Toon posts:

Vaatwasser met hotfill én koudwateraansluiting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 06:54

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Google, de consumentenbond en dit forum werken niet mee: ik zoek een vaatwasser/vaatwasmachine met warm- én met koudwateraansluiting. Warm water omdat telkens koud water verwarmen niet efficiënt is, koud water omdat de vaatwasser dit nodig heeft om de afwas goed te drogen. Er zijn speciale hotfill apparaten die je los aan je vaatwasser kan koppelen, maar ik hoop het ingebouwd te kunnen kopen. Alleen gebruik ik of de verkeerde zoektermen, of ze bestaan niet. Wie weet meer?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Seafarer schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 11:04:
[...]
G 4203 SCU Active Zomaar een greep met google.

Veel duitse machines kunnen altijd op warmwater tot 60 graden of er is een speciale uitvoering.

zoekterm hottfill of warmwateraansluiting.
Ik zou niet voor een losse hotfill gaan als je op dit moment een nieuwe machine moet aanschaffen. Geiintegreerd door de fabrikant lijkt mij een stuk efficienter/intelligenter.
Zover ik kan zien heeft deze maar een enkele wateraansluiting. Dus dan tapt hij altijd warm water. Bij de consumentenbond is er een enkele review, met een klacht over het drogen. Vaatwassers gebruiken het koude water om het vocht uit de lucht te condenseren.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Rol-Co schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 12:14:
[...]

Ook als de vaatwasser in de keuken staat en de cv combi ketel op zolder zoals in de meeste huizen?
Gasketel start is 13 liter, dan warm naar beneden denk ik dat het net beneden is als de vaatwasser de kraan al weer dicht gooit.
Een moderne vaatwasser gebruikt rind de 10 liter of minder per wasbeurt, en dan pakt hij meerdere keren water.
Ik heb hier een A++ vaatwasser van een B merk en in zijn programma eco zie ik hem 2x 10 min water verwarmen met 2000W ( begin en bijna einde)

Even ruim rekenen is dat 1kWh /8 = 125 liter gas om te gebruiken indien gas.
1kWh 0,21 cent (van dak 10 cent)
1m3 59 cent (hier al meer dan 1,-)
Goede punten. Bij ons zit momenteel de ketel naast de vaatwasser. Maar zelfs dan is het verbruik straks dermate laag dat je er ongeveer niets op kan investeren. Met zo'n 100 keer afwassen per jaar is het verbruik dus zo'n 21 euro, beter met zonnepanelen. Ons oude beestje van zo'n 15 jaar verbruikt trouwens zo'n 1 á 1.2 kWh per wasbeurt en zo'n 13 à 15 liter water (uit handleiding). Kortom, toch geen hotfill, maar investeren in een nieuwe WTW douche.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Hotfill werkt prima voor het wassen, maar niet voor het drogen. De vocht wordt via condensatie uit de lucht gehaald, daarvoor is koud water nodig. Daarom geloof ik niet in afwasmachines met maar één wateraansluiting. Twe kan technisch prima, maar vereist extra elektronica. Die kan of in een extern kastje zitten (duur/onhandig), of intern. Waar de elektronica ook zit, de meerprijs mag een paar tientjes zijn, meer dan dat is niet rendabel. Ik heb best wat meerprijs voor het goede doel over, maar het moet wel in balans blijven. Dat is niet helaas niet het geval omdat er voor de fabrikant ook geen businesscase is.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
@TimoDimo Ik heb er een gevonden, een Electrolux EWH 147310 W. Ik heb een warm- en een koudwater aansluiting in ons nieuwe huis. Maar in de praktijk wordt de warmwater aansluiting pas gebruikt vanaf 40 graden, daaronder wordt de aansluiting niet gebruikt, en wij wassen vooral op 30 ;). We hebben stadsverwarming, dus geen ketel die gaat pendelen. Dus onze hetere wasbeurten pakken wel ten dele warm water (nadat de leiding eerst leeggetapt is). Ik heb nog niet gecontroleerd of hij in de praktijk echt warm water pakt, of dat ik puur de leiding er mee vol stop en met koud water was, maar verwacht dat dit nog wel goed gaat.

[Voor 5% gewijzigd door Milmoor op 19-06-2020 16:49]

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
TimoDimo schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:19:
[...]

Ja maar........... dat is een wasmachine. ;) Zie daarvoor het wasmachine-equivalent van dit topic: Wasmachine met warmwateraansluiting (hotfill)

Wel een goede vondst die Elektrolux, alleen wel een oud model volgens mij. Heb je die nog ergens kunnen kopen? Miele heeft er twee die wel recenter zijn en verkocht worden:
https://www.miele.nl/c/wa...ame=WWG760_WPS_TDos%269kg
https://www.miele.nl/c/wa...0&name=WWV980_WPS_Passion
Duh, slordig gelezen. Ik heb uiteindelijk ervoor gekozen om zonder hotfill te werken voor de vaatwasser. Er gaat domweg te weinig water doorheen, waardoor het leidingverlies een te grote factor is.

De wasmachine heb ik denk ik rond 2015 gekocht.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee