Toon posts:

Vaatwasser met hotfill én koudwateraansluiting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 25-10 11:43
Water verwarmen met een toestel op gas is nog altijd een pak efficiënter dan verwarmen op elektriciteit. Dus het is echt niet alleen voor de bezitters van een zonneboiler.

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 06:54

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Seafarer schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 11:04:
[...]
G 4203 SCU Active Zomaar een greep met google.

Veel duitse machines kunnen altijd op warmwater tot 60 graden of er is een speciale uitvoering.

zoekterm hottfill of warmwateraansluiting.
Ik zou niet voor een losse hotfill gaan als je op dit moment een nieuwe machine moet aanschaffen. Geiintegreerd door de fabrikant lijkt mij een stuk efficienter/intelligenter.
Zover ik kan zien heeft deze maar een enkele wateraansluiting. Dus dan tapt hij altijd warm water. Bij de consumentenbond is er een enkele review, met een klacht over het drogen. Vaatwassers gebruiken het koude water om het vocht uit de lucht te condenseren.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:52

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Tjoh hij zal wel aanspringen, maar dan is het warme water nog niet beneden hè...heb je een leiding opgewarmd maar geen warm water in je vaatwasser.

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 27-10 15:18
Rol-Co schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:41:
[...]

Nee dat hoeft niet, hij is van 2013 en gebruik hem gelukkig steeds minder.

Maar ik bedoelde dat de start van een cv ketel al 13 liter gas is, en dan moet je nog water gaan verwarmen.
Vanaf het moment dat de CV zijn brander ontsteekt wordt er direct warmte afgegeven aan de wisselaar? Die 13 liter gas lijkt me niet verspild?

Ook, als je een normale, dunne leiding hebt gaat er niet zoveel water in. Op zich is een rechtstreekse leiding naar een zolder maar bijvoorbeeld 6 meter, 12mm geeft 2,7L water. Oke, dat is meer dan ik dacht :P

En dan kan het sowieso al handig zijn, als je in de toekomst een zonneboiler of warmtepompboiler zou gaan kunnen krijgen. Want directe zonnewarmte is altijd veel efficiënter dan eerst elektriciteit ervan genereren à 15%, en dat dan verstoken.

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 06:54

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Hotfill werkt prima voor het wassen, maar niet voor het drogen. De vocht wordt via condensatie uit de lucht gehaald, daarvoor is koud water nodig. Daarom geloof ik niet in afwasmachines met maar één wateraansluiting. Twe kan technisch prima, maar vereist extra elektronica. Die kan of in een extern kastje zitten (duur/onhandig), of intern. Waar de elektronica ook zit, de meerprijs mag een paar tientjes zijn, meer dan dat is niet rendabel. Ik heb best wat meerprijs voor het goede doel over, maar het moet wel in balans blijven. Dat is niet helaas niet het geval omdat er voor de fabrikant ook geen businesscase is.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robjek
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 25-01 21:19
Een vaatwasser gebruikt gemiddeld ongeveer 8% van je totaal KWh stroom gebruik per jaar. Dat is behoorlijk veel.
Een hotfill aansluiting heeft dus wel degelijk zin als je het water haalt van een warmtepomp boiler die gevoed wordt met stroom van de zonnepanelen. Zelf heb ik zonnepanelen met een powerwall (accu) en een warmtepomp boiler.
Als je een powerwall (accu) hebt is het belangrijk dat je niet te veel KW gebruikt, deze hoge KW (2 a 3 KW) wordt wel gebruikt bij het elektrisch verwarmen van het water in een vaatwasser. De warmtepomp boiler wordt overdag op temperatuur gebracht met gebruik van de zonnepanelen, het verbruik per uur is slechts 300 Watt wat ik met de zonnepanelen nog makkelijk opwek met flinke bewolking. Er staat dus altijd heet water ter beschikking. Mijn vaatwasser wordt automatisch gestart nadat de warmwaterklep voor ongeveer 15 seconden open heeft gestaan. Op dit moment is het water bij de vaatwasser heet, en gaat de vaat wasser aan. Het verbruik van de vaatwasser. is hierdoor gezakt van 1,5 KW naar 200 watt. De vaatwasser kan ik ook in de avond laten lopen omdat het warmwater overdag geheel gratis voorbereid is . En van de Powerwall (accu) wordt maar 200 watt verbruikt (als je in de avond wast.
Zo spaar ik 76% per vaatwasbeurt. :)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee