :P

En dan kan het sowieso al handig zijn, als je in de toekomst een zonneboiler of warmtepompboiler zou gaan kunnen krijgen. Want directe zonnewarmte is altijd veel efficiënter dan eerst elektriciteit ervan genereren à 15%, en dat dan verstoken.
Meer dan je dacht en dan vergeet je de meerprijs en mindere keuzevrijheid van de vaatwasser nog. Daarnaast is 6 meter natuurlijk helemaal niets, zou betekenen dat de vaatwasser recht onder de ketel staat en allebei tegen een muur, zodat de leiding daardoor kan.

Mijn mening: Grote onzin, zo'n hotfill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Daarom riep ik ook dat het alleen voor een groep mensen is met zonneboiler, maar ook daar geld dat je de 2,7 liter (ik denk meer ivm opwarmen van de wisselaar en leidingen) koud water krijgt, dan moet hij toch nog flink bijverwarmen.
Wat zou kunnen is een hotfill boiler beneden van 5 liter en die voeden met een zonneboiler van zolder, maar ja dan kan je het net zo goed aan de wasser zelf overlaten.

Eens met hierboven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Laatst online: 03-05 08:32
Ik heb hetzelfde "probleem", aangezien ons nieuwbouwhuis dit jaar wordt opgeleverd met verplichte aansluiting op de stadsverwarming. Waarom zou ik elektriciteit lopen verstoken als het warme water rechtstreeks mijn huis binnenkomt? De keukenleverancier levert een combinatie van Pelgrim-apparaten maar de informatie over warmwateraansluitingen bij vaatwassers van dat merk is schaars, soms tegenstrijdig of gaat over apparaten die uit de handel zijn. Tips welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-05 11:47
Mijn ketel en zonneboiler staan 1 verdieping hoger dan de vaatwasser. De vaatwasser is met een drieweg kogelkraan zowel op de koud als warmwaterleiding aangesloten. In de zomer, als al het warme water toch uit de zonneboiler komt zet ik hem op de warmwaterleiding.

Maar tja, ik ben er niet kapot van. Uiteindelijk is het toch maar heel weinig water dat een vaatwasser gebruikt. Je hebt eerst een spoelprogramma (dat pakt het oude koude water uit de leiding) en dan het gewone programma, waar dan dus lauw water ingaat, dat al in de leiding zat. Ben je heel fanatiek, dan zet je de keukenkraan open voordat de vaatwasser warm water gaat pakken, zodat er echt heet water de vaatwasser ingaat.

Ik heb het nu, maar denk wel eens dat de ruimte die de 3weg kogelkraan in het keukenkastje inneemt eigenlijk te groot is voor het voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
reinouts schreef op zondag 03 januari 2016 @ 22:14:
Ik heb hetzelfde "probleem", aangezien ons nieuwbouwhuis dit jaar wordt opgeleverd met verplichte aansluiting op de stadsverwarming. Waarom zou ik elektriciteit lopen verstoken als het warme water rechtstreeks mijn huis binnenkomt? De keukenleverancier levert een combinatie van Pelgrim-apparaten maar de informatie over warmwateraansluitingen bij vaatwassers van dat merk is schaars, soms tegenstrijdig of gaat over apparaten die uit de handel zijn. Tips welkom!
Tip 1: vergeet die hotfill, zoals je kunt lezen heeft het weinig nut, gezien oa. de geringe hoeveelheid water die gebruikt wordt en de stilstandsverliezen.

Tip 2: Ik zou geen Pelgrim vaatwasser willen (nu begeef ik me op glad ijs...), het is voor mij teken aan de wand dat bij de prominente keukenzaken in Duitsland (die dus wel onafhankelijk zijn van de beruchte, verdoemde Mandemakersgroep) niemand Pelgrim verkoopt. De Duitse keukenzaken willen niets minder dan kwaliteit leveren en als na een jaar of 5-7 de vaatwasser gaat lekken of zo, met alle gevolgen van dien, kun je prima terug naar de keukenzaak. Niet in Nederland, daar geeft niemand thuis. Om die problemen te voorkomen, raden ze aan een Siemens (middensegment) of nog liever voor 100 euro extra een Miele te nemen.

Tip 3: Als je dan toch echt wil hotfillen dan heb je bij een premium merk ala Miele iig nog wat mogelijkheden. Pelgrim is een prijsvechter, geen innovator en doet geen enkele moeite zich te onderscheiden.

