oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Dacht even dat ik mezelf tegen kwam, nickname dezelfde als mijn voornaam, dezelfde gedachte.Arjan schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:20:
Ik weet zeker dat ik het NIET wil![]()
Echter, ik heb al heel wat nuttige tijd verspeelt met installateurs mailen/bellen.
Daarnaast al heel veel tijd verspeelt met fora doorlezen wat er allemaal wel niet wenselijk is.
Ik ben op het punt aangekomen dat ik beter af ben met de hele installatie twee keer aan te te leggen (1x voor de oefening, 1x voor het echt) dan nog langer in analysis paralysis te blijven hangen.
Zorg wel, dat je een driewegklep kiest, die niet alleen de juiste aansluitmaten heeft, maar ook een voldoende grote doorlaat, zodat je flow niet teveel wordt afgeremd.Arjan schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:37:
[...]
Je hebt gelijk, die zit daar inderdaad niet in, ik zet hem op mijn lijstje
Meestal wordt wel een Kv-waarde opgegeven: De Kv-waarde wordt gemeten als de volumestroom van water in m3/h met een drukval van 1 bar bij 20°C.
Hier staat bijv. een handige calculator: https://magneetventielshop.nl/kv-waarde-calculator.html
Zwerius Kriegsman
Loont het zich nog RVS boven messing te kiezen?Zwerius schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:37:
[...]
Zorg wel, dat je een driewegklep kiest, die niet alleen de juiste aansluitmaten heeft, maar ook een voldoende grote doorlaat, zodat je flow niet teveel wordt afgeremd.
Meestal wordt wel een Kv-waarde opgegeven: De Kv-waarde wordt gemeten als de volumestroom van water in m3/h met een drukval van 1 bar bij 20°C.
Hier staat bijv. een handige calculator: https://magneetventielshop.nl/kv-waarde-calculator.html
Daar zie ik zelf niet zo veel voordeel van.
Zwerius Kriegsman
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Ik ben weer een stuk verder in mijn zoektocht naar WP + PV want zoals eerder genoemd in het topic is mijn ketel afgeschreven. Voor wat betreft de warmtepomp heb ik een goed gesprek gehad met twee bedrijven die in dit topic zijn genoemd. Voorkeur gaat uit naar een partij die in de topic start vernoemd staat maar heb het idee dat ze met een vork hebben geschreven. Geoffreerd is het volgende:Bo0bz schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:58:
Morgen komt Feenstra langs om onze ketel (2006) na te kijken want die heeft kuren. Ik hoop natuurlijk dat deze nog even mee gaat maar wil me graag voorbereiden op een warmtepomp incl zonnepanelen. Nu kan ik uiteraard een tal van offertes met specificaties opvragen maar wil graag goed voorbereid met de installateurs om tafel zitten. Als ik het goed heb begrepen heb ik het volgende nodig om in mijn warmte te voorzien: L/W warmtepomp, Buffer voor SWW en optioneel PV voor opwekken stroom. Is het mogelijk dit op het bestaande leidingwerk aan te sluiten? Dwz op de VV en Radiatoren? De radiatoren zijn naar mijn idee redelijk klein voor de ruimten dus die wil ik met exemplaren van marktplaats vervangen de komende periode.
Situatie schets:
2-onder-1 kap woning uit 2006
Vloeroppervlakte woning 150m2
Op de begane grond vloerverwarming (staat nu op 40 graden ingesteld)
Eerste verdieping: 3 slaapkamers met radiator en 1 badkamer met radiator
Zolder: Werkkamer met 1 radiator
Ketel (Intergas HR 28/24) staat op aanvoer 55 graden met max vermogen op 60% (16,2 Kw)
- Altantic Alfea Extensa +8
- Atlantic kit uitbreiding regeling extern aansturen
- Atlantic kit koelcontact
- Atlantic kit tapwater
- Boiler All Senz 300
- Elektrisch element 3kW All Senz boiler
- Materialen & installatie
- Fujitsu Binnendeel AGYG09LV & Buitendeel AOYG09LV voor op zolder (snel verwarmen en koelen is hier gewenst namelijk)
- 2x Jaga strada radiator ter vervanging van de huidige radiatoren op de slaapkamers.
- Composiet 8 groeps vloerverwarming verdeler
Ik het het idee dat ze nogal aan de prijs zijn maar de oplossing voldoet wel aan onze wensen. Wil natuurlijk even het gesprek aan gaan maar doe dat graag goed voorbereid. Kunnen jullie een inschatting maken waar ik de winst nog kan op zoeken. Volgens mij is de boiler + element nogal aan de prijs ca 2400 incl btw.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Graag controle of het juist is doorgekomen.
Het is nog net te lezen

De volgende vraag is hoe ik hem precies ga aansluiten. Ik wil hem graag bivalent met de CV ketel aansluiten. Dit omdat ik nog niet 100% zeker weet of ik voldoende kan verwarmen op echt koude dagen met alleen mijn radiatoren. Een backup hebben is voorwaarde om dit experiment te mogen starten
Mijn idee is om een kleine buffervat te gebruiken als open verdeler. Bijvoorbeeld deze:

Deze zou ik dan willen aansluiten volgens dit aansluitschema van Warmtepomp-weetjes, waarbij bij mij de vloerverwarming dan niet bestaat:

Wat ik mij hierbij afvraag is waarom de circulatiepomp voor het vuilfilter nodig is. De warmtepomp zelf heeft toch ook een pomp? Gaan die twee dan niet interfereren of hoe voorkom je dat?
En kan het toevoegen van een buffervat nog nadelen hebben tov een gewone open verdeler?
Een alternatief is natuurlijk om voor een buffervat met 6 aansluitingen te gaan en wel alles te ontkoppelen, maar dat lijkt mij een iets complexer in te regelen systeem, dan de situatie daarbij de warmtepomp direct de flow regelt door de installatie.
Minimaal 10 uur tussen een opwarming van de boiler.
Elk uur of x uur de boiler op temperatuur brengen.
Of gepland? bijvoorbeeld sochtends 7 uur op temperatuur en smiddags 5 uur op temperatuur.
Ik had het met zes aansluitingen, dan kunnen zowel ketel als wp ongestoord samen functioneren.rykers158 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:04:
Nu de J-serie monoblock van Panasonic voor onbepaalde tijd is uitgesteld heb ik de knoop maar doorgehakt en ga ik toch voor de LG HM091M.U43 via emundia. Die prijs is wel heel scherp. Zodra vakantiegeld binnen is, bestel ik hem en komt hij deze kant op.
De volgende vraag is hoe ik hem precies ga aansluiten. Ik wil hem graag bivalent met de CV ketel aansluiten. Dit omdat ik nog niet 100% zeker weet of ik voldoende kan verwarmen op echt koude dagen met alleen mijn radiatoren. Een backup hebben is voorwaarde om dit experiment te mogen starten
Mijn idee is om een kleine buffervat te gebruiken als open verdeler. Bijvoorbeeld deze:
[Afbeelding]
Deze zou ik dan willen aansluiten volgens dit aansluitschema van Warmtepomp-weetjes, waarbij bij mij de vloerverwarming dan niet bestaat:
[Afbeelding]
Wat ik mij hierbij afvraag is waarom de circulatiepomp voor het vuilfilter nodig is. De warmtepomp zelf heeft toch ook een pomp? Gaan die twee dan niet interfereren of hoe voorkom je dat?
En kan het toevoegen van een buffervat nog nadelen hebben tov een gewone open verdeler?
Een alternatief is natuurlijk om voor een buffervat met 6 aansluitingen te gaan en wel alles te ontkoppelen, maar dat lijkt mij een iets complexer in te regelen systeem, dan de situatie daarbij de warmtepomp direct de flow regelt door de installatie.
1 PVoutput . Dongen NB
Maar wat heeft dat als voordeel tov van het door het buffervat laten lopen en alleen de CV bij laten mengen indien er een hogere TA nodig is in hele koude perioden?reneeke1970 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:32:
[...]
Ik had het met zes aansluitingen, dan kunnen zowel ketel als wp ongestoord samen functioneren.
Want mijn vermoeden is dat ik het wel ga redden met de 9kw warmtepomp. Met 6 aansluitingen heb ik een extra pomp nodig en is het buffervat een stuk duurder. De enige compact die ik kan vinden is de Vaillant buffervat VWZ MPS van 40 liter.
Alleen de gok nemen en het risico lopen dat we komende winter toch in de kou zitten doordat ik e.e.a. op dat moment snel moet ombouwen is wat te groot. Dat krijg ik hier thuis niet verkocht...
Buffer vat met hydraulische ontkoppeling is altijd beter, de twee warmtebronnen werken op verschillende flow, en je afgifte trouwens ook.rykers158 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:44:
[...]
Maar wat heeft dat als voordeel tov van het door het buffervat laten lopen en alleen de CV bij laten mengen indien er een hogere TA nodig is in hele koude perioden?
Want mijn vermoeden is dat ik het wel ga redden met de 9kw warmtepomp. Met 6 aansluitingen heb ik een extra pomp nodig en is het buffervat een stuk duurder. De enige compact die ik kan vinden is de Vaillant buffervat VWZ MPS van 40 liter.
Alleen de gok nemen en het risico lopen dat we komende winter toch in de kou zitten doordat ik e.e.a. op dat moment snel moet ombouwen is wat te groot. Dat krijg ik hier thuis niet verkocht...
Je zou om te besparen nog een gokje kunnen wagen om met vier aansluitingen te nemen, en op de twee leidingen naar je afgifte te voorzien van een t-stuk en daar je CV op aan te sluiten. Uiteraard zo kort mogelijk tegen je vat aan .
Maar dan moet je wel een afsluit klep in leiding naar CV plaatsen anders gaat ie daar over circuleren als CV uit is. Misschien kun je de klep in je CV voor sww daar voor gebruiken.