Tip 4: Ga eens naar een experiencecenter (let niet op de prijzen), zodat je weliswaar merkafhankelijk (er zijn er meerdere) maar iig info krijgt van mensen die geen verkopers zijn, want ze verkopen er niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-05 09:40

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb de vaatwasser sinds 2009 op de warm water aansluiting aangesloten. Werkt perfect. Wel je tapwater terugzetten naar max 60c

Wordt binnenkort ongedaan gemaakt maar dat komt omdat ik van het gas af wil.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 03-01-2016 22:49 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
revolution-nl schreef op zondag 03 januari 2016 @ 22:48:
Ik heb de vaatwasser sinds 2009 op de warm water aansluiting aangesloten. Werkt perfect. Wel je tapwater terugzetten naar max 60c

Wordt binnenkort ongedaan gemaakt maar dat komt omdat ik van het gas af wil.
Tuurlijk werkt het perfect, maar wat is het rendement???? Daar gaat het om. Water is water, warm of koud, dat maakt voor een vaatwasser in essentie niet veel uit voor de werking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

PolderPloer! schreef op zondag 03 januari 2016 @ 22:50:
[...]

Tuurlijk werkt het perfect, maar wat is het rendement???? Daar gaat het om. Water is water, warm of koud, dat maakt voor een vaatwasser in essentie niet veel uit voor de werking...
Kost veel meer om middels electra de boel in de vaatwasser te verwarmen dan direct met warm water aan te leveren.

Zelfde als in de keuken een heet water boiler onderin de kast te hebben en daaruit heet water te tappen, dan dat rechtstreeks vanaf de zolder-ruimte (CV installatie) op te moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Anoniem: 58485 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 22:52:
[...]

Kost veel meer om middels electra de boel in de vaatwasser te verwarmen dan direct met warm water aan te leveren.

Zelfde als in de keuken een heet water boiler onderin de kast te hebben en daaruit heet water te tappen, dan dat rechtstreeks vanaf de zolder-ruimte (CV installatie) op te moeten vragen.
Tuurlijk kost het bruto meer om met electra te verwarmen, maar hoe lever jij direct warm water aan dan?

Wat bedoel je met hetzelfde als in de keuken een heet water boiler? Bedoel je dat het boilerwater naar de vaatwasser gaat? Dat lijkt me helemaal dubbel, beiden is elektrisch verwarmd. Als je bedoeld dat je de boiler voedt met warm water vanuit de CV uit zolder, dan geldt daarvoor wat mij betreft hetzelfde. Die liter die je per keer tapt, staat al een tijdje stil in de leiding vanaf de CV en heeft dus ongeveer de kamertemperatuur aangenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
PolderPloer! schreef op zondag 03 januari 2016 @ 22:47:
Tip 1: vergeet die hotfill, zoals je kunt lezen heeft het weinig nut, gezien oa. de geringe hoeveelheid water die gebruikt wordt en de stilstandsverliezen.
Stilstandsverliezen? Hoe zou ik die kunnen hebben in het geval van stadsverwarming?
Tip 2: Ik zou geen Pelgrim vaatwasser willen (nu begeef ik me op glad ijs...), het is voor mij teken aan de wand dat bij de prominente keukenzaken in Duitsland (die dus wel onafhankelijk zijn van de beruchte, verdoemde Mandemakersgroep) niemand Pelgrim verkoopt. De Duitse keukenzaken willen niets minder dan kwaliteit leveren en als na een jaar of 5-7 de vaatwasser gaat lekken of zo, met alle gevolgen van dien, kun je prima terug naar de keukenzaak. Niet in Nederland, daar geeft niemand thuis. Om die problemen te voorkomen, raden ze aan een Siemens (middensegment) of nog liever voor 100 euro extra een Miele te nemen.
Ik begrijp je punt, misschien heeft het er ook mee te maken dat Pelgrim een van oorsprong Nederlands merk is. Het behoort tot dezelfde groep als Etna en Atag. De vaatwasser die ik besteld heb heeft acht jaar fabrieksgarantie en tien jaar op de motor. Dat loopt dus, neem ik aan, wel los.

Apparaten van Siemens of Miele zou ik ook wel willen, maar het budget laat het niet toe. Ik heb wel gezorgd dat ik binnen budget de beste energielabels heb.

Ik heb het nagevraagd bij de Atag webcare en volgens hen is dat model geschikt voor warmwater tot 60℃.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
reinouts schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 20:32:
[...]

Stilstandsverliezen? Hoe zou ik die kunnen hebben in het geval van stadsverwarming?

[...]
Volgens mij zit je vaatwasser niet direct naast de stadsverwarmingsmeter. Dus vanaf dat punt heb je stilstandsverliezen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Hotfill werkt prima voor het wassen, maar niet voor het drogen. De vocht wordt via condensatie uit de lucht gehaald, daarvoor is koud water nodig. Daarom geloof ik niet in afwasmachines met maar één wateraansluiting. Twe kan technisch prima, maar vereist extra elektronica. Die kan of in een extern kastje zitten (duur/onhandig), of intern. Waar de elektronica ook zit, de meerprijs mag een paar tientjes zijn, meer dan dat is niet rendabel. Ik heb best wat meerprijs voor het goede doel over, maar het moet wel in balans blijven. Dat is niet helaas niet het geval omdat er voor de fabrikant ook geen businesscase is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
PolderPloer! schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 20:50:
[...]
Volgens mij zit je vaatwasser niet direct naast de stadsverwarmingsmeter. Dus vanaf dat punt heb je stilstandsverliezen...
Goed punt, daar zit een paar meter tussen. Weliswaar niet veel, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 14:57
Ik was hier ook naar aan het kijken en wilde bijna een nieuw topic openen toen ik deze vond. Dus als ik het goed begrijp kan hotfill voor die paar liter warm water nuttig zijn maar dan moet alles wel zeer optimaal zijn aangesloten met weinig tot geen stilstandverliezen (of je moet zeer goedkoop warm water hebben).

Zoals @Milmoor was ik op zoek naar een vaatwasmachine met aparte hotfillaansluiting, maar ik heb ze ook niet kunnen vinden. Sterker nog, ik denk dat ze helemaal niet bestaan. Heeft er iemand ook maar één vaatwasmachine gevonden met "echte" aparte hotfill?

Wanneer er sprake is van de mogelijkheid tot hotfill ("warmwateraansluiting") dan is er helemaal geen aparte warmwateraansluiting, maar dan bedoelen ze dat je de machine ook aan kunt sluiten op een warmwaterleiding.

Alleen dan snap ik niet hoe dit dan opgelost wordt voor machines die zeggen dat zulke hotfill mogelijk is:
Milmoor schreef op dinsdag 5 januari 2016 @ 21:08:
Hotfill werkt prima voor het wassen, maar niet voor het drogen. De vocht wordt via condensatie uit de lucht gehaald, daarvoor is koud water nodig. Daarom geloof ik niet in afwasmachines met maar één wateraansluiting. Twe kan technisch prima, maar vereist extra elektronica. Die kan of in een extern kastje zitten (duur/onhandig), of intern. Waar de elektronica ook zit, de meerprijs mag een paar tientjes zijn, meer dan dat is niet rendabel. Ik heb best wat meerprijs voor het goede doel over, maar het moet wel in balans blijven. Dat is niet helaas niet het geval omdat er voor de fabrikant ook geen businesscase is.
Milmoor schreef op zaterdag 2 januari 2016 @ 11:51:
[...]

Zover ik kan zien heeft deze maar een enkele wateraansluiting. Dus dan tapt hij altijd warm water. Bij de consumentenbond is er een enkele review, met een klacht over het drogen. Vaatwassers gebruiken het koude water om het vocht uit de lucht te condenseren.
Dus toch maar niet doen dan, hotfill?

Alhoewel, in de Miele handleiding lees ik:
"Voor het gebruik van het programma Solar Spaar (indien aanwezig) is een aansluiting op warm water van minstens 45 °C en hoogstens 65 °C (temperatuur van het instromende water) noodzakelijk. Hoe hoger de temperatuur van het in-stromende water, hoe beter het reinigings- en droogresultaat." (dikgedrukt door mij)

Dus bovenstaande argumenten tegen hotfill lijken helemaal niet te kloppen?

In de handleiding van Bosch:
"Voor het conden-satiedrogen zijn waterdrup-pels in de spoelmiddelhou-der het reservoir noodzake-lijk en gewenst. Het vocht inde lucht condenseert tegende binnenwanden van hetapparaat, stroomt omlaag enwordt weggepompt."

Er staat nergens dat er voor dat koelen koud water gebruikt wordt. Het lijkt me ook niet logisch: hoe kun je met koud water de machine koelen zonder het natter te maken? Dan zou je koud water door de wanden van de machine moeten laten stromen o.i.d. maar dat is natuurlijk volslagen onzin. Het is ook helemaal niet nodig, want de zijkant van de machine koelt toch wel af, gewoon door de omgevingstemperatuur.