1 PVoutput . Dongen NB
1500m3 gas verbruik had je toch, maar moeite om met lage temperaturen je woning te verwarmen?rykers158 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:04:
Nu de J-serie monoblock van Panasonic voor onbepaalde tijd is uitgesteld heb ik de knoop maar doorgehakt en ga ik toch voor de LG HM091M.U43 via emundia. Die prijs is wel heel scherp. Zodra vakantiegeld binnen is, bestel ik hem en komt hij deze kant op.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je dit probleem al aangepakt?
Op dit moment moet mijn CV pomp op maximale flow staan om het vermogen van de CV goed kwijt te kunnen door alle leidingen en radiatoren heen. Ik verwacht dus dat de flow die de warmtepomp nodig heeft geen probleem zal vormen voor mijn afgifte systeem. Daarnaast is een extra Grundfos Alpha 2 oid ook weer een 270 euro extra en wat meer stroomverbruik.
Een extra afsluitklep gebruiken is weer complexiteit toevoegen en ik wil het juist graag zo eenvoudig mogelijk houden. Sturing van CV en warmtepomp wil ik ook niet gaan combineren. De CV is een fallback voor als het echt niet lukt met de warmtepomp. Ofwel mocht ik merken dat op een moment het huis niet voldoende op temperatuur komt of blijft in een koude periode zwengel ik de CV handmatig aan is mijn plan.
Anderzijds, buffervaten met 6 aansluitingen zijn zeldzaam lijkt het. Ik zit nu al een tijdje te zoeken, maar vind tot nu toe alleen die Vaillant en iets groter dan 40 liter zou wel mooi zijn.
Klopt, maar inmiddels met de wbp zit ik nu over de afgelopen 12 maanden waarvan dus nog een deel gebruikt voor sww (maar met warme winter) onder de 1200 m3 gas.Ramon_1984 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:55:
[...]
1500m3 gas verbruik had je toch, maar moeite om met lage temperaturen je woning te verwarmen?
Heb je dit probleem al aangepakt?
Ketel draait op 55 graden, krijg ik niet lager, maar heeft meer met ketel zelf te maken denk ik.
Ondertussen heb ik 2 radiatoren in de keuken die het moeilijkste warm werd vervangen van T21 naar T22. Daarbij ook 1 radiator van 1 meter naar 1,4 meter lengte.
Tot slot heb ik alle elektronica voor diy radiatorventilatoren binnen, alleen moet ik nog fans uitkiezen die ik erbij wil gebruiken. Per saldo verwacht ik dus het afgifte probleem voldoende opgelost te hebben. Zeker weten doe ik het natuurlijk pas als e.e.a. daadwerkelijk draait.
Motivatie om nu al te gaan proberen is omdat de LG nu nog erg goedkoop is na subsidie en ik inmiddels een elektra overschot van ca. 3500 kwh heb waarvoor ik graag gas wil verminderen.
waarom wil je een 9kw?rykers158 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:07:
[...]
Klopt, maar inmiddels met de wbp zit ik nu over de afgelopen 12 maanden waarvan dus nog een deel gebruikt voor sww (maar met warme winter) onder de 1200 m3 gas.
Ketel draait op 55 graden, krijg ik niet lager, maar heeft meer met ketel zelf te maken denk ik.
Ondertussen heb ik 2 radiatoren in de keuken die het moeilijkste warm werd vervangen van T21 naar T22. Daarbij ook 1 radiator van 1 meter naar 1,4 meter lengte.
Tot slot heb ik alle elektronica voor diy radiatorventilatoren binnen, alleen moet ik nog fans uitkiezen die ik erbij wil gebruiken. Per saldo verwacht ik dus het afgifte probleem voldoende opgelost te hebben. Zeker weten doe ik het natuurlijk pas als e.e.a. daadwerkelijk draait.
Motivatie om nu al te gaan proberen is omdat de LG nu nog erg goedkoop is na subsidie en ik inmiddels een elektra overschot van ca. 3500 kwh heb waarvoor ik graag gas wil verminderen.
Als ik het goed begrijp werkt een lucht/water warmtepomp met actieve koeling, dus een soort airco idee. Echter geeft de kopersbegeleiding aan dat het om passieve koeling (i.e. topkoeling) zou gaan (water wat op 18 graden gebracht zou worden).
In dat laatste geval is het energiezuiniger, in het eerste geval is het een verkapte airco dus energievretend. Kunnen jullie inzicht geven in welke van de twee het meest waarschijnlijk is?
Wat bedoel je? Die WH-UD07JE5 is een Lucht-water monoblock. De enige manier dat die aan water van 18 graden komt in de zomer is dezelfde manier waarop een split airco werkt.acidd91 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:13:
Ik heb een vraag over de warmtepomp die ik krijg in mijn nieuwbouw woning. Het zou gaan om een Panasonic Aquarea 7 kW (WH-UD07JE5). Nu hebben we de optie om een extra koelmodule aan te schaffen (meerwerk van 1500 euro). Als ik op de site van Panasonic kijk staat er dat deze een koelcapaciteit heeft, maar niet of dit actief of passief is.
Als ik het goed begrijp werkt een lucht/water warmtepomp met actieve koeling, dus een soort airco idee. Echter geeft de kopersbegeleiding aan dat het om passieve koeling (i.e. topkoeling) zou gaan (water wat op 18 graden gebracht zou worden).
In dat laatste geval is het energiezuiniger, in het eerste geval is het een verkapte airco dus energievretend. Kunnen jullie inzicht geven in welke van de twee het meest waarschijnlijk is?
Omdat ik nog wel een paar M3 hout stook op dit moment en ik als het kan ook iets nacht verlaging toe wil passen. Liever nu iets te groot ipv iets te klein. Prijsverschil tussen 7 en 9 kw is minder dan 100 euro.
Verder verwacht ik dat gezien de gelijke componenten ze even ver terug kunnen moduleren.
Dus je bedoelt met actieve koeling, neem ik aan? Dat is mijn vraag: werkt deze koeling actief of passief?kabeltjekabel schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:16:
[...]
Wat bedoel je? Die WH-UD07JE5 is een Lucht-water monoblock. De enige manier dat die aan water van 18 graden komt in de zomer is dezelfde manier waarop een split airco werkt.
Ik denk actief, kopersbegeleiding zegt passief.
Actief inderdaad, voor 1500 euro wil ik je koeling ook wel aanzetten.....acidd91 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:33:
[...]
Dus je bedoelt met actieve koeling, neem ik aan? Dat is mijn vraag: werkt deze koeling actief of passief?
Actieve koeling (m.b.v. compressor). Passief kan eigenlijk alleen met een W/W warmtepomp.acidd91 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:33:
[...]
Dus je bedoelt met actieve koeling, neem ik aan? Dat is mijn vraag: werkt deze koeling actief of passief?
Hoogst waarschijnlijk is het niet condenserende koeling (top koeling of hoge temperatuur koeling)
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Ik probeer subtiel te zeggen dat passieve koeling met een lucht-water warmtepomp helemaal niet kan // nagnoeg niks oplevert.acidd91 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:33:
[...]
Geen idee waarom je zo'n probleem maakt van energieverbruik voor koeling. Je verwarming verbruikt toch ook energie?
Ja, top koeling wordt inderdaad genoemd.Fullpower schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:37:
[...]
Actieve koeling (m.b.v. compressor). Passief kan eigenlijk alleen met een W/W warmtepomp.
Hoogst waarschijnlijk is het niet condenserende koeling (top koeling of hoge temperatuur koeling)
Ik lees overal dat actieve koeling energievretend is (in vergelijking met passieve koeling van een W/W warmtepomp) - is dat te coveren met de zonnepanelen? Of is deze aanschaf van 1500 euro helemaal niet de moeite waard?
Hallo,koevlaas2 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:59:
[...]
Afgelopen week 1 geïnstalleerd.
Het apparaat hangt aan een muur en binnen hoor je 'm keihard, ik moet er nog mee aan de slag (veren eronder), ben er op eerste hand niet enorm enthousiast over.
Ik ben me ook aan het oriënteren voor een warmtepomp in onze nieuw te bouwen woning.
Ik ben eigenlijk geïnteresseerd in deze warmtepomp (aroTHERM VWL 85/3 A 230V)
Kun je inmiddels er al iets meer over zeggen?
gr Jeroen
1500,- lijkt mij veel geld voor een koelfunctie. Maar heb natuurlijk geen idee wat ze gaan doen voor dat geld. Dus dat zou je kunnen navragen. Vaak is het activeren van de koelfunctie iets wat de installateur met een parameter kan doen.acidd91 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:40:
[...]
Ja, top koeling wordt inderdaad genoemd.
Ik lees overal dat actieve koeling energievretend is (in vergelijking met passieve koeling van een W/W warmtepomp) - is dat te coveren met de zonnepanelen? Of is deze aanschaf van 1500 euro helemaal niet de moeite waard?
Misschien gaan ze leidingen isoleren of een andere VVW verdeler?
Wat vast staat is dat de koeling actief is, en dat dus de compressor moet draaien. (Heel veel vermogen zal het niet zijn, want met een vloer kun je max. 15 tot 20Watt/m2 koelen. Dus reken maar uit adv je vloeroppervlak.)
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Voor 1500 zou ik een airco kopen en op de plek hangen waar ik het meeste zit/lig. koeling zonder ontvochtigen heeft zo zijn beperkingen. De vraag naar koeling is normaal het hoogst als er ook zon is, dus ja, zelfs nadat salderen is afgelopen is het af te dekken met zonnepanelen.acidd91 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:40:
[...]