Voor wasmachines heb je wel een aparte hotfillaansluiting nodig, want die gebruiken meer koud water dan warm water. Zie Wasmachine met warmwateraansluiting (hotfill).
janne_nl schreef op zaterdag 2 januari 2016 @ 11:49:
Ik ben het wel eens met rol-co. Als de zon een beetje schijnt draait mijn vaatwasser min of meer gratis. De tvt van een hotfill versie wordt me dan veel te lang.
Volgens mij bestaan ze dus niet eens? Of had je ze ergens gevonden? Het is nu een paar jaar later dus misschien is het sindsdien veranderd?
Seafarer schreef op zaterdag 2 januari 2016 @ 19:27:
Milmoor,

Bij Meerdere Miele machines heet dit thermospaar en inderdaad je hebt gelijk, niet 2 maar 1 aansluiting.

Mijn prehistorische Miele wordt ook met 1 slang met heet water gevuld. (al 20 jaar) hij is hierdoor megasnel klaar. (voordat het bezoek de deur uit is mogen ze helpen met uitpakken en voor de 2 de keer vullen)

@rolco je hebt wel een punt met die lange leidingen en nieuwe machines die bijna geen water verbruiken.

Ik zal die van mij eens een tijdje aan de plugwise hangen kijken wat die echt verbruikt.
Bij Miele heet dit dus inmiddels "Solarspaar", zie boven. Dat is een apart programma waarmee hij het water dat hij krijgt niet opwarmt en in storing gaat als het niet warm genoeg blijkt te zijn. In feite verzeker je je daarmee ervan dat het verwarmingselement niet wordt gebruikt. Eigenlijk alleen handig voor als je off-grid bent en geen groot vermogen tot je beschikking hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
@TimoDimo Ik heb er een gevonden, een Electrolux EWH 147310 W. Ik heb een warm- en een koudwater aansluiting in ons nieuwe huis. Maar in de praktijk wordt de warmwater aansluiting pas gebruikt vanaf 40 graden, daaronder wordt de aansluiting niet gebruikt, en wij wassen vooral op 30 ;). We hebben stadsverwarming, dus geen ketel die gaat pendelen. Dus onze hetere wasbeurten pakken wel ten dele warm water (nadat de leiding eerst leeggetapt is). Ik heb nog niet gecontroleerd of hij in de praktijk echt warm water pakt, of dat ik puur de leiding er mee vol stop en met koud water was, maar verwacht dat dit nog wel goed gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Milmoor op 19-06-2020 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 14:57
Milmoor schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:22:
@TimoDimo Ik heb er een gevonden, een Electrolux EWH 147310 W. Ik heb een warm- en een koudwater aansluiting in ons nieuwe huis. Maar in de praktijk wordt de warmwater aansluiting pas gebruikt vanaf 40 graden, daaronder wordt de aansluiting niet gebruikt, en wij wassen vooral op 30 ;). We hebben stadsverwarming, dus geen ketel die gaat pendelen. Dus onze hetere wasbeurten pakken wel ten dele warm water (nadat de leiding eerst leeggetapt is). Ik heb nog niet gecontroleerd of hij in de praktijk echt warm water pakt, of dat ik puur de leiding er mee vol stop en met koud water was, maar verwacht dat dit nog wel goed gaat.
Ja maar........... dat is een wasmachine. ;) Zie daarvoor het wasmachine-equivalent van dit topic: Wasmachine met warmwateraansluiting (hotfill)

Wel een goede vondst die Elektrolux, alleen wel een oud model volgens mij. Heb je die nog ergens kunnen kopen? Miele heeft er twee die wel recenter zijn en verkocht worden:
https://www.miele.nl/c/wa...ame=WWG760_WPS_TDos%269kg
https://www.miele.nl/c/wa...0&name=WWV980_WPS_Passion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
TimoDimo schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:19:
[...]

Ja maar........... dat is een wasmachine. ;) Zie daarvoor het wasmachine-equivalent van dit topic: Wasmachine met warmwateraansluiting (hotfill)

Wel een goede vondst die Elektrolux, alleen wel een oud model volgens mij. Heb je die nog ergens kunnen kopen? Miele heeft er twee die wel recenter zijn en verkocht worden:
https://www.miele.nl/c/wa...ame=WWG760_WPS_TDos%269kg
https://www.miele.nl/c/wa...0&name=WWV980_WPS_Passion
Duh, slordig gelezen. Ik heb uiteindelijk ervoor gekozen om zonder hotfill te werken voor de vaatwasser. Er gaat domweg te weinig water doorheen, waardoor het leidingverlies een te grote factor is.