400L boiler | INVENTUM MAXTANK HPB200 RVS BOILER TBV WARMTEPOMPBOILER STAAND MODEL 400L | https://www.bengshop.nl/i...l-400l-100kw37030400-art/ | €2,040.09 |
expansievat | AENO SMITH ZON EXPANSIEVAT 35 | https://www.bengshop.nl/a...sievat-35-5-6-308876-art/ | €140.48 |
inlaatcombinatie | INVENTUM INLAATCOMBINATIE 1 400-500LT | https://www.bengshop.nl/i...1-400-500lt-15100006-art/ | €85.55 |
WP buiten/binnen | LG THERMA V SPLIT 9kW HN1616 / HU091 | https://www.havepe.nl/nl/...-hn1616-hu091-/2697/2719/ | €3,355.00 |
cover buitenunit | COVER BUITENUNIT WARMTEPOMP/AIRCO WAVE 11 | https://www.havepe.nl/nl/warmtepomp_cover_climeleon | €1,667.26 |
3-weg klep | Elektrische Kogelkraan BW3 1'' 3-weg 230V AC relais | https://magneetventielsho...-3-weg-230vac-relais.html | €104.50 |
vuilafscheider | SPIROTECH SPIROTRAP 1 BI-BI VUILAFSCHEIDER AE100 | https://www.bengshop.nl/s...vuilafscheider-ae100-art/ | €70.99 |
ontluchter | Spirotech SpiroVent AA100 luchtafscheider | https://www.bengshop.nl/s...htafscheider-1-aa100-art/ | €70.99 |
€7,534.86 |
Nadeel aan deze lijst is dat de WP een 1fase model is en met een 3x25A aansluiting had ik liever een 3 fase pomp gehad. Behoudens het buizenwerk is het volgens mij zo redelijk compleet, morgen maar eens beginnen aan de oprit open te halen voor de mantelbuis.
Pas je op dat je wel het R32 model neemt?Arjan schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 23:53:
Ik heb mijn lijstje bijgesteld, maar mijn god, wat is zo'n veredelde waterkoker duur zeg! 2k voor een passieve rvs container.
400L boiler INVENTUM MAXTANK HPB200 RVS BOILER TBV WARMTEPOMPBOILER STAAND MODEL 400L https://www.bengshop.nl/i...l-400l-100kw37030400-art/ €2,040.09 expansievat AENO SMITH ZON EXPANSIEVAT 35 https://www.bengshop.nl/a...sievat-35-5-6-308876-art/ €140.48 inlaatcombinatie INVENTUM INLAATCOMBINATIE 1 400-500LT https://www.bengshop.nl/i...1-400-500lt-15100006-art/ €85.55 WP buiten/binnen LG THERMA V SPLIT 9kW HN1616 / HU091 https://www.havepe.nl/nl/...-hn1616-hu091-/2697/2719/ €3,355.00 cover buitenunit COVER BUITENUNIT WARMTEPOMP/AIRCO WAVE 11 https://www.havepe.nl/nl/warmtepomp_cover_climeleon €1,667.26 3-weg klep Elektrische Kogelkraan BW3 1'' 3-weg 230V AC relais https://magneetventielsho...-3-weg-230vac-relais.html €104.50 vuilafscheider SPIROTECH SPIROTRAP 1 BI-BI VUILAFSCHEIDER AE100 https://www.bengshop.nl/s...vuilafscheider-ae100-art/ €70.99 ontluchter Spirotech SpiroVent AA100 luchtafscheider https://www.bengshop.nl/s...htafscheider-1-aa100-art/ €70.99 €7,534.86
Nadeel aan deze lijst is dat de WP een 1fase model is en met een 3x25A aansluiting had ik liever een 3 fase pomp gehad. Behoudens het buizenwerk is het volgens mij zo redelijk compleet, morgen maar eens beginnen aan de oprit open te halen voor de mantelbuis.
Mijn leidingen van WP naar CV en boilervat worden 28mm (heb ik al in huis).
Nu zie ik dat de doorlaat voor de 3-wegklep 18mm is met aansluitingen van 1".
Gaat dat een probleem opleveren, of heb ik nu voor niets 28mm leidingen hier liggen*?
*uiteraard voor de warmteverlies en buisopslagcapaciteit niet, maar voor de doorstroming?
Het gaat om deze:
https://magneetventielsho...lFR3ZlY9-r8gaAjdTEALw_wcB
Waarom kies je er niet voor om de warmtepomp en gasketel dmv kogelkranen te scheiden, zodat ze nooit gelijktijdig kunnen werken? Dan heb je helemaal geen buffervat en extra circulatiepomp nodig. Alleen twee t-stukken en minimaal twee kogelkranen.rykers158 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:04:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bivalent heeft geen nut, want op het moment dat de gasketel werkt drukt die de warmtepomp toch direct in de pendelstand vanwege het hoge minimale vermogen van de gasketel.
Als het zo koud of mistig is dat de warmtepomp niet voldoende is, schakel je die uit en zet je de kogelkranen om zodat de gasketel al het werk kan doen.
Waarschijnlijk ga je dit systeem nooit gebruiken, omdat de 9kW voldoende vermogen kan leveren, maar je kunt het wel gebruiken om storingen op te vangen.
Disclaimer: Ik weet niet of het verstandig is om dit toe te passen bij een monoblock, want op dit soort koude momenten wil je een monoblock niet uit hebben staan om bevriezing te voorkomen.
Mij w/w wp gebruikt minder dan 100 watt om te koelen. @Grolsch roept af en toe wat hij verbruikt voor koelen. Het zal een 5 tot 10 kWh schelen per dag, dat je het gebruikt. Een of twee panelen extra en je hebt het afgedekt. Het zorgt wel voor een behoorlijke toename van comfort in je huis. Toen het vorige jaar zomer 40 graden was, bleef het hier keurig 23.5 graden in huis.acidd91 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:40:
[...]
Die 1500 euro is wellicht omdat ze een bypass moeten maken met een 3-weg klep etc. Even navragen wat er dan precies inzit qua prijs.
Er schijnt een koelingsmodule ingebouwd te worden (andere print) en de ruimteregelaars moeten aangepast worden. @jerh @twain4me Dank voor de info!Fullpower schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:06:
[...]
1500,- lijkt mij veel geld voor een koelfunctie. Maar heb natuurlijk geen idee wat ze gaan doen voor dat geld. Dus dat zou je kunnen navragen. Vaak is het activeren van de koelfunctie iets wat de installateur met een parameter kan doen.
Misschien gaan ze leidingen isoleren of een andere VVW verdeler?
Wat vast staat is dat de koeling actief is, en dat dus de compressor moet draaien. (Heel veel vermogen zal het niet zijn, want met een vloer kun je max. 15 tot 20Watt/m2 koelen. Dus reken maar uit adv je vloeroppervlak.)
Zo zwart-wit is het niet.simc schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:19:
Ik was van plan om de onderstaande 3-weg kogelkraan in te zetten in mijn systeem voor scheiding SWW en CV.
Mijn leidingen van WP naar CV en boilervat worden 28mm (heb ik al in huis).
Nu zie ik dat de doorlaat voor de 3-wegklep 18mm is met aansluitingen van 1".
Gaat dat een probleem opleveren, of heb ik nu voor niets 28mm leidingen hier liggen*?
*uiteraard voor de warmteverlies en buisopslagcapaciteit niet, maar voor de doorstroming?
Het gaat om deze:
https://magneetventielsho...lFR3ZlY9-r8gaAjdTEALw_wcB
Maar het is natuurlijk wel zo, dat het voor extra weerstand in het systeem zorgt.
Bij de gegevens van de klep staat dat die een Kv-waarde heeft van 16 m3/uur bij 1 bar dP.
Ik weet niet hoe jouw installatie er uit gaat zien. Maar stel dat jouw WP-installatie 2 m3/uur moet rondpompen. Dan zou dat in deze klep een drukval betekenen van (2/16)^2 * 1 bar = 0,0156 bar ofwel 0,156 mvk. Je kunt zelf bepalen of je circulatiepomp genoeg reserve heeft om die extra dP op te wekken.
Zwerius Kriegsman
Ik kan daar geen leverancier voor vinden en zie overigens ook dat de prijs sinds eergisteren omhoog gegaan is

Sowieso zijn leveranciers redelijk schaars. Veel van de linkjes in de TS zijn ook niet meer up to date.
Precies vanwege deze disclaimer is het geen optie bij een monoblock. Juist op de momenten dat de ketel bij moet springen is het zo koud dat de leidingen waarschijnlijk zullen bevriezen. De kogelkraan optie als fallback heb ik nu wel bij de wpb. 1 keer nodig gehad toen ik hem nog op een tijdschema had staan. Nu die 24/7 draait is dat niet meer nodig.doek55 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:32:
[...]
Disclaimer: Ik weet niet of het verstandig is om dit toe te passen bij een monoblock, want op dit soort koude momenten wil je een monoblock niet uit hebben staan om bevriezing te voorkomen.
Wel heb je mij aan het denken gezet wat de LG doet met een wat hogere retour temperatuur. Volgens de handleiding kan hij nog continue functioneren met een retour temperatuur van 40 graden. Mijn huidige retour van de ketel is 38 graden bij aanvoer 55 graden. Misschien moet ik dan dus wel wat bijregelen in de warmtepomp, maar hybride lijkt wel te kunnen werken.
Dat is precies ook hoe ik mijn monoblock aangeloten heb. ik heb de warmtepomp direct met 32mm buizen op de VV verdeler gezet, met een Tstuk naar de ketel. hier zitten kogelkranen tussen die ik open kan zetten voor het geval het ooit nodig is. in het CV ketel circuit zit een bypass zodat de ketel wel kan pompen. Ik gebruik de CV ketel ook nog voor SWW, gewoonweg omdat dit goedkoper/gemakkelijker is. Ik heb een vrij nieuw gasfornuis waar ik niet vanaf wil, dus ik blijf sowieso aan het gas, en mijn ketel is slechts 2 jaar oud.rykers158 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:40:
[...]
Precies vanwege deze disclaimer is het geen optie bij een monoblock. Juist op de momenten dat de ketel bij moet springen is het zo koud dat de leidingen waarschijnlijk zullen bevriezen. De kogelkraan optie als fallback heb ik nu wel bij de wpb. 1 keer nodig gehad toen ik hem nog op een tijdschema had staan. Nu die 24/7 draait is dat niet meer nodig.
Wel heb je mij aan het denken gezet wat de LG doet met een wat hogere retour temperatuur. Volgens de handleiding kan hij nog continue functioneren met een retour temperatuur van 40 graden. Mijn huidige retour van de ketel is 38 graden bij aanvoer 55 graden. Misschien moet ik dan dus wel wat bijregelen in de warmtepomp, maar hybride lijkt wel te kunnen werken.
heb het van de winter geprobeerd, en zolang je ketel op 40 graden ingesteld staat, gaat het prima, al gaat wel de WP uit/pendelen door de hoge retour temp.
Klopt, de monoblock is wat eenvoudiger te bestellen dan de split modellen.Arjan schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:39:
[...]
Ik kan daar geen leverancier voor vinden en zie overigens ook dat de prijs sinds eergisteren omhoog gegaan is![]()
Sowieso zijn leveranciers redelijk schaars. Veel van de linkjes in de TS zijn ook niet meer up to date.
Wil je perse een Nederlandse webshop?
Als ik het goed begrijp maak jij dus geen gebruik van een open verdeler? Verder zorg je ervoor dat er geen stroming over de CV ketel ontstaat bij alleen warmtepomp bedrijf door die met een kogelkraan dicht te zetten?Gamer dénis schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:55:
[...]
Dat is precies ook hoe ik mijn monoblock aangeloten heb. ik heb de warmtepomp direct met 32mm buizen op de VV verdeler gezet, met een Tstuk naar de ketel. hier zitten kogelkranen tussen die ik open kan zetten voor het geval het ooit nodig is. in het CV ketel circuit zit een bypass zodat de ketel wel kan pompen. Ik gebruik de CV ketel ook nog voor SWW, gewoonweg omdat dit goedkoper/gemakkelijker is. Ik heb een vrij nieuw gasfornuis waar ik niet vanaf wil, dus ik blijf sowieso aan het gas, en mijn ketel is slechts 2 jaar oud.
heb het van de winter geprobeerd, en zolang je ketel op 40 graden ingesteld staat, gaat het prima, al gaat wel de WP uit/pendelen door de hoge retour temp.
Of heb je via de bypass eigenlijk toch een soort open verdeler gemaakt? Tussen welke leidingen heb je de bypass zitten?
Inmiddels heb ik de Vaillant VPS R100/1 M als buffervat op het oog. Die heeft 6 aansluitingen en kan zowel staan als aan de wand. Kan ik dus nog alle kanten mee op en heb ik met 100 liter buffer zeker voldoende waterinhoud. Mijn idee was dus om deze dan zo aan te sluiten volgens optie 4 het technische fiche van Vaillant:

Ik zie dat de 40 liter buffer van Vaillant intern nog schotten heeft:

Wat zou daar het voordeel van zijn?
Ik heb een gesloten verdeler als volgt aangesloten. Hier zat er tussen de bypass bij de CV ketel nog geen kogelkraan, maar die heb ik nu wel zodat het een gesloten geheel kan worden. de bovenste bypass is de CV ketel die het SWW verwarmt en ik kan aansluiten op het warmtepomp circuit indien nodig. werkt prima zorykers158 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:22:
[...]
Als ik het goed begrijp maak jij dus geen gebruik van een open verdeler? Verder zorg je ervoor dat er geen stroming over de CV ketel ontstaat bij alleen warmtepomp bedrijf door die met een kogelkraan dicht te zetten?
Of heb je via de bypass eigenlijk toch een soort open verdeler gemaakt? Tussen welke leidingen heb je de bypass zitten?
:strip_exif()/f/image/4kvi14ZlAY1AmjmrilAQAGmX.jpg?f=fotoalbum_large)
Die foto maakt het meteen duidelijkGamer dénis schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:38:
[...]
Ik heb een gesloten verdeler als volgt aangesloten. Hier zat er tussen de bypass bij de CV ketel nog geen kogelkraan, maar die heb ik nu wel zodat het een gesloten geheel kan worden. de bovenste bypass is de CV ketel die het SWW verwarmt en ik kan aansluiten op het warmtepomp circuit indien nodig. werkt prima zo![]()
[Afbeelding]
De bypass heb jij nodig omdat je nog sww maakt en de ketel dat niet doet zonder gesloten CV circuit. Dat heb ik dus niet nodig.
Als basisversie zou ik dus kunnen proberen om de CV ook met een dergelijke T koppeling ertussen te kunnen zetten en eventueel later nog een buffervat als dat onvoldoende werkt.
Heb je ook nog getest wat er gebeurt met een hogere Ta van de ketel dan 40 graden? Want denk juist dat ik meer dan 40 graden nodig ga hebben als de WP het niet alleen aankan.
Oh ja, natuurlijk. Even vergeten dat jij alleen vloerverwarming hebt.Gamer dénis schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:41:
Het is te hopen dat je niet meer nodig hebt dan 40graden in je vloer, dat is al een serieuse afgifte en niet fijn voor je voeten/vloer.
Ik heb alleen radiatoren.
Nog even 'for the record'koevlaas2 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:37:
[...]
Staat volgens mij midden boven op de printplaat van de binnenunit
Bij mijn EHST20D-VM2C2 binnenunit staat daar:
FTC5
@jopie841 De wifi interface is ook eindelijk aangesloten, thanks
[ Voor 12% gewijzigd door Blackraven op 13-05-2020 13:45 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Ik verbruik een paar 100 kWh per jaar voor koelen met mij LW WP.jerh schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:01:
[...]
Mij w/w wp gebruikt minder dan 100 watt om te koelen. @Grolsch roept af en toe wat hij verbruikt voor koelen. Het zal een 5 tot 10 kWh schelen per dag, dat je het gebruikt. Een of twee panelen extra en je hebt het afgedekt. Het zorgt wel voor een behoorlijke toename van comfort in je huis. Toen het vorige jaar zomer 40 graden was, bleef het hier keurig 23.5 graden in huis.
Die 1500 euro is wellicht omdat ze een bypass moeten maken met een 3-weg klep etc. Even navragen wat er dan precies inzit qua prijs.
2018 - 215kWh = 47,30 (gerekend met 0,22 / kWh)
2019 - 157kWh = 34,54 (gerekend met 0,22 / kWh)
Dus voor deze kosten hoef je echt geen WW WP te kopen, die verdien je niet terug door energiebesparing.
Zoals je aangeeft wordt het comfort aanzienlijk beter in huis, bij ons was het tijdens de warme periode ook zeker niet warmer dan 23,5 in huis.
Glad vergetenElgaFreak schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:43:
@Grolsch Had jij mijn pm gezien?Was een beetje offtopic namelijk

Ik heb zelf ook naar deze nefit gekeken. Denk je niet dat de aansluitingen te klein zijn voor een goede flow?rykers158 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:04:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
ipv een inventum rvs boiler een kotly boiler uit polen bestellen voor helft van het geld (aantal op dit forum hebben daar goede ervaring mee en zit 10 jaar garantie op en is ook RVS)Arjan schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 23:53:
Ik heb mijn lijstje bijgesteld, maar mijn god, wat is zo'n veredelde waterkoker duur zeg! 2k voor een passieve rvs container.
400L boiler INVENTUM MAXTANK HPB200 RVS BOILER TBV WARMTEPOMPBOILER STAAND MODEL 400L https://www.bengshop.nl/i...l-400l-100kw37030400-art/ €2,040.09 expansievat AENO SMITH ZON EXPANSIEVAT 35 https://www.bengshop.nl/a...sievat-35-5-6-308876-art/ €140.48 inlaatcombinatie INVENTUM INLAATCOMBINATIE 1 400-500LT https://www.bengshop.nl/i...1-400-500lt-15100006-art/ €85.55 WP buiten/binnen LG THERMA V SPLIT 9kW HN1616 / HU091 https://www.havepe.nl/nl/...-hn1616-hu091-/2697/2719/ €3,355.00 cover buitenunit COVER BUITENUNIT WARMTEPOMP/AIRCO WAVE 11 https://www.havepe.nl/nl/warmtepomp_cover_climeleon €1,667.26 3-weg klep Elektrische Kogelkraan BW3 1'' 3-weg 230V AC relais https://magneetventielsho...-3-weg-230vac-relais.html €104.50 vuilafscheider SPIROTECH SPIROTRAP 1 BI-BI VUILAFSCHEIDER AE100 https://www.bengshop.nl/s...vuilafscheider-ae100-art/ €70.99 ontluchter Spirotech SpiroVent AA100 luchtafscheider https://www.bengshop.nl/s...htafscheider-1-aa100-art/ €70.99 €7,534.86
ipv sites als bengshop/havepe andere alternatieven gebruiken (ik bestel zelf mijn warmtepompen in spanje, reeds 4x gedaan en volgende gaat daar ook vandaan komen, scheelt gauw 1-2K). https://www.instaladoratermica.com/ = waar ik ecodans bestel. therma moet je dus even zoeken, was geloof ik franse website ergens in dit forum al keer genoemd.
Spirovent zie ik het nut niet van in. warmtepomp zit vaak al ontluchter op en anders zitter er zat handmatige punten in het circuit waar je zelf kan ontluchten. microbellen ontluchter zie ik dus niet zo veel in.
spirotrap mb3 vuilfilter zou ik wel doen. is wellicht niet nodig met installaties van pex buizen en pe buizen in vloer maar beter zekere voor onzekere.
Zo komt je plaatje gauw 2-3K goedkoper uit!
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
niet eens met bovenstaande redenatie. ik heb bivalent werken (mitsubishi ecodan + vaillant ecotec) en nooit problemen gehad met flow (ik gebruik externe flowmeter om te meten). Ik heb er inderdaad wel kogelkranen tussen gezet voor als er iets losgekoppeld moet worden. Ik heb ketel en warmtepomp parallel over elkaar aangesloten. Zo zitten ze elkaar niet in de weg. Buiten dat zijn zowel warmtepomp alsook hr ketel apart aangesloten op de leidingen die naar vloerverwarming gaan. Zo hebben ze dus beide hun eigen "buizenstelsel" om naar de vloerverwarming te komen. (en in aanvoer een keerklep)doek55 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:32:
[...]
Waarom kies je er niet voor om de warmtepomp en gasketel dmv kogelkranen te scheiden, zodat ze nooit gelijktijdig kunnen werken? Dan heb je helemaal geen buffervat en extra circulatiepomp nodig. Alleen twee t-stukken en minimaal twee kogelkranen.