De wasmachine heb ik denk ik rond 2015 gekocht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• robjek
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-01-2023
Een vaatwasser gebruikt gemiddeld ongeveer 8% van je totaal KWh stroom gebruik per jaar. Dat is behoorlijk veel.
Een hotfill aansluiting heeft dus wel degelijk zin als je het water haalt van een warmtepomp boiler die gevoed wordt met stroom van de zonnepanelen. Zelf heb ik zonnepanelen met een powerwall (accu) en een warmtepomp boiler.
Als je een powerwall (accu) hebt is het belangrijk dat je niet te veel KW gebruikt, deze hoge KW (2 a 3 KW) wordt wel gebruikt bij het elektrisch verwarmen van het water in een vaatwasser. De warmtepomp boiler wordt overdag op temperatuur gebracht met gebruik van de zonnepanelen, het verbruik per uur is slechts 300 Watt wat ik met de zonnepanelen nog makkelijk opwek met flinke bewolking. Er staat dus altijd heet water ter beschikking. Mijn vaatwasser wordt automatisch gestart nadat de warmwaterklep voor ongeveer 15 seconden open heeft gestaan. Op dit moment is het water bij de vaatwasser heet, en gaat de vaat wasser aan. Het verbruik van de vaatwasser. is hierdoor gezakt van 1,5 KW naar 200 watt. De vaatwasser kan ik ook in de avond laten lopen omdat het warmwater overdag geheel gratis voorbereid is . En van de Powerwall (accu) wordt maar 200 watt verbruikt (als je in de avond wast.
Zo spaar ik 76% per vaatwasbeurt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-02 21:44
robjek schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:08:
Een vaatwasser gebruikt gemiddeld ongeveer 8% van je totaal KWh stroom gebruik per jaar. Dat is behoorlijk veel.
Een hotfill aansluiting heeft dus wel degelijk zin als je het water haalt van een warmtepomp boiler die gevoed wordt met stroom van de zonnepanelen. Zelf heb ik zonnepanelen met een powerwall (accu) en een warmtepomp boiler.
Als je een powerwall (accu) hebt is het belangrijk dat je niet te veel KW gebruikt, deze hoge KW (2 a 3 KW) wordt wel gebruikt bij het elektrisch verwarmen van het water in een vaatwasser. De warmtepomp boiler wordt overdag op temperatuur gebracht met gebruik van de zonnepanelen, het verbruik per uur is slechts 300 Watt wat ik met de zonnepanelen nog makkelijk opwek met flinke bewolking. Er staat dus altijd heet water ter beschikking. Mijn vaatwasser wordt automatisch gestart nadat de warmwaterklep voor ongeveer 15 seconden open heeft gestaan. Op dit moment is het water bij de vaatwasser heet, en gaat de vaat wasser aan. Het verbruik van de vaatwasser. is hierdoor gezakt van 1,5 KW naar 200 watt. De vaatwasser kan ik ook in de avond laten lopen omdat het warmwater overdag geheel gratis voorbereid is . En van de Powerwall (accu) wordt maar 200 watt verbruikt (als je in de avond wast.
Zo spaar ik 76% per vaatwasbeurt. :)
Goed verhaal. Krijg binnenkort ongeveer dezelfde opstelling met warmtepompboiler, dus had dezelfde gedachten. Piekvermogen weghalen zodat er straks ruimte is om een accu te plaatsen, wanneer de salderingsregeling wegvalt.

Welke vaatwasser heb je hiervoor in gebruik, en kan je even uitleggen hoe die warm water klep precies werkt, wordt er water geloosd voordat de vaatwasser start of regelt de vaatwasser dit zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-05 11:27
scarfoot schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:15:
[...]

Goed verhaal. Krijg binnenkort ongeveer dezelfde opstelling met warmtepompboiler, dus had dezelfde gedachten. Piekvermogen weghalen zodat er straks ruimte is om een accu te plaatsen, wanneer de salderingsregeling wegvalt.

Welke vaatwasser heb je hiervoor in gebruik, en kan je even uitleggen hoe die warm water klep precies werkt, wordt er water geloosd voordat de vaatwasser start of regelt de vaatwasser dit zelf?
Ik vraag me ook af wat er precies bedoelt wordt met de warmwater klep?
Pagina: 1