Bivalent heeft geen nut, want op het moment dat de gasketel werkt drukt die de warmtepomp toch direct in de pendelstand vanwege het hoge minimale vermogen van de gasketel.
Als het zo koud of mistig is dat de warmtepomp niet voldoende is, schakel je die uit en zet je de kogelkranen om zodat de gasketel al het werk kan doen.
Waarschijnlijk ga je dit systeem nooit gebruiken, omdat de 9kW voldoende vermogen kan leveren, maar je kunt het wel gebruiken om storingen op te vangen.
[ Voor 10% gewijzigd door develdonk op 13-05-2020 16:34 ]
Effect daar is dus dat de stroomsnelheid ter plekke van die vernauwing groter wordt als ik mij herinner. Maar ik kan het mis hebben vloeistofmechanica was is nooit goed in
Anderzijds, mijn CV ketel heeft ook 20mm aansluitingen en naar de wp heb ik 25mm uponor liggen. Verschil met 3/4" is dan niet heel groot.
nee je hebt het juist.rykers158 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:29:
@develdonk Ik twijfel of de 3/4" echt een bottleneck gaat zijn. Ook bij de Uponor RPM koppelingen die ik heb is de diameter binnenin kleiner dan de slang.
Effect daar is dus dat de stroomsnelheid ter plekke van die vernauwing groter wordt als ik mij herinner. Maar ik kan het mis hebben vloeistofmechanica was is nooit goed in
Anderzijds, mijn CV ketel heeft ook 20mm aansluitingen en naar de wp heb ik 25mm uponor liggen. Verschil met 3/4" is dan niet heel groot.
Lengte van de kleinste doorlaat heeft nog een heel klein beetje invloed, maar kleinste diameter = beperking in het hele systeem inderdaad.
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Ik dacht dat het maar beperkt van invloed zou zijn als het een plaatselijke vernauwing is.
Ho sorry, het is niet per se een belemmering. Dat is als de uitgang atmosferisch is (en er een drukval is), beetje dom van mij om dat te denken (komt door mijn werk, was met iets atmosferisch bezigrykers158 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:56:
@alaintje als de kleinste doorlaat wel een beperking (=) vormt voor het hele systeem had ik het niet juist.
Ik dacht dat het maar beperkt van invloed zou zijn als het een plaatselijke vernauwing is.
Als je een gesloten systeem hebt en er gemakshalve vanuit gaat dat de druk overal gelijk is, dan stijgt de stroomsnelheid, daar waar het oppervlakte kleiner wordt. En vice versa.
Je hebt nog wat andere dingen, maar dat doet er allemaal niet zoveel toe.
Het is fijn als je knieen, T-stukken, kogelkranen een grote doorlaat hebben. Deze zijn wel nadeling voor je flowrate.
Had 'm gisteren toevallig onder mijn handen, persoonlijk zou ik 'm niet kopen, niks ten nadele van het systeem werken zal het wel maar mijn apparaat is het niet.monesj schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:48:
[...]
Hallo,
Ik ben me ook aan het oriënteren voor een warmtepomp in onze nieuw te bouwen woning.
Ik ben eigenlijk geïnteresseerd in deze warmtepomp (aroTHERM VWL 85/3 A 230V)
Kun je inmiddels er al iets meer over zeggen?
gr Jeroen
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Wat zouden jullie aanraden voor een huis uit 2002 met een gasverbruik van 1300m³ (is incl SWW). Er hangt ook een WTW-D systeem van STORK WHR91. Met de formule wordt dit 1300x8:1650= 6,3KW. Een 7,5KW Ecodan of een 8 KW Panasonic zou dit dan moeten kunnen afdekken.
Enige probleem is misschien het afgifte systeem middels radiatoren, waarvan ik niet weet of deze voldoende afgifte hebben.
:strip_exif()/f/image/LQhhAZh7R2Y4KTHyrlphQ18h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tpUsnaEO6Iay2r5MpLJNUgA9.jpg?f=fotoalbum_large)
Er kunnen ca 32 zonnepanelen (300wp) op het platte dak in een Oost-West opstelling, dus ongeveer 9600 KWh
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tSELoTwYPyiOP59wcgmL4sOb.jpg?f=user_large)
Alle tips zijn welkom
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Je kan de min/max flow instelling van de Calenta CV pomp aanpassen.
Of de Elga flow aanpassen.
Wat ik heb gedaan:
1/ de ELGA flow maximaal, zonder dat ik ruis in de leidingen hoor (stand 5 even uit mn hoofd op een Elga Carrier uit eind 2013) -> minimaliseert gemiddelde van (Ta + Tr), dus goed voor de COP
2/ vervolgens de min flow van de calenta stapje voor stapje verhoogt tot de flowstoring melding op de Calenta stopte
n.b. mijn ELGA laat ik altijd stoken en de Calenta wordt via eigen thermostaat (0.5 graad onder de ELGA thermostaat) aangestuurd. Zie de OP van een eerder deel van dit topic
[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 13-05-2020 22:13 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Wat me overigens ook opvalt is dat ik overdag een hogere Ta krijg vanuit de Elga alleen, dan dat ik 's nachts soms krijg in duobedrijf met de ketel. Ik zou dan verwachten dan hij dezelfde Ta zou geven als overdag, of zelfs hoger omdat de ketel op 55 staat.
COP ben ik momenteel nog niet mee bezig omdat er vanwege dat opstookprotocol deze week 40 graden de vloer in moet en daarom de thermostaat op 30 staat. Een leuke Dt ga ik nu dus sowieso niet halen, die afstelling doe ik wel weer als het stookseizoen begint.
[ Voor 20% gewijzigd door Aziraphale op 13-05-2020 22:28 ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
valt de ELGA uit bij flowstoring?
[ Voor 14% gewijzigd door BarryH op 13-05-2020 22:28 ]
Dat zou inderdaad kunnen, maar waar stel ik hem dan op in? Aangezien dat bij de Calenta een installateursinstelling is...BarryH schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:27:
dan kan je de Calenta pomp een lager max. toerental geven? en kijken of de ELGA dan geen flowstoring heeft.
valt de ELGA uit bij flowstoring?
De Elga stopt en geeft de storing aan (knipperende vlam en boekje, bij boekje 6e flits lang) en start dan opnieuw. Zostraks deed hij dat 2 keer op rij en daarna pakte hij het wel op en draait nu in duo met de ketel. Ik zie echter in grafiek in Domoticz dat hij 's nachts continu pendelt, dus ik heb het idee dat iedere keer als hij de ketel start er een storing optreedt, waarna hij doorloopt als de pompen 'in evenwicht zijn'. Hij blijft dus niet in de storing hangen.
De pomp van je calenta staat standaard op max 60%Aziraphale schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:33:
[...]
Dat zou inderdaad kunnen, maar waar stel ik hem dan op in? Aangezien dat bij de Calenta een installateursinstelling is...
De Elga stopt en geeft de storing aan (knipperende vlam en boekje, bij boekje 6e flits lang) en start dan opnieuw. Zostraks deed hij dat 2 keer op rij en daarna pakte hij het wel op en draait nu in duo met de ketel. Ik zie echter in grafiek in Domoticz dat hij 's nachts continu pendelt, dus ik heb het idee dat iedere keer als hij de ketel start er een storing optreedt, waarna hij doorloopt als de pompen 'in evenwicht zijn'. Hij blijft dus niet in de storing hangen.
Ik zou op 30% beginnen ( service menu code 12, P29 op 3 zetten) je kan deze instellen tussen de 20-100%
Op welke stand staat de pomp van je Elga?Aziraphale schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:58:
In het kader van mijn opstookprotocol is mijn Elga permanent aan het verwarmen en mag daarbij onder de 7 graden buitentemperatuur de ketel bijschakelen. Wat me nu echter opvalt is dat tijdens de periode dat hij de ketel bij mag schakelen, ik constant flowstoringen heb. Het lijkt er dus op dat de pompen elkaar tegen aan het werken zijn. Is dit iets wat ik zelf op zou kunnen lossen? Of moet ik er de installateur bij halen? De ketel is overigens een Calenta 40 en er zit ook nog een Grundfoss pomp op de verdeler.
400L + verzending lijkt toch rond de 1700,- uit te komen, dat is 300,- bespaard inderdaad. De inventum geeft niet aan hoeveel m2 spiraal hij heeft maar kan volgens de specs wel bijna het dubbele aantal kW absorberen. Daarentegen heeft hij geen elektrisch element, wat opzicht een mooie backup is voor als de boel in de soep draait.develdonk schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:02:
[...]
ipv een inventum rvs boiler een kotly boiler uit polen bestellen voor helft van het geld (aantal op dit forum hebben daar goede ervaring mee en zit 10 jaar garantie op en is ook RVS)
Ik zie daar wat modellen staan die we toch weer doen twijfelen over welke WP het moet worden.ipv sites als bengshop/havepe andere alternatieven gebruiken (ik bestel zelf mijn warmtepompen in spanje, reeds 4x gedaan en volgende gaat daar ook vandaan komen, scheelt gauw 1-2K). https://www.instaladoratermica.com/ = waar ik ecodans bestel. therma moet je dus even zoeken, was geloof ik franse website ergens in dit forum al keer genoemd.
Mitsubishi ERST30D-VM2ED + SUZ-SWM80VA -> 3099 + 1770 = 4869,-
Maar daar zit dan alles in én R32. Wel 'maar' 300L ipv. 400.
Prijsverschil met alleen de hydrobox is zo'n 1400,- dus dat matcht aardig met een 300L boiler uit polen, maar dan moet er ook nog een driewegklep bij.
@koevlaas2 wat zou jij adviseren? losse onderdelen of de Mitsubishi combi?
Ja, zo kom ik er nooit uit natuurlijkSpirovent zie ik het nut niet van in. warmtepomp zit vaak al ontluchter op en anders zitter er zat handmatige punten in het circuit waar je zelf kan ontluchten. microbellen ontluchter zie ik dus niet zo veel in.
spirotrap mb3 vuilfilter zou ik wel doen. is wellicht niet nodig met installaties van pex buizen en pe buizen in vloer maar beter zekere voor onzekere.
Zo komt je plaatje gauw 2-3K goedkoper uit!
Ik weet zeker dat zodra het eenmaal geïnstalleerd is en draait ik precies weet wat ik had moeten hebben.. Maar ik moet nu een knoop doorhakken want mijn bouwdepot loopt ten einde en wil komende winter ook wel eens warmte voeten hebben.
Op de printplaat van de Elga zit in een ledje die aangeeft of er voldoende flow is. Als je de pomp naar de laagste stand zet zal je zien dat het ledje uit gaat. Op het moment dat CV in komt dan zal dat zelfde ledje uitgaan. Draai nu de pomp wat hoger totdat het ledje net aan blijft. Niet te hoog want anders kans dat je de cv weer weg drukt. Je kan overigens ook de Elga in test mode zetten, dan stuurt die zowel de Elga als de CV constant aan als het allemaal wat lastiger gaat.Aziraphale schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 07:18:
@VIPmaster Ga ik straks naar kijken!
@ElgaFreak De pomp van de Elga staat bijna op 3 rechtsom.
Zou je ook aan kunnen geven waarom niet?koevlaas2 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 19:23:
[...]
Had 'm gisteren toevallig onder mijn handen, persoonlijk zou ik 'm niet kopen, niks ten nadele van het systeem werken zal het wel maar mijn apparaat is het niet.
Ik zie hier ook veel de Panasonic en LG voorbij komen. Zijn deze dan beter?
Of heb jij een advies voor een 7/8 KW warmtepomp?
Ik neig nl naar de Vailliant ivm service en inbedrijfstelling door een goed bekend staande installateur.
Elke installateur heeft een eigen voorkeur, als je een goede ervaring met je installateur hebt, dan zal ik daar lekker mee in zee gaanmonesj schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:44:
[...]
Zou je ook aan kunnen geven waarom niet?
Ik zie hier ook veel de Panasonic en LG voorbij komen. Zijn deze dan beter?
Of heb jij een advies voor een 7/8 KW warmtepomp?
Ik neig nl naar de Vailliant ivm service en inbedrijfstelling door een goed bekend staande installateur.
ERST30D-VM2ED
ERST30C-VM2ED
Het verschil zit hem in de capaciteit van de warmtewisselaar de 30C versie heeft een warmtewisselaar welke ruwweg 2x zoveel kw heeft. Maakt dat nog veel uit, prijsverschil is €300.
Andere keuze is:
PUHZ-SW75VAA
PUHZ-SHW80VAA
Prijsverschil is €550, ga ik veel plezier hebben van de zabudan techniek of is dat meer leuk voor de heb en kan ik beter een elektrische kachel kopen als backup?
Als ik mitsubishi moet geloven heb ik perse een C variant nodig bij een PUHZ zabudan variant.
Maar naast deze onderdelen wat heb ik nog meer nodig?
Ik lees iets over een condensbak pac-dp01-e maar is die echt nodig of kan het zo aangesloten worden op het riool?
Heb ik trouwens 2 aparte groepen nodig voor zowel de buiten als de binnenunit of kunnen die op 1 groep?
En is er nog een buffervat nodig? Er worden ongeveer 14 vloerverwarmingsgroepen op aangesloten.
Tevens moet ik nog een thermostaat hebben. Wat/welke wordt aangeraden? Apart voor boven en beneden?
@koevlaas2 Wat is een redelijk tarief voor het aansluiten van zo'n warmtepomp. Heb nu iemand die zegt dat hij ongeveer een halve dag nodig heeft voor afpersen en dergelijke en die vraagt €300 voor alleen arbeidskosten. Is dat redelijk?
[ Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 14-05-2020 15:29 ]
ik zie ik zie wat jij niet ziet
de 30C/D hebben toch geen subsidie. Heb je dat meegenomen? (ik zit hier namelijk ook naar te kijken)icecreamfarmer schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:28:
Ik ben er uit en moet nu kiezen tussen:
ERST30D-VM2ED
ERST30C-VM2ED
Het verschil zit hem in de capaciteit van de warmtewisselaar de 30C versie heeft een warmtewisselaar welke ruwweg 2x zoveel kw heeft. Maakt dat nog veel uit, prijsverschil is €300.
Andere keuze is:
PUHZ-SW75VAA
PUHZ-SHW80VAA
Prijsverschil is €550, ga ik veel plezier hebben van de zabudan techniek of is dat meer leuk voor de heb en kan ik beter een elektrische kachel kopen als backup?
Als ik mitsubishi moet geloven heb ik perse een C variant nodig bij een PUHZ zabudan variant.
Ik lees iets over een condensbak pac-dp01-e maar is die echt nodig of kan het zo aangesloten worden op het riool?
Heb ik trouwens 2 aparte groepen nodig voor zowel de buiten als de binnenunit of kunnen die op 1 groep?
En is er nog een buffervat nodig? Er worden ongeveer 14 vloerverwarmingsgroepen op aangesloten.
Tevens moet ik nog een thermostaat hebben. Wat/welke wordt aangeraden? Apart voor boven en beneden?
@koevlaas2 Wat is een redelijk tarief voor het aansluiten van zo'n warmtepomp. Heb nu iemand die zegt dat hij ongeveer een halve dag nodig heeft voor afpersen en dergelijke en die vraagt €300 voor alleen arbeidskosten. Is dat redelijk?
Nee, is dat zo? Waarom?develdonk schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:34:
[...]
de 30C/D hebben toch geen subsidie. Heb je dat meegenomen? (ik zit hier namelijk ook naar te kijken)
Ik ken je afgiftesysteem niet, maar de Zubadan heeft eigenlijk maar 1 voordeel, een flinke bak vermogen bij hoge Ta temperaturen en lage Tbuiten temperaturen.icecreamfarmer schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:28:
Ik ben er uit en moet nu kiezen tussen:
ERST30D-VM2ED
ERST30C-VM2ED
Andere keuze is:
PUHZ-SW75VAA
PUHZ-SHW80VAA
Het grootste "nadeel" is het minimale modulatieniveau, de SW75YAA kan veel verder terug, en daarom in 99% van de gevallen de beste oplossing, ondanks dat deze goedkoper is (Duurder is niet per definitie beter).
Condensbak heb je niet nodig, hoeveel m2 vloerverwarming heb je, wat is je hoh afstand, hoeveel m3 verwarm je, wat is het bouwjaar van je woning
Met vloerverwarming only durf ik met 99% zekerheid al te zeggen dat een Zubadan overkill is.
BInnenunit wordt gevoed door de buitenunit, het backup element moet je wel een eigen voeding geven, maar staat bij mij al 3 jaar uit......
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 14-05-2020 16:08 ]
Op de ISDE website zie ik dat enkel de 200L boilers subsidie hebben en de 300L (nog) niet. Ik denk omdat deze pas uit gekomen zijn en officieel wellicht nog niet eens in NL zijn (in spanje al wel). Ik heb daar al een paar keer besteld tot nu toe en ik merk dat zij met 1 telefoontje richting Mitsubishi een antwoord kunen geven. Iets zegt mij dat ze dus een erg snel lijntje hebben met Mitsubishi ook omdat nieuwe producten eerder op hun website staan dan welke website in NL dan ook (incl alklima).
Verder zijn hun prijzen heel erg scherp dat zelfs met de EUR 450 transportkosten ze nog steeds VEEL goedkoper zijn dan welke NL website dan ook.
[ Voor 39% gewijzigd door develdonk op 14-05-2020 16:10 ]
Dank je, goed om te weten. Met subsidie is de Zabudan trouwens ( €40) goedkoper. Rare wereld.Grolsch schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:07:
[...]
Ik ken je afgiftesysteem niet, maar de Zubadan heeft eigenlijk maar 1 voordeel, een flinke bak vermogen bij hoge Ta temperaturen en lage Tbuiten temperaturen.
Het grootste "nadeel" is het minimale modulatieniveau, de SW75YAA kan veel verder terug, en daarom in 99% van de gevallen de beste oplossing, ondanks dat deze goedkoper is (Duurder is niet per definitie beter).
Hebben 120m² vloerverwarming, huis wordt/is compleet gestript en volgens nieuwbouweisen opnieuw opgebouwd. HOH zal 10 zijn denk ik.Condensbak heb je niet nodig, hoeveel m2 vloerverwarming heb je, wat is je hoh afstand, hoeveel m3 verwarm je, wat is het bouwjaar van je woning
Backup is toch alleen voor warmtapwater of niet?Met vloerverwarming only durf ik met 99% zekerheid al te zeggen dat een Zubadan overkill is.
BInnenunit wordt gevoed door de buitenunit, het backup element moet je wel een eigen voeding geven, maar staat bij mij al 3 jaar uit......
Zie het nu ook, hmm dat is wel erg ongunstig dan. Zou je dat ergens kunnen navragen?develdonk schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:07:
[...]
Op de ISDE website zie ik dat enkel de 200L boilers subsidie hebben en de 300L (nog) niet. Ik denk omdat deze pas uit gekomen zijn en officieel wellicht nog niet eens in NL zijn (in spanje al wel). Ik heb daar al een paar keer besteld tot nu toe en ik merk dat zij met 1 telefoontje richting Mitsubishi een antwoord kunen geven. Iets zegt mij dat ze dus een erg snel lijntje hebben met Mitsubishi ook omdat nieuwe producten eerder op hun website staan dan welke website in NL dan ook (incl alklima).
Verder zijn hun prijzen heel erg scherp dat zelfs met de EUR 450 transportkosten ze nog steeds VEEL goedkoper zijn dan welke NL website dan ook.
Edit nagevraagd bij zowel alklima als het ministerie.
https://www.rvo.nl/subsid...en-apparaten#warmtepompen
Wat als een apparaat niet op een apparatenlijst staat?
Staat een apparaat niet op de apparatenlijst, terwijl het wel aan de subsidie-eisen voldoet? Dan kan het apparaat toch wel voor subsidie in aanmerking komen. Dat geldt onder meer voor sommige grotere apparaten; die worden niet op de lijsten vermeld.
[ Voor 38% gewijzigd door icecreamfarmer op 14-05-2020 16:45 ]
Zou je niet gewoon een warmteverlies berekening (laten) maken. Bij volledig verbouwen ben je anders volledig aan het gokken. Met die paar honderd euro bespaard je zo een paar duizend aan instalaties die je niet nodig hebt.icecreamfarmer schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:17:
Hebben 120m² vloerverwarming, huis wordt/is compleet gestript en volgens nieuwbouweisen opnieuw opgebouwd. HOH zal 10 zijn denk ik.
ze zeggen niet voor niets gokken is dokken
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
en ik heb hem niet eens aangesloten en het bijbehorende (piepende) relais ook afgekoppeld. Werd hij meteen een stuk stiller vanRemco45 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:12:
@icecreamfarmer Backup element is wel degelijk voor de WP zelf en kan dus ook voor verwarmen woning worden ingeschakeld...COP van 1 uiteraard. Staat bij mij ook al vanaf installeren uitgeschakeld.
De Pana 5kW f serie wordt vervangen door een LG 7kW u43 model. Met een beetje geluk eind volgende week geleverd.
Ben benieuwd naar de verschillen :-)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Dat is al gedaan. Daar kwam een peperdure nibe van 7kw uit.twain4me schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:54:
[...]
Zou je niet gewoon een warmteverlies berekening (laten) maken. Bij volledig verbouwen ben je anders volledig aan het gokken. Met die paar honderd euro bespaard je zo een paar duizend aan instalaties die je niet nodig hebt.
ze zeggen niet voor niets gokken is dokken
Het ging mij ook om de attributen. Wel of geen buffervat, thermostaat etc.
[ Voor 7% gewijzigd door icecreamfarmer op 14-05-2020 18:51 ]
Waarom ga je hem vervangen?thido schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:34:
Zo, de kogel is door de kerk.
De Pana 5kW f serie wordt vervangen door een LG 7kW u43 model. Met een beetje geluk eind volgende week geleverd.
Ben benieuwd naar de verschillen :-)
Omdat ik liever iets meer vermogen heb dan nu.
Ik stook altijd het gehele huis warm en wil dan ook nachtverlaging toepassen.
De Pana kan het huis prima warm houden, maar als ik hem in de nacht uitzet dan duurt het wel heel lang voordat hij het weer bijgetrokken heeft. Oplossing: geen nachtverlaging toepassen, of meer vermogen installeren :-) Ik moet er wel bij vermelden dat ik geen vloerverwarming heb (en niet ga installeren).
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Volgens mij is die ERST30C-VM2ED voor R32. Kan de SW75YAA daar wel mee omgaan?Grolsch schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:07:
[...]
Ik ken je afgiftesysteem niet, maar de Zubadan heeft eigenlijk maar 1 voordeel, een flinke bak vermogen bij hoge Ta temperaturen en lage Tbuiten temperaturen.
[...]
Momenteel hebben we een warmtepomp hangen die zowel de 1e verdieping met vloerverwarming als de begane grond met radiatoren doet.
Het systeem reageert behoorlijk overspannen, en bij een buitentemperatuur tussen de 5 en 15 graden maakt de compressor enorm veel start/stops.
Eerste oplossing is om een buffervat toe te voegen aan het systeem met flinke inhoud, om het pendelen te dempen.
Tweede oplossing is om er een 2-zone systeem van te maken.
Ik werk bij een bedrijf waar we veel rvs lassen.
Ik wil nu een rvs vat van ~100l inhoud laten maken, met aan 1 kant de connectie van/naar de warmtepomp en de andere kant de connecties van/naar de 2 zones. En een ontluchting bovenop.
Alleen... materiaalkeuze. Omdat we met de warmtepomp ook willen koelen in de zomer, kan er condens optreden, ookal is het vat grotendeels geisoleerd met een schuimmat (armaflex). Het is natuurlijk gevuld met gewoon leidingwater.
rvs 304 of 316?
304 is iets goedkoper, maar ook beter verkrijgbaar. Denk aan de 16" (ø 406mm) pijp en de klopperbodempjes...
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Inderdaad wel slim rvs buis. Als je er zelf gewoon makkelijk toegang tot hebt. 304 lijkt me voor thuis gebruik goed toch. Er komt niks anders dan water langs van binnen en buiten.DropjesLover schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:33:
Praktisch vraagje.
Momenteel hebben we een warmtepomp hangen die zowel de 1e verdieping met vloerverwarming als de begane grond met radiatoren doet.
Het systeem reageert behoorlijk overspannen, en bij een buitentemperatuur tussen de 5 en 15 graden maakt de compressor enorm veel start/stops.
Eerste oplossing is om een buffervat toe te voegen aan het systeem met flinke inhoud, om het pendelen te dempen.
Ik wil nu een rvs vat van ~100l inhoud laten maken, met aan 1 kant de connectie van/naar de warmtepomp en de andere kant de connecties van/naar de 2 zones. En een ontluchting bovenop.
Alleen... materiaalkeuze. Omdat we met de warmtepomp ook willen koelen in de zomer, kan er condens optreden, ookal is het vat grotendeels geisoleerd met een schuimmat (armaflex). Het is natuurlijk gevuld met gewoon leidingwater.
rvs 304 of 316?
304 is iets goedkoper, maar ook beter verkrijgbaar. Denk aan de 16" (ø 406mm) pijp en de klopperbodempjes...
Zelfs staal kan wel. Maar als je toch voor rvs kunt gaan. Reken alleen even 300 euro de meter ofzo..
Oja 30 kg de meter x 6 dus 180 kg per lengte. Niet met 1 of 2 man te verplaatsen, had ik even niet aan gedacht
Kan je wat meer over het systeem vertellen?DropjesLover schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:33:
Praktisch vraagje.
rvs 304 of 316?
Op MP is denk ik wel ergens een oude propaan fles te scoren voor weinig. Ik betaalde er geloof ik 20 euro voor, 4 duimse sokken erop lassen en klaar. Wel met 2 lagen van 10 mm in de Armaflex gezet.DropjesLover schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:33:
Praktisch vraagje.
rvs 304 of 316?
Inhoud 92 liter, 3,2 mm dik staal. Draait hier al 2 jaar tot grote tevredenheid.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Standaard maat voor de CV industrie is ø22mm (dunwandig, 1mm). Kost via m'n werk een whopping €3,- de meter (maar gaat per 6m)alaintje schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:50:
[...]
Inderdaad wel slim rvs buis. Als je er zelf gewoon makkelijk toegang tot hebt. 304 lijkt me voor thuis gebruik goed toch. Er komt niks anders dan water langs van binnen en buiten.
Zelfs staal kan wel. Maar als je toch voor rvs kunt gaan. Reken alleen even 300 euro de meter ofzo..
Oja 30 kg de meter x 6 dus 180 kg per lengte. Niet met 1 of 2 man te verplaatsen, had ik even niet aan gedacht.
Voor die grote buis heb ik maar 80cm nodig.
Het totaal van het vaatje dat ik wil maken (met aan beide kanten een stijgpijp om de hydraulische kortsluiting te vermijden) zal een kleine 35kg wegen volgens m'n 3D CAD model (ben CAD tekenaar).
Heel speciaal is het niet, maar we hebben dus:
Warmtepomp: Loria 6010 (10kW). Is bij nader inzien wat te groot. Locatie: op zolder.
SWW buffervat: 300l. Niet in te zetten als cv-buffer, wordt geschakeld met een 3-weg klep om te verwarmen.
Verwarming begane grond: HT radiatoren, op lage temperatuur. Worden over een paar jaar (€€€) vervangen door vloerverwarming
Verwarming 1e verdieping: 7-zone (4 kamers) vloerverwarming.
Thermostaat hangt op de begane grond in het midden van de woning. Radiator nabij staat nagenoeg dicht.
Momenteel dus een 1-zone systeem, zonder koel-optie. Koel-optie willen we wel activeren, maar pas als het een gescheiden systeem wordt. Het leidingwerk en dergelijke laten we door een installateur doen.
De compressor staat bij matige temperaturen flink te pendelen en krijgt de verdieping met vloerverwarming niet warm (is trager dan de bijna dichte radiatoren).
Hele systeem moet nog eens waterzijdig ingeregeld worden. Projectje is om eens een delta T meetinstrument te maken van een rpi (zero) of arduino, een 2-digit display en een paar goedkope thermokoppels.
Een gasfles is niet helemaal hol, daar zit ook poreus materiaal in om de druk (nouja, spanning in het materiaal ten gevolge van de druk) binnen de perken te houden...Gasschuif schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:56:
[...]
Op MP is denk ik wel ergens een oude propaan fles te scoren voor weinig. Ik betaalde er geloof ik 20 euro voor, 4 duimse sokken erop lassen en klaar. Wel met 2 lagen van 10 mm in de Armaflex gezet.
Inhoud 92 liter, 3,2 mm dik staal. Draait hier al 2 jaar tot grote tevredenheid.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En daarbij, is nog steeds gewoon staal. Als de verf ergens niet goed zit en er komt condens bij, kom je daar niet achter totdat het te laat is...
Maar, dus de kern van de vraag is...
Met een warmtepomp die ook kan koelen, is rvs 304 dan voldoende, of rvs 316 sterk aan te raden.
[ Voor 28% gewijzigd door DropjesLover op 14-05-2020 22:10 ]
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Offtopic: zo'n buisje weegt 0,5kg de meter. 3 euro per meter is 6 euro de kg.DropjesLover schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:02:
[...]
Standaard maat voor de CV industrie is ø22mm (dunwandig, 1mm). Kost via m'n werk een whopping €3,- de meter (maar gaat per 6m)
Het totaal van het vaatje dat ik wil maken (met aan beide kanten een stijgpijp om de hydraulische kortsluiting te vermijden) zal een kleine 35kg wegen volgens m'n 3D CAD model (ben CAD tekenaar).
[...]
Warmtepomp: Loria 6010 (10kW). Is bij nader inzien wat te groot. Locatie: op zolder.
SWW buffervat: 300l. Niet in te zetten als cv-buffer, wordt geschakeld met een 3-weg klep om te verwarmen.
Verwarming begane grond: HT radiatoren, op lage temperatuur. Worden over een paar jaar (€€€) vervangen door vloerverwarming
Thermostaat hangt op de begane grond in het midden van de woning. Radiator nabij staat nagenoeg dicht.
Hele systeem moet nog eens waterzijdig ingeregeld worden. Projectje is om eens een delta T meetinstrument te maken van een rpi (zero) of arduino, een 2-digit display en een paar goedkope thermokoppels.
[...]
Een gasfles is niet helemaal hol, daar zit ook poreus materiaal in om de druk (nouja, spanning in het materiaal ten gevolge van de druk) binnen de perken te houden...
En daarbij, is nog steeds gewoon staal. Als de verf ergens niet goed zit en er komt condens bij, kom je daar niet achter totdat het te laat is...
Rvs is 2 x zo duur dan staal ongeveer.
Dus 12 euro de kg. Zo'n buis weegt 30kg de meter dus 360 euro de meter.
Weet niet wat je baas met de andere 5,2 meter uit een handelslengte wil doen
Je probleem is dus dat je WP de warmte niet kwijt kan in de radiatoren? de Ta dan te snel oploopt? en de Loria dan stopt?DropjesLover schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:02:
[...]
Standaard maat voor de CV industrie is ø22mm (dunwandig, 1mm). Kost via m'n werk een whopping €3,- de meter (maar gaat per 6m)
[...]
[...]
Een gasfles is niet helemaal hol, daar zit ook poreus materiaal in om de druk (nouja, spanning in het materiaal ten gevolge van de druk) binnen de perken te houden...
Even checken (om je te helpen te voorkomen dat je wellicht een buffervat maakt wat niet nodig is):
1/ Heb je je radiatoren beneden allemaal vol open? veel flow is het beste
2/ Wat is het minimumvermogen van de loria?
3/ Welke Ta/Tr heb je vervolgens nodig om het mimimumvermogen van de loria kwijt te kunnen in deze radiatoren? (kan je bij elke radiatorfabrikant wel een spreadsheet voor vinden, verschil tussen fabrikanten is niet groot)?
4/ bij welke kamertemperatuur springt de loria uit en weer aan (hoe groot is de bandbreedte, kan je vaak nog beetje instellen in de thermostaat; grotere bandbreedte = minder start/stops)
Heb een buisje van bijna precies mijn lengte gevonden bij een leverancier, maar is dus 304.alaintje schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:08:
[...]
Offtopic: zo'n buisje weegt 0,5kg de meter. 3 euro per meter is 6 euro de kg.
Rvs is 2 x zo duur dan staal ongeveer.
Dus 12 euro de kg. Zo'n buis weegt 30kg de meter dus 360 euro de meter.
Weet niet wat je baas met de andere 5,2 meter uit een handelslengte wil doen.
Buis ø22x1 weegt volgens de offerte die ik heb 3,1kg en kost dus ~€18.
De grote buis van ø406x3 l=0,89m weegt 27kg en kost €115
Komen nog 2 klopperbodempjes bij à 5kg en €95 per stuk.
Met nog btw er bij kom ik uit op ~€400 voor het materiaal.
De Loria springt uit op Tr en thermostaat beneden. Beneden haalt hij gewoon zijn ingestelde temperatuur. Ze staan, mede naar aanleiding van eerdere vragen hier, nagenoeg dicht om maar flow naar de vloerverwarming te krijgen.BarryH schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:15:
[...]
Je probleem is dus dat je WP de warmte niet kwijt kan in de radiatoren? de Ta dan te snel oploopt? en de Loria dan stopt?
Even checken (om je te helpen te voorkomen dat je wellicht een buffervat maakt wat niet nodig is):
1/ Heb je je radiatoren beneden allemaal vol open? veel flow is het beste
2/ Wat is het minimumvermogen van de loria?
3/ Welke Ta/Tr heb je vervolgens nodig om het mimimumvermogen van de loria kwijt te kunnen in deze radiatoren? (kan je bij elke radiatorfabrikant wel een spreadsheet voor vinden, verschil tussen fabrikanten is niet groot)?
4/ bij welke kamertemperatuur springt de loria uit en weer aan (hoe groot is de bandbreedte, kan je vaak nog beetje instellen in de thermostaat; grotere bandbreedte = minder start/stops)
Minimumvermogen van de Loria lijkt zo'n 0,6 - 0,8kW elektrisch te zijn, en dan afhankelijk van de buitentemperatuur z'n COP er overheen.
Thermostaat is (helaas) een Honeywell Chronotherm. Geen idee wat de bandbreedte ed is. Hij staat op 50% thermostaat, 50% buitensensor.
Het buffervat heb ik sowieso nodig om er een 2-zone systeem van te maken, dus dat staat niet ter discussie.
[ Voor 49% gewijzigd door DropjesLover op 14-05-2020 22:20 ]
BThGvNeOA
Maar wel betere COP (want Ta lager ondanks Tr hoger).LangeFries schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:39:
een hoge flow door radiatoren helpt de afgifte bijna niet.
En vraag is natuurlijk waarom de WP stopt. Is dat omdat de kamertemperatuur voldoende hoog is OF omdat de Ta teveel stijgt
Een propaanfles, waarover geschreven werd, is echt helemaal hol, niks geen poreus materiaal er in, het is geen acetyleen...En dié is dan ook vanwege de druk, erg dun qua diameter.DropjesLover schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:02:
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Als je serieus wilt koelen, vergeet L/W (je draait slechts je RV omhoog, absoluut vochtgehalte blijft het zelfde.)
Hang een L/L op
Gasschuif is ervaringsdeskundige
[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 14-05-2020 22:23 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Niet serieus terugkoelen, maar een paar graden er van af zou wenselijk zijn. En dan bij voorkeur alleen op de 1e verdieping zodat op de begane grond een soort plafondkoeling ontstaat.Gasschuif schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:21:
@DropjesLover
Als je serieus wilt koelen, vergeet L/W (je draait slechts je RV omhoog, absoluut vochtgehalte blijft het zelfde.)
Hang een L/L op
Gasschuif is ervaringsdeskundige
Ik weet dat de relatieve vochtigheid stijgt ja.
L/L airco's ophangen moeten een behoorlijk aantal units worden, een flinke in de woonkamer, dan de 3 slaapkamers en de zolder nog

BThGvNeOA
Nee, want je wilt geen hydraulische kortsluiting. De Tr loopt dan veel te snel op en dan krijg je dus dat de WP snel uit gaat. Echt het belangrijkste met WP's is een hydraulische afregeling op Tr (Met name ook van radiatoren) en daarna pas een maximale flow, er moet dus altijd minstens 1 groep vol open staan. Ik had eerst ook te veel flow door de radiatoren en dat geeft een hogere Ta dan nodig is en een slechtere COP.BarryH schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:18:
[...]
Maar wel betere COP (want Ta lager ondanks Tr hoger).
En vraag is natuurlijk waarom de WP stopt. Is dat omdat de kamertemperatuur voldoende hoog is OF omdat de Ta teveel stijgt
@DropjesLover Heb jij voor je VVW wel een gesloten verdeler? Anders kan daar ook nog een kortsluiting zitten. Je moet op je vloerverwarmingzo een half uur kunnen draaien voor de Tr sigificant stijgt,
[ Voor 12% gewijzigd door LangeFries op 14-05-2020 22:28 ]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Ja, omdat ik al eerder problemen had is de verdeler vervangen voor een gesloten verdeler (zonder pomp en bijmenging). Was niet duidelijk gecommuniceerd door de installateur en vloerverwarming-onderaannemerLangeFries schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:25:
[...]
Nee, want je wilt geen hydraulische kortsluiting. De Tr loopt dan veel te snel op en dan krijg je dus dat de WP snel uit gaat. Echt het belangrijkste met WP's is een hydraulische afregeling op Tr (Met name ook van radiatoren) en daarna pas een maximale flow, er moet dus altijd minstens 1 groep vol open staan. Ik had eerst ook te veel flow door de radiatoren en dat geeft een hogere Ta dan nodig is en een slechtere COP.
@DropjesLover Heb jij voor je VVW wel een gesloten verdeler? Anders kan daar ook nog een kortsluiting zitten. Je moet op je vloerverwarmingzo een half uur kunnen draaien voor de Tr sigificant stijgt,

Het systeem werkt al wat beter, maar nog steeds staat de warmtepomp flink te pendelen met temperaturen iets kouder dan afgelopen dagen. Nu zie ik redelijk goede runs
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3T1rzlWiizHTvJ0drLiNQBtH.jpg?f=user_large)
er zitten ook andere verbruikers op deze groep, vandaar wat vervuiling.
BThGvNeOA
Paar graadjes eraf is voldoende maar bij L/L meerdere flinke units nodig? Volgens mij vergelijk he dan met een situatie waar je het hele huis op 18 graden kunt houden.DropjesLover schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:23:
Niet serieus terugkoelen, maar een paar graden er van af zou wenselijk zijn. En dan bij voorkeur alleen op de 1e verdieping zodat op de begane grond een soort plafondkoeling ontstaat.
Ik weet dat de relatieve vochtigheid stijgt ja.
L/L airco's ophangen moeten een behoorlijk aantal units worden, een flinke in de woonkamer, dan de 3 slaapkamers en de zolder nog
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
1 flinke voor de woonkamer (=70m2) en de slaapkamers een kleinere.assje schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:45:
[...]
Paar graadjes eraf is voldoende maar bij L/L meerdere flinke units nodig? Volgens mij vergelijk he dan met een situatie waar je het hele huis op 18 graden kunt houden.
Anyway, ik heb gekeken bij meerdere leveranciers en fabrikanten van rvs verdelers, en daar staat eigenlijk nooit bij welk materiaal gebruikt is. Als ze het niet vermelden zal het wel het goedkoopste zijn (304)...
BThGvNeOA
Dit topic is gesloten.